Thursday, April 25, 2013

هاشمی: افراد مقبول وارد انتخابات بشوند؛ خاتمی: تضمین می‌دهید وضع بدتر نشود؟


هاشمی: افراد مقبول وارد انتخابات بشوند؛ خاتمی: تضمین می‌دهید وضع بدتر نشود؟


هم‌زمان با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری دعوت اصلاح‌طلبان از هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی جدی‌تر می‌شود و تردید‌های این دو نیز بیشتر عمومیت پیدا می‌کند 

در روزهای آغازین اردیبهشت، ماه منتهی به خرداد که در آن انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، گمانه‌ها برای اینکه چه کسانی نامزد این انتخابات مهم خواهند بود بیشتر و بیشتر میشود، دعوت از افراد برای حضور در عرصه رقابت ها بالا می‌گیرد، اسم‌ها مطرح و برآورد می‌شود که برخورد احتمالی شورای نگهبان با این اسامی چگونه خواهد بود، افرادی هم با برپایی کمپین و جمع آوری امضا از شخصیت‌های سیاسی می‌خواهند تا در این رقابت شرکت کنند، در این میان شاید بتوان برجسته‌ترین نامی که مطرح می‌شود و اصرار فراوانی هم بر آمدنش وجود دارد، سید محمد خاتمی رییس جمهوری دوران هشت ساله‌ی اصلاحات است. کسی که حرف و حدیث های فراوانی در مورد اینکه «باید» بیاید و یا بهتر است نیاید وجود دارد. 

شخص خاتمی چند روز پیش در دیدار با جمعیت ایثارگران سخنانی ایراد کرد که برآیند آن عدم تمایل برای حضور در انتخابات بود، در حالی که ستاد آفتاب صبح امید که برای دعوت از خاتمی شکل گرفته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد منظور خاتمی از این سخنان عدم حضور در انتخابات نبوده است.

 با این همه سخنان اخیر هاشمی رفسنجانی در مورد حمایت تمام قدش از حضور خاتمی در حالی مطرح می‌شود که برخی برای شرکت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات هم کمپینی تشکیل داده و او را بهترین گزینه و وزنه متعادل کننده‌ی کشتی طوفان زده‌ی نظام معرفی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ها هاشمی رفسنجانی که نخستین بار نظر عمومی خود را در مورد انتخابات بیان می‌کرد، در این خصوص اظهار داشته، چهره‌هایی که می‌توانند وفاق عمومی در جامعه ایجاد کنند، از تخریب نهراسند، و من از مقبولان ملت دعوت می کنم در این انتخابات حضور یابند و من هم هر آنچه در توان دارم، انجام خواهم داد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات سخن می‌گفت، دغدغه ها و نگرانی‌های جمع حاضر را همانند سایر اقشار جامعه واقعی و درست خواند و با اشاره فهرست وار به عملکرد غلط و انحرافی برخی که منجر به وضع موجود شده است، گفت: «در حال حاضر سوءمدیریت و لجاجت ها، راه و مسیر اصل انقلاب و نظام را مورد مخاطره قرار داده و لازم است دلسوزان و وفاداران به کشور، مردم و انقلاب مسوولیت خود را در برهه حساس کنونی به انجام برسانند.»

هاشمی رفسنجانی سپس ورود چهره های ملی و مردمی و دارای مقبولیت داخلی و بین المللی بالا را در عرصه انتخابات آینده ریاست جمهوری، مقدمه ایجاد حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی دانسته و تأکید کرد: «حضور چهره‌ها و شخصیت‌هایی که بتوانند از ظرفیت و توانمندی نخبگان و دل‌سوزان کشور از سلایق گوناگون در جهت وفاق عمومی و ایجاد اعتماد ملی و بین‌المللی استفاده به عمل آورند، می‌تواند اقتدار حاصل از آرای واقعی مردم را به وسیله‌ای برای حل سریع مشکلات و رفع ناکارآمدی‌ها و سوءتدبیرها بدل کند.»

