Saturday, February 19, 2011

راهپیمایی امروزقطعی است، به شایعات توجه نکنید

مشاور ارشد میرحسین موسوی


مشاورارشد میرحسین موسوی در گفتگو با شبکه تلویزیونی رسا یا تکذیب خبر لغو تظاهرات روز یکشنبه، گفت: راهپیمایی اول اسفند ماه جنبش سبز تحت هر شرایط برگزار می شود و از مردم عزیز می خواهیم به شایعات توجه نکنند.



اردشیر امیر ارجمند در گفتگو با این شبکه، با تاکید بر برگزاری راهپیمایی روز یکشنبه، از نیروهای انتظامی و نظامی مجددا درخواست کرد که دست از اِعمال خشونت علیه مردم بردارند.





گفتنی است طی چند ساعت اخیر، پیامک هایی با شماره 0983000 برای تلفن های همراه شهروندان فرستاده شده و اعلام گردیده بود:"با توجه به تشدید فشار رژیم بر رهبران جنبش و احتمال دستگیری آنها، تجمع فردا به روز دیگری موکول گردید. همراهان جنبش با حضور در مساجد یاد شهدای ٢۵ بهمن را زنده نگاه دارند." و در پایان این پیامک جعلی، نام "شورای هماهنگی راه سبز" قید شده بود؛ که از آنجا که در ایران هیچ شخص حقیقی و نهاد حقوقی بدون اجازه مخابرات و نهادهای امنیتی امکان استفاده از سامانه ارسال پیامک را ندارد، این پیام مطمئنا ترفندی تازه از سوی حکومت برای منصرف کردن شهروندان معترض از شرکت در راهپیمایی امروز اعلام شد.





امروز قرار است در ساعت سه بعدازظهر،همزمان با هفتمین روز از شهادت شهیدان تظاهرات 25 بهمن، مردم با تجمع در میادین اصلی شهر یاد شهیدان صانع ژاله و محمد مختاری را گرامی دارند.

لغو سفر هئیت دولت به کرمانشاه، هم زمان با اعلام اعتصاب عمومی احزاب کرد در اعتراض به کشته شدن صانع ژاله

لغو سفر هئیت دولت به کرمانشاه، هم زمان با اعلام اعتصاب عمومی احزاب کرد در اعتراض به کشته شدن صانع ژاله


در راستای سفرهای استانی دولت، قرار بود این هفته احمدی نژاد به استان کرمانشاه سفر کند. اما امروز اعلام شد این سفر لغو و در زمان دیگری انجام خواهد شد.



به گزارش دانشجونیوز، روز ۲۵ بهمن ماه در پی برپایی تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، در تهران دو دانشجو به نام های صانع ژاله و محمد مختاری به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند. در پی این قضیه نیروهای طرفدار حاکمیت اعلام کردند صانع ژاله، دانشجوی کرد و اهل تسنن دانشگاه هنر تهران، از بسیجیان حاضر در درگیری های این روز بوده و توسط معترضان کشته شده است. ادعایی که بعدا توسط مخالفان و خانواده این دانشجو به شدت تکذیب شد.



لازم به ذکر است خبرگزاری مهر علت لغو ناگهانی سفر استانی دولت را در روز چهارشنبه، آن چه "حجم بالای کارهای قوه مجریه و ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۰" عنوان کرده، دانسته است.



به گزارش دانشجونیوز، در پی جان باختن صانع ژاله اوضاع مناطق کردنشین ایران ناآرام گزارش می شود. گروه های مختلف در کردستان ضمن اعلام محکومیت به شهادت رسیدن وی از یک سو و اعلام انزجار از بسیجی خواندن وی توسط حاکمیت، روز یکشنبه اول اسفند را روز اعتصاب عمومی اعلام کرده اند. به نظر می‌رسد لغو این سفر استانی بی ارتباط با ناآرامی ها در مناطق کردنشین ایران در این خصوص نباشد.



صانع ژاله اهل شهرستان پاوه از استان کرمانشاه بود.

مردم تصمیم خود را گرفته‌اند»

مردم تصمیم خود را گرفته‌اند»


دویجه وله : سایت "کلمه" از کشیدن دیواری آهنی در معبر ورودی خانه موسوی خبر داده و وزیر کشور ایران هم اعلام کرده که روز پاسخگویی "سران فتنه" فرا رسیده است. یک تحلیل‌گر این تهدیدها را جدی و در عین حال نشانه استیصال حاکمیت می‌داند.



تهدید آقایان موسوی و کروبی به محاکمه، زندان یا اعدام در حالی اوج گرفته که حصر خانگی چند روزه‌ آنان از سوی هیچ مقام یا نهادی، اعلام رسمی نشده است.



گرچه صادق لاریجانی اعلام کرده بود که «جلوی اعلامیه‌پراکنی سران فتنه گرفته می‌شود»، اما تاکنون تنها احمد جنتی به صراحت در نماز جمعه پبشنهاد زندانی کردن این دو در خانه‌های خود و مسدود شدن وسایل ارتباطی‌شان با جهان پیرامون را داده است. سخنان سایر مقامات در باره کیفر موسوی و کروبی، کلی‌تر و هشدارگونه بوده است.



محمد مصطفی نجار، وزیر کشور ایران از جمله می‌گوید: «وزارت کشور برابر قانون با فتنه‌گران و سران فتنه برخورد می‌کند.» علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی نوشته که نباید تا محرز شدن اتهام‌ها، مجازاتی برای موسوی و کروبی تعیین کرد.



تشدید فشار بر موسوی و کروبی با بیانیه‌های شاخه جوانان حزب مشارکت و دفتر تحکیم وحدت همراه بوده است. این دو تشکل، در بیانیه‌هایی جداگانه، نسبت به هرگونه "تعرض" و تهدید موسوی و کروبی هشدار داده‌اند.



اردشیر امیرارجمند، مشاور ارشد مهندس موسوی می‌گوید که حصرخانگی موسوی و همسرش واکنش حاکمیت به "پیروزی ۲۵ بهمن" است. محمد علی توفیقی، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی اما معتقد است که بازداشت خانگی رهبران "جنبش سبز" ریشه در گذشته و سیاست عدم تحمل مخالفان و منتقدان دارد.



آقای توفیقی، عضو سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی می‌افزاید، مخالفت مردم با استبداد دینی عمیق‌تر از آن شده که با دستگیری یا حصر موسوی و کروبی فروکش کند. وی می‌گوید مردم تصمیم خود را برای ادامه اعتراض گرفته‌اند و رفتار حاکمیت در شرایط کنونی ناشی از استیصال است.



دویچه‌وله: تهدید آقایان موسوی و کروبی اساسا چقدر جدی است؟ چه بخشی از این تهدیدها تبلیغاتی و به‌منظور ابراز قدرت‌اند؟



محمدعلی توفیقی: تهدیدها جدی‌اند. نگاهی به گذشته جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که در برخورد با افراد منتقد و کسانی که رویکردها و مواضع رهبر را قبول ندارند، با کسی تعارف ندارند. حصر آقایان موسوی و کروبی اولین نمونه نیست. این بر می‌گردد به آن که اساسا در جمهوری اسلامی حق اعتراض برای مردم یا نخبگان، رسمیت ندارد و تحمل نمی‌شود. جواب این اعتراض‌ها حذف و طرد و زندان است.



شما حتما به بازداشت خانگی آقای منتظری اشاره می‌کنید اما شرایط اجتماعی کنونی با دوران حصر ایشان خیلی فرق می‌کند. آیا رویکرد کنونی جمهوری اسلامی با هزینه‌های احتمالی آن هماهنگی دارد؟



حاکمان جمهوری اسلامی به دلیل اشتباهاتی که در برخورد با وقایع پس از انتخابات داشتند، عملا دارند جنبش را به رادیکالیسم سوق می‌دهند. اگر آنها به همان مطالبات ۲۵ خرداد که عمدتا معطوف به تقلب در انتخابات بود پاسخ می‌دادند، الان شعارها علیه رهبر جمهوری اسلامی و نظام تبدیل نمی‌شدند.



حاکمان جمهوری اسلامی در نقطه‌ای قرار گرفته‌اند که اگر پاسخگوی مطالبات مردم در این مرحله باشند، باید مطالبات بعدی را پاسخ دهند. اما به‌نظر نمی‌رسد در ساختارفعلی جمهوری اسلامی امکان پاسخگویی به این مطالبات وجود داشته باشد



فکر می‌کنید با حصر خانگی یا دستگیری آقایان، می‌توانند مطالبات افکار عمومی را نیز از ذهن مردم پاک کنند؟



به هیچ‌وجه. بازداشت خانگی آقایان به فروکش کردن اعتراضات مردم منجر نمی‌شود. اساسا آنها انعکاس دهنده نظر مردم هستند و خودشان را رهبران آنها به‌حساب نیاورده‌اند. البته انتخاباتی که این‌دو نامزد آن بودند، موجب شعله‌ور شدن جنبش سبز شد، اما امروز مطالبات مردم سمت و سوی دیگری پیدا کرده است. مردم با استبداد و روش‌های غلط حکومتی و آسیب به منافع ملی کشور مخالفت دارند و با بازداشت موسوی و کروبی این اعتراض‌ها فروکش نمی‌کنند.



از طرف دیگر مقامات جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند اگر موسوی و کروبی را بگیریم از آنها "امامزاده و قهرمان" درست می‌شود. تناقض درچیست که با تمام این گفته‌ها که عطف به واقعیت‌هم هست، ریسک فشار بیشتر بر آنها را می‌پذیرند؟



علت این‌که آقایان به سمت بازداشت خانگی موسوی و کروبی رفته‌اند، به آن بر می‌گردد که در تئوری به اصطلاح "فتنه" شکست خورده‌اند. تلاش کردند با زندان و اعدام و تشدید سرکوب، وضعیت جامعه را به قبل از انتخابات برگردانند. اما در ۲۵ بهمن دیدند که نه‌تنها اعتراض مردم فروکش نکرده بلکه بیشتر و عمیق‌تر و تندتر هم شده است.



این اقدام به‌نظر من از روی استیصال است. تصور می‌کنند با این‌کار می‌توانند خشم مردم را کنترل کنند در حال که علت این اعتراض‌ها استبداد دینی است و مردم تصمیم خود را گرفته‌اند و در صورت عدم ارتباط آقایان موسوی و کروبی با جامعه، به اعتراض‌ها و انتقادهای خود ادامه خواهند داد.



در عین حال فکر می‌کنید در صورت تشدید فشار بر آقایان، چه شکافی در میان اصولگرایان و تندروها ایجاد خواهد شد؟ ظاهرا اتفاق نظری در این زمینه بین آنها نیست.



در جبهه اصولگرایان ما شاهد دو رویکرد متفاوت هستیم. ما دیدیم که به‌اصطلاح نمایندگان مردم، خارج از شان قوه مقننه و بدون رعایت مراتب حقوقی و قضایی، در مجلس شعار اعدام آقایان را دادند. گروهی هم هستند که می‌گویند باید با آنها در جریان یک محاکمه علنی برخورد شود.



اتفاقا خود آقای کروبی گفت من آماده پرداخت هر هزینه‌ای هستم، به شرط آن‌که دادگاهی علنی تشکیل شود تا افکار عمومی در جریان صحبت‌های ما قرار گیرد. به نظر می‌رسد ترس آقایان هم ناشی از این نگرانی است که رهبران جنبش سبز با بیان حقایق، روشنگری کنند.



