Tuesday, November 9, 2010

قیمت ها "محرمانه" بالا می روند

با وجود ادعاها و پیش بینی های مقامات دولتی در مورد عدم افزایش قیمت کالاها و تورم اقتصادی ناشی از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها، رسانه های داخلی روز گذشته گزارش های متعددی درباره گرانی کالاهای مصرفی منتشر کردند. همزمان دولت نیز با اعلام نرخ های جدید گاز و برق، بر نگرانی های مربوط به انفجار قیمت ها پیش از آغاز هدفمندسازی یارانه ها افزود.این درحالیست که برخی از مسئولان دولتی از ناتوانی در کنترل قیمت ها با سیاست های تعزیراتی سخن گفته اما از مطبوعات خواسته اند تناقض گویی مسئولین را در کنار هم نگذارند.




طی روزهای گذشته و با وجود ادعای های مقامات دولتی مبنی بر توانایی کنترل تورم، قیمت برنج، قند و شکر، لبنیات و حبوبات، همچنان رو به‌افزایش است.



در این میان سایت آفتاب درباره افزایش نرخ کالاها در گزارشی نوشته است: "در دو هفته گذشته قیمت برنج داخلی و قند و شکر افزایشی، قیمت گوشت قرمز ثابت و قیمت حبوبات همچنان سیر صعودی داشته است. قیمت برنج داخلی که تا پیش از این بین ۲۸۰۰ تا ۳۳۰۰ تومان بود، در حال حاضر به قیمت ۳۲۰۰ تا ۳۶۰۰تومان در سطح شهر عرضه می‌شود. قیمت برخی محصولات لبنییاتی در برخی برندها علی‌رغم اولتیماتوم وزارت بازرگانی هنوز به حالت قبل برنگشته است. همچنین قیمت آبمیوه‌های یک لیتری تکدانه نیز با افزایش ۱۰ درصدی مواجه شده است. قیمت قند و شکر نیز نسبت به یک ماه گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشته است. بر اساس این گزارش، تا یک ماه پیش قیمت هر کیلوگرم قند ۱۳۵۰ تومان و قیمت هر کیلو گرم شکر ۱۱۵۰تومان بود که امروز این دو کالای استراتژیک به قیمت های ۱۶۰۰ و ۱۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم عرضه می‌شود.قیمت حبوبات همچنان سیر صعودی دارد و نسبت به هفته قبل، ماه قبل و سال قبل شاهد افزایش قیمت تدریجی کالاها هستیم. در حال حاضر در بازار تهران قیمت هر کیلو گرم نخود ۱۸۵۰ تا ۲۰۰۰ تومان، هر کیلوگرم عدس ۲۱۵۰ تا ۲۲۵۰ تومان، هر کیلوگرم لوبیا قرمز ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان و هر کیلوگرم عدس۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ تومان است".



آفتاب در ادامه این گزارش افزوده است: "فعالان خرده فروشی های سطح شهر اعلام کردند که شرکت های تولیدی در حال حاضر اقدام به افزایش قیمت تدریجی در محصولات خود کرده اند به نحوی که این افزایش قیمت در کوتاه مدت محسوس نیست ولی به مرور زمان و در یک پروسه ۶ ماهه به رقم قابل توجه ای می رسد. همچنین علی رغم ادعای وزارت بازرگانی در زمینه کنترل بازار گوشت قرمز، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، قیمت این کالای استراتژیک کاهش پیدا نکرده و همچنان به قیمت هر کیلوگرم ۱۷۵۰۰ تا ۱۸۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نیز از مرز ۳۰۰۰ تومان عبور کرده است".



همزمان مدیرعامل و قائم مقام شرکت ملی گاز ایران، از آزاد شدن نرخ هر مکعب گاز طبیعی خبر دادند؛ اما با وجود تاکید مدیرعامل بر افزایش بهای هر متر مکعب گاز به 240 تومان، قائم مقام وی اعلام کرد نرخ آزاد شده گاز "محرمانه" است.



آنطور که ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت گزارش داده، جواد اوجی، مدیرعامل شرکت ملی گاز روز گذشته گفته است:" براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی در برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه کشور از 900 ریال بتدریج به 2400 ریال افزایش خواهد یافت".



مدیر عامل شرکت ملی گاز در حالی از افزایش بهای هر متر مکعب گاز خبر داده که به گزارش فارس، مصطفی کشکولی، قائم مقام وی این نرخ و میزان افزایش آن را "محرمانه" دانسته است.



