Friday, October 1, 2010

سردار وحیدی رضایی را وادار به تمکین کرد

محسن رضایی، یکی از چهار نامزد انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، با دفاع از شکایت خود از نتیجه اعلام شده انتخابات، به صورت تلویحی فشار یکی از فرماندهان ارشد سپاه و وزیر کنونی دفاع را از دلایل پس گرفتن شکایتش قبل از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان اعلام کرد.




دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق که روز سه شنبه در دانشگاه امیرکبیر تهران سخنرانی می کرد، با اشاره به اعتراضش به نتیجه انتخابات و تماس تلفنی سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با وی، گفت: "برخي دوستان حزب‌اللهي من از جمله آقاي وحيدي وزير دفاع چند ساعت مانده بود به اعلام نظر شوراي نگهبان به من گفتند؛ ما مي‌دانيم كه تو نظر شوراي نگهبان را تمكين مي‌كني، ولي در اين مورد زودتر اظهارنظر كن. من به آنان گفتم اجازه دهيد من مي‌خواهم عمل به قانون را به نمايش بگذارم، ولي چون ديدم كه اين دوستان ناراحت مي‌شوند، زودتر اظهارنظر كردم."



آقای رضایی توضیح بیشتری درباره اعمال فشار احتمالی دیگر فرماندهان ارشد نظامی و چهره ها و نهادهای امنیتی به خود برای صرف نظر از شکایتش درباره نتایج انتخابات نداد.



با وجود این وی با تاکید بر قانونی بودن شکایتش از نتایج انتخابات، اضافه کرد: "چه پیش و چه پس از انتخابات شما دیدید كه شيوه من با دیگر نامزدها متفاوت بود. من مي‌دانم كه مردم پیش از انتخابات، چه برداشتي از عملكرد من داشتند؛ برای همین در مورد آن صحبت نمي‌كنم؛ اما پس از انتخابات من ريسماني را به نام قانون برگزیدم و به آن متصل شدم. تا زماني كه وقت اعتراض كردن وجود داشت من اعتراض و شكايت كردم و حرف زدم، ولی زماني كه شوراي نگهبان اظهارنظر خود را ارایه داد، من آن را تمكين كردم."



محسن رضایی در حالی به فشار سردار احمد وحیدی برای پس گرفتن شکایتش از نتیجه انتخابات قبل از اعلام نظر شورای نگهبان اشاره کرده که تاکنون صحت نتایج این انتخابات را مورد تایید قرار نداده و تنها اعلام کرده به دلیل اعلام نظر شورای نگهبان و تنفیذ حکم محمود احمدی نژاد توسط رهبر جمهوری اسلامی، به قانون تن می دهد و از اعتراضش صرف نظر می کند. آقای رضایی البته در جلسه تحلیف احمدی نژاد در مجلس و نیز تنفیذ او در بیت رهبر جمهوری اسلامی شرکت کرد.



آقای رضایی در این سخنرانی همچنین با بیان اینکه "باید بین من و میرحسین و کروبی فرقی باشد"، گفت: "من نمي‌توانم اداي كساني را در بياورم كه تنها به دنبال جلب افكار عمومي هستند."



وی در عین حال جریانات پس از انتخابات را "فتنه" دانست و افزود: "در آن زمان كساني كه در صحنه سياسي بودند، نبايد اجازه مي‌دادند اين رخدادها طولاني شود. اين حوادث بايد حداكثر يك ماهه جمع مي‌شد؛ ضمن اينكه اگر فعالان سياسي با اخلاق‌ برخورد مي‌كردند و اعتراضات مردم را سياسي نمي‌ديدند و طرفين و كساني كه درگير اين ماجرا بودند براي مردم حقي قایل مي‌شدند، چنان مسائلي پيش نمي‌آمد."



دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای انتخابات گذشته ریاست جمهوری با بیان اینکه "اعتراضات مردم به نتایج انتخابات درست مدیریت نشد"، به نامه ای که بعد از بیانیه 17 میرحسین موسوی (که پس از حوادث خونین عاشورای گذشته تهران) به رهبر جمهوری اسلامی نوشت، اشاره کرد و گفت: "من در اين نامه بر اين نكته تأكيد كردم كه از همه نخبگان مي‌خواهم به وحدت بپردازيم. نامه من كاملا روشن است، ولي برخي گفتند كه منظورم اين بوده كه سران فتنه تبرئه شوند و در واقع، انواع مسائلي را اظهار كردند كه در نامه نبود و تنها برداشت شخصي آنها بوده است."







کاندیدای معترض؛ سرباز ولایت

محسن رضایی همراه با میرحسین موسوی و مهدی کروبی از معترضان به نتایج انتخابات مناقشه برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری بود که شکایت خود در این خصوص را رسما به شورای نگهبان ارائه کرد هرچند همواره بر تبعیت و سربازی خود از ولی فقیه و عمل به دستورات آیت الله خامنه ای تاکید داشته است.



او که نمایندگی بخشی از اصولگرایان در انتخابات را بر عهده داشت، یک شب پس از اعلام نتیجه انتخابات (شنبه) با صدور بیانیه ای خطاب به مردم ایران، با تاکید بر شکایت از نتیجه انتخابات و درخواست از نیروی انتظامی برای برخورد اخلاقی و انسانی با مردم معترض، وعده داد که "با تمام توان و قاطعانه از حقوق ملت ایران دفاع خواهد کرد."



رضایی همچنین روز 27 خرداد 88 در نامه ای به وزارت کشور هشدار داد که اگر تا پایان وقت اداری آن روز، اطلاعات مربوط به شمارش آرای صندوق ها را در اختیار نمایندگان او قرار ندهد، ناچار خواهد شد به شورای نگهبان "درخواستی غیر از بازشماری آرا" ارائه کند.



بی بی سی فارسی در آن هنگام گزارشی کرده بود که تنها درخواست ممکن به جز بازشماری آرا، همصدایی با درخواست مهدی کروبی برای ابطال انتخابات یا همراهی با درخواست میرحسین موسوی برای تشکیل یک کمیته حقیقت یاب باشد که به گفته ستاد او قطعا به ابطال انتخابات منجر می شد.



محسن رضایی در نامه به صادق محصولی از بی توجهی وزارت کشور به "تقاضاهای مکرر" و "نامه رسمی به رئیس جمهور" گلایه کرده و اطلاعات مربوط به شمارش آرای صندوق ها را "ابتدایی ترین حق" نامزدها دانسته بود.



