Wednesday, August 31, 2011

وضعیت عبدالله مومنی هر روز بدتر می شود


اگر چه تعدادی از زندانیان سیاسی در روزهای گذشته به مناسبت فرارسیدن عید فطر٬ آزاد شده اند اما برخی دیگر از زندانیان سیاسی در شرایط دشواری روزگار می‌گذرانند و وضعیت آنان وخیم گزارش شده است.
کیوان صمیمی بهبهانی٬ حشمت‌الله طبرزدی٬ حسین رونقی ملکی٬ ابولفضل قدیانی و عبدالله مومنی از جمله زندانیانی هستند که وضعیت جسمی آن‌ها وخیم گزارش شده است و مسوولان زندان نیز در درمان آن‌ها٬ کوتاهی می‌کنند.

عبدالله مومنی: دادگاه مجدد
عبدالله مومنی٬ رییس شورای مرکزی و سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت٬ این روزها شرایط دشواری را در زندان پشت سر می‌گذارد.
همسر وی در این زمینه٬ به روز می‌گوید: "متاسفانه هنوز اقدام قابل توجهی برای درمان عبدالله صورت نگرفته است. با شرایطی که زندان دارد  و عدم مرخصی عبدالله٬ شرایط هر روز هم بدتر می‌شود. روزهای اول نگرانی ما تنها از ناراحتی کلیه عبدالله بود٬ بعد بیماری پوستی هم به آن اضافه شد٬ اکنون هم نگران گوش او هستیم. در این مدت بعد از ما‌ه‌ها تلاش و پیگیری موفق شدیم که او را برای ویزیت٬ نزد دکتر ببریم. اما درمان او باید ادامه‌دار باشد٬ ضمن اینکه بارها پزشکان زندان اعلام کرده‌اند که درمان وی تنها در خارج از زندان امکان‌پذیر است و برای این منظور نیز نیاز به مرخصی پزشکی داریم٬ اما هنوز موفق نشده‌ایم نظر مثبت مسوولان را به این مساله جلب کنیم".
فاطمه آدینه‌وند٬ درباره آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی و شکسته شدن حکم برخی از آن‌ها می‌گوید: "به خانواده این زندانیان تبریک می‌گویم. برای من که یکی از عزیزانم در زندان است٬ قابل درک است که این خانواده‌ها چه عذابی می‌کشیدند. این آزادی‌ها و تخفیف حکم‌ها اما٬ مشمول عبدالله نشده است. خود او می‌گفت که حتی نام او در لیستی زندانیانی که می‌توانند شامل عفو شوند٬ قرار نگرفته بود".
وی ادامه می‌دهد: "من هر ماه درخواست مرخصی برای عبدالله می‌دهم. اما تا الان فایده‌ای نداشته است. مسوولان چندین بار به ما گفته‌اند که فکر مرخصی را از سر خود بیرون کنید. دلیل این مساله هم نامه‌ای بود که عبدالله درباره شکنجه‌هایش در زندان نوشته بود. اما من باز هم امیدوارم که موفق شوم اجازه استفاده عبدالله از مرخصی را بگیرم".
وی ادامه می‌دهد: "متاسفانه به جای اینکه به شکایت عبدالله رسیدگی کنند٬ برای او دادگاه‌های جدید تشکیل می‌دهند و او را از حق مرخصی محروم می‌کنند. در ۶ ماه گذشته من فقط یک بار موفق شدم همسرم را از نزدیک ببینم و آن هم روزی بود که او در بیمارستان بود. این با انسانیت و اسلام سازگار نیست که خانواده شهیدی را این‌قدر اذیت کنند".

ابوالفضل قدیانی٬ تعویق دادگاه به دلیل بیماری
دادگاه ابوالفضل قدیانی٬ عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران٬که قرار بود به اتهام توهین به رهبری برگزار شود٬ به دلیل شرایط جسمی این زندانی سیاسی٬ به تعویق افتاده است.
همسر این زندانی سیاسی٬ با اعلام این خبر اعلام کرد: "پیش از این به همسرم مرخصی درمانی داده بودند و وی در این مدت در بیمارستان بستری شده بود.اما به دلیل انتقال دیرهنگام وی به بیمارستان٬ یکی از رگ‌های قلبش گرفته و مشکلاتی هم در مجاری ادرار خود پیدا کرده بود. با اینکه این‌مدت به طور شبانه‌روز تحت مراقبت نیروهای امنیتی بود٬ اما مرخصی وی را تمدید نکردند".
درحالیکه قرار بود دادگاه جدیدی برای ابوالفضل قدیانی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، روز شنبه پنجم شهریور ماه برگزار شود، همسراین فعال سیاسی از به تعویق افتادن دادگاه همسرش خبر داد.
وی پیش از این به "روز" گفته بود نامه مربوط به مرخصی همسرش به زندان اوین فرستاده نشده بود. وی باردیگر نامه‌ای برای دادستان تهران نوشت تا پزشکی قانونی با ویزیت قدیانی٬ امکان تمدید مرخصی وی را فراهم آورد؛این نامه اما بی‌جواب مانده است.
قدیانی که یکی از مسن‌ترین زندانیان سیاسی بند۳۵۰ زندان اوین است٬ به یک سال حبس تعزیری محکوم شده  اما اخیرا پرونده جدیدی به اتهام توهین به رهبری برای وی تشکیل شده که گفته می‌شود مربوط به مصاحبه‌های وی درباره مسایل روز کشور٬ در زمان مرخصی اول وی است.

