Saturday, February 8, 2020

حسن روحانی: «اگر تدبیر، اعتدال و جاذبه امام (ره) نبود گروهک‌ها و تندروها همان اوایل کار، کشور و مردم را قطعه قطعه کرده و انقلاب را به هم می‌زدند.» تصاویر: نمونه ای کوچک از تدبیر، اعتدال و جاذبه امام (ره) !! درست می‌بینید! فردی را که روی برانکارد است تیرباران می‌کنند؛ با نهایت اعتدال!

حسن روحانی: «اگر تدبیر، اعتدال و جاذبه امام (ره) نبود گروهک‌ها و تندروها همان اوایل کار، کشور و مردم را قطعه قطعه کرده و انقلاب را به هم می‌زدند.»
تصاویر: نمونه ای کوچک از تدبیر، اعتدال و جاذبه امام (ره) !!
درست می‌بینید! فردی را که روی برانکارد است تیرباران می‌کنند؛ با نهایت اعتدالروحانی

این روزها هم‌زمان است با دهه فجر. بررسی چند نکته که به ذهنم رسیده، خالی از لطف نیست: خمینی تصریح کرده بود: «ما از ارتش مي‌خواهيم هر چه زودتر به ملت متصل شوند. آن‌ها فرزندان ما هستند. ما به آن‌ها محبت داريم...» اما در واقعیت چه شد؟ سه روز پس از پیروزی انقلاب و یک روز بعد از تشکیل کابینه دولت موقت، نخستین افسران ارتش تیرباران شدند. سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی تهران و رییس شهربانی سابق، سرلشکر رضا ناجی، سرلشگر خسروداد فرمانده نیروی هوایی و ارتشبد نصیری اولین کسانی بودند که توسط دادگاه انقلاب اعدام شدند. محاکمه آنان همان روز در محل دبیرستان علوی در دادگاه انقلاب انجام و مفسد فی الارض شناخته شده و نیمه شب در پشت بام همان مدرسه تیرباران شدند و این در حالی بود که محاکمه ۲۲ تن دیگر در همان محل ادامه داشت. خمینی همچنين در سخنراني‌ها و ديدار‌ با مردم اصول سياست‌هايش را اين‌گونه بيان می‌کرد: «تمام اتباع خارجي در ايران به صورت آزاد زندگي خواهند كرد. ما براي اقليت‌هاي مذهبي احترام قائل هستيم. نظر من راجع به راديو و تلويزيون و مطبوعات اين است كه در خدمت ملت باشند. دولت‌ها حق هيچ نظارت ندارند...» و شما مخاطبان این صفحه وزین بگویید که پس از انقلاب ۵۷ بر اتباع خارجی و حتی دیپلمات‌ها چه گذشت؟ بگویید سرنوشت افرادی که دین متفاوت از اسلام و متفاوت از مذهب شیعه داشتند چه شد؟ آیا دولت نظارتی بر رادیو تلویزیون مطبوعات سینما و اینترنت ندارد؟ و در پایان به این پرسش پاسخ دهید: گسستن زنجیری که طی این ۴۱ سال بر گردن ما بسته‌اند فقط با آگاهی سیاسی و مبارزه خشونت‌پرهیز میسر است؟ انقلابی که با اعتراض مدنی و اعتصاب و به‌اصطلاح صندوق رای روی کار آمد و حداقل رفتن شاه از ایران با کمترین کشتار (در مقایسه با کشتار وسیع مردم در سال‌های پس از ۵۷) حاصل شد آیا از طرف حکومت وعده‌داده‌شده هم خشونت‌پرهیز ادامه یافت؟

