Thursday, February 24, 2011

داستان یک اطلاعاتی دو «زنه‌

مهدی که در تمام سال‌های فعالیتش در وزارت اطلاعات، خلق و خویی تلخ و خشن یافته‌بود با یکی از کسانی که در جریان بازجویی‌هایش آشنا شده‌بود رابطه برقرار کرد. او که از خانواده بریده بود و خود را یک فرزند یتیم می‌دید دیگر حرمت پدرخوانده پیر خود را هم نگاه نمی‌داشت و شب‌ها به خانه نمی‌آمد... یک روز مهدی به خانه آمد و در حالیکه فریاد می‌زد که این‌همه سال دروغ شنیده و دیگر حاضر نیست در آن خانه زندگی کند از حضور زن دیگر خود خبر داد...








یک داستان واقعی، یک جوان اطلاعاتی، پسر آیت الله مجتهدی صاحب حوزه علمیه مجتهدی در خیابان ری تهران، جایی که پسران آیت الله خامنه‌ای در آن درس طلبگی می‌خواندند.



آیت‌الله مجتهدی کسی است که بیشتر در علوم حوزه فعال بوده و تبحر ایشان در مبحث «محرم و نامحرم» و «روابط زن و مرد» زبانزد خاص و عام بوده اما بعد از انقلاب و با نزدیکی خانواده آیت‌الله خامنه‌ای به ایشان سوابقی از مبارزات ایشان علیه رژیم شاه منتشر شده‌است. او همچنین با افکار وایده‌های آیت‌الله مصباح نزدیک بود و ازدوستان وی به شمار می‌رفت.



آیت‌الله مجتهدی اگرچه هرگز وارد سیاست نشد و در امور سیاسی دخالت نکرد، و تلاش کرد نام معلم اخلاق را برای خود حفظ کند اما همیشه ارتباط و پیوستگی خاصی با مسئولین نظام داشت تا حدی که پسر وی ، به استخدام وزارت اطلاعات در آمد و در آنجا مشغول به فعالیت شد.



سخنرانی‌های وی در خصوص زنان، دختران فراری، حدود حجاب، میزان آزادی‌های زنان و... به قدری تند و افراطی بود که عده‌ای از طرفداران وی، آنها را به پای سن زیاد وی گذاشتند.



مکتبی که آیت‌الله مجتهدی در حوزه علمیه خود پی گرفت، به شدت با آزادی‌های اجتماعی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مغایرت داشت. تندروی‌های وی در جامعه مدرن و قرن ۲۰چیزی بدور از باور بود و وی این مساله را نادیده می‌گرفت که باید بر پایه شرایط محیطی حکم صادر کرد.



بسیاری از شاگردان وی در مجلاتی چون «یا لثارات»، «شلمچه» و یا گروه انصار حزب الله فعال بودند. نقل است که وی به دختر بچه پنج ساله هم نهیب می‌زد که باید حجاب را رعایت کند و حق ندارد بی‌حجاب بگردد.



از شاگردان سرشناس وی «مجتبی حسینی خامنه‌ای» پسر رهبر انقلاب و داماد حداد عادل بود. اما داستان این پیرمرد که درس اخلاق می‌گفت و در سیاست دخالتی نکرده بود سخت غم‌انگیز بود. پسر او جوانکی که با انقلاب ۵۷ به دلیل داشتن پدری معمم و آیت‌الله به عضویت وزارت اطلاعات درآمده بود قدرتی عجیب و بدور از باور پدر بهم زده‌بود و رفت و آمدهایش میان اطلاعاتی‌ها و در دادگاه‌های دهه شصت پدر را نگران میکرد اما از آنجا که باور به انقلاب اسلامی و شخص آیت الله خمینی در آیت الله مجتهدی جدی بود هرگز فکر نمی‌کرد سیستم رژیم ایران کاری خلاف عدالت و شرافت کند، پس پسر را به تقوا دعوت می‌کردو کار او در وزارت اطلاعات را عبادت می‌دانست.



در همان روزها و در گیرو دار بازداشت‌ها و اعدام‌ها، مهدی تغییر رویه داد. تند خو شده و پرخاشگریش همه را آزرده بود. مادر پیرش التماسش می‌کرد که حرمت پدر نگه دارد اما مهدی، خسته از کار روزانه از وزارتخانه به خانه می‌آمد و صدای فریادش درخانه می‌پیچید. زن و دو فرزند او در طبقه بالای خانه آیت الله با آنها زندگی می‌کردند.



او به تازگی فهمیده‌بود که فرزند واقعی آیت الله نیست. غروری که او از نسبت خونی‌اش با آیت الله احمد مجتهدی برای خود ساخته بود و همان نسبت خونی دلیل اشتغال وی در وزارتخانه شده‌بود، یک شب وقتی او از بازجویی‌هایش به خانه باز می‌گشت شکسته‌شد.



مهدی که در تمام سال‌های فعالیتش در وزارت اطلاعات، خلق و خویی تلخ و خشن یافته‌بود با یکی از کسانی که در جریان بازجویی‌هایش آشنا شده‌بود رابطه برقرار کرد. او که از خانواده بریده بود و خود را یک فرزند یتیم می‌دید دیگر حرمت پدرخوانده پیر خود را هم نگاه نمی‌داشت و شب‌ها به خانه نمی‌آمد. دوری او از خانواده، رها کردن دو فرزندش بدون سرپرست و بازگشت‌های گاه وبیگاهش همه را نگران کرده‌بود. تا اینکه یک روز مهدی به خانه آمد و در حالیکه فریاد می‌زد که اینهمه سال دروغ شنیده و دیگر حاضر نیست در آن خانه زندگی کند از حضور زن دیگر خود خبر داد. زنی جوان‌تر، زیباتر و به زعم او امروزی‌تر.او در حالیکه به تحقیر همسر و فرزندانش مشغول بود خانه را ترک کرد.



آیت الله مجتهدی، که حالا استاد مجتبی خامنه‌ای هم شده بود و مورد توجه بود و باید درس اخلاق را در زندگی‌اش پیاده می‌کرد زن و فرزندان مهدی را در خانه خود و پناه خود نگه داشت و در حالیکه از پسر اطلاعاتیش به شدت رنجیده بود به همسر مهدی گفت: «تو دختر منی، نترس و تا وقتی دلت بخواهد در این خانه می‌توانی بمانی.»



اما آزارهای مهدی تمامی نداشت. یک شب وقتی زن اول و بچه‌ها خواب بودند مهدی وارد خانه شد. و به دنبال شناسنامه و مدارکش می‌گشت که زن از خواب پرید. با فریاد زن، مهدی دهان او را بست، او را به دیوار هل داد و از درون کیف خود اسلحه کشید.



یک فریاد دیگر م.، می‌توانست شلیک گلوله را به همراه داشته‌باشد.



آن شب مهدی به همسرش گفت که آنها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند و او خوشبخت است و حاضر نیست وقت خود را با خانواده‌اش تلف کند.



او گفت: «آره من دو زنه‌ام. اما مطمئن باش تا آخر عمر پیش تو بر نخواهم گشت.»



با این وجود و با تغییر رفتاری جدی مهدی او همچنان کارمند وزارت اطلاعات بود. او حتی اعلام کرده‌بود که توان کشتن بچه‌های خود را هم دارد. جمال که او را از نزدیک می‌شناخت می‌گوید: «مهدی نمونه‌ای از ماموران وزارت اطلاعات است. تمام آنهایی که در این شغل هستند پارانوید دارند و از عقده‌های جدی حقارت رنج می‌برند.»



نرگس از بستگان خانواده مجتهدی می‌گوید: «آیت الله مجتهدی، به قدری خشک مغز بودند و به حدی فرزندانشان را در فشار مذهبی تربیت کردند که نهایتا نیز پسرشان دست یک زن دیگر را گرفت و گفت با او ارتباط دارد. این مساله ایشان را به کلی نابود کرد.»



جواد از شاگردان حوزه علمیه مجتهدی که با انصار حزب‌الله نیز همکاری داشته‌است این مساله را در هر خانواده‌ای شایع می‌داند و مخالف آن است که رفتار مهدی با خانواده‌اش ربطی به شغلش و خانواده مذهبی‌اش داشته باشد.



مهدی یک نمونه از ماموران وزارت اطلاعات است که با زندانی‌هایش ارتباط گرفته‌است. بسیاری از این ماموران اطلاعاتی، در میان حجم خشونتی که داشتند با زنان مختلف بالاجبار و گاهی هم با خواست دوطرفه ارتباط گرفته‌اند. معلوم نیست چند تن از این زن‌ها برای نجات جان خود و دوری از طناب دار، حقارت همسری و همراهی آنها را پذیرفته‌اند. هنوز تاریخ حرف‌های زیادی دارد و هنوز اطلاعاتی‌هایی چون مهدی با توسل به قدرتی که دارند قربانی می‌گیرند هرچند آیت الله مجتهدی‌ها شاید هرگز نقشی در این انحراف نداشته‌باشند.






سه‌شنبه‌های اعتراض

سه‌شنبه‌های اعتراض در اسفندماه، برنامه‌ای است که گروهی از جوانان برای ادامه مبارزه و فریاد مطالبات خود در داخل ایران به دنبال اجرای آن هستند. صفحه فیس‌بوک ۲۵ بهمن و مشاور و سخنگوی کروبی بر این برنامه صحه گذاشته‌اند اما هنوز شورای هماهنگی راه سبز امید در این باره اطلاع‌رسانی نکرده است.




گفته می‌شود طرح سه‌شنبه‌های اعتراض پیشنهاد مجتبی واحدی مشاور و سخنگوی مهدی کروبی بوده است تا از این طریق از شدت اعمال خشونت حاکمیت اندکی کاسته شود. این طرح را هنوز شورای هماهنگی راه سبز امید تایید نکرده است اما موجی که در فضای مجازی اینترنت به راه افتاده نشانه‌ای از جدی بودن پیشنهاد دهندگان برای اجرایی شدن این طرح است.



از سوی دیگر سایت کلمه، رسانه نزدیک به میرحسین موسوی نیز بیانیه‌ای تحت عنوان «هشدار جوانان اصلاح‌طلب در مورد تداوم حصر رهبران جنبش» منتشر کرده و به حاکمیت اعلام کرده است که تا زمان ۱۱ اسفند روز تولد میرحسین موسوی باید حصر این رهبر مخالفان شکسته شود. در غیر این صورت « با همراهی و همفکری شورای هماهنگی راه سبز امید به راهپیمایی خواهند پرداخت و بار دیگر خیابان‌ها را سبز خواهند کرد.»



همچنین در این بیانیه آمده است: «تجربه‌های جاری در کشورهای منطقه بهترین شاهد براین مدعاست که پیمودن هر راهی جز شنیدن صدای مخالفان از سوی حاکمیت، با هر توجیهی، خطاست و هزینه‌های سهمگینی را برکشور و مردم تحمیل می‌کند و در نهایت سرانجامی جز پیروزی جنبش سبز مردم ایران ندارد.»



سه‌شنبه‌های اعتراض روزهای ۱۰، ۱۷ و ۲۴ اسفند ماه را در برمی‌گیرد که مناسبت‌های آن به ترتیب شب تولد میرحسین موسوی، روز جهانی زن (مطابق با هشتم مارس) و تولد رضا شاه و نیز چهارشنبه‌سوری است.



بر اساس آنچه طرفداران این حرکت اعتراضی منتشر کرده‌اند : «راهپیمایی روز اول (سه‌شنبه ۱۰ اسفند ماه) در تهران از میدان انقلاب تا میدان آزادی از ساعت ۵ بعد از ظهر آغاز خواهد شد. گروه‌های دانشجویی و صنفی می‌توانند اعتراضات‌شان را در مکان‌های دیگر مانند مقابل اداره کار یا دانشگاه برگزار کنند.»



همچنین محسن‌ سازگارا، از فعالان سیاسی ساکن آمریکا نیز طرح سه‌شنبه‌های اعتراض را تایید کرده است. وی که تدوین بیانیه ۱۰ ماده‌ای خلع سلاح نیروهای مردمی در اول انقلاب، تئوری راه‌اندازی سپاه پاسداران، ریاست رادیو، معاونت محمد علی رجایی، ریاست سازمان صنایع گسترش و پشتیبانی مالی روزنامه جامعه و توس را در کارنامه خود دارد، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به شکلی فعال در رسانه‌های مختلف ظاهر می‌شود و روش‌های مبارزه و نافرمانی مدنی را توصیه می‌کند.

تبدیل تهران به پادگان

نيروهاى امنيتى از مغازه‌داران اين محدوده خواسته‌اند كه هر چه زودتر نسبت به تعطيلى واحدهاى صنفى خود اقدام كنند. ميدان‌هاى ونك، انقلاب، فردوسى و ولي‌عصر در اختيار كامل نيروهاى امنيتى-نظامى قرار دارد و شهر عملا چهره‌اى نظامى-پادگانى به خود گرفته است.








گزارش‌های شاهدان عينى از تهران حاکی از استقرار ماموران امنيتى و انتظامى امروز پنج شنبه از حوالى بعد از ظهر در ميادين اصلى و مناطق مركزى شهر تهران است. به گزارش یک شاهد عينى، جمعيت ماموران و پليس هاى ضدشورش حتى بيشتر از تعداد ماموران حاضر در دو تجمع اخير معترضان بوده است.



