Monday, October 12, 2009

پرونده تخلف یک میلیارد دلاری همچنان مفتوح است


اعتراف دیوان محاسبات: ناچار بودیم بگوییم پول مفقود نشده
پرونده تخلف یک میلیارد دلاری همچنان مفتوح است

اندک زمانی پس از انکه اصغر عربیان، دادستان ديوان محاسبات کشور، پیرامون عدم واریز یک میلیارد دلار از درآمد های نفتی سال 1385 به خزانه از سوی دولت محمود احمدی نژاد گفت که در حوزه های مالی وجهی مفقود نمی شود و پرونده جنجالی یک میلیارد دلاری مختومه است، روابط عمومی دیوان محاسبات با انتشار بیانیه ای مجددا تاکید کرد که بیش از یک میلیارد دلار میان حساب فيمابين شركتهاي تابعه وزارت نفت و خزانه داري كل كشور اختلاف وجود دارد و آنچه مختومه اعلام شده تنها پرونده بانک مرکزی است.

این بیانیه که اصرار دارد که مبلغ هنگفت مذکور ناپدید نشده است بلکه یک اختلاف حساب است، بی انکه توضیح دهد تفاوت عمده میان این دو در چیست، می نویسد: طرح این مساله چند ماه (بهمن 1387) پیش از انتخابات ریاست جمهوری که این دیوان در صحن مجلس گزارش تفریق بودجه سال 85 را اعلام کرد، به دلیل فضای کاملا سیاسی باعث شد گروه های سیاسی و رسانه ها با ادبیاتی غیر فنی پیرامون این گزارش اظهار نظر کنند.

این بیانیه متذکر می شود در آن دوران "ناچار" شده است تا اعلام کند این مبلغ "مفقود" نشده است و بلافاصله در پرانتز می اورد : "در حال حاضرهم تاكيد مي‌كنيم پولي گم نشده است." به نظر می رسد بیانیه مذکور با به کار گرفتن چنین ادبیات دو پهلویی کوشیده است تا به طور غیرمستقیم به خواننده خاطر نشان کند که این دیوان برای پس گرفتن ادعای خود تحت فشارهای حامیان قرار گرفته است.

دیوان محاسبات جمهوری اسلامی، در ادامه با بیان اینکه در بررسی های جدید این نهاد عالی ناظر بر رفتار اقتصادی دولت تنها عملكرد بانك مركزي با توجه به مستندات ابرازي مختومه گرديده است کماکان بر بخش اصلی این پرونده تخلفات کلان اقتصادی یعنی عدم واریز بیش از یک میلیارد دلار(1.058.000 دلار) از درامدهای نفتی به خزانه دار اصرار می ورزد و به تشریح انحرافات وزارت نفت محمود احمدی نژاد پرداخته است. بیانیه تاکید دارد:

1- اختلاف میان شرکت های تابع وزارت نفت و دولت مربوط به یک میلیارد و ششصد میلیون دلار از فروش صادراتی گاز که باعث صدور دادخواست از سوی ديوان محاسبات و هم اكنون در هيات مستشاري مطرح رسيدگي بوده و در مرحله اتخاذ تصميم نهايي است.

2- وزارت نفت بر خلاف قانون بودجه سال 85 که می بایست تعهدات مالی خود را از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت باز پرداخت می کرده است، تمامی بازپرداخت های خود را به مبلغ بیش از هشتد و چهل میلیون دلار را از فروش نفت صادراتی خام تامین کرده است و بدین ترتیب بانک مرکزی را از دریافت این مبلغ محروم کرده است. این در حالی است که طبق قانون اساسی درآمدهای دولت باید به حسابهای دولت در بانک مرکزی واریز شده و پرداختهای دولت از طریق این حسابها انجام می گیرد .

دولت محمود احمدی نژاد در ادامه تخلفات خود همچنین قریب به پانصد میلیون دلار از درآمدهای حاصل از فروش نفتی (بنزين ـ گازوئيل) وارداتي كه از جنس صادرات بوده است که دولت نهم ترجیح داده است.

دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه سایر انحرافات مالی دولت احمدی نژاد اعم از نفتی و غیر نفتی در حال رسیدگی است در پایان خاطرنشان می کند که این دیوان به عنوان تنها مرجع قانونی مسئول رسيدگي به انحرافات بودجه‌اي و مالي، به خاطر صیانت از "بیت المال" وظیفه خود درباره تخلفات احتمالی را با قاطعیت پیگیری خواهد کرد.



خوشحالی کوتاه مدت حامیان دولت

اما در حالی که بر مبنای این بیانیه دولت کنونی کماکان مورد سوء ظن درباره تخلفات شدید مالی قرار دارد اما برخی چهره های سیاسی و رسانه های طرفدار محمود احمدی نژاد روز گذشته پس از صحبت های دادستان دیوان محاسبات و پیش از انتشار بیانیه دیوان محاسبات کوشیدند با مستمسک قرار دادن اظهارات شفاهی "اصغرعربیان" به دفاع از دولت برخیزند تا دست بالا را این پرونده یافته باشند.

در همین رابطه به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، روز یک شنبه در انتقاد از عملكرد هيات رئيسه مجلس نسبت به قرائت گزارش تفريغ بودجه سال 85 گفته است: "اين موضوع در ايام انتخابات خوراك و مستمسك بزرگي براي عده‌اي شد و يكي از مهمترين بحث‌ها، پايه و اساس اين دروغ و اتهام به دولت شد."

علي اصغر زارعي نماينده تهران با اشاره به اینکه وی در آن زمان بر عدم استناد به " گزارش غلط" تاکید کرده است به انتقاد به علی لاریجانی رئیس مجلس پرداخت که در آن زمان خواستار پیگیری این تخلفات مالی دولت شده بود: "بايد اين موارد با جديت پيگيري شود."

آنچه قابل توجه است اینکه اظهارات نماینده تهران احتمالا صبح دیروز و پییش از انتشار بیانیه دیوان محاسبات در مجلس بیان شده است. به دیگر بیان زارعی با اتکا به اظهارات روز شنبه اصغر عربیان دادستان دیوان محاسبات تصمیم می گیرد تا با دفاع جانانه از محمود احمدی نژاد اتهامات مالی وی را غیر واقعی اعلام کند، در حالی که ساعاتی پس از آن با انتشار بیانیه ای که همچنان بر تخلفات میلیارد دلاری دولت نهم اصرار دارد سخنان وی نقض شده است.

