Monday, June 28, 2010

مراسم هفتم تیر لغو شد؛ ادامه انتقادها به رهبری و منصوبانش

جرس: هفتم تیر روز مهمی در تقویم جمهوری اسلامی محسوب می شود. روزی که در آن "سید محمد حسینی بهشتی" دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و رئیس قوه قضائیه ایران به همراه 72 تن دیگر از اعضای این حزب و نمایندگان مجلس، طی یک عملیات تروریستی کشته شدند. هر ساله به مناسبت این روز برنامه های زیادی در سراسر کشور برگزار می شود و رادیو و تلوزیون دولتی نیز به پخش برنامه هایی ویژه می پردازد. اما امسال خانواده بهشتی اعلام کرده اند که برنامه ای را برگزار نخواهند کرد.






ساعت 20:30 دقیقه 7 تیر 1360 بهشتی در ُحال سخنرانی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آینده بود و بسیاری از چهرهای اصلی کشور در سالن اجتماعات حزب جمهوری اسلامی در محله سرچشمه تهران گردآمده بودند تا ببیند که جایگزین بنی صدر، چه کسی می تواند باشد. بهشتی در حال سخنرانی بود و می گفت : " تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند.." که ناگهان بمب منفجر شد و سازمان مجاهدین خلق نیز انجام این عملیات که ضربه ای سنگین بر پیکر نظام جمهوری اسلامی محسوب می شد را بر عهده گرفت.







لغو مراسم امسال







در حالی که به مناسبت این روز هر ساله از سوی خانواده بهشتی، به عنوان یکی از رهبران جمهوری اسلامی، مراسم بزرگداشتی با حضور شخصیت های عالیرتبه نظام برگزار می شد اما بازماندگان بهشتی می گویند که قصد ندارد تا امسال مراسمی را داشته باشند.







خانواده بهشتی در قسمتی از پیام کوتاه خود آورده اند:" در پی تماس های مکرر بسیاری از عزیزان، دوستداران و بستگانی که همه ساله در مجلس خانواده شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی به مناسبت واقعه هفتم تیر به منظور بزرگداشت و ارج گذاری به فضایل، اندیشه ها و آرمان های آن شهید گرانقدر و هفتاد و دو تن از یاران صدیق انقلاب و خدمتگزاران راستین به مردم شرکت می کردند، به آگاهی می رسانیم که با توجه به جوانب گوناگون، بویژه ضرورت پاسداشت حریم این شهیدان، این مجلس در سال جاری برگزار نخواهد شد."







تاکید بر "ضرورت پاسداشت حریم شهیدان" نشان دهنده نگرانی بستگان بهشتی و احتمال اخلال نیروهای وابسته به دولت در این مراسم است،آنگونه که چندی پیش در مراسم سالروز درگذشت آیت الله خمینی رخ داد و هواداران دولت به حسن خمینی اجازه ندادند که سخنرانی داشته باشد. گویا خانواده بهشتی با خود اندیشیده اند که وقتی حامیان دولت در روزی چون 14 خرداد و در برابر رهبر خود، به بازمانده بنیانگذار نظام اهانت می کنند حساب خانواده ما مشخص است، خاصه آنکه فرزند شهید بهشتی که از اعضای ارشد ستاد میرحسین موسوی بود نیز در طول سال گذشته دو سالی به زندان افتاده بود.







ماجرای مراسم سال گذشته







اما شاید عمده نگرانی ها به تجربه سال گذشته برگردد، سال گذشته در چنین روزی مراسم بزرگداشت شهادت شهید بهشتی در مسجد کوچک قبای تهران با حوادث بزرگی همراه شد. فضای ملتهب پس از انتخابات، استفاده معترضین از هر تجمعی برای نشان دادن مخالفت خود با نتایج اعلام شده انتخابات و مهمتر از همه نزدیکی "علیرضا بهشتی" به میرحسین موسوی و انتشار خبری مبنی بر حضور رهبران سبز در این مراسم باعث شد تا جمعیت قابل توجهی از معترضین در این روز به سمت مسجد قبای تهران روانه شوند.







خبرگزاری های فرانسه و آسوشیتدپرس جمعیت تظاهرکنندگان را بیش از سه هزار نفر تخمین زدند که شعار "رای من کجاست؟" و "یاحسین، میرحسین" سر می دادند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی شاهدان عینی نوشته بود که حمله نیروهای امنیتی به این جمعیت شدید بود به طوری که باعث شکستگی استخوان برخی تظاهرکنندگان شد.







