Wednesday, March 12, 2014

نصب بنرهای ضد « اشتون» در تهران + عکس

نصب بنرهای ضد « اشتون» در تهران + عکس


روزنامه قانون :  از ميان همه شهرها و شهرداري‌ها، فقط شهرداري تهران است كه در حوزه سياست، به‌ويژه سياست خارجي براي خود حق اظهارنظر قائل است. پس از نصب بنرهاي «صداقت آمريكايي» در تهران كه در آن از مذاكرات هسته‌اي دولت انتقاد شده بود، در بنرهاي جديد به ديدارهاي غيرسياسي كاترين اشتون در تهران حمله شده است. در اين بنرها كه عنوان «حقوق بشري» دارند، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با صدام حسين معدوم مقايسه شده است. هدف انتقاد و حمله اين بنرها هم ديدارهاي موسوم به حقوق‌ بشري اشتون در تهران است. اين ديدارها انتقادهاي بسياري را در داخل برانگيخته است. اما به نظر مي‌رسد مديريت شهري، موضع حادتر و صريح‌تري نسبت به اين ديدارها گرفته است. زيرا در اين بنرها، نيمي از صورت اشتون با نيمي از صورت صدام تركيب شده ‌است. پايين اين بنرها نيز تصاويري از كشته‌هاي فاجعه حلبچه و شهداي هسته‌اي به چشم مي‌خورد.
    بنرهايي در بزنگاه سياست
 دخالت مديريت شهري تهران در حوزه سياست خارجي، مسبوق به سابقه است. پيشتر هم در جريان مذاكرات هسته‌اي كه در نوع خود بي‌نظير بود، درست زماني كه طرف ايراني به دستاوردهايي رسيده بود، بنرهاي «صداقت آمريكايي» در شهر تهران نصب شد. نصب اين بنرها، با هزينه شهرداري انتقادهاي بسياري را به‌ويژه در دستگاه سياست خارجي كشور برانگيخت. در نهايت هم شهرداري ناچار شد اين بنرها را از شهر جمع كند. اما مسئله اصلي در اين بنرها اين بود كه در آن‌ها، اصل مذاكرات و تلاش‌هاي دولت زير سوال رفته بود. در اين بنرها، صداقت طرف‌هاي غربي و شيوه مذاكرات آنها زير سوال رفته بود. اما مسئله اين بود كه حتي خود مذاكره‌كنندگان ايراني نيز هيچگاه اعلام نكرده بودند كه به طرف غربي اطمينان كامل دارند يا اينكه صداقت آنان را مطالبه مي‌كنند. از اين رو مي‌شد اين طور عنوان كرد كه در اين بنرها، نه طرف آمريكايي يا غربي، بلكه طرف ايراني زيرسوال رفته بود، طرفي كه گويا  از پيچيدگي و حيله‌گري طرف ديگر ميز مذاكره خبر ندارد. برپايه همين قياس، برخي معتقد بودند كه خطاب اين بنرها، در نهايت به دولت است. اين درحالي است كه در قانون يا روندهاي اجرايي كشور، شأني براي مديريت شهري و شهرداري تعريف نشده بود كه در اين حوزه‌ها دخالت كند.

    طراح كيست؟
 گذشته از نصب بنرها كه با هزينه شهرداري و از سوي اين نهاد صورت مي‌گيرد، سوال مهم ديگر اين است كه طراحي اين بنرها براساس چه معياري صورت مي‌گيرد و چه نهادي به طراحان سفارش مي‌دهد. «خانه طراحان انقلاب اسلامي» موسسه‌اي به ظاهر غيردولتي و خصوصي است. اين موسسه در پايگاه اينترنتي خود اعلام كرده كه اين بنرها را طراحي مي‌كند. باوجود اين، اعضا يا فعالان اين موسسه حاضر به روشنگري بيشتر درباره ارتباط خود با شهرداري يا شأنيت خويش براي طراحي و نصب اين بنرها، نيستند. اما برخي اخبار غيررسمي حكايت از آن دارد كه اين موسسه با برخي از اعضاي شوراي شهر و مديران شهري ارتباط دارد. طراحي‌ بنرها و نصب آنها با سفارش اين افراد و همكاري شهرداري تهران صورت مي‌گيرد. خانه طراحان انقلاب اسلامي، عنواني پرطمطراق و كلي است و در پايگاه اينترنتي اين موسسه، خبر يا بخش معرفي نسبت به اينكه اعضاي اصلي آن چه كساني هستند، وجود ندارد.

