Thursday, October 15, 2015

پرده‌برداری از پایگاه‌های زیرزمینی سپاه ؛ دست‌ها روی ماشه؟

پرده‌برداری از پایگاه‌های زیرزمینی سپاه ؛ دست‌ها روی ماشه؟


در حالی که انتشار خبر آزمایش موشکی جدید جمهوری اسلامی، حساسیت‌های بین‌المللی را برانگیخته است، رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران، تصاویر و فیلم هایی از یک پایگاه موشکی زیرزمینی منتشر کرده‌اند.
سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران طی سخنانی که در سایت سپاه‌نیوز، رسانه رسمی سپاه پاسداران منتشر شده، از وجود این پایگاه خبر داده و گفته است: "پایگاه‌های زیرزمینی موشک‌های دوربرد جمهوری اسلامی ایران در همه استانها و شهرهای این مرز و بوم مستقر و آماده در عمق ۵۰۰ متر زیر کوه‌های بلند قرار دارد."
او با تاکید بر اینکه "برای نخستین بار فقط به رسانه ملی اجازه تصویربرداری از یکی از پایگاه‌های موشکی در دل کوه" داده شده، اضافه کرده: "موشک‌ها در بردهای مختلف در همه پایگاه‌ها بر روی پرتابگر (لانچر) سوار، آماده پرتاب و دست‌ها بر روی ماشه است و فقط منتظر دستور فرمانده معظم کل قوا هستیم."
او همچنین با اشاره به آنچه که ثبات و امنیت کشور نامیده، افزوده: "ایران آغاز کننده هیچ جنگی نیست اما اگر اشتباهی از بیگانه سربزند، پایگاه‌های موشکی از اعماق زمین مانند آتشفشان فوران می‌کند و این برای دشمن خانمان سوز است."
همزمان با این سخنان تصاویر و فیلمهایی که گفته می‌شود از یکی از پایگاه‌های زیر زمینی سپاه گرفته شده است، نیز منتشر شد. خبرگزاری فارس، یکی دیگر از رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران، طی گزارشی در اینباره نوشت: "در این تونل های پیچ در پیچ تعداد زیادی از موشک های دوربرد -که در این تصاویر موشک «قدر» است- دیده می شود. موشک قدر ازجمله موشک های بالستیک و دوربرد سپاه است که در 2 نوع F و H تا کنون ارائه شده که نمونه اول، 2هزار و نمونه دوم ۱۷۰۰ کیلومتر برد دارد. موشک «سجیل» نیز از دیگر موشک‌های مهم و بالستیک سپاه با برد 2هزار کیلومتر است." فارس همچنین اضافه کرد: "البته سردار حاجی زاده در خلال این بازدید گفته است که موشک‌های دوربرد نسل جدید سپاه از سپاه آینده جایگزین نسل های قبلی خواهد شد. وی همچنین گفته است که نیروی هوافضای سپاه در کمتر شهری هست که پایگاه موشکی نداشته باشد.بنا بر آنچه اعلام شده، برخی از این تونل ها در اعماق ۵۰۰ متری در زیر کوههای بلند حفر شده‌اند."
سرتيپ پاسدار حسين دهقان، وزير دفاع هم هفته پیش خبر از آزمایش جدیدترین موشک دوربرد ایران با نام «عماد» داده بود. بر اساس گزارشی که سایت رسمی وزارت دفاع منتشر کرد، دهقان طی سخنانی با اشاره به آزمایش موفقیت آمیز این موشک گفته بود: "ما براي افزايش قدرت دفاعي و توان موشكي خود از هيچكس اجازه نمي گيريم و برنامه هاي دفاعي خود را به ويژه در حوزه موشكي با قاطعيت دنبال مي كنيم كه موشك عماد يكي از مصاديق برجسته آن محسوب مي شود."
پس از آن بود که وزارت خارجه امریکا تاکید کرد که این موضوع در جلسه آینده شورای امنیت سازمان ملل بررسی خواهد شد. جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اینباره تاکید کرده بود: "اگر این آزمایشات نقض قطعنامه‌های شورای امنیت باشد اقدامات مناسب را در سازمان ملل اتخاذ خواهد کرد." او در عین حال گفته بود: "ما هم‌چنان به توانایی‌مان برای دفاع از خود و متحدان‌مان در منطقه اطمینان داریم و به همکاری با متحدان منطقه‌ای‌مان برای افزایش ظرفیت‌های آنها برای مقابله با هر تهدیدی از سوی ایران ادامه می‌دهیم." همزمان با این واکنش‌ها، ماتیو ری‌کرافت نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، نیز از کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت خواست تا آزمایش موشک «عماد» را مورد بررسی قرار دهند.
پس از آن بود که حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت خارجه طی سخنانی تاکید کرد: "ما برای قطعنامه شورای امنیت اعتباری قائل نیستیم و محدودیت‌ها را اقدامی ظالمانه می‌دانیم؛ این قطعنامه‌ها مبنایی حقوقی ندارد و ما این آزمایش را به‌عمل می‌آوریم." او همچنین تاکید داشت: "اعلام کردن انجام این آزمایش در روز تصویب برجام تصادفی نیست و دارای پیام خاصی است؛ این مسئله درست است یعنی این آزمایش نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی و به تعبیر مقام معظم رهبری که نرمش قهرمانانه را بیان فرمودند، این روی قهرمانانه این نرمش است." آصفی این را هم گفته بود که "جمهوری اسلامی از رویکرد کلان منطقه‌ای عدول نمی‌کند تا دنیا تصور نکند با تصویب برجام زمینه نفوذ در ایران فراهم می‌شود و اینگونه تصور شود که جمهوری اسلامی از مواضع امنیتی و دفاعی خود چشم پوشی می‌کند."
به نظر می‌رسد که انتشار اخبار موشکی جمهوری اسلامی، که همزمان با تصویب توافقنامه اتمی در مجلس صورت گرفت، تلاش بخشی از جریان تندرو حاکم در ایران است تا نشان دهد که توافقنامه مزبور موجب عقب‌نشینی کامل در سیاست خارجی و نظامی‌ نشده است.
در ماه‌های گذشته، پس از تصویب توافقنامه جمهوری اسلامی و غرب در شورای امنیت سازمان ملل و صدور قطعنامه جدید این شورا که خواستار اعمال محدودیت در برنامه موشکی ایران هم شده بود، راستگرایان با ارسال نامه‌هایی به فرماندهان ارشد نظامی خواستار برگزاری مانورهای موشکی شدند تا مشخص شود که نظام در این زمینه حاضر به عقب‌نشینی نیست. 

