Friday, April 15, 2011

شهرام امیری

شهرام امیری


قهرمان ملی – اتمی

جاسوس بین المللی از آب در آمد





شهرام امیری، که در جریان سفر حج عمره در عربستان ناپدید شده و سپس از امریکا سر در آورده بود، داوطلبانه به ایران بازگشت و در ابتدا جلوی پایش گوسفند کشتند و قهرمان ملی – اتمی اش اعلام کردند. گفته می شود او با لب تاپ اتمی سایت اتمی قم به حج رفته بود و مقامات جمهوری اسلامی مدعی بودند که امریکائی ها و اسرائیلی ها او را ربوده اند. چه پناهنده شده بود و چه ربوده شده بود، ماجرای ناپدید شدن او منجر به پیدا شدن و افشاء شدن سایت اتمی قم شد!



حالا "ایران بریفینگ" فاش کرده که شهرام امیری که جمهوری اسلامی می گفت ربوده شده و به امریکا برده شده، به جرم افشای اسرار اتمی ایران درحال محاکمه محرمانه در دادگاه نظامی تهران است.



اتهام او تماس و برقراری ارتباط محرمانه با کشورهای متخاصم و اقدام علیه امنیت ملی و دراختیار گذاردن اطلاعات طبقه بندی شده به دشمن است.



امیری در خرداد ۱۳۸۸ درجریان حج عمره ناپدید شد و حدود ۱۳ ماه بعد، در ۲۲ تیر ۱۳۸۹ به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا مراجعت کرده و دو روز بعد به ایران بازگشت .



پس از بازگشت بعنوان قهرمان ملی در چند برنامه تلویزیونی شرکت کرد و در باره چگونگی ربوده شدنش توسط سرویس های اطلاعاتی آمریکا توضیح داد و اضافه کرد که سرانجام و به یاری چند دوست معتمد از ناحیه نیروهای امنیتی کشور توانست از دست سازمان سیا و اف بی‌آی بگریزد و به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن پناه ببرد.



اکنون فاش شده که علاوه بر محاکمه نظامی، بیش از پنج ماه است که در زندان نظامی حشمتیه تهران در بازداشت بسر می برد .



امیری در خلال این پنج ماه بازداشت آنطور که ایران بریفینگ خبر یافته است مورد شکنجه‌های روحی و جسمی قرار داشته و در طی این مدت یکبار نیز به دلیل فشارهای وارده مدت یک هفته در بیمارستان ۵۰۴ ارتش در تهران بستری بوده است .

عده ای از سناتورهای آمریکایی خواستار شناسایی محمود احمدی نژاد و ۲۵ تن از مقامهای نظام بعنوان ناقضان حقوق بشرشدند

عده ای از سناتورهای آمریکایی خواستار شناسایی محمود احمدی نژاد و ۲۵ تن از مقامهای نظام بعنوان ناقضان حقوق بشرشدند


رادیو فردا : چهار تن از سناتورهای آمریکایی با ارسال نامه ای به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آن کشور ، خواستار آن شدند که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی و ۲۵ تن از مسئولان کنونی و سابق نظام رسما ًبعنوان ناقضان حقوق بشر اعلام شوند.

مارک ِکرک و جون کایل ، سناتورهای جمهوریخواه ، کریستن گیلیبران ، سناتور دموکرات و جو لیبر من ، سناتور مستقل، در نامه خود از خانم کلینتون خواسته اند فورا تحقیقاتی را برای قرار دادن نام ۲۵ نفر از مقامات جمهوری اسلامی در لیست ناقضان حقوق بشر آغاز کند.

در آغاز هفته جاری اتحادیه اروپا ۳۲ تن از مقامات کنونی و سابق جمهوری اسلامی را بعنوان ناقضان حقوق بشر معرفی کرد. این مقامات ایرانی از این پس نمیتوانند به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا سفر کنند و تمام دارائیها و اموالشان در اتحادیه اروپا هم مسدود خواهد شد.

جمهوری اسلامی 'اینترنت حلال' راه اندازی می کند

جمهوری اسلامی 'اینترنت حلال' راه اندازی می کند




بی بی سی : یک مقام بلند پایه دولتی در ایران گفته است که اولین شبکه اینترنتی در این کشور که از "سایت های غیر اخلاقی پاک شده است" به زودی در ایران راه اندازی می شود.



علی آقا محمدی، معاون نظارت و هماهنگی در سیاست های اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری گفته است این نخستین شبکه " اینترنت حلال" در ایران خواهد بود.



یرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی به نقل از آقای آقا محمدی گفته است که جای اینترنت جهانی هم در کنار "شبکه اینترنتی حلال" محفوظ خواهد بود اما تمامی خدمات الکترونیکی دولتی نظیر خدمات دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک ایران از طریق این شبکه در اختیار کاربران اینترنت در داخل ایران قرار می گیرد.



به گفته مقام های دولتی ایران، برای راه اندازی شبکه اینترنتی حلال، کنسرسیومی به نام " ایرانیان نت" ثبت شده که گرچه هنوز اعضای آن مشخص نیست اما قرار است در زمینه توسعه فیبر نوری فعالیت کند.



قرار است این کنسرسیوم در مرحله اول که ۱۸ ماه طول خواهد کشید، ۱۰ میلیون کاربر را از طریق فیبر نوری به "اینترنت حلال" وصل کند.



کنترل محتوای اینترنت از زمانی که این استفاده از این شبکه در ایران رایج شد، همواره دغدغه مقام های حکومتی این کشور بوده است.



در نخستین اقدام برای کنترل، برخی از سایت هایی که محتوای آنها مورد تایید حکومت در ایران نبود فیلتر شد.



بعدها گروهی متشکل از نمایندگان مقام های دولتی و قضایی کمیته ای به نام "تعیین مصادیق پایگاه های اینترنتی غیر مجاز" تشکیل دادند که وظیفه آن شناسایی سایت های اینترنتی بود که دولت آنها را مغایر با ارزش های خود می دانست.



در موارد متعددی به جز فیلتر، گردانندگان این سایت ها نیز مورد پیگرد قضایی قرار گرفته اند.



پس از انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری در ایران و افزایش سایت ها و وبلاگ های اینترنتی منتقد و مخالف دولت و رواج استفاده از سایت های اجتماعی نظیر توییتر و فیس بوک، دولت ایران ایران محدودیت های بیشتری علیه سایت های اینترنتی، کاربران و خدمات دهندگان اینترنت اعمال کرده که از جمله آنها، محاکمه و صدور احکام قضایی علیه نویسندگان و دارندگان سایت ها و وبلاگ های منتقد دولت بوده است.



اواخر سال گذشته خورشیدی، مقام های انتظامی ایران اعلام کردند که پلیس "فضای تولید و تبادل اطلاعات" (با نام مختصر "فتا")، با هدف "مقابله با جرایم اینترنتی" و "حفاظت از اموال، منافع و اسرار ملی" بر روی شبکه اینترنت، در ایران شروع به کارکرده است.



سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران در جریان آغاز به کار پلیس اینترنت در ایران گفته بود: "شبکه‌های اجتماعی اینترنتی هزینه‌های بسیاری را در کشور ما تحمیل کردند."



سرعت اینترنت در ایران که تحت اختیار خدمات دهندگانی است که از سوی دولت کنترل می شوند، در مواقع بروز ناآرامی ها و فعالیت های اعتراضی نظیر تظاهرات خیابانی محدود می شود و دسترسی به موتورهای جستجو گر نظیر گوگل و یاهو به سختی امکان پذیر است.



مقام های دولت ایران، فعالیت های منتقدان و مخالفان دولت در فضای اینترنت را مصداق "جنگ نرم با نظام" و نوعی تلاش برای براندازی حکومت می دانند.

شیخ جعفر شجونی:

شیخ جعفر شجونی:


یک گاو در جامعه وعاظ

نفوذ کرده بود که بیرونش کردیم!







از قدیم می گفتند "تره به تخمش میره، حسنی به باباش". حالا حکایت دارو دسته ایست که بعنوان حامیان احمدی نژاد و کودتائی که در 22 خرداد شده، در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم (شیخ محمد یزدی)، در روحانیت مبارز تهران، در شورای نگهبان، در مجلس، در جامعه وعاظ، در بسیج، در جامعه وعاظ و ... جمع شده اند.



این آخرین مصاحبه شیخ جعفر شجونی را مقایسه کنید با آن تحلیل چارواداری که سرلشگر فیروز آبادی در رابطه با امریکا و عربستان ارائه داد( اینجا) و یا سخنان حاج سعید فرمانده بسیج و سپاه شاه عبدالعظیم درجریان حمله به فائزه هاشمی. گوئی همگی از یک کاسه آش خورده اند.



روزنامه مردمسالاری نوشت: شیخ جعفر شجونی در آخرین جلسه جمعیت وعاظ تهران در سال 1389 خواستار قیام علما و روحانیت در برابر سازمان اوقاف شده است. او گفت که چرا سازمان اوقاف به روحانیت و طلاب پول نمی‌دهد؟ این پول‌ها کجا خرج می‌شود؟



شجونی در پاسخ به این سئوال که ماجرای گاوداری‌های شما در کرج چیست؟ گفت:



من گاوداری ندارم اما یک گاو داشتم که از جامعه وعاظ تهران آن را بیرون کردم.

افاضات سخنگوی وزارت خارجه درباره تظاهرات در سوریه

افاضات سخنگوی وزارت خارجه درباره تظاهرات در سوریه


یک گروهک 3 میلیونی

25 خرداد در تهران به حرکت درآمد!







سفیر جمهوری اسلامی در سوریه در یک مصاحبه خبری در دمشق، همان حرف هائی را درباره جنبش اصلاحات در سوریه زد که کودتاچی ها در تهران در باره جنبش سبز می زنند. برخی واکنش های دولت سوریه نسبت به جنبش اصلاحات در این کشور نیز کپی برداری از روی نسخه جمهوری اسلامی و ای بسا با نظارت کارشناسان سپاه پاسداران انجام می شود. بدین ترتیب، گرهی که به آسانی در سوریه با دست می توانست باز شود، می رود تا وارد مرحله ای شود که با دندان نیز نتوان آن را باز کرد.



همین صفحه را روز گذشته سخنگوی وزرات خارجه جمهوری اسلامی "مهمانپرست" برای خبرنگاران داخل کشور گذاشت. البته به زعم خودش زرنگی کرده و جنبش عظیم و اعتراضی سبز را هم با خیزش هائی که در سوریه آغاز شده و هنوز فرسنگ ها با راهپیمائی 3 میلیونی 25 خرداد88 تهران و عاشورای تهران فاصله دارد در یک کفه ترازو گذاشت و گفت:



«غرب با راه انداختن اعتراضات کوچک در ایران و سوریه قصد بزرگنمایی اعتراضات و تحریف واقعیت را دارد. آنها در ایران و سوریه و برخی از کشورها سعی می کنند گروهک های کوچکی را تحریک کنند، با زور آنها و بزرگنمایی که به وسیله رسانه های غربی صورت می گیرد به مردم دنیا عنوان کنند این تعداد اکثریت جامعه را تشکیل می دهند و این بزرگترین تحریف و دروغ است.»