سخنگوی ستاد انتخاباتی رضایی هم در روزهای ابتدایی پس از 22 خرداد گفته بود: "آمار اعلام شده بعنوان نتایج انتخابات با دیده ها و شنیده های ما تفاوت دارد. که یا دیده های ما مشکل دارد یا آمار اعلام شده."







آرایی که کم شد

یکی از اسناد اصلی ستاد انتخاباتی محسن رضایی و شخص او درباره تقلب در انتخابات به اعلام تدریجی آرا توسط ستاد انتخابات کشور باز می گردد که توسط سیمای جمهوری اسلامی هم به نمایش درآمد.



سایت رسمی محسن رضایی با انتشار تصاویر این اتفاق، نشان داد در حالی که کل آرای شمارش شده به رقم 30506422 رسیده بود، آرای رضایی 633 هزار و چهل و هشت رای بود اما با رسیدن کل آرا به رقم 34377493 حدود 50 هزار رای از کل آرای رضایی کم شده و تعداد آن به 587 هزار و نهصد و سیزده رای کاهش یافته است.



اما شاید یکی از جنجالی ترین اتفاقات درباره اعتراض رضایی و حامیانش به انتخابات، به جلسه مشترک نمایندگان کاندیداها با آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی مربوط باشد که چهار روز پس از انتخابات انجام شد.



در آن جلسه داود دانش جعفری، رئیس ستاد انتخاباتی محسن رضایی به صراحت آیت الله خامنه ای و نهادهای تحت امر او مانند شورای نگهبان و سپاه را به دخالت در فرآیند انتخابات به نفع احمدی نژاد متهم کرد و با اشاره به سخنرانی آقای خامنه ای در جریان سفر به کردستان، یک ماه پیش از برگزاری انتخابات، گفت که رهبر جمهوری اسلامی در آن سخنرانی به صراحت از احمدی نژاد حمایت کرده است.



آقای خامنه ای در سخنرانی روز سه شنبه 22 اردیبهشت در سنندج با انتقاد از نامزدهای رقیب احمدی نژاد به علت آنچه "تخریب غیرمنصفانه اذهان عمومی" می خواند، از مردم خواست به نامزدی رای بدهند که "درد كشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم يگانه و صميمي باشد، از فساد دور باشد و دنبال اشرافيگري نباشد."



وی با تاکید بر دفاع از دولت احمدی نژاد خطاب به رقبای او افزود: "من اوضاع كشور را از همه آقايان بهتر خبر دارم، مي دانم كه بسياري از اين مطالبي كه به عنوان انتقاد در مورد وضع كشور و وضع اقتصاد مي گويند، خلاف واقع است. اشتباه مي كنند."







آرایی با یک دستخط و خودکار

این در حالی بود که امیدوار رضایی، برادر محسن رضایی و از مسئولان ارشد ستاد انتخاباتی او، دلیل دیگری را برای انصراف برادرش از شکایت به شورای نگهبان عنوان کرد.



وی با اشاره به خلف وعده شورای نگهبان و وزارت کشور به توافقاتشان با رضایی به روزنامه خبر گفته بود: "متأسفانه شورای نگهبان و وزارت کشور علی‌رغم توافق صورت گرفته با آقای رضایی اطلاعات لازم را به ما ارائه ندادند. آقای رضایی هم به همین دلیل انصراف دادند. قرار بود وزارت کشور علاوه بر فهرست صندوق‌ها و آرای تفکیکی در آنها فرم‌های 22، 23 و 28 هر حوزه را که مربوط به صورت جلسه‌ها و شمارش اولیه آرا در هر صندوق بوده است را به ما ارائه دهند. همچنین قرار بود آمار کلی شورای نگهبان و وزارت کشور از شمارش آرا به ما ارائه شود چرا که مقایسه آنها می‌توانست در تأیید صحت شمارش آرا به ما کم کند. چون این اطلاعات به ما ارائه نشد، نمی‌توانستیم اعتراضاتمان را پیگیری کنیم. از همین رو آقای رضایی کنار کشید."



امیدوار رضایی همچنین با انتقاد از نحوه بازشماری برخی صندوق ها به نکته ای اشاره کرد که باعث عصبانیت حامیان دولت و مسئولین شورای نگهبان شد.



وی گفته بود: "ادعای وزارت کشور در بازشماری صندوق‌ها، در نوعی بازشماری غیررسمی از برخی صندوق‌ها قبل از اطلاع جامع به نامزدها بوده است. البته در همین بازشماری غیررسمی مشخص شد که 70 تا 80 درصد آرا با یک نوع خودکار و با یک خط مشترک به نفع یک کاندیدای خاص به صندوق‌ها ریخته شده است."



اما با وجود تمام این اعتراضات، محسن رضایی اعلام کرد که برای "حفظ مصالح نظام و کشور، در راستای احترام به قانون و تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری" از شکایت به نتیجه انتخابات انصراف می دهد و با دولت محمود احمدی نژاد همکاری خواهد کرد.







وحیدی، پاسخی به گستاخی صهیونیست ها

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در دولت دوم احمدی نژاد به این سمت منصوب شده و رضایی در سخنرانی اخیر خود به تماس تلفنی وی با خود برای پذیرفتن نتیجه انتخابات پیش از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان اشاره کرده، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.



او در جنگ ایران و عراق، برای مدتی فرمانده اطلاعات سپاه و سپس فرمانده سپاه قدس (شاخه عملیات برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) بوده است.



وی به اتهام دست داشتن در انفجار مرکز همیاری یهودیان در بوینوس آیرس آرژانتین در 18 ژوئیه 1994 توسط پلیس بین الملل (اینترپل) تحت تعقیب بین المللی قرار دارد.



بر اساس خاطرات هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی که در زمان ماجرای مک فارلین مسئول اطلاعات سپاه پاسداران بود، گزارشی از موشک‌های هاگ ارسالی آمریکا به ایران در جنگ ایران و عراق را ارائه کرده بود.



محمود احمدی نژاد در ساعات پایانی روز چهارشنبه ۲۸ مرداد ۸۸ لیست وزرای پیشنهادی خود در کابینه دومش را ارائه نمود که در میان این نامها، نام احمد وحیدی برای سمت وزارت دفاع و نیروهای مسلح به چشم می‌خورد. در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۸۸، در جریان سومین روز بررسی وزرای کابینه دهم، هنگامی که نوبت به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسید، قوامی، نماینده مجلس که قرار بود به عنوان تنها مخالف سخن بگوید، از طریق منشی مجلس تغییر رای خود را اعلام و دلیل این انصراف را "گستاخی و رجزخوانی رژیم صهیونیستی" درباره سردار وحیدی اعلام کرد و گفت: "برای نشان دادن حمایت کامل و قاطع مجلس از ایشان در برابر این گستاخی صهیونیست‌ها، از وقت مخالفت خود صرف‌نظر می‌کنم و نه تنها رای منفی خود را پس می‌گیرم، بلکه به ایشان رای مثبت خواهم داد."



