Tuesday, December 7, 2010

پدر رامین رمضانی و مادران عزادار در بازداشت

خانواده های سهراب اعرابی، رامین رمضانی و مصطفی کریم بیگی، همراه با چند تن از مادران عزادار و شرکت کنندگان در مراسم تولد امیر ارشد تاجمیر، پس از بازجویی چند ساعته آزاد شدند اما پدر رامین رمضانی و دو تن از مادران عزادار همچنان در بازداشت به سر می برند.




روزیکشنبه سالروز تولد امیر ارشد تاجمیر، فرزند شهین مهین فر، گوینده و مجری رادیو و تلویزیون بود که روز عاشورای سال گذشته و در جریان اعتراضات مردمی به انتخابات مخدوش 22 خرداد، جان باخت. امیر ارشد تاجمیر براساس فیلم هایی که منتشر شده و همچنین به گفته شاهدان عینی، توسط خودروی نیروی انتظامی زیر گرفته شده و پس از رد شدن خودروی نیروی انتظامی از روی پیکرش، جان باخته است.



خانواده تاجمیر، تولد فرزندشان را بر سر مزار او در حالی گرامی داشتند که مادران تعدادی دیگراز جان باختگان اعتراضات بعد از انتخابات سال گذشته از جمله خانواده های شهرام فرج زاده، علی حسن پور، رامین رمضانی، مصطفی کریم بیگی، سهراب اعرابی و مادران عزادار و تعدادی از مردم آنها را همراهی میکردند؛اما پایان مراسم آنها با هجوم نیروهای امنیتی و بازداشت تعدادی از مادران و حاضران همراه بود.



براساس گزارش "روز" مادر سهراب اعرابی، مادر رامین رمضانی و مادر و خواهر مصطفی کریم بیگی بعد از بازجویی در همان محل آزاد شده اند اما پدر رامین رمضانی و دو تن از مادران عزادار به بازپرسی شهر ری منتقل شده اند و برای آنها قرار بازداشت صادر شده است.



پس از صدور قرار بازداشت برای پدر رامین رمضانی و خانم حکیمی و خانم ندا که به گفته مادر یکی از جان باختگان بعد از انتخابات، عضو مادران عزادار هستند، ماموران امنیتی به منزل این سه نفر مراجعه کرده و منازل آنها را مورد تفتیش قرار داده اند.این ماموران برای تفتیش منازل، هیچ گونه حکمی نشان نداده و از منزل رامین رمضانی، لپ تاب برادر کوچک رامین و چند سی دی را با خود برده اند.



ماموران که همراه با پدر رامین برای تفتیتش منزل خانواده رمضانی رفته بودند در پاسخ به مادر رامین که به بیماری همسرش اشاره میکرد گفته اند برای ده روز دارو به ایشان بدهید.



یکی از مادران عزادار که روز یکشنبه همراه با سایر مادران تحت بازجویی قرار گرفته به "روز" می گوید: ما بر مزار امیر نشستیم و تسلیت گفتیم و بعد بچه ها سرودی خواندند و سپس پدر رامین رمضانی که مینی بوس دارد، خواست خانم ها را تا مترو برساند که ریختند و همه را گرفتند و تا ساعت 5 بعد از ظهر بازجویی کردند و گفتند که ما در میان شما بودیم و همه چیز را میدانیم خودتان بنویسید چه کرده اید. همه تعجب کردیم و ناراحت شدیم؛ گفتیم اگر سرود خواندن در جمهوری اسلامی جرم است خب اعلام کنید ما که کاری نکرده ایم. گفتند شما که اینقدر مشتاق این جمع ها هستید چرا تولد شهدای جنگ نمی روید ؟گفتیم شهدای جنگ برای ما خیلی عزیز هستند و روی چشم و قلب ما جا دارند ولی آخر مگر شهادت بچه های ما با آنها یکی است؟ انها در جنگ شهید شده اند و بچه های ما دست خالی در خیابان های تهران. مدام اصرار داشتند که یک تلویزیونی فراخوان داده و شما هم مردم را جمع کرده اید و... گفتیم ما برای تولد و مناسبت های مربوط به بچه هایمان منتظر فراخوان کسی نمی نشینیم و اصلا به این تلویزیون ها کاری نداریم. تولد امیر بود آمدیم ؛تولد هر کدام دیگر از بچه ها هم باشد می آییم. بعد ما را آزاد کردند اما پدر رامین و خانم حکیمی و خانم ندا را به شعبه بازپرسی در شهر ری بردند و قرار بازداشت صادر کردند.



وی می افزاید: این دو خانم (خانم حکیمی و خانم ندا) همراه با چند خانم دیگر دسته گلی آورده بودند که روی آن نوشته شده بود "تولد سبزت مبارک؛ از طرف مادران عزادار"، بیچاره ها کاری هم نمی کردند برای همدردی آمده بودند. اما ماموران گفتند که اینها از شما سواستفاده میکنند و پشت سر شما راه می افتند و شما را هل می دهند و.... مادر رامین هم که می گفت اگر پدر رامین را آزاد نکنند او را نیز باید ببرند متاسفانه خیلی بد رفتار کردند و با مشت بر شکم مادر رامین کوبیدند و بعد هم تهدید کردند که می زنیم و له ات می کنیم و....







مردم سر مزار شهدا نیایند



پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی که چند ساعت تحت بازجویی قرار گرفته بود نیزبه "روز" می گوید: متاسفانه این مسائل وجود دارد و زیاد هم نباید به آن اهمیت داد اما فکر میکنم که ما باید از مردم بخواهیم بعد از این سر مزار فرزندان ما نیایند تا مشکلی پیش نیاید. من به شخصه اصلا دوست ندارم کسی سر مزار سهراب من مشکلی برایش پیش بیاید.



خانم اعرابی توضیح میدهد: ما سر مزار امیر ارشد تاجمیر بودیم و پس از تسلیت به خانواده اش به سمت مزار سهراب و ندا و بقیه بچه ها راه افتادیم که نمیدانم اشتباها، عمدا، قصدا یا سهوا آمدند و ما را بازداشت کردند. من و پدر و مادر رامین رمضانی، مادر و خواهر مصطفی کریم بیگی و چند تن از خانم هایی که سر مزار بچه ها آمده بودند را بازداشت کردند. بازداشت هم در حالی صورت گرفت که ما اصلا کار خاصی نمی کردیم؛ گویا آمده بودند نگذارند اتفاقی بیفتد و شاید قصدشان این بود که فیلم و عکسی از مراسم بیرون نرود و منتشر نشود و....



از مادر سهراب درباره سئوالاتی که در بازجویی از او مطرح شده می پرسم؛ می گوید: از ما می پرسیدند که کجا رفته بودید و چرا آمدید. تعدادی از خانم هایی را هم که سر خاک بچه ها آمده بودند می گفتند که می شناسید یا نه و چه ارتباطی دارید و.... گفتیم که نمی شناسیم و این خانم ها برای همدردی آمده بودند. و چون این خانم ها ماشین نداشتند ما از آنها خواستیم با ماشین پدر رامین تا مترو آنها را برسانیم که آمدند و هیچ رابطه دیگری نبوده است. بعد هم من و مادر و خواهر مصطفی کریم بیگی و مادر رامین رمضانی را آزاد کردند و گفتند که قصد توهین نداشته اند و عذرخواهی هم کردند اما پدر رامین و آن خانم ها را بردند و خبر ندارم که قضیه آن خانم ها به کجا کشید اما پدر رامین در بازداشت است و بعد از ظهر هم به خانه رامین رمضانی رفته و منزل آنها را تفتیش کرده اند.



خانم فهیمی بااشاره به عذرخواهی ماموران امنیتی می گوید: من واقعا امیدوارم بعد از این، این نوع برخوردها صورت نگیرد چون واقعا در روحیه ما تاثیر بدی می گذارد. آن خانم ها را نیز ما دعوت کردیم که بیایند تا مترو، آقای رمضانی شما را برساند. در اصل آقای رمضانی قصد انجام کاری انسانی داشت که این مشکل را برای او به وجود آوردند. این خانم ها هم آدم های منفعت طلبی نیستند و کار سیاسی نمی کنند، برای ابراز همدردی آمده بودند و شاید در مراسم های مختلف هم آنها را دیده باشیم اما از نظر نام و نشان آنها را نمی شناسم.