در و پیکر صادق لاریجانی

در و پیکر صادق لاریجانی

در و پیکر صادق لاریجانی

از «دزد» خواندن اشتون، تا انتقاد بان‌کی‌مون از روحانی بان‌کی‌مون: روحانی به تعهدات حقوق بشری خود عمل نکرده است

از «دزد» خواندن اشتون، تا انتقاد بان‌کی‌مون از روحانی

بان‌کی‌مون: روحانی به تعهدات حقوق بشری خود عمل نکرده است

دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید دولت روحانی به تعهدات حقوق بشری خود عمل نکرده است. در واکنش به این اظهارات،‌ صادق لاریجانی و ولایتی به دبیرکل سازمان ملل متحد حمله و او را متهم به «وابستگی به آمریکا» کردند.

در حالی که هنوز حملات به کاترین اشتون به‌خاطر دیدار او با فعالان حقوق زن ادامه دارد، دبیر کل سازمان ملل هم دولت روحانی را متهم کرد که به وظایف و تعهدات حقوق بشری خود عمل نکرده است.
مقام‌های ایران بارها گفته‌اند که پس از پرونده هسته‌ای نوبت به بحث حقوق بشر است و همواره از این موضوع اظهار نگرانی کرده‌اند. حال پس از سفر اشتون به تهران و بیانیه‌ی پایانی او که گفت: «تمرکز بر حقوق بشر هم خواهد بود» دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید: «علی‌رغم وعده‌هایی که حسن روحانی در دوران نامزدی‌اش در انتخابات و پس از انتخابش به عنوان رییس جمهور مطرح کرد٬ دولت جدید در خصوص ارتقای آزادی بیان و حفاظت از آن اقدام قابل توجهی نکرده است. رسانه‌های ایران٬ اعم از مطبوعات و رسانه‌های آنلاین٬ هم‌چنان با محدودیت‌ها و مواردی چون توقیف و تعطیلی مواجه‌اند.»
بان کی‌مون هم‌چنین نسبت به افزایش شدید اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی و افزود: «دولت جدید نگرشش نسبت به اجرای مجازات اعدام را تغییر نداده است و به نظر می‌رسد دنباله‌روی عمل‌کرد دولت‌های قبلی هستند٬ دولت‌هایی که به شدت بر مجازات اعدام به منظور روشی برای مبارزه با جرایم تکیه می‌کردند.»
دبیرکل سازمان ملل همچنین به بازداشت افراد به دلیل ابراز عقیده و باورهای مخالف با حکومت اشاره کرد.
اشترسر: وضعیت با وجود روحانی تغییری نکرده
در همین راستا کریستوف اشترسر، مسوول امور حقوق بشر دولت آلمان هم گفت که با وجود وعده‌هایی که حسن روحانی برای بهبود وضعیت حقوق بشر و شهروندی داده در این حوزه عملا تغییری حاصل نشده است.
به گزارش «دویچه‌وله» وی تاکید کرده است که فشار بر دولت ایران برای رعایت حقوق بشر باید بیشتر شود.
ولایتی: بان‌کی‌مون شخصیت مستقلی ندارد
در واکنش به اظهارات دبیر کل سازمان ملل علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر ایران با بیان این‌که بان‌کی‌مون «تا امروز شخصیت مستقلی از خود نشان نداده است» گفت: آقای بان گی مون در میان سایر دبیرکل‌های سازمان ملل یکی از بدترین عمل‌کردها را نسبت به معضلات جهان اسلام داشته است و نتوانسته در جهت رفع این بحران‌ها هیچ کار موثری انجام دهد.»
به گزارش خبرگزاری ایسنا ولایتی هم‌چنین با انتقاد از اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت آزادی‌ها در ایران، او را متهم کرد که به آمریکا وابسته است.
علی لاریجانی: دیدارهای اشتون «دزدانه» بود