انتخاب وحیدی به عنوان وزیر دفاع در کابینه دوم احمدی نژاد واکنش اعتراض آمیز برخی دولت های جهان مانند ایالات متحده و آرژانیتن را به دنبال داشت؛ هرچند نمایندگان مجلس ایران با سر دادن شعار "مرگ بر اسرائیل" از رای اعتماد به او استقبال کردند.

تحریم آمریکا علیه هشت مقام ارشد رژیم ایران،

ساعاتی پس از آن که وزیر خارجه ایالات متحده اعلام داشت که دولت واشنگتن در مبارزه با رویکردهای جمهوری اسلامی ایران وارد مرحله دیگری از مبارزه با آن رژیم می شود، و این بار پایمال سازی حقوق انسانی در ایران را نیز هدف قرار می دهد و علیه آن وارد مبارزه می شود، دولت ژاپن نیز اعلام کرد از اجرای برنامه های استخراج نفت در ایران به طور کامل عقب نشینی می کند و به تحریم های اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گردن می نهد.


هشت نفری که دولت واشنگتن آنان را از آمران اصلی سرکوبگری در ایران دانسته، گرچه بعید می نماید که در ایالات متحده صاحب اموالی بوده، و یا قصد سفر به آن کشور را داشته باشند، ولی این اقدام یک ضربه روانی علیه حکومت ایران است که به احتمال زیاد، کشورهای اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر دنیا به آن خواهند پیوست.

کارشناسان اقتصادی در تهران ارزیابی می کنند که بالا رفتن نرخ دلار به بیش از 1200 تومان یکی دیگر از پیامدهای تحریم فزاینده ای است که مقامات دولت واشنگتن امید دارند که بالاخره حکومت را به متوقف ساختن برنامه های اتمی وادار سازد.



«حمایت دولت اوباما از حقوق ملت

ایران، وارد مرحله عملی می گردد»



کارشناسان امور ایران گفتند: در حالی که تا کنون تلاش عمده ایالات متحده، کشورهای اروپائی و ممالک دیگر صرف مبارزه با برنامه های اتمی ایران می شد، اکنون ستمگری های رژیم هدف قرار گرفته که این مبارزه را وارد مرحله تازه ای می کند که ممکن است پیامدهای مهمی در رابطه با دوام و آینده رژیم داشته باشد.

به گفته آشنایان امور، دولت پرزیدنت اوباما در نخستین سال ریاست جمهوری، صادقانه کوشید با جمهوری اسلامی ایران وارد گفت و شنود شود تا شاید از این راه بتواند آن رژیم را از برنامه های اتمی باز دارد و از فتنه گری در کشورهای دور و نزدیک و حمایت از تروریسم دور سازد. ولی همه تلاش های گسترده بی نتیجه ماند و همه امتیازاتی که آمریکائیان به حکومت پیشنهاد کردند نتوانست موثر افتد. ورود دولت آمریکا به جبهه جدید رویاروئی با حکومت ایران، نشان مایوس شدن از شیوه های پیشین است که بر تعامل و مصالحه استوار بود.

دولت پرزیدنت اوباما در ظرف یک سال و نیم اخیر، در فرصت های مختلف پشتیبانی خود را از تلاش ملت ایران برای رسیدن به حقوق شهروندی خود، به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری، بیان داشت.

رئیس جمهوری آمریکا در چند پیام خطاب به ملت ایران گفت که در کنار آن مردمان ایستاده است. ولی هرگز این ابراز پشتیبانی ها با اقدامات عملی همراه نبود و اکنون برای نخستین بار هشت نفر از آنانی که در سرکوبگری های پس از اعتراض های مردمی علیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری نقش فعال داشته اند، به طور مستقیم و با ذکر نام آنان، هدف قرار می گیرند.

به گفته آگاهان، این اقدام می تواند نشان آن باشد که دولت آمریکا تصمیم گرفته، به موازات تحریم های اقتصادی که هدف از آن محدودتر ساختن هرچه بیشتر توان مالی حکومت ایران برای ادامه دادن به برنامه های اتمی و موشکی خود باشد، به حمایت عملی از پیکار ملت ایران علیه رژیم بپیوندد و مردم را به صورت عملی برای گسترش مبارزه سیاسی تشویق کند.

به گفته این آگاهان، هدف قرار دادن مستقیم شماری از آمران سرکوبگری ها در ایران، نه تنها ممکن است هشداری به ماموران و مجریان باشد و باعث هراس و دلسردی بخشی از آنان در ادامه سرکوبگری گردد، بلکه یک تشویق عملی نیز برای مردم ایران به هدف گسترش بخشیدن به پیکار مدنی است که بی تردید پیامدهای مهمی به دنبال خواهد آورد.



«دولت آمریکا عملا در راستای پیکار

شهروندی ملت ایران قرار می گیرد»



برای ایالات متحده اعلام اقدامات جدید علیه جمهوری اسلامی ایران آن قدر مهم بود که این کار به عهده وزیر امور خارجه (هیلاری کلینتون) و وزیر خزانه داری (تیموتی گایتنر) نهاده شد که در یک کنفرانس رسانه ای مشترک آن را به آگاهی همگان و به ویژه مردم ایران برسانند.

کلینتون با آوردن نام این هشت نفر اعلام داشت: آن ها کسانی هستند که تحت نظارت و یا به دستورشان، مردمان را بی جهت بازداشت کردند، مضروب ساختند، مورد شکنجه و تجاوز قرار دادند و حتی تهدید به مرگ کرده و شماری از آنان را هم کشتند – و این برخلاف ادعاهائی است که اخیرا در سازمان ملل مطرح گردید (سخنرانی احمدی نژاد در مجمع عمومی) که در ایران آزادی بیان وجود دارد و زندان سیاسی وجود ندارد.

هشت نفری که در این مرحله از دور جدید مبارزه دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، مورد تحریم قرار گرفته اند، عبارتند از:

فرمانده کل سپاه پاسداران (محمد علی جعفری)، وزیر اطلاعات (حیدر مصلحی)، وزیر کشور وقت (صادق محصولی که اکنون وزیر رفاه است)، دادستان کل کشور (غلامحسین محسنی اژه ای که در گذشته وزیر اطلاعات بود)، دادستان وقت تهران (سعید مرتضوی که در داخل ایران نیز خانواده ها خواهان مجازات او می باشند)، مصطفی محمد نجار وزیر کشور و جانشین فرمانده کل قوا در نیروهای انتظامی، احمد رضا رادان جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی، و بالاخره حسین طائب معاون اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده سابق نیروی بسیج.

