Friday, June 25, 2010

مجری تلویزیون، کج سلیقه بود

پنجشنبه ۳ تير ۱۳۸۹


تکذیب سخنان احمدی نژاد توسط فرمانده نیروی انتظامی

مجری تلویزیون، کج سلیقه بود

سامناک آقایی



به دنبال اظهار نظر دو هفته پیش محمود احمدی نژاد درباره عدم دخالت دولت در طرح عفاف و حجاب و واکنش های موافقان و منتقدان دولت به گفته های وی، دیروز فرمانده نیروی انتظامی به جمع توجیه کنندگان سخن رییس جمهور پیوست و آن را تکذیب کرد.



احمدی مقدم واکنش ها به گفته های احمدی نژاد در مورد طرح عفاف و حجاب را "جوسازی و اتهام" علیه دولت خواند و علت موضع گیری احمدی نژاد را "کج سلیقگی مجری تلویزیون" دانست.



وی بدون اشاره به آمارهای برخی از منابع دولتی مبنی بر برخوردهای گسترده با زنان و جوانان، مدعی شد که "نوددرصد برخوردها با افراد بد حجاب، ایجابی و فرهنگی بوده و تنها ده درصد برخوردها انضباطی بوده است".



با گذشت دو هفته از سخنان محمود احمدی نژاد در یک برنامه مستقیم تلویزیونی در خصوص عدم ارتباط دولت با طرح عفاف و حجاب، واکنش ها به گفته های وی ادامه دارد. مسئولان انتظامی که ابتدا در این مورد سکوت کرده بودند، طی روزهای گذشته با اظهار نظرهای متناقض به توجیه سخنان احمدی نژاد پرداخته اند.



برخی از منتقدان دولت، اظهارات احمدی نژاد و به دنبال آن گفته های استاندار تهران در این باره را نوعی عقب نشینی از این طرح دانستند اما هواداران دولت ضمن انتقاد از احمدی نژاد، مسئولان اجرای این طرح از جمله فرماندهان نیروی انتظامی را به اجرای گسترده تر این طرح تشویق کردند.







کج سلیقگی مجری



در همین راستا روز گذشته اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه تودیع و معارفه فرمانده جدید نیروی انتظامی اصفهان در گفتگو با خبرنگاران، در توجیه موضع احمدی نژاد، مجری برنامه را مقصر شناخت و گفت: "كج ‌سليقگی فرد مصاحبه كننده در انتخاب متن سئوال سبب شد كه شنونده طوری فكر كند كه نيروی انتظامی بر سرمسئله بدحجابی، بگير و ببند خودسرانه دارد و در نتيجه رئيس جمهور هم پاسخ مناسب همين سئوال را داد".



این گفته فرمانده پلیس تهران به عنوان بالاترین مقام مسئول در اجرای طرح حجاب و عفاف، در حالی ست که محمود احمدی نژاد در آن برنامه تلویزیونی با انتقاد از عملکرد نیروی انتظامی، برخوردهای صورت گرفته را نادرست خوانده و هر گونه دخالت دولت در اجرای این طرح را رد کرده بود. وی با تأکید بر اینکه "برخوردهای صورت گرفته به دولت مربوط نیست" گفته بود: "دولت تنها خواهان برخورد با افرادی است که به طور سازماندهی شده و با دریافت پول در پی ترویج بدحجابی و ساختارشکنی در جامعه هستند".



این گفته احمدی نژاد چند روز پیش از آن هم توسط پروین احمدی نژاد مطرح شده بود.







برخوردها ایجابی بود



با این حال به گزارش فارس، احمدی مقدم در ادامه سخنان توجیهی خود در اصفهان گفت: "پس از مصاحبه رئيس جمهور هيچ دستورالعملی مبنی بر لغو يا اجرای با ملاحظه طرح‌های در دست اجرا از سوی دولت ارسال نشده، زيرا طرح كنونی حجاب و عفاف طرح كاملی است كه تجربيات گذشته نيز در آن لحاظ شده است".



در حالی که منابع خبری از آمار بالای برخورد نیروهای انتظامی با زنان خبر داده اند



فرمانده نیروی انتظامی مدعی شد که تنها ده درصد برخوردها انضباطی بوده است.



وی گفت: "با توجه به سخنان رئيس جمهور در ارتباط با حجاب و عفاف و جوسازيی هايی كه پس از آن اتفاق افتاد، طرح عفاف و حجاب مصوبه شورايی عالی انقلاب فرهنگی شد و از سوی دولت به 23 دستگاه متولی ابلاغ شده و 90 درصد فعاليت‌های اين طرح ايجابی و از جنس فرهنگی است و تنها 10 درصد از آنها جنبه انتظامی، انضباطی و قضايی دارد".



با وجود تکذیب دخالت دولت در این طرح، احمدی مقدم در جمع خبرنگاران و در واکنش به هواداران دولت که احمدی نژاد را به خاطر گفته هایش در خصوص این طرح سرزنش کرده بودند، برای عدم کوتاهی دولت در این طرح قسم خورد و گفت: "حاضرم شهادت بدهم که دولت در طرح حجاب و عفاف کم کاری نکرده و چنين ادعاهايی در اين راستا صحت ندارد و پيگيری های وزارت كشور منجر به تدوين دستورالعمل اجرايی بخش انتظامی فعاليت‌های مرتبط با حجاب و عفاف شده است".







جریمه نکرده ایم



فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از صحبت های دیروز خود با خبرنگاران به نحوه عملکرد پلیس در اجرای این طرح هم اشاره کرد و با بیان اینکه تا کنون "پلیس، هیچ کس را به خاطر بدحجابی جریمه نکرده است" افزود: "اينكه برخی بيان كردند كه نيروی انتظامی به خاطر دو تار مو جريمه و بازداشت می كند ما تاكنون فردی را به خاطره بدحجابی جريمه نكرديم، به جز موارد انگشت شمار كه آنها را به مراجع قضايی ارجاع داديم. امروزه آنچه در دستورالعمل ناجا قرار گرفته برخورد با اشكال بسيار زننده بدحجابی است كه بيشتر اين افراد در واقع قصد تظاهر و هنجارشكنی دارند و اين موارد بيشتر در پايتخت ديده می شود و در شهرهايی همانند اصفهان كمتر مشاهده شده است".



دستور العمل نیروی انتظامی برای اجرای طرح عفاف و حجاب، به طور مستقیم از وزارت کشور صادر و با تائید و امضای احمدی نژاد قابل اجرا می شود. طبق همین دستور العمل بنا به نوشته بسیاری از منابع خبری و برخلاف ادعاهای فرمانده انتظامی، تنها در خرداد ماه 1524 نفر به خاطر بد حجابی بازداشت شده اند.



به نوشته سایت کلمه، یک مسئول انتظامی در این باره گفته است: "از زمان اجرای طرح عفاف و حجاب در روزهای نخست خرداد ماه ۱۵۲۴ نفر دستگیر شده اند که دو سوم دستگیرشدگان بین ۱۶ تا ۲۰ سال بوده اند. طبق این آمار ارائه شده از هر ده نفر دستگیر شده هشت نفر مجرد بوده و ۲۵ درصد کل دستگیر شدگان هم دانشجو بوده اند. همچنین ۸۸ درصد از این جوانان برای بار اول و هفت درصد آنان برای بار دوم دستگیر شده‌ بودند".

نگرانی رهبر از افزایش شکاف ها

پنجشنبه ۳ تير ۱۳۸۹


هشدارهایی که دیگر تاثیری ندارند

نگرانی رهبر از افزایش شکاف ها

محمدرضا یزدان پناه

mryazdan(at)hotmail.com



درست در همان ساعتی که نمایندگان اصولگرا در صحن علنی مجلس در حال فحاشی و نزاع فیزیکی با یکدیگر بودند، رهبر جمهوری اسلامی در بیت خود در حال دعوت مسئولان نظام و جامعه به حفظ وحدت و ابراز نگرانی از افزایش اختلافات بود. آیت الله خامنه ای دیروز صبح در دیدار با اساتید بسیجی دانشگاه ها، خواستار "حفظ وحدت، همدلي و انسجام در جامعه و پرهيز از هرگونه اختلاف و شكاف" شد و نسبت به آنچه "مصلحت نظام و کشور" خواند، ابراز نگرانی کرد.



نگرانی آیت الله خامنه ای از اختلافات و شکاف های درونی جمهوری اسلامی در شرایطی عنوان شد که نمایندگان اصولگرای مجلس یکی از پرتنش ترین و جنجالی ترین روزهای پارلمان ایران در چند سال اخیر را رقم زدند.



اما درست در اوج تنش مجلسیان و هنگامی که نمایندگان جریان حاکم بر سر "دفاع از ولایت فقیه" و اثبات وفاداری خود به آیت الله خامنه ای در حال فحاشی به یکدیگر بودند، رهبر جمهوری اسلامی در حال نصیحت مسئولان و مردم به حفظ وحدت و پرهیز از اختلاف بود.



آقای خامنه ای می گفت: "حفظ وحدت، همدلي و انسجام در جامعه و پرهيز از هرگونه اختلاف و شكاف، نظر رهبري در اين برهه حساس است."



او با ابراز نگرانی از تاثیر اختلافات و شکاف های موجود بر جامعه و نظام سیاسی ایران افزود: "حفظ وحدت، همدلي و انسجام در جامعه و پرهيز از هرگونه اختلاف و شكاف، نظر رهبري در اين برهه حساس است."



آنگونه که دفتر آیت الله خامنه ای از دیدار دیروز او با اساتید بسیجی دانشگاه ها خبر داده، رهبر جمهوری اسلامی "اتحاد و یکپارچگی" را "مهمترین نیاز امروز کشور" دانسته و اضافه کرده است: "هرگونه سخن، حركت و نوشته اي كه حتي با نيت صادقانه باشد ولي موجب شكاف و انشقاق در جامعه، و ظلم به افراد شود، برخلاف مصالح كشور و نظام اسلامي است."



آقای خامنه ای همچنین "هنر جمهوری اسلامی" را در "برداشتن تمام ديوارهاي كاذب ميان ملت" عنوان کرده و گفته: "حالا برخي مي خواهند دوباره اين ديوار كشي هاي نادرست و ناحق را ايجاد كنند."



با توجه به انتقادات صریحی که رهبر جمهوری اسلامی در این مدت، علیه سران معترضان حکومت و رهبران جنبش سبز بیان داشته، برخی تحلیلگران از این باور سخن گفته اند که این اظهارات مبهم، در انتقاد به رفتار و موضع گیری های آن دسته از منسوبان جریان حاکم است که اخیرا حتی نیروهای نزدیک به آیت الله خامنه ای اما منتقد دولت را هم تهدید به حذف می کنند.



در واکنش به این رفتارست، که رهبر جمهوری اسلامی می گوید: "مباني، اصول و جهت حركت، مشخص و روشن است و هركسي كه در چارچوب اصول و در اين جهت حركت كند، جزو مجموعه نظام اسلامي است."



آقای خامنه ای در همین راستا با تاکید بر "ظلم نکردن به افراد" اضافه کرده: "رعايت طهارت دل و عمل، يكي از وظايف اصلي است و نبايد با يك كلمه و يا نوشته و يا حركتي نابجا در مورد فرد يا افرادي كه مستحق آن نيستند، به آنان ظلم شود."



او سپس با يادآوري سيره پيامبر اسلام در مورد رعايت حقوق افراد، حتي افرادي كه مرتكب گناه و يا خطايي شده اند، خاطرنشان كرده: "بايد منصف و عادل بود و زيادتر از آن چيزي كه واقعيت و بايسته است، نگفت."



وی در ادامه تصریح کرده: "نبايد اينگونه تصور شود كه چون برخي افراد مجاهد، مبارز و انقلابي هستند، مي توانند در مورد برخي افراد ديگر كه به زعم خود از اين لحاظ در درجات پايين تر قرار دارند، هرچه بخواهند بگويند."



آقای خامنه ای در عین حال مشخص نکرده چه کسانی با نوشته ها یا حرکات نابجای خود در حق افراد نامشخص دیگری ظلم می کنند.



رهبر جمهوری اسلامی البته در این سخنرانی خود نیز مانند اکثر سخنرانی های دیگرش، به آنچه از آن تحت عنوان "قدرت های استکباری" نام می برد، تاخت و آنها را متهم به "تلاش علیه نظام اسلامی" کرد.



او شرایط کنونی را شرایط حساسی خواند و افزود: "حساسيت شرايط كنوني به اين علت است كه مراكز استكباري جهاني در مقابله با حركت اسلامي كه نماد واقعي آن نظام جمهوري اسلامي ايران است، زمام امور را از دست داده اند و با حالتي دستپاچه و از هم گسيخته، آخرين تلاشهاي خود را انجام مي دهند."



آقای خامنه ای ادامه داد: "كمربندي را كه نظام استكباري به دور مسائل جهاني به ويژه منطقه حساس خاورميانه كشيده بود، پاره شده و بسياري از شگردهاي تبليغاتي قديمي آنها براي مردم دنيا آشكار شده است."







ورود برای حل اختلافات؟



سخنان دیروز آقای خامنه ای، چندمین ورود مستقیم او به عرصه حل و فصل اختلافات جناح های مختلف جریان حاکم در جمهوری اسلامی به طور عام و دولت و مجلس اصولگرا به طور خاص است. اختلافاتی که به طور قابل ملاحظه ای با روی کار آمدن دولت دوم محمود احمدی نژاد به دنبال کودتای 22 خرداد 1388 افزایش یافته اند.



رهبر جمهوری اسلامی تنها دو هفته پیش در دیدار با نمایندگان مجلس هشتم، خواستار پرهیز از اختلافات فرساینده میان دولت و مجلس شده بود.



در آن مقطع به دنبال سخنان احمدی نژاد علیه مجلس و نامه او به دبیر شورای نگهبان که طی آن برخی مصوبات نهایی شده مجلس، خلاف شرع و خلاف قانون اساسی عنوان شده بود، دور تازه ای از اختلافات در درون جریان حاکم رونمایی شد.



واکنش تند و متقابل مجلسیان و به ویژه علی لاریجانی هم بر دامنه آن تنش افزود. اما در شرایطی که هنوز تبعات آن اختلاف به طور کامل برطرف نشده، مجلس و دولت وارد فاز تازه ای از درگیری ها شده اند که یکبار دیگر به ورود آیت الله خامنه ای برای حل اختلافات انجامید.



آقای خامنه ای در سخنرانی که روز 18 خرداد گذشته در جمع نمایندگان و اعضای هیات رئیسه مجلس هشتم داشت، خواستار "آفرینی صحیح و تأثیرگذار در این برهه حساس" برای "حفظ انسجام و اقتدار لازم در داخل و همکاری نزدیک و تنگاتنگ دستگاههای مختلف نظام" شد.



وی به صراحت تاکید کرد که "اگر با این دید، به مسائل کشور نگریسته شود، شاید بسیاری از مسائل و موضع گیریهایی که اکنون مورد توجه است، کم قدر و کم اهمیت جلوه کنند."



رهبر جمهوری اسلامی همنین برای چندمین بار در ماه های اخیر خواستار پایان دادن به اختلافات موجود میان دولت و مجلس شد و گفت: "همکاری صمیمانه دولت و مجلس یکی از نکات لازم و ضروری است. این همکاری باید تحقق یابد و اینکه هریک از دو طرف بگویند، ما همه کارها و وظایف را انجام داده ایم و طرف مقابل باید جلو بیاید، قابل قبول نیست."



وی تصریح کرد: "نباید در دولت هیچگونه انگیزه نافرمانی از مجلس بوجود آید و در مجلس نیز نباید مطلقاً انگیزه معطل کردن دولت وجود داشته باشد."



آقای خامنه ای اضافه کرد: "این سخن که دولت باید به قانون عمل کند، سخن درستی است اما از آن طرف هم قانونگذار باید نقش و شرایط مدیران اجرایی را نیز در نظر بگیرد، زیرا دولت، عنصر وسط میدان است و کار او باید تسهیل شود."



اما با گذشت دو هفته از این ابراز نگرانی و هشدار درباره تبعات اختلافات دولت و مجلس و لزوم حفظ وحدت جناح های درونی جریان حاکم، اصولگرایان حاضر در دولت و مجلس پرتنش ترین روزهای خود را می گذرانند.







