Monday, April 11, 2011

زندانیان سیاسی زن همچنان در بند قرنطینه اوین نگه داری می شوند

زندانیان سیاسی زن همچنان در بند قرنطینه اوین نگه داری می شوند




کلمه : كمتر کسی تصور می کرد که نگهداری زندانیان سیاسی زن در یکی از قرنطینه های زندان اوین با نام متادون ماه ها به طول انجامد و این زندانیان بدون کوچکترین امکانات رفاهی و در چنین شرایط دشواری این همه مدت در این بند بمانند.اما آنها ماههاست که در این بند هستند و انگار هم برای مسوولان، هم برای رسانه ها و هم برای فعالان حقوق بشر شرایط غیرعادی زندانیان سیاسی زن کم کم عادی شده است اما برای خود این زندانیان این شرایط هرگز عادی نشده و هر چه می گذرد تحملش سخت تر می شود.این زندانیان به قول خودشان دچار یک نوع بی عملی و رخوت در شرایط بسته این بند شده اند و فریاد اعتراض شان هم در این مدت به جایی نرسیده است و همچنان بیش از بیست زندانی زن در یک فضای سی متری نگه داری می شوند و سلامت شان هر روز بیشتر از روز پیش به خطر می افتد.



به گزارش کلمه، در آبان ماه سال گذشته زندانیان سیاسی زن از بند معروف به بند نسوان به سالن دربسته‌ای به نام ” بند متادون” منتقل شدند، این سالن دربسته در بخشی از بند نسوان قرار گرفته و به صورت یک سلول جمعی است و زندانی را از آزادی عمل در محدوده کوچک زندان نیز محروم می‌کند.



در بندهای عادی زندان اوین ، زندانیان از حق رفت و آمد در راهرو و هواخوری برخوردارند، اما در این بخش این حق نیز از زندانیان سلب شده و زندانی ناچار است تمام ساعات خود را در همان سالن دربسته بگذراند.



زندانیان زن مجبورند تمام ساعات روز وشب را بدون کوچکترین امکانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی در این سلول در بسته بگذرانند.آنها حق استفاده از سالن ورزشی و حتی کتابخانه بند زنان را نیز ندارند و تنها یک ساعت در روز قادرند از هواخوری استفاده کنند .این شرایط موجب بیماری برخی از این زندانیان شده است چرا که آنها بدون تحرک مجبورند ساعتها در یک نقطه باقی بمانند و نمی دانند چگونه ساعات خود را بگذرانند .



این بند قرنطینه هرچند دیگر بند متادون نام ندارد اما همچنان برای گذراندن دوران حبس به ویژه حبس های طولانی مناسب نیست. زندانیان زن از کمترین امکانات برای پخت و پزو زندگی برخوردارند در حالی که در دیگر بندهای عمومی زندان اوین بیشتر زندانیان از امکانات کافی در این زمینه برخوردارند .این بند همچنین فقط یک حمام و دستشویی دارد .



زندانیان این بند نیز همچون زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین که زندانیان سیاسی مرد را در خود جای داده است از حق تماس تلفنی محروم اند و تنها روزهای سه شنبه به مدت ۲۰ دقیقه می توانند با خانواده شان ملاقات کابینی داشته باشند، ملاقاتهای حضوری این زندانیان نیز با تشخیص دادستان تهران انجام می پذیرد و بیشتر این زندانیان از این حق محرومند .



زندانیان عادی زن که در بند نسوان به سر می برند از امکانات بهتری برخوردارند آنها می توانند از کلاس‌های فرهنگی، کتابخانه و همچنین هواخوری در تمام طول روز استفاده کنند.



در این شرایط دشوار بیشتر زندانیان سیاسی این بند از حق مرخصی نوروزی نیز محروم ماندند و نوروز امسال را نیز در زندان و در این بند آغاز کردند .هم اکنون در بند متادون بیش از بیست زندانی سیاسی زن از جمله بهاره هدایت، عاطفه نبوی، پروین جوادزاده ، مهدیه گلرو، لیلا توسلی، هاله سحابی و … نگه‌داری می‌شوند.

عراق اردوگاه اشرف را می بندد + عکس

عراق اردوگاه اشرف را می بندد + عکس


بی بی سی : بدنبال خشونتهای مرگبار چند روز گذشته اردوگاه اشرف، حکومت عراق روز دوشنبه اعلام کرد اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران باید تا پایان امسال این کشور را ترک کنند.




علی الدباغ سخنگوی دولت عراق گفت: "شورای وزیران متعهد به اجرای تصمیم پیشین مبنی بر منع فعالیت گروه تروریستی مجاهدین خلق ایران تا حداکثر آخر امسال و ضرورت بیرون کردن آنها از عراق است."



وی گفت شورای وزیران عراق تصمیم گرفته است که "با بهره گیری از کلیه ابزارها از جمله سیاسی، دیپلماتیک و همکاری با سازمان ملل متحد و سازمان های جهانی" سازمان مجاهدین خلق را بیرون کند.



آقای دباغ گفت تمایل اعضای سازمان مجاهدین به انتخاب کشوری که خواهان زندگی هستند مورد بررسی قرار می گیرد.



این رای شورای وزیران عراق در حالی صادر می شود که سازمان مجاهدین می گوید در اثر حمله ارتش این کشور به اردوگاه اشرف ۳۴ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شده اند.



اما منابع امنیتی عراق و پزشکان بیمارستان ها تعداد کشته ها را سه نفر اعلام کرده اند.



در ساعات اولیه بامداد جمعه، ۱۹ فروردین (۸ آوریل)، نیروهای امنیتی عراق به اردوگاه اشرف، محل اقامت شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران، حمله کردند و براساس گزارش های رسیده، بین آنان و ساکنان این اردوگاه درگیری هایی روی داد.



جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی ایران با انتشار نامه ای اعتراضی، خشونت های اردوگاه اشرف را محکوم کرده اند.



در بخشی از این نامه با انتقاد از حمله نظامی نیروهای امنیتی عراق به اردوگاه اشرف و درگیری با نیروهای سازمان مجاهدین خلق آمده است:" فاجعه جان باختن افراد بی سلاح و محصور در محیطی بسته در برابر یورش نیروهای مجهز به انواع واقسام ادوات نظامی، عملی غیر قابل پذیرش و ضد انسانی است. "



حدود ۳۵۰۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در اردوگاه اشرف مستقر هستند.



این اردوگاه در زمان صدام حسین و در هنگام جنگ ایران و عراق برای مجاهدین ایجاد شد.



پس از حمله آمریکا و متحدانش به عراق در سال ۲۰۰۳، اردوگاه اشرف تحت حمایت کنوانسیون ژنو قرار گرفته است.



سازمان مجاهدین خلق ایران در فهرست سازمان های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار دارد، اما برخی اعضای کنگره خواهان برداشتن نام این سازمان از فهرست یاد شده هستند.

عکس / لوران باگبو، رییس جمهور خودخوانده ساحل عاج، دستگیر شد (قبل و بعد از دسگیری) : درسی برای زمامداران سرکوبگر جمهوری اسلامی





عکس / لوران باگبو، رییس جمهور خودخوانده ساحل عاج، دستگیر شد (قبل و بعد از دسگیری) : درسی برای زمامداران سرکوبگر جمهوری اسلامی

نوشته ای از دکتر شکوری راد

نوشته ای از دکتر شکوری راد


تشییع جنازه چند باره

حکومتی که به سرنیزه متکی است





8 و نیم صبح بود که به درب منزل مرحوم حاج میر اسماعیل موسوی پدر مهندس میرحسین موسوی رسیدیم.



روز قبل که جهت عرض تسلیت رفته بودم نشانی را یاد گرفته بودم. علاوه بر این حضور انبوه نیروهای مخصوص پیاده و موتورسوار انتظامی در خیابان و جمعیتی از مردم که به سمت منزل می رفتند نیاز به دانستن نشانی دقیق را از بین برده بود. میر محمود در جلوی در خانه ایستاده بود و ما را به داخل خانه (طبقه دوم) هدایت کرد. در طبقه اول، خانم ها بودند. دکتر شریف زادگان در بالای پله ها ایستاده بود و از واردین استقبال می کرد. وی را آخر شب گذشته پس از 50 روز بازداشت با قرار کفالت آزاد کرده بودند.

داخل و بیرون خانه مملو از جمعیت اقوام و علاقمندان مهندس موسوی بود. تشییع ساعت 9 آغاز شد و جمعیت به رسم اینگونه مراسم در پشت سر جنازه حرکت کرده و شعارهای معمول از جمله لا اله الا الله و محمد رسول الله سر می دادند و هیچ شعار سیاسی در طول مسیر داده نشد. تعداد پر شمار افراد که در داخل و کنار جمعیت و نیز پشت بام های اطراف عکس و فیلم می گرفتند و همگی دارای تیپ و دوربین های غالباً مشابه بودند فضا را کاملاً امنیتی کرده بود و بهمین دلیل کمتر کسی حتی با فرد بغل دست خود صحبت می کرد و کسی از افراد معمول، عکس یا فیلم نمی گرفت.



در کوچۀ اصلی درخونگاه و قبل از آنکه تشییع کنندگان وارد خیابان بشوند جمعیت متوقف شدند و فرد پا به سن گذارده ای، که معلوم بود از اهل محل است زیرا از نیکان در گذشتۀ آن محل یاد می کرد، برای مردم سخنانی گفت و از آن مرحوم نیز که مدت شصت سال در آن محل ساکن بوده است و اهالی محل همگی او را به نیکی و پارسایی می شناختند یاد کرد و از جمعیت حاضر شهادت گرفت که از او بدی ندیده اند.



پس از آن جمعیت وارد خیابان شد. ما در میان جمعیت بودیم و هنگامی که به خیابان رسیدیم ابتدای جمعیت، حدوداً بیست متری وارد خیابان شده بود. ناگهان نیروهای مخصوص مستقر در حاشیه خیابان به سمت جمعیت تشییع کننده دویدند و در مقابل آنها صف تشکیل دادند و دقیقه ای بعد تابوت را از میان جمعیت بیرون آورده و بداخل آمبولانسی که آماده شده بود بردند و با صف خود ادامه مسیر را سد کردند. جمعیت نیز که در حال سر دادن شعار لااله الا الله، محمدٌ رسول الله بود به هیجان آمده و پس از بردن جنازه ایستاده و همچنان شعار لا اله الا الله را با صدای بلند تر سر دادند. در این هنگام شخصی از پشت بازوی مرا گرفت و با حالت تهدید آمیزی در گوشم گفت آقای شکوری بَسَت نیست. معلوم بود زندان را می گوید. برگشتم ببینم کیست. او را نمی شناختم ولی از تیپ ظاهریش حدس زدم که از بچه های اطلاعات باشد. او ادامه داد خجالت نمی کشی. گفتم از گفتن لا اله الا الله خجالت بکشم. شما از لا اله الا الله گفتن مردم هم می هراسید؟ چند جمله ای به همین سیاق و با تلخی بین ما رد و بدل شد و از هم جدا شدیم. جمعیت در حال بازگشت بود که یک خانم در پیاده رو فریاد زد "یا حسین" و عده ای از جمعیت نیز در خیابان پاسخ دادند " میر حسین" و سه چهار باری این شعار تکرار شد و پس از آن اگر چه فضا ملتهب، ولی جمعیت آرام بود و دیگر شعار نمی داد و در حال متفرق شدن بودند. مأموران نیروی انتظامی بعضی محترمانه و بعضی با تحکم از ایستادن مردم ممانعت می کردند و آنان را برای سوار شدن به اتوبوس هائی که عازم بهشت زهرا بودند، هدایت می کردند. در این هنگام صدای استغاثۀ زنی از پیاده رو بلند شد و همگان دیدند که تعدادی از ماموران لباس شخصی می خواهند وی را با خود ببرند. او مقاومت می کند و به همین دلیل مورد ضرب و شتم آنان قرار گرفته بود. این صحنه جمعیت را به خود جلب کرد و عده ای از نزدیکان مهندس موسوی برای جلوگیری از تشنج بیشتر پا در میانی کردند تا مانع بارداشت آن زن بشوند ولی خودشان نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و نهایتاً چند تن از آنان در حالی که در محاصره ماموران پر تعداد لباس شخصی بودند، کشان کشان به داخل اتومبیل های ون که در سمت دیگر خیابان آماده بودند برده شدند، از جمله در آن لحظه پدر شهیدان ابراهیم و علی موسوی را دیدم که تلاش می کرد وساطت کند اما او را هم بردند.



من در وسط خیابان ایستاده و صرفاً شاهد این صحنه ها بودم. وقتی آنها را بردند یکی از جوانان که در کنار من ایستاده بود گفت: لباس شخصی ها آقای شاملو را بردند. آقای شاملو داماد آقای بسته نگار در کنار ما ایستاده بود او را بدون آنکه هیچ اقدامی کرده باشد بازداشت کردند. ظاهرا نیروهای امنیتی وی را شناخته و برده بودند. جمعیت از این رفتار نیروهای امنیتی و انتظامی متعجب و در عین حال هیجان زده و هراسناک بود.

به اتفاق یکی از دوستان که اتومبیل داشت عازم بهشت زهرا شدیم. در قطعه 9، جائی که آن مرحوم از پیش قبری برای خود خریده بود، ماموران انتظامی در حال پوشیدن لباس های زرهی و استقرار بودند. برخی دگر از دوستان آنجا بودند با هم به طرف غسالخانه که در همان نزدیکی بود رفتیم. جمعیت خیلی زیاد نبود. ظاهراً جو امنیتی عده ای را از آمدن به بهشت زهرا منصرف کرده بود. پس از مدتی خبر دادند که نماز میت آن مرحوم نه در محل های معمول که در حیاط غسالخانه برگزار خواهد شد.