وی می افزاید: من واقعا متاسف ام اما ناچار هستیم از مردم بخواهیم سر مزار بچه های ما نیایند تا برایشان مشکلی پیش نیاید؛ ما میدانیم مردم همدردی می کنند اما راضی نیستیم برای کسی مشکلی پیش بیاید. در بازجویی هم گفتم که هیچ کاری به سیاست نداریم و مساله ما خون به ناحق ریخته بچه های ماست و بهتر است آقایان دادخواهی ما را با مسائل سیاسی قاطی نکنند. من گفته ام که اگر زندانیان سیاسی را آزاد کنند از خون فرزندم می گذرم چون دلم میخواهد خون فرزندم باعث آزادی بچه های مردم شود اما اینطور هم نیست که خیلی راحت از همه چیز بگذرم. مساله من مساله بچه ام است و به بازجو هم گفتم که این حق قانونی من است؛ من از قوه قضائیه طلبکار هستم هر کسی بچه های ما را کشته باید معرفی شود چطور در خیابان اینقدر راحت مردم را بازداشت می کنند قاتل بچه ما را هم معرفی کنند.



مادر سهراب با اشاره به اینکه "من دوست ندارم باعث ایجاد تنش و مشکلی شوم" می افزاید: ما توقع داریم در کشورمان خواسته های مردم به نتیجه برسد. خواسته های ما مادرها هم این است که قاتل بچه هایمان معرفی شود وگرنه قصد وغرضی که نداریم کار سیاسی هم نمی کنیم؛ مسئله ما فقط دادخواهی است و آقایان بهتر است با مسائل سیاسی قاطی نکنند.

درگذشت دو روزنامه نگار، وخامت حال یک روزنامه نگار

در پنجمین سالگرد سقوط هواپیمای C-130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی که منجر به مرگ 40 خبرنگار شد، دو خبرنگار باسابقه عرصه مطبوعات ایران دار فانی را وداع گفتند و یک روزنامه نگار دیگر به علت وخامت حال خود در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان (آی سی یو) بستری شد.






در ساعات اولیه بامداد دیروز، پریسا پناه خواهی، خبرنگار باسابقه حوزه حمل و نقل و بازرگانی رسانه ها در سن 30 سالگی بر اثر عفونت داخلی در بیمارستان سینای تهران در گذشت.



پناه خواهی نزدیک به یک دهه در حوزه حمل و نقل در نشریات و خبرگزاری‌ها فعالیت داشت. این خبرنگار در روزنامه سیاست روز، خبرگزاری شابا، رادیو تجارت و ماهنامه ترابران مشغول به فعالیت بود.



یکی از همکاران این روزنامه نگار در وبلاگ خود با اشاره به درگذشت همکارش نوشته است: "دفترچه خاطرات را گویی جلوی باد قرار داده ای. تند و تند ورق می خورد و تو فقط تصاویر را می توانی ببینی. روزهای اول آمدن تیم جدید اقتصادی به روزنامه، روزهای صفحه بندی، روزهایی که دنبال عکس می گشت و از تو می خواست آرشیوت را رو کنی، روزهایی که وقتی صفحه اش تمام آگهی می شد وا می رفت و روزهایی که اصلا حوصله روزنامه نداشت، روزی که بهترین خبرنگار شده بود، روزی که آمده بود و سگرمه هایش در هم می گفت دم در ورودی جام جم تصادف کردم و ماشینم داغون شد و.... اما یک روز را هیچوقت یادم نمی رود، همین هفته گذشته وقتی حجم آگهی ها را برایش خواندم گفت چه می شود همیشه اینقدر خوش خبر و خوش اخلاق باشی و خانم نامور می گفت روی این دومی تاکید دارد."



مهدی رجبی با بیان اینکه "این چند روزی که نبود فکر می کردم باز هم ماموریت است، اما انگار این ماموریت با همه ماموریت ها فرق داشت. چمدانش را برای یک سفر همیشگی بسته بود و می خواست این بار خودش تیتر یک شود. این بار سوژه خود پناه خواهی بود" افزوده است: "تمام شد پریسا خانم. دیگر دغدغه ای نداری که فلان مطلبت حذف می شود یا جوابیه آنچنانی را مجبوری کار کنی. دیگر دلت نمی گیرد وقتی روی تیترت خط بکشند. تمام شد. خداحافظ خورشید بانو."



مراسم تشییع پیکر پریسا پناه خواهی، ساعت 8:30 صبح امروز سه‌شنبه 16 آذرماه از مقابل منزلش واقع در خیابان آذربایجان، انتهای خیابان ارومیه، کوچه باستان انجام می‌شود.







درگذشت دومین روزنامه نگار









تنها چند ساعت پس از درگذشت پریسا پناه خواهی، مرگ یک خبرنگار دیگر حوزه های حمل و نقل و مسکن، یکبار دیگر جامعه خبری و مطبوعاتی ایران را شوک زده کرد.



مرجان نماینده، خبرنگار روزنامه های پول، سرمایه و تهران امروز، عصر روز گذشته پس از مدتها دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان درگذشت.



این روزنامه نگار، علیرغم بیماری سختی که با آن درگیر بود، یکی از اعضای فعال کمیته اطلاع رسانی ستاد میرحسین موسوی در استان تهران در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و از خبرنگاران سایت "خرداد نو" (سایت ستاد تهران میرحسین موسوی) بود.



ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و همسر بهمن احمدی عمویی (سردبیر سایت خرداد نو) در این خصوص نوشته است: "وقتی پس از انتخابات پرمناقشه 88 بهمن به زندان افتاد، یکی از مهم ترین اتهاماتش سردبیری خرداد نو بود، همان سایتی که مرجان هم خبرنگارش بود. مرجان بارها به من تلفن زد و گفت من خیلی شرمنده بهمن هستم که او در زندان است و من آزاد."



مرجان نماینده هنگام مرگ تنها 29 سال داشت.







وخامت حال مازیار خسروی



دیروز همچنین از تهران خبر رسید که مازیار خسروی، روزنامه نگار باسابقه روزنامه های اصلاح طلب برای چندمین بار در سال های اخیر در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری شده است.



خسروی که سردبیری سایت های آفتاب و هم میهن و دبیری گروه دیپلماسی روزنامه هایی مانند مردم سالاری و بهار را بر عهده داشته، از بیماری حاد قلبی رنج می برد.



او در جریان نمایشگاه دو سال پیش کتاب و مطبوعات ایران توسط ماموران حراست نمایشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود که این مسئله باعث وخامت بیشتر حال او شد.



خسروی از جمله روزنامه نگارانی است که پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری مدتی را در زندان به سر برده است.



این روزنامه نگار در یکی از آخرین مطالب خود، با اشاره به اجرای احکام قطع دست سارقان در ایران، از صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه خواسته بود تا زبان او را نیز قطع کنند.



او خطاب به رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نوشته بود: "من نه حقوقدانم نه فقیه. تنها یک روزنامه‌نگارم که اتفاقا با دستانم می‌نویسم. اکنون با همان دست و البته زبانم به صدای بلند فریاد می‌کشم احکامی از این دست را که از سوی دستگاه زیر مجموعه شما صادر و اجرا می‌شود غیر انسانی، ظالمانه و توهین آشکار به شان و منزلت همه ایرانیان می‌دانم. نیز می‌دانم دل بستن به دادخواهی، امیدی واهی است. اکنون از شما به عنوان قاضی القضات می‌خواهم مرا از شر شرمی که داشتن دو دست در این سرزمین ماتم‌زده بر جانم می‌ریزد رها کنید. برای آنکه زحمت خود و شما را کم کرده باشم همچنین درخواست می‌کنم علاوه بر دست، زبانم را نیز ببرید تا خاموش بمانم و با چشمانی شرمگین تنها نظاره‌گر فاجعه‌ای باشم که بر بی‌پناهان این سرزمین روا می شود."



دیروز 15 آذر، پنجمین سالگرد سقوط هواپیمای C-130 نیروی هوایی ارتش ایران بود. بر اثر این حادثه 128 نفر از جمله 40 خبرنگار که برای پوشش خبری و تصویری مانور "عاشقان ولایت" از تهران به بندرعباس می رفتند، جان خود را از دست دادند.



