Saturday, January 4, 2014

اسلام‌گرایی: ابزار انگلیس برای استعمار ایران

اسلام‌گرایی: ابزار انگلیس برای استعمار ایران

در دوران معاصر و از زمانی که امپراطوری بریتانیا در اوایل قرن نوزدهم در خاورمیانه به عنوان یک ابرقدرت جهانی مطرح شد، انگلیس همیشه از ابزار اسلام گرایی برای پیش‌برد مقاصد و تامین منافع خود در منطقه بهره برده است.
امروز خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه ادعا کرد که «برخی از اعضای جریان فتنه در محافل درونی خود گفته‌اند جک استراو می‌تواند و باید نقش "پیمانکار ایران" در مذاکرات هسته‌ای را برعهده بگیرد.... یکی از افراد موثر در جریان فتنه که اکنون خود را جزو تئوریسین‌ها می‌داند، توصیه کرده است که از سفر آتی جک استراو به ایران برای آغاز دوران جدیدی از مذاکرات محرمانه هسته‌ای با غرب استفاده شود».... فرد یاد شده گفته است: «مذاکرات هسته‌ای در چارچوب فعلی به نتیجه نخواهد رسید. بهتر آن است که در سفر استراو به تهران با وی توافقی صورت بگیرد و او بپذیرد که ایران کارفرما و او پیمانکار مذاکرات هسته‌ای باشد.» وی ادامه داده است: «بهتر است که ادامه مذاکره با آمریکایی‌ها به عهده استراو و انگلستان گذاشته شود.» به نظر می‌رسد طراحی جدیدی برای آغاز مذاکرات محرمانه باواسطه با آمریکایی‌ها وجود دارد که در صورت لزوم حتی تیم مذاکره‌کننده فعلی را هم دور خواهد زد. فرآیند پیشین مذاکرات محرمانه با آمریکا مدتی است متوقف شده است.... استراو در چارچوب یک سفر پارلمانی روز دوشنبه آینده (۱۶ دی) وارد تهران خواهد شد.»
اینک، چه این ادعا درست باشد و چه نباشد، حقیقتی در مطرح کردن آن نهفته است؛ و آن این است که در طول تاریخ معاصر ایران، انگلیس همیشه به اسلام و اسلام‌گرایان – ابتدا آخوندها و سپس جمهوری اسلامی – اقبال داشته است؛ و بنابراین حالا چشم طمع به دست انگلیس داشتن که سرِ گردنهِ تحریم‌ها و مذاکرات برای آن‌ها لابی کند، نه تنها برای «جریان فتنه» که برای کل جمهوری اسلامی امری طبیعی است. در دوران معاصر و از زمانی که امپراطوری بریتانیا در اوایل قرن نوزدهم در خاورمیانه به عنوان یک ابرقدرت جهانی مطرح شد، انگلیس همیشه از ابزار اسلام‌گرایی برای پیش‌برد مقاصد و تامین منافع خود در منطقه بهره برده است. لذا در این مقاله قصد دارم خیلی خلاصه به چگونگی سواستفاده انگلیس از اسلام‌گرایی در ایران بپردازم. برای روشن‌گری در این باره البته یک مقاله هرگز کافی نیست، و کتاب و بلکه کتاب‌ها لازم است، اما فعلا برای آغاز بررسی همین مقاله کوتاه کفایت می‌کند.
برخلاف آمریکایی‌ها که در سیاست خارجی معمولا از موضع گردن‌کلفتی و با توپ و تشر و بزن و بکوب وارد میدان می‌شوند، کلی انرژی مصرف می‌کنند و خرج روی دست خودشان می‌گذارند، و خیلی اوقات از قِبَلِ این روی‌کرد در نهایت بیش از این‌که سود ببرند ضرر می‌کنند، انگلیسی‌ها در سیاست خارجی عموما بر مبنای «روان‌شناسی» عمل می‌کنند، و به اصطلاح «با پنبه سر می‌برند». به عبارتی، در جایی که روی‌کرد آمریکایی به سیاست خارجی معمولا «ول‌خرجانه» است؛ انگلیسی‌ها، با توجه به امکاناتی که در اختیار دارند، معمولا «مقتصدانه» رفتار کرده تلاش می‌کنند تا با پرداخت کمترین هزینه بهترین نتیجه ممکن را بگیرند؛ به همین دلیل هم در هر زمان و هر مکانی از ارزان‌ترین و دمِ دست‌ترین ابزارهای موجود استفاده می‌کنند.