اين گزارش مى‌افزايد، نيروهاى امنيتى از مغازه‌داران اين محدوده خواسته‌اند كه هر چه زودتر نسبت به تعطيلى واحدهاى صنفى خود اقدام كنند. بنا به اين گزارش ميدان‌هاى ونك، انقلاب، فردوسى و ولي‌عصر در اختيار كامل نيروهاى امنيتى-نظامى قرار دارد و شهر عملا چهره‌اى نظامى-پادگانى به خود گرفته است.



همچنين از منطقه ى پارك وى خبر مى‌رسد پليس ضدشورش در مقابل سازمان صدا و سيما مستقر شده و عبور و مرور عابران را در پياده روى آن محدوده را هم مختل كرده است.

اين يك رويا نيست؛ پوسترهایی از محسن موسوی

اين يك رويا نيست؛ پوسترهایی از محسن موسوی



همه روابط دولتمردان ایران و قذافی

محمود احمدي‌نژاد در اظهار نظری پیرامون قیام مردم در کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه، خطاب به دولتمردان این کشورها گفت: " اجازه دهيد كه ملت‌ها حرف خود را آزادانه بيان كنند و از كرامت و احترام برخوردار باشند." این در حالیست که تمام دنیا حکایت کشته‏های ایرانی در جریان حوادث بعد از انتخابات سال 88 را می‏داند. کشته‏هایی که طی اعتراضات خیابانی روزهای 25 بهمن و اول اسفند حداقل 4 تن دیگر به لیست آنها اضافه شد. اما درست در همین شرایط رییس جمهوری اسلامی با اشاره به تحولات منطقه و بخصوص کشتار مردم لیبی می‏گوید: "بعضي‌ جاها كارهايي مي‌شود كه بسيار زشت است. چطور ممكن است فردي پيدا شود كه مردم خود را بمباران كرده و بكشد."




احمدی نژاد همچنین به روسای این کشورها توصیه می‏کند که «بگذارند ملت‌ها حرف خود را بزنند و اگر مدعي حكومت بر ملت‌ها هستند، به حرف ملت‌هاي خود گوش دهند و در كنار آنها باشند.»



وي با بيان اينكه« از همه مسئولان اين كشورها مي‌خواهم كه به مردم خود توجه و با آنها گفت‌و‌گو كنند»، پرسیده:"چرا بد عمل مي‌كنند كه به مردم فشار بيايد و خواهان اصلاحات باشند."



به عقیده احمدی‏نژاد مسوولان کشورها باید در کنار مردم باشند تا مردم علیه آنها قیام نکنند. احمدی‌نژاد با اظهار تعجب از رفتار بد حكومت لیبی در قبال مردمش، گفته: "همه باید به خواست مردم خود تن دهند و در غیر این صورت نتیجه‌شان از قبل مشخص است".







رفتارپر تناقض



اظهارات این روزهای مقامات جمهوری اسلامی در مورد اتفاقات اخیر خاورمیانه، به زعم بسیاری از منتقدان و مخالفان داخل و خارج از کشور و کارشناسان سیاسی متناقض ارزیابی شده است. از یک سو جمهوری اسلامی خود از محکومین اصلی نقض حقوق بشر و آزادی‏های فردی در دنیا است و از سوی دیگر سابقه روابط بین المللی جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه که هم اکنون در بحران‏های شدید داخلی گرفتار آمده‏اند، نشانی از موضع گیری‏های امروز مقامات جمهوری اسلامی در قبال آنها ندارد.



در میان تمام دولت‏های پس از انقلاب در ایران، محمود احمدی‏نژاد تنها رییس دولتی بود که با بیان ادعایی مبنی بر توان تاسیس سفارتخانه در مصر ظرف 24 ساعت، اشتیاق خود را برای برقراری روابط دیپلماتیک با این کشور صراحتا عنوان کرد.



لیبی هم علی رغم آنکه رهبرش متهم به دزدیدن امام موسی صدر است، همواره روابط دیپلماتیک خوبی با ایران داشته است؛آن هم برغم بحث هایی که در مورد سید موسی صدر وجود داشت.لیبی یکی از اصلی‏ترین شرکای اقتصادی جمهوری اسلامی در میان 19 کشور عضو بلوک کومسا (comesa) در شرق و جنوب آفریقا است. آمارها نشان می‏دهد سال گذشته نزدیک به 150 میلیون دلار کالا از ایران به این منطقه صادر شده است.



کمی بیش از یک سال پیش بود که منوچهر متکی در صدر هیأتی سیاسی ـ- اقتصادی عازم لیبی شد. وی پیش از ترک تهران در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت:" دو کشور ایران و لیبی در بسیاری از موضوعات و زمینه های منطقه ای و بین المللی به ویژه در نوع نگاه برتری‌جویی قدرت های بزرگ، دیدگاه های مشترکی دارند."



دیدگاه مشترک دو کشوردر زمینه‏های مختلف طی پنج سال اخیر با دیدارهای مکرر مسوولان عالی رتبه دو کشور قابل رویت است. طی این سال‏ها مسوولان ایرانی و لیبیایی در سطح وزرا بیش از 30 بار با هم دیدار داشته‏اند. منوچهر متکی هم در دیدار دیماه گذشته خود از لیبی به صراحت اعلام کرد "رایزنی و گسترش روابط با لیبی در سطوح مختلف از نکات مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است."



با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال 1384 در ایران و در پیش گرفتن سیاست‏های غرب ستیزانه او، دستگاه دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی همواره تمایل زیادی برای ایجاد و گسترش روابط با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نشان داده است. اینگونه است که وزیر سابق امور خارجه در مورد روابط ایران و لیبی تاکید کرده بود که: " از زمان دولت نهم روابط دو کشور گسترش بیشتری یافته است و روسای ایران و لیبی در حاشیه اجلاس سران افریقا در گامبیا با یکدیگر دیدار کردند و نخست وزیر لیبی و معاون اول رئیس جمهور در دولت نهم رفت و آمد متقابلی به پایتخت های یکدیگر داشتند."



آنچنان که رسانه‏های حکومتی پیش‏تر گزارش داده بودند مشارکت اقتصادی دولت ایران با لیبی در بخش‏هایی چون تولید و انتقال انرژی، نفت، گاز، احداث كارخانه، سدسازی، جاده، راه آهن و كشاورزی " گسترده" توصیف شده است.



مشارکتی که بعد از سفر سال گذشته متکی به این کشور، قرار بوده در حوزه‏های متعدد دیگری چون مدیریت منابع، آب، تولید سیمان، تراكتور، اتومبیل، خدمات فنی مهندسی، پالایشگاه، نیروگاه كود شیمیایی، صادرات دارو و تجهیزات بیمارستانی، آموزش كادرهای بهداشتی و پزشكی، اكتشافات معدنی و سرمایه گذاری و طرح های مشترك به طور دوجانبه توسعه پیدا کند. از همین رو بود که نخست وزیر لیبی گفته بود "دستورات لازم برای حل مشكلات و موانع فعالیت شركت های ایرانی فعال در لیبی" را صادر خواهد کرد تا از "بازرگانان ایرانی و كسانی كه برای ایجاد شركت های مشترك اقتصادی اقدام" می کنند حمایت لازم به عمل بیاید.






حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز که سال گذشته سفری به کشور لیبی داشت در مورد شراکت اقتصادی دو کشور بعد از سفر خود گفته بود: "لیبی در گذشته روابط دیرینه ای با ایران داشته و در یک دهه اخیر به برخی دلایل روابط به حالت تعلیق در آمده و اکنون مقامات لیبی در صدد است 150 میلیارد دلار در کشورشان سرمایه گذاری کند، بنابراین جای ایران در این کشور خالی است."



پیش از این نیز در اوایل سال 1386 خبر رسید که لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و لیبی برای طی تشریفات قانونی از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شده است.



پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارش خود از این رویداد نوشته بود: "با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری در بکارگیری منابع و امکانات بالقوه اقتصادی و نظر به ضرورت تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاریهای اتباع دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جماهیری عربی سوسیالیستی عظمای لیبی در کشورهای یکدیگر و به منظور ایجاد و حفظ شرایط مساعد برای سرمایه‌گذاریهای یاد شده در جهت ارتقاء و تحکیم همکاریهای اقتصادی و به منظور تأمین منابع هر دو دولت، لایحه مذکور برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد."







برسد به دست برادر احمدی نژاد



عمق روابط حسنه ایران و لیبی را شاید بتوان از روی پیام تبریک سرهنگ قذافی به محمود احمدی نژاد بعد از انتخابات بحث برانگیز سال گذشته دریافت. جایی که قذافی به یک پیام تبریک بسنده نکرد و یک بار بعد از اعلام پیروزی احمدی نژاد و بار دیگر هنگام تنفیذ حکم او توسط آیت الله خامنه‏ای سفیر خود در ایران را قاصد کرد تا پیام‏اش را به دست مردی برساند که امروز در شرایط آشفته لیبی هیچ نشانی از کوچکترین حمایتی در او نمی‏بیند. قذافی در پیام‏های تبریک خود برای احمدی نژاد که بازتاب رسانه‏ای گسترده‏ای هم در ایران داشت، رییس دولت دهم را با عنوان "عاليجناب دكتر محمود احمدي‌نژاد" مورد خطاب قرار دادهو خود را برادر وی دانسته بود.



این در شرایطی بود که ایران در آن روزها به مانند امروز لیبی در آتش اعتراض‏های داخلی می‏سوخت. گزارش‏ها نشان می‏داد که تا روز تنفیذ حکم احمدی‏نژاد در سال 88 حداقل 72 نفر در این اعتراضات کشته شده بودند. رهبر انقلاب لیبی در پیام خود به مناسبت آغاز دوردوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد گفته بود: "خرسندم يك‌بار ديگر به جنابعالي تبريك و تهنيت گفته و آرزو كنم كشور ايران را به بهترين وجه رهبري كرده و بتوانيد تمامي نيروها را در راستاي تحقق طرح‌هاي پيشتازانه خود كه در مراسم تنفيذ و تحليف به آن تصريح شد، بسيج كنيد."







سفرهای مهم به لیبی



در خردادماه سال جاری نیز، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در دیدار با سفیر لیبی در تهران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچگونه محدودیتی برای تعمیق و توسعه مناسبات خود با لیبی قائل نیست. لاریجانی هم اکنون مدعی حمایت از مردم این کشور در مقابل حکومت به گفته او مستبد و جنایتکار قذافی شده است.



به جز این داوودی، معاون اول احمدی نژاد در دولت نهم نیز یک بار در دی ماه سال 1386 جهت گسترش روابط دو جانبه به کشور لیبی سفر کرده بود. تنها پنج ماه پیش هم محمدرضا رحيمي معاون اول احمدی نژاد در دولت دهم طی نامه‏ای رسمی فرا رسیدن روز ملي ليبي را صمیمانه به دولت این کشور تبریک گفته و با یادآوری پیوندهای ديني، فرهنگي و تاريخي میان دو کشور برای بهره گیری از این پیوندها در جهت "بسط و تعميق هر چه سريع‌تر روابط دو كشور" ابراز امیدواری کرده بود.







روزگار برادری خامنه ای و قذافی



در سال‏های اولیه بعد از انقلاب اسلامی روابط دو کشور ایران ولیبی به دلیل مساله نا پدید شدن امام موسی صدر وضعیت مطلوبی نداشت. این روابط اما در سال‏های جنگ ایران و عراق ظاهر بهتری به خود گرفت. در همان سال‏ها آیت الله خامنه‏ای، رهبر کنونی و رییس جمهور آن روزگار ایران نیز سفری به لیبی داشت. سفری به تاریخ شهریور 1363. وی در آن سفر در تلویزیون دولتی لیبی گفته بود: "پیام من به مردم لیبی این است که قدر اسلام و انقلاب خود را بدانید." انقلابی که رهبر آن کسی نبود جز سرهنگ معمر قذافی. کسی که امروز رسانه‏های حکومتی وی را با صفت‏هایی چون جنایتکار، خونخوار و مستبد یاد می‏کنند.







همه چیز به هم ریخت



این همه اما نا گاه با قیام مردم لیبی به هم ریخت. تنها چهار روز بعد از شروع نا آرامی ها در این کشور خبر رسید که: " تمامی فعالیتهای نفتی شرکت ملی حفاری ایران در این کشور آفریقایی متوقف شده است و کارکنان این مجموعه تا 48 ساعت آینده از این کشور خارج خواهند شد."



این به معنی توقف عمده‏ترین فعالیت اقتصادی ایران در لیبی است.






حالا مقامات ایرانی سعی دارند در مسابقه محکوم کردن اقدامات دوست دیروز و شریک مغضوب امروز خود گوی سبقت را از هم ببرند. مقام های جمهوری اسلامی ايران از تحولات اخير در خاورميانه به عنوان «خيزش ملت های مسلمان» و نشانه «بيداری اسلامی» نام برده اند که به گفته آنها، منافع آمريکا و اسرائيل را به خطر انداخته است. در حالی که همین مقامات اعتراض مردم داخل ایران طی بیست ماه گذشته را همواره به خارج از کشور و دستگاه های امنیتی و جاسوسی نظیر سیا، موساد و یا mi6 مربوط کرده‏اند.

مرگ سربازان سنگالی با تسلیحات ایرانی

دو ماه پس از آنکه گامبیا درغرب آفریقا رابطه دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را به دلیل ارسال محموله سلاح ازبندرعباس به این کشورقطع کرد، سنگال همسایه این کشور نیز پس از چند ماه چالش با مقامات جمهوری اسلامی تصمیم گرفت کلیه روابط خود با تهران را پایان بخشد. این در حالی است که مقامات دولت دهم در برابر این تحولات سکوت کرده اند.




