Wednesday, November 10, 2010

بزرگداشت نخستین بانوی فیزیکدان ایران

به گزارش سرویس زنان جهان؛ دکتر آلینوش طریان دارای دکترای فیزیک از دانشگاه سوربن فرانسه است و نخستین زنی بود که در ایران در رشته فیزیک استاد دانشگاه شد. او نخستین رصدخانه خورشیدی و تلسکوپ خورشیدی را در کشور بنیان نهاد و نخستین شخصی بود که درس فیزیک ستاره‌ها (اختر فیزیک) را در ایران تدریس کرد. دکتر طریان را «مادر نجوم ایران» می‌نامند.


آلينوش طريان ۸۹ ساله در حال حاضر در خانه سالمندان توحيد در ميان صدها ستاره ای که مانند او ديگر از سو سو افتاده‏اند روزگار می‏گذراند

احمدی‌نژاد:طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به‌زودی برای کشورهای دیگر الگو خواهد شد/ بخش وسیعی از مردمان آمریکا و اروپا در سنگین‌ترین فشارها، بی‌حرمتی‌ها و تحقیرها قرار دارند

مهر : محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز چهارشنبه در جمع مردم قزوین در جوار بارگاه امامزاده حسین این شهر، با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵، اظهار داشت: آنها گفتند می خواهیم مذاکره کنیم ما هم گفتیم ما همیشه اهل مذاکره بوده‌ایم.




وی با بیان اینکه ملت ایران هرگز اهل تجاوز و بی‌احترامی به حقوق دیگران نبوده است، گفت: ملت ایران به احدی اجازه نمی‌دهد که سرسوزنی به حقوق شان تجاوز کنند.



وی خطاب به غربی‌ها گفت: به نمایندگی از ملت ایران اعلام می‌کنم اگر کسی با صداقت وارد مذاکرات شود ملت ایران از آن استقبال می‌کند اما اگر کسی با دست خود به دنبال توطئه علیه ایران باشد ملت ایران آن دست را از بازو قطع خواهد کرد.



احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: امروز طرح‌های بزرگی در دست اجراست که جز با همدلی به مقصد نخواهد رسید که یکی از آنها اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست.



احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما ۷ طرح را برای اصلاح بنیادین اقتصاد ایران و برداشتن موانع از پیش پای ملت ایران در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح سیستم مالیست، گفت: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها طرح بسیار ساده ای است و دولت مبالغی را در زمان‌های معین در قالب یارانه‌ها پرداخت می‌کند تا این مبالغ در اختیار کسانی قرار گیرد که نیازمند هستند.



وی اضافه کرد: این یارانه‌ها به پیشرفت اقتصاد و علم در کشور کمک خواهد کرد و فاصله‌ها را پر می‌کند نواقص را برطرف می‌کند و فرصت‌ها را به طور برابر در اختیار افراد قرار می‌دهد.



احمدی‌نژاد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را یک گام بلند به سوی عدالت عنوان کرد و افزود: دولت برنامه‌ریزی دقیق و کاملی برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور انجام داده است و گام‌به‌گام در اجرای این طرح با مردم حرکت خواهد کرد.



وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از دو سوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها که مجلس برای دولت به تصویب رسانده است، عملیاتی شده است، گفت: انشاءالله با کمک هم این گام اول را برای برقراری عدالت در سراسر کشور محکم برخواهیم داشت و به فضل الهی و با پشتیبانی شما گام‌های بعدی را در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای استیفای حقوق ملت ایران تا آخر برخواهیم داشت.



احمدی‌نژاد با بیان اینکه اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به‌زودی برای کشورهای دیگر الگو خواهد شد، گفت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها اصلاح سیستم بانکی و رفع مشکل بیکاری جوانان در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.



احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: عالمان و دانشمندان استان قزوین در طول تاریخ نماد ایمان، فداکاری، ایثار و شجاعت و خدمت‌گزاری ملت ایران بوده‌اند و فداکاری مردمان این دیار مثال‌زدنی است.



وی تاریخ قزوین را میراثی گرانقدر برای سرزمین ایران زمین به‌شمار آورد و افزود: هویت اسلامی و علوی ملت ایران در خطه قزوین پایه‌گذاری شد و پس از آن به سراسر ایران توسعه پیدا کرد.



احمدی‌نژاد با بیان اینکه مشکلات عالم این است که عده ای زورمداران و خودخواهان نه تنها خود را برتر از دیگران می شناسند بلکه برای دیگران هم کوچکترین ارزشی قائل نیستند، گفت: اگر رئیس‌جمهور آمریکا برای ملت‌ها ارزش و احترامی قائل بود هرگز حادثه ۱۱ سپتامبر اتفاق نمی‌افتاد و هرگز افغانستان و عراق اشغال نمی‌شد و صدها هزار نفر کشته و مجروح و آواره به‌جای نمی‌گذاشت و این رژیم صهیونیستی به ملت‌های منطقه تحمیل نمی‌شد و با دغل‌کاری‌های اقتصادی ۳۰ هزار میلیارد دلار از جیب ملت‌ها چپاول نمی‌شد.



وی ریشه تمامی بدبختی‌ها، جنگ و خشونت‌ها را در بی‌احترامی به حقوق دیگران عنوان کرد و گفت: آنها نه تنها احترامی برای دیگران قائل نیستند حتی برای ملت خودشان هم احترامی قائل نیستند چرا که امروز بخش وسیعی از مردمان آمریکا و اروپا در سنگین‌ترین فشارها، بی‌حرمتی‌ها و تحقیرها قرار دارند.



وی با بیان اینکه راه‌حل مشکلات عالم این است که همه به یکدیگر احترام بگذارند و حقوق یکدیگر را به رسمیت بشناسند، گفت: ما باید برای وحدت انسان‌های عالم دل بسوزانیم و احترام قائل شویم.



