Friday, June 19, 2009

باراک اوباما: این ایرانیان هستند که باید در انتخابات تصمیم بگیرند


رئیس جمهوری ایالات متحده گفت آنچه در لبنان به حقیقت پیوسته در ایران هم می تواند درست باشد که شما می بینید مردم در جستجوی امکانات تازه ای هستند
پرسش: آقای رئیس جمهوری، شما انتخابات ایران را تا چه حد از نزدیک دنبال می کنید؟ بروز تغییر تا چه میزان حیاتی است؟

رئیس جمهوری: ما از این که می بینیم یک مباحثۀ نیرومند، تا آنجا که ظواهر نشان می دهد، در ایران در حال وقوع است به هیجان آمده ایم. و بدیهی است، پس از سخنانی که من در قاهره ایراد کردم، ما کوشیدیم پیام واضحی بفرستیم دایر بر این که ما فکر می کنیم امکان تغییر وجود دارد. و در وهلۀ نهایی این ایرانیان هستند که باید در انتخابات تصمیم بگیرند، اما آنچه که در لبنان به حقیقت پیوسته، در ایران هم می تواند درست باشد که شما می بینید مردم در جستجوی امکانات تازه ای هستند. و هرکس که در پایان برندۀ انتخابات ایران باشد، با توجه به مباحثۀ نیرومندی که صورت گرفته است، امید می رود به پیشبرد توانایی ما برای درگیر ساختن آنها در راههای تازه مدد رساند.

هیلاری کلینتون: ما از نزدیک شور و هیجان ومباحثۀ جدی و گفت و شنودی را که پیش از برگزاری انتخابات در ایران روی داد زیر نظر داشتیم.


سخنان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه و کانن، وزیر امور خارجۀ کانادا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه: ما از نزدیک شور و هیجان ومباحثۀ جدی و گفت و شنودی را که پیش از برگزاری انتخابات در ایران روی داد زیر نظر داشتیم. ما مراقب اوضاع به نحوی که در ایران در حال تحول است هستیم.

ولی ما نیز مانند بقیۀ دنیا در حالت انتظار و مراقبت به سر می بریم تا ببینیم مردم ایران چه تصمیمی می گیرند. ایالات متحده از اظهار نظر پیرامون انتخابات ایران خودداری ورزیده است. بدیهی است که ما امیدواریم نتیجه ای که حاصل می شود بازتاب دهندۀ خواست مردم ایران باشد.

کانن وزیر امور خارجه: برای کانادا، از جانب کانادا، کانادا به گونۀ ای عمیق از گزارشهای مربوط به وقوع بی قانونی در انتخابات ایران نگران است. ما از بابت گزارشهای حاکی از عملیات ارعاب آمیز در قبال دفتر های نامزدهای مخالف توسط نیروهای امنیتی ناراحتیم. ما مقامات سفارتمان در تهران را به زیر نظر داشتن اوضاع از نزدیک موظف کرده ایم و کانادا از مقامات ایرانی شمارش منصفانه و شفاف همۀ آراء را خواستار است.



بی نظمی هایی در انتخابات به وقوع پیوسته است. ما همچنین از دریافت گزارشهایی دایر بر ارعاب، ارعاب علیه دفترهای نامزدهای مخالف، به عنوان مثال اقدامات ارعاب آمیز در میان آنها از طرف مقامات، عمیقا نگرانیم، بنا بر این من از افراد خودمان در تهران ومقاماتمان در سفارت خواسته ام تا اوضاع را از نزدیک زیر نظر داشته باشند. و سرانجام ما امیدواریم؛ ما با قوت تمام امیدواریم که شمارش آراء به صورت شفاف صورت گیرد و تمامی برگه های رأیی که طی انتخابات مورد استفاده قرار گرفته اند به درستی شمرده شوند.

اوباما: صدای مردم ایران باید شنیده و به آن احترام گذاشته شود.


