Sunday, May 17, 2009

اولین علایم رسمی از تلاش حامیان دولت برای عزل لاریجانی


در حالی که منابع خبری از فشار سنگین حامیان دولت بر فراکسیون اصولگرایان برای صدور یک بیانیه در حمایت از کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد خبر می‌دهند و اعلام شده که طیف حامی دولت به دلیل مخالفت لاریجانی با این بیانیه تا مرز تلاش برای برکناری وی از ریاست مجلس پیش رفته است؛ یک نماینده حامی دولت برای اولین بار تایید کرد که جریان رایحه خوش خدمت به دنبال تغییر در ترکیب هیات رئیسه مجلس است
در حالی که قرار است به زودی برای انتخاب هیات‌رئیسه مجلس هشتم رای‌گیری شود، یکی از نمایندگان حامی دولت در مجلس برای نخستین بار خواستار آن شد که ترکيب هيات رييسه در سال دوم عمر مجلس هشتم تغيير کند.

علي اصغر زارعي نماینده سرسخت حامی احمدی‌نژاد در مجلس و عضو جریان رایحه خوش خدمت اعلام کرد که همفکران وی در حال بررسي موضوع انتخابات هيات رييسه مجلس هستند.

وي با تاکید بر این که «هيات رييسه مي توانست هم در زمينه قانونگذاري و هم اعلام مواضع سياسي بهتر عمل کند»، گفت: به نظر من ترکيب هيات رييسه بايد وضعيت متفاوتي نسبت به سال اول مجلس داشته باشد. زارعي افزود: اکثريت نمايندگان در فراکسيون انقلاب اسلامي (فراکسیون رایحه خوش خدمت سابق) معتقدند که ترکيب هيات رييسه بايد در سال دوم تغيير کند.

این اظهارنظر صریح زارعی در حالی است که منابع خبری پیشتر اعلام کرده بودند مخالفت لاریجانی با حمایت رسمی فراکسیون اصولگرایان از کاندیداتوری احمدی‌نژاد باعث شده است که حاميان دولت در مجلس پيشنهاد استعفاي علي لاريجاني از رياست فراکسيون اصولگرايان را مطرح کنند.

با آن که روابط عمومی مجلس با ارسال دورنگاری، این خبر مخصوصاً «اتمام حجت روح‌الله حسینیان با لاریجانی» را تلویحاً تکذیب کرده است، اما منابع مطلع تاکید می‌کنند که نمایندگان رایحه خوش خدمتی به دنبال پایین کشیدن لاریجانی از کرسی ریاست مجلس هستند تا هم قدرتنمایی کرده باشند و هم زمینه حمایت رسمی فراکسیون اصولگرایان از نامزدی آقای احمدی‌نژاد را فراهم نمایند.

به گفته این منابع مطلع؛ لاريجاني و طيف قابل توجهی از راست سنتي مجلس اصرار دارند بيانيه‌ای تحت عنوان حمايت فراکسيون اصولگرايان مجلس از احمدی‌نژاد منتشر نشود و «سکوت» کنند.

یکی از نمایندگان مجلس هفته قبل در گفتگو با یک روزنامه داخلی تصریح کرد: اگر لاريجاني حمايت از احمدي نژاد را در شأن خود نمي‌بيند بهتر است از فراکسيون اصولگرايان استعفا بدهد تا اين فراکسيون فارغ از ملاحظات لاريجاني از احمدي نژاد حمايت کند!

بر اساس این گزارش‌ها؛ مخالفت لاریجانی با حمایت رسمی فراکسیون اصولگرایان از احمدی‌نژاد در حالی است که بسیاری از چهره‌های دیگر مجلس از جمله محمدرضا باهنر، احمد توکلي، محمدرضا کاتوزيان، غلامرضا مصباحي مقدم و... نیز مخالف صدور چنین بیانیه‌ای هستند و سکوت را به حمايت از احمدي نژاد ترجيح مي دهند.