پس از 30 سال - از تاریخ این عکس حدود 30 سال می گذرد. آنها که به دیدار آیت الله خمینی رفته اند، دانشجویانی اند که سفارت امریکا را گرفته اند و از آن زمان تا سالها به دانشجویان خط امام معروف شدند. البته بحث بر سر ردیف های جلوست، در ردیف های عقب این عکس نیز کسانی دیده می شوند که معتقد بودند به جای اشغال سفارت امریکا باید رفت و سفارت اتحاد شوروی وقت را گرفت. آن که دور سرش دایره قرمز کشیده شده(احمدی نژاد) از مدافعان این فکر بود و به همین دلیل نیز پس از این دیدار حساب خودش را از ردیف اولی ها جدا کرد و به جمع آنهائی پیوست که منتظر درگذشت آیت الله خمینی ماندند تا بعد از او بصورت خزنده قدرت را قبضه کنند. همین شیوه را بزرگترهای احمدی نژاد عمل کردند. برای نمونه، بخشی از مجاهدین انقلاب اسلامی گفتند کار سیاسی نمی خواهیم بکنیم و در سپاه ماندند و شدند سردار ذوالقدر. این مجموعه اکنون پوست از سر آن دانشجویان خط امام و آن مجاهدین انقلاب سالهای اول انقلاب می کنند. می خواهند کار را یکسره کرده و از شر نسل اول و مدعی انقلاب و جمهوری اسلامی خلاص شوند و بروند بدنبال اجرای همان فکرهائی که بر سر آن با دانشجویان خط امام و مجاهدین انقلاب اختلاف داشتند. بی خود که کودتا نکرده اند

پس از 30 سال - از تاریخ این عکس حدود 30 سال می گذرد. آنها که به دیدار آیت الله خمینی رفته اند، دانشجویانی اند که سفارت امریکا را گرفته اند و از آن زمان تا سالها به دانشجویان خط امام معروف شدند. البته بحث بر سر ردیف های جلوست، در ردیف های عقب این عکس نیز کسانی دیده می شوند که معتقد بودند به جای اشغال سفارت امریکا باید رفت و سفارت اتحاد شوروی وقت را گرفت. آن که دور سرش دایره قرمز کشیده شده(احمدی نژاد) از مدافعان این فکر بود و به همین دلیل نیز پس از این دیدار حساب خودش را از ردیف اولی ها جدا کرد و به جمع آنهائی پیوست که منتظر درگذشت آیت الله خمینی ماندند تا بعد از او بصورت خزنده قدرت را قبضه کنند. همین شیوه را بزرگترهای احمدی نژاد عمل کردند. برای نمونه، بخشی از مجاهدین انقلاب اسلامی گفتند کار سیاسی نمی خواهیم بکنیم و در سپاه ماندند و شدند سردار ذوالقدر. این مجموعه اکنون پوست از سر آن دانشجویان خط امام و آن مجاهدین انقلاب سالهای اول انقلاب می کنند. می خواهند کار را یکسره کرده و از شر نسل اول و مدعی انقلاب و جمهوری اسلامی خلاص شوند و بروند بدنبال اجرای همان فکرهائی که بر سر آن با دانشجویان خط امام و مجاهدین انقلاب اختلاف داشتند. بی خود که کودتا نکرده اند

فیلم/ تظاهرات هزاران نفر در سوریه امروز جمعه، 26 فروردین، 15 آپریل

فیلم/  تظاهرات هزاران نفر در سوریه امروز جمعه، 26 فروردین،  15 آپریل

کروبی به ظاهر در اختیار وزارت اطلاعات است

با حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی از طریق ایمیل مصاحبه کردیم. او آن طور که خودش می گوید "متواری" است؛ و در توضیح شرایط کنونی می گوید "بالاتر از سیاهی رنگی نیست" اما پدرم هميشه به ما مي گفتند اين شيوه حكومت داري پايدار نخواهد بود و حكومت مجبورست به خواست ملت تن دهد، چون حريفي بسيار بزرگ به نام ملت پيش روي اوست که امروز در مورد مشروعیت حکومت تردیدهای جدی دارد.








بی خبری از آقای کروبی و خانم فاطمه کروبی از چند هفته هم گذشته، آیا خبری از وضعیت آنها دارید، یا به شما گفته اند جدا از دیدارهای کنترل شده، این وضع تا کی ادامه می یابد؟ شرطی برای تغییر وضعیت اعلام شده؟



واقعيت اين است كه شرطي به ما اعلام نشده. پدر و مادرم ظاهرا در اختيار وزارت اطلاعات هستند. اما گذاشتن شروط و غيره از حوزه اختيارات وزارت اطلاعات خارج است. توجه داشته باشید وقتي رييس قوه قضائيه ميگويد برخورد با به اصطلاح سران فتنه از حوزه من خارج است، يعني اگر حوادثي بعد از حبس رخ بدهد، يا هر نوع محدوديتي ايجاد شود و يا ادامه پيدا بكند، هيچ كس حتي رييس قوه قضائيه هم مسئوليت نمي پذيرد و مقامات بالاتر بايد تعيين تكليف كنند و يا شرطي بگذارند. از طرفي آيا در مسئله "حبس"، "شرط" هم موضوعيت دارد؟ يعني يك اقدام غير قانوني و غير انساني صورت گرفته؛ حالا ديگر فكر نميكنم موضوع شرط چيز مهمي باشد. به قول معروف بالاتر از سياهي كه رنگي نيست!







برخی معتقدند مسئولان جمهوری اسلامی چاره برخورد با جنبش سبز را در قطع کامل تماس آقایان موسوی و کروبی با مردم یافته اند و با وضع موجود، دیگر فرصت ارتباط مستقیم با مردم را به آنها نخواهندداد. نظرتان در مورد این تحلیل چیست؟ آیاجنبش دچار نزول خواهدشد؟



به نظرم برعكس؛ قطع كامل ارتباط مردم با آقايان كروبي و موسوي هم فرصت است و هم تهديد. فرصت است براي جنبش و تهديدست براي حكومت. آقايان كروبي و موسوي بارها اعلام كرده اند كه مردم راه خودشان را یافته اند و زنده و پويا بر خواسته ها يشان پافشاري دارند و هر روز مصمم تر از ديروز هستند؛ در برابر حكومت تنها توانسته است با فشار، كشور را كنترل كند اما آنقدر عاجز و درمانده شده كه حتي از مراسم ختم یک نماينده مجلس و يا مراسم تدفين مادر يكی از وابستگان به اين جنبش هم هراس دارد چه رسد به مراسم براي مرحوم پدر مهندس موسوي. اين درحاليست كه پدرم نقل مي كرد وقتي آيت الله سعيدي در زندان رژيم شاه به شهادت رسيدند مراسم با شكوهي براي ايشان برگزار گرديد و رژيم هم هيچ گونه ممانعتي به عمل نياورد؛ اين نشان ميدهد كه رژيم شاه به ثبات نظامش اطمينان داشت ولی این آقایان این اطمینان را ندارند. از سوی دیگر جنبش با حضور آقايان كروبي و موسوي از حدود و چهارچوب مشخص و خواسته هاي خاصي برخوردار بود اما با اين اقدام حكومت، شرايط و خواسته هاي جنبش متفاوت شده و متفاوت تر هم خواهد گرديد.







در مورد نحوه ادامه راه جنبش، با توجه به دیدگاه های آقای کروبی، چه نظری دارید؟



ببینید خواسته هاي مردم مشخص است و هرچه حكومت خشن تر هم برخورد كند، مطالبات مردم بيشتر مي شود. مدیریت و همراهی با این مطالبات، هنرست. من در جريان عمل دیدم که روحيه و مواضع آقاي كروبي و مهندس موسوي خرداد 88 با كروبي و موسوي دي و يابهمن 89 چقدر تفاوت داشت. یعنی آنان ضمنا همراهی با مردم و جناح های مختلف فکری موجود در جامعه پرتنوع ما، می کوشیدند به صورتی منطقی جنبش را پیش ببرند؛ لذا كساني كه نقش سخنگويي اين دو بزرگوار را به عهده دارند، همانطور که نباید افراط کنند، دچار تفریط هم نباید بشوند؛ چون هر نوع ضعف در اعلام مواضع، موجب سرخوردگی مردم می شود. از طرف دیگر اين دوستان بايد از نظرات خير خواهانه همه نيروهاي دلسوز كشور استفاده كنند چون اين جنبش متعلق به حزب و گروهي نيست و متعلق به همه اقشار است. بی توجهی به این اصول می تواند تاثیرات منفی بر جنبش بگذارد؛ همان طور که درک درست آن می تواند اسباب خیر باشد.



نظر آقای کروبی در مورد اینده جنبش سبز چه بود؟ به نتیجه امیدوار بودند؟

آقاي كروبي يك روز قبل از حبس كامل، طي پيام ويدئويي كوتاهی كه فيلم آن از منزل خارج شد، صريحا وعده پيروزي را دادند. ایشان قبل از آن هم هميشه به ما مي گفتند اين شيوه حكومت داري پايدار نخواهد بود و حكومت مجبورست به خواست ملت تن دهد، چون حريفي بسيار بزرگ به نام ملت پيش روي خود دارد که امروز در مورد مشروعیت حکومت تردیدهای جدی دارد. بی جهت نیست که آقایان برای بازسازی مشروعیت از دست رفته خود، هر روز یک داستان تازه می نویسند؛ یک روز پول یارانه را به امام زمان نسبت می دهند و روز دیگر متوسل به كارهاي مبتذلی مانند تولید همين سي دي "ظهور نزديك است" ميشوند. آقایان در واقع مي خواهند عدم مقبوليت خود را با تشابه سازي به اين و آن جبران کنند و به این ترتیب به بازسازي چهره شان بپردازند؛ اما به نظر من با اين راه و شيوه اي كه در پيش گرفته اند وبابازی با ارزش ها و باورهاي ديني مردم، ضربه اي بسيار بزرگ خواهند خورد.







آیا آقای کروبی پیش از حصر، پیش بینی این روزها را می کردند؟ اگر چنین است نظرشان در مورد ادامه راه و مدیریت جنبش چه بود؟



اول اینکه اين چهار بزرگوار در "حصر" نيستند؛ حصر تعريف مشخصي دارد. اين عزيزان در حبس اند. اما در مورد سئوال؛ آقاي كروبي و موسوي آمادگي هرگونه برخوردي را داشتند و از مدتها پیش منتظر چنين روزي هم بودند. از همان روزها هم آقاي كروبي معتقد بود راه بسيار سختي در پيش داريم، و معتقد بودند مديريت جنبش بايد دردست افرادي باشد ثابت قدم و آماده پرداخت هرگونه هزينه. کسانی كه در تصميم گيري ها، در عين قاطعيت بر اساس عقل و منافع و مصالح مردم رفتار كنند، تا خداي ناكرده مديريت جنبش به دست افراد ضعيف يا فرصت طلب نيفتدو بلايي كه بر سر اصلاحات آمد بر سر جنبش نيايد.







