Wednesday, March 23, 2011

ارسال گزارش نقض حقوق بشر ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل

ارسال گزارش نقض حقوق بشر ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل


صدای آمریکا : خانم کیانگ وا- کانگ معاون کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گزارش بان کی مون دبیرکل این سازمان را در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران، به ۴۷ کشور عضو شورای حقوق بشر ارائه کرد.



خانم کیانگ وا- کانگ هنگام ارائه این گزارش گفت نهادهای متعدد ناظر بر اجرای حقوق بشر در سازمان ملل متحد هنوز نگران ادامه شکنجه، بازداشت های خودسرانه، برگزاری محاکمه های ناعادلانه و ادامه مجازات اعدام از سوی مقام های جمهوری اسلامی هستند.



در پاییز سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با تصویب قطعنامه ای در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران با اکثریت آرا برای اولین بار از دبیرکل این سازمان خواست تا به دلیل بحرانی بودن وضعیت حقوق بشر در ایران یک گزارش تکمیلی به اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو ارائه کند.



در این گزارش، معاون کمیسر عالی حقوق بشر گفته است در جمهوری اسلامی سرکوب مدافعان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، روزنامه نگاران و مخالفان دولت افزایش یافته است. وی همچنین به افزایش اعدام ها در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز اشاره کرده است. خانم کانگ گفت این اعدام ها نه تنها متهمین فروش مواد مخدر را شامل می شود بلکه مقام های قضایی جمهوری اسلامی به اعدام فعالان سیاسی به ویژه اعدام جوانان ادامه می دهند.



بان کی مون بار دیگر از جمهوری اسلامی خواسته است تا به تعهد خود که در سال ۲۰۰۲ میلادی رسما از همه گزارشگران موضوعی حقوق بشر دعوت کرده بود تا برای تحقیق در امور مربوط به نقض حقوق بشر به ایران سفر کنند، پایبند باشد.



مشروح کامل گزارش دبیرکل سازمان ملل در شانزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر بین کشورهای عضو این نهاد و سازمان های غیردولتی مدافع حقوق بشر توزیع شده است.



مقام های جمهوری اسلامی که برخلاف همیشه یک مقام بلندپایه از تهران را برای پاسخگویی به این گزارش ها اعزام می کنند این بار تنها نماینده جمهوری اسلامی در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو را به این اجلاس اعزام کرده اند. همزمان نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر نیز بیانیه های خود را در رابطه با وضعیت نقض حقوق بشر در ایران قرائت خواهند کرد.



گفته می شود در روزهای آینده شورای حقوق بشر برای اولین بار قطعنامه ای را در محکومیت مقام های بلند پایه جمهوری اسلامی به اتهام نقض حقوق شهروندان ایرانی به رای خواهد گذاشت.

ترکیه محموله 'غیرقانونی' ایران را ضبط کرد

ترکیه محموله 'غیرقانونی' ایران را ضبط کرد


بی بی سی : ترکیه اعلام کرده است که محموله یک هواپیمای ایرانی را که به مقصد سوریه در حرکت بوده، به دلیل نقض تحریم های سازمان ملل متحد، ضبط کرده است.



وزارت امور خارجه ترکیه جزئیاتی درباره محتوای محموله این هواپیما اعلام نکرده است اما براساس تحریم های وضع شده بر ایران، این کشور اجازه صادرات اسلحه ندارد.



هواپیمای ایرانی روز شنبه ۲۹ اسفند (۲۰ مارس) وادار به فرود در فرودگاه دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه شد.



رسانه های ترکیه اعلام کردند که مقامات ذیربط به حمل تسلیحات یا موادی که در ساخت بمب از آن استفاده می شود توسط این هواپیما ظنین شده بودند. به گفته این رسانه ها بعد از بازرسی معلوم شده است که محموله این هواپیما شامل پرتاب کننده راکت، خمپاره، مسلسل کلاشنیکف و مهمات بوده است.



دولت ترکیه رسماً درباره جزییات محموله هواپیمای ایران اطلاعاتی منتشر نکرده اما در بیانیه ای اعلام کرد: " در جریان بازرسی معمول، کالاهایی در هواپیما پیدا شد که براساس تحریم های وضع شده علیه ایران توسط سازمان ملل متحد غیرقانونی اعلام شده است و این کالاها ضبط شده است."



