Monday, February 21, 2011

احمد جنتی: واقعا اوف بر شما!

در ادامه واکنش های مقامات حکومتی به راهپیمایی گسترده مردم در 25 بهمن ماه، دبیر ۸۶ ساله شورای نگهبان ضمن اشاره به اینکه "درباره محاکمه سران فتنه قوه قضاییه باید مصلحت اندیشی" کرد، گفت: واقعا اووف بر شما!




احمدجنتی در نماز جمعه این هفته تهران ضمن تاکید بر اینکه "مردم هنوز نبریده اند" گفت: "مردم ما پس از انقلاب با جنگ و مشكلات بي‌شماري دست و پنجه نرم كرده و مي‌كنند اما در عين حل نه از امام، نه از نظام، نه از دولت و نه از اركان جمهوري اسلامي نبريده‌اند بلكه حضورشان در صحنه نيز بيشتر شده است."



دبیر شورای نگهبان سپس با اشاره به ناآرامي‌های منطقه خاورمیانه از جمله بحرين و يمن تاكيد كرد: "چرا قدرت‌ها نمي‌فهمند كه مردم از آنها اعلام بيزاري مي‌كنند و اساسا اين قدرت‌ها چه دشمني با مردم خود دارند ؟ آيا شرط انصاف و انسانيت است كه مردم خود را كشت و به زنجير كشيد؟ "



وی در ادامه اما به راهپیمایی گسترده طرفداران جنبش سبز در 25 بهمن که رسید، با خطاب قرار دادن رهبران جنبش سبز گفت: "شما عمرتان تمام شده است. اينكه گفته مي‌شود سران فتنه بايد اعدام شوند بايد دانست كه در واقع اعدام و معدوم شده‌ و در جامعه سقوط كرده‌اند؛ آبرو و حيثيت آنها نيز رفته است."



دبیر شورای نگهبان با این حال ضمن اشاره به واکنش چهره های تندرو حکومت که خواستار محاکمه و اعدام رهبران جنبش سبز شده اند، تصریح کرد: "قوه قضائيه بايد مصلحت‌انديشي كند."



وی اضافه کرد: "من خيال مي‌كنم كاري كه قوه قضائيه مي‌تواند بكند اين است كه بايد ارتباط آنها با مردم را به كلي مسدود كند. درب خانه آنها مسدود شود، تلفن‌ آنها قطع شود، اينترنت آنها نيز قطع شود تا نتوانند پيامي بدهند و پيامي بگيرند و در خانه خود زنداني شوند."



احمد جنتی ادامه داد: "چه مي‌شود كه يك دفعه عده‌اي به فكر حمايت از مصر افتاده‌اند، واقعا اووف بر شما."



عصبانیت دبیر شورای نگهبان از جنبش سبز و رهبرانش به دلیل حضور در راهپیمایی 25 بهمن و تاکید بر در نظر گرفتن "مصلحت نظام از سوی قوه قضاییه" برای دستگیری آقایان موسوی و کروبی درحالی است که وی همواره تندترین مواضع را برعلیه مخالفان حکومت اتخاذ و به ویژه مقامات قضایی را ترغیب به برخوردهای بیشتر کرده است.



احمد جنتی در 9 بهمن ماه سال گذشته، یک روز پس از اعدام محمدعلی زمانی و آرش رحمانی پور(که هردو نفر دوماه پیش از انتخابات بازداشت شده بودند) از تریبون نماز جمعه خطاب به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه گفته بود: "ای برادر! ما شما را می‌شناسیم، قبلا در حوزه استاد بودید و علاقه شدیدی به درس خواندن و درس دادن داشتید، اما شما مسوولیت را قبول کردی و می‌دانیم که روحیه ضدظلم و ولایی داری و برای رضای خدا همانطور که دو نفر را سریعا اعدام کردید و دستتان هم درد نکند، بایستید."



او با اشاره به اینکه "اکنون جای رافت اسلامی نیست جای غلظت است" با ذکر آمار و ارقام به صادق لاریجانی یادآوری کرده بود که: "در 18 تیر ضعف نشان دادید؛ چند نفر در آن زمان اعدام شدند؟ اگر حالا هم ضعف نشان دهید آینده بدتری در انتظار شماست. در عین حال قانون هم باید رعایت اما قرآن و اسلام و ولایت هم باید حفظ شود و نباید به کسانی که مفسده می‌کنند رحم کرد، زیرا علی(ع) هم در عین داشتن رافت اسلامی چند هزار نفر را در یکی از جنگ‌ها کشت و لذا نه می‌توانیم افراط در مجازات داشته باشیم و نه تفریط."



برخی تحلیلگران دلیل اظهارات روز جمعه احمد جنتی و تاکید بر "مصلحت اندیشی قوه قضاییه" را محبوبیت رهبران جنبش سبز در میان مردم و لایه های مختلف حاکمیت کنونی و در نظر گرفتن"شرایط بحرانی" از سوی مقامات ارشد حکومت اسلامی می دانند.



احمد جنتی که همواره از حامیان سرکوب مخالفان و منتقدین بوده در نیمه آذرماه امسال هم در مراسمی با عنوان یادواره شهدای روحانی استان فارس با اشاره به تداوم اعتراضات با نام "فتنه" گفته بود: "این موضوع همچنان ادامه دارد گرچه سرکوب شده ولی نابود نشده است و این مسئله در جاهای مختلف خود را نشان می دهد."







مصلحت نظام



اظهارات احمد جنتی در نماز جمعه این هفته تهران در شرایطی بود که روز پنجشنبه هفته گذشته 28 بهمن ماه نیز رییس قوه قضاییه در همایش قضات دادگستری تهران با اشاره به واکنش ها و درخواست های چهره های حکومتی برای محاکمه رهبران جنبش سبز بار دیگر به صراحت خطاب به آنان اعلام کرده بود: "باید مصلحت نظام را در نظر گرفته و برای محاکمه سران فتنه صبر پیشه کنند."



صادق لاریجانی اضافه کرده ود: "دستگاه قضا دیگر اجازه نمی دهد که سران فتنه با حق کشی و اعلام موفقیت اقدامات خود چهره و هدفهای خود را در بوق رسانه های غربی کنند و خود را قهرمان نشان دهند."



او در عین حال تصریح کرده بود: "از تمامی مردم می خواهیم اجازه دهند تا دستگاه قضا در چارچوب قانون و بر اساس مصلحت نظام به حوادث اخیر و پرونده سران فتنه رسیدگی کند که البته در این مورد کوتاهی هم نمی کند. دستگاه قضا راه را بر اطلاعیه پراکنی آنها خواهد بست و اجازه نمی دهد آنها از صبر و تحمل نظام اسلامی سوء استفاده کنند و امیدواریم که مردم شریف ایران با صبر و تحمل ما را همراهی کنند."



صادق لاریجانی در ماه های اخیر نیز چند بار در اظهارات مختلف این مساله را عنوان کرده که "برخورد با سران فتنه به مصلحت نظام نیست".



او همچنین عدم برخورد با رهبران جنبش سبز از سوی قوه قضاییه را به تصمیم و نظر آیت الله خامنه ای رهبر حکومت مستقر ربط داده بود. او روز چهارشنبه 20 بهمن ماه سال جاری در این باره به صراحت اعلام کرده بود که: "مصالح نظام وابستگی به ولی‌ فقیه دارد و این تصمیم تنها به من بستگی ندارد و تصمیم‌گیری در رابطه با این مطالب فراتر از قوه‌قضاییه است و مکرراً در لفافه این مطلب را گفته‌ام."



صادق لاریجانی پیشتر در 27 آذرماه سال جاری نیز در واکنش به مواضع گروه های تندرو و حامی برخورد با مخالفان در کشور نیز تاکید کرده بود که: "در مورد برخورد با سران فتنه تنها نظر رهبری را قبول داریم."



این اظهار نظر رییس قوه قضاییه درحالی بود که برخی از اعضای مجلس و همچنین حامیان تندروی دولت مستقر عنوان کرده بودند که اگررییس قوه قضاییه و برادرش علی لاریجانی رييس فعلی مجلس "در خصوص سران فتنه" صريح سخن نمي‌گويند و برخورد نمی کنند به اين دليل است كه "اگر حكومت عوض شد مي‌خواهند در حكومت بعدي دستي داشته باشند."

راه اندازی کمپین ضد هاشمی

با اجرای پروژه حصر کامل خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و نیز اعمال محدودیت های شدید برای مهدی کروبی، که پس از سه روز مانور لباس شخصی هایی که سهام نیوز آنها را "اوباش دولتی" و "لات های حکومت" نامیده، نوبت به هاشمی رفسنجانی رسیده تا در آستانه اجلاس مجلس خبرگان رهبری، علاوه بر شنیدن شعار "مرگ بر هاشمی" در سیمای جمهوری اسلامی، از سوی چهره های سیاسی جناح حاکم به "عدم مشروعیت" برای اداره مجلس خبرگان و "پدر خوانده فتنه 88" متهم شود. همزمان رسانه های حامی دولت هم اینبار بدون ملاحظه در به کار بردن نام او، هاشمی رفسنجانی را "بی بصیرت" خطاب کردند و سخنان اخیر وی در محکومیت اقدامات "خودسرانه" را "دو پهلو" و "در تایید فتنه گران" دانستند و خواستار "ذکر نام و مشخصات فتنه گران" از سوی وی شدند.




تدارک کمپین ضد هاشمی از روز 26 بهمن و با تجمع عوامل لباس شخصی در میدان حر و سپس حرکت عده ای موتور سوار به مقابل منزل وی در خیابان جماران تهران و سر دادن شعار "مرگ بر هاشمی" شروع شد و پس از آنکه صدا و سیما شعار های این عده را به صورت زنده پخش کرد، حملات چهره ها و سایت های جناح حاکم نیز شدت گرفت.



در تازه ترین تحرک بر علیه هاشمی رفسنجانی، محمد رضا باهنردر گفت و گو با فارس نیوز، وابسته به نیروهای امنیتی ـ نظامی گفته است: "آقاي هاشمي وقت زيادي ندارد تا تكليف خود را با فتنه‌گران روشن كند".



او افزوده است: "وي بايد هرچه سريعتر با اسم و مشخصات، برائت خود را از فتنه‌گران اعلام كند و در صورتي‌كه موضع خود را نسبت به فتنه‌گران روشن نكند، ‌در مسئوليت‌هاي فعلي مشروعيت قانوني ندارد".



باهنر در این سخنان بی سابقه خطاب به هاشمی گفته است: "برخي مسئولان كه همچنان سكوت پيشه كرده‌اند، سكوت خود را بشكنند و تا فرصت باقي است، پيام ملت ايران را بشنوند، در غير‌ اين ‌صورت ملت ايران، پاسخ دندان‌شكني به آنها خواهد داد".



در همین زمینه، محسن رضایی نیز در گفت و گو با مجله ای به نام مثلث گفته است: "بعد از اعلام نتایج انتخابات و اعلام مخالفت مهدی کروبی و میرحسین موسوی، هاشمی رفسنجانی باید دست این دو کاندیدای معترض را می‌گرفت و خدمت رهبری می‌برد و مسائل را تمام می‌کرد ولی ایشان از این ظرفیتش استفاده نکرد. وی حتی می‌توانست آن‌ دو نفر را راضی به تمکین کند".



علاوه بر این دو، سعید قاسمی که در سال های اخیر با عنوان "تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه" در محافل لباس شخصی ها سخنرانی می کند، هاشمی رفسنجانی را پدرخوانده فتنه دانسته و به فارس گفته است:" در ایران این فتنه یک پدرخوانده‌ای دارد که با اتاق فکری که راه‌اندازی کرده است به فتنه‌گران خط می‌دهد و خودش با سکوت و هم‌نوایی با این جریان، فتنه را هدایت می‌کند. نباید خوف داشته باشیم تا نام آقای هاشمی را در شکل‌گیری فتنه بکار ببریم، آقای هاشمی با اینکه حق برای همه پدیدار گشته بود، نه تنها روشن و شفاف مواضع خود را اعلام نمی‌کرد بلکه در آخرین سخنانش هم اشاره کرده است که مواضع من همان مواضعی است که در نماز جمعه سال گذشته اعلام کرده‌ام".



مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه نیز آنطور که باز هم فارس گزارش داده در یک سخنرانی گفته است:" برخي خواص بي‌بصيرت با سكوت خود زمينه‌اي را فراهم كردند كه سران فتنه با اتكا به آنان همچنان به راه خود ادامه دهند و حتي با سخنان دو پهلو سعي داشتند جريان توهين به امام و توهين به عزاداران حسيني را مخدوش كنند".



فضاسازی بر علیه هاشمی رفسنجانی به اظهار نظر چهره های سیاسی راستگرا و سخنرانان محافل انصار حزب الله محدود نمانده و آنطور که خبرآنلاین گزارش داده، روز گذشته پیامکی بر علیه وی به بهانه نظر سنجی درباره ریاست خبرگان در سطح وسیع منتشر شده است.



خبرآنلاین در باره این پیامک نوشته است: "از صبح دیروز ارسال اس‌ام‌اس‌های مشكوكی برای برخی مشتركان تلفن همراه با هدف یك نظرسنجی سیاسی آغاز شده كه تا امروز (شنبه 30بهمن) نیز ادامه دارد.‫نظرسنجی مذكور با این پیام به گوشی‌های تلفن همراه ارسال می‌شود: آیا آقای هاشمی رفسنجانی شایستگی ادامه ریاست بر مجلس خبرگان رهبری را دارد؟‫1: بله ‫2: خیر، ‫گزینه مورد نظر را به 9***3000پیامك كنید".



راه اندازی کمپین ضد هاشمی در آستانه اجلاس خبرگان با انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی، که معمولا دیدگاه های هاشمی رفسنجانی را بازتاب می دهد مواجه شد و این روزنامه در سرمقاله شماره دیروز خود اینچنین نوشت: "عده‌اي از عناصر ناراحت تلاش كردند در تجمعات مختلف مربوط به محكوم كردن حوادث 25 بهمن طي روزهاي گذشته با شعارهائي عليه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اين تجمعات را به عرصه‌اي براي پيگيري اهداف خود تبديل نمايند. با اينكه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كمترين دخالتي در حوادث 25 بهمن نداشت و با موضعگيري روشن همه را به پيروي از قانون براي حفظ وحدت و نظام جمهوري اسلامي دعوت كرد".



این روزنامه در ادامه نوشت: "اين جريان خاص با سوء استفاده از شرايط اين روزها حملات تبليغاتي عليه ايشان را سازماندهي كرد. صاحبنظران معتقدند اين سمپاشي‌ها كه از چند هفته قبل توسط عناصر معلوم الحال و رسانه‌هاي وابسته به آنها شروع شده بود با هدف جلوگيري از انتخاب مجدد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به رياست مجلس خبرگان رهبري صورت گرفته است".



گفتنی است واکنش روزنامه جمهوری اسلامی به حملات سازمان یافته بر علیه هاشمی رفسنجانی با خشم سایت رجانیوز مواجه و این سایت نزدیک به احمدی نژاد مدعی شده که در سرمقاله مذکور به "مردم" توهین شده است.



رجا نیوز همچنین در مطلبی دیگر با عنوان "سناریوی نجات هاشمی به قیمت عبور از موسوی و کروبی"، حسن روحانی و ناطق نوری را هم به تلاش برای نجات هاشمی از خشم انقلابی متهم کرده و نوشته است: "به‌نظر می‌رسد به‌دنبال اطمینان از میرایی قطعی جریان فتنه و قادر نبودن به تجدید حیات با گذشت بیش از یک سال از 9 دی 88، تعدادی از افرادی که با سکوت خود در طول 20 ماه گذشته خدمات زیادی به این جریان کردند به این نتیجه رسیده‌اند که برای مصلحت بالاتری که «نجات هاشمی در آستانه انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان» و «احیای شخصیت خود برای ماندن در لایه‌های نظام» است، باید از موسوی و کروبی عبور کرده و به مرده فتنه لگد بزنند. در این زمینه، مشخصا علی‌اکبر ناطق نوری و حسن روحانی اظهاراتی مطرح کرده‌اند که طرح آن‌ها در زمان فعلی و در حالی که آشوب‌های خرداد و تیر 88، روز قدس، 13 آبان، 16 آذر و حتی روز عاشورا که به مراتب تبعات منفی بیشتری برای کشور داشت، آن‌ها ‌سکوت کرده بودند، عادی به‌نظر نمی‌آید".