و سئوال آخر: امروز وضعیت فرزندان آقای کروبی چگونه است؟



متاسفانه وقتي دستشان به ما نرسيد و ما متواري شديم، برادرم علي را به اتهام مضحك و مسخره جاسوسي براي كشورهاي خليج فارس دستگير و بعد از چند هفته با قرار وثيقه آزاد كردند. براي دو برادرم بجز ممنوع الخروج نمودن هنوز مشكلي ايجاد نكرده اند. ولي من متواري هستم تا ببينم در آينده چه تصميمي در خصوص خودم خواهم گرفت و خدا چه تقديري را برايم رقم خواهد زد.

نیروهای جوان، جایگزین ناراضی‌ها می شوند؟

نیروهای بدنه و قدیمی سپاه پاسداران در ادامه تحولات ساختاری این نهاد نظامی، بانیروهای جوان جایگزین می شوند. محمدعلی (عزیز) جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در این باره گفته است: "سال گذشته راهبردهاي منابع انساني سپاه آماده و توسط فرمانده معظم كل قوا تصويب شد كه اين جهت گيري ها در راهبردهاي منابع انساني گنجانده شده است."وی سپس با اشاره به دیدار 14 فروردین ماه فرماندهان ارشد نظامی کشور با آیت الله خامنه ای تصریح کرده:"مقام معظم رهبري براي سپاه تأكيد به جوان گرايي و شور و حال جواني داشتند و مثل جوان ها كاركردن و نشاط كاري داشتن را بر پاسداران واجب دانستند."


فرمانده كل سپاه با بیان اینکه "نبايد به پيشرفت هاي كم قانع باشيم" افزوده است: "بزرگترين مانعي كه سر راه سپاه در جهت رسيدن به اهدافش مي باشد موانع سامانه اي، ساختاري و عادت ها و روش هاي كهنه و سنتي است. اصلي ترين مشكل در سر راه تغيير و تحول و خلاقيت ها، موانع روش هاي قديمي و ناكارآمد فعلي است. البته اين مشكل همه دنيا است، اما براي سپاه اگر اين مشكل وجود دارد كم آن هم زياد است."



محمدعلی جعفری همچنین با اشاره به اینکه در این باره فاصله زيادی از وضع مطلوب داریم" خاطرنشان كرده که "عمده مشكلات امروز سپاه بازخورد نظامات غلطي بود كه به اشتباه به سپاه وارد كردند كه عمدتاً نظامات رضاخاني بود. نمي توان گفت بزرگترين مانع و مشكل بودجه و امتيازات است. امروز مشكل امكانات و بودجه وجود ندارد. بايد مشكلات را شناخت و راه حل هاي بهتري ارائه داد و نبايد به روش هاي قبلي عادت كرد."



این اظهارات فرمانده سپاه و روایت او از دستور آیت الله سید علی خامنه ای درباره جوان گرایی در سپاه و در ادامه تحولات ساختاری در این نهاد نظامی تنها در هفته نامه صبح صادق منتشر شده است وهیچ یک از خبرگزاری هایی که اظهارات آیت الله خامنه ای و پس از آن اظهارات محمدعلی جعفری را پوشش داده بودند اشاره ای به این بخش از اظهارات آنها نکرده اند.







تحولات ساختاری سپاه



ادامه تغییر و تحول در سپاه پاسداران در شرایطی است که مرحله نخست از تحولات ساختاری این نهاد نظامی پس از انتصاب محمدعلی جعفری به جای سید یحیی صفوی در 10 مهرماه سال 1386 به سمت فرماندهی کل، از سوی آیت الله خامنه ای آغاز شده است.



در مرحله اول این تحولات تعداد زیادی از فرماندهان سپاه برکنار ویا جابه‌جا شدند، همچنین در کنار این تحول، سپاه های استانی نیز ایجاد شدند و همزمان، فرماندهی نیروهای مقاومت بسیج بصورت کامل در اختیار فرماندهی کل سپاه پاسداران قرار گرفت.



در این مرحله ابتدا لشکرهای مختلف سپاه پاسداران حذف و 29 سپاه استانی برای 29 استان کشور و دو سپاه ویژه برای شهر تهران و استان تهران با هدف مقابله با "تهديدهای درون مرزی و برون مرزی عليه کشور" تشکیل شد؛ طرحی که به گفته محمدعلی جعفری "کشور را به موزاييک های دفاعی تقسيم کرده" و "به موجب آن هر گاه و در هر جای کشور اتفاق و يا تهديدی صورت گيرد، از همان موزاييک دفاعی برای مقابله با آن استفاده می شود."



اما مرحله دوم تحولات ساختاری سپاه مدتی پس از سرکوب اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات سال 88 از مهرماه این سال آغاز شد. در این باره رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشور 19 مهرماه سال 88 از تشکیل نیرویی با عنوان "مقاومت نیروی زمینی سپاه " خبر داده بود.



حسن فیروزآبادی در این باره گفته بود: "پس از دو سال بررسی به این نتیجه رسیدیم که ساختارها در سپاه تغییر کند و سازمان بسیج به موضوعاتی چون کار نرم‌افزاری، تعمیق فرهنگ بسیجی در میان آحاد جامعه بپردازند و با تشکیل نیرویی به نام نیروی مقاومت زمینی سپاه فعالیت‌ها و وظایف یگان‌های بسیج و سازمان‌دهی آنها به این نیرو واگذار می‌شود تا کارها به صورت تخصصی‌تر انجام شود."



این در حالی بود که همزمان خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز از تبدیل معاونت اطلاعات سپاه به تشکیلاتی جدید با نام "سازمان اطلاعات" سپاه خبر داد.



وبسایت الف، متعلق به احمد توکلی رییس مرکز پژوهش های مجلس نیز در این باره نوشت که "بعد از طی پروسه‏های طولانی در فرماندهی کل سپاه، نیروهای مسلح و در نهایت دفتر فرماندهی کل قوا، معاونت اطلاعات سپاه پاسداران به سازمان اطلاعات ارتقا می‏یابد و با ارتقای معاونت اطلاعات سپاه، حسین طائب فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، منصوب خواهد شد."



همچنین خبرگزاری ایرنا با تایید این موضوع در گزارش مفصل خود، هدف از انتخاب حسین طائب به عنوان ریاست "سازمان اطلاعات سپاه" را تجربیات وی ذکر کرده و نوشته بود که "با توجه به تمرکز دشمن بر جنگ نرم و ضرورت تقویت نهادهای اطلاعاتی - امنیتی در مواجهه با این مسئله، می توان دریافت که ارتقاء معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات و آشنایی طائب با انواع جنگ نرم و فعالیت اطلاعاتی... مأموریت های متناسب با این مسئله را برای این سازمان تعریف خواهد کرد".





طرح ثامن و چشم رهبری در سپاه



همزمان با این تحولات، نمایندگی آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران با تشکیل دبیرخانه ای با نام "اشراف " تحولات مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی در این نهاد نظامی را رصد می کند و چشم رهبری در سپاه محسوب می شود.



در همین باره اخیرا سرهنگ پاسدار سیدعلی مرادخانی مسئول این دبیرخانه در گفت و گویی با نشریه سیاسی سپاه تاکید کرده است که "هدف ما، اشراف كلي مسئولان به عملكرد خودشان و پيگيري تحقق فرامين رهبري است. البته اين را ما تحقق نمي دهيم بلكه هر رده بايد خود اين موضوعات را تحقق بخشد. يعني ما فقط موظف هستيم كه پيگيري كنيم.تدابيري كه ابلاغ مي شود سه نقش براي اجراي آن وجود دارد. بدين صورت كه وقتي فرامين ابلاغ مي شود، ابتدا طرح و برنامه بايد برنامه ريزي و هدف گذاري كند و سپس به رده ها جهت اجرا ابلاغ نمايد، بعد از آن، وظيفه معاونت نظارت است كه بايد بر حسن اجراي آن نظارت كند و در نهايت نتايج خود را به اشراف اعلام دارد."



این مقام تحت نظر نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه همچنین خاطرنشان کرده: "از ديگر اهداف اشراف، كنترل و پايش وضعيت، بهبود مستمر فعاليت ها، شناسايي نقاط كور و ضعف سازمان ها و پيدا كردن راه حل براي آنها، سوق دادن سازمان ها به سمت اولويت بندي و انجام محورهاي اساسي ابلاغيه ها است.عمده وظيفه مان اين است كه بر اساس گزارش هايي كه داده مي شود، اقدام لازم صورت مي گيرد. حتي اگر نقصي هم باشد ما آن را به مجموعه بالادستي مان ارسال مي كنيم و سپس آن ها گزارش ما را ارزيابي و براي آن كارنامه اي صادر مي كنند."



سیدعلی مرادخانی همچنین به آغاز طرح جدیدی تحت نظر دبیرخانه اشراف در سپاه با نام "طرح ثامن" اشاره کرده و گفت: "طرح ثامن طرح بزرگي در سطح نيروهاي مسلح است كه از آن به عنوان «اشراف نوين» هم ياد مي شود. طرحي كه حدوداً از سال 87-86 آغاز شده و الان به صورت مانيتورينگ در حال اجرا است. در اشراف نوين ما با تغيير پارادايم هايي مانند تغيير رويكرد، تغيير ابزار و... مواجه هستيم كه مي تواند تأثيراتي را در اشراف ايجاد بكند. در اشراف قبلي رويكرد ما ارزيابي عملكرد برنامه ها بود، در صورتي كه در اشراف نوين به اين سمت خواهيم رفت كه مديريت عملكرد را پايش كنيم. يعني فعاليت هايي كه براي اطمينان از تحقق متوازن اهداف با يك نگاه كارايي و اثربخشي صورت مي گيرد."







نارضایتی از قدیمی ها و معضلات بازنشستگی



اصرار فرمانده سپاه بر ادامه تحول در سپاه پاسداران با تاکید بر دستور جوانگرایی از سوی آیت الله خامنه ای در حالی در این نهاد نظامی پیگیری می شود که در جریان سرکوب اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات سال 88 تعداد زیادی از نیروهای بدنه و قدیمی نهادهای نظامی از هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودند و در اجرای فرامین مقامات مافوق خود برای برخورد با مردم و رهبران جنبش سبز دچار تردید هایی شدند.

