Tuesday, September 3, 2013

فرانسه: رژیم اسد متهم اول بمباران شیمیایی است

فرانسه: رژیم اسد متهم اول بمباران شیمیایی است


برا ساس آنچه سرویس اطلاعاتی فرانسه می‌گوید، دولت سوریه، متهم نخست بمباران شیمیایی ۲۱ اوت است.

دولت فرانسه دیروز دوم سپتامبر۲۰۱۳ گزارشی درباره برنامه شیمیایی سوریه در نه صفحه منتشر کرد که در آن رژیم بشار اسد به کاربرد سلاح شیمیایی بر ضد مخالفانش متهم شده است. مطابق شواهد و مدارک بررسی شده، در حوادث اخیر تنها رژیم اسد امکان استفاده از سلاح شیمیایی را داشته است. بنا بر اطلاعاتی که فرانسه از منابع محرمانه خود درباره برنامه شیمیایی سوریه دریافت کرده، سوریه دارای یکی از دامنه دارترین برنامه های تولید و کاربرد سلاحهای شیمیایی در جهان است. مطابق این گزارش، رژیم اسد که در جریان جنگ داخلی سوریه پیشتر در آوریل ۲۰۱۳ از سلاح شیمیایی در قطع محدود بر ضد مخالفانش استفاده کرده بود، دیگر بار در اوت ۲۰۱۳ در حومه دمشق و این بار در قطع وسیع از سلاح شیمیایی برای سرکوب مخالفانش استفاده کرد.

مطابق این گزارش، سوریه مدتهاست که دارای زرادخانه شیمیایی بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه در تاریخ ۲۳ ژوییه ۲۰۱۲ تایید کرده بود که «سلاحهای مختلف [شیمیایی یا غیرمتعارف] در سوریه ذخیره شده که حفظ امنیت آنها وظیفه نیروهای مسلح سوریه است». با بیش از یک هزار تُن سلاح و مواد اولیه جنگ شیمیایی، سوریه دارای یکی از بزرگترین ذخایر جنگ شیمیایی در جهان است که هیچ چشم اندازی هم برای نابودسازیِ آن در آینده نزدیک مشاهده نمی شود. اینکه سوریه هرگز به کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی (CWC) در سال ۱۹۹۳ – که ۱۸۹ کشور آن را امضا کرده اند – نپیوسته است نیز خود نشان از عدم تصمیم رژیم اسد برای پاکسازی سلاحهای شیمیایی در این کشور دارد.

زرادخانه شیمیایی سوریه گسترده و متنوع و شامل چند صد تُن yperite ذخیره شده در وضع غنی سازی شده نهایی، ده ها تن VX که سمی ترین عامل جنگ شیمیایی شناخته شده، و چند صد تن سارین، که بخش عمده زرادخانه را تشکیل می‌ دهد، می باشد. ارگانو-فسفره عصبی سارین و VX قبل از ذخیره با هم مخلوط می شوند. بررسی های موجود که نشان‌گر تکنیک‌ها و روش های پیشرفته فناوری سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم سوریه می باشد، به این حقیقت اشاره دارد که برنامه شیمیایی سوریه به طور خاص حول محور تولید عوامل جنگ سمی قرار گرفته است. دمشق قادر به بارگذاری سلاحهای شیمیایی خود در قالبهای متنوع موشک، بمب هواپیما، و راکت می باشد که قادر به حمل حجم زیادی مواد شیمیایی هستند.

حملات شیمیایی که تا به حال توسط رژیم اسد انجام گرفته است
در ماه های اخیر، موارد استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم سوریه در حمله علیه مخالفانش، چه به قصد بازپس گیری زمین چه به منظور ترور، مشاهده شده است. بنابراین، رژیم سوریه تعهد خود در سال ۱۹۶۸ تحت پروتکل ژنو (۱۹۲۵) برای عدم استفاده از گازهای خفه کننده، سمی یا سایر گازها و روشهای باکتریولوژیک در جنگ را نقض کرده است. متخصصان فرانسوی نمونه پزشکی خون و ادرار از قربانیان و نمونه خاک و مهمات در سایت حملات «جبار» در اواسط آوریل ۲۰۱۳ و Saraqeb در ۲۹ آوریل ۲۰۱۳ را تجزیه و تحلیل و استفاده از گاز سارین در این دو سایت را تایید کرده‌اند. 

اما استفاده گسترده از سلاح‌های شیمیایی در شب ۲۱ اوت ۲۰۱۳ در حومه دمشق نشان داد که رژیم اسد مشخصا از حد دو حادثه فوق الذکر بسیار فراتر رفته است. هجوم گسترده آسیب دیدگان در یک زمان بسیار کوتاه به بیمارستانهای مختلف در مکانهای متفاوت و تعداد زیاد قربانیان تایید می کند که یک حمله شیمیایی گسترده و هماهنگ در این شب انجام شده است. بنابر نظر سرویس اطلاعاتی فرانسه، با توجه به اتفاقات اخیر، اقدامات دیگری از این دست دور از انتظار نخواهد بود.

سرویس اطلاعاتی فرانسه تأکید می‌کند که حمله ۲۱ اوت تنها می‌تواند توسط رژیم اسد انجام شده باشد

حمله ترکیبی ۲۱ اوت که با تاکتیک کلاسیک استفاده از حمله هوایی، توپخانه و حمله زمینی در یک مانوور منسجم و یکپارچه نظامی انجام شده است، با آموزه‌های نظامی نیروهای سوریه همخوانی دارد.
اطلاعات معتبر از ماموران سرویس اطلاعاتی فرانسه، از آماده‌سازی و آرایش خاص نیروهای نظامی سوریه در قبل از ۲۱ اوت خبر می‌دهد. بین ساعات سه و چهار صبح، در
شرق Ghouta بمباران هوایی و حمله توپخانه صورت گرفته است؛ و به موازات آن، محلات زمالکا، کفربنا، و اعین تارما مورد حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند. در ادامه، در ساعت شش صبح، تهاجم زمینی به این محلات انجام شده است. رژیم سوریه سپس چند روز از ورود بازرسان سازمان ملل جلوگیری به عمل آورد، که به روشنی قصد این رژیم برای نابود کردن شواهد را نشان می‌ دهد. علاوه بر این، نیروهای وابسته به ارتش، در مناطقی مورد حمله شیمیایی واقع شده بود آتش سوزی ایجاد کردند که احتمالا به قصد پاک کردن اثرات حمله شیمیایی از طریق گردش هوا بوده است.