این روزها هم‌زمان است با دهه فجر. بررسی چند نکته که به ذهنم رسیده، خالی از لطف نیست:
خمینی تصریح کرده بود: «ما از ارتش مي‌خواهيم هر چه زودتر به ملت متصل شوند. آن‌ها فرزندان ما هستند. ما به آن‌ها محبت داريم...»
اما در واقعیت چه شد؟
سه روز پس از پیروزی انقلاب و یک روز بعد از تشکیل کابینه دولت موقت، نخستین افسران ارتش تیرباران شدند. سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی تهران و رییس شهربانی سابق، سرلشکر رضا ناجی، سرلشگر خسروداد فرمانده نیروی هوایی و ارتشبد نصیری اولین کسانی بودند که توسط دادگاه انقلاب اعدام شدند.
محاکمه آنان همان روز در محل دبیرستان علوی در دادگاه انقلاب انجام و مفسد فی الارض شناخته شده و نیمه شب در پشت بام همان مدرسه تیرباران شدند و این در حالی بود که محاکمه ۲۲ تن دیگر در همان محل ادامه داشت.
خمینی همچنين در سخنراني‌ها و ديدار‌ با مردم اصول سياست‌هايش را اين‌گونه بيان می‌کرد: «تمام اتباع خارجي در ايران به صورت آزاد زندگي خواهند كرد. ما براي اقليت‌هاي مذهبي احترام قائل هستيم. نظر من راجع به راديو و تلويزيون و مطبوعات اين است كه در خدمت ملت باشند. دولت‌ها حق هيچ نظارت ندارند...»
و شما مخاطبان این صفحه وزین بگویید که پس از انقلاب ۵۷ بر اتباع خارجی و حتی دیپلمات‌ها چه گذشت؟ بگویید سرنوشت افرادی که دین متفاوت از اسلام و متفاوت از مذهب شیعه داشتند چه شد؟ آیا دولت نظارتی بر رادیو تلویزیون مطبوعات سینما و اینترنت ندارد؟
و در پایان به این پرسش پاسخ دهید:
گسستن زنجیری که طی این ۴۱ سال بر گردن ما بسته‌اند فقط با آگاهی سیاسی و مبارزه خشونت‌پرهیز میسر است؟
انقلابی که با اعتراض مدنی و اعتصاب و به‌اصطلاح صندوق رای روی کار آمد و حداقل رفتن شاه از ایران با کمترین کشتار (در مقایسه با کشتار وسیع مردم در سال‌های پس از ۵۷) حاصل شد آیا از طرف حکومت وعده‌داده‌شده هم خشونت‌پرهیز ادامه یافت؟

پرواز ۷۵۲؛ پرونده غرامت ۱.۵ میلیارد دلاری علیه ایران در کانادا به جریان افتاد وکلای کانادایی از طرف بستگان قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین که با شلیک نیروهای سپاه پاسداران در اطراف تهران سرنگون شد، پرونده‌ای جهت دریافت غرامت به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در دادگاه‌های کانادا گشوده است. به گزارش راديو فردا، مارک آرنولد وکیل شناخته شده کانادایی که قبلا نیز همراه با پدر وکیلش در پرونده دیگری وکالت ضبط دارایی‌های ایران در این کشور را با موفقیت به انجام رسانده بود، اکنون می‌خواهد پرونده غرامت بازماندگان قربانیان کانادایی هواپیمای اوکراینی را جلو ببرد. خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۸ بهمن گزارش داد نام شاکی اصلی درخواست غرامت پنهان نگاه داشته شده تا خانواده وی در ایران با فشار حکومت مواجه نشوند، اما متهمین پرونده شامل جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای رهبر آن و جمعی از مقامات حکومتی از جمله امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. به‌خاطر ترس از تهدیدات جمهوری اسلامی، شاکی پرونده با نام مستعار «جان داو»، از اعضای درجه یک خانواده «جک داو» معرفی شده است. در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی که در پی شلیک پدافند سپاه پاسداران اتفاق افتاد، ۱۷۶ نفر از جمله ۵۷ شهروند کانادایی که عمدتا دوتابعیتی بودند، همچنین چندین شهروند اوکراین، افغانستان و بریتانیا و شهروندان خود ایران کشته شدند. ایران بعد از سه روز پنهانکاری در نهایت تحت فشار افکار عمومی و اطلاعاتی که سیستم‌های ماهواره‌های خارجی‌ از هدف قرار گرفتن هواپیما ارائه دادند، اعلام کرد که علت سقوط هواپیما شلیک اشتباهی سامانه دفاع هوایی سپاه پاسداران بوده است. قبلا کانادا در پرونده‌ دیگری دارایی‌های جمهوری اسلامی از جمله دو ساختمان را ضبط کرده و به فروش رسانده بود و معلوم نیست آیا جمهوری اسلامی اساسا دارایی دیگری برای ضبط شدن در کانادا دارد یا نه. اقای آرنولد می‌گوید پرونده برای سال‌ها باز خواهد ماند و حکم ضبط دارایی‌های ایران در آینده نیز پی‌گیری خواهد شد. در این پرونده ایران متهم به «عمل تروریستی آگاهانه و عمدی» علیه هواپیمای اوکراینی شده است. آرنولد می‌گوید باید صدای خانواده قربانیان بود و پی‌گیری غرامت از کارهای اساسی است که باید انجام شود. در همین زمینه ولودیمیر زِلِنسکی رئیس جمهوری اوکراین ۱۳ بهمن گفت: «ایرانی‌ها بلافاصله ۸۰ هزار دلار به خانواده هر قربانی پرداخت کردند. این مبلغ خیلی کم است. ما برای اینکه غرامت بیشتری بپردازند به آنان فشار خواهیم آورد.» بر اساس قانون بازبینی شده کانادا در سال ۲۰۱۲، کشورهایی که در لیست حامیان تروریستی این کشور هستند، دارایی‌هاشان می‌تواند ضبط شود و از طرف شاکیان به فروش برسد. هم‌اکنون تنها ایران و سوریه در این لیست قرار دارند. پرونده غرامت برای بازماندگان قربانیان سقوط هواپیما، ۲۴ ژانویه در تورنتو افتتاح شده است.