در همین راستا روز گذشته نشریه نزدیک به حمید رسایی، که با عنوان "هفته نامه 9 دی" منتشر می شود، مدعی شد که هاشمی در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد از احتمال حذف ولایت فقیه سخن گفته است.



رسانه های افراطی نیز با برجسته کردن متن منتشر شده در این نشریه، فشارها بر هاشمی را افزایش داده اند.

آغاز اعتصاب در پالایشگاه آبادان

اعتصاب در پالایشگاه آبادان بسیار پرمعنا است.این بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین کشور که قدیمی ترین پالایشگاه خاورمیانه نیز هست و اعتصاب کارکنانش در انقلاب ۵۷ سر وص دای زیادی کرد، این بار و در دهه سوم همین انقلاب، شاهد اعتصاب کارگران فاز سوم خود است که از روز ۲۵ بهمن دست از کار کشیده اند؛این کارگران شش ماه است حقوقی دریافت نکرده اند.




بنا به گزارش های خبری حراست ومسئولین امنیتی با اعتصاب کنندگان برخورد کرده اندولی تحصن واعتصاب هنوز نشکسته است .گفته می شود ای اعتصاب در روزهای اینده نیز ادامه خواهد یافت زیرا پرداخت حقوق معوقه کارگران فعلا عملی نیست.



این در حالی است که از اول سال 88 وعده راه اندازی فاز سوم این پالایشگاه داده میشود ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است.



راه اندازی فاز سوم پالایشگاه آبادان از سال 82 در دستور کار قرار گرفت ولی در میانه سال 86 بود که مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: "با اجرای فاز سوم طرح بهینه سازی پالایشگاه آبادان، حدود 20 درصد از بنزین مورد نیاز کشور تولید و به همین مقدار از واردات این فرآورده استراتژیک کاسته خواهد شد."



در قالب طرح توسعه پالایشگاه آبادان، سه فاز در سال های گذشته تعریف شده بود که عملیات فاز یک شامل واحد تقطیر در خلأ، با ارزش 100 میلیون دلار از سال 1382 آغاز شد. این واحد دو سال بعد به پایان رسید. فاز دوم این طرح مسئول جمع آوری واحدهای قدیمی پالایشگاه و ساخت واحدهای جدید بود که 5/1 میلیارد دلار هزینه داشت. طبق برنامه های فاز دو، تولید گازوئیل و بنزین این پالایشگاه افزایش و نفت کوره کاهش پیدا می کند.



ابهجی،مدیر عامل وقت در این مورد گفته بود: "با راه اندازی این واحد، بنزین تولیدی مجتمع کت کراکر با بنزین های معمولی واحد تقطیر پالایشگاه آبادان مخلوط و بنزین با اکتان 87 برای مصرف داخلی کشور تولید می شود."



در آن دوره مقرر شده بود برای تامین بخشی از منابع مالی پروژه بنزین سازی پالایشگاه آبادان، اوراق مشارکت میان مردم توزیع شودتا به گفته ابهجی با توجه به سودآوری بالای پروژه سود سرمایه گذاری آن در حداقل زمان به سهامداران بازگشت داده شود.

نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفت ایران هم پیشتر از توزیع 250 میلیون دلار اوراق مشارکت عمومی برای پالایشگاه آبادان خبر داده و سود این اوراق مشارکت را 15 درصد اعلام کرده بود.



فاز سوم قرار بود در سال 88 به پایان برسد و در فروردین همان سال مدیرعامل وقت این مجتمع، علی‌رضا ابهجی هم اعلام کرد: "با راه‌اندازی یک واحد کت‌کراکر جدید با ظرفیت روزانه 45 هزار بشکه‌ و واحدهای دیگری مانند گاز بوتان، ایزومریزاسیون، الکیلاسیون، اسید پلانت و واحدهای جانبی میزان تولید بنزین در این پالایشگاه به 16میلیون لیتر در روز خواهد رسید."



وی در جمع خبرنگاران گفت: "در حال حاضر توسعه فاز سوم پالایشگاه آبادان با شتاب هرچه بیشتری در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان سال ‌جاری به اتمام برسد".



ولی سال 88 هم به پایان رسید ولی فازسوم این پالایشگاه به اتمام نرسید. این در حالی بود که کشور به خاطرتهیه بنزین در تنگنای شدید بود؛ بی جهت نبود که طرح خارج ازعرف تولید بنزین از مجتمع های پتروشیمی با وجود آلودگی های شدید در دستور کار قرار گرفت.



اما نمایندگان مجلس به جای طرح پرسش در مورد تاخیر دربهره برداری از این فاز، به تمجید و تعریف از طرح تازه پرداختند وعبدالله کعبی، نماینده آبادان وعضو کمیسیون انرژی مجلس در آبان 89 بیان داشت: "به حمد خدا برای مقابله با تحریم بنزین ومقابله با دشمنان در دهه فجر پالایشگاه آبادان به بهره برداری میرسد وقدم نهایی در خودکفایی بنزین برداشته میشود. با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در این زمینه انجام گرفته امیدواریم این پالایشگاه 22 بهمن ماه آماده افتتاح و بهره‌برداری شود".



طرح توسعه این پالایشگاه وشازند اراک بود که مسئولین نفتی را به این نتیجه رساندکه در تولید بنزین به نوع تازه ای از خودکفایی خارج از نوع اول (تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی) میرسند.



ضیغمی، مدیر عامل فعلی پالایش پخش کشور در این مورد گفت: "فاز 3 پالایشگاه آبادان با ظرفیت تولید روزانه 6 میلیون لیتر بنزین سوپر با 89 درصد پیشرفت، بهمن ماه امسال به بهره برداری می رسد."

معاون وزیر نفت هزینه اجرای این پروژه را 432 میلیون یورو معادل 183 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تولید روزانه 250 تن پروپیلن- 330 تن خوراک پتروشیمی و یکصد تن گوگرد و همچنین بهبود شرایط محیط زیست از دیگر اهداف این پروژه است.



اینگونه بود که اقای خامنه ای در 15 بهمن ماه در نماز جمعه تهران با اشاره به آنچه "تلاش‌هاي دشمنان براي اعمال تحريم بنزين عليه ايران" خواند و تأكيد بر اينكه تحريم‌هاي دشمن همواره به نفع ملت ايران تمام شده است ابراز داشت: "در همين زمينه تحليلگران آنها پيش‌بيني كردند كه با اين تحريم‌ها، در ايران آشوب خواهد شد، اما با اين وجود در حال حاضر بر اساس گزارشاتي كه بنده دارم، تا 22 بهمن كشور در توليد بنزين به طور كامل خودكفا خواهد شد."



اما نه تاکید نفتی ها ونه وعده رهبر حمهوری اسلامی در این مورد به واقعیت نپیوست وپالایشگاه ابادان در22بهمن به بهره برداری نرسید. بر اساس گزارش ها مراحل نهایی راه اندازی دچار مشکلات حساسی شده که اینده راه اندازی این فاز را در ابهام فرو برده است.



این در حالی است که شرکت نفت باادعای اینکه اینها مشکلات پیمانکار است وربطی به شرکت نفت ندارد، حمایت خود را از این فاز دریغ کرده و سرنوشت این فاز که میرفت به قول نفتی ها ایران رادرتولید بنزین خودکفا سازد همانند بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه یعنی ستاره خلیج فارس شده که در مرحله 40 درصد متوقف مانده است.



یکی از کارگران اعتصابی فاز سوم پالایشگاه به روز میگوید: "بيش از 500 كارگر شركت ساختماني نصب پالايشگاه آبادان، اكنون 6 ماه است كه حقوقي دريافت نكرده اند.آن هم در حالیکه اين كارگران به لحاظ دستمزد يك سوم و حتي يك ششم كارگران قديمي تر پول دريافت مي كنند. برای همین كارگران اعتصاب کرده اند اما مسئول پالايشگاه آبادان نه تنها در مقابل اعتراض كارگران از پاسخ طفره رفته بلکه خطاب به كارگراني كه در فاز سوم اين پالايشگاه مشغول به كار هستند گفته آنها زيرنظر پيمانكار بخش خصوصي فعاليت مي كنند و حقوق آنها ربطي به پالايشگاه ندارد."



يكي دیگر از كارگران اين پالايشگاه هم به روز گفت: "معلوم نيست ما بايد به كجا شكايت كنيم كه گوش شنوايي وجود داشته باشد."



این درحالی است که یکی از مدیران پیمانکاری این پروژه به روز میگوید: "شرکت نفت درسال 89 هیچ پرداختی به ما نداشته که بتوانیم مطالبات کارگران را پاسخ دهیم."

روایت های خبرگزاریهای دولتی از تظاهرات یکشنبه

روایت های خبرگزاریهای دولتی از تظاهرات یکشنبه


صدای آمریکا: خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایرنا گزارش کرد گزارشگر این خبرگزاری که همراه با نیروهای امنیتی در خیابانهای تهران به کار شناسایی و دستگیری چهره های برجسته مخالفان دولت سرگرم بود، پس از دستگیری کوتاه زمان فائزه هاشمی، سوار بر خودرو نیروهای امنیتی شده، کار بازجویی از فائزه هاشمی را آغاز می کند.



خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) بدون پرده پوشی که این گزارش را منتشر کرده نوشته است: «فائزه هاشمی رفسنجانی هنگام بازداشت در پاسخ به پرسش های خبرنگار ایرنا گفت: به شما جوابی نمی دهم، ژست آدم های حق به جانب را نگیرید.»



پیش از آن خبرگزاریهای وابسته به حاکمیت از جمله «فارس» و «ایرنا» که مخالفان دولت آنان را «خبرگزاریهای امنیتی» نامیده اند، خبر آزادی فائزه هاشمی را منتشر کنند، گزارش کرده بودند «فائزه به هنگام دستگیری در حال رهبری تظاهرات در میدان فاطمی بود.»



تناقض در خبر وقوع تظاهرات



انتساب رهبری تظاهرات روز یکشنبه مخالفان دولت به فائزه هاشمی در حالی منتشر می شود که همزمان همین خبرگزاریها گزارش کرده اند که تهران روز یکشنبه شاهد هیچگونه ناآرامی و تظاهراتی نبوده است.



خبرگزاریهای فارس و ایرنا برای اثبات خبر عدم برگزاری تظاهرات مخالفان سایت های بی بی سی فارسی و رادیو فردا را به شهادت گرفته اند.



خبرگزاریهای فارس و ایرنا نگفته اند اگر فائزه هاشمی رهبری تظاهرات در خیابانهای مرکزی تهران را برعهده داشته چرا خبر انکار هرگونه ناآرامی و تظاهرات در تهران را با به شهادت گرفتن اخبار جعلی از بی بی سی یا دیگر رسانه های «ضدانقلاب» منتشر کرده است.



وقتی بازجویان روزنامه نگار می شوند



پیش از این نیز حسین شریعتمداری گرداننده کیهان تهران در گفتگو با سیمای جمهوری اسلامی برای انکار قتل صانع ژاله در جریان تظاهرات بیست و پنجم بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی گفته بود او جاسوس کیهان بوده است.



یک روزنامه نگار در این باره نوشته است: «پس از انتقال حسین شریعتمداری از وزارت اطلاعات به روزنامه کیهان دوشغله شدن مستخدمین وزارت اطلاعات و کار در رسانه ها بعنوان خبرنگار گویا به مذاق آقایان خوش آمده که آن را به یک رویه تبدیل کرده و دفتر ایرنا و فارس را به شعبه ای از بخش اطلاعاتی سپاه تبدیل کرده اند. اما آنان غافل از آن اند که پیامد این حرکت بی اعتمادی کامل مخاطبان به این رسانه های امنیتی و اعتماد بیشتر به رسانه های خارجی ست.»

نهادهای امنیتی خانواده جان باخته ژاله را مجبور به تبعیت از ولایت کردند

نهادهای امنیتی خانواده جان باخته ژاله را مجبور به تبعیت از ولایت کردند




ندای سبز آزادی: خانواده شهید صانع ژاله از سوی ماموران امنیتی مجبور شدند نامه ای بنویسند و طی آن مدعی شوند که سرباز ولایت هستند.

خانواده شهید ژاله که پس از شهادت فرزندشان با فشار نهادهای امنیتی از طریق پسرخاله شهید ژاله مواجه بودند پس از آنکه پدر خانواده تهدید شد سایر فرزندان او هم می توانند سرنوشتی شبیه صانع پیدا کنند، رضایت داد تا طی نامه ای خود را پشتیبان مقام معظم رهبری بنامند و فتنه گران را عامل اصلی شهادت فرزندشان اعلام کند.

برادر شهید ژاله یک روز پس از شهادت برادرش با صدای آمریکا مصاحبه کرده و از فشارهای نهادهای امنیتی بر خانواده اش خبر داده بود. پس از این مصاحبه، تمام راه های ارتباطی با این خانواده مسدود شد و آنها حتی مجبور شدند مصاحبه برادر شهید ژاله را که فیلم آن پخش شد تکذیب کنند.

یک اسفند ؛ کرمانشاه ملتهب ؛ فضای سنگین امنیتی

یک اسفند ؛ کرمانشاه ملتهب ؛ فضای سنگین امنیتی


خبرنامه کرمانشاه- در پی فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید برای حضور خیابانی مردم در اولین روز اسفند مناطق نوبهار و مصدق مملو از جوانانی بود که بدون سر دادن شعاردر خیابان حضور داشتند . در چهار راه نوبهار و میدان مصدق فضای امنیتی حاکم بود بطوریکه یگان ویژه در آنجا مستقر بود . در حوالی ساعت 5 بعدازظهرمأموران انتظامی میدان مصدق که قصد داشتند دو جوان را بازداشت کنند توسط مردم و با اعتراض جوانان آزاد شدند .

ساعت شش عصر مناطق یادشده مملو از حضور خیابانی همراه با سکوت مردم و مأموران انتظامی وامنیتی بود .

بنابرگزارش یادشده مأموران حتی ماشین های راهنمایی و رانندگی را بکار گرفته و درون آنها دیده می شدند . دو دستگاه ماشین آتش نشانی مرتب در مناطق یادشده عبور می کرد .

از ظهر یکشنبه خطوط موبایل دچار اختلال جدی شد و سرعت اینترنت بشدت کاهش یافت .

همچنین خبر می رسد در حوادث 25 بهمن چند جوان بازداشت شده اند که در صورت تکمیل خبر باطلاع همگان خواهد رسید .

در شهری که اول اسفند «آرام» بود!اماکن عمومی به دستور پلیس تعطیل شده بود

در شهری که اول اسفند «آرام» بود!اماکن عمومی به دستور پلیس تعطیل شده بود


به گزارش کلمه، رسانه‌های محافظه‌کار در حالی از اوضاع «آرام» شهر تهران در اول اسفند خبر داده‌اند که شبکه ایران وابسته به خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرده مراکز عمومی این شهر در این روز به دستور پلیس تعطیل شده بود.



این سایت امروز دوشنبه (دوم اسفند) ادعا کرده که این اقدام پلیس با استقبال صاحبان اماکن عمومی مواجه شده و آن‌ها چند ساعت پیش از آغاز تجمعات مردمی اقدام به بستن مغازه‌ها و محل کسب و کار خود کردند.



به نوشته دیگربان شبکه ایران در عین حال ادعا کرده که این اقدام پلیس به منظور «جلوگیری از اجرای پروژه کشته‌سازی منافقین و حفظ جان شهروندان» صورت گرفته است.



این سایت محافظه‌کار همچنین نوشته که بسته شدن اماکن عمومی «می‌تواند ضررهای فراوان اقتصادی برای کسبه و مغازه‌داران به همراه داشته باشد.»



گزارش شبکه ایران درشرایطی منتشر می‌شود که طی ۲۴ ساعت گذشته تمام رسانه‌های محافظه‌کار و مقام‌های امنیتی از «عادی» بودن شهر تهران طی دیروز و امروز خبر داده‌اند.