با آن که این افراد بعید می نماید که در ایالات متحده اموالی داشته و یا به فکر سفر به آن کشور بوده اند، ولی با اقدام جدید ایالات متحده، هر یک از مقامات ارشد جمهوری اسلامی باید بداند که ممکن است او نیز در فهرست سرکوبگران و تحریم شده ها قرار گیرد و باید در آینده از شرکت در سرکوبگری ها دوری جوید.

آگاهان می گویند: ایالات متحده نیز به این نتیجه رسیده که درصد بسیار بالائی از مردم ایران خواهان برافتادن رژیم هستند و اگر پشتیبانی شوند، و اگر در دل سرکوبگران هراس ایجاد گردد، دوام حکومت آسیب خواهد دید.



افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی،

درکنار بالا گرفتن فشارهای بین المللی



اقدامات آمریکائی در حالی وارد مرحله جدید می شود که تاثیرات تحریم های اقتصادی بر اوضاع مالی و بازرگانی ایران نیز روز به روز بیشتر احساس می گردد.

بالا رفتن نرخ دلار و بحران طلا در ایران نشانه های تازه ای از این معضل فزاینده است.

گرچه دولت تصمیم گرفته یک میلیون سکه طلا وارد بازار کند تا هم ابراز مخالفت های صنف طلا فروشان را خنثی کند و هم از هجوم مردم به ذخیره کردن دلار بکاهد، ولی بعید می نماید که این اقدامات به طور کامل موثر افتد و موجب جلوگیری از تزلزل فزاینده وضع اقتصادی گردد.

از آن جا که سیستم داد و ستد بانکی حکومت ایران در جهان به شدت آسیب دیده و در نتیجه صادرات کالا بسیار مشکل شده و همزمان، واردات کالا بسیار گران تر گردیده، موقعیت ریال به ضعیف ترین حد خود رسیده و موجب جهش بهای ارزهای خارجی در بازار آزاد گردیده است.

کارشناسان می گویند: نه تنها امکانات دولت برای مبارزه با این وضع بسیار محدود است، بلکه سیاست قاطع و منسجمی نیز برای رویاروئی با این معضل وجود ندارد و مسؤولان امور نیز افراد کارورزیده ای نیستند که بدانند با چنین وضعی چگونه باید روبرو شد.

در هر حال، فشارها و امکانات بازار است که بهای ارز خارجی را تعیین می کند و تاثیر بانک مرکزی در این راستا محدود است.

خبرنگار آزاد در تهران، از بالا رفتن سرسام آور نرخ بسیاری از مایحتاج عمومی در هفته های اخیر خبر می دهد. به گفته وی، بهای اقلامی چون گوشت، حبوبات و حتی پیاز چندین درصد بالاتر رفته و مشکل کمبود بنزین، علی رغم ادعای دولت دایر بر این که حتی به صادرات بنزین (و نه واردات آن) پرداخته، روز به روز دشوارتر می شود.



«جلوگیری از اتمی شدن جمهوری اسلامی ایران،

بزرگترین آزمون دولت پرزیدنت اوباما»



تصمیم دولت ژاپن برای کنار رفتن از برنامه های استخراج نفت و گاز در ایران، ضربه دیگری بر درآمدهای احتمالی آن کشور تلقی می شود و پیامدهای اقتصادی دیگر و مفاهیم سیاسی نیز دارد.

دولت توکیو و کمپانی Inpex Corp اعلام کردند که با پیروی از تحریم های اعلام شده از جانب ایالات متحده، به طور کامل از همکاری با ایران در استخراج نفت کنار می کشند.

روزنامه یومیوری شیمبون امروز (پنج شنبه 8 مهرماه – 30 سپتامبر) نوشت: هدف از گرفتن این تصمیم آن است که کمپانی بزرگ نفتی ژاپن مشمول تحریم ها و مجازات های آمریکائی نشود. ایالات متحده اعلام داشته که هر کمپانی نفتی همکاری کننده با حکومت ایران، از ادامه معامله با ایالات متحده محروم خواهد شد.

و بالاخره آن که، سناتور پرنفوذ آمریکائی جو لیبرمن، از پرزیدنت اوباما خواستار شد که به عنوان مهمترین اقدام دولت خود در خاورمیانه، جلوی اتمی شدن حکومت ایران را بگیرد. او گفت: مهمترین آزمون عملکردهای ایالات متحده در این منطقه آن است که آیا موفق خواهد شد از رسیدن ایران به بمب هسته ای جلوگیری کند؟

گفتنی است: بیش از پنجاه تن از اعضای جمهوریخواه کنگره ایالات متحده هفته پیش در نامه سرگشاده ای به دولت پرزیدنت اوباما هشدار دادند که شاید تنها چند ماه و حتی چند هفته برای جلوگیری از برنامه های اتمی ایران فرصت باقی مانده باشد، و او باید "هرچه در توان دارد"، برای جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی به کار گیرد.





به دیگران بفرستید



چاپ کنید



این نشانی را ذخیره کنید

روزنامه کویتی الانباء:«رهبر سوریه به احمدی نژاد

یک روزنامه کویتی نوشت که پرزیدنت بشار اسد به احمدی نژاد توصیه کرده است در جریان دیدار رسمی از لبنان، از سفر به جنوب آن کشور و نزدیک شدن به مرز اسرائیل خود داری ورزد، زیرا در شرائط کنونی منطقه و جهان، چنین اقدامی بسیار به زیان حکومت ایران خواهد بود. در گزارش های پیشین روزنامه های لبنانی آمده بود که احمدی نژاد با حمایت و هدایت حزب الله لبنان، قصد دارد از چند شهرک شیعه نشین جنوب لبنان که صحنه نبردهای خونین تابستان چهارسال پیش بین حزب الله و ارتش اسرائیل بود دیدن کند و حتی خود را به خط مرزی اسرائیل برساند و به سوی خاک این کشور سنگ پرتاب کند – این شیوه ای است که حزب الله لبنان از سال ها پیش به عنوان یک اقدام تحریک آمیز علیه اسرائیل به میهمانان خود که به جنوب لبنان آورده می شوند توصیه می کند. پرزیدنت بشار اسد به احمدی نژاد گفته است که اسرائیل ممکن است این اقدام را با وخامت بسیار تلقی کند.