پرواز ۷۵۲؛ پرونده غرامت ۱.۵ میلیارد دلاری علیه ایران در کانادا به جریان افتاد 


وکلای کانادایی از طرف بستگان قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین که با شلیک نیروهای سپاه پاسداران در اطراف تهران سرنگون شد، پرونده‌ای جهت دریافت غرامت به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار در دادگاه‌های کانادا گشوده است.

به گزارش راديو فردا، مارک آرنولد وکیل شناخته شده کانادایی که قبلا نیز همراه با پدر وکیلش در پرونده دیگری وکالت ضبط دارایی‌های ایران در این کشور را با موفقیت به انجام رسانده بود، اکنون می‌خواهد پرونده غرامت بازماندگان قربانیان کانادایی هواپیمای اوکراینی را جلو ببرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۸ بهمن گزارش داد نام شاکی اصلی درخواست غرامت پنهان نگاه داشته شده تا خانواده وی در ایران با فشار حکومت مواجه نشوند، اما متهمین پرونده شامل جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای رهبر آن و جمعی از مقامات حکومتی از جمله امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

به‌خاطر ترس از تهدیدات جمهوری اسلامی، شاکی پرونده با نام مستعار «جان داو»، از اعضای درجه یک خانواده «جک داو» معرفی شده است.

در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی که در پی شلیک پدافند سپاه پاسداران اتفاق افتاد، ۱۷۶ نفر از جمله ۵۷ شهروند کانادایی که عمدتا دوتابعیتی بودند، همچنین چندین شهروند اوکراین، افغانستان و بریتانیا و شهروندان خود ایران کشته شدند.

ایران بعد از سه روز پنهانکاری در نهایت تحت فشار افکار عمومی و اطلاعاتی که سیستم‌های ماهواره‌های خارجی‌ از هدف قرار گرفتن هواپیما ارائه دادند، اعلام کرد که علت سقوط هواپیما شلیک اشتباهی سامانه دفاع هوایی سپاه پاسداران بوده است.

قبلا کانادا در پرونده‌ دیگری دارایی‌های جمهوری اسلامی از جمله دو ساختمان را ضبط کرده و به فروش رسانده بود و معلوم نیست آیا جمهوری اسلامی اساسا دارایی دیگری برای ضبط شدن در کانادا دارد یا نه. اقای آرنولد می‌گوید پرونده برای سال‌ها باز خواهد ماند و حکم ضبط دارایی‌های ایران در آینده نیز پی‌گیری خواهد شد.

در این پرونده ایران متهم به «عمل تروریستی آگاهانه و عمدی» علیه هواپیمای اوکراینی شده است.

آرنولد می‌گوید باید صدای خانواده قربانیان بود و پی‌گیری غرامت از کارهای اساسی است که باید انجام شود.

در همین زمینه ولودیمیر زِلِنسکی رئیس جمهوری اوکراین ۱۳ بهمن گفت: «ایرانی‌ها بلافاصله ۸۰ هزار دلار به خانواده هر قربانی پرداخت کردند. این مبلغ خیلی کم است. ما برای اینکه غرامت بیشتری بپردازند به آنان فشار خواهیم آورد.»

بر اساس قانون بازبینی شده کانادا در سال ۲۰۱۲، کشورهایی که در لیست حامیان تروریستی این کشور هستند، دارایی‌هاشان می‌تواند ضبط شود و از طرف شاکیان به فروش برسد. هم‌اکنون تنها ایران و سوریه در این لیست قرار دارند.

پرونده غرامت برای بازماندگان قربانیان سقوط هواپیما، ۲۴ ژانویه در تورنتو افتتاح شده است.

اسفند بدون رای

عکس ‏روز آنلاین‏