این‌که آنها را بدون هیچ پروسه حقوقی، محاصره خانگی کرده و تماس‌شان را با جهان پیرامون قطع کرده‌اند، خودش می‌تواند شکافی در میان اصولگرایان ایجاد کند که کلیت نظام را با این‌گونه رفتارها در خطر می‌بینند.



دفتر تحکیم وحدت نسبت به هرگونه تعرض علیه موسوی و کروبی هشدار داده و کشورهای غربی نیز پیش‌تر از ادامه فشار به آقایان اعلام نگرانی کرده‌اند. فکر می‌کنید حصر خانگی آنها پایدار باشد و رسمیت بیابد؟



این بستگی به واکنش‌های بین‌المللی و مردم دارد. ما الان می‌بینیم که بازتاب گسترده‌ای در سطح بین‌المللی و در سطح داخلی ایجاد شده است. راهپیمایی اول اسفند هرچند به دلیل یادبود کشته‌شدگان ۲۵ بهمن است، اما به‌نوعی حمایت از رهبران جنبش سبز هم هست. به نظر من، تصمیم جدی‌تر برای این بازداشت خانگی بستگی به اول اسفند هم دارد.



یعنی دارند عجالتا تست می‌کنند تا برآورد دقیق‌تری از اوضاع داشته باشند؟



بله. تصمیم این‌ها بستگی به میزان فشار در بدنه اجتماعی دارد. هر چه مردم در روز اول اسفند بیشتر شعار آزادی رهبران جنبش را سر دهند، هر چه در سطح بین‌المللی واکنش نشان داده شود، تصمیم این‌ها متغیر خواهد بود.



شرایط عمومی جمهوری اسلامی بسیار شکننده است و ادامه بازداشت رهبران جنبش می‌تواند وضعیت را برای رهبران جمهوری اسلامی دشوارتر کند.



مهیندخت مصباح

فیلم/ آهنگ "همراه شو عزیز" توسط گروه سوئدی Motvalls برای همبستگی با آزادیخواهان ایران

همسر خامنه ای گفته

همسر خامنه ای گفته:

خدا لعنت کند این سه شیخ را

یزدی- جنتی- مصباح را





سلام- دختر حداد عادل که عروس خامنه ای و همسر مجتبی خامنه است در محفلی خصوصی مطالبی را گفته است که این روزها کسانی در بیت رهبری یواشکی در گوش هم آن را نجوا می کنند. او گفته است "خانم (همسر خامنه ای) این روزها مثل ماه گرفته هستند. می گوید: ظهر 22 خرداد 88 وقتی عده ای خبر پیروزی موسوی را به آقا دادند نمی گویم آقا ناراحت نشدند، خیلی هم ناراحت شدند، اما با این وجود گفتند وزارت کشور نتیجه انتخاب موسوی را بی سر و صدا و بتدریج اعلام کند. خدا نبخشد مصباح و جنتی و یزدی و چند نفر دیگر را که آن روز این آش را پختند. حالا هاشمی هی پیغام میدهد که آقا ما که گفتیم ولی شما گوش نکردید . حالا لااقل اجازه بدهید ما طرف مردم را بگیریم. حالا آقای عادل هم این روزها سست شده و می گوید وقتی زن هایی را می بینم که ترک موتور شوهرشان نشسته اند به خودم می گویم ای کاش یک زندگی ساده مثل آن ها داشتم.

همه رویدادها، خلاف رویاهای مستبدان حاکم بر ایران است

همه رویدادها، خلاف رویاهای مستبدان حاکم بر ایران است


حاکمیت کودتائی ج. اسلامی

زیر رگبار واقعیات قیام منطقه!







قیام مردم لیبی در دو شهر تریپولی و بنغازی، روز گذشته با دهها کشته در راس اخبار رویدادهای منطقه خاورمیانه قرار داشت و همه خبرگزاری ها آن را خونین ترین قیام طی هفته های اخیر در کشورهای مصر، تونس، بحرین، ایران، یمن ... ارزیابی کردند. نکته ای که این خبرگزاری ها سعی کردند درباره آن سخن نگویند و گزارشی درباره آن منتشر نکنند، اشاره به در هم فروریزی نظامی در لیبی است که نزدیک به 4 دهه ادعای اسلام و انقلاب اسلامی را داشته است! مردمی که از استبداد مذهبی و گرانی و گرسنگی در لیبی ثروتمند و نفت خیز به جان آمده اند؛ روز گذشته مرکز سبز رنگ اسلامی در بنغازی را به آتش کشیدند. ساختمانی که مزین به آیه های قرآن با تفسیر معمر قذافی است. مردم صدها هزار جلد کتاب سبز قذافی را که مانیفست انقلاب اسلامی او بود در خیابان ها به آتش کشیدند تا گازهای اشک آور را خنثی کنند.



این سکوت خبرگزاری ها بی جهت و هدف نیست. آنها می کوشند شمشیر داموکلس "ترس از اسلام" را همچنان بالای سر اروپا و امریکا نگهدارند تا بلکه بتوان قیام گرسنگان و استبداد زدگان در کشورهای اسلامی منطقه را کنترل و در صورت امکان سرکوب و یا منحرف کنند. آنها اگر بگویند که قیام مردم در کشوری مانند لیبی، هیچ رنگی از اسلام ندارد و بجای آن، رنگی غلیظ از استبداد ستیزی و فقر ستیزی دارد، آنوقت عرصه را باخته اند. همانگونه که رهبران جمهوری اسلامی رفتار می کنند و در صدا و سیمای خود بی وقفه از انقلاب اسلامی در منطقه سخن می گویند تا بلکه مردم ایران ندانند که در منطقه علیه استبداد و گرانی و فقر و بیکاری قیام شده است. علیه استبداد مذهبی انقلاب شده است. چنان که در لیبی شده است.



همین سکوت و تحریف را به نوعی دیگر در خلیج فارس شاهدیم. خبرگزاری ها نمی گویند و صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز به روی خود نمی آورد که شیعیان بحرین نه برای بالا بردن پرچم اسلام و رفتن زیر بیرق بی رنگ و روی اسلامی حاکم در جمهوری اسلامی، بلکه علیه حذف یارانه ها قیام کرده اند. شیعیان بحرین علیه استبداد و فقر قیام کرده اند.



همین خبرگزاری ها نمی گویند و جمهوری اسلامی نیز نمی گوید که در لیبی مردم شماری از مامورانی که نقاب بر چهره داشتند و در کنار نیروی انتظامی و نظامی لیبی به مردم شلیک می کردند، مزدورانی بودند حرفه ای که از کشورهای افریقائی قذافی وارد کرده است. گروه های جنایتکاری که در آنگولا از امریکا مزد می گرفتند و می جنگیدند.



جمهوری اسلامی دراین بار مهرسکوت بر لب زده، زیرا از تمرکز افکار عمومی داخل کشور روی سپاه قدس که مرکب از ملیت های لبنانی و افغانی و سودانی و... است و در کودتا و سرکوب مردم نقش داشته اند وحشت دارد.



جمهوری اسلامی و خبرگزاری های غربی در این باره نیز سکوت کرده اند، که در تمام کشورهائی که در آنها مردم دست به قیام زده اند شعاری در حمایت از حزب الله لبنان و یا حماس نیست، چه رسد به حاکمیت کودتائی جمهوری اسلامی.



خبرگزاری ها نگفتند و جمهوری اسلامی نیز به تقلید آنها تاکنون نگفته است که بر خلاف تمام قیام هائی که در کشورهای منطقه جریان دارد و مردم میدانند چه چیز را نمی خواهند، اما نمی دانند چه چیز را بعنوان جایگزین می خواهند، در یمن مردم هم میدانند چه چیز را نمی خواهند و هم میدانند چه چیز را می خواهند. مردم فریاد می زنند "زنده باد جمهوری دمکراتیک". یعنی آن جمهوری که در نیمی از یمن حاکمیت دمکراتیک داشت و پس از فروپاشی اتحاد شوروی، با دخالت امریکا و عربستان سعودی سقوط کرد و شمار زیادی از رهبران و اعضای حزب انقلابی آن قتل عام شدند. مردم آن نظام دمکراتیک را می خواهند برگردانند. آن جمهوری در بخش جنوبی یمن حاکمیت داشت و در همین بخش 4 دانشگاه آن جمهوری برپا کرد و به همین دلیل جمعیت 5 میلیونی یمن جنوبی بالاترین آمار دانشگاهیان و با سوادان را در منطقه دارد.



اینها را خبرگزاری ها نمی گویند و جمهوری اسلامی که سینه ضد استکباری جلو می دهد نیز به تقلید و پیروی از همین خبرگزاری ها، این واقعیات را به مردم ایران نمی گوید.



همچنان که هر دو، درباره نقش سندیکاهای کارگری در مصر و تونس دهان خود را دوخته اند.

مصاحبه خبری دکتر امیرارجمند درباره تظاهرات امروز

مصاحبه خبری دکتر امیرارجمند درباره تظاهرات امروز


یکشنبه سبز

امروز در ایران برپا می شود





دکتر امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی که در خارج از کشور مستقر شده است، روز گذشته در مصاحبه ای فشرده با سایت کلمه، به چند پرسش درارتباط با تظاهرات 25 بهمن و تظاهرات امروز – اول اسفند- پاسخ داد. وی درباره تظاهرات 25 بهمن گفت:



استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و می‌توانیم بگوییم که پیروزی بسیار بزرگی برای مردم بود. به نظر من وظیفه تمام فعالین جنبش سبز حفاظت از دستاوردهای این پیروزی است. باید با اقدامات بعدی خود سعی در گسترده تر کردن آن داشته باشیم و از هر عملی که موجب تقلیل یا آسیب زدن به این نتایج می‌شود امتناع کنیم. تقویت دستاوردها مستلزم حفظ اصولی است که جنبش از ابتدا بر آن‌ها استوار بوده است؛ یعنی تاکید بر این که مبارزه ما یک مبارزه مسالمت‌آمیز است و باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم تا از رادیکال شدن بی منطق و بی دلیل جنبش جلوگیری کنیم. باید حرکاتمان بر پایه منطق و درایت استوار باشد.



همچنین باید به بعضی از گروه‌ها که نه جایگاهی در میان مردم دارند و نه تاثیری بر جنبش، اجازه نداد برای رسیدن به اهداف خودشان از فرصت استفاده کنند و با به خشونت کشیدن تظاهرات و تجمعات اهداف‌ خاص خودشان را پی بگیرند و به این نحو سرکوب از جانب اقتدارگر و کارگزار خشونت را موجه کنند.



حاکمیت حدود دو سال سرکوب کرد و به زندان انداخت و حتی از تجاوز به جوانان ما در زندان ابا نکرد. اما تظاهرات ۲۵ بهمن نشان داد که به رغم تمام اقداماتی که برای حاکم کردن ترس بر جامعه انجام دادند، جنبش همچنان زنده و پرطراوت است. این موضوع باعث ترس بسیار شدید و لرزش کودتا گران شد و یکی از راه‌هایی که پیش روی آنان بود قطع کامل ارتباط رهبران جنبش بود. بدون توجه به این که این قطع ارتباط نمی‌تواند مانع از ادامه‌ راه توسط مردم باشد. همان‌طور که آقای موسوی هم قبلا گفته‌ و بارها نیز تاکید داشته‌اند، این جنبش کاملا مردمی و خودجوش و مستقل است و با اتکا به قدرت مردم حرکت می‌کند و حتی دستگیری رهبران هم نمی‌تواند در توقف آن موثر واقع شود. به هر حال از نظر من دلیل اصلی این عکس‌العمل حاکمیت، پیروزی بزرگ مردم در ۲۵ بهمن ماه بود.



