Tuesday, July 27, 2010

احمدی نژاد: برای مذاکرات شرايط خاص خودمان را داريم

احمدی نژاد: برای مذاکرات شرايط خاص خودمان را داريم




۱۳۸۹/۰۵/۰۵

محمود احمدی نژاد روز سه شنبه در گفت وگويی تلويزيونی و پس از اعمال تحريم های اتحاديه اروپا گفت که برای هرگونه مذاکره، «شرايط خاص خودمان را داريم.»



به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای احمدی نژاد در گفت وگو با تلويزيون دولتی پرس تی وی بار ديگر از شرايطی صحبت کرده که پيشتر هم به آن اشاره کرده بود.



این در حالی است که علی اصغر سلطانيه نماينده جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است ايران شرطی ندارد و حتی نامه ای مبنی بر گفت وگوهای بدون پيش شرط در مورد مبادله سوخت اتمی را به يوکيا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تحويل داده است.



آقای سلطانيه در زمان تحويل نامه به آقای آمانو گفت:«حرکت ما نشان می دهد آمادگی کامل برای گفت وگو در مورد مبادله سوخت اتمی که محورهای اصلی گفت وگو با پنج به علاوه يک بود را داريم.»



به گزارش شبکه خبری انگليسی زبان پرس تی وی، آقای احمدی نژاد گفته از سرگيری مذاکرات وابسته به اين است که ما بدانيم که آيا خواهان دوستی هستند يا خصومت و اين که نظر آنها در مورد زرادخانه اتمی اسراييل چيست.



گفت وگوهای ايران را گروه پنج به علاوه يک، متشکل از پنج کشور عضو دايم شورای امنيت و آلمان، در سال گذشته ناکام ماند و در نتيجه آن، تحريم ها عليه ايران تشديد شد.



اظهارات آقای احمدی نژاد در حالی است که اتحاديه اروپا تحريم های ايران را تصويب و نهايی کرد که سرمايه گذاری در نفت و گاز را هدف گرفته و در راستای دور چهارم تحريم های سازمان ملل و تحريم های آمريکا عليه ايران است.



آقای احمدی نژاد گفت:« اين تصور که آنها (غرب) فکر می کند می تواند با تحريم ما را مجبور به گفت وگو کند، ناکام است.»



روسيه هم که از دور چهارم تحريم های ايران در شورای امنيت حمايت کرده بود هم از اقدام اتحاديه اروپا انتقاد کرده است.



ايران که ذخاير غنی نفت خام دارد، به دليل ناکارآمدی صنايع پالايش نفت، حدود ۴۰ درصد از بنزين مصرفی خود را از خارج وارد می کند.



به گزارش رويترز، ديپلمات های غربی می گويند با توجه به اين که ديگر مبادله سوخت اتمی باعث کاهش نگرانی غرب از ساخت سلاح اتمی از سوی ايران نيست، در نتيجه ادامه اين راه هم بی فايده است.



آمريکا و غرب فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی را تلاش مخفی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند و از ايران خواسته اند برای اعتماد سازی، فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و اعتماد سازی کند. تهران می گويد فعاليت های اتمی را برای توليد برق دنبال می کند و حاضر به تعليق نيست.

بیچاره های متوحش دروغگوی غارتگر

یک روز پس از انتشار نتایج نظرسنجی جهاد دانشگاهی (زیر نظر دولت) که در آن تصریح شده دولت محمود احمدی نژاد از مدیریت فضای عمومی کشور پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری ناتوان بوده، رئیس دولت دهم از "برنامه هایی" خبر داد که برای "مدیریت جهان" تدارک دیده است.




احمدی نژاد این سخنان را پیش از ظهر دیروز در پنجمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر بیان کرد. از بدو روی کار آمدن دولت نخست احمدی نژاد، وی، اعضای دولت او و دیگر چهره ها و مقامات جریان حاکم به دفعات اعلام کرده اند برنامه های متعددی برای مدیریت جهان دارند.



با این حال هیچ یک از این آنان تاکنون نمونه ای از برنامه های خود برای مدیریت جهان را اعلام نکرده و صرفا به بیان سخنانی مبهم و کلی در این خصوص اکتفا کرده اند.



سخنان دیروز احمدی نژاد اما سرشار از واژه های منفی علیه دولت های خارجی بود. او در این اظهارات، قدرت های بزرگ جهان را "متوحش، دروغگو، فریبکار، بیچاره، غارتگر" و... توصیف و تهدید کرد که "ملت ایران آنها را دفن خواهد کرد."



احمدی نژاد دیروز با انتقاد از برخوردهای اخیر قدرت های خارجی با جمهوری اسلامی، این رفتار را در راستای برنامه هایش برای مدیریت جهان دانست.



او گفت: "نه اينكه ما بخواهيم و يا اينكه دوست داشته باشيم بلكه برنامه‌هايي براي مديريت جهاني داريم كه آنها دقيقا همان كار را انجام مي‌دهند."



احمدي‌نژاد هم‌چنين با ابراز تاسف براي اين قدرت‌ها كه تا اين حد سقوط كرده‌اند، خاطرنشان كرد: "اميدواريم اين حرف‌ها را بشنوند و خودشان را اصلاح كنند."