تلافی برادران لاریجانی



تمام این هشدارها درباره حفظ وحدت مسئولان جمهوری اسلامی از سوی آیت الله خامنه ای در شرایطی صورت می گیرد که برادران لاریجانی به عنوان روسای دو قوه مقننه و قضائیه در اقدامی واحد از حضور در جلسه فوق العاده روز چهارشنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خودداری کردند؛اقدام مشترکی که به نظر می رسد در پاسخ به لغو یکجانبه جلسه روز یکشنبه سران سه قوه توسط احمدی نژاد انجام شده باشد.



رئیس دولت ایران روز یکشنبه در اعتراض به مصوبه مجلس درباره قانونی بودن وقف اموال دانشگاه آزاد و سلب اختیار از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنترل دانشگاه آزاد و نیز حکم یکی از شعب دادگاهی در دستگاه قضایی علیه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه از قبل پیش بینی شده خود با برادران لاریجانی را بر هم زده بود.



محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم غیبت علی و صادق لاریجانی در جلسه فوق العاده این شورا را تایید کرده و گفته: "تصور می شد با توجه به فوريت اين موضوع حضور روساي قوه مقننه و قضائيه در اين جلسه ضروري باشد.

درگیری و فحاشی نمایندگان اصولگرا

,پنجشنبه ۳ تير ۱۳۸۹


هشدار لاریجانی به مراکزی که بانی تجمع دیروز بودند

درگیری و فحاشی نمایندگان اصولگرا

نازنین کامدار



با پرتاب چند شئی از سوی مهدی کوچک زاده به سمت علی مطهری و همچنین حمله وی و حمید رسایی به کاظم دلخوش، نزاع دولت و مجلس که در ماه های اخیر به اوج خود رسیده است، وارد مرحله تازه ای شد.در جریان دعوای دانشگاه آزاد، هواداران محمود احمدی نژاد در مجلس که به "دولتیان" مشهور شده اند، برای رویارویی با مخالفان دولت در مجلس،برگ های تازه ای رو کردند؛آنها هم تجمع اعتراضی نیروهای بسیجی را ـ آن طور که کاظم دلخوش گفت ـ در برابر مجلس سامان دادند و هم با فریادهای "بتمرگ،خفه شو...." ادبیات تازه ای را وارد مجلس کردند.همزمان علی لاریجانی از "آن مراکزی که این تجمعات را شکل دادند" خواست "به رفتار خود توجه کنند".



یک روز پس از تجمع بسیجیان و لباس شخصی ها در برابر ساختمان مجلس، که با خودروهای دولتی به محل منتقل و با هدایت حمید رسایی،نماینده حامی احمدی نژاد در مجلس، خواستار اعدام جاسبی، برکناری لاریجانی و به توپ بستن مجلس شده بودند، نمایندگان منتقد دولت در جلسه دیروز مجلس به رفتارهای هواداران دولت در مجلس و نیز رسانه های حامی دولت اعتراض کردند.



درگیری ها در مجلس دیروز درحالی به زد و خورد کشید که پیش از آغاز جلسه، روزنامه کیهان، در گزارش خود از تجمع شبه نظامیان بسیجی، نمایندگان موافق مصوبه روز یکشنبه مجلس را "خائن" خوانده بود.



کیهان نوشت: "با وجود خطای فاحش نمایندگان رای دهنده- و خیانت محرز برخی از آنان- كه جای توبیخ و سرزنش دارد، روند ماجرا به نفع اصولگرایی در كشور تمام خواهد شد كه یكی از ابعاد آن قطعا اعمال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است".



مطلب روزنامه کیهان و نیز شعارهای بسیجیان علیه نمایندگان محافظه کار پارلمان، موجب شد تا روز گذشته، علاوه بر علی لاریجانی، علی مطهری و کاظم دلخوش نیز نسبت به توهین ها واکنش نشان دهند؛ واکنشی که با حمله فیزیکی مهدی کوچک زاده و حمید رسایی مواجه شد و صحن مجلس اسلامی که اکثریت اعضای آن را محافظه کاران ـ اصولگرایان ـ تشکیل می دهند، برای لحظاتی به صحنه زد و خورد تبدیل شود.



علی لاریجانی که هواداران دولت خواستاراستعفای او شده و مهدي كوچك‌زاده،نماینده حامی احمدی نژاد در مجلس،رفتارهای او را باعث "به لجن كشيدن حيثيت مجلس" دانسته بود،با اشاره به شعارهایی که در گردهمایی شبه نظامیان بسیجی در خارج از مجلس داده شده بود،در این جلسه از جمله گفت: "برخی شعارهایی که روز گذشته در اجتماعی که برخی عزیزان بسیجی دانشجو در جوار مجلس مطرح کردند به هیچ وجه با مصالح نظام و ادب اسلامی سازگار نبود."

وی افزود: "شعارهایی که به اینجانب داده شد قاعدتا حجت شرعی دارم و بنده مساله ای با آن بیانات ندارم و آن باید بین بنده و خدا باشد اما توهین به یک نهاد مهم و یک قوه از سه قوه کشور نه سنت امام قدس سره بود و نه راه و مسلک رهبر معظم انقلاب."

رییس مجلس گفت: "این شعارها را ملاحظه کنید، «وای بر این مجلس جاسبی گرا، مجلس بی کفایت حمایت حمایت، وکیل جاسبی گرا استعفا استعفا، مجلس اشرافیت مایه ننگ ملت، نماینده جاهل نمی خواهیم نمی خواهیم، خانه ملت ننگ ملت، مجلس بی ولایت تعطیل باید گردد، مرگ بر منافق، مافیای مجلس پیوندتان مبارک» و تابلوی کیف انگلیسی را هم برای توهین به مجلس آوردند.دوستان عزیز این شعارها و متاسفانه مطالب موهن دیگر در بنرها چیزی نبود که مخفی باشد و در منظر تمام رسانه های داخلی و خارجی این اقدام صورت گرفت. آیا درست است قوه مقننه کشور که مفتخر به اسلامی بودن و ولایی بودن است اینگونه در معرض ناسزا و دشنام قرار گیرد؟.... این مجلس را متهم به کیف انگلیسی می‌کنید؟ این مجلس را متهم به بی‌ولایتی و تهدید به تعطیلی می‌کنید؟ این مجلس خمینی است این مجلس خامنه‌ای است. آیا این راه و رسم رفتار حزب الهی و ولایی است؟ کجای سنت سی ساله انقلاب از لسان امام و رهبر معظم کوچکترین توهینی به مجلس سراغ دارید؟ آیا وقت آن نرسیده قدری به رفتار و گفتار خود تجدیدنظر کنید، گیریم که در مصوبه ای از صدها مصوبه مجلس ایرادی وجود دارد آیا این حق است این طور توهینهای ناحق به مجلس شود."



رئیس مجلس تاکید کرد: "بنده ضمن تاسف از این رفتار غیراسلامی و غیرولایی و محکوم نمودن این گفتارها نسبت به مجلس شورای اسلامی به این عزیزان جوان نصیحت می کنم که مراقب باشید برای انجام وظیفه اسلامی خود دچار دهها لغزش غیراسلامی نشوید و آن مراکزی که این تجمعات را شکل دادند به رفتار خود توجه کنند.این دفاع از رهبری نیست رهبری نیازی به این حرکات ضعیف ندارد."



این جلسه سپس با تذکرات نمایندگان منتقد دولت در مجلس ادامه یافت. به نوشته پارلمان نیوز، درگیری ها زمانی روی داد که کاظم دلخوش، یک نماینده محافظه کار منتقد دولت در تذکر آیین نامه ای خود به تجمع هواداران بسیجی دولت اشاره کرد و گفت: "كسانی كه این تجمع را سازماندهی كردند افرادی را به‌ عنوان دانشجو فرماندهی كردند و دادگاه ویژه باید سوابق خانوادگی آنها را بررسی كند. این‌ها اشك تمساح ریختند غافل اینكه در دفاع از خانواده شهدا ما پیشگام بودیم."



اشاره وی به نقش حمید رسایی، نماینده هوادار دولت در مجلس بود که در تجمع سه شنبه هدایت شعارها را بر عهده داشت.



دلخوش خطاب به لاریجانی گفت: "به وزارت كشور تذكر دهید، زیرا در شرایطی كه طرح قانونی در مجلس رسیدگی می‌شود امروز باید فحش بشنویم، آیا این رسم اصولگرایی است؟ مگر شما رئیس اصولگرا نیستید، وزارت كشور در این زمینه اهمال كرده است؛ چطور احزاب دیگر برای راهپیمایی باید مجوز بگیرند اما این افراد حتی ناهار، ‌كیك، ساندیس و اتوبوس‌شان فراهم بود و در قالب حدود 150 نفر به اسم دانشجو تجمع كردند ولی هیچ اقدامی صورت داده نشد؟"



افشاگری این نماینده در باره تجمع حکومتی بسیجیان تحت نام دانشجو در برابر مجلس، با خشم حمید رسایی همراه شد و قصد حمله به دلخوش را داشت که با ممانعت حسینیان رو به رو گردید. اما حرکات وی برای حمله سمت دلخوش، موجب شد تا او در ادامه سخنان اش چنین بگوید: "متاسفانه برخی آقایان صحنه‌گردان این اتفاقات شدند و البته اینها دو سه نفری هستند كه مجلس هم حوصله‌ آنها را ندارد اما اینها روز گذشته آن قضایا را ساماندهی و هدایت كردند و به تجمع كنندگان بلندگو و وسایل مورد نیاز را دادند تا به مجلس توهین كنند. این آقایان خود پرونده و مشكل دارند".



وی خطاب به بسیجیانی که تحت عنوان دانشجو در برابر مجلس تجمع کرده بودند نیز گفت: "اگر شما عرضه داشتید رای احمدی‌نژاد را در تهران بیشتر از رقبا می‌كردید و تهران را بهتر اداره می‌كردید".



بنا به نوشته ایلنا، پس از تذکر جنجالی این نماینده محافظه کار که با فریادهای "دولتیان" همراه بود، علی مطهری، یکی دیگر از منتقدان احمدی نژاد نیز تذکر آیین نامه ای داد؛ اما در حین ایراد سخناش مورد اصابت چند شیء از جمله زونکن، کتاب آیین نامه و... از سوی مهدی کوچک زاده قرار گرفت. اما مطهری بدون توجه به این حمله که همزمان با فریاد های حسینیان، زارعی و رسایی هم همراه بود که فریاد می زدند "بتمرگ، خفه شو و..."، به سخنان خود ادامه داد و مهدی کوچک زاده را "کوچک اف" نامید.



درگیری دولتیان با مطهری از آنجا شروع شد که وی در ضمن تذکر خود اظهار داشت: "نظرات رهبری را باید از مجموع صحبت‌هایشان به دست آورد نه اینكه یك بخش كه مورد قبل ماست را مطرح كنیم و بقیه را نادیده بگیریم".



او در پاسخ به حسینیان که فریاد می زد "اصولگرایان برای رفع مشكلاتشان به طرح معتبر بودن مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي رای دهند"، گفت: "اصولگرایان هیچ مشكلی جز امثال جنابعالی و دوستانتان كه برنامه دیروز را اجرا كردید ندارند، مثل آقای كوچك‌اف كه ریشه روسی دارد و نام كوچك‌اف را به كوچك‌زاده تبدیل كرد".



سخنانی که حملات کوچ زاده را به دنبال داشت؛اما مطهری در هر حال موفق شد سخنان خود را چنین به پایان برساند: "نیازی نیست كه مجلس بعد از سه روز بگوید اشتباه كردم و تحت فشار برخی آقایان مصوبه خود را پس بگیرد زیرا این موجب وهن مجلس است؛ مجلس باید از شخصیت خودش دفاع كند و نگذارد عده كمی آن را زیر سئوال ببرند".



اما با این حال بنا به نوشته فارس،مجلس از شخصیت خود دفاع نکرد و به طرح دو فوریتی پیشنهادی فراکسیون دولتیان مبنی بر "معتبر بودن مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره دانشگاه آزاد"، 116 رای مثبت داد.



تصویب این طرح که بنا به گفته برخی آگاهان با تهدید نمایندگان به "برخورد رهبری" به تصویب رسید، موجب خشنودی فراکسیون دولتیان شد، تا حدی که مهدی کوچک زاده که چند شیء را به سوی علی مطهری پرتاب کرده بود را به جمع خبرنگاران کشاند تا ادامه فحاشی هایش را در راهروهای مجلس انجام دهد.



به گزارش فارس او در جمع خبرنگاران، تصویب طرح روز گذشته و رفتارهای خود و دوستان اش را با هدف "دفاع از حیثیت مجلس" توجیه کرد و با اشاره به حملات اش به علی مطهری چنین گفت: "تلاش من و دوستان ما براي دفاع از حيثيت مجلس بود و امروز آقاي مطهري با توهيني كه به ما كرد، روح پدرش را آزرد. ما براي اينكه حيثيت مجلس لكه‌دار نشود، اين تلاش‌ها را مي‌كنيم. ممكن است نماينده‌اي گرفتار مال فتون شود. امروز همه دنيا سخن پسر آيت‌الله شهيد مطهري را شنيد و من امروز در دلم همان قدري براي شهيد مطهري غصه خوردم كه روز شهادت ايشان ناراحت بودم".



او درباره لاریجانی نیز گفت: "ما درصدد دفاع از حيثيت مجلس بوديم. اما لاريجاني با اجازه دادن به دلخوش و صحبت‌هايي كه اين نماينده داشت، به مجلس توهين كرد. لاريجاني از كساني است كه عملكرد او مورد انتقاد آحاد جامعه و برخي از نمايندگان است اما متأسفانه او براي اينكه سپر دفاعي قوي‌اي براي خود درست كند، انتقاد خود را انتقاد به مجلس تلقي مي‌كند در حالي كه اصلاً چنين نيست. ما هم معتقديم مجلس در رأس امور و جايگاه آن مقدس است و كساني كه در مجلس هستند نبايد هر گونه رابطه‌اي داشته باشند. اينكه لاريجاني انتقاد به خود را توهين به مجلس تعبير كرد يك "دروغ " بود".



وي درباره جاسبی هم گفت "عزت مجلس روزي لكه‌دار شد كه اجازه دادند سرمايه‌داران مفت‌خوری مثل جاسبی در سالن‌هاي مجلس با يكي، دو نماينده براي چيزهايي كه منفعت ملت در آن نيست لابي كنند. آقاي جاسبي و نايب او هر روز در مجلس چه مي‌كنند؟ او به بدترين شكل و مانند يك پادشاه به اينجا مي‌آيد و در سالن غذاخوري با نمايندگان گفت‌وگو مي‌كند كه اين كارها به لجن كشيدن حيثيت مجلس است و اگر لاريجاني نگران حيثيت مجلس است، اينها را درست كند".



اشاره او به لاریجانی مربوط به نطق روز گذشته رئیس مجلس بود که با اشاره به تجمع هواداران دولت گفته بود: "برخی شعارهایی که روز گذشته در اجتماعی که برخی عزیزان بسیجی دانشجو در جوار مجلس مطرح کردند به هیچ وجه با مصالح نظام و ادب اسلامی سازگار نبود. شعارهایی که به اینجانب داده شد قاعدتا حجت شرعی دارم و بنده مساله ای با آن بیانات ندارم و آن باید بین بنده و خدا باشد اما توهین به یک نهاد مهم و یک قوه از سه قوه کشور نه سنت امام بود و نه راه و مسلک رهبر معظم انقلاب".



لاریجانی به برخی از شعارها اشاره کرد افزود: "این شعارها را ملاحظه کنید، «وای بر این مجلس جاسبی گرا، مجلس بی کفایت حمایت حمایت، وکیل جاسبی گرا استعفا استعفا، مجلس اشرافیت مایه ننگ ملت، نماینده جاهل نمی خواهیم نمی خواهیم، خانه ملت ننگ ملت، مجلس بی ولایت تعطیل باید گردد، مرگ بر منافق، مافیای مجلس پیوندتان مبارک» و تابلوی کیف انگلیسی را هم برای توهین به مجلس آوردند. دوستان عزیز! این شعارها و متاسفانه مطالب موهن دیگر در بنرها چیزی نبود که مخفی باشد و در منظر تمام رسانه های داخلی و خارجی این اقدام صورت گرفت. آیا درست است قوه مقننه کشور که مفتخر به اسلامی بودن و ولایی بودن است اینگونه در معرض ناسزا و دشنام قرار گیرد؟"



او که به شدت عصبی به نظر می رسید، افزود: "این مجلس را متهم به کیف انگلیسی می‌کنید؟ این مجلس را متهم به بی‌ولایتی و تهدید به تعطیلی می‌کنید؟ این مجلس خمینی است. این مجلس خامنه‌ای است که شما درباره آن چنین گفتید. آیا این راه و رسم رفتار حزب الهی و ولایی است؟ کجای سنت سی ساله انقلاب از لسان امام و رهبر معظم کوچکترین توهینی به مجلس سراغ دارید؟ این مصداق بی بندوباری گفتاری که رهبر معظم چند سال پیش انزار دادند نیست؟ آیا وقت آن نرسیده که در رفتار و گفتار خود تجدیدنظر کنید؟ آیا وقت آن نرسیده قدری به رفتار و گفتار خود تجدیدنظر کنید، گیریم که در مصوبه ای از صدها مصوبه مجلس ایرادی وجود دارد آیا این حق است این طور توهینهای ناحق به مجلس شود".



