Friday, October 1, 2010

روزنامه کویتی الانباء:«رهبر سوریه به احمدی نژاد

یک روزنامه کویتی نوشت که پرزیدنت بشار اسد به احمدی نژاد توصیه کرده است در جریان دیدار رسمی از لبنان، از سفر به جنوب آن کشور و نزدیک شدن به مرز اسرائیل خود داری ورزد، زیرا در شرائط کنونی منطقه و جهان، چنین اقدامی بسیار به زیان حکومت ایران خواهد بود. در گزارش های پیشین روزنامه های لبنانی آمده بود که احمدی نژاد با حمایت و هدایت حزب الله لبنان، قصد دارد از چند شهرک شیعه نشین جنوب لبنان که صحنه نبردهای خونین تابستان چهارسال پیش بین حزب الله و ارتش اسرائیل بود دیدن کند و حتی خود را به خط مرزی اسرائیل برساند و به سوی خاک این کشور سنگ پرتاب کند – این شیوه ای است که حزب الله لبنان از سال ها پیش به عنوان یک اقدام تحریک آمیز علیه اسرائیل به میهمانان خود که به جنوب لبنان آورده می شوند توصیه می کند. پرزیدنت بشار اسد به احمدی نژاد گفته است که اسرائیل ممکن است این اقدام را با وخامت بسیار تلقی کند.




«احمدی نژاد از خاک لبنان به سوی

اسرائیل سنگ پرتاب می کند»



در گزارش های پیشین رسانه های عرب زبان گفته شده بود که قرار است احمدی نژاد در اواسط ماه اکتبر (حدود دو هفته دیگر) به طور رسمی از لبنان دیدن کند و یکی از برنامه هائی که حزب الله برای او تدارک دیده، سفر به جنوب لبنان و گردش در شهرک های شیعه نشین و از جمله مرجعیون و بنت جبیل می باشد که در فاصله بسیار کوتاهی از خاک اسرائیل قرار دارند و صحنه درگیری های خونین بین حزب الله و سربازان اسرائیلی بوده اند.

حزب الله همچنین قصد دارد احمدی نژاد را به فاصله چند متری از مرز اسرائیل بیاورد تا در نقطه ای که یک درب بزرگ تور سیمی وجود دارد که گذرگاه مرزی لبنان به خاک اسرائیل است و שער פאטמה (باب االفاطمة) نامیده می شود بایستد و به سوی اسرائیل سنگ پرتاب کند.

حزب الله لبنان، در عملیات تحریک آمیز خود به هدف کشاندن اسرائیل به یک رویاروئی جنگی، هر از چند گاهی گروه هائی را به مرز جنوبی می آورد تا از آن جا به سنگ پرانی به سوی اسرائیل بپردازند.

با آن که چنین اقدامی یک عمل تعرضی آشکار است و جنبه خصمانه صریح دارد، اسرائیل تا کنون سکوت پیشه کرده و واکنشی نشان نداده است.

در سال های اخیر چند بار نیز برای دانش آموزان دبیرستانی ایران "تور"هائی ترتیب داده شد که در چارچوب آن به جنوب لبنان نیز آورده شده و به سنگ پرانی پرداختند.



روزنامه کویتی: «بشار اسد به

احمدی نژاد گفت چنین کاری نکند»



گرچه خبری دائر بر این که احمدی نژاد نیز قصد دارد به اقدام مشابه دست بزند، هنوز از جانب مقامات تهران یا بیروت به طور رسمی مورد تائید قرار نگرفته، ولی اگر واقعیت داشته باشد، یک رفتار تعرضی آشکار است که کاملا بیرون از چارچوب موازین بین المللی خواهد بود و یک اقدام تحریک آمیز علنی تلقی خواهد شد.

روزنامه کویتی الانباء در شماره امروز خود نوشت که پرزیدنت بشار اسد در آخرین دیداری که پیش از عزیمت احمدی نژاد به مقر سازمان ملل در نیویورک، در فرودگاه دمشق با وی داشت، به او توصیه کرد از چنین اقدام تحریک آمیزی خودداری ورزد، زیرا شرائط بین المللی و منطقه ای برای چنین رفتاری مساعد نیست.

سوریه در حال حاضر در شرائط حساس سیاسی قرار دارد، زیرا به شدت می کوشد خود را از انزوای بین المللی و همدستی با جمهوری اسلامی ایران دور سازد و مناسبات خویش را با ایالات متحده و کشورهای غربی بهبود بخشد.

به نوشتۀ الانباء، احمدی نژاد در پاسخ به رئیس جمهوری سوریه گفت که از دیدگاه او، جنوب لبنان خط مقدم جبهه ایران با اسرائیل محسوب می شود و وی نمی تواند چنین توصیه ای را بپذیرد.

محافل اسرائیلی می گویند اگر چنین برنامه ای واقعیت داشته باشد، یک اقدام به غایت تحریک آمیز تلقی خواهد شد که بی تردید اعتراض های گسترده ای علیه حکومت اسلامی ایران برخواهد انگیخت و ممکن است وضع منطقه را کاملا آشوب زده کند.



«پرزیدنت اسد در سفر به تهران،

دوباره به تلاش دست خواهد زد»



در گزارش روزنامه کویتی آمده است که پیش از این تذکر رو در روی پرزیدنت اسد با احمدی نژاد، دولت دمشق پیام های کتبی نیز برای دولت تهران فرستاده بود که بی نتیجه ماند.

الانباء نوشت که رئیس جمهوری سوریه به صراحت به احمدی نژاد گفته است که امیدوار است لحن سخنان او هنگام دیدار از بیروت به شیوه تحریک آمیز همیشگی او نباشد و بهانه ای به دست اسرائیل ندهد، "زیرا امنیت لبنان، برای سوریه اهمیت درجه اول دارد".

به نوشته روزنامه های عربی، قرار است پرزیدنت اسد روز شنبه (10 مهرماه – دوم اکتبر) رهسپار تهران شود و محافل عربی امید دارند که وی بتواند احمدی نژاد را متقاعد سازد که از سفر به جنوب لبنان بکلی خودداری ورزد. ارزیابی آن است که بعید می نماید رئیس جمهوری جنجال جوی اسلامی ایران چنین توصیه ای را بپذیرد.

روزنامه کویتی الانباء در یک گزارش جداگانه امروز خود نیز با استناد به روزنامه آمریکائی "نیویورک پست" ادعا کرده نوشت: عکس هائی که از جریان دیدار احمدی نژاد از سازمان ملل انتشار یافته نشان می دهد که در طول همه روزهائی که او در نیویورک بود، لباس خود را عوض نکرد و بوهای نامطبوع از بدن او و همراهانش به مشام می رسیده است.

نیویورک پست همچنین نوشت: مامور امنیتی هتل "هیلتون منهاتن" از ورود یک دیپلمات سودانی که برای ملاقات با احمدی نژاد آمده بود جلوگیری کرد، و او را از هتل بیرون انداخت. دراین باره توضیحی داده نشد – ولی نیویورک پست نوشت که محافظان احمدی نژاد بسیار نگران بودند و با آن که شمار کل همراهان رئیس جمهوری ایران از بیست نفر تجاوز نمی کرد، آن ها شش طبقه را که جمعا نود اطاق داشت قرق کرده بودند.

No comments:

Post a Comment