Sunday, August 7, 2011

تدارک حمله نظامی به سوریه؛ مقدمه حمله نظامی علیه ایران؟

تدارک حمله نظامی به سوریه؛ مقدمه حمله نظامی علیه ایران؟




رادیو فردا، رضا تقی زاده : دیمیتری روگوزين، نماینده روسیه در پیمان اتلانتیک شمالی مدعی است که تدارک حمله نظامی ناتو علیه سوریه، مقدمه‌ای است برای فراهم ساختن زمینه حمله نظامی علیه ایران. اظهارات سفیر روسیه در ناتو، علاوه بر انعکاس گسترده در وسایل ارتباط جمعی جهان، در رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی نیز، با حذف بخش نهایی حمله به ایران، بازتاب وسیعی داشته است.



موضوع حمله نظامی علیه تأسیسات اتمی ایران، طی شش سال اخیر هرازگاهی مطرح و پس از پایان سررسید مورد پیش‌بینی، به خبر کهنه تبدیل شده است.



هشدار روز گذشته روگوزين تازه‌ترین حرکت تبلیغاتی-سیاسی روسیه، پیرامون اعلام خطر حمله نظامی علیه ایران به شمار می‌رود. سفیر روسیه در ناتو در ماه ژوئن سال جاری نیز هشدار داده بود که ارسال مجدد کرم‌های اینترنتی مشابه «استاکس نت» به تاسیسات اتمی ایران و راکتور بوشهر، می‌تواند به تجدید فاجعه اتمی در چرنوبیل-اوکراین، بیانجامد.



اینک سفیر خبرساز روسیه، ایجاد آمادگی مابین «بعضی کشورهای ناتو» به منظور مداخله نظامی در سوریه، و یمن را، مقدمه تدارک حمله علیه ایران معرفی می‌کند.



دبیرکل ناتو در گذشته امکان حمله نظامی علیه سوریه را مردود شمرده، اگرچه کشورهای عضو ناتو، هم اکنون طرح و تصویب قطعنامه تنبیهی تازه‌ای در شورای امنیت علیه سوریه را تدارک می‌بینند. مابین کشور‌های ناتو، ترکیه تنهای کشوری است که از امکانات نظامی کافی برای حمله زمینی علیه سوریه برخوردار است. اسرائیل با توانایی‌های نظامی بیشتر، بدون داشتن عضویت رسمی، همپیمان ناتو محسوب می‌شود.



انعکاس خبری گسترده



اظهارات سفیر روسیه پیرامون تدارک ناتو برای مداخله نظامی در سوریه را روزنامه ایزوستیا، چند ساعت پس از انتشار هشدار دوباره مدودف، به بشار اسد و دعوت از وی برای توقف استفاده از زور علیه مخالفان حکومت سوریه، انتشار داد.



رئیس‌جمهور روسیه با مخاطب قرار دادن اسد یاد آور شده بود که در صورت ادامه خشونت‌های کنونی در سوریه، سرنوشت غم‌انگیزی در انتظار وی خواهد بود.



رسانه‌های نزدیک به دولت ایران که تاکنون از کنار گزارش‌های مربوط به نا آرامی‌های داخلی سوریه می‌گذشتند، ضمن انتشار گزارش‌های پراکنده از حضور نظامی ارتش سوریه در شهرهای و اشاره به تلفات روزانه مردم، امروز هشدار تازه روگوزين دایر بر تدارک حمله نظامی ناتو علیه رژیم حاکم بر دمشق را در صدر گزارش‌های خود قرار دادند.



این تغییر سیاست خبری رسانه‌های رسمی ایران را، ضمن گذر از سیاست تلاش برای عادی جلوه دادن اوضاع داخلی سوریه، می‌توان نشانه افزایش نگرانی‌ها نزد حاکمیت سیاسی ایران، نسبت به تغییر احتمالی رژیم بشار اسد در دمشق، و شاید آماده شدن برای مواجه با نتایج مستقیم و غیرمستقیم سقوط اسد در سوریه تعبیر کرد.