«احمدی نژاد از خاک لبنان به سوی

اسرائیل سنگ پرتاب می کند»



در گزارش های پیشین رسانه های عرب زبان گفته شده بود که قرار است احمدی نژاد در اواسط ماه اکتبر (حدود دو هفته دیگر) به طور رسمی از لبنان دیدن کند و یکی از برنامه هائی که حزب الله برای او تدارک دیده، سفر به جنوب لبنان و گردش در شهرک های شیعه نشین و از جمله مرجعیون و بنت جبیل می باشد که در فاصله بسیار کوتاهی از خاک اسرائیل قرار دارند و صحنه درگیری های خونین بین حزب الله و سربازان اسرائیلی بوده اند.

حزب الله همچنین قصد دارد احمدی نژاد را به فاصله چند متری از مرز اسرائیل بیاورد تا در نقطه ای که یک درب بزرگ تور سیمی وجود دارد که گذرگاه مرزی لبنان به خاک اسرائیل است و שער פאטמה (باب االفاطمة) نامیده می شود بایستد و به سوی اسرائیل سنگ پرتاب کند.

حزب الله لبنان، در عملیات تحریک آمیز خود به هدف کشاندن اسرائیل به یک رویاروئی جنگی، هر از چند گاهی گروه هائی را به مرز جنوبی می آورد تا از آن جا به سنگ پرانی به سوی اسرائیل بپردازند.

با آن که چنین اقدامی یک عمل تعرضی آشکار است و جنبه خصمانه صریح دارد، اسرائیل تا کنون سکوت پیشه کرده و واکنشی نشان نداده است.

در سال های اخیر چند بار نیز برای دانش آموزان دبیرستانی ایران "تور"هائی ترتیب داده شد که در چارچوب آن به جنوب لبنان نیز آورده شده و به سنگ پرانی پرداختند.



روزنامه کویتی: «بشار اسد به

احمدی نژاد گفت چنین کاری نکند»



گرچه خبری دائر بر این که احمدی نژاد نیز قصد دارد به اقدام مشابه دست بزند، هنوز از جانب مقامات تهران یا بیروت به طور رسمی مورد تائید قرار نگرفته، ولی اگر واقعیت داشته باشد، یک رفتار تعرضی آشکار است که کاملا بیرون از چارچوب موازین بین المللی خواهد بود و یک اقدام تحریک آمیز علنی تلقی خواهد شد.

روزنامه کویتی الانباء در شماره امروز خود نوشت که پرزیدنت بشار اسد در آخرین دیداری که پیش از عزیمت احمدی نژاد به مقر سازمان ملل در نیویورک، در فرودگاه دمشق با وی داشت، به او توصیه کرد از چنین اقدام تحریک آمیزی خودداری ورزد، زیرا شرائط بین المللی و منطقه ای برای چنین رفتاری مساعد نیست.

سوریه در حال حاضر در شرائط حساس سیاسی قرار دارد، زیرا به شدت می کوشد خود را از انزوای بین المللی و همدستی با جمهوری اسلامی ایران دور سازد و مناسبات خویش را با ایالات متحده و کشورهای غربی بهبود بخشد.

به نوشتۀ الانباء، احمدی نژاد در پاسخ به رئیس جمهوری سوریه گفت که از دیدگاه او، جنوب لبنان خط مقدم جبهه ایران با اسرائیل محسوب می شود و وی نمی تواند چنین توصیه ای را بپذیرد.

محافل اسرائیلی می گویند اگر چنین برنامه ای واقعیت داشته باشد، یک اقدام به غایت تحریک آمیز تلقی خواهد شد که بی تردید اعتراض های گسترده ای علیه حکومت اسلامی ایران برخواهد انگیخت و ممکن است وضع منطقه را کاملا آشوب زده کند.



«پرزیدنت اسد در سفر به تهران،

دوباره به تلاش دست خواهد زد»



در گزارش روزنامه کویتی آمده است که پیش از این تذکر رو در روی پرزیدنت اسد با احمدی نژاد، دولت دمشق پیام های کتبی نیز برای دولت تهران فرستاده بود که بی نتیجه ماند.

الانباء نوشت که رئیس جمهوری سوریه به صراحت به احمدی نژاد گفته است که امیدوار است لحن سخنان او هنگام دیدار از بیروت به شیوه تحریک آمیز همیشگی او نباشد و بهانه ای به دست اسرائیل ندهد، "زیرا امنیت لبنان، برای سوریه اهمیت درجه اول دارد".

به نوشته روزنامه های عربی، قرار است پرزیدنت اسد روز شنبه (10 مهرماه – دوم اکتبر) رهسپار تهران شود و محافل عربی امید دارند که وی بتواند احمدی نژاد را متقاعد سازد که از سفر به جنوب لبنان بکلی خودداری ورزد. ارزیابی آن است که بعید می نماید رئیس جمهوری جنجال جوی اسلامی ایران چنین توصیه ای را بپذیرد.

روزنامه کویتی الانباء در یک گزارش جداگانه امروز خود نیز با استناد به روزنامه آمریکائی "نیویورک پست" ادعا کرده نوشت: عکس هائی که از جریان دیدار احمدی نژاد از سازمان ملل انتشار یافته نشان می دهد که در طول همه روزهائی که او در نیویورک بود، لباس خود را عوض نکرد و بوهای نامطبوع از بدن او و همراهانش به مشام می رسیده است.

نیویورک پست همچنین نوشت: مامور امنیتی هتل "هیلتون منهاتن" از ورود یک دیپلمات سودانی که برای ملاقات با احمدی نژاد آمده بود جلوگیری کرد، و او را از هتل بیرون انداخت. دراین باره توضیحی داده نشد – ولی نیویورک پست نوشت که محافظان احمدی نژاد بسیار نگران بودند و با آن که شمار کل همراهان رئیس جمهوری ایران از بیست نفر تجاوز نمی کرد، آن ها شش طبقه را که جمعا نود اطاق داشت قرق کرده بودند.

اسرائیل : محمود احمدی نژاد گفته جنوب لبنان مرز ایران با اسرائیل است

راديو فرانسه : سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل امروز نگرانی خود را از سفر آینده رئیس جمهوری ایران به لبنان در روزهای 13 و 14 ماه اکتبر ابراز کرد.


محمود احمدی نژاد، قرار است در این سفر به جنوب لبنان یعنی مرز این کشور با اسرائیل هم سری بزند. اما این سفر هنوز توسط مقامات ایرانی تأئید نشده است.