سایت رجا نیز که پیش از انتشار بیانیه مذکور با تیتر "اذعان دیوان محاسبات به اشتباه در ادعای گم شدن یک میلیارد دلار" به استقبال از سخنان اصغر عربیان رفته بود از قول وی نوشت: "محاسبات انجام شده يک ميليارد و 58 ميليون دلار اختلاف اعلام شده بود و به همين دليل پرونده مطروحه در اين دادسرا در ارتباط با اين موضوع بررسي و در نهايت رفع مغايرت شد".




--------------------------------------------------------------------------------

دیدار کروبی و موسوی با حضور خبرنگاران



دیدار کروبی و موسوی با حضور خبرنگاران
هدف از این همه دروغ چیست؟
مردم که میدانند چه بلائی سرشان آمده!

کسانی که حماسه 13 آبان (تصرف سفارت امریکا) را آفریدند اکنون زندانی اند.

در 4 سال گذشته رفتارهائی شده که براثر نتیجه آن، اکنون حاشیه انقلاب بزرگتر و مهم تر از متن آن شده، سپاه از کدام منبع 8 هزار میلیارد تومان آورده و مخابرات را خریده است؟ در آغاز اعتراضات مردم، من با رئیس مجلس "لاریجانی" دیدار داشتم. او پرسید حاضرم برای صحبت به تلویزیون بروم؟ گفتم بله. اما خبری نشد. یک روز آیت الله شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه از من خواست به دفتر ایشان بروم. رفتم. آقای هاشمی رفسنجانی هم آنجا بود. آقای شاهرودی با اجازه تظاهرات موافقت کرد. به شورای عالی امنیت ملی تلفن کرد و آنها را هم راضی کرد که این تظاهرات قانونی برگزار شود. از روی سر همه این نهادها و افراد، ناگهان نامه ای با امضای یک مدیرکل از طرف شورای عالی امنیت ملی (وزارت کشور) برای من ارسال شد که در آن با تظاهرات قانونی مخالفت شده بود!





میرحسین موسوی با مهدی کروبی در منزل وی دیدار و گفتگو کرد. به نوشته پایگاه اطلاع رسانی "اعتماد ملی" این دیدار روز شنبه گذشته (دو روز قبل) صورت گرفت.

در ابتدای این دیدار، که خبرنگاران نیز حضور داشتند شیخ مهدی کروبی گفت:

"نظام می توانست از فرصت انتخابات اخیر به نحو خوبی برای اقتدار خود در جهان استفاده کند. رفتارهای پس از انتخابات دور از شان نظامی بود که امام راحل آن را پایه گذاری کرده بود. امثال علیرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی و نیز مرتضی الویری و ابراهیم امینی همچون دیگر افرادی که پس از انتخابات بازداشت شدند، فرزندان انقلاب و نظام اند که برای استقرار آن جانفشانی ها کرده اند.

رفتاری که با نیروهای انقلاب و دانشجویان می شود عجیب و غریب است. در واقعه ۱۶ آذر سال ۳۲ زمانی که نیروهای شاه به دانشگاه حمله بردند همه این رفتار را یک عمل قبیحه دانستند و پس از این همه سال هنوز کسی نیست که از این رفتار دفاع کند.

کروبی در پاسخ به صحبت های اخیر محسنی اژه ای دادستان کل کشور که ایران را در وضعیت جنگی اعلام کرده بود گفت: این سخنان برای ایجاد رعب و ترساندن از دادگاه انقلاب است.

چرا باید این گونه وانمود شود که فضای کشور جنگی است و همه باید سکوت کنند و دم برنزنند؟

برخی فرمانده سپاه از اصلاح طلبان انتقاد می کنند که چرا برای تلویزیون ها و سایت های بیگانه خوراک فراهم می کنند. من از ایشان می پرسم که چه کسی برای آنها خوراک فراهم می کند؟ ما یا شما؟ چه کسی سخنان تند می گوید؟ ما یا شما؟ چه کسی برخوردهای تند را سرلوحه کارهای خود قرار داده است؟ ما یا شما؟"

کروبی درباره راهپیمائی روز قدس گفت:

اولا من باید تاکید کنم که نگاه ما به رژیم صهیونیستی تغییر نکرده است. فلسطین همچنان مساله ماست و روز قدس نیز روز حمایت از مردم مظلوم فلسطینی و تبری از رژیم صهیونیستی است اما من می خواهم اشاره کنم به جمعیتی که به این مراسم آمدند و باید قدردان آنها بود. عموم کسانی که به دعوت ما به این مراسم آمدند شعاری هایی که دادند دررابطه با ایران و کشورشان بود و نگران سرنوشت خود بودند. نمی توان به مردم گفت که نگران کشور خود نباشید. اگرچه مساله اصلی ما در این روز فلسطین است اما من می پرسم که آقایان توضیح دهند که چه اتفاقی در کشور افتاده است که روز فلسطین ناگهان مردم دو دسته می شوند و عده ای نگرانی های خود را در شعارهایشان بازتاب می دهند؟

برخی درباره انتخابات به گونه ای سخن می گویند که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. نه خانی رفته نه خانی آمده است. می گویند تقلب نشده است. آخر چرا این حرفها را به مردم می زنید؟ یعنی مردم نمی دانند که چه برسرشان آمده است؟ پس این اعتراضات چیست؟ می گویند که فلانی ۳۰۰ هزارتا رای آورده است و در ۱۰ هزار صندوق حتی یک رای هم نداشته و در محل هایی که صندوق ها مستقر بود حتی یک طرفدار هم نداشته ام؟ این درحالی است که برخی از دوستان که پای صندوق بودند می گویند در فلان صندوق شما ۱۰۰ تا رای داشتید اما برای شما یک رای منظور شد. آخر یک حرفی بزنید که کسی به شما نخندد. اگر راست می گویید در برابر دهها ساعت انکار تقلب در رسانه ملی و فشار بر زندانیان بیگناه برای اعتراف، به ما وقت بدهید تا در تلویزیون دلایل و مدارک خود را ارایه دهیم.