لاریجانی ادامه داد: "بنده ضمن تاسف از این رفتار غیراسلامی و غیرولایی و محکوم نمودن این گفتارها نسبت به مجلس شورای اسلامی به این عزیزان جوان نصیحت می کنم که مراقب باشید برای انجام وظیفه اسلامی خود دچار دهها لغزش غیراسلامی نشوید و آن مراکزی که این تجمعات را شکل دادند به رفتار خود توجه کنند. این دفاع از رهبری نیست رهبری نیازی به این حرکات ضعیف ندارد. مجددا عرض می کنم در شرایط فعلی کشور به هیچ وجه اینگونه کشمکشها را به مصلحت جامعه نمی دانم زمان همدلی و مقاومت است نه تفرقه و تخریب و متاسفم که اینگونه اقدامات و شعارها مستمسکی برای رسانه های بیگانه فراهم کرد که به اختلافات دامن بزند. درست است که شورای انقلاب فرهنگی نهاد محترمی است اما مجلس شورای اسلامی یک قوه کشور است و احترام همه نهادها و قوا دال بر فهم درست راه رهبری است".



سخنان علی لاریجانی در حالی بیان می شد که شب قبل از آن محمود احمدی نژاد، "نشست اضطراری" شورای عالی انقلاب فرهنگی را تشکیل داده بود تا "از نمایندگانی که در این روزها در مخالفت با مصوبه یکشنبه تلاش کردند"، قدردانی کند و نیزدر قدامی بی سابقه مصوبه روز یکشنبه مجلس را "خلاف شرع" اعلام کند.



گفتنی است، تشخیص خلاف شرع بودن مصوبات بر اساس قانون اساسی ایران بر عهده شورای نگهبان است و به اعتقاد آگاهان، احمدی نژاد با اقدام روز گذشته خود به نوعی پاسخ نصیحت های احمد جنتی را با ورود به مباحث شرعی مصوبه مجلس داده است.



به نوشته رجانیوز، محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نتایج این نشسا اضطراری چنین گفته است: "در این جلسه از آن دسته از نمایندگان عزیزی که در این روزها خیلی تلاش کردند موضوعی که پیش آمده است را به نوعی اصلاح کنند، قدردانی و تشکر شد. با توجه به مصوبه مجلس درباره لغو اساسنامه که خلاف شرع است، اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که مجلس باید رأی خود را پس بگیرد".



وی افزوده است: "بر اساس نظر شورا آقای هاشمی به عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد، علاوه بر هماهنگی با سایر اعضا برای برگزاری جلسه و معرفی رئیس جدید دانشگاه آزاد، باید حکم 5 عضو جدید هیات امنا را هم امضا کند".



بنا به نوشته رجا نیوز در جلسه علی لاریجانی و صادق لاریجانی روسای قوای مقننه و قضاییه حضور نداشته اند.



در همین حال، آیت الله خامنه ای که از روز 14 خرداد و آغاز حملات سازمان یافته عوامل بسیج به سید حسن خمینی و پس از آن بیوت مراجع و در نهایت مجلس سکوت کرده بود، سرانجام روز گذشته در دیدار "اعضای بسیجی هیات های علمی دانشگاه ها" حاضر شد و به شکل مبهمی درباره حوادث روزهای اخی سخن گفت.



بنا به گزارش دفتر وی، او گفته است: "حفظ وحدت، همدلي و انسجام در جامعه و پرهيز از هرگونه اختلاف و شكاف، نظر رهبري در اين برهه حساس است. نبايد با يك كلمه و يا نوشته و يا حركتي نابجا در مورد فرد يا افرادي كه مستحق آن نيستند، به آنان ظلم شود. نبايد اينگونه تصور شود كه چون برخي افراد مجاهد، مبارز و انقلابي هستند، مي توانند در مورد برخي افراد ديگر كه به زعم خود از اين لحاظ در درجات پايين تر قرار دارند، هرچه بخواهند بگويند".



وی کماکان درباره توهین عوامل بسیج به نوه آیت الله خمینی و بیوت راجع شیعه در قم سکوت کرد، به تکرار برخی از تهدید های خود پرداخت و گفت: "اگر كسي مرزبندي شفاف با دشمنان انقلاب و دين نكند، قدر خود را كاهش داده است و اگر به آنها گرايش پيدا كند، از دايره نظام خارج مي شود".



او همچنین غرب را در حال فروپاشی و گرفتار سردرگمی و بن بست دانست.



بنا به اعتقاد آگاهان در هفته های اخیر چهره هایی چون هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی، حداد عادل و محمدی گلپایگانی جملاتی را به نقل از آیت الله خامنه ای درباره حوادث 14 خرداد، حمله به بیوت مراجع و نزاع دولت و مجلس بیان کرده اند که با این وجود او در سخنان دیروز اش به هیچ یک از این مسائل به طور شفاف اشاره نکرد.

حکومت، ظلم صدام به من را تکرار می کند

پنجشنبه ۳ تير ۱۳۸۹


فاطمه آدینه وند، همسر عبدالله مومنی درمصاحبه باروز:

حکومت، ظلم صدام به من را تکرار می کند

کیوان بزرگمهر



فاطمه آدینه وند، همسر عبدالله مومنی، عضو زندانی شورای مرکزی و سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم)در مصاحبه با روز از روزهایی که بر او می رود گفته است واینکه ظلمی که حکومت به او می کند تکرار همان ظلمی است که صدام به خانواده وی روا داشت.این مصاحبه، با گفتگوهای معمول در عرصه سیاست اما متفاوت است. به زوایای زندگی خانواده ای سرک می کشد که از یکسو رنج کشیده جنگ ایران و عراق اند و از سوی دیگر ملتزم به همه آداب یک زندگی دینی؛ با کمترین زمینه بهانه جویی برای حاکمان این روزها.



عبدالله مومنی، با همسر برادر شهیدش ازدواج کرده و پس از سالها فعالیت سیاسی در جنبش دانشجویی، دوباره در بندست و سالی از زندانی بودنش می گذرد؛زندانی سخت که همسرش با دیدن آثار شکنجه در چهره او، گفت: "باور نمی کردم با او چنین کرده باشند... فکر می کردم حکومت دارد ظلمی را که صدام به من کرده تکرار می کند".



این مصاحبه در پی می آید.







شاید بهترین مساله برای شروع بحث، جریان ازدواج شما با آقای مومنی باشد. ازدواجی که چندان معمولی نبوده است. کمی در این باره توضیح می دهید ؟



بعد از اینکه برادر عبدالله در عملیات عاشورای 2 مفقودالاثرشد، من که در آن دوران یک دختر داشتم، رفتم خانه پدرم. من و برادر عبدالله دو سال با هم بودیم. بعد از مفقودالاثر شدن او هفت سال در خانه پدری بودم. زمانی که من با برادر عبدالله زندگی می کردم، شبی خواب دیدم او زخمی شده و از خرمشهر برگشته است. توی خواب اشاره ای کرد به عبدالله و گفت:"این کوچیکه سهم توست." آن موقع عبدالله کم سن وسال بود. عبدالله متولد 1355 است و برادرش سال 1364 مفقودالاثر شد؛ بعد از 13 سال هم جنازه اش را آوردند. قبل از آخرین رفتنش به جبهه در خرمشهر زخمی شده بود. یک ماه به او مرخصی دادند. خوب که شد گفت عملیات است وباید بروم و احتمال برگشتن کم است. من خوابی را که دیده بودم برایش تعریف کردم. او در جواب فقط گفت پدرم خیلی تو را دوست دارد و با اینکه می دانم سن و سالی نداری ولی می خواهم دخترم را رها نکنی. من هم قول دادم که بچه را خودم نگه می دارم. همان عملیات رفت و برنگشت.







یعنی برای همان خواب صبر کردید تا عبدالله مومنی به سن ازدواج برسد و با او ازدواج کنید؟



نه. من وقتی بحث ازدواج با عبدالله مطرح شد دو دل بودم. خانواده مومنی خیلی خانواده مذهبی بودند. برادرانش تقریبا همگی جبهه بودند و پدرش هم انقلابی بود و کدخدای پدری طایفه پدری خودم بود. من هم با خانواده پدر مومنی در تمام هفت سالی که خانه پدرم بودم ارتباط خوبی داشتم. مهمان که داشتند من هم حتما باید می رفتم. سال 1371 این پیشنهاد را به عبدالله داده بودند و او هم قبول کرده بود. بعد به من پیشنهاد دادند که چنین چیزی هست. اول به من بر خورد و گفتم یعنی چه و نمی توانم این کار را بکنم. چونکه چند سالی از عبدالله بزرگتر بودم و تناسب سنی نداشتیم. آنها هم گفتند اتفاقی نمی افتد، چون عبدالله آدم پخته ای است. البته واقعا هم همینطور بود. اما من یک مادر بودم ویک دختر داشتم با تفاوت سنی 8 سال نسبت به عبدالله. با این وجود قبول کردم ودر آذر 1371 ازدواج کردیم.







ابتدای ازدواج شما، آقای مومنی بسیار جوان بودند. ممر درآمدی او در این ایام چه بود؟



سال اول زندگی با عبدالله را در اصفهان گذراندیم؛ در کنار خانواده برادر عبدالله. به خاطر اینکه آنها ما را در زندگی کمک کنند و واقعا هم این کار را کردند. موقعی که من با عبدالله ازدواج کردم، عبدالله محصل بود و در آمدی نداشت. تنها چیزی که بود حقوق بنیاد شهید من بود با کمکی که خانواده عبدالله می کردند. برادر و پدر مومنی واقعا کمک می کردند. در منطقه ما، پدر عبدالله کشاورز بود و کشاورزی خوبی هم داشت و نسبتا وضع اش خوب بود. سال اول زندگی که رفتیم اصفهان، عبدالله سال سوم دبیرستانم بود. بعد از یک سال، دوران دانشجویی برادرش تمام شد و ما برگشتیم گوهردشت. همان سال خدا یک پسر به ما داد. سال 73 بود. سال بعد عبدالله دانشگاه قبول نشد. این البته به نظر من خوب بود. ولی سال 75 دانشگاه تربیت معلم تهران قبول شد.







وقتی زندگی خود را با آقای مومنی شروع کردید، از آینده این زندگی، با کسی که 8 سال از شما کوچکتر بود و تازه 17 سال داشت چه تصوری داشتید؟



عبدالله در خانواده ای اجتماعی بزرگ شده بود. پدرش آدمی اجتماعی و مردم دار بود. من هم می دانستم عبدالله، علیرغم سن وسال کمش آدم منطقی و پخته ای است. درسش هم خوب بود و حس می کردم اگر کمکش کنم به جایی می رسد. در این راه هم تمام تلاش خودم را می کردم. مثلا حتی یک بار صبح بیدارش نکردم که برود نان بخرد. می خواستم او درسش را بخواند. حتی پیش آمده بود وقتی بچه داشتیم، شب هایی که بچه ام تب می کرد، بچه را توی حیاط لای پتو می گرفتم تا عبدالله از صدای گریه او بیدار نشود.







شما تا زمان ورود آقای مومنی به دانشگاه هنوز به تهران نقل مکان نکرده بودید. زندگی سیاسی آقای مومنی که اساساً با ورود اوبه دانشکاه شکل گرفت چگونه شروع شد و شما در این بین چگونه زندگی می کردید؟



سال اول که عبدالله وارد دانشگاه شد دو ترم اول تنها بود و در ترم دوم دانشگاه او، پسر دوم هم گیرمان آمد ومن دیگر نتوانستم تنها باشم و عبدالله خوابگاه متاهلی گرفت تا ما هم به تهران بیاییم. چهار سال را آنجا گذراندیم. خوابگاه خیابان شهید نادری در بلوار کشاورز. همان سال اول، ترم دوم وارد انجمن اسلامی شده بود. خانواده مومنی کلا گرایش سیاسی دارند و آدم های اجتماعی هستند.







چه طور شد عبدالله برای فعالیت سیاسی، انجمن اسلامی را انتخاب کرد؟ آیا یک انتخاب فکر شده بود یا اتفاقی؟



خودش دوست داشت برود انجمن اسلامی و می فهمید چه کار دارد می کند. بیشتر خانواده من ومومنی بسیجی و جنگ رفته بودند. ولی خودم این را می دانستم که انجمن اسلامی جای خوبی است و مناسب عبدالله. عبدالله خیلی در آن دوران تلاش می کرد. یکبار در نماز جمعه سال 76 عکس آقای خاتمی را پخش کرده بود که بسیجی ها تا در خوابگاه دنبال او آمده بودند. می گفتند چرا این عکس ها را پخش می کنی؟ آن سال در خوابگاه تقریبا 60 نفر بودیم که از این میان فقط یکی مخالف آقای خاتمی بود. این یک نفر مرتب عبدالله را تهدید می کرد و یک بار هم او را زده بودند. حتی به من خبر دادند که من را هم می خواستند بزنند. بعد از مدتی عبدالله بین بچه های انجمن شناخته شد. خیلی هم روی اطرافیان تاثیر می گذاشت.







زندگی خوابگاهی برای شما با وجود سه فرزند چگونه بود؟



خب، امکانات محدود بود.اتاق ما تقریبا 40متری بود که بین آن را پرده کشیده بودیم. یک طرف برای خودمان و یک طرف برای مهمان. تا سالی که عبدالله درسش تمام شد، راه درآمدمان همان حقوق بنیاد شهید من و کمک های پدرش بود. ولی وقتی درسش تمام شد یک تعهد داد و دبیر شد. بعد از آن، یکی دو سال خانه کرایه کردیم تا اینکه عبدالله دوباره فوق لیسانس قبول شد و رفت دانشگاه علامه برای ادامه تحصیل. این شد که دوباره گذر ما به خوابگاه دانشجویی افتاد و دوباره دو سال در خوابگاه دانشجویی بودیم. عبدالله در این دوران حقوق معلمی را داشت و حقوق من هم بود. علاوه بر این کرایه هم نمی بایست می دادیم. جای ما کوچک بود. مثلا وقتی دخترم کنکوری بود، من کلید مسجد خوابگاه را گرفته بودم تا دخترم آنجا درس بخواند. با امکانات کمی که داشتیم سخت بود، ولی دوران پر خاطره ای بود. در آن محیط همه مثل هم بودند. وقتی درسش تمام شد ما آمدیم دوباره کرایه نشین شدیم و او معلم بود تا همین سال قبل. از وقتی عبدالله را دستگیر کردند، حقوقش قطع شده و وقتی آمده بود مرخصی، رفت آموزش و پرورش، گفته بودند به شما دیگر نیاز نداریم.







رابطه دختر شما با آقای مومنی چگونه است؟ رابطه دوستانه است یا پدر فرزندی و یا عمو و برادرزادگی؟



دختر من با عبدالله 7 ـ 8 سال اختلاف سنی دارند. رابطه آنها خیلی خوب بود. خیلی به او امید می داد. هم برای ادامه تحصیل و هم در همه موارد زندگی. بیشتر رابطه عمو وعموزادگی داشتند. هنوز یک بار هم دخترم به او نگفته پدر. به اسم عمو هم کم او را صدا می زند.







اگر به گذشته بر می گشتید آیا باز قبول می کردید با عبدالله مومنی ازدواج کنید؟



برای قبول کردن راحت تر بودم. آن موقع سن عبدالله بسیار کم بود و من نمی دانستم که آینده چه می شود. الان می دانم عبدالله چی شده و ازاو راضیم. آن موقع با ترس و دلهره قبول کردم با او ازدواج کنم.