احمدی‌نژاد تصریح کرد: امروز مشکل دنیا این است که فرهنگ مادی، لیبرالی و اومانیستی درغرب درست کرده اند شعارها خیلی زیباست ، شعار حقوق بشر، آزادی اما عمل در نقطه مقابل آن و ریشه کن کردن همه حقوق و کرامت انسانی قرار دارد.



احمدی نژاد اضافه کرد: وقتی آقای مسئول یک ملت می خواهد صحبت کند درباره سگش خیلی محترمانه‌تر صحبت می‌کند تا درباره سایر ملت‌ها.



وی با بیان اینکه ملت ایران پرچمدار اخلاق، توحید، عدالت، عشق انسانیت و احترام به کرامت انسانی بوده است گفت: به همین دلیل است که نام ایران و ملت ایران در دنیا محبوب و عزیز است و همه ملت ها از عمق جان ملت ایران را دوست دارند و به آن عشق می‌ورزند.



وی با اشاره به سخنان برخی شخصیت‌ها که به ایران سفر می‌کنند گفت: وقتی برخی شخصیت‌ها به ایران می‌آیند و به ما مراجعه می‌کنند بعد از آنکه از فرهنگ و هویت ملت ایران تجلیل می‌کنند می‌گویند ما به ایران آمده‌ایم تا به دنیا بگوییم که می‌خواهیم مستقل و عزیز زندگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم.



احمدی‌نژاد گفت: امروز ایران معیار عزت، استقلال و اهداف انسانی است و ساختن ایران یعنی نشان دادن الگو به سایر ملت ها. امروز همه ملت‌های جهان از پیشرفت ایران شادمانند و آن را متعلق به خود می‌دانند و احساس قوت قلب می‌کنند.

حملات تازه و خبر بازگشت مهدی هاشمی

همزمان با انتشار خبر جهان نیوز مبنی بر اینکه «مهدی هاشمی برای بازگشت به ایران تصمیم خود را گرفته و این مساله را نیز به اطلاع خانواده خود رسانده است» رسانه هایی دولتی و هوادار دولت در اقدامی هماهنگ بار دیگر حملات خود به هاشمی رفسنجانی و فرزند وی را از سرگرفتند.




برخی از نمایندگان مجلس نیز که از اعضای فراکسیون موسوم به دولتیان هستند، روز گذشته و پس از آنکه خانه ملت، سایت رسمی مجلس خبر انتخاب مجدد لاریجانی به عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان را فاش کرد، در راهروهای مجلس پخش شدند و با خبرنگاران رسانه های دولتی درباره "مهدی هاشمی" مصاحبه کردند.



یک خبرنگار پارلمانی در این مورد به روز می گوید:این برخورد با انتخاب مجدد لاریجانی به ریاست فراکسیون اکثریت و تضعیف جایگاه حامیان احمدی نژاد در "شورای وحدت اصولگرایان" و "جبهه پیران خط امام و رهبری"، بی ارتباط نیست. در واقع دولتی ها نگران از دست رفتن موقعیت احمدی نژاد هستند؛ به ویژه اینکه دیروز عسگراولادی، دبیر شورای وحدت اصولگرایان هم ضمن انتقاد از احمدی نژاد، از لاریجانی به عنوان "چهره معتدل" یاد کرد. همزمان روابط راستگرایان منتقد احمدی نژاد با هاشمی رفسنجانی باعث شده تا حامیان دولت برای مقابله با افزایش نفوذ وی در ائتلاف راستگرایان، مجددا حملات خود به هاشمی و فرزند او را از سرگیرند.



حملات به هاشمی رفسنجانی و فرزندوی که سایت رسمی هاشمی از آن با عنوان "چرخه هتك حرمت" یاد کرده، و همچنین افزایش حملات به عبدالله جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد ـ از نزدیکان هاشمی رفسنجانی و از اعضای شورای مرکزی موتلفه ـ پس از آن شدت گرفت که حبیب الله عسگراولادی درباره اختلافات درونی راستگرایان سخن گفت.



بنا به گزارش سایت انتخاب، عسگراولادی گفته است: "من به احمدینژاد گفتم که شما یک طرف اصولگرایی هستید و هاشمی طرف دیگر. شما فکر میکنید اطرافیانتان اصولگرا هستند و آقای هاشمی فکر می کند همه اصولگرا هستند. نه این تفکر درست است و نه آن. گستره اصولگرایی زیاد است و نباید آن را به چند تشکل خلاصه کرد.دایره اصولگرایی به گستردگی دید امام راحل و مقام معظم رهبری است و این دایره محدود به یک مجموعه یا گروه خاصی نیست".



وی درباره علی لاریجانی نیز گفته است: "آقای لاریجانی و همراهانشان بر روی معیار حرکت میکنند".



سخنان عسگراولادی در حالی بیان می شود که طی هفته گذشته، هواداران دولت تلاش کردند با کنار زدن علی لاریجانی از کرسی ریاست فراکسیون اصولگرایان، جایگاه خود را مستحکم کنند. شکست این تلاش که روز گذشته از سوی سایت خانه ملت اعلام شد، بار دیگر موضوع مهدی هاشمی و دانشگاه آزاد را با هدف تحت فشار قراردادن علی اکبرهاشمی رفسنجانی در دستور کار دولتی ها قرار داد.



در همین راستا دیروز ستار هدایت خواه، عضو فراکسیون دولت، در مصاحبه با خبرگزاری فارس مدعی ارتباط مهدی هاشمی با "بیگانگان" و "اپوزیسیون" شد و افزود: "سابقه پرونده وی به یکی دو سال اخیر برنمی‌گردد و تا جایی که بنده خبر دارم سابقه پرونده مهدی هاشمی به حدود 18 سال گذشته باز می‌گردد. از همان زمان یعنی از حدود سال‌های 72 و 73 پرونده مهدی هاشمی در وزارت اطلاعات تشکیل شد مبنی بر ارتباط وی با بیگانگان که اسناد و مدارکی نیز در این زمینه وجود دارد. این پرونده تحت تاثیر برخی کشورها و اعمال نفوذهای که در آن زمان از سوی عوامل قدرت صورت گرفت نتیجه‌ای نداشت که باید از مسئولان ذیربط در این رابطه سؤال شود که پرونده ارتباط مهدی هاشمی با بیگانگان و جاسوسی وی به کجا رسید".