"تسليحات ايراني باعث مرگ سربازان سنگالي شده است." این بخشی از بیانیه ای است که روز چهارشنبه وزارت امورخارجه سنگال منتشر کرد تا بر مبنای آن قطع کامل روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را اعلام کند. داکار در توضیح دلایل خود برای قطع رابطه با تهران گفته است به دليل ارائه سلاح به شورشيان جدايي‌طلب منطقه جنوبي "كازاماس " از سوی جمهوری اسلامی این تصمیم را گرفته است.



کازاماس منطقه ای در کشور آفریقایی گامبیا است که گفته می شود شبه نظامیان مخالف دولت سنگال از آنجا حملات نظامی علیه دولت عبدالولایی واده را سازماندهی می کنند.



گفتنی است روز یکشنبه نظاميان ارتش سنگال در منطقه جنوبی كاسامانس به دست شورشيانی كشته شدند که سنگال می گوید سلاح های پیشرفته ايراني در دست داشته اند.



بر این اساس و طبق عرف دیپلماتیک، سنگال ضمن فراخواندن سفیر خود در تهران، ضرب الاجلی چند روزه برای سفیر جمهوری اسلامی در این کشور تعیین خواهد کرد که خاک این کشور را ترک کند.



مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این تصمیم سنگال نشان نداده اند.البته سنگال در اواخر آذرماه نیز سفیر خود در تهران را فراخوانده بود اما با میانجیگری ترکیه تصمیم گرفت موقتا روابط با جمهوری اسلامی را به طور کامل قطع نکند.







قاچاق ناکام



تنش ها میان جمهوری اسلامی و سه کشور آفریقایی را، سپاه رقم زد. در ماه آبان عظیم آقاجانی، تاجری که گفته می شود در سپاه قدس عضویت دارد، محموله سلاح هایی را وارد خاک نیجریه کرد تا بتواند آن را مخفیانه به کشور گامبیا، جایی که شورشیان سنگالی در آن پناه گرفته اند برساند. اما این محموله اسلحه هرگز به مقصد اصلی نرسیدو کشف محموله ای با "برچسب مصالح ساختمانی" توسط پلیس نیجریه ، دردسر های بزرگی برای دولت محمود احمدی نژاد ایجاد کرد.همزمان با کشف این محموله، دولت نیجریه علی رغم سفر منوچهر متکی به آن کشور تصمیم گرفت بر اساس قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، این تخلف را به شورای امنیت سازمان ملل گزارش کند.



این همه در حالی بود که وزیر امورخارجه وقت جمهوری اسلامی در یک کنفرانس مشترک با همتای نیجریه ای خود اعلام کرده بود در پی مذاکراتی که با مقامات آن کشور داشته "سو تفاهمی" که بر سر کشف محموله سلاح ایران در نیجریه پدید آمده بود، رفع شده است.



با این حال نه تنها سو تفاهم با نیجریه برطرف نشد بلکه مشکلات بزرگتری گریبانگیر جمهوری اسلامی شد.







گامبیا رابطه با جمهوری اسلامی رابرنتافت



کمتر از یک هفته پس از ارسال گزارش نیجریه به شورای امنیت سازمان ملل، گامبیا کشوری بسیار کوچک در غرب آفریقا که چند بار میزبان محمود احمدی نژاد شده بود، کلیه روابط دیپلماتیک خود با تهران را قطع کرد.



دوشنبه یکم آذرماه دولت یحیی جامه، رئیس جمهوری گامبیا،با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "تمام پروژه ها و برنامه های دولت گامبیا که با همکاری جمهوری اسلامی ایران اجرا می شود، لغو شده است."



این در حالی بود که رئیس دولت دهم یکسال پیش از آن در گامبیا روابط بانجول-ـ تهران را "برادرانه و بسیار خوب و مثبت" ارزیابی کرده بود؛ رابطه برادرانه ای که عمری کوتاه تر از یک سال داشت. ناظران در آن زمان وجه مشترک دو رئیس جمهور را تصاحب قدرت با "کودتا" توصیف می کردند. یحیی ای جی جی جامه در سال ۱۹۹۴ با انجام یک کودتای نظامی قدرت را در دست گرفت.







از رویای سنگال تا کابوس سنگال



محمود احمدی نژاد همزمان با سفر به گامبیا از سنگال نیز دیدار به عمل آورده بود تا توافقی برسر تولید هزار تراکتور در سنگال بدست آورد. در آن زمان دولت محمود احمدی نژاد که به علت فعالیت های بحث برانگیز اتمی روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای غربی و عربی با تهران را تاریک می دید، در دکترین دیپلماتیک تازه ای ،گسترش روابط با کشورهای فقیر و کوچک غرب آفریقا را به سود خود می دید. دولت دهم یک خط تولید خودروی سمند نیز در سنگال تولید کرد.



اما گرمای روابط با غرب آفریقا با لو رفتن ارسال محموله سلاح به این کشور به سردی گرایید . همزمان با فراخوانده شدن سفیر سنگال در تهران ، جمهوری اسلامی منوچهر متکی را به داکار فرستاد تا اجازه ندهد این کشور آفریقایی نیز از دایره دوستان تهران حذف شود.



ماموریت متکی البته ناکام ماند . در حالی که وی در حال مذاکره با دولت سنگال بود، به وی گفته شد که دیگر وزیر امورخارجه نیست و محمود احمدی نژاد حکم به برکناری او داده است.



این اقدام غیر متعارف خشم دولت سنگال را به همراه داشت و وزارت خارجه این کشور با "غیر دوستانه" توصیف کردن چنین تصمیمی اعلام کرد :" برکناری متکی از مسئولیت وزیر خارجه در هنگام ماموریت رسمی و پیچیده در سنگال، اقدام غیردوستانه ای است.



این همه باعث شد که ایران به جستجو برای یافتن کشوری ثالث به منظور میانجیگری میان تهران و داکار دست زند. دولت ترکیه این مسئولیت را پذیرفت و در ماه بهمن دولت سنگال با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در پی میانجیگری آنکارا، عبدالله واد، رئیس جمهوری این کشور تصمیم گرفته است که روابط دیپلماتیک با ایران را به سطح سابق بازگرداند.



چند روز پیش از این تصمیم علی اکبر صالحی ـ– جانشین متکی ـ– نیز سفری به سنگال انجام داده بود.



با این حال کشته شدن نظامیان سنگالی توسط سلاح هایی که ادعا می شود متعلق به سپاه است، بار دیگر سنگال را قانع کرد که قطع روابط دیپلماتیک با دولت محمود احمدی نژاد را در دستور کار قرار دهد.







تاجر یا عضوسپاه قدس ؟



عظیم آقاجانی، تاجر ایرانی که وی را عضو سپاه قدس می دانند اواخر ماه گذشته به اتهام ارسال اسلحه از ایران در نیجریه تحت محاکمه قرار گرفته است.



با این حال چهارشنبه هفته گذشته وکیل آقاجانی به خبرنگاران حاضر در دادگاه گفت که موکل او عضو سپاه پاسداران نیست، بلکه یک بازرگان بخش خصوصی است.



سایت فارسی بی بی سی در این ارتباط نوشته در اسناد دادگاه از آقاجانی به عنوان تاجر و عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نام برده شده است . وی متهم است که 13 کانتینر حاوی اسلحه و مواد منفجره را برای ارسال به غرب آفریقا از بندعباس بارگیری کرده است.



کارشناسان، سپاه قدس را یک "نیروی ویژه" به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی می دانند که مسئولیت فعالیت های نظامی برون مرزی جمهوری اسلامی را عهده دار است. منابع غیر رسمی اعضای سپاه قدس را پانزده هزار نفر تخمین زده اند. ایالات متحده آمریکا سپاه قدس را به ویژه متهم به عملیات های تروریستی گسترده علیه نظامیان و غیر نظامیان در عراق کرده است







پرونده مواد مخدر



اما کانتینرهای تسلیحاتی تنها محوله ضبط شده توسط جمهوری اسلامی نیست. در ماه آبان نیجریه همچنین اعلام کرد ۱۳۰ کیلوگرم هروئین در بندر آپاپا در لاگوس، بزرگترین شهر نیجریه کشف کرده است.گفته می شود این محموله مواد مخدر هم که در محموله ای از قطعات خودرو جاسازی شده بود از ایران ارسال شده و مقصد نهایی آن اروپا بوده است.



همزمان با کشف این محموله بود که نیجریه حتی بازی فوتبال دوستانه با ایران راکه قرار بود 26 آبان برگزار شود لغو کرد.



گفتنی است سایت ویکی لیکس سندی از وزارت امور خارجه ایالات متحده منتشر کرده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یکی از بزرگترین فروشندگان مواد مخدر در جهان در سال های اخیر معرفی کرده بود.



بر اساس این سند ویکی لیکس که منبع آن سفارت آمریکا در کشور آذربایجان است در ایران سازمان های دولتی در جستجوی یافتن منابع مالی جدید درگیر ترانزیت مواد مخدر شده اند.در همین ارتباط برلینر مورگن پست، نشریه آلمانی حدود دو هفته پیش با انتشار سند ویکی لیکس خاطرنشان کرد بسیاری از اسناد مخفی وزارت امور خارجه آمریکا می گویند در جمهوری اسلامی "جنگ قدرتی شدید" میان رهبران پرقدرت سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی برای تجارت مواد مخدر از طریق آذربایجان و انتقال آن به اروپا در گرفته است.

ماموریت جدید اطلاعات سپاه چندمین نهاد برای کنترل مردم

یک هفته پس از غافلگیری نهادهای متعدد امنیتی جمهوری اسلامی در برابر اعتراض عمومی 25 بهمن که در نهایت منجو به اعلام حصر خانگی رهبران جنبش سبز شد، سپاه پاسداران به سازمان حفاظت اطلاعات خود "ماموریت جدیدی" داد و جانشین فرمانده کل سپاه در یکی از همایش هایی که با عنوان "جنگ نرم" برگزار می شود، به تشریح این ماموریت جدید مبنی بر "آگاهی از ایده های افراد" و "اشراف بر عقاید" شهروندان و نیز تقویت توان جنگ سایبری پرداخت.




بنا به نوشته سپاه نیوز،سردار سلامی، که این سایت وی را جانشین فرمانده کل سپاه معرفی کرده، در سخنانی گفته است:" حفاظت اطلاعات در معرض يك نبرد پيوسته قرار‌دارد. درنبرد اطلاعاتي دو عامل اساسي روي مي دهند كه يكي از اين عوامل جلوگيري از نفوذ دشمن و پيشگيري از مديريت ادراك خودي توسط دشمن و عامل ديگر نفوذ به دنياي تصورات دشمن و مديريت ادراك نگرش‌ها، ساخت فرضيات مجازي، تصرف ساختار و الگوي ذهني و سازماندهي باورهاي دشمن است".



وی می افزاید:"در فضاهاي جديد فعاليت‌هاي حفاظت اطلاعات‌، انسان موضوعيت محوري‌تر پيدا مي‌كند و به تدريج اهداف جغرافيايي‌، سرزمين و ژئوپلوتيك در قالب يك جابجايي و تغيير الگوي هدف به حاشيه رانده شده و اراده انسان‌ها، طرز تفكر، اعتقادات‌، نگرش ها و باورهاي آنها ميدان اصلي منازعه و نبرد را تعيين مي‌كنند. هر چه زمان پيش مي‌رود ميدان نبرد از حوزه‌هاي درگيري فيزيكي به حوزه‌هاي نبردهاي ذهني، اعتقادي و تفكري تغيير موقعيت مي‌دهند و امروز شاهد پويايي و گرايش منحصر به فردي در سازمان دهي نبردهاي جديد هستيم".



جانشین فرمانده سپاه پاسداران در حالی "نفوذ به افکار و عقاید" شهروندانی را که از نظر وی دشمن محسوب می شوند، به عنوان ماموریت جدید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه معرفی کرده که بر اساس اصل 23 قانون اساسی ایران " تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ كس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد".



بخش دیگری از سخنان این فرمانده سپاه درباره جنگ سایبری بود و وی با تهدید دانستن شبکه های اجتماعی اینترنتی، دیگر ماموریت جدید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه را جلوگیری از استفاده شهروندان از امکانات فضای مجازی معرفی کرد و گفت:" در حوزه جنگ سايبري هم انواع نرم افزارها براي مديريت و كنترل انواع سيستم‌هاي حمل و نقل، جابجايي اطلاعات ، سامانه‌هاي خدمات اجتماعي و شبكه هاي رايانه‌اي بكار گرفته مي‌شوند تا دشمن به اهداف خود دست‌يابد".



او در ادامه تاکید می کند که: "بايد با تفكر خلاق دشمن را عقب نگه داريم".



جانشین فرمانده سپاه درحالی به موضوع جنگ سایبری اشاره کرده است که بخشی از غافلگیری نیروهای سرکوب در روزهای 25 بهمن و اول اسفند مربوط به هک شدن سایت های افراطیون از جمله رجانیوز، فارس و سایت صدا و سیما بود.



گفتنی است سپاه پاسداران با به خدمت گرفتن برخی تکنیسین های چینی، از زمان پس از انتخابات تا کنون اقدام به راه اندازی تیمی از هکر ها به عنوان "ارتش سایبری ایران" کرده و با تبلیغات گسترده مدعی نفوذناپذیری تاسیسات ارتباطی خود شده است. ادعاهای تبلیغاتی نهاد های امنیتی جمهوری اسلامی با اقدام برخی هکرهای حامی جنبش سبز در از کار انداختن سایت های تندرو حامی حکومت، در 25 بهمن موجب غافلگیری هواداران دولت شده است.



