Thursday, October 15, 2015

پرواز همای قطعه «گمنام» را به «سردار همدانی» تقدیم کرد

پرواز همای قطعه «گمنام» را به «سردار همدانی» تقدیم کرد

آیا «پرواز همای» برای «جبران مافات» مجبور به «ملاقات با دوزخیان» و «توبه» شده است؟  

پرواز همای قطعه «گمنام» را به «سردار همدانی» تقدیم کرد
پرواز همای، خواننده ایرانی، که پس از سال‌ها اجرا در خارج از کشور، توانست مجوز وزارت ارشاد را برای اجرای کنسرت در تالار وحدت دریافت کند، در ابتدای کنسرت، قطعه «گمنام» را به «سردار حسین همدانی» تقدیم کرد
پرواز همای، با نام پیشین سعید جعفرزاده احمدسرگورابی، در سال‌های گذشته، همراه با گروه مستان و با اجرای اشعار «خیامی» و اعتراضی در خارج از کشور، محبوبیت و شهرت زیادی کسب کرده بود؛ وی چندی پیش به ایران بازگشت و برای دریافت مجوز کنسرت در ایران، با مشکلات و حاشیه‌های گوناگونی روبه‌رو شد. از جمله کنسرت او در خرداد ماه سال گذشته و نیز ماه گذشته، به دستور مقامات قضایی لغو شد، اما یک هفته پس از آخرین لغو کنسرت «همای»، دادسرای فرهنگ و رسانه برای او «قرار منع تعقیب» صادر و اعلام کرد وی صلاحیت برگزاری کنسرت در ایران را دارد و بالاخره در روز سه‌شنبه، ۱۴ مهر، «پرواز همای» پس از ۸ سال عدم اجرای کنسرت در ایران، توانست کنسرت خود را در تالار وحدت تهران اجرا کند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید جعفرزاده (همای) بر روی صحنه گفت: «من این کنسرت را به همه کسانی تقدیم می‌کنم که امشب تمام تلاش‌شان را کردند که من روی صحنه بیایم، همچنین به کسانی تقدیم می‌کنم که همه تلاش‌شان را کردند تا من روی صحنه نیایم.»
به دنبال آخرین اجرا در شب ۲۰ مهر، وبسایت «خبرآنلاین» نوشت: پرواز همای که شب گذشته قطعه‌ای را با ترجیع‌بند «پیوند جاودان است، خون برادرانم» به شهدای این سرزمین اهدا کرده بود و یاد جانباختگان منا را گرامی داشته بود، امشب هم ترانه‌ای را به سردار همدانی تقدیم کرد. او پیش از اجرای این قطعه از حاضران خواست به احترام سردار همدانی ۳۰ ثانیه سکوت کنند.
وبسایت «مشرق‌نیوز» نیز در همین زمینه نوشت: «پرواز همای» که سرانجام بعد از اتفاقات زیاد و درحالی‌که هنوز بعضی اساتید سرشناس موسیقی به‌دنبال عدم امکان فعالیتش بودند، موفق شد کنسرتش را بعد از ۸ سال با ارکستر سمفونیک «پرواز»  در روزهای ۱۴ مهر و همچنین شب گذشته ۲۰ مهر برگزار کند.
بر اساس این گزارش، در کنسرت شب گذشته که ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت آغاز شد «همای» با اشاره به تلاش برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا، کنسرت را با قطعه «به نام یزدان» و «گمنام» شروع کرده و آن را به روح بزرگ سردار شهید حسین همدانی تقدیم کرد.
همای که با یک ارکستر ۸۰ نفری متشکل از سازهای زهی، بادی، کوبه‌ای ایرانی و جهانی به رهبری انریکو جرولا ایتالیایی،  برای اجرای کنسرت حاضر شده بود، در دو بخش قطعاتی تازه و یکی دو کار از آثار گذشته‌اش را اجرا کرد.
به نوشته «مشرق‌نیوز»، همای که خواننده جوان اما مشهوری است، پیش از این در فضایی خیامی می‌خواند. او پس از درگیر شدن با حواشی مختلف، سرانجام به سرعت توانست خطاهای گذشته را بپوشاند و با ذخیره کردن مخاطبان سابقش در سبد مخاطبان امروز، میزان علاقمندان آثارش را تا اندازه‌ای بالا ببرد که بلیط شب اول کنسرتش در یک ساعت و شب دوم کنسرت تنها در ۱۵ دقیقه به‌صورت اینترنتی به‌فروش برسد. بلیط‌های کنسرتی که این‌بار در فضایی ارکسترال و با اشعاری از حافظ و فریدون مشیری و... اجرا شد.