به دنبال ادعاهای ستار هدایت خواه که به تیتر اول خبرگزاری فارس با عنوان "ارتباط مهدی هاشمی با بيگانگان "تبدیل شد، رجا نیوز نیز در گزارشی با عنوان "حقوق 3000 پوندی دانشگاه‌آزاد به مهدی‌هاشمی" به حمله همزمان به مهدی هاشمی و جاسبی پرداخت و نوشت: "مهدی هاشمی که از صحنه‌گردانان حوادث تلخ انتخابات گذشته بود و حتی اعضای خانواده‌اش همدوش تعدادی اراذل و اوباش و حرمت‌شکنان مقدسات در صحنه اغتشاشات حاضر شده بودند، پس از دستگیری تعدادی از مرتبطین اش که مخزن‌الاسرار وی بوده و اطلاعات قابل توجهی در مورد او داشتند، ترجیح داد به بهانه ادامه تحصیل به انگلیس برود. با این حال، اخبار رسیده به خبرنگار ما حاکی است که در طی این مدت، مسئولیت ناقابل! تصدی دفتر دانشگاه آزاد در لندن با فوق‌العاده مأموریتی سه هزار پوند همراه با حقوق ثابت به مهدی هاشمی واگذار شده است. این در حالی است که مهدی هاشمی در این مدت بیکار ننشسته و بر اساس الگوی تعیین شده، با اپوزیسیون و افرادی که در طی دو سال اخیر از کشور خارج شده‌اند، ارتباط پنهانی برقرار کرده است. در این زمینه یکی از نمایندگان مجلس نیز در مورد این ارتباط تشکیلاتی می‌گوید سکوت مهدی هاشمی در برابر اقدامات حلقه لندن نشان دهنده این است که وی با آن‌ها ارتباطات مشکوکی دارد که باید ماهیت این ارتباطات در دادگاه روشن شود".



رجانیوز در گزارش دیگری با یکی از اعضای فراکسیون دولتیان گفت و گو کرده و به نقل از محمد جواد ابطحی نوشته است: "احتمالا مهدی هاشمی یا به طور مستقیم و یا از طریق واسطه، اسنادی را در ارتباط با ایران برای کشورهای مخالف جمهوری اسلامی ایران افشا کرده است. قرائن موجود را نمایانگر وجود ارتباطاتی میان مهدی هاشمی و انگلیس است. انگلیس در برهه‌های مختلف زمانی و با پشتوانه نیروهای داخلی و اپوزیسیون خارج از کشور، فشارهای خود را برای تحمیل نظرات استعماری خود علیه ایران افزایش می‌دهد".



جوان آنلاین، سایت نزدیک به حفاظت اطلاعات سپاه نیز در "گزارش ویژه" خود مدعی شد: "اصحاب فتنه برای بازگشت «آقازاده» برنامه ریزی کرده اند."



این سایت همچنین به نقل از "یک منبع آگاه" افزود: "بنا بر تصمیم گرفته شده عناصر موثر در فتنه تصریح کرده اند که باید از نفس حضور مهدی هاشمی درایران به عنوان یک عامل محرک و انگیزه بخش در میان نیروهای خود و حامیان جریان استفاده کرد و ورود وی به ایران را برابر با دست پر مخالفان در برابر نظام تداعی کرد...اصحاب فتنه براین باورند اگر با مهدی هاشمی برخورد قضایی صورت گیرد با چند طراحی می توان موجی از تنش و التهاب سیاسی را به دادگاه تزریق کرد و با تحت فشار قراردادن دادگاه شرایط را به نفع خود تغییر داد... فتنه گران در طراحی های خود تاکید کرده اند اگر دادگاه تسلیم فشارها شود برد قابل توجهی نصیب این جریان خواهد شد و اگر در طول دادگاه مشخص شود که دستگاه قضایی به برخورد بدون اغماض مصراست باید در طول دادگاه ضمن بیان برخی مطالب تنش زای جدید، به مظلوم نمایی برای مهدی هاشمی و جریان سبز پرداخت".



همزمان با حملات مشترک سایت های سه گانه حامی احمدی نژاد، خبرنامه ایران نیز به "بازخوانی اعترافات حمزه کرمی" پرداخت و در مطلبی با عنوان "برداشت 2 میلیاردی مهدی هاشمی برای پدرش"، پای هاشمی رفسنجانی را نیز به میان کشید.



گفتنی است، حمزه کرمی، مدیر سایت جمهوریت که در خرداد 88 بازداشت و در تیرماه و پس از تحمل شکنجه های جسمی و روحی مجبور به اعتراف علیه خود و هاشمی رفسنجانی شده بود، چندی پیش با انتشار رنجنامه ای جزئیاتی از شکنجه های دوران زندان خود را تشریح کرد.



سه نماینده عضو فراکسیون دولت، به نام های اسماعیل کوثری، علیرضا زاکانی و ابراهیمی نیز در گف و گو با فارس، رجانیوز و جوان آنلاین خواستار اقدام قوه قضاییه برای بازداشت مهدی هاشمی شدند.



مهدی هاشمی در حالی بار دیگر به سوژه اصلی رسانه های حامی احمدی نژادی تبدیل شده خبرها حکایت از قصد وی برای بازگشت به ایران دارد. سایت جهان از قول "یک منبع آگاه" در این مورد نوشت: "مهدی هاشمی برای بازگشت به ایران تصمیم خود را گرفته است و این مساله را نیز به اطلاع خانواده خود رسانده است. به گفته این منبع آگاه وی برای بازگشت به ایران با آیت الله هاشمی نیز مشورت کرده و وی نیز توصیه کرده است که او هر چه زودتر برگردد. گفته می شود تحلیل مهدی هاشمی برای بازگشت به ایران این است که نظام و نهادهای امنیتی و قضائی مدارک لازم را برای دستگیری و محاکمه قضائی وی ندارند.در همین راستا گفته می شود، برخی از داخل کشور به مهدی هاشمی اطلاع دادند که نظام اطلاعات و مدارک کافی علیه تو ندارد و بهتر است هر چه زودتر به کشور بازگردی."