به گزارش خبرگزاری فرانسه تنش زمانی شدت گرفت که مهدی کروبی، از نامزدهای اصلاح طلب انتخابات، از مسجد قبا خارج شد. یک شاهد عینی به این خبرگزاری نیز گفته بود که "مردم در کنار کروبی شروع به راهپیمایی کردند که پلیس برای متفرق کردن آنها وارد عمل شد."







هاشمی رفسنجانی و کنایه هایی به خامنه ای؟!







اکبر هاشمی رفسنجانی که در طی یکسال گذشته هدف شدیدترین حملات دولت قرار گرفته است، روز گذشته در وبسایت خود به مناسبت بیست و نهمین سالگرد ترور بهشتی مطالبی را نوشت که در برخی از سطور آن به روشنی از آیت الله خامنه ای انتقاد کرده است.







او در خصوص شب شنیدن خبر شهادت بهشتی می نویسد: "ذهنم به سوی بهشتی می‌رفت، صدایش، خیالش، نگاهش، مظلومیتش و تمام خاطراتی که سالهای سال با او داشتم، یک لحظه رهایم نمی‌کرد، مخصوصاً آن جمله‌ای که روزی به او گفتم: سید! با این همه تهمت و توهین چه می‌کنی؟ خندید و گفت: آسیاب به نوبت!"







او در ادامه می نویسد که فردای آن روز :" به بیمارستان برگشتم تا نگذارم داغ این خبر بر دل رفیق و همسنگرمان، آیت‌الله خامنه‌ای بنشیند. حال و روز خوبی نداشت، از درد به خود می‌پیچید، اما روزنامه و رادیو می‌خواست. گفتم: به چه کارت می‌آید؟ گفت: می‌خواهم بدانم در بیرون چه خبر است!! گریه امانم نمی‌داد و به سختی بغضم را فرو نشاندم و گفتم: آری، بیرون خیلی خبرها است که حتماً باید بدانی!!!"







اما مهمترین بخش نوشته های هاشمی آنجاست که به روشنی انتقاد می کند و می پرسد که چرا "نقشه های شوم دشمنان دوست نما را در نمی یابیم"، جملاتی که شاید مهمترین مخاطبش آیت الله خامنه ای باشد. "دشمنان نیز هستند، اما رنگ عوض کرده‌اند. هنوز در کیش و کمان دشمنی خویش تیرهای توهین و تهمت و دروغ را دارند.دشمنان ما وسیع‌تر شده‌اند، اما دایره دشمن‌شناسی ما محدود شده است. دشمنان دوست‌نما در ما رخنه کرده‌اند و بر پنجره نگاه ما برای رویت دوردست‌ها گل گرفته‌اند، روزمرگی ما را به اضطراب واداشته است. مشفقانه‌ترین انتقادها را برنمی‌تابیم و نقشه‌های شوم دشمنان دوست‌نما را درنمی‌یابیم. نفاق را صداقت، توهین را صراحت، دروغ را درایت، تهمت را شجاعت و شعار را بصیرت می‌دانیم."







ترانه موسوی همچنان پوشیده در غبارها







اما در روز هفت تیر سال گذشته یکی از تراژدی های جنبش سبز رخ داد، و آن شهادت ترانه موسوی بود. ترانه موسوی دختر جوانی بود که در روز 7 تیر دستگیر شد، و سپس جنازه سوخته او را تحویل خاواده اش دادند. اما جریان به همین جا ختم نشد.







نلویزیون ایران در روز 19 مرداد مصاحبه ای را منتشر کرد که در آن گفته می شد ترانه موسوی در کانادا زندگی میکند و اساسا چنین فردی وجود خارجی ندارد و ادعای سبزها مبنی بر قتل، تجاوز و سوزاندن جسد ترانه موسوی از اساس بی پایه است. در قسمتی از این برنامه تلویزیونی مصاحبه با فردی در سازمان ثبت احوال کشور بود که این مقام ثبت احوال می گفت که تنها چهار نفر با نام ترانه موسوی در اسناد این سازمان وجود دارند که مشخصات هیچکدام با فرد نام برده در گزارش های مربوط به تجاوز و قتل توسط ماموران لباس شخصی انطباق ندارد.