- از آخرین وضعیت آقای موسوی و خانم رهنورد چه اطلاعی دارید؟



محدودیت‌ها برای آقای موسوی و خانم رهنورد بسیار شدید شده است. آن‌ها در حال حاضر در بازداشت خانگی به سر می‌برند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که غذای آقای موسوی و خانم رهنورد از سوی نیروهای امنیتی تهیه می‌شود و ما از این جهت بسیار نگران هستیم. با توجه به این که آن‌ها خودشان نمی‌توانند مواد غذایی تهیه کنند، نمی‌دانیم که از آن‌چه از سوی نیروهای امنیتی تهیه می‌شود، استفاده می‌کنند یا خیر، و به هر صورت ما بسیار نگران وضعیت آن‌ها هستیم و تاکید می‌کنیم که مسئولیت حفظ سلامت آن‌ها به عهده نیروهای حکومتی است. این رفتاری است که با رهبران قشر عظیمی از کشور صورت می گیرد.



امیدواریم حاکمیت هر چه زودتر سر عقل بیاید و رفتار دیگری را پیشه کند؛ مطالبات مردم را قبول کند و با مردم به گفتگو بنشیند و با تامین مطالبات بر حق مردم وضعیت از این حالت خارج شود و ما بتوانیم یک نظام دموکراتیک داشته باشیم که در آن توسعه و حقوق بنیادین شهروندان رعایت شود.



درباره چگونگی برگزاری راهپیمایی اول اسفند و رفتار احتمالی نیروهای انتظامی امیرارجمند گفت:



به نظر من بزرگداشت شهدای جنبش در یک مراسم غیردولتی و خودجوش و مردمی خواست مشروع و عمومی است. و در همین راستا است که انشالله با رعایت اصول همیشگی جنبش، یعنی آرامش و اصول مبارزه مسالمت‌آمیز برگزار خواهد شود. با توجه به سنت‌های دیرینه مردم ما در بزرگداشت‌ شهدا، به نظر می‌رسد استقبال مناسبی صورت بگیرد و از نظر من، همه‌ ما باید باز هم توجه کنیم که فرصت در اختیار نفوذی‌های خشونت‌طلب نگذاریم تا جریان این تجمعات مردمی را از مسیر اصلی خود خارج کنند.



امیرارجمند درباره نامه ای که روزنامه دیلی‌تلگراف انگلیس، منسوب به عده‌ای از افسران سپاه پاسداران منتشر کرده که در آن تیراندازی به سوی مردم "غیرشرعی" عنوان شده گفت:



نباید سپاه و بسیج و نیروهای نظامی و انتظامی را یک دست کنیم. یادمان نرود که سپاه با نقشی که در جنگ ایران و عراق داشت جای خوبی در دل مردم دارد و ما امیدواریم که بدنه‌ سپاه و آن دسته از فرماندهان سپاه که آلوده به مسائل اقتصادی و قدرت طلبی نشده اند، اجازه ندهند که تفکر مردم نسبت به کل سپاه تغییر کند و از یک نیروی حامی مردم به یک نیروی سرکوبگر تبدیل شود. امیدواریم این فشارها، سپاه را به سمت و سویی حرکت دهد که در کنار مردم باشد و همان‌طور که انتظار می‌رود در تحقق خواست مردم و مطالبات دموکراتیک آنان شرکت کند و نه در سرکوب مردم.



جدا از این که این نامه منسوب به افسران سپاه، حقیقی است یا نه، باید امیدوارم باشیم تا مردم همه سپاهیان را با یک چوب نرانند و از سوی دیگر امیدوار باشیم تا آن‌ها کنار مردم بایستند. مردم باید در شعارهای خود از سپاه و نیروهای انتظامی بخواهند که در کنار آنها باشند. یادمان نرود که ما حتی با مخالفان خود هم دشمن نیستیم. ما با استبداد و سرکوب مردم مخالفیم.

ترویج آشکار کشت و کشتار در سایت وابسته به حسین شریعتمداری:

ترویج آشکار کشت و کشتار در سایت وابسته به حسین شریعتمداری:


موسوی و کروبی دستگیر می‌شوند، هوادارانشان هم هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند

کلمه : حمید رسایی وعده داد که موسوی و کروبی دستگیر می‌شوند و گفت که هواداران آنها هم هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. سایتی که این نماینده حامی دولت با آن مصاحبه کرده هم خواستار خون‌ریزی و کشتار معترضان در ایران شد.



این نماینده وابسته به جناح احمدی نژاد در مجلس هشتم که با صراط نیوز گفت‌وگو می‌کرد، در واکنش به حضور گسترده‌ی مردم در راهپیمایی ۲۵ بهمن، به هتاکی به این دو رهبر سبز پرداخت و گفت: “من معتقدم که امریکا و اسرائیل در ایران سفارتخانه ندارند که منافع آنها را تامین کنند اما سفیر دارند.”



وی افزود: “سفیر امریکا و اسرائیل در کشور ما، موسوی و کروبی به صورت علنی و خاتمی به صورت غیر علنی هستند و تمام اقدامات آنها در راستای حفظ منافع امریکا و اسرائیل است.”



رسایی در ادامه بدون اینکه سندی برای چنین ادعای گزافی مطرح کند، صرفا گفت: “مستندات بسیار زیاد است و آن مصلحتی که قبلا بود، الان دیگر وجود ندارد.”



او همچنین در پاسخ به این سوال صراط نیوز که “آیا امکان دارد پس از دستگیری موسوی و کروبی و خاتمی دوباره اغتشاش ایجاد شود”، گفت: “به هیچ وجه! هواداران آنها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.”



وی در عین حال اظهارات برخی دوستان خود مبنی بر اینکه معترضان هیچ پشتوانه مردمی ندارند را زیر سؤال برد و گفت: “آنها در طول ۳۲ سال گذشته در حال آشوب و اغتشاش بوده‌اند، ولی پشتوانه داخلی نداشتند، باید پشتوانه داخلی را از آنها گرفت که بهانه نداشته باشند.”



پیش از این هم اظهارات برخی حامیان دولت از سوی برخی دیگر از آنها تکذیب شده بود، از جمله ادعای مرگ جنبش سبز، که پس از ۲۵ بهمن تقریبا به طور کامل فراموش شده و دیگر صحبتی از آن نمی‌شود.



صراط نیوز که این مصاحبه تحریک‌کننده را با نماینده وابسته به دولت انجام داده، همچنین تیترهایی همچون “باید که شست با خون، اشرار فتنه‌گر را” و “ایران؛ تشنه انتقام از جنایتکاران فتنه‌گر بود” را برای مطالب خود علیه جنبش سبز انتخاب کرده است.



این سایت و بسیاری رسانه‌های دیگر جناح اقتدارگرا که همگی مورد حمایت آشکار دولت قرار دارند، در حالی به طور آشکار و با پشتوانه حکومتی به فعالیت در مسیر قانون‌شکنی و خشونت‌پراکنی می‌پردازند که در سمت دیگر، معتدل‌ترین بخشهای اصلاح طلبان هم از داشتن رسانه مستقل و آزاد محروم‌اند.



جالب و البته تأسف‌بار این است که این رسانه‌های مورد حمایت دولت احمدی نژاد، از سوی به طور علنی ترویج خون‌ریزی و کشت و کشتار می‌کنند و از سوی دیگر، دست‌رنج و نتیجه عملی اقدامات خود – یعنی قتل شهیدان سبز – را به گردن تظاهرکنندگان می‌اندازند و برای مقتولان، کارت بسیج هم صادر و تشییع‌شان‌ نیز می‌کنند.



برخی سایت‌های اقتدارگرا، در بین رقابت‌ها و افشاگری‌های درونی خود، فاش کرده‌اند که سایت مبلغ کشت و کشتار (صراط نیوز) به حسین شریعتمداری و نزدیکان او تعلق دارد. حسین شریعتمداری چند روز قبل، در اظهاراتی سخیف، یکی از قربانیان خشونت‌پراکنی‌های امثال این سایت را جاسوس خود معرفی کرده بود!

تک عکس / تجمع خانواده های بازداشت شدگان در برابر زندان اوین، ظهر شنبه 30 بهمن 1389

دعوت شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد برای تجمع اول اسفند

تغییر: شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد درباره تحولات اخیر منطقه و حرکت عظیم ملت ایران در ۲۵ بهمن بیانیه ای صادر کرد.




به گزارش کلمه، شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد، در این بیانیه، ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار صانع ژاله و محمد مختاری و همه آزادیخواهان، از مردم شریف و عدالتجوی کردستان ، به ویژه جوانان سلحشور و آزادیخواه آن دعوت کرده است که همدل و همدوش با سایرمردم ایران تجمعات اعتراضی که در روز ۱ اسفند در میادین اصلی تمامی شهرهای ایران برگزار خواهد شد را همراهی نمایند.



این شورا همچنین آورده است: حرکت عظیم مردم در بیست وپنجم بهمن نشان داد جنبش آزادی خواهی و ضد استبدادی ملت همچنان پر نفس و پویا به پیش می تازد و برعکس ادعا و آرزوی حاکمان عقل گریز نه تنها از میان نرفته است بلکه با تدبیر و تعمیق بیشتر، مسیر درست تغییرات تدریجی ومسالمت آمیز را طی می کند.



متن کامل این بیانیه بدین شرح است:



ملت شریف ایران، مردم سرافراز کردستان



تحولات اخیر کشورهای عربی و خیزش ملت های تحت ستم در کشورهای تونس ، مصر ، یمن ، بحرین ، سوریه ، اردن ، مراکش و لیبی نشان دهنده ظهور روشن بینی ، آزادی خواهی و عدالت طلبی در میان ملت های سرزمین هایی است که چند دهه است تحت سلطه حاکمان مادام العمر اداره می شوند. نگاهی اجمالی به تاریخچه وسرنوشت این مردمان به خوبی نشان می دهد که : حاکمان مادام العمر، استبداد طولانی، بی کاری و سطح رفاه پائین علیرغم برخورداری از ذخایر و منابع قابل توجه، سلطه ایدئولوژیک ، سخت گیری در برابر تنوع فرهنگی و یا بازیچه قرار دادن آن توسط حکام و تحقیر ملت و تنزل دادن حرمت آن ملت ها در انظار جهانیان از جمله ویژگی های مشترک مناطقی است که خیزش نوین در آن ها آغاز شده است. البته بی گمان شاه بیت و علت العلل این اعتراضات را می توان اعتراض ملت ها به فقدان انتخابات آزاد در این کشورها دانست. رفتار حاکمانی چون قذافی، حسنی مبارک، علی عبدالله صالح و بن علی در انتخابات های اخیر را باید عامل اصلی آغاز اعتراضات ملت های لیبی، مصر، یمن و تونس دانست.