در این میان، برخی منابع خبری منتقد دولت ادعا کرده‌اند که جناح رایحه خوش خدمت حتی به غلامعلی حداد عادل پیام داده است که در صورت حمایت رسمی او و نزدیکانش از نامزدی احمدی‌نژاد، از بازگشت دوباره وی به کرسی ریاست مجلس حمایت خواهند کرد.

اعتراض به ادامه بازداشت "معتمدی مهر" 23 شخصیت سیاسی سرشناس ایران نامه اعتراضی به رئیس قوه قضائیه نوشتند


«کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» در اعتراض به ادامه بازداشت مهدی معتمدی مهر، عضو حقوقدان این کمیته، نامه سرگشاده ای خطاب به آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه نوشت. در این بیانیه آزادی مهدی معتمدی خواسته شده است .

بازداشت مهدی معتمدی مهر اکنون وارد چهارمین هفته خود شده است. ابتدا توسط روزنامه های امنیتی وابسته به دولت اعلام شد که وی به دلیل سوء استفاده مالی دستگیر شده است و اکنون به وکیل وی گفته شده که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده و نه در رابطه با مسایل مالی!

یک روز قبل از بازداشت معتمدی مهر، یکی از وزارت اطلاعات با وی تماس گرفته شده و انتشار اطلاعیه «کمیته دفاع از انتخابات آزاد ،سالم و عادلانه» با عنوان "نظارت نهادهای مدنی و بین المللی، تضمین تحقق انتخابات آزاد، سالم و عادلانه" را اقدام علیه امنیت ملی دانسته و تاکید کرده بودند که در صورت انتشار این بیانیه با وی برخورد خواهد شد.

در نامه به رئیس قوه قضائیه تاکید شده است که تمام اعضای «کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه» که این نامه را امضا کرده اند، مسئولیت تدوین و انتشار تمامی بیانیه های کمیته، از جمله بیانیه مذکور را برعهده می گیرند.

ابراهیم یزدی- تقی رحمانی– سعید مدنی- شیرین عبادی- صدیقه وسمقی- عبدالفتاح سلطانی- عزت الله سحابی- عطاالله شیرازی- علی اکبر معین فر- محمد بسته نگار- محمد توسلی- خسرو سیف- محمد سیف زاده- محمد علی دادخواه- محمد علی عمویی- مرتضی کاظمیان- مرضیه مرتاضی لنگرودی- نرگس محمدی- هاشم صباغیان- احمد صدر سید جوادی- داوود هرمیداس باوند- هادی اسماعیل زاده - حسین شاه اویسی.

رادیو پیام در تهران: دولت خدمتگذار، رای شما را نقد می خرد


- آهنگ(30ثانیه)

- آگهی با صدای معروف خواننده‌ی آگهی‌های جوایز بانک: "قابل توجه هم‌وطنان عزیز و گرامی. برگه‌ی سود سهام عدالت روستائیان و عشایر کشور جهت پرداخت سود عملکرد سال 86 آماده شده و روستائیان عزیز می‌توانند از روز 26 اردیبهشت به ده‌داری ‌ها مراجعه و برگه‌ی سود را دریافت کرده و به یکی از بانک‌های تجارت، ملی و کشاورزی که روی برگه مشخص است مراجعه و وجه خود را دریافت نمایند. سازمان خصوصی‌سازی"

آهنگ(20 ثانیه)

- مجری:" بله شنوندگان عزیز انتخابات یکی از صحنه‌های شور و نشاط ملت غیور ایران است و ..."(30 ثانیه)

- آهنگ(10 ثانیه)

- آگهی:" قابل توجه هموطنان عزیز و گرامی. برگه‌ی سود سهام عدالت روستائیان و عشایر کشور جهت پرداخت سود عملکرد سال 86 آماده شده و روستائیان عزیز می‌توانند از روز 26 اردیبهشت به ده‌داری ‌ها مراجعه و برگه‌ی سود را دریافت کرده و به یکی از بانک‌های تجارت، ملی و کشاورزی که روی برگه مشخص است مراجعه و وجه خود را دریافت نمایند. سازمان خصوصی‌سازی"