اوباما گفت: من به مردمی که با چنین شور و خوش بینی روند سیاسی امید داشته اند می گویم، صرفنظر از این که نتیجه نهایی انتخابات چه باشد، جهان به آنها چشم دوخته و از مشارکت آنها الهام می گیرد
پرسش: آقای رئیس جمهوری، در رابطه با ایران، آیا نتایج مورد اختلاف انتخابات، خشونت هایی که در خیابان ها روی داده است، به نحوی در تمایل شما به ملاقات بدون پیش شرط با آقای احمدی نژاد تأثیر می گذارد – تغییر ایجاد می کند؟ و همچنین آیا شما چیزی برای گفتن، پیامی برای مردمی که در خیابانها دست به اعتراض زده اند، که عقیده دارند آرائشان دزدیده شده و با خشونت در معرض حمله قرار گرفته اند، دارید؟

پرزیدنت اوباما: مسلماً همۀ ما اخبار ایران را تماشا کرده ایم. و من می خواهم با این مطلب شروع کنم که کاملاً روشن است که خود ایرانی ها هستند که باید دربارۀ اینکه رهبران ایران چه کسانی خواهند بود تصمیم بگیرند، و اینکه ما برای حق حاکمیت ملی ایران احترام قائلیم و می خواهیم از اینکه ایالات متحده به مسئله ای در داخل ایران تبدیل شود پرهیز کنیم، چون گاهی ایالات متحده – یا مذاکرات با ایالات متحده-- می تواند به صورت یک فوتبال آسان سیاسی درآید.

پس از ابراز همۀ این مطالب، من عمیقاً از آنچه که در تلویزیون دیده ام نگران شده ام. به نظر من روند دموکراتیک—آزادی بیان، توانایی مردم برای ابراز مخالفت بصورت مسالمت آمیز—همۀ اینها ارزش های جهانی هستند که باید مورد احترام قرار گیرند. و هنگامی که من می بینم، و هنگامی که مردم آمریکا مشاهده می کنند علیه مردمی که بطور مسالمت آمیز ابزار مخالفت می کنند خشونت اعمال می شود، به نظر من، حق دارند نگران شوند.

آنچه من دریافته ام این است که دولت ایران می گوید آنها بی نظمی هایی را که در رأی گیری ها اتفاق افتاده است مورد بررسی قرارخواهند داد. ما در محل نبوده ایم، ما ناظرانی در آنجا نداشته ایم، ناظران بین المللی در آنجا حضور نداشته اند، بنا بر این من نمی توانم قاطعانه بگویم که در رابطه با انتخابات چه اتفاقی افتاده یا نیفتاده است. اما آنچه می توانم بگویم این است که به نظر می رسد مردمی که به دموکراسی چنان امیدوار، چنان علاقه مند و چنان متعهد بودند، اکنون احساس می کنند به آنها خیانت شده است. و به نظر من مهم است که در حرکت به جلو، هرگونه تحقیقاتی که انجام می شود به گونه ای باشد که به خونریزی و خاموش ساختن مردمی که به بیان نظرات خود پرداخته اند منجر نشود.

اکنون، در رابطه با ایالات متحده و تعامل ما با ایران، هرقدر هم که برخی از اظهارات پرزیدنت احمدی نژاد از نظر من نفرت انگیز و هرقدر که اختلافات موجود بین ایالات متحده و ایران در ارتباط با طیفی از مسائل اساسی عمیق باشند، من همواره اعتقاد داشته ام پیگیری یک دیپلماسی استوار و بدون توهم در بارۀ ایران و طبیعت اختلافات میان دو کشور ما جنبۀ اساسی دارد، بویژه هنگامی که منافع اساسی امنیت ملی ما و به طور مشخص حصول اطمینان از این امر مطرح است که ما شاهد یک مسابقۀ تسلیحاتی هسته ای در خاورمیانه بر اثر دستیابی ایران به سلاح هسته ای نباشیم؛ و بتوانیم مطمئن شویم که ایران به صدور فعالیت های تروریستی اقدام نمی کند.

ما به پیگیری یک گفت و شنود سختگیرانه و مستقیم بین دو کشور ادامه خواهیم داد، و خواهیم دید ما را به کجا می رساند. ولی حتی در حالی که ما به این امر اشتغال داریم، به نظر من درست نیست که من دربرابر آنچه ما طی چند روز گذشته در تلویزیون شاهدش بوده ایم سکوت کنم. و من به مردمی که با چنین شور و خوش بینی به روند سیاسی امید داشته اند می گویم، صرفنظر از این که نتیجه نهایی انتخابات چه باشد، جهان به آنها چشم دوخته و از مشارکت آنها الهام می گیرد. و دنیا آنها را زیر نظر دارد.

