Friday, June 1, 2012

عتراض در کابل به بزرگداشت خمینی : «اینجا کابل است، نه قم» + عکس رادیو فردا : ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه کابل، پایتخت افغانستان، روز جمعه، ۱۲ خردادماه، در اعتراض به «تجلیل از سالگرد فوت خمینی»، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در این شهر دست به تظاهرات زدند. دانشجویان افغان در این حرکت اعتراضی شعارهایی چون «اینجا کابل است، نه تهران و نه قم» سر دادند. این حرکت اعتراضی که به گفته رسانه‌های خبری خارجی و داخلی افغانستان ادامه اعتراض به تجلیل از خمینی در روز پنج‌شنبه، ۱۱ خردادماه، است پس از آن آغاز شد که تصویری بزرگ از رهبر سابق جمهوری اسلامی در خیابانی در غرب کابل نصب شد. به گزارش سرویس افغانستان در رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، این تصویر بزرگ از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را «مدیریت حوزه علمیه کابل» به مناسبت بیست و سومین سالگرد فوت او در خیابان‌های کابل نصب کرده است. در اعتراض به این اقدام حوزه علمیه کابل، تظاهرکنندگان در کابل که دانشجویان دانشگاه این شهر نیز در میان‌شان دیده می‌شد از جمله شعار «جیره‌خوران، خیانت بس است» سر دادند. پوسترهایی که در کابل باعث اعتراض مردم شده اند در حالی که خبرگزاری رویترز می‌گوید که جمهوری اسلامی سالانه صد میلیون دلار در راه «گسترش نفوذ» خود در افغانستان هزینه می‌کند، به گفته یک مقام وزارت خارجه ایران در سال ۱۳۸۹ «کمک رسمی» ایران به افغانستان سالانه ۵۰۰ میلیون دلار است. اما کمک مالی ایران به افغانستان و مقامات این کشور از جمله حامد کرزی، رئیس جمهور، امر محرمانه‌ای نیست و تاکنون مقامات دو کشور چندین بار آن را مطرح کرده‌اند. از جمله آقای کرزی در سال ۱۳۸۹ در جریان سفر خود به تاجیکستان ضمن تایید این مطلب اذعان داشت که «سالی یکی دو بار و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یورو» از «کشور دوست و برادر ایران پول گرفته شده» است. معترضان افغان در حرکت اعتراضی روز جمعه همچنین بیانیه‌ای صادر کرده و در آن از حکومت و شورای ملی افغانستان خواستند تا «جلو مداخلات و تهاجمات فرهنگی کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای همسایه» را بگیرند. به گزارش رادیو آزادی، تظاهرکنندگان افغان در بیانیه خود همچنین خواسته‌اند که به جای تجلیل از آیت‌الله خمینی «از شخصیت‌های برجسته ملی و مذهبی افغانستان قدردانی و یادبود» تجلیل شود. به اعتقاد این تظاهرکنندگان، تجلیل از آیت‌الله خمینی در کابل در سالگرد فوت او تنها «ظاهرا» جنبه مذهبی داشته و در بطن آن «اهدافی سیاسی نهفته است». رادیو آزادی همچنین می‌گوید که مقام‌های دو وزارتخانه اطلاعات و فرهنگ در کابل از اظهار نظر در این باره و درباره خواسته تظاهرکنندگان خودداری کرده‌اند. این در حالی است که از سوی دیگر شماری از اعضای شورای ملی افغانستان از معترضان حمایت کرده و از مقامات دولت حامد کرزی در این زمینه انتقاد کرده‌اند. آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در ایران، در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ درگذشت.

عتراض در کابل به بزرگداشت خمینی :  «اینجا کابل است، نه قم» + عکس



رادیو فردا  : ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه کابل، پایتخت افغانستان، روز جمعه، ۱۲ خردادماه، در اعتراض به «تجلیل از سالگرد فوت  خمینی»، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در این شهر دست به تظاهرات زدند. دانشجویان افغان در این حرکت اعتراضی شعارهایی چون «اینجا کابل است، نه تهران و نه قم» سر دادند.

این حرکت اعتراضی که به گفته رسانه‌های خبری خارجی و داخلی افغانستان ادامه اعتراض به تجلیل از  خمینی در روز پنج‌شنبه، ۱۱ خردادماه، است پس از آن آغاز شد که تصویری بزرگ از رهبر سابق جمهوری اسلامی در خیابانی در غرب کابل نصب شد.

به گزارش سرویس افغانستان در رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، این تصویر بزرگ از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را «مدیریت حوزه علمیه کابل» به مناسبت بیست و سومین سالگرد فوت او در خیابان‌های کابل نصب کرده است.

در اعتراض به این اقدام حوزه علمیه کابل، تظاهرکنندگان در کابل که دانشجویان دانشگاه این شهر نیز در میان‌شان دیده می‌شد از جمله شعار «جیره‌خوران، خیانت بس است» سر دادند.