آخرین کارت اسد



استفاده از حداکثر ظرفیت ارتش برای سرکوب مخالفان داخلی، از جمله استقرار ۲۵۰ تانک در شهر حماه، آخرین کارت اسد برای کنترل نا آرامی‌های داخلی است.



از سویی ادامه حضور سنگین نیروهای ارتش در خیابانها در درازمدت ناممکن است، ضمن آنکه در میان مدت می‌تواند به فرسودگی تدریجی نیروها، افزایش امکان شورش فرماندهان و همچنین ترک خدمت توسط کادرهای نظامی بیانجامد.



اکثریت کادرهای ارتش سوریه، به نسبت ترکیب جمعیت سنی هستند، و رئیس‌جمهور علوی سوریه، بشار اسد، متعلق به شاخه‌ای از اقلیت شیعه در آن کشور است.



از این لحاظ، در صورت بی‌اثر ماندن حضور نظامی سنگین ارتش در شهرهای سوریه، و یا تمرد فرماندهان سنی، رژیم اسد اهرم کارآمد دیگری برای کنترل اوضاع در اختیار نخواهد داشت. در صورت سقوط حکومت اسد، معادلات قدرت در منطقه بشدت دستخوش تغییر خواهد شد.



تغییر سیاست اسرائیل



دولت اسرائیل که تا ماه قبل گسترش «بهار عربی» از شمال آفریقا به خاورمیانه و مرزهای همجوار را، در تضاد با امنیت ملی خود می‌دید، و به این دلیل، در سکوت از ادامه وضع موجود و ماندگاری اسد در قدرت حمایت می‌کرد، اینک سیاست خود را تغییر داده است.



دولت‌های غربی نیز که تاکنون آشکارا خواستار کناره‌گیری اسد نشده بودند، در یک تغییر جهت تدریجی، بر میزان انتقادات خود از اعمال خشونت در سوریه و کشتار مخالفان افزوده‌اند.



اظهارات تند مدودف خطاب به بشار اسد و پیش‌بینی سرنوشت غم‌انگیز برای رئیس‌جمهور سوریه، در صورت ادامه خشونت‌های جاری، در رسانه‌های اسرائیلی، برخلاف رسانه‌های ایران، به صورت برجسته انعکاس یافت.



در همین رسانه‌ها، اظهارات روگوزين دایر بر اینکه، تدارک حمله مورد ادعای او توسط ناتو، علیه سوریه، مقدمه‌ای است برای فراهم ساختن زمینه حمله نظامی علیه ایران، با آب و تاب بیشتری منتشر شد.



به نظر می‌رسد که تغییر سیاست اسرائیل در قبال حکومت اسد در سوریه، با وجود غیر قابل اجتناب بودن پاره‌ای هزینه‌های کوتاه مدت آن، بیشر با این انگیزه صورت گرفته که در میان مدت، تحقق هدف بزرگتری را امکان‌پذیر سازد.



در جمع‌بندی‌های نظامی ناتو، توانایی‌های دفاعی کشورهای لیبی و یمن کوچک، سوریه اندکی بزرگتر، و توانایی‌های دفاعی ایران در رده متوسط قرار داده شده است. روسیه معتقد است که ناتو در حال حاضر به حمله نظامی علیه یک هدف متوسط در اندازه ایران قادر است، و حمله نظامی به سوریه انجام آن را تسهیل خواهد ساخت.



بی‌شک سقوط احتمالی رژیم سوریه، یا در نتیجه تحولات داخلی و یا در نتیجه اقدامات فرضی خارجی، در هرحال به جدایی دمشق از تهران خواهد انجامید. این جایزه‌ای است که شاید تل‌آویو در میان مدت، تحقق آن را هدف قرار داده است و به این امید از رژیم اسد دل شسته است.