مصوبه مجمع تشخیص مصلحت: دارایی مسوولان، محرمانه و افشای آن، مجرمانه است

مصوبه مجمع تشخیص مصلحت: دارایی مسوولان، محرمانه و افشای آن، مجرمانه است  

مصوبه مجمع تشخیص مصلحت: دارایی مسوولان، محرمانه و افشای آن، مجرمانه است
مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه اخیر خود به ریاست هاشمی رفسنجانی، محرمانه بودن دارایی‌های مسوولان نظام را تصویب کرد. رفسنجانی از جمله مقام‌هایی است که میزان دارایی‌های خود و خانواده‌اش نامعلوم است.
مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه اخیر خود به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی، محرمانه بودن دارایی‌های مسوولان نظام را تصویب کرد.
طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسؤولان و کارگزاران نظام در پی اختلاف مجلس و شورای نگهبان از ۹ سال پیش معطل مانده بود. به این ترتیب، امکان نظارت و پاسخگو کردن مقام‌های جمهوری اسلامی در ارتباط با تغییر میزان دارایی‌ها در طول دورانی که پستی داشته‌اند، غیرممکن شده است.
بر اساس ماده ۵ طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسؤولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران: «فهرست دارایی‌های افراد مشمول و نیز اسناد و اطلاعات مربوط به آن به جز در مواردی که در این قانون و  آیین‌نامه ذیل آن تعیین شده است، محرمانه بوده و هر یک از مسئولان و کارکنان که حسب وظیفه مأمور تهیه، ثبت، ضبط  حفظ فهرست دارایی‌های افراد مشمول یا اسناد و اطلاعات مرتبط با آن، موضوع این قانون باشند و یا بر حسب وظیفه اسناد مذکور در اختیار آنان قرار گیرد، اگر عالماً عامداً مرتکب افشاء یا انتشار مندرجات این اسناد شو ند و یا خارج از حدود وظایف اداری در اختیار دیگران قرار دهند یا به هر نحوی دیگران را از مفاد آنها مطلع سازند، به یکی از مجازات‌های درجه ۶ مقرر در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم خواهند شد. همین مجازات در مورد کسانی نیز مقرر است که با علم و اطلاع مبادرت به افشاء، چاپ و یا انتشار اطلاعات مزبور نموده و یا موجبات افشاء، چاپ و یا انتشار آنها را فراهم نمایند.»
محسن رضایی، دبیر مجمع در نشست خبری دو هفته پیش گفته بود: «بررسی این موضوع که رسیدگی به دارایی مسوولان کشور در حد خوداظهاری بماند و به اطلاع عموم برسد یا نه، به جلسه بعد موکول شد». بعد از دو هفته، اما اعضای مجمع به نتیجه رسیدند که اطلاعات دارایی‌های مسئولان نه‌تنها نباید به اطلاع عموم برسد، بلکه افشای آن مجرمانه است و مجازات در انتظار افشاکنندگان سهوی و عمدی آن خواهد بود.
لازم به ذکر است که با وجود ادعاهایی از جمله اعلام دارایی‌ها به قوه قضائیه از سوی برخی مسوولان جمهوری اسلامی، اطلاعات در مورد دارایی‌های بسیاری از وزرا و وکلا و مدیران دستگاه قضایی محرمانه مانده است.
با توجه به اعلام خبر ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی، و سپرده‌گذاری‌های محرمانه در بانک‌های خارجی از جمله HSBC، ممکن است عده‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی بخشی از دارایی‌های خود را بدون نیاز به پاسخ‌گویی، به خارج از کشور با استفاده از کانال‌های پول‌شویی منتقل کرده باشند. سال پیش معلوم شد که باب لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی برای تحقیق در مورد پول‌شویی مرتبط با خانواده رفسنجانی به جزیره کیش رفته بوده و در آنجا، ناپدید شده است