نقش شما در این راه چه بوده است؟



من همیشه نیروی کمکی عبدالله بودم. این را خودم می خواستم. چون کارش را دوست داشت. مثلا اگر جلسه ای در دانشگاه داشت و بچه من نیز مریض بود قبول می کردم خودم او را ببرم بیمارستان. این اتفاق بارها افتاده. می دانستم نه خلاف شرع می کند و نه خلاف قانون. کار سالمی راهم داشت انجام می داد. من هم به کارهای سیاسی بی علاقه نبودم. شاید دوست داشتم مثل زن های دیگر وقتی مهمان داشتم یا کاری بیرون داشتم شوهرم هم باشد، ولی مانع او نمی شدم. چون که فکر می کردم راه روشنی را می‏رود. سعی من این بود که سد راه او نشوم. من بیشتر توی خانه هستم. یعنی پشت صحنه را دارم. یک بار که آقای عبدالله نوری آمده بودند اینجا، خاطره ای برایشان گفتم. وقتی عبدالله در دانشگاه تربیت معلم دانشجو بود آقای نوری را دستگیر کردند. عبدالله هم جلوی در خوابگاه تعداد زیادی عکس از آقای نوری چسباند. در خیابان خوابگاه هر جمعه نماز جمعه می خواندند. آنجا عبدالله داشت عکس آقای نوری را پخش می کرد که یک سری حمله کردند و او را زدند. او هم فریاد می زد و می خواست از چنگ آنها در برود. من هم از پشت، دیگر محرم ونامحرم حالی ام نبود، دستم را کردم توی چادرم که به نامحرم نخورد، تلاش می کردم که عبدالله را نجات دهم. من یک زن خانه دار هستم. ولی می خواهم همه جا پشتیبان عبدالله باشم. چون به راه او ایمان دارم.







این یک برداشت عقلی بود یا حسی؟



هم عقلم به من این را می گفت وهم حس خوبی نسبت به او و کارش داشتم. سعی می کردم به خاطر کار خودم مانع او نشوم.







تاثیر وجود عبدالله مومنی در زندگی شما روی فرزندانتان چگونه بوده است؟



من فکر می کنم عبدالله تاثیری خیلی عالی روی بچه ها داشته و مخصوصا روی دخترم. زندگی دخترم را از عبدالله می بینم. اینکه عبدالله هم تحصیل و هم سیاست را کنار هم داشت برای بچه ها نوعی تشویق بود.







آنها به کار سیاسی هم علاقه مند هستند؟



دخترم که آدم آرامی است. نسبت به مسایل سیاسی هم آگاه است ولی کمتر داخل می شود. پسرها هم الان دوران راهنمایی و دبیرستان هستند. معلوم نیست چه کاره بشوند. ولی با پدرشان هم بحث می کنند و هم می پرسند. نسبت به سن و سالشان فکر می کنم از عالم سیاست خوب سر در می آورند و می دانند چی به چی است.







بدترین خاطره دوران بازداشت آقای مومنی طی یک سال گذشته برای شما چه بوده است؟



همان لحظه که عبدالله را برای اولین بار بعد از بازداشت، در حیاط اوین دیدم و آن دفعه ای که اعترافات او را از تلویزیون نشان دادند. واقعا سخت بود. نمی دانم چه طور طاقت آوردم. جلوی بچه ها عکس العمل نشان ندادم و مثلا در جریان پخش صحبت های او از تلویزیون فقط گفتم بیایید بابایتان را ببینید. البته بچه ها هم خیلی ناراحت شدند.







صحنه ای که شما از اولین دیدارتان بعد از بازداشت آقای مومنی، در مصاحبه ها بازگو کردید بسیار تاسف بار بود. آن لحظات بر خود شما چگونه گذشت و چه حسی داشتید؟



من توی زندگی خیلی سختی کشیده ام، ولی شاید آن لحظه سخت ترین لحظات بود. وقتی عبدالله از ماشین پیاده شد چهره اش زرد و پف کرده بود؛ شده بود پوست و استخوان. حتی نمی توانست خودش از ماشین پیاده شود. من اگر می دانستم عبدالله آن وضعیت را دارد اصلا بچه ها را نمی بردم. باور نمی کردم با او چنین کرده باشند. انگار تمام زندگی ام جلوی چشمم خلاصه شد. فکر می کردم حکومت دارد ظلمی را که صدام به من کرده تکرار می کند و دوباره دارند زندگی من را تباه می کنند. عبدالله فقط گریه می کرد. فقط به من فهماند که وضعیتش را بیرون فاش کنم. نمی توانستیم درست صحبت کنیم. نه عبدالله توانش را داشت و نه شرایط آن بود. یک نفر هم صدای ما را ضبط می کرد.







این روزها با نبودن ایشان چگونه کنار می آیید؟



اولین بار که او دستگیر شد، آمادگی نداشتم که عبدالله به خاطر کار سیاسی بازداشت شود. سال 84 هم عبدالله چهل و پنج روز بازداشت بود واین واقعا برای من سخت گذشت. سال 86 که سی وپنج روز او را گرفتند به خودم قبولاندم که باید با این موضوع کنار بیایم و به نحوی به آن عادت کنم. بالاخره منطقی کنار آمدن بهتر ازخود خوری است. حداقل این طور آدم بر خودش مسلط است و در مواقع ضروری بهتر تصمیم می گیرد.







برای نبودن آقای مومنی زیاد گریه می کنید؟



خیلی زیاد. ولی نمی گذارم بچه ها متوجه شوند. حداقل هفته ای دو یا سه بار برایش گریه می کنم. از اینکه کنار من و بچه ها نیست ناراحتم. عبدالله شخصیت عاطفی دارد. خیلی هم خانواده دوست است. خودش هم سریع گریه می کند. این را دوستانش می فهمند. من وقتی از چیزی ناراحت بودم، او کنار من می نشست و خیلی مواقع گریه می کرد.







دیدتان نسبت به آینده چگونه است؟



حس خوبی دارم. فکر می کنم عبدالله در زندان نمی ماند و می آید بیرون و کار سیاسی اش را هم ادامه می دهد. روزی که عبدالله وارد انتخابات شد من چنین چیزی را پیش بینی نمی کردم. اصلا شرایط طور دیگری بود. فکر می کردیم همه چیز دارد خوب می شود.







در زندگی اختلافی هم با عبدالله مومنی داشته اید؟



اختلافات ما خیلی کم و جزیی بود. خیلی مهم نبودند. مهم ترین آنها زیاده روی عبدالله در استفاده از کامپیوتر بود و تلفن های نصف شب. شب ها تا دیر وقت کارش گشتن توی اینترنت بود. من می گفتم آدم باید ساعت 11 شب بخوابد تا صبح بتواند بیدار شود. عبدالله این را رعایت نمی کرد.







از ازدواج با آدمی مثل او با این همه دردسر پشیمان نیستید؟



نه هیچوقت این اتفاق نیفتاده. درد سرها تقصیر او نیست. تقصیر کسانی است که او را به این روز انداخته اند. ولی من می گویم کار خدا بود و نتیجه خوبی هم خواهد داشت. من و عبدالله اول توی یک روستای دور افتاده بودیم والان عبدالله در راهی که دوست داشته برای خودش کسی شده است. مشکلات مالی دوران دانشجویی عبدالله را با زندگی در خوابگاه و سه بچه گذراندیم. فشار در زندگی ما بود ولی هیچ وقت احساس کمبود و حقارت نکردم. این همان تصور و رویای من از زندگی آینده ام بود. بچه که بودیم در بازی با هم سن وسالان خودم همیشه احساس می کردم من باید طور دیگری باشم. توی بازی ها می گفتم من از تهران آمدم و نقش آدم هایی را داشتم که زندگی آنها با بقیه متفاوت بود.فکر می کنم خیلی خوشبختم و از خدا به این خاطر متشکرم.







بعد از عبدالله مومنی، بیشتر برای کدام یک از زندانیان سیاسی ناراحتید؟



برای زیدآبادی خیلی دعا می کنم. برای امویی و میردامادی و ملیحی و بقیه زندانیان سیاسی هم همینطور. امروز من با خانواده همه این آدم ها همدرد هستم. وقتی به عبدالله فکر می کنم نمی توانم در فکر بقیه نباشم

ممنوعیت چاپ پوستر مشترک اردوغان، احمدی نژاد و اسد در سوریه بنا به در خواست آنکارا

– السیاسه، العربیه : بنا به خواست مقامات ترکیه، سوریه انتشار پوستری که در آن سران ایران و سوریه و ترکیه در کنار هم دیده می شوند را ممنوع اعلام کرد.




در سوریه پوسترهایی چاپ می شد که در آن ها چهره رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در کنار بشار اسد و محمود احمدی نژاد روسای جمهور سوریه و ایران و همچنین خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان به تصویر کشیده می شد.



به گزارش روزنامه کویتی "السیاسیه" به نقل از منابع آگاه، "عمر اهانون" سفير ترکيه در دمشق چند روز پيش در پيامي فوري به "وليد معلم" وزير خارجه سوريه و "رضوان لطفي" رييس دفتر اروپا در وزارت خارجه سوريه، از آنها خواست انتشار پوسترها متوقف شود.



در این پیام سفیر ترکیه در دمشق به گزارش هایی اشاره کرده است سفارتخانه متبوعش درباره زیان های انتشار این پوسترها به ترکیه وارد می کند آن هم در اين مرحله روزنامه هاي بين المللي و محلي مخالف تبليغاتي را بر ضد اردوغان راه انداخته اند و او را به دور شدن از غرب و پيوستن به اردوگاه مخالفان در منطقه متهم مي کنند .



به گفته روزنامه السیاسیه سفير ترکيه در دمشق در پيام خود تاکيد کرده است اردوغان از مواضع خود خجالت زده نيست و قصد ندارد به اندازه سرسوزني از حمايت از سوريه ايران حماس و حزب الله دور شود اما شرايط کنوني نيازمند ارامش است تا بتوان در با دشمن مشترک رويارو شد و بهانه اي براي اقدام بر ضد طرف هاي مذکور به او نداد.



در همين راستا به پليس راهنمايي و رانندگي سوريه نيز دستور داده شده است اين پوسترها را از روي خودروها و اتوبوس ها بردارد.

فیلم : گزارش خبرنگار صدا و سيما از تولید خرمای حلال و اينکه بزودی محصولات حلال تمام بازارهای مهم دنيا را تسخير خواهد کرد

تآکید گروه ۸ بر لزوم اجرای تحریم ایران

دویچه وله : کشورهای حاضر در اجلاس گروه هشت، خواهان اجرای بین‌المللی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران هستند. در پیش‌نویس بیانیه پایانی این اجلاس، ایران به انجام مطالبات شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراخوانده شده است.




به گزارش خبرگزاری آلمان، روسای کشورهای عضو گروه هشت از لزوم متقاعد کردن رهبران جمهوری اسلامی به پیشبرد مذاکراتی شفاف پیرامون طرح‌های اتمی خود یاد کرده‌اند. دعوت ایران به همکاری با شورای امنیت و آژانس انرژی اتمی در پیش‌نویس بیانیه پایانی این اجلاس آمده است.



قرار است شرکت‌کنندگان در اجلاس گروه هشت، روز شنبه ۲۶ ژوئن در باره جنبه‌های امنیتی طرح‌های اتمی ایران به مذاکره بنشینند. اتحادیه اروپا هم‌اینک، تحریم‌های جدیدی علیه ایران را در راستای تصمیمات شورای امنیت به مورد اجرا گذاشته است.



اقدام کشورهای گروه هشت یک روز پس از تصویب تحریم‌های فراگیر ایران توسط کنگره آمریکا صورت می‌گیرد. سنای آمریکا روز پنجشنبه ۲۴ ژوئن، لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را با هدف وارد کردن فشار بر صنایع انرژی و بانکداری به تصویب رساند. این لایحه که قبلا به تصویب نمایندگان مجلس آمریکا نیز رسیده بود، مشتمل بر ایجاد محدودیت برای "ناقضان حقوق بشر" در ایران نیز هست. لایحه یادشده با رای موافق ۴۰۸ سناتور در قبال ۸ رای مخالف قانونی شده و باید برای اجرا به امضای باراک اوباما برسد. این اولین مرتبه است که کنگره آمریکا، صادرات و فروش "فرآورده‌‌های نفتی تصفیه شده" به ایران، شامل بنزین، گازوییل و سوخت موتور جت را تحریم می‌کند. کنگره آمریکا همچنین خواستار افزایش بودجه وزارت امور خارجه این کشور برای اطلاع‌‌‌‌‌‌‌‌رسانی هرچه بیشتر در باره وضعیت حقوق بشر در ایران و به ویژه شرایط پس از انتخابات ۲۲ خرداد شده‌است.



واکنش‌ها در ایران



شماری از نمایندگان مجلس ایران، تصویب این لایحه در کنگره آمریکا را بی‌اثر دانستند و از مقابله به مثل جمهوری اسلامی خبر دادند. حسن سبحانی‌نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرده که جمهوری اسلامی نیز می‌تواند رفتار متقابلی در بازرسی کشتی‌ها در خلیج فارس و دریای عمان داشته باشد. آقای سبحانی‌نیا گفته که ملت و دولت ایران از این تحریم‌ها استقبال نمی‌کنند اما در برابر آن نیز ساکت نخواهند نشست.



اسماعیل کوثری، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز در گفتگو با ایرنا، این تحریم‌ها را "بی‌اثر" توصیف کرد و افزود که هدف آمریکا از این روش‌ها، ناامید کردن ایران از دستیابی به اهدافش است. آقای کوثری گفته که زمان مصرف این‌گونه اقدامات، مربوط به جنگ دوم جهانی بوده و آمریکاییان باید بدانند که راه رسیدن به مذاکره واقعی، پذیرش حق طرفین با تکیه بر عزت و استقلال آنهاست.

دیده بان حقوق بشر : یوتل ست اقدامات خود را برای مقابله با سانسور در ایران توضیح دهد

نیویورک، 25 ژوئن 2010) – دیده بان حقوق بشر امروز گفت شرکت ماهواره ای فرانسوی یوتل ست باید سیاست ها و اقدامات خود را برای حفاظت از آزادی بیان و مقابله با حکومت هایی که بطور سیستماتیک به سانسور مشغولند تصریح کند. این شرکت همچنین باید توضیح دهد چرا پس از آنکه حکومت ایران اوایل امسال بر روی یکی از پر طرفدارترین ماهواره های آن پارازیت فرستاد تصمیم به لغو پخش برخی شبکه های فارسی زبان گرفت.


دیده بان حقوق بشر در 25 ژوئن 2010 با ارسال نامه ای به یوتل ست یکبار دیگر خواستار اطلاعاتی درباره تلاش های این شرکت برای مقابله با پارازیت های حکومت ایران بر روی امواج ماهواره ای شبکه های تلویزیونی بی بی سی فارسی و صدای آمریکا شد. دیده بان حقوق بشر نخست در 8 فوریه نامه ای به این شرکت فرستاد و خواستار توضیحات آنها برای تعلیق پخش برنامه های ماهواره هاتبرد 6 شد. سپس در تاریخ 17 مارس نامه دیگری با سوالات بیشتر فرستاده و در آن از یوتل ست خواسته شد اطلاعاتی درباره سیاست ها و روندی که برای حمایت از آزادی اطلاعات به اجرا گذاشته ارائه دهد.

دیده بان حقوق بشر همچنان در انتظار دریافت پاسخ نامه دوم است.

سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر می گوید: «اکنون که تهران بدنبال ساکت کردن جامعه مدنی و قطع دسترسی مردم ایران به اطلاعات است، این شرکت های ارتباطاتی طرف معامله با ایران هستند که در خط مقدم نبرد برای حمایت از آزادی بیان قرار دارند و باید با اتخاذ سیاست ها و گام های مقتضی به جریان اطلاع رسانی کمک کنند».

پیامدهای طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران

دويچه وله : کنگره آمریکا طرح تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را تصویب کرد. اجرای طرح پس از امضای باراک اوباما قطعی است. پیامدهای این طرح برای اقتصاد و جامعه و اعتبار جهانی ایران چه خواهد بود؟


دکتر فریدون خاوند، اقتصاد دان ایرانی مقیم پاریس، به پرسش‌های دویچه وله در این زمینه پاسخ گفت.