در حالی که انتظار می رفت در چنین شرایطی که موج روشنگری منطقه را در برگرفته است حاکمان ایران به خود آمده و پس از نارضایتی ها و اعتراضات سال گذشته در پی انتخابات دهم ریاست جمهوری به جبران فرصت های از دست رفته بپردازند ، مشاهده گردید در کمال ناباوری و در یک شبیه سازی ناشیانه ، دولت تا دندان مسلح خود را به مردمان تحت ستم مصر وتونس و یمن تشبیه و میلیون ها ناراضی ایرانی را در کنار دولت های مستبد آن کشورها قرار دادند. همان شبیه سازی ناشیانه ای که در عاشورای امسال انجام داده و خود را با امام حسین مظلوم فاقد قدرت حکمرانی شبیه دانسته و مردمان بی پناه و تحت ستم ایران را به حکومت اقتدارگرای یزید مشابه دانستند! ودر ادامه رفتارهای متکبرانه خود ، درخواست رهبران جنبش سبز برای راهپیمایی در حمایت از قیام مردم مصر وتونس را رد کرده و تظاهرات میلیونی مردم در شهرهای تهران ، اصفهان، مشهد، شیراز و کرمانشاه را به شدت سرکوب و اعتراض مدنی و مسالمت آمیز مردم به شیوه های غلط حکومت داری و مطالبه آزادی و دمکراسی در روز بیست و پنجم بهمن ماه را به خاک و خون کشیدند. در این رابطه متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان بازداشت، زخمی و بر اساس اخبار موثق دستکم دو تن از جوانان طرفدار جنبش سبز به شهادت رسیدند.



این رفتارهای سرکوب گرانه و اقدامات خشن ، نشانه اوج استیصال کسانی است که برخلاف ادعاهای خود درمورد مردمان آزادی خواه کشورهای منطقه وعلیرغم تصریح قانون اساسی، هیچ گونه حق اعتراض، تجمع و راهپیمایی را برای شهروندان خود به رسمیت نمی شناسند. مشخص نیست چرا حق اعتراض را برای همه ملت های دنیا به رسمیت می شناسند اما این حق را از ملت خود دریغ می ورزند؟! بی شرمانه تر اینکه هراس و وحشت آنان از سرریز خشم ملت و شروع مجدد تظاهرات خیابانی باعث شده که به دروغگویی در مورد شهدای جنبش آزادیخواهی و دمکراسی مردم ایران که امروز در رنگ سبز تجلی یافته است، دست یازیده و در اوج وقاحت و بی شرمی با مصادره گرامیداشت و یاد شهدا، در پندار خود علاوه بر ایجاد جو ارعاب و وحشت، از انرژی زایی و موج آفرینی خون های به ناحق ریخته شده جوانان ، در رگ های تشنه اصلاحات و تغییر مسالمت آمیز ممانعت بعمل آورند غافل از اینکه سنت زمانه، تقدیر همه حاکمان مردم ناباور را با سرنوشت امثال حسنی مبارک و بن علی گره زده است.



اگرچه در طول سالیان گذشته ، همواره کردستان عزیز و مردمان شریف و وطن دوست آن به واسطه وجود نگاه امنیتی حکومت و تسلط نظامیان برهمه شئونات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این منطقه، هزینه های سنگینی پرداخته اند اما به نظر می رسد کینه ونفرت طراحان و سناریونویسان اقتدارگرا هنوز از آن همه اعدام و شکنجه و زندان و ترورهایی که توسط فرماندهان سابق و برکنار شده سپاه کردستان طراحی و اجرا شده بود، سیراب نشده است و همچنان به تحمیل هزینه های بیشتر بر مردم ستم دیده کرد می اندیشند. در تازه ترین مورد آن با طراحی ترور شهید صانع ژاله دانشجوی کرد پاوه ای دانشگاه هنرتهران و سپس تلاش مذبوحانه برای انتساب او به نهادهای غیر مردمی که امروز در یک دگردیسی آشکار، به ابزاری برای سرکوب هم میهنان مبدل گشته است، زمینه های گسترش نفاق و نفرت درجامعه را فراهم نمایند.



شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد در کمال افتخارازهشیاری مردم سرزمین بزرگ ایران و هم میهنان آگاه و فداکار کرد برخود بالیده و اذعان می دارد حرکت عظیم مردم در بیست وپنجم بهمن نشان داد جنبش آزادی خواهی و ضد استبدادی ملت همچنان پر نفس و پویا به پیش می تازد و برعکس ادعا و آرزوی حاکمان عقل گریز نه تنها از میان نرفته است بلکه با تدبیر و تعمیق بیشتر، مسیر درست تغییرات تدریجی ومسالمت آمیز را طی می کند.



شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد، ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار صانع ژاله و محمد مختاری و همه آزادیخواهان، از مردم شریف و عدالتجوی کردستان ، به ویژه جوانان سلحشور و آزادیخواه آن دعوت می نماید که همدل و همدوش با سایرمردم ایران تجمعات اعتراضی که در روز ۱ اسفند در میادین اصلی تمامی شهرهای ایران برگزار خواهد شد را همراهی نمایند.



شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد

۲۹ بهمن ۱۳۸۹

فراخوان رسانه های سبز برای گرامیداشت شهدای ۲۵ بهمن

تغییر»: در پی سرکوب خونین و کشتار حامیان جنبش سبز توسط ماموران حکومتی در جریان تظاهرات و تجمعاتِ ٢۵ بهمن و همچنین فراخوان فعالین جنبش جهت گرامیداشت یاد و نام شهدای ٢۵ بهمن در هفتمین روز شهادت آنها، رسانه های جنبش سبز نیز طی فراخوانی خواستار حضور همگانی در میادین و خیابان های اصلی شهرهای کشور شدند.






در پی سرکوب خونین و کشتار حامیان جنبش سبز توسط ماموران حکومتی در جریان تظاهرات و تجمعاتِ ٢۵ بهمن و همچنین فراخوان فعالین جنبش جهت گرامیداشت یاد و نام شهدای ٢۵ بهمن در هفتمین روز شهادت آنها، رسانه های جنبش سبز نیز طی فراخوانی خواستار حضور همگانی در میادین و خیابان های اصلی شهرهای کشور شدند.



وب سایتهای «ادوار»، «امروز»، «تحول سبز»، «تغییر»، «جرس»، «دانشجو نیوز»، «رسا (شبکه تلویزیونی)»، «سحام نیوز»، «میزان خبر»، «ندای سبز آزادی» و «نوروز»، در فراخوان خود آورده اند “اول اسفند (یکشنبه) در هفتمین روز پر کشیدن یاران سبزمان و در حمایت از دو یاور همیشگی جنبش سبز در خیابانها و میادین اصلی گرد هم می آییم تا بار دیگر عظمت حضورمان را در مقابل چشمان کور ظالمان فریاد زنیم.”

متن این فراخوان به شرح زیر است:

خبر بزرگ حضور مردم ایران در راهپیمایی ٢۵ بهمن ماه آنچنان سبز بود که در زمستان بهار آورد و دستهای استبداد دینی را به رعشه انداخت. مردم آمدند بااینکه می دانستند درفش و گلوله همچنان پا برجاست و دل سنگین حاکمان به ناله مظلومان هنوز بی رحم مانده است.

شورای سایت های سبز حضور گسترده و پرشور مردم ایران در لبیک به فراخوان رهبران جنبش سبز را گرامی می دارد و ضمن تکریم پایداری و رشادت هم میهنان سبزمان در راه آزادی و دموکراسی، سرکوب مردم و حامیان جنبش سبز در راهپیمایی ٢۵ بهمن توسط ماموران حکومتی را محکوم می کنند.

جمعیت میلیونی در خیابان های تهران در روز ٢۵ بهمن ترس و دلهره ای بر جان تهی از شفقت اقتدارگریان انداخت که باز عنان از کف داد و آتش بر جوانان سبز سرزمین مان گشود.

شهادت صانع ژاله و محمد مختاری داغ دیگری شد بر دل های سوخته ی مادران و پدرانی که به آرمان های انقلاب اسلامی امید بسته بودند. صانع ژاله و محمد مختاری، خون بیدارگری بود که بر زمین ریخت و نشان داد که مردم در این زمانه ظلم و میان سه قوه زر و زور و تزویر همچنان ایستاده اند تا درخت آزادی را آبیاری کنند.

آنان که نتوانستند روح سبز امید را از ملت ایران بگیرند، کفتار صفت آمدند و پیکر پاک هنرمندان شهادت را به تاراج بردند. مکر خدواند کارشان را ساخت و دست خداوند از دست علیل شان بالاتر بود.

پیکر شهیدانمان را بر دستان گناهکارانشان بالا کشیدند تا شاید سیاهی جامه شان سرخی خون آن را پنهان کند.

در این لحظه ها که شب شکسته است از زمستان چیزی نمانده ، چندتن از رجاله هایی که به صندلی های قدرت چسبیده اند در مجلسی که خانه اشغال شده مردم است، در نبود مردم رجز خواندند و توشه تباهی اندوختند.

جنبش سبز ایران تا بهار راهی ندارد و اول اسفند میعاد دوباره ماست برای ماندن در کنار شهدا و رهبران سبز که این روزها در بند و حصر حاکمیت تا با حملات شبانه و عربده های روزانه همچنان مظهر مقاومت و سربلندی جنبش مانده اند.

اول اسفند (یکشنبه) در هفتمین روز پر کشیدن یاران سبزمان و در حمایت از دو یاور همیشگی جنبش سبز در خیابانها و میادین اصلی گرد هم می آییم تا بار دیگر عظمت حضورمان را در مقابل چشمان کور ظالمان فریاد زنیم.

سامانه های خبری و سایتهای: ادوار، امروز، تحول سبز، تغییر، جرس، دانشجو نیوز، رسا (شبکه تلویزیونی)، سحام نیوز، میزان خبر، ندای سبز آزادی، نوروز

رژيم در اوج ذلت؛ عذرخواهی از اسپانیا و آزادی گروگانهای آلمانی

رژيم در اوج ذلت؛ عذرخواهی از اسپانیا و آزادی گروگانهای آلمانی


رژیم جمهوری اسلامی در اوج ذلت قرار دارد. بدنبال عذرخواهی وزیر خارجه رژیم از اسپانیا بابت بازداشت مسئول امور کنسولی این کشور در حاشیه تظاهرات ۲۵ بهمن در تهران، امروز نیز رژیم درمانده مجبور شد دو خبرنگار آلمانی که پیش تر آنها را به جاسوسی متهم کرده بود، آزاد کند. عذرخواهی از دولت اسپانیا و سپس آزادی گروگانهای آلمانی که با التماس از وزیر خارجه آلمان برای سفر به تهران صورت گرفته است، اوج ذلت رژیم منزوی جمهوری اسلامی را نشان می دهد.

اعلام حضور دانشجویان دانشگاه های مختلف سراسر کشور برای حضور در تجمع یکم اسفند

تغییر: در آستانه ی یکم اسفند و برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای ٢۵ بهمن، جمعی از دانشجویان و فعالان دانشجویی چهارده واحد از دانشگاه آزاد سراسر کشور نیز، با صدور بیانیه ای از این مراسم مردمی حمایت کرده و خاطرنشان ساخته اند “به خیابان ها خواهیم آمد و از همه مردم غیور و شجاع و جوانان و دانشجویان عزیز هم می خواهیم تا به منظور پاس داشت خون شهدای راه آزادی و به خصوص دو شهید سبز و سر افراز صانع ژاله و محمد مختاری، با حضور خود در خیابان ها در تاریخ اول اسفند در ساعت سه بار دیگر اتحاد و همبستگی خود را نشان دهند و بر جان فرعونیان لرزه افکنند.”



