Thursday, February 24, 2011

سه‌شنبه‌های اعتراض

سه‌شنبه‌های اعتراض در اسفندماه، برنامه‌ای است که گروهی از جوانان برای ادامه مبارزه و فریاد مطالبات خود در داخل ایران به دنبال اجرای آن هستند. صفحه فیس‌بوک ۲۵ بهمن و مشاور و سخنگوی کروبی بر این برنامه صحه گذاشته‌اند اما هنوز شورای هماهنگی راه سبز امید در این باره اطلاع‌رسانی نکرده است.




گفته می‌شود طرح سه‌شنبه‌های اعتراض پیشنهاد مجتبی واحدی مشاور و سخنگوی مهدی کروبی بوده است تا از این طریق از شدت اعمال خشونت حاکمیت اندکی کاسته شود. این طرح را هنوز شورای هماهنگی راه سبز امید تایید نکرده است اما موجی که در فضای مجازی اینترنت به راه افتاده نشانه‌ای از جدی بودن پیشنهاد دهندگان برای اجرایی شدن این طرح است.



از سوی دیگر سایت کلمه، رسانه نزدیک به میرحسین موسوی نیز بیانیه‌ای تحت عنوان «هشدار جوانان اصلاح‌طلب در مورد تداوم حصر رهبران جنبش» منتشر کرده و به حاکمیت اعلام کرده است که تا زمان ۱۱ اسفند روز تولد میرحسین موسوی باید حصر این رهبر مخالفان شکسته شود. در غیر این صورت « با همراهی و همفکری شورای هماهنگی راه سبز امید به راهپیمایی خواهند پرداخت و بار دیگر خیابان‌ها را سبز خواهند کرد.»



همچنین در این بیانیه آمده است: «تجربه‌های جاری در کشورهای منطقه بهترین شاهد براین مدعاست که پیمودن هر راهی جز شنیدن صدای مخالفان از سوی حاکمیت، با هر توجیهی، خطاست و هزینه‌های سهمگینی را برکشور و مردم تحمیل می‌کند و در نهایت سرانجامی جز پیروزی جنبش سبز مردم ایران ندارد.»



سه‌شنبه‌های اعتراض روزهای ۱۰، ۱۷ و ۲۴ اسفند ماه را در برمی‌گیرد که مناسبت‌های آن به ترتیب شب تولد میرحسین موسوی، روز جهانی زن (مطابق با هشتم مارس) و تولد رضا شاه و نیز چهارشنبه‌سوری است.



بر اساس آنچه طرفداران این حرکت اعتراضی منتشر کرده‌اند : «راهپیمایی روز اول (سه‌شنبه ۱۰ اسفند ماه) در تهران از میدان انقلاب تا میدان آزادی از ساعت ۵ بعد از ظهر آغاز خواهد شد. گروه‌های دانشجویی و صنفی می‌توانند اعتراضات‌شان را در مکان‌های دیگر مانند مقابل اداره کار یا دانشگاه برگزار کنند.»



همچنین محسن‌ سازگارا، از فعالان سیاسی ساکن آمریکا نیز طرح سه‌شنبه‌های اعتراض را تایید کرده است. وی که تدوین بیانیه ۱۰ ماده‌ای خلع سلاح نیروهای مردمی در اول انقلاب، تئوری راه‌اندازی سپاه پاسداران، ریاست رادیو، معاونت محمد علی رجایی، ریاست سازمان صنایع گسترش و پشتیبانی مالی روزنامه جامعه و توس را در کارنامه خود دارد، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به شکلی فعال در رسانه‌های مختلف ظاهر می‌شود و روش‌های مبارزه و نافرمانی مدنی را توصیه می‌کند.

No comments:

Post a Comment