حیاط غسالخانه محوطه ای محصور بود که یک درب میله ای آن را از محوطه بیرون جدا می کرد. مأموران انتظامی در یک سمت و میر محمود در سمت دیگر ایستاده بودند. بنظر می رسید نوعی کنترل ورود انجام می شود.پس از عبور خانم ها، آقایان و از جمله بنده وارد شدیم. هنوز ده قدمی به داخل نرفته بودم که همان مامور اطلاعات که در هنگام تشییع جنازه با من بگو مگو کرده بود به سراغم آمد و با حالتی بی ادبانه و در حالیکه مچ دست من را گرفته و به طرف دری که از آن وارد شده بودم می کشید گفت تو برای چه آمده ای و به زیردستانش عتاب می کرد این چرا آمده است. من که از این رفتار جاخورده بودم پس از چند قدم که مرا بدنبال خود کشید به او اعتراض کردم که این چه رفتاری است و ایستادم. او که دید من خارج نمی شوم با تحکم گفت برو آن گوشه حیاط بایست گفتم: یعنی چه؟ برای چه؟ و تمکین نکردم. لحظه ای نگذشت که ناگهان چند نفر قلچماق لباس شخصی و تعدادی نیز دارای لباس فرم بر سرم ریختند و قبل از آنکه متوجه بشوم چه اتفاقی افتاده است مرا در حالیکه زیر ضربات مشت و لگد آنها قرار داشتم به گوشه حیاط بردند. یکی از لباس شخصی ها که هیکل بزرگی داشت پنجۀ خود را به صورت من انداخته و محکم فشار می داد و پس از آنکه به این طریق کله مرا به دیوار چسباند صورتش را به صورتم نزدیک کرد و یک فحش ناموسی نیز داد. من همچنان زیر ضربات مشت و لگد آنها بودم که یک افسر دارای لباس فرم انتظامی آمد و آنها را به عقب راند. مرا وادار کردند که روی پا بنشینم ولی آن ماموران لباس شخصی که بنظر کادرهای اطلاعاتی بودند اصرار داشتند که من روی زمین و رو به دیوار بنشینم. احساس کردم می خواهند مرا جلوی جمعیت ناظر تحقیر کنند لذا هر چه دستور دادند تمکین نکردم. قصد زدن مجدد مرا کردند که چند افسر و درجه دار نیروی انتظامی حائل شدند. آنها همچنین مانع دید من و نیز دیده شدن من توسط دیگران بودند.

همان افسر جلو آمد و به شیر آبی که در گوشه حیاط بود اشاره کرد و گفت اگر می خواهی صورتت را بشوی که من نفهمیدم برای چه، ولی بعد متوجه شدم صورتم خون افتاده بوده است.



ربع ساعتی من را آنجا نگه داشتند ولی بعد همان افسر امد و مرا به گوشۀ دیگر حیاط که پارکینگ مسقف اتومبیل ها بود برد و خارج از دید جمعیت نمازگزار و در سایه قرار داد و دو نفر کادر نیروی انتظامی را به مراقبت من گماشت.



من تقریباً در تمام آن مدت در حال اعتراض به رفتار آنها بودم و حرف می زدم و آنها اصرار داشتند که من حرف نزنم . اصرار من برای شرکت در نماز میت که در چند قدمی ما در جریان بود نیز بی حاصل ماند.



در هنگام اقامه نماز میت یک مامور اطلاعاتی به همراه چند نفر عکاس و فیلم بردار به سراغ من آمدند. آن مامور از من خواست که بایستم. من امتناع کردم و گفتم: تو کیستی و من تو را نمی شناسم. با تحکم دستور داد. امتناع کردم. یکی از افسران انتظامی گفت آقای رئیس دستور می دهند بلند شو. با نارضایتی برخاستم و عکاس ها شروع کردند به برداشتن عکس و فیلم. با طعنه گفتم شما از من عکس زیاد دارید. آن مامور اطلاعاتی گفت این دفعه آخرست. می خواهیم در قبرت بگذاریم. گفتم من مدت هاست آماده قبرم و نمی ترسم. از آن زمان که جبهه می رفتیم آماده بودم، الآن هم هستم. گفت زر نزن. من هم در جواب گفتم: ادب داشته باش. او نگاهی تعجب آمیز و عصبانی کرد و دیگر چیزی به من نگفت ولی به عکاس ها گفت برویم. من که تازه متوجه شده بودم یکی از آنها همچنان در حال فیلم برداری است اعتراضم را ادامه دادم و او هم فیلم گرفت.



پس از اتمام نماز، انتقال جنازه و رفتن نمازگزاران، یک اتومبیل آوردند و یک مامور میان سال لباس شخصی ( اطلاعاتی) به طرف من آمد و از من خواست سوار ماشین شوم. در حالیکه به سمت ماشین می رفتم گفت: ببخشید آقای شکوری! گفتم: چه چیز را ببخشم؟ و سوار ماشین شدم. یک نفر هم کنار من نشست و ماشین حرکت کرد. در بین راه از او پرسیدم مرا کجا می برید. گفت صحبت نکن. من ساکت ننشستم و به اعتراض خودم ادامه دادم. تاکید کرد صحبت نکن. گفته اند صحبت نشود. باز سوال کردم مرا کجا می برید؟ گفت بیرون و با ماشین از درب شرقی بهشت زهرا وارد جاده قدیم قم شدیم.



مطمئن نبودم می خواهند مرا بازداشت کنند و یا فقط می خواهند از محل دور کنند. گفتم اگر فقط می خواهید بیرون ببرید مرا به ایستگاه مترو برسانید. چیزی نگفت. از کنار یک ایستگاه مترو عبور کردیم ولی متوقف نشد. پس از چند دقیقه سوال کرد: با مترو می توانی بروی؟ گفتم: بله. مرا به ایستگاه مترو حرم حضرت عبدالعظیم رساند. از ماشین پیاده شد و با احترام خداحافظی کرد. گفتم من نفهمیدم چرا با من این رفتار صورت گرفت و چرا نگذاشتید در نماز میت شرکت کنم. کوتاه جواب داد و گفت: مصلحت نبود.



آنها یک مراسم تشییع جنازه ساده را که به آرامی در حال انجام بود با حرکات تحریک آمیز خود تبدیل به یک حادثه سیاسی کردند. در مورد خودم این احتمال را می دهم که خواسته باشند به قول معروف حالم را بگیرند و یا روی من را کم کنند. من کمی کتک خوردم ولی حالم گرفته نشد چرا که فکر می کنم این کارشان در مجموع به ضرر خودشان شد چرا که برد خبری مراسم را بر خلاف خواست آنها بیشتر کرد.

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی


در زندان رجائی شهر کرج





زندانیان سیاسی رجایی‌شهر، در اعلام همبستگی با فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاج زاده و خواهر حجت الاسلام محتشمی اعتصاب غذا کرده‌اند. از جمله زندانیانی که از روز یک‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰، اعتصاب غذا خود را شروع کرده‌اند، کیوان صمیمی، منصور اسانلو، عیسی سحرخیز، مجید توکلی، رسول بداقی، حشمت اله طبرزدی، مهدی محمودیان، رضا رفیعی، جعفر اقدمی، علی عجمی، بهروز جاوید هستند.



زندانیان زندان رجایی‌شهر در بیانیه ای اعلام کردند: «همگام با سایر کنشگران صنفی، سیاسی، حقوق‌بشری و تمامی انسان‌های آزاده و شجاعی که در داخل و خارج کشور از فخرالسادات محتشمی‌پور اعلام حمایت می‌نمایند، همراهی کرده و از روز یکشنبه تا زمان تغییر رفتار کارگزاران امنیتی و قضایی با زندانیان و خانواده‌های آن‌ها دست به اعتصاب غذا خواهیم زد.»

مردم حتی حاضر نیستند، قبض های جدید را قسطی پرداخت کنند

مردم حتی حاضر نیستند، قبض های جدید را قسطی پرداخت کنند


نهضت ملی، پرداخت نکردن

قبض های جدید گاز مصرفی





پرداخت نکردن قبض گاز، بتدریج می رود تا به یک واکنش ملی در برابر گرانی گاز تبدیل شود. معاون مدیرعامل شرکت گاز ایران به مشترک هائی که قبض گاز را پرداخت نمی کنند هشدار داد. اما وقتی کف دست مو ندارد، چگونه از آن مو در آورند؟ اکثریت مردم پول پرداخت قبض های جدید گاز را ندارند.



قرار است برای فشار به مردم، گاز مشترک هائی که قبض گاز را پرداخت نکرده اند در نوبت اول ۲۴ ساعت و در نوبت دوم ۴۸ ساعت قطع می‌شود.



اینها از تبعات هدفمند کردن یارانه هاست.



وزیر سابق نیرو در مجلس گفته بود اگر قبض‌های انرژی مصرفی توسط مردم ۵ یا ۱۰ برابر افزایش یابد، تعداد کسانی که قبض خود را پرداخت نمی‌کنند خیلی زیاد می‌شود. در همان جلسه مجلس از وزیر نیرو پرسیده شده بود “اگر مردم مناطق فقیرنشین تصمیم بگیرند قبض‌های را پرداخت نکنند، آیا شما می‌توانید کاری کنید؟” پاسخ او منفی بود و پس از آن هم رفت در کنار وزرائی که از کابینه احمدی نژاد رفته اند و یا برکنار شده اند.



معاون مدیرعامل شرکت گاز هر گونه امکان تخفیف با تجدید نظر در قیمت‌های گاز را منتفی دانست اما گفت که مردم می‌توانند قبض‌های خود را در 2 تا 3 قسط پرداخت کنند.







روزنامه "تهران امروز"، که از نشریات محافظه کار منتقد دولت است، در شماره روز گذشته خود نوشت:



“بیم آن می‌رود در صورت تشدید وضع موجود اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد یا اینکه بسیاری از مشترکین از پرداخت بهای قبض‌های گاز خود خودداری کرده و این کار تدریجا به یک رویه تبدیل شود. بسیاری از خانوار‌ها با مراجعه به شرکت گاز ناتوانی خود را از پرداخت بهای گاز اعلام کرده اند”



روزنامه جهان صنعت، در گزارشی نوشت: “بسیاری از نمایندگان مجلس و امام جمعه ها معتقدند تداوم این رفتار می‌تواند مشکلی جدی در مسیر اجرای قانون حذف یارانه‌ها به دنبال داشته باشد”.

مرغ شد کیلوئی 3800 تومان و یک شانه تخم مرغ 5800 تومان!

مرغ شد کیلوئی 3800 تومان و یک شانه تخم مرغ 5800 تومان!


گرانی مایحتاج مردم

هفته به هفته چند پله بالا می رود







قیمت مرغ در سطح شهر تهران به 3700 تا 3800 تومان در هر کیلو رسید



بانک مرکزی گزارش هفتگی خود را منتشر کرد. بموجب این گزارش در هفته منتهی به ۱۹ فروردین ماه امسال، قیمت پنیر غیر پاستوریزه و کره پاستوریزه نسبت به هفته مشابه ماه قبل افزایش داشته است. قیمت تخم مرغ افزایش یافت و به شانه ای ۳۹۰۰۰ الی ۵۸۰۰۰ ریال رسید. برنج داخله درجه یک و درجه دو افزایش قیمت داشت. لوبیا چشم بلبلی و لوبیا سفید نسبت به هفته مشابه ماه قبل افزایش یافت.



در میادین زیر نظر شهرداری تهران لیموشیرین و لوبیا سبز عرضه نمی گردید و پرتقال درجه دو عرضه کمی داشت ولی بقیه اقلام میوه و سبزی تازه را که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار می فروختند.



قیمت گوشت گوسفند و گوشت مرغ نسبت به هفته مشابه ماه قبل افزایش یافت.

خبرهای پیاپی

خبرهای پیاپی


حوادث بزرگ را اطلاع میدهند





همه خبر ها بوی تشدید درگیری ها و وخامت اوضاع در ایران و منطقه میدهد. این خبرها، آن دروغ هائی نیست که دولتی ها و امام جمعه ها و فرماندهان تحویل مردم می دهند و صدا و سیما در بوق می کند. این خبرها از جنس دیگری اند. هم حقیقت دارند و هم پیش درآمد حوادث تازه ای در ایران و منطقه اند.



- ایران دهکده های مرزی عراق را در پیگرد پ. ک. ک بمباران می کند.



- عراق اردوگاه اشرف را با خاک و خون درمی نوردد.



- هواپیمای باری نظامی ایران حامل پول واسلحه برای عرب ها در ترکیه متوقف می شود.



- کشتی جنگی ایران در دریای مدیترانه توقیف می شود.



- عوامل سپاه در جنوب لیبی گیر افتاده اند.



- سردار آقاجانی در رابطه با فروش اسلحه در نیجریه دستگیر می شود.



....



- سران سپاه از فرار دو خلبان لیبی با هواپیماهای نظامی به جزیره مالت بشدت نگران شده اند و از انعکاس آموزنده آن در ایران می ترسند.



- شماری از نیروهای انتظامی که حاضر به تیرندازی به روی تظاهرکنندگان 10 اسفند نشدند، بازداشت شده و تحت فشار قرار گرفته اند تا به ارتباط داشتن با جنبش مردم اعتراف کنند. سرنوشت افسران ارتش لیبی را که به روی مردم لیبی آتش نگشودند و قذافی فرمان اعدام آنها را داد، پیدا خواهند کرد؟



- با اعزام یک گروه جدید عوامل امنیتی به داخل سپاه و بسیج و نیروی انتظامی، کوشش می شود تاهر گونه جنبش سرپیچی را در نطفه خفه کنند.



- احتمال دستگیری رحیم مشائی!

مرگ دو فعال شیعه بحرینی در زندان

مرگ دو فعال شیعه بحرینی در زندان




بی بی سی : مرگ دو فعال شیعه بحرینی که در پی چندین هفته تظاهرات بازداشت شده بودند، موجب نگرانی از احتمال شکنجه فعالان در دوران بازداشت شده است.



به گفته وزیر کشور بحرین، مرگ یکی از بازداشت شدگان موسوم به علی عیسی صقر سی و یک ساله در اثر درگیری او با گاردهای زندان بود که می خواستند جلوی اخلال در نظم زندان از سوی او را بگیرند.



وزارت کشور بحرین گفت بازداشتی دیگر که زکریا راشد حسن نام داشت و 40 ساله بود در اثر بیماری خونی در گذشت.



چندین نفر از بازداشت شدگان از شکنجه در دوران بازداشت خود شکایت کرده اند.



اما دولت بحرین این اتهامات را رد می کند.



ماه گذشته در پی هفته ها تظاهرات ضددولتی، مقررات وضعیت فوق العاده در بحرین به اجرا گذاشته شد.



در بحرین دستگاه حکومت پادشاهی این کشور که سنی مذهب است متهم شده است که علیه اکثریت شیعه تبعیض قائل می شود.



تظاهرات ضد دولتی شیعیان که در 14 فوریه آغاز شد مورد سرکوب شدید نیروهای امنیتی قرار گرفته و تا کنون بیست و پنج کشته برجای گذاشته است.



گروه های مدافع حقوق بشر می گویند که تاکنون بیش از 400 نفر از جمله چند فعال حقوق بشر، وبلاگ نویس، پزشک وهواداران گروه های مخالف دولت بازداشت شده اند.



مرگ دوفعال شیعه

علی عیسی، فعال شیعه بعد از انتقال به بیمارستان در گذشت.



تصاویری که قبل از به خاک سپاری از جسد او گرفته شده است جای ضربات شلاق بر پشت او را نشان می دهد و بر ران، دست و پای او هم کبودی های زیادی به چشم می خورد.



وزارت کشور بحرین می گوید که علی عیسی صقر در 13 ماه مارس به اتهام تلاش برای کشتن یک مامور پلیس بازداشت شده بود.



وزارت کشور بحرین در مورد علت مرگ زکریا راشد حسن، بازداشتی دیگر گفته که اورا مرده در سلولش یافته اند وبعد از کالبدشکافی علت مرگ او بیماری خونی و کم خونی تشخیص داده شده است.



