Tuesday, January 4, 2011

اولین عقب نشینی دولت درهدفمندسازی

با وجود فشارهای دولت بر واحدهای تولیدی، اصناف و فروشندگان برای کاهش قیمت محصولات و کالاها و نیز کاهش تعرفه کالاهای وارداتی برای کنترل نرخ تورم پس از حذف یارانه ها، بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد که نرخ تورم باردیگر دو رقمی شده است.




پذیرفتن افزایش نرخ تورم توسط بانک مرکزی در حالی است که به گفته تحلیل گران مسائل اقتصادی و نیز نمایندگان مجلس، واریز سهمیه سوخت دی ماه از یکسو و پرداخت یارانه نقدی دوماهه علی الحساب از سوی دیگر، هنوز منجر به ایجاد شوک تورمی نشده و تبعات اصلی افزایش ناگهانی قیمت ها و عدم تناسب یارانه پرداختی با آنها در ماه های آینده مشخص خواهد شد.

در همین راستا برخی از نمایندگان مجلس پیش بینی کرده اند که پس از پایان سهمیه سوخت 100 تومانی و اجبار مردم به خرید بنزین 400 و 700 تومانی، رشد تورم با وجود تمامی فشارهای حکومتی بر فروشندگان و تولیدکنندگان، حتمی خواهد بود. تا حدی که برخی از جمله علیرضا محجوب از نرخ تورم 60 درصدی پس از اجرای کامل حذف یارانه ها سخن گفته اند.

اینک در چنین شرایطی و پیش از تحقق کامل حذف یارانه ها و با وجود تبلیغات سازمان یافته رسانه های حکومتی درباره آثار مثبت و نحوه اجرای مناسب این طرح، بانک مرکزی از افزایش نرخ تورم خبر داده و اولین نشانه ها از پیش بینی انفجار قیمت هاآشکار شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی و به نقل از ایلنا، در گزارش بانک مرکزی نرخ تورم در کمتر از دو هفته از اجرای طرح هدفمندی "10.1" اعلام شده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش داده است: "خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس 359 قلم کالا و خدمات در آذرماه 1389 نشان می‌دهد این شاخص نسبت به ماه قبل 5.1 درصد افزایش یافته است".

این گزارش می افزاید: "در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذکور 12.8 درصد رشد داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آذرماه 1389 نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه 1388 معادل 10.1 درصد می‌باشد".

افزایش تورم و رسیدن مجدد آن به نرخ 2 رقمی در حالی است که افزایش 15 درصدی بهای حمل و نقل عمومی شهری تازه از دیروز اعلام شده و هنوز در شاخص های مورد بررسی بانک مرکزی محاسبه نشده است.

بنا به نوشته خبر آنلاین، خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران دیروز گفته است: "مطابق با مصوبه شورای شهر نرخ کرایه تاکسی‌ها به طور متوسط 15 درصد افزایش یافته و در بخش اتوبوس‌های خصوصی نیز نرخ اتوبوس‌ها با توجه به مشکلات مربوط به پول خرد 250 تا 50 تومان افزایش می‌یابد".

خبرآنلاین افزوده است: "براساس این گزارش افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های ریالی به طور متوسط 15 درصد، مطابق با مصوبه شورای شهر تهران افزایش می‌یابد. طبق تصویب اعضای شورای شهر تهران اتوبوس بخش خصوصی، میدل‌باس و مینی‌بوس هم حدود 17 تا 18 درصد افزایش قیمت خواهند داشت. در این بررسی‌ها نرخ سرویس مدارس، هم تا پایان فروردین‌ماه افزایش می‌یابد. نرخ‌های مصوب از بهمن‌ماه اجرا می‌شود".



از سوی دیگر قیمت گازوئیل که افزایش 18 برابری آن که در همان روزهای اول اجرای طرح حذف یارانه ها، منجر به اعتراض کامیون داران شده بود روز گذشته و آنطور که مهدی عضنفری وزیر بازرگانی گفته است، "اصلاح" شد.



بنابه نوشته سایت آفتاب، غضنفری گفته است: "بر اساس تصمیم ستاد هدفمندی یارانه‌ها، سهمیه گازوئیل حمل و نقل عمومی اصلاح شده است. بعد از آنکه نمایندگان ویژه کارگروه طرح تحول اقتصادی، سهمیه‌ای را برای ناوگان حمل و نقل بین شهری که شامل اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون در نظر گرفتند، بررسی‌ها در دو هفته اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نشان داد که این سهمیه باعث بروز برخی اختلالات در حمل بار و مسافر خواهد شد. به همین منظور نمایندگان ویژه این کارگروه با لحاظ کردن تغییراتی در سهمیه‌ها، مصوبه ای را در هشتم دی ماه سال جاری از تصویب گذراند که بر اساس آن، مقرر شد که سهمیه در نظر گرفته شده که قرار بود با قیمت 350 تومان در اختیار وسایل حمل و نقل عمومی قرار گیرد، به قیمت 150 تومان به علاوه یک ریال، در اختیار آنها قرار گیرد".