برخی از آقایان خواسته یا ناخواسته فوج فوج برای بیگانگان خوراک تهیه می کنند. بیایید برای رهایی از وضعیت موجود حرکتی صحیحی انجام دهید. آمارهای واقعی را اعلام کنید. صدا وسیما که به یک رسانه جهت دار و تخریب گر تبدیل شده و روز به روز از خود مشروعیت زدایی می کند، راه درست را در پیش بگیرد و اعتماد مردمی را که از دست داده مجددا به دست آورد.

سپس میرحسین موسوی با اشاره به وقایع روی داده پس از انتخابات به اتفاقی که در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ رخ داد اشاره کرد و یادآور شد: "کسانی که آن حماسه را آفریدند، امروز در گوشه های زندان هستند و این طنز تلخی است که این روزها متاسفانه رخ داده است و من نمی دانم که چرا این مسایل و این اتفاقات در حال روی دادن است و چرا باید با نیروهای مومن انقلاب چنین کنند. این رفتارها باعث ایجاد زخم هایی بر روح و روان مردم می شود که به آسانی قابل درمان نیست.

چه نتیجه ای از دادگاه هائی که با همه جنجال برپا کردند عایدشان شد ؟ آیا به دنبال برگزاری دادگاه تفتیش عقاید هستید؟ آیا متوجه اثرات منفی آن در جامعه هستید؟

در این چهار ساله اخیر رفتارهای نادرستی صورت گرفته است که همه نیروهای انقلاب یا به حاشیه رفته اند یا رغبتی برای کار ندارند. شما نگاه کنید و ببینید که چه تعداد وزیر و وکیل و نیروی انقلابی حذف شده اند. حاشیه انقلاب ما الان بزرگتر و مهمتر از متن آن شده است. چند رییس جمهور داریم. چندین وزیر داریم. نمایندگان، مدیران و نخبگان طراز اولی داریم که همه در حاشیه قرار گرفته اند. چرا باید این استعدادها همه حذف شوند؟

وی با اشاره به هشدارهای یک سال اخیر خود در خصوص سواستفاده برخی نهادهای قدرت از دارایی های مالی کشور گفت: "ابهام در واگذاری سهام مخابرات و منابع تامین ۸۰۰۰ میلیارد تومان هزینه خرید آن از سوی سپاه پاسداران تاسف بار است.

تریبون مقدس نماز جمعه اختصاص پیدا کرده است به تریبون یک جناح و تندروها برای حذف نخبگان و کسانی که نظر و رای دیگری دارند از هر وسیله استفاده می کنند.

عده ای نباید تصور کنند که حوادث اول انقلاب و سال های پس از آن از ذهن و ضمیر مردم گریخته است. اخیرا یکی از آقایان که در دولت بنده نیز دارای سمتی بود و بعد به علت اختلافات از دولت استعفا داد (ظاهرا اشاره به احمد توکلی وزیر کار مستعفی دولت موسوی است که اخیرا با انتشار نامه ای سرگشاده از کروبی و موسوی خواسته از مردم جدا شوند! مضمون نامه وی چنین است.) و رفت مطالبی را بیان کرده است که انسان حیرت می کند. سه، چهارماه است که علیه بنده و آقای کروبی و افراد دیگری که از ما حمایت می کردند، به صورت یک طرفه در صدا و سیما و رسانه های خود دورغ می پراکنند و ما را تخریب می کنند. آیا ما حق نداریم در صدا و سیما از خود دفاع کنیم؟

بنده با هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضاوئیه جلسه داشتم. یعنی آقای شاهرودی با بنده تماس گرفت و گفت آیا می توانید به دفتر من بیایید؟ رفتم. آقای هاشمی رفسنجانی نیز آنجا بود که من اصلا از حضور ایشان خبر نداشتم. درباره اتفاقات پس از انتخابات سخن گفتیم و آقای شاهرودی از بنده پرسید می خواهید چکار کنید؟ گفتم حرف ما که مشخص است. در این فضای تخریب به ما تریبون بدهید تا ما نیز از رسانه ملی با مردم به صورت زنده سخن بگوییم. قبل از آن نیز آقای لاریجانی از من پرسیده بود که حاضری به تلویزیون بروی؟ من نیز گفته بودم بله. در دیدار با آقای شاهرودی، ایشان پیشنهاد برگزاری یک تجمع قانونی را دادند. پذیرفتم. همان لحظه ایشان با شورای عالی امنیت ملی تماس گرفت. صحبتی کردند. آنها نیز پذیرفتند. بعد به من گفتند که درخواستی بنویسید. ما درخواستی را به امضای بنده تهیه و ارسال کردیم. چند روز بعد مطلبی از شورای عالی امنیت ملی برای ما ارسال کردند که طبق فلان ماده با برگزاری تجمع مخالفت کرده بودند. یک مدیرکلی نیز آن را امضا کرده بود.

مدام اطلاعات غلط به مردم می دهند و فکر می کنند که مردم باور می‌کنند. همین تعداد کشته های پس از انتخابات چندبار عوض شد؟ بعد می گویند تقلب در انتخابات دروغ است. برخی بسیج شدند تا وانمود کنند که تقلبی صورت نگرفته است. خصوصا در سیما این امر بسیار تبلیغ شد. خوب اگر شما از عمل خود مطمئن هستید چرا نگران حضور ما در سیما هستید؟ چرا از حضور کارشناسان ما در سیما خود داری می کنید؟ اگر صادقانه سخن می گویید میزگردی را با حضور کارشناسانی از ما و خودتان برگزار کنید تا دو طرف سخن خود را بگوید. الان وضع به گونه‌ای شده است که هیچ کس نمی تواند از دولت انتقاد کند. هرکس حرفی بزند ولو از خودشان باشد با دشمن مرتبطش می کنند و ضد امام می خوانندش و برایش پرونده سازی می نمایند.