این ابزار در خاورمیانه از حدود بیش از یکصد سال پیش تا به امروز «اسلام‌گرایی» بوده است؛ علتش هم روشن است؛ اسلام مذهبی بومی در خاورمیانه است که از قضا جنبه سیاسی شدیدی هم دارد و دائم با حکومت و مسائل حکومتی محشور است، و به همین دلیل هم هست که می‌تواند ابزار مناسبی برای کنترل سیاسی باشد. انگلیسی‌ها نیک می‌دانند که با نزدیک کردن خود به اسلام‌گرایان در خاورمیانه و ایران – که عمدتا حمایت مردمی و اقبال عمومی دارند – می‌توانند از طرفی جوامع را تحمیق کرده و آن‌ها را وابسته نگاه دارند و از طرف دیگر میخ خود را بکوبند و کارشان را پیش ببرند. به همین جهت هم هست که از یکصد سال پیش تا به امروز انگلیس از «مردمی»ترین و در عین حال «ارتجاعی»‌ترین قشر «نخبه» جامعه ایران یعنی آخوندها و اسلام‌گرایان حمایت کرده است. به عبارتی، انگلیس در ایران همیشه پشت سر جناح ارتجاع ایستاده است.
شاید اگر دلیل به کار گرفتن این روی‌کرد را از زبان خود انگلیسی‌ها بشنویم مقبول‌تر افتد؛ شاهد این مدعا، سخنان لرد جرج کرزن (۱۸۵۹-۱۹۲۵)، سیاست‌مدار محافظه‌کار، نایب‌السلطنه هند، وزیر امور خارجه بریتانیا، و خاورشناس زبردست می‌باشد. چنان‌که ادوارد سعید نقل می‌کند (نگاه کنید به اورینتالیسم، ص ۲۱۴)، به مورخه ۲۷ سپتامبر ۱۹۰۹، کرزن در مجلس اعیان انگلیس چنین داد سخن داد که «آشنایی ما با زبان‌های مردمان خاوری، فرهنگ‌های‌شان، احساسات‌شان، سنت‌های‌شان، تاریخ و مذاهب‌شان، یا به عبارتی، قابلیت ما در فهم آن‌چه نبوغ شرقی‌اش می‌نامند، تنها اهرمی است که به وسیله آن می‌توانیم موقعیتی را که در خاور به دست آورده‌ایم کماکان در آینده هم حفظ کنیم؛ و هر گامی که بتواند این موقعیت را استحکام بخشد، شایسته توجه دولت اعلی‌حضرت و مورد مباحثه قرار گرفتن در مجلس اعیان است.» کرزن با این ادعا در حقیقت گزینه «استعمار فرهنگی» برای امتداد استعمار تا آن زمان سیاسی/نظامی انگلیس در ممالک خاوری را روی میز مجلس اعیان گذاشت. وی که همیشه از کم‌توجهی انگلیس به نقش مهم ایران به عنوان حدفاصلی بین روسیه – آن استعمارگر بزرگ دیگر – و هند که در آن زمان جواهر امپراطوری بریتانیا بود گلایه داشت، پیش از آن به عنوان «ایران‌شناس» و «خاورشناس»ی که در ایران و هند و خاورمیانه بسیار سفر کرده بود و با خصوصیات و خلقیات مردم منطقه از نزدیک آشنا بود، در سال ۱۸۹۲ کتابی به نام پرشیا و مساله پرشیا نوشته بود که از منابع مهم ژئوپولیتیکی و آنتروپولوژیکی درباره ایران آن زمان به شمار می‌رفت.