دولت احمدی نژاد با کاهش مجدد نرخ گازوئیل اولین نشانه عقب نشینی از اجرای طرح حذف یارانه ها را پیش از اجرای کامل آنها نشان داده است؛ عقب نشینی ای که سایت رجا نیوز، ارگان هواداران دولت آن را انکار کرده و ضمن مقایسه حذف یارانه ها در ایران و بولیوی، از "تدبیر احمدی نژاد" و "شتابزدگی مورالس" سخن گفته است.



رجا نیوز نوشته: "در حالی که برنامه ریزی برای هدفمند کردن یارانه‎ها به عنوان یک انقلاب اقتصادی در ایران از سه سال پیش آغاز شده و طراحی اجرای این طرح بزرگ اقتصادی هزاران ساعت کار کارشناسی با حضور رئیس جمهور و کارشناسان مختلف را به خود اختصاص داده است، اقدام شتابزده برای اجرای مشابه این طرح در کشور بولیوی و در نتیجه بوجود آمدن اعتراضات اجتماعی که سبب لغو این دستور از سوی مورالس شد، نشان داد که در صورت عدم تدبیر همه جوانب و آثار هدفمندی یارانه‎ها ممکن بود چه وقایع ناگواری در کشور به وقوع بپیوندد".



رجا نیوز در حالی مدعی "هزاران ساعت کار کارشناسی با حضور رئیس جمهور و کارشناسان مختلف" شده که کاهش نرخ گازوئیل و اولین عقب نشینی دولت احمدی نژاد همزمان با انتشار این گزارش رخ داده است.



گرانی روزهای اخیر ایران و ادعاهای مکرر دولتیان بر اجرای دقیق و برنامه ریزی شده طرح حذف یارانه ها، در حالی است که نهادهای دولت از انتشار آمارهای اقتصادی از جمله نرخ بیکاری و نرخ رشد اقتصادی خودداری می کنند. پیش از این احمدی نژاد نیز در دیدارش از مرکز آمار ایران گفته بود که انتشار آمار اقتصادی موجب سرخوردگی تصمیم گیران می شود.



اعتراف بانک مرکزی به دو رقمی شدن نرخ تورم، تنها گزارش رسمی دولت از تبعات حذف یارانه ها از ابتدای اجرای 2 هفته ای آن است.

قهرمان ملی در زندان

به نوشته یک سایت داخل ایران ، دولتمردان جمهوری اسلامی شهرام امیری، دانشمند اتمی را در سلول انفرادی نگاه داشته اند. همان کسی که به نوشته این سایت توسط ایالات متحده ربوده شده بود ولی چند ماه پیش به مانند یک قهرمان به ایران بازگشت.




به گفته این منبع و به نقل از یکی از اعضای خانواده او، امیری "ابتدا در خانه امنی نگاه داشته شد و نزدیکان او می توانستند آخر هفته ها در یک مرکز فرهنگی- تفریحی به نام طلاییه او را ملاقات کنند".



این منبع همچنین به نقل از خانواده امیری می نویسد: "به ما گفته بودند که دلیل انزوای او حفاظت از جانش در برابر برخی خطرات است. ملاقات ها را قطع کردند و اکنون مطلع شده ایم که او در زندانی در تهران و در سلول انفرادی و تحت بازجویی بسر می برد."



این اطلاعات هنوز از سوی منابع رسمی مورد تأیید یا تکذیب قرار نگرفته است.



این سایت اینترنتی می نویسد "هدف مقامات از این اقدامات این است که پی ببرند شهرام امیری قبل از خروج از کشور تا چه میزان از اطلاعات مهم مطلع بوده و اینکه چه اطلاعاتی را در اختیار ایالات متحده قرار داده".



درحال حاضر جنجال های بسیاری در مورد پرونده شهرام امیری که در ماه می ۲۰۰۹ در عربستان ناپدید شد وجود دارد. براساس فرضیات مطرح شده، هدف او از سفر به عربستان انجام حج عمره بوده است.



حکومت جمهوری اسلامی از همان ابتدا ناپدید شدن او را به گردن عوامل اطلاعاتی عربستان و آمریکا انداخت و آنها را به آدم ربایی متهم کرد.



در اوایل ماه ژوئن، تلویزیون جمهوری اسلامی فیلمی با کیفیت نه چندان خوب را به نمایش گذاشت که در آن شخصی، که گفته می شد امیری است، اظهار داشت در عربستان ربوده شده و برخلاف خواسته اش، توسط عوامل اطلاعاتی آمریکا به ایالات متحده انتقال یافته است.