در ایران، از زمان تقلب انتخاباتی سال گذشته و پس از آنکه اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات آغاز شد در کنار واژه "فتنه"، از عبارت"جنگ نرم" برای متهم کردن جنبش سبز به وابستگی به دولت های غربی استفاده می شود. تا کنون ده ها سمینار و همایش از سوی نهاد هایی چون بسیج و سپاه در باره تعیین کردن "استراتژی جنگ نرم" برگزار شده و حکومت هزینه های گسترده ای برای افزایش فیلترینگ، ارسال پارازیت بر روی امواج اهواره و ... کرده است.



جمهوری اسلامی هکرهای به خدمت گرفته شده توسط نیروهای امنیتی و نویسندگان وبلاگ هایی راکه به معترضان انتخابات انتقاد و حمله می کنند نیز "سربازان جنگ نرم" می نامد. لقب "فرماندهان جنگ نرم" نیز متعلق به مدیران سایت های رجانیوز، جوان آنلاین ، فارس و ... است که سال گذشته از سوی فراکسیون دولتیان در مجلس مورد تقدیر قرار گرفتند.



سازمان حفاظت اطلاعات سپاه که سال گذشته و با تغییرات ناشی از اعتراضات عمومی و با موافقت آیت الله خامنه ای به معاونت اطلاعات سپاه ارتقاء یافت، در گذشته بخشی از واحد اطلاعات سپاه بود.



در زمان جنگ، ماموریت واحد اطلاعات سپاه مقابله با نفوذ نیروهای اطلاعاتی عراق در تشکیلات سپاه بود اما پس از پایان جنگ، واحد اطلاعات تغییر شکل داد و برخی از نیروهای آن به وزارت اطلاعات رفتند و برخی نیز در واحد پرسنلی سپاه ادغام شدند و هسته مرکزی باقیمانده هم در سال 70 با عنوان "حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران" به مجموعه ای مستقل در سپاه تبدیل شد.



این نهاد در دوران اصلاحات به عنوان "اطلاعات موازی" شناخته می شد و پس از انتخابات سال 88 نیز مسئولیت بازداشت ، بازجویی و اعتراف گیری فعالان سیاسی را برعهده گرفت و اینک آنطور که جانشین فرمانده کل سپاه گفته، از این پس وظیفه "تفتیش عقاید شهروندان" نیز به عنوان ماموریت جدید این نهاد به آن محول شده است.

مقام امنیتی: منبع همه فتنه‌ها دانشگاه است

حالی که بنا بر گزارش‌های مختلف، در روزهای گذشته و به دنبال اعتراضات روزهای 25 بهمن و اول اسفند در ایران، تعداد زیادی از فعالان سابق و فعلی دانشجویی، بازداشت شده اند، روزنامه کیهان در گفت‌وگو با یک مقام امنیتی ـ– که نام و سمت وی را اعلام نکرده–ـ درباره دانشجویان چنین اظهارنظر کرده است:" اكثر اتفاق‌هايي كه در كشور رخ داده به طور معمول يا دانشجويي بوده يا سر منشا آن از دانشگاه بوده است؛ مانند فتنه‌ي سال88 يا اتفاق‌هاي سال 78 كه از دانشگاه شروع شد و تا قبل از آن هم منشا بحران هاي كشور اعم از بحران‌هاي سياسي و امنيتي، جريان هاي دانشجويي بوده است".




سخنان این مقام امنیتی در حالی بیان می‌شود که اخبار رسیده به روز از نزدیکان فعالان دانشجویی بازداشت شده، حکایت از افزایش فشارهابر آن‌ها دارد. همچنین آن‌گونه که سایت دانشجو نیوز نوشته است، در روزهای گذشته، حدود 80 تن از فعالان دانشجویی بازداشت شده‌اند.



در آستانه برگزاری مراسم روز بیست و پنجم بهمن ماه، پیمان عارف فعال سابق دانشجویی دانشگاه تهران، محمد ایلخانی‌زاده دانشجوی کار‌شناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، هیوا مجید‌زاده، هومن نعمتی فعال دانشجویی دانشگاه مازندران، جاوید فخریان فعال دانشجویی دانشگاه تهران و یکی از مدیران ستاد ملی هشتاد و هشت مجازی و زهرا افتخاری و زهرا شریف از اعضای انجمن اسلامی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران بازداشت شدند.



در عین حال براساس گزارش‌های رسیده به روز، خانواده و بستگان زندانیان تهدید شده‌اند که در صورت انجام هرگونه مصاحبه با رسانه‌های "ضدانقلاب" وضعیت را برای خود و بستگان‌شان در زندان سخت‌تر خواهند کرد.



یکی از این خانواده‌ها به روز گفت:"به ما اعلام کرده‌اند که انجام هر نوع مصاحبه وا اطلاع‌رسانی درباره عزیزانمان می‌تواند تبعات مختلفی داشته باشد. از لغو مرخصی یا افزایش فشار بر زندانیان و یا حتی بازداشت خودمان".



گفتنی است که پیش از 22 بهمن، حکم مرخصی یکی از این فعالان دانشجویی صادر شده بود، اما پس از مصاحبه یکی از نزدیکان وی، مرخصی او لغو شد. در روزهای گذشته، همچنین برخی از این خانواده‌ها، به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و از آن‌ها تعهد گرفته شده است که از اطلاع‌رسانی درباره وضعیت بستگان خود پرهیز کنند.



همچنین اخبار رسیده از زندان اوین حکایت از آن دارد که عبدالله مومنی، سخنگو و رییس شورای مرکزی سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) هم‌چنان با ناراحتی پوستی خود دست به گریبان است و مقامات زندان اجازه درمان به وی نمی‌دهند. این در حالی است که پیش از این بارها خانواده وی خواستار آن شده‌اند که به وی اجازه داده شود در خارج از زندان به معالجه خود بپردازد؛ اتفاقی که هنوز نیفتاده است.



از سوی دیگر، مقامات قضایی به زندانیان اعلام کرده‌اند که از این پس انتشار هرگونه نامه یا بیانیه، به صورت فردی ای جمعی، با واکنش شدید مواجه خواهد شد. در همین زمینه قاضی مقیسه، قاضی دادگاه انقلاب، صراحتا اعلام کرده در پرونده جدیدی که برای بهاره هدایت، مجید توکلی و مهدیه گلرو باز شده، حکمی صادر خواهد کرد که "موجب عبرت دیگر زندانیان شود". وی اعلام کرده است که علاوه بر صدور 5 تا 6 سال حکم زندان، دستور تبعید آنان را نیز صادر خواهد کرد.



این در حالی است که بهاره هدایت ـ– عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم که به 9 سال زندان محکوم شده ـ– هفته‌هاست از ملاقات با خانواده خود، محروم شده است. برخی از نزدیکان وی در گفت‌وگو با روز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی وی، اعلام کرده‌اند که هنوز مشخص نیست آیا مقامات زندان، برای درمان سنگ صفرای وی، اقدامات لازم را انجام داده‌اند یا خیر.



البته وضعیت بهاره هدایت در میان دانشجویان، منحصر به فرد نیست. زندانیان بند 350 زندان اوین و همچنین زندان رجایی‌شهر ـ– که به تازگی و بدون تفکیک میان زندانیان، به بند جدیدی منتقل شده‌اند ـ– از هرگونه تماس تلفنی محروم هستند. در زندان اوین مدت‌هاست که ملاقات‌ها تنها به صورت کابینی انجام می‌گیرد و در زندان رجایی‌شهر نیز، امکان ملاقات تنها برای هر دو هفته یک بار وجود دارد.



در همین حال، موج تازه دستگیری دانشجویان بعد از اعلام تظاهرات در روز 25 بهمن، و سپس تجمع به مناسبت جان‌باختن صانع ژاله و محمد مختاری، که هر دو دانشجو بودند، آغاز شده است.



ابوذر رستمی دانشجوی دانشکده هنر دانشگاه تهران و احسان شفاهیان دانشجوی دانشکده متالورژی و بیش از ده تن از دانشجویان دیگر دانشگاه تهران در میان بازداشت شدگان روز ۲۵ بهمن بودند. آینده الماسی دانشجوی مدیریت دانشگاه تهران در حالی که برادرش البرز الماسی در زندان به سر می برد از بازداشتی های این روز در دانشگاه تهران بود. البته احسان شفاهیان در روزهای گذشته آزاد شد.



همچنین روز یکم اسفند حبیب فرحزادی و سهراب جعفری نیز بازداشت شدند که حبیب فرحزادی پس از ساعاتی در بامداد روز دوم اسفند آزاد شد.



محسن غمین دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک که در پی برگزاری مراسم روز دانشجو در ۱۳ آذر ماه سال گذشته بازداشت شده بود، بیست و سوم بهمن ماه برای اجرای حکم دو سال حبس تعزیری خود را به زندان اوین معرفی کرد.



بیش از ۱۶ نفر از دانشجویان دانشگاه شریف نیز در روزهای گذشته بازداشت شدند. امین مهدوی، شقایق حیرانی، فرزانه کرمی، پوریا نادری، سامان فرحت، محمد نراقی، محمد سلحضور، عارف بلند نظر، سیاوش جباریان، شیما وزوایی، نادر رضایی و از اعضای شورای صنفی دانشگاه شریف احسان احسانی در میان بازداشت شدگان بودند. همچنین پنج تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه شریف به نام‌های علی اکبر محمدزاده، جواد سوهانکار، علی مرشدلو، امیرهوشنگ نوایی و محمد افخمی نیز بیست و پنجم بهمن ماه پس از خروج از دانشگاه بازداشت شدند. لازم به ذکراست شقایق حیرانی، فرزانه کرمی، پوریا نادری، نادر رضایی و احسان احسانی در روزهای گذشته آزاد شدند.



حسین سالمکار از دیگر اعضای انجمن اسلامی دانشگاه شریف نیز روز سی‌ام بهمن ماه در پی مراجعه مأموران امنیتی به منزل وی بازداشت شد.



محسن برزگر از اعضای منتخب دفتر تحکیم وحدت در انتخابات سال گذشتۀ این اتحادیه و حسین ضامن ضرابی، دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل روز ۲۵ بهمن ماه پس از خروج از دانشگاه بازداشت شدند. همچنین روز یکم اسفند ماه ایمان صدیقی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروانی نیز بازداشت شد. علی يزدان پناه و سارا باقری دو فعال دانشجويي دیگر دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل نیز در یکم اسفند ماه بازداشت شدند.



پس از جان باختن صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر، دانشجویان دانشگاه هنر دست به تجمعات اعتراضی زدند و در پی مراسم تشییع جنازۀ وی بیش از ده تن از دانشجویان دانشگاه هنر بازداشت شدند. فتانه رهقی، دانشجوی تئا‌تر و فراز سرابی، عنایت صحرایی، علی صدیقی، مهرداد میرزایی، محمد طیب طاهر دانشجوی کار‌شناسی ارشد کارگردانی تئا‌تر، و فراز فشارکی، حمید حسینی، دلارام قهرمان در میان دانشجویان بازداشتی قرار داشتند.



روز یکم اسفند در پی یورش نیروهای امنیتی به دانشکدۀ علوم دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی بهنام مومنی، علی محبی، سینا جمولی، سعید ابریشمی و یکی از دانشجویان رشته فیزیک بازداشت شدند. همچنین سپهر صاحبان یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه به دنبال برگزاری تشییع جنازه شهید ژاله در روز ۲۶ بهمن ماه بازداشت شد.



در مشهد نیز حسین احمدنژاد، امیر شیبانی و علی رزاقی، فرزانه نجارنژاد دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد و مرتضی باقرزاده دانشجوی دانشگاه پیام نور مشهد روز بیست و پنج بهمن بازداشت شدند. گفتنی است فرزانه نجارنژاد به خاطر فعالیت‌های سابقش در حوزه مسائل زنان به دو ترم محرومیت تحصیلی محکوم شده بود و صبح روز بیست و پنجم با مراجعۀ مأموران امنیتی به منزل پدریش بازداشت شد. احسان کاهوکار، محمد غفاریان، علی منصوری و محمد هرمززاده چهار دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد روز اول اسفند ماه بازداشت شدند که هم اکنون در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد زندانی هستند. علی صابری، فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، نیز اول اسفند و در حالی که در کلاس درس بود، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.



در میان دانشجویان بازداشتی دانشگاه آزاد تهران مرکز محمد باقری روز ۲۵ بهمن و سعیده عسگری و فرناز کمالی روز یکم اسفند بازداشت شدند.



در شهرکرد نیز سه دانشجو به نام های علی مرادی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی، کورش بنایی و رضا شاکری از فعالین دانشجویی دانشگاه شهرکرد روز ۲۵ بهمن ماه بازداشت شدند.



همچنین روز ۲۵ بهمن ماه سعید سکاکیان و فرهاد فتحی دو تن از دانشجویان دانشگاه بین المللی قزوین نیز بازداشت شدند.



میثاق افشار دانشجوی بهایی دانشگاه شهید بهشتی بامداد روز ۲۶ بهمن در پی مراجعه مأموران امنیتی به منزل پدری‌اش بازداشت شد.