بر اساس مدارک و شواهد، سیاست‌مداران انگلیسی تا به امروز نصیحت کرزن را به گوش هوش نیوشیده‌اند؛ و به خصوص بعد از افول توان نظامی و فروپاشی امپراطوری‌‌شان در سالیان پس از جنگ جهانی دوم، روش استعمار فرهنگی را به اعلی‌درجه در خاورمیانه و ایران به کار بسته‌اند. آن‌ها در اواخر قرن نوزدهم از حامیان سید جمال‌الدین اسدآبادی «پان‌اسلامیست» بودند؛ که تمام حرکات بنیادگرایانه اسلامیستی در خاورمیانه منجمله «اخوان‌المسلمین» به طریقی وام‌دار تفکر اوست.
در دوران مشروطه، به جز در مراحل اولیه و پناه دادن به برخی مشروطه‌خواهان در سفارت انگلیس – شاید به منظور کسب امتیاز از این حمایت، انگیسی‌ها به دربار و آخوندهای درباری هم‌چون شیخ فضل‌الله نوری اقبال داشتند؛ و کارشکنی‌های مداوم آن‌ها از عوامل زمین‌گیر شدن مجلس شورای ملی و در نهایت ناکام ماندن انقلاب مشروطه شد. در جریان نخست‌وزیری مصدق و سپس کودتای ۲۸ مرداد هم آن‌ها با یکی از مرتجع‌ترین اسلام‌گرایان معاصر یعنی آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی و چماق‌دارانش ائتلاف کردند تا دولت مصدق را ساقط کنند.
در جریان انقلاب ۵۷ هم انگلیس از هواداران پروپاقرص اسلام‌گرایان بود؛ و رادیو بی‌بی‌سی فارسی مدام «پیام»های خمینی را قرائت می‌کرد[و برنامه راه‌پیمایی‌های آتی را به مخاطبان ایرانی منتقل می‌کرد]. پس از انقلاب هم با وجود فراز و نشیب‌های بسیار، انگلیس کماکان استوانه حنانه اسلام‌گرایان در غرب مانده است؛ و معمولا نقش لابی آخوندها با جامعه جهانی و اتحادیه اروپا و آمریکا را بازی می‌کند. صحه گذاشتن جک استرا بر «دکترا»ی شبهه‌برانگیز حسن روحانی تنها یکی از نمونه‌های آشکار حمایت انگلیس از آخوندها در دوران معاصر است. و این‌ها همه البته سوای این حقیقت است که شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی سال‌هاست تبدیل به تریبون رسمی اصلاح‌طلبان حکومتی – که خود در ارتجاع بعضا چیزی از رقبای‌شان در داخل ایران کم ندارند – و عناصر نزدیک به آن‌ها در خارج از ایران شده است.
بدین ترتیب، یکی از عواملی که باعث شده فرهنگ سکولاریسم و در نتیجه دموکراسی در طول یکصد سال اخیر در ایران پا نگیرد، خیمه زدن سنگین انگلیس بر روی اهرم اسلام‌گرایی در ایران بوده است. امروز نیز نفع انگلیس در این است که برای آخوندها لابی کند؛ چرا که در معامله‌ای که فرانسه و – در پشت پرده – آمریکا اخیرا با عربستان و اسراییل کرده‌اند، سر انگلیس به طور عمده بی‌کلاه مانده است؛ و در جایی که شواهد نشان می‌دهد که این چهار قدرت جهانی و منطقه‌ای در نهایت به هوای منافع خودشان هم که شده مایل به تخفیف اگر نه تعطیل اسلام‌گرایی در خاورمیانه هستند، کارت برنده بریتانیا در خاورمیانه هنوز هم اسلام‌گرایی است؛ بنابراین هیچ بعید نیست که انگلیس بخواهد کارت اسلام‌گرایی را برای چندمین مرتبه بازی کند و رژیم آخوندی را باز هم از منجلاب بیرون بکشد. لذا می‌بینیم که دایی جان ناپلئون بعضا بی‌راه هم نمی‌گفت وقتی که با غیظ و غضب و سرخوردگی و البته تلخانه کُمیک از ته دل فریاد می‌کشید: «قاسم! کار کارِ اینگیلیساس!