من می پرسم شما (احمد جنتی و شورای نگهبان) که در انتخابات مجلس ششم ۷۰۰ صندوق را ابطال کردید تا یک نفر (حداد عادل) را وارد مجلس کنید چرا چند صد صندوق را باز نمی کنید تا در یک برنامه زنده تلویزیونی مردم ببینند که چند تعرفه بدون سریال وجود دارد؟

نمی توان آگاهی مردم را نادیده گرفت و به دانشجویان گفت دم برنزنید. دانشجویان فرزندان این مردم هستند و نیاز به پاسخ دارند.

محمد خاتمی:



محمد خاتمی:
نه مردم و نه ما
از نیمه راه باز نخواهیم گشت!

حرکت اصیل، مدنی و میلیونی مردم معترض حرکتی بود به سوی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی. بزرگترین اهانت این بود که این حرکت را حرکت اغتشاشی به حساب آوردند. به مردم اهانت کردند و برای مقابله با آن رفتارهایی کردند که آن رفتارها به هیچ‌وجه با معیارهای اسلامی، قانون اساسی، شرع و عرف و وجدان بشر سازگار نبود و زیان‌های بزرگی به بار آورد.

تلفات مادی و جانی زیادی دادیم، به حیثیت‌ها لطمه خورد، انسان‌های بزرگی دستگیر شدند و تحت فشار قرار گرفتند و انسان‌هایی مورد هجمه همه‌جانبه قرار گرفتند، اما زور نمی‌تواند در متن جامعه و مردم حاکمیت یابد و هیچ‌گاه جا نخواهد افتاد، با زور و با روش‌های پلیسی و نظامی می‌شود برای مدتی روش و شیوه و استراتژی را پیش برد ولی این روش‌ها و استراتژی‌ها نمی‌توانند دوام پیدا کنند.





نمایندگان اقشار مختلف استان یزد با محمد خاتمی دیدار کردند. وی در این دیدار با صراحتی بیش از گذشته درباره مسائل جاری کشور سخن گفت که بخش هائی از آن را می خوانید:

گفته می‌شود در این موقعیت حرف زدن مشکل است! حرف زدن برای چه کسی مشکل است؟ برای کسانی ‌که به اصل انقلاب و راه امام پایبندند و حتی در این زمینه نقش مهمی در پیروزی و تثبیت انقلاب و خدمت به آن داشته‌اند و بارها گفته‌اند آن چه می‌خواهیم. یعنی همان حقیقتی است که مورد خواست این ملت بزرگوار بود، مورد تایید امام بود و در جریان انقلاب تحقق پیدا کرد و بصورت قانون اساسی تبلور پیدا کرد و راه و رسمی که بدان معتقدند آن راه و رسمی است که با واقعیت تطبیق می یابد و به مصلحت جامعه است و مورد خواست جامعه است؟

ما در دنیایی به سر می‌بریم که حق و کرامت مردم، حرمت و جایگاه مردم در ذهن بشر جا افتاده و این یک مساله تاریخی است. اینکه مردم حاکم بر سرنوشت خویش هستند یک دستاورد بسیار عظیمی است که در این دوران به دست آمده، گرچه با رجوع به منابع و مبانی اصلی دین خودمان ما این را می‌بینیم، احترام به انسان، حاکمیت انسان، آزادی سیاسی و اجتماعی انسان مساله ایست که در زمان پیغمبر، امیرالمومنین و آموزش‌هایی که از آن بزرگواران و دیگر بزرگواران دین به دست ما رسیده است وجود داشته است.

در دنیایی به سر می‌بریم که جهان پذیرفته است دیگر حکومت‌ها نمی‌توانند، حکومت‌های مستبدی باشند که از بالا بر مردم تحمیل شوند و فقط آنها حق داشته باشند فرمان‌روایی کنند و مردم مجبور به اطاعت محض و مطلق از آنها باشند، بلکه این نتیجه به دست آمده است که حکومت مطلوب حکومتی است که برآمده از مردم باشد و از مردم نمایندگی کند و در نتیجه در برابر حقوق مردم نیز مسئول است.
باعث تاسف است که واقعا امروز حرف زدن برای کسانی که چنین دیدگاهی دارند و با این نگاه به مردمشان، به انقلاب، اسلام و امامشان نگاه می‌کنند مشکل شده است و اینگونه القا می‌شود که حرف زدن این افراد یعنی تخریب نظامی که خود این افراد، حاضرند جانشان را برای واقعیت اصلی آن بدهند.
اگر اینها نتوانند حرف بزنند می‌دانید چه وضعی پیش خواهد آمد؟ آن وقت در این فضای بسته یک جانبه، هسته‌های عمل بوجود می‌آید، عملی که متوجه نفی همه اینها خواهد بود، همچنان که ما متاسفانه نشانه‌های آن را در جامعه می‌بینیم.

وقتی جلوی صداهای اصیل گرفته می‌شود هیجان ایجاد می‌شود و بعضی صداهایی شنیده می‌شود که آن صداها مطلوب نیست، اگر در بخش‌هایی از جامعه مساله جمهوری اسلامی مورد کم لطفی قرار می گیرد، علتش این است که آنهایی که معتقد به جمهوری اسلامی هستند، نمی‌توانند حرف خودشان را بزنند و آن‌گاه کسانی حرف می‌زنند که به اصل اعتقاد ندارد.

وقتی حرف کسانی که معتقد و پایبند به نظام هستند، هزینه داشت، آن وقت نوبت عمل از سوی کسانی پیش می‌آید که اصل را قبول ندارند.

حرکت اصیل، مدنی و میلیونی مردم معترض حرکتی بود به سوی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و بزرگترین اهانت این بود که این حرکت را حرکت اغتشاشی به حساب آوردند و به مردم اهانت کردند و برای مقابله آن رفتارهایی کردند که آن رفتارها به هیچ‌وجه با معیارهای اسلامی، قانون اساسی، شرع و عرف و وجدان بشر سازگار نبود و زیان‌های بزرگی به بار آورد.

متاسفانه فضایی ایجاد شد که تلفات مادی و جانی زیادی دادیم، به حیثیت‌ها لطمه خورد، انسان‌های بزرگی دستگیر شدند و تحت فشار قرار گرفتند و انسان‌هایی مورد هجمه همه‌جانبه قرار گرفتند.