حاجیعلی کمالی، احمد نازکی، داریوش جلالی و وحید رفیعی، دانشجویان دانشگاه یاسوج روزهای ۲۸و ۲۹ بهمن ماه بازداشت شدند که با آزادی احمد نازکی و حاجیعلی کمالی، دو دانشجوی دیگر در زندان مرکزی اطلاعات یاسوج نگهداری می‌شوند. همچنینی امین خسروی دیگر دانشجوی دانشگاه یاسوج می‌باشد که روز ۲۷ بهمن بازداشت شد.



امید عبادی دانشجوی مقطع کار‌شناسی ناپیوستۀ عمران دانسگاه آزاد سنندج روز ۲۸ بهمن ماه در حالیکه در جلسه کنکور کار‌شناسی حضور داشت بازداشت شد.



در میان اساتید دانشگاه‌های کشور نیز دکتر علی اکبر علیزاد، مدیر گروه سینمای دانشگاه هنر، روز ۲۶ بهمن ماه در پی برگزاری تشییع جنازه صانع ژاله و عبدالله صدری عضو هیأت علمی دانشگاه پلی تکنیک بیست و پنجم بهمن ماه به دنبال شرکت در تجمعات اعتراضی ۲۵ بهمن ماه بازداشت شدند.



از سوی دیگر ورود 20 دانشجوی شریف به دانشگاه و نیز ورود 25 تن به خوابگاه ممنوع اعلام شده است. این اقدام بنا به گفته‌ی مسئولان دانشگاه تا روشن شدن وضعیت دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی و صدور حکم محرومیت از تحصیل برای آنان صورت می‌پذیرد.

امام عادل جمهوری‌اسلامی، جانشین امام زمان است

همزمان با انتشار سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در دیداری که هفته گذشته با آیت‌الله مصباح یزدی در شهر قم داشته و ادعای وی مبنی بر کمک‌های خداوند، احمد خاتمی امام جمعه تهران و از اعضای مجلس خبرگان، برای چندمین بار اعلام کرد که آیت‌الله خامنه‌ای امام عادل است و میرحسین موسوی و مهدی کروبی بر وی خروج کرده‌اند. وی "خروج کنندگان بر امام عادل" را محارب و مفسد فی‌الارض نامید که مستحق اعدام هستند.




امام جمعه موقت تهران پیش از این نیز، چنین درباره رهبر جمهوری‌اسلامی سخن گفته بود: "ما ولي فقيه خود را جانشين امام زمان مي‌دانيم".



از سوی دیگر، حجت‌الاسلام مهدی طائب نیز، با ادعای اینکه "امام جانشين خود را مي‌شناخت و مي‌دانست كه پرچم انقلاب بايد به دست چه كسي برسد اما سخني نمي‌گفت تا رهبر معظم انقلاب در معرض خطر قرار نگيرد" و اضافه کردن این نکته که " تقوا و بصيرت رهبر معظم انقلاب اسلامي همواره بالادست تمام افراد بود و اطرافيان به همين خاطر به ايشان حسودي مي‌كردند... بايد دانست كه رهبر انقلاب، دومي ندارد و كس ديگري جاي ولي امر مسلمين جهان را نمي‌گيرد" اعلام کرد:" مردم نيز در برهه كنوني و پس از رهبر انقلاب، به كسي جز امام زمان (عج) براي زمامداري امت اسلام قانع نيستند".



پیش از این عبد‌النبی نمازی امام جمعه کاشان و عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در سخنانی درباره رهبر جمهوری‌اسلانی چنین گفته بود: "دنیا در نظر ولی‌فقیه حقیر است و تمام رهبران جهان به غیر ازآیت‌الله خامنه‌ای دارای پرونده‌های اخلاقی و اقتصادی هستند. کارنامه ۲۱ ساله مقام معظم رهبری کارنامه کاملا درخشانی است که در آینده کشف خواهد شد. از آن‌جا که ولی‌فقیه نایب امام دوازدهم شیعیان است، نمی‌توان برای آن حدود زمانی و مکانی تعیین کرد. همان‌طور که حکومت امام، زمان‌بردار نیست، حکومت ولی فقیه نیز زمان‌بردار نیست."



پیش از این و طی اعتراضات رخ داده در کشورهایی چون تونس و مصر نیز، بسیاری از چهره‌های اصول‌گرا تلاش کرده بودند آیت‌الله خامنه‌ای را در جایگاه ولی‌امر مسلمین جهان قرار دهند و از مردم مصر و تونس خواسته بودند که از وی تبعیت کنند.



پیش از این سایت دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، پاسخ وی به استفتایی پیرامون "التزام به ولایت فقیه" رامنتشر کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی التزام به این اصل را "واجب شرعی" دانسته و "ولی فقیه" را "مجتهد جامع‌الشرایط"، "جانشین امام زمان در زمان غیبت" و همچنین "شعبه‌ای از ولایت ائمه‌ اطهار" و "رسول‌ خدا" نامیده و خاطرنشان ساخته بود که اطاعت از دستورات حکومتی، نشانگر "التزام کامل به ولایت فقیه" است.



این در حالی است که پیش از این برخی از نهادهای حامی حکومت تلویحا اعلام کرده بودند که حمایت از سخنان و رفتارهای آیت‌الله خامنه‌ای موجب "بی‌آبرویی" می‌شود و به همین دلیل "بسیاری از نخبگان حوزه پشتیان رهبری نیستند"، و اضافه کرده بودند بسیاری از نخبگان حوزوی در عمل پشتیبان ولایت فقیه نیستند و رهبری را در حد یک "نخبه سیاسی" می‌دانند.



این انتقادات از رهبر جمهوری‌اسلامی حتی باعث آن شد که علاوه بر انتقادات نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب و تحول‌خواه از رهبر جمهوری‌اسلامی ـ– که پیش از حوادث انتخاباتی نیز سابقه داشته است –ـ محمد نوری‌زاد، از تهیه‌کنندگان برنامه روایت فتح و نویسنده روزنامه کیهان نیز، با انتشار نامه‌های انتقادی خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی، عملکرد وی را به چالش بکشد.

بنویسید استیضاح بخوانید ادغام وزارتخانه

در فاصله کمتر از یک ماه پس از استیضاح و برکناری حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری از سوی مجلس و درحالی که مهدی خورشیدی، داماد محمود احمدی نژاد پیشتر از طرح دولت برای ادغام وزارتخانه های "نیرو با نفت" خبر داده بود، تقاضای طرح استیضاح مجید نامجو، وزیر نیرو نیز با امضای 45 تن از اعضای مجلس، توسط هیات رییسه مجلس هشتم اعلام وصول شد.




در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه 4 اسفند ماه مجلس امیدوار رضایی، عضو هیات رییسه مجلس هشتم با قرائت طرح استیضاح مجید نامجو اعلام کرد که این طرح بر اساس محورهایی چون"فقدان مديريت و برنامه‌ريزي براي تصدي اين وزارتخانه مهم، عدم رعايت عدالت و اقدام تبعض‌آميز در مناطق مختلف،عدم اجراي تعهدات داده شده در گزارش برنامه در زمان راي اعتماد، طولاني شدن اجراي مصوبات دولت و تعهدات وزارت نيرو، فقدان برنامه‌ريزي و اولويت‌بندي طرح‌هاي آبرساني و تامين برق شهري و روستايي، طولاني شدن اجراي سدها و آبرساني و مشكلات متعدد مردم و همچنین تضاد درون وزارتخانه" از سوی نمایندگان تهیه و توسط هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده است.



اعلام وصول طرح استیضاح وزیر نیروی دولت محمود احمدی نژاد درحالی با 45 امضا صورت گرفت که روز گذشته موسي‌الرضا ثروتي، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام اینکه"طرح استيضاح مجيد نامجو وزير نيرو با 60 امضا در جلسه امروز اعلام وصول مي‌شود" گفته بود:"از اين 60 نفر 44 نفر قسم خورده اند كه پاي استيضاح بايستند."



درهمین حال هم البته خبرگزاری فارس وابسته به نهادهای نظامی-ـ امنیتی نیز با خبرها و گزارش هایی از حواشی اعلام وصول این استیضاح سعی کرد تا به آن شاخ و برگ بیشتری بدهد و همچنین اسامی امضای کنندگان این طرح را نیز اعلام کرد.



فارس نیوز در این باره نوشت:"درخواست كنندگان طرح استيضاح وزير نيرو كه روز گذشته(سه شنبه) نتوانستند حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد رئيس جلسه علني را براي قرائت اين طرح در مجلس قانع كنند، امروز نيز در جايگاه هيئت رئيسه، دور لاريجاني حلقه زدند و ‌با وي رايزني كردند. سيدجواد زماني نماينده كنگاور،‌ موسي‌الرضا ثروتي نماينده بجنورد، جواد جهانگيرزاده نماينده اروميه و امين شعباني نماينده سنندج از جمله نمايندگاني بودند كه در جايگاه هيئت رئيسه به چشم مي‌خوردند."



این خبرگزاری در ادامه همچنین اضافه کرد که:" تلاش‌هاي 2 روزه امضا‌كنندگان طرح استيضاح وزير نيرو در پايان جلسه امروز بالاخره نتيجه داد و اين موضوع در صحن پارلمان با 6 محور اعلام وصول شد."



براساس قانون و آیین نامه مجلس، مجید نامجو پس از اعلام وصول این طرح از سوی هیات ریسه مجلس 10 روز فرصت خواهد داشت تا برای پاسخگویی به نمایندگان در مجلس حاضر شود و رای اعتماد مجدد کسب کند. او در صورت عدم رای اعتماد مجلس و یا غیبت در جلسه استیضاح از سمت خود برکنار خواهد می شود.‏







سابقه استیضاح وزیر نیرو در یکسال



طرح استیضاح وزیر نیروی محمود احمدی نژاد درشرایطی از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده است که از مدتها پیش و از واپسین روزهای سال 88 نیز در راهروهای مجلس برخی نمایندگان خواستار طرح استیضاح مجید نامجو بودند.



ابتدا در آخرین روز فروردین ماه مجلس در حالی که زمزمه استیضاح وزیر نیرو در مجلس قوت گرفته بود او برای پاسخگویی به 14 سئوال نمایندگان به کمسیون انرژی مجلس رفت که پس از رایزنی های حامیان دولت طرح استیضاح وی منتفی شد.



سیدعلی ادیانی راد مخبر کمسیون انرژی مجلس پس از این رایزنی ها و حضور مجید نامجو در مجلس به خبرآنلاین گفته بود:" در برخی موارد نمایندگان قانع شدند اما برخی از سوال ها به بررسی بیشتر نیاز داشت که قرار شده اگر ظرف دو هفته آینده نامجو نتواند دلیل قانع کننده ای برای انها داشته باشد این سوال ها برای پاسخگویی وزیر نیرو به صحن برود اما قطعا بحث استیضاح این وزیر دولت دهم منتقی است و رایزنی ها برای استیضاح وی متوقف شده است."



پس از آن31 شهریورماه در زمانی که محمود احمدی نژاد طی اظهاراتی اعلام کرده بود که "دیگر مجلس در راس امور نیست" دوباره بحث استیضاح وزیر نیرو قوت گرفت، چنانکه علی عزتی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام خبر استیضاح مجید نامجو اعلام کرد که:" به مردم کشورمان اطمینان می دهم که مجلس همچنان در راس امور است و قطعا با استیضاح وزیر نیرو این عمل بیش از پیش به اثبات خواهد رسید."



این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به خبرگزاری ایلنا اعلام کرده بود که طرح استیضاح مجید نامجو با 18 محور به امضای بیش از 50 نفر از نمایندگان رسیده است.



پس از این هم در 4 آبان ماه سال جاری، ولی اسماعیلی از نمایندگان حامی دولت در مجلس به صراحت به خبرگزاری مهر اعلام کرد که :"طرح استیضاح وزیر نیرو که توسط چند تن از نمایندگان پیگیری می شد، منتفی شده است."



او همچنین از جلسه نمایندگان با وزیر نیرو و پس گرفتن امضای طرح استیضاح خبرداده و گفته بود:"نمایندگان طراح استیضاح مذاکرات بسیاری را با وی در خصوص سئوالات خود انجام داده اند که بر این اساس مشخص شد که بخش اعظم کندی در روند اجرای پروژه ها در بخشهای مختلف کشور، مربوط به کمبود منابع مالی و اعتباری بوده که از حوزه وزیرنیرو خارج است. نمایندگان مجلس در بودجه سال 90 تلاش خواهند کرد که اعتبارات لازم برای اجرای پروژه ها را بیش از سنوات گذشته به وزارت نیرو تخصیص بدهند."



به این ترتیب این بار هم طرح استیضاح وزیر نیرو ناکام ماند .







آن روی سکه



روز 12 بهمن ماه امسال نمایندگان مجلس، حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری را درغیاب خود وزیر و رییس دولت استیضاح و با 147 رای موافق، 78 رای مخالف و 9 رای ممتنع از مجموع 234 رای ماخوذه از میان 242 نماینده حاضر در جلسه برکنار کردند.



محمود احمدی نژاد پس از استیضاح و برکناری حمید بهبهانی در واکنش به این عمل نمایندگان مجلس هشتم روز دوشنبه 16 بهمن ماه عمل مجلس را غیر قانونی خواند و درباره علت غیبت خود و وزیر راه در جلسه استیضاح گفت:"10 روزی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده حق وزیر است و نمی‌شود با قانون عادی این حق را ضایع کرد. چرا که اساسا تغییری در تعداد استیضاح کنندگان می‌شود، هر روز که تغییر کرد از آن روز بعد وزیر 10 روز مهلت دارد تا ببیند با چه کسانی طرف است و حرف‌شان چیست که در این مورد تا روز آخر 5 لیست ارائه شد و حتی روز آخر لیست عوض شد."