از آنجا که بسیاری از اعضای بدنه سپاه پاسداران فعالیت خود را در این نهاد نظامی عمدتا از دوره های نخست وزیری میرحسین موسوی آغاز کرده اند این رهبر جنبش سبز طرفدارانی در میان این نیروها دارد. همچنین بسیاری از نیروهای بدنه سپاه پاسداران رابطه نزدیکی با هاشمی رفسنجانی که ریاست مجلس و فرماندهی جنگ 8 ساله و همچنین مهدی کروبی که به حکم آیت الله خمینی ریاست بنیاد شهید را برعهده داشته است دارند. این درحالی است که پس از تحولات اخیر در کشور آغاز اعتراضات مردمی نتیجه انتخابات سال 88 فرماندهان سپاه آقایان موسوی و کروبی را ضد انقلاب معرفی و از آیت الله هاشمی رفسنجانی به دلیل حمایت از معترضان بشدت انتقاد کرده اند.

در همین راستا مردادماه سال گذشته محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران طی اظهاراتی با اذعان به حضور حامیان میرحسین موسوی و جنبش سبز در سپاه پاسداران و اشاره به اینکه سپاه تلاش کرده است تا این افراد را "قانع" کند، گفته بود:"خیلی از ابهامات دیگر رفع شده و آنها قانع شدند حرکت اشتباه بوده و این بهتر از برخورد فیزیکی و حذف است."



همچنین در 15 بهمن ماه سال گذشته نیز محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج طی اظهاراتی اعلام کرد که "بسیج با ایجاد حلقه های فرصت" و "برگزاری جلسات دوستانه در طرح ولایت 4 هزار نفر از منحرفان فتنه 88 را ارشاد کرده است."



این همه در حالی است که از سوی دیگر به همین دلیل تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران نیز از مدتی پیش به بازنشستگی پرسنل خود به عنوان "یک معضل" نگاه و آن را یک تهدید برای خود و "امنیت نظام" تلقی می کنند.



درهمین باره به تازگی و از 25 بهمن ماه سال جاری هفته نامه صبح صادق، ارگان سیاسی سپاه که تحت نظر نمایندگی آیت اله خامنه ای در این نهاد نظامی اداره می شود دست به انتشار سلسله یادداشت هایی با عنوان "تهدیدات بازنشستگی" زده است که همچنان نیز ادامه دارد.

مسولان اداره سیاسی سپاه با ابراز نگرانی از پرسش هایی که برای افراد بازنشسته سپاه ایجاد می شود نوشته اند: "افراد پس از بازنشستگي ممكن است در موقعيت و شرايطي قرار بگيرند كه با خود فكر كنند كه چرا ما اين كار را انجام داديم و اصولاً آيا اين كار از لحاظ شرعي و عرفي موضوعيتي داشته است يا خير؟ و يا مثلاً آيا در طول مدت خدمت خود وقت خود را به درستي صرف كرده ايم و يا آن را به هدر داده ايم؟"

ارگان سیاسی سپاه با ابراز نگرانی از انتقام گیری پاسداران بازنشسته ازاین نهاد نظامی همچنین در این باره نوشت: "زمينه ذهني برخي از اين افراد را ممكن است چونان مغشوش كند كه فرد بازنشسته آماده استحاله فكري شود. به گذشته خود پشت پا بزند و زمينه براي انجام اقدامات غير متعارف فراهم شود. اين گونه افراد ممكن است از طرق گوناگون از گذشته خود انتقام بگيرند، ممكن است خود را محق بدانند و قصد كنند كه گذشته خود را كه از دست داده اند جبران كنند".

مقامات سیاسی سپاه در این باره همچنین ابراز نگرانی کرده و نوشته بودند که "اين گونه افراد به دلايل ضعف هايي كه دارند و براي پوشاندن آنها اقدام به جوسازي و شانتاژ تبليغاتي كرده و در برخي از موارد با دشمنان همراه شده و در موارد بسيار كمي هم خود آنها موجب به راه اندازي گروه هاي گوناگون و نحله هاي فكري مي شوند. دشمنان نظام و عوامل غير خودي نيز با علم به اين موضوع و با سنجش و ارزيابي ميزان توانايي اين گونه افراد اقدام به جذب، سازماندهي و بكارگيري آنها مي كنند."

چند روز پس از سخنان علی‌اکبر جوان‌فکر درباره نامه رهبر جمهوری‌اسلامی به احمدی‌نژاد و در حالی که برخی از اصول‌گرایان نسبت به بروز فتنه از سوی برخی از اطرافیان احمدی‌نژاد و بخصوص شخص رحیم‌مشایی هشدار داده بودند، آیت‌الله مصباح یزدی در سخنانی که توسط سایت وی منتشر شده، گفته است: "اگر برخی از کسانی که امروز دم از رهبری می‌زنند و از یاران رهبری هستند، فردا فتنه کردند، نباید تعجب کرد." وی همچنین اضافه کرده است: "خطری که من احساس می‌کنم شدید‌ترین خطری است که تاکنون اسلام را تهدید کرده است."

چند روز پس از سخنان علی‌اکبر جوان‌فکر درباره نامه رهبر جمهوری‌اسلامی به احمدی‌نژاد و در حالی که برخی از اصول‌گرایان نسبت به بروز فتنه از سوی برخی از اطرافیان احمدی‌نژاد و بخصوص شخص رحیم‌مشایی هشدار داده بودند، آیت‌الله مصباح یزدی در سخنانی که توسط سایت وی منتشر شده، گفته است: "اگر برخی از کسانی که امروز دم از رهبری می‌زنند و از یاران رهبری هستند، فردا فتنه کردند، نباید تعجب کرد." وی همچنین اضافه کرده است: "خطری که من احساس می‌کنم شدید‌ترین خطری است که تاکنون اسلام را تهدید کرده است."




این روحانی تندروی حامی احمدی‌نژاد از احتمال وقوع "فتنه‌ای بزرگ" علیه اسلام هم در آینده خبر داده که به گفته وی عاملان آن نفوذی‌هایی هستند که در میان خودی‌ها رشد کرده‌اند: "در بین مسئولان٬ کسانی که ولایت‌فقیه را شناخته و بدان اعتقاد دارند کم‌اند و حتی عده‌ای معتقدند اینکه یک روحانی آن هم به حکم دین در رأس مسائل کشور قرار بگیرد، اشتباه است."



وی افزوده: "امروزه در درون جامعه ما تشکیلاتی فراماسونری در حال شکل گرفتن است، و همان‌طور که در دوران مشروطه، فراماسونری با شعار قرآن و اسلام پیش آمد، امروز نیز فراماسونری با شعارهای انقلاب و اسلام جلوه می‌کند."



مصباح یزدی در ادامه بدون آنکه نامی از رحیم‌مشایی ببرد گفته است: "چگونه کسی که در عمرش با عالمی ارتباط نداشته و علاوه بر آن هر روز ضربه‌ای به اسلام می‌زند، می‌تواند برای اسلام مفید باشد."



وی افزوده: "این عزل و نصب‌ها از کجا درمی‌آید؟ این حرف‌های ملی‌گرایانه و مکتب ایرانی برای چیست؟ ملی‌گرایی و دم زدن از مکتب ایرانی با چه انگیزه‌ای می‌تواند صورت بگیرد؟"



پیش از این منصور ارضی، مداح معروف نیز با اعلام اینکه «شبانه روز» اسفندیار رحیم‌مشایی را لعنت می‌کند و او را «یهودی صفت» می‌داند گفته بود با اقدامات نزدیکان احمدی‌نژاد اوضاع در آینده بد‌تر از شرایط کنونی خواهد شد. سخنان ارضی در حالی بیان شده که بر طبق گزارش سا‌یت‌های نزدیک به مشایی، دفتر احمدی‌نژاد از وی شکایت کرده است. این شکایت به خاطر اظهارات "توهین‌آمیز و هتاکانه" منصور ارضی علیه رحیم‌مشایی تسلیم مراجع قضایی شده است. این سایت‌ها همچنین افزوده‌اند: "گفته می شود شخص مهندس مشایی حتی حاضر به شکایت علیه این مداح نبوده است و اعلام داشته که از حق خود می گذرد اما برخی از نزدیکان رییس دفتر رییس جمهور معتقد بودند هتاکی و بی ادبی این مداح به این شکل نباید بی پاسخ بماند".



ارضی همچنین گفته است: "روزی خواهد آمد که همین‌ها [تیم احمدی‌نژاد] بگویند دین ما مربوط به کوروش و داریوش است."



وی همچنین با "معلون" خطاب کردن رحیم‌مشایی در ادامه سخنان خود درباره مستند "ظهور بسیار نزدیک است" هم گفته که این مستند ریشه در تفکرات یهودی دارد و سازندگان آن می‌خواهند با این کار‌ها بگویند که امام زمان وجود ندارد. ارضی چندی پیش هم خطاب به تیم احمدی‌نژاد گفته بود که "حمایت نیروهای متدین از شما تا وقتی است که در مسیر ولایت باشید."



وی پیش از این هم خطاب به مشایی گفته بود: "تو، رييس دفتر رييس جمهوري يا بنگاه معاملات ملكي داري؟ اين ملعون يهودي‌صفت الان دارد پول خرج مي‌كند براي يك روزي كه اگر بخواهد كانديدا شود، آن هم با آن پرونده‌اش و متاسفانه آن آقا (احمدی‌نژاد) مي‌گويد به او كاري نداشته باشيد. انشاء‌الله من به وقتش همه چيز را خواهم گفت".



برخی معتقدند خروج مشایی از نهاد ریاست جمهوری برای فعالیت انتخاباتی بوده است. بولتن‌نیوز -که گفته می‌شود نزدیک به نهادهای امنیتی است به نقل از "تحلیل‌گران داخلی" نوشته است: "حذف رحیم‌مشایی از مسوولیت نهاد ریاست جمهوری در واقع فرصتی به وی بوده است تا بتواند با خیالی راحت برنامه‌های خود را برای انتخابات بعد سامان دهد و از بخشی از فشارهایش در این زمینه کاسته شود."



همچنین سایت جوان‌آن‌لاین ـ- نزدیک به دفتر سیاسی سپاه ـ- ضمن ساختگی بودن جریان خروج مشایی، نوشته است: "جریان انحرافی اصول‌گرایان که مدت‌هاست فعالیت‌های انتخاباتی برای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را آغاز کرده، برنامه جدیدی را برای به دست گیری آرای مخالف خود تدوین کرده است. این جریان در برنامه‌ای که منتقدین خودساخته نام دارد، بنا دارد که به برخی تغییرات، برکناری‌ها و تنش‌های ساختگی روی آورده و برخی از نیروهای خود را از نهادهای تحت مدیریت خود به فضای سیاسی کشور انتقال داده و سپس آنان را تحت عنوان منتقدین حول یک لیست انتخاباتی متمرکز سازد. در همین زمینه شنیده شده به زودی باید شاهد برخی تغییرات با دامنه‌ای از کشمکش‌های ساختگی در بدنه تحت مدیریت این جریان انحرافی بود، جریانی که تلاش دارد با گردآوردن لیست‌های به ظاهر متفاوت و یکپارچه ساختن آن‌ها در هنگام ورود به مجلس ترکیب نهایی مجلس نهم را از آن خود کند."