و بویژه خطاب به جوانان ایران، من می خواهم آنها بدانند که ما در ایالات متحده نمی خواهیم هیچ تصمیمی برای ایرانی ها بگیریم، اما اعتقاد داریم که صدای مردم ایران باید شنیده و به آن احترام گذاشته شود.

پايان متن.

ذکر "الله اکبر" یاران میرحسین برای هفتمین شب متوالی در اعتراض به نادیده گرفتن رای و حقوقشان

"الله اکبر"های یاران میرحسین موسوی آسمان هر محله و شهر ایران را فراگرفته و آنها که در عرصه سیاسی تنها مانده اند برای مدد گرفتن از خدای بزرگ هر شب او را یکصدا با هم می خوانند و به یاری اش امید بسته اند.

به گزارش خبرنگاران قلم نیوز، یاران میرحسین موسوی که با حضور خود در انتخابات دهم ریاست جمهوری حضوری استثنایی و بی نظیر را رقم زده بودند پس از اجحاف آشکار در حقشان به شکل خودجوش تصمیم گرفتند تا هر شب با ذکر مبارک الله اکبر اعتراض خود را به مدنی ترین شکل ممکن اعلام کنند اگرچه این اعتراض مدنی را هم برنتابیدند و سیل انتقادات به سوی آنها روان است.

این هفتمین شبی است که حامیان میرحسین موسوی در اعتراض به تخلفات آشکار در انتخابات و بی پناهی شان ندای الله اکبر سر می دهند تا شاید خدای بزرگ به یاری شان بیاید.

الله اکبر آنها معنای بسیاری دارد برای آنها که می اندیشند و امید که نتیجه بخش باشد.

یاران موسوی که علاوه بر رایشان روزهایی را می بینند که نمادهایشان را هم به یغما می برند برای آنکه معنای الله اکبرشان قلب نشود میان ذکر "الله اکبر" شعار می دهند: "یا حسین میرحسین".

در لحظه ارسال خبر هنوز صدای الله اکبر یاران موسوی در محلات مختلف تهران شنیده می شود.

بیانیه جمعی از استادان شاخص حقوق و وکلای دادگستری در محکومیت برخوردهای خشونت آمیز اخیر قلم - جمعی از استادان شاخص حقوق و وکلای دادگستری با صدور بیانیه

بیانیه جمعی از استادان شاخص حقوق و وکلای دادگستری در محکومیت برخوردهای خشونت آمیز اخیر
- جمعی از استادان شاخص حقوق و وکلای دادگستری با صدور بیانیه ای، برخوردهای خشونت آمیز و غیرمسوولانه با اعتراض های مردمی را محکوم کردند.

، متن بیانیه استادان حقوق و وکلای دادگستری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به خشونت علیه مردم پایان دهید!

برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388، به دلیل شک و تردیدهای مطرح در رعایت اصول و قواعد انتخابات آزاد و منصفانه، موجی از اعتراضات مسالمت آمیز و مدنی را به همراه داشت. متأسفانه رویارویی خشونت آمیز و غیرقانونی با این حرکت، کشور ما را در فضایی آکنده از خشونت و ارعاب فرو برد. در این روزها انبوهی از اقدامات خشونت آمیز و غیر مسوولانه در رویارویی با اعتراض های مردمی، امنیت، جان و مال مردم را شدیدا به مخاطره انداخته است که موارد زیر تنها گوشه ای از آنهاست:

* - تیراندازی به سوی مردم بی پناه و کشتن شماری از آنها
* - عدم اعلام نام و مشخصات مجروحان و بی اطلاعی و سرگردانی خانواده های آنان
* - دستگیری های گسترده جوانان این مرز و بوم و بی اطلاع نگاه داشتن خانواده های دستگیر شدگان از وضعیت آنها
* - ضرب و جرح وحشیانه و غیر قانونی به بهانه برقراری نظم و امنیت
* - تخریب اموال عمومی
* - ورود غیر مجاز به اماکن مسکونی
* - تجاوز به حریم مقدس دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی شهرهای مختلف کشور به ویژه کوی دانشگاه تهران و ضرب و شتم دانشجویان
* - مداخله نیروهای بی نام و نشان و لباس شخصی به بهانه استقرار نظم و استفاده از انواع ابزارها و روشهای نامتعارف
* - سکوت شگفت انگیز و غیر مسوولانه صدا و سیما و دیگر رسانه های دولتی در برابر اعتراض میلیونی مردم و تحریف وقایع که بر خلاف وظیفه قانونی اطلاع رسانی صحیح آنها بوده و همزمان تحریک احساسات و تشدید خشونت در فضای ملتهب جامعه
* - برقراری محدودیت های گسترده، پیوسته و توجیه ناپذیر و اخلال در امکانات ارتباطی و مخابراتی در پوشش ظواهر قانونی