روزنامه الوطن عربستان مدعی شد استقرار توپخانه موشکی ج. اسلامی در خلیج فارس


روزنامه الوطن چاپ عربستان خبر داد که ایران برای جلوگیری از حمله به تاسیسات اتمی خود چند توپخانه ی موشکی در خلیج فارس مستقر کرده است. استقرار ادوات موشکی پس از آگاه شدن جمهوری اسلامی از برنامه ی ایالات متحده و اسرائیل برای حمله به تاسیسات اتمی این کشور انجام شده و توپخانه های موشکی زمین به هوا و زمین به دریا در منطقه مستقر شده است. این موشک ها قابل انتقال بوده و توسط سپاه پاسداران کنترل می شوند. استقرار توپخانه های موشکی نشان از اعتقاد ایران از انجام حمله های احتمالی از طریق هوا یا دریا است. ایران بلافاصله پس از استقرار این توپخانه ها به کشورهای عربی و حوزه ی خلیج فارس اطلاع داد که هدف از این آرایش نظامی کشورهای منطقه نیستند.

مصاحبه و تحلیل سیاسی سردار محسن رشید اعلام موجودیت بسیج غیرنظامی حامی موسوی


بخش های گزیده این مصاحبه - با صدور بیانیه تقسیم بسیج به دو شاخه نظامی و سیاسی، سپاه این آمادگی را از خود نشان داد که این بخش از سازمان خود را (بسیجی فعال و عادی) آزاد کند. بیانیه سپاه پاسداران در باره مجاز بودن بسیج غیر نظامی در انتخابات ذهن بسیاری از افراد را به این سمت سوق داد که منظور فعالیت بسیجیان در ستادهای احمدی نژاد است ولی ما خود را به این برداشت محدود نمی کنیم و باید منتظر فعالیت های بعدی بود. تاکنون یک بسیجی صرفا می توانست به عنوان یک ایرانی در انتخابات شرکت کند اما هم اکنون یک گام به جلو برداشته شده و می تواند به شرط آنکه جزء بسیجیان ویژه نباشد در ستادهای انتخاباتی فعالیت کند و در مرحله ی بعدی این که این فعالیت های سیاسی و انتخاباتی در قالب یک پایگاه بسیج صورت گیرد. البته این فعالیت ها در ابتدا برای اصولگرایان راحت و برای اصلاح طلبان دشوار است. کاندیدا شدن خاتمی زمینه ی تشدید آنتی تز خاتمی در بخش هایی از سپاه را فراهم می کرد. با انصراف خاتمی این آنتی تز موجودیت خود را از دست داد و حضور میر حسین این بازی را بر هم زد. اگر خاتمی جزو کاندیدا ها بود هم اکنون چنین بیانیه ای صادر نمی شد. برخی ها تلاش می کنند حساسیت هائی را روی حمایت تعدادی از گروه های اصلاح طلب از میرحسین ایجاد کنند، اما زمانی که دولت میر حسین بر سر کار بیآید جهت گیری ها در ضمن عمل خود را نشان می دهند و بسیاری از ذهنیات اصلاح می شود. همان طور که قبل از انتخابات نهم احمدی نژاد به خاطر اینکه یک فرد حزب الهی تمام عیار حامی بسیج نشان داده شد مورد حمایت بسیجیان قرار گرفت، در حالی که امروزه بخش قابل توجهی از بسیجیان به خاطر عملکردش از او فاصله گرفته اند.

بدنبال سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران در همایش بسیج سازندگی که در آن بسیج را به دو بازوی سیاسی و نظامی تقسیم کرد و فعالیت بازوی سیاسی بسیج را در انتخابات قانونی و بلامانع اعلام داشت، ستاد بسیج میرحسین موسوی نیز اعلام شد.