این فضای یک‌جانبه و نسبت ناروا دادن و دفع و رفع و از صحنه بیرون راندن چهره‌هایی که واقعا سرمایه نظام هستند روش‌های نخ نمایی است که عکس خودش نتیجه می‌دهد و قضاوت جامعه قضاوت دیگری خواهد بود چون اکثریت جامعه از آن چه رخ داده و می‌دهد ناراضی است و وقتی در توجیه آن عمل غلط، رفتار غلطی با افراد و شخصیت‌ها می‌شود قضاوت مردم عکس آن چیزی است که مطلوب بعضی جریان هاست.

به صراحت به شما بگویم صحبت از دعوای راست و چپ، اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست، صحبت سر این است که یک جریان تنگ‌نظر، خشونت گرا و یک سونگر متحجر و متوهمی که بسیاری از آنان سابقه چندانی در انقلاب ندارند یا امتحانشان را نداده و یا امتحانشان را به بدی پس داده اند، می‌خواهند همه آنهایی را که نمی‌پسندند از صحنه بیرون کنند. نه تنها از عرصه حاکمیت بلکه در جامعه نیز و از نظر آنها حتی اصولگرای با شخصیت هم نباید در جامعه حضور داشته باشد.

این جریان باید بداند که با زور نمی‌تواند در متن جامعه و مردم حاکمیت یابد و هیچ‌گاه جا نخواهد افتاد، با زور و با روش‌های پلیسی و نظامی می‌شود برای مدتی روش و شیوه و استراتژی را پیش برد ولی این روش‌ها و استراتژی‌ها نمی‌توانند دوام پیدا کنند.

معتقدیم کسانی که به رای مردم معتقد نیستند و حاضرند در رای مردم تصرف کنند یا آن را نادیده بگیرند، با این انقلاب و جمهوری اسلامی بیگانه‌اند؛ این راه و رسم ماست و صحبت ما این است بیاییم همین قانون اساسی را پیاده کنیم.

مگر قانون اساسی اجازه فعالیت تشکل‌ها، اظهانظر و حضور آزاد مردم را نداده است؟ چرا به قانون اساسی عمل نمی‌شود؟

بیایید به همین قانون اساسی برگردیم، البته در صورتیکه تفسیر دل به خواهی از آن نشود، کسانی از آن نگهبانی کنند که به مردم و معیارهای قانون اساسی اعتقاد داشته باشند و تحت تاثیر جریانات بیرونی قرار نگیرند و رفتارهایی نکنند که مخالف روح و حتی نص صریح قانون اساسی باشد و اگر شد بسیاری ازمشکلات حل خواهد شد.

ما دلمان برای ایران می‌سوزد، ایرانی که با امکاناتی که دارد باید سربلند و سرفراز باشد و متاسفیم که باید بگوییم این امکانات نه تنها درست به کار نرفته بلکه بسیاری از آنها تلف شده و از بین رفته است، می‌توان قاطعانه گفت مسیری که در این مدت طی کردیم از جمله دور شدن از اهداف چشم انداز بیست ساله است.

اگر با خواست مردم همسو شویم کم هزینه‌تر و سریع‌تر به هدف می‌رسیم و اگر نشویم این حرکت ادامه خواهد داشت ولی با هزینه‌های زیادتری، اما در هر حال این حرکت از بین نخواهد رفت.
مطمئن باشید از این راه نه مردم بر می‌گردند نه آن کسانی که با همه وجود به این مسائل اعتقاد دارند، فضاهای ایجاد شده می تواند به زیان همه تمام شود نه فقط به زیان اصلاح‌طلبان یا به زیان مردم، گرچه زیان بزرگی به مردم وارد شده، خون‌هایی که ریخته شد، بازداشت‌هایی که شد و فشارهایی که وارد آمده است.

حداقل انتظار ما این بود با تحولی که در قوه قضاییه ایجاد شد شاهد تحولی در رفتارها هم نسبت به بازداشت‌ها و بازداشت‌شدگان و هم کسانیکه به حقوق مردم تجاوز کردند، جنایت و جرم کردند بشود و شاهد تغییر فضای موجود در جامعه که فضای بسیار مسموم و بدی است باشیم و جریان خاصی که امکاناتی که متعلق به ملت است را در اختیار گرفته به این فضا دامن می‌زند باشیم وهنوز هم امیدواریم که شاهد این تحول باشیم.

فیلم مستند را ببینید


فیلم مستند را ببینید
18میلیارد دلار پول بی‌زبان ایران را
چگونه دولت ترکیه صاحب شد؟

فیلم مستند را ببینید
18 میلیارد دلار پول بی زبان ایران را
چگونه دولت ترکیه صاحب شد؟




گزارشی که تلویزیون های ترکیه در باره ضبط 18 میلیارد دلار پول نقد و شمش طلای ایران پخش کرده اند، اکنون توسط برخی تلویزیون های منطقه نیز به نمایش درمی آید. در این گزارش، نخست وزیر ترکیه رسما می گوید که 18 میلیارد دلار، در اوج بحران اقتصادی جهان به دامن ترکیه افتاد و اکنون در بانک ملی این کشور است.

این پول در داخل یک کامیون حمل محموله های ترانزیتی از طرف ایران به طرف لبنان در حال انتقال بوده که قبل از خروج از ترکیه کشف و ضبط می شود. راننده این کامیون "اسماعیل صفاریان" نام داشته و تلویزیون ترکیه پاسپورت او را نیز بارها مقابل چشم مردم به نمایش گذاشته است. علیرغم همه این شواهد و مستندات، حسین شریعتمداری به سخنگوئی از جانب سپاه پاسداران برآمده و کامیون و راننده را همراه با پول و شمش های طلای آن منکر شد. این که چرا او پرید وسط میدان برای پاسخگوئی خود باندازه کافی گویای رابطه این پول با سپاه پاسداران و انتقال آن برای حزب الله لبنان است.

حتی گفته می شود قرار بوده با این پول یک بانک مشترک ایرانی – لبنانی با مدیریت سپاه پاسداران تشکیل شود تا از طریق آن بتوان محاصره اقتصادی ایران را شکسته و واردات به ایران را ادامه داد!