زکریا راشد حسن دوم ماه آوریل به اتهام نشر اکاذیب، ایجاد فرقه گرایی و درخواست سرنگونی رژیم بحرین در سایت های اینترنتی بازداشت شده بود.



فعالان حقوق بشر می گویند که این دو نفر تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفته و احتمالا به همین دلیل جان خود را ازدست داده اند.



نبیل رجب از مرکز حقوق بشر بحرین می گوید که به باور او این دو در زندان کشته شده اند.



ایجاد رعب و وحشت

روز دوشنبه یازدهم آوریل مقامات بحرین آقای رجب را متهم کردند که تصاویر گمراه کننده و ساختگی در اینترنت منتشر می کند و او را برای بازجویی به دادستانی فراخوانده بودند.



درهمین حال به گفته سردبیر پیشین روزنامه الوسط، مهمترین نشریه مخالفان بحرین دادستانی او را هم به دلیل انتشار مطالب نادرست از تظاهرات ضد دولتی فراخوانده است.



پیشتر، نیروهای امنیتی بحرین، عبدالهادی الخواجه، سرشناس ترین فعال حقوق بشر بحرین را پس از ضرب و شتم، بازداشت کردند.



شدت این ضرب و شتم به حدی بود که آقای الخواجه از هوش رفت.



مریم الخواجه، دختر این فعال حقوق بشر بحرینی گفته است نیروهای امنیتی روز شنبه (نهم آوریل) در خانه را شکستند، آقای الخواجه را به شدت کتک زدند و سپس او را با خود بردند.



اعتراضات سیاسی در بحرین از اواسط ماه فوریه و با تجمع معترضان در یکی از میدان‌های شهر منامه، پایتخت، و درخواست از خاندان حکومتی آل خلیفه برای اصلاحات سیاسی، پیشبرد نظام مشروطه سلطنتی و مبارزه با فساد آغاز شد.

حسینیان: نیروهای نظامی را آماده کنیم

حسینیان: نیروهای نظامی را آماده کنیم

نازنین کامدار

همزمان با افزایش تنش ها در بحرین و مداخله نظامی عربستان سعودی در این کشور، حامیان دولت در مجلس خواستار حمله نظامی به بحرین و درگیری نظامی با عربستان شدند.



روح الله حسینیان، رئیس فراکسیون مشهور به فراکسیون دولتیان دیروز اعلام کرد: "ما حتما باید در برابر اردوکشی دولت پادشاهی عربستان به بحرین و کشتار وسیع مردم مسلمان بحرین موضع قاطع‌تری می‌گرفتیم و یک موضع بین‌المللی اتخاذ می‌کردیم. حتی نظر من بر این بود که دولت ایران نباید از این ابا داشته باشد که وقتی دولت عربستان قشون کشی می‌کند، ما هم باید نیروهای نظامی خود را آماده کنیم و اجازه ندهیم مرزهای عربستان سعودی به ما نزدیک شود".



به گزارش فارس، حسینیان در پاسخ به اینکه "استفاده از نیروی نظامی هیچ‌گاه در طول جمهوری اسلامی سابقه نداشته است"، گفته: "اکنون یک فرصت استثنایی پیش آمده و نباید از این فرصت، به خاطر محافظه‌کاری کنار بکشیم و اجازه دهیم دشمنان ما در منطقه به اشغال نظامی بپردازند. در شرایط حاضر مردم بحرین بیش از بقیه تحت فشار هستند ودنیا به دلیل شیعه بودن مردم این کشور، مسائل بحرین را عمدا مغفول می‌گذارد؛ لذا ما باید بیش از این در این زمینه فعال می‌بودیم".



پیشنهاد حسینیان در حالی مطرح شد که برخی از نمایندگان هم نسبت به عدم تحرکت دیپلماتیک جمهوری اسلامی در ماجرای بحرین معترض بودند و در نطق ها و یا تذکرات خود خواستار "اقدامی بیش از دیپلماسی" شدند.هر چند هیچکدام به صراحت حسینیان از جنگ با عربستان سعودی سخن نگفتند.



بنا به نوشته ایسنا، کاظم جلالی،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی روز گذشته



گفت: "كساني كه در امور داخلي بحرين مداخله كردند بايد بدانند كه اشتباه آنها قابل جبران نيست و آنها با چالش جدي روبرو خواهند شد. پديده سپر جزيره كه از سوي برخي‌ها از جمله آل سعود مطرح مي‌شود در بحث داخلي به هيچ‌وجه قابل پذيرش نيست".



از سوی دیگر حسن غفوری فرد و یک نماینده دیگر دیروز به اظهارات حسینیان واکنش نشان دادند و مخالفت خود با پیشنهاد وی را ابراز کردند.غفوری فرد که از جمله محافظه کاران سنتی محسوب می شود، در واکنش به حسینیان به نوشته سایت آفتاب، گفته است:" تصمیم‌گیری درباره استفاده از نیروی نظامی به بحرین در مرحله اول با فرماندهی کل قوا است و در صورتی‌که ولی‌فقیه مصلحتی را تشخیص دهند، حتما انجام خواهد شد. اما طبق قانون اساسی این کار امکان ندارد و قانون اساسی این اجازه را نداده است، مگر اینکه منافع جمهوری اسلامی ایران در خطر باشد".







وی ادامه داده: "اگر نخواهیم از اختیارات فرمانده کل قوا استفاده کنیم، به نظر می‌رسد که قانون اساسی این اجازه را به ما نمی‌دهد. اما اگر ولی‌فقیه تشخیص دهند که جهان اسلام در خطر است، می‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند".



روزگذشته همچنین دو مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی نیز بی آنکه از حمله نظامی بر علیه عربستان سخن بگویند به تحولات بحرین اشاره کردند.



بنا به گزارش جوان آنلاین، عطاآالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی گفته است: "سربازهای عربستانی ای كه به اين كشورها خصوصا بحرين هجوم مي‌برند مزدوران استكبار جهاني هستند كه مسلمانان را دوره مي‌كنند و از جنايات آنها لذت مي‌برند. آنها مزدوران مزد بده هستند يعني از استكبار نه تنها مزدي دريافت نمي‌كنند بلكه براي كارهايشان مزد هم مي‌دهند".



حسين سلامي، جانشين فرمانده كل سپاه نیز آنطور که فارس گزارش داده در اظهار نظری درباره ماجرای بحرین گفته است: "ما مداخله نظامي يك كشور در كشور ديگر را محكوم مي‌كنيم بخصوص اينكه اين‌گونه دخالت‌ها موجب سركوب فعاليت‌هاي مردمي و كشتار مردم بيگناه شود".



سخنان این فرمانده سپاه اینچنین ادامه یافته است: "در امور داخلی بحرین و دیگر کشورها از سوی ایران هيچگونه دخالتي صورت نگرفته و اينها براي سرپوش گذاشتن بر مداخلات مستقيم و نظامي غربي‌ها و خود حاكمان است و اگر شاهد و دليلي وجود داشت حتما ارائه مي‌شد".



علاوه بر این، رئیس سابق مرکز تحقیقات جنگ سپاه نیز از "ریسک بزرگ" لشگرکشی به بحرین سخن گفته است.



به گزارش سایت آفتاب، سردار کرمی راد در واکنش به تلاش های جنگ خواهانه افراطیون گفته است: "استفاده جمهوری اسلامی از نیروی نظامی یک ریسک بزرگ و خطرناک است. درست است که ما ترس و هراسی از هیچ قدرتی نداریم و در حد آمادگی کامل دفاعی هستیم، اما هیچ‌گاه نباید بهانه دست دشمن بدهیم. ضمن اینکه ورود نظام ما به یک کشور به لحاظ عرف بین‌الملل هم وجهه خوبی ندارد".

فرد فحاش به فائزه هاشمی بازداشت شد"

فرد فحاش به فائزه هاشمی بازداشت شد"


دادنا: دادستان کل کشور گفت فردی که به فائزه هاشمی فحاشی کرده بود بازداشت شد و پرونده ای در این باره بر علیه وی تشکیل شده است.



به گزارش خبرآنلاین؛ دادستان کل کشور گفت فردی که به فائزه هاشمی فحاشی کرده بود بازداشت شد و پرونده ای در این باره بر علیه وی تشکیل شده است.



محسنی اژه ای افزود: "برخی از مقامات امنیتی نیز به دنبال سایر متهمانی هستند که به صورت خودسر امنیت اخلاقی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند."



در روزهای گذشته انتشار فیلم فحاشیهای رکیک به فائزه هاشمی، فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث واکنشهای فراوانی در میان جامعه و نخبه گان شد. وزیر اطلاعات نیز از ارسال پرونده اشخاص خودسر به قوه قضائیه خبر داده بود.

وادار کردن شهروندان بهائی به خروج از ایران

فرهاد ثابتان، سخنگوی جامعه جهانی بهایی در مصاحبه با "روز" میگوید که فشارها بر شهروندان بهائی در ایران افزایش یافته و حکومت درصدد است با افزایش این فشارها، شهروندان بهائی ایرانی را وادار به خروج از کشور کند.




تخریب منازل و قبرستان های بهائی، جلوگیری از ادامه تحصیل و اخراج دانشجویان بهائی از دانشگاهها، بازداشت های گسترده شهروندان بهائی و جلوگیری از کسب و کار آنها در ایران از مواردی است که به گفته آقای ثابتان و براساس گزارش های رسانه ها و فعالان حقوق بشرطی سالیان گذشته همواره از سوی حکومت در قبال شهروندان بهائی اعمال شده است.



هفته گذشته نیز اعلام شد حکم 7 تن از سران بهائی که در دادگاه تجدید نظر از 20 سال به دهسال کاهش یافته بود از سوی دادستان کل کشور، برخلاف شریعت تشخیص داده شده و افزایش یافته است.



فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، 7 تن از سران بهائی هستند که با عنوان "گروه یاران" سرپرستی جامعه بهائی در ایران را برعهده داشتند.



مهوش ثابت از اسفند 86 و 6 نفر دیگر از اردیبهشت 87 در بازداشت هستند و حکومت دلیل بازداشت آنها را مسائل امنیتی عنوان کرده و آنها را به جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام متهم کرده است اما جامعه بهائی همواره این مساله را رد کرده و این اتهامات را بی اساس میخواند.







دادگاه تجدید نظر خلاف شریعت حکم داد



افزایش حکم دادگاه تجدید نظر از سوی دادستان از ده سال به 20 سال موضوعی است که آقای ثابتان به "روز" توضیح می دهد: این مساله به صورت شفاهی به زندانیان بهائی ابلاغ شده و به صورت کتبی تاکنون ابلاغی صورت نگرفته است و دقیقا ما جزئیات این حکم را نمی دانیم که تحت چه شرایطی و روی چه اصلی صورت گرفته است و به نظر می رسد می خواهند هر چه بیشتر آنها را تحت فشار قرار دهند.



او می افزاید: دادستان کل کشور گفته است که حکم دادگاه تجدید نظر مخالف شریعت بوده. یعنی موازین قانونی و استینافی که داده شده، تحت تاثیر برداشت شخصی دادستان از شریعت قرار گرفته و ما به شدت از این مساله نگران هستیم.



افزایش حکم محکومیت 7 تن از سران بهائی به 20 سال تاکنون به وکلای آنها ابلاغ نشده. آقای ثابتان می گوید: براساس قانون باید به صورت کتبی کم را به وکلا ابلاغ کنند اما تاکنون این امر صورت نگرفته و مشخص هم نیست آیا اینکار را خواهند کرد یا نه. وقتی حکم را کتبی ابلاغ می کنند می توانیم تجزیه و تحلیل کنیم که آیا با قوانین ایران همخوانی دارد و برچه اساسی این امر صورت گرفته. اما همین عدم ابلاغ کتبی حکم نشان می دهد که این 7 نفر بی گناه هستند وگرنه چه دلیلی دارد که این کار را نکنند؟



اعضای "گروه یاران" در زندان رجایی شهر به سر می برند؛ از سخنگوی جامعه بهائی درباره شرایط و وضعیت آنها می پرسم. می گوید: ما نمی توانیم با آنها به طور مستقیم صحبت کنیم و چنین امکانی وجود ندارد لذا نمی توانیم وضعیت آنها را بدانیم آنچه از خانواده و فامیل هایشان می شنویم این است که به طور نسبی حالشان خوب است؛ اما میدانید که زندان رجایی شهر از مخوف ترین زندان های ایران است که اشرار، جانیان خطرناک و زندانیانی با جرم ها و محکومیت های سنگین در آنجا به سر می برند و زندانیان سیاسی و وجدان چه بهائی و چه غیر بهائی با این افراد متاسفانه مخلوط هستند و این نیز باعث نگرانی است.



آقای ثابتان می گوید که این 7 نفر با تلفن با خانواده ها و بستگان خود در ارتباط هستند اما ملاقات های آنها غیر متناوب و به صورت کابینی است و هر موقع مسئولین اراده می کنند اجازه این ملاقات ها را می دهند و هر موقع نخواهند نمی دهند.



به گفته او، این زندانیان از حداقل حقوق قانونی خود نیز بهره مند نیستند و برخی از آنها از بیماری هایی رنج می برند که نگرانی ها را نسبت به وضعیت آنها افزایش داده است.



اما جامعه جهانی بهائی در قبال این رفتار چه خواهد کرد؟ آیا این جامعه راهکارهایی برای برخورد و یا تعدیل احکام صادر شده دارد و اصلا می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد؟ سخنگوی جامعه جهانی بهائی در این زمینه می گوید: جامعه جهانی بهائی در کشورهای مختلف با مقامات کشورها تماس گرفته و اکنون بسیاری از کشورها و همچنین سازمان های حقوق بشری این امر را محکوم کرده اند. خانم کاترین اشتون موضع گرفته و رئیس پارلمان اروپا و خیلی از شخصیت هایی که در جامعه بین الملل فعال هستند صدای خودشان را بلند کرده اند.



او می افزاید: در اصل جامعه جهانی بهائی فعالیت های خود را از این طریق ادامه خواهد داد تا شاید فشارهای بین المللی بتواند تاثیر گذار باشد تا حکومت ایران وقتی زندانیان سیاسی و وجدان اعم از بهائی و غیر بهائی را محکوم می کند حداقل در چارچوب قوانین صورت گیرد و اجازه دهد دیده بان های خارجی به ایران سفر کرده و این روند را از نزدیک ببینند. هرچند که ما معتقدیم بازداشت و محکوم کردن این افراد کاملا بدون اساس و دلیل است اما حداقل درخواست ما این است که در چارچوب قوانین رفتار شود.







80 بهائی در زندان



تنها این 7 نفر نیستند که از شهروندان بهائی در زندان به سر می برند. به گفته آقای ثابتان، بیش از 80 نفر از شهروندان بهائی اکنون در زندان هستند. او توضیح می دهد: برخلاف ادعاهای حکومت، هیچ یک از شهروندان بهائی به دلایل امنیتی بازداشت نشده اند و صد در صد بازداشت آنها به خاطر عقیده آنها یعنی بهائی بودنشان است و تاکنون حکومت برای هیچ یک از بازداشت شده ها در پشت دربهای بسته دادگاهها نتوانسته هیچ مدرکی ارائه دهد.