گزارش ها همچنین از ادامه بستری و معالجه ایمان ابراهیم بای سلامی، خبرنگار باسابقه روزنامه هایی مانند همبستگی و اعتماد ملی بر اثر بیماری مغزی حکایت دارند.

حمایت دانشجویان از موسوی و کروبی

امروز و همزمان با روز دانشجو، بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور و نهادهای مختلف دانشجویی، با صدور بیانیه های مختلف، از همکلاسی های خود خواستند برای حضور در برنامه هایی که به مناسبت روز دانشجو برگزار می شود، حضور فعال داشته باشند.در مراسمی هم که روز گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد، عده ای از دانشجویان، با سر دادن شعار و تجمع، اعتراض خود را به روند جاری در دانشگاه ها نشان دادند.




به گفته شاهدان عینی این مراسم در حالی برگزار شد که اطراف در اصلی دانشگاه تهران با برزنت پوشیده شده بود و نیروهای امنیتی و لباس شخصی دور تا دور دانشگاه تهران و خیابان شانزدهم آذر را محاصره کرده بودند.



در مراسمی که روز گذشته به دعوت طیف سنتی انجمن اسلامی دانشگاه تهران، در تالار شهید چمران دانشکده فنی برگزار شد، نیروهای امنیتی و پلیس به همراه گارد و حراست دانشگاه از صبح دانشگاه تهران را به محاصره و کنترل شدید خود درآوردند، با گماشتن نگهبانان گارد دانشگاه در ورودی ها، اقدام به کنترل ورود و خروج دانشجویان و چک کردن کارت های دانشجویی پرداختند و از ورود برخی از فعالان دانشجویی، ممانعت به عمل آوردند.



یکی از حاضران در این مراسم به "روز" گفت:"کنترل بسیار شدیدی روی دانشجویان وجود داشت. نیروهای حراست مانع از حضور بسیاری از فعالان دانشجویی در مراسم شدند. از سوی دیگر خیلی از بچه ها نیز در روزهای گذشته تهدید شده بودند که به هیچ وجه در دانشگاه حضور نداشته باشند. گرچه حضور نیروهای امنیتی نسبت به سال گذشته در محوطه دانشگاه کمتر بود، اما حراست دانشگاه حضور پررنگی در دانشگاه داشت."



از طرف دیگر برخی از حاضران در مراسم به "روز" گفته اند که نیروهای حراست، بعد از اتمام مراسم، دانشجویان را به خارج از دانشگاه هدایت کردند و به آن ها اجازه حضور در صحن دانشگاه را ندادند. محوطه بیرون دانشگاه نیز شاهد حضور پرتعداد ماموران گارد ویژه و پلیس ضدشورش بود.







بیانیه شورای تهران دفتر تحکیم



در آستانه ۱۶ آذر، شورای تهران دفتر تحکیم وحدت با انتشار بیانیه ای از عموم دانشجویان برای برگزاری هر چه با شکوه تر این مراسم دعوت کرد.



دفتر تحکیم وحدت با اشاره به سابقه ۱۶ آذر و تداوم فعالیت های آزادیخواهانه جنبش دانشجویی ایران در طول بیش از نیم قرن اخیر، از فضای امنیتی حاکم بر کشور و در پی آن بازداشت گسترده فعالین سیاسی و دانشجویی انتقاد کرده است.



دفتر تحکیم وحدت به هزینه‌های فراوان وارد شده بر جامعه دانشگاهی اشاره و از رسانه ها به دلیل کم توجهی به هزینه های بسیار بر دانشجویان و جنبش دانشجویی، انتقاد کرده است. در این بیانیه همچنین به برگزاری نشست اخیر دفتر تحکیم وحدت و تحرک انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور در آستانه ۱۶ آذر امسال و تداوم حیات این تشکل دانشجویی پرداخته شده است.



این اتحادیه دانشجویی همچنین خفقان موجود در کشور، سرکوب اعتراضات مردمی، شکنجه فعالین سیاسی و دانشجویی، ادامه بازداشت دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی و همچنین ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد آیت الله منتظری را محکوم کرده است. دفتر تحکیم وحدت در ادامه از اوج گیری ناامنی در کشور و وقوع حوادثی همچون گسترده‌تر شدن جرائم و جنایات اجتماعی، بمب گذاری و ترور ابراز نگرانی کرده و از نهادهای مسئول برگزاری نظم و امنیت در کشور به شدت انتقاد کرده است.



در قسمت دیگری از این بیانیه، دفتر تحکیم وحدت حمایت قاطع خود از "آقایان کروبی و موسوی را در مقابل کارزارهای بدون پشتوانه اقتدارگرایان بر علیه ایشان" که به نام دانشجویان انجام می گیرد، اعلام کرده است.



در این بیانیه آمده است: "این روزها در حالی به ۱۶ آذر نزدیک می شویم که تازیانه و ترکه پیر و فرتوت استبداد بر پیکر جوان و دشنه آجین دانشگاه همچنان می تازد. روند اخراج دانشجویان کم بود، اخراج اساتید منتقد نیز بدان افزوده شده است. ممانعت از ادامه تحصیل دانشجویان و ستاره دار کردن آنان به همراه صدور احکام تعلیق از تحصیل به روالی عادی در دستگاه حاکمیت برای حذف مخالفین و منتقدین بدل شده است. هم اکنون ده ها دانشجو از جمله محسن برزگر و سیاوش حاتم، اعضای دفتر تحکیم وحدت، اسیر محبس و زندان هستند و سنگین ترین احکام زندان برای فعالان سرشناس دانشجویی چون بهاره هدایت، میلاد اسدی، ضیا نبوی، مجید توکلی، مجید دری، حسن اسدی، علی ملیحی، مهدی خدایی و... صادر شده است. در کنار یاران دبستانی مان، اساتید منتقدی چون دکتر محسن میردامادی و دکتر داوود سلیمانی و دیگران در حال تحمل حبس ظالمانه خود هستند."



این بیانیه همچنین با اشاره به برخوردها با زندانیان سیاسی، آورده است: "گویی که جنایت هایی چون مرگ اکبر محمدی و قتل زهرا بنی یعقوب، کیانوش آسا، ندا آقا سلطان، محسن روح الامینی، اشکان سهرابی، امیر جوادی فر، یعقوب بروایه، محمد پرنداخ و... هرگز روی نداده است. شرح شکنجه های دانشجویان و زندانیانی چون احمد زیدآبادی، عبدالله مومنی، حمزه کرمی، محسن امین زاده، عبدالرضا تاجیک و دیگران، که قلب هر انسانی را به درد می آورد، در حالی از سوی مسئولان قضا تکذیب می شود که سابق بر این شرح شکنجه دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پروژه جعل نشریات دانشجویی نیز در ابتدا توسط همین مقامات تکذیب گردید. ولی بعدها همگی آنان توسط دادگاهی بی طرف از اتهامات خود تبرئه شدند. متاسفانه شنیده ها حاکی از آن است که در طول سالیان اخیر ضرب و شتم فعالین سیاسی و دانشجویی برای اخذ اعترافات دروغین و پرونده سازی برای ایشان به دست افراد ثابتی انجام شده است."







بیانیه دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین



دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین هم با صدور فراخوان ها و بیانیه ها در روز شانزده هم آذر ماه اعلام تجمع کردند.



این فراخوان‌ها که پیش از این به طور گسترده‌ای در سطح دانشگاه توزیع شده خبر از برگزاری تجمع اعتراضی این دانشجویان در ساعت ده صبح امروز می‌دهد. سال گذشته هم این دانشجویان تجمعات مختلفی در دانشگاه ها برگزار کرده بودند.



دانشجویان دانشگاه ازاد قزوین دربیانیه خود آورده اند: "دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین بارها با تجمعات پرشور و تاریخی خود در سال گذشته و تقدیم دو شهید به پیشگاه ملت ایران ثابت کردند که دانشگاه زنده است و در راه زنده نگهداشتن آن از پرداخت هیچ هزینه ای ولو خون خود باکی نخواهند داشت."