پوسترهایی که در کابل باعث اعتراض مردم شده اند

در حالی که خبرگزاری رویترز می‌گوید که جمهوری اسلامی سالانه صد میلیون دلار در راه «گسترش نفوذ» خود در افغانستان هزینه می‌کند، به گفته یک مقام وزارت خارجه ایران در سال ۱۳۸۹ «کمک رسمی» ایران به افغانستان سالانه ۵۰۰ میلیون دلار است.

اما کمک مالی ایران به افغانستان و مقامات این کشور از جمله حامد کرزی، رئیس جمهور، امر محرمانه‌ای نیست و تاکنون مقامات دو کشور چندین بار آن را مطرح کرده‌اند.

از جمله آقای کرزی در سال ۱۳۸۹ در جریان سفر خود به تاجیکستان ضمن تایید این مطلب اذعان داشت که «سالی یکی دو بار و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یورو» از «کشور دوست و برادر ایران پول گرفته شده» است.

معترضان افغان در حرکت اعتراضی روز جمعه همچنین بیانیه‌ای صادر کرده و در آن از حکومت و شورای ملی افغانستان خواستند تا «جلو مداخلات و تهاجمات فرهنگی کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای همسایه» را بگیرند.

به گزارش رادیو آزادی، تظاهرکنندگان افغان در بیانیه خود همچنین خواسته‌اند که به جای تجلیل از آیت‌الله خمینی «از شخصیت‌های برجسته ملی و مذهبی افغانستان قدردانی و یادبود» تجلیل شود.

به اعتقاد این تظاهرکنندگان، تجلیل از آیت‌الله خمینی در کابل در سالگرد فوت او تنها «ظاهرا» جنبه مذهبی داشته و در بطن آن «اهدافی سیاسی نهفته است».

رادیو آزادی همچنین می‌گوید که مقام‌های دو وزارتخانه اطلاعات و فرهنگ در کابل از اظهار نظر در این باره و درباره خواسته تظاهرکنندگان خودداری کرده‌اند.

این در حالی است که از سوی دیگر شماری از اعضای شورای ملی افغانستان از معترضان حمایت کرده و از مقامات دولت حامد کرزی در این زمینه انتقاد کرده‌اند.

آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در ایران، در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ درگذشت.
 

برادر هاله سحابی، در سالروز مرگش: هنوز پرونده شکایت ما در مرحله تحقیقات است/ اعتصاب غذای محمدصدیق کبودوند برادر هاله سحابی، در سالروز مرگش: هنوز پرونده شکایت ما در مرحله تحقیقات است حامد سحابی، در سالروز مرگ خواهرش هاله سحابی، از سکوت یکساله و کند پیش رفتن پرونده شکایت شان به مراجع قضایی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که پیشرفتی در رسیدگی به پرونده حاصل نشده و هنوز پرونده در مرحله تحقیقات باقی مانده است. هاله سحابی، فرزند دکتر عزالله سحابی در تاریخ ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۰ در مراسم تشیع جنازه پدرش پس از ضرب و شتم ماموران امنیتی دچار ایست قلبی شد و در درمانگاه شهر لواسان در نزدیکی تهران جان باخت. خانواده سحابی پس از این اتفاق از مسولان حادثه شکایت کردند با این حال پس از گذشت یکسال هنوز این پرونده در مرحله تحقیقات به سر می برد. حامد سحابی، برادر مرحوم هاله سحابی با اظهار تاسف از کند پیش رفتن مراحل تحقیقات به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« دادگاه یک جلسه از ما شاهدان ماجرا را خواست که ما هم شاهدان خود را معرفی کردیم .آنها هم هر آنچه که دیده بودند در خصوص چگونگی مرگ هاله گفتند. اما دیگر نمی دانم پرونده در چه وضعیتی است.» برادر مرحوم هاله سحابی در خصوص تعداد شاهدانی که به دادگاه معرفی شده است، گفت:« ما ۴ نفر شاهد را به دادگاه معرفی کردیم. شهادت آنها هم به صورت کتبی ثبت شده است.» اعتصاب غذای محمدصدیق کبودوند محمد صدیق کبودوند، زندانی کرد از تاریخ شنبه ۶ خرداد ماه سال ۱۳۹۱ مجددا دست به اعتصاب غذا زده است و اعلام کرده تا زمانیکه به او برای ملاقات فرزند بیمارش مرخصی داده نشود اعتصابش را نخواهد شکست. همسر محمد صدیق کبودوند با اظهار اینکه مجددا همسرش دست به اعتصاب غذا (تر) زده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« متاسفانه روز دوشنبه ۸ خرداد ماه که برای ملاقات او به زندان رفته بودم متوجه شدم او از روز شنبه دوباره دست به اعتصاب غذا زده است. محمد گفت این بار به هیچ وجه اعتصابش را نخواهد شکست تا به او مرخصی داده نشود. » محمد صدیق کبودوند به دلیل اینکه با درخواست پیاپی برای ملاقت فرزند بیمارش موافقت نشده بود پیش از این در تاریخ ۲۵ اردبیهشت ماه دست به اعتصاب غذا زد که پنج روز بعد به اعتصابش پایان داد. مسولان از او خواسته بودند اعتصابش را بشکند تا آنها با درخواست مرخصیش موافقت کنند اما چند روز بعد به او اعلام شد که درخواست مرخصیش رد شده است. همسر محمد صدیق کبودوند با تاکید بر اینکه از همسرش بارها خواسته شده عفو نامه ای را امضا کند تا به او مرخصی داده شود، گفت:« شرط اول برای دادن مرخصی امضا عفو نامه است،محمد باید فرمی را پر کند و درخواست عفو کند تا مرخصی شامل حالش شود و محمد تا به حال این کار را نکرده است چون معتقد است که کار خلافی نکرده که به خاطرش درخواست عفو کند.»