آقای ثابتان می افزاید: بازداشت شهروندان بهائی همچنان ادامه دارد بخصوص در سمنان، سنگ سر، کرمان و اصفهان و بهائیانی که تجارت می کنند و مغازه و کسب و کاری دارند به صورت غیر مترقبه بازداشت می شوند و یا در بازداشت می مانند و یا با قرار وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه آزاد می شوند و اکنون تعداد به چند صد نفر رسیده که یا در زندان محکومیت خود را می گذرانند، یا در بازداشت هستند و هنوز حکمی برای آنها صادر نشده و یا با قرار وثیقه آزاد شده اند و در انتظار برگزاری دادگاه وصدور حکم هستند.



بیرون راندن بهائیان از کشور



اما برخورد با شهروندان بهائی تنها در بازداشت و زندان خلاصه نمی شود. سخنگوی جامعه جهانی بهائی توضیح می دهد: کسب و کار شهروندان بهائی را پلمپ می کنند. دانشجویان بهایی به هیچ عنوان حق ورود به دانشگاهها را ندارند و بعد از ورود به دانشگاهها اگر مشخص شود که بهائی هستند اخراج می شوند. صددرصد یک سیستم از قبل طراحی شده و سیستماتیک وجود دارد که در تمام ابعاد زندگی شهروندان بهائی فشار می آورد حق تحصیل ندارند، حق کسب و کار ندارند، حتی حق کفن و دفن را نیز از بهائیان گرفته اند. به طوریکه در مشهد یک خانم بهائی فوت کرده و یک ماه است جواز کفن و دفن نمیدهند چون قبرستان بهائی ها را تخریب کرده اند و اجازه نمی دهند او را در قبرستان دیگری دفن کنند چون حکومت بهائیان را کافر می داند و اجازه دفن آنها در قبرستان های مسلمانان را نمی دهد.



به خروج شهروندان بهائی از ایران اشاره می کنم و می پرسم آیا این همان هدفی نیست که حکومت دنبال میکند؟ آقای ثابتان پاسخ می دهد: دقیقا همین طور است وقتی حداقل ها را برای یک زندگی از فردی می گیرند و فشارهای روحی می آورند و از نظر اقتصادی نیز تحت فشار قرار میدهند فرد ناچار از خروج از کشور می شود. با همه این فشارها میخواهند شهروندان بهائی را از کشورشان برانند. متاسفانه روند حکومت این است که یا باید همه مسلمان باشند آن هم از نوع شیعه خاصی که معتقد به ولایت فقیه باشد یا نباید زندگی کند می بینیم که حتی نسبت به مسیحیان و دراویش هم این فشارها وجود دارد و حکومت هر ایده و دیدگاهی غیر از ایده و دیدگاه رسمی خود را بر نمی تابد.



جمهوری اسلامی آئین بهائیت را که در قرن نوزدهم میلادی به وجود آمده و بیش از 7 میلیون پیرو دارد "فرقه ضاله" میداند و بر این اساس پیروان این آئین را از حقوق شهروندی خود محروم میکند.



آنچه که آقای ثابتان به عنوان یک سیستم از قبل طراحی شده و سیستماتیک برای برخورد با شهروندان بهائی از آن سخن می گوید در برخی نامه های مسولین جمهوری اسلامی به چشم می خورد.



7 آبان ماه 84، سردار فیروز آبادی به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در نامه ای خطاب به وزارت اطلاعات، بسیج، نیروی انتظامی، سپاه و فرمانده ارتش از آئین بهائیت با عنوان "فرقه ضاله" نام برده و دستور داده است که گزارش کاملی از "کلیه فعالیت های این فرقه ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهت شناسایی کلیه افراد این فرقه های ضاله" به صورت محرمانه جمع آوری شود. رونوشت این نامه که مهر "خیلی محرمانه" بر بالای آن به چشم می خورد به رئیس وقت قوه قضائیه و رئیس دفتر رهبری، فرستاده شده است.



این امر در نامه محرمانه سید محمد رضا هاشمی گلپایگانی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس دفتر رهبری در 6 اسفند کاملا مشهود است چنانچه او در این نامه به جلسه ای با حضور رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده و به عنوان نتیجه و تصمیم این جلسه نوشته است که " برخورد نظام با آنان (بهائیان) باید طوری باشد که راه ترقی و توسعه آنان مسدود شود.







شماره: ١٣٢٧/

بسمه تعالی





تاریخ: ٦/١٣/٦٩



آرم شورایعالی



پیوست: ندارد

شورایعالی انقلاب فرهنگی

انقلاب فرهنگی







شورای عالی انقلاب فرهنگی









محرمانه



حضرت حجت الاسلام جناب آقای محمدی گلپایگانی



ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری



سلام علیکم



بعد از تحیات , عطف برنامه شماره ٧٨٣/١ س مورخ ١٠دی٦٩ دائر بر ابلاغ اوامر مقام معظم رهبری به



ریاست محترم جمهوری در رابطه با مسائل بهائیان به استحضار میرساند حسب ارجاع ریاست محترم جمهوری و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی موضوع جهت طرح و بررسی در دستور جلسه `١٢٨ مورخ ١٦بهمن٦٩ و ١١٩ مورخ، ٢بهمن٦٩ شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و در تعقیب مذاکرات و مراتبی که در جلسه ١١٢ مورخ ٢مرداد٦٦ شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست مقام معظم رهبری ( رئیس و عضو شورایعالی) در این خصوص بعمل امده بود، نظرات و اوامر اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با مسائل بهائیان به اطلاع شورایعالی رسید و با عنایت به مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مسائل شرعی و قانونی و سیاستهای عمومی کشور مورد مذاکره و مدافه و اعلام نظر واقع گردید و در راستای تعیین و پیشنهاد سیاست صحیح و معقول در برخورد با مسائل مذکور و با عطف توجه خاص به اوامر مقام عظیم الشان رهبری جمهوری اسلامی ایران دائر بر آنکه " در این رابطه سیاست گذاری درستی بشود تا همه بفهمند چه کار باید بشود یا نشود" ماحصل مذاکرات و پیشنهادات بشرح زیر جمع بندی گردید و ریاست محترم جمهوری و رئیس شورایعامی انقلاب فرهنگی ضمن مناسب دانستن نتیجه مذاکرات و پیشنهادات مقرر فرمودند مراتب به استحضار مقام معظم رهبری رسانده شود تا ضمن ارشادات لازم بهر ترتیب که صلاحدید میفرمایند عمل شود.







جمع بندی نتایج مذاکرات و پئشنهادات



الف: جایگاه کلی بها ئیان در نظام مملکتی



1. بدون جهت آنان از مملکت اخراج نمی شوند



2. بی دلیل آنان دستگیر، زندانی و یا مجازات نمی شوند



3. بر خورد نظام با آنان باید طوری باشد که راه ترقی و توسعهء آنان مسدود شود.



ب- جایگاه فرهنگی



1. در مدارس چنانچه اظهار نکردند بهائی اند ثبت نام شوند



2. حتی المقدور در مدارسی که کادر قوی و مسلط بر مسائل عقیدتی دارند ثبت نام شوند



3. در دانشگاهها چه در ورود و چه در حین تحصیل چنانچه احراز شد بهائی اند از دانشگاه محروم شوند



4. فعالیت سیاسی ( جاسوسی ) آنها با وضع قوانین و مقررات دولتی پاسخ داده شده و فعالیتهای اعتقادی و تبلیغی را با فعالیتهای دینی، تبلیغی و فرهنگی پاسخ داد.



5. موسسات تبلیعی ( مانند سازمان تبلیغات اسلامی ) شعبه ای مستقل برای مقابله با فعالیتهای اعتقادی و تبلیغی بهائیت تأسیس نمایند.



6. جهت مقابله و از بین بردن ریشه های فرهنگی آنان در خارج از کشور پیشنهاد و طرح تهیه شود.



ج: جایگاه حقوقی و اجتماعی



1. در اختیار گذاردن وسایل معاش در حد متعارف که در اختیار همه آحاد ملت قرار داده می شود.



2. امکانات جهت زندگی معمولی و حقوق عمومی مانند سایر شهروندان ایرانی از قبیل دفترچه بسیج، گذرنامه، جواز دفن، اجازه کار و امثال اینها تا جائی که تشویق به بهائیت نشوند.



3. در صورت ابراز بهائی بودن اجازه استخدام ندارند.



4. پستهای موثر ( مانند معلمی و...) به آنان داده نشود.







با آرزوی توفیقات الهی



دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی



دکتر سید محمد رضا هاشمی گلپایگانی



امضاء







بسمه تعالی



مصوبه شورایعالی محترم کافی بنظر می رسد



از توجه و اهتمام آقایان متشکرم



امضاء



سید علی خامنه ای







در این نامه در خصوص جایگاه فرهنگی بهائیان آمده است: در مدارس چنانچه اظهار نکردند بهائی اند ثبت نام شوند. حتی المقدور در مدارسی که کادر قوی و مسلط بر مسائل عقیدتی دارند ثبت نام شوند و در دانشگاهها چه در ورود و چه در حین تحصیل چنانچه احراز شد بهائی اند از دانشگاه محروم شوند.



در خصوص جایگاه حقوقی و اجتماعی نیز تصریح شده است که "در صورت ابراز بهائی بودن اجازه استخدام ندارند".

عکس/ تجمع بسیجی ها (آنها برای تظاهرات و تجمع نیازی به مجوز ندارند) در مقابل سفارت عربستان

عکس/ تجمع بسیجی ها (آنها برای تظاهرات و تجمع نیازی به مجوز ندارند) در مقابل سفارت عربستان







انفجار قم "تروریستی" بود

با گذشت دو ماه از حادثه انفجار مهیب خط لوله گاز در نزدیکی شهر قم، یک مقام جمهوری اسلامی به طور رسمی اعلام کرد این اتفاق یک حادثه "تروریستی" بوده است.




پرویز سروری، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس روز گذشته با اعلام این خبر، انفجار فوق را کار "گروهک های تروریستی" دانست.این در حالی است که در همان هنگام، مجید بوجارزاده از مسئولان شرکت ملی گاز هم گفته بود: "علت سه انفجار همزمان در خطوط لوله انتقال گاز در منطقه سلفچگان در استان قم، مسائل فنی نبوده است."



همچنین بامداد روز جمعه 19 فروردین ماه نیز سه رشته خط لوله 56 اینچی انتقال گاز طبیعی ایران در استان قم منفجر شد. این انفجار در 74 کیلومتری جاده دلیجان به قم روی داد.



پرویز سروری اگرچه به طور مشخص گروه خاصی را به عنوان مسئول این حادثه معرفی نکرده اما گفته است که "نیروهای اطلاعاتی و امنیتی با دستگیری تعداد زیادی از عوامل عملیات های تروریستی گروهک پژاک در مرزهای غربی برنامه ریزی جامعی را برای جلوگیری از تکرار این وقایع در دستور کار دارند."



اهالی شهر قم و مناطق اطراف آن، بامداد روز جمعه 22 بهمن با لرزش شدید خانه ها و صدای مهیبی از خواب پریدند. ساعتی پس از این حادثه، شرکت ملی گاز ایران (منطقه قم) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد این صدای مهیب در واقع انفجاری بوده که بر اثر آن خط لوله گازرسانی سراسری در منطقه سلفچگان قم دچار حریق گردیده است.



در آن هنگام سایت "آینده" خبر داده بود که به دنبال این انفجار، علاوه بر لرزیدن شیشه‌های ساختمان‌ها و قرمز رنگ شدن آسمان "ذرات معلق زیادی" نیز در هوا قابل مشاهده بوده است.



عکس هایی که از این انفجار در شبکه های اجتماعی اینترنتی و سایت های خبری منتشر شد، نشانگر از ستونی قرمز مایل به نارنجی از دود و آتش بود که تا صدها متر در آسمان بالا رفته بود.



شهروندان قمی در وبلاگ های خود این شعله ها را به صحنه ای مانند "انفجار بمب اتم" تشبیه کردند.



اتفاقی که به نوشته این سایت، مردم قم را به تكاپو انداخت و با وجود آنكه معمولا در صبح زود جمعه بسیاری استراحت می‌كنند، ترددهای گسترده‌ای در این شهر به وجود آورده بود.



محل وقوع این حادثه در حدود 25 کیلومتری غرب شهر قم گزارش شد؛ منطقه ای که فاصله زیادی با تاسیسات غنی سازی اورانیوم فوردو ندارد. این تاسیسات دومین مرکز غنی سازی اورانیوم ایران است که سال گذشته راه اندازی شد.



برابر گزارش های رسمی، در اثر این حادثه 3 خط لوله یک هزار پوندی انتقال گاز منفجر شده اما هیچ‌گونه تلفات جانی به همراه نداشته است.







هشدار درباره ناامنی خط انتقال انرژی



رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس هشتم در بحش دیگری از گفت و گوی خود با خبرگزاری "مهر" از تشکیل "جلسه ویژه" کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزارت اطلاعات، نفت و نیروی انتظامی برای "بررسی امنیت خطوط انتقال انرژی ایران" خبر داده است.



خاک ایران یکی از بزرگترین ترانزیت های سوخت و دیگر حامل های انرژی در جهان است که سالانه میلیاردها لیتر نفت و گاز از آن عبور می کند و به اروپا و آسیا وارد می شود.



سروری در این رابطه گفته است که "گروهک​های تروریستی با خرابکاری درخط لوله انتقال گاز استان قم به دنبال ایجاد ناامنی در مسیر انتقال انرژی هستند."



به گفته رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس، "دشمنان انقلاب اسلامی ایران" در راستای "انحراف افکار عمومی ملت ها از تحولات عمیق منطقه" در تلاش هستند "گروهک های تروریستی را جهت عملیات ترور وانفجار در منطقه سازماندهی کنند."



او در این خصوص توضیح داد که "گروهک های تروریستی با خرابکاری درخط لوله انتقال گاز استان قم به دنبال ایجاد نا امنی در مسیرانتقال انرژی در کشور هستند لذا وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی باید پوشش امنیتی خطوط انتقال انرژی را افزایش دهند."

لوران باگبو، رییس جمهور خودخوانده ساحل عاج، دستگیر شد

لوران باگبو، رییس جمهور خودخوانده ساحل عاج، دستگیر شد


*یک نماینده مجلس اندونزی از حزب اسلامی بخاطر تماشای فیلم پورنو استعفا داد

لوران باگبو، رییس جمهور خودخوانده ساحل عاج، دستگیر شد



رادیو فردا : گزارش‌های رسیده حاکی است که لوران باگبو، رییس جمهور شکست خورده در انتخابات ساحل عاج، روز دوشنبه در اقامتگاه خود در آبیجان «توسط نیروهای ویژه فرانسوی» دستگیر و به رهبران گروه مخالف وی تحویل داده شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مطلب را ژان-مارک سیمون، سفیر فرانسه در ساحل عاج به این خبرگزاری اطلاع داده‌است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش می‌دهد که بامداد روز دوشنبه بیش از ۳۰ نفربر زرهی به سوی اقامتگاه لوران باگبو در حرکت بوده‌اند و نظامیان فرانسوی وارد ساختمان منزل باگبو شده‌اند.