مهدی کروبی اما درخصوص تراه موسوی دست به افشاگری زد و برنامه تلویزیون ایران را سناریویی نوشته شده توسط "حسین طائب" فرمانده بسیج معرفی کرد. چندی بعد "حسین شاهمرادی" مطلبی منتشر کرد که گفته های کروبی را تلویجا تایید کرد. او کشته شدن ترانه موسوی را "تیری دانست که از چله گذشته است."







شاهمرادی برادر همسر "ترانه موسوی" و باجناق حسین طائب، روز 28 مرداد در روزنامه جام جم نوشت :" آبي بود و از جوي برفت، تيري بود و از چله گذشت. ليكن اين سوال باقي است كه گفته شما، دوا بود يا درد؟ با اين كار، كمكي به انقلاب شد يا جريان‌هاي سياسي اين سو و آن سو، كام خود از آن گرفتند؟







کروبی اما فردای آن روز خطاب به شاهمرادی نوشت "شما بهتر می دانید که باجناق گرامی شما که وارد این معرکه شده است در گذشته نیز سوابق و تجربیاتی از این قبیل در وزارت اطلاعات داشته اند، چرا که رئیس دولت وقت به خاطر همین رفتار و عملکردش بود که ایشان را از وزارت اطلاعات اخراج کرد."







همین چند روز پیش (23 خرداد) مرتضی الویری، عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و از اعضای کمیته پیگیری آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات در مصاحبه ای با روزنامه "جوان" متعلق به سپاه پاسداران می گوید " درباره ترانه موسوی مدارک و مستندات خاصی در اختیار دارم اما به دلایلی که قول شرعی داده‌ام تا به امروز این مدارک را منتشر نکرده‌ام. ماجرای ترانه موسوی بسیار پیچیده است. این شخص در مقابل مسجد قبا دستگیر شد. من دارای محذوراتی هستم. بیش از این نمی‌توانم توضیح دهم. در این زمینه عذر شرعی دارم."







ماجرای ترانه موسوی اما همچنان در پرده ای از ابهام ها فرومانده است.

مشکلات کشورناشی از بی‌تدبیری مقدس‌مآبان به ظاهر انقلابی است

هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از خانواده‌ شهدای هفتم تیر


جرس: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای فاجعه هفتم تیر، یادآوری خاطرات انقلاب و به‌خصوص شهدای گرانقدر هفتم تیر را موجب هوشیاری همه آحاد جامعه خواند و با اشاره به شرایط خاصی که در آستانه فاجعه هفتم تیر اعم از عزل بنی‌صدر و تفرقه میان دوستان خوب انقلاب حاکم بود، گفت: شهادت ۷۳ تن از خوبترین یاران وفادار انقلاب خط بطلانی بود بر توطئه تفرقه‌افکنان و موجب هوشیاری و اتحاد بیش از پیش مردم و وفاداران به انقلاب اسلامی شد.







به گزارش آفتاب، رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: در مقطعی که نظام اسلامی را امواج گوناگون فتنه به شدت تهدید می‌کرد، خون شهدای هفتم تیر کاری کارستان کرد و وحدت را بر پیکر تضعیف شده آن زمان در میان آحاد گوناگون جامعه تزریق نمود.





آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: اکنون در شرایطی که بیش از گذشته به وحدت نیاز داریم دست‌هایی مرئی و نامرئی بر طبل تفرقه و جدایی می‌کوبند.





رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در شرایطی که تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی مثل امواج فتنه به سوی ما می‌آیند، انتظار به حق در داخل این است که از امثال مراسم شهدای هفتم تیر به‌عنوان پرچم وحدت و همدلی استفاده و تهدیدات نظام اسلامی را با درایت و اتحاد برطرف نماییم.





رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امروز هر کسی در هر کجا باعث تفرقه مردم بشود حتی اگر به اصطلاح خود با حسن‌نیت هم این کار را می‌کند دچار اشتباه بزرگ و استراتژیک شده است گفت: نظام اسلامی با اتحاد و همدلی مردم به پیروزی رسید، شورش‌های ضدانقلاب را برطرف کرد، دفاع مقدس را با موفقیت بر سرانجام رساندیم و خرابی‌ها و زیربناهای کشور را با حضور مردم آباد کردیم و زیربناها را ساختیم و امروز هم تنها راه خروج از تهدیدات و نگرانی‌ها تقویت وحدت و همدلی و یکپارچگی کشور است.