بسیاری از اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که جریان رحیم‌مشایی به دنبال حذف آیت‌الله خامنه ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، و همچنین روحانیون از معادلات سیاسی است. این نگرانی‌ها با انتشار مصاحبه علی‌اکبر جوانفکر بیشتر شده است. مدیر عامل ایرنا و مشاور احمدی نژاد در مصاحبه با ویژه‌نامه نوروزی همشهری، با "ارشادی" خواندن نامه رهبری به احمدی نژاد گفته بود: "مقام معظم رهبري بعد از انتخابات رياست جمهوري سال ۸۸، پس از اينكه آقاي احمدي نژاد با رأي مقتدرانه رئيس جمهور شد، طبيعي بود كه به هيچ وجه تمايل نداشتند و ندارند كه اقتدار رئيس جمهور را كم كنند.رهبري قطعا چنين نيتي نداشتند.چه كسي آن نامه ارشادي رهبري به رئيس جمهور را علني كرد؟ همين جريان اصولگرايي همين آدم‌ها. برويد نگاه كنيد. نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي آقاي ابوترابي نامه را اعلام كرد.به چه حق و مجوزي ايشان نامه را علني كرد؟ اين همان جريان اصولگراست. اين گونه نامه ها بين رئيس جمهوري و رهبري زياد رد و بدل مي شود… اين ها نامه هاي ارشادي رهبري به رئيس جمهور هستند. اين نامه را علني كردند تا همين داستان ها را درست كنند. به چه حقي اين كار را كردند؟ مگر خود دفتر رهبري نمي توانست اين كار را بكند؟ اين كار غلطي بود كه آقاي ابوترابي انجام داد… مقام معظم رهبري نظر ارشادي داده بودند نه نظر تكليفي. وقتي نامه علني شد، براي آقاي رئيس جمهور تكليف شد."



اشاره جوانفکر به ماجرای انتصاب مشایی به عنوان معاون اول احمدی نژاد است. مشایی در ۲۷ تیر ۱۳۸۸ به عنوان معاون اول احمدی‌نژاد معرفی شد. این انتخاب با مخالفت‌های فراوانی در طیف مخالفان و حتی حامیان احمدی‌نژاد روبرو شد، تا آنجا که ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، تصدی او را نامشروع اعلام کرد و محمدحسین ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس از دستور سیدعلی خامنه‌ای برای برکناری مشایی و استفاده نکردن از او در هیچ پستی خبر داد.



این یادداشت باعث شد تا سایت‌های اصول‌گرا به اطرافیان احمدی‌نژاد هشدار دهند که چنانچه بخواهند در برابر دستورات علی خامنه‌ای ایستادگی کنند، واژگون و از سرچشمه خشک خواهند شد.



سایت‌های الف ـ- نزدیک به احمد توکلی ـ- و جهان‌نیوز ـ - نزدیک به علیرضا زاکانی - این مطالب را بیان کرده‌اند. سایت‌ «الف» نوشته است‌: «کاری نکنید تعبیر و تحلیل برخی افراد در مورد اینکه فتنه بعدی از درون اصولگرایان است به حقیقت بپیوندد و شما و امثال شما مصادیق آن باشید.» این سایت‌ به صراحت تیم احمدی‌نژاد را تهدید کرده‌ کاری نکنند تا «فرزندان ولایت» با آنها برخورد کنند.



سایت جهان‌نیوز هم در واکنش به اظهارات جوانفکر نوشته است: «سرچشمه‌های جوشان این جریان خطرناک - تیم احمدی‌نژاد - را باید به خوبی رصد کرد و البته در ادامه خشکاند.» این سایت اضافه کرده است: «افرادی که به دستورات مقام معظم رهبری قید ارشادی یا مولوی الصاق می‌کنند از این جهت بسیار خطرناکند که می‌توانند در هر لحظه‌ای و در مورد هر دستوری، به بهانه ارشادی بودن، آن را اجرا نکرده و مقاصد ناصواب خویش را دنبال کنند.»

امروز در بعضی مناطق قم

امروز در بعضی مناطق قم


یا علی» گفتن خامنه‌ایِ در بغل قابله و افزایش داستان‌های تقدس‌آفرین

یا علی» گفتن خامنه‌ایِ در بغل قابله و افزایش داستان‌های تقدس‌آفرین


رادیو فردا، مجید مجیدی : روزانه صد‌ها ساعت از وقت رسانه‌های دولتی، ده‌ها هزار صفحه از رسانه‌های مکتوب و الکترونیک و ده‌ها هزار ساعت از وقت تریبون‌های رسمی جمهوری اسلامی به روحانیون اختصاص دارد. در این ظرف بسیار بزرگ و پرهزینه چه مواد و مطالبی و با چه اهداف و مقاصدی ریخته می‌شود؟ روحانیون با این سرمایهٔ بزرگ ملی چه می‌کنند؟



داستان‌گویان، مسئله‌گویان، و مقابله‌جویان



روحانیت شیعه در سال‌های قبل از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ با برخی برهم‌افتادگی‌ها به سه پاره تقسیم می‌شد:



الف) وعاظ و منبری‌ها که برای مردم عمدتا داستان تعریف می‌کردند (از داستان کربلا و ظهور امام زمان تا داستان برآمدن اسلام و داستان‌های قرآن و دیگر متون دینی) تا به زندگی آنان معنی ببخشند و تقدس را در جامعه مدیریت کنند،



ب) امامان جماعت که عمدتا مسئله‌گویی می‌دانستند و باورمندان برای مسائل شرعی خود به آنان رجوع می‌کردند، و



ج) گروهی دیگر، اما کوچک (مشهور به فضلا و روحانیون مبارز) که برای مقابله با رقبای مارکسیست و لیبرال و ملی‌گرا به مطالعهٔ علوم انسانی و اجتماعی از یک سو و فلسفه و کلام و عرفان اسلامی رو کرده و می‌دانستند که مسئله‌گویی و داستان‌پردازی زبان مناسب برای ارتباط برقرار کردن با تحصیل‌کردگان و دانشگاهیان نیست و باید به «سلاح روز» مسلط شوند (و وقتی قدرت به چنگ آمد آن سلاح را زمین گذاشته و بعد به آن به عنوان کفریات غربیان حمله آورند).



داستان‌ مذهبی در خدمت حکومت



در سال‌های بعد از انقلاب، گروه سوم به تدریج منقرض شد، چون دیگر نیازی به مقابلهٔ فکری با رقیب نبود و رقبا را می‌شد با نظریهٔ توطئه وابسته به غرب معرفی کرد یا به زندان انداخت یا با فتوا دادن به دست سربازان امام زمان از سر راه برداشت.



همهٔ مباحث نظری روحانیون نیز به بحث ولایت فقیه اختصاص یافت تا هم پاداش‌های حکومت برقرار بماند و هم حکومتی که امتیازات ویژه و همهٔ فرصت‌ها را برای روحانیون فراهم می‌آورد برقرار باشد.



مباحثی مثل رابطهٔ دین و علم (موضوع تکامل انسان) یا دین و فلسفه (امکان دفاع عقلانی از آموزه‌های دینی) یا عدل الهی (وجود ظلم و محنت با وجود خیر مطلق بودن خداوند) به کلی از مباحث روحانیون کنار گذاشته شد. بر اساس قواعد بازی شکل گرفته برای کسب و حفظ قدرت (خشونت و نه گفت‌وگو و تمسک به افکار عمومی) دیگر محافظت از حکومت با اندیشه و مبادلهٔ اندیشه‌ها در عرصهٔ عمومی ممکن نبود.



با باسواد شدن مردم نیاز به مسئله‌گویی نیز در شهر‌ها به شدت کاهش یافت، چون افراد با رجوع به رساله‌ها می‌توانند بخش عمدهٔ پاسخ‌های خود را دریافت کنند. بنابراین می‌ماند داستان‌گویی که همواره خریدار دارد و می‌توان در ذیل آن بسیاری از امور را غیرمستقیم انتقال داد. با مسئله‌گویی یا مباحثات کلامی و علمی نمی‌توان پیرو و وفادار ساخت یا افراد را بسیج کرد، اما داستان‌گویی چنین ظرفیتی را داراست. گرچه مباحث کلامی عقل را در جهت خاصی به کار می‌گیرند، فرد را به استدلال و شک و تردید عادت می‌دهند.



اما داستان‌ها تغییر شکل داد: داستان امام زمان به عنوان دنباله‌ای از داستان جمهوری اسلامی عرضه شد و نه حکومت آرمانی؛ امام حسین و یارانش برای استقرار جمهوری اسلامی کشته شدند و نه برقراری عدالت و مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهی از منکر و در جمهوری اسلامی دوران امر به معروف و نهی از منکر خطاب به حکومت پایان یافت؛ مخالفان علی به مجاهدین خلق و بعدا اصلاح‌طلبان، و معترضان به انتخابات و نیروهای ملی و مذهبی به منافقان جدید تقلیل یافتند؛ داستان پیامبران برای آن گفته می‌شد که نشان داده شود وفاداران به نظام از همراهان پیامبران بهتر بوده‌اند. همهٔ داستان‌های مرتبط با ائمهٔ شیعه در کتب روایی (روایات داستانی) نیز در خدمت مقدس‌سازی رهبران حکومت قرار گرفتند.



داستان و نتایج اعتقادی‌اش



اما چرا داستان‌گویی وجه غالب را در سخنان روحانیون یافته است؟ در داستان‌گویی مذهبی می‌توان غیرمستقیم به چهار موضوعی که روحانیون می‌خواهند به اذهان القا کنند اشاره کرد:



الف) نمایندگی خدا از سوی روحانیون بر روی زمین و ارتباط بی‌واسطهٔ آن‌ها با عالم غیب که در داستان‌هایی با عناصر فرازمینی در هم آمیخته می‌شود (به عنوان نمونه نگاه کنید به این داستان بسیار کوتاه: «از معجزه خودم به‌تان بگویم. در دفتر به کارمندم می‌گویم محمد دارند باد ماشینم را خالی می‌کنند. می‌رود می‌بیند که بله خالی کرده‌اند.» جعفر شجونی، دبیر جامعه وعاظ تهران، همشهری ماه به نقل از تابناک، ۲۸ دی ۱۳۸۹)



ب) اسطوره‌سازی از آدم‌های عادی (بردن آن‌ها به فراتر از زمان و مکان) و دادن نیروهای خارق‌العاده به آنان (داستان‌های ملاقات خامنه‌ای یا برخی دیگر از روحانیون با امام زمان یا روایت شجونی از هالهٔ نور احمدی‌نژاد، تابناک، ۲۲ فروردین ۱۳۹۰)



ج) بی‌اهمیت جلوه دادن مسیرهای عادی، تجربی و عقلانی برای رسیدن به اهداف و آمال و ضرورت تمسک به نماد‌ها و امور مذهبی در رسیدن به سعادت دنیوی (داستان‌های شفا گرفتن از قبور ائمه)، و



د) سوق دادن مردم به نهادهای دینی و تحت نظارت روحانیت برای محقق شدن خواسته‌هایشان (داستان‌های مربوط به معجزات رخ داده در مساجد و زیارتگاه‌ها).