رفسنجانی و خاطره‌ای از «امام» درباره دارایی‌های مسوولان

رفسنجانی و خاطره‌ای از «امام» درباره دارایی‌های مسوولان

کارتون «اسمال‌آقا» - تونستان  

توربین موتور بوئینگ ماهان در اسلامشهر سقوط کرد

توربین موتور بوئینگ ماهان در اسلامشهر سقوط کرد

صبح پنجشنبه ۲۳ مهر، قطعاتی از یک بوئینگ ماهان که در حال عزیمت به بندر عباس بود، در حوالی اسلامشهر سقوط کرد. این هواپیما با ۴۲۶ مسافر در مهرآباد فرود اضطراری کرد و مسافران آن با هواپیمای دیگری به سفر خود ادامه دادند.
قطعاتی از موتور هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ماهان که از تهران عازم بندرعباس بوده، در حین پرواز کنده شده و به زمین سقوط کرده است.
خبرگزاری «ایسنا» نوشت حوالی ساعت ۸ صبح پنجشنبه قطعه‌ای در زمین‌های کشاورزی اطراف چهاردانگه سقوط کرد: «در پی این حادثه عوامل آتش‌نشانی و انتظامی به محل رفته و مشاهده کردند که یک شیء پرحرارت و شعله‌ور که شباهت زیادی به موتور هواپیما دارد، در این قسمت سقوط کرده که بلافاصله شعله‌های آتش مهار شد.»
خبرگزاری‌های داخلی عکس‌هایی از قطعات کنده شده هواپیما را منتشر کرده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویر دیگری از صحنه سقوط این قطعات در اسلامشهر، دست به دست می‌شوند.
فرامرز سروی، معاون تعمیرات و مهندسی خط پرواز شرکت هواپیمایی ماهان، به خبرگزاری «مهر» گفته است در زمان پرواز قطعه‌ای از موتور شماره ۳ هواپیما کنده شد و پس از برخورد با سایر قطعات هواپیما سقوط کرد اما خلبان بلافاصله متوجه موضوع شد و هواپیما را سالم به فرودگاه بازگرداند.
سروی گفته است که مسافران این پرواز، با هواپیمای دیگری عازم بندرعباس شده‌اند. به تاکید او، به محض تامین قطعات، هواپیما مجددا وارد خط پرواز می‌شود.
معاون تعمیرات و مهندسی خط پرواز ماهان افزوده که جمع آوری اطلاعات مربوط به نقص فنی هواپیما ادامه دارد و پس از بررسی دقیق، دلایل احتمالی سقوط توربین موتور روشن اعلام خواهد شد.
بوئینگ یاد شده، به گفته فرامرز سروی در سال ۱۹۹۰ ساخته شده است.
در آخرین سانحه ‌هوایی در ایران در اردیبهشت ۱۳۹۳، هواپیمایی در زاهدان مجبور به فرود اضطراری شد. معاون شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی پیش‌تر گفته است قطعات هواپیما پنج برابر قیمت واقعی وارد ایران می‌شوند و هزینه تعمیر در کشور بسیار بالاست.
شمار سوانح هوایی در ایران به دلیل فرسودگی ناوگان هوایی این کشور بالاست. سال‌هاست که ناوگان هوایی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا فرسوده شده و بسیاری از هواپیماها عملا خارج از رده محسوب می‌شوند. دور زدن تحریم قطعات هواپیما با دشواری همراه است و هزینه مالی فراوانی دارد.

