Saturday, August 23, 2014

بحران آب و خطر درگیری‌های خشونت بار در ایران

بحران آب و خطر درگیری‌های خشونت بار در ایران

حق آب وقتی در هر استانی برجسته شود، اپوزیسیون و حکومتی، مذهبی و غیر‌مذهبی نمی‌شناسد و همه را برای دفاع از حقابه همبسته می‌سازد
بحران آب در ایران رو به وخامت است. این مساله فقط  به کمبود و یا قطع آب در روز‌های پر مصرف، فشار بر کشاورزان، نابودی محیط زیست و تاثیرات اقتصادی محدود نمی‌شود، بلکه پیامد‌های مهمی در عرصه امنیت داخلی و خارجی دارد. به عبارت دیگر اگر چشم انداز مناسبی برای حل کمبود و یا حداقل جلوگیری از روند افزایشی آن ترسیم نشود، آنگاه منازعات منطقه‌ای بر سر دستیابی به حوزه‌های آبی مشترک از منابع مهم بی‌ثباتی و نا‌امنی در کشور خواهد بود. این منبع حتی پتانسیل آن را دارد که  موجی از خشونت و درگیری‌های مخرب بین شهرها و یا استان‌های همجوار را در ایران پدید آورده و به همبستگی ملی و اجتماعی آسیب بزند.
بررسی واکنش‌ها و فعالیت‌هایی که در فضای واقعی و مجازی در خصوص اختلاف نظر در حوزه توزیع آب بین استان‌های چهار محال بختیاری و اصفهان در جریان است، نمونه روشنی است که ادامه شکاف موجود می‌تواند به جاهای باریکی برسد.
فعالان بختیاری و دوست داران محیط زیست در استان چهار محال بختیاری با راه اندازی کمپین و فعالیت‌های ترویجی انتقال آب منابع آبی کوهرنگ و چهار محال بختیاری به صورت گسترده به اصفهان را موجب بهره برداری جریان‌های سرمایه‌دار و تجاری در اصفهان می‌دانند. آن‌ها برعکس بر تامین نیازهای استان به عنوان اولویت نخست و سپس انتقال آب مازاد به اصفهان  تاکید دارند.
فعالان اصفهانی با نگرانی از عواقب گسترده و دراز مدت کمبود آب در حوضه آبریز زاینده رود بر بهره برداری از تونل دوم و سوم کوهرنگ علاوه بر زاینده رود طبیعی و تونل اول کوهرنگ، تاکید دارند. دولت یازدهم تکمیل اجرای طرح دوازه ساله تونل بهشت‌آباد  و تونل گلاب دو را متوقف کرده است. تصویب طرح تونل بهشت آباد بعد از سفر خامنه‌ای به اصفهان در سال ۱۳۸۰ مورد موافقت دولت قرار گرفت.
سقائیان‌نژاد شهردار اصفهان با توجه به مشکل حاد آب در اصفهان که منجر به قطع اضطراری آب و توزیع آب توسط تانکرهای استانداری در محله‌ها شده است، گفت: «صبر مردم اصفهان در زمینه آب رو به پایان است و متاسفانه مسوولان وزارت نیرو هنوز متوجه این موضوع نشده‌اند.»
وی ادامه داد: «لغو طرح تونل بهشت آباد پس از مصوبه دفتر رهبری و ۱۲ سال کار مطالعاتی جای سوال دارد.»
او همچنین با اشاره به اجرایی نشدن سد گوکان اظهار کرد: «این سد نیز مصوبات سفر رهبری به استان اصفهان را داشت ولی اجرایی نشد، در حالی که می‌توانست سالیانه حدود سه میلیارد متر مکعب آب را از رودخانه‌های ماربین و آب ملخ به اصفهان بازگرداند که باید دوباره مورد بررسی قرار گیرد.»
سقائیان‌نژاد ضمن انتقاد از این‌که برخی مسوولان وزارت نیرو درک کافی از مشکل آب اصفهان ندارند، خطاب به رئیس جمهور گفت: «پیش از آن که در کل کشور حاشیه ایجاد شود و نارضایتی مردم اصفهان همه‌گیر شود چاره‌اندیشی کنید.»