شرمندگی برای آن که حقوق مردم را پایمال میکند

مهدی کروبی در نامه ای به فرزندش اعلام کرد که "این دوران سخت و دشوار پایان خواهد یافت و زشتی و شرمندگی می ماند برای افراد و مسئولینی که ظلم می کنند و بر خلاف قانون و شرع حقوق مردم را پایمال می نمایند".




آقای کروبی در این نامه به فرزندانش توصیح کرده که از مسافرت به خارج از کشور پرهیز کنند چون به گفته او "به مصلحت نیست و ندامت و پشیمانی جبران ناپذیری دارد".



روز گذشته حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی نامه ای از پدرش در فیس بوک شخصی خود منتشر کرده و خبر داد که بیش از 6 ماه است موفق به دیدار با پدر خود نشده است.



مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی به همراه میرحسین موسوی، آخرین نخست وزیر ایران در بازداشت خانگی به سر می برند.



این دو رهبر مخالفان محمود احمدی نژاد پس از آنکه از مردم خواستند برای همدردی و ابراز حمایت از مردم تونس و مصر به خیابان ها بیایند به همراه همسران خود در بازداشت خانگی قرار گرفتند و اکنون در حالی 6 ماه از بازداشت خانگی آنها می گذرد که تاکنون هیچ دادگاهی حکم به بازداشت آنها نداده و به اتهاماتی که رسانه های حکومتی به آنها نسبت میدهند در هیچ دادگاهی رسیدگی نشده است.







خروج از کشور به مصلحت نیست



حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی که بعد از بازداشت خانگی پدر و مادرش، احضار و تحت بازجویی قرار گرفته دیروز در صفحه فیس بوک خود نوشته است: نزدیک به شش ماه است که هنوز موفق به دیدار پدرم نشده ام تا وی را حتی برای دقایقی ببینم. خواستم تا در آستانه این ماه رمضان از پدرم یادی کرده باشم. پدری که مانند مهندس موسوی و همه زندانیان سیاسی دچار کینه و عداوت ماموران امنیتی قرار گرفته اند. امیدوارم در این ماه، زندانیان سیاسی همچون احمد زیدآبادی، محمد داوری، عبدالله مومنی، عیسی سحرخیز و بهاره هدایت و بسیاری دیگر از زندانیان و نیز گمنامان در بند که به ناحق دچار ظلم ظالمین شده اند هرچه زودتر آزاد شده و مسببان این ظلم در این ماه رحمت و توبه از درگاه خداوند طلب بخشش کنند و به عقلانیت و انسانیت بازگردند.



او سپس با انتشار آخری نامه پدرش که خطاب به او نوشته شده توضیح داده: این متن نامه ای است که پدرم چند ماه قبل برای من نوشته بودند. متاسفانه در آن ایام، رسانه های جریان حاکم با شایعه پراکنی، خبر خروج من از کشور و پناهنده شدن در کشوری امن را منتشر کرده بودند. این خبرها توسط ماموران به گوش پدرم رسیده بود و ایشان چون نگران جو سازی و سوء استفاده جریان حاکم بودند، طی نامه ای به من در این خصوص ابراز نگرانی خود را اعلام کردند.



براساس اعلام حسین کروبی، پدرش در این نامه خطاب به او نوشته است: یقین داشته باشید این دوران سخت و دشوار پایان خواهد یافت. زشتی و شرمندگی می ماند برای افراد و مسئولینی که ظلم می کنند و بر خلاف قانون و شرع حقوق مردم را پایمال می نمایند. با توکل به خداوند بزرگ در کنار خانواده و فرزندان باشید و در خصوص ملاقات با پدر، هرگونه صلاح می دانید عمل نمایید و از مسافرت به خارج از کشور حتما پرهیز نمایید زیرا مصلحت نیست و مطمئن باشید ندامت و پشیمانی جبران ناپذیری دارد.



مهدی کروبی که به اتفاق همسرش، فاطمه کروبی در بازداشت خانگی به سر می برد یک یاز معتراضن به انتخابات 22 خرداد 88 است و بارها اعلام کرده که پای مطالبات مردمی خواهد ایستاد.







