Friday, May 8, 2009

محتشمی‌پور: بنیانگذار کمیته صیانت از آرا، آیت‌الله خمینی بود


رئیس کمیته صیانت از آرای ستاد میرحسین موسوی اعلام کرد که تشکیل چنین کمیته ای ابتکار آیت الله خمینی بوده است و تاکید کرد که این کمیته هفته آینده نخستین جلسه سراسری خود را برگزار خواهد کرد.

به گزارش سایت قلم، علی اکبر محتشمی پور روز جمعه ۱۸ شهریور (۸ مه) در واکنش به اظهارات مقامات وزارت کشور و شورای نگهبان که تشکیل کمیته صیانت از آرای انتخابات را غیر قانونی توصیف کرده اند، گفت که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در دوره سوم انتخابات دستور تشکیل کمیته ای به این نام را داده بود.

او گفت: "زمانی که وزیر کشور بودم شورای نگهبان تصمیم گرفته بود آرای بیش از ۱۰۰ صندوق را در تهران باطل اعلام کند. من از این کار جلوگیری کردم و طبق فرمان امام کمیته ای پنج نفره متشکل از یک نماینده شخص امام، دو نماینده وزیر کشور و دو نماینده شورای نگهبان به عنوان کمیته صیانت از آرا، بر سلامت انتخابات نظارت کردند".

طرح تشکیل کمیته صیانت از آرای انتخاباتی چند هفته پیش از طرف داوطلبان اصلاح طلب نامزدی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران مطرح شد، اما شورای نگهبان و وزارت کشور با آن مخالفت کردند.

مقامات شورای نگهبان و وزارت کشور می گویند نظارت بر انتخابات به عهده شورای نگهبان است و تشکیل کمیته صیانت، غیر قانونی است.

در تازه ترین واکنش، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز جمعه ۱۸ شهریور در نماز جمعه تهران گفت: "برخی دوستان بی انصاف و مدعی دوستی، با تکرار حرف دروغ دشمن سلامت انتخابات را زیر سئوال می برند".

سخنان آقای جنتی تقریبا تکرار سخنان ده روز پیش آیت الله خامنه ای است که گفته بود"متأسفانه برخی دوستان بی انصاف و کسانی که جزو ملت هستند و توقع دارند مردم به آنها توجه کنند، با ناسپاسی علیه ملت حرف می زنند و با تکرار دروغ دشمن، سلامت انتخابات را زیر سئوال می برند".

اما آقای محتشمی پور می گوید تشکیل کمیته صیانت در جهت سلامت انتخابات است و برای کمک به اجرای قانون تشکیل شده است.

او می گوید این کمیته وظیفه شناسایی ۴۷ هزار نماینده ای را به عهده دارد که به گفته وزیر کشور، هر نامزد انتخاباتی می تواند برای حضور بر سر صندوق های رأی معرفی کند.

مطابق قوانین ایران نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می توانند بر سر هر صندوق رأی، نماینده ای داشته باشند.

آقای محتشمی پور گفت که هدف از تشکیل کمیته صیانت، آشنا کردن نمایندگان نامزدها با قانون، حمایت حقوقی از آنها و گفتگو و رایزنی با وزارت کشور، شورای نگهبان و هیأت های نظارت است.

او افزود: "کسانی که با تشکیل کمیته صیانت از آرای مردم مخالفند، چنانچه صادق و امانتدارند و فعالیتشان منطبق با قانون است، چرا از تشکیل کمیته صیانت و نظارت نمایندگان مردم می ترسند"؟

آقای محتشمی پور هشدار داد که "مخالفت با این گونه فعالیت ها این شائبه را ایجاد می کند که مسایلی پشت پرده است که آنها نمی خواهند روشن شود".

به گفته او، نخستین جلسه سراسری کمیته صیانت ستاد میرحسین موسوی با روسای کمیته های استانی هفته آینده برگزار می شود.

آغاز ثبت نام برای نامزدی ریاست جمهوری





نام نویسی از داوطلبان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از امروز پانزدهم اردیبهشت در ستاد انتخابات وزارت کشور آغاز شده و تا روز نوزدهم اردیبهشت ادامه خواهد داشت. در روز نخست 59 نفر ثبت نام کردند که 4 نفر از آنها زن بودند.

چهارمین روز ثبت نام برای نامزدی ریاست جمهوری








چهارمین روز ثبت نام برای نامزدی ریاست جمهوری

۳۵ روز به انتخابات: اخبار کوتاه انتخابات


محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرد.

آقای احمدی نژاد عصر روز جمعه ۱۸ اردیبهشت (۸ مه) و در چهارمین روز ثبت نام نامزدهای انتخابات ایران، در ستاد انتخابات وزارت کشور در تهران حاضر شد و رسما نام نویسی کرد.

به گزارش خبرگزاری های ایران، مجتبی ثمره هاشمی، غلامحسین الهام، علی سعیدلو، اسفندیار رحیم مشایی، مهدی کلهر و مسعود زریبافان آقای احمدی نژاد را همراهی می کرده اند.

ثبت نام رضایی و اعلمی

محسن رضایی و اکبر اعلمی برای نامزدی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کردند.

آقای رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، نخستین چهره شناخته شده سیاسی ایران بود که برای ثبت نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه می کرد.

آقای اعلمی هم که در گذشته نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی بود در ستاد انتخابات کشور ثبت نام کرده است.

فرصت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ایران فردا به پایان می رسد.

انتقاد صفار هرندی از میرحسین موسوی

محمد حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی نژاد گفته است: "در دهه ۶۰ امام خمینی مدام به مدیران تاکید می کرد که از مشارکت مردم در امور بهره گیرند، اما نه تنها این مهم در آن زمان انجام نشد بلکه همان افراد امروز مدافع بخش خصوصی شده اند".

به نظر می رسد اشاره آقای صفار هرندی به میرحسین موسوی، نخست وزیر ایران در سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ باشد.

منتقدان آقای موسوی در جناح اصولگرا می گویند که او در دوران زمامداری خود از دولتی کردن اقتصاد حمایت می کرده و به بخش خصوصی فرصت کافی برای فعالیت نمی داده است.

آقای موسوی گفته است اقتضای زمان جنگ با زمان صلح متفاوت است و در شرایط فعلی به فعالیت گسترده بخش خصوصی اعتقاد دارد.

تداوم انتقاد از طرح کمیته صیانت از آرا

انتقاد چهره های اصولگرا از طرح تشکیل کمیته صیانت از آرای انتخاباتی که توسط داوطلبان نامزدی از جناح اصلاح طلب مطرح شده است، ادامه دارد.

احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران گفته است: "برخی دوستان بی انصاف و مدعی دوستی با تکرار حرف دروغ دشمن سلامت انتخابات را زیر سئوال می برند".

او گفت: "این افراد باید بدانند که اگر مردم حرف آنان را باور کنند، حضورشان در انتخابات کمرنگ خواهد شد".

اسد الله ایمانی، امام جمعه فارس هم گفته است: "متأسفانه برخی دوستان در جامعه با دشمنان نظام همصدا می شوند و وانمود می کنند که نظام نمی تواند از آرای مردم صیانت کند و با طرح این گونه مطالب می خواهند ناکارآمدی نظام را القا کنند".

محسن مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز هم گفته است که مطرح کنندگان طرح کمیته صیانت از آرا "یا هدایت شده دشمنان هستند و یا از خودخواهی و غفلت رنج می برند".