وی سپس مثال اين مساله را معرفي رژيم صهيونيستي به عنوان رژيمي براي فريب ملت‌ها توسط ايران عنوان كرد: "عملكرد اين قدرت‌ها دقيقا اين حرف را ثابت مي‌كند. ما بدون هزينه به جلو مي‌رويم و بزرگ‌ترين دشمنان تاريخي ملت ايران را با كمترين هزينه‌ها به زير مي‌كشيم."



احمدی نژاد سپس به قدرت‌های جهانی نصيحت كرد دست از اين كارهاي خود بردارند و به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند و اگر مي‌خواهند در آينده‌ جهان حضور داشته باشند خود را اصلاح كنند.







ناتوان در داخل؛ مدعی در جهان



"راهکارهای جهانی" احمدی نژاد یک روز پس از آن بیان شد که سایت کلمه نتایج نظرسنجی موسسه دولتی جهاد دانشگاهی را منتشر کرد. بر اساس این نظرسنجی که خرداد سال جاری انجام شده، بیش از 76 درصد شهروندان تهرانی نارضایتی خود را از شرایط کنونی جامعه و مدیریت دولت ابراز داشته و خواستار "تغییر اساسی وضع موجود" شده اند.



در حالی که مقامات دولت و چهره های حکومتی در ماه های اخیر مدعی کنترل بحران و پایان یافتن آنچه "فتنه سبز" می خوانند شده اند، بیش از 65 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که دولت نه تنها در مدیریت شرایط ناتوان بوده بلکه "اعتراضات، به صورت پنهانی ادامه دارند."



براساس نتایج این نظر سنجی همچنین "مشکلات اقتصادی ونبود آزادی های سیاسی" به عنوان بزرگترین بحران موجود در جامعه و "تهدیدهای بین المللی وخطر حمله نظامی" از دیگر دغدغه های مردم عنوان شده است.



یکی از دیگر نکات جالب توجه این نظرسنجی آن است که "وضعیت پوشش زنان در جامعه" به عنوان "اولویت آخر" مردم عنوان شده،در حالیکه حکومت همواره سعی می کند آنچه "وضعیت نامناسب حجاب و عفاف در جامعه" بیان می کند را عمده ترین مشکل مردم وانمود کند.



همچنین به رغم تبلیغات دولتی و اظهارنظرهای مقامات حکومتی بیش از۶۹ درصد مردم وضعیت کشور را "مبهم و نگران کننده" تشخیص داده اند. وضعیت کشور از نظر مردم در قیاس با سال گذشته بیش از ۹درصد بحرانی تر شده است.



شهروندان تهرانی در مورد میزان محبوبیت احمدی نژاد و موسوی بعد از یکسال از گذشت انتخابات معتقدند ۵۶٫۱ درصد از محبوبیت احمدی نژاد کاسته شده در حالیکه۳۶٫۹ درصد بر محبوبیت مهندس موسوی در قبال افزایش ۲۲٫۶ درصدی محبوبیت احمدی نژاد افزوده شده.



جامعه آماری این طرح شامل شهروندان بالای۱۸ سال تهرانی از کلیه اقشار و گروه های اجتماعی در زمان اجرای طرح است. شیوه نمونه گیری این نظر سنجی به صورت چند مرحله ای و در سطح شهر تهران بوده است. لازم به ذکر است اطلاعات این نظر سنجی با ابزار پرسشنامه وبا مراجعه به میادین گردآوری شده است.



سایت کلمه با انتشار نتایج این نظرسنجی نوشته: "علی رغم اینکه این نظر سنجی از نحوه تنظیم سئوالاتی که طرح گردیده نشان می دهد با محدودیت های جدی روبرو بوده است اما گویای این واقعیت است که جنبش سبز همچنان دارد با قوت به سوی اهداف تعیین شده که در منشور این جنبش تبیین گردیده به پیش می رود ودرواقع نتایج این سنجش قابل تعمیم برای سراسر کشور می باشد."







احمدی نژاد: آزارمان به هیچکس نرسیده



در چنین شرایطی، احمدی نژاد کماکان به تئوری پردازی های خود در سطح بین المللی ادامه داده و در جدیدترین سخنانش بار دیگر از "مدیریت جهان" سخن گفته است.



او در بخش دیگری از سخنانش در جشنواره کارآفرینان برتر با طرح اين سئوال كه "چرا تا اين حد قدرت‌هاي فاسد جهاني از دست ملت ايران عصباني‌اند" با اشاره به "صدور قطعنامه چهارم عليه ایران در شرايطي كه رژيم صهيونيستي كشتي حامل كمك‌هاي بشردوستانه به غزه را مورد هجوم قرار داده بود"، خاطرنشان كرد: "چرا امروز تنها حرف رسانه‌هاي دنيا ايران است؟ آيا واقعا از ايران مي‌ترسند؟ مي‌گويند ايران خطري براي امنيت جهاني است و اين حرفي است كه خودشان درست كرده، تكرار و باور مي‌كنند. ايراني كه در طول تاريخ آزارش به كسي نرسيده و مورد هجوم سنگين‌ترين تجاوز قرار گرفته است همواره پيام دوستي براي صلح و بشريت داشته است."