داستان زیر که هزاران مورد آن از زندگی ائمه و بالاخص روحانیون در رسانه‌های ایران بیان می‌شوند به خوبی چهار موضوع فوق را القا می‌کند:



«به امام رضا عرض کردم آمده‌ایم زیارت و باید زود برگردیم و به جلسهٔ کاشان برسیم، ولی دوست داریم چند روزی در مشهد بمانیم. هنوز از حرم بیرون نیامده بودیم که یک سید روحانی که در آن زمان دبیر بود، من را دید. او من را می‌شناخت. گفت این‌جا سمینار دبیران تعلیمات دینی است و من به آن‌جا می‌روم، شما هم با ما بیا. من گفتم من که دبیر نیستم. گفت باشد، بیا برویم.



ما به فلکهٔ آب رفتیم و منتظر تاکسی بودیم که یک ماشین ترمز کرد. یک روحانی پشت فرمان بود. آن سید را شناخت و سوارش کرد. ما را هم سوار کرد. بعد معلوم شد این روحانی عزیز دکتر باهنر است... بنده اسم دکتر باهنر را شنیده بودم. وقتی این دوست ما به ایشان گفتند که این قرائتی است، گفت عجب، آن قرائتی که در کاشان جوان‌ها را جمع می‌کند، شمائید؟ گفتم: من هستم.



... پشت عبای آقای باهنر به سمینار رفتیم. دیدیم جمعیت سنگینی از دبیران تعلمیات دینی جمع شده‌اند و افرادی را دعوت کرده‌اند؛ از جمله دکتر بهشتی، استاد مطهری، آقای خامنه‌ای و... ما صحنه را که دیدیم، گفتیم می‌شود ۵ دقیقه هم به ما وقت بدهید؟ من یک طرحی دارم. گفتند باشد... صادقی نامی... وقتش را به من داد. من آنجا معرکه‌ای گرفتم... بعد از این بحث، حضرت آقای خامنه‌ای آمدند. خب من آن‌ وقت ایشان را نمی‌شناختم. گفتند من یک مسجدی دارم در مشهد؛ مسجد امام حسن مجتبی که رژیم آن را تعطیل کرده است. من منبرم ممنوع است. شما بیا و بعد از نمازِ من همین تخته‌سیاه را بگذار و کلاس‌داری کن. الان هم بیا برویم خانهٔ ما.



از‌‌ همان جلسه آیت‌الله خامنه‌ای ما را برد خانه‌اش. چند شبی در خانه‌ ایشان می‌خوابیدم و صبح‌ها در مسجد صحبت می‌کردم. به این ترتیب آغاز آشنایی ما با ایشان این بود که ما به امام‌رضا متوسل شدیم که جلسه می‌‌خواهیم. سیدی ما را از حرم به فلکهٔ آب برد و از فلکهٔ ‌آب به همراه شهید باهنر به سمینار رفتیم، از سمینار به همراه آیت‌الله خامنه‌ای به خانه‌شان رفتیم. صبح جلسه‌ای برای بچه‌ها می‌خواستیم، شب جلسه برای جوان‌های انقلابی جور شد.» (محسن قرائتی در مصاحبه‌ای با سایت خامنه‌ای، ۲۲ دی ۱۳۸۹)



واسطه‌های فیض الهی



بر اساس داستان فوق (که در ضمن نشان می‌دهد براندازان رژیم پهلوی چه قدر در آن رژیم آزادی داشتند و کتب درسی می‌نوشتند)، روحانیت شیعه و سادات نزدیک به آنان گروهی هستند که



الف) دعا‌هایشان محقق می‌شود (آن‌ها از دعاهای مستجاب نشده حرفی نمی‌زنند چون نشان می‌دهد خدا با آن‌ها ارتباط مستقیمی ندارد)؛ روحانیون صبح دعا می‌کند و تا شب دعایشان مستجاب می‌شود؛



ب) واسطهٔ فیض الهی هستند و خداوند آن‌ها را به عنوان ذخیره برای امت نگاه می‌دارد (مثل خامنه‌ای که واسطهٔ تحقق دعای قرائتی در این داستان است)؛



ج) جای متون مقدس و امکنهٔ مقدس را اشغال می‌کنند (این سید است که واسطهٔ فیض است و نه متن دینی یا حرم امام رضا)؛ ولی فقیه یا مراجع دینی خود به متن مقدس و فضای مقدس تبدیل می‌شوند و روحانیون رده‌ دوم و سوم به جای تفسیر قرآن و هدایت مردم به مکان‌های مقدس، به تفسیر سخنان و رفتار چهره‌های مقدس می‌پردازند و مردم را به سوی آن‌ها می‌رانند؛ و



د) در برابر نیروهای شیطانی (نه ظلم و بیداد و حق‌کشی و فقر و بیماری و بیکاری) ایستاده و مردم را به راه راست هدایت خواهند کرد (معجزات الهی مثل برآورده شدن دعای قرائتی برای هدایت نسل جوانی است که بدون روحانیت گمراه می‌شود).



بسامد و شدت داستان‌گویی‌ها



در دوره‌ای که فاصله‌گیری مردم عادی از چهره‌های مذهبی نهادهای دینی- حکومتی بیشتر می‌شود و روحانیون احساس می‌کنند که دارند اذهان و قلوب مخاطبان خود را با اعمال قساوتمندانه و فساد و سوء‌استفاده از قدرت از دست می‌دهند این داستان‌گویی‌ها بیشتر و متمرکز‌تر می‌شود. از همین جهت حدود یک سال است که دفتر خامنه‌ای در حال مصاحبه با روحانیون و مداحان در مورد معجزات و مناقب خامنه‌ای است و آن‌ها نیز مرتبا داستان می‌گویند. داستان سید خراسانی و فیلم «ظهور نزدیک است» با همین هدف تولید و توزیع شده است.



بیان داستان «یا علی گفتن» علی خامنه‌ای پس از تولد نیز با همین روال قابل فهم است. (نقل شده توسط سعیدی، امام جمعه قم، به نقل از مادر شهید زین‌الدین به نقل از خواهر ناتنی خامنه‌ای به نقل از قابله که پس از یاعلی گفتن خامنه‌ای نوزاد فریاد می‌کشد، فیلم این سخنرانی در یوتیوب گذاشته شده است)



روحانیون و وفاداران به آن‌ها که از بازار دولتی دین بیشترین سرمایه را اندوخته‌اند در این فعالیت داستان‌گوییِ معطوف به کسب مشروعیت دینی برای رهبران سیاسی بیشترین حضور را داشته‌اند.



این داستان‌گویی‌ها اتفاقی و تصادفی نیست. دفتری در بیت خامنه‌ای این جریان را هدایت کرده و مدام برای رسانه‌های دولتی و شبه‌دولتی و سایت‌های اینترنتی از جمله یوتیوب داستان‌های مرتبط با تقدس «آقا» را تولید و توزیع می‌کند. حکومتی که سالانه صد‌ها میلیارد دلار درآمد ملی کشور را به خود اختصاص داده نمی‌تواند پایه‌های مشروعیتش را سست شده در میان مردم ببیند و باید به باورهای چند صد سالهٔ مردم کوچه و بازار برای مقدس‌سازی خود تمسک جوید.

بی خبری از وضعیت نامعلوم محمد نوری زاد

بی خبری از وضعیت نامعلوم محمد نوری زاد


جــرس: به گزارش تارنمای محمد نوری زاد، این فیلم ساز، روزنامه نگار و وبلاگ نویس زندانی، بیش از یک ماه است که با خانواده خود تماس نداشته، و این بی خبری، سبب نگرانی خانواده این زندانی سیاسی از وضعیت جسمانی وی شده است.



بر اساس این گزارش، طی یک ماه گذشته، خانواده نوری زاد از وضعیت وی هیچ خبری در دست ندارند و این بی خبری خانواده نوری زاد را نگران شرایط جسمی این کارگردان زندانی می کند.



گفتنی است که محمد نوری زاد در دوران بازداشتش دست به اعتصاب غذا هم زده است که در پی اعتصاب و بیماری و خونریزی معده به بیمارستان منتقل شده بود.

محمد نوری زاد، مستند ساز و نویسندۀ حامی جنبش سبز، در تاریخ ۲۹ آذر ۸۸ بازداشت شد و به اتهامات توهین به رهبری، رئیس قوه ی قضائیه، ائمه جماعات و رئیس جمهور و همچنین تبلیغ علیه نظام در دادگاه تجدید نظر به سه سال و نیم حبس و تحمل ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

وبلاگ نویس زندانی با خطر صدور حکم اعدام مواجه است

وبلاگ نویس زندانی با خطر صدور حکم اعدام مواجه است


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" دادگاه کرج قصد دارد وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پور شجری (سیامک مهر) را به حکم ضد بشری اعدام محکوم کند.

وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پورشجری قرار است اول تیرماه با اتهامات سنگین که به وی نسبت داده شده است در شعبۀ 109 دادگاه کرج مورد محاکمه قرار گیرد. پیش از این دادستان کرج، بازپرسی دادگاه انقلاب کرج و بازجوی وزارت اطلاعات به خانواده وی گفته اند که او را به اعدام محکوم خواهند کرد.

وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پور شجری بیش از 7 ماه است که در فرعی ایزوله شده بند 6 زندان گوهردشت کرج زندانی است و از زمان دستگیری تاکنون از داشتن ملاقات و ارتباط تلفنی با خانواده اش محروم می باشد. خانواده او از وضعیت وشرایط عزیزشان در بی خبری بسر می برند. او تنها زندانی سیاسی است که در فرعی بند 6 به مدت چندین ماه در بازداشت بسر می برد.بازجویان وزارت اطلاعات تا به حال 2 پرونده علیه وی گشوده اند که در پرونده اول ،او را به 3 سال زندان محکوم کردند.

ولی در پرونده دوم بنابه گفتۀ بازجویان وزارت اطلاعات و دادستان کرج قصد دارند که او را به اعدام محکوم کنند.

از طرفی دیگر فردی با نام مستعار محمدی یکی از بازجویان اداره اطلاعات مشهد خانم میترا پورشجری دختر آقای پورشجری را با تماسهای تلفنی و احضار او به اداره اطلاعات دائم مورد تهدید و تحت فشارهای روحی قرار می دهد. ودرآخرین احضار وی به اداره اطلاعات او را تهدید به بازداشت کرده اند.

وبلاگ نویس زندانی از بیماریهای حاد جسمی مانند؛ ناراحتی کلیه ،کمر درد و سینوزیت رنج می برد ولی بازجویان وزارت اطلاعات مانع درمان وی هستند.

فرعی بند 6 زندان گوهردشت کرج شرایط طاقت فرسا و غیر انسانی دارد ویکی از شکنجه گاه های زندان گوهردشت کرج می باشد.