برادر هاله سحابی، در سالروز مرگش: هنوز پرونده شکایت ما در مرحله تحقیقات است/ اعتصاب غذای محمدصدیق کبودوند

برادر هاله سحابی، در سالروز مرگش: هنوز پرونده شکایت ما در مرحله تحقیقات است
حامد سحابی، در سالروز مرگ خواهرش هاله سحابی، از سکوت یکساله و کند پیش رفتن پرونده شکایت شان به مراجع قضایی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که پیشرفتی در رسیدگی به پرونده حاصل نشده و هنوز پرونده در مرحله تحقیقات باقی مانده است.

هاله سحابی، فرزند دکتر عزالله سحابی در تاریخ ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۰ در مراسم تشیع جنازه پدرش پس از  ضرب و شتم ماموران امنیتی دچار ایست قلبی شد و در درمانگاه شهر لواسان در نزدیکی تهران جان باخت. خانواده سحابی پس از این اتفاق از مسولان حادثه شکایت کردند با این حال پس از گذشت یکسال هنوز این پرونده در مرحله تحقیقات به سر می برد.

حامد سحابی، برادر مرحوم هاله سحابی با اظهار تاسف از کند پیش رفتن مراحل تحقیقات به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« دادگاه یک جلسه از ما شاهدان ماجرا را خواست که ما هم شاهدان خود را معرفی کردیم .آنها هم هر آنچه که دیده بودند در خصوص چگونگی مرگ هاله گفتند. اما دیگر نمی دانم پرونده در چه وضعیتی است.»

برادر مرحوم هاله سحابی در خصوص تعداد شاهدانی که به دادگاه معرفی شده است، گفت:« ما ۴ نفر شاهد را به دادگاه معرفی کردیم. شهادت آنها هم به صورت کتبی ثبت شده است.»
اعتصاب غذای محمدصدیق کبودوند
محمد صدیق کبودوند، زندانی کرد از تاریخ شنبه ۶ خرداد ماه سال ۱۳۹۱ مجددا دست به اعتصاب غذا زده است و اعلام کرده تا زمانیکه به او برای ملاقات فرزند بیمارش مرخصی داده نشود اعتصابش را نخواهد شکست.

همسر محمد صدیق کبودوند با اظهار اینکه مجددا همسرش دست به اعتصاب غذا (تر) زده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« متاسفانه روز دوشنبه ۸ خرداد ماه که برای ملاقات او به زندان رفته بودم متوجه شدم او از روز شنبه دوباره دست به اعتصاب غذا زده است. محمد گفت این بار به هیچ وجه اعتصابش را نخواهد شکست تا به او مرخصی داده نشود. »

محمد صدیق کبودوند به دلیل اینکه با درخواست پیاپی برای ملاقت فرزند بیمارش موافقت نشده بود پیش از این در تاریخ ۲۵ اردبیهشت ماه دست به اعتصاب غذا زد که پنج روز بعد به اعتصابش پایان داد. مسولان از او خواسته بودند اعتصابش را بشکند تا آنها با درخواست مرخصیش موافقت کنند اما چند روز بعد به او اعلام شد که درخواست مرخصیش رد شده است.

همسر محمد صدیق کبودوند با تاکید بر اینکه از همسرش بارها خواسته شده عفو نامه ای را امضا کند تا به او مرخصی داده شود، گفت:« شرط اول برای دادن مرخصی امضا عفو نامه است،محمد باید فرمی را پر کند و درخواست عفو کند تا مرخصی شامل حالش شود و محمد تا به حال این کار را نکرده است چون معتقد است که کار خلافی نکرده که به خاطرش درخواست عفو کند.»