این دانشجویان با اشاره به بازداشت های دانشجویان در یک سال گذشته، آورده اند: "امروز بسیاری از دوستان و عزیزانمان در زندان های سراسر کشور محصورند. «مهدی خدایی»، «فرزاد اسلامی»، «علی ملیحی»، «حسن اسدی زید آبادی» و «میلاد اسدی» و... در زندان روزگار می گذرانند. دانشگاه بیش از هر زمان دیگری آماج حملات دیکتاتورها و مستبدین قرار گرفته تا شاید بتوانند صدای معترض ما دانشجویان را خاموش کنند. ولی زهی خیال باطل."



این بیانیه اضافه کرده است: "دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین بارها با تجمعات پرشور و تاریخی خود در سال گذشته و تقدیم دو شهید به پیشگاه ملت ایران ثابت کردند که دانشگاه زنده است و در راه زنده نگهداشتن آن از پرداخت هیچ هزینه ای ولو خون خود باکی نخواهند داشت. تجمعات پرشکوه ۱۳ آبان، ۱۶ آذر و ۲۲ آذرماه سال گذشته از یادها نخواهد رفت. هنوز خاک پاک این سرزمین از خون امیرها و اشکان‌ها رنگین است و هنوز دیواری های اوین از فریاد آزادگان در بند ما می‌لرزد!"

اشتون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جلیلی شرکت نکرد

اشتون در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جلیلی شرکت نکرد


راديو فردا : کاترين اشتون درپايان مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران درباره محورهای مذاکرات آتی در استانبول گفته است در مورد حل «نگرانی ها» درباره برنامه هسته ای ايران گفت و گو خواهد شد، اما سعيد جليلی می گويد: اظهارات خانم اشتون درباره محتوای مذاکرات درست نيست.



در پايان مذاکرات ژنو بين ايران و گروه ۱+۵ در روز سه شنبه در ژنو قرار شد اين مذاکرات در ماه ژانويه سال ۲۰۱۱ در استانبول ترکيه ادامه يابد.



به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که نمايندگی کشورهای گروه ۵+۱ در مذاکره با ايران را برعهده دارد، پيشتر روز سه شنبه گفته بود: مذاکرات با ايران در استانبول از سر گرفته خواهد شد و ما در آنجا در خصوص «ايده های عملی» و همچنين یافتن «راه های همکاری برای حل نگرانی های اصلی درباره مسائل هسته ای گفت و گو خواهيم کرد.»



اين در حالی است که سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، گفت: «نکته مورد توافق ما يک جمله بيشتر نبود که آن بسيار صريح و روشن است و اين جمله اين است که «گفت و گو برای همکاری حول نقاط مشترک». هر چه غير از اين اعلام شده باشد مورد قبول ما نيست چون توافقی نشده است.»



وی اضافه کرده است: «زمان و مکان مذاکرات، ژانويه و استانبول مورد توافق قرار گرفت و موضوع آن نيز گفت و گو برای همکاری حول نقاط مشترک است.»



آقای جليلی همچنين گفته است: «جامعه جهانی بايد به اين نکته توجه کند وقتی در يک گفت و گوی معتبر و رسمی توافقی روشن در يک جمله صورت می گيرد اين چه ظرفيتی است که می خواهد مانع همکاری و اقدامات در جهت رفع نگرانی های مشترک جامعه جهانی باشد که به خود اجازه می دهد ظرف دو ساعت اين توافق رسمی و روشن را دچار تحريف کند.»



دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که به تنهايی در اين کنفرانس خبری شرکت کرده بود در پاسخ به پرسشی درباره حضور نيافتن کاترين اشتون در اين نشست خبری گفت: «ما يک توافقی انجام داديم و بنا بود اين توافقات را با خانم اشتون مشترکا به خبرنگاران اعلام کنيم، ظاهرا مسئله ای داشتند و نتوانستند در اين کنفرانس شرکت کنند که بايد از خودشان سئوال کنيد.»



مذاکرات «دشوار»



در همين حال يک مقام بلندپايه آمريکايی درباره مذاکرات ژنو گفته است: اين مذاکرات «دشوار و صريح» بود، اما گفت و گوها می بايست به برداشتن گام های عملی توسط ايران برای حل نگرانی های بين المللی منجر شود.



به گزارش خبرگزاری رويترز، اين مقام آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، تاکيد کرده است که ايران می بايست غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اين در حالی است که سعيد جليلی چنين امری را رد کرده است.



اين مقام آمريکايی گفته است: «تعليق (غنی سازی اورانيوم) با چند قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد الزامی شده است. اين موضع گروه ۱+۵ است.»



اين در حالی است که سعيد جليلی تاکيده کرده است «تعليق غنی سازی» در دستور کار مذاکرات ماه آينده در استانبول قرار ندارد.



درهمین حال، به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمود احمدی نژاد،رييس جمهوری ايران، خطاب به گروه ۱+۵ گفته است: «برای گفت و گو با ايران بايد همه تصميم‌های غلط گذشته که اثری نيز بر ملت ايران نداشته است از جمله قطعنامه ها و تحريم‌ها را لغو کنيد .»



شورای امنیت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با رد این در خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.



مذاکرات ژنو پس از ۱۴ ماه توقف بين ايران و گروه ۱+۵، در روزهای دوشنبه و سه شنبه، ۱۵ و ۱۶ آذر انجام شد.



اين مذاکرات در سه نشست بين هيات ايرانی به سرپرستی سعيد جليلی و کاترين اشتون و نمايندگان کشورهای گروه یک بعلاوه پنج ؛ آمريکا، روسيه، بريتانيا، چين، فرانسه و آلمان، برگزار شد.

یورش ماموران به روزنامه شرق و بازداشت احمدغلامی، کیوان مهرگان و فرزانه روستایی

یورش ماموران به روزنامه شرق و بازداشت احمدغلامی، کیوان مهرگان و فرزانه روستایی


جرس: ماموران لباس شخصی بعد از ظهر امروز سه شنبه ۱۶ آذرماه، با حمله به روزنامه شرق سه تن از اعضای تحریریه را بازداشت کردند.



به گزارش جرس، در پی حمله ماموران امنیتی به روزنامه شرق موبایل تمام خبرنگاران و روزنامه نگاران این روزنامه مورد تفتیش قرار گرفت و در نهایت سه نفر از اعضای تحریریه به نام های کیوان مهرگان، فرزانه روستایی و احمد غلامی بازداشت شدند.



احمد غلامی سردبیر روزنامه، فرزانه روستایی دبیر سرویس بین اللمل و کیوان مهرگان از اعضای سرویس سیاسی این روزنامه بوده اند.

خبر های کوتاه از دانشگاهها + فیلم

خبر های کوتاه از دانشگاهها + فیلم


جو شدید امنیتی در دانشگاه آزاد تبریز در روز دانشجو



دانشجونیوز : دانشگاه آزاد تبریز امروز ، شانزدهم آذر شاهد امنیتی ترین وضعیت در طول حیات خود بود. این جو امنیتی که از چند روز پیش با گسیل نیروهای حراستی و انتظامی به دانشکده های این دانشگاه بخصوص دانشکده فنی و بازرسی و کنترل دانشجویان در دربهای ورودی دانشگاه آغاز شده بود، صبح امروز به اوج خود رسید ، بنحوی که تعداد زیادی از نیروهای اطلاعاتی - امنیتی با حضور در محوطه دانشگاه و همچنین دفاتر تشکل های مستقل دانشجویی اقدام به ارعاب و تهدید علنی دانشجویان می کردند.



بنابر گزارش ارسالی به دانشجونیوز علیرغم این جو شدید امنیتی و تهدیدهای صورت گرفته دو تشکل دانشجویی «کانون وحدت دانشجویان» و «انجمن اسلامی دانشجویان» امروز بیانیه هایی جداگانه در گرامیداشت روز دانشجو و در اعتراض به شرایط خفقان حاکم بر کشور و بخصوص دانشگاه ها و عدم صدور مجوز برای بزرگداشت روز دانشجو توسط تشکل های مستقل و منتخب دانشجویی منتشر و در سطح دانشگاه بصورت وسیعی توزیع کردند که البته در مواردی باعث درگیری نیروهای امنیتی با اعضای این تشکل ها شد.