به گزارش جرس، متن بیانیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد واحدهای تهران مرکز، تهران جنوب، مشهد، قزوین، تهران شرق، کرج، علوم تحقیقات، شاهرود، شهر ری، رشت، تهران شمال، تهران سما، تهران غرب و دزفول به شرح زیر است:



«به نام یگانه خالق آزادی»

و به یاد شهید راه آزادی “محمد مختاری”



بار دیگر بهمن خونین شد و برای چندمین بار روزی سیاه در کارنامه فرعون زمانه سرزمین ما ثبت شد و نهال سبز آزادی خواهی با خون شهیدانی دیگر آبیاری شد. فرعونیان هنوز در این وهم و خیالند که با کشتار و سرکوب و ریختن خون بی گناهان می توانند بذر ترس در دل ها بکارند ولی غافل از این هستند که هر قطره خونی که به پای این نهال آزادی خواهی ریخته می شود ریشه های آن را عمیق تر و آن را تنومندتر خواهد کرد.



عصر بیداری ملت ها فرا رسیده و جنبش های ضد استبدادی و دموکراسی خواه در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به پیش می روند و نسیم آزادی در منطقه وزیدن گرفته است که از هم اکنون می توان خنکای آن را در ایران هم احساس کرد.



مردم دلیر و شجاع کشورمان در بیست و پنج بهمن ماه در اعتراض به دیکتاتوری در کشور های منطقه و برای همبستگی با جوانان و مردم آزادی خواه منطقه به خیابان ها آمدند تا بر طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی دست به راهپیمایی کاملا قانونی و آرام و مسالمت آمیر بزنند که حتی این اقدام هم از سوی دیکتاتور و یارانش تحمل نشد و با گشودن آتش به سینه مردم و فرود آوردن چماق بر پیکر ایشان بیش از پیش چهره ریاکارانه و مزورانه خود را نمایاندند.



شهید “محمد مختاری” از همکلاسی های ما در دانشگاه آزاد واحد شاهرود و “شهید صانع ژاله” از شهدای سبز این روز هستند که برای گرامیداشت یاد ایشان ما هفته آینده را در عزای عمومی به سر خواهیم برد و با لباس ها و نشان های سیاه و سبز در دانشگاه حاضر خواهیم شد.



همچنین مقاومت و ایستادگی دو یاور عزیز و شجاع جنبش سبز “شیخ مهدی کروبی” و “میر حسین موسوی” را ارج نهاده و می ستاییم و نسبت به هر گونه تعرض و یا بازداشت ایشان شدیدا هشدار می دهیم و با فریاد اعلام می داریم از هیچ گونه جانفشانی برای دفاع از ایشان دریغ نخواهیم کرد.



همانطور که شهادت امیر جوادی فر، اشکان سهرابی، یعقوب براویه و سایر همکلاسی هایمان ما را در رسیدن به آرمان هایمان مصمم تر نمود با شهادت دیگر همکلاسی مان “محمد مختاری” نیز استوار تر از همیشه راه این شهیدان را ادامه خواهیم داد.



ما دانشجویان دانشگاه آزاد فریاد می کنیم خون ما از خون امیرها، اشکانها، یعقوب ها و محمد ها رنگین تر نیست. همه ما امروز هم نوا با شهید محمد مختاری می گوییم:«خدایا! ایستاده مردن را نصبیم کن که از نشسته زیستن در ذلت خسته ام!»



ما خود به خیابان ها خواهیم آمد و از همه مردم غیور و شجاع و جوانان و دانشجویان عزیز هم می خواهیم تا به منظور پاس داشت خون شهدای راه آزادی و به خصوص دو شهید سبز و سر افراز “صانع ژاله” و “محمد مختاری” با حضور خود در خیابان ها در تاریخ اول اسفند در ساعت سه بار دیگر اتحاد و همبستگی خود را نشان دهند و بر جان فرعونیان لرزه افکنند.



جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد های: تهران مرکز، تهران جنوب، مشهد، قزوین، تهران شرق، کرج، علوم تحقیقات، شاهرود، شهر ری، رشت، تهران شمال، تهران سما، تهران غرب، دزفول



همچنین در پی اعلام حضور و حمایت تشکل ها و سازمانهای سیاسی و دانشجویی برای مراسم بزرگداشت و هفتم شهدای ٢۵ بهمن ماه ادامه دارد و در این زمینه، دانشجویان سبز اصلاح طلب دانشگاه فردوسی مشهد نیز اعلام کرده اند که همگام با مردم و دانشجویان سراسر کشور، یکشنبه اول اسفند ماه دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.



این فعالان دانشجویی در بیانیه خود در همین زمینه اعلام کرده اند که بنا به اعلام شورای هماهنگی راه سبز امید و در حمایت از این حرکت، همگام با مردم در شهرهای مختلف کشور، روز یکشنبه اول اسفند ماه ١٣٨٩، ساعت یازده و ربع صبح، از مقابل درب دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه تا درب شمالی تجمعی اعتراض شکل خواهند داد.



به گزارش جرس، دانشجویان سبز اصلاح طلب دانشگاه فردوسی مشهد، همچنین از کلیه دانشجویان دعوت کرده اند تا ضمن حفظ آرامش خود و شرکت آرام و مسالمت آمیز در این مراسم، نسبت به سرکوب مخالفان و حصر رهبران جنبش سبز اعتراض خود را نشان دهند.



گفتنی است در همین راستا، تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد و سراسری از شهرهای مختلف کشور، ضمن اعلام حمایت از فراخوان اول اسفند، ار حضور خود در این مراسم خبر داده اند.

پرتگاه

کانون نویسندگان کردستان به اعتصاب سراسری یکشنبه پیوست

کانون نویسندگان کردستان در مورد اعتصاب و اعتراض سراسری در ایران و کردستان فراخوان خود را منتشر کرد. مخاطبان اصلی این فراخوان نویسندگان و دگراندیشان است. در پی صدور فراخوان از سوی جمعی از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی کرد، سایر سازمان‌ها و گروه‌های مدنی از اعلام اعتصاب در روز یکشنبه استقبال کردند. تا زمان تنظیم خبر گروه مادران صلح کردستان، کمیته هماهنگی اعتراضات به قتل صانع ژاله و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، جمعیت جوانان کردستان ایران، سازمان ضد اعدام در کردستان، اتحادیه خانوادهای زندانیان در بند کورد، چهار سازمانی هستند که این بیانه مشترک را امضا کرده‌اند.



متن بیانیه کانون نویسندگان کردستان به این شرح است:



هم وطنان و مبارزان راه آزادی!



نویسندگان و دگراندیشان!



همچنانکه‌ همه‌ آگاهید روز ۲۵ بهمن ماه امسال به‌ درخواست نیروهای دمکراسی‌طلب موسوم به‌ جنبش سبز در ایران، تظاهراتی جهت پشتیبانی از خیزش جنبش آزادی خواهانه‌ و دمکراسی طلبانه‌ی مردم مصر و تونس و در ضرورت مقابله‌ با استبداد برپا شد.



تظاهراتی که‌ در آن رژیم بار دیگر دست به‌ خشونتی کور زد. خشونتی که‌ نه‌ تنها شهید شدن دو تن از جوانان مبارز راه آزادی به‌ نام های صانع ژاله‌ و محمد مختاری و همچنین بازداشت و دستگیری شماری از دگر اندیشان و آزادی خواهان و ایجاد جو رعب و وحشت در تریبون های حکومتی از جمله‌ مجلس شورای اسلامی، صدا و سیما و نماز جمعه‌ و توهین و بی حرمتی به‌ سران جنبش را در پی داشت بلکه‌ حکومت در یک اقدام غیر انسانی و طبق سناریوی از پیش تعین شده‌ به‌ شهید دزدی مباردت ورزید و صانع ژاله‌ دانشجوی کرد در دانشگاه هنر تهران را عضو بسیج معرفی نمود. سناریویی که‌ از سوی خانواده‌ ژاله‌ به‌ شدت رد شده‌ است. کانون نویسندگان کردستان در راستای محکوم کردن اقدامات خشونت گرایانه‌ی حکومت ایران و همچنین پشتیبانی از جنبش آزادیخواهانه‌ مردم ایران و کردستان، از فراخوان سازمان ها و نیروهای دموکراسی طلب در داخل و خارج کشور پشتیبانی نموده‌ و از تمام مردم ایران و کردستان می خواهد که‌ در روز یکم اسفندماه‌ به‌ تمام شیوه‌های ممکن و از طرق مسالمت آمیز و بدون خشونت اعتراض خویش را اعلام نمایند. بدیهی است آنچه‌ که‌ در دستور کار سازمانها و نهادهای سیاسی و مدنی داخل و خارج کشور قرار گرفته‌ اعتصاب عمومی در کردستان و برگزاری تظاهرات در سایر شهرهای ایران می‌باشد که‌ شایسته‌ است مردم فهیم کردستان و ایران این وحدت نظر عمومی در مقابل رژیم دیکتاتوری ولایت فقیه‌ را مغتنم شمرده‌ و با قدرت تمام در جهت به‌ ثمر رساندن این مبارزات آزادیخواهانه‌ گام بردارند.



آینده‌ بهتر برای همه‌ی مردم ایران

دیوار آهنی دور خانه موسوی و رهنورد، عزل محافظان

آن‌گونه که سایت «کلمه» – نزدیک به میرحسین موسوی – اعلام کرده است، این رهبر مخالفان به همراه همسرش زهرا رهنورد در بازداشت خانگی است، در معبر ورودی به خانه‌اش هم دیوار آهنی کشیده‌اند و همه محافظان وی نیز عزل شده‌اند.




گفته می‌شود این بازداشت خانگی از روز ۲۵ بهمن آغاز شده و از روز ۲۷ بهمن ماه کامل شده و با قطع آخرین ارتباطات محدود آن‌ها، هیچ اطلاعی از وضعیت و سلامت‌شان در دست نیست. اکنون محافظان موسوی از محافظت وی عزل شده و نیروهای امنیتی جای آنها را گرفته‌اند. بنا به آخرین گزارش‌های رسیده به سایت کلمه نیز، دور خانه میرحسین، دیوار آهنی کشیده‌اند.




کلمه اضافه می‌کند، پس از قطع تمامی راههای ارتباطی موسوی و رهنورد، از جمله تلفن‌های ثابت و همراه و اینترنت، اکنون با ایجاد دیوار آهنی در اطراف خانه‌ی موسوی، حصر آنها وارد مرحله‌ی جدیدتری شده است و معلوم نیست مقامات قضایی و امنیتی در روزهای آینده چه برنامه‌ای برای میرحسین و همسرش در دست اجرا دارند.




فرزندان میرحسین موسوی نیز که پیش از این هر روز با آنها دیدار حضوری و یا حداقل تماس تلفنی داشته‌اند، اکنون علی‌رغم همه‌ی تلاش‌هایی که به عمل می‌آورند، قادر به کسب هیچ‌گونه خبری از وضعیت پدر و مادر خود نیستند و ماموران مستقر در اطراف خانه، اجازه‌ی نزدیک شدن به محل سکونت والدین‌شان را به آنها نمی‌دهند. ماموران امنیتی به دختران موسوی گفته‌اند که از طرف دادستان، مامور حصر آقای موسوی هستند، اما از ارائه‌ی هرگونه کارت، نامه و حکم در این باره خودداری می‌کنند.




گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ابتدای کوچه‌ی بن‌بست اختر در خیابان پاستور که منزل میرحسین موسوی در آن واقع است، با یک اتومبیل ون مسدود است، به طوری که دو طرف ون با دیوار و کیوسک نگهبانی در تماس است و هیچ‌کس نمی‌تواند از کنار آن رد شود.