پرواز همای قطعه «گمنام» را به «سردار همدانی» تقدیم کرد

پرواز همای قطعه «گمنام» را به «سردار همدانی» تقدیم کرد

آیا «پرواز همای» برای «جبران مافات» مجبور به «ملاقات با دوزخیان» و «توبه» شده است؟  

پرواز همای قطعه «گمنام» را به «سردار همدانی» تقدیم کرد
پرواز همای، خواننده ایرانی، که پس از سال‌ها اجرا در خارج از کشور، توانست مجوز وزارت ارشاد را برای اجرای کنسرت در تالار وحدت دریافت کند، در ابتدای کنسرت، قطعه «گمنام» را به «سردار حسین همدانی» تقدیم کرد
پرواز همای، با نام پیشین سعید جعفرزاده احمدسرگورابی، در سال‌های گذشته، همراه با گروه مستان و با اجرای اشعار «خیامی» و اعتراضی در خارج از کشور، محبوبیت و شهرت زیادی کسب کرده بود؛ وی چندی پیش به ایران بازگشت و برای دریافت مجوز کنسرت در ایران، با مشکلات و حاشیه‌های گوناگونی روبه‌رو شد. از جمله کنسرت او در خرداد ماه سال گذشته و نیز ماه گذشته، به دستور مقامات قضایی لغو شد، اما یک هفته پس از آخرین لغو کنسرت «همای»، دادسرای فرهنگ و رسانه برای او «قرار منع تعقیب» صادر و اعلام کرد وی صلاحیت برگزاری کنسرت در ایران را دارد و بالاخره در روز سه‌شنبه، ۱۴ مهر، «پرواز همای» پس از ۸ سال عدم اجرای کنسرت در ایران، توانست کنسرت خود را در تالار وحدت تهران اجرا کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید جعفرزاده (همای) بر روی صحنه گفت: «من این کنسرت را به همه کسانی تقدیم می‌کنم که امشب تمام تلاش‌شان را کردند که من روی صحنه بیایم، همچنین به کسانی تقدیم می‌کنم که همه تلاش‌شان را کردند تا من روی صحنه نیایم.»
به دنبال آخرین اجرا در شب ۲۰ مهر، وبسایت «خبرآنلاین» نوشت: پرواز همای که شب گذشته قطعه‌ای را با ترجیع‌بند «پیوند جاودان است، خون برادرانم» به شهدای این سرزمین اهدا کرده بود و یاد جانباختگان منا را گرامی داشته بود، امشب هم ترانه‌ای را به سردار همدانی تقدیم کرد. او پیش از اجرای این قطعه از حاضران خواست به احترام سردار همدانی ۳۰ ثانیه سکوت کنند.
وبسایت «مشرق‌نیوز» نیز در همین زمینه نوشت: «پرواز همای» که سرانجام بعد از اتفاقات زیاد و درحالی‌که هنوز بعضی اساتید سرشناس موسیقی به‌دنبال عدم امکان فعالیتش بودند، موفق شد کنسرتش را بعد از ۸ سال با ارکستر سمفونیک «پرواز»  در روزهای ۱۴ مهر و همچنین شب گذشته ۲۰ مهر برگزار کند.
بر اساس این گزارش، در کنسرت شب گذشته که ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت آغاز شد «همای» با اشاره به تلاش برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا، کنسرت را با قطعه «به نام یزدان» و «گمنام» شروع کرده و آن را به روح بزرگ سردار شهید حسین همدانی تقدیم کرد.
همای که با یک ارکستر ۸۰ نفری متشکل از سازهای زهی، بادی، کوبه‌ای ایرانی و جهانی به رهبری انریکو جرولا ایتالیایی،  برای اجرای کنسرت حاضر شده بود، در دو بخش قطعاتی تازه و یکی دو کار از آثار گذشته‌اش را اجرا کرد.
به نوشته «مشرق‌نیوز»، همای که خواننده جوان اما مشهوری است، پیش از این در فضایی خیامی می‌خواند. او پس از درگیر شدن با حواشی مختلف، سرانجام به سرعت توانست خطاهای گذشته را بپوشاند و با ذخیره کردن مخاطبان سابقش در سبد مخاطبان امروز، میزان علاقمندان آثارش را تا اندازه‌ای بالا ببرد که بلیط شب اول کنسرتش در یک ساعت و شب دوم کنسرت تنها در ۱۵ دقیقه به‌صورت اینترنتی به‌فروش برسد. بلیط‌های کنسرتی که این‌بار در فضایی ارکسترال و با اشعاری از حافظ و فریدون مشیری و... اجرا شد.