در این فیلم، شخصی که ادعا می کرد شهرام امیری است، همچنین عوامل اطلاعاتی آمریکا را به بدرفتاری و شکنجه خود متهم می کرد.



کمی پس از آن، در فیلم دیگری که در سایت "یوتیوب" منتشر شد، یک امیری دیگر، داشتن هرگونه ارتباط با برنامه اتمی ایران را تکذیب کرد و اظهار داشت که به میل خود به آمریکا سفر کرده تا ادامه تحصیل دهد.



شبکه دولتی پرس تی وی نیز به نوبه خود گفت که این دانشمند پس از آنکه سرویس های اطلاعاتی آمریکایی نتوانستند او را به همکاری و تبلیغ علیه برنامه هسته ای ایران مجاب کنند، از سوی واشنگتن آزاد شد.



این شبکه همچنین افزود که عوامل آمریکایی توانستند مصاحبه های دروغینی را با امیری تهیه کنند تا نشان دهند که او با مقامات واشنگتن همکاری کرده است.



او در ماه ژوئیه به سفارت پاکستان در ایالات متحده که حافظ منافع جمهوری اسلامی در این کشور است مراجعه کرد و خواستار بازگشت به ایران شد.



شهرام امیری کمی قبل از ترک خاک آمریکا با پرس تی وی مصاحبه ای انجام داد و در آن اظهار داشت که برخلاف خواسته خود به این کشور رسیده است. او گفت: "من در فیلمی که برای تلویزیون ایران تهیه کرده ام، دلایل و انگیزه های آدم ربایی خود را توضیح داده ام."



او همچنین خاطرنشان کرد که "پس از بازگشت به ایران عزیز می توانم برای رسانه ها و مردم توضیح دهم که طی این ۱۴ ماه چه بر من گذشته. در ایران تمامی اتهاماتی را که به وسیله رسانه های بین المللی و دولت آمریکا علیه من مطرح شده روشن خواهم کرد".



منبع: آ ب ث، اول ژانویه ۲۰۱۱

هاشمی سکوت نکرده، مدیریت می کند

در حالی که اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس مجلس خبرگان، اعلام کرده است که "موانع بر سر راه فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی مرتفع شده است" و این دانشگاه "چنان ریشه دوانده که قابل صدمه زدن نیست" غلام‌حسین الهام، عضو سابق حقوق‌دان شورای نگهبان و از حامیان احمدی نژاد در یک جلسه دانشجویی در دانشگاه تهران، از هاشمی‌رفسنجانی به عنوان "نقطه اتکای فتنه" نام برد.او گفت: "اگر در قضيه فتنه آقاي هاشمي نبود و در آن موقع از اتفاقاتي كه رخ مي‌داد، اعلام برائت مي‌كرد و شفاف موضع مي‌گرفت، ما براي خواص اينقدر آسيب نداشتيم. آيا روز قدس، 13 آبان و عاشورا كافي نبود كه آقاي هاشمي با هويت اين جريان آشنا شود؟ چقدر مقام معظم رهبري در اين ارتباط با سعه صدر برخورد كردند. چرا آقاي هاشمي سكوت كردند و جواب ندادند؟"




مشاور حقوقی احمدی‌نژاد درباره آنچه که از آن با عنوان "سکوت هاشمی" یاد می‌شود، گفت: "آقاي هاشمي سكوت نكرده، بلكه اين جريان را مديريت مي‌كند. فتنه تكيه‌گاه دارد و اين تكيه بسيار مهم است. اين تكيه‌گاه دارد اين جريان را مديريت مي‌كند و قرار است اين تكيه‌گاه آسيبي نبيند." وی همچنین اضافه کرد: "اين جريانات در اين فضا مرده‌اند، البته اگر اتفاقي نيفتد، آن كسي كه به آن مي‌دمد ايشان (هاشمي رفسنجاني) است."







هاشمی‌رفسنجانی، فتنه و دانشگاه آزاد



این البته نخستین بار نیست که حامیان احمدی‌نژاد چنین به هاشمی‌رفسنجانی می ‌تازند. طرفداران احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری 88، نهایت تلاش خود را کردند تا انتخابات را رقابتی میان هاشمی – احمدی‌نژاد نشان دهند. این گونه بود که احمدی‌نژاد در مناظره خود با میرحسین موسوی، فرزندان رییس مجلس خبرگان را به "فساد مالی" متهم کرد.



پس از انتخابات نیز، حامیان احمدی‌نژاد، حملات سختی را علیه هاشمی‌رفسنجانی تدارک دیدند. این حملات پس از حضور هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه فزونی یافت. وی تاکید کرده بود که نخست باید اعتماد را به عنوان "هدفی مقدس" به مردم بازگرداند و کل اجزای حکومت ایران باید در چارچوب قانون عمل کنند. رییس مجلس خبرگان همچنین گفته بود افرادی که در جریان ناآرامی‌ها بازداشت شدند، باید آزاد شوند و "نباید به خاطر زندانی بودن عده‌ای، دشمنان ما را استهزا کنند." او همچنین به سرکوب رسانه‌ها اعتراض کرده و گفته بود رسانه‌هایی را که با استفاده از قانون مجوز گرفته‌اند، نباید محدود کرد.