احمدی نژاد از زمان روی کار آمدن در سال 1384 بارها خواستار نابودی اسرائیل و محو این کشور از نقشه جهان شده و این اظهارات او همواره مورد اعتراض گسترده دولت های جهان واقع شده است. فناوری هسته ای ایران نیز در همین راستا مورد ارزیابی قرارگرفته و پنهانکاری های جمهوری اسلامی نیزمزید بر علت شده است.







از بمب اتمی ایران می ترسید؟



احمدي‌نژاد در ادامه سخنرانی دیروزش با تاكيد بر اينكه آنها [قدرت های خارجی] در همه موارد احساس خطر مي‌كنند، گفت: "ما وقتي در عرصه‌ هسته‌يي به پيش مي‌رويم آنها نگرانند، وقتي در عرصه بيوتكنولوژي به پيش مي‌رويم باز هم نگرانند، حتي مي‌گوييم كه مي‌خواهيم هدفمند كردن يارانه‌ها را اجرا كنيم باز هم نگرانند. امروز هم سازهايشان را كوك كرده‌اند و دست در دست هم داده و خيال مي‌كنند كه با راه انداختن سر و صدا و جنگ رواني مي‌توانند ملت ايران را به عقب‌نشيني وادار كنند."



وی ادامه داد: "ملت ايران در گذشته سرزمين‌ها و ملت‌ها را با لشكركشي فتح نكرد بلكه با تدبير و سياست‌ورزي آن‌ها را به زير كشيد. ما امروز نيز براي مقابله با آمريكا نياز به جنگ نداريم. تدبير، فرهنگ و وحدت ايراني آن‌ها را به زير مي‌كشد و آنها اين مساله را مي‌دانند اما جرأت گفتن ندارند."



احمدی نژاد سپس به آنچه "سناريوی ايجاد جنگ رواني با اين مضمون كه ايران قصد ساخت بمب هسته‌ای دارد" می خواند اشاره کرد و خطاب به اين قدرت‌ها گفت: "بيچاره‌ها شما از يك بمب اتمي ايران مي‌ترسيد؟ شما كه چند هزار بمب داريد. اين نشان مي‌دهد شما دروغگو، ترسو و فريبكاريد."



وی همچنین با اشاره به كسري بودجه‌ 1480 ميليارد دلاري آمريكا خاطرنشان كرد: "آن‌ها مي‌دانند كه اگر فرهنگ و تمدن ايران شكوفا شود جايي براي غارت‌هاي گسترده‌ آن‌ها باقي نمي‌ماند. لذا براي مقابله با ما بازي تبليغاتي درست كرده‌اند كه در اين راستا بخشي از روسيه و كشورهاي اروپايي و رسانه‌ها را با خود همراه كرده‌اند كه البته كار آن‌ها را خداوند براي ما افشا كرد."



این برای دومین روز پیاپی بود که احمدی نژاد با حمله به روسیه این کشور را متهم به فریب خوردن و بازی کردن در سناریوی آمریکا کرد.



او دو روز قبل هم از "طراحی سناریوی یک جنگ پیچیده علیه ایران توسط آمریکا" خبر داده و گفته بود: "چرا رئيس‌جمهور روسيه بايد در نمايشنامه امريكايي‌ها بازي كند؟"



احمدی نژاد دیروز مجددا گفت: "اين قدرت‌ها از اينكه روح ملت ايران بزرگ شده و بيدار مي‌شود ناراحت و نگرانند و با اين قبيل داستان‌پردازي‌ها و سناريوي حمله به برخي كشورهاي خاورميانه و شلوغ كردن اين منطقه مي‌خواهند فلش را به سمت ايران نشانه بگيرند كه ايران قصد ساخت بمب دارد."



وی همچنین به آنچه "توحش برخی تمدن ها" می خواند اشاره کرد و افزود: "امروز كدام زن و مرد اروپايي آرامش دارد؟ احترام و عزت كجاست؟ و اصلا كدام زن و مرد در دنيا آرامش دارند؟ آن‌ها همه موجوديت بشر را خرج خودخواهي‌ها، زياده‌طلبي‌ها و توسعه‌طلبي‌هايشان كردند. كشوري كه حدود 5 ميليون جمعيت دارد با لشكركشي به كشور 200 ميليوني آن را به استثمار كشيد و غارت كرد. اين روند امروز شكست خورده و اميد تمام ملت‌ها به حركت ملت ايران است كه در اين راستا بايد ايران ساخته و به قله‌ها رسانده شود."







با ما دوستی کنید، سودش را می برید



در حالی که بر مبنای قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، تمام دولت های جهان از این حق برخوردارند که کشتی های ایرانی را در تمام آب های جهان مورد بازرسی و حتی توقیف قرار دهند، احمدی نژاد دیروز همچنین هشدار داد که "هركس تصميم بگيرد عليه ملت ايران اقدامي كند و كشتي‌هاي ايراني را بازرسي كند بلافاصله عكس‌العمل ملت ايران را دريافت خواهد كرد."



او مدعی شد: "تجربه نشان داده اين عكس‌العمل پشيمان كننده است."