آیت‌الله هاشمی رفسنجانی وظیفه کنونی همه دلسوزان نظام و مردم و به‌خصوص خانواده معظم شهدا را تقویت اتحاد و همدلی در کشور خواند و تأکید کرد: امروز از دوره‌هایی است که وحدت و همدلی و حتی گاهی سکوت و صبر جزو مجاهدت‌های بزرگ الهی محسوب می‌شود.





رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حفظ ارکان نظام و انقلاب همچون روحانیت و مراجع عظام تقلید و حرمت بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) را از واجبات مقطع کنونی نظام اسلامی خواند و تصریح کرد: روحانیت و مراجع معظم شیعه که همواره در طول تاریخ ملجأ و پناه مردم از بیداد طاغوتیان بوده‌اند اکنون مورد بی‌‌مهری برخی قرار می‌گیرند و متأسفانه دست‌هایی درکارند تا ارتباط روحانیت و مراجع را با مردم قطع کنند.





رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پرسش این سؤال که چطور امروز عده‌ای به خود اجازه می‌دهند به نام دین، اسلام و انقلاب مراجع و بیت معظم امام را مورد اهانت قرار دهند، گفت: در شرایطی که مشکلات گوناگون گریبان کشور را گرفته است این نوع اقدامات نشان از بی‌تدبیری برخی مقدس‌مآبان به ظاهر انقلابی می‌‌دهد.





در ابتدای این دیدار آقایان صادقی از خانواده شهدای معظم هفتم تیر و نیز اصغرنیا از بازماندگان فاجعه هفتم تیر با گرامی‌داشت یاد و خاطره این شهیدان گرانقدر، انتقال صحیح ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی به نسل جوان کشور را بهترین راه حفظ یاد و خاطره شهدای گرانقدر هفتم تیر خواندند.

واکنش رسانه های حامی دولت به حضور میرحسین موسوی در جلسه هیئت موسس دانشگاه آزاد

جـــرس: بعد از ماهها جنجال و کشمکش، هیئت موسس دانشگاه آزاد، چهارشنبه هفته گذشته (دوم تیرماه)، با حضور مجدد میرحسین موسوی در آن هیئت، تشکیل جلسه داد و پیرامون موارد مختلف آن دانشگاه تصمیم گیری کرد.




محمود احمدی‌نژاد بعنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی، ششم اردیبهشت ماه امسال، با حذف نام موسوی به عنوان یکی از اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد، تعداد اعضای هیئت موسس را از نه نفر به هشت نفر تقلیل داد و اساسنامه ای جدید و جنجالی از سوی دولت برای آن دانشگاه ابلاغ کرد. این مسئله شدیدا مورد انتقاد هیئت امنای آن دانشگاه قرار گرفت و هیات امنای فعلی و موسسین دانشگاه، در جلساتی که به ریاست هاشمی رفسنجانی داشتند، این اقدام احمدی نژاد مبنی بر تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد را "مغایر قانون"دانسته و اساسنامه جدید را به دلیل "اشکالات شرعی و قانونی" غیر قابل اجرا اعلام کرده و اقدام به پیگیری قانونی و توقف این مسئله کردند.





حضور میرحسین موسوی، نخست وزیر زمان تاسیس دانشگاه آزاد و از اعضای هیئت موسس آن موسسه علمی در جلسه ، با واکنش های تند رسانه های حامی دولت روبرو شد.





روزنامه کیهان، جریدۀ تحت امر رهبر جمهوری اسلامی، با انتشار خبر فوق و بیان اینکه روز چهارشنبه دوم تیرماه میرحسین موسوی در جلسه هیئت موسس دانشگاه آزاد که در دفتر هاشمی رفسنجانی و در محل مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده بود، شرکت کرده"، ادعا کرد "بعد از ورود وی به جلسه، قمی به وی اعتراض کرده و می گوید براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شما دیگر عضو نیستید که موسوی می گوید، می دانم که عضو نیستم ولی با اصرار فراوان جاسبی در جلسه شرکت کرده ام. و در ادامه، هاشمی رفسنجانی، ضمن تمجید از موسوی، ابراز می دارد حالا که ایشان آمده، بهتر است در جلسه بماند."





محسن قمی، از سال ۸۶ به عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد منصوب شده است.