اطلاعات رسیده تایید می‌‌کند که رژیم اسد در انتظار حمله مخالفین در مقیاس وسیع در دمشق بوده است، و برای جلوگیری از این حمله به استفاده از سلاح شیمیایی متوسل شده است. ارزیابی سرویس اطلاعاتی فرانسه این است که رژیم اسد با این حمله به دنبال حفاظت از سایتهای استراتژیک برای کنترل پایتخت بوده است. به عنوان مثال، منطقه مُوَدَمیه نزدیک به فرودگاه نظامی مِزِه، که تحت کنترل عوامل اطلاعاتی نیروی هوایی ارتش سوریه قرار دارد، یکی از این سایتهای استراتژیک می باشد.

در نهایت، دولت فرانسه معتقد است که مخالفان رژیم اسد قابلیت انجام چنین عملیات گسترده ای با به کارگیری سلاحهای شیمیایی را نداشته ‌اند؛ زیرا در حال حاضر هیچ گروه انقلابی ای در سوریه امکان ذخیره، تجربه و تخصص لازم برای بارگذاری، و توانایی استفاده از این سلاحها با این حجم و در این قطع گسترده که در شب ۲۱ اوت ۲۰۱۳ در حوالی دمشق مشاهده شد را ندارد. بشار اسد و برخی از اعضای بانفوذ حکومت او تنها مرجع برای صدور دستور استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه می‌باشند. دستور از طریق شاخه CERS به ستاد نیروهای مسلح فرستاده می‌شود؛ و ستاد مذکور هم پس از دریافت دستور، آن را درباره اهداف مورد نظر به اجرا می گذارد. علاوه بر این، مطالعه استراتژیک مناطق بمباران شده روشن می کند که هیچ نیرویی به جز ارتش سوریه نمی‌ توانسته حمله را آغاز کند. بدین ترتیب، حمله شیمیایی ۲۱ اوت تنها می تواند کار رژیم اسد بوده باشد.


ارقامی نجومی از کشور خارج شده اند احمدی نژاد ۱۶ میلیارد از ۲ هزار میلیارد را پس داد


ارقامی نجومی از کشور خارج شده اند

احمدی نژاد ۱۶ میلیارد از ۲ هزار میلیارد را پس داد


بیست روز پس از استقراردولت جدید در ساختمان پاستور، ماجرای آنچه که "تاراج" دولت احمدی نژاد نام گرفته کماکان موضوع داغ رسانه ها و محافل سیاسی است. در همین راستا برخی از اصولگرایان از جمله احمد توکلی از احمدی نژاد اعلام برائت کرده و از دیگر اصولگرایان هم خواسته اند که برای نجات آبروی این جریان سیاسی از وی اعلام برائت کنند و دزدی های روزهای پایانی دولت او را محکوم کنند.
همزمان با این جنجال، مجلس اسلامی نیز فاش کرده که پوستین دوز، عضو حلقه موسوم به "انحرافی" و از نزدیکان به احمدی نژاد که هم اکنون به دلیل اختلاس ۱۰ هزار میلیارد تومانی در شرکت ملی صنایع مس در بازداشت است، رقمی در حدود ۱۷۸۰ میلیارد تومان را از کشور خارج کرده و مقامات قضایی و اطلاعاتی در تلاش هستند که این مبلغ به کشور بازگردانده شود اما چندان امیدی دراین زمینه وجود ندارد.
در همین حال، یک نماینده مجلس از اختلاس ۱۷۰ میلیاردی مسعود زریبافان، از منصوبان و نزدیکان محمود احمدی نژاد در بنیاد شهید پرده برداشته است.
اما "تاراج" روزهای آخر در ساختمان پاستور از همه این موارد بیشتر با توجه رسانه ها مواجه شده و نقش اکبر ترکان در این زمینه برجسته شده است.
او دو شب قبل در یک برنامه تلویزیونی از کلمه "تاراج" برای توصیف دزدی های احمدی نژاد و اطرافیان اش استفاده کرد و خواستار برخورد قضایی با این تیم شد.