وضعیت نامساعد صمیمی و طبرزدی
گزارش‌ها حکایت از آن دارد که وضعیت جسمانی کیوان صمیمی، مدیر مسوول نشریه نامه، در زندان رو به وخامت گذاشته است. یکی از دوستان کیوان صمیمی بهبهانی درباره آخرین وضعیت این عضو  عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، به روز گفت: "متاسفانه‌ آقای صمیمی در زندان وضعیت خوبی ندارد. ایشان مدت‌هاست از مرخصی محروم هستند. وضعیت غذا و بهداشت زندان نیز آن‌قدر بد است که مشکلات بسیاری را برای فرد زندانی به وجود می‌آورد. بخصوص اینکه کیوان دچار آرتروز گردن نیز هست و این مساله مشکلات وی رابیشتر کرده است".
وی ادامه می‌دهد: "گویا در روزهای گذشته غده‌ای نیز در کبد کیوان پیدا کرده‌ اند. نیاز به گفتن نیست که این مساله در صورت صحت می‌تواند خطرات جانی برای زندانی داشته باشد. در صورتی که - خدای ناکرده - این غده بدخیم سرطانی باشد٬ جان کیوان در خطر است و هر یک روز حضوردر زندان و عدم معالجه می‌تواند آسیب‌های زیادی به جسم وی وارد کند. قاعدتا در این میان مسوولان زندان و قوه‌قضاییه مسوول حفظ سلامت زندانیان هستند  و باید امکان درمان وی را فراهمکنند."
وی ادامه می‌دهد: "هنوز مشخص نیست چرا به کیوان مرخصی نمی‌دهند. برخی می‌گویند به خاطر اعتراضات او و اعتصاب غذا در همبستگی بازندانیان است٬ برخی دیگر نامه‌هایی را که امضا می شود علت این مساله می‌دانند٬ اما هنوز مسوولان جواب مشخصی در این زمینه به خانواده کیوان نداده‌اند".
گفتنی است کیوان صمیمی در دادگاه به ۶ سال زندان محکوم شده است.
فرزند حشمت الله طبرزدی، اعلام کرده وضعیت سلامت پدرش در زندان وخیم شد و طی ماه های گذشته او به عارضه قبلی جدی دچار شده در حالی که  مسولان قضایی به تقاضای خانواده اش برای مرخصی استعلاجی او هیچ پاسخی نداده اند.
علی طبرزدی، فرزند حشمت الله طبرزدی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است: "پنجشنبه هفته گذشته به زندان رجایی شهر کرج برای ملاقات پدرم که رفته بودم او را رنگ پریده دیدم. حدود یکماه ونیم است که مبتلا به عارضه قلبی شده و فشار خونش بالا است.الان هم داروهای قلب و فشار خونش تمام شده که باید از بیرون تهیه کنیم و به او برسانیم. پدرم همین طور مبتلا به نرمی استخوان و مشکلات مزاجی شده است که به نظر به دلیل ماندن طولانی در فضای سربسته، تهویه و تغذیه نامناسب زندان است. زندانیان سیاسی رجایی شهر کرج اجازه استفاده از هوا خوری را در ساعت های خاصی از روز دارند، در ساعت ۲ تا ۴ بعدظهر که عملا به دلیل گرمی هوا ساعت مناسبی برای هوا خوری نیست و عده ای نیز به نشانه اعتراض اصلا از هوا خوری استفاده نمی کنند".
وی اضافه کرده: "یکماه پیش با حاد شدن وضعیت پدرم او را به بهداری زندان منتقل کردند و چند بار هم معاینه شده است اما چون بهداری زندان معاینات عمومی انجام می دهد همه ترس ما این است که شاید عارضه به خوبی تشخیص داده نشده باشد و پدرم نیاز به معاینات تخصصی داشته باشد و به همین دلیل هم تقاضای مرخصی کردیم که متاسفانه هیچ جوابی تا کنون به ما داده نشده است. اصلا وقتی به وکیلش اجازه ملاقات نمی دهند چطور می توان انتظار دادن مرخصی به او را داشت! بقیه زندانیانی هم که از داخل زندان تقاضای مرخصی کرده اند در شرایط خاص و با تحقیر شدید و کلی بالا و پایین به آنها چند روز مرخصی داده شده است. بهرحال ما به شدت نگران پدر هستیم و کاری نیز نمی توانیم برایش انجام دهیم".