تلویزیون اینترنتی «تی‌وی‌پلاس» هم در حاشیه کنسرت، مصاحبه‌ای با «همای» انجام داده است. وی در این مصاحبه، که اضطراب او از چشم مصاحبه‌کننده هم مخفی نمانده، در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل تقدیم آهنگ «گمنام» به «سردار همدانی» گفت:
با کمال میل این کار را کردم؛ امروز [۲۰ مهر] که از خیابان‌ها با ماشین رد می‌شدیم به سمت خانه، دیدم همه خیابان، عکس یک سردار شهید را زده‌اند، از بچه‌ها پرسیدم که چیه؟ چرا همه جا عکس ایشان است؟ گفتند که ایشان تازه‌ترین شهید سرمین ماست، که در بیرون از مرز شهید شده و آنجا تلاش می‌کنند که پای دشمنان به اینجا نرسد. من دست تک‌تک‌شان را می‌بوسم با افتخار و آهنگ «گمنام» را به ایشان تقدیم کردم. روحشون شاد.
سعید جعفرزاده (همای) همچنین افزود: «کنسرت در تالار وحدت از همه دنیا برای من بهتر بود و اجرا در تالار وحدت می‌ارزد به همه دنیا». وی ابراز امیدواری کرد که بعد از محرم و صفر هم وزارت کشور برای کنسرت‌های بزرگ‌تر به او مجوز بدهد.
لازم به توضیح است که خبر کشته شدن حسین همدانی در تارریخ ۱۷ مهر (۳ روز پیش از کنسرت) منتشر شده بود و قطعا پرواز همای از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌ها، در این ۳ روز از این خبر مطلع شده بود و نیازی به «پرسش از بچه‌ها» برای آشنایی با او نداشت. همچنین قطعه «گمنام» پیش‌تر نیز منتشر و به صورت ویدئوکلیپ، تقدیم به «۱۷۵ غواص شهید» شده بود.
پیش از این نیز هنرمندانی مثل الهام چرخنده و امیر تتلو، در چرخش‌هایی عجیب و ناگهانی، که به نظر می‌رسد تحت فشارهای امنیتی بوده، سخنان و اجراهایی در راستای خواسته‌های جمهوری اسلامی داشته‌اند.
یکی از اشعار اعتراضی که «پرواز همای» و «گروه مستان» در خارج از کشور، خوانده بودند، قطعه «مدارا کن» بود؛ این قطعه، مورد استقبال گسترده طرفداران «جنبش سبز» قرار گرفت؛ این در حالی است که حسین همدانی، که «همای» قطعه «گمنام» را به او تقدیم کرده، در سال ۸۸ فرمانده سپاه «محمد رسول‌الله» تهران بود، که نقش بسیار گسترده‌ای در سرکوب اعتراض‌ها و خاموش کردن «جنبش سبز» داشت. متن شعر قطعه «مدارا کن» به شرح زیر است:
بیا بنشین و با مردم مدارا کن
گره از کار این افتادگان وا کن
بترس از شعله‌های زیر خاکستر
بیا اندیشه‌ی اندوه فردا کن
هزاران تاج سلطانی، دو صد تخت سلیمانی
فلک بستاند از دستت به آسانی
که این تخت بلند جم، نه بر شاهان سامانی
وفا کرد و نه بر پرویز ساسانی
که این رسم فلک باشد
نه شاهنشاه بشناسد نه روحانی
مباد آن دم که چنگیزی به‌پا خیزد
کشاند آشیانت را به ویرانی
«همای» از خواندن این فتنه پروا کن
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟!
یکی دیگر از آلبوم‌های «همای»، که در خارج از کشور نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، آلبوم «ملاقات با دوزخیان» بود؛ به نظر می‌رسد متن زیر که بخشی از شعر این قطعه است، بی‌مناسبت با شرایط امروز او نیست؛ شرایطی که شواهد نشان می‌دهد گویا برای «جبران مافات» (اصطلاح مورد استفاده نیروهای امنیتی)، او را مجبور به «ملاقات با دوزخیان» و «توبه» کرده است:
... وای به حالت «همای»! وای به حالت!
این سر سنگین تو از سر جداست
نه! نه! نه! توبه کنم باز
حق با شماست...