کلمه به نقل از برخی شاهدان عینی نوشته است که این اتومبیل ون، سرنشینانی دارد که صورت خود را با ماسک‌های مخصوص آلودگی هوا پوشانده‌اند و اگر کسی به سر کوچه‌ی اختر مراجعه کند، به سرعت چند نفر از آن پیاده می‌شوند و فرد را مورد بازجویی قرار می‌دهند. شیشه‌های این ون کاملا سیاه است و درون آن اصلا دیده نمی‌شود.




همچنین گفته می‌شود شمار بسیاری از نیروهای امنیتی در اطراف کوچه و خیابان محل سکونت موسوی و رهنورد مستقر هستند، نمی‌توانند برآورد کنند، به طوری که حتی رفتگرهای خیابان پاستور نیز با سرنشینان اتومبیل ون مستقر مقابل خانه صحبت می‌کنند و به شکل پنهانی از مراجعه‌کنندگان به کوچه عکس‌برداری می‌کنند.




این در حالی است که در همه‌ی شش – هفت ماه گذشته، ارتباط میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با جامعه بسیار دشوار شده بود، به ویژه میرحسین موسوی در ماههای اخیر جز برای دیدار پدر پیرش یا چند دیدار محدود دیگر، امکان خروج از خانه را نمی‌یافت.



از سوی دیگر اعلام شده است که محل محافظان موسوی که در کنار منزل مسکونی ایشان قرار دارد، اکنون توسط نیروهای جدید امنیتی که مشخص نیست وابسته به کدام نهاد هستند، اشغال شده است. تمامی محافظان موسوی از محافظت عزل شده‌اند و معلوم نیست کجا هستند. کیوسک نگهبانی که از سالها قبل در ابتدای کوچه قرار دارد و معمولا یک نگهبان در آن بود، در حال حاضر خالی است و نگهبانی که به طور معمول سر کوچه بود، دیگر در آنجا حضور ندارد. اینکه چه کسی دستور داده که محافظان موسوی عزل و از محل خود بیرون رانده شوند و یا نگهبان سر کوچه برداشته شود، مشخص نیست.



سایت کلمه همچنین درباره آخرین وضعیت موسوی نوشته است: «با صدور بیانیه‌ی روز بیست و ششم بهمن‌ماه میرحسین موسوی، آخرین ارتباط با ایشان نیز از بین رفت. اکنون به نظر می‌رسد تنها مسئول و مطلع از سلامت موسوی و رهنورد، نیروهای امنیتی حکومت هستند.»

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در بازداشت خانگی / محافظان عزل شده‌اند

کلمه: حصر خانگی مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد که از روز ۲۵ بهمن آغاز شده است، از روز ۲۷ بهمن ماه کامل شده و با قطع آخرین ارتباطات محدود آنها، هیچ اطلاعی از وضعیت و سلامتشان در دست نیست. اکنون محافظان موسوی از محافظت وی عزل شده و نیروهای امنیتی جای آنها را گرفته‌اند.




گزارش خبرنگاران کلمه حاکی است محل محافظان موسوی که در کنار منزل مسکونی ایشان قرار دارد، اکنون توسط نیروهای جدید امنیتی که مشخص نیست وابسته به کدام نهاد هستند، اشغال شده است. تمامی محافظان موسوی از محافظت عزل شده‌اند و معلوم نیست کجا هستند. کیوسک نگهبانی که از سالها قبل در ابتدای کوچه قرار دارد و معمولا یک نگهبان در آن بود، در حال حاضر خالی است و نگهبانی که به طور معمول سر کوچه بود، دیگر در آنجا حضور ندارد.



همچنین چنان که در اخبار نیز آمده است، ابتدای کوچه‌ی بن‌بست اختر در خیابان پاستور که منزل میرحسین موسوی در آن واقع است، همچنان با یک اتومبیل ون مسدود است، به طوری که دو طرف ون با دیوار و کیوسک نگهبانی در تماس است و هیچ‌کس نمی‌تواند از کنار آن رد شود.



شاهدان عینی به کلمه گفته‌اند که این اتومبیل ون، سرنشینانی دارد که صورت خود را با ماسک‌های مخصوص آلودگی هوا پوشانده‌اند و اگر کسی به سر کوچه‌ی اختر مراجعه کند، به سرعت چند نفر از آن پیاده می‌شوند و فرد را مورد بازجویی قرار می‌دهند. شیشه‌های این ون کاملا سیاه است و درون آن اصلا دیده نمی‌شود.



دختران موسوی و رهنورد که تا پیش از این هر روز با آنها دیدار حضوری و یا حداقل تماس تلفنی داشته‌اند، اکنون علی‌رغم همه‌ی تلاش‌هایی که به عمل می‌آورند، قادر به کسب هیچ‌گونه خبری از وضعیت پدر و مادر خود نیستند و ماموران مستقر در اطراف خانه، اجازه‌ی نزدیک شدن به محل سکونت والدین‌شان را به آنها نمی‌دهند. ماموران امنیتی به دختران موسوی گفته‌اند که از طرف دادستان، مامور حصر آقای موسوی هستند، اما از ارائه‌ی هرگونه کارت، نامه و حکم در این باره خودداری می‌کنند.



منابع کلمه، شمار نیروهای امنیتی را که اکنون در اطراف کوچه و خیابان محل سکونت موسوی و رهنورد مستقر هستند، نمی‌توانند برآورد کنند، اما می‌گویند که نیروهای امنیتی به تعداد زیاد در خیابان پراکنده هستند؛ به طوری که حتی رفتگرهای خیابان پاستور نیز با سرنشینان اتومبیل ون مستقر مقابل خانه صحبت می‌کنند و به شکل پنهانی از مراجعه‌کنندگان به کوچه عکس‌برداری می‌کنند.



منابع مطلع، اوضاع محل سکونت موسوی و رهنورد را مبهم و به شدت نگران‌کننده توصیف می‌کنند. مساله‌ی خوراک آنها مبهم است و از چند روز گذشته مواد غذایی آنها توسط نیروهای امنیتی تامین می‌شود و این بر نگرانی‌ها درباره‌ی ایشان می‌افزاید.



به گزارش منابع متعدد خبری، در روزهای گذشته گروههای ناشناخته چندین بار به اطراف منزل موسوی هجوم برده‌اند. حمله‌های گروههای فشار به کوچه‌ی باریک و خانه در حالی اتفاق می‌افتد که پاستور یک منطقه‌ی ممنوع امنیتی است و افراد بدون مجوز و هماهنگی حق ورود به آن را ندارند. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که این گروههای خودسر چگونه در منطقه‌ای که ادارات بسیار خاص دولتی و سپاه در آن قرار دارند، امکان حضور پیدا می‌کنند و آیا افرادی که چنین جوازی را برای گروههای خودسر صادر کرده‌اند، ممکن است جواز کارهای نامعقول و خطرناک دیگر را نیز به زودی صادر کنند؟



اینکه چه کسی دستور داده که محافظان موسوی عزل و از محل خود بیرون رانده شوند و یا نگهبان سر کوچه برداشته شود و چرا؛ و اینکه آیا ممکن نیست که برنامه‌ی ناشناخته و خطرناکی در نبود محافظین برای آنها طراحی شده باشد، از دیگر سوال‌هایی است که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد.



این در حالی است که در همه‌ی شش – هفت ماه گذشته، ارتباط میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با جامعه بسیار دشوار شده بود، به ویژه میرحسین موسوی در ماههای اخیر جز برای دیدار پدر پیرش یا چند دیدار محدود دیگر، امکان خروج از خانه را نمی‌یافت.



همچنین در ماههای اخیر اغلب کسانی که به دیدار ایشان می‌رفتند، بازداشت و بازجویی می‌شدند. محدودیت‌ها برای زهرا رهنورد نیز در ماههای اخیر شدت پیدا کرده بود، اما وی گاه با سماجت و ابتکارهای شخصی خود، با بسیاری از موانع مقابله می‌کرد و با خانواده‌های آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات به ویژه خانواده‌های زندانیان سیاسی و خانواده‌ی شهدای جنبش سبز دیدار و از آنها دلجویی می‌کرد.



در این چند روز، موجی از نگرانی‌ها در میان هواداران جنبش سبز نسبت به سلامت و شرایط موسوی و رهنورد به وجود آمده است و در همین ارتباط، صدها پیام از سوی خوانندگان کلمه برای این سایت ارسال شده که خواهان توضیح صریح کلمه در این باره بوده‌اند.



کلمه در پاسخ به نگرانی‌های علاقه‌مندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد ناگزیر باید بگوید: با صدور بیانیه‌ی روز بیست و ششم بهمن‌ماه میرحسین موسوی، آخرین ارتباط با ایشان نیز از بین رفت. اکنون به نظر می‌رسد تنها مسئول و مطلع از سلامت موسوی و رهنورد، نیروهای امنیتی حکومت هستند.

اقدام جمهوری اسلامی برای آزادی قاچاقچی اسلحه عضو سپاه در نیجریه

سفیر نیجریه در تهران گفت ایران آمادگی خود را برای اعطای وام یك میلیارد دلاری جهت اجرای پروژه های اقتصادی و تجاری در این كشور اعلام كرده است .




به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی كامتكس، چیكا ابوبكر در جمع خبرنگاران در شهر ابوجا تصریح كرد این وام موجب تقویت و گسترش همكاری های اقتصادی و تجاری ایران و نیجریه خواهد شد .



ایران پیش از این پیشنهاد اعطای وام 150 میلیون دلاری را به نیجریه داده بود كه با توجه به جمعیت زیاد نیجریه این مبلغ كم بوده است .



وی افزود این وام با نرخ بهره 5 درصدی خواهد بود . وی از زمان بازپرداخت این وام اشاره ای نكرده است . نیجریه برای تامین مصالح ساختمانی، توسعه صنعت نفت و گاز، نیروگاههای برق و صنایع به منابع مالی و تسهیلات ارزی نیاز دارد .



وی افزود مذاكرات با بانكهای ایران برای پرداخت هر چه سریعتر این وام به نیجریه ادامه دارد .



روابط جمهوری اسلامی با نیجریه در پی کشف قاچاق اسلحه از ايران به این کشور در اکتبر 2010 رو به وخامت گذاشته است.

هم اکنون پرونده عظیم آقاجانی، عضو سپاه پاسداران در نیجریه در جریان است. وی متهم به همکاری در ارسال راکت، خمپاره، نارنجک و تجهیزات ضد هوايی که ماه اکتبر 2010 در بندر نيجريه ضبط شدند، هستند. اين سلاح ها در ۱۳ کانتينر از بندر عباس تحت عنوان مصالح ساختمانی در ماه اکتبر گذشته ارسال شده بودند. ایران اخیرا ادعا کرد که اين سلاح ها قرار بود به گامبیا ارسال شود.

در هفته گذشته دادگاه عظیم آقاجانی (عکس، در میان ماموران نیجریه) آغاز شد ولی بدون اعلام علتی ادامه دادگاه به آینده موکول شد!

سازما‌ن‌های اطلاعاتی آمریکا : رهبر جمهوری اسلامی، سرکوب اعتراضات داخلی را به برنامه اتمی ترجیح ميدهد

سازما‌ن‌های اطلاعاتی آمریکا : رهبر جمهوری اسلامی، سرکوب اعتراضات داخلی را به برنامه اتمی ترجیح ميدهد


دویچه وله : بر اساس سند محرمانه‌، رهبر جمهوری اسلامی ایران ترجیح می‌دهد که پیش از هر چیز اعتراضات داخلی را سرکوب کند. او یرای رسیدن به این هدف حاضر است که از برخی پروژه‌ها برای پیشبرد برنامه‌ی اتمی خود چشم‌پوشی کند.