ایران می‌خواهد زیردریایی و کشتی جنگی به دریای سرخ بفرستد دویچه وله : نیروی دریایی ایران قصد دارد یک زیردریایی و یک کشتی جنگی از ناوگان ۱۵ جمهوری اسلامی را برای گشت به دریای سرخ اعزام کند. تلویزیون دولتی ایران روز سه‌شنبه (۸ شهریور / ۳۰ اوت) به نقل از حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ایران، اعلام کرد که این کشتی‌ها برای مبارزه با دزدان دریایی به منطقه اعزام می‌شوند. رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند که ناوهای جنگی ایران تا کنون بارها کشتی‌های تجاری کشورهای دیگر را در خلیج عدن در مقابله با دزدان دریایی همراهی کرده‌اند. ایران در ماه ژوئیه سال جاری اعلام کرد که در نظر دارد حضور نظامی خود را در آب‌های بین‌المللی افزایش دهد. در همین راستا قرار است کشتی‌های جنگی ایران در آینده به آب‌های اقیانونس اطلس نیز اعزام شوند. جمهوری اسلامی ایران در ماه مه سال جاری میلادی چند فروند زیردریایی را به همراه ۱۴ قایق رهسپار خلیج عدن کرده بود که در ماه ژوئن به دریای سرخ رسیدند. به گزارش خبرگزاری فارس، هدف از این ماموریت، شناسایی کشتی‌های جنگی خارجی و اندازه‌گیری ژرفای آب در آب‌های بین‌المللی بوده است. ایران در ماه فوریه گذشته نیز دو ناو جنگی از مسیر دریای سرخ و کانال سوئز به سوریه اعزام کرد. این دو کشتی که "الوند" و "خارک" نام داشتند، نخستین کشتی‌های جنگی ایران بودند که از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی، از کانال سوئز به مقصد سوریه حرکت می‌کردند. ناو "خارک" قادر به حمل سه ‌هلی‌کوپتر بر روی عرشه خود بود و رزمناو تدارکاتی "الوند" هم تجهیزاتی چون موشک‌های ضدکشتی داشت. به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت روسیه در سال ۱۹۹۶ زیردریایی‌هایی با سوخت دیزل به ایران فروخت و بدین گونه جمهوری اسلامی ایران را به کشوری دارای قدرت زیردریایی در خلیج فارس بدل کرد. در سال ۲۰۰۸ جمهوری اسلامی مبادرت به ساخت زیردریایی‌های خود کرد و در سال ۲۰۱۰ چهار فروند از زیردریایی‌های خود را به نیروی دریایی این کشور تحویل داد.

ایران می‌خواهد زیردریایی و کشتی جنگی به دریای سرخ بفرستد


دویچه وله : نیروی دریایی ایران قصد دارد یک زیردریایی و یک کشتی جنگی از ناوگان ۱۵ جمهوری اسلامی را برای گشت به دریای سرخ اعزام کند.

تلویزیون دولتی ایران روز سه‌شنبه (۸ شهریور / ۳۰ اوت) به نقل از حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ایران، اعلام کرد که این کشتی‌ها برای مبارزه با دزدان دریایی به منطقه اعزام می‌شوند.

رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند که ناوهای جنگی ایران تا کنون بارها کشتی‌های تجاری کشورهای دیگر را در خلیج عدن در مقابله با دزدان دریایی همراهی کرده‌اند.

ایران در ماه ژوئیه سال جاری اعلام کرد که در نظر دارد حضور نظامی خود را در آب‌های بین‌المللی افزایش دهد. در همین راستا قرار است کشتی‌های جنگی ایران در آینده به آب‌های اقیانونس اطلس نیز اعزام شوند.

جمهوری اسلامی ایران در ماه مه سال جاری میلادی چند فروند زیردریایی را به همراه ۱۴ قایق رهسپار خلیج عدن کرده بود که در ماه ژوئن به دریای سرخ رسیدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، هدف از این ماموریت، شناسایی کشتی‌های جنگی خارجی و اندازه‌گیری ژرفای آب در آب‌های بین‌المللی بوده است.

ایران در ماه فوریه گذشته نیز دو ناو جنگی از مسیر دریای سرخ و کانال سوئز به سوریه اعزام کرد. این دو کشتی که "الوند" و "خارک" نام داشتند، نخستین کشتی‌های جنگی ایران بودند که از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی، از کانال سوئز به مقصد سوریه حرکت می‌کردند.

ناو "خارک" قادر به حمل سه ‌هلی‌کوپتر بر روی عرشه خود بود و رزمناو تدارکاتی "الوند" هم تجهیزاتی چون موشک‌های ضدکشتی داشت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دولت روسیه در سال ۱۹۹۶ زیردریایی‌هایی با سوخت دیزل به ایران فروخت و بدین گونه جمهوری اسلامی ایران را به کشوری دارای قدرت زیردریایی در خلیج فارس بدل کرد.

در سال ۲۰۰۸ جمهوری اسلامی مبادرت به ساخت زیردریایی‌های خود کرد و در سال ۲۰۱۰ چهار فروند از زیردریایی‌های خود را به نیروی دریایی این کشور تحویل داد.