تعداد زیادی از هواداران جنبش سبز در نمازجمعه‌ای که به امامت هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد، شرکت کردند و شعارهایی علیه دولت سر دادند. بعد از آن نماز جمعه، هاشمی رفسنجانی دیگر در نماز جمعه تهران حضور نیافت. پس از آن دفتروی اطلاعیه‌ای منتشر کرد که براساس آن رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور "جلوگیری از درگیری احتمالی" در نماز جمعه تهران شرکت نخواهد کرد.



گرچه با گذشت حدود یک سال از اقامه آن نماز جمعه، و به گفته تیمور علی‌عسگری، نماینده مشهد در مجلس هفتم و مشاور هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کرده او به دلیل نگرانی بابت نبود شرط "عدالت"، از حضور در نماز جمعه خودداری می کند: "اگر من به نماز جمعه بروم و واقعیت‌ها را بیان نکنم کتمان شهادت کرده و از عدالت می‌افتم."



سخنان هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه اما با انتقاد گسترده رسانه‌های حامی دولت مواجه شد. آن‌ها وی را از جمله "سران فتنه" نام نهادند و اینکه انتشار نامه‌اش به رهبر جمهوری اسلامی، چند روز پیش از آغاز انتخابات، سرآغاز اعتراضات خیابانی بوده است.



پس از آن آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی نیز وارد میدان شد و از "مواضع دوپهلوی برخی خواص" انتقاد کرد و خواستار موضع‌گیری شفاف آن‌ها شد.



هاشمی رفسنجانی، پس از انتخابات بارها به انتقاد از وضعیت موجود در جامعه پرداخته است. وی در سالگرد فوت ایت الله بهشتی با انتشار متنی اوضاع جمهوری اسلامی را "آشفته بازار" توصیف کرد.



هاشمی‌رفسنجانی همچنین با اشاره غیرمستقیم به حوادث پس از انتخابات گفت: "ما نیز با همه سفارشاتی که از پیرو مراد خویش داشتیم، شاید به خاطر دلتنگی‌های زمانه، سعه صدر سابق را نداریم."



هاشمی رفسنجانی، در این متن ـ که در سایت شخصی وی منتشر شد ـ اضافه کرده بود: "مشفقانه‌ترین انتقادها را برنمی‌تابیم و نقشه‌های شوم دشمنان دوست‌نما را درنمی‌یابیم. نفاق را صداقت، توهین را صراحت، دروغ را درایت، تهمت را شجاعت و شعار را بصیرت می‌دانیم."



وی همچنین در اشاره‌ای مستقیم به آیت‌الله خامنه‌ای، چنین گفته بود: "دشمنان ما وسیع‌تر شده‌اند، اما دایره دشمن‌شناسی ما محدود شده است. دشمنان دوست‌نما در ما رخنه کرده‌اند و بر پنجره نگاه ما برای رویت دوردست‌ها گل گرفته‌اند، روزمرگی ما را به اضطراب واداشته است."



رهبر جمهوری اسلامی، در سخنان خود، بیش از همه مسئولین از کلمه "دشمن" استفاده کرده و همواره مسئولان را به "دشمن شناسی" فرا خوانده است.



پس از اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات هم هاشمی‌رفسنجانی در نماز جمعه، خواستار "دل‌جویی از خانواده آسیب‌دیدگان" و آزادی زندانیان سیاسی شد.



وی در دیدار با خانواده زندانیان سیاسی، نیز اعلام کرد: "اگر بخواهم خواسته شما را به ماموران منتقل کنم، مطمئن نیستم جواب مساعد بگیرم و شاید نتیجه عکس بدهد".



وی همچنین با بیان اینکه «مقام معظم رهبری در خصوص اعمال قانون و تسریع در رسیدگی و رعایت حقوق قانونی آنها (زندانیان سیاسی) در زندان دستورات مناسبی صادر کرده بودند که می تواند بسیاری از مشکلات حاضر را رفع نماید» اعلام کرده بود خواسته‌های خانواده های زندانیان سیاسی را به آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری‌اسلامی منتقل می‌کند و: "امیدوارم این کار بی نتیجه نباشد."



اما شاید اساسی‌ترین فشار بر رییس مجلس خبرگان، در قضیه دانشگاه آزاد اتفاق افتاد. دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی نیمه دولتی- نیمه خصوصی است که چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تایید آیت الله خمینی تاسیس شد.



رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد هاشمی رفسنجانی و اعضای این هیأت، عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه، عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید، میرحسین موسوی نامزد معترض به نتایج انتخابات، حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهور در دوره های ریاست جمهوری رفسنجانی و محمد خاتمی، علی ‌اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی، محسن قمی از فقهای شورای نگهبان قانون اساسی، حمید میرزاده و حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی( پس از مرگ احمد خمینی) تشکیل می دهند.



پس از برگزاری انتخابات و اعتراضات گسترده به تقلب در انتخابات و موضع گیری های هاشمی رفسنجانی در حمایت از اعتراضات مردمی، و در جریان چهارمین جلسه دادگاه فعالان سیاسی و روزنامه نگاران، حمزه کرمی، فعال مطبوعاتی در اعترافات خود از مهدی هاشمی‌رفسنجانی، فرزند هاشمی‌رفسنجانی به عنوان یکی از عوامل اصلی پشت پرده "فتنه" نام برد و اعلام کرد مسئولان دانشگاه آزاد در مواردی چون "پول‌شویی" و "هزینه اموال بیت‌المال برای مصارف انتخاباتی" دست داشته‌اند.



این گونه بود که در تابستانی که گذشت، نیروهای دادستانی، به دفتر مهدی هاشمی در دانشگاه ازاد حمله کردند و بنا به گفته مسوولان، مقدار قابل توجهی از "اسناد محرمانه نظام" را در آن‌جا یافتند.



پس از این اتفاقات بود که مسوولان دانشگاه آزاد اعلام کردند اموال این دانشگاه را وقف کرده‌اند. مساله‌ای که به گفته محمد هاشمی، برادر رییس مجلس خبرگان "برای کشیدن دندان طمع برخی" انجام شد. اما این مساله باعث شد که حملات به هاشمی‌رفسنجانی، شدت بیشتری پیدا کند.



از جمله می‌توان به سخنان غلام‌حسین الهام اشاره کرد که درباره وقف دانشگاه آزاد، گفته بود:" نظام ميراث خانوادگي کسي نيست و اين دم خروس شما از بحث وقف اموال دانشگاه آزاد بيرون زد. اگر نگران عدالت هستيد، چرا اموال عمومي را که به نام نظام و به نام امام(ره) است را گرفتيد تا فرهنگ را نهادينه کنيد و آموزش را گسترش دهيد؟ به يکباره املاک ميلياردي که با کمک مردم جمع شده را اعلام مي‌کنيد، اين املاک موقوفه است و ما به خدا داديم و هرکس پس بگيرد به جنگ با خدا رفته است... براي اينکه پول‌شويي کنيد، يکباره اعلام كرديد كه اين املاک وقف است، تا کسي سوال نکند اين اموال مردم را در فتنه سبز کجا خرج کرديد. ما امروز با جرياني كه توسط يک شبکه فساد فکري كه يک سرش به عقبه دشمن بسته است و در سال‌هاي دور توسط صدام اداره مي‌شد و روح پاک جوانان ما را مورد تهاجم قرار داده است، مقابله مي‌کنيم."



پس از آن، احمدی‌نژاد نیز در سخنانی از "اقدام انقلابی" در خصوص دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: "اگر دانشگاه آزاد شهریه‎‎ها را کاهش ندهد، درباره این دانشگاه تصمیم انقلابی خواهیم گرفت و همه ملت خوشحال خواهند شد." این سخنان احمدی‌نژاد اما بی‌پاسخ نماند. اکبر هاشمی‌رفسنجانی که از وی به عنوان طرف اصلی این نزاع یاد می‌شود، با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد، آن‌ها را "موذی‎گری" و "شرارت" خواند و تاکید کرد که: "اگر قرار بود در مقابل این موذی‌گری‌‎ها عقب بنشینیم، باید به همان اتاق طلبگی برمی‌گشتیم و برای مردم مسئله می‌گفتیم."



مساله دانشگاه در نهایت با دخالت رهبر جمهوری اسلامی موقتا خاتمه یافت؛ دخالتی که مسبوق به سابقه هم بود. در پاییز ۱۳۸۶، رهبر جمهوری اسلامی، در جلسه ای با محمود احمدی نژاد، به او توصیه کرده بود درگیری بر سر دانشگاه آزاد را خاتمه دهد. محمود احمدی نژاد سه بار این توصیه غیر علنی را علنی کرد. در شهریور ۱۳۸۸، هیات امنای دانشگاه آزاد با صدور بیانیه ای از وقف اموال این دانشگاه با اجازه آیت الله خامنه ای خبر داد. این بیانیه به سرعت از سوی دفتر رهبری تکذیب شد و متعاقبا، رسانه های دولتی نوشتند که رهبری، تایید وقف را به "تایید مراجع ذی صلاح نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی" منوط دانسته است. پس از تکذیب خبر موافقت رهبر با وقف دانشگاه آزاد، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دیدن او رفت تا یادآوری کند که آیت الله خامنه ای قبلا با وقف موافقت کرده است، و پاسخ شنید که این موافقت، فقط از "نظر فقهی" بوده است.