برجسته شدن ماجرای برداشت ۱۶ میلیارد تومانی در روز اخر دولت احمدی نژاد آنچنان با واکنش همراه بود که دانشگاه ایرانیان، دانشگاهی که احمدی نژاد این پول را با هدف راه اندازی آن از حساب دولت برداشته، پس از اطلاع از اقدام دادستانی در بلوکه کردن پول، اعلام کرد که پول را بر می گرداند.
به گزارش تابناک، دانشگاه ایرانیان با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است: "در عین استحقاق قانونی کامل دانشگاه برای استفاده از کمک مورد اشاره، به منظور پاسداشت از جایگاه والای تلاش مقدس علمی و جلوگیری از ایجاد کمترین شائبه و هر گونه بهانه‌جویی کمک مذکور به حساب نهاد ریاست جمهوری بازگردانده شده است".پس از این بیانیه حمید بقایی معاون احمدی نژاد هم در نامه ای از ترکان خواسته است که درباره به کار بردن لفظ "تاراج" عذرخواهی کند.
به‌گزارش فارس، حمید بقایی در نامه اش نوشته است: "آقای ترکان! در مصاحبه‌ای با شبکه ۵ سیما اعلام کرده‌اید که ساختمان منطقه آزاد قشم برای دانشگاه ایرانیان واگذار شده است؛ از آنجا که این ادعا کذب محض و دروغ است، ضروری است سریعا ضمن پس گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کنید. جنابعالی در این مصاحبه الفاظی از قبیل «ارث پدر» و «تاراج» به کار برده‌اید؛ با توجه به اینکه این الفاظ در نوع خود الفاظی سخیف و نوعی اتهام محسوب می‌شود، به کارگیری آنها در یک برنامه زنده تلویزیونی آنهم از سوی مشاور عالی رئیس‌جمهور غیرقابل توجیه است. چیزی قبل از مسئولیت شما از مناطق آزاد به تاراج نرفته است".
اما رسوایی های مالی متعدد دولت قبل، با بازگرداندن این این پول از سوی احمدی نژاد تمام نشده و ابعاد تازه ای از خروج پول های تاراج شده توسط اطرافیان وی از کشور منتشر شده است.
به گزارش فرارو، محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: "امروز شاهد شرایط بسیار بغرنجی در شرکت مس هستیم که اگر کمک های مجموعه وزارت اطلاعات و قوه قضائیه نبود شرایط این شرکت به مراتب بدتر می شد. شرکت هایی در خارج از کشور ثبت کردند و منابع شرکت ها به حساب شخصی در خارج از کشور انتقال دادند و بر اساس آن اقداماتی انجام دادند که غیرقانونی بود.مبلغ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان که برآورد عددی ماست در ماههای گذشته طی فروش های خارجی در حساب های خارجی نگه داشته شده است که البته با توجه به اقدامات خوب قوه قضائیه و وزارت اطلاعات، بخشی از آن به کشور برگشته است".
فرارو نوشته است: "نعمت الله پوستین دوز آخرین مدیر عامل شرکت مس در دولت دهم بود که چندی پیش بازداشت شد. در همان زمان گفته شد بازداشت پوستین دوز در ارتباط با خروج وجوه نقد فراوان از کشور است. گفته می شود از دیگر اقدامات غیر متعارف پوستین دوز، دستور خرید چند دستگاه خودروی بسیار گران قیمت از محل دارایی های شرکت ملی مس و واگذاری آنها به افرادی خارج از شرکت بوده است".
جعفرزاده ایمن‌آبادی،نماینده مجلس هم ابعاد جدیدی از اختلاس در بنیاد شهید در زمان ریاست زریبافان را فاش کرده و به افکار نیوز گفته: "علی‌رغم برخی ادعا‌ها مبنی بر بازگشت سرمایه از دست رفته بنیاد شهید در جریان اختلاس میلیاردی از آن، این پول قابل برگشت نیست. در جریان تحقیق و تفحص، یک پرونده جابه‌جایی مالی ۱۷۰ میلیارد تومانی کشف شده است که برخلاف ادعاهای موجود، این پول قابل بازگشت نیست چرا که از کشور خارج شده است".