دویچه‏وله: آقای دکتر خاوند، برخی تحلیل‏گران طرح تشدید تحریم ایران در کنگره‏ی آمریکا را ضربه‏ی اساسی به اقتصاد ایران دانسته‏اند. به نظر شما هم می‏توان در این‏جا از "ضربه‏ی اساسی" سخن گفت؟

فریدون خاوند: تصویب این مجازات‏ها از سوی کنگره‏ی آمریکا - که البته هنوز هم به قانون تبدیل نشده، چون باید رییس جمهور آمریکا آن‏را امضا کند و به‏احتمال قریب به یقین امضا خواهد کرد - از قبل پیش‏بینی شده بود. یعنی هم ایالات متحده‏ی آمریکا و هم اتحادیه‏ی اروپا در نظر داشتند با رقیق کردن قطعنامه‏ی ۱۹۲۹ شورای امنیت، به خاطر این که چین و روسیه به آن رأی بدهند، چراغ سبزی از شورای امنیت سازمان ملل متحد در عرصه‏ی حقوقی به‏دست بیاورند و بعد تصمیم‏های یک‏جانبه‏ای را علیه ایران به‏اجرا بگذارند.





در مورد پرسش شما که آیا این مجازات‏ها خواهد توانست اقتصاد ایران را به زانو دربیاورد، در کوتاه‏مدت و برای هدفی که این مجازات‏ها وضع شده است، یعنی پرونده‏ی هسته‏ای جمهوری اسلامی، بعید می‏دانم. چون ایران از دو برگ برنده‏ی مهم برخوردار است:

یکی درآمدهای انبوه و سرشار نفتی است که به‏هرحال بازار جهانی نفت در وضعیت خوبی به‏سر می‏برد و از اول ژانویه‏ی سال ۲۰۱۰ تا آخر ماه مای، ایران حدود ۳۰میلیارد دلار (معادل ۶ میلیارد دلار در ماه) درآمد ارزی داشته است. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند که به‏احتمال زیاد ادامه پیدا خواهد کرد، ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی جمعاً بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمد ارزی خواهد داشت.

نکته‏ی دیگر آن است که قدرت‏های نوظهوری در کنار ایالات متحده‏ی آمریکا و اتحادیه‏ی اروپا وجود دارند که می‏توانند برخی از کالاهای مورد نیاز ایران را تأمین کنند. چون ایران امکانات مالی لازم برای تأمین آن‏ها را هم دارد.

بنابراین در کوتاه‏مدت نتایج نمایشی و فوق‏العاده زیادی را از این تحریم‏ها، نه آمریکا می‏تواند انتظار داشته باشد و نه اتحادیه‏ی اروپا. ولی در مجموع این تحریم‏ها از مدت‏ها پیش، یعنی از ابتدای انقلاب تا کنون، وجود تنش در ایران با کشورهای مختلف، کمر اقتصاد ایران را شکسته و طبعاً بیش از پیش بر اقتصاد ایران سنگینی خواهد کرد.

در مورد خود دولت جمهوری اسلامی هم از این پس با تحریم‏های جدید، به‏هرحال تضییقات تازه‏ای بر دولت وارد خواهد شد و اجرای بعضی از برنامه‏ها برای آن‏ها مشکل‏تر خواهد شد.

به دولت‏های قدرت‏مند نوظهور اشاره کردید؛ احیاناً روسیه و چین مورد نظرتان بود و…

روسیه، چین و هم‏چنین کشوری مانند ترکیه، برزیل و یا برخی از کشورهای آسیایی دست دوم مانند مالزی و اندونزی، می‏توانند در مواردی به ایران کمک کنند و کمک هم کرده‏اند.

تاثیر تصویب این طرح در کنگره‏ی آمریکا را بر وضعیت جامعه‏ی ایران چگونه می‏بینید؟

این‏گونه طرح‏ها و این‏گونه فشارها در مجموع وضعیت اقتصادی ایران را خواه‏ناخواه از آن‏چه هست، بدتر خواهد کرد. این به معنای آن نیست که دولت جمهوری اسلامی همین فراد یا یک هفته‏ی دیگر اعلام تسلیم می‏کند و یا در مورد پرونده‏ی هسته‏ای عقب می‏نشیند. اما آن‏چه در این‏گونه تحریم‏ها جنبه‏ی اساسی دارد، این است که به‏هرصورت فضای عدم‏ اعتمادی را که در ایران و همین‏طور در فضای روابط بین‏المللی کشور وجود دارد، تشدید می‏کند.

تشدید چنین تحریم‏هایی و کم‏تر شدن فضای اعتماد، باعث می‏شود که فعالیت واحد‏های تولید‏ی کم‏تر شود، بیکاری بالا برود، سرمایه‏گذاری‏ها کم‏تر شود و در نهایت ما بازتاب این تحریم‏ها را متأسفانه در جامعه‏ی ایران خواهیم دید.

ایالات متحده و همین‏طور اتحادیه‏ی اروپا در توضیح اتخاذ چنین ابتکارات یک‏جانبه‏ای می‏گویند که هدف عمده‏ی ‏آن‏ها این است که واحدهای مربوط به برنامه‏های هسته‏ای و موشکی ایران یا این که گروه‏ها و نهادهایی مانند سپاه پاسداران که هدف اصلی این‏گونه تحریم‏ها هستند مورد آسیب قرار بگیرند.

ولی خواه‏ناخواه وضعیت اقتصادی ایران هم از آن‏چه هست بدتر خواهد شد، دامنه‏ی تنش در روابط بین‏المللی ایران بیشتر می‏شود، کشورهایی که به روابط اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ادامه می‏دهند، طبعاً هزینه‏ی بیشتری را از دولت ایران مطالبه می‏کنند، حمل و نقل دریایی برای ایران و هم‏چنین دسترسی به نظام بانکی بین‏المللی دشوار می‏شود. در نتیجه، مجموعه‏ی این عوامل هم بر بازیگران عرصه‏ی اقتصاد ایران تأثیر منفی دارد و هم طبعاً بر جامعه‏ی ایران.

آقای محمود احمدی‏نژاد این تحریم‏ها را مضحک خوانده‏اند. به نظر شما، با توجه به آن‏چه برشمردید، جنبه‏ی مضحکی در این قضیه می‏توان دید؟

تحلیل حرف‏های آقای احمدی‏نژاد کار بسیار سختی است. ولی در ورای مسئله‏ای که ایشان مطرح کرده‏اند، هیچ کشوری روابط‏اش را با جامعه‏ی بین‏المللی و به‏خصوص قدرت‏های بزرگ مضحک تلقی نمی‏کند. ما در جهانی به‏سر می‏بریم که اصل روابط متقابل بر کشورها و وضعیت سیاسی و اقتصادی‏شان بسیار سنگینی می‏کند.

هیچ مرد مسئولی حق ندارد با مسائل با چنین ادبیاتی روبرو شود. این‏ ادبیات دیپلماتیک نیست، این ادبیات سیاسی نیست و در نتیجه هم باعث می‏شود که دنیا جمهوری اسلامی ایران را به‏هیچ‏وجه جدی نگیرد و رهبران‏اش را رهبرانی تلقی کند که با ادبیات دیپلماتیک بین‏المللی آشنا نیستند و هم موجب می‏شود وضعیت از آن‏چه که هست، بدتر شود و فشارهای بین‏المللی علیه ایران شدت بگیرد.

مصاحبه‌گر: کیواندخت قهاری

مدودف و اوباما برنامه هسته ای ایران را بررسی کردند

خبرگزاری «ریا نووستی» : "ناتالیا تیماکووا" دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران اطلاع داد که "دمیتری مدودف" رییس جمهور روسیه و "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا در جریان مذاکرات خصوصی در کاخ سفید آمریکا مسائل مهم بین المللی را بررسی کردند.




وی تاکید کرد: "مدودف و اوباما برنامه هسته ای ایران و اوضاع پیرامون کره شمالی را بررسی کردند. رییس جمهور روسیه پیشنهاد کرد که مسئله حل مناقشه خاور نزدیک به طور مشروح تری بررسی شود. مسئله قرقیزستان نیز به طور جداگانه ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت".

پروانه اسانلو: کسی صدای ما را نمی شنود

خبرگزاری هرانا - روز گذشته خبری مبنی بر یورش ماموران امنیتی به زویا صمدی، عروس خانواده ی اسانلو و ضرب و شتم وی در برخی رسانه های جمعی منتشر شد. بر همین اساس گزارشگر هرانا با توجه به حساسیت افکار عمومی و اهمیت موضوع با پروانه اسانلو، همسر منصور اسانلو فعال کارگری دربند به گفتگو نشسته است.




خانم اسانلو که از فشارهای نهادهای امنیتی به خانواده ی اسانلو به ستوه آمده است می گوید کسی صدای ما را نمی شنود که به دادمان برسد.



پروانه اسانلو از تهدیدهای گاه و بیگاه عروس خانواده شان می گوید و اینکه آن ها باید متعهد شوند تا منصور اسانلو در صورت آزادی منفعل باشد...



متن این گفتگو را در زیر می خوانید:



هرانا : خانم اسانلو، خبری که مبنی بر حمله به عروس خانواده ی شما منتشر شده است، صحت دارد؟



متاسفانه بله.



هرانا : آیا چنین برخوردهایی موارد مشابه نیز در گذشته داشته است؟



عروس من تا به حال تنها یکبار آقای اسانلو را آن هم در شب نامزدی اش دیده است اما از روزی که با ما وصلت کرده است جدا از مزاحمت های تلفنی بسیار و تهدیدهای گاه و بی گاه وی، چندین ماه پیش یکبار حتی به روی وی در خیابان "کلت" کشیدند!!



ما در این رابطه به دادگاه شکایت کردیم اما خب رسیدگی ای به این موضوع نشد.



هرانا : جزئیات این حادثه را به طور دقیق برای ما شرح می دهید؟



بله، عروس من مهندس است و شاغل. به دلیل مزاحمت هایی که برای وی ایجاد می شود وی همیشه یا به وسیله ی آژانس مجبور به تردد است آن هم با توجه به هزینه ی سرسام آور آن، یا ما خودمان او را به مقصد می رسانیم. اما روز چهارشنبه(دوم تیرماه)، بر حسب اتفاق وی برای رفتن به محل کارش از وسایل نقلیه ی عمومی و مترو استفاده کرد.



عروس جوان من هنگامی که در ایستگاه "طرشت" در حال پیاده شدن از قطار به منظور جابه جایی مسافرین بود، توسط چند تن از مامورین مورد حمله قرار گرفت. آن ها موهای وی را از پشت سر کشیده و او را روی زمین می کشانند. عروس من هم با توجه به اینکه به منظور ایشان پی می برد، در حالی که خود را عروس اسانلو می نامید شروع به فریاد زدن و درخواست کمک از مردم می نماید. آن ها با توجه به شناختی که نسبت به آقای اسانلو دارند بهت زده به این صحنه نگاه می کنند و پیش از هر واکنشی ماموران با چشم بند و دهان بند وی را به مکانی نامعلوم منتقل می کنند.



در آنجا با تکیه دادن وی به دیواری شروع به ضرب و شتم اش می کنند...



هرانا : آثار این ضرب و شتم مشهود است؟



بله کاملا؛ دندان هایش ارتودنسی بودند و به همین دلیل در حین ضرب و شتم لثه و دندان هایش به شدت آسیب دیده. همان چهارشنبه نیز پس از رسیدن به خانه حالت تهوع داشتند و حتی چند مرتبه استفراغ کرد. دیشب هم دچار خون ریزی بینی شد و ما مجبور هستیم با توجه به این حالات وی را به پزشک نشان دهیم و آزمایش ام آر آی بگیریم.



هرانا : دلیل چنین برخورد غیرانسانی و غیرقانونی چه می تواند باشد؟



ماموران پس از ربودن وی، برگه ی تعهدی جلوی وی گذاشته بودند مبنی بر اینکه در صورت آزادی اسانلو، شما باید تضمین کنید که وی فعالیتی انجام ندهد و اینکه پس از آزادی وی به همراه خانواده اش از کشور خارج شود!



من نمی فهمم این اقدامات چه معنایی دارد؛ اینکه ما از کشور برویم و نرویم که به کسی مربوط نمی شود...



هرانا : این اتفاق را چطور ارزیابی می کنید؟



راستش من در برابر خانواده ی عروسم واقعا باید جوابگو باشم. این ها با آبروی خانواده ی ما بازی می کنند. عروس منصور اسانلو چرا باید تاوان فعالیت های پدر شوهرش را پس دهد؟ آن هم عروسی که تنها یکبار اسانلو را دیده. او خودش سه سال است که در زندان است و تاوان فعالیت هایش را می پردازد. یعنی پای همه چیزش ایستاده. چرا دست از سر خانواده اش برنمی دارند.



هرانا : وضعیت آقای منصور اسانلو اکنون در زندان به چه ترتیب است؟



وضعیت آقای اسانلو مثل همیشه نامساعد است. وی را به تازگی به اندرزگاه 3 زندان رجایی شهر که برخی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات نیز در آنجا نگهداری می شوند منتقل کردند.



از لحاظ جسمی نیز کمامان با درد کمر و چشم مواجه است و البته ناراحتی قلبی وی که کمامان پابرجاست. پزشک قانونی در رابطه با ناراحتی قلبی وی تا به حال سه بار گواهی صادر کرده و ماندن وی در زندان با آن فضای بد را ممنوع اعلام کرده اما متاسفانه مسئولان هیچ توجهی نمی کنند...



هرانا : در پایان صحبت دیگری اگر هست بفرمائید.



حرف که زیاد هست اما شنونده ای در کار نیست. اما من می خواهم بدانم در کجای دنیا یک فرد بی گناه و خانواده ی یک زندانی را این طور مورد آزار و اذیت قرار می دهند؟

حملات معاونت اطلاعات سپاه به دراویش گنابادی در کرج

میزان:نیروهای لباس شخصی که خود را از پرسنل معاونت اطلاعات سپاه معرفی می نمودند روز گذشته اقدام به بازرسی حسینیه دراویش کرج و همچنین احضار شش تن از دروایش به معاونت اطلاعات سپاه کرج نمودند.


در ساعات پایانی روز چهارشنبه حدود 20 نفر از نیروهای لباس شخصی مجهز به بی سیم و ... که خود را ماموران معاونت اطلاعات سپاه معرفی می کردند بدون مجوز قضایی وارد حسینیه دراویش گنانبادی در کرج و منزل برخی دراویش شده و انجا را مورد بازرسی و تفتیش قرار دادند.

این افراد علت حضور خود در حسینیه دراویش را تحقیق و بازجویی پیرامون ضرب و شتم یکی از مأمورین خود در شهرستان کرج و شناسایی ضارب اعلام نمودند .

همچنین شش درویش گنابادی به اسامی سعید کریمایی، پوریابراتی، محمد ساکی، کمیل رحیم زاده، احسان دشتی وسعید دشتی ،شب گذشته از سوی بخش اطلاعات سپاه پاسداران شهرکرج به صورت غیرقانونی احضار شدند .

احضاریه این افراد بر روی سربرگ نیروی مقاومت بسیج و از سوی مقامی فاقد هویت و بدون رعایت تشریفات دادرسی تنظیم گردیده و برای روز یکشنبه 6 تیرماه ، به معاونت اطلاعات سپاه احضار شدند .

بنابرگزارشهای پایگاه خبری مجذوبان وابسته به دراویش گنابادی ؛ بدون مجوز مقام قضایی منازل شخصی دو تن از دراویش به نامهای رحیم زاده و دشتی نیز مورد تفتیش و بازرسی مأمورین قرار گرفته است .

بنابراین گزارش ؛ مأمورین پس از بازجویی و استنطاق چند تن از حاضرین در حسینیه ، تهدید نموده اند در صورت عدم شناسایی و معرفی ضاربین ، نسبت به برخورد با دراویش اقدام خواهند کرد .