آن‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند که اوضاع شهر تهران «عادی و آرام» است و مردم به خاطر میلاد پیامبر اسلام مشغول «جشن و سرور» هستند.

واکنش منفی رسانه‌های آلمانی‌زبان به دیدار وستروله با احمدی‌نژاد

واکنش منفی رسانه‌های آلمانی‌زبان به دیدار وستروله با احمدی‌نژاد


دويچه وله : وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا، چندی پیش تصویب کردند که هیچیک از آن‌ها به ایران سفر نکند. به این دلیل سفر گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان، به تهران واکنش رسانه‌های آلمانی‌زبان را برانگیخته است.



بسیاری از رسانه‌ها، در آلمان و اتریش نوشته‌اند که وستروله، صرفا برای بازگرداندن مارکوس هلویگ و ینس کوخ، دو خبرنگار زندانی در ایران، به تهران سفر کرده بود، اما او را برخلاف میل خودش مجبور به دیدار با احمدی‌نژاد کردند.



سه شرط آزادی خبرنگاران



"اشپیگل آنلاین" می‌نویسد که برای نخستین بار علی‌اکبر صالحی در تاریخ ۲۷ دسامبر سال گذشته، در یک تماس تلفنی با همتای آلمانی خود، سه شرط برای آزاد ساختن خبرنگاران زندانی تعیین کرد: اول معذرت خواهی رسمی بنیاد انتشاراتی آکسل اشپرینگر که این دو خبرنگار را در پوشش گردشگر به ایران فرستاده بود، دوم تبدیل مجازات زندان به جریمه نقدی و سوم سفر شخص وستروله به ایران و ملاقات وی با نمایندگان بلندپایه دولت.



اما روزنامه اتریشی "کلاینه تسایتونگ" گزارش می‌دهد که تنها ساعتی پیش از آزادی دو زندانی، در تهران به وستروله گفته شد که آ‌ن‌ها به شرطی آزاد می‌شوند که وی با محمود احمدی‌نژاد دیدار کند.



"اشپیگل آنلاین" در ترسیم فضائی که پس از دیدار آقای وستروله با احمدی‌نژاد بر محافل دولتی آلمان حاکم است می‌نویسد: «در وزارت امور ‌خارجه گفته می‌شود که آلمان برای آزاد ساختن خبرنگاران بهای دیپلماتیک بسیار سنگینی پرداخته است. دولت احمدی‌نژاد به خاطر برنامه اتمی خود مورد نفرت جامعه جهانی است. به تازگی انتقاد غرب علیه وی به خاطر سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان اوج گرفته است. دیدار وزیر امور خارجه آلمان یا هر سیاستمدار برجسته غربی، هرگز نمی‌توانست به اندازه امروز به نفع احمدی‌نژاد باشد. به همین دلیل بود که تهران، با روش‌های گروگان‌گیری که در موارد دیگر شناخته شده است، وستروله را مجبور کرد که علاوه بر دیدار با احمدی‌نژاد با او دست هم بدهد.»



تنها هدف سفر وستروله



بر پایه گزارش "اشپیگل آنلاین"، وستروله در بازگشت به برلین کوشیده است انتقادهای احتمالی به ماموریت خود را خنثی کند. وی رسما توضیح داده است که در دیدار با احمدی‌نژاد به هیچ وجه مذاکره‌ای بر سر برنامه اتمی ایران صورت نگرفته و وی هیچ قولی به احمدی‌نژاد نداده است.



به گفته وستروله، دیدار یک ساعته وی با رئیس‌جمهوری اسلامی در فضائی سرد و حرفه‌ای صورت گرفته و وی حتی حامل انتقاد غرب از سرکوب مخالفان بوده است و همچنین موضوع حقوق بشر و آزادی عقیده از سوی وی مطرح شده است.



روزنامه "دی‌ولت" آلمان نیز در گزارشی زیر عنوان "فشردن دست دیکتاتور تهران، بهای نجات" به نقل از وزارت امور خارجه آلمان تاکید دارد که در دیدار وستروله و احمدی‌نژاد صحبتی از برنامه هسته‌ای ایران به میان نیامده است. این روزنامه می‌نویسد: «به رغم قولی که مقامات ایرانی داده بودند، هیئت آلمانی تا آخرین لحظه مطمئن نبود که آزادی دو خبرنگار تحقق خواهد یافت. دو خبرنگار، زمانی که وستروله با احمدی‌نژاد دیدار می‌کرد، در خودروی سفارت که بخشی از خاک آلمان محسوب می‌شود به فرودگاه انتقال یافتند. اما باید در خودرو می‌ماندند تا وستروله به آنان ملحق شود.»



تلاش‌های دوماهه آلمانی‌ها



خبرگزاری آلمان گزارش می‌دهد: «ظرف دو ماه گذشته تماس‌های تلفنی متعددی میان وزیر امور خارجه آلمان و همتای ایرانی وی برقرار شد و چند دیپلمات آلمانی نیز به ایران سفر کردند. نتیجه همه این تلاش‌ها نشان داد که بدون موافقت احمدی‌نژاد، آزادی خبرنگاران امکان‌پذیر نیست. در نهایت وزیر امور خارجه آلمان تصمیم گرفت همه انتقادهای ممکن را به جان بخرد و به دیدار احمدی‌نژاد برود.»



خبرگزاری آلمان می‌افزاید که دولت ایران، دیدار وستروله با احمدی‌نژاد را موفقیت بزرگ سیاست خارجی خود جلوه می‌دهد. در حالی که وستروله گفته است: «دیدار تهران در خدمت آزاد ساختن دو آلمانی بوده و نه روز انجام مذاکرات بزرگ.»



سوء استفاده سیاسی ایران



روزنامه "راینیشه پست" در تفسیر سفر وزیر امور خارجه آلمان چنین می نویسد: «آلمان همیشه کوشیده است با اعمال فشار و سیاست تشدید تحریم‌ها ایران را به تجدید‌نظر وادار کند. اکنون وستروله، وزیر امور خارجه، با این که می‌دانست احمدی‌نژاد دیدار وی را مورد سوء‌استفاده سیاسی قرار خواهد داد، جرات کرد به ایران سفر کند. تصویرهائی که احمدی‌نژاد را با وزیر امور خارجه آلمان نشان ‌می‌دهد، در خدمت این مصرف داخلی است که: ببینید! ما موفق شدیم وزیر امور خارجه آلمان را به تهران بیاوریم.»



"راینیشه پست"، تبلیغات رسانه‌های دولتی ایران را جعل واقعیت می‌داند و توضیح می‌دهد: «رسانه‌های ایرانی به دروغ وانمود می‌کنند که دیدار وستروله نشانه تلاش دولت آلمان برای تحرک بخشیدن به تماس با ایران بوده است. این بهای سیاسی آزادی خبرنگاران است.»



«فشردن دست دیکتاتور»



روزنامه "برلینر تسایتونگ"، در تفسیر کوتاهی نشان‌می‌دهد که وزیر امور خارجه آلمان چاره‌ای جز دیدار با احمدی‌نژاد نداشته است. این روزنامه می‌نویسد: «اگر وستروله دست احمدی‌نژاد ضدحقوق بشر، غیردموکراتیک و سامی‌ستیز را نمی‌فشرد و با او حرف نمی‌زد، مورد ستایش کسانی قرار می‌گرفت که مایلند سیاست‌خارجی را صرفا دنباله حقوق‌بشر به شمار بیاورند. اما در این صورت، دو خبرنگار همچنان در زندان تبریز باقی می‌ماندند.»



روزنامه "میتل‌دویچه تسایتونگ" دیدار وستروله با احمدی‌نژاد را به لحاظ انسانی درست می‌داند، اما بهای سیاسی آن را بسیار سنگین ارزیابی می‌کند. تفسیر این روزنامه چنین است: «وستروله، وزیر امور ‌خارجه آلمان، مجبور شد کمابیش در مقابل صلیب‌ها زانو بزند. به لحاظ انسانی پرداخت این بها برای آن‌که دو خبرنگار بتوانند ایران را ترک کنند، درست بود، اما از دیدگاه سیاسی، بهای بسیار سنگینی پرداخته شد. با آدمی مثل احمدی‌نژاد نباید معامله کرد. او باید در عرصه بین‌المللی طرد شود.»



جواد طالعی

احضار و بازداشت چهار فعال دانشجویی دانشگاه یاسوج

احضار و بازداشت چهار فعال دانشجویی دانشگاه یاسوج


در پی افزایش فشار بر فعالین دانشگاه یاسوج چند دانشجوی دیگر این دانشگاه به ستاد خبری احضار و یا بازداشت شدند.



بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران حاجیعلی کمالی، احمد نارکی. داریوش جلالی وحید رفیعی از جمله بازداشت شدگان و احضار شدگان توسط وزارت اطلاعات هستند.



حاجیعلی کمالی و احمد نارکی پس از دو روز بازجویی وبا ضبط کامپیو‌تر به صورت موقت آزاد شدند و از سوی دیگر داریوش جلالی از فعالین دانشجویی که به دنبال تجمعات اعتراضی ابان ماه سال گذشته به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود جمعه شب در پی حمله شبانه نیروهای امنیتی به منزلش پس از اینکه مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت به همراه دو تن از دوستانش بازداشت شد.



نیروهای اطلاعاتی پس از انکه وسایل و کتب ان‌ها را ضبط کردند وی را به اداره اطلاعات منتقل کردند که پس از چند روز بازجویی و ضرب و شتم برای اعتراف گیری هم اکنون به همراه وحید رفیعی دیگر فعال دانشجویی که چهارشنبه گذشته دستگیر شد در بند مربوط به سازمان اطلاعات در زندان مرکزی نگهداری می‌شود.

درسهایی برای ایران؛

درسهایی برای ایران؛


هجوم معترضان به ساختمان‌های دولتی و رادیو و تلویزیون لیبی

رادیو فردا: گزارش‌ها حاکی است که معترضان در طرابلس، پایتخت لیبی، به ساختمان‌های رادیو و تلویزیون دولتی این کشور حمله برده و ساختمان‌های شعبه‌های مختلفی از «کمیته خلق» که نهاد اصلی دولتی در این کشور است را به آتش کشیده‌اند.




خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه گزارش داد که مقرهای اصلی شبکه تلویزیونی «الجماهیریه» و شبکه رادیویی «الشبابیه» با هجوم مخالفان حکومت روبه‌رو شده و برنامه‌های شامگاهی هر دو شبکه روز یک‌شنبه قطع شد ولی بامداد دوشنبه از سر گرفته شد.



بنا بر گزارش‌ها، اعتراض‌ها در لیبی، شب و بامداد روز دوشنبه به طرابلس، پایتخت این کشور کشیده شده و معترضان از یک‌سو و نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌ها از سوی دیگر، هریک سعی داشته‌اند کنترل مرکز شهر را به دست بگیرند.



به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که دامنه اعتراض‌های شهرهای شرق لیبی هم‌اینک پایتخت این کشور را نیز در بر گرفته، سیف‌الاسلام، پسر دوم معمر قذافی، بامداد دوشنبه گفت که معمر قذافی، رهبر لیبی، از قدرت کناره نخواهد گرفت و هواداران او «تا آخرین نفر» در برابر معترضان می‌ایستند.



وی افزود که پدرش در لیبی است و در لیبی می‌ماند و ارتش نیز پشتیبان اوست. سیف‌الاسلام قذافی افزود: «ما تا آخرین دقیقه می‌جنگیم، تا آخرین گلوله.»



این در حالی است که بنا بر گزارش‌ها، نیروهای ارتش در شهرهای مختلف از فرمان گشودن آتش به روی معترضان سرپیچی کرده‌اند و گزارش‌هایی نیز از پیوستن برخی یگان‌های ارتش به صف معترضان به‌دست می‌رسد.



پسر دوم معمر قذافی، در ادامه، ناآرامی‌های این کشور را کار «اراذل و اوباش، زندانی‌ها، عوامل خارجی و اسلامگراها» دانست و هشدار داد که اگر اوضاع برگردد، جنگ داخلی رخ می‌دهد و «غرب، لیبی را اشغال خواهد کرد.»



وی در بخش دیگری از سخنرانی خود قول برخی اصلاحات و افزایش دستمزدها را داد و گفت: «می‌گویید دموکراسی و حق و حقوق می‌خواهیم؛ می‌توانیم در موردش گفت‌وگو کنیم، باید پیش از این هم در موردش گفت‌وگو می‌کردیم. یا مذاکره کنیم یا جنگ خواهد شد.»



پسر سرهنگ قذافی افزود: «در آن صورت، به جای گریستن برای ۲۰۰ کشته، ما برای صدها هزار کشته خواهیم گریست.»



به گزارش رویترز، پس از سخنرانی سیف‌الاسلام، «صدها تن» از هواداران معمر قذافی در مرکز شهر طرابلس به حرکت درآمده و با گروه‌هایی از معترضان درگیر شدند.



همین خبرگزاری هم‌چنین گزارش می‌دهد که بامداد دوشنبه «مرکز همایش‌های خلق» که محل اصلی گرد آمدن هواداران حکومت در مرکز شهر طرابلس است و چندین مقر پلیس به آتش کشیده شده و آتش‌نشانان سعی در خاموش کردن شعله‌ها دارند.



سیف‌الاسلام قذافی در سخنرانی خود از تلویزیون لیبی گفت که تاکنون در طرابلس ۱۴ نفر و در بنغازی، دومین شهر لیبی، ۸۴ نفر در جریان اعتراض‌ها کشته شده‌اند.



این در حالی است که سازمان دیده‌بان حقوق بشر در برآوردی که روز یک‌شنبه منتشر کرد شمار جان‌باختگان در اعتراضات لیبی را دست کم ۲۳۳ نفر ذکر کرده‌است.

تحلیلگر روزنامه لبنانی "النهار" : دیوار ترس در ایران شکسته است

تحلیلگر روزنامه لبنانی "النهار" : دیوار ترس در ایران شکسته است


دویچه وله : علی حماده، تحلیلگر روزنامه لبنانی "النهار"، به دویچه وله می‌گوید: «جنبش سبز به انتفاضه ایرانی تبدیل شده که با هر اتفاقی شعله‌ور می‌شود.» ممنوعیت پوشش رسانه‌ای حوادث ایران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه داشته است.



«جوانان ایرانی به نقطه‌ای رسیده‌اند که دیگر نمی‌توانند با حکومت کنونی، تفاهم و تعامل داشته باشند و دیوار ترس در ایران شکسته است.» این پاسخ "علی حماده"، تحلیلگر روزنامه "النهار" لبنان است وقتی "دویچه وله" نظر او را درباره تظاهرات ۲۰ فوریه (۱ اسفند) در تهران جویا می‌شود.



وی معتقد است که حکومت ولایت فقیه که روزگاری "میراث امامان معصوم شیعه" خوانده می‌شد، اینک نزد نسل جدید ایران، حکومتی دنیوی است که با توسل به انواع سرکوب‌ها زنده مانده است.



حماده جنبش سبز را "انتفاضه ایرانی" توصیف می‌کند؛ به گفته وی، «ابتدا همه چیز از اعتراض به بازی با انتخابات شروع شد، اما با اصرار حکومت ایران بر نشنیدن اعتراضات مردم کار به جایی رسید که اکنون با هر جرقه و اتفاقی، انتفاضه ایرانی شعله‌ور می‌شود».



ین تحلیلگر و روزنامه‌نگار لبنانی می‌گوید: «حکومت ایران اعتراض مردمش را به نقطه‌ای رسانده است که در هر یک از این دو فرض سقوط می‌کند: یا به آنها اجازه می‌دهد به اعتراضات خود ادامه دهند که در این صورت اعتراض‌ها چنان مهارناپذیر شده است که به سقوط صورت کنونی نظام کشیده خواهد شد؛ یا تظاهرات را همچنان سرکوب می‌کند که باز هم خواسته‌های ناکام در نقطه‌ای متراکم و منفجر می‌شوند و نظام سقوط خواهد کرد.»



به باور علی حماده، ایران امروز بیش از همیشه در برابر تهدید خارجی آسیب‌پذیر است و تحریک مردم با وعده دستیابی به انرژی هسته‌ای دیگر نمی‌تواند عامل وحدت‌بخش برای ایرانیان در مقابل خارج باشد.