خبرگزاری آناتولی، خبرگزاری رسمی دولت ترکیه اعلام کرده بود که هفت نفر از خدمه پرواز بازداشت شده اند اما احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هرگونه بازداشت در این باره را تکذیب کرد.



دولت ترکیه اعلام کرده که هواپیما شب سه شنبه ۲ فروردین (۲۲ مارس) پس از ضبط محموله اش، به ایران بازگشته است.



این دومین هواپیمای ایرانی است که در فاصله یک هفته در ترکیه بازرسی می شود.



سه شنبه ۲۴ اسفند (۱۵ مارس) هم یک هواپیمای ایرانی با روشی مشابه در فرودگاه دیاربکر بازرسی شد، اما پس از آن که یک گروه تجسس متخصص در یافتن مواد شیمیایی، بیولوژیکی، رادیو اکتیو و هسته ای، هواپیما را جستجو کرد و هیچ کالای غیرمجازی نیافت، به هواپیما اجازه پرواز داده شد.



مشخص نیست که چه سازمان یا کشوری تقاضا کرده است که این بازرسی ها انجام شود. برخی رسانه های ترکیه اعلام کرده اند که این بازرسی ها به درخواست سازمان ملل متحد انجام گرفته است و برخی آمریکا را متقاضی این بازرسی ها اعلام کرده اند.



علاوه بر تحریم صادرات اسلحه، شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون با صدور چند قطعنامه از ایران خواسته است که غنی سازی اورانیوم و فعالیت های مرتبط با آن را متوقف کند، اما ایران این فعالیت ها را حق خود می داند و درخواست شورای امنیت را رد می کند.

مراسم چهلم محمد مختاری

پدر این جان باخته اخیر جنبش سبز در مصاحبه با سایت روز گفت:«تیر به پیشانی محمد خورده و بیرون نیامده بود؛ یعنی توی سرش گیر کرده بود. دقیقا به پیشانی، همان وسط خورده بود. بعد از شستن پیکر محمد، صورتش را باز کردیم و جای گلوله را بوسیدم ».






روز جمعه ۵ فروردین ماه، چهلم محمد مختاری دانشجویی است که در تظاهرات روز بیست و پنجم بهمن ماه در تهران به ضرب گلوله در پیشانی‌اش به جان سپرد. دوستان محمد این روزها در فیس بوک از همه می‌خواهند که روز جمعه ساعت سه بعدازظهر در قطعه ۲۴۹ ردیف ۸۳ قبر شماره شش، جمع شده و یاد او را گرامی بدارند.



پیش تر نیز گروهی از دوستان برادر وی دست گلی جلوی در خانه محمد فرستاده بودند. در کالیفرنیا امریکا نیز دانشجویان ایرانی با برگزاری مراسمی برای محمد مختاری در حضور برادر وی ، یاد او را گرامی داشتند . در این مراسم برادر محمد ، قطعه زیبایی در رثای غم از دست دادن برادر خود خواند و از همه کسانی که او و خانواده اش را در این اندوه بزرگ یاری رساندند تشکر کرد.مجید در صفحه فیس بوک خود خطاب به محمد می‌نویسد:«مگر نمی‌دانستی که با سکوتت گردبادی از خس و خاشاک درست خواهد شد که کرکس‌های پیر را در خود خفه خواهد کرد ؟»



محمد مختاری بیست و دو ساله دانشجوی معدن دانشگاه آزاد بود که در صفحه فیس بوک خود در روز بیست و پنجم بهمن نوشته‌بود:« خدا ایستاده مردن را نصیبم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته‌ام»



پدر محمد مختاری در مصاحبه با سایت روز گفت:«تیر به پیشانی محمد خورده و بیرون نیامده بود؛ یعنی توی سرش گیر کرده بود. دقیقا به پیشانی، همان وسط خورده بود. بعد از شستن پیکر محمد، صورتش را باز کردیم و جای گلوله را بوسیدم ».

دیپلمات‌ها: تلاش نافرجام ایران برای واردات اقلام ممنوعه از کره شمالی

دیپلمات‌ها: تلاش نافرجام ایران برای واردات اقلام ممنوعه از کره شمالی


رادیو فردا : خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گوید این سازمان در مورد تلاش‌های اخیر جمهوری اسلامی برای واردات مواد خام ممنوعه از کره شمالی و چین تحقیق می‌کند. واردات این اقلام تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل برای ایران ممنوع است.



کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل به همراه گروهی از کارشناسان این سازمان انجام این تحقیقات را بر عهده دارند.



به نظر می‌رسد اشاره این دیپلمات‌ها به خبر هفته گذشته خبرگزاری فرانسه باشد که از کشف و توقیف دو محموله حاوی «تجهیزات اتمی و تسلیحات» در راه ایران به دست مقامات کره جنوبی و سنگاپور در عرض شش ماه گذشته خبر داده بود.



خبرگزاری رویترز اطلاعات خود را در حاشیه جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره گزارش فصلی از رفتار جمهوری اسلامی در قبال چهار دور تحریم این شورا کسب کرده است.



ایران که بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در سال ۲۰۰۷ از صادرات انواع سلاح و مواد مرتبط منع شده است در حال حاضر مشمول چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل به دلیل سر باز زدن از توقف غنی‌سازی اورانیوم است.



اعضای این جلسه رسما به جزئیات تحقیقات خود درباره تلاش‌های نافرجام ایران اشاره‌ای نکرده‌اند، اما یک دیپلمات در حاشیه گفته است که ایران قصد «واردات پودر آلومینیوم و برنز فسفری» را داشته که هر دو به سبب امکان استفاده در صنایع موشکی و اتمی برای ایران ممنوع شده‌اند.



این دیپلمات به شرط قید نشدن نامش به رویترز گفته است:‌ «پودر آلومینیوم از کره شمالی بوده و به دست سنگاپور توقیف شده است. برنز فسفری هم از یک شرکت چینی در کره جنوبی گرفته شده است.»



به گفته این دیپلمات، مقامات دولتی چین در ضبط و توقیف برنز فسفری همکاری داشته‌اند.



نماینده بریتانیا در سازمان ملل که در جلسه روز سه‌شنبه درباره تحریم‌های ایران حضور داشته تلاش‌های اخیر ایران را «نقض آشکار» تحریم‌ها خوانده است. در همین حال اعضای کمیته تحریم‌های ایران از این که کشورهای بیشتری نقض تحریم‌ها توسط جمهوری اسلامی را گزارش می‌دهند ابراز خوشحالی کرده‌اند.



در هفته گذشته نام جمهوری اسلامی چندین بار در اخبار بین‌المللی در ارتباط با محموله‌های تسلیحاتی قاچاق تکرار شد، اما مقامات ایران تنها به یک خبر از اسرائیل در مورد کشف ۵۰ تن تسلیحات در راه غزه واکنش نشان داده‌اند.



اسرائیل روز سه‌شنبه هفته گذشته یک کشتی باری را که می‌گفت حامل تسلیحات ایرانی بوده و برای شبه‌نظامیان فلسطینی ساکن نوار غزه ارسال می‌شده، در دریای مدیترانه توقیف کرد. اما یک مقام ارشد ارتش ایران در واکنشی قابل پیش‌بینی این خبر را کذب محض خواند.

شش نفر امروز در شهر "درعا" در یورش نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند

شش نفر امروز در شهر "درعا" در یورش نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند


رادیو فرانسه : در پی کشته شدن شش نفر در شهر "درعا"، فعالان حقوق بشر این شش نفر را قربانیان یورش نیروهای امنیتی سوریه معرفی کردند و دولت سوریه مسئولیت را به گردن یگ "گروه مسلح" انداخت.

نیروهای امنیتی سوریه در نخستین ساعات بامداد امروز (چهارشتبه) به مسجدی در شهر "درعا" در جنوب این کشور یورش برده و دست کم شش تن از مردم معترض را که در این مسجد گردآمده بودند به قتل رساندند.

با تلفات این حمله که اندکی پس ار نیمه شب دیشب صورت گرفت، شمار کشته شدگان اعتراض های مردم سوریه به قدرت حاکم بر این کشور به ده نفر می رسد.

شهر "درعا" از چند روز پیش صحنۀ تظاهرات اعتراضی شهروندان سوری بوده است. معترضان به دولت سوریه نیز چون دیگر شهروندان کشورهای عرب خواهان آزادی های سیاسی و پایان دادن به "فساد" در این کشورند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دمشق مردم معترض در اطراف مسجدی که دیشب مورد حمله قرار گرفت چادر زده بودند. پیش از آغاز یورش نیروهای امنیتی، جریان برق و شبکۀ تلفن محله ای را که این مسجد در آن قراردارد قطع شده بود.