وی البته در ادامه اظهاراتش اخباری را که درباره تصمیم دولت برای عدم معرفی وزیر راه در رسانه ها منتشرشده بود نیز به نوعی تایید و تاکید کرد:"قصد داشتم این استیضاح را به صورت جدی پیگیری کنم اما چون در قانون برنامه پنجم گفته‌اند که دولت باید تعداد وزارتخانه‌ها را کم و به 17 وزارتخانه برساند بنابراین باید تعدادی از وزارتخانه‌ها ادغام شود و اما چون به این رسیدیم که وزارت راه وترابری را با وزارتخانه‌های زیربنایی ادغام کنیم از پیگیری استیضاح منصرف شدیم وگرنه قابل پیگیری بود."



همزمان با این اظهارات ، مهدی خورشیدی، دبیر شورای مشاوره رییس دولت و داماد محمود احمدی نژاد نیز با موضع گیری نسبت به استیضاح وزیر راه اعلام کرد:" البته همانطور كه رئيس جمهور اعلام كرد، باتوجه به اينكه در برنامه توسعه قرار شده 4 وزارتخانه حذف شود، از همين رو وزارت راه و ترابري با وزارتخانه‌هاي زيربنايي ادغام مي‌شود و رئيس جمهور نيز براي اين وزارتخانه تا مشخص شدن وضعيت آن سرپرست انتخاب مي‌كند."



او در گفت و گویی با خبرگزاری فارس علت اصلی عدم واکنش بیشتر دولت را به صراحت اعلام و تاکید کرد که:" احتمال دارد وزارت بازرگاني با وزارت صنايع و وزارت نيرو با وزارت نفت ادغام شوند كه البته هنوز قطعي نشده است."



پس از انتشار این اظهارات احمدی نژاد و دامادش در رسانه ها، رییس دولت مستقر تصمیم خود برای عدم معرفی وزیر راه و ترابری را عملی کرد و دو روز بعد علی نیکزاد ثمرین، وزیر مسکن و شهرسازی را به طور همزمان به سرپرستی موقت وزارت راه و ترابری منصوب کرد.



همچنین در زمانی کمتر از دوهفته ،احمد صادقي، معاون وزیر مسکن و شهرسازی نیز از آغاز ادغام وزارتخانه‌های مسکن و راه و ترابری و احتمال پیوستن بخشهایی از وظایف وزارت نیرو و سازمان تربیت بدنی به "وزارتخانه ای جدید" خبر داد و گفت:" این ادغام ها کاملا کارشناسی است و در دولتهای قبل از دولت نهم و دهم هم موضوع ادغام وزارتخانه ها مطرح شده بود .بر اين اساس چون این 2 وزارتخانه اقدامات ساخت و ساز و عمرانی انجام می دهند؛ بنابراین می توانند با یکدیگر ادغام شوند و فعالیتهای عمرانی و زیربنایی برعهده یک وزارتخانه قرار می‌گیرد."



وزارتخانه جدید از ادغام وزارت نفت و نیرو تشکیل خواهد شد هرچند که هنوز نام قطعی و مشخصی ندارد اما پیش از این داریوش قنبری از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس درباره اش گفته بود:"وزارت نفت و بخشی از وزارت نیرو ادغام و وزارت جدیدی تحت عنوان «وزارت انرژی» در دولت فعال خواهد شد."



به این ترتیب به نظر می رسد وزرایی که مورد استیضاح قرار می گیرند همان هایی هستند که وزارت خانه های آنها قرارست در وزارت خانه دیگری ادغام شود.

"خیال خام" حذف هاشمی

در شرایطی که تعدادی از نزدیکان محمد تقی مصباح یزدی از او به عنوان "یکی از بهترین گزینه ها" برای ریاست بر مجلس خبرگان رهبری نام می برند، رئیس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی در این مجلس اعلام کرد: " آیت الله هاشمی رفسنجانی مصمم هستند که در انتخابات ریاست این دوره مجلس خبرگان شرکت نمایند."




همزمان سایت شخصی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری نیز با انتشار مطلبی، کنار گذاشتن هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان را یک "خیال خام" خواند.



به نوشته این سایت، اکنون "به یمن بی‌باکی اسلام مکتب ایران در زیر سوال بردن تاریخ نظام بهترین مجال و فرصت برای ایشان به عمل آمده که با شانتاژ خبری آیت‌الله هاشمی را از راس مجلس خبرگان رهبری –به خیال خام خود- دور کرده و مقدسه‌ای فراهم کنند تا شاید روزی متصلان به ولایت بالاتر بتوانند شبهاتی را که سال ۸۲ کیهان زمزمه کرد را از تریبون مجلس خبرگان رهبری فریاد کنند. تا کام دل بغض ۶۸ و کیهان و اسلام مکتب ایران را یک جا حاصل کنند."



سایت هاشمی رفسنجانی در عین حال تاکید کرده که به یقین بر ایشان ثابت شده که این "کام دل" تا "هاشمی رئیس خبرگان است وصل نخواهد بخشید."



اگرچه در این مطلب از شخص معینی نام برده نشده اما با توجه به اشاره به واژه "مکتب ایران" به نظر می آید منظور آن، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر مورد حمایت محمود احمدی نژاد باشد.



انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری قرار است 17 اسفند برگزار شود و ترکیبی که ریاست مجلسی را برعهده می گیرند که توانایی انتخاب و عزل رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، در ماه های گذشته به محلی برای نزاع حامیان و مخالفان هاشمی رفسنجانی بدل شده است.



حامیان دولت و مخالفان ادامه ریاست هاشمی بر این مجلس معتقدند که مواضع و عملکرد رئیس مجلس خبرگان در دوران پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری با "فتنه" همراهی داشته و به همین علت او دیگر شایستگی ریاست بر این مجلس را ندارد.







مهدوی کنی؛ کاندیدا یا شانتاژ خبری



در ماه های اخیر، بیشتر نام محمدرضا مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و از بانفوذترین روحانیون در نظام سیاسی جمهوری اسلامی به عنوان جانشین هاشمی رفسنجانی مطرح بوده اما گزارش ها از عدم قبول این مسئله از سوی مهدوی کنی حکایت می کند.



مهدوی کنی سابقه بیش از 40 سال دوستی و همکاری با هاشمی رفسنجانی را دارد و سال گذشته در اوج حملات حامیان دولت به او، با محکوم کردن تخریب ها علیه هاشمی گفته بود که او و دوستانش هنوز "پشت سر آقای هاشمی نماز می خوانند."



چندی پیش اتحادیه‌ جامعه اسلامی دانشجویان (از تشکل های دانشجویی نزدیک به آیت الله خامنه ای) با صدور بیانیه‌ای خواسته بود آیت‌الله مهدوی کنی ریاست مجلس خبرگان را بر عهده بگیرد و در انتخابات پیش روی هیات رییسه این مجلس کاندیدا شود، اما حجت‌الاسلام میرلوحی، داماد مهدوی کنی و رئیس دفتر او در واکنش به این خبر و اینکه آیا وی تمایلی برای این امر دارد؟ گفت: ‌"من چیزی در این ارتباط از ایشان نشنیده‌ام."



همچنین احمد سالک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، سخنگوی تشکلی که مهدوی کنی دبیرکلی آن را بر عهده دارد، در پاسخ به این سئوال که آیا در جلسات اخیر این تشکل بحثی در مورد کاندیداتوری آیت‌الله مهدوی کنی در هیات رئیسه مجلس خبرگان مطرح شده است؟ گفت: "‌در این ارتباط هنوز صحبتی نشده و بحثی نبوده است. باید منتظر جلسات بعدی جامعه روحانیت بود که آیا در این مورد صحبتی می‌شود یا نه."



احتمال ریاست آیت‌الله مهدوی کنی بر مجلس خبرگان پس از درگذشت آیت‌الله علی مشکینی، رییس قبلی این مجلس، و کاندیداتوری مهدوی کنی در انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان در حوزه‌ انتخابیه تهران نیز از سوی برخی مطرح شد، اما او در آن زمان نیز برای هیات رییسه کاندیدا نشد و از بین دو کاندیدای موجود، هاشمی‌رفسنجانی با پیروزی بر محمد یزدی، ریاست مجلس خبرگان را بر عهده گرفت.



اینک سایت هاشمی رفسنجانی بدون نام بردن از مهدوی کنی، مطرح شدن نام او برای ریاست بر این مجلس را "خبر دروغ" و "شانتاژ خبری" عنوان کرده است.



در حال حاضر که حدود دو هفته تا زمان برگزاری اجلاس مجلس خبرگان ـ اجلاسی که قرار است انتخابات هیات رییسه این مجلس در آن برگزار شود ـ باقی است، سیداحمد خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان در پاسخ به سئوالی درباره رییس آینده این مجلس گفته است که: "باید منتظر برگزاری جلسه خبرگان رهبری بود و تا جلسه‌ای تشکیل نشود، چیزی در این ارتباط مشخص نخواهد بود."







"مدافع فتنه، ناتوان از تشخیص"



این در حالی است که فشار سیاسی و رسانه ای جریان حامی دولت احمدی نژاد و تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی برای کنار گذاردن هاشمی رفسنجانی همچنان با قدرت ادامه دارد.



محمدحسین صفارهرندی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور کنونی فرمانده کل سپاه در جریان یک سخنرانی که اخیرا در شیراز داشته است، پیش‌بینی کرد که "آقای هاشمی مرحله به مرحله از دور مسوولیت‌های که داشته خارج می‏شود و در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان هم شاهد خواهیم بود که هاشمی حذف خواهد شد."



دیروز هم حمید رسایی از نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس با پیش بینی اینکه «رای نمایندگان خبرگان رهبری این‌بار متفاوت از دفعات قبل خواهد بود» گفت: "مردم در نهم دی‌ماه و ۲۲ بهمن به نوعی موضع و ناراحتی‌شان را از مواضع هاشمی رفسنجانی نشان دادند؛ زیرا وی مدافع جریان فتنه بود. مطمئنا مجلس خبرگان رهبری نیز به آرای مردم توجه خواهد کرد چرا که این مجلس متشکل از نمایندگان بابصیرت است."



به گفته او مجلس خبرگان رهبری "نباید خارج از اراده مردم تصمیم بگیرد."



حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم گفته است که: "هاشمی رفسنجانی قادر به تشخیص منافع ملی و پاسداری از آن نیست لذا نمی‌تواند در مسئولیت‌هایی که ضامن حفاظت از منافع ملی است، حضور داشته باشد."



رئیس مجلس خبرگان رهبری تا امروز شخصا در ارتباط با مباحث مطرح شده در این زمینه واکنشی نشان نداده است.



از سوی دیگر برخی چهره های نزدیک به مصباح یزدی از او به عنوان یکی از گزینه های ریاست بر این مجلس نام می برند.



حجت‌الاسلام روانبخش از شاگردان مصباح یزدی و دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن، در این ارتباط به ایسنا گفته است: "از طرف ایشان در این ارتباط صحبتی نشده و اعلام آمادگی نکرده‌اند. به نظر من ایشان جزو بهترین گزینه‌ها در این زمینه هستند و مشی ایشان این نیست که خودشان کاندیدا شوند، ولی اگر اعضای خبرگان در این ارتباط به جمع بندی برسند، ممکن است تصمیمی بگیرند."



از محمد یزدی که در انتخابات اخیر ریاست مجلس خبرگان در رقابت با هاشمی رفسنجانی شکست خورد هم به عنوان یکی دیگر از کاندیداهای مطرح برای ریاست آن نام می برند. یزدی در سال های گذشته از منتقدان صریح اللهجه هاشمی بوده است.



تمام این گمانه زنی ها در شرایطی مطرح می شوند که رئیس دفتر ریاست مجلس خبرگان از "مصمم" بودن هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات آینده هیات رئیسه این مجلس خبر می دهد.



به گفته نوری شاهرودی، "روحیه با نشاط و شاداب و انقلابی" هاشمی با اتکا به آراء بی‌سابقه یک میلیون و هفتصدهزار نفری مردم در مجلس خبرگان و "دلسوزی صادقانه برای نظام" باعث شده که "انتقادهای کور و مغرضانه تازه به دوران رسیده‌ها همانند کوبیدن اب در هاون شود."



او همچنین ابراز اطمینان کرده که "جنگ روانی و تخریب‌های دوره‌ای و جریان سازی و تهمت‌ها و اکاذیب" در اندیشه و افکار فقهای مجلس خبرگان رهبری هم نه تنها تا بحال هیچ اثری نداشته، بلکه به "اذعان برخی از آنان "این حجم خبرهای منفی و تخریب قطعا "اثری معکوس" خواهد شد.



نوری شاهرودی تاکید کرده که حضور هاشمی در این دوره از انتخابات ریاست مجلس خبرگان "قطعی" است و "فقهای محترم مجلس خبرگان به این نکته توجه خواهند داشت."







حمله به خانواده هاشمی با "شوکر"



در همین حال و در تحولی جداگانه، روزنامه محافظه کار جمهوری اسلامی از "اهانت به اعضای خانواده" هاشمی رفسنجانی و ضرب و شتم آنها با "شوکر" در حرم حضرت عبدالعظیم در جنوب تهران خبر داد.



این روزنامه با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان، حمله کنندگان به خانواده هاشمی را "عناصر خودسر" معرفی کرد.