به جای انتقاد به فکر سامان دهی ازدواج موقت باشیم" سایت برنا : پژوهشگر و آسیب شناس گفت: درصورت اجرای درست و منطقی ازدواج موقت برای جوانان مجرد، شاهد کاهش آزارهای خیابانی و ناهنجاری‌های اجتماعی خواهیم بود. بـررسـى و مـطالعه اى دقیق در مورد مسائل حقوقى اسلام این حقیقت را آشکار می سازد که قوانین اسلام بر پایه نیازمندی هاى انسان در تمامی شوون مختلف زندگى وضع شده و متناسب با احتیاجات بشر است. مجید ابهری، آسیب شناس در این رابطه به خبرنگار اجتماعی برنا می گوید: با توجه به تشویق جوانان مجرد و بانوانی که شرایط ازدواج موقت را دارند، گسترش آمار ازدواج موقت قانونی باعث دلگرمی است. چرا که هر چقدر این سنت الهی گسترش یابد از فحشا و فساد کاسته خواهد شد. وی افزود: ازدواج موقت قانونی از آن جهت از نگاه اجتماعی پسندیده است که اگر فرزندی در این رهگذر متولد شود، از پدری مشخص بوده و تکلیف او نیز روشن است. ابهری همچنین تصریح کرد: ازدواج موقت به عنوان یک راه حل اخلاقی و مشروع برای مدیریت جنسی افراد مجرد و مردان متاهلی که مشکلات زناشویی دارند، تجویز شده است. وی اظهار داشت: بنابراین مردانی که هیچ گونه مشکلی نداشته و زندگی آنها در مسیر عادی و طبیعی است، لزومی ندارد به سراغ این مساله بروند. اگر قرار باشد این سنت الهی وسیله ای برای توجیه تنوع طلبی در مردان متاهل شده و ابزاری برای آزار بانوانی که هیچ گونه مشکل رفتاری و جسمی ندارند باشد، رسانه ها باید در این زمینه اطلاع رسانی کرده و ضمن آگاه سازی خانواده ها به وظیفه خود عمل نماید. این آسیب شناس تصریح کرد: مدیریت غریزه جنسی اگر مورد توجه و عمل قرار نگیرد، هر روز شاهد خشونت های جنسی، قتل ها، تجاوزها، سقط جنین ها و کودکان ره­یافت خواهیم بود. بنابراین به جای انتقاد و حمله به این روش و سنت الهی و بیان نکات غیراخلاقی درباره آن، باید به فکر ساماندهی مدیریت غریزه جنسی و چارچوب بندی ازدواج موقت در جامعه باشیم. ابهری گفت: به نظر اینجانب اینکه یک روز گفته می شود مردان متاهل اجازه صیغه کردن دارند و یا دختران مجرد بدون اجازه پدر می توانند صیغه شوند، تهاجماتی است که از سوی افرادی صورت می گیرد که یا باورهای دینی را کم ارزش می شمارند و یا اعتقادی به معیارهای اخلاقی و اجتماعی ندارند، وگرنه درصورت اجرای درست و منطقی ازدواج موقت برای جوانان مجرد، شاهد کاهش آزارهای خیابانی و ناهنجاری های گفته شده در بالا خواهیم بود.

به جای انتقاد به فکر سامان دهی ازدواج موقت باشیم"


سایت برنا : پژوهشگر و آسیب شناس گفت: درصورت اجرای درست و منطقی ازدواج موقت برای جوانان مجرد، شاهد کاهش آزارهای خیابانی و ناهنجاری‌های اجتماعی خواهیم بود.

 بـررسـى و مـطالعه اى دقیق در مورد مسائل حقوقى اسلام این حقیقت را آشکار می سازد که قوانین اسلام بر پایه نیازمندی هاى انسان در تمامی شوون مختلف زندگى وضع شده و متناسب با احتیاجات بشر است.

مجید ابهری، آسیب شناس در این رابطه به خبرنگار اجتماعی برنا می گوید: با توجه به تشویق جوانان مجرد و بانوانی که شرایط ازدواج موقت را دارند، گسترش آمار ازدواج موقت قانونی باعث دلگرمی است. چرا که هر چقدر این سنت الهی گسترش یابد از فحشا و فساد کاسته خواهد شد.

وی افزود: ازدواج موقت قانونی از آن جهت از نگاه اجتماعی پسندیده است که اگر فرزندی در این رهگذر متولد شود، از پدری مشخص بوده و تکلیف او نیز روشن است.

ابهری همچنین تصریح کرد: ازدواج موقت به عنوان یک راه حل اخلاقی و مشروع برای مدیریت جنسی افراد مجرد و مردان متاهلی که مشکلات زناشویی دارند، تجویز شده است.

وی اظهار داشت: بنابراین مردانی که هیچ گونه مشکلی نداشته و زندگی آنها در مسیر عادی و طبیعی است، لزومی ندارد به سراغ این مساله بروند. اگر قرار باشد این سنت الهی وسیله ای برای توجیه تنوع طلبی در مردان متاهل شده و ابزاری برای آزار بانوانی که هیچ گونه مشکل رفتاری و جسمی ندارند باشد، رسانه ها باید در این زمینه اطلاع رسانی کرده و ضمن آگاه سازی خانواده ها به وظیفه خود عمل نماید.

