Wednesday, October 29, 2014

کاهش 30 درصدی درآمد ایران در پی کاهش قیمت نفت

کاهش 30 درصدی درآمد ایران در پی کاهش قیمت نفت

در پی کاهش قیمت نفت از ابتدای ماه جولای، درآمد نفتی کشور 30 درصد کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، با آغاز روند کاهش قیمت نفت از ابتدای جولای، و رسیدن قیمت هر بشکه نفت به حدود 85 دلار، درآمدهای نفتی کشور کاهش یافته است و این در حالی است که در بودجه سال 1393 کل کشور قیمت هر بشکه نفت خام 100 دلار پیش‌بینی‌شده است.

البته این قیمت در حالی در نظر گرفته شده که طی روز‌های اخیر سید محسن قمصری،مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، اعلام کرد که نفت 100 دلاری پیشنهاد وزارت نفت نبوده است.

وی همچنین با اشاره به این‌که معتقدیم قیمت نفت نه تنها از ابتدای سال بلکه حدود دو تا سه سال است که به صورت مصنوعی بالا نگه داشته شده است گفت: هیچ تغییری در عوامل اقتصادی صورت نگرفته که باعث کاهش قیمت نفت شود، بلکه حمایت‌هایی از بالا بودن قیمت نفت صورت می گرفته که اکنون ضرورت این حمایت ها از بین رفته و در نتیجه قیمت نفت کاهش یافته است.

اما حسن روحانی رییس جمهوری،با اعلام خبر کاهش 30 درصدی درآمدهای نفتی ،گفته که ما باید با شرایط جدید و وضع اقتصادی جهانی که البته همیشه در موضوع نفت، اقتصاد تنها حاکم نبوده و معمولاً سیاست و توطئه‌های جهانی هم نقش بسزایی داشته و دارد، کنار بیاییم.

این اظهارات روحانی در حالی مطرح شده که پیش‌تر منصور معظمی،معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر هیدروکربوری، گفته بود که میزان درآمدهای ناشی از فروش نفت در 6 ماهه ابتدایی سال جاری 5 درصد بیش از برنامه مصوب بوده است.

وی همچنین گفتته که وزارت نفت فعالیت‌هایی را دنبال کرده و از مجاری دیگر فعالیت‌هایی را به منظور سروسامان دادن بیشتر بازار نفت و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت انجام داده و می‌دهد.

عموی ریحانه جباری برای نخستین بار از جزئیات پرونده سخن گفت

عموی ریحانه جباری برای نخستین بار از جزئیات پرونده سخن گفت

فریبرز جباری، عموی ریحانه جباری برای نخستین بار در یک نشست خبری در برلین پرده از برخی جزییات پرونده ریحانه برداشت. وی تصریح کرد که ریحانه در زندان مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته و اعدام او را "قتلی دولتی" خواند.
فریبرز جباری، عموی ریحانه جباری در نشست خبری در برلین
فریبرز جباری، عموی ریحانه جباری در نشست خبری در برلین
عموی ریحانه جباری برای نخستین بار از جزئیات پرونده سخن گفت
فریبرز جباری، عموی ریحانه جباری برای نخستین بار در یک نشست خبری در برلین پرده از برخی جزییات پرونده ریحانه برداشت. وی تصریح کرد که ریحانه در زندان مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته و اعدام او را "قتلی دولتی" خواند.
در یک نشست مطبوعاتی فریبرز جباری، عموی ریحانه جباری برای نخستین بار پیرامون پرونده برادرزاده خود دست به روشنگری زد.
در این نشست خبری که با حضور رسانه‌های آلمانی و فارسی‌زبان در روز چهارشنبه (۷ آبان/۲۹ اکتبر) در محل کانون پناهندگان سیاسی در برلین تشکیل شد، فریبرز جباری به تشریح پرونده ریحانه پرداخت.
فریبرز جباری تصریح کرد که از زمان بازداشت تا اعدام ریحانه و حتی در مراسم خاکسپاری وی موارد متعددی از نقض حقوق بشر رخ داده است.
ابهام فراوان در پرونده ریحانه
فریبرز جباری که به زبان آلمانی در نشست خبر سخن می‌گفت، نخست به ماجرای قتل و نحوه بازداشت ریحانه و سپس به روند محاکمه و اجرای مجازات اعدام وی پرداخت.