جنجال‌ تازه ابوالمشاغل دولت

جنجال سازی های رییس دفتر احمدی نژاد، گویا تمامی ندارد. در حالی که چند ماه گذشته، دعواها بر سر مطرح کردن "مکتب ایرانی" از سوی وی، ادامه داشت، اینک به نظر می رسد سخنان اخیر رحیم مشایی درباره تعظیم به پرچم ایران، و رابطه آن با تکریم خداوند، زمینه ساز جنجال های جدیدی شود.




رحیم مشایی در مراسم پاياني پنجمين دوره طرح ملي ايران ـمرز پرگهر، گفته است: "معرفت به وطن در احترام به پرچم تجلي مي‌يابد و تعظيم به پرچم يعني تعظيم به نعمت الهي؛ يعني تعظيم به انسان و در نهايت تعظيم به خداوند متعال."



وی همچنین در این مراسم خواستار آن شد که: "همگان خواست ايران را با همه خاطرات تلخ و شيرينش، ميراثش، تجاربش، جغرافيايش و مردان و زنانش بشناسند."



رحيم‌مشايي در ادامه سخنانش شرط عشق‌ورزي به وطن را در محبت و دوستي آحاد مردم به يكديگر دانست و تصريح كرد: "بايد ايران را به هزاران دليل دوست داشته باشيم تا وجودمان از نام اين سرزمين پرگهر سيراب شود."



رحيم‌مشايي تأكيد كرد: "ايران را بايد دوست بداريم، به هزار و يك دليل. براي آنكه جان، سر، تن و جوارح ما از عشق به ايران سيراب شود. راهي نداريم جز آنكه ايران را بشناسيم. شناخت همه‌ي زيبايي‌ها، خاطرات تلخ و شيرين، ميراث آن علم، جغرافيا، ادب، تاريخ و مردم اين سرزمين عين دين است."



احمدی نژاد پیش از این به دفاع از سخنان رییس دفتر خود، درباره "مکتب ایرانی" پرداخته بود، اما سخنان آیت الله خامنه ای در شهر قم و در میان اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، این بار باید کار دفاع از این فرد جنجالی کابینه را سخت تر کند.



آیت الله خامنه ای در جمع اعضای جامعه مدرسین، درباره طرح سخنانی چون "مکتب ایرانی" به صراحت گفته بود: "من با طرح مكتب ایرانی مخالفم و نسبت به این موضوع به آقایان تذكر هم دادم."



این البته نخستین بار نیست که آیت الله خامنه ای در برابر رحیم مشایی موضع گیری می کند. رهبر جمهوری اسلامی پیش از این هم حداقل دو بار در ملاعام در برابر سخنان رحیم مشایی موضع گرفته بود.



نخستین بار زمانی بود که رحیم مشایی مردم اسراییل را دوست مردم ایران خواند؛ در آن زمان نمایندگان مجلس، روحانیون و مراجع تقلید، مراسم اعتراضی مختلفی علیه وی برگزار کردند. حتی برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که قصد دارند احمدی نژاد را به همین دلیل به مجلس بکشانند، تا آنکه ایت الله خامنه ای، در خطبه‌های نماز جمعه، سخنان وی را کاملا اشتباه دانست و در عین حال خواستار پایان‌بخشی به حواشی درباره دولت شد.



بار دوم زمانی بود که پیش از برگزاری مراسم تنفیذ احمدی نژاد در مرداد ماه سال گذشته، وی اعلام کرد قصد دارد از رحیم مشایی به عنوان معاون اول خود استفاده کند. ان مساله موجب اعتراض مجدد بسیاری از بلندپایگان حکومتی شد، تا آنکه محمدحسین ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس از دستور سیدعلی خامنه‌ای برای برکناری مشایی و استفاده نکردن از او در "هیچ پستی" خبر داد. سید احمد خاتمی، نماینده مجلس خبرگان و امام جمعه تهران هم برکناری مشایی را آزمون ولایتمداری احمدی‌نژاد خواند. احمدی‌نژاد در برابر اداره جلسات دولت را به مشایی سپرد، و وزرا در اقدامی هماهنگ جلسه دولت را ترک کردند.



پس از آن "دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری"، متن دستور آیت الله خامنه ای خطاب به احمدی‌نژاد در مورد لزوم برکناری رحیم مشایی از سمت معاونت اول رئیس جمهور را منتشر کرد. این نامه تاریخ ۲۷ تیرماه را داشت و شش روز پیش از انتشار به احمدی‌نژاد ابلاغ شده بود.



این اما پایان ماجرا نبود. چند روز پس از برکناری مشایی از پست معاونت اولی ریاست جمهوری و انتصاب به ریاست دفتر ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد، غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات را که یکی از مخالفان مشایی در دولت بود برکنار کرد. محمد حسین صفار هرندی نیز که از اعتراض کنندگان به معاونت اولی مشایی بود استعفای خود را تسلیم دولت کرد. انتصاب مشایی به ریاست دفتر احمدی‌نژاد نیز با واکنش تند برخی اصولگرایان روبرو شد بطوریکه جامعه اسلامی مهندسین، از احزاب اصلی طیف اصولگرا و حامی احمدی‌نژاد در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به تکرار سرنوشت بنی‌صدر و مصدق هشدار داد.



سخنان جدید رهبر جمهوری اسلامی اما پس از آن مطرح شده است که بسیاری از مراجع تقلید و روحاینون بلندپایه قم، در برابر این سخنان موضع گیری کردند. حتی گفته می شود آیت الله مکارم شیرازی ـ از جمله مراجع تقلید نزدیک به اصول گرایان ـ اعلام کرده حضور مشایی در دولت، به لحاظ شرعی "حرام" است.



