Monday, February 1, 2010

بازگشائی دوباره پرونده اتمی ایران در شورای امنیت

بازگشائی دوباره پرونده اتمی ایران در شورای امنیت
اتحاد جهانی علیه ایران
در بدترین شرایط وحدت ملی



انتشار متن تقریبا واحدی، در دو روزنامه مهم واشنگتن پشت و نیویورک تایمز امریکا، که در آن جزئیاتی از طرح حمله به ایران مطرح شده، بلافاصله از آخرین ساعت شب گذشته روی شبکه های خبری مهم جهان قرار گرفت. این متن از قول یک مقام دولتی در امریکا انتشار یافته، اما از آنجا که دو روزنامه رقیب، بصورت همزمان و با متنی واحد این خبر را منتشر کرده اند، این گمان دور از ذهن نیست که دولت امریکا متن تدوین شده و هدایت شده ای را از طریق این دو روزنامه منتشر کرده باشد.

بموجب این خبر، قرار است به ایران یک "شوک" وارد شود و برای این شوک در چند کشور کوچک خلیج فارس موشک های ضد هوائی نصب می شود، که خنثی کننده حمله تلافی جویانه احتمالی ایران به این کشورها، بدلیل همکاری با امریکا و ناتو برای حمله به ایران است.

پیش از انتشار این خبر، عمده توجه خبرگزاری های جهان روی طرح تحریم فروش بنزین به ایران و همچنین بازگشائی دوباره پرونده اتمی جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل متمرکز بود، که نمونه از آن ها را در ادامه می خوانید:



"کاترین اشتون" هماهنگ کننده سیاست خارجی در اتحادیه اروپا در مصاحبه با تلویزیون "اسکای نیوز" گفت: "ما از آنچه در ایران اتفاق می افتد نگرانیم. من از این که ایران ادامه گفتگو را نمی پذیرد مأیوس شده ام، حالا باید دوباره بررسی کنیم و ببینیم انجام چه اقدامی ضروری است. گام بعدی برای اروپا، طرح مسئله در شورای امنیت سازمان ملل است. در ملاقاتی که هفته گذشته با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا داشتم، در مورد ایران گفتگو کردیم. برای هر دوی ما کاملا روشن بود که باید فکری کرد و موثرین راه حل را برای این مشکل پیدا کرد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه نیز پس از دیدار با وزیر خارجه امریکا گفت: روشن است که نمی توان تا ابد منتظر ایران ماند. پاسخ ایران به طرح تبادل اورانیوم مایوس کننده بوده است.

و در یک خبر دیگر، وزیرخارجه امریکا چین را تهدید کرد که چنانچه با بقیه کشورهای 1+5 برای تشدید تحریم ها علیه ایران همراه نشود، خود این کشور با تحریم های کشورهای اروپائی و امریکا روبرو خواهد شد.

خبر مهم واشنگتن پست و نیویورک تایمز

خبر مهم واشنگتن پست و نیویورک تایمز
تدارک "شوک" به ایران
اقتصادی؟ و یا نظامی؟



دو روزنامه‌ "نیویورک تایمز" و "واشنگتن پشت" خبری را به نقل از یک مقام دولتی در امریکا منتشر کرده اند که در ارتباط مستقیم است با طرح حمله نظامی به ایران. در این خبر آمده است که بزودی "شوک" به ایران وارد خواهد شد. و در ادامه افزوده اند که چهار کشور بحرین، کویت، قطر و امارات متحده مجهز به سیستم سپر ضد موشکی خواهند شد. اقدامی که هدف از آن دفاع از این کشورها در برابر حمله تلافی جویان جمهوری اسلامی در واکنش به حمله نظامی به ایران و استفاده از خاک این کشورهاست.

در این گزارش قید شده که چهار کشور یاد شده به این دلیل مجهز به سپر ضد موشکی می شوند که کشمکش اتمی با جمهوری اسلامی شتاب گرفته است. هنوز معلوم نیست که این سیستم – سپرضد موشکی- شامل حال کشورهای دیگری در منطقه خواهد شد یا خیر.