گفت‌وگو با عموی ریحانه جباری درباره جزئیات پرونده

به گفته فریبرز جباری گرچه ظاهراً پرونده ریحانه موردی سیاسی نبوده است، اما نحوه برخورد مقامات قضایی و امنیتی با آن بسیار شبهه‌برانگیز است. بطور مثال ریحانه پس از بازداشت به مدت بسیار طولانی در "سلول انفرادی" به سر برده و از همان آغاز، بازجوها خواهان گرفتن "اعترافات دروغین" از ریحانه بوده‌اند.
به گفته عموی ریحانه، بازجوها و ماموران بارها از وی خواسته بودند در سه مورد سخنان خود را تغییر دهد. "نخست آنکه مقتول، مرتضی عبدالعلی سربندی قصد تجاوز به وی را نداشته، دوم آنکه چاقو (آلت قتل) از جانب ریحانه خریداری و به محل جرم آورده شده و سوم آنکه در آپارتمانی که جرم در آن رخ داده، باز بوده و ریحانه همواره امکان خروج از آنجا را داشته است."
عموی ریحانه تاکید کرد که ریحانه تنها سه بار پیش از حادثه با مقتول گفت‌وگو داشته و هیچ آشنایی دوستانه‌ای میان آنان وجود نداشته است. به گفته فریبرز جباری، قرار بر این بوده که ریحانه دکوراسیون آپارتمانی را به یک مطب برای مرتضی سربندی انجام دهد.
به گفته عموی ریحانه، مرتضی سربندی گرچه مدرک پزشکی داشته، اما به کار طبابت مشغول نبوده و بیشتر سرگرم کار معامله دارو و تجهیزات پزشکی بوده است. فریبرز جباری تاکید کرد که برای خانواده‌ی ریحانه روشن نیست که آیا مرتضی سربندی واقعاً از عضویت وزارت اطلاعات بیرون آمده بود یا خیر.
وی هر گونه آشنایی قبلی میان ریحانه و مقتول را نادرست خواند. وی تصریح کرد، گرچه حکم اعدام ریحانه از سوی دادگاه صادر شده، اما "انگیزه قتل برای دادگاه نامعلوم" عنوان شده است. به گفته عموی ریحانه این امر بدین معناست که دادگاه نیز نمی‌تواند آشنایی قبلی و ساختگی میان ریحانه و مقتول را توضیح دهد.
عموی ریحانه افزود که در ملاقات ریحانه با سربندی ‌شخصی دیگر نیز با نام‌خانوادگی "شیخی" حضور داشته که در روند بازپرسی و محاکمه هیچ‌گونه ردپایی از وی بدست نیامده است.
فریبرز جباری به شدت این ادعا که مرتضی سربندی در حین نماز مورد حمله قرار گرفته را رد کرد و آن را نادرست خواند.
نشست خبری با حضور فریبرز جباری (نفر وسط) در کانون پناهندگان سیاسی ایران در برلین
نشست خبری با حضور فریبرز جباری (نفر وسط) در کانون پناهندگان سیاسی ایران در برلین
مراسم خاکسپاری در فضایی امنیتی
خانواده ریحانه جباری از اعدام وی در روز شنبه، ۳ آبان اطلاعی نداشته‌اند. به گفته فریبرز جباری، وکیل مدافع ریحانه نیز اجازه ملاقات با وی پیش از اجرای حکم اعدام را نداشته است. خانواده ریحانه تنها پس از اجرای حکم مطلع می‌شوند که ریحانه اعدام شده است.
فریبرز جباری گفت که حتی کمی پیش از اجرای حکم، ماموران در زندان می‌خواستند که ریحانه در برابر دوربین بگوید که "متقول قصد تجاوز و تعرض به وی را نداشته است، اما ریحانه تن به این کار نمی‌دهد".
ریحانه جباری در پیامی تلفنی که به "وصیت‌نامه شفاهی" وی معروف شده و در رسانه‌ها نیز با صدای خود ریحانه منتشر شده، صریحاّ خواسته است که پس از اعدام "ارگان‌های بدنش" را بطور ناشناس در اختیار بیماران نیازمند قرار دهند، اما به این آخرین خواست ریحانه نیز عملی نشده است.
به گفته خانواده ریحانه، در روز مراسم خاکسپاری نیز ماموران با ایجاد فضای امنیتی، مانع از دیدن پیکر بی‌جان ریحانه شدند. تنها شعله پاکروان، مادر ریحانه برای لحظاتی اجازه یافت، صورت دخترش را ببیند.
عموی ریحانه جباری از تمامی فعالان حقوق بشر، شخصیت‌های ایرانی و خارجی که در کارزار نجات ریحانه اقدام کرده‌ بودند، سپاسگزاری کرد. وی نقش رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی در ربطه با پرونده‌ی ریحانه را مفید دانست.

هشدار احمد خاتمی به هاشمی: ادامه دهید سکوتم را می‌شکنم

هشدار احمد خاتمی به هاشمی: ادامه دهید سکوتم را می‌شکنم

احمد خاتمی به اکبر هاشمی رفسنجانی هشدار داد اگر به بازی‌های رسانه‌ای درباره انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری ادامه دهد سکوت خود را شکسته و راز و رمز‌های وی را فاش خواهد کرد.