تایید صلاحیت «برجام» در شورای نگهبان

تایید صلاحیت «برجام» در شورای نگهبان

آیا برای چرخش نظر تندروها، حکم حکومتی محرمانه صادر شده؟  

شورای نگهبان با اکثریت آراء طرح اجرای برجام را تایید کرد. به این ترتیب، مجموعه موانع اجرایی شدن «برجام» تا این لحظه رفع شده و می‌توان گفت که برخلاف گمانه‌زنی‌ها، خامنه‌ای به دنبال دستیابی چنین نتیجه‌ای بوده است،
بخش تحلیل خودنویس: امروز شورای نگهبان  با اکثریت آراء طرح اجرای برجام را تایید کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته به اجرایی شدن برجام رای مثبت داده بودند.
به این ترتیب و بر خلاف بسیاری از تحلیل‌ها، ثابت شد که از سال ۱۳۹۱، آیت‌الله خامنه‌ای خود به دنبال نهایی کردن توافق بوده است. نمایندگان جمهوری اسلامی در زمستان ۱۳۹۱ با نمایندگان ایالات متحده در عمان دیدار کردند. این دیدار با هماهنگی آیت‌الله خامنه‌ای و بدون اطلاع احمدی‌نژاد انجام گرفت. نامزدی حسن روحانی نیز در همان زمستان ۱۳۹۱ کلید خورد. به نظر می‌رسد هماهنگی‌ها برای گزینش روحانی که اروپایی‌ها از او به عنوان شیخ دیپلمات یاد می‌کنند، به واسطه نگاه مثبت ۵+۱ به او در قیاس با جلیلی باشد.
با توجه به نوع سخنان عتاب‌آمیز آیت‌الله خامنه‌ای به «دشمنان» در دو سال اخیر و نهایتا پذیرش برجام، می‌توان درک کرد که نگرانی رهبری جمهوری اسلامی از تداوم تحریم‌های بین‌المللی در رای‌گیری مجلس و تایید برجام از سوی شورای نگهبان تا چه حد با ادعاهای او متفاوت بوده است.
آیت‌الله خامنه‌ای در موارد مختلف مدعی تداوم مقابله با هر نوع «سازش» و برقراری ارتباط با ایالات متحده آمریکا بوده است. به نظر می‌رسد این ادعاها برای راضی نگه داشتن پایگاه اجتماعی ویژه‌ای است که جز خط اختلاف با ایالات متحده، چیز دیگری را نمی‌پسندد.
به این ترتیب، می‌توان پیشبینی کرد که امتیاز دادن آیت‌الله خامنه‌ای به یک گروه حامی برجام و پایان یافتن تحریم‌ها، به نحوی در انتخابات مجلس شورای اسلامی تغییر جهت دهد. آیت‌الله خامنه‌ای در ۲۶ سال گذشته، دائما در حال ایجاد تعادل از طریق باز کردن یا بستن فضای سیاسی در جهت تداوم رهبری خود بوده است. این اتفاق قابل پیشبینی است، مگر آنکه در چارچوب تداوم سیاست فعلی که منتهی به تایید برجام در مدتی بسیار کوتاه و با رای اکثریت از سوی شورای نگهبان شد، او به دنبال به حاشیه راندن بخشی از پایگاه سیاسی خود در مجلس، نظیر دلواپسان باشد.
خامنه‌ای در موارد مختلف با سخت‌گیری و پس از آن آسان‌گیری نسبی، موجب تغییر بافت در مجلس شده است. با این‌حال، رهبری جمهوری اسلامی توانسته‌ است با بستن دست طرف مقابل، نظیر آن‌چه در مجلس ششم اتفاق افتاد، بیشترین بهره‌برداری را بکند، که از یک سو، این توهم نزد گروهی ایجاد شود که نظام با پذیرش بخشی از منتقدین، اصلاح را پذیرفته است، و از سوی دیگر، با استفاده از حکم حکومتی و ابزار شورای نگهبان، مصوبه‌های بسیاری را باطل کند. آیا برای چرخش تندروها، حکم حکومتی محرمانه صادر شده است؟