رحیم مشایی پیش از این درباره حملاتی که به وی می شود، گفته بود: "عده ای تلاش می کنند به هر تقدیر مرا تخریب کنند. آقای احمدی نژاد به من گفته است که تو چوب من را می خوری. من را نمی توانند بزنند به تو گیر می دهند."



رحیم مشایی در طول 5 سال گذشته، همواره حاشیه های فراوانی برای دولت به وجود آورده است. مردی که مانند رئیس اش درباره همه مسایل ـ از مسایل دینی تا بحث اسراییل ـ موضع گیری می کند و گفته می شود احمدی نژاد تحت تاثیر وی بسیاری از مسائل را مطرح می کند. وی که پس از رسیدن احمدی نژاد به ریاست جمهوری در سال 84، به عنوان یکی از یاران نزدیک وی معرفی شد، در حال حاضر رییس دفتر احمدی نژاد، رییس مرکز مطالعات جهانی شدن، جانشین رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما، عضو شورای فرهنگی دولت، نماینده رییس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، عضو کمیسیون‌های اقتصاد و فرهنگی دولت و سرپرست نهاد ریاست جمهوری است.



وی علاوه براظهارات جنجالی و متناقض، اقدامات پرماجرایی نیز انجام داده؛ از حضور در مجلس رقصی در ترکیه تا مراسم حمل قرآن همراه با نوای دف، ادغام سازمان حج و زیارت با سازمان میراث فرهنگی و خرید عکس های هدیه تهرانی، بازیگر سینما، گوشه‌ای از عملکرد مشایی است.محمود احمدی‌نژاد هم همواره از مشایی دفاع کرده است.



رحیم مشایی حتی در یکی از سخنرانی های خود در دانشگاه رازی همدان حضرت نوح را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد نوح با وجود ۹۵۰ سال زندگی، مدیریت جامعی نداشته است و نتوانسته عدالت را برقرار کند. این اظهار نظرهم با واکنش شدید برخی روحانیون مواجه شد.



یکی از آخرین جنجال ها پیرامون مشایی، برگزاری همایش ایرانیان خارج از کشور، مهمانان حاضر در آن گردهمایی و سخنان او در آن همایش بود؛ در همین جلسه بود که وی سخنان خود درباره مکتب ایران را مطرح کرد.



روزنامه کیهان آن زمان نوشت: "چرا بايد در شرايط كنوني با هزينه نجومي و هنگفتي بالغ بر 80 ميليارد ايرانيان خارج از كشور را براي شنيدن سخنان شرك آلود آقاي مشايي گردهم آورد؟! و اين اظهارات شرم آور و ضد انقلابي را در پوشش ديدگاه جمهوري اسلامي ايران به خورد آنان داد؟! چه كسي به آقاي مشايي اجازه داده است كه 80 و چند ميليارد پول بي زبان بيت المال را از حلقوم محرومان و مستضعفان بيرون بكشد و براي سخنان آمريكا و اسرائيل پسند خود مستمع جمع كند؟"



یکی از نکات جنجال برانگیز این مراسم هم بر می گشت به حضور هوشنگ امیراحمدی که گفته می شد به دعوت شخصی مشایی به ایران آمده است. این اما نخستین بار نبود که حضور هوشنگ امیراحمدی در ایران و با دعوت رحیم مشایی، دردسر ساز می شد. پیش از این و در زمان فعالیت دولت نهم نیز، امیراحمدی به ایران رفته و براساس برخی اخبار غیررسمی با برخی از مسوولان دولتی ـ از جمله رحیم مشایی ـ دیدار کرده بود. امیراحمدی پس از حضور در ایران، اعلام کرده بود که در دولت خاتمی قصد سفر به ایران را داشته، اما موفق به حضور در کشور نشده است. پس از آن نیز، امیراحمدی چندین بار به ایران سفر کرد. در یکی از این سفرها، مشایی دستوری صادر کرد که در آن کلیه دانشگاه‌ها موظف به همکاری با وی شدند. متن این بخشنامه که با دستور مشایی و توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم صادر شده بود نیز نخستین بار در روزنامه کیهان منتشر شد.



سال گذشته هم روزنامه کیهان با انتشار خبری مدعی شد رحیم مشایی با هوشنگ امیراحمدی دیدار کرده است. این مساله باعث شد که دفتر ریاست جمهوری از روزنامه کیهان شکایت کند. رحیم مشایی در بهمن ماه سال گذشته و در جمع اعضای جامعه وعاظ تهران در خصوص هوشنگ اميراحمدي گفته بود: "خدا شاهد است كه اين دروغ است من به همين جهت عليه روزنامه كيهان شكايت كرده‌ام و حتما اين روزنامه محكوم خواهد شد. اگر اين روزنامه محكوم نشود من مسلمان نيستم. چون دروغ بسيار بزرگي را نوشته است."



اسفندیار رحیم مشایی، پیش از این به حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان تاخته و وی را یکی از مخالفان احمدی نژاد معرفی کرده بود.



سایت خبری "جهان نیوز" به نقل از رحیم مشایی نوشته بود: "برای خیلی از شما شریعتمداری مظهر حمایت از دولت است. اما ایشان اصلا احمدی نژاد را قبول ندارد. من این موضوع را اثبات می کنم. یک سال دیگر خواهید دید این که ایشان نماینده رهبری هستند دلیل نمی شود که ما ایشان را نقد نکنیم. شما در خیابان به خیلی از کسانی که نسبت شان به رهبر انقلاب بیشتر از ایشان بوده است فحش دادید. این دلیل نمی شود که بخاطر این نسبت وی را نقد نکنیم. من این حرفها را قبول ندارم."



مشایی گفته بود: "از نظر آقای شریعتمداری من مسلمان هم نیستم. از نظر ایشان من جاسوس و منافق و عضو کودتای مخملی هستم."