یکی از سخنگوهای آلاسان واتارا، رئیس جمهور به‌رسمیت شناخته شده ساحل عاج، نیز به رویترز گفته است که نیروهای وتارا هم‌اینک، لوران باگبو را همراه خود به هتلی در آبیجان، پایتخت ساحل عاج برده‌اند.

یک مقام‌ وزارت دفاع فرانسه نیز به طور جداگانه خبر بازداشت لوران باگبو را تأیید کرده ولی گفته‌است که وی توسط نیروهای وتارا و با پشتیبانی نیروهای سازمان ملل و فرانسه بازداشت شده‌است.



یک نماینده مجلس اندونزی از حزب اسلامی بخاطر تماشای فیلم پورنو استعفا داد



بی بی بی : یک نماینده مجلس اندونزی از حزب اسلامی که فعالانه در تدوین قوانین علیه پورنوگرافی نقش داشت، پس از آن که معلوم شد در مجلس تصاویر پورنو دیده، استعفا داد.

از آقای آریفینتو، عضو به حزب اسلامی عدالت و رفاه، در حین تماشای این تصاویر عکسبرداری شده بود.

او گفته است که به طور تصادفی به آدرس یک سایت اینترنتی که در ای میلی برایش فرستاده شده بود، رفته است.

رنوگرافی در سیاست اندونزی، به مقوله ای مهم تبدیل شده است.

آقای آریفینتو از تمام اعضای حزب خود و مجلس عذرخواهی کرده است.

او در یک کنفرانس خبری گفت که به فعالیت خود در حزب ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا توبه کند و با قرائت قرآن، انسان بهتری شود.

خبرنگار بی بی سی در جاکارتا می گوید حزب اسلامی عدالت و رفاه، حامی سفت و سخت تصویب قوانین علیه پورنوگرافی بود و به همین جهت، وقتی یکی از نمایندگانش درگیر رسوایی بر سر این مساله شد، از خود نرمشی در قبال او نشان نداد.

در صورتی که ثابت شود، آقای آریفینتو در حال دانلود کردن فیلم پورنو بوده، او با قوانینی تحت پیگرد قرار می گیرد که حزب او به دنبال وضع آنها بوده است.

پیروان سایر مذاهب در اندونزی و مسلمانان میانه رو از قوانین ضد پورنوگرافی انتقاد کرده و آنها را مغایر با آزادی های فردی دانسته اند.

کاندیدای تازه؛ جنجال زودهنگام

خبر احتمال نامزدی منوچهر متکی در انتخابات ریاست جمهوری آینده بر فهرست اخبارجنجالی و زودهنگام انتخاباتی افزوده شد. خبرگزاری پانا نوشته است که منوچهر متکی بعد از خداحافظی با صندلی وزارت امور خارجه، دفتری در شمال تهران تاسیس کرده ولی از علت تاسیس و فعالیت‌های آن اطلاعی در دست نیست.






این در حالیست که طی ماه‌های گذشته برخی از اصول‌گرایان از فعالیت‌های رحیم‌مشایی برای حضور در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، ابراز نگرانی کرده‌اند. بنابراخبار منتشر شده توسط سایت‌های اصول‌گرا، رییس دفتر احمدی‌نژاد مدت‌هاست تلاش برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری را آغاز کرده است.

در روزهای گذشته زمزمه راه اندازی روزنامه‌ای از سوی رحیم‌مشایی به جنجال تازه ای در رسانه‌ها دامن زد. گفته می‌شود رحیم‌مشایی تلاش دارد برای انتشاردیدگاه‌های خود از همه طیف‌های روزنامه‌نگاران و از جمله روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب استفاده کند. سایت‌های اصول‌گرا با اعلام این خبر افزوده بودند که دستمزدهای روزنامه مشایی دو برابر دستمزدهای دیگر روزنامه‌‌هاست. چندی پیش رحیم‌مشایی با انتقاد از تحریف دیدگاه‌‌های خود گفته بود یک جریان بولتن‌نویس حرفه‌ای به صورت متمرکز، مشغول تولید خبرهای تحریف شده یا کاملا جعلی برای مراجع سیاسی و فرهنگی کشور هستند.

از سوی دیگر پیش از تعطیلات نوروزی یک عضو کمیسیون ماده ده احزاب اعلام کرده بود که هفت تشکل که مورد حمایت رحیم‌مشایی هستند درخواست مجوز کرده‌اند. پیش از آن نیز خبر اعلام موجودیت "جامعه وعاظ ولایی" که ازروحانیون طرفدار مشایی تشکیل شده است باعث بروز اعتراضاتی در میان اصول گرایان و به خصوص برخی از اعضای جامعه مدرسین شده بود.

در همین حال یک سایت نزدیک به احمدی‌نژاد نوشته است که برخی از اصول‌گرایان بر این عقیده هستند که جریان احمدی‌نژاد نباید تحت هیچ شرایطی در دور بعدی ادامه یابد. سایت "دولت یار" از مجلس و صدا و سیما با عنوان اصول‌گرایان مخالف ادامه کار جریان احمدی‌نژاد نام برده و نوشته است که آن‌ها با در اختیار داشتن بودجه‌های جنگ نرم، بولتن‌های تخریبی فراوانی علیه دولت منتشر می‌کنند.



به نوشته دولت‌یار، این بولتن‌ها به صورت روزانه تهیه و برای اشخاص موثر در جمهوری اسلامی فرستاده می‌شود. این سایت ادامه داده است: یک نهاد بسیار موثر که بودجه‌های کلان دولتی برای مبارزه با جنگ نرم دریافت می‌کند، با اختصاص ساختمان مستقل و به‌کارگیری نیروهای حرفه‌ای به طور مشخص برای تخریب مشایی فعالیت می‌کند.

اکنون و با خروج رحیم‌مشایی از نهاد ریاست‌جمهوری، گمانه‌زنی‌ها درباره امکان حضور وی در انتخابات به شدت افزایش یافته است. پیش از این و به دنبال طرح برخی بحث‌ها از سوی مشایی درباره مسایلی چون مکتب ایرانی و یا بحث و ستایش وی از کوروش، برخی از رسانه‌های اصول‌گرا علت بیان چنین سخنانی را جذب برخی ازلایه‌های مردم برای انتخابات دانسته بودند.

همزمان با افزایش تحرکات اسفندیار رحیم مشایی برای مطرح کردن خود به عنوان گزینه مورد حمایت محمود احمدی نژاد در دوره یازدهم ریاست جمهوری و پیوند زدن این تکاپو با ماجرای ظهور امام دوازدهم شیعیان، اصول‌گرایان واکنش گسترده‌ای را به این موضوع نشان داده و بار دیگر نوک پیکان حملات این جریان، متوجه آنچه که جریان انحرافی و یا فتنه جدید شناخته می شود، شده است. از دیگر سو احمدی نژاد نیز با ارتقاء حمید بقایی، معاون گردشگری خود به معاونت اجرایی و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری، بار دیگر نشان داد که حاضر به مصالحه بر سر جریان مشهور به "مشائی-بقایی" نیست.

این انتقادات باعث آن شده است که وب‌سایت‌های حامی مشایی نیز دست به حمله متقابل بزنند. پس از انتقادات شریعتمداری از رحیم‌مشایی، وب‌سایت "ابصار نیوز" با انتشار مطلبی خطاب به مدیرمسوول کیهان نوشته است: "چیزی که امروز عیان است این است که گویا دم شما هم امتداد‌‌‌ همان دم‌هایی است که در جایی اظهار داشته بود آقایان محدوده دمشان را معلوم کنند تا ما پا روی آن نگذاریم ". این یادداشت از شریعتمداری با عنوان مدیری نام برده که "علاوه بر فعالیت رسانه‌ای، خود را فیلسوف، مجتهد و فقیه جامع الشرایط می‌داند". این سایت ریشه حملات سال‌های اخیر شریعتمداری به دولت را ترس از به خطر افتادن آینده سیاسی وی و هم حزبی‌های مدیرمسئول کیهان دانسته و نوشته است: "جریان تکفیری از همین الان به تلاش افتاده تا برای انتخابات مجلس دولت را کنار بزند."



در همین حال و با بیشتر شدن احتمال حضور رحیم‌مشایی در انتخابات آینده، انتقادات از وی نیز فزونی گرفته است. عباس سلیمی نمین در گفت‌وگویی با فارس از اسفندیار رحیم‌مشایی و محمدرضا رحیمی با عنوان افرادی نام برده که با تملق از احمدی‌نژاد سعی دارند با بازی‌های فریبکارانه و تبلیغاتی منافع سیاسی و اقتصادی به دست آورند. وی گفته که رحیم‌مشایی و رحیمی دوستدار احمدی‌نژاد نیستند اما به دلیل اینکه می‌بینند نزدیک شدن به رئیس جمهور می‌تواند آن‌ها را برخوردار از امکانات کند به او نزدیک شده و از او تملق‌گویی می‌کنند.

نگرانی‌ها از حضور رحیم‌مشایی در پست ریاست‌جمهوری زمانی قوت گرفت که در اواخر سال گذشته، محمود احمدی‌نژاد طی سخنانی به صراحت از انتخاب رییس‌جمهور آینده سخن گفت. در آن زمان سایت اصول‌گرای ابصارنیوز سخنان احمدی‌نژاد را منتشر کرد، اما پس از چند روز آن را حذف کرد. احمدی‌نژاد گفته بود: "چند تا از دوستان آمده بودند می‌گفتند ما نگران آینده‌ایم، گفتم آینده تعیین شده؛ شما بروید کارتان را بکنید نتیجه حاصل می‌شود. گفت یعنی بعدی کیه؟! گفتم به نظر شما خدا نمی‌داند که بعدی کیست؟ گفت چرا. گفتم پس چه غصه‌ای داری. دیگر گذشت که ملت را سرکار بگذارند و با این طرفی و اون جناحی بازی بر مردم حکومت کنند".



به نوشته ابصار نیوز، احمدی‌نژاد در این جلسه همچنین خطاب به هواداران خود گفت: "نباید در جزئیات متوقف شویم، قبل از انتخابات سال ۸۴ هی می‌گفتم اتفاق بزرگی در راه است، اتفاق بزرگی در راه است، بعد از انتخابات یکی آمد گفت اون اتفاق بزرگ چی بود؟ گفتم اتفاق از این بزرگ‌تر؟"



اسدالله بادامچیان، از اعضای حزب موتلفه و نماینده مجلس نیز به صف منتقدان دولت پیوسته و گفته است: "احساس مي‌شود که برخي از گروه‌هاي داخل اصول‌گرايان، اصحاب قدرت شده‌اند و مي‌خواهند حالا که بر رأس قدرت هستند به هر نحوي که شده اين قدرت را براي خودشان حفظ کنند. آدم شيوه‌هاي گوناگوني را مي‌بيند. همين امسال نيز مي‌بينيد که طرف مي‌گويد من اصلاً کاري به انتخابات ندارم اما وقتي از ورای پرده مي‌بينيم متوجه مي‌شويم طرف، گروه‌های گوناگون انتخاباتي تشکيل داده."



منصور ارضی، از مداحان نزدیک به لایه‌های قدرت در جمهوری‌اسلامی نیز درباره مشایی واحتمال نامزدی وی گفته بود: "تو، رييس دفتر رييس جمهوري يا بنگاه معاملات ملكي داري؟ اين ملعون يهودي‌صفت الان دارد پول خرج مي‌كند براي يك روزي كه اگر بخواهد كانديد شود، آن هم با آن پرونده‌اش و متاسفانه آن آقا (احمدی‌نژاد) مي‌گويد به او كاري نداشته باشيد. انشاء‌الله من به وقتش همه چيز را خواهم گفت".

اگرچه اظهارات محمود احمدی‌نژاد و فعالیت برخی از حامیان وی هم‌چون اسفندیار رحیم‌مشایی و طرح گزینه‌ی علی‌اکبر صالحی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی و وزیر فعلی امور خارجه، نشان از جدی بودن حامیان دولت برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده دارد اما اوج گیری مخالفت‌ها نشان می‌دهد رسیدن به اهداف انتخاباتی حامیان دولت، آسان نخواهد بود.

شجونی:با تطبیق احمدی نژاد به شعیب بن صالح مخالفم/ هاله نور دور سر او را نمی شود رد کرد

خبر آنلاین : گفت وگوی خبرآنلاین با "حجت الاسلام جعفر شجونی" دبیر جامعه وعاظ تهران درباره آسیب شناسی مسائل مربوط به سی دی " ظهور بسیار نزدیک است"




محمدرضا اسدزاده - یکی از چهره های که گفته می شد گروه سازنده سی دی" ظهور بسیار نزدیک است" درباره محتوای این سی دی با او مشورت کرده اند "حجت الاسلام جعفر شجونی" دبیر جامعه وعاظ تهران بود. او در این گفت وگو این مساله را تکذیب کرد. شجونی در نخستین جلسه محرمانه ای که با حضور پناهیان، طائب، قائم مقامی و نادر طالب زاده برگزار شد، اگرچه با مصادیق و تطبیق های سی دی مخالف بود اما با اصل کار مخالفتی نداشت و تحلیلش این بود که موجب ترویج مساله مهدویت و ظهور در جامعه خواهد شد.



بحث ما با او اگرچه سیاسی نبود اما با طرح این مساله که رفتارهای دولت دهم و رویکردهایشان به موضوعات مربوط به مهدویت، منجر به شبهه آفرینی و مخدوش کردن معرفت دینی جامعه شده است به مباحثی از جمله موضوع هاله نور، ارتباط با امام زمان و چاه جمکران و... کشید.



گفت وگوی گروه اندیشه خبرانلاین را با "حجت الاسلام جعفر شجونی" دبیر جامعه وعاظ تهران می خوانید:



******************



اجازه بدهید با این سوال آغاز کنیم که آیا این گونه برخوردکردن با مساله مهدویت مانند تولید این سی دی ظهور و امثال اینها درست است؟ آیا این نوع برخوردها موجب شبهه آفرینی بیشتر نمی شود؟



تعقیب کردن مساله مهدویت بسیار امر مهمی است. من معتقدم عمر ایسم ها و مکتب ها تمام شده و ایسم ها فرو ریخته اند. دو مکتب در جهان باقی مانده است. یکی دموکراسی و دیگری مهدویت. دموکراسی را که آمریکا و اروپا آبرویی برایش باقی نگذاشته اند. تنها چیزی که به نظر من در این جهان باقی مانده مهدویت است.