کشکولی به فارس می گوید: "اینکه وزارت نیرو در مورد زمان اعمال قیمت برق خبر داده جای تعجب دارد چرا که تاریخ اعمال قیمت‌های جدید اعلام نمی‌شود و محرمانه است و تاریخ تغییر قیمت‌ها هنوز از طریق ستاد کارگروه طرح تحول به ما ابلاغ نشده است".



گفتنی است چندی پیش وزیر نیرو از افزایش قبوض برق 70 درصد مشترکین در حدود 8 هزار تومان و افزایش قبوض برق 90 درصد مشترکان به میزان 14 هزار تومان خبرداده بود.البته وی این رقم را ماهانه اعلام کرد و براساس افزایش هزینه های ماهانه هر خانوار این رقم ها را به 4 و 7 هزار تومان تقلیل داد.



همچنین محمد بهزاد، معاون وزارت نیرو دیروزاعلام کرد که از این پس قبوض برق مصرفی شهروندان به صورت "ماهانه" صادر خواهد شد.



در چنین شرایطی، رسانه هااز ناتوانی دولت در زمینه مهار گرانی انتقاد کرده و از عقب نشینی وزیر بازگانی از ضرب الاجل دو روزه خود به فروشندگان کالاهای اساسی برای کاهش قیمت ها خبر داده اند.



بنا به نوشته خبرآنلاین، محمد غضنفری که روز شنبه فروشندگان کالاهای اساسی را به لغو پروانه کسب در صورت افزایش کالاها تهدید کرده بود، رو گذشته با بیان اینکه "نمی توانیم برخورد دستوری داشته باشیم" از ضرب الاجل دو روزه خود عقب نشینی کرد و در جمع خبرنگاران گفت: "ما هیچ مجوزی برای وادار کردن بنگاه ها و ضرر دهی آنها نداریم، اما ‌اگر درخصوص برخی قیمت ها به مردم اجحاف شود به نمایندگی از مصرف کننده مانع می شویم".



سخنان روز گذشته غضنفری و اعتراف وی به عدم توانایی در مهار قیمت ها موجب شد تا سایت خبرآنلاین در گزارشی انتقادی از "عدم کارآمدی سیاست تعزیراتی دولت" خبر دهد و اینچنین بیافزاید: "دولت در شرایطی سیاست های تعزیراتی را در پیش گرفت که تاکید داشت افزایش قیمت ها باید منطقی باشد ولی هیچ مبنایی برای توضیح رشد منطقی و غیر منطقی قیمت ها از سوی مسئولین ارایه نشد. درنهایت می توان گفت انچه در اولین گام تشدید سیاستهای تعزیراتی دولت اتفاق افتاده است نشان می دهد مهار قیمت ها در بازار با سیاستهای تعزیراتی عملی نیست مگر آنکه قبل از در پیش گرفتن چنینی سیاست هایی با اطلاع رسانی دقیق به اعتماد سازی بپردازد و البته با ایجاد اعتماد به طور حتم ضرورت اجرای سیاست های تعزیراتی به خودی خود منتفی می شود".



افزایش تورم و رشد محسوس قیمت کالاهای اساسی در حالی اتفاق افتاده است که یارانه واریزی به حساب شهروندان قابل برداشت نیست.



روز گذشته همچنین شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد ـ آنطور که فارس گزارش داده ـ در یک کنفرانس خبری بار دیگر از "وفور کالاها ی اساسی"، "عدم نگرانی مردم" و "عدم افزایش قیمت کالاها از جمله نان" سخن گفته و افزوده است:"مردم هيچگونه نگراني از تأمين كالاهاي اساسي و قيمت نان در زمان اجراي هدفمندي يارانه‌ها نداشته باشند".



او که با پرسش های مکرر خبرنگاران و اشاره آنان به تناقض گویی های مقامات درباره نرخ تورم، گرانی و طرح هدفمندسازی مواجه شده بود، گفت: "رسانه‌ها به دنبال پيدا كردن تناقض با كنارهم گذاشتن جملات مسئولان مختلف نباشند".

طرح خروج مردم از تهران

روزنامه اصولگرای "تهران امروز" با انتقاد شدید از سخنان اخیر محمود احمدی نژاد درباره لزوم خروج 3 میلیون نفر از تهران، به رئیس دولت هشدار داد که "اینگونه با مردم تهران طرف نشود."