وی سپس تأکید کرد: "از تمام کسانی که علیه من مطلب خلاف نوشتند، شکایت می کنم تا مسائل روشن شود."



سخنان و رفتارهای مشایی، تاکنون انتقادات بسیاری از اصول گرایان را موجب شده است. حتی حامیان سرسخت احمدی نژاد نیز، به وی درباره استفاده از مشایی در پست های مختلف، نقد دارند. در همین راستا چند ماه پیش در یکی از تندترین انتقادها نسبت به احمدی نژاد، دو تن از مداحان حامی احمدی نژاد، به رحیم مشایی حمله کردند. درآن زمان منصور ارضی، مشایی را به آلت تناسلی مردانه تشبیه کرده و سعید حدادیان وی را از سلمان رشدی بدتر دانسته بود.



نگرانی اصول گرایان درباره مشایی از زمانی بیشتر شده است که برخی زمزمه ها حکایت از آن دارد که احمدی نژاد و تیم همراهش قصددارند به هر نحو ممکن شرایط را برای ریاست جمهوری رحیم مشایی در سه سال آینده آماده کنند.



این مساله موجب شده است که انتقادها نسبت به رحیم مشایی تندتر شود و حتی برخی از روحانیون بلندپایه اعلام کنند که امکان ندارد شورای نگهبان، صلاحیت رحیم مشایی را تایید کند.







آقای خاص کیست؟



وی‎ ‎در آبان ماه سال ۱۳۳۹ در رامسر متولد شد. او در زمان پيروزی انقلاب اسلامی ۱۸ سال داشت. اسفنديار که در فضای داغ آن ‏روزها از ۱۵ سالگی برای مردم شهر و روستا سخنرانی کرده بود، در بحبوحه انقلاب تبديل به سخنرانی قهار و محور ‏اقدامات انقلابی شهر شد. براساس اخبار رسمی راه‌اندازی راهپيمايی ها، نوشتن بيانيه‌ها و پخش اعلاميه‌های خمينی، برگزاری هیأت ‏مذهبی و مراسم خواندن دعای کميل و ندبه از جمله فعاليت های او پيش و در اوايل انقلاب است.



سابقه دستگيری ندارد ‏اما آنطور که خود می گويد چندين بار از خطر ساواک رهايی يافته و مهندسی الکترونيک را از دانشگاه صنعتی ‏اصفهان گرفته است. او نيز چون ديگر همراهان احمدی نژاد، در سال های ۶۵-۶۶ دوباره به تحصيل روی آورده ‏است. ‏وی پيش از تاسيس وزارت اطلاعات به سيستم اطلاعات-امنيتی که در کشور توسط نهادهايی چون سپاه راه اندازی شده ‏بود، پيوست و در اطلاعات سپاه رامسر به فعاليت پرداخت. وی سپس به دليل بحرانی که اوايل انقلاب علی ‏الخصوص در سال های ۵۸ تا ۶۱ گريبان مناطق کردنشين را گرفته بود، به دعوت سردار نقدی به کردستان رفت تا در ‏سمت معاون اطلاعات واحد کومله اطلاعات سپاه مستقر در قرارگاه حمزه سيدالشهداء شروع به فعاليت کند.



مقارن با ‏فرمانداری احمدی نژاد در خوی، وی عضو شورای تامين استان آذربايجان غربی بود. حسين الله کرم درباره آشنايی ‏احمدی نژاد و مشائی می نويسد: "احمدی‌نژاد فرماندار خوی بود و مشايی عضو شورای ويژة ‏تأمين استان. اين آشنايی ‏سبب گشت تا بعدها احمدی‌نژاد(شهردارتهران) به سبب شناختی که از سبک کار فرهنگی موفق ‏او در کردستان داشت او را به ‏سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران فراخواند.



وی با نام مستعار مرتضی محب الاوليا در مناطق کردنشين به ‏اقدامات امنيتی-اطلاعاتی دست زد. او همچنين عضو شورای تامين استان آذربايجان غربی نيز بود، البته با نام اصلی ‏اش يعنی اسفنديار رحيم مشائی. پس از تشکيل وزارت اطلاعات در سال ۶۳، رحيم مشائی "مسئول تدوين استراتژی ‏نظام جمهوری اسلامی در خصوص اکراد ايرانی" شد. ‏در زمان ریاست محمد محمدی ری شهری بر وزارت اطلاعات، وی مسئوليت "مناطق بحرانی کشور" را عهده دار ‏بود. او همچنين از موسسين "موسسه مطالعات علمی" وابسته به وزارت اطلاعات است که عمده فعاليت اش ‏تحقيق و پژوهش و ارائه راهکار در خصوص مسائل قوميت های ايرانی، شناخت بيشتر آنان و همبستگی ملی است. ‏وی سپس به وزارت کشور رفت و در دوران تصدی علی محمد بشارتی، مديرکل اجتماعی وزارت کشور ‌شد و از آنجا ‏به راديو پيام و سپس به شهرداری منتقل شد.



رحيم مشائی مدير مسئول ماهنامه سوره نيز هست. اين نشريه با گستره ‏توزيع بين المللی در ايران و دیگر نقاط جهان منتشر می شود. زبان آن کردی سوران است و به گويش کرمانجی نيز ده صفحه ‏مطلب منتشر می کند که اخيرا به صورت ويژه نامه کرمانجی ضميمه مجله می شود. همچنين سرمقاله نشريه علاوه بر ‏کردی به زبان فارسی هم درج می شود.