حاج محسن رشید که از سرداران سپاه در دوران جنگ است و اکنون سخنگوی کمیته ایثارگران جنگ و در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی مستقر شده است، با تاسیس شاخه بسیج حامی میرحسین موسوی اعلام داشت:

با توجه به بیانیه اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر مجاز بودن فعالیت سیاسی بسیجیان عادی و فعال (به استثناء بسیجیانی که پاسداران افتخاری هستند) ما آن را یک حرکت اصللاح طلبانه از سوی سپاه به حساب می آوریم و کمیته ی ایثارگران از آن استقبال کرده و در ستاد مردمی مهندس موسوی شاخه ای ویژه بسیج راه اندازه کردیم. از کمیته ی ایثارگران در تمام استان ها خواستیم تا شاخه ای به نام بسیج راه اندازی کنند.

قبل از صدور بیانیه اخیر سپاه پاسداران افراد بسیجی که در ستاد ثبت نام می کردند با توجه به معترض شدن پایگاهشان، فرم ثبت نام خود را پس می گرفتند، حال با توجه به اینکه این موانع برداشته شده ما باید از این موقعیت استفاده کنیم. کمیته ی ایثارگران ریشه در اصولگرایی و بسیج دارد، بنابراین طبیعی است که دیدگاه ما با دیگران متفاوت است همان طور که دیدگاه مهندس با دیگران متفاوت است و خود را اصلاخ طلب اصولگرا می داند.

بسیج فراتر از چارچوب سازمانی است و آحاد ملت ایرن به جز معدودی را در بر می گیرد، حال اگر این بسیجی زیر نظر یک سازمان قرار گرفته و آحاد ملت را تشکیل می دهد نظامی به حساب آید ما یک کشور نظامی خواهیم داشت. اما هم اکنون با صدور این بیانیه، سپاه این آمادگی را از خود نشان داده که این بخش از سازمان خود را (بسیجی فعال و عادی) آزاد کند باید از این فرصت استفاده کافی کنیم.

بیانیه سپاه پاسداران در باره مجاز بودن بسیج غیر نظامی در انتخابات ذهن بسیاری از افراد را به این سمت سوق داد که منظور فعالیت بسیجیان در ستادهای احمدی نژاد است ولی ما خود را به این برداشت محدود نمی کنیم و باید منتظر فعالیت های بعدی بود.

با توجه به اینکه اکثریت مردم ایران بسیجی هستند اتفاق نظر سیاسی میان آنها وجود ندارد، همان طور که در زمان جنگ میان نیروهای حاضر در جبهه ها نگرش های چپ و راست وجود داشت. اگر الگوی واحد داشته باشیم گرایش ها سیاسی متفاوت مشکلی ایجاد نمی کند. اگر ما سه نوع سازمان مردمی داشته باشیم دسته ی اول NGOها هستند که اجازه ی فعالیت سیاسی ندارند، دسته ی دوم انجمن های اسلامی هستند که ورودشان به حوزه ی سیاست بلامانع است و سوم بسیجیان سازمان یافته که حدود فعالیت آنها در سیاست باید مشخص شود. فعالیت دسته ی اخیر از همین انتخابات دوره ی دهم در حال شکل گیری است.

تاکنون یک بسیجی صرفا می توانست به عنوان یک ایرانی در انتخابات شرکت کند اما هم اکنون یک گام به جلو برداشته شده و می تواند به شرط آنکه جزء بسیجیان ویژه نباشد در ستادهای انتخاباتی فعالیت کند و در مرحله ی بعدی این که این فعالیت های سیاسی و انتخاباتی در قالب یک پایگاه بسیج صورت گیرد. البته این فعالیت ها در ابتدا برای اصولگرایان راحت و برای اصلاح طلبان دشوار است.

سپاه مبتنی بر اعتقاد و اندیشه شکل گرفته است. اگر این اعتقاد و اندیشه را از آن بگیرند، کار آمدی اش را از دست می دهد اما باید دقت داشت این اندیشه ها از سوی چه کسی به سپاه تزریق می شود؟ باید این اندیشه ها، اندیشه های خط امام(ره) باشد و در حفظ آن تلاش شود.