همچنین براساس این گزارش ؛ دراویش در نامه ای خطاب به دادستان نظامی شهرستان کرج ، نسبت به تحركات گروهي آشوب طلب و مغرض كه با سوء استفاده از عناوين برخي مراكز نظامي ، قصد بلوا ، جوسازي و درگیری با دراويش را دارند و اهداف و مقاصد شومی را دنبال می کنند ، اعتراض كردند . دراويش در اين شكايت نامه ، به برخي رفتارهاي ناشايست و ضد انساني اين گروه اشاره و مي نويسند : این جماعت هر از چندی با اجتماع مقابل حسينيه دراويش و سردادن شعار و اهانت به بزرگان اين سلسله ، قصد حمله به اين مكان عبادي را دارند كه خوشبختانه تاكنون با درايت و خويشتنداري دراويش ، از هرگونه درگيري و مقابله به مثل ممانعت به عمل آمده است . حتی در زمان برگزاري مجالس درويشي نيز سوار بر موتورسیکلت با حضوردر مقابل حسينيه و تردد دركوچه هاي اطراف با ايجاد سروصداهاي مهيب و آزار دهنده ، علاوه بر اخلال در آسايش اهالي ، با فحاشي و بعضاً هتك نوامیس عابرین ، دراویش و مردم را تحریک به درگیری می کنند.


خوانندگان


نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 07:55:28 توسط hi

پیک ایران : لینک تبدیل حروف لاتین به فارسی در بالا آمده. با نوشتن هر کلمه وقتی کلید فاصله space بزنيد کلمه لاتين به فارسی تبديل ميشود.



نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 06:59:55 توسط ساسان اول

لطفن کمی به این قیافه ها دقت کنید ، ببینید چقدر به گروه های " پیرهن سیاه های موسولینی در ایتالیای فاشیستی ، شباهت دارند . بی رحمی و شرارت از چشمانشان می بارد . این ها توسط امثال دکتر عباسی معروف و طی دوره های خاص ، شست و شوی مغزی شده اند و مانند قوای جوان گشتاپو تنها منتظر دستور مجتبا خامنه ای ( رئیس لباس شخصی های خونخوار ) هستند . ایران ما توسط یک قوای اشغال گر شبه فاشیستی ، تصرف شده و باید برای مبارزه رهائی بخش به منظور باز پس گیری وطن اشغال شده سازماندهی شود. تمام ذخیره طلای بانک مرکزی که پشتوانه پولی ایران است و طی هزاران سال اندوخته شده است ، همه را به لبنان انتقال داده اند و در انبار های مخفی حزب اله لبنان نگهداری می شود. سال گذشته تنها جزئی از آن در 2 کامیون ایران حاوی 23 تن طلا و چندین میلیارد دلار پول نقد توسط پلیس مرزی ترکیه کشف و ضبط شد.



نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 06:09:51 توسط مراغه اي

اين دراويش كه بهايى نيستند بلكه مسلمان معتقد هستند و براى على امام اول شيعيان احترام و قداست خاصى قائلند٠اينها چرا اينطور مورد ظلم واقع ميشوند؟شايد به اين خاطر كه مجيز آسيدعلى را نميگويند و اين ديكتاتور را امام! خطاب نميكنند اينطور با آنها رفتار ميشود؟ مثل اينكه اسلام ناب خمينى دجال با اسلام ديگران فرق ميكنه!!! اگر فردا اعلام شد كه آغا! همون امامزمونه زياد تعجب نكنيد!



نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 05:37:03 توسط shomali

سپاهیان موجودات عجیبی هستند، آنها همچون غده های سرطانی به تمامی بدن جامعه حمله ور میشوند. یک روز مراکز این غده های سرطانی را درایران از ریشه نابود خواهیم کرد.



نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 05:25:12 توسط سخایی

کلاهخود موتورسیکلت چماق کیک و ساندیس شعار هر بسیجی

فرمانده نیروی انتظامی: «مبارزه با بدحجابی» از سوی دولت ابلاغ شد

رادیو فردا : در حالی که محمود احمدی‌نژاد گفته بود دولت وی «مطلقاً و از بنیاد» مخالف طرح «مبارزه با بدحجابی» است، فرمانده نیروی انتظامی و نیز جانشین وی بار دیگر تاکید کرده‌اند که طرح موسوم به «حجاب و عفاف» از سوی دولت ابلاغ شده و حتی رئیس دولت ستادی را به همین منظور در وزارت کشور تشکیل داده است.




به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، روز جمعه با اشاره به نقش دولت در طرح «مبارزه با بدحجابی» گفت: «توسعه امر عفاف و حجاب در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام و به دولت ابلاغ شد و در این راستا ستادی از طرف رئیس جمهور در وزارت کشور تشکیل و فعال شد.»



همچنین احمدرضا رادان، جانشین آقای احمدی مقدم، با «بی‌سابقه» ارزیابی کردن حمایت‌های دولت‌های نهم و دهم از نیروی انتظامی از نقش دولت در «مبارزه با بدحجابی» گفته است: «راهکارهای اجرایی حجاب و عفاف توسط دولت ابلاغ شده و قبلا وزارت ارشاد باید پیگیری می‌کرد، بعد از آن تحویل وزارت کشور شد که اجرایی‌تر شود و اطلاع دارم که دغدغه برای اجرای آن وجود دارد.»



تاکید این دو فرمانده عالی‌رتبه نیروی انتظامی بر نقش دولت محمود احمدی‌نژاد در اجرای طرح «مبارزه با بدحجابی» در حالی است که پیشتر رئیس دولت دهم در یک گفت‌وگوی تلویزیونی مدعی شده بود که دولت وی اساساً نقشی در این زمینه ندارد.



وی با سلب مسئولیت از دولت خود در این باره گفته بود: «عده‌ای هر چند ماه می‌خواهند جنجالی در کشور برپا و برخورد کنند که بنده در همین جا به صراحت اعلام می‌کنم که ما مطلقاً و از بنیاد با این موضوع مخالفیم.»



محمود احمدی‌نژاد همچنین افزوده بود: «اینها ربطی به دولت ندارد و دولت واقعاً در این مسائل دخالتی ندارد؛ ما اینها را توهین می‌دانیم که زن و مردی در خیابان راه بروند و کسی بیاید بگوید نسبت شما چیست. هیچ کس حق ندارد در این مورد سؤال کند،... اینها مال دولت نیست و آنها را قبول نداریم و تا آنجایی که بتوانیم برخورد و کنترل می‌کنیم.»



با این حال احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، تصریح کرده است: «مساله حجاب و عفاف از ماموریت‌هایی بود که دولت به تعداد زیادی از سازمان‌ها واگذار کرده و دولت متولی آن است و این گونه نیست که نیروی انتظامی به تنهایی متولی آن باشد.»



اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره «عدم دخالت» دولت وی در چنین طرح‌هایی که معمولاً با شروع فصل گرما در ایران و به‌ویژه در شهرهای بزرگ در دستور کار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد، پیشتر نیز با واکنش تند رسانه‌ها و شخصیت‌های اصول‌گرا روبه‌رو شده بود.

نظرات خوانندگان


نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 08:25:59 توسط مراغه اى

اين شقه شدن و شكاف در بين مراكز قدرت نظام را بايد به فال نيك گرفت زيرا اين پروسه اگر همين گونه ادامه پيدا كند در نهايت به تضيعف نظام منتهي خواهد شد و امر سرنگونى كامل ج٠ا را براى طرف سوم قضيه(ملت ايران) كه تاكنون در محاسبات رژيم جايى نداشته است٠ راحتتر ميكند تا با هزينه كمتر براي هميشه از شر اين دجالان خلاصى يابد٠در حال حاضر رژيم در ضعيفترين موضع در طول حيات ننگين خود قرار گرفته است٠انزواى بين المللى٠نارضايتى شديد درونى و اختلاف و چند دستگى در بين سران نظام از عوامل اين درماندگي ميباشد كه هوشيارى ملت(فريب عوامل پنهاني نظام مثل ميرحسين و كروبي را نخوردن)باعث تسريع سرنگونى خواهد شد٠



نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 07:34:15 توسط mani

اي بربرها بدبختي ذلت و ناتواني از امورات كشور شماهارا وادار ميكنه به جان ملت بيفتيد ٠من هم يه زماني ازخودم راضي نبودم درمنزل بيشر وقتها جرو بحث بود ٠اي بيچارها يك بار خودتان را در ايينه نگاه كنيد حداقل از خودت خجالت بكش٠واي بر شماها چقدر چندش صورت هستيد٠

تابناک : چگونه است گروهی هر وقت بخواهند بدون مجوز خیابان ها را به تسخیر خود در می آورند و تا خواسته خود را غالب نکنند از پا نمی نشینند/ ین فرایند در آینده ای نزدیک چیزی از جمهوریت نظام باقی نميگذارد

سايت تابناک : در حالی که قضاوت درباره درستی یا نادرستی مصوبه مجلس در مورد حمایت از نهادهای آموزشی غیر دولتی، بر عهده کارشناسان حقوقی و به ویژه شورای نگهبان است، اما آنچه در این میان اتفاق افتاد، بدعتی بود که در فشار به دستگاه قانونگذاری کشور اتفاق افتاده است.




به گزارش "تابناک" فارغ از اینکه چه اتفاقی افتاده است، اینکه عده ای خود با استفاده از دستگاه های رسمی تبلیغ دولتی هم چون ارگان رسمی دولت تشخیص می دهند که می توانند با اردوکشی در مقابل مجلس نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان را به تبعیت از امیال خود مجبور نمایند، اتفاق نامبارکی است که ثمرات نامبارک تر آن در آینده مشخص خواهد شد.



بر این اساس، می توان گفت که همه این مشاجرات می توانست در چهارچوبی کارشناسی و البته قانونی انجام پذیرد و اگر اشتباهی رخ داده بود در این چهارچوب، اصلاح می شد، اما عده ای که انگار آنقدر قدرت هم دارند که تا تسخیر روح جمهوریت نظام پیش رفته و با همه امکانات مجلس را مجبور به تبعیت از خود می نمایند، عملی را مرتکب شده اند که مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است.



این در حالی است که افکار عمومی اکنون با یک تردید بزرگ مواجه شده که چگونه همه گروه ها و جمعیت ها برای برگزاری تجمع، به مجوزهای متعدد نیاز دارند، اما گروهی هر وقت بخواهند بدون مجوز خیابان ها را به تسخیر خود در می آورند و اتفاقا تا خواسته خود را غالب نکنند از پا نمی نشینند و هیچ کس هم هماورد آنان نیست. اسامی نمایندگان مخالف خود را همچون خائنین در صدر سایت ها و نشریات خود می آورند و از همه بدتر مجلس را ناچار به اتخاذ تصمیماتی برای رضایت خود می کنند.



همه این آشوب ها در برابر مجلسی است که اتفاقا، مجلسی اصولگراست و به گفته رئیس مجلس، مجلسی است که همین دوستان به آن می بالیدند. مجلسی که بارها به تاییدات مکرر رهبر انقلاب رسیده است. به نظر می رسد که عده ای در مجلس، قصد یکسان سازی سلایق و علایق را دارند و در این مسیر از درگیری فیزیکی با نمایندگان مجلس گرفته تا اردوکشی مقابل مجلس، ابایی هم ندارند.



واضح است که وقتی این عده حرمت خانه قانونگذاری را ارجی نمی نهند، چگونه می توانند نص صریح قانون را حرمت گذارند.



همه این آشوب ها در برابر مجلسی است که اتفاقا، مجلسی اصولگراست و به گفته رئیس مجلس، مجلسی است که همین دوستان به آن می بالیدند. مجلسی که بارها به تاییدات مکرر رهبر انقلاب رسیده است. به نظر می رسد که عده ای در مجلس، قصد یکسان سازی سلایق و علایق را دارند و در این مسیر از درگیری فیزیکی با نمایندگان مجلس گرفته تا اردوکشی مقابل مجلس، ابایی هم ندارند.



واضح است که وقتی این عده حرمت خانه قانونگذاری را ارجی نمی نهند، چگونه می توانند نص صریح قانون را حرمت گذارند.



اگر چه مکررا هشدار داده شده است که تلاش برای یکدست کردن افکار و علایق مردم در دراز مدت آسیب هایی جبران ناپذیر برای نظام و انقلاب به بار خواهد آورد، اما گویا برای عده ای آنچه موضوعیت و محوریت ندارد، انقلاب و نظام است و آنچه برای ایشان اهمیت دارد، تمایلات شخصی، جناحی و گروهی است که اگر غیر از این بود به فرض اتخاذ تصمیمی اشتباه آن را به بهترین وجهی تصحیح و همه امور در روال خویش قرار می گرفت.



موضوع دانشگاه آزاد اکنون از یک بررسی کارشناسی و برخورد آسیب شناسانه تبدیل به موضوعی برای برخی تسویه حساب ها و قدرتنمایی جریانی خاص شده است. جریانی که خود را مصداق بی بدیل قانون می داند و این حق را برای خود قائل است که هر صدای مخالفی را با بلند کردن صدای خود غیر قابل شنیدن کرده و یا اگر لازم شد خفه کند.



در موضوع دانشگاه آزاد دو فرایند در حال طی شدن است نخست فرایندی که در مجاری قانونی شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان عمل می کند و به یقین در پایان نتیجه آن باید توسط همگان پذیرفته شود زیرا مسیری قانونی است. و دیگری فرایندی که از مجاری هوچی گری و فشار همه جانبه و البته غیر قانونی و مبتنی بر نوعی رانت آشکار چه با هدف قرار دادن نهادهای قانونی و شخصیت های حقوقی و چه تهییج افکار عمومی، آن هم با استفاده از امکانات دولتی، تلاش دارد آنچه را خود به صلاح ملت و حکومت می داند پیش ببرد.



آنچه اهمیت دارد فارغ از نتیجه، فرایند هایی است که متاسفانه خارج از چهارچوب قانون در حال نهادینه شدن است و بعید نیست این فرایند در آینده ای نزدیک چیزی از جمهوریت نظام باقی نگذارد.

احمدی نژاد : آنقدر قطعنامه دهید قطعنامه‌دان‌تان پاره شود/ (خطاب به آمریکایی ها) ملت ایران وقتی علم و فرهنگ داشت شما نبودید ، یک مشت دزد و جانی رفتند مردم سرزمینی را کشتند، شما ريشه نداريد

مهر : احمدی نژاد با تاکید بر اینکه سفرش به چین بویژه بعد از صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران لازم بود، به بانیان صدور قطعنامه علیه ایران اشاره کرد و گفت: با این افکار کوتاه و فکرهای پست چماق بلند می‌کنند و ما اطمینان می‌دهیم ملت ایران با یک نگاه چماق‌ها و خودتان منهدم می‌کند.




به گزارش خبرنگار مهر، احمدی نژاد در همایش بزرگ ائمه جماعات و فعالان مساجد در آستانه اعتکاف که پیش از ظهر امروز پنجشنبه در تالار وزارت کشور برگزار شد، در خصوص شرایط امروز جهان اظهار داشت: به فضل الهی جهان در حال عبور از یک نقطه عطف است .



وی افزود: یک دوره طولانی سیاه در تاریخ بشر به پایان می‌رسد و یک دوران نورانی در حال آغاز شدن است.



احمدی نژاد تاکید کرد: باور من این است رژیم ستمگر آمریکا بزرگترین مانع در برابر تحقق اهداف انبیای الهی است. ملت ما چون نگاهش یک نگاه الهی است اعتباری برای آنها قایل نیست اما آنها براساس ظاهر خیلی قوی هستند و 50 سال از همه کشورها جلوتر هستند.



وی ادامه داد : آنها به جای آنکه جنایتکارترین جنایتکاران تاریخ را محکوم کنند به او جایزه صلح نوبل می‌دهند و همه دنیا برای او کف می‌زنند و کسی نمی‌تواند حرف بزند. این خیلی قدرت است، قدرت سیاسی، علمی و نظامی و رسانه‌ای دارند اما به فضل الهی نمی‌توانند از آنها استفاده کنند.



وی افزود: آنها به خصوص علیه ملت ایران دستهایشان بسته است. خیلی آرزو دارند اما نمی‌دانند ما چه چیزی داریم. نمی دانند اگر دست به اسلحه ببرند چه سیلی‌ای به صورت آنها زده خواهد شد. آنها وحشت دارند.



وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنند اینکه قطعنامه علیه ما می‌دهند نشانه قدرت نمایی آنهاست، خیر این نشانه عجز آنها و اقتدار ماست.