فشار بر فرزندان مهدی کروبی



پس از بازداشت خانگی او و همسرش، فرزندانش نیز تحت تعقیب قرار گفتند. علی کروبی که 22 بهمن 88 بازداشت و مورد ضرب و شتم و تهدید به تجاوز قرار گرفته بود بار دیگر و دوم اسفند 89 بازداشت و متهم به جاسوسی برای دول غربی شد.



او سپس با قرار وثیقه آزاد شد اما زهرا و احمد، دو فرزند حسین کروبی مدتی به دلیل فشارهای امنیتی از مدرسه بازماندند. ماموران امنیتی که برای بازداشت حسین کروبی اقدام کرده و ناکام مانده بودند، با حضور در مدرسه های این دو نوجوان 17 و 14 ساله، مدارک تحصیلی و پرونده های آنها را با خود بردند و حسین کروبی همان زمان در صفحه فیس بوک خود خطاب به مردم اعلام کرد: در شرايطي كه هيچ خبري از پدر و مادر نيست؛ در شرايطي كه هيچ خبري از علي نداريم؛ در شرايطي كه فرزندانم با تهديد براي مدرسه رفتن روبرو هستند؛ تنها شما مردم باعث دلگرمي و مقاومت ما هستيد!



او همان زمان به وب سایت سحام نیوز که مواضع آقای کروبی و حزب اعتماد ملی را منتشر میکند گفت: نيروهاي امنيتي كه حدودا 20 نفر بوده اند پس از مراجعه به منزل من، علي رغم اينكه كسي در منزل نبوده است اقدام به شكستن درب منزل نموده و وارد ساختمان شده اند. اين افراد متاسفانه با تخريب اموال و بر هم زدن آسايش عمومي و نيز و با ايجاد رعب و وحشت در ساختمان مسکونی، اسباب ناراحتی و وحشت را در میان همسایگان فراهم کرده اند.



اشاره حسین کروبی به حمله نیروهای بسیجی و لباس شخصی به منزل شخصی مهدی کروبی بود که سایت سحام نیوز از انها با عنوان "اوباش حکومتی" یاد کرده و اعلام کرده بود اوباش حکومتی در پایان متنی قرائت کردند که بر اساس آن، این عملیات را بخش کوچکی از حکم جهاد آقای خامنه ای اعلام کردند. در این قطعنامه با صراحت گفته شد منتظر فرمان نهایی ایشان برای بریدن سر کروبی و همسرش از سوی رهبری هستند و آویزان کردن آنها در میادین شهر هستند.



حسین کروبی سه هفته پیش اقدام ماموران امنیتی برای بازداشت او، به دادسرای اوین احضار و تحت بازجویی قرار گرفته بود.



از فرزند مهدی کروبی در باره مصاحبه های او در خصوص فجایع کهریزک بازجویی شده و بازجویان گفته بودند که شما ابروی کشوررا برده اید.



در این بازجوئی حسین کروبی را متهم کرده بودند که بعد از حمله نیروهای بسیجی و لباس شخصی ها به منزل پدرش، رهبر جمهوری اسلامی را نشانه رفته و در مصاحبه هایش رهبری را تضعیف کرده است.



تقی کروبی، دیگر فرزند مهدی کروبی است که بعد از بازداشت خانگی پدرش احضار و تحت بازجویی قرار گرفته و مننوع الخروج شده است.



پرونده های تازه و تهدید به افشاگری

هم‌زمان با بالا گرفتن حملات اصول‌گرایان علیه حامیان احمدی‌نژاد و درگیری بر سر مسایل انتخابات مجلس نهم، احمد خاتمی، امام جمعه تهران، سکوت اصول‌گرایان درباره "جریان انحرافی" به دلیل دستور رهبر جمهوری اسلامی دانست و تهدید کرد اگر بدنه دولت به حمایت از "جریان انحرافی" ادامه دهد، اسنادی منتشر خواهد شد.




