Sunday, May 3, 2020

تالاب‌های "جازموریان و هامون" جان تازه گرفتند + عکس

تالاب‌های "جازموریان و هامون" جان تازه گرفتند + عکس


ـ بارندگی فصلی و جاری‌شدن سیلاب و روان‌آب موجب آبگیری تالاب نیمه‌خشک جازموریان و تالاب کاملاً خشک هامون شده و جان تازه‌ای به این تالاب‌ها و ساکنان حاشیه آن بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، بارندگی فصلی و جاری شدن سیلاب و روان‌آب موجب آبگیری تالاب نیمه‌خشک «جازموریان» و تالاب کاملاً خشک «هامون» شده و جان تازه‌ای به این تالاب‌ها و ساکنان حاشیه آن بخشیده است. این دو تالاب در سال‌های اخیر در پی خشک شدن به منشأ پراکنده شدن ریزگرد و بیماری‌های چشمی و تنفسی برای مردم سیستان و بلوچستان تبدیل شده بودند و حالا با آبگیری بخشی از آنها شادمانی میان مردم منطقه موج می‌زند.

تالاب بین‌المللی هامون که در دو دهه اخیر نیمه‌خشک و در برخی سال‌ها به‌ویژه سال‌های اخیر در اکثر فصول کاملاً خشک بوده در دو دهه پیش دریاچه‌ای بی‌نظیر بود که منشأ اصلی درآمد کشاورزان، دامپروران و ماهیگیران منطقه سیستان محسوب می‌شد. هامون در زمان پرآبی به‌عنوان بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران محسوب می‌شود و همین دریاچه در زمان خشکی به منشأ پراکنده شدن ریزگرد تبدیل می‌شود.




مرزبانی ایران به روخانه انداختن اتباع افغان را تکذیب میکند + فیلم

مرزبانی ایران به روخانه انداختن اتباع افغان را تکذیب میکند + فیلم


مرزبانی نیروی انتظامی ایران اخبار مربوط به بازداشت، شکنجه و به رودخانه انداختن چند تن از اتباع افغان در مرز ایران و افغانستان از سوی مرزبانان ایرانی را تکذیب کرد.

به گزارش یورو نیوز، نیروی انتظامی ایران روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد: «در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد چنین موضوعی در مرزهای مشترک ایران و افغانستان رخ نداده و صحت ندارد.»

مرزبانی پلیس ایران مشخص نکرده که آیا چنین اتفاقی در مکان دیگری افتاده یا نه ولی ضمن یادآوری «روابط بسیار خوب» ایران با افغانستان گفته است که این «اتهامات» تلاش برای «دور کردن دو ملت» است.

در این روز رسانه‌های افغانستان با به نقل از شاهدان گزارش داده بودند که ماموران مرزبانی ایران ۵۷ مهاجر افغان را بازداشت کرده و شمار زیادی از آنان را مجبور کرده‌اند که خودشان را درون رودخانه مرزی هریرود بیندازند. به نوشته پایگاه خبری طلوع‌نیوز افغانستان، «تنها جسد ۷ تن از ۲۷ نفری که به رودخانه افکنده شده‌اند پیدا شده و از سرنوشت دیگر شهروندان افغان خبری در دست نیست». به گفته مسئولان شفاخانه (بیمارستان) هرات تا کنون اجساد ۵ قربانی که گفته می‌شود در جریان این رویداد در منطقه مرزی ذوالفقار جان باخته‌اند به این مرکز درمانی منتقل شده است.

برخی از بستگان قربانیان گفته‌اند نیروهای مرزبانی پلیس ایران حتی به برخی از این مهاجران غیرقانونی افغان شلیک هم کرده‌اند.


محمد نوری‌زاد در زندان مشهد اقدام به خودکشی کرد. همسر محمد نوری‌زاد خبر داد که او در زندان مشهد رگ خود را زده، اما نجات یافته است. او پیش از این تهدید کرده بود که در اعتراض به آزار خانواده‌اش خودکشی خواهد کرد. فاطمه ملکی در یک فایل صوتی بر اساس مشاهدات هم‌بندان آقای نوری‌زاد گفت که دست و سر او باندپیچی شده است. محمد نوری‌زاد، فعال سیاسی محبوس در زندان مشهد و از امضاءکنندگان بیانیه استعفای خامنه‌ای، روز ۹ اردیبهشت ضمن انتشار یک فایل صوتی از قصدش برای «خودکشی اعتراضی» خبر داده بود. وی دلیل این تصمیم خود را آزار خانواده‌اش ذکر کرده است.

محمد نوری‌زاد در زندان مشهد اقدام به خودکشی کرد.
همسر محمد نوری‌زاد خبر داد که او در زندان مشهد رگ خود را زده، اما نجات یافته است. او پیش از این تهدید کرده بود که در اعتراض به آزار خانواده‌اش خودکشی خواهد کرد.
فاطمه ملکی در یک فایل صوتی بر اساس مشاهدات هم‌بندان آقای نوری‌زاد گفت که دست و سر او باندپیچی شده است.
محمد نوری‌زاد، فعال سیاسی محبوس در زندان مشهد و از امضاءکنندگان بیانیه استعفای خامنه‌ای، روز ۹ اردیبهشت ضمن انتشار یک فایل صوتی از قصدش برای «خودکشی اعتراضی» خبر داده بود. وی دلیل این تصمیم خود را آزار خانواده‌اش ذکر کرده است.

نشستن دختر بچه در محل گردن پدر موجب تحریک است

نشستن دختر بچه در محل گردن پدر موجب تحریک است


کاریکاتوریست ارزشی که در نشریاتی مثل کیهان و رسالت و وطن امروز فعالیت می کند نوشته:
به سفارش یکی از نهادهای فرهنگی برای یک کتاب با موضوع کودک و خانواده تصویر سازی کردم بعد از تحویل کار، حاج آقای مسئول نهاد تماس گرفت که:
-در این تصویر بی زحمت جای دختر و پسر را عوض کنید، نشستن دختر در محل گردن پدر موجب تحریک است و بد آموزی اخلاقی دارد.