در ادامه‌ی جدال محافظه‌کاران برای تسخیر ریاست مجلس خبرگان و پس از اینکه هاشمی گفته‌های احمد خاتمی مبنی بر عدم کاندیداتوری را تکذیب کرد، احمد خاتمی هشداری تند به وی داد.
به گزارش «جهان‌نیوز» آقای خاتمی با بیان اینکه «شایسته نیست هاشمی سخنان خود را تکذیب کند» گفت: «اظهارات آقای هاشمی مشکلی ایجاد نمی‌کند ایشان می‌تواند از نظر قبلی‌اش برگردد و اختیار خودشان را دارند اما اینکه بخواهند نقل قول خودشان را رد کنند، خلاف واقعیت است چرا که این اظهارات بنده مستند بوده است.»
خاتمی تصریح کرد: «ایشان به عنوان عضو خبرگان رهبری، حق دارند هر تصمیمی درباره کاندیداتوری بگیرند، اما انکار قولی که بنده از ایشان نقل کردم، خلاف واقعیت است.»
خاتمی اضافه کرده در حال حاضر قصد ندارد نام نامزد‌های مورد حمایت هاشمی برای تصدی بر ریاست مجلس خبرگان را اعلام کند٬ اما اگر «بازی‌های رسانه‌ای» وی ادامه یابد٬ سکوتش را خواهد شکست.
گفته می‌شود اکبر هاشمی رفسنجانی مخالف ریاست احمد خاتمی٬ محمد تقی مصباح‌یزدی و احمد جنتی بر مجلس خبرگان است و درباره ریاست محمدعلی موحدی‌ کرمانی و محمد یزدی نظری ندارد.
براساس این گزارش هاشمی تنها در صورتی که محمود هاشمی شاهرودی یا عباس واعظ طبسی نامزد تصدی این پست شوند٬ از حضور در این انتخابات خودداری خواهد کرد.
گفتنی است هشدار احمد خاتمی پس از تکذیب اظهاراتش مبنی بر تمایل نداشتن اکبر هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجدد بر مجلس خبرگان رهبری عنوان شد. خاتمی دو روز پیش گفته بود هاشمی نامزد پست ریاست این مجلس نخواهد شد که روز گذشته یک منبع نزدیک به هاشمی اظهارات خاتمی را تکذیب کرد.
سایت هاشمی رفسنجانی نیز در واکنش به این اظهارات اعلام کرده هاشمی گفته اگر کسانی که صلاحیت ریاست مجلس خبرگان را ندارند نامزد این پست شوند٬ وی نیز در این انتخابات شرکت خواهد کرد.

مجلس به وزیر علوم پیشنهادی رای اعتماد نداد

مجلس به وزیر علوم پیشنهادی رای اعتماد نداد

مجلس ایران به وزیر پیشنهادی علوم دولت روحانی رای اعتماد نداد. در همین حال حسن روحانی در سخنانی گفت که دولت وی «اهل لج و لجبازی» نیست.

در جلسه علنی امروز مجلس، صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی، رئیس جمهوری، برای تصدی سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد بررسی قرار گرفت و وی نتوانست رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد.
به گزارش «فارس» از ٢٤٦ نماینده حاضر در جلسه، ٧٩ نماینده به انتصاب وی رای موافق، ١٦٠ نماینده رای مخالف و ٧نماینده رای ممتنع دادند.
آقای نیلی احمدآبادی سومین فردی است که از سوی حسن روحانی برای تصدی این سمت به مجلس معرفی می‌شود.
رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، روز ۲۹ مرداد ماه سال جاری در مجلس استیضاح و با رای عدم اعتماد نمایندگان، از این سمت برکنار شد.
روحانی: دولت اهل لج و لجبازی نیست
حسن روحانی که در مجلس حضور یافته بود به دفاع از آقای نیلی احمدی آبادی پرداخت.
رئیس جمهوری دولت خود را فراجناحی توصیف کرد و خواستار «رای فراجناحی» از مجلس شد و در مورد وزیر پیشنهادی خود نیز گفت که «دکتر نیلی احمدآبادی جزو دانشمندان کم ادعا در عرصه علمی کشور است و دانشگاه و صنعت را در کنار هم به خوبی مدیریت می‌کند.»
آقای روحانی در ادامه هم با بیان اینکه «این دولت اهل لجبازی با مجلس نیست» گفت با توجه به شرایط کشور و نیز این نکته که درآمد نفتی کشور ۳۰ درصد کاهش یافته مجلس و دولت باید با هم هماهنگ باشند.
حسن روحانی با تاکید بر اینکه ایران دارای چهار میلیون دانشجو و حدود هفتاد هزار عضو هیات‌های علمی است، وزارت علوم را یکی از نهادهای مهم دولتی توصیف کرد.
وی گفت که دانشگاه باید فضایی آرام باشد و افزود: «نمی‌خواهم بگویم دانشگاه‌های ما از سیاست فاصله داشته و از مسایل سیاسی بی‌خبر باشند اما نمی‌خواهیم دانشگاه سیاسی باشد.»
آقای روحانی در پایان هم نوشته برخی رسانه‌ها را رد کرد که گفته بودند محمود نیلی احمدآبادی وزیر واقعی مورد نظر او نیست، و او فرد دیگری را در نظر دارد.