روزنامه‌ی "وال استریت ژورنال" در گزارشی، بخش‌هایی از یک سند محرمانه‌ی ۱۶ سازمان اطلاعاتی ایالات متحده در باره‌ی ایران را منتشر کرد.



این روزنامه به نقل از سازما‌ن‌های اطلاعاتی آمریکا می‌نویسد که در اواخر سال‌گذشته‌ی میلادی، آیت‌الله خامنه‌ی تاکید کرده است که برای جمهوری اسلامی، حرکت‌های اعتراضی در داخل به مراتب خطرناک‌تر از تهاجم بیگانگان هستند. به همین دلیل او دستوری صادر کرده است که بر مبنای آن، تمام توان جمهوری اسلامی باید برای برخورد با اعتراضات داخلی به‌کار گرفته شود.



"وال استریت ژورنال" می‌نویسد که در این رابطه، به دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران بودجه‌ی اطلاعات سپاه پاسداران بالا رفته و در مقابل بودجه‌ی برخی پروژ‌ه‌ها برای پیشبرد برنامه‌ی اتمی ایران کاهش یافته است.



پژوهش‌های گروه کارشناسی خامنه‌ای



در سند محرمانه‌ی آمریکایی‌ها همچنین آمده است که بخشی‌از سیاستمداران بلندپایه‌ی جمهوری اسلامی نگرانند که مبادا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، زیان‌های جبران‌ناپذیری به رژیم وارد کنند.



نگرانی این افراد با ادعاهای دیپلمات‌های آمریکایی، اروپایی و اسرائیلی همخوانی دارد. آنها معتقدند که تحریم‌‌های اقتصادی علیه ایران بزودی نتایج خود را نشان خواهند داد. "وال استریت ژورنال" می‌نویسد که ایران بر اثر تحریم‌ها سالانه چندده میلیارد دلار زیان خواهد کرد.



ر اساس سند محرمانه‌ی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی یک گروه کارشناسی به دستور آیت‌الله خامنه‌ای پژوهش‌هایی انجام داده است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف‌رژیم این است که در زمینه‌ی بهبود وضعیت اقتصادی مردم و ایجاد عدالت ناموفق بوده است.



گروه کارشناسی ایرانی در گزارش خود به رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده که اقتصاد ایران بر اثر تحریم‌های سازمان ملل ضربه خورده است، اما دولت با تمام قدرت تلاش می‌کند، بر زیان‌های ناشی از تحریم‌ها سرپوش بگذارد. آنها معتقدند که علاوه بر تحریم‌ها، مهم‌ترین علت وضعیت ناهنجار اقتصادی در ایران، مدیریت ناکارآمد است.



"وال استریت ژورنال" می‌نویسد که دولت ایران بسیاری از آمارهای اقتصادی را پنهان می‌کند زیرا مایل نیست که کشورهای تحریم‌کننده از تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد این کشور آگاه شوند.



ایران و جنگ‌افزار اتمی



به گزارش "وال استریت ژورنال" سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی فعالیت خود را در زمینه‌ی پژوهش‌های اتمی و تلاش برای دستیابی به بمب اتمی ادامه می‌دهد اما هنوز قادر به ساختن جنگ‌افزار اتمی نیست.



به این ترتیب، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به نتایجی دست‌یافته‌اند که پیشتر سازمان‌های اطلاعاتی اروپایی به آنها رسیده بودند. اروپایی‌ها بارها تاکید کرده‌اند که مقامات جمهوری اسلامی هنوز تصمیم نهایی برای تولید بمب اتمی را نگرفته‌اند اما در تلاشند که شرایط تولید آن را فراهم ‌کنند.

مشاوران موسوی و کروبی خواستار " پیوستن سپاه به مردم " شدند

مشاوران موسوی و کروبی خواستار " پیوستن سپاه به مردم " شدند




العربیه.نت : مشاوران میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران معترضان ایرانی خواستار پیوستن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به حرکت اعتراضی مردم شدند.



اردشیر امیرارجمند مشاور عالی میرحسین موسوی و سید مجتبی واحدی مشاور عالی مهدی کروبی شب گذشته از سپاه پاسداران خواستند که در اول اسفند به مردم بپیوندند.



این درخواست در حالی مطرح می شود که گزارش شده بود شماری از افسران ارشد سپاه پاسداران ایران در نامه که به محمد علی جعفری فرمانده کل این نیروی نظامی نوشته اند از او خواسته اند تا تضمین دهد دستور تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان معترض را صادر نخواهد کرد. آن ها همچنین گفته اند که از برخورد خشونت بار با معترضان خودداری خواهند کرد.



امیرارجمند در گفتگو با سایت جرس گفت: "نگذارند تفکر مردم نسبت به کل سپاه تغییرکند و از یک نیروی حامی مردم به یک نیروی سرکوبگر تبدیل شود".



وی افزود: "بزرگداشت شهدای جنبش در یک مراسم غیردولتی و خودجوش و مردمی، خواست مشروع و عمومی است."



مشاور عالی موسوی درباره نامه منسوب به فرماندهان سپاه که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد گفت: "جدا از این که این نامه منسوب به افسران سپاه، حقیقی است یا نه، باید امیدوارم باشیم تا مردم همه سپاهیان را با یک چوب نرانند و از سوی دیگر امیدوار باشیم تا آن‌ها کنار مردم بایستند."



مجتبی واحدی مشاور عالی کروبی نیز در این باره با تأکید بر اینکه "سپاه، یکپارچه نیست" گفت: "بخشی از سپاه که سرکوبگر است رقیب مردم است و با روی کار آمدن حکومت مردمی، منافع مالی خود را در خطر می‌داند به همین دلیل دست به سرکوب می‌زند."



اصلاح طلبان ایرانی از مردم خواستند به منظور گرامیداشت دو کشته شده تظاهرات 25 بهمن، روز یکشنبه اول اسفند 20-2-2011 در تظاهرات سراسری در میادین اصلی تهران و دیگر شهرهای ایران حضور پیدا کنند.

مشاور میرحسین موسوی: حصر رهبران جنبش، عکس‌العمل حاکمیت به پیروزی بزرگ ۲۵ بهمن است

مشاور میرحسین موسوی: حصر رهبران جنبش، عکس‌العمل حاکمیت به پیروزی بزرگ ۲۵ بهمن است


جرس، فاطمه شجاعی : مشاور میرحسین موسوی با اشاره به نامه جمعی از فرماندهان سپاه معتقد است: امیدوار باشیم تا آن‌ها کنار مردم بایستند.مردم باید در شعارهای خود از سپاه و نیروهای انتظامی بخواهند که در کنار انها باشند. یادمان نرود که ما با مخالفان خود دشمن نیستیم ما با استبداد و سرکوب مردم مخالفیم.



در روزهایی که روند تحرکات جنبش آزادی‌خواهانه مردم پس از برپایی راهپیمایی پرشمار ۲۵ بهمن، بار دیگر شتاب گرفته است و مردم خود را برای برپایی مراسم خاکسپاری شهدای آن روز آماده می‌کنند، اخباری که از حصر رهبران جنبش سبز می‌رسد شور این روزها را با نگرانی توام کرده است.



میرحسین موسوی از روز ۲۵ بهمن به همراه همسرش در بازداشت خانگی به سر می‌برد و مهدی کروبی نیز از هر گونه ارتباطی با خارج از فضای خانه، منع شده است. مشاور حقوقی میرحسین موسوی دلیل اصلی این عکس‌العمل حاکمیت در قبال رهبران جنبش را پیروزی بزرگ مردم در ۲۵ بهمن ماه می‌داند.



او که از ۲۵ بهمن به عنوان "پیروزی بسیار بزرگ" مردم یاد می‌کند، بار دیگر تاکید دارد که "جنبش مردمی و مستقل ایرانیان حتی با دستگیری رهبران جنبش هم متوقف نخواهد شد."



با اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی و استاد حقوق درباره دستاوردهای راهپیمایی ۲۵ بهمن، فراخوان راهپیمایی اول اسفند ماه و همچنین حصر رهبران جنبش سبز به گفت‌وگو نشسته‌ایم.



با گذشت یک سال از به خیابان کشیده شدن اعتراضات مردم، گزارش‌ها از ایران حاکی است که راهپیمایی ۲۵ بهمن به دعوت آقای موسوی و کروبی در تهران و حتی شهرستان‌ها با وجود سرکوب شدید و ایجاد فضای امنیتی کامل در شهر، با استقبال بسیار گسترده مردم مواجه شد. از نظر شما این راهپیمایی مردمی چه دستاوردی را برای جنبش به همراه داشت؟

استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و می‌توانیم بگوییم که پیروزی بسیار بزرگی برای مردم بوده است وبه نظر من وظیفه تمام فعالین جنبش سبز حفاظت از دستاوردهای این پیروزی است و باید با اقدامات بعدی خود سعی در گسترده و فربه کردن آن داشته باشیم و از هر عملی که موجب تقلیل یا آسیب زدن به این نتایج می‌شود امتناع کنیم.

باید به این موضوع تاکید کنم که تقویت دستاوردها مستلزم حفظ اصولی است که جنبش از ابتدا بر آن‌ها استوار بوده است؛ یعنی تاکید بر این که مبارزه ما یک مبارزه مسالمت‌آمیز است و باید تمام تلاش‌مان را انجام دهیم تا از رادیکال شدن بی منطق و بی دلیل جنبش جلوگیری کنیم. باید حرکات‌مان بر پایه منطق و درایت استوار باشد اما همراه با صبر و استقامت.

همچنین باید به بعضی از گروه‌ها که نه جایگاهی در میان مردم دارند و نه تاثیری بر جنبش،اجازه نداد برای رسیدن به اهداف خودشان از فرصت استفاده کنند و با به خشونت کشیدن تظاهرات و تجمعات اهداف‌ خاص خودشان را پی بگیرند و به این نحو سرکوب از جانب اقتدارگر و کارگزار خشونت را موجه کنند.



در آستانه ۲۵ بهمن و بعد از آن فشارها و محدودیت‌ها به رهبران جنبش سبز به طرز فزاینده‌ای زیاد شد، تا جایی که امروز وبسایت کلمه از بی‌خبری مطلق و قطع تمام کانال‌های ارتباطی میرحسین موسوی خبر داده و آقای کروبی هم در وضعیت مشابهی هستند. از نظر شما حاکمیت از این رفتارهای تند در قبال رهبران جنبش سبز، نتیجه‌ای خواهد گرفت؟

به هر حال حاکمیت حدود دو سال سرکوب کرد و به زندان انداخت و حتی از تجاوز به جوانان ما در زندان ابا نکرد. اما دید که جنبش همچنان زنده است و تظاهرات ۲۵ بهمن نشان داد که به رغم تمام اقداماتی که برای حاکم کردن ترس بر جامعه انجام دادند، جنبش همچنان زنده و پرطراوت است. این موضوع باعث ترس بسیار شدید و لرزش کودتا گران شد و یکی از راه‌هایی که پیش روی آنان بود قطع کامل ارتباط رهبران جنبش بود. بدون توجه به این که این قطع ارتباط نمی‌تواند مانع از طی ادامه‌ی راه توسط مردم باشد و همان‌طور که آقای موسوی هم قبلا گفته‌ و بارها نیز تاکید داشته‌اند که این جنبش کاملا مردمی و خودجوش و مستقل است و با اتکا به قدرت مردم حرکت می‌کند و حتی دستگیری رهبران هم نمی‌تواند در توقف آن موثر واقع شود. به هر حال از نظر من دلیل اصلی این عکس‌العمل حاکمیت، پیروزی بزرگ مردم در ۲۵ بهمن ماه بود.