پیش از او علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز تهدید کرده بود در صورت بازرسی کشتی های ایرانی، جمهوری اسلامی به این اقدام واکنش نشان خواهد داد.



احمدی نژاد روز گذشته افزود: "ايران هركس در سناريوي آمريكايي‌ها عليه ايران شركت كند، عمل او را دشمني تلقي كرده و پاسخ او را مي‌دهد."



به گفته او: "هركس با ما دوستي كرده سودش را برده است و بايد بدانيد كه اين بداخلاقي‌ها جز اين‌كه آبروي شما را ببرد اثري ندارد."



رئیس دولت دهم اضافه کرد: "با توجه به چند سال همكاري با سازمان‌هاي بين‌المللي در مورد بحث هسته‌يي، هم‌اكنون ايران مطمئن شده است كه اين قبيل اقدامات آن‌ها در جهت دشمني است و هركس در سناريوي آمريكا عليه ايران شركت كند دشمني تلقي شده و پاسخ آن داده مي‌شود."



وي بار ديگر خطاب به اين قدرت‌ها گفت: "ملت ايران صدها مورد نظير شماها را دفن كرده و چيزي باقي نمانده است كه اين مساله با تدبير و منطق و مديريت بوده است."



هم‌چنين با اشاره به احتمال حمله به چند كشور خاورميانه تصريح كرد: "زورتان به ايران نمي‌رسد و مي‌خواهيد چند فقير بيچاره را در منطقه مورد هدف قرار دهيد كه به نتيجه‌اي نمي‌رسيد. بدانيد كه هر تهديد دشمن مانند گذشته در كارخانه فرهنگ‌سازي ملت ايران تبديل به فرصت مي‌شود."







آرزو می کنم فروش بنزین را تحریم کنند



احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تحریم فروش بنزین به ایران هم اشاره کرد و گفت: "مي‌گويند كه بنزين را تحريم مي‌كنيم. اين از آرزوهاي من است كه بنزين تحريم شود. ظرف دو روز 17 ميليون ليتر جايگزين مي‌كنيم. همه‌ كارها را انجام داده‌ايم و كليدش آماده و در دست ماست. هر چيزي را كه مي‌خواهند تحريم كنند ببينند ظرف چند ماه كارآفرينان ما بهترينش را جاي آن مي‌گذارند. مي‌خواهيد ايمان، اراده، همت، عشق و يك ملت بزرگ را تحريم كنيد؟"



وی پیش از این هم مدعی شده بود که در صورت تحریم فروش بنزین به ایران، دولت او ظرف یک هفته تمام بنزین مورد نیاز کشور را تولید خواهد کرد اما تاکنون توضیح نداده در صورت برخورداری از چنین توانایی چرا پیش از تحریم بنزین توسط دولت های خارجی، این اقدام را عملی نمی کند؟







وی در عوض گفت: "آنها [قدرت های خارجی] مي‌دانند كه چه پتانسيل و توانمندي‌اي در ايران خوابيده است و اگر بيدار شود حناي آن‌ها رنگي نخواهد داشت."

گزینه هاي اسرائیل برای حمله به ایران

گزینه حمله نظامي به تاسیسات اتمي ایران همواره روی میز بوده است. چه روي میز، چه زیر میز و چه خارج از آن احتمال حمله به ایران در پشت صحنه حضور داشته است و کلمه حمله نه به مفهوم عادي آن بلکه بعنوان یک توانایي فوق العاده بکار مي رود.




پرزیدنت اوباما در مصاحبه اخیرش با تلویزیون اسرائیل گفت که احتمال اتمي شدن ایران غیر قابل قبول است و این موضوع، موضوع اصلي سیاست خارجي آمریکا در 18 ماه اخیر بود. او به کانال دو تلویزیون اسرائیل گفت: "ما همچنان باب گفتگو با ایران را باز گذاشته ایم اما من به شما اطمینان مي دهم که گزینه هاي دیگر را هم مد نظر دارم."



باز هم میز مذاکره؟ این میز مذاکره متعلق به چه کسي است؟



اسرائیل به درستي احساس مي کند که مورد تهدیدد برنامه هاي اتمي ایران قرار گرفته است اما مدام اصرار دارد که دیگران هم مورد این تهدید قرار دارند. اسرائیل مي گوید که مجامع بین المللي و نه خود اسرائیل باید براي متوقف کردن این برنامه ها تلاش کنند. این نشان مي دهد که اگر عرصه تنگ شود اسرائیل منتظر نمي ماند تا دیگران به دفاع از آن بیایند.



نظر سنجي اخیر موسسه تحقیقاتي پیو نشان داد که اکثر آمریکایي ها از حمله اسرائیل به تاسیسات اتمي ایران حمایت مي کنند. بقیه ارقام حاکي از آن است که اکثر راي دهندگان با ایران اتمي مخالف هستند و با وجود این که در این نظرسنجي مشخص نشد که چه تعدادی اما تعداد موافقان بررسی اقدام نظامي علیه ايران نيز کم نبوده است.