سپاه در تمام طول دوران جنگ با گرایش جناح چپ خط امام شناخته می‌شد حتی بعد از پایان جنگ در هفته ی بسیج در ستاد مرکزی بسیج سپاه، موسوی خوئینی ها به عنوان سخنران در سال68 دعوت شد اما در سال 69 تغییرات به نحوی بود که برای حضور این افراد جایگاهی وجود نداشت.

کاندیدا شدن خاتمی زمینه ی تشدید آنتی تز خاتمی در بخش هایی از سپاه را فراهم می کرد. با انصراف خاتمی این آنتی تز موجودیت خود را از دست داد و حضور میر حسین این بازی را بر هم زد. اگر خاتمی جزو کاندیدا ها بود هم اکنون چنین بیانیه ای صادر نمی شد.

ما نباید به دنبال سلب اندیشه ها و انگیزه های سپاه باشیم، ما باید سعی کنیم اسلام ناب خمینی(ره) را در اندیشه های سپاه قرار دهیم و برای این منظور باید دیوارهای بی اعتمادی را برداریم. از ویژگی های میر حسین برداشتن این دیوارهاست، چرا باید نسبت به بسیجیان و سپاهیان دیوار بی اعتمادی وجود داشته باشد، در حالی که همه بسیجی هستیم، بسیجیانی هستیم که هم در دوران8 سال نخست وزیری میر حسین و هم در زمان فعلی از او حمایت و طرفداری می کنیم.

برخی ها تلاش می کنند حساسیت هائی را روی حمایت تعدادی از گروه های اصلاح طلب از میر حسین را زنده کردن اما زمانی که دولت میرحسین بر سر کار بیآید جهت گیری ها در ضمن عمل خود را نشان می دهند و بسیاری از ذهنیات اصلاح می شود. همان طور که قبل از انتخابات نهم احمدی نژاد به خاطر اینکه یک فرد حزب اللهی تمام عیار حامی بسیج نشان داده شد مورد حمایت بسیجیان قرار گرفت، در حالی که امروزه بخش قابل توجهی از بسیجیان به خاطر عملکردش از او فاصله گرفته اند.

قلمش را شکستند، زبانش را هنوز نبریده اند!


روزنامه "یاس نو" که با هدف تبدیل شدن به ارگان دفاع از میرحسین موسوی در آخرین هفته های تدارک انتخابات ریاست جمهوری آغاز به انتشار کرده بود، روز گذشته و با حکم قاضی مرتضوی دادستان مرکز توقیف شد. این روزنامه تنها یک شماره انتشار یافت که عکس و عنوان آن همین است که می بینید.

عمر موسی: اسرائیل تهدید است نه ایران


عمر موسی، دبیرکل اتحادیه عرب گفت توان هسته ای اسرائیل و نه ایران، بزرگ ترین تهدید برای صلح در خاورمیانه است.

دبیرکل اتحادیه عرب که در مجمع جهانی اقتصاد در اردن سخن می گفت افزود اکثر اعراب، (برنامه هسته ای) ایران را مهم ترین مساله نمی دانند.

آقای موسی گفته است سلاح های هسته ای اسرائیل "خطر واقعی" در خاورمیانه است.

دبیرکل اتحادیه عرب این سخنان خود را در همایشی یا عنوان "آینده تلاش های صلح در خاورمیانه" بیان کرده است.

ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور ماهیتی صلح آمیز دارد اگرچه اسرائیل این کشور را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم می کند و خواهان اقدام جامعه جهانی برای متوقف کردن این روند است.

اسرائیل نیز هرگز به طور رسمی داشتن تسلیحات هسته ای را تایید نکرده، اما اکثر کارشناسان در این مورد تردیدی ندارند که این کشور دارای یک زرادخانه اتمی است.