حماده این احتمال را دور نمی‌داند که «ایران در پایان این راه بی‌بازگشت، دست به تحریک منطقه‌ای بزند و با فروافتادن در جنگی خودخواسته بخواهد همه صداهای داخل را خفه کند؛ اما ممکن است با چنین تصمیمی خود و همه دنباله‌های منطقه‌ای خود مانند حزب الله لبنان را به کام نیستی برد».



وی تأکید می‌کند که «جنبش سبز در صورت موفقیت، می‌تواند از چنین فاجعه‌ای برای آینده ایران جلوگیری کند».



بازتاب ممنوعیت فعالیت خبرنگاران خارجی



از شامگاه یکشنبه (۲۰ فوریه / اول اسفند) و نیز صبح دوشنبه، در روزنامه‌های خاورمیانه و برنامه‌های تحلیلی رسانه‌های عربی خوانده و شنیده شده است که«نگذاشتند رسانه‌های خارجی و خبرنگاران‌شان گزارش تهیه کنند». رسانه‌های عربی می‌گویند یکسال و نیم است که دولت ایران به خبرنگاران هشدار جدی داده است که در مراکزی که مخالفان برای راهپیمایی اعلام می‌کنند حاضر نشوند.



به گزارش روزنامه "الشرق‌الاوسط" اگرچه میرحسین موسوی و مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، در حصر به سر می‌برند و دولت ایران اجازه نداد که خبرنگاران از تهران گزارش تهیه کنند، اما راهپیمایان در نقاط مختلف کشور شعار "مرگ بر خامنه ای" و "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند.





به گزارش روزنامه‌های "النهار" و "المستقبل" چاپ بیروت، حکومت ایران نگذاشت جمعیت پرشمار اما پراکنده‌ی مردم به هم بپیوندند. "المستقبل" نوشت، در حالی که دامنه درگیری‌ها از پایتخت فراتر رفت و به اصفهان و شیراز نیز کشیده شد، رهبر جمهوری اسلامی هشدار داد که مبادا فرعون دیگری در مصر قدرت را به دست بگیرد.



تلویزیون العربیة با انتشار گفتگویی با اردشیر امیرارجمند، مشاور عالی میرحسین موسوی، از نگرانی برای سلامتی میرحسین موسوی و همسرش خبر داده است. بنابر این گزارش، وقتی همه راههای ارتباطی قطع شده و حتی تغذیه آنها از طریق نیروهای امنیتی انجام بگیرد، دولت، مسئول مستقیم حفظ سلامتی آنهاست. در این گفتگو امیرارجمند درباره این اتهام دولت که "معترضان از دشمنان خارجی دستور می گیرند" به العربیه گفته است، دشمنان خارجی را باید در حکومت ایران و پیرامون آن جستجو کرد.


محمدجواد اکبرین

احضار دوستان و هم‌دانشگاهیان حامد نورمحمدی، دانشجویی که روز گذشته در تظاهرات جانباخت، به حراست دانشگاه شیراز

احضار دوستان و هم‌دانشگاهیان حامد نورمحمدی، دانشجویی که روز گذشته در تظاهرات جانباخت، به حراست دانشگاه شیراز


دوستان و هم‌دانشگاهیان حامد نورمحمدی برای «تهدید و توجیه» باماداد امروز به حراست دانشگاه شیراز احضار شده‌ و از مصاحبه و یا اطلاع‌رسانی در مورد وی منع شده‌اند.



نور محمدی دانشجوی خرم آبادی ترم چهار رشته زیست شناسی دانشگاه شیراز، ساکن خوابگاه دستغیب، فلت ۶۰۲؛ دیروز یک اسفند در درگیری‌های شیراز توسط نیروهای امنیتی جان خود را از دست داد.



به گفته شاهدان عینی به رهانا: «حامد نورمحمدی از پل روگذر حد فاصل میدان دانشجو و میدان نمازی توسط ماموران امنیتی به پایین یرت شده و پس از برخورد ماشین در سطح خیابان پایین (خیابان ساحلی) جان خود را از دست داده است.»



به گزارش خبرنگار رهانا، سامانه خبری «خانه حقوق بشر ایران» خانواده‌ی این دانشجوی خرم آبادی امروز به شهر شیراز مراجعه کرده‌ و وسایل این دانشجو را تحویل گرفتند.



این در حالی است که حراست دانشگاه از هم دانشگاهی‌ها و دوستان وی خواسته است که با هیچ رسانه‌ای در مورد نحوه‌ی کشته شدن حامد نورمحمدی صحبت نکنند و آن‌ها را تهدید کرده است که در صورت مصاحبه با رسانه‌ها، با آن‌ها برخورد خواهد شد.



چند ساعت پس از انتشار خبر کشته شدن این دانشجو توسط خبرگزاری رهانا، خبرگزاری دولتی فارس در گفت‌وگویی با رئیس دانشگاه شیراز، مرگ حامد نورمحمدی را در اثر تصادف اعلام کرد و ذکر کرد که مرگ او هیچ ارتباطی با تجمع‌های روز گذشته نداشته است. هفته‌ی گذشته نیز خبرگزاری فارس و دیگر رسانه‌های دولتی صانع ژاله را که در ۲۵ بهمن به دست نیروهای دولتی کشته شده بود را بسیجی عنوان کرده بودند، که این خبر توسط خانواده‌ی وی تکذیب شد.



در همین راستا دانشجویان دانشگاه شیراز، امشب برای اعتراض به کشته شدن این دانشجو به سر دادن شعار الله اکبر در محوطه‌ی خوابگاه‌های شیراز، مفتح و دستغیب خواهند پرداخت.

تماس تلفنی موسوی از زندان خانگی

در حالیکه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی به سر می برند بستگان و نزدیکان این دو رهبر جنبش سبز از روحیه عالی و مقاوم آنها خبر میدهند.




به گفته نزدیکان نخست وزیر زمان جنگ، آقای موسوی دیروز با خانواده خود تماس تلفنی کوتاهی داشته و از سلامت جسمانی خود و خانم رهنورد خبر داده است.



آقای موسوی در این تماس تلفنی گفته است که او و خانم رهنورد همچنان در منزل خود به سر می برند و شایعات مربوط به بازداشت و انتقال شان به محلی نامعلوم را تکذیب کرده است.



نخست وزیر زمان جنگ بیش از این امکان صحبت نداشته و تنها به احوالپرسی بسنده کرده است.



آقای موسوی روز پنج شنبه نیز با خانواده خود تماس تلفنی کوتاهی گرفته بود.



میرحسین موسوی در تماس تلفنی کوتاه روز پنج شنبه، خبر از عزل محافظانش داده و گفته است که نیروهای امنیتی جایگزین محافظان او شده اند و مواد غذایی و خوراک آنها را نیز نیروهای امنیتی تامین می کنند.



آقای موسوی گفته است که حتی روزنامه های داخل کشور نیز در اختیار او و خانم رهنورد قرار نمی گیرد.



به گفته نزدیکان آقای موسوی، روحیه او بسیار عالی بوده است. خانم رهنورد تاکنون تماسی با خانواده و بستگان خود نداشته است.



میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از روز 25 بهمن در حصر خانگی قرار گرفتند؛ حصری که پس از انتشار پیام آقای موسوی به محاصره کامل خانه او و قطع همه راههای ارتباطی شان تبدیل شد.



تلفن ها و اینترنت منزل آقای موسوی قطع است و به گفته نزدیکان آقای موسوی پس ازقطع تمامی ارتباطات میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، تماس تلفنی کوتاه دیروز و همچنین تماس تلفنی روز پنج شنبه، تاکنون تنها تماس آنها با خارج از منزلشان بوده است.



نزدیکان آقای موسوی همچنین به "روز" گفته اند که طی روزهای گذشته بارها دختران نخست وزیر زمان جنگ برای دیدار با پدر و مادرشان مراجعه کرده اما تاکنون موفق به دیدار با آنها نشده اند.



وب سایت کلمه که دیدگاههای میرحسین موسوی را منتشر می کند در این زمینه گزارش داده است که ماموران مستقر در اطراف خانه، اجازه‌ نزدیک شدن به محل سکونت والدین‌شان را به دختران آقای موسوی نمی‌دهند و به آنها گفته‌اند که از طرف دادستان، مامور حصر آقای موسوی هستند. این در حالیست که ماموران تاکنون از ارائه‌ هرگونه کارت، نامه و حکم در این باره خودداری کرده اند.







خانه نخست وزیر زمان جنگ، زندان شد



وب سایت کلمه گزارش داده است که "خانه‌ موسوی و رهنورد را به زندانی با دیوارهای بلند آهنی برای آنها تبدیل می‌کنند".



براساس این گزارش که به نقل از شاهدان عینی، برخی کارمندان نهاد ریاست جمهوری و پزشکان و بیماران بیمارستان شهید شوریده منتشرشده "ماموران حکومتی مشغول احداث یک دیوار بزرگ آهنی در معبر ورودی خانه‌ میرحسین موسوی هستند".



بیمارستان شهید شوریده در نزدیکی کوچه ای قرار دارد که منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در آن واقع است.



منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در کوچه اختر واقع در خیابان پاستور است که به دلیل واقع شدن بسیاری از مراکز حساس حکومتی در ان، یک منطقه امنیتی محسوب می شود.



کلمه نوشته است: "پس از قطع تمامی راه‌های ارتباطی موسوی و رهنورد، از جمله تلفن‌های ثابت و همراه و اینترنت، اکنون با ایجاد دیوار آهنی در اطراف خانه‌ موسوی، حصر آنها وارد مرحله جدیدتری شده است و معلوم نیست مقامات قضایی و امنیتی در روزهای آینده چه برنامه‌ای برای میرحسین و همسرش در دست اجرا دارند".



براساس این گزارش محل محافظان موسوی که در کنار منزل مسکونی ایشان قرار دارد، اکنون توسط نیروهای جدید امنیتی که مشخص نیست وابسته به کدام نهاد هستند، اشغال شده است. تمامی محافظان موسوی از محافظت عزل شده‌اند و معلوم نیست کجا هستند. کیوسک نگهبانی که از سالها قبل در ابتدای کوچه قرار دارد و معمولا یک نگهبان در آن بود، در حال حاضر خالی است و نگهبانی که به طور معمول سر کوچه بود، دیگر در آنجا حضور ندارد.



ابتدای کوچه‌ بن‌بست اختر در خیابان پاستور که منزل میرحسین موسوی در آن واقع است، همچنان با یک اتومبیل ون مسدود است، به طوری که دو طرف ون با دیوار و کیوسک نگهبانی در تماس است و هیچ‌کس نمی‌تواند از کنار آن رد شود. وب سایت کلمه به نقل از شاهدان عینی گزارش داده است که این اتومبیل ون، سرنشینانی دارد که صورت خود را با ماسک‌های مخصوص آلودگی هوا پوشانده‌اند و اگر کسی به سر کوچه‌ی اختر مراجعه کند، به سرعت چند نفر از آن پیاده می‌شوند و فرد را مورد بازجویی قرار می‌دهند. شیشه‌های این ون کاملا سیاه است و درون آن اصلا دیده نمی‌شود.



احداث دیوار آهنین در معبر ورودی منزل میرحسین موسوی و زهرا رهنورد یک روز پس از آن صورت گرفت که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و از روحانیون طرفدار محمود احمدی نژاد در خطبه های نماز جمعه تهران خواستار مسدود شدن در خانه رهبران جنبش سبز، قطع تلفن و اینترنت و زندانی شدن آنها در خانه هایشان شده بود.



او گفته بود: کاری که قوه قضائیه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط اینها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند.



امری که اعتراض علی مطهری، نماینده محافظه کار مجلس شورای اسلامی و فرزند آیت الله مطهری را در پی داشت. آقای مطهری خواسته احمد جنتی و حصر خانگی رهبران جنبش سبز پیش از محاکمه آنها را غیرقانونی خوانده و خواستار محاکمه همزمان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمود احمدی نژاد شده است.



سایت تابناک، متعلق به محسن رضایی، به نقل از مطهری نوشته است که محمود احمدی نژاد به خاطر زمینه سازی فتنه در جریان مبازرات انتخاباتی باید محاکمه شود.



همزمان روز گذشته وب سایت 598 که متعلق به محافظه کاران تندرو است در خبری از سفر رئیس قوه قضائیه به قم برای رایزنی با مراجع و جلب نظر آنها برای بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داد؛



خبریکه پس از ساعتی از روی این وب سایت حذف شد.



در عین حال صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه روز پنج شنبه در همایش قضات دادگستری گفته است که «ما راه را بر اطلاع پراکنی سران فتنه خواهیم بست و اجازه نمی دهیم بیش از این از تحمل نظام اسلامی سو استفاده کنند.»



سخنان لاریجانی از سوی ناظران در راستای خواسته احمد جنتی و قطع ارتباط کامل سران جنبش سبز با مردم ارزیابی شده است.



افزایش فشارها و حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی پس از آن صورت گرفت که این دو مخالف دولت محمود احمدی نژاد در نامه ای به وزارت کشور خواستار مجوز برای راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس در روز 25 بهمن شدند. مجوز داده نشد اما رهبران جنبش سبز در حصر قرار گرفتند و مردم به خیابان ها آمده و شعار دادند که بعد از مبارک و بن علی، نوبت سید علی است که برود.







حکومت سرنگون شده



همزمان با بالا گرفتن فشارها از سوی طرفداران محمود احمدی نژاد برای محاکمه سران جنبش سبز، مهدی کروبی آمادگی خود را برای محاکمه در یک دادگاه علنی اعلام کرد.



به گفته مجتبی واحدی، کروبی خطاب به سران حکومت گفته است: اگر غیرت و شجاعت دارید لااقل مانند حکومت شاه رفتار کنید که ا گر مبارزانی مانند طالقانی، گلسرخی، بخارایی و دهها مبارز با اندیشه های متفاوت به بند می کشید اجازه انتشار محاکمات آنها در رسانه ها را می داد.



سحام نیوز از آقای واحدی به عنوان مشاور کروبی یاد کرده و به نقل از او نوشته است:آقای کروبی از برخی شیرهای کاغذی حکومتی خواست اگر شجاعت وغیرت دارند او را به صورت علنی محاکمه کنند تا او در یک دادگاه علنی نشان دهد براندازان اصلی چه کسانی هستند.



براساس همین گزارش آقای کروبی معتقد است که بر اندازی قبلا توسط بخش هایی از حاکمیت انجام شده و آنچه امروز در کشور جاکم است نه جمهوری است ونه اسلامی. یعنی جمهوری اسلامی توسط میراث خواران حکومتی، سر نگون شده است.



او همچنین از همسایگان خود که مدتهاست به دلیل تجمع لباس شخصی ها مورد آزار واذیت شبانه قرار می گیرند عذرخواهی کرده است.



روز گذشته نیز همسایگان آقای کروبی در نامه ای اعتراض آمیز به وزارت کشور اعلام کرده اند که طی شب های گذشته شاهد رکیک ترین الفاظ ناموسی از سوی عده ای که خود را سربازان ولایت می نامند بوده اند.



همسایگان آقای کروبی در این نامه که در وب سایت سحام نیوز منتشر شده از وزیر کشور خواسته اند "دستور برخورد با این تجمعات غیر قانونی را صادر فرمایید و اگر برخی از مسئولان صلاح را بر ادامه آن می‌دانند، حداقل دستور دهید ساعات تجمع را به روز و یا اوایل شب انتقال دهند و از به کارگیری الفاظ ناموسی پرهیز کنند و از آوردن زنان معلوم الحال در این منطقه مسکونی خودداری نمایند".



آنها همچنین نوشته اند: از همه بد‌تر حضور چند زن با ظاهری زننده در پوشش اسلامی به عنوان شارژر و موتور محرکه لباس شخصی‌های حاضر است که چهره منطقه را به شدت خراب کرده است. تردد افرادی که بعد از پایان مراسم و برای برقرای ارتباط با زنان حاضر در سه بامداد به این منطقه می‌آیند، موجب ناراحتی مضاعف ساکنین این منطقه شده است.



طی روزهای گذشته نیروهای لباس شخصی و بسیجی بارها در مقابل منزل مهدی کروبی تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی خواهان اعدام او و میرحسین موسوی شده اند.



رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد تاکنون در باره این اتفاقات موضعی علنی نگرفته اند.

دیشب شروع شد؛ از تهران تا کردستان

هواداران جنبش سبز بی توجه به تهدیدات مقامات حکومتی، برای شرکت در تظاهرات روز اول اسفند در تهران و دیگر شهرهای ایران آماده می شوند. همزمان از مناطق کردنشین ایران گزارش می رسد که شهرها و روستاهای این مناطق نیز با ترتیب دادن اعتصابات سراسری همبستگی و همصدایی خود را با "جنبش آزادی خواهی و ضداستبدادی ایران" اعلام کرده اند.شب گذشته هم بسیاری از شهروندان تهرانی با حضور بر پشت بام منازل خود فریاد الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر دادند.




شاهدان عینی می گویند فریادهای معترضان، نقاط وسیعی از نقاط و محلات شرق، مرکز، غرب و شمال تهران را فرا گرفته بود. در طول یک سال و نیم گذشته، سر دادن شعارهای شبانه، یکی از راههای مخالفان دولت برای بیان اعتراض هایشان بوده است.



پیش از این شورای هماهنگی تشکیلات راه سبز امید، در بیانیه ای از مردم تهران و دیگر شهرهای ایران خواسته بود به منظور گرامی داشت یاد کشته شدگان تظاهرات 25 بهمن در روز اول اسفند از ساعت 3 بعد از ظهر به تظاهرات بپردازند.



در جریان تظاهرات هواداران جنبش سبز در روز دوشنبه 25 اسفند، دست کم دو تن کشته و صدها تن دیگر زخمی و بازداشت شدند. یکی از کشته شدگان محمد مختاری، جوان 22 ساله اهل تهران و دیگری صانع ژاله، دانشجوی کرد سنی مذهب دانشگاه هنر تهران بودند.



تاکنون بسیاری از گروه های سیاسی، دانشجویی و به خصوص کاربران شبکه های اجتماعی مجازی با اعلام حمایت خود از تظاهرات اول اسفند، از شرکت در این مراسم خبر داده اند. مشابه این اتفاق در جریان سازماندهی تظاهرات 25 بهمن نیز رخ داده بود که کاربران شبکه های اجتماعی مجازی بار اصلی اطلاع رسانی این روز را بر عهده گرفتند.



مصطفی محمد نجار، وزیر کشور روز گذشته تهدید کردکه: "قطعا با متخلفین، فتنه‌گران و سران فتنه برخورد خواهد شد."



همزمان سفر استانی محمود احمدی نژاد و هیات دولت به استان کرمانشاه که قرار بود امروز برگزار شود، به طور ناگهانی لغو شد.



خبرگزاری های حکومتی، علت لغو این سفر را "حجم بالای کارهای قوه مجریه و ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۰" اعلام کرده اند اما منابع خبری مخالف دولت می گویند، ناآرامی مناطق کردنشین ایران به علت اعتصابات عمومی، علت لغو این سفر بوده است.







فراخوان‌ها: از سپاه تا مردم



در همین حال برخی چهره های نزدیک به رهبران جنبش سبز اعلام کرده اند محل برگزاری تجمعات و تظاهرات امروز در تمام مناطق خیابان ولی عصر تهران خواهد بود. اردشیر امیرارجمند مشاور میرحسین موسوی و سید مجتبی واحدی مشاور مهدی کروبی هم شب گذشته از نیروهای سپاه پاسداران خواستند در اول اسفند به مردم بپیوندند.



امیرارجمند در گفتگو با سایت "جرس" گفت: "نگذارند تفکر مردم نسبت به کل سپاه تغییر کند و از یک نیروی حامی مردم به یک نیروی سرکوبگر تبدیل شود."



او افزود: "بزرگداشت شهدای جنبش در یک مراسم غیردولتی و خودجوش و مردمی، خواست مشروع و عمومی است."



مشاور عالی موسوی درباره نامه منسوب به فرماندهان سپاه که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد نیز گفت: "جدا از اینکه این نامه منسوب به افسران سپاه، حقیقی است یا نه، باید امیدوارم باشیم تا مردم همه سپاهیان را با یک چوب نرانند و از سوی دیگر امیدوار باشیم تا آن‌ها کنار مردم بایستند."



سید مجتبی واحدی مشاور کروبی نیز روز گذشته در مصاحبه با رادیو فردا با تأکید بر اینکه "سپاه، یکپارچه نیست" گفت: "بخشی از سپاه که سرکوبگر است رقیب مردم است و با روی کار آمدن حکومت مردمی، منافع مالی خود را در خطر می‌داند به همین دلیل دست به سرکوب می‌زند."



جامعه مدرسین و طلاب قم و نجف نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در اعتراض به کشته شدن معترضان در ۲۵ بهمن و زندانی شدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی در خانه، در تجمعات اول اسفند شرکت می‌کند.



در این بیانیه آمده است: "خیابان‌های کشور را به جهنمی برای دشمنان مردم ایران، اسلام راستین و استقرار و امنیت ایران مبدل خواهیم ساخت و بار دیگر با حضور مسالمت‌آمیز خود پایه‌های سست نظام در اسم جمهوری و به دروغ اسلامی ولایت جعلی یک نافقیه را برای فروپاشی و نجات مظلومین از سیطره طاغوتیان آماده می‌سازیم."



شاخه جوانان جبهه مشارکت هم در بزرگداشت کشته‌شدگان راهپیمایی ۲۵ بهمن و شرکت در تظاهرات اول اسفند بیانیه‌ای صادر کرد.



در بخشی از این بیانیه آمده: "شاخه جوانان جبهه مشارکت به عنوان بخشی از فرزندان جنبش سبز ایران از مردم آزاده و استوار و سبز ایران می‌خواهد که همه به‌هوش باشیم و اخبار مربوط به یاوران سبز اینک در بازداشت خانگی را پی‌گیری کنیم و در برابر هر گونه خطر و تهدید احتمالی با حضور هوشیارانه و آگاهانه خود در صحنه، ایستادگی کنیم و در تجمعات روز یکشنبه یکم اسفند که به گرامی‌داشت یاد دو شهید مظلوم جنبش سبز صانع ژاله و محمد مختاری برپا می شود، حضور یابیم."







اتحاد احزاب مخالف خارج از کشور



همچنین نه سازمان اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، حزب دموکرات کردستان ايران، حزب دموکراتیک مردم ایران، حزب کومه‌له کردستان ایران، جبهه ملی ایران ـ اروپا، سازمان اتحاد فداییان خلق ایران، سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)، کميته هماهنگی شورای موقت سوسیالیست‏های چپ ایران و شورای هماهنگی جنبش جمهوری‌خواهان دموکرات و لائیک ایران نیز در فراخوانی اعلام کرده‌اند: "تظاهرات گسترده مردم در تهران و شماری از شهرهای بزرگ و کوچک ايران به رهبران جمهوری اسلامی نشان داد که پيروزی استبداد بر آزادی رويايی بيش نيست و آنچه واقعيت دارد حضور مردم در روز ۲۵ بهمن درخيابان‌ها و طنين شعارهايی است که عليه ديکتاتور سر می‏دهند."



آنها هم‌چنین در این بیانیه اعلام کرده‌اند: "ما از تظاهراتی که در اين راستا سازماندهی می‌شود، پشتيبانی می‏کنيم و همه ايرانيان و آزادی‌خواهان را به شرکت در اين تظاهرات که در شهرهای مهم اروپا، آمريکا و استراليا روزهای جمعه ۲۹، شنبه ۳۰ بهمن و يکشنبه اول اسفند هم‌زمان در ايران و خارج از کشور برگزار می شود، فرا می‏خوانيم."



شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد هم مردم کردستان را به شرکت در اعتراضات اول اسفند فراخواند. هم‌زمان با اعلام برگزاری راهپیمایی سراسری اول اسفند از سوی شورای هماهنگی راه سبز امید، این شورا با انتشار فراخوان‌ی از مردم کردستان خواسته‌ به این اعتراضات بپیوندند و روز اول اسفند به خیابان‌ها بیایند.



شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد در این بیانیه به خانواده‌های صانع ژاله و محمد مختاری تسلیت گفته و از مردم کردستان دعوت کرده در تجمع اعتراضی روز ۱ اسفند که در میادین اصلی تمامی شهرهای ایران برگزار می‌شود شرکت کنند.



کمیته هماهنگی اعتراضات به قتل صانع ژاله نیز در اعتراض به "قتل عام جوانان کرد" و در واکنش به "جنایتی که جمهوری اسلامی علیه صانع ژاله و در عین حال علیه اراده و کرامت و موجودیت مردم کرد انجام داده"، از تمام مردم مناطق کردنشین ایران درخواست کرده امروز یکشنبه برابر با اول اسفند، "دست به اعتصاب سراسری بزنند و در این روز با تعطیلی بازار و مدارس و با بستن مغازه ها و نرفتن بر سر کار، بار دیگر نشان دهند که کردستان کشتار جوانانش را تحمل نخواهد کرد."



این کمیته اعلام کرده: "از حرکت اعتراضی مردم سایر شهرهای ایران در روز اول اسفند پشتیبانی می کند و خود را همراه و همصدا با آنان می داند."

وحشیانه زدند، مردم نگریختند

مردم ایران روز گذشته در هفتمین روز جان باختن صانع ژاله و محمد مختاری به خیابان ها آمدند وبا دادن شعار مرگ بر دیکتاتور، خواستار سرنگونی سیدعلی خامنه ای شدند. آنها شعار میدادند: "اسفند دونه دونه، سیدعلی سرنگونه".




معترضان به انتخابات مخدوش 22 خرداد دیروز در حالی در تهران به خیابان ها آمدند که براساس گزارش خبرنگاران "روز" تهران به شهری نظامی تبدیل شده بود و به گفته خبرنگاران و شاهدان عینی، نیروهای سپاه پاسداران، گارد ویژه ، بسیج و لباس شخصی ها با آرایش جنگی در سطح شهر حضور داشتند و از شکل گیری هسته اصلی تجمع جلوگیری میکردند.



دو فیلمی که از وضعیت دیروز تهران در سطح اینترنت منتشر شده، نیروهای لباس شخصی را نشان میدهد که در خیابان ها و پیاده روها حضور دارند.



اما با این حال مردم تهران که شب قبل "پیامک هایی" مشکوک مبنی بر لغو تجمع دریافت کرده بودند به خیابان ها آمدند تا هم حمایت خود را از رهبران جنبش سبز که در حصر خانگی به سر می برند اعلام کنند هم یاد دو جان باخته تجمعات 25 بهمن را گرامی دارند.پیامک هایی که با نام "شورای هماهنگی راه سبز امید" برای مردم ارسال شده اما اردشیر امیر ارجمند، مشاور میرحسین موسوی با تکذیب آنها اعلام کرده بود تجمع در هر شرایطی برگزار می شود.



درگیری با نیروهای نظامی



براساس گزارش خبرنگاران "روز" تهران دیروز شاهد درگیری های مردم معترض و نیروهای نظامی بود.



یک شاهد عینی به "روز" می گوید: من ساعت 4 در پارک وی بودم. بسیجی ها با باتوم فلزی در پیاده روها در حرکت بودند و موتور سوارها در خیابان مانور می دادند. مردم که به سمت ونک در حرکت بودند، مدام از سوی نیروهای بسیج و لباس شخصی متفرق و به خیابان ها و کوچه های فرعی اطراف رانده می شدند اما باز جمع می شدند و به مسیر خود ادامه میدادند.



این شاهد عینی می افزاید: پایین باشگاه وزارت کار که نرده های صدا و سیما شروع می شود، دیگر نمی شد جلو برویم. گویا از اینکه به سمت صدا و سیما برویم می ترسیدند و تمام تلاششان این بود که مردم به آن سمت نروند. اما نتوانستند جمعیت را کنترل و متفرق کنند. مردم هم شعار میدادند "اسفند دونه دونه سید علی سرنگونه" نیروهای یگان ویژه دور تا دور مقابل نرده های صدا و سیما ایستاده بودند و یکباره لباس شخصی ها به جمعیت حمله کردند و گاز اشک آور زدند. همان جا چند نفر را دیدم که بازداشت شدند.



به گفته این شاهد عینی برای پراکنده کردن مردم از گاز فلفل نیز استفاده شده است. او میگوید: روبروی باشگاه خبرنگاران جوان به شدت مردم را با باتوم های فلزی مورد ضرب و شتم قرار دادند؛ خیلی وحشیانه می زدند. زن و مرد را می زدند. باور کنید صحنه های ضرب و شتم فلسطینی ها توسط اسرائیلی ها برایمان زنده شد؛ از ان هم بدتر می زدند. من دیگر گریه ام گرفته بود. خیلی صحنه بدی بود اما مردم فرار نمی کردند و تلاش میکردند راهی برای ادامه راهپیمایی پیدا کنند.



یک شاهد عینی دیگر که در میرداماد حضور داشته به "روز" می گوید: از داخل دانشگاه خواجه نصیر از مردم فیلم می گرفتند. ما هم تا دیدیم فیلم می گیرند محکم تر شعار میدادیم "یا حسین، میرحسین" و "مبارک ، بن علی، نوبتته سید علی". تا اینکه صدای تیراندازی آمد؛ با بوی خیلی بد، مثل ماهی مانده وگندیده. نمیدانم بوی چه بود. اما یکباره دیدیم مردم از بالای ونک به سمت ما می دوند و بعد همه داد میزدند یکی را کشتند، یکی را کشتند، نمیدانم قضیه چی بود؛ فرصتی هم برای سئوال کردن از کسی نبود چون همه را می زدند. خیلی ها را بازداشت کردند. من به زحمت توانستم جدا شوم و به خانه برگردم.



تمام طول مسیر خیابان ولیعصر دیروز پر از نیروهای نظامی بود. پیش از این مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی مسیر راهیپیمایی روز یک اسفند را خیابان ولیعصر اعلام کرده بود.



اما خبرنگاران "روز" گزارش داده اند که میادین اصلی شهر از جمله صادقیه، میدان انقلاب، آزادی، تهران پارس، هفت حوض و 7 تیر مملو از نیروهای نظامی بوده است.



برخی وب سایت ها از کشته شدن یک نفر در میدان 7 تیر خبر داده اند. یک شاهد عینی در تهران به "روز" می گوید: سمت خیابان نجات الهی بودیم که صدای تیراندازی آمد؛ مردمی که از سمت میدان می امدند گفتند یک نفر را با تیر زده اند اما کسی نمیدانست آن فرد چه شده است.



با اینحال صفرعلي براتلو، سرپرست معاونت امنيتي انتظامي استانداري تهران در مصاحبه با خبرگزاری فارس کشته شدن یک شهروند در تهران را تکذیب کرده است.



آرامش مردم و عصبانیت نیروهای نظامی



مردمی که دیروز در خیابان های تهران حضور یافتند و شعار سرنگونی رهبر جمهوری اسلامی را سر دادند به گفته خبرنگاران و شاهدان عینی از اقشار مختلف جامعه بودند.



یک شاهد عینی به "روز" می گوید: مردم به هم می گفتند گویا 30 خرداد باز تکرار شده بعد از 25 خرداد و اکنون بعد از 25 اسفند. دقیقا هم مثل همان 30 خرداد سال گذشته و حتی بیشتر از آن روز نیرو آورده بودند. نگذاشتند هسته اصلی شکل بگیرد اما مردم بودند؛ حضور داشتند، شعار دادند. کتک خوردند ولی بودند و این خیلی به همه ما روحیه میداد که باز در کنار هم بودیم. با اینکه نگذاشتند مردم به هم بپیوندند اما مردم حتی روحیه طنز خود را داشتند و با خنده می گفتند می بینید مرده ایم این همه نیرو آورده اند؟ زنده بودیم چه میکردند؟



یک روزنامه نگار در تهران می گوید: با آن حجم نیروی حکومتی، خیلی برای من جالب بود که مردم آرامش خوبی داشتند انگار میدانند چه میکنند. خیلی آرام بودند.