بعدها مشخص شد که اکبر هاشمی رفسنجانی در نامه ای به خامنه ای نوشته شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر قانونی حق ورود به بحث اساسنامه دانشگاه آزاد را ندارد؛او اما پاسخ خود را از "بخش حقوقی" دفتر رهبر جمهوری اسلامی دریافت کرد که تصریح داشت تغییر اساسنامه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، قانونی است.



در نیمه تیر ماه جاری، آیت الله خامنه ای با صدور علنی دو حکم جداگانه خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد، دستور داد که "فعلا" هم وقف دانشگاه آزاد و هم تصویب اساسنامه جدید آن متوقف شود. پس از آن نیز در نامه ای، هم وقف دانشگاه آزاد را غیرقانونی اعلام کرد و هم به اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه آزاد، ایراد وارد کرد.



با این حال حملات به هاشمی مانع نشده تا او بگوید:«شجره طيبه دانشگاه آزاد در هيچ مقطعي از تأسيس تاكنون بدون مشكل و مانع با این حال نبوده است و لي به حول و قوه الهي، موانع مرتفع شده است.»

لباس شخصي ها يك نابغه رياضي و شاگرد دوم دانشگاه دانشكده رياضي دانشگاه تهران را ربودند

لباس شخصي ها يك نابغه رياضي و شاگرد دوم دانشگاه دانشكده رياضي دانشگاه تهران را ربودند


مطابق گزارشي كه اخيرا به "كانون حمايت ازخانواده هاي جا ن باختگان و بازداشتي ها "رسيده است ، حسن جولاني نابغه رياضي و شاگرد دوم دانشگاه دانشكده رياضي دانشگاه تهران كه تاكنون 12 مقاله بين المللي نوشته است 11 آبان سال جاري توسط لباس شخصي ها ي وزارت اطالاعات درخيابان 16 آذر و نزديك درب ورودي دانشگاه تهران ربوده شد و



تاكنون هيچ اطلاعي ازوضعيت او در دست نيست . لازم به ذكر است كه حسن جولاني يك بار در تاريخ 16 آذر سال 88 دستگير شده بود و بعداز4 ماه اسارت آزاد شد .وي دانشجوي ارشد رياضي دانشگاه تهران بو د. وي بارها از طرف وزارت اطلاعات مورد تهديد وآزار قرار گرفته بود و همچنين آنها مانع امتحان او براي ادامه تحصيل در رشته دكتراي رياضي شدند و به او اجازه نداده بودند كه در امتحان شركت كند .

از كليه هموطنان عزيز درخواست داريم كه اگر اطلاعي از نامبرده دارند به كانون حمايت ازخانواده هاي جان باختگان و بازداشتي ها اطلاع دهند .

علیرضا پهلوی فرزند سوم شاه سابق ایران خودکشی کرد

بی بی سی : علیرضا پهلوی، دومین فرزند پسر محمد رضا پهلوی، آخرین شاه ایران صبح روز سه شنبه، 14 دی ماه (4 ژانویه) در خانه خود در بوستون خودکشی کرد.


در بیانیه ای که خانواده پهلوی در وبسایت رسمی رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران و برادر بزرگتر او منتشر کرده اند، آمده است: "[علیرضا پهلوی] همچون میلیون ها جوان ایرانی، از آنچه که به ناروا بر میهن عزیزش می گذشت سخت آزرده و غمگین بود."



هنوز جزئیات چگونگی مرگ علیرضا پهلوی مشخص نیست.



علیرضا پهلوی سومین فرزند آخرین شاه ایران و فرح پهلوی، متولد سال 1345 بود.



او در دانشگاه هاروارد در رشته ایران شناسی مطالعه کرده بود.



لیلا پهلوی آخرین فرزند محمدرضا پهلوی در سال 1380 خودکشی کرده بود.



در بیانیه وبسایت رضا پهلوی آمده است که "خاطره دردناک مرگ پدر و خواهر عزیزش" هرگز علیرضا پهلوی را رها نکرده بود.

حكم 74 ضربه شلاق قاتل پرونده سعادت‌آباد اجرا شد و فردا نيز اعدام میشود!

حكم 74 ضربه شلاق قاتل پرونده سعادت‌آباد اجرا شد و فردا نيز اعدام میشود!


فارس: قاضي واحد اجراي احكام دادسراي جنايي گفت: حكم شلاق قاتل پرونده سعادت‌آباد روز گذشته اجرا شد.



عصمت‌الله جابري قاضي واحد اجراي احكام دادسراي جنايي تهران اظهار داشت: حكم شلاق قاتل پرونده سعادت‌آباد روز گذشته اجرا شد.