دولت سوریه امروز در واکنش به این رویداد مسئولیت حمله را به گردن یک "گروه مسلح" انداخت.

خبرگزاری دولتی سوریه مدعی شد که این "گروه مسلح" یک گروه پزشکی را که از نزدیکی مسجد عبور می کرد مورد حمله قرار داده و چهار نفر از اعضای گروه را کشته است.

بنا به ادعای خبرگزاری دولتی سوریه، نیروهای امنیتی که آن ها "نزدیک مسجد" بوده اند پس از این حمله وارد عمل شده اند.

یکی از فعالان حقوق بشر سوری در گفتگو با خبرگزاری فرانسه روایتی متفاوت از این رویداد را داده و گفته است نیروهای امنیتی مردمی را که در مسجد تحصن کرده بودند با گلوله های حقیقی و گاز اشک آور مورد حمله قرار دادند.

یک منبع رسمی دولت سوریه که هویتش فاش نشده است در گفتگو با خبرگزاری این کشور "جناح های بیگانه" را به دروغ پراکنی در مورد وقایع "درعا" متهم کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس: هر چه جلو می رویم تشتت بین نیروهای اصولگرا بیشتر می شود

عضو هیات رئیسه مجلس: هر چه جلو می رویم تشتت بین نیروهای اصولگرا بیشتر می شود


خبر آنلاین : حجت الاسلام سبحانی نیا دردوره های چهارم، هفتم وهشتم عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بوده و هست.چهره ای که در دورانی هم که درمجلس نبود، به عنوان مشاور وزیر امور خارجه و بعد هم به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران راهی کشور مغرب(مراکش) شد.

رابطه دولت و مجالس مختلف ،انتقاد به برخی اظهارات رئیس جمهور،اصولگرایان وانتخابات پیش رو، اقدامات احتمالی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس و پیش بینی ازروند آینده روابط دولت و مجلس مجموعه موضوعاتی است که در این گفت وگو مطرح شد.

وی در مصاحبه طولانی خود با خبر آنلاین گفت : در روابط مجلس و دولت، امید ما این است که به سمت بهبود برود البته شرایط پیش رو این امید را که هر چه جلو رویم تعامل مجلس و دولت بیشتر شود، نشان نمی دهد.ما امیدواریم ازنقش رهبردر این زمینه استفاده شود.گر چه ما نباید از رهبری انقلاب هزینه بکنیم ولی چون مصالح کلی نظام مبتنی بر تعامل و همکاری قوا سه گانه است با توصیه ای که ایشان انشاء الله خواهند داشت،این مساله محقق می شود. ولی برداشت من این است شرایط کشوربه گونه ای است که هر چه به جلو می رویم هم تشتت بین خود نیروهای اصولگرا بیشتر می شود وهم گاهی انسان احساس می کند نقش جریان های مقابل جریانات اصولگرا هم در ایجاد واگرایی در بین نیروهای اصولگرا بیشتر شده است.

انفجار در حوالی نارمک

انفجار در حوالی نارمک




خبر آنلاین : حدود ساعت 5.25 دقیقه بامداد سوم فروردین 90، صدای انفجار مهیبی در نارمک تهران شنیده شد.



به گزارش خبرآنلاین و به نقل از شاهدان محلی، این انفجار که حوالی خیابان سمنگان نارمک به وقوع پیوست، موجب قطع برق منطقه به مدت یک ساعت شد.



هنوز از علت این حادثه، خسارات و محل دقیق آن اطلاعی بدست نیامده است

نوه خمینی بازداشت كروبي و موسوي را محكوم کرد

نوه خمینی بازداشت كروبي و موسوي را محكوم کرد


سحام نيوز: شب گذشته سيد ياسر خميني نوه خميني در ديدار با علي كروبي، بازداشت آقايان كروبي و موسوي به همراه همسرانشان را به شدت محكوم نمود. به گزارش سحام نيوز، محمد تقي كروبي در سايت شخصي خود خبر از ديدار شب گذشته ياسر خميني با علي كروبي كه به تازگي از زندان آزاد شده است را نقل كرده و آورده است: دیشب برای دیدن برادرم علی به منزل وی رفته بودم. تعدادی از دوستان نیز برای دیدن وی آمده بودند. هنگامیکه قصد رفتن داشتم حجت الاسلام و المسلمین سید یاسر خمینی به اتفاق همسر محترم شان برای دیدن و دلجویی از علی که در آستانه نوروز از زندان آزاد شده بود، تشریف آوردند. این روزها هر جا که می رویم سخن از حصر و یا بازداشت والدین، مهندس موسوی و همسر محترم شان مطرح می گردد.