هاشمی رفسنجانی، انتخابات آینده ریاست جمهوری را فرصت مناسبی برای تصحیح عملکردهای ناصحیح و ایجاد فرصت برای حضور همه سلایق و وفاداران به نظام و انقلاب در عرصه مشارکت عمومی و تصمیم گیری کشور خوانده و تصریح کرد: «اگر می خواهیم اقتصاد و معیشت مردم سامان مناسب یابد و فشارها و توطئه های قدرت های استکباری خنثی شود، باید زمینه جلب اعتماد عمومی و حضور پرشور مردم و سلایق سیاسی گوناگون فراهم باشد تا با به نمایش گذاشتن وحدت ملی و انتخاب مسوول اجرایی مورد قبول اکثریت مردم، از همه ظرفیت‌های ملی، انسانی و نخبه کشور بهره برداری شود.»

در ابتدای این دیدار نمایندگان تشکل های گوناگون که در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عضویت دارند ضمن بر شمردن  دیدگاه های خود را درباره اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ،خواستار حضور شخصیت‌های «توانمند»، «باتجربه» و «ملی» همچون هاشمی رفسنجانی در انتخابات برای ایجاد حماسه سیاسی و رفع معضلات کشور شدند.

به موازات این اظهارات که ناظران آن را دعوت رسمی هاشمی از سید محمد خاتمی ارزیابی کرده‌اند، خاتمی نیز در دیدار با اعضای ستاد جوانان اصلاح‌طلب که به منظور دعوت از وی برای حضور در رقابت یازدهمین دوره ی ریاست جمهوری صورت می‌گرفت، سخنانی ایراد کرد که نشان از تردید‌های موجود برای نامزد شدن وی دارد.

در واقع اعضای ستاد جوانان اصلاح‌طلب به صراحت و از خاتمی خواستند تا با در نظر گرفتن آینده ایران و در تلاش برای نجات کشور، آبروی خود را فدای ایران کند و به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آینده  در صحنه حضور داشته باشند، خاتمی نیز در پاسخ با ابراز نگرانی خطاب به حاضران پرسشی را مطرح کرد و گفت: «آیا می توان این انتخابات را تبدیل به فضایی کرد که دشمنی ها بیشتر نشود و زمینه ایجاد دیالوگ فراهم آید؟ وی سپس با تشریح نگرانی هایش اظهار داشت من می ترسم، می ترسم از این که کدورت ها بیشتر و رویارویی ها افزون شود و امیدها بار دیگر به یأس مبدل شود و حتی دشمن هم از این وضع سوء استفاده کند و باز هم مردم بیشتر تحت فشار قرار بگیرند. آیا می توان این انتخابات را تبدیل به فضایی کرد که دشمنی ها بیشتر نشود و زمینه ایجاد دیالوگ فراهم آید، این راهی که تاکنون انتخاب شده به ناکجا آباد منتهی می شود. باید رویه ها عوض شود تا فساد ایجاد شده ریشه کن شود و فضای امنیتی و حصر ها و حبس ها برچیده شود.»

خاتمی در ادامه گفت: «خواست تاریخی ملت ما و انقلاب ما این بوده  که صاحب نظامی مردم سالار و پیشرو باشیم. از این رو نیز مردم ما به جمهوری اسلامی رأی داده اند و جمهوری مقتضای عصر ما است. ذهن بشر در دنیای پیشرفته امروز جز حاکمیت مردم بر سرنوشت نمی پذیرد. جمهوری مستلزم این است که افراد اعم از حاکم و غیرحاکم در درجه اول شهروند باشند و شهروند بودن را بپذیرند و آن را در خود احساس کنند و فرهنگ متناسب با مردم سالاری و جمهوریت شکل بگیرد. و این کاری است اصیل و زمان گیر که نخبگان و روشنفکران باید انجام دهند.»