روزنامه اصولگرای "تهران امروز" با انتقاد شدید از سخنان اخیر محمود احمدی نژاد درباره لزوم خروج 3 میلیون نفر از تهران، به رئیس دولت هشدار داد که "اینگونه با مردم تهران طرف نشود."




این روزنامه که توسط نزدیکان و مشاوران محمدباقر قالیباف، شهردار تهران اداره می شود، در سرمقاله شماره یکشنبه (17 آبان) خود نوشت: "آقای احمدی‌نژاد در برابر مشکلات تهران صورت مسئله را پاک نکنید. راه را اشتباه می‌روید. با مردم این شهر مهربان باشید. اینجا تهران است."



احمدی نژاد دو روز پیش برای چندمین بار، خواستار خارج شدن "حداقل 5 میلیون نفر از استان تهران" و "حدود 3 میلیون نفر از شهر تهران" شده بود.



وی علت این مسئله را "خطر زلزله" و "مشکلات زندگی در تهران" مانند "گرانی و ترافیک" عنوان کرده بود.



به گفته وی "سنگين‌ترين گسل‌ها در تهران و اطراف تهران است، اگر اين گسل‌ها در كوير بودند نگراني نداشتيم و اگر در جايي بودند كه تعداد كمي از مردم در آن زندگي مي‌كردند آن‌قدر نگران نبوديم، ولي مي‌بينيم كه در استان تهران بيش از 12 ميليون و در شهر تهران بيش از 8 ميليون نفر زندگي مي‌كنند. جمعيت فشرده‌اي با گسل‌هايي كه يواش يواش در حال فعال شدن هستند و اين نگراني ايجاد مي‌كند و اگر خداي نكرده اتفاقي بيافتد جمع كثير و وسيعي از مردم در معرض خطر قطعي قرار مي‌گيرند."



احمدی نژاد بر این مبنا از مدیران تهران هم خواسته است "برنامه انتقال از تهران را جدی بگیرند."



اما روزنامه تهران امروز با انتقاد از این اظهارات، خطاب به رئیس دولت نوشت: "راه حل‌های مشکلاتی که شما برشمردید تقریبا در همه دنیا یکسان است."







کنایه ها به احمدی نژاد



تهران امروز سپس راه حل های رفع مشکلات تهران را اینگونه به احمدی نژاد یادآوری کرده: "راه‌های کاهش ترافیک و بهبود آلودگی هوا مشخص است.شما که خود تخصص ترافیک دارید.در همه دنیا با تقویت سیستم حمل و نقل شهری و بخصوص مترو ترافیک را کنترل می‌کنند و متعاقب آن آلودگی هوا را.اینکه واضح است و در کنار آن تقویت شبکه ارتباط مجازی و حذف سفرهای غیرضروری شهری راه‌های کاهش تنش عصبی شهروندان هم مشخص است: کاهش ترافیک، رفع محرومیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ایجاد امنیت، احترام به شهروندان، ترویج اخلاق و منش اسلامی، تاسیس مکان‌های تفریحی برای اقشار و سلایق مختلف و...می‌دانم که اینها را بهتر از ما می‌دانید."



این روزنامه در ادامه با کنایه خطاب به رئیس دولت نوشته: "آقای احمدی‌نژاد مردمان صبور و هوشمند این شهر بزرگ سال‌هاست که مشکلاتی را که شما ذکر کرده‌اید تحمل کرده‌اند.توقعی ندارند جز آنکه ببینند و لمس کنند که مسئولان‌شان برای حل مشکلات آنها در تکاپو هستند.آنها مردانی را که کم حرف بزنند و پای عمل باشند دوست دارند..."



تهران امروز در سرمقاله دیروز خود همچنین با اشاره به بی توجهی مردم تهران به سخنان احمدی نژاد درباره زلزله، نوشت: "آقای احمدی‌نژاد با مردم این شهر مهربان باشید.سخت است با اجبار به آنها دستور دهید تهران را ترک کنند.اینگونه با آنها طرف نشوید.مگر وقتی با اطمینان از زلزله در تهران سخن گفتید، مردم واکنشی نشان دادند؟ شاید می‌اندیشیدید که مردم فردای صحبت شما کوله‌بار بردوش به سمت اطراف و اکناف ایران بزرگ می‌روند تا از خطر زلزله در امان باشند؟"



این روزنامه نزدیک به قالیباف با "جاه طلب" خواندن رئیس دولت، اضافه کرده: "فشار برای چنین انتقال جمعیت بزرگی با اصول مدیریت شهری و سیاسی نمی‌خواند. خطر زلزله خطر بزرگی است اما این توجیه برای پروژه جاه‌طلبانه کاهش جمعیت تهران کافی نیست."