اوباما در جواب این که این نگراني وجود دارد که اسرائیل خودش به ایران حمله کند، گفت که او گمان مي کند که رابطه آمریکا و اسرائیل آنقدر مستحکم است که هیچ کدام از ما قصد غافلگیر کردن همدیگر را نداریم اما تلاش مي کنیم تا یکدیگر را در مورد نگراني هاي مشترک آگاه کنیم و این رویکردي است که آقاي نتانیاهو هم به آن پایبند است.



در گزارش جدید گروه تحقیقاتي اکسفورد آمده است که احتمال حمله اسرائیل به ایران به شدت رو به افزایش است و در این گزارش احتمال داده شده است که در خاورمیانه این احساس وجود داشته باشد که حمله اسرائیل به ایران با آگاهي و تایید و همکاري آمریکا صورت مي گیرد. پس این سووال که چه کسي در راس میز قرار دارد بي مورد است ترکش هاي آن همه جا پخش خواهد شد.



تحلیلگران موسسه تحقیقات امنیت ملي، اتاق فکري در تل آویو، معتقدند که این روند آغاز شده است. مثل همیشه روش دیپلماسي غرب به بن بست خورده است. پیشرفت برنامه هاي اتمي ایران آنقدر مشخص است که مجامع بین المللي موضعگیري هاي واقعي تري مي کنند و اظهاراتشان تند تر شده است. دانشمندان درباره احتمال وقوع جنگ حرف مي زنند و برخي از آنان مثل امیلي لاندو و افرائیم اسکولاي صحنه را چنین ارزیابي مي کنند: "برخي مي کوشند زمينه را برای سرزنش کردن اسرائيل به سبب فشار آوردن به آمريکا براي حمله نظامي به ايران مهيا سازند."



گروه مسئوليت براي جلوگيری از ائتلاف معتقد است ايران بحث همه میز هاي مذاکره است و مسئله فقط تهديد هسته اي اين کشور نيست. ايروين کاتلر از نمايندگان پارلمان کانادا و وزير دادگستري سابق اين کشور هفته گذشته يک گزارش 200 صفحه اي تحت عنوان خطر يک ايران هسته اي نسل کش و ناقص حقوق بشر مسئوليت براي جلوگيری از ائتلاف دراسرائيل ارائه داد که در آن هشدار مي دهد که تمرکز صرف بر مسئله هسته اي موجب شده است تهديدهاي ديگر مانند تحريک به نسل کشی و سرکوب داخلی درايران به چشم نيايند. اين گزارش به تائيد صد حقوقدان و کارشناس برجسته و رهبران و مدافعان حقوق بشر رسيده و در آن يک نقشه راه هیجده ماده اي براي مواجهه با ايران پيشنهاد شده است.



در کنار ميزها روزنه هايي نيز هستند؛ روزنه هاي فرصت که باز و بسته مي شوند و با جابجايی شن هاي ژئوپوليتيک حريم هاي هوايي نيز باز و بسته مي شوند و برگ های سناريوهای محتمل مختلف را ورق مي زنند.











در گزارش ويژه اي که هفته گذشته در کانال دو تلويزيون اسرائيل پخش شد،سناريوهاي مختلف حمله همراه با تصاوير جذاب گرافيکی تشریح شد. براي آنهايي که به عبری آشنا نيستند گزينه هاي اصلي به ترتيبي که در کليپ آمده است و بر اساس محتمل ترين تا بعيدترين به این صورت آمده است:



- از اسرائيل تا عربستان سعودي و از آنجا تا ايران. فاصله 1600 کيلومتر. سوختگيري بر فراز خاک عربستان. تنها سناريويي که در آن اسرائيل بايد مجوز عبور از حريم هوايي تنها يک کشور را به دست آورد.



- از اسرائيل به اردن و سپس به ايران. فاصله 1600 کيلومتر. سوختگيري بر فراز خاک عراق و نه چندان دور از مرز اين کشور با ايران. اسرائيل بايد مجوز عبور از حريم هوايي دو کشور را کسب کند.



- از اسرائيل به اردن سپس به عربستان و از آنجا به ايران. فاصله 2000 کيلومتر. سوختگيري بر فراز خاک عربستان در نزديکي مرزهاي اين کشور با عراق و کويت. گزارش هاي اخير که حاکي بود عربستان سعودي مجوز خاموش به اسرائيل برای استفاده از حريم هوايي اين کشور داده است، تکذيب شد.



- از اسرائيل به سوريه سپس به ترکيه و از آنجا به ايران. فاصله 1800 کيلومتر. سوختگيري بر فراز جنوب شرقي ترکيه، نزديکي مرزهاي اين کشور با عراق و ايران. با توجه به روابط پرتنش اسرائيل با ترکيه استفاده از حريم هوايي ترکیه بعید به نظر مي رسد.



- از اسرائيل به سوريه سپس به عراق و از آنجا به ايران. فاصله 1500 کيلومتر. سوختگيري بر فراز شمال عراق. گزارش مي گويد اين يک راه ميانبر اما بسيار نامحتمل است.