به نوشته جمهوری اسلامی، درحالی كه دو تن از فرزندان و تعدادی از اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی برای برگزاری مراسم درگذشت یكی از بستگان خود در حرم حضرت عبدالعظیم حضور یافته بودند، پس از گذشت حدود 2 ساعت از آغاز مراسم و قرائت قرآن، دو نفر از نیروهای لباس شخصی هنگام خروج خانواده آیت‌الله هاشمی با "منافق" خطاب كردن آنها به یكی از دختران ایشان حمله كردند كه با نزدیك شدن لباس شخصی‌ها به وی، برادرزاده و خواهرزاده وی كه او را همراهی می‌كردند درحالی كه قصد داشتند مانع شوند، حمله كنندگان با شوكر آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.



این روزنامه افزوده که محسن هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی كه وی نیز جهت شركت در مراسم ختم در حرم حضرت عبدالعظیم حضور داشت از لباس شخصی‌ها خواست نسبت به خانواده وی ایجاد مزاحمت نكنند كه افراد مذكور با شعار مرگ بر هاشمی به فحاشی به وی مبادرت كرده و قصد درگیری با محسن هاشمی را داشتند كه مردم حاضر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی كه در طول مراسم با تسلیت گویی و تكریم به خانواده آیت‌الله هاشمی احترام گذاشته بودند مانع درگیری شده و ضمن اظهار نگرانی از خطرناك بودن عناصر لباس شخصی‌ها و اعلام قصد قبلی آنها برای ایجاد درگیری و اغتشاش، از خانواده آیت‌الله هاشمی با اصرار خواستند كه نسبت به توهین این افراد بی‌تفاوت بوده و از محل حضور آنها فاصله بگیرند.



فائزه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی هم روز اول اسفند برای چندمین بار پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شده بود.

فرزند وزير اطلاعات دولت خاتمی بازداشت شد

فرزند وزير اطلاعات دولت خاتمی بازداشت شد


*بازداشت مجید پیرحسینلو شهروند معترض

فرزند وزير اطلاعات دولت خاتمی بازداشت شد



دانشجو نیوز: حسن يونسي فرزند علي يونسي وزير اطلاعات دولت خاتمي بازداشت شد.

سایت "رجا نیوز" وابسته به نیروهای امنیتی، علت بازداشت وی را "رفتارهاي تحريک آميز در حاشيه فرخوان ضدانقلاب براي يکم اسفند" عنوان کرده است.

پیش از این فائزه هاشمي رفسنجانی نیز به دلیل مشابه بازداشت شده بود که ساعتی بعد آزاد شد.



بازداشت مجید پیرحسینلو شهروند معترض



مجید پیرحسینلو شهروند،‌ در روز ۲۵ بهمن ماه و به خاظر شرکت در تظاهرات این روز در خیابان بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده است. از وضعیت وی تاکنون اطلاعی در دست نیست.

به گزارش «رهانا» سامانه خبری «خانه حقوق بشر ایران» پیرحسینلو فوق لیسانس فلسفه اسلامی از دانشگاه علامه طباطبایی، و مشغول در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی است. وی فعالیت سیاسی نداشته، اما از جمله شهروندان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران بود.

در روز ۲۵ بهمن ماه صدها تن از شهروندان معترض در تهران و سایر نقاط کشور بازداشت و به بازداشتگاه‌ها منتقل شده‌اند. بازداشت این افراد که به صورت گسترده و فله‌ای انجام گرفته است، مغایر با اصل ۲۷ قانون اساسی است که تجمع و راهپیمایی را آزاد می‌داند.

بهاره هدایت و مهدیه گلرو، دو ماه بدون ملاقات و تلفن

بهاره هدایت و مهدیه گلرو، دو ماه بدون ملاقات و تلفن


*کشته و زخمی شدن دوشهروند مهابادی بر اثر تیراندازی

بهاره هدایت و مهدیه گلرو، دو ماه بدون ملاقات و تلفن



بهاره هدایت و مهدیه گلرو بیش از دوماه است که بدون هیچ دلیل مشخصی از ملاقات با خانواده هایشان محروم شده اند . این در حالی است که این دو فعال دانشجویی حتی حق تماس تلفنی با خانواده هایشان را نیز ندارند .

به گزارش کلمه، بهاره هدایت از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به همراه مهدیه گلرو، دیگر فعال دانشجویی در قرطنینه بند متادون، زندان اوین نگهداری می شوند و مدت دو ماه است که ممنوع الملاقات هستند .

خانواده این دو زندانی سه شنبه هر هفته که روز ملاقات بند زنان است به زندان اوین می روند، اما هر بار مسوولان می گویند که به دستور مقامات دادستانی این دو زندانی اجازه ی ملاقات ندارند.

خانواده این دو زندانی نمی دانند که باید به چه محلی شکایت ببرند و دلیل این ظلم مضاعف بر عزیزان شان را نمی فهمند . مهدیه گلرو و بهاره هدایت بیش از یک سال و نیم است که در زندان اوین به سر می برند بدون اینکه حتی یک روز به مرخصی آمده باشند اکنون نیز این دو زندانی بدون هیچ دلیل مشخصی از ملاقات با خانواده هایشان محروم شده اند .

بهاره هدایت و مهدیه گلرو ، ماه هاست که به همراه ۱۹ زندانی سیاسی زن دیگر در شرایط قرنطینه ، بدون حق استفاده از تماس تلفنی و مرخصی، در زندان اوین نگهداری می شوند.



کشته و زخمی شدن دوشهروند مهابادی بر اثر تیراندازی



آژانس خبری موکریان : براثر تیراندازی یکی از مأمورین نیروی انتظامی در جاده مراغه – هشترود دو شهروند مهابادی کشته و زخمی شدند.

دو تن از اهالی روستای بفروان مهاباد به نام های یعقوب احمدی اقدم و برادرش امیر احمدی اقدم روز دوشنبه دوم اسفند ماه در جاده مراغه - هشترود ، هدف تیراندازی مامور نیروی انتظامی قرار گرفتند که در این حادثه یعقوب براثر تیراندازی جان سپرد و برادرش امیر زخمی شد.

نیروهای انتظامی علت تیراندازی به سوی این دو شهروند را حمل کالای قاچاق در اتومبیلشان عنوان کرده‌اند.

گفتنی است تعداد زیادی از شهروندان مناطق مرزی به ظنّ داشتن کالای قاچاق هدف تیراندازی مأمورین قرار می گیرند که در بسیاری از موارد منجر به مرگ آنان می شود.

وزارت امورخارجه ایران: اقدام سنگال در قطع روابط خود با ایران غیرمنطقی است (آدم که نباید بخاطر ارسال غیر قانونی 13 کانتینر اسلحه و مواد منفجره ناقابل قطع رابطه کند!)

وزارت امورخارجه ایران: اقدام سنگال در قطع روابط خود با ایران غیرمنطقی است (آدم که نباید بخاطر ارسال غیر قانونی 13 کانتینر اسلحه و مواد منفجره ناقابل قطع رابطه کند!)


بی بی سی : وزارت امور خارجه ایران پس از آنکه دولت سنگال با طرح اتهام ارسال اسلحه از ایران به شورشیان در جنوب سنگال، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد، بیانیه ای منتشر کرده و در آن این اقدام سنگال را بدون دلیل و غیر منطقی خواند.



در این بیانیه وزارت امور خارجه ایران تعجب خود را از اقدام سنگال نشان داده و گفته است که مقامات سیاسی و نظامی دو کشور در رفت و آمدهای اخیر بر پایان "تمامی سوء تفاهمات موجود و لزوم گسترش روابط فیمابین" تاکید کرده اند.



وزارت امور خارجه ایران با اشاره به سفر علی اکبر صالحی، سرپرست وقت وزارت امور خارجه ایران به سنگال و دیدار او با رئیس جمهوری این کشور، گفته است که در آن دیدار " کلیه ابهامات فیمابین رفع شده و احترام به امنیت داخلی یکدیگر، وجود اراده جدی طرفین مبنی بر ارتقای سطح مناسبات در تمامی زمینه‌ها مورد تاکید قرار گرفت"



روز چهارشنبه، چهارم اسفند (23 فوریه) دولت سنگال در بیانیه ای که از تلویزیون این کشور پخش شد، اعلام کرد که شورشیان در جنوب سنگال با استفاده از "تسلیحات پیشرفته" ساخت ایران طی حملاتی چند سرباز ارتش را کشته اند.



تنش در روابط ایران و سنگال در پی کشف یک محموله سلاح در نیجریه که مبدا آن ایران بود، آغاز شده است.



سنگال می گوید ایران این تسلیحات را برای شورشیان جدایی طلبی که در گامبیا مستقر هستند، فرستاده بود.



ایران گامبیا را مقصد نهایی محموله اعلام کرده است.



گامبیا این مسئله که مقصد نهایی محموله سلاح بوده را رد و سال گذشته روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.



در پی این تنشها، سنگال سفیر خود در تهران را در ماه دسامبرفراخواند، اما یک ماه بعد با میانجیگری ترکیه، عبدالله واد، رئیس جمهوری سنگال پذیرفت که سفیر خود را به تهران بازگرداند.



با این حال روز گذشته دولت سنگال رسما به روابط دیپملماتیک خود با ایران خاتمه داد.



به گفته وزارت امور خارجه ایران، این اقدام اخیر دولت سنگال از نظر ایران "هیچ دلیل و توجیه منطقی نداشته و به نظر می‌رسد تحت تاثیر عوامل دیگری صورت گرفته است."



منوچهر متکی، وزیر امور خارجه حدود سه ماه پیش به سنگال سفر کرده بود تا به بهبود روابط دو کشور کمک کند، اما در حین آن ماموریت به دستور محمود احمدی نژاد برکنار شد.



سنگال یکی از کشور غرب آفریقاست که پیش از این ماجرا، روابط نزدیکی با ایران داشت و رئیس جمهوری این کشور چند بار به تهران سفر کرده بود.



مأموران امنیتی نیجریه در ماه اکتبر گذشته در جریان بازرسی از یک کشتی تجاری، 13 کانتینر حاوی اسلحه و مواد منفجره را کشف و ضبط کردند که به گفته شرکت صاحب کشتی، از بندرعباس در جنوب ایران بارگیری شده بود.



در پی کشف این محموله، عظیم آقاجانی، تاجر ایرانی که ادعا می شود عضو سپاه پاسداران ایران است به اتهام ارسال اسلحه از ایران، در نیجریه تحت محاکمه قرار دارد.

فیلم (پیام) / در باره راهپیمایی سه شنبه آینده

جو امنیتی عجیب در خیابانهای تهران

جو امنیتی عجیب در خیابانهای تهران


ساعتی پس از ظهر امروز گارد ویژه و نیروهای امنیتی در چهارراه ولیعصر، خیابان ولیعصر و میدان انقلاب ، پارک وی ، خیابان شهید بهشتی، میدان هفت تیر، صادقیه و تقریبا تمامی میادین اصلی شهر حضور پیدا کردند.



به گزارش خبرنگار کلمه از سطح شهر، علاوه بر نیروهای رسمی امنیتی و گارد، نیروهای لباس شخصی در این اماکن تردد مردم و آمد و رفت ها را در نظر دارند و به هر فردی که مشکوک شوند او را سوار بر ماشین ون می کنند.



بر اساس این گزارش، تمامی حوالی تئاتر شهر و حوالی این منطقه نیز از ماموران امنیتی مملو شده است.



نیروهای امنیتی در این منطقه اجازه هیچ گونه ایستادن به مردم را نداده و در صورت ایستادن مردم آنها را با باتوم می زنند و فضای رعب و وحشت در شهر ایجاد کرده اند.



همچنین از تمام مغازه داران در برخی مناطق منطقه ولیعصر خواسته شده که هر چه سریعتر مغازه را تعطیل و محل کسب خود را ترک کنند. مردم دلیل این گونه رفتار ماموران امنیتی را نمی دانند و از یکدیگر سوال می کنند دلیل این گونه فضای ناامنی در شهر چیست و از این رفتارها عصبی شده اند.



گزارش جرس :



جرس: به گزارش منابع خبری جرس و شاهدان عینی، از بعد از ظهر امروز (پنجشنبه پنجم اسفندماه) گاردهای یگان ویژه پاسداران و ماموران امنیتی و لباس شخصی ها، در مناطق مختلف تهران مستقر شده و به برقراری حکومت نظامی اعلام نشده دست زدند.



همچنین شاهدان عینی از حضور نیروهای جدید ضد شورش که تا کنون در این بیست ماه با این ادوات و شمایل ظاهر نشده بودند، خبر دادند.



بر اساس گزارش فوق، تقاطع چهارراه ولیعصر- انقلاب و خیابان ولیعصر و میدان انقلاب از ظهر امروز جو کاملا امنیتی داشت.



خبرنگار جرس خاطرنشان کرد نیروهای لباس شخصی و گروهی با لباس سازمانی جدید بسیج نیز، در محل های تردد مردم، رفت و آمدهای و تجمعات بیش از سه نفر را زیر نظر دارند و به هر فردی که مشکوک شوند، فی الفور او را دوره کرده و سوار بر ماشین های ون مستقر در محل می کنند.



بر اساس این گزارش، تمامی منطقه تئاتر شهر و حوالی آن منطقه از ماموران امنیتی مملو شده و نیروهای امنیتی اجازه هیچ گونه ایستادن به مردم را نمی دهند و در صورت توقف مردم، آنها را با باتوم وادار به حرکت و عدم تجمع می کنند.