نتقاد مشاور روحانی از اقدامات احمدی‌نژاد مگر ارث پدرتان بود که بخشیدید؟

نتقاد مشاور روحانی از اقدامات احمدی‌نژاد

مگر ارث پدرتان بود
که بخشیدید؟


محمود احمدی‌نژاد با وجود آنکه دیگر در مقام رییس‌جمهوری اسلامی نیست٬‌ با اقدامات خود هم‌چنان خبرساز است. عملكرد وی و برخی اعضای دولت در واگذاری برخی امکانات و برداشت از حساب بانکی نهاد ریاست‌جمهوری برای کمک به دانشگاه ایرانیان٬ با واکنش اعضای دولت روحانی هم مواجه شده است.
اکبر ترکان٬ مشاور حسن روحانی، در نامه‌ای خطاب به حمید بقایی٬ خبر از آن داده است که کمک‌های دولت دهم به دانشگاه ایرانیان - متعلق به محمود احمدی‌نژاد - تنها محدود به واریز مبلغ ۱۶میلیارد تومان از نهاد ریاست‌جمهوری نیست٬ بلکه چندین ساختمان مناطق آزاد قشم و چابهار در تهران و همچنین تعداد زیادی خودرو را به موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور - که دانشگاه ایرانیان زیر نظر آن قرار دارد - واگذار کرده است.
موسسه ایرانیان خارج از کشور٬ سه سال پیش توسط اسفندیار رحیم‌مشایی ثبت شده است. خبرگزاری تسنیم٬ نزدیک به اصول‌گرایان٬ پیش از این نوشته بود که دولت احمدی‌نژاد از زمان تاسیس این نهاد٬ بیش از ده میلیارد تومان به این موسسه وام بلاعوض داده است.
ترکان در این نامه نوشته است: "تصمیمات فوق در فرصت جابجایی دولت و استقرار دولت جدید و با اطلاع از انتقال بار این تصمیمات به دولت جدید صادر شده است".
پیش از این مسوولان دولت احمدی‌نژاد٬ هرگونه کمک به این دانشگاه را تکذیب کرده‌ بودند. حمید بقایی در واکنش به سخنان ترکان پیرامون برخی سوءاستفاده‌ها در مناطق آزاد٬ خطاب به ترکان گفته بود که بهتر است وی "ضمن پس گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کند".
اکبر ترکان در یک گفت‌وگو تلویزیونی٬ پیرامون اقدامات در مناطق آزاد٬ چنين اظهارنظر کرده بود: "ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه احمدی نژاد واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیاط خلوت انجام شده؛ این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است. به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟"
اکنون ترکان در نامه‌ی خود خطاب به حمید بقایی نوشته است: "آنچه که تکذیب شده همه در قالب تاریخ تصویب، شماره مصوبه اجاره ساختمان‌های قشم و چابهار به موسسه خانه ایرانیان در خارج از کشور و شیوه قیمت‌گذاری آن، کاملا موجود است".
بحث کمک ۱۶ میلیاردی دولت احمدی‌نژاد به دانشگاه ایرانیان٬ نخستین بار توسط روزنامه اصول‌گرای جمهوری‌اسلامی فاش شده بود. این روزنامه نوشته بود که این مبلغ در آخرین روز تصدی دولت توسط محموداحمدی‌نژاد٬ به این موسسه واریز شده است. مجوز تاسیس این دانشگاه پس از انتخابات خرداد ۹۲ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای محمود احمدی‌نژاد صادر شد و وی به همراه حمید بقایی٬ صاحبان امضای حساب بانکی این موسسه هستند.
آن زمان عماد افروغ٬ نماینده مجلس هفتم٬ پیرامون اعطای مجوز این دانشگاه به احمدی‌نژاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: "متأسفانه این مصداق رانت است، رانت هم فقط اقتصادی نیست، رانت می تواند فرهنگی باشد البته این رانت فرهنگی درحد فرهنگی باقی نمی ماند حتی به مباحث اقتصادی هم منجر می شود... این مصداق بیماری ساختاری است که در کشور ما وجود دارد همگان هم از آن بهره مند می شوند درحالی که بسیار قبیح است".
نزدیکان احمدی‌نژاد این اقدام را طبیعی دانسته و آن را روند معمول در دولت‌های نهم و دهم دانسته‌اند. آن‌ها مدعی‌اند که در دو دولت احمدی‌نژاد بارها این نوع کمک‌ها به موسسات آموزشی٬ رخ داده است.
روابط عمومی دانشگاه ایرانیان٬ در آغاز هفته جاری با صدور بیانیه‌ای خبر از آن داده بود که این پول به حساب نهاد ریاست‌جمهوری بازگشته است. با این وجود رسانه‌های اصول‌گرا نوشتند که این دانشگاه٬ امکان برداشت این پول را نداشت٬ زیرا حساب این دانشگاه توسط دیوان محاسبات کشور مسدود شده بود.
پس از صدور بیانیه دانشگاه ایرانیان٬ مرتضی بانک، معاون سرپرست نهاد ریاست جمهوری، نیز گفت که این مبلغ به نهاد ریاست‌جمهوری بازگشته است: "دیوان محاسبات ابتدا از برداشت ۱۶ میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست جمهوری اطلاع پیدا کرده بود و طی نامه‌ای رسما به نهاد ریاست جمهوری منتقل کرد که این تصمیم نادرست بوده است، و بعد از پیگیری انجام شده از سوی ما با توجه به نظر دیوان محاسبات، این پول به حساب نهاد ریاست جمهوری برگشت".
با این حال٬ سایت روزنو٬ به نقل از یک "منبع آگاه" نوشته است که هنوز یک میلیارد تومان از این پول به نهاد ریاست‌جمهوری بازنگشته است: "با پیگیری‌هایی که از سوی نهاد ریاست جمهوری صورت گرفت، سرانجام روز شنبه ۱۵ میلیارد تومان از ۱۶ میلیاردی را که از حساب دولت برداشت کرده بودند به این حساب بازگرداندند اما هنوز یک میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که مشخص نیست چرا مسئولان دانشگاه احمدی‌نژاد این مبلغ را به صورت کامل به حساب دولت واریز نکرده‌اند".
هم‌زمان عوض حیدرپور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ خواستار افشای تخلفات دولت احمدی‌نژاد شد: "صرف ارجاع و بازگردادن این پول کافی نیست و خود عمل برداشت غیر قانونی بوده است و این فرآیند از اساس غیر اصولی و مجرمانه تلقی می شود. این دست از رفتارها در دولت دهم بیش از یک یا دو مورد است و انتظار داریم تا دولت یازدهم این موارد را از طریق اسنادی که امروز در اختیار دارد، بررسی و موارد تخلف را به قوه قضاییه اعلام کند… تقاضای ما در مجلس از دولت یازدهم این است که همه دسته چک‌ها و حساب‌هایی که در اختیار دولت دهم بوده- اعم از خارج از شمول و داخل شمول- مورد بررسی قرار دهند و موارد این چنینی پس از رسیدگی برای برخورد قضایی و بازگشت اعتبار به خزانه و بیت المال به نهادهای قضایی معرفی شود".
هفته جاری٬ خبرگزاری آریا٬ به نقل از "یکی از نزدیکان رحیم‌مشایی" نوشت که "برای اولین بار آقای امیری فر در ماه رمضان از کمک آقای احمدی نژاد به دانشگاه ایرانیان خبر داد و آقای مشایی نیز نه تنها آن را تایید کرد بلکه مقدار مبلغ پرداخت شده که گفته می شود ۲۰ میلیارد تومان است نه ۱۶ میلیارد تومان٬ را تایید کرد".