ما گروهی از حقوقدانان و استادان حقوق دانشگاه های تهران ضمن همدردی با خانواده های داغدیده و آسیب دیده و تاکید بر پیگیری جدی خواسته ها و مطالبات مردمی از راه های مسالمت جویانه، از تمام مقامات و نهادهایی که به موجب قانون اساسی و قوانین عادی وظیفه صیانت از حقوق و آزادی های شهروندی را بر عهده دارند می خواهیم تا هر چه سریع تر به این اقدامات غیر قانونی و خشونت آمیز پایان داده و به خواسته های مشروع و بحق مردم توجه کنند. بدیهی است در صورت عدم اقدام عاجل، در پیشگاه خداوند متعال و مردم مسوول خواهند بود. بی شک بستن مجاری قانونی برای اعمال و استیفای حقوق ملت راه حل مشکلات نیست، باید صدای دادخواهی مردم را شنید و به خواست های بحق آنان گردن نهاد.



* 1. دکتر ناصر کاتوزیان (دانشگاه تهران)
* 2. آیت الله دکترسید مصطفی محقق داماد (دانشگاه شهید بهشتی)
* 3. دکتر هدایت الله فلسفی (دانشگاه شهید بهشتی)
* 4. دکتر محمدعلی اردبیلی (دانشگاه شهید بهشتی)

* 5. دکتر سید محمد هاشمی (دانشگاه شهید بهشتی)
* 6. دکتر رضا نوربها (دانشگاه شهید بهشتی)
* 7. دکترعلی حسین نجفی ابرندآبادی (دانشگاه شهید بهشتی)
* 8. دکتر ابراهیم بیگ زاده (دانشگاه شهید بهشتی)
* 9. دکتر اردشیر امیرارجمند (دانشگاه شهید بهشتی)
* 10. دکتر امیر حسین آبادی (دانشگاه شهید بهشتی)

* 11. دکنر محمد راسخ (دانشگاه شهید بهشتی)
* 12. دکتر سید محمد قاری سید فاطمی (دانشگاه شهید بهشتی)
* 13. دکتر محمد جعفر قنبری جهرمی (دانشگاه شهید بهشتی)

* 14. دکتر محمد حسین زارعی (دانشگاه شهید بهشتی)

* 15. دکتر میر قاسم جعفرزاده (دانشگاه شهید بهشتی)
* 16. دکتر علی صفاری (دانشگاه شهید بهشتی)
* 17. حجت الاسلام دکتر رحیم نوبهار (دانشگاه شهید بهشتی)

* 18. دکتر هادی وحید (دانشگاه شهید بهشتی)
* 19. دکتر امیر نیکپی (دانشگاه شهید بهشتی)
* 20. دکتر رضا اسلامی (دانشگاه شهید بهشتی)
* 21. دکتر اسد الله یاوری (دانشگاه شهید بهشتی)

* 22. دکتر هومن موثق (دانشگاه شهید بهشتی)