جمعی از مسوولان سابق و فعلی اصفهان از جمله وزراء و مدیران ارشد پیشین، استانداران ادوار اصفهان و سایر مقامات کشور، معاونین ادوار استانداری، نمایندگان ادوار و فعلی مجلس شورای اسلامی، فرمانداران ادوار استان اصفهان، مدیران اسبق جهاد و کشاورزی، مدیران کل صنایع و محیط زیست و منابع طبیعی، شهرداران ادوار اصفهان، اعضای شوراها ادوار و فعلی اصفهان طی نامه‌ای به حسن روحانی خواستار رعایت حقوق مردم اصفهان در بهره برداری از منابع آبی شدند.
در بخشی از نامه آن‌ها آمده است: «رویه دولت پیشین و اعلام رئیس جمهور وقت در سفر استانی به چهارمحال و بختیاری مبنی بر اینکه "هر آنچه آب هست از آن شما (بالادست) و در صورت آب مازاد، دیگران بردارند" و ادامه همان رویه در دولت تدبیر و امید در خصوص تصرف حقابه قانونی حقابه‌داران طوماری و سهمابه بران تا مقطع تصویب قانون توزیع عادلانه آب و حقابه زیست محیطی تالاب و حقابه قانونی دارندگان حق اشتراک برای تأمین تخصیص‌ها و تعهدات دولت خلاف قانون است.
با استقرار دولت یازدهم، امید به اصلاح وضعیت موجود پدید آمد. با تصویب اقدامات ۹ ماده‌ای شورای‌عالی آب مورخ ۹۲/۱۰/۴ راهکارهای مناسبی جهت اصلاح مدیریت منابع آب زاینده رود تدوین شد. ولیکن امروز که بیش از هفت ماه از تصویب آن می‌گذرد عدم اجرا و نقض مفاد آن توسط وزارت نیرو، امید به تدبیر دولت یازدهم برای مقابله با بحران آب در حوضه زاینده رود را به یأس تبدیل کرده است.
مدیریت یکپارچه حوضه زاینده‌رود، جلوگیری از بارگذاری جدید در بالادست رودخانه، کنترل برداشت‌ها، تغییر الگوی کشت، تعیین حقابه‌های کشاورزان و حقابه زیست‌محیطی، فرازهایی از مصوبه هستند که مغفول مانده است. دو طرح اجرای تونل بهشت‌آباد به شماره طبقه‌بندی ۴۰۱۰۱۲۰۰۰ برای تأمین آب شرب اصفهان، یزد وکرمان و همچنین تونل گلاب -۲ به شماره طبقه‌بندی ۴۰۲۰۰۰۰۰ برای انتقال آب شرب تعدادی از شهرها و روستاهای استان اصفهان کاملا متوقف شده است. این دو طرح در دولت دهم در قالب برنامه‌های مصوب وزارت نیرو با کمک مدیریت استان و مبنای ملی شروع گردیده بود، لیکن در ماه‌های اخیر توسط وزارت نیرو رسما تعطیل شده است.»
کمپینی نیز توسط فرید صلواتی تحت عنوان ناقوس سقوط اصفهان  برای نجات اصفهان و زاینده رود به راه افتاده است. امیرعباس سلطانی نماینده بروجن و سید سعید زمانیان نماینده مردم شهرکرد نیز مدعی هستند وقتی به محل کارگاه احداث تونل گلاب-۲ رفته بودند در کمال تعجب مشاهده کردند که این پروژه بدون اطلاع دولت در حال پیگیری است!
آن‌ها می‌گویند حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز که از این اقدام مسوولان استان اصفهان و شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان ناراضی بوده، طی تماسی با محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور، دستور برکناری رئیس آب منطقه‌ای اصفهان را صادر می‌کند.
سید سعید زمانیان همچنین اظهار داشت: «مسوولان استان اصفهان در نظر دارند برای رفع مشکل کم آبی منطقه خود، از حاشیه سد تنظیمی در کنار زاینده رود، بستر رودخانه را تغییر داده و با بردن آب سد تنظیمی به داخل تونل در دست احداث، رضوانشهر و تیران و نجف‌آباد را آب‌رسانی کنند!» به باور وی استان اصفهان در قیاس با مناطق همجوار توسعه نامتقارن داشته است و مسوولان استان اصفهان را متهم می‌سازد به فکر منافع ملی نیستند و طوری رفتار می‌کنند که انگار برای خود دولتی مجزا تشکیل داده‌اند.»