این آسیب شناس تصریح کرد: مدیریت غریزه جنسی اگر مورد توجه و عمل قرار نگیرد، هر روز شاهد خشونت های جنسی، قتل ها، تجاوزها، سقط جنین ها و کودکان ره­یافت خواهیم بود.

بنابراین به جای انتقاد و حمله به این روش و سنت الهی و بیان نکات غیراخلاقی درباره آن، باید به فکر ساماندهی مدیریت غریزه جنسی و چارچوب بندی ازدواج موقت در جامعه باشیم.

ابهری گفت: به نظر اینجانب اینکه یک روز گفته می شود مردان متاهل اجازه صیغه کردن دارند و یا دختران مجرد بدون اجازه پدر می توانند صیغه شوند، تهاجماتی است که از سوی افرادی صورت می گیرد که یا باورهای دینی را کم ارزش می شمارند و یا اعتقادی به معیارهای اخلاقی و اجتماعی ندارند، وگرنه درصورت اجرای درست و منطقی ازدواج موقت برای جوانان مجرد، شاهد کاهش آزارهای خیابانی و ناهنجاری های گفته شده در بالا خواهیم بود.

«نشانه ها احتمال نقش ایران را در حمله به جی میل تقویت می کند» رادیو فردا : شرکت هلندی صدور گواهینامه ارتباط اینترنتی «دیگنیتور» (Digintor) روز سه شنبه اعلام کرد که حدود پنج هفته پیش، مورد هک قرار گرفته وشماری از گواهینامه های این شرکت مورد سوءاستفده قرار گرفته است. یک کارشناس هلندی امور امنیت اینترنت و شبکه، درگفت و گو با رادیو فردا توضیحاتی درخصوص ابعاد این حمله و شکل انجام ارائه کرد و می افزاید که نشانه هایی وجود دارد که احتمال این حمله را به ایران مرتبط می کند. ريو زنگر در پاسخ به اين پرسش که چرا انگشت اتهام اين حمله به سوی ايران نشانه رفته می گويد: «اول بايد گفت که ايران پيشتر حمله ای به اين ابعاد بزرگ را انجام داده و سابقه آن را دارد. دوم اين که گواهينامه هک شده، اول به مدت ۴۰ دقيقه در شبکه به کار گرفته شده و بعد برای اين که رد گم کند يا به قولی تابلو نشود، هکر ارتباط خود از شبکه را قطع کرده و بعد دوباره به آن متصل شده است. سوم اين که گزارش های زيادی از ارتباط آی پی هايی از ايران در اين مورد رسيده و احتمال اين است که يا يک نفر يک شرکت اتصال اينترنت ايران را هک کرده و از آن متصل شده که احتمال ضعيفی است و يا اين که از ايران اين ارتباط برقرار شده که اين احتمال قويتر است.» آقای زنگر می گوید: «برای اتصال به شبکه برای این نوع هک و امکان قطع و فعالیت دوباره، نیاز به نوعی ارتباط در سطح بالا و نیز نوعی از شبکه دولتی – مرکزی اینترنتی است که ایران آن را دارد. ضمن این که فرد یا افرادی با سطوح بالای دستیابی شبکه می توانند چنین حمله ای را صورت دهند و ایران پیشتر این کار را کرده است.» با این حال این کارشناس می گوید که هیچ نشان و مدرکی از دخالت مستقیم دولت ایران وجود ندارد. ولی ساختار اینترنتی ایران و نیز هکری با دستیابی به سطح بالای شبکه این احتمال در مورد ایران را تقویت می کند. به گفته آقای زنگر، هکر ها خیلی تلاش می کنند به درون شبکه نفوذ کنند ولی به دلیل کدگذاری های شبکه ای مانند جی میل، فقط می توانند بفهمند که یک کاربر به جی میل متصل شده و اطلاعاتی را دارد مبادله می کند. وقتی با گواهینامه جعلی هک انجام می شود، هکر می تواند یوزر نیم (شناسه کاربری) و پسورد (رمز ورود) را هم به دست آورد. مسئله خطرناک دیگر این نوع هک این است که هکر می تواند قدم به قدم به همراه کاربر همه اطلاعات را ببیند و به آن دسترسی داشته باشد. وقتی کاربر به میل باکس خود مراجعه می کند، هکر هم با او آن جاست. وقتی میل می زند یا می گیرد، هکر هم آن را می گیرد. اگر کاربر به همراه کار روی مرورگر خود در فایرفاکس یا کروم، در کنار آن گوگل داکس، گوگل پلاس یا دیگر سرویس های گوگل را باز کند، به همان نسبت هکر به آن ها دسترسی هم خواهد داشت. ریو زنگر درباره ابعاد و عمق این حمله ابراز بی اطلاعی کرده و می گوید که این شرکت ثبت گواهینامه در هلند است که می تواند بگوید از چند گواهینامه سوءاستفاده شده که البته این شرکت چیزی نگفته است. به گفته آقای زنگر، این شرکت پس از چهار هفته تکذیب و سکوت و به دلیل فشار رسانه ها بالاخره روز سه شنبه حاضر شد هکی که پنج هفته پیش انجام شده را تایید کند و مسئولیت آن را به عهده بگیرد ولی هنوز هیچ اطلاع دقیقی نداده است. شرکت هلندی ثبت گواهینامه در هلند، یک شرکت معتبر است که انحصار ثبت گواهینامه های اتصال شبکه را در اختیار دارد و به تمامی سازمان ها، وزارتخانه ها و نهادهای مهم دولت هلند هم سرویس می دهد. به گفته این کارشناس شبکه، مشکل در دو بخش است. وی می گوید: «مقصر را می توان شرکت هلندی دانست چون حریم خصوصی و اطلاعاتی اش نقض شده و به تبع آن، امنیت کاربران هم به خطر افتاده است. در قدم بعدی، باید گفت که این ساختار انحصار گواهینمامه های اتصال شبکه ایراد دارد.» وی می افزاید:«الان شمای کاربر باید به این شرکت اطمینان کنید، گوگل هم باید به این شرکت اطمینان کند تا این ارتباط فراهم شود. وقتی به این شکل بتوان به یک حلقه از این ارتباط حمله کرد، پس ایمنی کافی وجود ندارد. این ساختار باید عوض شده وعوامل دیگری هم در آن وارد شوند که از انحصار آن را خارج کرده و امنیت شبکه را بالا ببرند. به ویژه در کشورهایی مانند ایران افراد به دلیل حتی ای میل یا نوشته ها خصوصی شان هم مورد تعقیب و آزار و اذیت قرار می گیرند.» به گفته آقای زنگر، پس از اعلام شرکت، فایرفاکس و گوگل کروم گواهینامه های شرکت هلندی را لغو کرده اند در نتیجه وقتی که کسی بخواهد با این گواهینامه به ای میل شما وصل شود، پیام هشدار ظاهر خواهد شد و دسترسی هکر یا هکرها هم از بین خواهد رفت. حدود پنج ماه پیش هم گزارشی منتشر شده و اعلام شد که هکر یا هکرها در تلاش برای هدایت کاربران اینترنتی به نسخه جعلی چندین پایگاه معتبر اینترنتی، به چندین گواهینامه دیجیتال یک شرکت امنیت وب دسترسی پیدا کرده‌اند. حمله‌ای که بر اساس اعلام این شرکت امنیت وب، «به نظر می‌رسد» از سوی جمهوری اسلامی سامان داده شده است. شرکت «کومودو» در نيوجرسی آمريکا که گواهینامه‌های دیجیتال در زمینه تأييد هويت کاربران اينترنتی صادر می‌کند، گفته بود که دستکم ۹ مورد از چنین حملاتی ردیابی شده که با توجه به پيچيدگی آن ممکن است کار جمهوری اسلامی ایران باشد. اين شرکت گفته بود در حملات ۱۵ مارس، گواهینامه‌هایی برای نسخه جعلی سامانه ایمیل گوگل موسوم به جی‌ميل، صفحه ورود کاربران ياهو، وب‌سایت‌هایی متعلق به شرکت مايکروسافت، مرورگر موزيلا فايرفاکس و نيز شبکه تلفنی اينترنتی اسکايپ در دسترس هکرها قرار گرفته است. چنین گواهینامه‌هایی به کسانی که آن را در اختیار دارند اجازه می‌دهد که تحت شرایطی با جعل نسخه امن این وب‌سایت‌ها، به اطلاعات رمزگذاری شده دسترسی پیدا کنند. گواهی دیجیتال(Digital Certificate) سندی الکترونیک است که به کاربران اطمینان می دهد تبادل اطلاعات بین مرورگر آنها و سرور سایت مورد رجوع رمزگذاری شده است و شخص سومی به آن دسترسی ندارد. جعل گواهی دیجیتال سایت های اینترنتی به هکرها اجازه می دهد با تغییر مسیر ترافیک آنلاین، به مکاتبات الکترونیک آنها دسترسی پیدا کنند و در فعالیت آنلاین آنان جاسوسی کنند. یک گزارش هم روز سه شنبه در سایت «پی سی ورلد» نوشته که هرچند تبادل اطلاعات در سرویس های گوگل به صورت رمزگذاری شده و از طریق https انجام می شود و هیچ راهی برای نفوذ و شنود این اطلاعات وجود ندارد، ولی اگر یک نفر سیستم رمزگذاری را تغییر دهد و الگوریتم های خودش را جایگزین کند، تامین امنیت به خطر می افتد. به ویژه وقتی که به شکل «اینترنت ملی» این طرح ارائه شود. آقای زنگر با تایید و تاکید بر اصلاح مرورگر و تغییر نام کاربری و رمز عبور به کاربران توصیه می کند پیشنهادهایی که جی میل روز سه شنبه در بیانیه ای در وبلاگ خود منتشر کرده، عمل کنند: حتما از آخرین نسخه Chrome و Firefox استفاده کنید. از VPN و برنامه های دیگر برای حفظ هویت استفاده کنید و به هیچ عنوان مستقیما به سایت های مهم از طریق اینترنت ایران وصل نشوید. حکومت ایران پیشتر در جریان وقایع پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸، به چاره‌اندیشی در مورد قدرت روزافزون شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در بسیج مخالفان خود پرداخت و از همان زمان بود که یک ارتش سایبری برای هک و دستکاری در وب‌سایت‌های مخالف خود سامان داد.