او می افزاید: از همه قشری بودند. مردم خود من یک قاضی دادگستری را دیدم که کارت شناسایی اش را هم نشان ما داد و رو به مردم گفت ما همه با هم هستیم. یک سرهنگ ارتشی و دو نفر سپاهی را هم دیدم. یکی از این سپاهی ها را می شناختم؛ در دفتر دایی ام دیده بودم. رفتم جلو و گفتم شما اینجا چه میکنید؟ گفت تنها نیستیم با یکی دیگر از همکاران با مردم هستیم.



بازداشت فائزه هاشمی



فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس و دختر هاشمی رفسنجانی از بازداشت شدگان روز گذشته بود. یک شاهد عینی که شاهد بازداشت خانم هاشمی بوده به "روز" می گوید: خانم هاشمی را در خیابان ولیعصر نرسیده به مطهری بازداشت کردند. حدود 20 تا 30 نفر لباس شخصی بودند. خیلی خشن بودند و سریع خانم هاشمی را سوار ون کردند. حدود سه ساعتی این ون همان جا بود. فریاد می زدند که تو لیدر منافقان هستی و آشوب را رهبری می کنی و ....



خبرگزاری دولتی ایرنا عکس هایی از فائزه هاشمی در درون ون را منتشر کرده و خبرگزاری فارس مدعی شده است که« فائزه هاشمی در حال ليدري، شعار دادن و تحريك مردم» دستگير شده بود.



خانم هاشمی پس از سه ساعت آزاد شد.



آرایش جنگی سپاه در خیابان های تهران



خبرنگاران "روز" گزارش داده اند: نيروي انتظاي و يگان ويژه در خيابان هاي اصلي مثل وليعصر و انقلاب و آزادي بودند. در ميادين اصلي هم شهر كاملا تقسيم شده بود. سپاه با لباسهاي لجني روشن آمده بودند با جليقه فسفري رنگ كه آرم سپاه پاسداران به قدري بزرگ بر روي آنها دوخته شده بود كه كامل به مردم نشان دهد كه از سپاه هستند.



به گفته خبرنگاران "روز" نیروهای سپاه بيشتر در خيابان هاي فرعي و كوچه ها طوری ارايش گرفته بودند كه در صورت بروز تظاهرات و درگيري از پشت سر مردم را غافلگير كنند و همچنين مانع جمع شدن مردم در خيابان ها و كوچه هاي اطراف شوند. لباس شخصي ها هم سوار بر موتور مدام در خيابان ها مانور مي دادند و تعدادی از آنها با پرچم در خيابان حركت مي كردند و شعارهايي به نفع حزب الله مي دادند.

بیشتر موتورها بيشتر پلاك نداشتند و هر ماشيني بوق ميزد پلاكش را مي كندند و مي بردند.



یک روزنامه نگار در تهران که در تجمعات دیروز حضور داشت به "روز" می گوید: تحرك ماموران يگان ويژه خيلي تحریك آميز بود. با موتورهای پرشی و غول پيكر با تجهيزات كامل وارد پياده رو مي شدند و مردم را بي جهت مي زدند. انگار جوري كه از سكوتي كه حاكم شده بود ناراضي بودند و دنبال بهانه براي سركوب بودند. بعد سر چهارراه ها لباس شخصي ها موتورهايشان را نگاه مي داشتند و مردم داخل پياده رو را زير نظر داشتند و هر جوانی مي ديدند جلويش را مي گرفتند و موبايلش را چك مي كردند و كارت شناسايي مي خواستند.



این روزنامه نگار می افزاید: من در تمام تجمعات و درگيري ها بوده ام اما تا كنون تركيب اينچنيني نديده بودم. سپاه ارايش جنگي گرفته بود، كاملا جنگي. خودش را براي يك نبرد خياباني تمام عيار آماده كرده بود. جوري استقرار پيدا كرده بودند كه واقعا خلائي براي ايجاد هسته هاي اعتراضي نگذاشته بودند.



فرهاد رجبعلی، خبرنگار عکاس در تهران در این زمینه در صفحه فیس بوک خود نوشته است: امروز سپاه به تمام معني كلمه قدرت نمايي كرد و از صبح حدود ساعت 11 هر چه نيرو داشت، به همراه نيروهاي بسيج در خيابان هاي تهران مستقر كرد. آرايش نيروهاي سپاه و بسيج فوق العاده حساب شده بود. تمام راه هاي فرار و تجمع را بسته بودند. كاملا از قبل برنامه ريزي و طراحي شده بود.



به گفته او "بيشتر نيروهاي سپاه و بسيج در خيابان هاي فرعي و كوچه ها مستقر بودند و منتظر سركوب مردم بودند. تمام خيابان هاي اصلي و ميادين در دست نيروهاي يگان ويژه بود و خيابان هاي اطراف كاملا در كنترل نيروهاي سپاه و بسيج بود كه همگي لباس فرم و متحدالشكل داشتند. اما نيروهاي لباس شخصي به صورت بسيار چشمگير سوار بر موتورسيكلت در سطح شهر تهران در حال گشت زني بودند".



گزارشات حاکیست در دیگر نقاط کشور از جمله اصفهان نیز تجمعات اعتراضی بر پاو با برخورد شدید نیروهای نظامی رو به رو شده است.

سوال‌های آینده مجتبی از مقام معظم

سوال‌های آینده مجتبی از مقام معظم


نوشته های شخصی فیدل کاسترو

نوشته های شخصی فیدل کاسترو


مردمی که جلوی

گلوله می روند

سرکوب شدنی نیستند!

وبسایت گرانما- 13 فوریه 2011- ترجمه ابراهیم بیگی





فقر و بیکاری، جوانان، میهن دوستان و مبارزان را تحت تاثیر قرار داده است. این مردم(مصر و دیگرکشورهائی که مردم در آنها بپا خاسته اند) چطور می توانند خودشان را با نرخ رو به افزایش قیمت غذا و مایحتاج اولیه ی انسانی وفق دهند؟ در این نقطه است که دیگر جای تعلل برای کسی باقی نمی ماند و مردم به خیابان ها می ریزند و بازگشت حقوق اساسی اقتصادی و مادی خودشان را طلب می کنند.



همان طور که چند روز پیش گفتم کار از کار برای مبارک گذشته است و حتی اوباما نیز نتوانست او را نجات دهد. دنیا می داند که در خاورمیانه چه دارد رخ می دهد. اخبار با سرعت اعجاب انگیزی به گردش در می آیند. افراد و گروه های سیاسی زمان کمی را در اختیار دارند تا اسناد ویکی لیکس را که ساعت به ساعت منتشر می شوند بخوانند. همه از اهمیت چیزی که در حال وقوع است مطلع هستند.

پس از 18 روز مبارزه ی بی امان، مردم مصر به هدف مهمی دست یافتند: شکست متحد اصلی ایالات متحده در قلب کشورهای عربی. مبارک که علیه مردم خود ستم و چپاول را پیشه کرده بود، در عین حال دشمن مردم فلسطین و متحد اسرائیل نیز بود.

نیروهای مسلح مصر تحت فرماندهی جمال عبدالناصر پادشاه این کشور را سرنگون کرد و جمهوری را اعلام کرد که با حمایت اتحاد شوروی توانست از خاک خود علیه تجاوز فرانسه، انگلیس و اسرائیل در سال 1956 دفاع کند و مالکیت کانال سوئز و استقلال این ملت کهن را حفظ کند. لذا مصر وجهه ی بسیار زیادی در کشورهای جهان سوم پیدا کرد. ناصر به عنوان یکی از مهم ترین رهبران جنبش غیرمتعدها بود که با همکاری رهبران دیگر کشورهای آسیایی، آفریقایی و اقیانوسیه ایجاد شده بود که هدف اصلی آن مبارزه برای آزادی ملی و استقلال سیاسی و اقتصادی از کشورهای استعماری بود.

مصر همیشه از این سازمان بین المللی که بیش از 100 کشور را در خود جای می داد حمایت می کرد. عهدنامه کمپ دیوید بر چه چیزی دلالت دارد؟ چرا مردم قهرمان فلسطین با چنین شوری از اساسی ترین حقوق خود دفاع می کنند؟

در کمپ دیوید – که با میانجیگری رئیس جمهوری وقت ایالات متحده، جیمی کارتر انجام شد – رهبر وقت مصر، انور السادات و نخست وزیر اسرائیل، مناخیم بگین قرارداد صلح را بین مصر و اسرائیل امضا کردند.

گفته می شود که آنها قبل از امضای علنی این معاهده در خلال 12 روز با یکدیگر گفتگوهای محرمانه داشته اند و پس از آن، دو قرار داد در 17 سپتامبر 1979 به امضای دو طرف می رسد: یکی مسئله ی صلح بین مصر و اسرائیل و دیگری تشکیل حکومت خودمختار در نوار غزه و کرانه ی باختری رود اردن.

پس از گفتگوهای سخت و طولانی اسرائیل با عقب نشینی نیروهایش از صحرای سینا موافقت کرد، اگرچه مطلقا با شرکت نمایندگان فلسطین در مذاکرات صلح مخالفت ورزید. در نتیجه ی اولین قرارداد، اسرائیل صحرای سینا را به مصر پس داد. و در مورد قرارداد دوم نیز هر دو طرف متعهد شدند که روند تشکیل حکومت خودمختار فلسطین در کرانه ی باختری رود اردن و نوار غزه را طی کنند. اولی (اسرائیل) منطقه ای با 5640 کیلومتر مربع و جمعیت 2.1 میلیون است و دومی (نواز غزه) منطقه ای با 360 کیلومتر مربع و 1.5 میلیون سکنه.

چرا در روزهای اخیر صحبت های زیادی راجع به معاهده ی کمپ دیوید می شنویم ولی راجع به فلسطین هیچ چیز گفته نمی شود؟ ایالات متحده مدرن ترین و پیچیده ترین جنگ افزارهای نظامی را به اسرائیل هدیه می کند که سالانه بالغ بر میلیاردها دلار می شود. مصر نیز به دومین دریافت کننده ی کمک های نظامی ایالات متحده تبدیل شده بود. اما برای جنگ علیه که؟ علیه دیگر کشورهای عربی؟ علیه خود مردم مصر؟

وقتی مردم خواستار احترام به اساسی ترین حقوق خود و استعفای رئیس جمهوری شدند که سیاست های او مبتنی بر غارت مردم و ستم علیه آنها بوده است، نیروهای سرکوبگر که تحت آموزش ایالات متحده بودند از گشودن آتش بر روی مردم و کشتن و زخمی کردن آنها دریغ نورزیدند. وقتی مردم مصر منتظر توضیح از دولت خودشان بودند، جواب ها از افسران عالی رتبه ی نهادهای اطلاعاتی یا مقامات دولتی ایالات متحده می آمد، حتی بدون کوچکترین احترام ظاهری برای مقامات دولت مصر.

آیا دولت ایالات متحده و سرویس های اطلاعاتی این کشور هیچ اطلاعی از غارت عظیم دولت مبارک نداشتند؟ آنها وقتی با تظاهرات مردم در میدان التحریر مواجه شدند، نه مقامات دولتی و نه مسئولان امنیتی و اطلاعاتی هیچ کدام حتی کلمه ای راجع به این فساد و غارتگری و دزدی میلیون ها دلار از سرمایه های مردم نگفتند.

این اشتباه است که فکر کنیم جنبش وسیع انقلابی در مصر فقط به خاطر عکس العمل علیه نقض حقوق اساسی آنها بوجود آمده است. مردم هیچ گاه بیهوده ریسک سرکوب یا مرگ را نمی کنند و بعلاوه هیچ وقت تمام شب را به خاطر اعتراض به مشکلات قانونی در میدان نمی مانند. وقتی این کار را خواهند کرد که جانشان به لبشان رسیده باشد و حقوق قانونی و مادی (اقتصادی) آنها به یغما رفته باشد تا به این ترتیب مخالفان سیاسی به طور بیرحمانه ای سرکوب شوند و از طرف دیگر نیز دروازه های مملکت برای چپاول توسط نیروهای ملی و بین المللی باز شود.

میزان فقر و شیوع گسترده ی آن بسیاری از افراد جوان و میهن دوست و مبارز این کشور را تحت تاثیر قرار داده بود و از طرف دیگر نیز فرهنگ و اعتقادات آنها دائما مورد هجوم قرار گرفته است. چطور می توانند خودشان را با نرخ رو به افزایش قیمت غذا و مایحتاج اولیه ی انسانی وفق دهند در حالیکه ده ها میلیارد دلار از سرمایه ی مملکت به جیب حسنی مبارک و دیگر گروه های دولتی می رفت؟

در این نقطه جای فکر کردن برای کسی باقی نمی ماند؛ بلکه مردم به خیابان ها می ریزند و بازگشت حقوق اساسی اقتصادی و مادی خودشان را طلب می کنند.

اوباما نیز تحت تاثیر حوادث مصر قرار گرفته است؛ او طوری رفتار می کند که انگار مالک سیاره ی زمین است. چیزی که در مصر اتفاق افتاده است انگار مربوط به شخص او است. او دائما از طریق تلفن با رهبران دیگر کشورها راجع به این مسئله صحبت می کرد. به عنوان مثال خبرگزاری EFE گزارش داد: "باراک اوباما با نخست وزیر انگلیس، دیوید کامرون، پادشاه ادرن، عبدالله دوم و نخست وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان راجع به اوضاع منطقه صحبت کرده است. رئیس جمهور ایالات متحده "تغییر تاریخی" که مردم مصر به نمایش گذاشتند را تشخیص داد و شگفتی و تحسین خود را از این تلاش ها ابراز کرد..."

خبرگزاری Associated Press مباحثی را منتشر کرد که شایسته ی توجه است: "رهبران خاورمیانه که مورد حمایت غرب می باشند خواستار دوستی با اسرائیل و همکاری برای جنگ علیه بنیادگرایی اسلامی هستند در حالیکه حقوق بشر را در کشورهای خودشان نقض می کنند... سقوط دو متحد دیرینه ی ایالات متحده در منطقه (مصر و تونس) در نتیجه ی تظاهرات مردم این کشورها – که عده ی زیادی بر این باور هستند که به کشورهای دیگر نیز سرایت خواهد کرد - برای دستگاه مدیریتی اوباما بسیار سخت و غیر منتظره است."

اگرچه دیگر کشورهای عربی از این قیام ها نگران هستند، اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که در مصر و تونس نظامی ها که در خلال سالیان متمادی از منافع اقتصادی کلانی بهره مند بوده اند، تمایل به تغییر این مناسبات و قوانین داشته باشند. اما مردم مصر در میدان التحریر به نظر نمی آید که به راحتی جا خالی کنند.

خبرگزاری اروپا (EP) گزارش می دهد: "هزاران تظاهرکننده در میدان التحریر علیرغم استعفای مبارک از قدرت، هنوز در این میدان حضور دارند و تصمیم دارند تا زمان محقق شدن مطالباتشان در میدان بمانند."

صرف نظر از اینکه در مصر چه اتفاقی خواهد افتاد، یکی از بزرگترین مشکلاتی که امپریالیسم در زمان فعلی با آن مواجه است، کمبود مواد غذایی است که من در یکی از نوشته های شخصی ام به تاریخ 19 ژانویه آنرا تحلیل کرده بودم.

ایالات متحده نقش مهمی در تولید گندم و سویا بازی می کند که البته آنها را در جهت تولید سوخت های زیستی بکار می برد. اروپا نیز به سهم خود میلیون ها هکتار زمین را برای این هدف به کار می گیرد.

ازطرف دیگر در نتیجه ی تغییرات شرایط آب و هوا که کشورهای توسعه یافته و ثروتمند مسبب اصلی آن هستند، کمبود آب نیز در کنار کمبود غذا خودنمایی می کند. این مسئله با رشد جمعیت جهان که در سی سال آینده نرخ آن به 9 میلیارد نفر خواهد رسید همخوانی ندارد که البته در نشست های کانکون (مکزیک) و کوپنهاگ (دانمارک) به این مسائل که زندگی بشر را در معرض خطر قرار داده اند اشاره ای نمی شود و اطلاعاتی از این دست به افکار عمومی نمی رسد.

ما از مردم دلیر مصر و نبرد آنها برای حقوق سیاسی و عدالت اجتماعی حمایت می کنیم. ما با مردم اسرائیل دشمنی نداریم؛ ما با قتل عام مردم فلسطین مخالفیم و حقوق آنها برای تشکیل کشور مستقل را محترم می شماریم.