پدر راننده ای که این پول را از ایران به لبنان حمل می کرده و باحتمال بسیار زیاد از فرماندهان سپاه پاسداران باید باشد، عباس نام داشته است. اسماعیل صفاریان مطابق گذرنامه ای که عکس آن را می بینید متولد سال 1337 است و بموجب گزارش های منتشر شده در ترکیه، 5ر7 میلیارد دلار و 20 تن شمش طلا که جمعا بالغ بر 18 میلیارد دلار برآورد شده را لبنان می برده است. تاریخ کشف و ضبط این کامیون و محموله آن 7 اکتبر 2008 اعلام شده است.

ای این همه امام جمعه، که هر هفته برای مردم بالای منبر می روند و از اتاق خواب مردم تا اتاق اعتراف گیری اطلاع دارند و سخن می گویند، تاکنون یک نفرشان نپرسیده : ماجرای این 18 میلیارد دلار پول بی زبان مردم ایران چیست؟

سیمای جمهوری اسلامی که اساسا به این مقولات کاری ندارد. روزنامه ها نیز از بیم توقیف چیزی دراین باره نمی نویسند. می ماند رهبر که خود را سخنگوی امام زمان میداند و اندازه دامن خانم ها، رنگ چادر آن ها و متر پارچه عمامه روحانیون و نوع درجه نظامی فرماندهان سپاه در اختیار ایشان است. ازایشان باید پرسید این 18 میلیارد دلار بدستور چه کسی از ایران به لبنان برده میشده؟

ظاهرا یگانه چاره آنست که مردم خودشان اسماعیل صفاریان را همه جانبه شناسائی کنند تا معلوم شود عضو سپاه قدس است یا وزارت دفاع؟ از اعضای دفتر رهبری است یا عضو شورای عالی امنیت ملی؟

بالاخره از یک جا باید ته و توی این خبر دربیآید. برای آن که مردم عادی که از هزار بیشتر بلد نیستند بشمارند – چه رسد به میلیون و میلیارد- می نویسیم که بودجه سالانه بسیاری از کشورهای افریقائی – حتی افغانستان- زیر یک میلیارد دلار است. یعنی باندازه بودجه 18 کشور جهان سوم را آقایان بر باد داده اند و اگر هم دولت ترکیه آن را مسترد کند، در قبالش امتیازهای بزرگ سیاسی و نظامی خواهد گرفت.
http://www.youtube.com/watch?v=vDjabQigMGE

13 آبان



شرایط داخلی و جهانی، اجازه تکرار فجایع تیرماه را به کوتاچی ها نمی دهد
13 آبان
هم راهپیمائی و هم تحصن خیابانی




مراسم هر ساله 13 آبان، می رود تا به تظاهراتی مردمی تبدیل شده و حلقه دیگری از حلقه های زنجیر سبز و اعتراضی مردم ایران شود. روزی که بصورت سنتی از زمان تصرف سفارت امریکا درایران تظاهرات رسمی برگزار می شود و از سلسله روزهای رسمی تظاهرات – مانند روزقدس- است، آیا می توانند جلوی مردم را بگیرند که به خیابان نیآیند؟ و یا وقتی می آیند، می توانند بگویند این شعار را بده و آن شعار را نده؟ این رنگ لباس مجاز است و فلان رنگ مجاز نیست؟

شواهد بسیاری وجود دارد که بموجب آن سرکوب خیابانی مردم و تکرار روزهای پس از خطبه های خونین علی خامنه ای در نماز جمعه تهران ممکن نیست. حاکمیت کودتائی زیر فشار مذاکرات اتمی است و فرماندهان سپاه زیر فشار افکار عمومی که می خواهد بداند سپاه این همه پول را از کجا آورده که یکی پس از دیگری واحدهای تولیدی را خریده و به شرکت های تحت فرمان خود منتقل می کند؟ این شرکت ها از چه وقت ثبت شده‌اند و سرمایه آن ها چقدراست و مدیران و هیات مدیره آن کدام فرماندهان سپاه هستند؟

این انتقال ثروت و اقتصاد در سالهای گذشته ممکن بود، اما اکنون که مردم به موی دماغ خودکامگی تبدیل شده اند، این اخبار بسرعت دهان به دهان می شود و از این نظر نیز فرماندهان کودتاچی سپاه زیر فشار افکار عمومی اند. افشای جنایاتی که پس از کودتا شده نیز باندازه کافی جهانی شده است. در چنین شرایطی 13 آبان برگزار می شود. 16 آذر در پی آن می آید و پس از آن نوبت به 10 روز اول ماه محرم است و "یاحسین" های سنتی که امسال میرحسین نیز به آن اضافه خواهد شد.

متعاقب آن 22 بهمن فراخواهد رسید و راهپیمائی سنتی این روز. برای هر یک از این روزها و مناسبت ها، قطعا ابتکارات تازه ای به میدان خواهد آمد. همچنان که برای 13 آبان امسال ابتکار تحصن در خیابان ها، پس از راهپیمائی پیشنهاد شده است.

مخملباف جایزه جشنواره نورنبرگ را به کروبی تقدیم کرد

محسن مخلمباف فيلمساز ايرانی، جايزه پرسپکتيو ، جشنواره حقوق بشر نورنبرگ آلمان را به خاطر دستاوردهای هنری و فعاليت هايش برای دفاع از حقوق بشر دريافت کرد.

محسن مخملباف در اين مراسم، جايزه خود را به خاطر افشای موضوع تجاوز در زندان های ايران، به مهدی کروبی تقديم کرد.

مخملباف گفت: «جايزه گرفتن و جايزه دادن در جهان امروز بايد به نوعی مبارزه دموکراتيک تبديل شود، من جايزه ام را تقديم می کنم به مرد بزرگی که تجاوز در زندان های ايران را با شجاعت افشاء کرد. بسياری از ايرانی ها او را برای جايزه صلح نوبل سال آينده پيشنهاد کرده اند، او در جامعه ای که استبداد با ايجاد ترس حکومت می کند با شجاعت مرزهای اين ترس را عقب می زند. نام اين شخص کروبی است.»