«نشانه ها احتمال نقش ایران را در حمله به جی میل تقویت می کند»

رادیو فردا  : شرکت هلندی صدور گواهینامه ارتباط اینترنتی «دیگنیتور» (Digintor) روز سه شنبه اعلام کرد که حدود پنج هفته پیش، مورد هک قرار گرفته وشماری از گواهینامه های این شرکت مورد سوءاستفده قرار گرفته است.

یک کارشناس هلندی امور امنیت اینترنت و شبکه، درگفت و گو با رادیو فردا توضیحاتی درخصوص ابعاد این حمله و شکل انجام ارائه کرد و می افزاید که نشانه هایی وجود دارد که احتمال این حمله را به ایران مرتبط می کند.

ريو زنگر در پاسخ به اين پرسش که چرا انگشت اتهام اين حمله به سوی ايران نشانه رفته می گويد: «اول بايد گفت که ايران پيشتر حمله ای به اين ابعاد بزرگ را انجام داده و سابقه آن را دارد. دوم اين که گواهينامه هک شده، اول به مدت ۴۰ دقيقه در شبکه به کار گرفته شده و بعد برای اين که رد گم کند يا به قولی تابلو نشود، هکر ارتباط خود از شبکه را قطع کرده و بعد دوباره به آن متصل شده است. سوم اين که گزارش های زيادی از ارتباط آی پی هايی از ايران در اين مورد رسيده و احتمال اين است که يا يک نفر يک شرکت اتصال اينترنت ايران را هک کرده و از آن متصل شده که احتمال ضعيفی است و يا اين که از ايران اين ارتباط برقرار شده که اين احتمال قويتر است.»

آقای زنگر می گوید: «برای اتصال به شبکه برای این نوع هک و امکان قطع و فعالیت دوباره، نیاز به نوعی ارتباط در سطح بالا و نیز نوعی از شبکه دولتی – مرکزی اینترنتی است که ایران آن را دارد. ضمن این که فرد یا افرادی با سطوح بالای دستیابی شبکه می توانند چنین حمله ای را صورت دهند و ایران پیشتر این کار را کرده است.»

با این حال این کارشناس می گوید که هیچ نشان و مدرکی از دخالت مستقیم دولت ایران وجود ندارد. ولی ساختار اینترنتی ایران و نیز هکری با دستیابی به سطح بالای شبکه این احتمال در مورد ایران را تقویت می کند.

به گفته آقای زنگر، هکر ها خیلی تلاش می کنند به درون شبکه نفوذ کنند ولی به دلیل کدگذاری های شبکه ای مانند جی میل، فقط می توانند بفهمند که یک کاربر به جی میل متصل شده و اطلاعاتی را دارد مبادله می کند. وقتی با گواهینامه جعلی هک انجام می شود، هکر می تواند یوزر نیم (شناسه کاربری) و پسورد (رمز ورود) را هم به دست آورد.

مسئله خطرناک دیگر این نوع هک این است که هکر می تواند قدم به قدم به همراه کاربر همه اطلاعات را ببیند و به آن دسترسی داشته باشد. وقتی کاربر به میل باکس خود مراجعه می کند، هکر هم با او آن جاست. وقتی میل می زند یا می گیرد، هکر هم آن را می گیرد. اگر کاربر به همراه کار روی مرورگر خود در فایرفاکس یا کروم، در کنار آن گوگل داکس، گوگل پلاس یا دیگر سرویس های گوگل را باز کند، به همان نسبت هکر به آن ها دسترسی هم خواهد داشت.

ریو زنگر درباره ابعاد و عمق این حمله ابراز بی اطلاعی کرده و می گوید که این شرکت ثبت گواهینامه در هلند است که می تواند بگوید از چند گواهینامه سوءاستفاده شده که البته این شرکت چیزی نگفته است.

به گفته آقای زنگر، این شرکت پس از چهار هفته تکذیب و سکوت و به دلیل فشار رسانه ها بالاخره روز سه شنبه حاضر شد هکی که پنج هفته پیش انجام شده را تایید کند و مسئولیت آن را به عهده بگیرد ولی هنوز هیچ اطلاع دقیقی نداده است.

شرکت هلندی ثبت گواهینامه در هلند، یک شرکت معتبر است که انحصار ثبت گواهینامه های اتصال شبکه را در اختیار دارد و به تمامی سازمان ها، وزارتخانه ها و نهادهای مهم دولت هلند هم سرویس می دهد. به گفته این کارشناس شبکه، مشکل در دو بخش است.