درگیری بر سر مترو



محمود احمدی نژاد در سخنان دو روز پیش خود در جمع مدیران استان تهران به انتقاد مجدد از مدیریت شهری تهران پرداخت.



رئیس دولت با مثال آوردن از متروی تهران گفت: "گزارشي دريافت كردم كه از سال 66 تا الان براي مترو 5 هزار و 700 ميليارد تومان خرج شده كه اگر ما مي‌خواستيم يك جا بهترين سيستم‌ها را در اين زمينه بخريم ارزان‌تر تمام مي‌شد."



بر اساس مصوبه مجلس جمهوری اسلامی، دولت باید دو میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای توسعه مترو در تهران و دیگر شهرها اختصاص دهد.



شورای نگهبان این مصوبه مجلس را مغایر قانون اساسی تشخیص داد، چون بار مالی برای دولت ایجاد می کرد و به همین دلیل این طرح را به مجلس بازگرداند، اما نمایندگان مجلس با تاکید بر نظر قبلی خود آن را برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت فرستادند.



مجمع تشخیص مصلحت قانون پرداخت دو میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی راتصویب کرد، اما دولت تاکنون این بودجه را در اختیار شرکت متروی تهران قرار نداده است.



محمود احمدی نژاد، روز چهارشنبه ۲۰ مرداد علت عدم اجرای مصوبه مجلس درباره اختصاص دو میلیارد دلار بودجه به مترو را "غیر قانونی" بودن این مصوبه عنوان کرد و گفت: "دولت لزومی به اجرای آن نمی بیند."



سخنانی که با واکنش گسترده و تند نمایندگان مجلس و شهرداری تهران روبرو شد.



بسیاری از چهره های شاخص مجلس از جمله احمد توکلی، این سخنان احمدی نژاد را مصداق "استبداد رای" و "گردنکشی در برابر قانون" توصیف کردند و علی لاریجانی، رئیس مجلس هم با تهدید دولت به استفاده از "ابزارهای نظارتی و قانونی" مجلس، راسا این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد. دولت احمدی نژاد کماکان از اجرای این قانون خودداری می کند.



شهردار تهران هم تاکنون بارها به انتقاد از رفتار غیرقانونی دولت درباره اختصاص بودجه به متروی تهران پرداخته است.



قالیباف که در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384 رقیب درون گروهی احمدی نژاد بود، شهریور امسال در جلسه شورای شهر تهران گفته بود: "چرا مجلس یک میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی به مترو اختصاص داده اما دولت با این مبلغ مخالفت کرده است؟"



شهردار تهران به صراحت از دولت اصولگرا خواسته بود که "به وظیفه خود عمل کند."







تهران؛ شهری با میلیون ها معترض



روزنامه تهران امروز هم که به قالیباف نزدیک است، در سرمقاله دیروز خود با انتقاد از بی اعتنایی احمدی نژاد نسبت به مشکلات تهران، خطاب به او نوشت: "حالا شاید به جبران مافات مدام از تهران می‌گویید. طوری از10-12میلیون جمعیت این شهر یاد می‌کنید که گویی دهلی و توکیو و پکن واستانبول و مسکو را ندیده اید.یا همین نیویورک مشهورکه هرسال می‌روید.همه اینها متروپولیس‌هایی هستند با میلیون‌ها میلیون جمعیت و اکثر آنها بیشتر از تهران و هرکدام با مشکلات ریز و درشت خودشان."



احمدی نژاد در حالی بر خروج حداقل سه میلیون نفر از مردم تهران از این شهر تاکید دارد که این تعداد دقیقا به اندازه جمعیتی است که به گفته شهردار تهران در روز ۲۵ خرداد سال گذشته، در اعتراض به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری، دست به تظاهرات زدند.



محمدباقر قالیباف پس از تظاهرات میلیونی در تهران در جمع نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی گفته بود که حدود سه میلیون نفر در این تظاهرات به نفع دو کاندیدای معترض انتخابات، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، شرکت داشته‌اند.