اسرائیل پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای را هرگز امضا نکرده و در نتیجه، در مورد صدور اجازه به بازرسان بین المللی برای بررسی تاسیسات اتمی خود تعهدی ندارد.

فعالیت های اتمی اسرائیل در دهه ۱۹۶۰ با کمک فنی فرانسه و با ایجاد تاسیسات هسته ای دیمونا آغاز شد و این تاسیسات هرگز مورد بازرسی بین المللی قرار نگرفته است.

در اواسط دهه ۱۹۸۰، مردخای وانونو، تکنیسین سابق این تاسیسات، در مصاحبه ای با یک روزنامه بریتانیایی شرح و تصاویری از کلاهک های اتمی اسرائیل را در اختیار این روزنامه قرار داد.

براساس این اطلاعات، کارشناسان تخمین زدند که اسرائیل احتمالا حدود یکصد تا دویست کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

در پی انتشار این اطلاعات، آقای وانونو در اروپا توسط ماموران اسرائیلی ربوده شد و پس از انتقال به اسرائیل، به اتهام افشای اسرار دولتی محاکمه و به هجده سال زندان محکوم شد

نقش روح الله حسینیان در قتل های زنجیره ای و حمله به کوی دانشگاه


عبدالله شهبازی، که به منابع قدرت و شاخه هائی از دستگاه تو در توی امنیتی جمهوری اسلامی نزدیک است، در وبسایت خود، بار دیگر پرونده قتل های زنجیره ای را گشود. او این بار با صراحت بیشتری اشاره کرد که روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب و نماینده مجلس هشتم، در این قتل ها مستقیما دست داشته است. شهبازی در بخش دیگری از مطلب خود جزئیاتی را درباره قتل "مجید شریف"، "مختاری"، "پوینده" و "داریوش فروهر" فاش ساخت و البته با این فرضیه که یک سازمان مافیائی که با افرادی در داخل سیستم قضائی – امنیتی جمهوری اسلامی در ارتباط هستند و یک سر آنها به صهیونیستم بین المللی وصل است در این قتل ها نقش داشته اند. شاید دامنه این تحقیقات برسد به قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367، زیرا قتل های زنجیره ای که در فاصله اندکی پس از قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367 و با قتل فجیع دکتر سامی در مطبش آغاز شد، ادامه قتل عام سال 67 بود.

شهبازی در گزارش خود می نویسد:

«... سمت درگیری‌های شدید و خونین از اهداف اصلی پروژه «قتل‌های زنجیره‌ای» بود که در بازجویی‌های متهمان واقعه فوق بطور مکرر جزئیات آن تشریح شده. این همان رویه‌ای است که حسینیان از آغاز تا به امروز با جدّیت دنبال می‌کند. شبکه«ارگنه کن» در ترکیه دارای پیوندهای تنگاتنگ با شبکه ایران بوده و عملکردهای مشابه داشته است؛ از قتل‌های زنجیره‌ای تا بمب‌گذاری‌های زنجیره‌ای. هم‌اکنون نیز، با تداوم پیگیری دولت اسلام‌گرای ترکیه برای کشف این شبکه شاهد تهدیدها و انفجارهای زنجیره‌ای در ترکیه هستیم. چنان‌که پیش‌تر نوشتم، [1] شبکه ایران دارای دو «پاشنه آشیل» در ترکیه است: اوّل، ترانزیت مواد مخدر افغانستان به اروپا که با همکاری شبکه‌های ایران و ترکیه انجام می‌گیرد؛ دوّم، سفرهای ایرانیان عضو شبکه پنهان فوق به اسرائیل برای دوره‌های آموزشی و ملاقات‌ها یا خریدهای سرّی که با پشتیانی تدارکاتی شبکه ترکیه انجام می‌گرفت. یکی از اهداف جنجال حسینیان تحت‌الشعاع قرار دادن افشاگری‌هایی است که در زمینه ارتباط ایرانیان مرتبط با ارگنه کن در ترکیه آغاز شده و ادامه خواهد یافت.