نتقاد مشاور روحانی از اقدامات احمدی‌نژاد مگر ارث پدرتان بود که بخشیدید؟

نتقاد مشاور روحانی از اقدامات احمدی‌نژاد

مگر ارث پدرتان بود
که بخشیدید؟


محمود احمدی‌نژاد با وجود آنکه دیگر در مقام رییس‌جمهوری اسلامی نیست٬‌ با اقدامات خود هم‌چنان خبرساز است. عملكرد وی و برخی اعضای دولت در واگذاری برخی امکانات و برداشت از حساب بانکی نهاد ریاست‌جمهوری برای کمک به دانشگاه ایرانیان٬ با واکنش اعضای دولت روحانی هم مواجه شده است.
اکبر ترکان٬ مشاور حسن روحانی، در نامه‌ای خطاب به حمید بقایی٬ خبر از آن داده است که کمک‌های دولت دهم به دانشگاه ایرانیان - متعلق به محمود احمدی‌نژاد - تنها محدود به واریز مبلغ ۱۶میلیارد تومان از نهاد ریاست‌جمهوری نیست٬ بلکه چندین ساختمان مناطق آزاد قشم و چابهار در تهران و همچنین تعداد زیادی خودرو را به موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور - که دانشگاه ایرانیان زیر نظر آن قرار دارد - واگذار کرده است.
موسسه ایرانیان خارج از کشور٬ سه سال پیش توسط اسفندیار رحیم‌مشایی ثبت شده است. خبرگزاری تسنیم٬ نزدیک به اصول‌گرایان٬ پیش از این نوشته بود که دولت احمدی‌نژاد از زمان تاسیس این نهاد٬ بیش از ده میلیارد تومان به این موسسه وام بلاعوض داده است.
ترکان در این نامه نوشته است: "تصمیمات فوق در فرصت جابجایی دولت و استقرار دولت جدید و با اطلاع از انتقال بار این تصمیمات به دولت جدید صادر شده است".
پیش از این مسوولان دولت احمدی‌نژاد٬ هرگونه کمک به این دانشگاه را تکذیب کرده‌ بودند. حمید بقایی در واکنش به سخنان ترکان پیرامون برخی سوءاستفاده‌ها در مناطق آزاد٬ خطاب به ترکان گفته بود که بهتر است وی "ضمن پس گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کند".
اکبر ترکان در یک گفت‌وگو تلویزیونی٬ پیرامون اقدامات در مناطق آزاد٬ چنين اظهارنظر کرده بود: "ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه احمدی نژاد واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیاط خلوت انجام شده؛ این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است. به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟"
اکنون ترکان در نامه‌ی خود خطاب به حمید بقایی نوشته است: "آنچه که تکذیب شده همه در قالب تاریخ تصویب، شماره مصوبه اجاره ساختمان‌های قشم و چابهار به موسسه خانه ایرانیان در خارج از کشور و شیوه قیمت‌گذاری آن، کاملا موجود است".
بحث کمک ۱۶ میلیاردی دولت احمدی‌نژاد به دانشگاه ایرانیان٬ نخستین بار توسط روزنامه اصول‌گرای جمهوری‌اسلامی فاش شده بود. این روزنامه نوشته بود که این مبلغ در آخرین روز تصدی دولت توسط محموداحمدی‌نژاد٬ به این موسسه واریز شده است. مجوز تاسیس این دانشگاه پس از انتخابات خرداد ۹۲ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای محمود احمدی‌نژاد صادر شد و وی به همراه حمید بقایی٬ صاحبان امضای حساب بانکی این موسسه هستند.
آن زمان عماد افروغ٬ نماینده مجلس هفتم٬ پیرامون اعطای مجوز این دانشگاه به احمدی‌نژاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: "متأسفانه این مصداق رانت است، رانت هم فقط اقتصادی نیست، رانت می تواند فرهنگی باشد البته این رانت فرهنگی درحد فرهنگی باقی نمی ماند حتی به مباحث اقتصادی هم منجر می شود... این مصداق بیماری ساختاری است که در کشور ما وجود دارد همگان هم از آن بهره مند می شوند درحالی که بسیار قبیح است".
نزدیکان احمدی‌نژاد این اقدام را طبیعی دانسته و آن را روند معمول در دولت‌های نهم و دهم دانسته‌اند. آن‌ها مدعی‌اند که در دو دولت احمدی‌نژاد بارها این نوع کمک‌ها به موسسات آموزشی٬ رخ داده است.
روابط عمومی دانشگاه ایرانیان٬ در آغاز هفته جاری با صدور بیانیه‌ای خبر از آن داده بود که این پول به حساب نهاد ریاست‌جمهوری بازگشته است. با این وجود رسانه‌های اصول‌گرا نوشتند که این دانشگاه٬ امکان برداشت این پول را نداشت٬ زیرا حساب این دانشگاه توسط دیوان محاسبات کشور مسدود شده بود.
پس از صدور بیانیه دانشگاه ایرانیان٬ مرتضی بانک، معاون سرپرست نهاد ریاست جمهوری، نیز گفت که این مبلغ به نهاد ریاست‌جمهوری بازگشته است: "دیوان محاسبات ابتدا از برداشت ۱۶ میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست جمهوری اطلاع پیدا کرده بود و طی نامه‌ای رسما به نهاد ریاست جمهوری منتقل کرد که این تصمیم نادرست بوده است، و بعد از پیگیری انجام شده از سوی ما با توجه به نظر دیوان محاسبات، این پول به حساب نهاد ریاست جمهوری برگشت".
با این حال٬ سایت روزنو٬ به نقل از یک "منبع آگاه" نوشته است که هنوز یک میلیارد تومان از این پول به نهاد ریاست‌جمهوری بازنگشته است: "با پیگیری‌هایی که از سوی نهاد ریاست جمهوری صورت گرفت، سرانجام روز شنبه ۱۵ میلیارد تومان از ۱۶ میلیاردی را که از حساب دولت برداشت کرده بودند به این حساب بازگرداندند اما هنوز یک میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که مشخص نیست چرا مسئولان دانشگاه احمدی‌نژاد این مبلغ را به صورت کامل به حساب دولت واریز نکرده‌اند".
هم‌زمان عوض حیدرپور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ خواستار افشای تخلفات دولت احمدی‌نژاد شد: "صرف ارجاع و بازگردادن این پول کافی نیست و خود عمل برداشت غیر قانونی بوده است و این فرآیند از اساس غیر اصولی و مجرمانه تلقی می شود. این دست از رفتارها در دولت دهم بیش از یک یا دو مورد است و انتظار داریم تا دولت یازدهم این موارد را از طریق اسنادی که امروز در اختیار دارد، بررسی و موارد تخلف را به قوه قضاییه اعلام کند… تقاضای ما در مجلس از دولت یازدهم این است که همه دسته چک‌ها و حساب‌هایی که در اختیار دولت دهم بوده- اعم از خارج از شمول و داخل شمول- مورد بررسی قرار دهند و موارد این چنینی پس از رسیدگی برای برخورد قضایی و بازگشت اعتبار به خزانه و بیت المال به نهادهای قضایی معرفی شود".
هفته جاری٬ خبرگزاری آریا٬ به نقل از "یکی از نزدیکان رحیم‌مشایی" نوشت که "برای اولین بار آقای امیری فر در ماه رمضان از کمک آقای احمدی نژاد به دانشگاه ایرانیان خبر داد و آقای مشایی نیز نه تنها آن را تایید کرد بلکه مقدار مبلغ پرداخت شده که گفته می شود ۲۰ میلیارد تومان است نه ۱۶ میلیارد تومان٬ را تایید کرد".