برخی از نیروهای بختیاری با مانور دادن بر نقش تاریخی این ایل در نهضت مشروطه از ادبیات حماسی برای جلوگیری از اجرای طرح تونل‌های فوق استفاده کرده و تهدید می‌کنند که نمی‌گذارند تونل‌ها راه بیفتد.
البته کارشناسان محیط زیستی نیز نسبت به عواقب مخرب این انتقال در تغییر اکو سیستم منطقه هشدار می‌دهند. منتها کمبود آب زاینده رود باعث خشک شدن  بخشی‌هایی از تالاب گاوخونی شده و با تداوم روند فعلی تالاب فوق به بیابان تبدیل می‌گردد!
داوری در خصوص این‌که حق با کدام طرف است و ارزیابی فنی، زیست محیطی و اقتصادی چه می‌گوید، خارج از حوصله این مطلب است. بلکه بر ضرورت چاره جویی برای حل این مشکل و مشکلات مشابه تاکید دارد. مسوولان و فعالان سیاسی و مدنی ایران نسبت به خطری که مشکلات در حوزه تامین آب و کمبود منابع  آبی برای امنیت کشور ایجاد می‌کند، توجه کافی را ندارند.
دولت‌ها پیش و بعد از انقلاب فقط در حد اداره وضع موجود به مساله پرداخته و نگاه راهبردی و برنامه مستمر برای حل مساله نداشتند. برنامه‌هایی که نیز اجرا شده مانند سد سازی بی‌رویه  و مدیریت غلط سازه‌های آبی مشکلات را تشدید کرده است.
تداوم وضعیت کنونی و تشدید رویارویی‌ها بین مناطق همجوار که بر سر منابع کمیاب آب رقابت دارند، هسته‌های برخورد‌های خشونت آمیز منطقه‌ای را در درون خود می‌پرورد و آینده‌ای خطرناک را ترسیم می‌نماید.
اتفاقی که در خصوص درگیری کشاورزان شرق اصفهان با نیروهای امنیتی و جیره‌بندی شدن آب یزد برای چند روز رخ داد می‌تواند در ابعاد خیلی وسیع‌تری رخ دهد و این بار فقط درگیری بین نیروهای اصفهانی و یا ساکنان استان چهار محال بختیاری با نیروی‌های امنیتی و انتظامی نخواهد بلکه کشاورزان و مردم هر دو استان و بخصوص روستائی‌ها به جنگ و منازعه خونین با یکدیگر خواهند پرداخت و بدین ترتیب امنیت و ثبات کشور تضعیف شده و افزایش خصومت‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای به همبستگی ملی آسیاب‌های جدی می‌زند که جبران آن کار سختی است.
این مساله پتانسیل بالایی برای بسیج  همه ساکنان استان مستقل از گرایش‌های سیاسی و فرهنگی دارد تا حول تامین نیازهای آبی وحدت یافته و به منازعه با  جریان رقیب بپردازند. نامه مسوولان اصفهان که اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان در کنار هم قرار گرفتند، مورد روشنگری در این خصوص است. حق آب وقتی برجسته شود در هر استانی، اپوزیسیون و حکومتی، مذهبی و غیر مذهبی نمی‌شناسد و همه را برای دفاع از حق منطقه همبسته می‌سازد.
 مردم خوزستان نیز نسبت به انتقال آب کارون به جاهای دیگر حساسیت  دارند. در هر جای دیگر ایران نیز که بر سر آب رقابت بوجود بیاید و منابع و راه حل های موجود تامین کننده نیازهای همگان نباشد، درگیری‌های مشابهی رخ خواهد داد.
در حال حاضر هفت شهر بزرگ کشور،تهران، اصفهان، کرمان، قزوین، همدان، کرج و تبریز به لحاظ تامین منابع آبی در بین وضعیت قرمز  و وضعیت سر به سر در حال نوسان هستند.
ازاین رو پرداختن به مساله بحران آب و به‌خصوص عواقب وخیم امنیتی آن از بایستگی زیادی برخوردار است.