ما موافق جنگ نیستیم بلکه خواهان صلح برای همه ی مردم جهان هستیم.



راه توده 305 2 اسفند ماه

48 ساعت پس از انتشار یک گزارش دریافتی در پیک نت

48 ساعت پس از انتشار یک گزارش دریافتی در پیک نت


طشت توطئه بیت رهبری

بسرعت از بام ایران، فرو افتاد



کمتر از 48 ساعت، پس از انتشار گزارش دریافتی پیک نت در باره توطئه جدید بیت رهبری برای راه انداختن چند انفجار و ترور در تهران و سپس آغاز یک سلسله اعدام های سیاسی، خبرگزاری کودتا "فارس" این سناریو را برای روز یکشنبه اول اسفند (دیروز) کلید زد و متعاقب آن، بسرعت سایت خبری سحام نیوز منعکس کننده اخبار و نظرات حزب اعتماد ملی و شخص مهدی کروبی، این توطئه "فارس" را افشاء کرد.



سحام نیوز با استناد به آنچه خبرگزاری فارس منتشر کرده بود نوشت:



«خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران طی ساعات گذشته با انتشار چند خبر به نقل از خبرنگار سیاسی خود و سپس از زبان شیخ جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت تهران، از سناریوی بخشی از حاکمیت برای تجمع امروز(دیروز) پرده برداشت.



خبرگزاری فارس در خبری با عنوان “مقابله مسلحانه با نظام، تصمیم امروز منافقین در برگزاری تجمعات” نوشت: ” برخي تيم‌هاي جديد منافقين در روزهاي گذشته وارد كشور شده و تصميم‌ دارند در صورت هرگونه تجمع احتمالي به منظور كشته‌‌سازي و با هدف ايجاد جو آشوب و خشونت، تعدادي از هموطنانمان را به شهادت برسانند. ”..



بدیهی است که هر آنکس که به اندازه دانه ارزنی از انصاف و عقل بهره برده باشد می داند که به راستی پشت این تزویرها و دروغگویی ها و فتنه های هولناک چه دستهای هدایتگری است. تزویری که دامنه اش از رای دزدی تا شهید دزدی را در برمیگرید. شاید اگر در عصر ارتباطات نمی زیسیتم چنین اخبار و شایعاتی میتوانست عده ای بی خبر را بفریبد و یا تردیدی در دل میهن دوستان به وجود آورد. اما انتشار اسناد و روایی ها کهریزک، انتشار فیلم زیرگرفتن مردم توسط خودروی نیروهای انتظامی انهم در روز عاشورا، انتشار فیلم شلیک تیر مستقیم و حتی به رگبار بستن مردم، انتشار فیلم تخریب اموال عمومی مردم توسط کسانی که رسما لباس نیروهیا نظامی را به تن کرده اند نشان دهنده این موضوع ست که عده ای اوباش در لباس نیروهای نظامی و امنیت و.. کشور درآمده اند و رسانه های تزویر را نیز به ناف خود بسته اند...»



توطئه در داخل کشور محدود نماند و از بعد از ظهر دوشنبه دستهای دراز امنیتی جمهوری اسلامی در فیس بوک، زمینه چینی آنچه خبرگزاری فارس نوشت و پیک نت افشاء کرده بود را آغاز کردند.



در این بخش از توطئه مدح " ضرورت جنگ مسلحانه برای نابودی رژیم ضد بشری" با این باصطلاح رهنمودها که ادامه توطئه بیت رهبری و خبر خبرگزاری فارس بود آغاز شد.

«گروه های پنج نفره که شامل یک سرگروه بوده تا زمان عملیات حق دیدن وشناسای یکدیگر را نداشته و تنها می توانند در حوزه وظایف وجهت بالابردن تجارب وتوان نظامی خود باهم در تماس اینترنتی باشند . پیکره نظامی شامل دسته 5 نفری وهر 4 دسته تشکیل یک گروهان و هر 4 گروهان یک گردان را شامل می گردد . گروه رزم - گروه شناسایی – گروه عملیات وغیرو ...»

نکته جالب فعال شدن همان دارو دسته ای که عمدتا در سوئد مستقرند و دمشان به دم سعید امامی در تهران وصل بود و فاجعه کنفرانس برلین را آفریدند، در همین ارتباط است. اگر آن روز به آنها گفته بودند لخت شوید و در وسط سالن برقصید، این بار دستور از تهران صادر شده که طرز درست کردن کوکتل مولوتف را روی فیس بوک بنویسید و تبلیغ کنید!

درباره این افراد و وبلاگ هائی که در جهت توطئه بیت رهبری در سوئد فعال شده اند، در آینده بیشتر خواهیم نوشت.

متاسفانه برخی وبسایت هائی که احساس همبستگی با جنبش سبز می کنند و نگران حوادث خونین اند، بجای افشای توطئه های حکومت ( از آن دست که پیک نت نوشت و سحام نیوز فاش ساخت) در لباس دلسوزی، به مردم و جنبش توصیه می کنند که دچار چپ روی و ماجراجوئی نشوند! توصیه ای که در شرایط کنونی و با توجه به آنچه که بعنوان توطئه بیت رهبری در بالا به آن اشاره شد، عملا آب به آسیاب توطئه گران ریختن است. چرا، که خود در لباس خیرخواهی جنبش سبز مطلبی را می نویسند و توصیه می کنند که می تواند دستمایه توطئه گران شود، تا فردا بگویند "خودشان هم نوشته و هشدار داده بودند!"


1- گزارش پیک نت اینجا

2- خبر خبرگزاری فارس اینجا



3- گزارش کامل سحام نیوز اینجا

دو گزارش دریافتی پیک نت

دو گزارش دریافتی پیک نت


تظاهرات دیروز

در سطح ایران گسترش داشت





تظاهرات دیروز در سطح شهر تهران صورت گرفت. یعنی نه تنها در خیابان ها و گذرگاه هائی که به خیابان انقلاب و میدان آزادی ختم می شود، بلکه در تمام محلات و خیابان های تهران. دو گزارش از تهران داریم که در ادامه میخوانید. اما نکته بسیار مهم دیگری که ویژگی تظاهرات دیروز بود، وسعت آن در تمام سطح ایران بود. بویژه در شهرهای مهم و مشهور کردستان ایران. در شیراز؛ کرمانشاه، اصفهان، رشت و... همانگونه مردم به خیابان ها آمدند که در تهران آمدند. در اغلب این شهرها، بویژه در شهرهای کردستان، کار به تقابل مردم با نیروهای نظامی و انتظامی کشید. در تهران نیز تاکنون گزارش از کشته شدن یک تن در میدان هفت تیر و براثر شلیک نیروهای انتظامی رسیده است. مترسکی که خبرگزاری فارس تحت عنوان ورود تیم های ترور مجاهدین خلق به ایران هوا کرده بود، نه کسی را ترساند و نه کسی به آن باور کرد. این سناریو چنان رسوا و بی نتیجه بود که شب گذشته سردار "رادان" جانشین فرمانده نیروی انتظامی که بجای اعلام ترور ها و انفجارهائی که خبرگزاری فارس وعده داده بود، تنها به این ادعا بسنده کرد که یکنفر با مواد منفجره دستگیر شده است! ادعائی که نه تنها مردم؛ که ستاد کودتا هم به آن باید خندیده باشد! از میان فیلم هائی که از تظاهرات دیروز تهران و شهرهای دیگر روی شبکه یوتیوب قرار گرفته، گزیده ای را در ستون اخبار برگزیده می توانید مشاهده کنید.



اما گزارش های دریافتی:



1- خبر تظاهرات را حتما دیده و خوانده اید. اما این نکته ای که برایتان می نویسم را حتما جائی نخوانده اید. دیروز در تهران شاهد این صحنه ها بودم:



نیروهای انتظامی و بسیجی ها به سمت مردم اشک آور پرتاب می کردند اما براثر بادی که همزمان با تظاهرات در تهران شروع شده بود، دود این اشک آورها به سمت خود شلیک کنندگان باز می گشت و صحنه های خنده داری را بوجود می آورد. موتور سوارها که دود و گاز اشک آور به میان خودشان باز می گشت، دچار آشفتگی شده و آرایش نظامی شان بهم می ریخت و دستپاچه سعی می کردند از معرکه فرار کنند. دراین لحظات مردم فرصت پیدا کرده و دنبال آنها می دویدند و گله موتورسوارها مثل گله گوسفندی که گرگ به آن زده باشد، هر چند نفرشان از یکی از کوچه های فرعی فرار می کردند. جمعیت که متوجه نقش باد در این ماجرا شده بودند شعار میدادند: خدا هم سبز است!



ماجرا آنقدر جدی شد که از مرکز با بی سیم به موتور سوارها و نیروهای انتظامی دستور داده شد اشک آور شلیک نکنند. دوستان من از چند نقطه دیگر تهران هم تلفن کرده و نظیر همین صحنه ها را گزارش کردند. به همین دلیل دیروز اشک آور کم شلیک شد و مردم فرصت پیدا کردند دنبال موتوری ها کنند!



2- تظاهرات تقریبا از ساعت 3 بعد از ظهر شروع شد. جمعیت در پیاده روهای شمال و جنوب خیابان انقلاب و آزادی در رفت و آمد بودند. تمام تلاش پلیس این بود که تجمع صورت نگیرد و به همین ادلیل همه مجبور بودند راه بروند. جمعیت از میدان فردوسی تا بهبودی در شمال و جنوب خیابان در پیاده رو ها، بویژه چهارراه ولی عصر، میدان انقلاب و چهار راه جمال زاده و چهار راه نواب و... از تراكم بیشتری بر خوردار بود. در گیری بین پلیس و بسیجی ها و مردم نسبتا كمتر از روز 25 بهمن بود. در چهار راه ولی عصر، چهار راه وصال و انقلاب و..... درگیری و زد و خورد شدید بود و تعدادی دستگیر شدند. تظاهرات تقریبا تا ساعت 7 و 8 شب ادامه پیدا کرد و مردم در پیاده روها مرتب بالا و پائین می رفتند.



تا آنجا که من با موتور دور گشتم و دیدم، جمعیت تقریبا 50 تا 40 در صد تظاهرات 25 بهمن بود و افراد پلیس و بسیجی ها مانور وحشت انجام میدادند اما سعی می کردند کمتر با مردم درگیر شوند. اما بخاطر باید داشته باشید که تظاهرات امروز (دیروز) متمرکز روی یک نقطه نبود و در سطح شهر پراکنده بود. برخلاف تظاهرات در روزهای دیگر که مردم سعی می کردند خودشان را به خیابان انقلاب برسانند. دیروز هر کس در هر نقطه تهران که بود و می توانست تظاهرات می کرد. از بعضی شهرها هم خبر دارم که تظاهرات وسیع تر از 25 بهمن بوده است. مخصوصا در شهر رشت. گزارش های دریافتی را بعدا می دهم.

موسوی، پشت این در بلند آهنی است!

موسوی، پشت این در بلند آهنی است!




این ورودی کوچه ایست که خانه میرحسین موسوی در آن قرار دارد. اطراف پیاده رو آن را نرده کشی کردند و در ابتدای کوچه نیز یک در آهنی سیاه و بلند نصب کردند تا موسوی را زندانی کرده باشند. او را به اوین نبردند، بلکه اوین را به خانه او آوردند! از حصر خانگی آیت الله منتظری و آن بزرگداشت میلیونی که مردم برای او گرفتند، درس عبرت نگرفتند. رژیم های دیکتاتوری و نوچه های حکومتی آن در هیچ کشوری از گذشته و از تاریخ درس نگرفته اند. از این پس، باید مقابل دهان چند ده میلیونی ایرانی درهای آهنی- امنیتی نصب کنند تا فریاد نزنند: مرگ بر دیکتاتور!

اصفهان- این عکس از تظاهرات دیروز مردم اصفهان گرفته شده است. شهری که یکپارچه نظامی- امنیتی بود اما جوانان، علیرغم همه نمایش های خیابانی گله های موتور سوار، در خیابان براه افتادند و فریاد آزادی سر دادند.

اصفهان- این عکس از تظاهرات دیروز مردم اصفهان گرفته شده است. شهری که یکپارچه نظامی- امنیتی بود اما جوانان، علیرغم همه نمایش های خیابانی گله های موتور سوار، در خیابان براه افتادند و فریاد آزادی سر دادند.


گزارش دکتر مهدی خزعلی از تظاهرات دیروز تهران

گزارش دکتر مهدی خزعلی از تظاهرات دیروز تهران


حاکمیت پنبه را از گوشش در آورد

10 میلیون تهرانی

آماده تظاهرات خیابانی اند!









تهران امروز یک‌شنبه، اول اسفند ۱۳۸۹ به یک پادگان نظامی تبدیل شده بود. مثل ۲۵ بهمن نبود. این‌بار نیروهای گارد، کاملا تجهیز شده آمده بودند. گشتی در بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر، میدان انقلاب، میدان آزادی زدم. همه جا مملو از نیروهای گارد بود. در خیابان کارگر به بسیجی‌هایی که در پیاده‌رو دسته‌جمعی با کلاه‌های ضد شورش و باتوم حرکت می‌کردند، گفتم، "مثل این که بنا بوده جنبش سبز راهپیمایی کند، اما شما راهپیمایی می‌کنید".



در بلوار کشاورز جوان دانشجویی که از دانشگاه تهران بیرون آمده را گرفتند و او را جلوی چشم ما بد جوری زدند. من فکر می‌کنم تظاهرات امروز تظاهرات نیروهای ضدشورش بود.



در همان مسیر متعرض ما هم شدند، با این که در ماشین بودیم. ماشین را نگه داشتند و گفتند شما فیلمبرداری می‌کردید. گفتم نه ما فیلمبرداری نمی‌کردیم. کاملاً فضا امنیتی بود. پیاده‌روها پر از جمعیتی بود که در خیابان انقلاب به سمت آزادی حرکت می‌کردند و مشخص هم بود که نیروهای امنیتی در بین جمعیت حرکت می‌کنند و نظارت خیلی شدیدی داشتند. پایین‌تر هم درخیابان پاستور، نزدیک منزل آقای میرحسین موسوی ۱۰ ماشین ضد شورش مستقر بود.



امروز یک مامور نیروی انتظامی پیش من درد دل می‌کرد. او گله می‌کرد و می‌گفت بسیجی‌ها وارد اتوبوسی شدند که ۲۰۰ سرنشین داشت. به زور زن و بچه را پایین ریختند تا یکنفر را دستگیر کنند. با چوب رفته بودند داخل اتوبوس. این رفتارها در خاطره‌ی مردم می‌ماند. اگر واقعاً براین باورند که تعداد مخالفین و منتقدین به تعبیر کیهان فقظ ۵۰ نفر هستند، نیازی نیست این جمعیت عظیم را به عنوان نیروهای ضدشورش و سرکوبگر به خیابان‌ها بیاورند. البته حضور مردم در خیابان‌ها خیلی زیاد بود. مردم در پیاده‌روها حرکت می‌کردند و برای این که درگیری نشود شعار نمی‌دادند.



به قدری سرعت اینترنت را پایین آورده‌اند که امکان باز کردن سایت‌های فیلترنشده هم نیست. از دو سال پیش گفتند، "فتنه" تمام شد، من فتنه را همین کسانی می‌دانم که سرکوب‌می‌کنند.



من با آقایان اتمام حجت می‌کنم و شرط می‌بندم. شرط می‌بندم اگر شما به معترضین مجوز راهپیمایی بدهید، در تهران ۱۰ میلیون نفر به خیابان می‌آیند. حالا شما می‌گویید جمعیت تهران این قدر نیست. همانطور که "ماشالله"، شما برای راهپیمایی‌هایتان از تمام شهرها آدم می‌آورید، ما نمی‌آوریم و اتوبوس هم نمی‌فرستیم. خود مردم می‌آیند. از تمام شهرهای اطراف می‌آیند. نگویید تهران ۱۰ میلیون جمعیت ندارد. نخیر، مطئمن باشید خیابان‌های تهران با ۱۰ میلیون معترض آرام و با سکوت پر خواهد شد. ما حاضریم مدیریت کنیم تا "خدای نکرده" کسی آزرده نشود. فقط شما دخالت نکنید.(فشرده مصاحبه ای که شب گذشته دکتر خزعلی با رادیو آلمان "دویچه وله" کرد.)