نتقاد مشاور روحانی از اقدامات احمدی‌نژاد مگر ارث پدرتان بود که بخشیدید؟

نتقاد مشاور روحانی از اقدامات احمدی‌نژاد

مگر ارث پدرتان بود
که بخشیدید؟


محمود احمدی‌نژاد با وجود آنکه دیگر در مقام رییس‌جمهوری اسلامی نیست٬‌ با اقدامات خود هم‌چنان خبرساز است. عملكرد وی و برخی اعضای دولت در واگذاری برخی امکانات و برداشت از حساب بانکی نهاد ریاست‌جمهوری برای کمک به دانشگاه ایرانیان٬ با واکنش اعضای دولت روحانی هم مواجه شده است.
اکبر ترکان٬ مشاور حسن روحانی، در نامه‌ای خطاب به حمید بقایی٬ خبر از آن داده است که کمک‌های دولت دهم به دانشگاه ایرانیان - متعلق به محمود احمدی‌نژاد - تنها محدود به واریز مبلغ ۱۶میلیارد تومان از نهاد ریاست‌جمهوری نیست٬ بلکه چندین ساختمان مناطق آزاد قشم و چابهار در تهران و همچنین تعداد زیادی خودرو را به موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور - که دانشگاه ایرانیان زیر نظر آن قرار دارد - واگذار کرده است.
موسسه ایرانیان خارج از کشور٬ سه سال پیش توسط اسفندیار رحیم‌مشایی ثبت شده است. خبرگزاری تسنیم٬ نزدیک به اصول‌گرایان٬ پیش از این نوشته بود که دولت احمدی‌نژاد از زمان تاسیس این نهاد٬ بیش از ده میلیارد تومان به این موسسه وام بلاعوض داده است.
ترکان در این نامه نوشته است: "تصمیمات فوق در فرصت جابجایی دولت و استقرار دولت جدید و با اطلاع از انتقال بار این تصمیمات به دولت جدید صادر شده است".
پیش از این مسوولان دولت احمدی‌نژاد٬ هرگونه کمک به این دانشگاه را تکذیب کرده‌ بودند. حمید بقایی در واکنش به سخنان ترکان پیرامون برخی سوءاستفاده‌ها در مناطق آزاد٬ خطاب به ترکان گفته بود که بهتر است وی "ضمن پس گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کند".
اکبر ترکان در یک گفت‌وگو تلویزیونی٬ پیرامون اقدامات در مناطق آزاد٬ چنين اظهارنظر کرده بود: "ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه احمدی نژاد واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیاط خلوت انجام شده؛ این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است. به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟"
اکنون ترکان در نامه‌ی خود خطاب به حمید بقایی نوشته است: "آنچه که تکذیب شده همه در قالب تاریخ تصویب، شماره مصوبه اجاره ساختمان‌های قشم و چابهار به موسسه خانه ایرانیان در خارج از کشور و شیوه قیمت‌گذاری آن، کاملا موجود است".
بحث کمک ۱۶ میلیاردی دولت احمدی‌نژاد به دانشگاه ایرانیان٬ نخستین بار توسط روزنامه اصول‌گرای جمهوری‌اسلامی فاش شده بود. این روزنامه نوشته بود که این مبلغ در آخرین روز تصدی دولت توسط محموداحمدی‌نژاد٬ به این موسسه واریز شده است. مجوز تاسیس این دانشگاه پس از انتخابات خرداد ۹۲ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای محمود احمدی‌نژاد صادر شد و وی به همراه حمید بقایی٬ صاحبان امضای حساب بانکی این موسسه هستند.
آن زمان عماد افروغ٬ نماینده مجلس هفتم٬ پیرامون اعطای مجوز این دانشگاه به احمدی‌نژاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: "متأسفانه این مصداق رانت است، رانت هم فقط اقتصادی نیست، رانت می تواند فرهنگی باشد البته این رانت فرهنگی درحد فرهنگی باقی نمی ماند حتی به مباحث اقتصادی هم منجر می شود... این مصداق بیماری ساختاری است که در کشور ما وجود دارد همگان هم از آن بهره مند می شوند درحالی که بسیار قبیح است".
نزدیکان احمدی‌نژاد این اقدام را طبیعی دانسته و آن را روند معمول در دولت‌های نهم و دهم دانسته‌اند. آن‌ها مدعی‌اند که در دو دولت احمدی‌نژاد بارها این نوع کمک‌ها به موسسات آموزشی٬ رخ داده است.
روابط عمومی دانشگاه ایرانیان٬ در آغاز هفته جاری با صدور بیانیه‌ای خبر از آن داده بود که این پول به حساب نهاد ریاست‌جمهوری بازگشته است. با این وجود رسانه‌های اصول‌گرا نوشتند که این دانشگاه٬ امکان برداشت این پول را نداشت٬ زیرا حساب این دانشگاه توسط دیوان محاسبات کشور مسدود شده بود.
پس از صدور بیانیه دانشگاه ایرانیان٬ مرتضی بانک، معاون سرپرست نهاد ریاست جمهوری، نیز گفت که این مبلغ به نهاد ریاست‌جمهوری بازگشته است: "دیوان محاسبات ابتدا از برداشت ۱۶ میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست جمهوری اطلاع پیدا کرده بود و طی نامه‌ای رسما به نهاد ریاست جمهوری منتقل کرد که این تصمیم نادرست بوده است، و بعد از پیگیری انجام شده از سوی ما با توجه به نظر دیوان محاسبات، این پول به حساب نهاد ریاست جمهوری برگشت".
با این حال٬ سایت روزنو٬ به نقل از یک "منبع آگاه" نوشته است که هنوز یک میلیارد تومان از این پول به نهاد ریاست‌جمهوری بازنگشته است: "با پیگیری‌هایی که از سوی نهاد ریاست جمهوری صورت گرفت، سرانجام روز شنبه ۱۵ میلیارد تومان از ۱۶ میلیاردی را که از حساب دولت برداشت کرده بودند به این حساب بازگرداندند اما هنوز یک میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که مشخص نیست چرا مسئولان دانشگاه احمدی‌نژاد این مبلغ را به صورت کامل به حساب دولت واریز نکرده‌اند".
هم‌زمان عوض حیدرپور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ خواستار افشای تخلفات دولت احمدی‌نژاد شد: "صرف ارجاع و بازگردادن این پول کافی نیست و خود عمل برداشت غیر قانونی بوده است و این فرآیند از اساس غیر اصولی و مجرمانه تلقی می شود. این دست از رفتارها در دولت دهم بیش از یک یا دو مورد است و انتظار داریم تا دولت یازدهم این موارد را از طریق اسنادی که امروز در اختیار دارد، بررسی و موارد تخلف را به قوه قضاییه اعلام کند… تقاضای ما در مجلس از دولت یازدهم این است که همه دسته چک‌ها و حساب‌هایی که در اختیار دولت دهم بوده- اعم از خارج از شمول و داخل شمول- مورد بررسی قرار دهند و موارد این چنینی پس از رسیدگی برای برخورد قضایی و بازگشت اعتبار به خزانه و بیت المال به نهادهای قضایی معرفی شود".
هفته جاری٬ خبرگزاری آریا٬ به نقل از "یکی از نزدیکان رحیم‌مشایی" نوشت که "برای اولین بار آقای امیری فر در ماه رمضان از کمک آقای احمدی نژاد به دانشگاه ایرانیان خبر داد و آقای مشایی نیز نه تنها آن را تایید کرد بلکه مقدار مبلغ پرداخت شده که گفته می شود ۲۰ میلیارد تومان است نه ۱۶ میلیارد تومان٬ را تایید کرد".