تجمع اعتراضي دانشجويان دانشگاه بوعلي سيناي همدان علي رغم همه محدويتها برگزارگرديد



آژانس ايران خبــــــــــــــر :امروز دانشجويان دانشگاه بوعلي سينا همدان علي رغم محدوديت هاي فراوان که پيش رويشان بود، تجمع اعتراضي برگزار كرده و روز دانشجو را گرامي داشتند.

۱۶ آذر امسال در دانشگاه بوعلي عده اي از بسيجيان با سوء استفاده از ماه محرم به اجراي مراسم خود و دادن شعارهاي هميشگي پرداختند. نکته قابل توجه حضور چهره هاي جديدي از نيروهاي حراستي بود که با اندام هاي درشت خود و با دوربين هايي در دستشان سعي در ايجاد رعب و وحشت در دانشجويان را داشتند. آنان با بستن درهاي ورودي دانشکده علوم اين دانشگاه مانع پيوستن دانشجويان داخل دانشکده و بيرون دانشکده مي شدند ؛ با اين حال دانشجويان در جلوي درهاي بسته شده به سردادن; سرود يار دبستاني و نيز سرود به لاله ي در خون خفته پرداختند.





فیلم / اعتراض دانشجويان دانشگاه قزوين به حراست دانشگاه كه تجمع دانشجويان را غير قانوني ميخواند

دانشجوی دختر به حراست : آقا اين روز ماست، روز دانشجو

احمدی نژادخواستار تغییر نام استان مرکزی به "آفتاب" شد

احمدی نژادخواستار تغییر نام استان مرکزی به "آفتاب" شد


احمدی نژاد پیشنهاد کردکه نام استان مرکزی به استان "آفتاب" تغییر یابد .

به گزارش خبرگزاری مهر، احمدی نژاد بعدازظهر امروزسه شنبه در کارگروه فرهنگ و هنر استان مرکزی احمدی‌نژاد نامگذاری روی استان‌های کشور را دارای وجهه فرهنگی و هویت‌بخش دانست و با پیشنهاد تغییر نام استان مرکزی به استان آفتاب گفت: نام استان‌ها باید تبیین‌کننده هویت و معرف فرهنگ آن استان باشد اما به‌نظر می‌رسد در نامگذاری این استان توجهی به این موضوع نشده است و ضرورت دارد نام شایسته‌ای انتخاب شود که در این میان، عنوان "آفتاب" که برای استان مرکزی مطرح می‌شود، زیبنده‌تر به نظر می‌رسد و می‌توان به عنوان یکی از کارهای فرهنگی ماندگار و هویت‌بخش، نام آن را استان آفتاب گذاشت.



,d بر لزوم توجه به مفهوم امام عصر و فلسفه انتظار در همه اقدامات فرهنگی تأکید کرد و گفت: بدون تردید اگر کسی عمیقاً به انسان کامل اعتقاد نداشته باشد، دریافتی از مفاهیم الهی نخواهد داشت و چنانچه مفهوم امام عصر در جامعه عمیقاً تبیین شود مشکلی وجود نخواهد داشت.

فیلم / درگیری دانشجویان و بسیجی ها پلی تکنیک-16 آذر89

فیلم / تجمع دانشجويان دانشگاه پلی تکنیک (امیر کبیر) و دانشجویان دانشگاه شریف 16 آذر 89

فیلم / تجمع دانشجويان دانشگاه پلی تکنیک (امیر کبیر) و دانشجویان دانشگاه شریف 16 آذر 89
دانشجويان دانشگاه پلی تکنیک



 
دانشجویان دانشگاه شریف


تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر؛ بازداشت ۴ تن از دانشجویان توسط حراست دانشگاه + عکس

تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر؛ بازداشت ۴ تن از دانشجویان توسط حراست دانشگاه + عکس


تجمع امروز در دانشگاه امیرکبیر با در گیری بین نیروهای بسیج و دانشجویان ادامه دارد.





ه گزارش دانشجو نیوز، پس از ایجاد درگیری بین دانشجویان و نیروهای فشار، آقای باقری که از اعضای حراست دانشگاه است و نقش زیادی در سرکوب های چندین سال اخیر داشته،۴ تن از دانشجویان را بازداشت و به حراست منتقل کرد. همچنین ذوقی از نگهبان های دانشگاه هم نقش برجسته ای در این اقدام داشت. تا این لحظه خبری از این عزیزان به دست نیامده است.



گفتنی است که در تجمع امروز در دانشگاه امیرکبیر دانشجویان قصد نمایش دادن عکس مجید توکلی را داشتند که با حمله نیروهای بسیجی همراه شد.

فیلم / تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه گیلان 16 آذر 1389 / دانشکده هنر دانشگاه تهران ۱۶ آذر

دانشگاه گیلان





دانشکده هنر دانشگاه تهران


خبرهای کوتاه از دانشگاههای ايران در روز دانشجو

خبرهای کوتاه از دانشگاههای ايران در روز دانشجو


آغاز تجمع دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر



دانشجونیوز : دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به پاسداشت 16 آذر و در حمایت از دانشجویان دربند، دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش دانشجونیوز، از ساعات ابتدای صبح امروز شانزدهم آذر 89 حدود 50 دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک به این دانشگاه ممنوع الورود شده اند. نیروهای انتظامات بدون ارائه ی دلیل مشخص، از ورود این دانشجویان به دانشگاه جلوگیری می کنند. همچنین درهای دانشگاه توسط نیروهای امنیتی و پلیس محاصره شده و رفت و آمد دانشجویان توسط این نیروها نیز کنترل می شود.

در داخل دانشگاه نیز نیروهای انتظامات با حضور در پارک دانشگاه (محل اعلام شده برای تحصن امروز) از نشستن و ایستادن دانشجویان

در آن جلوگیری می کنند. بنا بر خبرهای رسیده تا کنون تعدادی از کلاس های صبح توسط دانشجویان تعطیل شده است.



شکست مراسم فرمایشی روز دانشجو در دانشگاه اصفهان



کلمه : دانشجویان دانشگاه اصفهان به دعوت مدیریت دانشگاه و بسیج دانشجویی برای شرکت در مراسم فرمایشی روز دانشجو در این دانشگاه بی‌اعتنایی کردند.

بر اساس گزارش رسیده به کلمه، امروز (۱۶ آذر) قرار بود طبق فراخوان مدیریت دانشگاه و بسیج، استادان و دانشجویان دانشگاه اصفهان در ساعت ۱۱ و پانزده دقیقه در مراسمی فرمایشی در صحن دانشگاه اجتماع برگزار کنند. اما تا یک ساعت پس از زمان مقرر هم هیچ کس در مکان تعیین شده حاضر نشد.

بر اساس این گزارش، پس از مشخص شدن بی‌اعتنایی دانشجویان به فراخوان مراسم فرمایشی روز دانشجو، انتظامات دانشگاه ناچار شد بعد از ساعت ۱۲ و به رغم تعطیل کلاسها، با بستن مسیر خروج دانشجویان، برای مدت چند دقیقه جمعیت محدودی را در صحن دانشگاه متوقف سازد تا شکست فراخوان مدیریت و بسیج دانشگاه را بپوشاند.



آژانس ايران خبــــــــــــــر :

حكومت سركوبگر آخوندي برای مقابله با نارضایتی دانشجویان در دانشگاه بوشهر و آزار و اذیت دانشجویان، از طریق مزدوران بسیجی خود در دانشگاه اقدام به پخش به اصطلاح قرآن و نوحه از طریق بلندگو از صبح تا شب می‌کند و با اين كار بر نارضايتي دانشجويان افزوده است .



دانشجويان دانشگاه رازي كرمانشاه دست به يك حركت اعتراضي زدند ، نيروهاي حراست به آنها حمله ور شده و از شكل دادن تجمع ممانعت به عمل آوردند.