مشخصا در ميان بدنه وزارت اطلاعات از مشایی به عنوان کارشناس مسائل ‏کردستان ياد می شود. ‏اسفنديار رحيم مشائی با آغاز به کار دولت نهم و به دليل آشنايی پيشين احمدی نژاد با وی، در بدنه دولت جذب ‏شد و رياست سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری را عهده دار شد. وی همچون غلامحسين الهام ‏ابوالمشاغل است؛ رييس مرکز مطالعات جهانی شدن، جانشين رئيس جمهور در شورای عالی ايرانيان خارج از کشور، ‏عضو شورای نظارت بر صداوسيما، عضو شورای فرهنگی دولت، نماينده رئيس ‌جمهور در شورای نظارت بر ‏سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران، عضو کميسيون های اقتصاد وفرهنگی دولت و در آخر رياست کميته ‏عالی در مورد طرح خط لوله گاز ايران- پاکستان-هند، از جمله اين مشاغل است. رحيم مشائی همچنين عضو هیأت ‏مديره موسسه "رايانه شهر" است. مدير عامل اين موسسه که در زمينه های مختلف علوم کامپيوتری فعاليت می کند ‏فردی به نام خسرو کاظمی آذربايجانی است و مشائی در کنار افرادی چون حميد بقايی، کاظم کياپاشا، مجيدرضا ‏ربيعی و...، هیأت مديره آن را تشکيل می دهند‏‎.‎‏

هم قانون اساسی عوض شود هم ترکیب مجمع

مشاور محمود احمدی نژاد، با متهم کردن مجمع تشخیص مصلحت نظام به رفتاری که "هیچ نسبتی با قانون اساسی ندارد"، خواستار "تغییر ترکیب" اعضای این مجمع شد.علی اکبر جوانفکر در پاسخ به پرسش روزنامه خبرمبنی بر اینکه "اسفند ماه پایان دوره اعضای فعلی مجمع است. آیا فکر می کنید ترکیب این اعضا باید تغییر کند؟"، گفت: "قطعا باید تغییر کند." وی در عین حال اضافه کرد که این موضع "نظر شخصی" وی است اما: "هرچه که رهبری بفرمایند حتی اگر بازنگری صورت نگرفت بازهم ما باید تابع نظر رهبری عزیز باشیم."




طبق اصل 112 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، "اعضای ثابت و متغیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط مقام رهبری تعیین می شوند." این مجمع وظیفه حل اختلافات میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بر سر آن دسته از مصوبات مجلس که شورای نگهبان آنها را مغایر شرع و قانون اساسی تشخیص می دهد، بر عهده دارد. دیگر وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام "مشاوره در اموری" است که "رهبری به آنان ارجاع می دهد."



ریاست این مجمع از ابتدای تاسیس آن با اکبر هاشمی رفسنجانی بوده که محمود احمدی نژاد بارها به صورت علنی او را "بزرگترین مخالف" خود و فردی که به طراحی توطئه علیه دولت او مشغول است، متهم کرده.







مجمع مورد غضب



احمدی نژاد که به عنوان رئیس جمهور ایران، عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت است، در دولت اول خود از 1384 تا 1388 به صورت جسته و گریخته در جلسات این شورا شرکت می کرد اما در پی انتخابات جنجالی دوره دهم ریاست جمهوری، به صورت کامل از شرکت در جلسات آن خودداری کرد؛مسئله ای که اعتراض بسیاری از اصولگرایان و مقامات حکومتی را برانگیخته است اما احمدی نژاد بی اعتنا به این اعتراضات، همچنان در این جلسات شرکت نمی کند.



غلامحسین الهام، مشاور حقوقی رئیس جمهور و از نزدیکان او 20 شهریور گذشته علت نرفتن احمدی‌نژاد به جلسات مجمع را "خوب اداره نکردن مجمع توسط آقای هاشمی" دانسته و ‌گفته بود: "اگر مجمع تشخیص در جایگاه عالی مصلحت نظام فراتر از نگرش‌های جریانی و حزبی اداره می‌شد، این اتفاقات پیش نمی‌آمد که مثلاً خیلی سطحی و خیابانی مسائلی راجع به اساس فتنه و تقلب در انتخابات در جلسات مجمع مطرح شود."



وی همچنین تصریح کرد که احمدی نژاد بعد از "جریان فتنه" در جلسات این مجمع شرکت نمی کند.حامیان و نزدیکان احمدی نژاد، هاشمی رفسنجانی را یکی از کسانی می دانند که در شکل گیری آنچه "فتنه سبز" می دانند، نقش داشته است.علی اکبر جوانفکر هم که چندی پیش دلیل غیبت‌های احمدی‌نژاد در جلسات مجمع را "برنامه‌های فشرده‌ای که رئیس جمهور داشت" ذکر کرده بود، پس از گذشت چند روز علت این غیبت را حضور "‌افرادی که رودر‌روی نظام و رهبری ایستاده‌اند و با مواضع، اظهارات و رفتار خود، تنور توطئه‌های دشمن علیه اسلام، کشور و مردم را گرم می‌کنند" عنوان کرد و نشستن رئیس جمهور در کنار این افراد و هم‌سخنی با آنها را انتظار درستی ندانست.







اتهامات متقابل



در جریان رقابت های تبلیغاتی انتخابات دهم ریاست جمهوری، احمدی نژاد در مناظره با میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی را به "طراحی توطئه" علیه دولت خود متهم کرد و اتهامات مالی گسترده ای هم به فرزندان و اعضای خانواده او نسبت داد. این سخنان تند احمدی نژاد باعث شد تا هاشمی رفسنجانی در نامه ای شدیداللحن به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، به شدت از احمدی نژاد انتقاد و او را "دروغگویی" معرفی کند که به گفته او "خاطرات تلخ اظهارات و اقدامات منافقان" را زنده کرده است.



هاشمی رفسنجانی هم اکنون به جز ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز هست که وظیفه انتخاب و عزل رهبر را بر عهده دارد. با این حال بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند به دلیل ترکیب جمعیتی هر دوی این نهادها به نفع رهبر جمهوری اسلامی، رئیس آنها عملا نقش چندانی در اداره آنها ندارد.