"تکلیف کاربران با وایبر، وی‌چت، تانگو و... را روشن کنید" در حالی که هفته گذشته اخباری مبنی بر فیلتر‌ شدن اینستاگرام منتشر و پس از چند ساعت تکذیب شد، روز گذشته همین موضوع درباره‌ی وایبر مطرح بود. به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز گذشته برخی کاربران وایبر هنگام استفاده از این اپلیکیشن موبایلی با مشکل مواجه شده و در مواردی نیز با صفحه پیوندها که مخصوص سایتهای فیلتر شده است مواجه شدند. حتی بنا بر اعلام سایتهای مختلف، صفحه‌ای در توئیتر نیز با نام بردن از کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای این گونه ادعا کرده بود که این شبکه موبایلی به دستور این کمیته فیلتر شده که البته این موضوع از سوی دبیر این کارگروه تکذیب شده است. معمولا سایتهایی که باید فیلتر شوند از سوی کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای مشخص و به شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام می شوند تا این شرکت که بخش فنی کار را بر عهده دارد اقدامات لازم را انجام دهد. اما حسن کریمی - معاون بهره‌برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت - در گفت‌وگویی با ایسنا در این باره اظهار کرد: به هیچ عنوان طی روز گذشته و روزهای قبل دستوری مبنی بر فیلترینگ وایبر به ما نرسیده است. وی ادامه داد:‌ البته با این وجود بعد از ظهر و شب گذشته کاربران این شبکه با مشکلات و اختلالاتی مواجه بودند که احتمالا این اختلالات از سوی خود آن سایت بوده است. اکنون چند هفته‌ای از فیلتر شدن وی‌چت و صحبت‌های مقامات مختلف مبنی بر ضرر‌هایی که این شبکه و شبکه‌ای مانند اینستاگرام بر جای می‌گذارند گذشته است و طی این مدت وی‌چت فیلتر شده و اینستاگرام تا مرز فیلترینگ پیش رفته است. حال که چند هفته‌ای از فیلتر‌شدن وی‌چت می‌گذرد و فیلتر‌شدن این شبکه اجتماعی موبایل بازار نسبتا خوبی را برای فروشندگان فیلتر‌شکن فراهم آورده نیروی انتظامی که خود از پیشنهاد دهندگان فیلترینگ این شبکه بوده، این‌گونه مطرح می‌کند که می شود بخش‌های مفید این شبکه به فعالیت خود ادامه دهند. حال این‌که چگونه می‌توان بخش‌های مفید و غیرمفید وی‌چت را از یکدیگر تفکیک کرد و اصلا چگونه می‌توان بخش‌بندی در آن به وجود آورد موضوعی است که خود جای بحث دارد، اما با این وجود سردار احمدی‌مقدم در این باره اظهار کرده است: شورای عالی فضای مجازی پیش از این جلسه‌ای با حضور رییس جمهوری تشکیل داده و در آن به پیشنهاد نیروی انتظامی و حمایت وزیر ارتباطات مقرر شده است کارگروهی در رابطه با نوسازی مصادیق مجرمانه و نوسازی فیلترینگ با روش‌های نوین ایجاد شود. وی با بیان این‌که اگر شبکه‌ای مانند وی‌چت خوبی‌هایی دارد نباید کل آن مسدود شود گفته بود: این کارگروه نسبت به شناسایی مضرات برنامه‌ها اقدام کرده و تنها بخش‌های مضر را حذف می‌کند. اکنون با وجود این‌که حتی هنوز بر سر فیلتر‌شدن وی‌چت بحث وجود دارد وبسیاری معتقدند که هم‌چنان این شبکه قابل استفاده به‌شمار می‌رود فعالیت کاربران در برخی شبکه‌های دیگر طی هفته گذشته با اختلالات متعدد همراه شده و هربار این شائبه را ایجاد کرده که این شبکه‌ها فیلتر شده‌اند. حال پس از گذشت چند هفته و اظهارات مختلف از سوی مقامات مختلف کشور که در بسیاری از موارد کاملا متفاوت با یکدیگر به نظر می‌رسند لازم است سیاستی کلی برای برخورد با شبکه‌های اجتماعی اتخاذ شود و شاید برای یکبار برای همیشه تکلیف شبکه‌هایی مانند وایبر، تانگو، وی‌چت، اینستاگرام، واتس‌آپ و ... مشخص شود تا از این پس اگر اختلالی هم در فعالیت این شبکه‌ها ایجاد شد دیگر جایی برای انتشار شایعات باقی نماند