از ظهر امروز دانشجويان در دانشكده فني رشت تجمع كرد ه اند , مزدوران حكومتي 3 تن از دانشجويان اين دانشگاه را دستگير كرده اند و در حضور مسئولين دانشگاه گفتند كه فقط اگر دانشجويان متفرق بشوند دانشجويان دستگير شده را آزاد ميكنند وبدين ترتيب سه دانشجو را به گروگان گرفتند, دانشجويان ازاين حركت مزدوران به خشم آمده اند و شعارهاي ضد حكومتي مي دهند. جمعيت تجمع كنندگان بسيار زياد است

اعتراض به حضور نیروهای امنیتی موتورسوار در دانشگاه شهرکرد

اعتراض به حضور نیروهای امنیتی موتورسوار در دانشگاه شهرکرد


*پیام مشترک بهاره هدایت و مجید توکلی به مناسبت روز دانشجو

اعتراض به حضور نیروهای امنیتی موتورسوار در دانشگاه



انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد با انتشار بیانیه ای خبر از تجمع آرام در روز دانشجو در این دانشگاه داده است. به گزارش دانشجو نیوز، انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد، از حضور گسترده ماموران امنیتی به همراه حراست در روز ۱۵ آذر خبر داده و عنوان کرده که این حضور گسترده به منظور جلوگیری از استقبال از محمد حیدرزاده بود.



در قسمتی از بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد آماده است: “با توجه به فضای محدود دانشگاه شهرکرد و امکان بالای لو رفتن و سرکوب نیروهای جدید و کمتر شناخته شده و نیز راهبرد جدید فعالین دانشجویی، مبنی بر دوری از خشونت و بسط شبکه های افقی دانشجویی و پرهیز از اتلاف نیرو در حرکت های رادیکال (مراجعه شود به راهبرد جدید دفتر تحکیم وحدت)، خرد جمعی ما را بر آن داشت تا به جای روی آوردن به حرکات پرهزینه و حساسیت زا، در روز دانشجو به یک گردهمایی مختصر بسنده کرده و این روز که آن را «روز محمد حیدرزاده در دانشگاه شهرکرد» نام نهاده ایم ، گرامی بداریم.”

"باری، امروز، ۱۵ آذر، موتورسواران درون دانشگاهی و گمنامان بدنام برون دانشگاهی با ممانعت از استقبال دانشجویان از محمد حیدرزاده(فعال دانشجویی دانشگاه شهرکرد )، نشان دادند که برای سرکوب و ارعاب، هیچ خط قرمزی نمی شناسند و برآنند که هر صدایی را در نطفه خفه کنند."



پیام مشترک بهاره هدایت و مجید توکلی به مناسبت روز دانشجو



به گزارش "تغییر"، بهاره هدایت و مجید توکلی، دو دانشجوی آزاده دربند، اخیرا پیامی را از داخل زندان برای کمپین ۱۶ آذرارسال کرده اند. آنها در این پیام تلاشهای دانشجویان ایرانی خارج از کشور را ستوده اند و آنرا فرصت مناسبی برای حفظ و اعتلای جنبش دانشجویی دانسته اند. در بخشی از پیام بهاره هدایت و مجید توکلی خطاب به دانشجویان خارج از کشور آمده است: “همان گونه که تجربه مبارزات و تلاش های در خور توجه و تاثیرگذار دانشجویان پیش از انقلاب در خارج از کشور نشان داد، تلاش برای رسیدن به دموکراسی و آزادی در سرزمین مان، ایران، حد و مرز جغرافیایی نمی شناسد و می تواند در هر گوشه ای از جهان، متناسب با امکانات و فضای موجود، پیگیری شود. از همین رو تلاش های صورت گرفته در این زمینه و در سالیان اخیر قابل تقدیر است و لازم است که دانشجویان و فعالین دانشجویی حاضر در خارج از کشور که از فراغ بال و آزادی بیشتری برخوردار هستند قدر نیرو و امکانات خود را بدانند و بیش از این تلاش نمایند تا به مبارزات آزادی خواهانه ملت، که امروز با سرکوب های شدیدی در داخل مواجه است، حداکثر کمک و یاری را برسانند.”

"بار دیگر درودهای خود را بر تلاش های خالصانه ای که توسط دانشجویان فعال در خارج از کشور صورت می گیرد می فرستیم. ما عمیقا باور داریم که روزی دست در دست یکدیگر کبوترهای صلح و آزادی را در میهن مان پرواز خواهیم داد و اوج گیری شان را در آسمان آبی ایران به نظاره خواهیم نشست. به امید آن روز که چندان هم دور نیست…."

فيلم / تجمع اعتراضي دانشجويان دانشگاه باراجين قزوين 16آذر89 (2 فیلم)

فيلم / تجمع اعتراضي دانشجويان دانشگاه باراجين قزوين 16آذر89 (2 فیلم)


کیفرخواست بسیج دانشجویی علیه موسوی، کروبی و خاتمی

کیفرخواست بسیج دانشجویی علیه موسوی، کروبی و خاتمی


جرس: در حالی که شکایت هفت اصلاح‌طلب از فرماندهان قرارگاه ثارالله، برای این چهر‌ه‌های اصلاح‌طلب حبس و احکام طولانی مدت بازداشت را در پی داشت، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با ارائه کیفر خواستی علیه موسوی، کروبی و خاتمی، خواستار "محاکمه و مجازات" آنها شد.



به گزارش جرس، در این نامه که از انتخابات دهم ریاست جمهوری "پتک جمهوریت بر سر دشمنان قسم خورده نظام اسلامی" تعبیر کرده‌اند، از دستگاه قضایی خواسته شده تا بیش از این "اهمال" نکند و "مسببین اصلی فتنه" را مجازات کند.



در این کیفرخواست با نام بردن از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی آنان به "بر هم زدن امنيت كشور"، "تبليغ عليه نظام"، "تحريك مردم به جنگ و کشتار" و "دروغ‌گویی" و "انتشار بیانیه"، متهم شده‌اند.



رونوشت این کیفرخواست برای آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران فرستاده شده است.



انتشار گسترده این کیفرخواست در حالی صورت گرفته است که جمهوری اسلامی و رسانه‌های وابسته به آن تلاش دارند، صدای هرگونه دادخواهی و اعتراض خانواده‌های کشته‌شدگان و زندانیان سیاسی یک سال و نیم اخیر را به سکوت تبدیل کنند و از انتشار اخبار آنان جلوگیری کنند.



گفتنی است نخستین بار تیرماه سال گذشته بود که شایعه اعلام شکایت از موسوی و کروبی در راهروهای مجلس پیچید.



۲۸ مهر، حمید رسایی، نماینده‌ طرفدار احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی، از شکایت ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض به تقلب‌های انتخاباتی و تحویل شکایت‌نامه‌ای ‌به دادستانی تهران خبر داده بود اما دادستان این ادعا را رد کرد.



چندی پیش دادستان کل کشور در واکنش به بیانیه اخیر میر حسین موسوی پیرامون روز دانشجو و ۱۶ آذر، ادعا کرد "این بیانیه به نوعی پافشاری بر مواضع قبلی بوده است" و هشدار داد "با تکرار افعال مجرمانه بر پرونده وی افزوده می شود و اگر به این اقدامات ادامه دهد با او برخورد می شود." وی نگفت کدام پرونده و اینکه شاکیی این پرونده کیست.

انگلیس موسس ویکی لیکس را بازداشت کرد

منابع خبری لحظاتی پیش از بازداشت "جولیان آسانگ" موسس ویکی لیکس پس از برگزاری جلسه دادگاه وی در لندن خبر دادند.


به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه اسکای نیوز لحظاتی پیش از صدور حکم بازداشت برای موسس ویکی لیکس توسط دادگاهی در انگلیس خبر داد.



آسانگ در این دادگاه متهم به برقراری روابط نامشروع و غیر اخلاقی شده بود. بر این اساس، در پی صدور این حکم موسس ویکی لیکس به بازداشتگاه انتقال داده شده است.



پایگاه ویکی لیکس اخیرا بیش از 250 هزار سند درباره دستگاه دیپلماتیک آمریکا جدید منتشر کرده که جنجال زیادی به پا کرده است.