همچنین بطور ناگهانی از تمام مغازه داران این منطقه خواسته شده که هر چه سریعتر مغازه های خود را تعطیل و محل کسب خود را ترک کنند.



آرایش نیروهای گارد در اطراف صدا و سیما، ونک و میدان ولی عصر نیز، در حال شدت گرفتن است و هنوز دلیل ناامن نشان دادن چهره پایتخت مشخص نشده است.

ممنوعیت ورود دانشجویان معترض به خوابگاه و دانشگاه توسط سرپرست موقت دانشگاه صنعتی شریف

ممنوعیت ورود دانشجویان معترض به خوابگاه و دانشگاه توسط سرپرست موقت دانشگاه صنعتی شریف


کمیته گزارشگران حقوق بشر - رضا روستا آزاد، سرپرست موقت دانشگاه صنعتی شریف هفته گذشته و طی اقدامی غیرقانونی ورود 20 دانشجوی شریف را به دانشگاه و نیز ورود 25 تن را به خوابگاه ممنوع اعلام کرد. این اقدام بنا به گفته‌ی مسئولان دانشگاه تا روشن شدن وضعیت دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی و صدور حکم محرومیت از تحصیل برای آنان صورت می‌پذیرد.



متذکر می‌گردد در پی تجمع 25 بهمن ماه امسال در دانشگاه شریف دست‌کم 18 نفر از دانشجویان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. امين مهدوي، شقايق حيراني، فرزانه کرمي، پوريا نادري، سامان فرحت، محمد نراقي، محمد سلحشور، عارف بلندنظر و سياوش جباريان نه نفر از دانشجويان دانشگاه شريف شامگاه ۲۵ بهمن دستگير شدند. شيما وزوايي، 26 بهمن‌ماه و در پی مراجعه ماموران امنيتی به محل کارش، دستگير و به نقطه نامعلومی منتقل شد.



همچنین در روز 26 بهمن ماه ماموران حراست در هماهنگی کامل با نیروهای امنیتی اقدام به بستن تمامی درهای دانشگاه نموده و دانشجویان را مجبور به خروج از در اصلی نمودند. در پی این اقدام نیروهای امنیتی / شبه نظامی مستقر در جلوی در اصلی اقدام به بازداشت علی اکبر محمد زاده، جواد سوهانکار، امير هوشنگ نوايی، بهزاد عالی‌پور و محمد افخمی اعضای انجمن اسلامی دانشگاه، نادر رضایی، عضو شورای صنفی دانشگاه و علی مرشدلو دیگر دانشجوی شریف نمودند. بنابر گزارش شاهدان عینی بازداشت علی اکبر محمدزاده، دبیر و جواد سوهانکار عضو هیٱت رئیسه انجمن اسلامی دانشجویان با اعمال خشونت و ضرب و شتم همراه بوده است. این دو طی ماه‌های گذشته بارها به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و مورد تهدید واقع شده‌ بودند.



حسین سالمکار دانشجوی ورودی سال 83 دانشگاه خواجه نصیر در رشته ی مهندسی مکانیک و دانشجوی کارشناسی ارشد ورودی سال 89 دانشگاه صنعتی شریف در رشته هوافضا نیز 26 بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. از محل نگهداری و وضعیت اتهامات هیچ کدام از دستگیرشدگان اطلاعی در دست نیست.



قابل ذکر است در پی اقدام سرپرست موقت دانشگاه در خصوص ممنوعیت ورود دانشجویان به خوابگاه و دانشگاه شورای صنفی دانشجویان صنعتی شریف طی بیانیه‌ای از این اقدام فراقانونی انتقاد و نسبت به آن اعتراض کرده است.

حکومت نظامی آرام در تهران/ امیرارجمند: مردم هوشیار باشند

حکومت نظامی آرام در تهران/ امیرارجمند: مردم هوشیار باشند


در پی ایجاد حکومت نظامی آرام در پایتخت کشورمان و هیاهوی رسانه های تبلیغاتی دکتر اردشیر امیر ارجمند ضمن دعوت مردم به هشیاری و حساسیت نسبت به اخبار گفت: جو فوق العاده امنیتی و تبدیل تهران به پادگان نظامی که از چند ساعت گذشته از طرف نیروهای امنیتی در شهر حاکم شده است و تکرار اتهامات وقیحانه از رسانه های اقتدارگرایان نسبت به رهبران جنبش سبز علاوه بر اینکه نشان از استیصال و ترس اقتدارگرایان است از برنامه های احتمالی و مشکوک آنها نیز خبر می دهد.



مشاور میرحسین موسوی همچنین ضمن هشدار به اقتدارگرایان تاکید کرد مردم رشید و شجاع ایران نسبت به سرنوشت رهبران خود کاملا حساس بوده و در مقابل هر گونه تعرض جدید نسبت به آنها خاموش نخواهد نشست. وی همچنین از مردم خواست تا هوشیاری خود را حفظ کنند.

تحریم نقدی

تحریم نقدی


فیلم را هم ببینید

فیلم را هم ببینید


با ما حرف بزنید، اما نه به زبان گلوله!



دانشجونیوز، گزارش داد: پس از حمله نیروهای حراست دانشگاه شیراز به تجمع عزاداری دانشجویان برای حامد نورمحمدی، قربانی تظاهرات اول دیماه در شیراز، دانشجویان این دانشگاه با انتشار بیانیه ای، از نیروهای نظامی و انتظامی خواستند تا با پیوستن به مردم، مانع سرکوب مردم شوند. آنها در بیانیه خود نوشتند: دعوتمان با شعار و فرار نخواهد بود، که با شاخه ای گل و لبخند است. هنر ما تسخیر ساختمان ها و جسد ها نیست، هنر ما تسخیر قلب هاست.

سحام نیوز منتشر کرد

سحام نیوز منتشر کرد


گزارش گام به گام

محاصره و زندانی کردن کروبی





در واکنش به ادامۀ حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی سایت سحام نیوز، که منعکس کننده نظرات حزب اعتماد ملی است، طی یاداشتی خطاب به مراجع مذهبی نوشت:



نزدیک به ۲۰ماه از انتخابات دهم ریاست جمهوری می گذرد. اتفاقاتی که طی این ماه ها بر بدنه نیروهای مخالف از جانب حکومت وارد شد، جای هیچ تردیدی را باقی نمی گذارد که مخالفین حکومت پای در کارزاری سخت گذاشته اند. در یک طرف صحنه مخالفینی که تنها ابزارشان نافرمانی های مدنی و اعتراضات آرام است و تنها در جستجوی رسیدن به مطالبات خود از روش های مسالمت آمیز بوده و طرف دیگر این صحنه نبرد نیروهای حکومتی از هر دسته و گروه و ارگان، با شنیع ترین رفتارها و تا بن دندان مسلح و مجهز به توپخانه ی رسانه به اصطلاح ملی و تریبون های مختلف اعم از نماز جمعه و مجلس و …قرار دارند.



شیوه جنبش اعتراضی مردم حضور است و شیوه حکومت فرار رو به جلو! حکومتی که خودش شهید می کند، برای آن شهید مراسم می گیرد!



پس از ماه ها سکوت جنبش سبز و عدم حضور آنها در خیابان ها، ۲۵بهمن نقطه عطفی شد برای این آتش زیر خاکستر. پس از درخواست مشترک کروبی و موسوی از وزارت کشور برای صدور مجوز راه پیمایی۲۵بهمن در حمایت از مردم مصر و تونس، دامنه فشارها بر این دو و مردم بیشتر شد.



چند روز مانده به راهپیمایی، مهدی کروبی و همسرش به طور کامل حصر خانگی شده و از دیدار فرزندان و خانواده محروم گردیدند. تمام خطوط تلفن همراه و ثابت مهدی کروبی، همسر و فرزندان قطع شد. این نخستین نشانه های یک کودتای نظامی آرام علیه این خانواده بود. تظاهرات ۲۵بهمن نشانه های خوبی برای حکومت به همراه نداشت. مردم به خیابان ها آمدند. آرام اما مصمم!



ساعاتی پس از پایان تظاهرات، حکومت شکست خورده و وحشت زده که به دنبال انتقام بود شروع به رفتارهای نخ نما و مشابه قبایل وحشی نمود. شیوه ایجاد رعب و وحشت! دوباره قشون کشی عده ای عربده کش و مزدور حقوق بگیر با استفاده از نام بسیجی و جبهه رفته و انقلابی، به همراه تنی چند از روحانی نماها، با عقبه ای که البته واضح بود از کجا پشتیبانی می شود، جلوی منزل مهدی کروبی تجمع کردند. اندک بودند، اما گستاخ و بی شرم! به نام اسلام و دین، بدترین الفاظ و رکیک ترین کلمات را با افتخار بر زبان می راندند.



پنج شب متوالی تجمع و آشوب و دریغ از دخالت صریح مقامات قضایی و انتظامی! در ظاهر معلوم نبود که چطور می شود عده ای قلیل با مسدود کردن آن محله و با عربده کشی در آن ساعت از نیمه شب و آن هم طی چندین شب، بتوانند دست به آشوب بزنند. مگر اینکه اراده شخص دیگری در میان باشد! از این دست افراد حداقل در تاریخ ۱۰۰ساله حکومت بسیار داشتیم. روزی با کت و شلوار مشکی و یقه های باز و کلاه شاپو و دستمال یزدی بر گردن؛ و امروز با چفیه و پوتین و … . بی مخ بی مخ است؛ شعبان و غیر شعبان ندارد!



طی همان شبها مامورین امنیتی در اقدامی بی سابقه با شکستن درب منزل محمد حسین کروبی، برای یافتن وی وارد ساختمان وی شدند که خوشبختانه ناکام مانده و برای جبران این ناکامی از آن روز تاکنون منزل وی را پاتوق قرارهای شخصی خود نموده و معلوم نیست فردا روز مدارک شخصی و عکس ها و فیلم های خانوادگی و … این خانواده از کدامین سایت و کوی برزن سر برآورد؟!



ماموران اطلاعات با مراجعه به مدرسه فرزندان حسین کروبی موجبات ترس این دو دانش آموز را فراهم آورده تا آنجا که این دو به خاطر ترس از ماموران امنیتی درس و مدرسه را ترک کرده اند.



محمد تقی کروبی هم در شروع این ترم دوباره و برای سومین بار ممنوع التدریس می شود و همچنین وی را که جانباز جبهه و جنگ است از یک درمان عادی برای گوش مجروح خود محروم می کنند تا آنجا که وی را اکنون تا آستانه از دست دادن شنوایی رسانده اند.



پس از راهپیمایی خودجوش و مردمی اول اسفند، حکومت چهره واقعی خود را نشان داد. شدیدترین نوع برخورد را در خیابان ها با مردم انجام داد. از بی رحمانه ترین شیوه ها برای سرکوب اعتراض آرام مردم استفاده نمود و سعی داشت با تمام پشتوانه خبری و رسانه ای خود این راهپیمایی مردمی را خفه نماید که البته ناکام ماند.



عقده گشایی ها دوباره ادامه پیدا کرد و در شب این راهپیمایی و پاسی از نیمه شب گذشته به منزل علی کروبی هجوم برده و وی و همسرش را دستگیر کردند. جالب است که دلیل دستگیری علی کروبی، به آن صورت و آنهم در آن زمان را بحث نخ نما شده ارتباط با سرویس های جاسوسی بیگانه و … عنوان کردند! حکومت در اقدامی از روی ناچاری و دستپاچگی به دنبال حسین کروبی بود که پس از دست نیافتن به وی برای ایجاد فشار بر مهدی کروبی و خانواده اش، علی را دستگیر کرد.



همزمان با این ماجرا به منزل مهدی کروبی یورش برده و با ورورد به منزل، مهدی کروبی را در یک اتاق و همسرشان را نیز در اتاق دیگری محبوس کردند. تفتیش ها آغاز شد و اسناد و مدارک و کتب و … دوباره به تاراج رفت. مهدی کروبی در آخرین نامه خود خطاب به آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه گفته بود” بنده درخواستی دارم از جنابعالی که به زودی و از طریق قانونی، وعده هایی را که در سخنرانی ها داده اند، عملی گردد و دادگاهی علنی تشکیل گردد تا کیفرخواست و دفاعیات مطرح گردد. باشد که در دادگاهی عادل و علنی، مردم به حقیقت آگاهی یابند” .



این اتفاق رخ نداد و ماموران هیچ مجوزی از دادگاه عادل نداشتند، اما مردم به خوبی به حقیقت ماجرا پی بردند.



اکنون ۳۶ ساعت از این اقدام می گذرد و هیچ گونه اطلاعی از شرایط مهدی کروبی و فاطمه کروبی در دسترس نیست. نگرانی ها پیرامون این موضوع برای مهندس میر حسین موسوی هم بوجود آمده و بیم آن می رود که نیروهای تندرو و ناشنوا از صدای ملت، اقدامی نابخردانه در جهت خفه کردن صدای این دو رهبر جنبش اعتراضی مردم ایران انجام دهند.



حال جای این سوال باقیست: مراجعی که انسان را به پرهیز از خشونت و دروغ و ظلم فرا می خوانند؛ چرا برای حکومت چنین چیزی را قائل نیستند و سکوت کرده اند؟



چرا جریان اصلاحات و سران آن که دولت شان ۱۶ سال بر این کشور حکومت کرد سکوت کرده اند؟



چرا افرادی که خود را داعیه دار دفاع از مظلوم و ستم دیده می دانند سکوت کرده اند؟ این همه سکوت از روی ناچاری و ترس است یا از روی دنیا خواهی و عقاید پوشالی؟