حمله آمریکا به سوریه 'فراتر از حمله هوایی محدود خواهد بود' بی بی سی : ژنرال جک کین، معاون اسبق ستاد نیروی زمینی ایالات متحده، به بی‌بی‌سی گفت ابعاد حمله احتمالی آمریکا به سوریه ممکن است بیش از آن چیزی باشد که تاکنون گفته شده است. بنا به گفته او اقدام نظامی موردنظر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، فراتر از حمله هوایی محدود به امکانات شیمیایی دولت سوریه خواهد بود. مقام‌های آمریکایی تاکنون اعلام کرده‌اند که اقدام نظامی‌شان علیه سوریه تنها شامل حملات هوایی محدود است که امکان استفاده از تسلیحات شیمیایی از حکومت سوریه را بگیرد. سوریه استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود را رد می‌کند و می‌گوید این ادعا تنها بهانه‌ای برای آغاز جنگ است. ژنرال جک کین با سناتورهای جمهوری‌خواهی که در جریان برنامه‌های کاخ سفید قرار گرفته‌اند صحبت کرده و می‌گوید به این سناتورها اطمینان داده شده است که باراک اوباما قصد دارد ضربه‌ای چشمگیر به توان نظامی نیروهای بشار اسد بزند. معاون اسبق ستاد نیروی زمینی آمریکا همچنین گفته که آمریکا برنامه‌هایی برای پشتیبانی گسترده‌تر از شورشیان مخالف اسد دارد. قطر موافق حمله با نزدیک شدن به موعد تصمیم‌گیری کنگره آمریکا درباره حمله به سوریه قطر نیز حمایت خود را از این حمله اعلام کرده است. خالد بن محمد بن عطیه، وزیر خارجه قطر، به بی‌بی‌سی گفت اقدام نظامی خارجی برای حمایت از مردم سوریه ضروری است. او گفته قطر خواهان تغییر رژیم در سوریه نیست، اما اگر بشار اسد در قدرت بماند افراد بیشتری را خواهد کشت. قطر یکی از اصلی‌ترین پشتیبانان مخالفان بشار اسد است و پیش از این به همراه عربستان سعودی خواستار مداخله نظامی اتحادیه عرب در سوریه شده بود.

حمله آمریکا به سوریه 'فراتر از حمله هوایی محدود خواهد بود'
بی بی سی : ژنرال جک کین، معاون اسبق ستاد نیروی زمینی ایالات متحده، به بی‌بی‌سی گفت ابعاد حمله احتمالی آمریکا به سوریه ممکن است بیش از آن چیزی باشد که تاکنون گفته شده است.

بنا به گفته او اقدام نظامی موردنظر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، فراتر از حمله هوایی محدود به امکانات شیمیایی دولت سوریه خواهد بود.

مقام‌های آمریکایی تاکنون اعلام کرده‌اند که اقدام نظامی‌شان علیه سوریه تنها شامل حملات هوایی محدود است که امکان استفاده از تسلیحات شیمیایی از حکومت سوریه را بگیرد.

سوریه استفاده از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خود را رد می‌کند و می‌گوید این ادعا تنها بهانه‌ای برای آغاز جنگ است.

ژنرال جک کین با سناتورهای جمهوری‌خواهی که در جریان برنامه‌های کاخ سفید قرار گرفته‌اند صحبت کرده و می‌گوید به این سناتورها اطمینان داده شده است که باراک اوباما قصد دارد ضربه‌ای چشمگیر به توان نظامی نیروهای بشار اسد بزند.

معاون اسبق ستاد نیروی زمینی آمریکا همچنین گفته که آمریکا برنامه‌هایی برای پشتیبانی گسترده‌تر از شورشیان مخالف اسد دارد.

قطر موافق حمله

با نزدیک شدن به موعد تصمیم‌گیری کنگره آمریکا درباره حمله به سوریه قطر نیز حمایت خود را از این حمله اعلام کرده است.

خالد بن محمد بن عطیه، وزیر خارجه قطر، به بی‌بی‌سی گفت اقدام نظامی خارجی برای حمایت از مردم سوریه ضروری است. او گفته قطر خواهان تغییر رژیم در سوریه نیست، اما اگر بشار اسد در قدرت بماند افراد بیشتری را خواهد کشت.