فیلم / حضور سنگین ون های پلیس و موتورسوارهای یگان ویژه در نزدیکی میدان انقلاب - 16 آذر

فیلم / حضور سنگین ون های پلیس و موتورسوارهای یگان ویژه در نزدیکی میدان انقلاب - 16 آذر

فیلم / کشیدن داربست و برزنت در جلوی درب ورودی دانشگاه تهران - 16 آذر 89

دیده بان حقوق بشر : افزایش عملیات سرکوبگرانه علیه دانشجویان در ايران

دیده بان حقوق بشر : افزایش عملیات سرکوبگرانه علیه دانشجویان در ايران


در آستانه روز دانشجو تعداد زیادی از آنان در زندان به سر می برند، دیگران از تحصیلات محروم شده اند

(نیویورک، 7 دسامبر 2010)– ‏ امروز سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت ‏روز دانشجو سراسر کشور تعداد زیادی از دانشجویان در زندان به سر می برند و تعدادی دیگر از ادامه تحصیلات به دلیل فعالیتهای سیاسی و یا اعتقادات مذهبی خود محروم شده اند. تعداد زیادی از افرادی که دربند می باشند مقامات عالیرتبه تشکلهای منتقد دانشجویی می باشند.



هدف قرار دادن دانشگاه های ایران توسط دولت جهت تحکیم قدرت و سرکوب مخالفت اخیرا رو به افزایش یافته است. در طی سال 2005، دولت محمود احمدی نژاد برنامه ای پیاده کرده است تا مخالفت در دانشگاه ها را خنثی نموده و سیستم تحصیلاتی کشور را اسلامی تر کند. اقدامات این کمپین که توسط وزارتهای آموزش و پرورش، علوم، و اطلاعات برنامه ریزی شده شامل بازداشت تعدادی از دانشجویان، محرومیت دانشجویانی که فعالیت سیاسی می کنند و یا اعضای جامعه بهاییان می باشند از ادامه تحصیل، استفاده از کمیته های انضباطی جهت تحت نظر قرار دادن، تعلیق و یا اخراج دانشجویان، افزایش حضور گروه های طرفدار دولت وابسته به بسیجیان، و محدود کردن فعالیتهای جنبش دانشجویی می باشد.



جو استورک معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر اظهار داشت: «دولت ایران تحت پوشش اقدام علیه امنیت کشور و فریب خوردن توسط «عوامل بیگانه» فعالین دانشجویی را متهم می کند تا به کمپین خود جهت حذف جنبش دانشجویی و فشار بر آزادی تحصیل بپردازد». وی افزود: «با وجود افزایش این فشارها دانشجویان همچنین در خط مقدم مبارزه جهت کسب آزادیهای بیشتر هم در عرصه دانشگاه ها و هم در کل جامعه هستند».



دوره اخیر بازداشت سران جنبش دانشجویی اوایل ماه گذشته صورت گرفت هنگامی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی چهار عضو دفتر اتحادیه دانشجویی تحکیم وحدت (دفتر تحکیم وحدت) را بازداشت کردند. دفتر تحکیم وحدت یکی از مهمترین تشکلهای دانشجویی در کشور محسوب می شود.



روز دانشجو همزمان با سالروز قتل سه دانشجوی دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی دولت شاه به تاریخ ایرانی 16 آذر یا 7 دسامبر 1953 می باشد. طی روز دانشجوی سال گذشته، تجمعاتی در سراسر دانشگاه های کشور بروز یافت که در آنان تعداد زیادی از دانشجویان نارضایتی خود را نسبت به انتخابات بحث برانگیز ژوئن 2009 ابراز کردند.

مقامات تعدادی از معترضان را دستگیر کردند از جمله آنان مجید توکلی دانشجوی دانشگاه امیر کبیر و عضو انجمن اسلامی دانشجویان بود که در طی سخنرانی از دولت انتقاد نمود. دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی توکلی را به هشت سال و نیم زندان در رابطه با اتهامات متفاوت امنیتی از جمله «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، و «توهین به مقام رهبری و رئیس جمهوری» محکوم کرد. توکلی در حال حاضر در زندان اوین به سر می برد.



بنا به منابع نزدیک دفتر تحکیم وحدت، تا ماه نوامبر 2010 بیشتر از 70 دانشجو در سراسر کشور به دلیل فعالیتهای سیاسی و یا وابستگی خود به تشکلهای دانشجویی که توسط دولت غیر قانونی اعلام شده اند دربند بودند.



در روز 5 نوامبر 2010 هشت مامور امنیتی وارد خانه پدری علی قلی زاده در شهر مشهد شده و او را بدون حکم دادگاه و برخلاف قوانین کشور بازداشت کردند. دو روز بعد، مامورین لباس شخصی متعلق به وزارت اطلاعات علی رضا کیانی را جلوی دانشگاه مازندران دستگیر نمودند. در همان روز، مقامات محسن برزگر را در شهر بابل و محمد حیدرزاده را در شهرکرد مستقر در غرب کشور بازداشت کردند. مقامات این چهار فعال را به زندان اوین در تهران منتقل کردند، اما در اواخر ماه نوامبر و اوایل دسامبر قلی زاده، کیانی، و حیدرزاده را آزاد نمودند. برزگر همچنین در بند 240 زندان اوین به سر می برد و مقامات او را از دسترسی به وکیل و خانواده اش محروم ساخته اند.



طی بیانیه ای که در روز 8 نوامبر انشار یافت، دفتر تحکیم وحدت مقامات دولتی را متهم به هدف قرار دادن این چهار عضو کرده و ادعا نمود که دلیل اصلی این بازداشتها انتخاب آنان به عنوان عضو شورای مرکزی این تشکل بوده است. چند منبع نزدیک به دفتر تحکیم به سازمان دیده بان حقوق بشر گفتند که مقامات این دانشجویان را اندکی پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات سالیانه این گروه بازداشت کردند. امسال این انتخابات به دلیل عدم امنیت از طریق انیترنت برگزار گردید.



در روز 31 اکتبر رجانیوز، یک سایت فارسی زبانی که نزدیک به وزارت اطلاعات شمرده می شود، به «غیرقانونی بودن» دفتر تحکیم تاکید نمود و طی مقاله ای چند عضو این گروه را متهم به اربتاط با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) و سازمان مجاهدین خلق کرد. دولت ایران هر دو حزب را به عنوان گروه های تروریستی می شناسد. دفتر تحکیم وحدت و تعدادی از سایتهای فارسی زبان وابسته به گروه های دیگر جنبش دانشجویی این اتهامات را رد کرده و ادعا نموند که این بازداشتها نشانگر کمپین جدیدی از سوی دولت جهت سیاه نمایی جنبش دانشجویی و سرکوب مخالفان می باشد.



در سال 2009 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که فعالیت دفتر تحکیم وحدت غیرقانونی می باشد. طی عملیات سرکوب کننده گسترده ای که بعد از انتخابات بحث برانگیز ژوئن 2009 صورت گرفت نیروهای امنیتی بیش از 200 دانشجو از جمله تعدادی از مقامات عالیرتبه دفتر تحکیم وحدت را بازداشت کردند. تعداد چشمگیری از این بازداشتها در ماه نوامبر و اوایل ماه دسامبر 2009 رخ داد. این عملیات ماه ها بعد از حمله نیروهای امنیتی به کوی دانشگاه تهران که منجر به قتل چند دانشجو شد و چند هفته قبل از برگزاری بزرگداشت روز دانشجو صورت گرفت.



مامورین تعداد زیادی از دانشجویان را هفته ها و بدون اجازه ارتباط برقرار کردن با دنیای بیرون و پیش از اینکه مقامات قضایی کیفرخواستهای آنها را صادر کنند و یا وکلا امکان بررسی پرونده موکلین خود را داشته باشند در زندان نگه داشتند. بعضی از بازداشت شدگان نیز ادعا کردند که مامورین امنیتی و اطلاعاتی تحت شکنجه آنها را وادار به اعتراف نسبت به جرمهایی که مرتکب آنها نشده بودند نمودند. قوه قضاییه این دانشجویان را در دادگاه های غیر علنی انقلاب محاکمه کرد.