تصوير امروز اسلام مبانی الاهیاتی داعش اتفاقا مستدل و بی‌تناقض است

تصوير امروز اسلام

مبانی الاهیاتی داعش اتفاقا مستدل و بی‌تناقض است

داعش از زیر بوته سبز نشده‌است. مبانی الاهیاتی داعش اتفاقا مستدل و بی‌تناقض است. همان‌طور که مبانی الاهیاتی گروه مصباح یزدی مستدل و بی‌تناقض است. تناقض در افکار کسانی‌ است که هم مدعی جامعه‌ی مدرن هستند، و هم هوس دولت اسلامی در سر می‌پرورند. تناقض در رفتار کسانی است که هم اسلام را دین رحمت می‌خوانند، و هم اجرای شریعت را تایید می‌کنند.
واکنش اوباما نسبت به ویدیوی سربریدن جیمز فولی سنجیده بود.  او داعش را سرطان خواند و گفت که داعش از هیچ مذهبی نمایندگی نمی‌کند، مسلمانان را بمراتب بیشتر می‌کشد، و هیچ مذهبی قتل بی‌گناهان را تعلیم نمی‌دهد. 
انتشار این تصویر آزمون بزرگ برای اوباما بود.  داعش با بهره‌گیری از تصویر و رسانه‌های اجتماعی ـ با انتشار یک ویدیو ـ توانست آمریکا را به چالش بکشد.  سیاست خارجی کلاسیک در آمریکا از میان بحران‌های بین‌المللی موضوع اوکراین را پراهمیت می‌داند.  اما وحشی‌گری مسلمانان خاورمیانه و بهره‌وری از تصویر برای نمایش و اشاعه‌ی آن، بحران‌های دیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
جایگاه اوباما ایجاب می‌کرد که او چنین واکنشی نشان دهد.  مسئولیت رهبری قدرتمند‌ترین جامعه‌ی مسیحی جهان او را واداشت تا میان دین اسلام و عملکرد داعش تفکیک قایل شود.  تا تصویر اسلام در چشم جهان از تصویر جاهلیت و جنون و ستم داعش جدا بماند. 
اما آیا این گونه سخنان می‌تواند مردم جهان را قانع کند؟  آیا ما باید به این توجیه مودبانه‌ی اوباما دل‌خوش کنیم؟  مسوولیت ما چه می‌شود؟  آیا تصویری که از اسلام در ذهن مردم دنیا شکل گرفته، غیر از این تصویر است؟  آیا ما نسبت به این تصاویر مسئول نیستیم؟
پیش از در مورد «جنگ‌های امروز، تصویر، و افکارعمومی» نوشتم. نقش تصویر در جنگ اسرائیل و غزه را مثال زدم، و شهروندان اسرائیل را مسئول ترمیم تصویر خود دانستم. همین مسئولیت در مورد جوامع اسلامی نیز صدق می‌کند. 
از توجیهات که بگذریم، واقعیت این است که در طول تاریخ هیچ گاه جامعه‌ی اسلامی این‌قدر وحشی و جاهل و خونریز معرفی نشده‌است.  «کار خارجی‌ها» هم نیست.  افکار، ارزش‌ها، و عملکرد خودمان دلیل آن است. این تصویر، تصویر مسلمانی،  و آینه‌ی افکار و گفتار و کردار خودمان است. 