تلویزیون اینترنتی «تی‌وی‌پلاس» هم در حاشیه کنسرت، مصاحبه‌ای با «همای» انجام داده است. وی در این مصاحبه، که اضطراب او از چشم مصاحبه‌کننده هم مخفی نمانده، در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل تقدیم آهنگ «گمنام» به «سردار همدانی» گفت:
با کمال میل این کار را کردم؛ امروز [۲۰ مهر] که از خیابان‌ها با ماشین رد می‌شدیم به سمت خانه، دیدم همه خیابان، عکس یک سردار شهید را زده‌اند، از بچه‌ها پرسیدم که چیه؟ چرا همه جا عکس ایشان است؟ گفتند که ایشان تازه‌ترین شهید سرمین ماست، که در بیرون از مرز شهید شده و آنجا تلاش می‌کنند که پای دشمنان به اینجا نرسد. من دست تک‌تک‌شان را می‌بوسم با افتخار و آهنگ «گمنام» را به ایشان تقدیم کردم. روحشون شاد.
سعید جعفرزاده (همای) همچنین افزود: «کنسرت در تالار وحدت از همه دنیا برای من بهتر بود و اجرا در تالار وحدت می‌ارزد به همه دنیا». وی ابراز امیدواری کرد که بعد از محرم و صفر هم وزارت کشور برای کنسرت‌های بزرگ‌تر به او مجوز بدهد.
لازم به توضیح است که خبر کشته شدن حسین همدانی در تارریخ ۱۷ مهر (۳ روز پیش از کنسرت) منتشر شده بود و قطعا پرواز همای از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌ها، در این ۳ روز از این خبر مطلع شده بود و نیازی به «پرسش از بچه‌ها» برای آشنایی با او نداشت. همچنین قطعه «گمنام» پیش‌تر نیز منتشر و به صورت ویدئوکلیپ، تقدیم به «۱۷۵ غواص شهید» شده بود.
پیش از این نیز هنرمندانی مثل الهام چرخنده و امیر تتلو، در چرخش‌هایی عجیب و ناگهانی، که به نظر می‌رسد تحت فشارهای امنیتی بوده، سخنان و اجراهایی در راستای خواسته‌های جمهوری اسلامی داشته‌اند.
یکی از اشعار اعتراضی که «پرواز همای» و «گروه مستان» در خارج از کشور، خوانده بودند، قطعه «مدارا کن» بود؛ این قطعه، مورد استقبال گسترده طرفداران «جنبش سبز» قرار گرفت؛ این در حالی است که حسین همدانی، که «همای» قطعه «گمنام» را به او تقدیم کرده، در سال ۸۸ فرمانده سپاه «محمد رسول‌الله» تهران بود، که نقش بسیار گسترده‌ای در سرکوب اعتراض‌ها و خاموش کردن «جنبش سبز» داشت. متن شعر قطعه «مدارا کن» به شرح زیر است:
بیا بنشین و با مردم مدارا کن
گره از کار این افتادگان وا کن
بترس از شعله‌های زیر خاکستر
بیا اندیشه‌ی اندوه فردا کن
هزاران تاج سلطانی، دو صد تخت سلیمانی
فلک بستاند از دستت به آسانی
که این تخت بلند جم، نه بر شاهان سامانی
وفا کرد و نه بر پرویز ساسانی
که این رسم فلک باشد
نه شاهنشاه بشناسد نه روحانی
مباد آن دم که چنگیزی به‌پا خیزد
کشاند آشیانت را به ویرانی
«همای» از خواندن این فتنه پروا کن
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟!
یکی دیگر از آلبوم‌های «همای»، که در خارج از کشور نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، آلبوم «ملاقات با دوزخیان» بود؛ به نظر می‌رسد متن زیر که بخشی از شعر این قطعه است، بی‌مناسبت با شرایط امروز او نیست؛ شرایطی که شواهد نشان می‌دهد گویا برای «جبران مافات» (اصطلاح مورد استفاده نیروهای امنیتی)، او را مجبور به «ملاقات با دوزخیان» و «توبه» کرده است:
... وای به حالت «همای»! وای به حالت!
این سر سنگین تو از سر جداست
نه! نه! نه! توبه کنم باز
حق با شماست...

No comments:

Post a Comment