لس آنجلس تایمز، 23 ژوئیه

کروبی: فرماندهان سپاه مملکت را غنیمت کودتا میدانند

کروبی: فرماندهان سپاه مملکت را غنیمت کودتا میدانند




احمدی نژاد محصول مستقیم



کودتای فرماندهان سپاه است







بخشی انگلیسی بنگاه خبررسانی "بی بی سی" مصاحبه ای مکتوب با مهدی کروبی کرده که ترجمه آن روی سایت فارسی این رادیو نیز قابل دسترسی است. این مصاحبه بر محور نقش سپاه در سیاست و اقتصاد جمهوری اسلامی انجام شده است. کروبی دراین مصاحبه می گوید:



سپاه پاسداران بعد از جنگ تحمیلی دارای امکانات وسیع در بخش مهندسی رزمی و نیز نیروی توانمند انسانی بود که مشارکت این نیرو در قسمت های مختلف می توانست نقش موثری در توسعه و آبادانی کشور ایفا کند. بطور مثال راه سازی و یا مشارکت در پروژه های عمرانی دیگر. سپاه با این منظور وارد کارهای عمرانی در زمان بازسازی کشور در کنار بخش خصوصی گردید.



اگر ورود سپاه در فعالیت های اقتصادی با رعایت قوانین و مقررات و شفافیت و بدون استفاده از اهرم زور و قدرت باشد این مشارکت نه تنها بد نیست بلکه می تواند به شکوفایی و رقابت در جهت توسعه و پیشرفت کشور منتهی گردد. اما آنچه طی ۵ سال اخیر اتفاق افتاده و موجب نگرانی شده است خروج اجباری بخش خصوصی و انحصاری کردن اقتصاد دردست سپاه است.



در سند چشم انداز کشور در افق ۱۴۰۴ بر توانمند سازی بخش خصوصی و تعاونی تاکید جدی شده و اصولا محرک اصلی رشد اقتصاد مشارکت بخش خصوصی دانسته شده است. در دولت فعلی به طور عجیبی به اسم خصوصی سازی، روند اختصاصی سازی اقتصاد در دست نطامیان و افراد معدودی را شاهد هستیم که این اتفاق مغایر قانون اساسی است.



دولت آقای احمدی نژاد مرهون دخالت و تقلب آشکار نظامیان در هر دو دوره است و طبیعی است که دولت برآمده از کودتای انتخاباتی در راستای اهداف آنان قدم بردارد.



اصل چهل و سوم قانون اساسی تمرکز ثروت در دست افراد و یا گروه های خاص را نفی می کند و حتی نمی پذیرد که دولت به صورت یک کارفرمای بزرگ و مطلق درآید. قطعا آثار این انحصار غیر قانونی در اقتصاد کشور موجب افزایش ضریب فساد، افزایش نرخ بیکاری و نیز تضعیف جایگاه واقعی سپاه در کشور خواهد شد.



واگذاری پروژه ها عمرانی بدون برگزاری مناقصه به سپاه، فروش سهام برخی از شرکت های دولتی مانند مخابرات و فروش اموال بدون مزایده و رعایت تشریفات قانونی علاوه بر فراهم کردن بستر فساد، موجب خروج و تضعیف بخش خصوصی و به تبع آن خروج سرمایه های بخش خصوصی از کشور شده است.



در ساختار اقتصاد کشور سخن از تحقق رقابت پذیری در اقتصاد در سطح بازار های داخلی و بین المللی است اما روند انحصاری ساختن آن طی یکسال گذشته موجب ورشکستگی بسیاری از شرکت های بزرگ بخش خصوصی شده است. بسیاری از پروژه ها به دلیل عدم توانایی این نیرو در انجام کار بدون نظارت معطل مانده و تعداد بسیار زیادی از افراد کار خود را از دست دادند.



قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل ۴۴، نظام اقتصادی کشور را بر پایه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی دانسته است. شکوفایی و توسعه سیاسی و اقتصادی کشور منوط به رعایت و احترام به قانون اساسی و سایر قوانین کشور است. نظامی کردن سیاست، دستگاه قضایی، اقتصاد و فرهنگ کشور به معنای نادیده گرفتن حقوق مردم در تمامی ابعاد است که نتیجه ان را در حال حاضر شاهد هستیم.



نظر شما در مورد ورود سپاه به ساخت و ساز و صنایع نفت و گاز مثل امضای قرار داد درباره توسعه میدان گازی پارس جنوبی نیز تجربه نشان داده است که بخش های نظامی اموری را بر عهده می گیرند که در عمل توان انجام آن را ندارند و پروژه ها را نیمه کاره و با صرف چند برابر هزینه پیش بینی شده اولیه رها می کنند و یا با گرفتن حق دلالی به دیگران واگذار می کنند.



به نظر می رسد انجام پروژه های بزرگ نفت و گاز پارس جنوبی که اهمیت بسیاری در آینده اقتصادی کشور دارد در توان سپاه نیست. در دوران اصلاحات با همت مجلس و دولت پارس جنوبی با مشارکت شرکت های بزرگ داخلی و بین المللی پیشرفت قابل قبولی پیدا کرده بود که با اتخاذ روش های غلط و ایجاد تنش در روابط بین المللی هم اکنون وضعیت بسیار نگران کننده ای دارد.