قطر یکی از اصلی‌ترین پشتیبانان مخالفان بشار اسد است و پیش از این به همراه عربستان سعودی خواستار مداخله نظامی اتحادیه عرب در سوریه شده بود.

نوارگیت اکبر!

نوارگیت اکبر!

باراک اوباما: مطمئنم که مجوز حمله به سوريه را از کنگره می‌گيرم رادیو فردا : باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، می‌گويد اطمينان دارد که در همکاری با کنگره می‌تواند مجوز دخالت نظامی در سوريه را دريافت کند و آمريکا به منظور شکست دادن نيروهای بشار اسد برنامه وسيعتری را برای کمک به شورشيان در دستور کار دارد. آقای اوباما روز سه شنبه، ۱۲ شهريور ماه، در جريان ديدار با قانونگذاران آمريکايی در کاخ سفيد به خبرنگاران گفت که آماده است برای گرفتن مجوز حمله از کنگره در درخواست خود تغييراتی دهد. وی تصريح کرد برای اينکه پيام روشنی از طريق اين مصوبه به حکومت بشار اسد و ايجاد مانع در زمينه استفاده وی از سلاح شيميايی فرستاده شود، در همراهی با کنگره جدی است و نگرانی‌های نمايندگان را برطرف خواهد کرد. آقای اوباما تاکيد کرد من می خواهم مردم آمريکا بدانند که «اينجا عراق و افغانستان نيست». به گفته رييس جمهوری آمريکا، حمله به سوريه محدود و بازدارنده خواهد بود و قرار است که توانايی‌های رژيم اسد را تضعيف کند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نشست کاخ سفيد با حضور رهبران کنگره از هر دو حزب دمکرات و جمهوريخواه برگزار شد.

باراک اوباما: مطمئنم که مجوز حمله به سوريه را از کنگره می‌گيرم
رادیو فردا : باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، می‌گويد اطمينان دارد که در همکاری با کنگره می‌تواند مجوز دخالت نظامی در سوريه را دريافت کند و آمريکا به منظور شکست دادن نيروهای بشار اسد برنامه وسيعتری را برای کمک به شورشيان در دستور کار دارد.

آقای اوباما روز سه شنبه، ۱۲ شهريور ماه، در جريان ديدار با قانونگذاران آمريکايی در کاخ سفيد به خبرنگاران گفت که آماده است برای گرفتن مجوز حمله از کنگره در درخواست خود تغييراتی دهد.

وی تصريح کرد برای اينکه پيام روشنی از طريق اين مصوبه به حکومت بشار اسد و ايجاد مانع در زمينه استفاده وی از سلاح شيميايی فرستاده شود، در همراهی با کنگره جدی است و نگرانی‌های نمايندگان را برطرف خواهد کرد.

آقای اوباما تاکيد کرد من می خواهم مردم آمريکا بدانند که «اينجا عراق و افغانستان نيست».

به گفته رييس جمهوری آمريکا، حمله به سوريه محدود و بازدارنده خواهد بود و قرار است که توانايی‌های رژيم اسد را تضعيف کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نشست کاخ سفيد با حضور رهبران کنگره از هر دو حزب دمکرات و جمهوريخواه برگزار شد.

باراک اوباما: مطمئنم که مجوز حمله به سوريه را از کنگره می‌گيرم رادیو فردا : باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، می‌گويد اطمينان دارد که در همکاری با کنگره می‌تواند مجوز دخالت نظامی در سوريه را دريافت کند و آمريکا به منظور شکست دادن نيروهای بشار اسد برنامه وسيعتری را برای کمک به شورشيان در دستور کار دارد. آقای اوباما روز سه شنبه، ۱۲ شهريور ماه، در جريان ديدار با قانونگذاران آمريکايی در کاخ سفيد به خبرنگاران گفت که آماده است برای گرفتن مجوز حمله از کنگره در درخواست خود تغييراتی دهد. وی تصريح کرد برای اينکه پيام روشنی از طريق اين مصوبه به حکومت بشار اسد و ايجاد مانع در زمينه استفاده وی از سلاح شيميايی فرستاده شود، در همراهی با کنگره جدی است و نگرانی‌های نمايندگان را برطرف خواهد کرد. آقای اوباما تاکيد کرد من می خواهم مردم آمريکا بدانند که «اينجا عراق و افغانستان نيست». به گفته رييس جمهوری آمريکا، حمله به سوريه محدود و بازدارنده خواهد بود و قرار است که توانايی‌های رژيم اسد را تضعيف کند. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نشست کاخ سفيد با حضور رهبران کنگره از هر دو حزب دمکرات و جمهوريخواه برگزار شد.

باراک اوباما: مطمئنم که مجوز حمله به سوريه را از کنگره می‌گيرم
رادیو فردا : باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، می‌گويد اطمينان دارد که در همکاری با کنگره می‌تواند مجوز دخالت نظامی در سوريه را دريافت کند و آمريکا به منظور شکست دادن نيروهای بشار اسد برنامه وسيعتری را برای کمک به شورشيان در دستور کار دارد.

آقای اوباما روز سه شنبه، ۱۲ شهريور ماه، در جريان ديدار با قانونگذاران آمريکايی در کاخ سفيد به خبرنگاران گفت که آماده است برای گرفتن مجوز حمله از کنگره در درخواست خود تغييراتی دهد.

وی تصريح کرد برای اينکه پيام روشنی از طريق اين مصوبه به حکومت بشار اسد و ايجاد مانع در زمينه استفاده وی از سلاح شيميايی فرستاده شود، در همراهی با کنگره جدی است و نگرانی‌های نمايندگان را برطرف خواهد کرد.

آقای اوباما تاکيد کرد من می خواهم مردم آمريکا بدانند که «اينجا عراق و افغانستان نيست».

به گفته رييس جمهوری آمريکا، حمله به سوريه محدود و بازدارنده خواهد بود و قرار است که توانايی‌های رژيم اسد را تضعيف کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نشست کاخ سفيد با حضور رهبران کنگره از هر دو حزب دمکرات و جمهوريخواه برگزار شد.