هر دو روزنامه یاد شده، با اشاره به تشدید گشت زنی کشتی های امریکائی مجهز به رادار ویژه در خلیج فارس مدعی شده اند که این گشت زنی ها با هدف جلوگیری از اقدامات بحران زای جمهوری اسلامی در صورت تشدید تحریم های جدید علیه این کشور صورت می گیرد. آنها ننوشته اند تشدید تحریم ها چه ارتباطی با اقدامات بحران زای جمهوری اسلامی دارد و این چه بحران زائی است که برای خنثی کردن آن کشورهای خلیج مسلح به سپرضد موشکی می شوند و کشتی های با رادار ویژه در خلیج فارس گشت می زنند؟

نخستین تفسیرها در آلمان

نخستین تفسیرها در آلمان
از نصب سپر ضد موشکی در خلیج فارس



طبق گزارش روزنامه های واشنگتن پست و نیویورک تایمز، بگونه ای غیرعادی از ارسال و نصب سلاح های ویژه آمریکائی در کشور عربی خبر داده اند. ظاهرا گویا این سلاح ها تدافعی است و برای ترساندن ایران و مقابله با واکنش ایران، در صورت حمله آمریکا و اسرائیل به ایران به خلیج فارس می روند. منبع این گزارش دو روزنامه بزرگ، مشخص نیست و تنها از قول مقامات دولتی نقل شده است. شاید بتوان آنرا نوعی تبلیغ همآهنگ تلقی کرد که از سوی مقامات دولتی پخش شده است.

طبق خبر نیویورک تایمز آمریکا مشغول ارسال سلاح های دفاعی به قطر، امارات متحده عربی، بحرین و کویت است. عمان که بخشی از شهروندان آن شیعه هستند و می کوشد تا روابط حسنه با ایران داشته باشد،علیرغم فشار های آمریکا، حاضر به قبول این سلاح ها نشده است . عربستان سعودی خود دارای سیستم های دفاعی است.

پیش تر ژنرال داوید پترائوس فرمانده نیروهای آمریکا در خاور نزدیک در 22 ژانویه گفته بود قرار است در هر یک ازچهار کشور عربی شبه جزیره عربستان دو سیستم از ضد راکت های پاتریوت، برای خنثی کردن موشک های کوتاه بُرد تعبیه گردد. افزون بر این ، وی گفت کشتی های گشتی آمریکا در خلیج فارس که در گشت دائم هستند، مسلح به موشک های جنگی "Aegis" می باشند. یک کشتی جنگی آمریکا در سال 1988 با چنین راکتی، یک هواپیمای مسافری ایران را سر نگون کرد و کلیه 290 مسافران آن کشته شدند. بعدها ادعا شد این راکت اشتباهی شلیک شده است!

روزنامه یونگه ولت چاپ آلمان در تفسیری مینویسد: شیمون پرز در سخنان خود در مجلس آلمان، حاضران را به جنگ علیه ایران تحریص کرد. او ایران را متهم کرد که می خواهد دست به دومین کشتار یهودیان بزند. سخنان جنگ افروزانه او انعکاس مثبتی بین سیاستمداران آلمان ومفسران یافت و برخی در اظهارنظراتشان حتی از او هم فراتر رفتند. از اقدامات وحشت آفرین آمریکا در کشورهای عربی خلیج فارس بوی خوشی بر نمی آید.

دولت آلمان برخلاف جنگ عراق، در جنگ علیه ایران شانه از زیر بار "مسئولیت خود" خالی نخواهد کرد.

هنوز در آلمان حزبی هست که دست کم در مورد افغانستان، با جنگ امپریالیستی مخالفت می کند. این حزب، حزب چپ آلمان است که رهبر آن "لافونتن" بدلیل ابتلا به سرطان از مسئولیت خود کناره گیری کرده و اکنون بحث بر سر جانشینی وی جریان دارد. از جمله جانشینان بسیار مطرح، خانم سارا واگن کنشت نماینده سابق فراکسیون چپ در پارلمان اتحادیه اروپا و نماینده کنونی حزب چپ در پارلمان آلمان است. او از هم اکنون زیر فشار تبلیغاتی قرار گرفته است، زیرا از شخصیت های سیاسی استوار بر سر مقاومت در برابر امریکا و جنگ افروزی است. آیا اگر شعار همبستگی با اسرائیل در آلمان سرداده شود، او قادر به حفظ مواضع خود خواهد بود؟ از هم اکنون، حتی گره گور گیزی از رهبران حزب چپ و نماینده فراکسیون چپ در پارلمان آلمان نیز دراین زمینه زیر فشار است. کسی که از او نیز بعنوان جانشین لافونتن نام برده می شود.