دوم آنکه شرکت های سپاه در لیست تحریم های سازمان ملل متحد قرار گرفته اند و واگذاری آن به سپاه در این شرائط به معنای نادیده گرفتن آن سرمایه عظیم کشور و در عمل به معنای انجام ندادن کار و عدم استفاده از ظرفیت موجود در توسعه پارس جنوبی است. از اینرو من همواره با تحریم ها که مستقیما آسیب به مردم کشور وارد می شود مخالفم.



به نظر می رسد که دولت ایران به طور روزافزونی به سمت سپردن قراردادهای بزرگ به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران حرکت می کند، فکر می کنید چرا چنین می کند؟



در این ارتباط لازم می دانم کمی به عقب برگردم و ریشه این بحران و انحراف را یاد آور شوم. بعد از حضور غیر طبیعی نهادهای نظامی و امنیتی در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ من اولین فردی بودم که نسبت به مخاطرات آن هشدار دادم و مخالفت خود را اعلام کردم. متاسفانه در دولت اصلاحات دوستان ما این امر را جدی نگرفتند و در قبال حضور و دخالت آنان برخورد لازم را نکردند.



بعد از انتخابات مرحله اول دوره نهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ که سپاه و بسیج در انتخابات به نفع آقای احمدی نژاد دخالت و تقلب آشکار کردند، هشدار دادم. ورود نظامیان به این عرصه را مغایر قانون اساسی، اهداف انقلاب و وصیت نامه امام مبنی بر عدم مداخله نظامیان در سیاست دانستم و به تبعات منفی آن دخالت توجه داشتم. عدم توجه دوستان و مسائلی که حال مجال پرداختن به آن نیست موجب بوجود آمدن بستر مناسب برای آنان شد. اگر هشدار ها من در آن روز جدی گرفته می شد امروز شاهد این حضور انحصاری و کم نظیر نبودیم.



نتیجه انتخابات اخیر را سپاه و بسیج در کنار افرادی دیگر مهندسی و اجرا کردند و لذا تملک و انحصاری کردن همه امور کشور از جمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ ، ورزش، هنر و … را غنیمت و دستآورد انتخابات دهم ریاست جمهوری می دانند. دولت آقای احمدی نژاد مرهون دخالت و تقلب آشکار نظامیان در هر دو دوره است و طبیعی است دولت برآمده از کودتای انتخاباتی در راستای اهداف آنان قدم بردارد.



من معتقد به گردش آزاد اطلاعات هستم و معتقدم دانستن در همه امور به استثنای موارد خاص که قانونگذار بواسطه امنیت ملی ویا حفظ حریم خصوصی افراد محرمانگی را لازم میداند، حق مردم است. در مورد قراردادهای کلان اقتصادی سپاه می توان از شفافیت سخن گفت و زمینه فساد و انحصاری بودن را مرتفع کرد.



برای حل ریشه ای موضوع در مجلس ششم با هماهنگی با دوستان در دولت مقرر شد لایحه قانون آزاد سازی اطلاعات تقدیم مجلس شود که متاسفانه آن لایحه به موقع به مجلس اصلاحات نرسید و سال ها در دولت بعدی متوقف گردید. در حال حاضر قرار دادهای بزرگ اعم از داخلی و بین المللی پشت درهای بسته منعقد و محرمانه تلقی می گردد و امکان اطلاع نسبت به مفاد و شرائط آن نیست. اموری که سپاه و بسیج بر عهده می گیرند اصلا شفاف نیست و حتی تشریفات مربوطه رعایت نمی گردد.



مطبوعات منتقد و مستقل توقیف و یا لغو امتیاز شده اند تا صدای نقد و تجزیه و تحلیل نباشد. نظر عمومی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به گرایش سپاه به گسترش نفوذ خود در اقتصاد چیست؟



انتخابات مجلس هشتم در شرائط خاصی برگزار شد بطوریکه حق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بطور اساسی نادیده گرفته شد. در مرحله اول تعداد بسیاری از داوطلبان که در میان آنان نمایندگان چند دوره مجلس از جمله مجلس هفتم حضور داشتند رد صلاحیت شدند و در مرحله بعدی در شمارش آرا بطور عجیبی دخل و تصرف صورت گرفت تا تعداد قابل توجهی از نمایندگان مورد نظر جریان حاکم بطور دوپینگی وارد مجلس شوند. این افراد وظائف دیکته شده را دنبال می کنند نه وظائف نمایندگی شان و نظر مردم را. البته تعدادی از نمایندگان واقعی مردم در مجلس از هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب حضور دارند که از این قبیل کارها ناراضی هستند و مکررا نسبت به آن اعتراض کردند اما صدای شان به جایی نمی رسد.



انحصاری شدن بخش مهمی از اقتصاد و صنعت کشور و نیز احاطه بر بخش قابل توجهی از تجارت توسط سپاه و بسیج امری غیر قانونی، غلط و مغایر شان و وظائف کاری آن ها است. تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بویژه قطعنامه ۱۹۲۹ که مطابق فصل هفتم منشور تدوین شده است و لیست جامعی از شرکت ها و سازمان های مربوط به سپاه را ضمیمه کرده، موجب اخلال در انجام کارهای اساسی و قرارداد های منعقده است. البته برای دورزدن تحریم ها نقش دلالان با قیمت های چند برابر پررنگ تر شده و زیان اصلی مجددا بر مردم بار می گردد.