"تکلیف کاربران با وایبر، وی‌چت، تانگو و... را روشن کنید"

در حالی که هفته گذشته اخباری مبنی بر فیلتر‌ شدن اینستاگرام منتشر و پس از چند ساعت تکذیب شد، روز گذشته همین موضوع درباره‌ی وایبر مطرح بود.
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز گذشته برخی کاربران وایبر هنگام استفاده از این اپلیکیشن موبایلی با مشکل مواجه شده و در مواردی نیز با صفحه پیوندها که مخصوص سایتهای فیلتر شده است مواجه شدند.
حتی بنا بر اعلام سایتهای مختلف، صفحه‌ای در توئیتر نیز با نام بردن از کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای این گونه ادعا کرده بود که این شبکه موبایلی به دستور این کمیته فیلتر شده که البته این موضوع از سوی دبیر این کارگروه تکذیب شده است.
معمولا سایتهایی که باید فیلتر شوند از سوی کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای مشخص و به شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام می شوند تا این شرکت که بخش فنی کار را بر عهده دارد اقدامات لازم را انجام دهد.
اما حسن کریمی - معاون بهره‌برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت - در گفت‌وگویی با ایسنا در این باره اظهار کرد: به هیچ عنوان طی روز گذشته و روزهای قبل دستوری مبنی بر فیلترینگ وایبر به ما نرسیده است.
وی ادامه داد:‌ البته با این وجود بعد از ظهر و شب گذشته کاربران این شبکه با مشکلات و اختلالاتی مواجه بودند که احتمالا این اختلالات از سوی خود آن سایت بوده است.
اکنون چند هفته‌ای از فیلتر شدن وی‌چت و صحبت‌های مقامات مختلف مبنی بر ضرر‌هایی که این شبکه و شبکه‌ای مانند اینستاگرام بر جای می‌گذارند گذشته است و طی این مدت وی‌چت فیلتر شده و اینستاگرام تا مرز فیلترینگ پیش رفته است.
حال که چند هفته‌ای از فیلتر‌شدن وی‌چت می‌گذرد و فیلتر‌شدن این شبکه اجتماعی موبایل بازار نسبتا خوبی را برای فروشندگان فیلتر‌شکن فراهم آورده نیروی انتظامی که خود از پیشنهاد دهندگان فیلترینگ این شبکه بوده، این‌گونه مطرح می‌کند که می شود بخش‌های مفید این شبکه به فعالیت خود ادامه دهند.
حال این‌که چگونه می‌توان بخش‌های مفید و غیرمفید وی‌چت را از یکدیگر تفکیک کرد و اصلا چگونه می‌توان بخش‌بندی در آن به وجود آورد موضوعی است که خود جای بحث دارد، اما با این وجود سردار احمدی‌مقدم در این باره اظهار کرده است: شورای عالی فضای مجازی پیش از این جلسه‌ای با حضور رییس جمهوری تشکیل داده و در آن به پیشنهاد نیروی انتظامی و حمایت وزیر ارتباطات مقرر شده است کارگروهی در رابطه با نوسازی مصادیق مجرمانه و نوسازی فیلترینگ با روش‌های نوین ایجاد شود.
وی با بیان این‌که اگر شبکه‌ای مانند وی‌چت خوبی‌هایی دارد نباید کل آن مسدود شود گفته بود: این کارگروه نسبت به شناسایی مضرات برنامه‌ها اقدام کرده و تنها بخش‌های مضر را حذف می‌کند.
اکنون با وجود این‌که حتی هنوز بر سر فیلتر‌شدن وی‌چت بحث وجود دارد وبسیاری معتقدند که هم‌چنان این شبکه قابل استفاده به‌شمار می‌رود فعالیت کاربران در برخی شبکه‌های دیگر طی هفته گذشته با اختلالات متعدد همراه شده و هربار این شائبه را ایجاد کرده که این شبکه‌ها فیلتر شده‌اند.
حال پس از گذشت چند هفته و اظهارات مختلف از سوی مقامات مختلف کشور که در بسیاری از موارد کاملا متفاوت با یکدیگر به نظر می‌رسند لازم است سیاستی کلی برای برخورد با شبکه‌های اجتماعی اتخاذ شود و شاید برای یکبار برای همیشه تکلیف شبکه‌هایی مانند وایبر، تانگو، وی‌چت، اینستاگرام، واتس‌آپ و ... مشخص شود تا از این پس اگر اختلالی هم در فعالیت این شبکه‌ها ایجاد شد دیگر جایی برای انتشار شایعات باقی نماند