رییس بنیاد باران در ادامه گفت: «در انتخابات دوره قبل گفتم که دلمان می خواهد جمع کثیری، بخصوص از جوانان که گرد هم آمده اند آزادانه دور هم جمع باشند و بحث و گفت و گو کنیم و ساز و کار فعالیت های مسوولانه اجتماعی و سیاسی را پیدا کنیم، ولی نتیجه کار این شد که بسیاری از همین بچه ها الان یا در زندان هستند و یا گرفتار مشکلات متعدد. آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد همچنان در حصر به سر می برند، باید همه تلاش ما این باشد که شرایط مزبور ادامه پیدا نکند و دوباره تکرار نشود، الان قصد ندارم در باب نامزدی خود برای ریاست جمهوری اعلام نظر کنم اما فقط سوال می کنم که اگر حاکمیت هر دلیل فردی مانند من را نخواهد و به هر قیمتی نگذارد که علی رغم خواست شما بیاید، آن روز آنان که امیدوار بودند چه حالی پیدا می کند؟ آیا کینه ها و دلخوری ها بیشتر نمی شود؟ طرف مقابل هم که هزینه ای پرداخته، آیا فضا را تنگ تر نخواهد کرد؟ بعضی می گویند بیایید، همه چیز روشن می شود، آنها جلوی شما می ایستند و ما هم پشت شما می ایستیم؛ من ابداً نمی خواهم این اتفاق بیفتد. من به فکر اصلاحات و به فکر جماعتی هستم که به هر حال به من لطف دارند هم هستم. اگر چنین وضعی ییش آید اوضاع از این هم بدتر می شود.»

خاتمی سپس با تشریح وضعیت کنونی کشور اظهار داشت: «موقعیت حساسی است و کار دشوار و در عین حال مردم می خواهند از این وضع خارج شوند و طبعاً مطالباتی دارند. اگر تمام ارکان نظام، از رهبری گرفته تا تشکیلات روحانی و غیر روحانی و نهادهای مسوول یا غیر مسوول و قدرتمند همه همراهی کنند، سال ها طول می کشد که به نقطه صفر برنامه چهارم برگردیم، یعنی شرایط سال ۸۴. مردم می خواهند تورم وحشتناک، بی کاری گسترده، رواج نابسامانی و فساد و بی حرمتی و انزوا و فشارها و تحریم ها که روز به روز بیشتر شده خیلی زود رفع شود، ولی چه کسی می تواند قول بدهد که اگر کارشکنی ها و موانع باشد می تواند چنین کاری را بکند؟ اگر حاکمیت منصفانه برخورد کند، می توان کاری کرد، اما اگر همه در مقابل هم قرار بگیرند، همه مطالبات به سوی شما اصلاح طلبان خواهد آمد. اشتیاق و شوق هم از بین می رود و حکومت هم سخت تر خواهد گرفت و به اصلاح طلبان و کشور لطمه جدی وارد می‌شود. من خودم را کسی یا سرمایه‌ای نمی‌دانم، ولی از نظر اجتماعی و بین المللی وجهه و پتانسیل‌هایی ایجاد شده است. سوزاندن سرمایه هنر نیست، اگر سرمایه‌ای هست باید آن را به نحوی به کار برد که مشکلات‌مان را اندک اندک حل کند و این امر نه راحت‌طلبی است، نه شانه از زیر بار مسؤولیت خالی کردن، ولی در هر حال باز هم می‌اندیشم و امیدوارم همه ما درست بیاندیشیم
.

آیت‌ا... مومن و بررسی بوی انحراف «انحرافیون»


آیت‌ا... مومن و بررسی بوی انحراف «انحرافیون»