تعقیب کردن این کار با ارزش است، ادیان دنیا همه مهدی دارند. منتها مهدی آنها فرق می کند با مال ما. اسم ها فرق دارند. مثلا یهودیان می گویند شمعون. زرتشتی ها می گویند کیکاووس یاکی قباد. هر گروهی دنبال مهدی هستند. اما مهدی ما حجت خداست و اوست که کامل است. البته این کاری که با تولید این سی دی کرده اند و موجب بحث جدی درباره مهدویت شده، کار با ارزشی است. اشکالاتی به آن وارد است که باید مشورت می کردند که نکردند.



گفته می شود که این گروه درباره محتوای این سی دی با شما مشورت کردند؟



خیر با من مشورتی نشده. من هم بعدا مطلع شدم و اخیرا این کار را دیدم .



شما خودتان این تطبیق سازی هایی که در این سی دی مطرح شده را قبول دارید؟



باید مشورت می کردند. اینگونه تطبیق ها درست نیست و ممکن است آسیب بزند.



نفرمودید که آیا شماخودتان اینگونه تطبیق کردن افراد را به عنوان یاران امام مهدی (عج) قبول دارید؟



نخیر. مساله همین تطبیق کردن هاست که من هم قبول ندارم. حرفم این است که اگر این تطبیق ها در عالم واقع محقق نشد مشکل به وجود می آورد و برخی موضوع را دست می اندازند. مثلا یادم هست یک بار مرحوم آقای بهلول به من گفتند که من سفیانی را دیدم و سفیانی هم مرده ولی تو نگو چون شبهه به وجود می آورد.



ما در احادیث داریم که تعیین مصادیق و توقیت نهی شده است. درست است؟



بله دقیقا . در احادیث این کار نهی شده است. اصلا تطبیق کردن غلط است. اصل مهدویت باید ترویج شود. با این مصادیق چه کار دارید.



به یاد دارید که از جمله مروجین این تطبیق کردن ها ، بهایی ها بودند. فکر نمی کنید که این تفکر تطبیقی، انتهایش به کار بهایی ها خواهد رسید؟ آنها هم ابتدا از همین شیوه ها استفاده کردند.



قبول دارم . البته اینکه ما تولید کنندگان این سی دی را متهم کنیم ، قبول ندارم . ما بررسی کردیم. اینها آدم های خوبی هستند. خواسته اند کار خیر بکنند. پس کسی نباید به انها تهمت بزند . اما باید مراقب تفکرات بهایی هم بود. این بهایی ها را اینتلیجنت سرویس انگلستان حمایت کرد و بعدها تبدیل شدند به این تفکر انحرافی.



ولی آقای شجونی کار این آقایان تاثیر منفی در افکار عمومی گذاشته است. امروز دینداران متهم به خرافه گرایی می شوند. شما چه نظری دارید؟



ممکن است روی بخشی از افکار عمومی تاثیر منفی بگذارد . من هم مخالفم با ترویج این تطبیق ها. بله. این تطبیق ها اگر تحقق پیدا نکرد تاثیر منفی می گذارد. چون عده ای هم دنبال همین مچ گیری ها و گیر دادن ها هستند. می خواهند آقای احمدی نژاد را خراب کنند. از هر وسیله ای استفاده می کنند.



فکر نمی کنید دو پهلو برخورد کردن باموضوعات منتسب به مهدویت و مهدویت گرایی، موجب شبهه آفرینی های بیشتر شده است؟



شما می دانید که می خواهند رئیس جمهور را خراب کنند. ایشان دنبال حکومت عدالت است. می خواهد عدالت اسلامی برقرار شود. ایشان می گوید الهم عجل لولیک الفرج. آقای احمدی نژاد دنبال نابودی اسرائیل است. ان شا الله. آقای احمدی نژاد دنبال افکار امام است. این است که خیلی ها ایشان را قبول ندارند . کینه هم گرفته اند . یکی همین اسرائیل غاصب است که کینه دارد و هر روز علیه ایشان دسیسه می کند . آقای احمدی نژآد می خواهد اسرائیل را از بین ببرد. چون این اسرائیل موجودی نیست که کسی بتواند با آن زندگی کند . یک عده ای هم در داخل با احمدی نژاد کینه دارند .اینها با احمدی نژاد لج هستند.



بحث ما بحث سیاسی نبود. سوال این بود که وقتی با شایعه ها وشبهه هایی که درباره رئیس جمهور مطرح شده، دو پهلو برخورد می شود، سوء تفاهم ایجاد می شود. مثلا شایع شد که ایشان گفته اند دور سرم هاله نور است، حالا از هاله نور و چاه جمکران و ارتباط با امام زمان به شعیب ابن صالح بودن ایشان می رسیم. به نظر شما اگر از ابتدا محکم برخورد می شد، مساله مهدویت گرایی به اینجا می کشید؟



ببینید من به نظرم ایشان آدم سالمی است.



بحث ما سالم بودن یا نبودن نیست. برخورد با شبهه آفرینی است؟ عرض این است که این حرف ها به اندیشه و معرفت دینی جامعه آسیب زده است. در این سال ها اینقدر خرافه گرایی رواج یافته است و یک دولت اسلامی موظف است جلوی این حرف ها را بگیرد؟



اجازه بدهید. عرضم این است که شما نمی توانید هاله نور دور سر رئیس جمهور را زیر سوال ببرید. من با این تطبیق هایی که شده مخالفم اما نباید موجب شود که فکر کنیم رئیس جمهور آدم مشکل داری است. من یقین دارم که ایشان نماز شبش ترک نمی شود. یک شعری دارد فکر کنم از حافظ است که می گوید: " فیض روح القدس ار باز مدد فرماید/ دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد" ممکن است برای ایشان هاله نور هم وجود داشته باشد. این اشکالی ندارد. ان شاء الله ایشان هم هاله نور داشته باشند.



من هم عرض کردم که با تطبیق دادن مخالفم اما شما می توانید بگویید هاله دور سر رئیس جمهور نیست؟ این همه علمای ما همچون آیت الله بهجت، آقای بها الدینی و بسیاری از عرفای ما این همه از ایشان ارتباط های معنوی ذکر شده است. اینها در جامعه تاثیر بدی داشته ؟



آنها معلمان اخلاق و عرفان بودند. بحث دولت است و اجتماع. مستحضر هستید که حتی معلمان اخلاق و عرفان هم اجازه نمی دادند در دوران حیاتشان این مسائل مطرح شود.



شما از کجا می دانید. شاید احمدی نژاد هم درس عرفان خوانده. من یقین دارم ایشان هر شب نماز شب می خواند. من می گویم نمی توانید اصل مساله را خدایی و اباالفضلی منکر بشوید. نمی شود تکذیب کرد. آدم باید خدایی حرف بزند.



شما که می گویید هاله نور را نمی شود تکذیب کرد، پس چگونه می گوید ایشان شعیب ابن صالح نیستند؟ پس شاید باشند؟



من با این تطبیق ها مخالفم . چون قابل اثبات نیست و فکر می کنم اگر نشد برخی دست می اندازند. این ممکن است موجب زیر سوال رفتن نظام جمهوری اسلامی بشود. البته من راجع به مشائی نظر خوبی ندارم. رئیس جمهور فرق دارد.



بعضی رویکردها آسیب زده و مساله را پیچیده کرده است. ما کسانی چون شهید مطهری داشتیم که با این رویکردها مبارزه کردند و ما امروز بعد از سی سال دوباره دچار خرافات شده ایم که شما هم انگار همین رویه را تایید می کنید؟



خیر من خرافه گرایی را تایید نکردم. من رئیس جمهور را تایید کردم. من گفتم ممکن است هاله نور هم وجود داشته باشد.



فکر نمی کنید با همین ممکن است و ان شاء الله ها، دین داری اصیل و معرفت دینی به خطر افتاده است.؟



خیر. من فکر می کنم آنچه امروز به خطر افتاده است مکتب دموکراسی است نه مهدویت . آنچه به خطر افتاده و آبرویش رفته دموکراسی است. آمریکاست. اسرائیل است. پرچم مهدویت امروز سربلند است و به پیش می رود.

علت عدم شفافیت شورای هماهنگی

علت عدم شفافیت شورای هماهنگی


سرکوب مردم انتحار سیاسی است

با گذشت نزدیک به دو سال از آغاز سرکوب اعتراضات مردمی پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 88، علی اکبر هاشمی رفسنجانی در اظهاراتی دوپهلو با اشاره به قیام های مردمی در کشورهای منطقه و به ویژه سرکوب معترضان شیعه در کشور بحرین تاکید کرد که "روش های مبتني بر سركوب در درازمدت جواب نخواهد داد و كشورهايي كه مردم خود را مي‌كشند، در حال يك انتحار سياسي هستند."




رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که در جمع تعدادی از استانداران در دولت های سازندگی و اصلاحات سخن می گفت، با اشاره به تحولات اخیر در کشورهای منطقه گفت: "تحولات منطقه ریشه دار و واقعی است و در این شرایط در حال شکل گیری تنها راه مقابله با این خیزش‌ها توجه به خواست و حقوق مردم است وروش‌های مبتنی بر سرکوب در درازمدت جواب نخواهد داد."



هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه "تجربیات جمهوری اسلامی ایران در مراحل مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی که در نهایت به استقرار نظام منجر شد می‌تواند برای منطقه الهام‌بخش باشد" همچنین تصریح کرد: "مردم بحرین بی‌دفاع‌ترین مردم خیزش‌های اسلامی در منطقه هستند و هیچ یک از کشورهای غربی و همچنین عربی به دلیل منافع خود حاضر به دفاع از آنان نیستند."



رییس جمهور پیشین ایران در 19 اسفندماه سال گذشته نیز در کنار مقبره آیت الله خمینی درباره اعتراضات و وقایع روی داده در کشور لیبی گفته بود:"من امروز می توانم به مرجع عظیم الشان خودمان بگویم که ملت اسلام بیش از هر زمان دیگری آگاه شده اند. شاید ما نتوانستیم این آگاهی را ایجاد کنیم اما ابزارهای جدید اطلاع رسانی این کار را انجام داده است.هوشیاری ملت اسلام در اعمال و شجاعت و رفتارشان، بی سابقه است این مساله در عصر جدید و در تاریخ معاصر کشورهای اسلامی، پدیده ای نو و مبارک است."



وی در آن اظهاراتش همچنین تاکید کرده بود که "بیداری مردم ممکن است مثل لیبی گران تمام شود اما بالاخره به نتیجه می رسد. علاوه بر کشوری مثل لیبی، این اتفاقات ممکن است جای دیگر هم روی دهد."



آیت الله هاشمی رفسنجانی که پس از آغاز اعتراضات به نتیجه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب معترضین توسط نهادهای نظامی انتظامی همواره از این رویه انتقاد کرده و نسبت به رویگردانی مردم از حکومت مستقر هشدار داده، در ادامه اظهارات روز گذشته اش نیز بار دیگر نقش مردم در بقای حکومت را پررنگ و خاطر نشان کرد: "معلوم است نظامی که با اتکاء به مردم به وجود آمده و با حمایت و حضور مداوم مردم در صحنه دوام یافته، در این شرایط پیش از همیشه نیاز به اتحاد و حمایت مردمی دارد."



وی سپس تصریح کرد: "اعتماد بین مردم و نظام مهمترین سرمایه وحدت و همدلی و حضور در صحنه است و اعتماد در سایه عمل شایسته، اجرای عدالت و صداقت و اخلاص به وجود می‌آید و تبعیض و فساد و وعده‌ها و آمار نادرست از عوامل مهم سلب اعتماد است."



هاشمی رفسنجانی از آغاز اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 88 تا کنون بارها به ضرورت اعتمادمردمی اشاره کرده است. او در آخرین نماز جمعه ای که در 26 تیرماه 88 تهران امامت کرد و تنها نماز جمعه ای در آن میرحسین موسوی و مهدی کروبی و محمد خاتمی نیز حضور داشتند ضمن تاکید بر تشریفاتی نبودن انتخابات در جمهوری اسلامی با انتقاد از شورای نگهبان برای تایید شتابزده صحت انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، برای خروج کشور از بحران خواستار "پایبندی به قانون اساسی و حرکت در چارچوب های قانونی"، "ازبین رفتن تردیدها در باره انتخابات"، "آزادی زندانیان" و "جلب رضایت مردم و دلجویی از آسیب دیدگان" از سوی مسئولان شده بود.



پس از این انتقادات هر چند از حضور هاشمی در نماز جمعه تهران جلوگیری و پروژه حذف مرحله ای وی آغاز شده اما او بارها بر انتقادات و پیشنهاداتش تاکید کرده است. از جمله وی در سوم بهمن ماه نیز بار دیگر بر مواضع خود پافشاری و اعلام کرد که " در خصوص مسائل کشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرین حضورم در نماز جمعه تهران اعلام کردم و اکنون نیز به آن معتقدم."



از جمله اظهارات هاشمی رفسنجانی که شباهت زیادی به اظهارات روز گذشته وی درباره بی نتیجه بودن سرکوب و کشتار مردم در کشورهای منطقه دارد، انتقاد وی از سپاه و بسیج در جریان سرکوب معترضان داخلی به نتیجه انتخابات است.



وی 15 آذرماه سال 88 پس از اینکه علیرضا حسینی بهشتی، نماینده میرحسین موسوی در کمیته آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات فهرستی 69 نفره از کشته شدگان اعتراضات به دست نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی را منتشر کرده بود، از قرار گرفتن سپاه و بسیج در مقابل مردم معترض انتقاد کرد.



هاشمی رفسنجانی در این باره با بیان اینکه "بعد از 15 خرداد كه رژیم پهلوی مردم را قتل عام می كرد بعضی ها پیشنهاد حمله های مسلحانه را دادند ولی امام نمی پذیرفتند. مردم بودند كه انقلاب را پیروز كردند. درجنگ هم اگر مردم نمی آمدند ارتش شكست می خورد" با اشاره به حوادث پس از انتخابات اقشار مختلف جامعه را جزو معترضان قلمداد وتصریح کرد: "حكومت پول دارد. نیرو دارد می تواند در خیابان آدم جمع كند ولی گروه مقابل یك عده استاد، دانشجو، كارگر، مدیر، صنعت گر هستند و درست نبود كه بسیج و سپاه در مقابل مردم قرار داده شوند."



او با اشاره به بازداشت پرتعداد چهره های سیاسی، مطبوعاتی و مدنی و همچنین مردم معترض توسط نهادهای نظامی از جمله سپاه پاسداران نسبت به این موضوع نیز واکنش نشان داده و تاکید کرده بود که"این زندانیان سیاسی پای چه كسی است؟ سپاه می گوید ما پیرو رهبریم. اما فرمان را هر جور كه دلشان می خواهند اجرا می كنند، نه آن جور كه رهبری فرمودند."