وی افزود: «سی و چند سال پيش من و او در زندان های شاه شکنجه می شديم و او آن روز هم چون امروز شجاع بود. کروبی در ۳۰ سال گذشته در هر مقامی بوده از حقوق بشر دفاع کرده است و هر زندان رفته و ظلم ديده ای خاطره ای از حمايت های او را به ياد دارد. او برای اين جايزه هزاران بار سزاوارتر از من است.»

مهدی کروبی، دبير کل حزب اعتماد ملی اطلاعاتی در خصوص اقدامات عليه بازداشت شدگان، از جمله تجاوز، منتشر کرده و از مسئولان خواسته بود به اين موارد رسيدگی کنند.

آقای کروبی همچنين با اشاره به حوادث پس از انتخابات و رويکرد مسئولان نظام جمهوری در قبال تظاهرات «آرام»، معترضان گفته بود:« جريان حاکم به جای ادای مسئوليت، معترضان را سرکوب کرده، مورد ضرب و شتم قرار داد و موجب جان باختن کسانی شد که تنها به نتيجه يک انتخابات اعتراض داشتند و متاسفانه با بازداشت شدگان رفتاری صورت گرفت که موجب شده تا به امروز همچنان گرفتار حوادث پس از انتخابات باشيم.»

«پرسپکتيو» يا (چشم‌انداز) اولين فستيوال آلمانی است که موضوع فيلمهای آن حقوق بشر است. در اين جشنواره فيلم های سينمايی، مستند و کارتون با کيفيت بالا که به حقوق بشر توجه دارند، نمايش داده می شود.

خاتمی: مطمئن باشید مردم از راه خود برنمی‌گردند


محمد خاتمی، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران، بار دیگر پشتیبانی خود را از اعتراض‌های «میلیونی» و «مدنی» پس از انتخابات اعلام کرد و به جریاناتی که در مقابل معترضان قرار گرفته‌اند اطمینان داد که مردم از این راه برنمی‌گردند.
رئیس جمهوری پیشین ایران دوره حکومت‌های مستبد را به لحاظ تاریخی پایان یافته قلمداد کرده و گفت: «اینکه مردم حاکم بر سرنوشت خویش هستند یک دستاورد بسیار عظیمی است که در این دوران به دست آمده گرچه با رجوع به منابع و مبانی اصلی دین خودمان ما این را می‌بینیم، احترام به انسان، حاکمیت انسان، آزادی سیاسی و اجتماعی انسان مسئله است که در زمان پیغمبر، امیرالمومنین و آموزش‌هایی که از آن بزرگواران و دیگر بزرگواران دین به دست ما رسیده است وجود داشته است.»

رئیس جمهوری پیشین ایران بزرگترین «خسارت» وارد شده از سوی حاکمیت در رویدادهای پس از انتخابات را «اهانت به ملت» دانست و گفت:«حرکت اصیل، مدنی و میلیونی مردم معترض حرکتی بود به سوی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و بزرگترین اهانت این بود که این حرکت را حرکت اغتشاشی به حساب آوردند و به مردم اهانت کردند و برای مقابله آن رفتارهایی کردند که آن رفتارها به هیچ‌وجه با معیارهای اسلامی، قانون اساسی، شرع و عرف و وجدان بشر سازگار نبود و زیان‌های بزرگی به بار آورد.»

رئیس جمهوری پیشین ایران با بیان این که «اگر با خواست مردم همسو شویم کم هزینه‌تر و سریع‌تر به هدف می‌رسیم» خطاب به جریانایی در حکومت که اعتراض‌ها را به شدت سرکوب کردند، گفت: «مطمئن باشید از این راه نه مردم بر می‌گردند نه آن کسانی که با همه وجود به این مسائل اعتقاد دارند، فضاهای ایجاد شده می تواند به زیان همه تمام شود نه فقط به زیان اصلاح‌طلبان یا به زیان مردم، گرچه زیان بزرگی به مردم وارد شده،خون‌هایی که ریخته شد، بازداشت‌هایی که شد و فشارهایی که وارد آمده است.»

رئیس جمهوری پیشین ایران همچنین اظهار داشت کسانی که در پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ نقش داشته و از همراهان آیت الله خمینی بوده‌اند هم‌اکنون تحت فشارند و سخن گفتن برای آنها «هزینه» دارد.

محمد خاتمی گفت نتیجه متهم کردن مخالفان به «براندازی» چیزی جز «براندازی» نخواهد بود.

وی راه‌حل برای خروج از اوضاع کنونی را بازگشت به قانون اساسی دانست که به گفته وی حقوق مردم و از جمله حق اعتراض در آن محترم شمرده شده است.

محمد خاتمی گفت: «این جریان باید بداند که با زور نمی‌تواند در متن جامعه و مردم حاکمیت یابد و هیچ‌گاه جا نخواهد افتاد، با زور و با روش‌های پلیسی و نظامی می‌شود برای مدتی روش و شیوه و استراتژی را پیش برد ولی این روش‌ها و استراتژی‌ها نمی‌توانند دوام پیدا کنند.»

سخنان آقای خاتمی روز یکشنبه در سایت های نزدیک به اصلاح طلبان منتشر شده است.

«اگر راست می‌گویید، به ما در تلویزیون وقت بدهید»


ميرحسين موسوى و مهدى كروبى با تاكيد دوباره بر انجام تقلب در انتخابات رياست جمهورى در ايران از سركوب معترضان به شدت انتقاد كردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانى حزب اعتماد ملى، ميرحسين موسوى، نخست وزیر پیشین ایران روز شنبه به منزل مهدى كروبى، رییس سابق مجلس شورای اسلامی رفت و با وى درباره رويدادهاى پس از انتخابات به رايزنى پرداخت.