وی می گوید: «مقصر را می توان شرکت هلندی دانست چون حریم خصوصی و اطلاعاتی اش نقض شده و به تبع آن، امنیت کاربران هم به خطر افتاده است. در قدم بعدی، باید گفت که این ساختار انحصار گواهینمامه های اتصال شبکه ایراد دارد.»

وی می افزاید:«الان شمای کاربر باید به این شرکت اطمینان کنید، گوگل هم باید به این شرکت اطمینان کند تا این ارتباط فراهم شود. وقتی به این شکل بتوان به یک حلقه از این ارتباط حمله کرد، پس ایمنی کافی وجود ندارد. این ساختار باید عوض شده وعوامل دیگری هم در آن وارد شوند که از انحصار آن را خارج کرده و امنیت شبکه را بالا ببرند. به ویژه در کشورهایی مانند ایران افراد به دلیل حتی ای میل یا نوشته ها خصوصی شان هم مورد تعقیب و آزار و اذیت قرار می گیرند.»

به گفته آقای زنگر، پس از اعلام شرکت، فایرفاکس و گوگل کروم گواهینامه های شرکت هلندی را لغو کرده اند در نتیجه وقتی که کسی بخواهد با این گواهینامه به ای میل شما وصل شود، پیام هشدار ظاهر خواهد شد و دسترسی هکر یا هکرها هم از بین خواهد رفت.

حدود پنج ماه پیش هم گزارشی منتشر شده و اعلام شد که هکر یا هکرها در تلاش برای هدایت کاربران اینترنتی به نسخه جعلی چندین پایگاه معتبر اینترنتی، به چندین گواهینامه دیجیتال یک شرکت امنیت وب دسترسی پیدا کرده‌اند. حمله‌ای که بر اساس اعلام این شرکت امنیت وب، «به نظر می‌رسد» از سوی جمهوری اسلامی سامان داده شده است.

شرکت «کومودو» در نيوجرسی آمريکا که گواهینامه‌های دیجیتال در زمینه
تأييد هويت کاربران اينترنتی صادر می‌کند، گفته بود که دستکم ۹ مورد از چنین حملاتی ردیابی شده که با توجه به پيچيدگی آن ممکن است کار جمهوری اسلامی ایران باشد.

اين شرکت گفته بود در حملات ۱۵ مارس، گواهینامه‌هایی برای نسخه جعلی سامانه ایمیل گوگل موسوم به جی‌ميل، صفحه ورود کاربران ياهو، وب‌سایت‌هایی متعلق به شرکت مايکروسافت، مرورگر موزيلا فايرفاکس و نيز شبکه تلفنی اينترنتی اسکايپ در دسترس هکرها قرار گرفته است.

چنین گواهینامه‌هایی به کسانی که آن را در اختیار دارند اجازه می‌دهد که تحت شرایطی با جعل نسخه امن این وب‌سایت‌ها، به اطلاعات رمزگذاری شده دسترسی پیدا کنند.

گواهی دیجیتال(Digital Certificate) سندی الکترونیک است که به کاربران اطمینان می دهد تبادل اطلاعات بین مرورگر آنها و سرور سایت مورد رجوع رمزگذاری شده است و شخص سومی به آن دسترسی ندارد.

جعل گواهی دیجیتال سایت های اینترنتی به هکرها اجازه می دهد با تغییر مسیر ترافیک آنلاین، به مکاتبات الکترونیک آنها دسترسی پیدا کنند و در فعالیت آنلاین آنان جاسوسی کنند.

یک گزارش هم روز سه شنبه در سایت «پی سی ورلد» نوشته که هرچند تبادل اطلاعات در سرویس های گوگل به صورت رمزگذاری شده و از طریق https انجام می شود و هیچ راهی برای نفوذ و شنود این اطلاعات وجود ندارد، ولی اگر یک نفر سیستم رمزگذاری را تغییر دهد و الگوریتم های خودش را جایگزین کند، تامین امنیت به خطر می افتد. به ویژه وقتی که به شکل «اینترنت ملی» این طرح ارائه شود.

آقای زنگر با تایید و تاکید بر اصلاح مرورگر و تغییر نام کاربری و رمز عبور به کاربران توصیه می کند پیشنهادهایی که جی میل روز سه شنبه در بیانیه ای در وبلاگ خود منتشر کرده، عمل کنند:

  • حتما از آخرین نسخه Chrome و Firefox استفاده کنید.
  •  
  • از VPN و برنامه های دیگر برای حفظ هویت استفاده کنید و به هیچ عنوان مستقیما به سایت های مهم از طریق اینترنت ایران وصل نشوید.

حکومت ایران پیشتر در جریان وقایع پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸، به چاره‌اندیشی در مورد قدرت روزافزون شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در بسیج مخالفان خود پرداخت و از همان زمان بود که یک ارتش سایبری برای هک و دستکاری در وب‌سایت‌های مخالف خود سامان داد.