خبر غیر رسمی: پرونده بابک زنجانی به دادسرای نظامی رفت به گفته یک منبع بابک زنجانی ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه، از بند ۲۰۹ زندان اوین تحویل سازمان حفاظت اطلاعات سپاه شده. گفته می‌شود ارتباط او با قاسم سلیمانی عامل این انتقال بوده است. یک منبع به خودنویس اطلاع داد با ورود مستقیم قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به پرونده میلیاردر ایرانی، پرونده بابک زنجانی ساعاتی پیش از دست بازجوی وزارت اطلاعات (ر.ع) خارج و از شعبه ۱۵ دادسرای ویژه کارمندان دولت تحویل شعبه دو دادسرای نظامی شد. یک منبع دیگر این خبر را تایید کرد. خودنویس در حال پیگیری این خبر است. منابع رسمی هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند. بر اساس این خبر این میلیاردر ایرانی ساعت ۱۵:۳۰ امروز شنبه از بند ۲۰۹ زندان اوین تحویل سازمان حفاظت اطلاعات سپاه شده است. این خبر مهم به منزله فوق محرمانه تلقی شدن پرونده بابک زنجانی و رابطه مستقیم او با نیروی قدس و شخص مستقیم سرلشگر قاسم سلیمانی است.

خبر غیر رسمی: پرونده بابک زنجانی به دادسرای نظامی رفت

به گفته یک منبع بابک زنجانی ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه، از بند ۲۰۹ زندان اوین تحویل سازمان حفاظت اطلاعات سپاه شده. گفته می‌شود ارتباط او با قاسم سلیمانی عامل این انتقال بوده است.
یک منبع به خودنویس اطلاع داد با ورود مستقیم قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به پرونده میلیاردر ایرانی، پرونده بابک زنجانی ساعاتی پیش از دست بازجوی وزارت اطلاعات (ر.ع) خارج و از شعبه ۱۵ دادسرای ویژه کارمندان دولت تحویل شعبه دو دادسرای نظامی شد. یک منبع دیگر این خبر را تایید کرد. خودنویس در حال پیگیری این خبر است. منابع رسمی هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.
بر اساس این خبر  این میلیاردر ایرانی ساعت ۱۵:۳۰ امروز شنبه از بند ۲۰۹ زندان اوین تحویل سازمان حفاظت اطلاعات سپاه شده  است. این خبر مهم به منزله فوق محرمانه تلقی شدن پرونده بابک زنجانی و رابطه مستقیم او با نیروی قدس و شخص مستقیم سرلشگر قاسم سلیمانی است.