ديدار این دو کاندیدای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با حضور خبرنگاران برگزار شد. ابتدا مهدى كروبى در سخنانى با ابراز تاسف از «رفتار هاى پس از انتخابات» آن را دور از شان نظامى دانست كه «امام راحل آن را پايه گذارى كرده بود.»
مهدى كروبى همچنين در پاسخ به انتقادهاى «برخى از نظاميان همچون فرمانده سپاه از اصلاح‌طلبان» اظهار داشت: «چه كسى سخنان تند مى گويد ما يا شما؟ چه كسى برخوردهاى تند را سرلوحه كارهاى خود قرار داده است ما يا شما؟»

وى با اشاره به شركت انبوه معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى در تظاهرات روز قدس و واكنش برخى از مقام‌هاى جمهورى اسلامى نسبت به شعارهاى معترضان اظهار داشت: «عموم كسانى كه به دعوت ما به اين مراسم آمدند، شعارى هايى كه دادند دررابطه با ايران و كشورشان بود و نگران سرنوشت خود بودند. نمى توان به مردم گفت كه نگران كشور خود نباشيد... آقايان توضيح دهند كه چه اتفاقى در كشور افتاده است كه روز فلسطين ناگهان مردم دو دسته مى شوند و عده اى نگرانى هاى خود را در شعارهايشان بازتاب مى دهند؟»

مهدى كروبى با تاكيد دوباره بر انجام تقلب در انتخابات اظهار داشت: « برخى درباره انتخابات به گونه‌اى سخن مى گويند كه گويى هيچ اتفاقى نيفتاده است. نه خانى رفته نه خانى آمده است. مى گويند تقلب نشده است. آخر چرا اين حرف ها را به مردم مى زنيد؟ يعنى مردم نمى دانند كه چه برسرشان آمده است؟ پس اين اعتراضات چيست؟»

وى همچنين خطاب به مقام‌هاى جمهورى اسلامى و حاميان محمود احمدى‌نژاد گفت: « اگر راست مى‌گوييد در برابر دهها ساعت انكار تقلب در رسانه ملى و فشار بر زندانيان بيگناه براى اعتراف، به ما وقت بدهيد تا در تلويزيون دلايل و مدارک خود را ارايه دهيم.»

ميرحسين موسوى: دانشجويان پاسخ مى‌خواهند

ميرحسين موسوى ديگر نامزد معترض به نتايج انتخابات در ايران نيز در سخنانى با اشاره به در پيش بودن سيزده آبان سالگرد اشغال سفارت آمريكا در تهران در سال ۱۳۵۸ توسط گروهى از دانشجويان از اين رويداد با عنوان يک «حماسه» ياد كرد و افزود: « كسانى كه آن حماسه را آفريدند ، امروز در گوشه‌هاى زندان هستند و اين طنز تلخى است كه اين روزها متاسفانه رخ داده است و من نمى دانم كه چرا اين مسايل و اين اتفاقات در حال روى دادن است و چرا بايد با نيروهاى مومن انقلاب چنين كنند.»

ميرحسين موسوى همچنين با نمايشى خواندن برگزارى دادگاه براى شمارى از فعالان سياسى و بازداشت‌شدگان در رويدادهاى پس از انتخابات، خطاب به مقام‌هاى جمهورى اسلامى گفت: « چه نتيجه اى از اين نمايش عايد شما شد؟ آيا به دنبال برگزارى دادگاه تفتيش عقايد هستيد؟ آيا متوجه اثرات منفى آن در جامعه هستيد؟»

وى «برخى‌ نهادهاى قدرت» در جمهورى اسلامى را به «سواستفاده از دارايى‌هاى مالى كشور» متهم كرده و نسبت به «ابهام در واگذارى سهام مخابرات و منابع تامين ۸۰۰۰ ميليارد تومان هزينه خريد آن از سوى سپاه پاسداران» ابراز تاسف كرد.

ميرحسين موسوى همچنين تلويحاً به مقايسه جمهورى اسلامى با حكومت اتحاد جماهير شوروى پيشين پرداخت و اظهار داشت:«در مقطعى افرادى بر سركار آمدند و تلاش كردند، نيروهايى را كه انقلاب كرده بودند حذف كنند. در كتاب ها و عكس‌هاى انقلاب خود، نقش آفرينان انقلاب را حذف كردند و تلاش كردند با جعل تاريخ ، تاريخ ديگرى را براى مردم خود و دنيا بيافرينند. حكومت آنها برچيده شد، تاريخ نگاران آمدند و تاريخ واقعى را نگاشنتد.»

وى نيز صدا و سيماى جمهورى اسلامى را به تلاش براى تخريب چهره معترضان متهم كرده و افزود:«.سه، چهارماه است كه عليه بنده و آقاى كروبى و افراد ديگرى كه از ما حمايت مى‌كردند، به صورت يك طرفه در صدا و سيما و رسانه‌هاى خود دورغ مى‌پراكنند و ما را تخريب مى‌كنند. آيا ما حق نداريم در صدا و سيما از خود دفاع كنيم؟»

وى با انتقاد شديد از حاميان دولت به خاطر استفاده از تريبون صدا و سيما براى تخريب مخالفان اظهار داشت: «خوب اگر شما از عمل خود مطمئن هستيد چرا نگران حضور ما در سيما هستيد يا چرا از حضور كارشناسان ما در سيما خود دارى مى كنيد؟ اگر صادقانه سخن مى گوييد ميزگردى را با حضور كارشناسانى از ما و خودتان برگزار كنيد تا دو طرف سخن خود را بگويد.»

به گفته ميرحسين موسوى، آيت الله شاهرودى رييس پيشين قوه قضاييه به وى پيشنهاد برگزارى تجمعى قانونى را داده بود كه با موافقت شوراى عالى امنيت ملى نيز روبرو شده بود. ولى در نهايت با درخواست كتبى وى مخالفت شده است.

ميرحسين موسوى با انتقاد از «رواج دروغ در ميان برخى مسوولان» افزود: «مدام اطلاعات غلط به مردم مى‌دهند و فكر مى‌كنند كه مردم باور مى كنند. همين تعداد كشته‌هاى پس از انتخابات چندبار عوض شد؟ بعد مى گويند تقلب در انتخابات دروغ است. برخى بسيج شدند تا وانمود كنند كه تقلبى صورت نگرفته است.»

ميرحسين موسوى در پايان با اشاره به اين كه نمى‌توان پرسش‌هاى مردم و دانشجويان را بى‌پاسخ گذاشت، ابراز اميدوارى كرد، «دلسوزان نظام تدبير كنند و مشكلات بوجود آمده را حل كنند.»