آنگونه که برخی ناظران سیاسی و اجتماعی می‌گویند، فضای متشنج و ملتهب تهران به عنوان بزرگترین و مهمترین شهر ایران، باعث شده تا دولت دهم در صدد کاهش جمعیت پایتخت برآید. گفته می‌شود، هدف از این اقدام ساده‌تر کردن کنترل وضعیت در صورت بروز بحران‌های اجتماعی و سیاسی مشابه سال گذشته است.



مرتضی تمدن، استاندار تهران نیز روز اول آبان گذشته با بیان اینکه "آقای احمدی‌نژاد بر وقوع قطعی زلزله در تهران تاکید دارند‌"، خواستار کاهش جمعیت تهران شده بود.



محمود احمدی‌نژاد طی سخنانی در خرداد ۱۳۸۶ گفته بود: "زمین نمی‌تواند در جایی که افراد آن مومن هستند، بلرزد." او اما در فروردین سال جاری با "قطعی" عنوان کردن وقوع زلزله در تهران، خواستار "خروج حداقل پنج میلیون نفر از تهران" شد.-

رادان: برخورد با اخلالگران در هدفمندی یارانه ها اولویت ماست

همزمان با اجرای قانون هدفمندی رایانه ها و برگزاری مانورهای مختلف نیروهای نظامی و انتظامی در سطح کشور، احمدرضا رادان جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی کشور طی اظهاراتی که تایید تلویحی بازرسی و فشار نیروی انتظامی بر اصناف مختلف بازار بود بار دیگر با تکرار گفته های فرمانده مافوق خود اعلام کرد که: "نیروی انتظامی به هيچ عنوان برنمي تابد كه كسي بخواهد در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها جلوي پاي دولت و مردم سنگ بياندازد."




احمدرضا رادان روز گذشته گفت: "نيروي انتظامي با جديت تمام با كساني كه قصد اخلال در اجراي هدفمندي يارانه ها را دارند برخورد مي كند و برخورد با اخلالگران در اجراي اين طرح، در هر برهه از زمان جزء اولويتهاي نيروي انتظامي است."



جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی کشور همچنین با بیان اینکه "اجرای هدفمند کردن یارانه به نفع مردم و اقتصاد خواهد بود" تاکید کرد: "برخي از افراد با علم و آگاهي به محاسن اين قانون چون منافع خود را در خطر مي بينند سعي مي كنند در اجراي آن اخلال ايجاد كنند اما بيشتر اعضاي صنوف براي اجراي درست طرح هدفمندي يارانه ها با روساي صنوف همراه و همكار بوده و همچنين بخش هاي نظارتي را براي روان شدن اجراي اين قانون در صنف و اتحاديه راه اندازي كرده اند."



تاکید احمدرضا رادان بر "همراهی و همکاری بیشتر اعضای صنوف با نیروی انتظامی" و تایید دخالت نیروی انتظامی در کنترل و فشار بر بازاریان و اتحادیه های مختلف صنفی برای اجرای هدفمند کردن یارانه ها در حالی است که پیش از این خبرگزاری های رسمی کشور بدون اشاره به دخالت نیروهای انتظامی و نظامی از "مانور بازرسان اصناف در مقابله با سوء استفاده ها همزمان با هدفمندی یارانه ها" بنا به دستور وزیربازرگانی خبرداده بودند.



درهمین باره روز 5 آبان خبرگزاری دولتی ایرنا با اعلام اینکه "در طرح تشدید بازرسی اصناف بازرسان با همکاري سازمان تعزيرات حکومتي، سازمان حمايت مصرف‌کنندگان وتوليدکنندگان و سازمان‌هاي بازرگاني با افراد خاطي و متخلف در زمان اجرای هدفمند کردن یارانه ها برخورد قانوني خواهند کرد" خبر داده بود که: "این مانور با حضور بیش از 10 هزار بازرس آغاز شده و تا اردیبهشت ماه سال آینده نیز ادامه خواهد یافت."



البته پیش از برخی از فرماندهان به شکل آشکارتری حضور نیروی انتظامی در بازار، همزمان با اجرای هدفمندی یارانه ها را تایید کرده اند. در این باره سرهنگ پاسدار عباس میرایی هفته گذشته گفته بود: "با حضور در جمع اصناف مختلف مجموعه اقدامات پیشگیرانه در مورد اجرای طرح هدفمندی یارانه ها انجام شده که طی آنها هشدارها و آگاهیهای لازم به اصناف و اماکن کشور داده شده است."