* 23. دکتر صابر نیاورانی (دانشگاه شهید بهشتی)
* 24. دکتر مهدی مختاری (دانشگاه شهید بهشتی)
* 25. دکتر مهدی هداوند (دانشگاه شهید بهشتی)
* 26. دکتر عباس شیری (دانشگاه تهران)
* 27. دکتر محمد رضا ضیایی بیگدلی (دانشگاه علامه طباطبایی)
* 28. دکتر محمد رضا پاسبان (دانشگاه علامه طباطبایی)
* 29. دکتر جواد کاشانی (دانشگاه علامه طباطبایی)
* 30. دکتر علی تقی زاده (دانشگاه علامه طباطبایی)
* 31. دکتر رضا ولویون (دانشگاه علامه طباطبایی)
* 32. دکتر همایون حبیبی (دانشگاه علامه طباطبایی)
* 33. دکتر سید قاسم زمانی (دانشگاه علامه طباطبایی)
* 34. دکتر سید منصور میر سعیدی (دانشگاه علامه طباطبایی)
* 35. دکتر حسین غلامی دون (دانشگاه علامه طباطبایی)
* 36. دکتر خیرالله هرمزی (دانشگاه علامه طباطبایی)
* 37. دکتر علی نجفی توانا (دانشگاه آزاد اسلامی)
* 38. دکتر کامران آقایی (وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه)
* 39. دکتر محمد جلالی (وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه)
* 40. دکتر علیرضا آذربایجانی (وکیل دادگستری و مدرس دانشگاه)
* 41. دکتر جعفر حبیب زاده (دانشگاه تربیت مدرس)
* 42. دکتر محمود صادقی (دانشگاه تربیت مدرس)
* 43. دکتر محمد فرجیها (دانشگاه تربیت مدرس)
* 44. دکتر ستار زرکلام (دانشگاه شاهد)
* 45. دکتر شاهپور منوچهری (وکیل دادگستری)
* 46. دکتر رضا تمدن (وکیل دادگستری)
* 47. دکتر حمید جلیل زاده خویی (وکیل دادگستری)
* 48. سید احمد سعادت (وکیل دادگستری)
* 49. علی کاکاافشار (وکیل دادگستری)
* 50. اسماعیل مصباح اسکویی (وکیل دادگستری)
* 51. محمدباقر میرسراجی (وکیل دادگستری)
* 52. رضا آشوری (وکیل دادگستری)
* 53. محمد فرض پور عاکیانی (وکیل دادگستری)
* 54. جهانگیر مستوفی (وکیل دادگستری)
* 55. خانم بتول کیهانی (وکیل دادگستری)
* 56. خانم صدیقه حجت پناه (وکیل دادگستری)
* 57. مجتبی پویا (وکیل دادگستری)

. سرویس سیاسی کیهان


تقلب در انتخابات به بهانه حفظ نظام اسلامي

بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مبارک آيت الله صانعي (دامت برکاته)
سلامٌ عليکم؛
احتراماً خواهشمند است نظر مبارک را در مورد مسائل ذيل اعلام فرماييد:
آيا مي توان در انتخابات به بهانه حفظ نظام اسلامي يا برگزيده شدن نامزدي که او را اصلح مي دانيم، کارهاي ذيل را انجام دهيم؟
1- در شمارش آرا دست کاري کرده، آن را کم و زياد کنيم؛
2- به جاي ديگران رأي داده يا بيش از يک رأي به صندوق بيندازيم؛
3- آراء رقيب را هنگام شمارش، حذف يا باطل کنيم؛
4- رأي بي سوادها را طبق نظر خودمان بنويسيم؛
5- با شناسنامه هاي اموات که هنوز باطل نشده، رأي بدهيم.
جمعي از استادان حوزه و دانشگاه



باسمه تعالي
ج1تا5- حرمت و معصيت کبيره بودن همه امور ذکرشده در سؤال به خاطر خيانت در امانت و حقوق مردم، واضح و آشکار است و بايد همگان به احترام و ارزشي که فرهنگ تشيع و اهل بيت (صلوات الله عليهم اجمعين) براي حقوق عادي مردم، چه رسد به حقوق مربوط به تعيين سرنوشت و آزاديشان، مقرر داشته، توجه نمايند تا جايي که امام چهارم شيعيان، آقا زين العابدين (عليه السلام) فرمودند: خداوند همه گناهان را مي شود ببخشد جز دو گناه، که يکي از آن ها تضييع حقوق مردم مي باشد؛ و چگونه کسي مي تواند از جواز امور ذکرشده سخن بگويد و به خدا و دينش افترا بزند با اين که در باب مسلمان مقتولي که به عمد کشته شده و ولي دمش حاکم است، سؤال شده که آيا حاکم مي تواند قاتل را عفو کند؟ امام معصوم (عليه السلام) فرمودند: نمي تواند؛ چون حق همه مسلمين است.
11/3/88