فرزند دوم مهدي كروبي در ادامه شرح اين ديدار نوشت: بعد از کمی صحبت و دلجویی از علی، طبق روال این روزها سخن از وضعیت والدین مطرح گشت. حجت الاسلام و المسلمین سید یاسر خمینی به شدت از وضعیت بوجود آمده برای دو خانواده کروبی و موسوی ناراحت بودند و از اینکه در نوروز امسال نمی توانند به دیدار پدر بروند، گله مند بودند. فرزند امام در سخنانی از جایگاه پدر در نزد امام، خدمات وی به کشور و انقلاب و نیز تلاش های ارزشمند ایشان در جهت حفظ آرمان های شهدا و اصول انقلاب سخن گفتند و به زیبائی از وی تجلیل کردند. فرزند دوم یادگار امام در ادامه سخنان خود حصر و یا بازداشت ابداعی دو یار صدیق امام به اتفاق همسرانشان که تا پایان عمر همواره مورد توجه بنیانگذار نظام بودند را بشدت محکوم کردند و آن را امری غیر قابل قبول دانستند. ایشان همچنین اظهار امیدواری کردند که در سال 1390 شاهد روند حاکمیت قانون و بهره گیری از تعقل و تفکر در برخورد با مردم، فعالان سیاسی و نیز قدمای انقلاب باشیم.



لازم به ذكر است علي كروبي سه روز پيش توانسته بود با حضور نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي با والدين خود ديدار داشته باشد. اين دومين ديدار فرزندان كروبي با والدينشان از آغاز بازداشت آنان مي باشد.

واشنگتن تايمز: شادباش نوروزی پرزيدنت اوباما نشانه تغيير جهت سياست آمريکا نسبت به ايران است

واشنگتن تايمز: شادباش نوروزی پرزيدنت اوباما نشانه تغيير جهت سياست آمريکا نسبت به ايران است


صدای آمریکا : وال استريت جورنال نوشته است پيام شادباش نوروزی پرزيدنت اوباما به مردم ايران، قويترين پشتيبانی وی از اپوزيسيون سياسی و جوانان ايران را تا به امروز، در برداشته است. اين پيام نشان می دهد که رييس جمهوری آمريکا قصد دارد از موج دموکراسی خواهی در منطقه خاورميانه برای فشار آوردن بر رهبری جمهوری اسلامی، بهره گيرد.



اين روزنامه می نويسد پرزيدنت اوباما هر سال همزمان با نوروز برای مردم ايران پيام می فرستاد. اما در پيام امسال وی بر خلاف پيام نوروز ۱۳۸۸، از فراخواندن دولت احمدی نژاد به تعامل با آمريکا خبری نبود؛ و به جای آن رييس جمهوری آمريکا از نقض حقوق بشر توسط دولت تهران، به شدت انتقاد کرد.



واشنگتن تايمز شادباش نوروزی پرزيدنت اوباما به مردم ايران را نشانه تغيير در خط مشی دولت آمريکا نسبت به ايران خوانده است. اين روزنامه با اشاره به انتقاد رييس جمهوری آمريکا از ارعاب و سرکوب وحشيانه مردم ايران و نقض حقوق بشر توسط دولت از پس از انتخابات سال ۱۳۸۸، می نويسد اين پيام، موضع پرزيدنت اوباما را در برابر دولت و مردم ايران کاملاً روشن کرد.



اما در خبری ديگر روزنامه استريلين نوشته است اسناد ويکی ليکس نشان می دهد که معمر قذافی اسامی اعضای گروه های شورشی اسلامی ليبی را در اختيار سازمان های اطلاعاتی آمريکا و بريتانيا قرار داده است. استريلين می نويسد پس از حملات تروريستی يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، ايالات متحده و بريتانيا تشنه دستيابی به اسامی اعضای گروه های تروريستی بودند، و البته قذافی برای حفظ رژيم خود اين اسامی را در اختيار آنها قرار می داد.



روزنامه گاردين نيز از سرگيری تظاهرات در سوريه را بيانگر آن می داند که روحيه انقلابی در مردم آن کشور، جنب و جوشی تازه به خود گرفته است.