فرمانده پلیس اماکن نیروی انتظامی در ادامه اظهاراتش همچنین تصریح کرده بود: "از آنجایی که امکان دارد دشمنان با استفاده از راهکارهایی قصد ایجاد اختلال در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را داشته باشند و آسیبها و اشکلاتی در اجرای آن رخ دهد اطلاعات لازم به اصناف ارائه شده است.لذا امیدواریم با همکاری تمامی دستگاهها، صنوف و مردم این طرح به خوبی در کشور اجرا شود."



این اظهارات فرماندهان نیروی انتظامی در حالی است که پیش از این یکی از بولتن های داخلی نیروهای سپاه پاسداران خواستار توجه هادیان سیاسی به "طرح پیوند شمال – جنوب فتنه گران" همزمان با اجرای هدفمندی یارانه ها شده بود.



این نشریه با پوشش اخبار مختلف از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و با این تحلیل که طرح هدفمندی یارانه ها "طرح نظام اسلامی است" خطاب به هادیان سیاسی و اعضای سپاه مدعی شده بود که: "فتنه گران و حامیان داخلی و خارجی آنها در صدد هستند تا با اخلال در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و تشکیل ستادهای فتنه اقتصادی طرح پیوند شمال – جنوب را اجرایی کنند و به این ترتیب با بزرگنمایی مشکلات اقتصادی- احتکار- گران فروشی - تاثیر گذاری بر برخی افراد کم سواد و اراذل و اوباش در مناطق جنوبی شهرها شورش های محلی و خیابانی ترتیب دهند."







مانورها و ممنوعیت رسانه ها



اظهارات احمدرضا رادان درباره برخورد با "اخلال گران در هدفمندی یارانه ها" و تایید حضور نیروی انتظامی در کنترل بازار در آستانه اجرای هدفمندکردن یارانه ها در حالی است که هفته گذشته اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده مافوق وی نیز از آمادگی نیروی های انتظامی برای مقابله با "اعتراضات احتمالی" و "فتنه اقتصادی" خبرداده و گفته بود: "پليس آمادگي در برابر فتنه اقتصادي را دارد و داراي اشراف اطلاعاتي در اين باره است."



فرمانده نیروی انتظامی کل کشور البته در عین حال گفته بود: "جامعه خود را براي اجراي قانون هدفمند سازي يارانه‌ها آماده كرده است، ابهامات در اجراي اين طرح برطرف شده و اقشار مختلف به ويژه اقشار متوسط و پايين جامعه از اجراي اين قانون متضرر نخواهند شد، چون منابع ملي به صورت عادلانه توزيع مي‌شود، تصور ما اين نيست كه بناست اجراي اين قانون بار انتظامي خاصي را در پي داشته باشد."



با این حال اما از هفته گذشته اخبار مختلفی درباره اجرای طرح ها و مانورهای مختلف نظامی و انتظامی در کشور، همزمان با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها در خبرگزاری های مختلف منتشر می شود که بسیاری از کارشناسان آنها را مرتبط با اجرای طرح دولت می دانند.



درهمین راستا از هفته گذشته با آغاز اجرای طرح موسوم به "امنیت محله محور" نیروهای انتظامی در بیش از 2 هزار نقطه از شهر تهران مستقر شدند و در مرحله نخست سرتیپ پاسدارحسین ساجدی نیا از دستگیری شبانه بیش از 100 نفر "اراذل و اوباش" شامل 94 مرد و 6 زن خبرداد و اعلام کرد که نیروی انتظامی به مقامات قضایی پیشنهاد کرده است تا برخی از این افراد به اتهام "محارب" محاکمه شوند.



همزمان سرتیپ پاسدار بهمن کارگرمعاون اجتماعی ناجا نیز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد که بزودی طرح های امنیت اجتماعی نیروی انتظامی که شامل برخورد با اراذل و اوباش، مبارزه با معتادان و طرح توسعه عفاف و حجاب است در برخي استان هاي کشوراز جمله استان اصفهان به مرحله اجرا گذاشته می شود.