دبیر شورای فیلترینگ: فیلتر «وایبر» و «واتس‌آپ» به تعویق افتاد دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی با تاکید بر اینکه فیلتر شدن نرم افزارهای کاربردی موبایل مانند وایبر و واتس آپ و تانگو در دستورکار این کارگروه قرار دارد، گفت: براساس تصمیمی که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در زمان فیلتر کردن وی چت گرفته مقرر شد تا زمان تقویت نرم افزارهای مشابه داخلی، فیلتر شدن نرم افزارهای خارجی مذکور به تعویق بیفتد. عبدالصمد خرم آبادی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی تاکنون تصمیمی برای فیلتر شدن نرم افزار وایبر که چند روزی است از سوی برخی کاربران مطرح می شود اتخاذ نکرده اظهار داشت: با تقویت نرم افزارهای مشابه داخلی و در صورتی که نرم افزارهای داخلی بتوانند نیازهای ارتباطی مردم را تأمین کنند موضوع فیلتر نرم افزارهای خارجی مجددا توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد بررسی قرار می گیرد. وی با بیان اینکه اپلیکیشن وی چت و نرم‌افزارهای مشابه آن ارتباطات صوتی، تصویری و متنی برخط از طریق تلفن همراه را بین کاربران فراهم می کنند و این نرم افزارها در بعضی مواقع، محتواهای مجرمانه بسیاری را رد و بدل می کنند، ادامه داد: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که وظیفه آن جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه است، به دلیل خارجی بودن مسئولان این شبکه‌ها امکان انجام وظایف قانونی خود را ندارد. دبیر کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ خاطرنشان کرد: نرم افزارهای داخلی فراوانی شبیه وی چت در کشور وجود دارند و مسئولان باید تمام تلاش خود را برای تقویت و ارتقاء کیفیت این نرم افزارها بکارگیرند تا این نرم افزارها بتوانند نیازهای داخلی و خارجی کاربران را تامین کنند؛ در این صورت دیگر نیازی به نرم افزارهای پرخطر خارجی شبیه "وی چت" نخواهیم داشت. خرم آبادی ادامه داد: اکثر سرویس های موبایل همچون تانگو، وایبر و وی چت این قابلیت را دارند که اطلاعات کشور ما را که در بین کاربران رد و بدل می شود، جمع آوری و تحلیل کنند و در اختیار بیگانگان قرار دهند. وی گفت: این خطر بزرگی برای کشور ما محسوب می شود؛ معمولا هیچ کشوری اجازه نمی دهد که ارتباط بین شهروندانش در بستر امکانات خارجی انجام شود؛ با این حال این سئوال مطرح می شود که چرا برخی از مسئولان اصرار دارند که شهروندان ما را به سوی سرویس های خارجی سوق دهند. مشاور قضایی دادستان کل کشور اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد که مرکز بزرگی تحت عنوان مرکز رسانه های دیجیتال را در اختیار دارد باید تلاش کند که سرویس های داخلی را که شبیه وی چت است تقویت کند تا مردم نیازمند سرویس های خارجی مانند وی چت، وایبر، واتس‌آپ و تانگو نباشند. دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی گفت: اگر ما بتوانیم این امکان را در کشور ایجاد کنیم که سرویس های داخلی مان مانند وی چت تقویت شود، باعث می شود به جای این که ما مصرف کننده پهنای باند اینترنت کشورهای دیگر باشیم کشورهای اروپایی به ما روی آورند و آنها از پهنای باند ما استفاده کنند و در این صورت است که ما به یک کشور مرجع در فناوری اطلاعات تبدیل می شویم. خرم آبادی با اشاره به نرم افزاری با عنوان "سیم کارت مجازی" که در سالهای گذشته در نمایشگاه رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد رونمایی شد و همه امکانات وی چت را داشت تصریح کرد: زمانی که این نرم افزار در کشور ما رونمایی شد وی چت جایگاه آنچنانی نداشت اما این نرم افزار مورد حمایت قرار نگرفت، در حالی که خلق کننده وی چت که یک دانشجوی چینی بود توانست با حمایت های مسئولین کشورش و اسپانسرهایی که داشت خود را به جایگاهی برساند که اکنون بیش از 400 میلیون کاربر داشته باشد.