ماجرای موسوم به «قتل‌های زنجیره‌ای» اوّلین قتل‌های زنجیره‌ای از سوی شبکه فوق نبود. این عملیات، که در مقطع تاریخی معین و با هدف ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق تشدید و خونین کردن تعارضات داخلی آغاز و با عملیاتی چون «ماجرای کوی دانشگاه» (18 تیر 1378) تکمیل شد، با قتل مجید شریف، مترجم سرشناس آثار ضدصهیونیستی، [1] در 27 آبان 1377 آغاز گردید. طبق اسناد موجود و اعترافات متهمین، تیم مهرداد عالیخانی (با نام مستعار «صادق») مجید شریف را در زمان ورزش صبحگاهی ربودند و پس از انتقال به ویلای نوید ر... با آمپول مخصوص دچار ایست قلبی کردند. جنازه را خسرو براتی، شوهر خواهر مهرداد عالیخانی، با تاکسی هیوندای خود در خیابانی خلوت رها کرد. بدینسان، هم‌زمان با محاکمه رژه گارودی در فرانسه، که به یازده ماه محکومیت او انجامید، مترجم آثارش در ایران نیز به دستور سعید امامی به قتل رسید. جمعه 29 آبان 1377 همین شبکه حمله به اتوبوس حامل گروهی از بازرگانان مستقل آمریکایی را سازمان داد تا از این طریق راه را برای انعقاد قراردادهای سنگین نفت و گاز با کمپانی‌های صهیونیستی هموار کند، [2] و در ساعت 11 شب شنبه 30 آبان 1377 داریوش فروهر، مبارز سرشناس زمان شاه و نماینده امام خمینی (ره) در کردستان در سال‌های اوّلیه انقلاب، و همسرش، پروانه اسکندری، به‌طرزی فجیع در خانه شخصی‌شان به قتل رسیدند. در کیفرخواست دادگاه اعضای دستگیرشده شبکه ارگنه کن ترکیه اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد دستور قتل فروهر را یکی از مقامات ارشد ایتالیایی شبکه سرّی پیمان ناتو صادر کرده است. [3] یکشنبه 2 آذر 1377 اطلاعیه‌ای با امضای گروهی مجهول‌الهویه و با نام عجیب «فدائیان اسلام ناب محمدی مصطفی نواب» منتشر شد که مسئولیت حمله به اتوبوس بازرگانان آمریکایی را به عهده گرفته بود. این گروه بعدها اعلامیه‌هایی در دفاع از سعید امامی و قتل‌های زنجیره‌ای صادر کرد. عصر پنجشنبه 12 آذر محمد مختاری، نویسنده عضو کانون نویسندگان که دارای گرایش‌های سیاسی معتدل بود و سد راه عناصر افراطی کانون به‌شمار می‌رفت، ربوده و مقتول شد و جنازه او در پشت کارخانه سیمان شهر ری رها گردید. این جنازه یک هفته بعد شناسایی شد. بعد از ظهر چهارشنبه 18 آذر محمدجعفر پوینده، که دارای گرایش‌های سیاسی معتدل مشابه با مختاری بود، ربوده شد و سرنوشتی مشابه یافت. سه‌شنبه 22 دی 1377 حسینیان در گفتگو با روزنامه کیهان مقتولین را «ناصبی» و «مرتد» خواند و همان شب در برنامه تلویزیونی «چراغ» سخنان فوق را تکرار کرد.

این سرآغاز غائله «قتل‌های زنجیره‌ای» است. با آغاز مجدد جنجال در پیرامون این حادثه از سوی حسینیان و عوامل یا همگنانش، منسوب به هر جناح سیاسی که باشند، گفتمان فوق یکسویه نخواهد ماند. نگارنده نیز بر اساس یافته‌های پژوهشی و اسناد منتشرنشده تاریخچه این قتل‌ها و ماهیت شبکه گسترده و مخوف پنهان در پس آن را، که تاکنون به حیات خود ادامه می‌دهد، عرضه خواهد کرد.