اظهارات دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص عمل نکردن روحانی به وعده‌های حقوق بشری خود در حالی است که حملات به کاترین اشتون به‌خاطر دیدار او با هفت فعال حقوق زنان از جمله نرگس محمدی و مادر ستار بهشتی هم‌چنان ادامه دارد.
در روزهای گذشته بسیاری از نمایندگان مجلس به ملاقات خانم اشتون اعتراض کرده بوده‌اند، با این وجود دولت روحانی می‌گوید از این موضوع بی‌اطلاع بوده و حتی به سفارت اتریش در تهران هم تذکر داده است.
این در حالی است که روزنامه «جوان» فاش کرد که تمام جزییات سفر خانم اشتون از قبل با وزارت خارجه هماهنگ شده بود.
در تازه‌ترین این حملات علی لاریجانی و صادق لاریجانی، روسای قوای مقننه و قضاییه هم وارد میدان شدند و اظهاراتی در این زمینه داشتند.
علی لاریجانی امروز در صحن علنی مجلس با انتقاد از دیدار رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با فعالان زن ایرانی در سفارت اتریش در تهران، آن را «دزدانه و دون‌شان» اروپایی‌ها توصیف کرد.
پیرو سخنان لاریجانی برخی دیگر از نمایندگان هم در جلسه علنی مجلس اعتراض کردند. مهدی‌کوچک‌زاده نماینده تندروی مجلس در ادامه‌ی سخنان لاریجانی گفت که این دیدار«ناقض استقلال کشور» و «بدتر از کاپیتولاسیون» بوده است.
صادق لاریجانی و تهدید دولت به ورود قوه قضاییه به ماجرا
صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه هم با انتقاد از دیدار کاترین اشتون با فعالان زن گفت: «در کجای دنیا اجازه می‌دهند یک خارجی با هر کسی دیدار کند، مگر کشور در و پیکر ندارد؟ دیدار با فتنه‌گران دهن‌کجی به نظام است.»
به گزارش خبرگزای فارس رییس قوه قضاییه افزود: «تماس با برخی فتنه‌گران در سفر اخیر و اظهارنظرهای بعد از این سفر دهن کجی به نظام بود؛ البته ما از دیدار و گفتگو هراسی نداریم ولی رفتارهای اخیر عجیب بود چرا که مسوولان وزارت امورخارجه اعلام کردند از برخی دیدارهای صورت گرفته مطلع نبوده‌اند و بر اساس پاره‌ای گزارش‌ها خانم اشتون گفته است شرط تحقق این سفر دیدارهایی با محوریت حقوق بشر بوده است.»
وی توافق بر سر انجام این سفر به شرط برخی دیدارها را «مصیبت و مطلع نبودن از چنین دیدارهایی را «مصیبتی بزرگتر» دانست و گفت: دیدارهای فراتر از چارچوب دیپلماتیک در مناسبات خارجی قابل پذیرش نیست.
رییس قوه قضاییه در ادامه هم با هشدار به دولت گفت: «اگر بناست چنین روندی ادامه یابد و بر خلاف امنیت و مصالح کشور در چنین سفرهایی اقداماتی صورت گیرد؛ قوه قضاییه وارد عمل می‌شود و تبعات آن نیز در آینده بر عهده وزارت امور خارجه خواهد بود.»
رییس قوه قضاییه در پایان با انتقاد از سخنان بان کی مون درباره‌ی مسائل داخلی ایران، اظهارات دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص عمل نکردن روحانی به وعده‌های حقوق بشری و افزایش اعدام‌ها در ایران را «محکوم» کرد.
صادق لاریجانی در این خصوص گفت: «ادعای نهادهای بین‌المللی درباره حقوق بشر دروغی بزرگ بیش نیست و ما نگرانیم که بحث هسته‌ای بهانه‌ای و قدمی برای دخالت‌های آنان در دیگر امور داخلی کشورمان باشد