آیت الله هاشمی رفسنجانی چند روز پس از این انتقادات که با حمله چهره ها و رسانه های حکومتی به وی همراه شد، بار دیگر خطاب به مقامات حکومت تاکید کرد: "وضعيت امروز دنيا با گذشته تفاوت كرده است؛ نسل امروز با اتكا به از بين رفتن انحصارهاي رسانه‌اي آگاه و مطلع است و در آينده نيز مطلع‌تر خواهد بود و ما نيز بايد تلاش كنيم متناسب با زمان مسائل را براي آنها تبيين كنيم."



او همچنین با اشاره به رفتارهای غیرقانونی با معترضان به یکی از نکات و خواست های رهبران جنبش سبز یعنی بازگشت حکومت به اجرای صیحیح قانون اساسی کشور اشاره و تصریح کرده بود: "بايد به گونه‌اي با مردم رفتار شود تا آنها احساس كنند نظام به دنبال احقاق حق آنها و حفظ كرامتشان است.قانون اساسي در فصول مربوط به تبيين حقوق مردم بسيار خوب تدوين شده است و مسئولان بايد تلاش كنند تا با اجراي كامل آن؛ اعتماد جامعه را تقويت نمايند."



این روحانی سرشناس که او را یکی از معماران حکومت جمهوری اسلامی می دانند همچنین روش حاکمیت در برخورد با اعتراضات را به چالش کشیده و تاکید کرده بود: "اگر برخي فكر كنند با ارعاب و فضاسازي مي‌توانند مسائل را حل نمايند در اشتباهند و اگر هم به صورت ظاهري آن را حل كنند پس از گذشت زمان كوتاهي آن موضوع وسيع‌تر از گذشته مطرح خواهد شد."

فعالیت رسمی دولتی‌ها برای انتخابات مجلس آغاز شد

دیگربان : دو روز پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد در حکم سرپرستی حمید بقایی دولت خود را «دولت انتظار» نامید٬ سایت اینترنتی «برای هم» از سوی گروهی از حامیان «دولت عدالت و انتظار» راه‌اندازی شد.


مسئولان این سایت اعلام کرده‌اند که هدف آن‌ها «روشنگری در مورد تلاش‌های بهانه‌جویان انقلابی نما» است.



از دیگر اهداف این سایت «نقد صحیح عملکرد بخش‌هایی که در راستای اهداف دولت عدالت و انتظار حرکت نمی‌کنند» اعلام شده است.



«آگاه‌سازی در مورد تحرکات ضدانقلاب جدید و قدیم» از دیگر اهداف اعلام شده این سایت است.



دست‌اندرکاران این سایت اعلام کرده‌اند خواهند کوشید اخبار حامیان دولت «عدالت و انتظار» و ستادهای خودجوش مرتبط در جریان انتخابات‌ پیش رو را اطلاع‌رسانی کند.



تیم محمود احمدی‌نژاد تلاش‌ها برای کسب کرسی‌های مجلس نهم را با آغاز سال جدید شمسی به طور رسمی آغاز کرده است.



برخی گزارش‌ها حاکی است تیم احمدی‌نژاد برای کسب ۱۵۰ کرسی مجلس برنامه‌ریزی کرده و برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی از سرپرستی نهاد ریاست جمهوری به منظور سازماندهی ستاد انتخاباتی دولت صورت گرفته است.



محافظه‌کاران حامی علی خامنه‌ای بارها از فعالیت انتخاباتی حامیان احمدی‌نژاد ابراز نگرانی کرده و معتقدند این تیم در آینده فتنه‌ عمیقی علیه جمهوری اسلامی به راه خواهد انداخت.



تیم احمدی‌نژاد در دو سال گذشته ده‌ها سایت اینترنتی و وبلاگ راه‌اندازی کرده که محور بسیاری از فعالیت‌‌های آنها موضوعات فرهنگی٬ اجتماعی و اقتصادی است.

در دیکتاتوری اسلامی : پلیس حجاب را در مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات ترویج می‌دهد

در دیکتاتوری اسلامی : پلیس حجاب را در مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات ترویج می‌دهد


معاون اجتماعی پلیس اصفهان گفت: پلیس حجاب را در مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات در قالب طرحی ترویج می دهد.



سرهنگ" جهانگیر کریمی" با اعلام این مطلب افزود: پلیس اصفهان در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برای تمام سنین و مقاطع تحصیلی جامعه برنامه دارد.



وی کار فرهنگی را در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بسیار موثر بیان کرد و افزود: اقدامات فرهنگی در این خصوص بهتر از کارهای دیگر جواب می‌دهد و با موفقیت بیشتری می توان به اهداف مورد نظر دست یافت.



معاون اجتماعی پلیس اصفهان فعالیت گستره فرهنگی برای ترویج حجاب از پایه را بسیار موفق توصیف کرد و اظهار داشت: فرماندهی انتظامی استان اصفهان از سال گذشته برنامه مدونی را در این خصوص آغاز کرده و طرح های خود را روی فعالیت های فرهنگی در جامعه متمرکز کرده است.



وی به اجرای طرح ریحانه النبی در 12 مدرسه ابتدایی ناحیه 3 آموزش و پرورش شهرستان اصفهان با هزینه این فرماندهی اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که سرمایه گذاری روی کودکان و نوجوانان از پایه موفقیت‌های چشمگیری را در زمان بزرگسالی عاید جامعه خواهد کرد و اهداف مد نظر را به ثمر خواهد رساند. (جوانان ایرانی متنفر از رژِم اسلامی در نظام شما پروزش یافته اند، بنابراین این کارها کمکی برای بقای شما نخواهد کرد.)



سرهنگ کریمی در پایان خاطر نشان کرد: این برنامه‌های ترویج فرهنگ عفاف و حجاب این معاونت به مرور زمان در مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و ادارات اجرا و امید است تابه عنوان الگویی در سایر استان‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بازداشت و آزار و اذیت هواداران آیت الله بروجردی در مشهد

بازداشت و آزار و اذیت هواداران آیت الله بروجردی در مشهد


*یک نفر در زندان اهواز به دار آویخته شد

بازداشت و آزار و اذیت هواداران آیت الله بروجردی در مشهد



یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که در هفته های گذشته هواداران آیت الله بروجردی در مشهد مورد ازار و اذیت مقام های امنیتی قرار گرفته اند و تعدادی از آنها بازداشت شده و در بازداشتگاه اطلاعات مشهد نگهدار می شوند. این فعال حقوق بشر که خواست نامش فاش نشود به کمپین گفت: «‌ از هفته آخر اسفند ۸۹ با حمله ماموران امنیتی مشهد به خانه خانواده خدادای و بازداشت فرزند ایشان ایمان خدادای، آزار و اذیت مقلدان آیت الله بروجردی وارد مرحله جدیدی شد. آثار کبودی بعد از آزادی ایمان خدادای در بدن ایشان کاملا مشهود است.»

‏وی همچنین از تهدید مکرر خانواده هواداران آیت الله بروجردی و بازداشت یکی دیگر از انها خبر داد و افزود: «ماموران امنیتی با هواداران آیت الله بروجردی تماس گرفته و به فحاشی و تهدید ایشان می پردازند و در اقدامی غیر معمول در ون هایی که جلوی خانه این افراد پارک شده ایشان را زیر نظر گرفته اند.خانم دیگری در ارتباط با این گروه مذهبی بازداشت شده که مقلدان آیت الله بروجردی از او به نام بی بی یاد می کنند.»

پیش از این نیز اخبار متعددی از بازداشت نزدیکان و هوادارن ایت الله بروجردی در تهران منتشر شده بود.‏ تنها در آبان ماه شش تن از هواداران این روحانی دستگیر شدند (لینک به خبر) همچنین پیروان آیت الله بروجردی که در آبان ماه ۱۳۸۵ بازداشت شده بودند، در هنگام بازجویی در بند ۲۰۹ زندان اوین مورد شکنجه و تهدید قرار می گرفتند. تقریبا بعد از ۱۱ ماه همه آنها با تودیع وثیقه هایی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بطور موقتی آزاد شدند.



یک نفر در زندان اهواز به دار آویخته شد



هرانا : یک تن به نام "کریم.خ" که پیشتر از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده بود، در زندان اهواز به دار آویخته شد.

روابط عمومی دادگستری خوزستان، با اعلام این خبر، زمان اجرای حکم نامبرده را صبح شنبه ۲۰ فروردین ۹۰ اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش وی به اتهام حمل و نگهداری ۲۰۲ گرم هروئین به اعدام محکوم شده است و این حکم از سوی دادستانی کل نیز تایید شده بود.

افشارنیا دادستان عمومی و انقلاب اهواز در اسفند سال گذشته از اجرای بیش از ۴۰ مورد حکم اعدام در هفت ماه گذشته خبر داده و گفته بود: "اجرای احکام همچنان ادامه دارد و در صورت موافقت رییس قوه قضاییه این احکام به صورت علنی اجرا می‌شوند."

نشست ویژه مجلس برای دومین انفجار گازی در قم

نشست ویژه مجلس برای دومین انفجار گازی در قم


دویچه وله : وزارت نفت و نمایندگان مجلس در ایران در نشستی امنیتی به بررسی آنچه «ناامنی در مسیر انتقال انرژی» می‌نامند می‌پردازند. وزارت نفت جمهوری اسلامی نیز با تشکیل ستاد بحران در تلاش است تا هرچه سریع‌تر گاز مصرفی مردم شمال کشور، که در دومین انفجار خط لوله انتقال گاز استان قم در دو ماه گذشته قطع شد، دوباره جریان پیدا کند.



پرویز سروری، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری جلسه ویژه با حضور مسئولان امنیتی، انتظامی و وزارت نفت، گفت: «گروهک‌های تروریستی با خرابکاری در خط لوله انتقال گاز استان قم به دنبال ایجاد ناامنی در مسیر انتقال انرژی هستند».



وی روز یکشنبه (۱۰ آوریل / ۲۱ فروردین) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی را «مسئول پوشش امنیتی خطوط انتقال انرژی» دانست و گفت که آنها باید این پوشش را افزایش دهند.



این نماینده مجلس دومین انفجار گازی در سال جاری میلادی را محصول «سازماندهی گروهک‌های تروریستی توسط دشمنان انقلاب» خواند و گفت: «این عملیات در راستای انحراف افکار عمومی ملت‌ها از تحولات عمیق منطقه انجام شد».



سروری کشورهای غربی را متهم کرد که با «صدور قطعنامه‌ها وسازماندهی عملیات‌های تروریستی در صددند فلش تحولات منطقه را از لیبی و بحرین به سمت ایران منحرف کنند».



رئیس کمیسیون امنیت داخلی مجلس با اشاره به دستگیری برخی از اعضای پژاک از «برنامه‌ریزی جامعی برای جلوگیری از تکرار این وقایع» خبر داد.



دومین انفجار ظرف دو ماه



صبح روز جمعه (۸ آوریل / ۱۹ فروردین) سه رشته خطوط لوله ۵۶ اینچی خطوط انتقال گاز طبیعی ایران در استان قم منفجر شد. دو ماه پیش (۱۱ فوریه/ ۲۲ بهمن ۸۹) نیز انفجار مشابهی در خطوط گاز استان قم رخ داد.



یک روز پس از این انفجار یک نماینده مجلس اعلام کرد که محل انفجار جدید «حدود صد کیلومتر با محل انفجار قبلی فاصله دارد و در این انفجار سه خط لوله ۵۶ اینچی انتقال گاز که خطوط اصلی انتقال گاز جنوب به مناطق شمالی کشور هستند دچار آسیب شده‌اند».



علیرضا سلیمی گفت: «انفجار در خطوط اصلی انتقال گاز جنوب به شمال و در حوالی شهر دلیجان رخ داده و این سه خط اصلی لوله، طی یک اقدام خرابکارانه منفجر شده‌اند».



به گفته وی، تعدادی از امدادرسانان که برای جلوگیری از سرایت آتش‌سوزی و خاموش کردن آتش در محل حاضر شده بودند، مجروح شده‌اند.



به گزارش رسانه‌ها، این انفجار در ٧۴ کیلومتری جاده دلیجان به قم به وقوع پیوسته و اکنون کارشناسان شرکت ملی گاز مشغول تخلیه گاز طبیعی از خطوط لوله هستند. این خطوط لوله بستر انتقال گاز طبیعی از پالایشگاه‌های جنوب کشور همچون مجتمع گازی پارس جنوبی، پارسیان و فجرجم به استان‌های شمال و شمال غربی ایران هستند.



انفجار اول دو ماه پیش در ٢۵ کیلومتری شمال منطقه سلفچگان استان قم، همزمان در سه خط لوله یک‌هزار پوندی انتقال گاز رخ داد. این انفجار همزمان شهر قم را لرزانده و آسمان بخش وسیعی از جنوب غربی این شهر را به شدت قرمز کرده بود.



انفجار این سه خط لوله سراسری در مجموع از انتقال روزانه ٢۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به استان‌های شمال و شمال‌غربی کشور جلوگیری کرد. پس از آن چند تن از نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی خواستار توجه جدی دولت به امنیت خطوط انتقال انرژی به ویژه در مناطق آسیب‌پذیر شده بودند.



افزایش نگرانی درباره انرژی‌های استراتژیک



نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اظهار نگرانی از افزایش تعداد انفجارها در خطوط لوله انتقال نفت و گاز کشور، گفت: «امنیت خطوط انتقال انرژی‌های استراتژیک مانند نفت و گاز، اهمیت فزاینده‌ای برای کشور دارد و وزارت نفت باید با تشکیل ستادی کارشناسی برای بررسی این موضوع و پیشگیری از تکرار این‌گونه حوادث در آینده، امنیت این بخش مهم اقتصادی کشور را تأمین کند».



به گزارش نفت نیوز، ناصر سودانی افزود: «وزارت نفت باید با دریافت و هزینه کردن اعتبار کافی، اقدامات پیشگیرانه و رعایت اصول پدافند غیرعامل در تأسیسات نفت و گاز را در اولویت کاری خود قرار دهد».



به گفته وی، «از ابتدای هفته موضوع امنیت تأسیسات حوزه انرژی در کشور در مجلس به دقت بررسی و مطالعه می‌شود و مسئولان وزارت نفت باید در این باره پاسخگو باشند.»



«برخورد با معترضان؛ غفلت از مجرمان»



در حالی که کمیسیون امنیت داخلی مجلس نیروی انتظامی را مسئول حفظ امنیت انرژی و مهار این‌گونه حوادث می‌داند، فرمانده نیروی انتظامی کشور اعلام کرده است که این نیرو به علت درگیر شدن با معترضان سیاسی، فرصت رسیدگی به مجرمان را نداشته است.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا" (۶ آوریل / ۱۷ فروردین) اسماعیل احمدی‌مقدم در جمع فرماندهان نیروی انتظامی گفت: «حوادث سال ۸۸ و ۸۹ نیروی بسیاری از ما را صرف خودش کرد و درگیر شدن نیروی انتظامی در صحنه‌های آشوب، فرصتی را برای مجرمان ایجاد کرده بود که از این فرصت حداکثر استفاده را بردند».