۴۰درصد مردم همدان قبض گاز خودرا پرداخت نکرده اند

۴۰درصد مردم همدان قبض گاز خودرا پرداخت نکرده اند




سایت شرکت ملی گاز ایران : مدير عامل شركت گاز استان همدان طي نشستي خبري و اطلاع رساني آخرين اقدامات و مسائل مربوط به هدفمند سازي انرژي در حوزه گاز طبيعي در استان را براي خبرنگاران جرايد ، خبرگزاري ها و صداوسيما تشريح نمودند .



به گزارش روابط عمومي شركت ملي گاز ايران آقاي حسين محمدي در اين مصاحبه ضمن بيان در صد مصارف مختلف مشتركين خانگي و اعلام اين مطلب كه بالغ بر 60درصد از مردم شريف استان قبوض گازبهاء خود را پرداخت نموده اند در خصوص اعلام تغيير اقليم استان همدان به سرد يك و تاثيرات آن در كاهش گازبهاء مشتركين بخش خانگي اظهار داشتند: با نظر مساعد دولت محترم و مجموعه وزارت نفت و شركت ملي گاز ايران و همچنين پيگيري مسئولين محترم استان و صنعت نفت و گاز با توجه به سردسير بودن مناطق مختلف استان كه منطبق با نظرات كارشناسي سازمان هواشناسي كشور و استان نيز مي باشد به منظور امكان تعديل در گازبهاء مردم شريف استان اين تصميم مناسب در خصوص تغيير اقليم اتخاذ واخيرا به اين شركت اعلام گرديده است .



بر اساس اين گزارش مديرعامل شركت گاز استان همدان اظهارداشت: مطابق با اعلام مديرعامل محترم شركت ملي گاز ايران اقدامات لازم در خصوص تقسيطي نمودن گازبهاء مشتركين خانگي در اين استان نيز همانند ساير مناطق در دستور كار قرار دارد.

فیلم / تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ۳۲ مقام دولت ایران

سخنان تکراری ضد زنان ، آزادی و مرتجعانه امام جمعه مشهد : دولت نمیخواهد فرهنگ سازی کند بدون تاخیر جلوی بد حجابی را بگيرد!

سخنان تکراری ضد زنان ، آزادی و مرتجعانه امام جمعه مشهد : دولت نمیخواهد فرهنگ سازی کند بدون تاخیر جلوی بد حجابی را بگيرد!




خبر آنلاین : امام جمعه مشهد از تاخیر در برخورد با بدحجابی به بهانه فرهنگ سازی و گذشت زمان انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا آیت‌الله علم‌الهدی در بخشی از خطبه​های امروز نماز جمعه این شهر به آغاز ایام فاطمیه اشاره کرد و افزود: در این ایام تنها اشک ریختن و محزون بودن کافی نیست؛ بلکه باید سعی کنیم سیره حضرت زهراء را به صورت عملی در جامعه پیاده کنیم که این سیره چیزی جز حجاب و عفاف دختران و زنان جامعه نیست.



وی تصریح کرد: وجدان ما نمی‌پذیرد که در و دیوار شهر به مناسبت این ایام سیاهپوش شوند، اما در کنار این عزاداری‌ها عده‌ای با بی‌بند و باری و بدحجابی به دهه فاطمیه دهن‌کجی کنند.



وی ادامه داد: رفتار زنان و دخترانی که با لبا‌س​های چسبان و صورت‌های آرایش‌کرده و موهای بیرون ریخته در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند، اهانت به دهه فاطمیه و عزاداران است که نه مردم آن را تحمل می‌کنند و نه دولت باید تحمل کند.



امام جمعه مشهد افزود: عده‌ای با بیان اینکه مقابله با بدحجابی به فرهنگ‌سازی و گذشت زمان نیاز دارد، برخورد با این افراد را به تاخیر می‌اندازند حال آنکه این رفتارها اهانت به حضرت زهراء و مردم است.



وی خاطرنشان کرد: در کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند، رعایت حجاب و پوشش‌های اسلامی در مکان​های عمومی جرم محسوب می‌شود و خاطیان باید جریمه بپردازند و وقتی ما می‌گوییم عده‌ای با این بی‌حجابی خود، جوانان پاک جامعه را به گمراهی و بی‌دینی می‌کشانند، می‌گویند باید با برخورد‌های فرهنگی مشکل را برطرف کرد که این نشدنی است.

اشتباه رحیمی در نمایشگاه نفت!

اشتباه رحیمی در نمایشگاه نفت!


مهر : معاون اول احمدی نژاد در ابتدای مراسم شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی حمایت از سازندگان ایرانی را پیرو سیاستهای دولت آقای "هاشمی" عنوان کرد اما پس از گذشت چند دقیقه و دریافت دست نوشته‌ای این سخنان خود را اصلاح کرد.

معاون اول احمدی نژاد از خواندن این دست نوشته با بیان اینکه منظور من از ادامه سیاستها دولت دهم بوده است و نه دولت دیگری، تصریح کرد: اشتباه در به کار رفتن دولت دیگری در سخنرانی امروز من اشتباه در زبان و بیان بوده است که همین جا آن را اصلاح می کنم.

مقدس سازی خامنه ای ادامه دارد

مقدس سازی خامنه ای ادامه دارد


دویچه وله : با گذشت سه روز از اعلام خبر تشکیل پرونده قضایی برای سازندگان مستند "ظهور نزدیک است" دو روحانی سرشناس سیاسی با ستایش از رهبر ایران، از انگیزه سازندگان این فیلم دفاع کردند.



همزمان ویدئویی از امام جمعه موقت قم در فضای مجازی منتشر شده که وی در آن ادعا می‌کند که رهبر جمهوری اسلامی به هنگام تولد "یا علی" گفته است. پیش‌تر برخی از رسانه‌ها از نگرانی مراجع شیعه نسبت به «تضعیف اعتقادات جامعه با انتشار مسائل انحرافی» خبر دادند.



«خامنه‌ای؛ بالاتر از سید خراسانی»



مصباح یزدی از روحانیان نزدیک به محمود احمدی نژاد، سازندگان مستند ظهور نزدیک را «دارای نیّت خیر» خواند اما پرداختن به موضوع زمان ظهور امام دوازدهم شیعیان را نادرست دانست.



به گزارش وبسایت جرس، قاسم روانبخش دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو سخن (ارگان موسسه‌ای که مصباح یزدی مدیریت آن را بر عهده دارد) گفته است: «علامه مصباح فرمودند: اعتقادی که من به مقام معظم رهبری دارم خیلی بالا‌تر از آن سید خراسانی است که در روایات آمده است.»



مصباح یزدی افزوده است: «فکر نکنم تولیدکنندگان قصد خاصی داشته باشند. ممکن است قصدشان هم خیر باشد امّا پرداختن به این مسائل درست نیست.»



حمایت تلویحی وی از مستند "ظهور نزدیک است" در شرایطی صورت می‌گیرد که آیت‌الله مکارم شیرازی خواستار پیگرد قضایی دست اندرکاران ساخت و توزیع آن شده است. محسنی اژه ای دادستان کل کشور نیز در یک کنفرانس خبری (12 آوریل / 22 فروردین)، درباره تهیه کنندگان این مجموعه گفته است: «این افراد مطمئن باشند که دادستانی به عنوان نماینده مدعی العموم در این مورد وارد می شود».



این مستند، شرایط کنونی ایران و جهان را‌‌همان شرایطی توصیف می‌کند که در روایات شیعی به «عصر پیش از ظهور» مشهور است. براساس برخی از روایات شیعی یکی از نشانه‌های ظهور امام دوازدهم شیعیان‌‌«‌برآمدن شعیب‌بن صالح، فرمانده لشکر سید خراسانی» است و این مستند، رهبر ایران را سید خراسانی و احمدی‌نژاد را فرمانده لشگر وی می‌خواند.



برخی از چهره‌های روحانی شیعی، ادعاهای مطرح شده در این مستند را رد کرده‌ و روایات شیعی مورد استناد در آن را «ضعیف و غیرمعتبر» خوانده‌اند. برخی از محافظه‌کاران نیز این مستند را تلاشی انتخاباتی از سوی تیم محمود احمدی‌نژاد دانسته و خواستار برخورد قضایی با آن شده‌اند.



ذوالنور: «هدف خوب؛ ورود ناشیانه»



همزمان با اظهارات مصباح یزدی، مجتبی ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، سازندگان این مستند را دارای «اهداف خوب اما ورود ناشیانه و البته با انگیزه‌های سیاسی» توصیف کرد.



به گزارش خبرآنلاین، ذوالنور گفت: «در خصوص نشانه‌هایی که برای سید خراسانی در این فیلم ذکر شده است باید گفت که تنها تهیه‌کنندگان این فیلم این اعتقاد را ندارند. بلکه بسیاری از بزرگان، شخصیت‌های علمی و علمای ما نیز می‌گویند محتمل و ممکن است آن سید خراسانی انشاء الله وجود مبارک مقام رهبری باشد. ولی برخی افراد آمدند نسبت به تعیین گزینه‌ها و مصادیق دیگر مقداری ورود ناشیانه داشتند».



ویدئوی تازه، ادعای تازه



از سوی دیگر ویدئویی از "سید محمد سعیدی" امام‌جمعه موقت قم در فضای مجازی منتشر شده که وی در آن ادعا می‌کند که رهبر جمهوری اسلامی به هنگام تولد "یا علی" گفته است.



در این ویدئو که واکنش‌هایی تند و انتقادی را در فضای مجازی برانگیخته است، این ادعا به خواهر ناتنی آیت‌الله خامنه ای نسبت داده شده است. امام‌جمعه موقت قم می‌گوید: «خواهر ایشان که در قم زندگی می‌کند نقل کرد که قابله، هنگام تولد آیت‌الله خامنه‌ای، "یا علی" را از زبان وی شنیده و فریاد زده است: علی یارت».



پس از آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایران و سرکوب معترضان توسط حکومت، آیت‌الله جوادی آملی از امامت جمعه قم کناره‌گیری کرد و محمد سعیدی توسط رهبر ایران به این مقام مذهبی منصوب شد.

وی همزمان، ریاست شورای فرهنگ عمومی استان قم، ریاست ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منكر و تولیت آرامگاه "فاطمه معصومه" خواهر امام هشتم شیعیان در قم را نیز بر عهده دارد.



پیش‌تر برخی از رسانه‌ها از نگرانی مراجع دینی شیعه از جمله سیستانی در نجف، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی در قم، نسبت به «تضعیف اعتقادات جامعه با انتشار مسائل انحرافی» خبر داده بودند.

فیلم / مداح خامنه ای مشایی را تشبیه به آلت احمدی نژاد کرد + 18

مجازات اعدام در انتظار مبارك

مجازات اعدام در انتظار مبارك


ایسنا: رئيس دادگاه جنايي اسماعيليه در مصر تصريح كرد: ‌جرمي كه مبارك در خصوص كشتار مردم در طول انقلاب مصر مرتكب شد، مشمول قانون مجازات اعدام با چوبه دار است.



