Thursday, October 15, 2015

تایید صلاحیت «برجام» در شورای نگهبان

تایید صلاحیت «برجام» در شورای نگهبان

آیا برای چرخش نظر تندروها، حکم حکومتی محرمانه صادر شده؟  

شورای نگهبان با اکثریت آراء طرح اجرای برجام را تایید کرد. به این ترتیب، مجموعه موانع اجرایی شدن «برجام» تا این لحظه رفع شده و می‌توان گفت که برخلاف گمانه‌زنی‌ها، خامنه‌ای به دنبال دستیابی چنین نتیجه‌ای بوده است،
بخش تحلیل خودنویس: امروز شورای نگهبان  با اکثریت آراء طرح اجرای برجام را تایید کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته به اجرایی شدن برجام رای مثبت داده بودند.
به این ترتیب و بر خلاف بسیاری از تحلیل‌ها، ثابت شد که از سال ۱۳۹۱، آیت‌الله خامنه‌ای خود به دنبال نهایی کردن توافق بوده است. نمایندگان جمهوری اسلامی در زمستان ۱۳۹۱ با نمایندگان ایالات متحده در عمان دیدار کردند. این دیدار با هماهنگی آیت‌الله خامنه‌ای و بدون اطلاع احمدی‌نژاد انجام گرفت. نامزدی حسن روحانی نیز در همان زمستان ۱۳۹۱ کلید خورد. به نظر می‌رسد هماهنگی‌ها برای گزینش روحانی که اروپایی‌ها از او به عنوان شیخ دیپلمات یاد می‌کنند، به واسطه نگاه مثبت ۵+۱ به او در قیاس با جلیلی باشد.
با توجه به نوع سخنان عتاب‌آمیز آیت‌الله خامنه‌ای به «دشمنان» در دو سال اخیر و نهایتا پذیرش برجام، می‌توان درک کرد که نگرانی رهبری جمهوری اسلامی از تداوم تحریم‌های بین‌المللی در رای‌گیری مجلس و تایید برجام از سوی شورای نگهبان تا چه حد با ادعاهای او متفاوت بوده است.
آیت‌الله خامنه‌ای در موارد مختلف مدعی تداوم مقابله با هر نوع «سازش» و برقراری ارتباط با ایالات متحده آمریکا بوده است. به نظر می‌رسد این ادعاها برای راضی نگه داشتن پایگاه اجتماعی ویژه‌ای است که جز خط اختلاف با ایالات متحده، چیز دیگری را نمی‌پسندد.
به این ترتیب، می‌توان پیشبینی کرد که امتیاز دادن آیت‌الله خامنه‌ای به یک گروه حامی برجام و پایان یافتن تحریم‌ها، به نحوی در انتخابات مجلس شورای اسلامی تغییر جهت دهد. آیت‌الله خامنه‌ای در ۲۶ سال گذشته، دائما در حال ایجاد تعادل از طریق باز کردن یا بستن فضای سیاسی در جهت تداوم رهبری خود بوده است. این اتفاق قابل پیشبینی است، مگر آنکه در چارچوب تداوم سیاست فعلی که منتهی به تایید برجام در مدتی بسیار کوتاه و با رای اکثریت از سوی شورای نگهبان شد، او به دنبال به حاشیه راندن بخشی از پایگاه سیاسی خود در مجلس، نظیر دلواپسان باشد.
خامنه‌ای در موارد مختلف با سخت‌گیری و پس از آن آسان‌گیری نسبی، موجب تغییر بافت در مجلس شده است. با این‌حال، رهبری جمهوری اسلامی توانسته‌ است با بستن دست طرف مقابل، نظیر آن‌چه در مجلس ششم اتفاق افتاد، بیشترین بهره‌برداری را بکند، که از یک سو، این توهم نزد گروهی ایجاد شود که نظام با پذیرش بخشی از منتقدین، اصلاح را پذیرفته است، و از سوی دیگر، با استفاده از حکم حکومتی و ابزار شورای نگهبان، مصوبه‌های بسیاری را باطل کند. آیا برای چرخش تندروها، حکم حکومتی محرمانه صادر شده است؟

No comments:

Post a Comment