گفتني است، يعقوب با حكم دادگاه بابت قدرت‌نمايي با چاقو به تحمل 74 ضربه شلاق محكوم شده بود.



قرار است حكم قصاص نيز صبح فردا در محل وقوع حادثه (سعادت‌آباد) اجرا شود.

محسنی‌اژه‌ای: زمینه محاکمه فراهم نیست

کمتر از 24 ساعت پس از انتشار نامه مهدی کروبی خطاب به ملت ایران، غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه‌قضاییه از عزم این قوه برای محاکمه سران فتنه خبر داد.وی اما با اشاره به اینکه "آقاي دولت‌آبادي نگفتند كه به زودي محاكمه صورت خواهد گرفت" از فراهم نبودن زمینه این کار نیز سخن گفت.




مهدی کروبی، یکی از رهبران مخالفان دولت، در نامه‌ای که منتشر کرده، با اشاره به آمادگی خود برای حضور در دادگاه آورده است: "در خلال صحبت‌ها، مصاحبه‌ها و نوشته‌ها مي‌گويند كه سران به اصطلاح فتنه محاكمه گردند و توبه كنند و مي‌گويند که مردم از آن‌ها متنفرند و فتنه گران در زندان 70 میلیونی اسیرند و جرات بیرون رفتن ندارند و با برخورد مردم مواجه می‌شوند و از طرفی هم مسوولین قضایی وعده‌ی محاکمه آنان را به مردم می‌دهند که محاکمه و مجازات آن‌ها نزدیک است! من از همین جا اعلام می‌کنم که بیدی نیستم که با این بادها بلرزم و کاملا از اين دادگاه استقبال می‌کنم و برای همه مواضعم ادله محکمی دارم، چرا که 21 سال است با این قضیه‌ها مدام به صورت‌های مختلف درگیربودم و آرامشی هم نداشتم و من آماده‌ام دادگاه به هرصورت که باشد و برگزار شود. منتهی درخواستی دارم اگر آقایان در ادعاهای‌شان صادقند دادگاه علنی باشد تا همه ملت که صاحبان اصلی کشورند حرف‌های دو طرف را بشنوند و قضاوت کنند تا معلوم شود آیا ما برای بدست آوردن قدرت، جاه‌طلبی کردیم و برای تداوم چند روز بیشتر قدرت آشوب کرده‌ایم یا حاکمیت برای انحصار طلبی، رای و ارزش ها را کنار گذاشته است؟"



در اشاره به این سخنان مهدی کروبی بود که اژه‌ای در یک کنفرانس مطبوعاتی، چنین گفت: "نيازی به آمادگي نيست؛ اگر شرايط اقتضا كند به وقتش محاكمه خواهند شد." محسنی‌اژه‌ای گرچه توضیح بیشتری در این زمینه نداده اما درباره سخنان عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در نمازجمعه که خبر از محاکمه قریب‌الوقوع موسوی و کروبی داده بود، گفته است: "آقاي دولت‌آبادي نگفتند كه به زودي محاكمه صورت خواهد گرفت. به طور كلي بايد گفت افرادي كه متهم هستند به هر تقدير بايد پرونده‌شان مورد رسيدگي قرار گيرد بخصوص كساني كه به نظام ظلم بزرگي كردند و به دشمن اميد دادند. محاكمه سران فتنه اقتضائاتي دارد كه هر وقت زمينه‌هاي آن فراهم شد، صورت خواهد گرفت."







دور جدید حملات به موسوی و کروبی



سخنان محسنی‌اژه‌ای در حالی بیان شده که در روزهای اخیر، حملات به سران مخالفان دولت، شدت بیشتری به خود گرفته است. علاوه بر سالگرد روز نهم دی ماه – که سران جمهوری اسلامی از آن به عنوان روز "دفن فتنه" یاد می‌کنند – سخنان سیدمحمد خاتمی، درباره شروط اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات، باعث اوج گرفتن این حملات شد.



شدت این حملات به جایی رسید که منصور ارضی، مداح نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی گفت: "در این شرایط قوه‌قضاییه چه می‌خواهد بکند؟ اگر واقعا کار اینها (سران فتنه) تمام است آن‌ها را به ما بدهید، ما اعدام کنیم؛ چرا دست روی دست گذاشتید؟ مدرک می‌خواهید؟ این جلسات این‌ها با سفیر انگلیس مدرک نیست؟"



عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز در سخنان خود، پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، اعلام کرده بود: "خیلی‌ها سئوال می‌کنند که چرا با سران فتنه برخورد نمی‌شود؟ ما بارها گفته‌ایم و رئیس قوه قضائیه هم گفته‌ است که اینها مجرم هستند و به جرائم‌شان رسیدگی می‌شود و محاکمه آنها قطعی است. اما ذکر این نکته ضرورت دارد که وقتی در عقبه فتنه، دست آمریکا و اسرائیل وجود دارد باید با دقت بیشتری کار را به پیش ببریم تا فتنه‌گران مجالی برای رشد نداشته باشند. نه تنها مجالی برای رشد نداشته باشند بلکه محاکمه، تیر خلاص به آنها باشد."