دست‌ و پا زدن‌، چه در دفاع از اسلام و چه در ستیز با اسلام دردی را دوا نمی‌کند.  این که بگوییم اسلام واقعی بجز این است، یا این که بگوییم اسلام واقعی همین است، هردو به یک اندازه جاهلانه و مذبوحانه است.  توجیهی ست برای نپذیرفتن مسئولیت. 
تصویر ما برای جهانیان تصویر سر بریدن داعش است. تصویر ما تصویر جرثقیل‌هایی ست که انسانی بر بالای آن جان می‌کند، و جماعتی که تماشا می‌کنند.  تصویر ما تصویر زنی ست که تا سینه در خاک فرو رفته، و کلوخ‌هایی که سرش را متلاشی می‌کنند.  تصویر ما تصویر کشتن ایزدیان در عراق و اعدام بهاییان در ایران است. 
اگر تصویر اسلام این‌ها نیست، کدام‌است؟  باری، تصویر «اجرای شریعت اسلام» دقیقا همین‌هاست. یک نفر به من بگوید که داعش شریعت اسلام را پیاده نمی‌کند!
روشنفکری مذهبی ما وقتی کاریکاتور پیامبر اسلام را یک طراح دانمارکی می‌کشد، رگ گردن‌ برافروخته می‌کند،  اما وقتی داعش سرمی‌برد، غیرتش نمی‌جوشد.  وقتی تصویر طنزی از پیامبر اسلام منتشر می‌شود، روشنفکران مذهبی  محمد را ناموس مسلمانان می‌نامند، اما وقتی تصویری وحشی از جامعه‌ی اسلامی منتشر می‌شود، سکوت می‌کنند. اصلاح‌طلبان ما چه بینه‌ی دیگری می‌خواهند تا به انصراف از طرح دولت اسلامی رای بدهند؟ 
داعش از زیر بوته سبز نشده‌است.  مبانی الاهیاتی داعش اتفاقا مستدل و بی‌تناقض است. همان‌طور که مبانی الاهیاتی گروه مصباح یزدی مستدل و بی‌تناقض است.  تناقض در افکار کسانی‌ است که هم مدعی جامعه‌ی مدرن هستند، و هم هوس دولت اسلامی در سر می‌پرورند.  تناقض در رفتار کسانی است که هم اسلام را دین رحمت می‌خوانند، و هم اجرای شریعت را تایید می‌کنند.
ریشه‌یابی درد، درمانش را ممکن می‌کند، نه انکار آن.  هیچ مسلمانی نمی‌تواند ادعا کند که اسلام واقعی نزد اوست و اسلام مسلمان دیگری دروغین است.  شاید بتوانیم تکه‌هایی از اسلام را بپذیریم و تکه‌هایی را دور بریزیم، اما حتما نخواهیم توانست شریعت اسلام را به میل خود تکه‌تکه کنیم. 
وقتی اجازه دادیم قوانین اسلامی در جامعه پیاده شود، دیگر این که چگونه پیاده شود، در دست ما نخواهد بود.  وقتی اخلاقیات منحط و فاسد مرسوم در جوامع اسلامی را پذیرفتیم، راه را برای شریعت باز گذارده‌ایم که با تمام توانش خود را به سرنوشت ما تحمیل کند.  وقتی بمجرد این که دانستیم در زندان اوین زندانیان سیاسی مشروب درست کرده‌اند، زبان‌های اعتراض بند آمد، خود را برای شلاق خوردن آماده کرده‌ایم. وقتی ایستادیم و تماشا کردیم که زنی بخاطر حجابش با تحقیر به درون ماشین گشت ارشاد کشیده شود، سربریدن را هم به تماشا خواهیم نشست.