احمدی نژاد : بالاترین هدیه خدا به بشریت وجود امام است / شما اگر از فقر می‌ترسید ازدواج كنید/ عده ای فکر ميکنند آنها هستند که روزی ميدهند، اين خداست که روزی ميدهد

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود با تبریك نیمه شعبان و روز میلاد امام زمان گفت: بدون تردید، امروز، بزرگ‌ترین عید عالم است و آرزوی تمام انبیاء و اولیاء و صالحان در طول تاریخ، زندگی در یك جهان سرشار از عشق، محبت و امید بوده است و همه مجاهدان و صالحان برای تحقق این هدف بزرگ تلاش كردند.




وی ادامه داد: بالاترین هدیه خدا به بشریت وجود امام است و تنها راه انتشار تمام زیبایی‌ها و خوبی‌ها امام است. اگر در دل‌های‌تان عشق و محبت و علاقه به زیبایی‌ها و ارزش‌هاست و اگر انگیزه‌ كار، تلاش و ساختن و امید وجود دارد همه به واسطه‌ وجود نورانی امام است. خداوند متعال بشر را آفرید و از آن‌جا كه بشر نمی‌تواند خداوند را لمس كند امام را خلق كرد كه تجلی خود خدا باشد تا وقتی انسان‌ها او را دیدند گویی خداوند را دیده‌اند.





وی گفت: در نگاه مادی این تصور وجود دارد كه عده‌ای هستند كه به مردم روزی می‌دهند، مثلا دولت‌ها هستند كه به مردم روزی می‌دهند؛ در حالی كه در نگاه الهی، روزی‌دهنده خداوند است و جالب است كه در دستورات دینی گفته می‌شود؛ شما اگر از فقر می‌ترسید ازدواج كنید، در حالی كه می‌بینیم بعضی از ترس فقر ازدواج نمی‌كنند. ولی خداوند می‌گوید اگر از فقر می‌ترسید ازدواج كنید بی‌نیاز می‌شوید. در واقع در نگاه مادی عده‌ای خود را جای خداوند نشانده‌اند و فكر می‌كنند كه خداوند نیز به مانند آن‌ها ضعیف و محدود است. چطور گفته‌اند دو بچه كافی است بروید كیف‌تان را بكنید؟ كیفی وجود ندارد. كدام میراث ارزشمندتر از فرزندان صالح؟ زندگی بدون خانواده چه معنا و لذت و زیبایی دارد؟



احمدی‌نژاد یادآور شد: ما جایی گفتیم كه طرح دو بچه كافیست، طرح استعماری است. برخی شروع كردند به سر و صدا كردن. همان كسانی كه فكر می‌كنند آن‌ها هستند كه روزی می‌دهند. آدم‌های خوبی هستند ولی به مرور زمان این تصور در آن‌ها ایجاد شده است كه آن‌ها روزی‌دهنده هستند. آن‌ها اشتباه می‌كنند.



وی با اشاره به این‌كه « امروز در ایران عزیز، مردمانی مومن، صالح و پاك زندگی می‌كنند» تاكید كرد: فرزندان عزیز این دیار باید آینده را بسازند. امروز شرایط فرهنگی، اقتصادی، اندیشه‌ای با 50 و 100 سال قبل تفاوت زیادی دارد و افق‌های نگاه فرق می‌كند. امروز نگاه‌ها جهانی است. ما انتظار داریم كه فرزندان متولد این سال‌ها و سال‌های آینده موفق به درك حاكمیت جهانی سرشار از عشق و ایمان و امید باشند و به تعبیر دیگر آرزو داریم و این انتظار را داریم ـ كه البته انتظار دور از دسترسی نیز نیست ـ كه فرزندان امروز ما یاران فداكار حضرت مهدی موعود باشند. ملت ایران نه تنها خود را برای زندگی در آن حیات طیبه آماده می‌كند، بلكه نسل‌های متوالی صالح را برای برپا داشتن جهان سرشار از عدالت تربیت و به بشریت هدیه می‌كند.



احمدی‌نژاد گفت: امیدوارم طرح هدفمند كردن یارانه‌ها نیز كه اجرا می‌شود بخشی از سهم مربوط به بچه‌ها در این حساب گذاشته شود. در حال حاضر بانك ملی بسیار پرنشاط در خدمت مردم و ساختن كشور قرار دارد و در راستای این طرح می‌تواند طرح‌های ابتكاری اجرا كند. مثلا دو سالی كه از افتتاح حساب برای یك خانواده گذشت، اگر خانواده نیازی داشت می‌تواند پولی را كه در حساب هست، محفوظ قرار دهد و به اندازه نیمی از پول به خانواده قرض‌الحسنه بدهد یا بعد از پنج سال یك سوم پول را به آن خانواده در صورت نیاز قرض‌الحسنه بدهد یا اگر خانواده‌ای دچار مشكل حاد شد بخشی از پول را بگیرد و بعد آن را برگرداند و در واقع این حساب مثل یك قلكی باشد كه دائم، توسط دولت و خانواده‌ آن فرزندان در حال رشد است.