احمدی نژاد با اشاره به صدور قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران خطاب به حضار گفت: خاطرتان هست که قبلاً به آنها گفتم آنقدر قطعنامه دهید قطعنامه‌دان‌تان پاره شود، این بیچاره ها سه قطعنامه داده بودند مانده بودند، چه کنند؟ چطور از زیر بار این قطعنامه‌ها بیرون آیند؟ به فضل الهی شیطان آنها را به سمت قطعنامه چهارم برد. اینکه همه با هم جمع شوند و از مقابله با ایران عاجز شوند کجایش نشانه ضعف ماست؟



احمدی نژاد خاطرنشان کرد: یک چیزی به نام قطعنامه درست کردند الان خودشان بیشتر از ما می‌ترسند. نامه می دهند. مصاحبه می‌کنند که قطعنامه را برای تنبیه ندادیم می‌خواهیم گفتگو کنیم، آدم خنده‌اش می گیرد، با این افکار کوتاه و فکرهای پست چماق بلند می‌کنند ما اطمینان می‌دهیم ملت ایران با یک نگاه چماق‌ها و خودتان منهدم می‌کنند.



وی با بیان اینکه مصاحبه می کنند که ملت ایران منزوی شده است، ادامه داد: در چین که بودیم خبرنگاران مدام سئوال می‌کردند، من به آنها گفتم " از شما می‌پرسم، بروید از مردم در همین خیابان‌های شانگهای نظرشان را درباره آمریکا بپرسید"، که همه خبرنگاران زدند زیر خنده.



وی ادامه داد : ما امسال به چین رفتیم نمایشگاهی برپا بود ، لازم بود ما برویم به خصوص پس از قطعنامه باید می‌رفتیم.



احمدی نژاد خطاب به آمریکایی‌ها گفت: ملت ایران وقتی علم و فرهنگ داشت شما نبودید ، یک مشت دزد و جانی رفتند مردم سرزمینی را کشتند و آنجا را اشغال کردید و دولت تشکیل دادید، شما ریشه ندارید آیا شما در اخلاق و انسانیت ریشه دارید؟ آیا ما منزوی هستیم؟ ملت ایران شما را به انزوا می‌کشاند و به زباله‌دان می‌اندازد.



وی ادامه داد: خبرنگاری در چین از من پرسید شما چرا با وجود صدور قطعنامه خندان هستید؟ به آن خبرنگار گفتم چرا خوشحال نباشم دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که ما می‌خواهیم ، ما برای استقرار عدالت در جهان برنامه و طراحی داریم مثلاً یک مورد آن است که می گوییم مردم، شورای امنیت سازمان ملل که محور ظلم و استکبار است ناعادلانه است و باید عوض شود ما می‌خواهیم این اتفاق بیافتد و آنها این حرف ما را مستند می‌کنند و اسنادش را روی میز می‌گذارند. بنابراین خوشحالم که آنها در نقشه ما بازی می‌کنند چرا باید ناراحت باشیم؟



احمدی نژاد خاطرنشان کرد: ‌آدمهای کوچک 70 سال پیش کاری می کردند فکر می‌کردند اثر دارد الان هم گمان می‌کنند اثر دارد قطعنامه دادند گفتند مذاکره کنید گفتگو می‌کنیم بسیار خوب طوری گفتگو می‌کنیم که پشیمان شوید که دیگر از این غلط‌ها نکنید .



وی در ادامه سخنان خود از ارایه شرایط گفتگو در هفته آینده خبر داد و گفت: به لطف خدا اینها در حال فروپاشی هستند.



احمدی نژاد خطاب به حاضران در جلسه گفت: ایران را با شش سال پیش مقایسه کنید چقدر احساس خودباوری، عزت، اعتماد به نفس، پاکی، عدالت، شجاعت و ضدیت با استکبار وجود دارد. باید خودمان را آماده کنیم. نگاه ما باید نگاه جهانی باشد ما مدعی هستیم امروز باید پرچم لا اله الی الله و محمد رسو‌ل‌الله، پرچم امامت و ولایت را در دنیا بلند کنیم.



وی افزود:‌ تنها ماموریت جمهوری اسلامی در عرصه جهان ایستادگی در مقابل استکبار جهانی و انتشار ولایت است و به فضل الهی پیروزی نزدیک است.
نظرات خوانندگان


نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 08:18:17 توسط علی

احمدی نژاد : آنقدر قطعنامه دهید قطعنامه‌دان‌تان پاره شود/ (خطاب به آمریکایی ها) ملت ایران وقتی علم و فرهنگ داشت شما نبودید ، ...........................خیلی جالبه که این مرتیکه در مورد علم و فرهنگ ایران از فعل ماضی ( گذشته) استفاده کرده .. ( ملت ایران وقتی علم و فرهنگ داشت ...داشت ) افسوس که حالا علم و فرهنگ اسلامی زمان حال ایران در طرز صحبت کردن رئیس مملکت به خوبی مشاهده میشود لغات چاله میدونی زمان قدیم.. مکالمات پاچه پاره های دروازه قزوین 35 سال پیش ...و گاه گاهی هم برا اینکه از غافله عقب نمونه تکیه کلامهای کلاه مخملی ها ی لاله زار سابق .. خیلیه در سخنرانیهاش هنوز از کلماتی مانند ماتحت .. یا به فلانم ... بقول پیک ایران کلمات رکیک استفاده نکرده .....وگر نه به خوانندگان پیک ایران هم اجازه از تکرار گفته های رئیس جمهور منتخب ( بقول خامنه ای تازگی شد چهل میلیونی ) استفاده کنند .. ظاهرا حتما پیش خواهد آمد ....شرممان باد با این نظامی که بر ما حاکم است .........



نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 08:12:57 توسط علی از یه جای دنج تو اروپا

دقیقا همینطوره که میگه. ملت ایران فرهنگ و علم و هنر داشتند که یه مشت جانی, سرزمینشان را به اسم خدای قاتلشان غصب کردند. و البته به لطف یزدان در حال فروپاشی هستند. روزیکه گردن ولی وقیح را بر سر دار دیدیم من یکی که بزرگترین مهمانی را به مدت هفت روز خواهم داد که فقط درش شراب شیراز سرو بشه و همه برای پاک شدن این لکه ننگ تاریخ ایران شادی کنیم.



نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 08:00:22 توسط maryam

اين مردك پاك ديوانه هست راستي غرامت جنگ جهاني كه قراربود بگيره چي شد٠٠٠بابا اين قدر حرف مفت و چرت و پرت نگو همه ميدودنن چقدر دروغگويي٠

بی خبری از وضعیت دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران

خبرگزاری هرانا – علی اکبر باغانی دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران پس از گذشت دو هفته همچنان ممنوع الملاقات است.




بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، علی اکبر باغانی دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران که از تاریخ 8 اردی بهشت ماه سالجاری در بازداشت وزارت اطلاعات بسر می برد در طی دو هفته گذشته ممنوع الملاقات بوده است. پیگیری های خانواده باغانی برای ملاقات با معلم بازنشسته و فعال صنفی علی رغم صدور برگه ملاقات از سوی دادستانی تهران به جایی نرسیده است، روز گذشته نیز با وجود صدور برگه ملاقات ماموران وزارت اطلاعات اجازه دیدار وی با خانواده اش را ندادند.



خانواده وی نسبت به سلامت جسمی او به شدت نگران هستند نامبرده از بیماری پروستات در رنج است و می بایست تحت نظر پزشک باشد.

معاون مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی اصفهان:هر ترم، 8 دانشجوی دانشگاه خودکشی می‌کنند

ايسنا : معاون مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه هر ترم حدود 8 نفر از دانشجویان این دانشگاه اقدام به خودکشی می کنند، گفت: با اقدامات به موقع، از خودکشی منجر به فوت جلوگیری کرده‌ایم.




مهرداد دشتی درگفتگو با ایسنا، با اشاره به افزایش مصرف سیگار در دوران امتحانات اظهاركرد: دانشجویان در این دوران به مصرف موادی همچون ریتالین، شیشه و تریاک روی می آورند.



وی با اشاره به تاثیر فوق العاده این مواد در ابعاد فکری، عاطفی و جنسی مصرف کننده، افزود: یادگیری مهارت‌های زندگی و مشاوره تحصیلی در طول ترم مهم ترین راهکار برای جلوگیری از مصرف مواد در دانشگاه است.



دشتی مهمترین معضل این مرکز با افکار خودکشی دانشجویان این دانشگاه را، ضعف دانشجویان از نظر مهارت های فردی، مدیریت استرس، مدیریت زمان، مهارت حل مساله و خودشناسی دانست.



معاون مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی اصفهان در دسترس بودن مواد مخدر را عامل دیگر مصرف مواد توسط دانشجویان دانست و گفت: فرد مصرف کننده در دانشگاه نباید احساس امنیت کند.



وی در ادامه رابطه گرم و صمیمی اساتید و دانشجویان در دانشگاه را بزرگترین سرمایه در زمینه‌های روحی و روانی و عامل ایجاد حس غلبه بر ضعف دانشجویان دانست.



دشتی با اشاره به دیگر مشکلات دانشجویان در دوران امتحانات، راهکار مقابله با ناهنجاری‌ها در دانشگاه‌ها را ایجاد رابطه موثر، و یادگیری ضرورت زندگی اجتماعی در برخورد با طبقه‌ها و اقشار مختلف جامعه دانست

گاردين : گناه تحريم های تنبيهی ايران با خامنه ای است

صدای آمريکا : گاردين زيرعنوان «تحريم ها تقصير ايران است» می نويسد قصور آيت الله خامنه ای در ارائه تضمين های لازم در مورد مقاصد اتمی اش، برای جامعه بين المللی چاره ای جز چنین اقدام باقی نگذاشته است.




بعضی تحليل گران تلاش های بين المللی تحت رهبری آمريکا، و اکنون اتحاديه اروپا را، در مورد وضع تحريم های تنبيهی عليه ايران، به فاصله ای کوتاه پس از اعلام توافق ايران، ترکيه و برزيل، به عنوان عاملی در از دست رفتن فرصت تماس و گفتگو با ايران می بينند.



اما اگر به رفتار و حرکات ايران نگاه کنيم در حقيقت اين کادر رهبری ايران است که فرصت تماس و گفتگو با آمريکا را از دست داده است. باراک اوباما پس از آنکه عهده دار مقام رياست جمهوری آمريکا شد سعی کرد با آيت الله علی خامنه ای رهبر ارشد در ايران تماس برقرار کند، و در پيام خصوصی اش درماه مه ۲۰۰۹ همکاری ميان آمريکا و ايران در منطقه، و مناسباتی دوجانبه را خواستار شد.



به علاوه اوباما در اکتبر گذشته معامله ای را به دولت ايران پيشنهاد کرد که براساس آن ايران می بايست نزدیک به ۷۵ درصد اورانيوم غنی شده خود با غلظت پائين را برای تبديل به سوخت اتمی به خارج بفرستد. اوباما برای عملی ساختن اين معامله حاضر بود سه قطعنامه قبلی سازمان ملل متحد را که از ايران می خواست غنی سازی اورانيوم را متوقف کند ناديده بگيرد. خامنه ای نه تنها اين پيشنهاد را رد کرد بلکه به دانشمندان ايرانی دستور داد درجه غنی سازی را بالا ببرند و به سطح ۲۰ درصد برسانند. اين دستور، توانائی ايران را درغنی سازی اورانيوم به سطحی می رساند که می تواند برای ساختن بمب اتمی نيزاز آن استفاده شود.



تحريم های جديد به معنای آن نيست که اوباما گفتگو را رد می کند. دولت او در موارد بيشمار گفته است مايل به تعامل با ايران است و در اين زمينه در مقابل صدای قدرتمند جمهوری خواهان در کنگره ايستادگی به خرج داده است. اين يکی از دلايل حمايت اعضای دائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد از اوباماست. آنها وی را عوض کننده هشت سال حملات لفظی موسوم به محور شرارت می بينند و مايلند از او حمايت کنند.



آنچه اوباما و شورای امنيت حامی او می خواهند اين است که ايران با فرستادن اورانيوم غنی شده با غلظت پائين به حد کافی به خارج نتواند در ايامی که با غرب مذاکره می کند بمب اتمی بسازد. اگر معامله ترکيه - برزيل می توانست رسيدن به اين هدف را عملی کند به احتمال قوی پذيرفته شدنی بود، به خصوص برای اوباما. با توجه به نزديک شدن فصل مبارزات انتخابات ميان دوره ای و ادامه مشکلات اقتصادی در آمريکا، ترکيه و برزيل می توانستند يک دردسر را برای رئيس جمهوری آمريکا کم کنند. همين نظريه را می توان در مورد ديگر اعضای شورای امنيت و بخصوص در مورد چين و روسيه مطرح ساخت که می خواهند مسئله ايران در اولين فرصت ممکن حل و فصل شود تا آنها بتوانند به معاملات پرسود، و فروش محصولات و سرويس های خود به ايران ادامه دهند.



رهبران جمهوری اسلامی ایران، به خصوص رهبر ارشد آن، استادان برچسب زدن و وارونه جلوه دادن حقایق اند. آنها در ايران انتخابات برگزار می کنند و می خواهند به جامعه بين المللی بقبولانند که آزاد و واقعی است. آنها سعی می کنند نشان بدهند حاضر به مصالحه اند تا از اين طريق از تحريم ها در بروند. اگر به دقت نگاه کنيم می بينيم که در عمل اين تلاشی برای استتار فعاليت های مرتب با ساختن بمب اتمی، ضمن برخوردار شدن از محافظت بين المللی است. آنها نتوانسته اند مردم ايران را گول بزنند و آنگونه که شاهد حمايتی قريب به اتفاق از اوباما هستيم در گول زدن جامعه بين المللی نيز با شکست مواجه اند.

صف آرايى «قزاق‌هاى» خامنه‌اى در برابر مجلس انتصابى

راديو فردا، مجید محمدی (جامعه‌شناس) :تنها در كمتر از ۲۴ ساعت پس از تهديد مجلس توسط «قزاق‌هاى» خامنه‌اى و احمدى نژاد، مجلس شوراى اسلامى كه همه‌ى اعضاى آن از صافى تنگ شوراى نگهبان گذشته و به ولى فقيه وفا دارند در يك چرخش ۱۸۰ درجه‌اى راى خود را پس گرفت و به خواست اقتدارگرايان نظامى گرا تن در داد.




نمايندگان مجلس انتصابى در جلسه علنى دوم تير ۱۳۸۹، با ۱۱۶ راى موافق، ۵۶ راى مخالف و ۱۱ راى ممتنع به يك فوريت طرح معتبر بودن مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى در خصوص دانشگاه آزاد اسلامى راى دادند.



اين طرح كه به امضاى ۸۱ نفر از نمايندگان رسيده بود متضمن ماده واحده اى بود با قيد يك فوريت. (الف، ۲ تير ا۳۸۹) نمايندگان مجلس در تاريخ ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ برخلاف مصوبه‌ى شوراى عالى انقلاب فرهنگى درباره دانشگاه آزاد (تغيير تركيب هيئت امنا، مشخص كردن اعضاى جديد و دوره اى كردن رياست دانشگاه) كليات طرح وقف اموال اين دانشگاه را با ۱۳۴ راى موافق و ۷۲ راى مخالف تصويب كرده بودند. اين كشمكش‌ها حكايت از چه تحولاتى در ساختار حقيقى و حقوقى نظام جمهورى اسلامى دارند؟



افزايش شكاف ميان اقتدارگرايان سنت گرا و دستگاه رهبرى



در تحولات مابعد انتخابات، اقتدارگرايان سنتگرا (بخش عمده‌ى اعضاى جامعه‌ى روحانيت مبارز تهران، جامعه‌ى وعاظ تهران، و اكثر روحانيون با سابقه‌ و سنتگراى قم و ديگر علماى با سابقه‌ى شهرستان‌ها) سكوت پيشه كردند چون نمى خواستند همه‌ى تخم مرغ‌هاى خود را در سبد احمدى نژاد قرار دهند و در سركوب‌هاى حكومت در سطح خيابان‌ها شريك شوند. دستگاه رهبرى از اين مواضع رضايتى نداشته و با علائمى بر آنها فشار وارد آورده تا صراحتا به مداحى خامنه‌اى و نفى جنبش اعتراضى بپردازند.



دستگاه رهبرى، على رغم تكيه به اين روحانيون در اوايل دهه‌ى هفتاد شمسى براى تحكيم قدرت، با تكيه بر سپاه و قواى قهريه ديگر احساس نياز چندانى به اين بخش از اقتارگرايان نمى كند. از اين جهت ماجراى دانشگاه آزاد را مى توان نوعى انعكاس شكاف بيشتر اقتدارگرايان نظامى گرا و اقتدارگرايان سنت گرا تلقى كرد كه خامنه اى كاملا در سمت نظامى گرايان ايستاده است.