همچنین در کنار این مانورهای نیروی انتظامی، یدالله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه نیز در دو هفته متوالی(هفته گذشته و جاری) طی مقالاتی درهفته نامه صبح صادق با پرداختن به موضوع هدفمندی یارانه ها آن را "طرح وبرنامه نظام اسلامی" خوانده و منتقدان این طرح را "خائنین به مردم" معرفی کرده است. سایت های وابسته به سپاه پاسداران و همچنین خبرگزاری های دولتی هم در اخبار و گزارش هایی غیر مرتبط از برگزاری مانور مشترک نیروهای زمینی سپاه و ارتش تحت عنوان "مدافعان حریم ولایت" از نیمه دوم آبان ماه خبر داده اند.



درهمین باره سپاه نیوز نوشت: "این رزمایش در چهار مرحله و با حضور همه‌ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش و سپاه و با استفاده از انواع تجهیزات دفاع زمینی، دریایی و هوایی شامل تانک‌ها و نفربرها، موشک های بالستیک، شناورها و ادوات دریایی و سایر تجهیزات انفرادی بطور همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد."



سپاه نیوز، سایت روابط عمومی سپاه پاسداران در این خبر اعلام نکرد که چرا این مانور از نیمه دوم آبان ماه و در تمام استانهای کشور آغاز می شود اما درعین حال به نقل از محمدپاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه نوشت: " يگان‌هاي رزمی سپاه به ويژه يگان‌هاي تكاور و هوابرد باید در اوج آمادگی باشند".



هفته گذشته نیز عبدالله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه که سال گذشته نقش فرماندهی سرکوب اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را برعهده داشت نیز از برگزاری مانوری دیگر در دی ماه سال جاری خبرداد و اظهارداشت: "از این پس طبق زمانبندی های مشخص رزمایش های مختلفی را برگزار می کنیم که حوزه جغرافیایی آن سراسر کشور خواهد بود و همه رده های نیروی زمینی سپاه در مناطق خود در آن حضور خواهند داشت."



درهمین حال هفته گذشته حسین همدانی، فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران نیز اعلام کرد: "علاوه بر گردان‌هایی كه در سپاه تهران بزرگ فعالیت می‌كنند به ما اجازه داده شده تا گردان‌های جدیدی را تشكیل بدهیم و سقف برنامه‌هایی كه برای گردان‌های عاشورای سپاه محمد رسول الله تعیین كرده‌اند، اجرا شده و این گردان‌ها كاملا آماده هستند."



حسین همدانی همچنین در ادامه با فتنه خواندن اعتراضات مردمی سال گذشته به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری همچنین اضافه کرده بود که: "در سال ۸۸ گردان‌های عاشورای سپاه تهران بزرگ در یک کارگاه عملی، امتحان خود را بخوبی پس دادند."



البته فرمانده سپاه هیچ اشاره ای به علت تشکیل این گردان ها و علت اعلام آمادگی نیروهای تحت امرش نکرد.این درحالی است که دوهفته پیش اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی حضور سپاه پاسداران و بسیج در کنار نیروی انتظامی برای مدیریت امنیت داخلی کشور را تایید کرده و گفته بود: "سپاه پاسداران در عرصه امنیتی وظیفه کمک به نیروی انتظامی را دارد بطوری که در مواردی که پلیس دچار نقص است به همراه بسیج به کمک پلیس می‌آید."



همه این اتفاقات در حالی همزمان و در آستانه هدفمند کردن یارانه ها روی می دهد که روزنامه ها، سایت ها و خبرگزاری های داخلی برای انتشار اخبار مختلف درباره طرح دولت در هدفمند کردن یارانه ها از سوی وزارت ارشاد اسلامی دچار محدودیت های خاصی شده و تحت فشار قرار دارند.



در همین باره دوشنبه هفته گذشته احسان قاضی زاده مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری داخلی وزارت ارشاد با اعلام اینکه "فعاليت و نوع حركت رسانه‌ها به‌ويژه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در ايام اجرای قانون هدفمند كردن يارانه‌ها رصد می‌شود" به صراحت گفته بود: "رسانه‌ها به‌ويژه مطبوعات بايد در ايام اجرای قانون هدفمند كردن يارانه‌ها با اطلاع‌رسانی صحيح و شفاف فضای جامعه را به سوی آرامش هدايت كنند و چنان چه رسانه‌ای با سياه‌نمایی قانون هدفمند كردن يارانه‌ها قصد تشويش اذهان عمومي را داشته باشد بر اساس ماده شش قانون مطبوعات و به جرم تشویش اذهان عمومی با آن برخورد خواهد شد."