آب آشامیدنی اصفهان قطع شد

آب آشامیدنی اصفهان قطع شد

آب آشامیدنی اصفهان از صبح امروز قطع بوده است و جهت آب رسانی به شهروندان از تانکرهای آب استفاده می کنند.
در تاریخ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ استاندار اصفهان اعلام کرد که آب در تابستان جیره‌بندی خواهد شد. اما صبح امروز بدون اطلاع رسانی رسانه‌ها آب آشامیدنی کل اصفهان تاکنون قطع است. 
 در سال‌های گذشته و در فصل گرما حدود ۱۰ مترمکعب آب در ثانیه از طریق سد و حدود سه مترمکعب در ثانیه نیز از طریق چاه‌های فلمن وارد تصفیه خانه اصفهان می‌شد، اما با توجه به هفت سال خشکسالی مستمر در استان اصفهان، اکنون چاه‌های فلمن خشک شده و میزان آب پشت سد هم کاهش یافته است.

خبر کشته شدن جمشید دانایی فر مرزبان ربوده شده تایید شد ایرنا : خبر کشته شدن جمشید دانایی فر یکی از مرزبانان گروگان گرفته شده ایرانی توسط گروه جیش العدل ، از سوی معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تایید شد. به گزارش ایرنا، ˈعلی اصغر میرشکارˈ در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا خبر کشته شدن جمشید دانایی فر توسط گروه را تایید کرد. ماجرا به هفدهم بهمن ماه سال 92 بر می گردد که پنج مرزبان جمهوری اسلامی ایران به نام های ˈرامین حضرتی، سجاد زاهانی، جمشید دانایی فر، محمد نظامی و جمشید تیموریˈ در منطقه مرزی جکیگور استان سیستان و بلوچستان ربوده شدند و دو روز بعد گروهکی موسوم به «جیش العدل» با انتشار تصاویر آنان، مسوولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت. با گذشت چند روز از این ماجرا این گروه مطالباتی مطرح کرد که نشان می داد میل و عجله چندانی برای کشتن مرزبانان ایرانی ندارد از این رو تلاش های دیپلماتیک، امنیتی ـ اطلاعاتی و نیز میانجیگری های محلی با گروهک جیش العدل آغاز شد. در نهایت با پیگیری های صورت گرفته، چهار نفر از مرزبانان ایرانی از دست گروه جیش العدل بدون برآورده شدن مطالبات این گروه رهایی یافته و به آغوش گرم خانواده هایشان بازگشتند، اما سرنوشت گروهبان جمشید دانایی فر در هاله ای از ابهام قرار داشت تا به امروز که خبر کشتن وی مورد تایید قرار گرفت.

خبر کشته شدن جمشید دانایی فر مرزبان ربوده شده تایید شد

ایرنا :  خبر کشته شدن جمشید دانایی فر یکی از مرزبانان گروگان گرفته شده ایرانی توسط گروه جیش العدل ، از سوی معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تایید شد.

به گزارش ایرنا، ˈعلی اصغر میرشکارˈ در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا خبر کشته شدن جمشید دانایی فر توسط گروه  را تایید کرد.

ماجرا به هفدهم بهمن ماه سال 92 بر می گردد که پنج مرزبان جمهوری اسلامی ایران به نام های ˈرامین حضرتی، سجاد زاهانی، جمشید دانایی فر، محمد نظامی و جمشید تیموریˈ در منطقه مرزی جکیگور استان سیستان و بلوچستان ربوده شدند و دو روز بعد گروهکی موسوم به «جیش العدل» با انتشار تصاویر آنان، مسوولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت.

با گذشت چند روز از این ماجرا این گروه مطالباتی مطرح کرد که نشان می داد میل و عجله چندانی برای کشتن مرزبانان ایرانی ندارد از این رو تلاش های دیپلماتیک، امنیتی ـ اطلاعاتی و نیز میانجیگری های محلی با گروهک جیش العدل آغاز شد.

در نهایت با پیگیری های صورت گرفته، چهار نفر از مرزبانان ایرانی از دست گروه  جیش العدل  بدون برآورده شدن مطالبات این گروه رهایی یافته و به آغوش گرم خانواده هایشان بازگشتند، اما سرنوشت گروهبان جمشید دانایی فر در هاله ای از ابهام قرار داشت تا به امروز که خبر کشتن وی مورد تایید قرار گرفت.