وی پیش از این نیز چندین بار، خبر از محاکمه "سران فتنه" داده بود: "در خصوص عوامل فتنه نيز قبلا اشاره کرديم که يک مطالبه عمومی وجود دارد و در زمان خود انجام می‌شود. اقدام عملی وقتی است که مردم محسوس ببينند اما انجام خواهد شد. اجازه دهيد وقتی عمل کرديم اعلام کنيم... محاکمه سران فتنه به طور یقین یک مطالبه عمومی است و دستگاه قضا ضمن رعایت عدالت، در این پرونده مسامحه نخواهد کرد."



سیداحمد خاتمی، خطیب نمازجمعه تهران نیز، درباره سوابق موسوی و کروبی، چنین اظهارنظر کرده بود: "سوابق خوب زماني مايه افتخار است كه با لواحق خوب همراه باشد، يعني ميزان حال فعلي افراد است و اگر فردي با وجود سابقه خوب، عملكرد بدي داشته باشد، سابقه خوب خود را نيز هدر داده است."



همه این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، هم‌زمان با دیدار زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، با علی تاجرنیا، عضو به تازگی آزاد شده حزب مشارکت، رهنورد عدم حضور میرحسین موسوی در این دیدار را ناشی از "حصر" اعلام کرده بود.



رهنورد در دیدار با علی تاجرنیا، گفته بود که ماموران امنیتی به بهانه "حفظ جان" موسوی، جز در موارد معدودی، به او اجازه خروج از منزل را نمی‌دهند. وی شرایط پیش آمده برای موسوی را "حصر" توصیف کرده است. پیش از این فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی دیگر رهبر مخالفان، در گفت‌وگویی با روز، شرایط کروبی را "حصر موقت" دانسته بود.

شکایت هاشمی رفسنجانی از مدیران دو روزنامه به علت نشر اکاذیب

شکایت هاشمی رفسنجانی از مدیران دو روزنامه به علت نشر اکاذیب


وکیل خانواده هاشمی، از احضار مدیران مسئول دو روزنامه ایران و وطن امروز برای پاسخ به شکایت اکبر هاشمی رفسنجانی به دادگاه خبر داد.



محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با روزنامه شرق اعلام کرد که “مهرداد بذرپاش” معاون سابق رئیس جمهور و مدیرمسئول وقت روزنامه وطن امروز و “کاوه اشتهاردی” مدیرمسئول روزنامه ایران با شکایت دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام به دادگاه مطبوعات احضار شده‌اند و روز ۲۶ دی باید در دادگاه به دفاع از خود بپردازند.



علیزاده طباطبایی در این گفت‌وگو از صدور کیفرخواست توسط دادستان تهران علیه بذرپاش و اشتهاردی خبر داده و علت این احضار را اتهام نشر اکاذیب علیه آقای اکبر هاشمی رفسنجانی عنوان کرده است.

به تعبیر سرلشکر فیروزآبادی

به تعبیر سرلشکر فیروزآبادی


پیوند شاه و ملت

تبدیل شده به پیوند ملت با ولایت!



آیت‌الله نوری‌همدانی: فتنه‌گران جرأت حضور در بین مردم را ندارند./فارس



احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد: مداحی كسب و شغل نیست بلکه یك حرفه و مقامی مقدس است./ایسنا



سردار صفارهرندی، وزیر سابق ارشاد و مشاور کنونی فرمانده سپاه: سران فتنه باید به مردم بگویند كه خطا كرده و راه نادرست را پیموده‌اند و رودرروی ملت و حق ایستاده‌اند./فارس



حجت‌الاسلام آقامیری، عضو رهبری جمعیت رهپویان: جریان اصلاح‌طلب با عملكرد موسوی و كروبی در فتنه سال گذشته از هم پاشیده شد./فارس



سرلشكر فیروزآبادی، رئیس ستاد كل نیروهای مسلح: 9 دی‌ماه پیوند دولت، ملت و روز رضایت ملی است./ایسنا

برای بزرگ نمایی روی عکسها کلیک کنيد

برای بزرگ نمایی روی عکسها کلیک کنيد




خورشيد گرفتگي

جام جم آنلاين : آخرين خورشيد گرفتگي يا کسوف سال 1389 در نقاط مختلف ایران (در اروپا و آسیا نیز اين پديده رخ داد) اتفاق افتاد که در ساعت 11:06 از اروميه آغاز شد.

عكاس : محسن قائمي