بهاره هدایت و میلاد اسدی دو عضو دیگر دفتر تحکیم وحدت هستند که در سال 2009 بازداشت شدند. آنها هم اکنون در زندان اوین به سر می برند. هدایت اولین دبیر کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت و اولین (و تاکنون تنها) زن برگزیده کمیته مرکزی سازمان ملی دانشجویان بود. مقامات او را در 30 دسامبر سال 2009 دستگیر و متهم به جرایم متعدد علیه امنیت ملی شامل «تبلیغ علیه نظام»، «شرکت در تجمع های غیرقانونی»، و «توهین به رئیس جمهور» کردند. بهاره هدایت در ماه مه سال 2010 توسط دادگاه انقلاب کشور به نه سال و نیم زندان محکوم شد. نیروهای امنیتی اسدی را در روز 30 نوامبر 2009 بازداشت کردند. قاضی مغیثه قاضی شعبه 28 دادگاه انقلاب او را به هفت سال زندان به دلیل جرمهای مشابه امنیتی محکوم نمود.



دولت محمود احمدی نژاد همچنین گروه های دانشجویی دیگری و نیز اعضای این تشکلها را از جمله سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی ادوار تحکیم وحدت (ادوار تحکیم وحدت) و شورای دفاع از حق تحصیل هدف قرار داده است. تعدادی از شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت از جمله احمد زیدآبادی، عبدالله مومنی،علی ملیحی، علی جمالی، و نیز حسن اسدی زیدآبادی در حال حاضر در زندان اوین به سر می برند. نیروهای امنیتی احمد زیدآبادی و مومنی دبیر کل و سخنگوی این سازمان را طی اعتراضات انتخاباتی سال گذشته دستگیر نمودند. احمد زیداآبادی، مومنی، و ملیحی هم اکنون جمعا 14 سال و 11 ماه محکومیت را در ارتباط با اتهامات امنتیی مانند «شرکت در تجمع های غیرقانونی»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رئیس جمهور» سپری می کنند.

در ماه سپتامبر 2009 مومنی نامه سرگشاده ای به آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهری اسلامی ارسال نمود که در آن جزئیات بدرفتاری و شکنجه هایی که توسط زندانبانان تحمل کرده بود درج شده بود. مومنی از سران معترضان دانشجویی ژوئیه سال 1999 است.



ضیاء نبوی، از تاسیسگران شورای دفاع از حق تحصیل، در حال حاضر حکم 10 ساله خود را در زندان کارون اهواز سپری می کند. مامورین وزارت اطلاعات نبوی را در روز 15 ژوئن 2009 بازداشت کردند، و مقامات قوه قضاییه او را به جرائمی مرتبط به درخطر انداختن امنیت کشور از جمله «ارتباط و همکاری با منافقین» متهم نمودند. مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، از روز 3 نوامبر سال 2009 در زندان به سر می برد. دادگاه انقلاب در آوریل سال 2010 او را به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» محکوم به 28 ماه زندان نمود. یکی از تاسیسگران دیگر شورای ذفاع از حق تحصیل، مجید دری، هم اکنون حکم شش سال خود را در زندان به دلیل فعالیتهای دانشجویی سپری می کند.

بنا به گزارش جدید کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران دولت محمود احمدی نژاد از سال 2005 بیش از 200 دانشجو را مبنی بر عقاید سیاسی و یا مذهبی شان از ادامه تحصیل در دانشگاه ها محروم ساخته است.



در سال 2008 مقامات نبوی، گلرو، و دری را از ادامه تحصیل محروم ساختند. در واکنش به این اقدام آنها شورای دفاع از حق تحصیل را به وجود آوردند. شورای دفاع از حق تحصیل یکی از گروه های دانشجویی بود که جهت افشاگری و مبارزه با سیاست دولت مبنی بر محروم نمودن دانشجویان از ادامه تحصیل به خاطر مسائل سیاسی و یا مذهبی فعالیت می کرد. گروه دیگری به نام جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلاتی که بطور عمده به محرومیت بهاییان می پرداخت نیز در این زمینه فعال بود. سیاست فعلی دولت ایران محرومیت از ثبت نام و یا ادامه تحصیل بهاییان به مجرد کشف بهایی بودن آنان است. در سال 2009، مقامات همچنین قلی زاده و برزگر، اعضای دفتر تحکیم وحدت را که اخیرا بازداشت شده بودند از ادامه تحصیلات محروم نمود.

استورک گفت: «به جای قدردانی و تجلیل از این دانشجویان، دولت ایران بطور دائم 16 آذر را با افزایش فشار بر روی آزادی تحصیل به یادگار نگاه می دارد». وی افزود: «وقت آن رسیده است که به جای این فشارها مقامات به مناسبت این روز دانشجویانی را که به دلیل اتهامات بی اساس دربند هستند آزاد کرده و به صدها دانشجوی دیگر که از حق تحصیل محروم می باشند اجازه برگشت سر کلاسهایشان بدهد».

استقبال گرم از صفار هرندی در دانشگاه رازی کرمانشاه / مرگ بر دیکتاتور

استقبال گرم از صفار هرندی در دانشگاه رازی کرمانشاه / مرگ بر دیکتاتور


«تغییر»: بعد از لغو مناظرۀ محمد حسین صفار هرندی با دبیر کل سابق جبهه مشارکت، حضور وزیر ارشاد دولت نهم سبب اعتراض گستردۀ دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه گردید، که وی را با شعارهای “مرگ بر دیکتاتور” و خروج دسته جمعی از سالن سخنرانی روبرو کردند.

در جریان اعتراضات ديروز دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه، دو نفر از دانشجویان نیز بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شدند.

به گزارش خبرنگار جرس، روز دوشنبه ۱۵آذر ماه، در مراسمی که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شده بود، دانشجویان با ورود محمدحسین صفار هرندی که قبلاً قرار بود در مناظره دانشگاه عباسپور با محمد رضا خاتمی شرکت کند، با شعار مرگ بر دیکتاتور او و هیات همراهش را غافلگیر کردند .

این گزارش افزود “پس از این شعار ها جمع کثیری از دانشجویان شروع به دست زدن های متمادی در حمایت از شعار دهندگان نمودند که تا مدت طولانی ادامه داشت و مجری مراسم با در خواست های مکرر خود سعی در آرام نگهداشتن جو آمفی تئاتر نمود اما با بی توجهی دانشجویان همراه شد.”

لازم به ذکر است بسیج دانشجویی که چند روز اخیر با ثبت نام از دانشجویان و صدور دعوت نامه برای آنچه که آنرا مراسم جشن ۱۶آذر می نامیدند تمام تلاش خود را کرده بوند تا صندلی ها اکثراً در اختیار افراد بسیج قرار بگیرد و به هیات همراه صفار هرندی اطمینان داده بودند که هیچ گونه اتفاقی رخ نخواهد داد .

همچنین دانشجویان با پخش کردن اعلامیه و تراکت هایی خواهان آزادی مجید دری و دیگر دانشجویان در بند بودند که با برخورد نیروهای لباس شخصی روبرو شدند.

پس از نمایش نماهنگ هایی نوبت به سخنرانی صفار هرندی رسید که جمعی از دانشجویان با دادن شعار مرگ بر دیکتاتوراز سالن خارج شدند و بسیجیان شروع به فرستادن صلوات نمودند.

صفار هرندی پس از خروج بسیاری از دانشجویان صحبت های بریده بریده خود را در جمع ماموران حراست و افراد باقی مانده اکثراً بسیجی اینگونه آغاز کرد که ما هم با دیکتاتوری مخالفیم و شعار مرگ بر دیکتاتور بسیار شعار پسندیده ای است و ما با دیکتاتورهایی که دانشمندان هسته ای ما را ترور می کنند مخالفیم ما به طور مفهومی با دیکتاتوری مخالفیم فقط بر سر مصداق ها با هم تفاوت داریم و عده ای هم که هنوز در رابطه با شایعه تقلب در انتخابات سال گذشته مسئله دارند با گفتگو می توان آن را حل کرد و خروج از سالن راه حل نیست .

در خارج از سالن و در هنگام خروج تعدادی از دانشجویان از درب های خروجی دانشگاه دو تن از دانشجویانی که در مراسم شرکت کرده بودند توسط افراد لباس شخصی و با هماهنگی حراست دانشگاه بازداشت شدند و خبر دقیقی از محل نگهداری و وضعیت آنها در دست نیست.

همچنین در چند روز اخیر اعلامیه های بسیاری در سطح دانشگاه مبنی بر برگزاری تجمع فراگیر دانشجویی در ساعت یازده و نیم روز سه شنبه ۱۶ آذر ماه در مقابل صحن اصلی دانشکده فنی پخش شده است.