"ایگال پالمور"، با انتشار این خبر می گوید : محمود احمدی نژاد می خواهد، همچون یک مالک، بیاید و از املاک خود دیدار کند و حتا پیش از آمدن به رئیس جمهوری سوریه گفته "جنوب لبنان مرز ایران با اسرائیل است".



محمود احمدی نژاد قرار است دراین سفر با پرزیدنت میشل سلیمان، سعد حریری، نخست وزیر و نبیه بری، رئیس مجلس لبنان دیدار کند.



بنا به گفته شماری دیگر از سیاستمداران لبنانی، رئیس جمهوری ایران با حسن نصرالله، رهبر حزب اله، حزب شیعه پر قدرت و متحد ایران، هم دیدار خواهد کرد.



یکی از رهبران ائتلاف اکثریت در رابطه گفت: سفر رئیس جمهوری ایران به لبنان کاری تحریک آمیز است و میخواهد این پیام را بفرستد که لبنان یک "پایگاه ایرانی" در مرز اسرائیل است

خطبه‌های نماز جمعه و حمایت خطیبان از گفته‌های احمدی‌نژاد در نیویورک

جرس: سفر احمدی‌نژاد به نیویورک و اظهارات وی درباره حادثه ۱۱ سپتامبر، این هفته نیز در راس موضوعات مطرح شده توسط خطیبان جمعه قرار داشت که همگی با صحه گذاشتن بر گفته‌های احمدی‌نژاد، اعلام کردند که این فاجعه به گونه‌ای غیر از آنچه دولت آمریکا عنوان می‌کند، اتفاق افتاده است.




دیدار با رهبری و اظهارات وی درباره "اهمیت نماز جمعه" از دیگر موضوعات اصلی سخنرانی نمایندگان ولی فقیه در نماز جمعه نهم مهرماه به شمار می‌رفت.



مبارزه با آنچه ائمه جمعه "بدحجابی" خواندند نیز با توجه به گفته‌های اخیر خامنه‌ای در دیدار به امامان جمعه مورد توجه سخنرانان بود.



تهران: جامعه آمريكا سخنان دولتمردان اين كشور درباره 11 سپتامبر را نمي‌پذيرد



امام جمعه موقت تهران در نماز جمعه امروز ادعا کرد: جوامع بشري و حتي خود كشور آمريكا سخنان دولت‌مردان آمريكايي را در خصوص حادثه 11 سپتامبر نمي‌پذيرند.



محمد امامي‌كاشاني امام جمعه موقت تهران در خطبه‌ دوم نمازجمعه امروز تهران، گفت: شرايطي را در دنياي امروز مشاهده مي‌كنيم كه برخي جريان‌ها در مقابل اسلام و نظام اسلامي موضع‌گيري مي‌كنند.



وي افزود: در يكي از سفرهاي خارجي، يكي از اساتيد برجسته غربي به من اعلام كرد انقلاب اسلامي دنيا را فرا خواهد گرفت چون هيچ خبري در انجيل و تورات نيست و تمامي خبرها در قرآن‌كريم است.



امامي‌كاشاني با بیان اينكه "يهوديان، مسيحيان و پيروان ساير اديان بايد قرآن را بخوانند تا ببينند اين كتاب آسماني سراسر رحمت و بركت است"، اظهار عقیده کرد: دشمنان اسلام با اهانت به كتاب قرآن و مسلمانان راه به جايي نخواهند برد.



عضو مجلس خبرگان رهبري درخصوص سفر احمدی‌نژاد به نيويورك و سخنانش در مجمع عمومي سازمان ملل، تأكيد كرد: سخنان مهم رئيس‌جمهور كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل اين بود كه كشورهاي غربي بايد براي روشن شدن حادثه 11 سپتامبر گروه حقيقت يابي را انتخاب كنند تا به اين موضوع بررسي شود.



وي افزود: پس از سخنان رئيس‌جمهور كشورمان بايد پرسيد چرا آمريكا و كشورهاي غربي عكس‌العمل‌هاي شديدي را از خود بروز دادند؟ كه در جواب بايد گفت جوامع بشري و حتي خود كشور آمريكا سخنان دولت‌مردان آمريكايي را در خصوص حادثه 11 سپتامبر نمي‌پذيرند.



مشهد: پشت كردن به وظايف ديني خيانت به خون شهداست



امام جمعه موقت مشهد گفت: هركس در هر سمتي اگر به وظايف ديني و اسلامي خود پشت كند به خون شهدا خيانت كرده است.



سيد‌علي حسيني ظهر امروز در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه در حرم رضوي با اشاره به هفته "دفاع مقدس" اظهار داشت: قسم به چيزي ياد مي‌شود كه براي ما ارزشمند است و خداوند در قرآن كريم به نفس‌هاي رزمندگان اسلام قسم ياد مي‌كنند كه بر قلب دشمن تاخته و آنها را مغلوب ساخته است كه اين نشان از جايگاه والاي رزمندگان و مجاهدان راه حق و حقيقت دارد.



وي اذعان داشت: قدر شهدا را دانستن تنها به ذكر نام و خاطراتشان نيست بلكه زماني اين قدر دانستن عملي مي‌شود كه ارزش‌هاي ديني را حفظ كنيم.



حسيني با اشاره آنچه "بدحجابي‌" می‌خواند، مدعی شد: شما خواهري كه به اسم مسلماني حافظ حجابت نيستي و به آستان امام رضا مي‌آيي، مطمئن باش اين آمدنت بدون حفظ حجاب و عفاف سودي نداشته و پايمال كردن خون شهداست.



اروميه: اظهارات احمدي‌نژاد در سازمان ملل تبيين گفتمان انقلاب اسلامي بود



امام جمعه اروميه گفت: اظهارات احمدي‌نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل به نوعي تبيين گفتمان انقلاب اسلامي بود.



غلامرضا حسني ظهر امروز در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته اظهار داشت: اظهارات احمدي‌نژاد همچنين تبيين مواضع جمهوري اسلامي درباره مسائل جهاني است، مسائلي كه زنده‌اند و امروز در سطح روابط بين‌الملل بسيار تاثيرگذار هستند.



وي با حمايت از اظهارات احمدی‌نژاد در سفر به آمريكا افزود: رئيس جمهور كشورمان توانست با افكار عمومي آمريكا و بسياري از كشورها صحبت كرده و اعتراض ما نسبت به وضع موجود را به خوبي و با منطق بسيار قوي بيان كند.



نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي با بيان اينكه سفر و اظهارات احمدی‌نژاد در راستاي منافع ملي كشور بود، اضافه كرد: سخنان رئيس‌جمهور از نظر ادبيات به كار گرفته شده ادبيات توحيدي و از نظر سياسي هوشمندانه بود.



حسني خاطرنشان كرد: نماز جمعه از بركات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است و در اين مكان مقدس است كه مردم به تقوا و حق دعوت مي‌شود.



وي با اشاره به اينكه امروز جايگاه نماز جمعه، جايگاه ويژه‌اي است، افزود: نماز جمعه پايگاه ولايت و منويات امام و رهبري است و با حفظ وحدت و وفاق اين جايگاه تا امروز توانسته انقلاب و مردم را از تفرقه دور كند.



اصفهان: مردم خواستار برخورد با بدحجابي هستند



امام جمعه موقت اصفهان گفت: مردم همانطور كه بارها در راهپيمايي‌هاي گوناگون نشان داده‌اند، خواستار برخورد با عده معدودي از قانون‌گريزان هستند كه با بدحجابي در جامعه زمينه ايجاد مفاسدي ديگر را فراهم مي‌كنند.



محمدتقي رهبر با انتقاد از وضعيت "حجاب" در كشور ادعا کرد: ما در مسئله حجاب كوتاه نمي‌آييم چرا كه حق نداريم در يك مسئله به اين مهمي در يك كشور اسلامي كوتاهي كنيم.



امام جمعه موقت اصفهان گفت: مردم همانطور كه بارها در راهپيمايي‌هاي گوناگون نشان دادند، خواستار برخورد با عده معدودي از قانون‌گريزان هستند كه با بدحجابي در جامعه زمينه ايجاد مفاسدي ديگر را فراهم مي‌كنند.



وي همچنين با انتقاد از دستگاه‌هاي ديگر گفت: ما بايد در برخورد با چنين ناهنجاري‌هايي با هم هماهنگ باشيم و در اين زمينه همانطور هم كه رئيس قوه قضائيه اظهار داشت، بايد طبق قانون جزاي اسلامي با اين پديده اجتماعي برخورد كنيم.

امامان جمعه و خنثی‌سازی آثار روانی تحریم‌ها

دویچه وله : بیست و یکمین همایش سراسری امامان جمعه کشور از روز سه شنبه، ششم مهرماه ۸۹ کار خود را آغاز کرد و پنج‌شنبه به کارش پایان داد. در خلال برگزاری این نشست شماری از اعضای دولت برای جمع سخنرانی کردند و خطوط کلی مسائل مورد بحث در خطبه‌های نماز جمعه را به آنها پیشنهاد دادند. "شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه" یکی از نهادهای وابسته به رهبر جمهوری اسلامی است و در مناسبت‌های مختلف مسائلی را که باید از تریبون نماز جمعه بیان شود مشخص می‌کند.




"حمایت از دولت به دلیل حمایت رهبری"



حمایت از سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد یکی از اصلی‌ترین محورهای خطبه‌های نماز جمعه در شش سال گذشته بوده که از زمان انتخابات جنجال برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری به آن توجه بیشتری می‌شود. حجت‌الاسلام رضا تقوی، رئیس "شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه" می‌گوید، از آنجا که دولت احمدی‌نژاد مورد حمایت آیت‌الله علی خامنه‌ای قرار دارد، امامان جمعه نیز از دولت حمایت می‌کنند و به این کار ادامه خواهند داد.



به گزارش خبرگزاری مهر تقوی با "فتنه" خواندن جنبش اعتراضی به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات گفت: «شبکه گسترده ائمه جمعه تلاش‌های زیادی برای مدیریت فتنه سال گذشته کرد و در مقابل همه توطئه‌ها و تضعیف نظام ایستاد.» او انتقاد شماری از امامان جمعه به مسائلی از جمله پوشش زنان را متوجه دولت ندانست و اظهار داشت: «برخی از ائمه جمعه با استانداران مشکل دارند که البته این مشکلات ریشه‌ای نیست و بیشتر در زمینه‌های کاری است.»



متکی: طبقه‌ی بالای اجلاس پر بود!



در دو روز نشست سراسری امامان جمعه محمود احمدی‌نژاد، و تعدادی از اعضای هیات دولت نیز در آن شرکت کردند و در مورد آنچه "بی‌اثر بودن تحریم‌های غرب" و "حضور چشمگیر" هیات ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک عنوان کردند، سخن گفتند. ظاهرا تلاش اعضای دولت به منظور خنثی کردن تصویری است که از ششمین حضور احمدی‌نژاد در نشست سالانه مجمع عمومی در رسانه‌های داخلی منعکس شده است.



در روزهای گذشته عکس‌های فراوانی در اینترنت و بعضا در مطبوعات داخلی منتشر شده که حکایت از خالی بودن تعداد زیادی از صندلی‌ها و ترک سالن توسط نمایندگان برخی از کشور هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد دارد. منوچهر متکی، وزیر خارجه خطاب به امامان جمعه با اشاره به کسانی که جلسه را ترک کردند گفت: «آنها سعی کردند خود را عصبانی نشان دهند ولی ۱۶۰ کشور در جلسه حضور داشتند و طبقه بالای اجلاس که جایگاه موسسات علمی و پژوهشی و نخبگان جهانی است، مملو از جمعیت بود.»



کیهان و بی اهمیت بودن "صندلی‌های خالی"



سخنان متکی در مورد حضور نمایندگان ۱۶۰ کشور در حالی ابراز می‌شد که روزنامه‌ی کیهان تلاش می‌کرد این مسئله را بی‌اهمیت جلوه دهد. کیهان که زیر نظر نماینده آیت‌الله خمینی اداره می‌شود، ضمن اعتراف به خالی بودن "تعداد نسبتا قابل توجهی از صندلی‌ها" روز چهارشنبه، ۷ مهرماه، در یادداشتی نوشت: «اساساً مخاطب اصلی احمدی‌نژاد، سران کشورها و یا هیئت‌های نمایندگی آنها نبوده‌اند که غیبت یا خروج آنان به هنگام نطق رئیس جمهور کشورمان در اهداف مورد نظر از سخنان ایشان و نتیجه‌ای که در پی آن بوده است، کمترین تاثیری داشته باشد.»



وزیر خارجه می‌گوید: «آنها قبل از اینکه ما به نیویورک برویم، دستورالعملی برای بایکوت ایران و سخنان رئیس جمهور صادر کرده بودند.» او می‌افزاید ایران با استفاده از وسائل ارتباطی که "از سوی قدرت‌های جهانی برای تحت سلطه گرفتن رسانه‌ای دنیا" به وجود آمده، پیام خود را به گوش جهانیان رسانده است.