دبیر شورای فیلترینگ: فیلتر «وایبر» و «واتس‌آپ» به تعویق افتاد

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی با تاکید بر اینکه فیلتر شدن نرم افزارهای کاربردی موبایل مانند وایبر و واتس آپ و تانگو در دستورکار این کارگروه قرار دارد، گفت: براساس تصمیمی که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در زمان فیلتر کردن وی چت گرفته مقرر شد تا زمان تقویت نرم افزارهای مشابه داخلی، فیلتر شدن نرم افزارهای خارجی مذکور به تعویق بیفتد.

عبدالصمد خرم آبادی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی تاکنون تصمیمی برای فیلتر شدن نرم افزار وایبر که چند روزی است از سوی برخی کاربران مطرح می شود اتخاذ نکرده اظهار داشت: با تقویت نرم افزارهای مشابه داخلی و در صورتی که نرم افزارهای داخلی بتوانند نیازهای ارتباطی مردم را تأمین کنند موضوع فیلتر نرم افزارهای خارجی مجددا توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه اپلیکیشن وی چت و نرم‌افزارهای مشابه آن ارتباطات صوتی، تصویری و متنی برخط از طریق تلفن همراه را بین کاربران فراهم می کنند و این نرم افزارها در بعضی مواقع، محتواهای مجرمانه بسیاری را رد و بدل می کنند، ادامه داد: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که وظیفه آن جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه است، به دلیل خارجی بودن مسئولان این شبکه‌ها امکان انجام وظایف قانونی خود را ندارد.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ خاطرنشان کرد: نرم افزارهای داخلی فراوانی شبیه وی چت در کشور وجود دارند و مسئولان باید تمام تلاش خود را برای تقویت و ارتقاء کیفیت این نرم افزارها بکارگیرند تا این نرم افزارها بتوانند نیازهای داخلی و خارجی کاربران را تامین کنند؛ در این صورت دیگر نیازی به نرم افزارهای پرخطر خارجی شبیه "وی چت" نخواهیم داشت.

خرم آبادی ادامه داد: اکثر سرویس های موبایل همچون تانگو، وایبر و وی چت این قابلیت را دارند که اطلاعات کشور ما را که در بین کاربران رد و بدل می شود، جمع آوری و تحلیل کنند و در اختیار بیگانگان قرار دهند.

وی گفت: این خطر بزرگی برای کشور ما محسوب می شود؛ معمولا هیچ کشوری اجازه نمی دهد که ارتباط بین شهروندانش در بستر امکانات خارجی انجام شود؛ با این حال این سئوال مطرح می شود که چرا برخی از مسئولان اصرار دارند که شهروندان ما را به سوی سرویس های خارجی سوق دهند.

مشاور قضایی دادستان کل کشور اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد که مرکز بزرگی تحت عنوان مرکز رسانه های دیجیتال را در اختیار دارد باید تلاش کند که سرویس های داخلی را که شبیه وی چت است تقویت کند تا مردم نیازمند سرویس های خارجی مانند وی چت، وایبر، واتس‌آپ و تانگو نباشند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی گفت: اگر ما بتوانیم این امکان را در کشور ایجاد کنیم که سرویس های داخلی مان مانند وی چت تقویت شود، باعث می شود به جای این که ما مصرف کننده پهنای باند اینترنت کشورهای دیگر باشیم کشورهای اروپایی به ما روی آورند و آنها از پهنای باند ما استفاده کنند و در این صورت است که ما به یک کشور مرجع در فناوری اطلاعات تبدیل می شویم.

خرم آبادی با اشاره به نرم افزاری با عنوان "سیم کارت مجازی" که در سالهای گذشته در نمایشگاه رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد رونمایی شد و همه امکانات وی چت را داشت تصریح کرد: زمانی که این نرم افزار در کشور ما رونمایی شد وی چت جایگاه آنچنانی نداشت اما این نرم افزار مورد حمایت قرار نگرفت، در حالی که خلق کننده وی چت که یک دانشجوی چینی بود توانست با حمایت های مسئولین کشورش و اسپانسرهایی که داشت خود را به جایگاهی برساند که اکنون بیش از 400 میلیون کاربر داشته باشد.