او حتى در ميان اقتدارگرايان قادر به ايجاد نوعى توازن قوا نيست. از اين جهت خواسته‌ى اصلاح طلبان در دو دهه‌ى گذشته از وى براى رعايت انصاف ميان باورمندان به ولايت فقيه دور از انتظار به نظر مى رسيد.



مجلس و دستگاه قضايى ذوب در ولايت نيستند



هم اقدام قوه‌ى قضاييه مبنى بر صدور دستور موقت داير بر توقف اجراى همه مواد مندرج در اساسنامه مصوب جلسات ۵۹۷،۶۵۱،۶۵۴،۶۵۶،۶۶۰ شوراى عالى انقلاب فرهنگى كه در تاريخ ۲۹/۳/۸۹ مورد تاييد رئيس كل دادگاه هاى عمومى وانقلاب تهران قرار گرفت (و بعدا با درخواست دادستان كل كشور مبنى بر اعمال ماده ۱۸ اصلاحى تشكيل دادگاه هاى عمومى و انقلاب در خصوص دستور موقت شعبه ۲۹ دادگاه عمومى (حقوقى) در خصوص پرونده دانشگاه آزاد اسلامى جلوى آن گرفته شد) و هم مصوبه‌ى اول مجلس با علم به مخالفت خامنه اى با وقف دانشگاه آزاد و ماندن آن در تحت كنترل هيئت موسس (عمدتا منتقدان امروز خامنه‌اى) انجام گرفت.



هم قاضى شعبه‌ى ۲۹ دادگاه عمومى و هم ۱۳۴ نماينده‌ى مجلس كه به وقف دانشگاه راى دادند از نظرات خامنه اى مبنى بر قانون بودن مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى وقوف داشتند. خامنه‌اى در در ديدار اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى در تاريخ ۲۰/۹/۷۵ درباره لازم الاجرا بودن مصوبات شورا مى گويد: «به صورتى نباشد كه اين جا يك عده از افراد متفكر، صاحب منزلت فرهنگى و فكرى و اجتماعى و غيره بنشينند و چيزى را تصميم گيرى بكنند، بعد ناگهان مثلاً‌ مجلس در حاشيه يك مصوبه،‌ همه‏ آنها را نقض كند و بى نتيجه شود.»



او در ديدار اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى در تاريخ ۲۳/۰۹/۷۸ نيز مى گويد: «به نظر من اين جا هيچ شبهه‌ قانونى ندارد؛ من دارم قاطع مى‌گويم. بنده، بى‌اطلاع از قانون اساسى نيستم، اين جا برابر قانون است؛ چون امام اين را تأكيد و تصويب كرده و آنچه را كه امام و رهبرى تصويب بكند و قرار بدهد، طبق قانون اساسى، مُرّ قانون است و هيچ مشكلى ندارد.»



خنثى كردن راى دادگاه در قوه‌ى قضاييه‌ى ايران به چند خط دست نوشته‌ى منصوبِ منصوب خامنه اى (دادستان كل كشور، منصوب رئيس قوه) در اين قوه نياز داشت اما تغيير راى مجلس نيازمند لشكر كشى بود. خامنه‌اى دعوا بر سر دانشگاه آزاد را نه با وتوى شوراى نگهبان يا حكم حكومتى بلكه با فرستادن قزاق‌هايش به روبروى مجلس به نفع احمدى نژاد حل كرد. تحولات پس از انتخابات وى را عجول و كم طاقت كرده است.



تشديد فرسايش لايه‌هاى درونى نظام



اقتدارگرايان سنت گرا كه از پيشروى همه جانبه‌ى اقتدارگرايان نظامى گرا با چراغ سبز ولى فقيه نگران شده بودند مى خواستند سنگر دانشگاه آزاد با ميليون‌ها دانشجو و ۲۵۰ هزار ميليارد تومان سرمايه را براى رقابت‌هاى بعدى سياسى حفظ كنند.



سنت گرايان در يك سال اخير نشان داده‌اند كه اگر از اقتدارگرايى نگران نيستند (خود در آن مشاركت و سهم دارند) اما از تماميت طلبى و تمركز همه‌ى قدرت در دست يك گروه نظامى نگرانند.



مقاومت اوليه‌ى آنان نشان داد كه اقتدارگرايان سنتگرا نه به تداوم قدرت قاهره‌ى خامنه‌اى و پناه گرفتن زير چتر وى اعتماد دارند و نه به مشاركت در قدرت در صورت تحكيم قدرت متزلزل نظامى گرايان.



از سوى ديگر، برخورد شديد بسيجيان با مجلس و رئيس آن (لشكر كشى مقابل آن) بيانگر اين موضوع است كه بيت خامنه‌اى و دولت و نظاميان همراه با آنان از گسترش شكاف درون حكومت بسيار نگران هستند و در اين قلمرو نيز چاره‌اى بجز ارعاب و تهديد مجلس به بسته شدن به توپ نداشته‌اند.



ماجراى دانشگاه آزاد از اين جهت بخشى نه تنها چشمه اى از رقابت سياسى ميان جناح ها بلكه گوشه‌اى از تلاش حكومت براى جلوگيرى از شكاف بيشتر در درون حكومت و ريزش بيشتر نيروهاى ظاهرا همراه با آن است.



نظام سياسى تازه از يك زايمان بزرگ (وضع حمل اصلاح طلبان) در سال ۱۳۸۸ فارغ شده است و زايمانى ديگر (سنت گرايان) آن را به سرعت از پا خواهد انداخت.



بحران ساختارى حقوقى



بنا به اصل ۷۱ قانون اساسى جمهورى اسلامى «مجلس شوراى اسلامى در عموم مسايل در حدود مقرر در قانون اساسى مى‌تواند قانون وضع كند.» اما نهادهاى بى شمار ديگرى در جمهورى اسلامى به وضع قانون مى پردازند.



شوراى نگهبان، مجمع تشخيص مصلحت، شوراى عالى انقلاب فرهنگى، شوراى عالى امنيت ملى و بسيارى از دستگاه هاى دولتى و حكومتى بر اساس وزن سياسى و اعضاى قدرتمند خود در برابر مجلس به قانونگذارى اقدام مى كنند.



هرگاه اين قانونگذارى موازى با منافع متقابل و گرايش هاى ايدئولوژيك و جناحى متفاوت همراه شود به بحران سياسى منجر مى شود. در شرايط عادى از مجلس قانونگذارى يك كشور انتظار نمى رود كه مصوبه‌ى خود را سه روز بعد با لشكر كشى گروه كوچكى از شبه نظاميان و استناد به مصوبه‌ى جمعى كوچك از منصوبان ولى فقيه در شوراى عالى انقلاب فرهنگى ۱۸۰ درجه تغيير دهد.



اين تغيير حكايت از مشكلات ساختارى در بنيان حقوقى نظام مبتنى بر ولايت فقيه و اختيارات بى حد و حصر آن دارد.



فضاى آشفته‌ى قانون گزارى در كشور



طرح تصويب شده در مجلس پس از تهديد و ارعاب از حيث قانون گزارى يك مورد ديگر از ابداعات رژيم جمهورى اسلامى است كه البته در تاريخ اين مجلس بى سابقه نيست.



نمايندگان مجلس در اين مصوبه براى يك مورد خاص يعنى معتبر بودن مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى در خصوص دانشگاه آزاد اسلامى قانون وضع كرده‌اند. سوالات بسيارى در اين مورد از سوى حقوقدانان و جامعه شناسان حقوق قابل طرح است: آيا مجلس مى تواند اختيار قانونگذارى خود را به نهادى ديگر واگذار كند؟ آيا از اين پس شوراى عالى انقلاب فرهنگى تنها در مورد دانشگاه آزاد مى تواند قانون وضع كند يا در حوزه هاى ديگر نيز چنين اختيارى دارد؟ اگر تضادى ميان قوانين مجلس و مصوبات شوراى عالى انقلاب فرهنگى پيش بيايد داور كيست و سازوكار حل اختلاف كدام است؟ اصولا كدام هنجارها بر فرايند قانون گزارى در كشور حاكم هستند؟



على تنها تر از گذشته خواهد شد



تسخير دانشگاه آزاد توسط دولت احمدى نژاد و نظاميان همراه او پايان نزاع ميان دو بخش اقتدارگراى درون حكومت نيست. اين دو بخش كه در سركوب اصلاح طلبان درون حكومت با يكديگر اختلافى نداشتند بعد از اين باز هم بر سر غنائم با يكديگر به نزاع خواهند پرداخت. طبعا آنها كه هزينه‌ى بدنامى سركوب را مى پردازند انتظار كسب منافع بيشترى دارند.



اگر دستگاه رهبرى نتواند اين رقابت بر سر منافع و قدرت سياسى را در ميان قشر حاكم مديريت كند تركش هاى جنگ دامن خود خامنه‌اى را نيز خواهد گرفت.



تنها ابزار رهبرى نيروى شبه نظامى و سازماندهى شده‌ى آن است اما كسانى كه سه دهه در اقتصاد و سياست كشور دستى داشته‌اند نيز بدون قدرت نيستند و حداقل در مواقع بحرانى دستگاه رهبرى را تنها خواهند گذارد. رسانه‌هاى اقتدارگرا در دوران اوج اعتراضات پس از انتخابات روضه‌ى تنها بودن «على» (خامنه‌اى) را مى خواندند اما چنان كه پيداست على تنها تر از گذشته خواهد شد.
نظرات خوانندگان


نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 02:37:29 توسط ستاره

جنگ حتي بين "باندها و جناحهاي ولي فقيه" نيز اوج ميگيرد! ولي فقيه, يا همان باصطلاح رهبر مسلمانان و مستضعفان جهان, يا رهبر حكومت ام القراي اسلامي, ديگر حتي قادر نيست باندها و جناحهاي دست ساز و آدمكش خودش را از شكاف و شقه و پارگي و دريدگي حفظ كند, و با هم نگه دارد! بر اين اساس, حالا واقعا پاسدارها, بازجويان, شكنجه گران, معامله گران و آنهائيكه هنوز در كنار ولي فقيه شكست خورده, مفتضح شده و در معرض انقراض قرار گرفته, باقي مانده اند بايد هر چه زودتر فكري بحال خودشان بكنند! چرا كه بزودي و با اين اوضاع در حال اضمحلال و سرنگوني و فروپاشي ولي فقيه, نه از خامنه اي و نه از رژيمش, ذره اي باقي نخواهد ماند! پس تا هنوز زمان كوتاهي برايتان باقيست هر چه سريعتر از "ولي فقيه ارتجاع" فاصله بگيريد و در مقابل مردم مبارز ايران نايستيد و در مقابل اراده مردم ايران تسليم بشويد, و از شكنجه و تجاوز و اعدام و سنگسار مردم ايران دست بكشيد كه عاقبت سختي در انتظارتان خواهد بود!

سنای آمریکا تحریم های جدید علیه ایران را تصویب کرد

صدای آمریکا : سنای آمریکا، با هدف مجازات ایران به دلیل فعالیت های اتمی حساس، به اتفاق آرا مجموعه جدیدی از تحریم ها را تصویب کرده است.


تحریم هایی که روز پنجشنبه تصویب شد، شرکت هایی را که در فروش فراورده های پالایش شده نفتی به ایران درگیر هستند از دسترسی به بازارهای آمریکا ممنوع می کند.

مجلس نمایندگان، که د باره مجموعه مشابهی بحث می کند، ممکن است هفته آینده رای دهد.

انتظار می رود لایحه ای که در کنگره در دست بررسی است همچنین دسترسی به سیستم مالی آمریکا را برای بانک های خارجی که با نهاد های اصلی ایران و با سپاه پاسداران معامله دارند ممنوع کند.

پیشتر رییس جمهوری اسلامی ایران گفت تهران هفته آینده شرایط خود را برای مذاکراه با قدرت های جهانی درباره برنامه اتمی اعلام خواهد کرد.

محمود احمدی نژاد روز پنجشنه در سخنانی در «همایش ائمه جماعات و فعالان مساجد» در تهران، قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد را «خنده دار» نامید و گفت «کشورهایی که تحریم ها را تصویب کردند می ترسند و ایران تهدیدهای آنها را بی اثر خواهد ساخت.»

احمدی نژاد این نظر را یک روز پس از آن ابراز داشت که رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت کشور او اینک می تواند اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از علی اکبر صالحی گفت تهران قادر است هر ماه پنج کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کند.

نظرات خوانندگان


نوشته شده در تاريخ چهارم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و پنجم ژوئن ۲۰۱۰ ، 02:19:55 توسط تیزبین

تامی خان ما همه میدانیم که رژیم کثیف اسلامی در ایران چه ها که نمیکند و یکی باید این بیشرفها را گوشمالی بدهد اما یک کم ترمز کن ما نیز برسیم خیلی تند رفتی عزیز. آن اتمی که جنابت از آن سخن میگویی پس از سالها هنوز در ناگازاکی و هیروشیما برای مردم بیدفاع ژاپنی درد میافریند. هیچ آرزوی آن را نکن. من با همه آنهایی که به نیاز کمک اندیشه میکنند موافقم چون این رو..پی زادگان را مردم با دست خالی نمیتوانند شکست بدهند. اما اگر جامعه جهانی راست میگوید باید نمایندگان سازمان ملل بر یک همه پرسی آزاد نظارت کنند تا مردم با آرامش نوع حکومت خود را آزادانه انتخاب کنند.



نوشته شده در تاريخ سوم تير ۱۳۸۹ برابر با بيست و چهارم ژوئن ۲۰۱۰ ، 18:34:39 توسط تامی

درود بر امریکا و متحدان امنیت جهانی و کشورهایی که مستقلا تن به تحریم این اجانب دیوسه داند .... در مقابل این رژیم نمک به حروم و الدنگ که رهبرانش مطرب مذهبی هستند فقط چماق و چکش ، گلوله داغ و اتم باید استفاده نمود ....... درود بر این اقتدار جهانی که مشتش توی دهن رمالان ابا پوش و مطربان مذهبی بخصوص مداح مطرب خامنه ای و سوسک کوچولو احمدی نژاد خورد ....

صدای اوباش را در لباس نمایندگی بشنوید

صدای اوباش را در لباس نمایندگی بشنوید


دیروز مقابل بیت آیت الله منتظری و آیت الله صانعی



امروز مقابل مجلس، فردا مقابل کجا؟

ماموریت بعدی، پس از حمله به بیت آیت الله صانعی، تجمع در مقابل مجلس بود. با همین تابلوئی که نوشته های آن را می بینید و می خوانید. اینها بنام دانشجوی بسیجی در مقابل مجلس جمع شدند، هفته پیش بنام حزب الله در مقابل بیت آیت الله صانعی جمع شدند. آسیاب به نوبت. ماموریت اجرا می کنند و هرجا بفرمایند می روند. آن تابلو و نوشته هایش یعنی دانشجو؟

پوست و استخوانی که از اوین به مرخصی آمده!

این عمادالدین باقی است که با 200 میلیون وثیقه به مرخصی آمده است. پوست و استخوانی که دو جرم نابخشودنی دارد: 1- تحقیق درباره انجمن حجتیه که با حمایت آیت الله خمینی اجازه انتشار گرفت و با نام "حزب قاعدون" چاپ شد. 2- تاسیس کانونی برای دفاع از حقوق زندانی. چه سیاسی و چه غیر سیاسی.




در این میان، تقلید مذهبی از آیت الله منتظری نیز این دو جرم نابخشودنی را کامل کرده است، بویژه که آخرین و تاریخی ترین مصاحبه با آیت الله منتظری را نیز انجام داده و فیلم آن از بی بی سی پخش شده است! گوشت را از تنش تا اینجای کار جدا کرده اند و اگر فرصت پیدا کنند، می خواهند سرش را نیز مانند سر بسیاری از آنها که در زندان کودتا اسیراند از تنش جدا کنند! اگر دهه 60 بود، بی سر و صدا چنین کرده بودند، اما آن دهه و دوران بی خبری و بی اطلاعی مردم گذشته است و به همین دلیل است که کودتاچی ها پای در گل مانده اند و هرچه زمان جلو می رود، آنها بیشتر در گل فرو می روند و نیرو و توان از دست می دهند.