روزنامه الاخبار - چاپ قاهره - به نقل از فتحي عزت، رئيس دادگاه جنايي اسماعيليه نوشت: ‌تمام جنايت‌هايي كه اعضاي نظام سابق مصر مرتكب شده‌اند از رئيس جمهور گرفته تا پسرانش و كساني كه در پستهاي وزراتي بوده‌اند از برخي معاملات غير قانوني گرفته تا پر كردن حسابهاي بانكي‌شان با پولهاي بيت المال كه موجب گسترش فساد در كشور شده است، تمام اينها جنايت‌هايي هستند كه قانون مجازات در خصوص آن اجرا مي‌شود كه شامل اعدام و حبس 15 سال و سلب مشاغل دولتي و پس دادن اموال غارت شده و پرداخت غرامتي برابر با پولهايي است كه چپاول كرده‌اند.



اين مسئول قضايي مصر بيان كرد: جنايت كشتار غيرنظاميان از سوي مبارك شامل اين قانون مي‌شود كه دستور دهنده‌ي اصلي، شريك و اجراكننده‌ي اين كشتار محسوب مي‌شود و مجازات آن، اعدام است.



عزت ادامه داد: مجازات اين جنايتها كه از سوي نظام سابق عليه انقلابيون صورت گرفته يعني به خدمت گرفتن اراذل و اوباش، نيروهاي پليس و غيره براي سركوب تظاهركنندگان بي‌سلاح و استفاده از گلوله‌هاي واقعي كه موجب كشته شدن 800 تن و زخمي شدن حدود 8000 تن شد، اعدام با چوبه دار است.



روزنامه الاهرام نيز به نقل از زكريا شلش، رئيس دادگاه استيناف قاهره، نوشت كه درصورت اثبات اتهامات مبارك در صدور دستور كشتار تظاهركنندگان، وي به اعدام محكوم خواهد شد.



اين در حالي است كه روانشناسان مصري پيش‌بيني كرده‌اند كه مبارك در پي بازداشت موقت 15روزه‌اش با افسردگي شديد روبرو شده است و احتمالا به طور غير ارادي دست به خودكشي خواهد زد.



اين كارشناسان بيان كردند:‌ خودكشي غير ارادي يعني سيستم بدن مبارك از فعاليت خواهد ايستاد و وي بر اثر يك سكته قلبي يا مغزي خواهد مرد.

ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف سوریه

ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف سوریه


بی بی سی :در پی دعوت مخالفان دولت در سوریه، هزاران تن از معترضان، امروز، جمعه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) در شهرهای درعا، بانیاس، قامشلی و دمشق تظاهرات کردند و خواستار اصلاحات سیاسی شدند.



بزرگترین تظاهرات از شهر درعا در جنوب سوریه گزارش شده است که به گفته شاهدان، معترضان در آن فریاد "آزادی" سر داده اند.



تظاهراتی هم در شهر ساحلی بانیاس برگزار شد.



برگزاری تظاهرات کوچکتری هم از شهر دمشق، پایتخت سوریه گزارش شده است.



مهرداد فرهمند، خبرنگار بی بی سی در بیروت می گوید که کردهای سوریه هم در روزهای اخیر به جمع معترضان پیوسته اند و گروهی از آنها امروز در شهر دامشلی تظاهرات کردند.



به گفته او، گروهی از شرکت کنندگان در این تظاهرات سعی کردند شعار "مردم خواهان سقوط حاکمیت هستند" سر بدهند، اما جمعیت با آنها همراهی نکرد.



ناآرامی ها در سوریه از چند ماه پیش آغاز شد و به گفته فعالان حقوق بشر، تا کنون حدود ۲۰۰ نفر از معترضان در جریان آن کشته شده اند.



دولت آمریکا دیروز حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را متهم کرد که برای سرکوب معترضان از ایران کمک گرفته است.



دولت های سوریه و ایران این اتهام را رد می کنند.



آقای اسد در هفته های اخیر کوشیده است با اجرای اصلاحاتی خشم مخالفان را فرو نشاند.



اعطای تابعیت به تعدادی از کردهای بدون تابعیت ساکن منطقه حسکه و تغییر دولت از جمله این اقدامات بوده است.

عکس/ تظاهرات زنان سوری



عکس/ تظاهرات زنان سوری




همانطور که در خبرها آمده دلایل بسیاری وجود دارد که جمهوری اسلامی در سرکوب مردم سوریه فعال است . شباهتهای بسیاری در مورد شیوه سرکوب مردم سوریه و ایران وجود دارد. یکی از تدابیر رژیم بشار اسد اخراج خبرنگاران از سوریه است درست همان کاری که رژیم اسلامی ایران چندین سالی است انجام میدهد. بدین خاطر گزارش و تصاویر دقیقی از سوریه در اختیار مردم قرار نمیگیرد. عکسهای زیر از تصاویر نادری است که از اعتراضات زنان سوری در اینترنت وجود دارد. این تصاویر متعلق به روزهای چهار شنبه و پنجشنبه میباشند

پلیس سایبری فتاح به دهها پلیس دیگر اضافه شد

پلیس سایبری فتاح به دهها پلیس دیگر اضافه شد


پلیس فتاح امسال در همه مراکز استانها راه اندازی می شود.



به گزارش واحد مرکزی خبر فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سمنان افزود : ‌با توجه به رویکرد نیروی انتظامی در برنامه پنجم توسعه و شعار امسال این نیرو برای اقتدار نرم و تقدم اقدامات نرم افزاری بر سخت افزاری ، پلیس فتاح یا پلیس سایبر برای مقابله با جرایم سایبری امسال با تامین نیروی انسانی و اعتبارات لازمه توسعه استانی می یابد.



سردار اسماعیل احمدی مقدم گفت: این پلیس وظیفه مقابله با جرایم اخلاقی ، اجتماعی ، اقتصادی و حتی فعالیت های تروریستی را در محیط های مجازی بر عهده دارد.



وی افزود : علاوه بر مراکز استانها پلیس فتاح از سال آینده در شهرهای بزرگی که نیاز به کنترل و نظارت بیشتری در محیط مجازی دارد نیز ایجاد می شود.



فرمانده ناجا افزود : سال 90 سال آغازین طرح پلیس فتاح است و نیروی انتظامی در نظر دارد با توانمند سازی نیروها در بخش فناوری های مدرن و دانش نرم افزاری در برنامه پنجم توسعه ، به دست برتر مقابله با جرایم سایبری در منطقه تبدیل شود.

پلیس سایبری فتاح به دهها پلیس دیگر اضافه شد

پلیس سایبری فتاح به دهها پلیس دیگر اضافه شد


پلیس فتاح امسال در همه مراکز استانها راه اندازی می شود.



به گزارش واحد مرکزی خبر فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران در سمنان افزود : ‌با توجه به رویکرد نیروی انتظامی در برنامه پنجم توسعه و شعار امسال این نیرو برای اقتدار نرم و تقدم اقدامات نرم افزاری بر سخت افزاری ، پلیس فتاح یا پلیس سایبر برای مقابله با جرایم سایبری امسال با تامین نیروی انسانی و اعتبارات لازمه توسعه استانی می یابد.



سردار اسماعیل احمدی مقدم گفت: این پلیس وظیفه مقابله با جرایم اخلاقی ، اجتماعی ، اقتصادی و حتی فعالیت های تروریستی را در محیط های مجازی بر عهده دارد.



وی افزود : علاوه بر مراکز استانها پلیس فتاح از سال آینده در شهرهای بزرگی که نیاز به کنترل و نظارت بیشتری در محیط مجازی دارد نیز ایجاد می شود.



فرمانده ناجا افزود : سال 90 سال آغازین طرح پلیس فتاح است و نیروی انتظامی در نظر دارد با توانمند سازی نیروها در بخش فناوری های مدرن و دانش نرم افزاری در برنامه پنجم توسعه ، به دست برتر مقابله با جرایم سایبری در منطقه تبدیل شود.

قبض‌های گاز در داخل ضریح مرقد خمینی!

قبض‌های گاز در داخل ضریح مرقد خمینی!


حودنویس khodnevis.org : برخی گزارش‌های تایید نشده از تهران حاکی است در جدید ترین شیوه اعتراضی، برخی از شهروندان تهرانی برگه‌های قبض گاز خود را به نشانه اعتراض به داخل ضریح آرامگاه خمینی در بهشت زهرا تهران انداخته‌اند که می‌تواند در پاسخ به ادعای ۳۲ سال پیش او که می‌گفت آب و برق را مجانی می‌کند باشد.



علی رغم گذشت دو هفته از ماجرای افزایش قبض گاز مصرفی در ایران و صدور قبض‌های عجیب و غریب برای خانوارها به ویژه مجتمع‌های آپارتمانی که به گفته مردم ارقام میلیونی آن سربه فلک کشیده است و اعتراضات مختلف مردم و برخی مسئولین و نمایندگان مجلس به نظر می‌رسد، مسوولان «شرکت ملی گاز ایران» هنوز پاسخی به شکایات مردمی در استان‌های مختلف کشور نداده‌اند.



از سوی دیگر بسیاری از مشترکین گاز مصرفی نیز کماکان از پرداخت قبوض گاز خود امتناع می‌کنند و با تجمع در شرکت گاز منطقه خود به طرح شکایات می‌پردازند و در انتظار تصمیم مسئولان دولتی در این زمینه هستند.



اما برخی گزارش‌های شهروندی از تهران حاکی است در جدید ترین شیوه اعتراضی، برخی از شهروندان تهرانی برگه‌های قبض گاز خود را به نشانه اعتراض به داخل ضریح آرامگاه خمینی در بهشت زهرا تهران انداخته‌اند.



شاید انگیزه ی این شیوه از اعتراض شهروندان به افزایش بی رویه هزینه گاز،برق،آب و تلفن کنایه ای است به وعده های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سالهای ابتدایی انقلاب سال ۵۷ مبنی بر مجانی کردن آب و برق و اتوبوس.



وعده‌هایی که همچون بسیاری دیگر با گذشت بیش از ۳۲ سال از عمر جمهوری اسلامی هرگز تحقق پیدا نکرد.



خمینی در آن ایام در سخنانی با اشاره به خدماتی که در حکومت آینده ایران به مردم ارائه خواهد شد اعلام کرده بود: «آب و برق را مجانی می‌کنیم، اتوبوس را مجانی می‌کنیم، یکی از اموری که باید بشود، همین معناست که خواهد شد،این دارایی از غنائم اسلام است و مال ملت است و مستضعفین، و من امر کرده‌ام که به مستضعفین بدهند و خواهند داد و پس از این هم تخفیف های دیگر در امور خواهد حاصل شد، لکن یک قدری باید تأمل کنیم، به این نغمه های باطل گوش نکنیم...»



هنوز هیچ منبع رسمی‌ای این خبر را تایید نکرده است.