پس از سکوت نسبی هفته‌های گذشته اصول‌گرایان درباره حامیان احمدی‌نژاد، که اصول‌گرایان از آن‌ها با عنوان "جریان انحرافی" نام می‌برند، احمد خاتمی، امام جمعه تهران، علت این سکوت را تشریح کرد. وی در سخنانی گفته است: "سکوت جریان ولایی در مقابل جریان انحرافی به امر مقام معظم رهبری است ولی بدانند اگر بخواهند آغازگر هجمه به ولاییون باشند و به پشتیبانی جریان انحرافی حرف‌هایی بزنند با تریبون‌ها و قلم‌هایی که در دست داریم به فضل خدا افشاگری می‌کنیم".



این سخنان خاتمی درباره دستور آیت‌الله خامنه‌ای در حالی بیان شده است که یک وب سایت نزدیک به سپاه پاسداران، از دیدارهای نزدیکان مشایی با سرویس‌های جاسوسی غرب خبر داده است. این وب‌سایت همچنین اضافه کرده به زودی اسناد این دیدارها را منتشر خواهد کرد.



وب‌سایت سپاه پاسداران افزوده است: "شواهد نشان می‌دهد در مقاصد شوم فراماسونری از درون دولت اصولگرا توسط یک فرقه انحرافی دنبال می‌گردد که باید از آن به عنوان « فراماسونری جدید» یاد کرد. این نحله انحرافی با اتكاء آشكار به تئوریهای یک ایرانشناس فراماسون و عضو رسمی سازمان اطلاعات نظامی ایالات متحده بنام «ریچارد فرای» اقدام به ترویج یك قرائت جدید از «اسلام» نموده است". این وب سایت همچنین مشایی و اطرافیان وی را به یهودیان منتسب کرده است. پیش از این محمدحسین صفارهرندی، وزیر سابق ارشاد و مشاور فعلی فرمانده سپاه، در یادداشتی، اعلام کرده بود که "رحیم‌مشایی پیروزی محمد خاتمی در انتخابات را پیش‌گویی کرده بود... رحیم‌مشایی گفته بود رقیب احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۸ یک روحانی خواهد بود و احمدی‌نژاد در دور دوم برنده خواهد شد که این پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد... رحیم‌مشایی زلزله شهر تهران را پیش‌بینی کرده بود و براساس آن محمود احمدی‌نژاد حکم به تخلیه شهر تهران داد".



برخی دیگر ازاصول گرایان نیز چندین بار سخن از برخی کرامات ویژه رحیم‌مشایی داده بودند. در همین حال برخی دیگرا از فعالان سیاسی نزدیک به اصول‌گرایان، مشایی و احمدی‌نژاد را یهودیان تغییر دین داده معرفی کرده بودند.



نمایندگی در گروی تنفر از جریان انحرافی



در همین حال، نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس، باعث شده است تا حملات علیه احمدی‌نژاد و مشایی افزایش یابد. سالار آبنوش فرمانده سپاه صاحب الامر قزوین، با اشاره به انتخابات مجلس نهم گفته است: "نماینده مجلس باید ولایتمدار بوده، و آشنا به جریان‌های سیاسی روز باشد. نماینده مجلس باید در رابطه با جریانات انحرافی و فتنه گران موضع شفاف و روشنی اتخاذ کند".



در همین حال، نور‌الله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران طی سخنان کم سابقه‌ای، با اشاره به تلاش اصول‌گرایان برای رسیدن به لیست واحد در انتخابات مجلس، خبر از آن داده است که "نمایندگان ولی فقیه حمایت خود را در این‌باره اعلام کرده‌اند تا انتخاباتي بدون تنش در كشور برگزار شود".