شعار مردم سوری: لا ایران، لا حزب الله

پنچمين روز تظاهرات ضد دولتی در جنوب سوريه

رادیو فردا : صدها معترض روز سه شنبه برای پنجمين روز پياپی در شهر درعا، در جنوب سوريه عليه حکومت بشار اسد دست به تظاهرات زدند.




به گزارش خبرگزاری رويترز، تظاهر کنندگان در شهر «درعا» در بیرون مسجد «عمری» اين شهر تجمع کردند. همچنين گزارش شده است، در شهر استراتژيک «نوا» در نزديک «درعا» و مرز اردن، نيز تظاهرات ضد دولتی برگزارشده است.



گزارشی در خصوص درگیری در این تجمع اعتراضی منتشر نشده است.



يک تظاهرکننده در شهر «درعا» به خبرگزاری رویترز گفته است «ما نان می‌خواهيم، آزادی می‌خواهيم.» طبق اين گزارش سال گذشته زراعی به دليل خشکسالی برداشت محصول گندم اين منطقه با کاهش شديد روبه رو بوده است.



روز جمعه در جريان سرکوب تظاهرات ضد دولتی در «درعا»، نيروهای امنيتی چهار معترض را کشتند و يک نوجوان يازده ساله نيز به دليل استنشاق گاز اشک‌آور جان خود را از دست داد.



در همین زمینه، فعالان حقوق بشر می‌گويند نيروهای امنيتی سوريه روز سه شنبه لوای حسين، يکی از رهبران مخالفان را بازداشت کرده‌اند. لوای حسين که طی سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ را در زندان به سر برده بود، در منزلش در شهر سنيا در نزديک دمشق بازداشت شده است و از سرنوشت وی اطلاعی در دست نيست.



در همين حال، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو از حکومت سوريه خواسته است تا بيدرنگ به استفاده از خشونت عليه تظاهرات مسالمت‌آميز پايان دهد.



کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نيز در بيانيه ای اعلام کرد ۲۷ کشور عضو اين اتحاديه «به شدت سرکوب تظاهرات مسالمت آميز در سوريه و همچنين استفاده از گلوله های جنگی را محکوم می کنند.»



به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترين اشتون اضافه کرده است:«اتحاديه اروپا از مقامات سوريه می خواهد از به کارگيری خشونت عليه تظاهرات کنندگان خودداری کرده و به خواسته های آنها از طريق گفت و گوی فراگير سياسی و اصلاحات واقعی پاسخ دهد نه اين که آنها را سرکوب کند.»



يکی از خواسته‌های اصلی تظاهرکنندگان در شهر «درعا» برکناری رييس پليس مخفی این منطقه که نسبت فاميلی با بشار اسد دارد، است.



از زمان روز کار آمدن حزب بعث سوريه در سال ۱۹۶۳، قانون اضطراری بر اين کشور حاکم است که بر اساس آن هرگونه تظاهرات مخالفان ممنوع است.



طبق اين قانون، دولت سوريه توانسته است به راحتی مخالفان سياسی و فعالان حقوق بشر را زندانی کند.



به گزارش رويترز، به دليل بسته بودن سيستم اقتصاد دولتی، از زمان آزاد سازی محدود در حوزه اقتصادی رامی مخلوف، پسر دايی بشار اسد، توانسته است از فرصت استفاده کرده و به يکی از سرمايه‌داران اصلی در کشور بدل شده و کنترل بسياری از کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ را در اختيار بگيرد.



در تظاهرات اخير يکی از شعارهای اصلی معترضان متوجه رامی مخلوف، که به دليل فساد اقتصادی مورد تحريم آمريکا نیز قرار گرفته است، بود. مخالفان از رامی مخلوف به عنوان «دزد» ياد می‌کنند. اين در حالی است که رامی مخلوف می‌گويد سرمايه اش را از راه مشروع به دست اورده و در حال کمک به رونق اقتصاد کشور است.



در حالی که مخالفان خواهان پايان دادن به قانون اضطراری، آزادی زندانيان سياسی، آزادی بيان، پايان دادن به خودکامگی دستگاه امنيتی و فساد در کشور هستند، ولی بشار اسد تاکنون اين در خواست‌ها را ناديده گرفته است.



بشار اسد که از ۱۱ سال پيش رهبری سوريه را در اختيار دارد، در ماه ژانويه امسال گفت بود که حکومت اين کشور به باورهای مردم نزديک است و ناآرامی‌های منطقه به آنجا سرايت نمی‌کند.