کیهان ضمن اشاره به تجمع (هتک حرکت لباس شخصی ها) هفته گذشته در مقابل مجلس، مدعی گردید "در این جلسه که یک روز بعد از اعتراض گسترده دانشجویان به مصوبه غیرقانونی ١٣۴ نماینده به نفع دانشگاه آزاد، تشکیل شد، رفسنجانی می گوید ما وقتی می خواستیم این دانشگاه را تاسیس کنیم، پنج شش نفر بودیم که رفتیم به ثبت شرکت ها و اینجا را به ثبت رساندیم و از جهت قانونی و قانون ثبت شرکت ها، مالک محسوب می شویم و در صورت فوت ما، فرزندان ما می توانند برای تصاحب دانشگاه اقدام نمایند. ما طبق قانون ثبت شرکت ها مالک هستیم و می توانیم این مال را وقف کنیم و اگر وقف را باطل کنند ممکن است فرزندان ما نسبت به مالکیت دانشگاه اقامه دعوی کنند".







در کیهان همچنین آمده است رفسنجانی به پیشنهادی از جاسبی اشاره کرده و می گوید: "پیشنهاد مشخص آقای جاسبی این است که به تعدادی که شورای عالی به هیئت امنا افزوده است به همین تعداد از سوی ما به هیئت امنا افزوده شود که اگر این اتفاق بیفتد مشکل حل می شود و مسائل همینطور می ماند...و اگر وقف دانشگاه آزاد به نتیجه برسد، همه چیز در اختیار هیئت موسس باقی می ماند و اگر تعداد هیئت امنا هم افزایش یابد ما از جهت تعداد آرا در اکثریت هستیم و هیچ مشکلی پیدا نمی شود... من نیز دیگر مسئول نخواهم بود اما در هیئت موسس شرکت می کنم و یک دفتر هم در دانشگاه آزاد خواهم داشت.





گفتنی است طبق اساسنامه ای که احمدی نژاد ماه گذشته ابلاغ کرد، قرار بود شهاب ‌الدین صدر، نسرین سلطانخواه، محمدحسن شجاعی‌فرد، فرهاد دانشجو و فرهاد رهبر به عنوان اعضای جدید هیات امنای دانشگاه آزاد معرفی شده بودند که فرهاد دانشجو، گزینۀ ریاست بر دانشگاه آزاد (سومین دانشگاه پرجمعیت جهان) شده بود.





لازم به ذکر است اکبر هاشمی رفسنجانی، عبدالله جاسبی، میرحسین موسوی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، سیدحسن خمینی، ابراهیم حبیبی، محسن قمی، علی اکبر ولایتی و حمید میرزاده، اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد هستند که سال گذشته و بعد از حملات مکرر حامیان دولت، دانشگاه آزاد را موقوفه و وقفی اعلام کردند.





سامانه خبری جوان، منتسب به سپاه پاسداران نیز، پیرامون حضور میرحسین موسوی در جلسۀ دانشگاه آزاد مدعی شد "حضور موسوی در این جلسه معنی دار تلقی می شود، چرا كه وی به عنوان عامل مستقیم سرویس های اطلاعاتی آمریكا، اسرائیل و انگلیس و ایفای نقش ستون پنجم دشمنان بیرونی و ده ها و صدها جنایت و خیانت، بایستی به محاكمه و مجازات كشیده شود و حال آن كه از سوی جاسبی و با حمایت رفسنجانی به جلسه هیئت موسس دانشگاه آزاد دعوت شده است. انتظار آن است كه دستگاه قضایی مسئولیت قانونی و شرعی و ملی خود را در برخورد جدی با این خیانت آشكار، فراموش نكند."





سامانه خبری روز پیرامون جلسه مذکور گزارش داده بود "اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد نه تنها اجازه حضور نمایندگان تازه منصوب شده محمود احمدی نژاد در این جلسه را ندادند بلکه با دعوت از موسوی، مخالفت مجدد خود با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابراز کردند. این البته تنها اتفاق مهم جلسه اخیر نبود چرا که اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد بار دیگر بر وقف اموال و دارایی های ٢۵۰ هزار میلیارد تومانی آن دانشگاه تاکید کردند و حتی فرم های بودجه موقوفات دانشگاه آزاد را به تصویب رساندند. "







امروز سامانه خبری شفاف نیوز نیز گزارش داد که اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد طی اظهار‌نظری در یک جمع خصوصی گفته است "در صورتی که مجلس به مخالفت با دولت در مورد قضیه اخیر دانشگاه آزاد نمی‌پرداخت، من آمادگی خود را برای قبول مقام ریاست آن دانشگاه و بهبود وضعیت نابسامان آن اعلام می کردم."

این خبر هنوز تایید یا تکذیب نشده است.