Friday, August 21, 2015

اکثریت آمریکایی‌ها در مقابل اوباما: نه به توافق وین ۶۰ درصد آمریکایی‌ها با تدبیر اوباما در قبال رابطه آمریکا با جمهوری اسلامی راضی نیستند

اکثریت آمریکایی‌ها در مقابل اوباما: نه به توافق وین

۶۰ درصد آمریکایی‌ها با تدبیر اوباما در قبال رابطه آمریکا با جمهوری اسلامی راضی نیستند

این هفته، تعداد بیشتری از شهروندان آمریکایی نسبت به تلاش‌های باراک اوباما برای دست‌یابی به توافقی با جمهوری اسلامی بدگمان شده‌اند، اینک ۵۶٪ مردم آمریکا خواهان برخورد کنگره با این توافق هستند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بر اساس یک نظرسنجی، از هر ۱۰ نفر آمریکایی، ۶ نفر مخالف دست‌یابی به توافق هسته‌ای فعلی با جمهوری اسلامی هستند. نظرسنجی مشترک سی‌ان‌ان و او.آر.سی، که از ۱۳ تا ۱۶ ماه آگست جاری انجام گرفته، ۶۰٪ پرسش شوندگان تلفنی، ازتدبیر اوباما در قبال رابطه‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی، اظهار نارضایتی کرده‌اند و تنها ۳۸٪ از کارکرد او در این مورد راضی هستند.
از طرف دیگر، ۵۶٪ نیز خواهان مقابله کنگره با توافق هسته‌ای هستند. این رقم چند هفته‌ی پیش، ۵۲٪ بود. تعداد موافقان نیز از ۴۴٪ به ۴۱٪ کاهش یافته است.
این نظرسنجی بر اساس مکالمه تلفنی با ۱۰۰۱ نفری است که به مصاحبه‌کنندگان جواب داده‌اند و ۲۷٪ خود را دموکرات، ۲۳٪ خود را جمهوری‌خواه و ۵۰٪ نیز خود را مستقل معرفی کرده‌اند.

به نوشته‌ای سی‌ان‌ان، ۷۰٪ دموکرات‌‌ها خواهان موافقت کنگره با توافق هسته‌ای هستند که رشدی ۹ درصدی را نسبت به نظرسنجی پیشین نشان می‌دهد، در حالی‌که ۸۳٪ جمهوری‌خواهان، یعنی با ۱۷٪ رشد نسبت به نظرسنجی قبلی، از کنگره می‌خواهند که با توافق هسته‌ای مخالفت کند. مستقل‌ها اما با همان ۵۸٪، نظری متمایل به جمهوری‌خواهان دارند.
اگراکثریت سناتورهای دموکرات، با خواسته‌ی رئیس جمهوری همراه باشند، ممکن است بخت خود را در انتخابات بعدی سنا از دست بدهند، اما مقابل رهبر حزب ایستادن، کار ساده‌ای نخواهد بود. شومر و منندز که با توافق با جمهوری اسلامی مخالفت کرده‌اند، با حملات بسیاری از سوی لیبرال‌های حامی رئیس جمهوری مواجه شده‌اند.