قانون اساسی تغییر کند



در چنین شرایطی است که مشاور احمدی نژاد با متهم کردن این مجمع به عملکردی "بسیار فراتر از قانون اساسی"، خواستار تغییر ترکیب آن شده است.به گفته جوانفکر "عملکرد امروز مجمع هیچ نسبتی با قانون اساسی ندارد." مشاور احمدی نژاد و مدیرعامل خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) در توضیح این مسئله گفته: "قانون اساسی صراحت دارد که کار مجمع، فقط تشخیص مصلحت است اما آنچه اکنون شاهد آن هستیم چیزی بسیار فراتر از تشخیص مصلحت است."



وی با متهم کردن مجدد این مجمع به عملکردی مغایر قانون اساسی خواستار بازنگری در قانون اساسی با هدف "رفع موانع دست و پاگیر و افزایش سرعت حرکت دولت برای پیشرفت کشور" شد. مدیرعامل ایرنا در توضیح مواردی که به نظر او باید در قانون اساسی تغییر کند، به عنوان نمونه به شرح وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرده و گفته است که این وظایف باید "شفاف شود."



جوانفکر در تکمیل نظراتش، با اشاره به نقش قوای سه گانه در کشور گفته است: "اگر به ماهیت قوا توجه کنیم و اندازه آنها و وظایف و انتظاراتی که از قوا می رود را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می شویم که قوه مجریه واقعا دریای بی انتهایی است و بقیه در کنار آن مانند یک دریاچه کوچک هستند."







خیز پنهان دولت



اما در شرایطی که مشاور رئیس دولت در مصاحبه با روزنامه خبر تاکید کرد که اظهاراتش "موضع دولت نیست"، سایت کلمه، متعلق به میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری و رهبر مخالفان دولت، این سخنان را نشاندهنده "خیز پنهان جناح دولتی برای یکدست کردن همه نهادهای کشور" و "پاکسازی آخرین نهادهایی" دانست که در آنها "رگه‌هایی از انتقاد به دولت دهم و رئیس آن به چشم می‌خورد."



به نوشته کلمه "درخواست تغییر قانون اساسی با هدف برطرف کردن موانع دست‌وپاگیر قانونی موجود در میثاق ملی که به گفته مشاور احمدی نژاد، سرعت حرکت دولت برای پیشرفت کشور را کاهش می‌دهد، از برنامه‌های خطرناکی خبر می دهد که جریان حامی رئیس دولت مستقر برای تغییر ساختار قدرت در کشور پیگیری می‌کنند."



سایت متعلق به میرحسین موسوی، در پایان مطلب خود دو پرسش را مطرح کرده است: "آیا آنها (جریان احمدی نژاد) معتقد به سلب قدرت از دو قوه دیگر و دیگر نهادهای قانونی کشور و حرکت به سمت رسمیت یافتن و قانونی شدن خودکامگی هستند؟ و آیا دلسوزان کشور، هنوز هم در این اظهارات صریح مشاور احمدی نژاد، نشانه‌های آشکار حرکت جناح حاکم بر دولت به سمت نقض سوگند ریاست‌جمهوری را نمی‌بینند؟"

اجلاس جهانی فلسفه یونسکو لغو شد

مستند صوتی: داستان واقعی حادثه میدان کاج

مستند صوتی: داستان واقعی حادثه میدان کاج




نویسنده: فرورتیش رضوانیه



«محمدرضا حیدریان»، جوان ۳۰ ساله بعد از ۴۵ دقیقه انفعال مردم و پلیس،



در اثر خونریزی در میدان کاج تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.



دانلود با فرمت mp3 حجم

اقتدار نیروی انتظامی …. “شاهکار مانا نیستانی”

یک استفتاء عجیب

کاریکاتور/ شوک الکتریکی به محاسبات یارانه‌ای!

دانشمندان انگلیسی متوجه شدند عبور دادن پالس‌های الکتریکی از داخل مغز می‌تواند توانایی انسان‌ها را برای جمع و تقریق کردن دو برابر کند.




تصویری در میان آیتم‌های دوستان در گوگل ریدر دیدم كه بریده‌ای از روزنامه‌ی اعلام نتایج كنكور سراسری در سال ۸۰ را نشان می‌داد. یك نفر كامنتی گذاشته بود:”سوال اینه كه از اینا چند نفرشون الان ایران هستند هنوز؟” دونستن جواب این سوال برای من جالب بود و یك جستجوی كوچیك انجام دادم. نتایج جالب‌تر از چیزی بود كه فكر می‌كردم. حیفم اومد منتشرش نكنم. قضاوت با خودتان!

تصویری در میان آیتم‌های دوستان در گوگل ریدر دیدم كه بریده‌ای از روزنامه‌ی اعلام نتایج كنكور سراسری در سال ۸۰ را نشان می‌داد. یك نفر كامنتی گذاشته بود:”سوال اینه كه از اینا چند نفرشون الان ایران هستند هنوز؟” دونستن جواب این سوال برای من جالب بود و یك جستجوی كوچیك انجام دادم. نتایج جالب‌تر از چیزی بود كه فكر می‌كردم. حیفم اومد منتشرش نكنم. قضاوت با خودتان!




ندا ناطق (نفر اول رشته ریاضی): استانفورد، آمریكا

اشكان برنا (نفر دوم رشته ریاضی): بركلی كالیفرنیا، آمریكا

احسان شفیعی پور‌فرد (نفر سوم رشته ریاضی): ایلینویز، آمریكا

محمد فلاحی سیچانی (نفر اول رشته تجربی): میشیگان، آمریكا

محمد امین خلیفه سلطانی (نفر دوم رشته تجربی): اطلاعات خاصی پیدا نكردم

پیمان حبیب اللهی (نفر سوم رشته تجربی): هاروارد، آمریكا

محمدرضا جلایی‌پور (نفر اول رشته انسانی): آكسفورد،انگلستان، تهران



البته لازم به ذكر است كه احتمال بازگشت بسیاری از این افراد پس از پایان تحصیل هست، اما تجربه نشان داده كه بسیاری از آنها اقامت در كشورهای دیگر را بر بازگشت به وطن ترجیح داده اند.