"سفر پر مغز و پر کار" احمدی‌نژاد



محمود احمدی‌نژاد نیز روز چهارشنبه در نشست امامان جمعه شرکت کرد و در مورد دشواری سفر خود به نیویورک به آنها توضیحاتی ارائه کرد. او اظهار داشت «مصاحبه‌های انجام شده در نیویورک یک جنگ جدی بود و ما هم می‌دانیم با یک مصاحبه‌گر طرف نیستیم و حتی یک رسانه آزاد هم در آمریکا وجود ندارد.»



احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش در مورد گفت‌وگوهای خبری خود در نیویورک گفت «آنها همه افسرهایشان را به جنگ فرستاده‌اند و البته همه یک دستورالعمل برای طرح سئوال داشتند و جالب اینکه همگی آن دستورالعمل را اجرا می‌کردند.» امامان جمعه در بند سوم قطعنامه‌ی خود ششمین حضور احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل را "سفر پرمغز و پرکار" توصیف کردند و به تقدیر از آنچه "روحیه بسیجی و تهاجمی این سرباز ولایت" خواندند پرداختند.



تاثیر روانی تحریم‌ها



ظاهرا یکی دیگر از دغدغه‌های دولت تاثیر تحریم‌های غرب است که از سوی برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز به نقش منفی آن در اقتصاد و تجارت کشور اعتراف می‌شود. احمدی‌نژاد می‌گوید «در مصاحبه‌هایی که داشتیم، برخی خبرنگاران به سخنان تعدادی از مسئولان جمهوری اسلامی استناد کرده و آن را عاملی برای تاثیرگذار بودن تحریم‌ها معرفی می‌کردند، که البته من در آنجا پاسخ آنها را دادم.»



به گزارش منابع خبری محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد نیز روز پنجشنبه، در نشست سراسری ائمه جمعه حاضر شد و از آنها خواست "در از بین بردن آثار روانی تحریم از جامعه" مشارکت بیشتری کنند. رحیمی می‌گوید: «همراهی ائمه جمعه با دولت در مقابله با جنگ روانی دشمنان و خنثی کردن آن بسیار موثر و مفید است.»



رحیمی گرچه می‌کوشد تحریم‌ها را بی‌اثر جلوه دهد، آنها را "بسیار شدید" توصیف کرد و گفت «همه باید به شکل یکپارچه و با برنامه ریزی‌های منسجم و هماهنگ برای مبارزه با تحریم‌های دشمن تلاش کنند.»

ایران به تحريم آمریکا علیه هشت مقام جمهوری اسلامی اعتراض کرد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در اعتراض به تحريم هشت مقام حکومتی و دولتی ايران از سوی آمريکا، سفير سوييس، حافظ منافع آمريکا در تهران را احضار کرد.




به گزارش واحد مرکزی خبر، عصر روز پنجشنبه خانم «لئو آگوستی»، سفير سوييس به عنوان حافظ منافع آمريکا به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض تهران به وی ابلاغ شده است.



ايالات متحده آمريکا روز چهارشنبه هشت مقام دولتی ايران از جمله فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چند وزير دولت را به دليل نقض حقوق بشر در جريان اعتراض ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران در فهرست تحريم ها قرار داد.



وزارت خزانه داری آمريکا اعلام کرد در اين فرمان تحريم که به امضای باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا رسيد، مقامات ياد شده در فهرست تحريم ها قرار دارند و تمامی روابط اين افراد با نهادها و موسسات آمريکايی ممنوع شده است.



در بيانيه وزارت خزانه داری آمريکا آمده است:« اين هشت تن در نقض فاحش حقوق بشر در جريان سرکوب اعتراض های پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران مسئول هستند و تمامی دارايی های آنها در ايالات متحده، مسدود می شود.»



در همین حال، مديرکل آمريکای شمالی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه اقدام اخير دولت آمريکا را «نقض صريح بند اول بيانيه الجزاير و اخلال در نظم بين المللی» خوانده است.



اين مقام وزارت خارجه که اشاره ای به نام او نشده، دولت آمريکا را به سوءاستفاده سياسی از مفهوم حقوق بشر متهم کرده است.



طبق این گزارش، سفير سوئيس نیز در اين ديدار گفته است: «پيام اعتراض دولت جمهوری اسلامی ايران را به دولت آمريکا ابلاغ خواهد کرد. »



محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صادق محصولی، وزير رفاه دولت دهم و وزير کشور دولت نهم، غلامحسين محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاييه فعلی و وزير سابق اطلاعات دولت نهم، سعيد مرتضوی، دادستان سابق تهران، حيدر مصلحی، وزير اطلاعات دولت دهم، مصطفی محمد نجار، وزير دفاع دولت نهم و وزير کشور دولت دهم، احمد رضا رادان، فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ، حسين طائب معاون اطلاعات سپاه پاسداران و فرمانده نيروی مقاومت بسيج از سوی آمريکا تحريم شده اند.



سفير سوئيس در اين ديدار گفته که پيام اعتراض دولت جمهوری اسلامی ايران را به دولت آمريکا اطلاع خواهد داد.



هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا هم روز چهارشنبه و در يک کنفرانس خبری روز گفت که اين نخستين باری است که ايالات متحده به دليل نقض حقوق بشر، عليه ايران تحريم هايی را اعمال می کند.



هيلاری کلينتون اضافه کرده است: «زير نظر يا فرماندهی اين مقامات، شهروندان ايرانی به طور خودسرانه بازداشت شدند، کتک خوردند، شکنجه و مورد تجاوز قرار گرفتند، تهديد و به قتل رسيدند.»



به دنبال آغاز اعتراضات مردم ايران به نتيجه انتخابات که محمود احمدی‌نژاد پيروز آن اعلام شد، نيروهای امنيتی و انتظامی جمهوری اسلامی به‌ويژه پس از سخنرانی آيت‌الله خامنه‌ای در اولين نماز جمعه پس از انتخابات دست به سرکوب خشونت‌آميز مردم زدند.



در نتيجه اين سرکوب‌ها، به‌ويژه در ماه‌های نخست پس از انتخابات، ده‌ها نفر جان خود را از دست دادند و به گفته مقامات قضایی و انتظامی ایران هزاران نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شدند.



تعدادی از دستگیر شدگان حوادث پس از انتخابات نیز جان خود را در بازداشتگاههای ایران از دست دادند. پرونده قربانیان بازداشتگاه کهریزک هنوز در قو قضاییه ایران در جریان است.