دستگیری فائزه هاشمی

دستگیری فائزه هاشمی




فائزه هاشمی، برای چندمین بار باطوم و مشت و سیلی کودتاچی ها را خورد. این عکس را پس از بازداشت وی در جریان تظاهرات خیابانی دیروز، در داخل ون انتظامی گرفتند و دستور انتشار آن را به خبرگزاری



حکومتی "ایرنا" دادند تا احتمالا جنجال های بعدی را ترتیب بدهند، اما سناریو آنگونه که در نظر داشتند پیش نرفت و ساعاتی بعد وی را آزاد کردند. البته با صورتی که جای مشت و سیلی و درگیری بر آنست.

درخواست کمک برای یافتن یک روزنامه نگار

درخواست کمک برای یافتن یک روزنامه نگار


*محمد صادقی، فرزند خلخالی در تجمع اول اسفند بازداشت شد

درخواست کمک برای یافتن یک روزنامه نگار



من "سیاوش.ب" و از تهران مزاحمتان میشم تا فقط به اطلاعتان برسانم که "حسین سنجری"، دوست چندین ساله ام که 9 ساله، با تمام سختی ها و درآمد کم، دست از روزنامه نگاری یا به قول خودش اینروزها "روزی نامه نویسی" نکشیده و در چند خبرگزاری حق التحریری و در یک روزنامه نیز دبیرسرویس، آنهم (در حوزه هنر و فرهنگ)است،امروز ساعت 19/10پایین تر از آزادی-نواب، نرسیده به جمهوری، انگاری که از قبل شناسایی شده باشه، از پشت چنان مورد حمله و ضرب و شتم 5 اوباش (با لباس رسمی سپاه)قرار گرفت که من خاک بر سر و یکی دیگر از دوستانم (هومن)که سه تایی با هم بیرون زده بودیم فقط تونستیم حسین را در حالیکه عینکش در چشمش خرد شده بود و از دماغ و دهانش فواره خون بیرون میزد و داد میزد "سیا" جایی رو نمیتونم ببینم (4بار گفت بخدا) با بدبختی از زیر مشت و لگد بکشیم بیرون و با کمک دو تا از مغازه دارهای نرسیده به م جمهوری (کباب سرا-املاک مسکن) تا نرسیده به خ دامپزشکی برسونیم، اما چون یهو مردم از انتهای خ آذربایجان که به نواب میرسد در حال فرار از حمله موتوری ها بودند، من و هومن، یعنی هر سه تاییمون، همو گم کردیم. من، هومن رو ساعت 20.35 تو محلشان پیدا کردم و متاسفانه تا 3 صبح نتونستیم حسین را پیدا کنیم. فقط گویا حدود ساعت 23 از تلفن عمومی بر تلفن خونه شان در 10 ثانیه پیغام گذاشته که شب نمیاد خونه چون پیش یکی از دوستاش دعوته. اما ما میدونیم که هیچ برنامه ای نداشت و همه میدونند که ما سه نفر هرکاری بکنیم دوتای دیگه خبر دارند. نهایتا آخرین راهی که به عقلمان رسید،اطلاع رسانی و طلب مدد از بچه های سبز اینترنت بود که هر خبری یا حتی اینکه آخرین بار"حسین سنجری" را کجا دیده اند، منت گذاشته و لطف کنند به ما ایمیل کنند و ما را از بهت و نگرانی دربیارند.



محمد صادقی، فرزند خلخالی در تجمع اول اسفند بازداشت شد



محمد صادقی فرزند خلخالی در میان بازداشت شدگان تجمع اول اسفند است.

به گزارش ندای سبز آزادی محمد صادقی فرزند ایت‌الله خلخالی در شمار بازدشت شدگان تجمع روز یکشنبه اول اسفند ماه است که توسط نیروهای امنیتی در حوالی میدان انقلاب دستگیر شده است.

در حال حاضر از وضعیت و محل انتقال وی خبری در دست نیست.

کنترل چند شهر در لیبی به دست مخالفان افتاد

کنترل چند شهر در لیبی به دست مخالفان افتاد


العربیه. نت : گزارش های رسیده از لیبی حاکی است مخالفان که خواستارسرنگونی حکومت معمرقذافی رهبر این کشورهستند کنترل چند شهر را در دست گرفته اند.



همچنین منابع امنیتی ونزولا روز دوشنبه 21-2-2011 هرگونه توافق برای میزبانی از سرهنگ قذافی رهبر لیبی در این کشور را رد کردند.



در پی حوادث اخیر و درگیرهای گسترده در شهر طرابلس پایتخت لیبی بین مخالفان وهواداران قذافی منابع مطبوعاتی لیبی گزارش هایی از احتمال فرار معمرقذافی به ونزوئلا یا برزیل منتشر کرده اند اما این خبرها از منابع رسمی تایید نشده است.



در همین حال تلویزیون دولتی لیبی فیلمی را پخش کرده است که نشان می دهد تظاهرکنندگان ، یک مرکز امنیتی را اشغال کرده اند و اسلحه و کامیون های نظامی موجود در آن را به خارج از مرکز منتقل کردند.



استعفای دیپلمات ها خبر گزاری مصری الشرق الاوسط نیز یکشنبه 20-2-2011 اعلام کرد :" عبدالمنعم الهونی نماینده دائمی لیبی در اتحادیه عرب در اعتراض به سرکوب تظاهرکنندکان از سمت خود استعفا کرده است."



این خبرگزاری تاکید کرد الهونی در اعتراض به کشتار مردم بی دفاع استعفای خود را به وزارت خارجه لیبی ارسال کرده است.



نماینده دائم لیبی در اتحادیه عرب گفته است :" من نمی توانم در برابر کشتار بی رحمانه مردم کشورم ساکت بنشینم اکنون به فرزندان کشورخود می پیوندم."



از سوی دیگر سفیر لیبی در هند نیز اعلام کرده است در اعتراض به سرکوب معترضان از سمت خود استعفا داده است.



طی روزهای گذشته گزارش های متعددی از کشته شدن دهها نفر در لیبی منتشر شده است.



یک پزشک محلی به خبرگزاری رویترز گفته است : " طی هفت ساعت گذشته حداقل 50 نفر در بنغازی کشته شدند."



ازطرفی دیگر یک دسته از ارتش لیبی در بنغازی به تظاهرکنندگان پیوسته است.



همچنین گروه" الصاعقه " از تشکل های مخالف که سازماندهی تظاهرات معترضان را برعهده دارد اعلام کرده است : " به کمک قبیله بزرگ رفله از قبایل بزرگ شهر بن غازی توانسته است شهر بنغاری را به کنترل خود درآورد."



پیشتر منابع خبری گزارش کرده بودند اغلب شهرهای شرق لیبی از کنترل حکومت قذافی خارج شده اند.



در شهرطرابلس پایتخت لیبی نیز تظاهرات گسترده ای در خیابان های این شهر برگزار شده است.



یک شاهد عینی به العربیه نت گفت : " تظاهرات گسترده ای در خیابان بوسید در مرکز طرابلس و در منطقه فشلوم ، الهضبه ، قرقاش و بوسلیم صورت گرفته است و تظاهرکنندگان خواهان سرنگونی حکومت قذافی شدند."



همچنین در شهر الزاویه حدود 50 هزار نفرعلیه حکومت قذافی تظاهرات کردند و مقر وی در این منطقه و عکس های او را به آتش کشیدند.



گزارش های رسیده از لیبی حاکی است که بین نیروهای ارتش این کشور نسبت به برخورد با مردم و یا پیوستن به آنها دو دستگی به وجود آمده است.



سایت اطلاع رسانی "جبهه آزادی بخش لیبی "اعلام کرده است تعداد زیادی از افسران ارتش لیبی به معترضان پیوسته اند.



تظاهرات در شهرهای مختلف لیبی به هدف سرنگونی حکومت معمر قذافی همچنان ادادمه دارد.



پیوستن افسران ارتش به مردم یک منبع خبری از لیبی اعلام کرد ژنرال عبدالفتاح یونس و سلیمان محمود وهشت تن از فرماندهان بلندپایه ارتش ، طرابلس را به مقصد بنغازی ترک کرده اند.



این افسران ارتش اعلام کرده اند که می خواهند به مردم بپیوندند و از قتل عام تظاهرکنندگان توسط مزدوران دولت جلوگیری کنند.



بر اساس گزارش ها افسران ارتش از معمرقذافی خواسته بودند برای جلوگیری از خونریزی در کشور حکومت را به ارتش واگذار کند.



در پی این حوادث بسیاری از تونسی ها و اروپایی ها مقیم لیبی این کشور را ترک کردند وهمچنین گزارش هایی در مورد سفر ارمله مسعود قذافی خواهر رهبر لیبی به مونیخ در منتشر شده است.

نوول ابسرواتور: بد اقبالی ایرانیان فقدان یک ارتش بی طرف در کشور است

نوول ابسرواتور: بد اقبالی ایرانیان فقدان یک ارتش بی طرف در کشور است


تلویزیون العربیه : بادهای تغییر در ایران نیز وزیدن گرفت



نوول ابسرواتور: بد اقبالی ایرانیان فقدان یک ارتش بی طرف در کشور است



رادیو فرانسه، بیژن برهمندی : این تظاهرات که از یک سال پیش تا کنون سابقه نداشته است، آشکارا از جنبش های آزادی بخش منطقه الهام گرفته و بطور رسمی نیز در دفاع از مردم تونس و مصر برگزار شد. ضمن آنکه تظاهر کنندگان علیه خودکامگی حاکمان کشور نیز شعار دادند و بویژه با شعار"مبارک، بن علی، نوبت سید علی" شخص رهبر را نشانه رفتند.



مطبوعات هفتگی فرانسه، بگمانم مثل تقریباً تمام مجلات هفتگی مهم دنیا، پر از گزارش و تفسیر درباره طوفان تغییر و تحولاتی است که تمام منطقه خاور میانه را در بر گرفته و مردم ستمدیده خشمگین را به خیابان ها کشانیده و حاکمان ستمگر را به وحشت انداخته است.

نوول ابسرواتور این هفته تفسیری دارد از " ژیل آنکتی" تحلیلگر این نشریه درباره تظاهرات 25 بهمن . بعقیده او علیرغم بیانیه های شدید الحن مقامات حکومتی علیه تظاهرات " غیر قانونی عوامل صهیونیست و نوکران بیگانه" ، هزاران نفری که در تهران ، تبریز، اصفهان و شیراز به خیابان ها ریختند، به معنای واقعی کلمه از خود شهامت نشان دادند. این تظاهرات که از یک سال پیش تا کنون سابقه نداشته است، آشکارا از جنبش های آزادی بخش منطقه الهام گرفته و بطور رسمی نیز در دفاع از مردم تونس و مصر برگزار شد. ضمن آنکه تظاهر کنندگان علیه خودکامگی حاکمان کشور نیز شعار دادند و بویژه با شعار"مبارک، بن علی، نوبت سید علی" شخص رهبر را نشانه رفتند.

مفسر نوول ابسرواتور یاد آوری می کند که آیت الله خامنه ای این گستاخی را از خود نشان داد که با دوروئی کامل حوادث خاور میانه را " بیداری اسلامی " بنامد و آنرا میراث انقلاب اسلامی معرفی کند. این در حالی بود که حکومت تمام اخبار مطبوعات غرب در این باره را بشدت سانسور میکرد و اجازه نمی داد که اشتیاق تب آلود مردم خاورمیانه به آزادی، در ایران انعکاس یابد.



تلویزیون العربیه : بادهای تغییر در ایران نیز وزیدن گرفت



آژانس ايران خبـــــــــــــر: آنچه كه در پي مي آيد گزارش تلويزيون العربيه از تظاهرات بزرگ اول اسفند ميباشد , اين گزارش در تاريخ 20 فوريه ( اول اسفند ) پخش شده است :



بار دیگر ایران با تظاهراتی که شهرهای مختلف را در برگرفت شعله‌ور شد. نیروهای امنیتی و بسیج با گلوله جنگی با تظاهرات مقابله کردند. خبرهای اولیه نشان می‌دهد که یک نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی‌شده‌اند. دختر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور سابق نیز دستگیر شد.



گزارشگر نجاح محمدعلی : خیلی ساده می‌شود تصور کرد که بادهای تغییر که از تونس شروع شد و از مصر عبور کرد نمی‌تواند ایران را همان‌طوریکه برخی از سران رژیم به آن عقیده دارند و برای آن ترویج می‌کنند، مستثنی کند. که دری نجف آبادی وزیر امنیت سابق ایران گفت:

جمهوری اسلامی یک نظام دینی است ولی دولت هایی که در منطقه فرو می‌ریزند دیکتاتوری هستند!



شعارهای تظاهرات در تهران و شیراز و بقیه شهرها مثل رشت و بابل در شمال و مشهد در شرق نشان داد که ایران در آستانه یک تغییر واقعی است. درگیریها در مناطقی مثل میدان ونک و سهروردی و اطراف دانشگاه صنعتی شریف شدید بود و شعارهایی که تظاهر‌کنندگان می‌دادند خواستار تغییر بودند. طرح اصلاح‌طلبان همان‌طوریکه در خیابان ولی العصر طولانی‌ترین خیابان تهران انجام شد، این بود که تظاهرات به‌صورت صامت به حرکت در بیاید. ولی نیروهای امنیتی و بسیج لباس‌شخصی و موتورسواران تهاجم به تظاهر‌کنندگان را شروع کردند که بعد از آن خشونت و درگیری شروع شد. اصلاح‌طلبان در این تظاهرات می‌خواستند که یاد دو نفری که در دوشنبه گذشته کشته شده بودند را گرامی بدارند. ولی نیروهای امنیتی وگروههای بسیج و عناصر مخفی در مناطق مختلف از جمله میدان هفت تیر و خیابان عباس آباد به تظاهر‌کنندگان شلیک کردند که درنتیجه حداقل یک نفر کشته و تعدادی زخمی‌شدند....

بازداشت حدود ۵۰۰ نفر در تجمع اول اسفند

بازداشت حدود ۵۰۰ نفر در تجمع اول اسفند


یکی از افراد بازداشت‌شده در تجمع دیروز – اول اسفندماه – که نیمه شب گذشته آزاد شده، در گفت و گو با کلمه، تعداد تقریبی بازداشت‌شدگان دیروز را ۵۰۰ نفر اعلام کرد.



به گفته‌ی وی، اکثر بازداشت‌شدگانی که او مشاهده کرده، در محدوده‌ی خیابان و میدان آزادی، و توسط پلیس امنیت دستگیر شده بودند و بسیاری از آنها در ساعات پایانی دیشب و بامداد امروز آزاد شدند.



او که دیشب از مقر نیروی انتظامی فاتب واقع در ضلع جنوبی میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگر جنوبی آزاد شده، خاطرنشان می‌کند که همزمان با دستگیری، مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته؛ و تاکید می‌کند که در زمان بازداشت برخورد بدی با آنها صورت نمی‌گرفت، مگر کسانی که به گفته‌ی او “بلبل زبانی” می‌کردند که به شدت کتک می‌خوردند.



به گفته‌ی او، تلفن‌های همراه همه‌ی بازداشت‌شدگان توقیف شده و به آنها گفته شده که بعد از عید برای پس گرفتن آنها مراجعه کنند.



همچنین یک کارگر که او هم دیشب از همین محل آزاد شده، با ابراز تعجب از رفتارهایی که در زمان بازداشت دیده، به برخورد خشن ماموران اشاره می‌کند و می‌گوید: اینها خودشان هم کسی را قبول نداشتند و به همه فحش می‌دادند، خودم شنیدم که حتی به امام هم توهین می‌کردند.



به گفته‌ی او، افرادی را که قبلا هم سابقه‌ی بازداشت داشته‌اند و یا به هرحال می‌خواستند نگه دارند، به مقر اصلی پلیس امنیت منتقل می‌کردند. او می‌گوید که تنها مردان در این محل بازداشت بوده‌اند و زنان را از ابتدا به جای دیگری – احتمالا بازداشتگاه وزرا – منتقل کرده‌اند