از بین هاشمی و خاتمی یک نفر کاندیدا خواهد شد یک فعال اصلاح‌طلب با اشاره به دیدار هاشمی و خاتمی در هفته گذشته گفت تا دو سه روز دیگر وضعیت حضور یکی از آنها در انتخابات مشخص خواهد شد. به گزارش انتخاب هاشمی‌نژاد از فعالان اصلاح‌طلب در خصوص اینکه آیا خاتمی به انتخابات می‌آید یا خیر اظهار داشت: «دیدار با آقای خاتمی صورت می‌گیرد اما ما از ایشان انتظار داریم اگر زمینه را در انتخابات مساعد دید حتما حضور یابد.» هاشمی‌نژاد با بیان اینکه از بین هاشمی و خاتمی یک نفر در انتخابات حاضر خواهد شد تصریح کرد: از بین این دو نفر قرار شده که یک نفرشان در انتخابات حضور یابد. در رویدادی دیگر مرتبط با انتخابات ایران امروز اسفندیار رحیم مشایی گفت جایگاه احمدی‌نژاد بالاتر از ریاست‌جمهوری است. به گزارش ایسنا مشایی با بیان اینکه هیچ جایگاهی بعد از دولت دهم شایستگی ندارد که احمدی‌نژاد را در خود جای دهد گفت: «شما هر جایگاهی که برای آن تعریف کنید، احمدی‌نژاد در آن جا نمی‌شود و در واقع جایگاهی نداریم که او در آن جای بگیرد. احمدی‌نژاد اکنون نیز در جایگاه ریاست‌جمهوری نیست، بالاتر از ریاست‌جمهوری است.» وی افزود: «امروز برای ایران شخص احمدی‌نژاد یک فرصت طلایی است. دکتر احمدی‌نژاد اکنون در سطح بین‌المللی یک شخصیت بی‌بدیل و بی‌نظیر است به ویژه در جهانی که از نبود عدالت و آزادی رنج می‌برند. امروز ایشان یک شخصیت آرمانی و شهیری است که جسارت او در برابر قدرت‌های زورگو زبانزد مردم جهان است.» و در خبری دیگر هم امروز آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان و مسوول مستقیم تایید صلاحیت کاندیداها در خصوص نحوه برخورد شورای نگهبان با «افراد وابسته به جریان فتنه و انحراف» که قصد ورود به عرصه انتخابات دارند گفت: «ما با این افراد، قانونی برخورد می‌کنیم .


از بین هاشمی و خاتمی یک نفر کاندیدا خواهد شد

یک فعال اصلاح‌طلب با اشاره به دیدار هاشمی و خاتمی در هفته گذشته گفت تا دو سه روز دیگر وضعیت حضور یکی از آنها در انتخابات مشخص خواهد شد.

به گزارش انتخاب هاشمی‌نژاد از فعالان اصلاح‌طلب در خصوص اینکه آیا خاتمی به انتخابات می‌آید یا خیر اظهار داشت: «دیدار با آقای خاتمی صورت می‌گیرد اما ما از ایشان انتظار داریم اگر زمینه را در انتخابات مساعد دید حتما حضور یابد.»
هاشمی‌نژاد با بیان اینکه از بین هاشمی و خاتمی یک نفر در انتخابات حاضر خواهد شد تصریح کرد: از بین این دو نفر قرار شده که یک نفرشان در انتخابات حضور یابد.
در رویدادی دیگر مرتبط با انتخابات ایران امروز اسفندیار رحیم مشایی گفت جایگاه احمدی‌نژاد بالاتر از ریاست‌جمهوری است.
به گزارش ایسنا مشایی با بیان اینکه هیچ جایگاهی بعد از دولت دهم شایستگی ندارد که احمدی‌نژاد را در خود جای دهد گفت: «شما هر جایگاهی که برای آن تعریف کنید، احمدی‌نژاد در آن جا نمی‌شود و در واقع جایگاهی نداریم که او در آن جای بگیرد. احمدی‌نژاد اکنون نیز در جایگاه ریاست‌جمهوری نیست، بالاتر از ریاست‌جمهوری است.»
وی افزود: «امروز برای ایران شخص احمدی‌نژاد یک فرصت طلایی است. دکتر احمدی‌نژاد اکنون در سطح بین‌المللی یک شخصیت بی‌بدیل و بی‌نظیر است به ویژه در جهانی که از نبود عدالت و آزادی رنج می‌برند. امروز ایشان یک شخصیت آرمانی و شهیری است که جسارت او در برابر قدرت‌های زورگو زبانزد مردم جهان است.»
و در خبری دیگر هم امروز آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان و مسوول مستقیم تایید صلاحیت کاندیداها در خصوص نحوه برخورد شورای نگهبان با «افراد وابسته به جریان فتنه و انحراف» که قصد ورود به عرصه انتخابات دارند گفت: «ما با این افراد، قانونی برخورد می‌کنیم
.