از سوی دیگر، اصول‌گرایان هم‌زمان با تلاش برای رسیدن به لیست انتخاباتی واحد، لیست حامیان احمدی‌نژاد را مورد حمله قرار می‌دهند. جهان‌نیوز – نزدیک به علی‌رضا زاکانی – در این باره، لیست انتخاباتی نزدیکان احمدی‌نژاد را "لیست ریا و تزویر" نامیده و اضافه کرده است: "جریان انحرافی تلاش دارد در شهرستان‌ها با هزینه‌ها گزاف عده‌ای را به داخل مجلس بفرستد و از این طریق اکثریت مجلس را بدست آورد".

روزنامه‌نگار ایرانی

روزنامه‌نگار ایرانی

زیر فشار تحریم ها


زیر فشار تحریم ها

25 شرکت خارجی

نفت و گاز ایران را رها کردند





خبرگزاری رویتر گزارش داد که در سال 2011 که در سال گذشته بسیاری از شرکت خارجی از ایران خارج شده اند و شمار شرکت های خارجی که در سال گذشته در ایران سرمایه گذاری کرده اند در مقایسه با سال قبل تر، 50 در صد کمتر بوده است. آنها دلیل عقب نشینی از ایران را تحریم های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ذكر كرده‌اند.



بعنوان نمونه، در سال 2009 -2010 شمار شرکت های خارجی که در بخش نفت و گاز ایران فعال بوده اند 41 شرکت بوده است، درحالیکه در سال 2010- 2011 تنها 16 شرکت خارجی در این بخش در ایران فعال باقی مانده اند.



از ۱۶ شركتی خارجی كه هم اكنون در ایران فعالیت دارند 3 شركت چینی، دو شركت از كره جنوبی، چهار شركت از هند، دو شركت از ایتالیا و اتریش هستند. از بلاروس، كروآسی، ونزوئلا، آفریقای جنوبی و آنگولا نیز هر كدام یك شركت در بخش نفت و گاز و پتروشیمی ایران فعال‌اند.







آغاز حذف علوم انسانی از تحصیلات دانشگاهی

آغاز حذف علوم انسانی از تحصیلات دانشگاهی


بازجوها و شکنجه گران

پیشگامان انقلاب فرهنگی







13 رشته علوم انسانی از فهرست رشته های تحصیلی دانشگاه علامه طباطبایی تهران برای سال 1390 حذف شد. از جمله رشته های روزنامه نگاری، روابط عمومی، علوم اجتماعی، فلسفه و روانشناسی. شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهشگاه علوم انسانی که از جمله اعضای ارشد و تصمیم ساز آن "رحیم پور ازغدی" بازجوی خوفناک دهه 1360 در زندان اوین است. او تصور کرده زندانیان سیاسی آن دهه که جان به سلامت برده اند، چون زیر نقاب و پشت به بازجو شکنجه و بازجوئی شده اند او را نمی شناسند! او بعدها به فرمان علی خامنه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیوست و بتدریج بعنوان تئوریسین در محافل بسیجی ها و دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران میز سخنرانی گذاشت و در تلویزیون نیز ظاهر شد. یگانه دانش او، محفوظاتی که در طول بازجوئی و شکنجه زندانیان دهه 60 در ذهن خود جمع کرده و با همین دانش و تجربه ادعای دکترای جامعه شناسی و سیاست را دارد!



کانون اصلی که برای انقلاب فرهنگی و در حقیقت ضد انقلاب فرهنگی تصمیم می گیرد موسسه مصباح یزدی در قم است. آقای خامنه ای بر این تصور است که مشکل کنونی جوانان تحصیل کرده ایران، تحصیل در رشته های علوم انسانی و اجتماعی و فلسفه است. همچنان که مشکل بی رونقی بازار کتاب را هم تصور کرده با گسترش چاپ و انتشار کتاب های کیلوئی که مورد نظر وی است حل می شود! و یا اگر 10 میلیون ایرانی قرآن را حفظ شوند، تمام مشکلات حل شده و دیگر مردم با فریاد "مرگ بر دیکتاتور" و یا "رای من کو" به خیابان نخواهند آمد و همه تابع تصمیمات و اندیشه های مالیخولیائی ایشان خواهند شد!