به گفته فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، معطوف بودن فعالیت‌های این نیرو برای برخورد با معترضان، باعث رشد جرم و جنایت در این کشور شده است.

دابويتز: ناقضان حقوق بشر در ايران بايد هدف تحريم های شديد بين المللی قرار گيرند

دابويتز: ناقضان حقوق بشر در ايران بايد هدف تحريم های شديد بين المللی قرار گيرند


صدای آمریکا: نگرانی از نقض حقوق بشر در ايران، از جمله مسائلی است که همواره در کنار نگرانی از برنامه اتمی ايران مورد توجه نهاهای بين المللی بوده است. مارک دابويتز، مدير اجرايی موسسه دفاع از دموکراسی، می گويد دستيبابی ايران به سلاح اتمی رابطه ای مستقيم با افزايش نقض حقوق بشر از سوی دولت تهران خواهد داشت.



مدير اجرايی موسسه دفاع از دموکراسی در گفتگو با بخش فارسی صدای آمريکا تاکيد می کند ناقضان حقوق بشر در ايران بايد هدف تحريم های شديد بين المللی قرار گيرند.



برنامه دولت ايران برای توليد بمب اتم، علاوه بر جامعه بين الملل، برای مردم ايران هم نگران کننده است. سلاح اتمی تنها سلاح کشتار جمعی نيست بلکه سلاح سرکوب جمعی نيز هست. اين توانايی به دولت ايران امکان می دهد تا بدون نگرانی به سرکوب شهروندان ايرانی ادامه دهد. چون دولت می داند که اگر سلاح اتمی داشته باشد جامعه بين الملل وارد عمل نخواهد شد. درسی که از وضعيت ليبی می گيرم آنست که اگر معمر قذافی از توليد سلاح اتمی دست بر نداشته بود جامعه بين الملل نمی توانست برای دفاع از مردم ليبی وارد عمل شود.



توجه به مسائل حقوق بشری در ايران، آيا نهايتا برای تغيير رژيم است و يا ابزاری است برای متوقف کردن برنامه اتمی ايران؟



تنها کسانی که می توانند حکومت ايران را تغيير دهند مردم ايران هستند. اما به نظر من بسيار مهم است که به نقض گسترده حقوق بشر توسط حکومت و مقام های ايرانی توجهی ويژه شود. آمريکا، اتحاديه اروپا و جامعه بين الملل می توانند کارهای بيشتری بکند تا نه تنها افرادی که در نقض حقوق بشر دست داشته اند شناسايی شوند بلکه موسسه های غيرايرانی که امکان اين سرکوب ها را فراهم می کنند هم شناسايی شوند. ناقضان حقوق بشر بايد مورد تحريم قرار گيرند و شرکت هايی که تکنولوژی سرکوب را در اختيار اين افراد قرار می دهند هم بايد تحريم شوند.



کارآيی تحريم های اقتصادی و تحريم ناقضان حقوق بشر را چگونه ارزيابی می کنيد؟



بايد توجه داشت که بيشترين ضربه اقتصادی را نه تحريم ها، بلکه سياست های اقتصادی احمدی نژاد به ايران وارد کرده است. او با سوء مديريت اقتصاد ايران ميليارها دلار از درآمد نفت را صرف برنامه اتمی کرده صرف کمک به حماس و حزب الله و جهاد اسلامی فلسطين کرده است. احمدی نژاد ميلياردها دلار را که حق مردم ايران است صرف برنامه هايی کرده که مورد حمايت مردم نيست.



اما در خصوص تحريم ناقضان حقوق بشر: «مقام های ايران که به نقض حقوق بشر می پردازند دوست دارند به اروپا مسافرت کنند و به گردش و تفريح در سوئيس و وين و پاريس بپردازند. دسترسی اين افراد به اروپا، از اهميت زيادی برای آنها برخوردار است آنها به هيچ وجه نبايد اجازه سفر به اروپا داشته باشند. چنين تحريمی هم در جهت ضربه زدن به اين افراد است و هم فرستادن پيامی است تا روشن کنيم که ما اجازه نخواهيم داد اين افراد به تجاوز و شکنجه دست بزنند و بعد به اروپا سفر کنند.»

ایران به روایت عدد و رقم

ایران به روایت عدد و رقم


از ۲۰ درصد مسافر بیشتر به ارمنستان تا ۳ هزار خشت طلا برای عراق

رادیو فردا : اعداد و ارقام بعضی اوقات حامل واقعیاتی هستند که به تنهایی شگفتی می‌آفرینند. رادیو فردا نگاهی به ارقام و اعدادی دارد که این هفته در ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:





افزایش ۲۰ درصدی مسافرت ایرانی‌ها به ارمنستان



خبرگزاری مهر روز شنبه نوشت: برپایه آمار رسمی اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان شرقی، تعداد ۱۹ هزار و ۳۴۵ نفر از شهروندان ایرانی طی تعطیلات نوروز امسال از مرز نوردوز که تنها مرز ایران با ارمنستان است، خارج شدند که این رقم در مقایسه با مسافران خروجی سال گذشته از این گمرک، افزایش حدود ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.



این خبرگزاری در ادامه خبر خود، افزایش سفر ایرانیان به ارمنستان را «کاسبی ارمنستان از گردشگران ایرانی» لقب داده و از «انتقال فرهنگ این کشور واقع در حوزه قفقاز» در اثر این سفرها به ایران ابراز نگرانی کرده و می‌نویسد که «رسانه‌های بیگانه» فعالیت گسترده‌ای برای ترغیب ایرانیان جهت سفر به ارمنستان انجام داده‌اند.



در این خبر از قول شبکه العربیه آمده‌است که «ایرانیان اکنون به جز امارات، ترکیه، سوریه و آذربایجان جای دیگری را برای رهایی از محدودیت‌های درون کشورشان یافته‌اند.»



خبرگزاری مهر این افزایش اقبال ایرانیان به سفر به ارمنستان را «اتفاقی» قلمداد کرده‌است که «در غفلت مسئولین» رخ داده و «نتیجه یک کم‌کاری» است.



جمع‌آوری ۶۸۱ کارتن‌خواب‌ و متکدی در تهران در شب عید



خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز شنبه: رضا جاگیری، سخنگوی معاونت اجتماعی شهرداری تهران، با اعلام این که در طرح ضربتی جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها و متکدیان شهر تهران که در هفته‌ آخر سال ۸۹ اجرا شد ۶۸۱ متکدی جمع‌آوری شدند، افزود: «این رقم با توجه به دو برابر شدن تعداد متکدیان و کارتن‌خواب‌ها در شب عید، قابل توجه است.»



وی با اشاره به نبود هماهنگی بین دستگاهی در جمع‌آوری متکدیان، گفت: «شمار متکدیان شهر تهران ۷۰۰ نفر هستند، اما علی‌رغم جمع‌آوری این افراد، بدلیل نبود هماهنگی بین دستگاهی آنها دائما به این چرخه بازمی‌گردند.»



تولید ۳ هزار خشت طلا برای گنبد



خبرگزاری فارس، شنبه: علیرضا فداکار، «معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات»، از تولید ۳ هزار خشت طلا برای طلاکاری گنبد آرامگاه دو تن از پیشوایان شیعه، حسن عسکری و علی نقی، واقع در شهر سامرای عراق خبر داد. این گنبد طلا پیش از این در اثر بمب‌گذاری تخریب شده‌بود.



علیرضا فداکار هم‌چنین از مرمت ۲۰۰ خشت طلای ایوان طلای حرم علی بن ابی‌طالب در نجف عراق خبر داد و گزارش‌هایی در مورد طلاکاری و آیینه‌کاری چند مکان مذهبی دیگر در عراق ارائه داد. وی در مورد گنبد در سامرا اظهار داشت که «درصددیم تا این پروژه را پیش از موعد مقرر به پایان برسانیم.»



پروژه «رصدخانه ملی ایران» ۷ کیلومتر جاده کم آورد



خبرگزاری ایسنا، روز شنبه نوشت که پروژه «رصدخانه ملی ایران» به خاطر نبود بودجه برای احداث جاده دسترسی به تلسکوپ، متوقف مانده‌است.



این خبرگزاری گزارش می‌دهد: «در حالی که مسئولان طرح رصدخانه ملی ایران از تکمیل شدن جاده دسترسی به نوک قله گرگش محل نصب نخستین تلسکوپ ملی ایران تا اوایل بهار امسال خبر داده و بارها از احتمال اینکه این عملیات به تعویق بیفتد اظهار نگرانی کرده بودند، معاون استاندار اصفهان و فرماندار کاشان از توقف این عملیات به دلیل نبود بودجه خبر داد.»



بنا بر این گزارش، پروژه ایجاد راه دسترسی به نوک قله گرگش محل نصب نخستین تلسکوپ ملی ایران تنها با پیشرفت چهار کیلومتر از ۱۱ کیلومتری متوقف مانده‌است و ایجاد پژوهشگاه دانش‌های بنیادی این رصدخانه نیز تأمین اعتبار نشده‌است.



دستمزد پزشکان ۱۰۰ برابر پرستاران است



خبرگزاری مهر، روز شنبه در خبری به مناسبت روز پرستار نوشت که «دستمزد پزشکان ۱۰۰ برابر پرستاران است».



این خبرگزاری در خبری دیگر از قول غضنفر میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری، نوشت که تبعیض و فاصله حقوق دریافتی پرستاران و پزشکان در ایران بسیار زیاد است به طوری‌که «این اختلاف درآمد بین ۲۰ تا ۵۰۰ برابر است.»



این گزارش می‌افزاید که «ساعت کار پرستاران باید هفته‌ای ۳۶ ساعت باشد اما با اضافه‌کاری‌های اجباری ساعات کار آنها به هفته‌ای ۴۴ ساعت هم می‌رسد.»



به گفته غضنفر میرزابیگی «به‌رغم اینکه ۸۰ درصد خدمات نظام سلامت بر دوش پرستاران است اما نقش آنان در تصمیم‌گیری‌های نظام سلامت تقریبا صفر است.» وی در پیوند با مشکلات جامعه پرستاری ایران افزود: «رفع این مشکلات در حد توان و اختیارات وزارت بهداشت نیست و نیازمند بودجه و حمایت جدی دولت در سطوح بالاتر از وزارتخانه‌است.»



۴ صفر از پول ملی حذف شود



خبرگزاری فارس، شنبه: غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول در مجلس، با بیان اینکه «واحد پول ملی ما قابل استفاده نیست و نه «یک ریال» کاربردی دارد و نه «۱۰ ریال»، گفت که حذف چند صفر از پول ملی نه راهکاری برای مبارزه با تورم است و نه موجب افزایش تورم می‌شود.»



اشاره وی به خبر تازه تمرکز دولت بر مسئله حذف سه صفر از پول ملی ایران در سال جاری است.



مصباحی‌مقدم با بیان این‌که «خودم پیشنهاد حذف صفرها را داده بودم»، پیشنهاد حذف ۴ صفر از پول ملی را دارد و افزود که «هم‌اکنون در پول ملی کشور ما یک تومان نیز معنا ندارد.»

وی با این حال در ادامه اظهار داشت که «حذف چند صفر از واحد پول ملی راهکاری برای مبارزه با تورم نیست و موجب افزایش تورم نیز نمی‌شود.»



۴۰ تا ۸۳ درصد ایرانیان به مصرف خودسرانه دارو روی آورده‌اند



در حالی که به گزارش خبرگزاری فارس، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز شنبه گفت که «۸۳ درصد ایرانیان به مصرف خودسرانه دارو روی آورده‌اند»، در همین روز به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ایران این آمار را «۴۰ درصد» ذکر کرد.



کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سرانه مصرف داروهای تزریقی هر ایرانی را حدود چهار برابر میانگین سرانه مصرف کشورهای در حال توسعه اعلام کرد و وزیر بهداشت نیز در این مورد گوشزد کرد که «مصرف خودسرانه نه تنها موجب رفع بیماری نمی‌شود بلکه عوارض دیگری نیز برای مصرف‌کننده به دنبال دارد.»



به گزارش مهر، وزیر بهداشت اظهار داشت که هم‌اینک ۱۹٫۵ درصد پسران و ۱۶ درصد دختران در ایران اضافه وزن دارند و افزود: «براساس آمارها، بیش از ۴۵ درصد دانش‌آموزان کشور روزانه چهار ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند و ۴۰ درصد از دانش‌آموزان نیز به مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می‌کنند که این موارد از عواملی است که به کم‌تحرکی و چاقی دانش‌آموزان کمک می‌کند.



توزیع کیک زرد ۱۰۰ کیلویی در دانشگاه ارومیه



خبرگزاری فارس، شنبه: کیک زرد ۱۰۰ کیلویی همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه توزیع می‌شود.



بنا بر این خبر، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای، این کیک زرد [سمبولیک] را با حضور علی باقری، معاون سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی،‌ توزیع کرد.



«کیک زرد» نامی است که به خاک معدنی اورانیوم نیز اطلاق می‌شود. ماده‌ای که پس از غنی‌سازی می‌توان آن را به عنوان سوخت رآکتور اتمی یا بمب اتمی به کار برد و کارخانه یو.سی.اف اصفهان، کار تبدیل کیک زرد به گاز اورانیوم را برای ادامه کار پیش از غنی‌سازی انجام می‌دهد.



تحلیلگران مسائل هسته‌ای، تهیه «کیک زرد» را «یک فرایند شیمایی ساده» توصیف می‌کند که «نیازی به ماشین‌آلات پیشرفته ندارد.»



آمار ۱۱۲ فیلم تولیدی، «عجیب و غریب است»



خبرگزاری فارس، روز شنبه: روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی می‌گوید گزارش خانه سینما که به رخدادهای مهم سال ۱۳۸۹ سینمای ایران پرداخته حاوی «آمار عجیب و غریب و غیرواقعی» است.



بنیاد سینمایی فارابی می‌گوید گزارش خانه سینما «آمار غیر واقعی ۱۱۲ فیلم تولیدی در سال ۱۳۸۴ را به عنوان رکورد تولید در دهه گذشته اعلام کرده‌است» که آمار «واقعی» آن، ۵۹ عنوان است.



این بنیاد می‌افزاید: «امیدواریم که اشتباه دوستان در ارائه این آمار، سهوی باشد و خدای نکرده قصد زیر سؤال بردن فعالیت‌های مدیریت فعلی سینمای ایران در حوزه تولید را نداشته باشند.»



بنا بر این گزارش به گفته بنیاد سینمایی فارابی، در سال ۱۳۸۹، تعداد ۹۶ فیلم بازبینی شد که با جمع ۱۳۰ عنوان فیلم مستقل ویدئویی به ۲۲۶ عنوان می‌رسد «اما در گزارش خانه سینما که به رخدادهای مهم سال ۱۳۸۹ سینمای ایران پرداخته گویا به این نکته غفلت شده و اشاره‌ای به آن نشده‌است.»