‌آقای ارجمند، از آخرین وضعیت آقای موسوی و خانم رهنورد چه اطلاعی دارید؟

محدودیت‌ها برای آنان بسیار شدید شده است و آن‌ها در حال حاضر در بازداشت خانگی به سر می‌برند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که غذای آقای موسوی و خانم رهنورد از سوی نیروهای امنیتی تهیه می‌شود و ما از این جهت بسیار نگران هستیم. با توجه به این که آن‌ها خودشان نمی‌توانند مواد غذایی تهیه کنند، نمی‌دانیم که از آن‌چه از سوی نیروهای امنیتی تهیه می‌شود، استفاده می‌کنند یا خیر، و به هر صورت ما بسیار نگران وضعیت آن‌ها هستیم و تاکید می‌کنیم که مسئولیت حفظ سلامت آن‌ها به عهده نیروهای حکومتی است و این نوع رفتار شایسته نظامی که ادعای رافت و ارزش‌های والای اسلامی را دارد نیست که با رهبران قشر عظیمی از کشور این گونه رفتار کند.



فکر می‌کنید حاکمیت تا چه زمانی خواهد توانست به حصر رهبران جنبش سبز ادامه دهد و فضا را برای آنان تا این حد امنیتی نگه دارد؟

امیدواریم که هر چه زودتر سر عقل بیایند و رفتار دیگری را پیشه کنند؛ مطالبات مردم را قبول کنند و با مردم به گفت‌وگو بنشینند و با تامین مطالبات بر حق مردم وضعیت از این حالت خارج شود و ما بتوانیم یک نظام دموکراتیک داشته باشیم که در آن توسعه و حقوق بنیادین شهروندان رعایت شود.



ارزیابی شما از چگونگی برگزاری راهپیمایی اول اسفند ماه که با فراخوان راه سبز امید قرار است به مناسبت مراسم روز هفت شهدای ۲۵ بهمن شکل بگیرد، چیست و فکر می‌کنید حکومت این بار هم با همان شدت پیشین به سرکوب اعتراضات مردمی اقدام کند؟

به نظر من بزرگداشت شهدای جنبش در یک مراسم غیردولتی و خودجوش و مردمی خواست مشروع و عمومی است. و در همین راستا است که انشالله با رعایت اصول همیشگی جنبش یعنی آرامش و اصول مبارزه مسالمت‌آمیز برگزار خواهد شد و با توجه به سنت‌های دیرینه مردم ما در بزرگداشت‌ شهدا، به نظر می‌رسد استقبال مناسبی صورت بگیرد و از نظر من، همه‌ی ما باید باز هم توجه کنیم که فرصت در اختیار نفوذی‌های خشونت‌طلب نگذاریم تا جریان این تجمعات مردمی را از مسیر اصلی خود خارج کنند.



امروز روزنامه دیلی‌تلگراف انگلیس، نامه‌ای منسوب به عده‌ای از افسران سپاه پاسداران را منتشر کرد که در آن تیراندازی به سوی مردم "غیرشرعی" عنوان شده بود. با توجه به سابقه سپاه و نقش این ارگان حکومت در سرکوب‌های پیشین اعتراضات مردمی، تا چه حد احتمال صحیح بودن این نامه را می‌دهید؟

نباید همیشه تنها به جنبه منفی قضایا نگاه کرد و نباید سپاه و بسیج و نیروهای نظامی و انتظامی را یک دست کنیم و یادمان نرود که سپاه با نقشی که در جنگ ایران و عراق داشت جای خوبی در دل مردم دارد و ما امیدواریم که بدنه‌ی سپاه و آن دسته از فرماندهان سپاه که الوده به مسائل اقتصادی و قدرت طلبی نشده اند اجازه ندهند که تفکر مردم نسبت به کل سپاه تغییر کند و از یک نیروی حامی مردم به یک نیروی سرکوبگر تبدیل شود. امیدواریم این فشارهای سپاه را به سمت و سویی حرکت دهد که در کنار مردم باشد و همان‌طور که انتظار می‌رود در تحقق خواست مردم و مطالبات دموکراتیک آنان شرکت کند و نه در سرکوب مردم.

جدا از این که این نامه منسوب به افسران سپاه، حقیقی است یا نه، باید امیدوارم باشیم تا مردم همه سپاهیان را با یک چوب نرانند و از سوی دیگر امیدوار باشیم تا آن‌ها کنار مردم بایستند.مردم باید در شعارهای خود از سپاه و نیروهای انتظامی بخواهند که در کنار انها باشند. یادمان نرود که ما با مخالفان خود دشمن نیستیم ما با استبداد و سرکوب مردم مخالفیم.

عکس / راهپیمایی های مردمی چگونه راه اندازی میشوند



خطر جدی، جان فعال کارگری منصور اسالو را تهدید می کند

خطر جدی، جان فعال کارگری منصور اسالو را تهدید می کند


بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" در حدود 2 هفته است که شرایط جسمی منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد تهران رو به وخامت گذاشته است و لی بازجویان وزارت اطلاعات از درمان وی در بیمارستانهای خارج از زندان ممانعت به عمل می آورند او در طی این مدت چندین بار دچار حملۀ قلبی گردیده است تا حدی که ناچار به انتقال وی به بیمارستان شدند ولی هر بار معالجات او را متوقف و به زندان بازگرداند.

آخرین باری که با پابند و دست بند به بیمارستان رجایی کرج منتقل گردید و وی را حتی بر تخت بیمارستان با دست بند و پابند قرار داده بودند.یکی از رگهای اصلی قلب او مسدود شده است و نیاز به درمان جدی و فوری دارد ولی از درمان جدی او خوداری می کنند و مجددا او را روز چهارشنبه به زندان بازگرداند.

مادر سالخورده ،همسر و فرزندانش پس از اطلاع یافتن از بستری شدن وی در بیمارستان رجایی به آنجا مراجعه کردند و خواستار ملاقات با آقای اسالو شدند اما بازجویان وزارت اطلاعات اجازه ملاقات به آنها ندادند. خانواده اسالو از پشت شیشه شاهد پابند و دست بند زدن به او در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان و حضور چند مامور در اتاق وی بودند.خانواده اسالو مقداری نوشیدنی تقویتی مانند آب میوه و غیره با خود برده بودند ولی ماموران حاضر در اتاق از تحویل گرفتن و تحویل دادن به آقای اسالو خوداری کردند.

باهنر: هاشمي يک هفته هم وقت ندارد که موضع خودش را درمورد سران فتنه، 25 بهمن روشن کند

باهنر: هاشمي يک هفته هم وقت ندارد که موضع خودش را درمورد سران فتنه، 25 بهمن روشن کند


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، محمدرضا باهنر كه در همايش گفتمان پيشرفت سخن مي‌گفت با مرتبط دانستن حوادث 25 بهمن ايران و تشنج امريکا و اسرائيل براي مصر، افزود: آدم از يک طرف تاسف مي‏خورد و از طرفي مي‏بيند که انسان چقدر با سرعت مي‏تواند به نقطه ذلت برسد و در اين قضايا آقايان موسوي و کروبي نجات دهنده امريکا و اسرائيل شدند؛ اين‏ها در ضمني که در دنيا داشت جا مي‏افتاد که ام القراي اين انقلاب ها ايران است خواستند بگويند ايران هم جزء همان کشورهاست و مي‏خواهد انقلاب شود و بيانيه دعوت به راهپيمايي 25 بهمن را صادر کردند.



وي تاکيد کرد: حداقل تقصير آقاي هاشمي در جريان فتنه اين است که همراه مردم و حزب الهي‏ها نيامد و بيشتر هم بخواهيم بگوييم يک جاهايي حمايت کرد و برخي سخنان دو پهلو داشت و آقاي هاشمي يک هفته هم وقت ندارد که موضع خودش را درمورد سران فتنه، 25 بهمن و همه فتنه ‏ها با ذکر نام، مشخصات و خيانت‏هايي که کردند دقيق و صريح روشن کند هرچند که خيلي‏ها مي‏گويند دير شده و وقت ايشان تمام شده وگرنه بطور طبيعي ديگر نمي‏توانند در مسووليت‏هاي سياسي، اجتماعي و حکومتي باقي بمانند.



باهنر در پاسخ به سوالات دانشجويان حاضر در جلسه درباره ارتباط با احمدي‏نژاد گفت: سابقه دوستي بنده با احمدي نژاد بيش از بيست سال است و همواره با هم کار کرده‏ايم، در شوراي شهر دوم توانستيم در شورا موفق شويم که چند گزينه براي شهرداري معرفي شدند و احمدي‏نژاد يکي از آنان بود که وزير اطلاعات وقت آقاي يونسي پيغام دادند، دست برداريد و دنبال شهرداري احمدي‏نژاد نباشيد که آنجا رفتم و با يونسي بحث کردم.



وي ادامه داد: به يونسي گفتم وزارت اطلاعاتي که ملک مدني با فوق ديپلم از آن عبور مي‏کند، اما احمدي‏نژاد پشت فيلترش مي‏ماند، بايد درباره اصل وزارتش تجديد نظر کرد و به درد نظام جمهوري اسلامي نمي‏‏خورد و اگر غصه شهردار شدن احمدي نژاد را مي‏خوريد اين دست گرمي ماست و بايد با دوستان و رئيستان برويد و غصه رئيس جمهور شدن او را بخوريد چون رئيس جمهور آينده ما است.



اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: بنده با اين سخن اولين کسي بودم که در عالم خلقت بحث رياست جمهوري احمدي نژاد را مطرح کردم.



باهنر اضافه کرد: روزهاي اول مجلس هفتم خدمت مقام رهبري رسيديم و آقا يکي از گفته هايشان اين بود که فکري به حال پروژه‏هاي نيمه تمام بکنيد، در صورتي که آقاي بهبهاني در طول دوره وزارتشان با پنج هزار ميليارد تومان اعتبار عمراني، حدود 40 تا 70 هزار ميليارد تومان تعهد ايجاد کرد و نمونه‏اش شد راه آهن اصفهان – شيراز که 10 سال آرزو داشتيم کشيده شود و دولت احمدي نژاد آمد و گفت يکساله مي‏کشيم، اما يکساله کشيد، ولي ايستگاه آخرش سه سال طول کشيد و در نتيجه در کل کشور آقاي بهبهاني 50 – 60 هزار ميليارد تومان پروژه هاي نيمه تمام بر دوش مردم گذاشته است.

قبل از رفتن به خیابان بخوانید...

قبل از رفتن به خیابان بخوانید...


نکاتی درباره حضور در راهپیمایی

ندای سبز آزادی: توجه داشته باشید استراتژی اول سرکوب‌گران ارعاب است و سرکوب و برخورد هدف ثانویه آنان است. با توجه این استراتژی اولیه است که می‌توان بخش مهمی از آرایش نظامی سرکوب‌گران را فهمید و تشخیص داد که کدام اقدام پرهزینه و کدام اقدام کم هزینه است.



آرایش نیروی سرکوب



اولین چیزی که در هر راه‌پیمایی توجه را جلب می‌کند حضور گسترده نیروهای نظامی و انتظامی از تمامی ارگان‌ها مربوطه مانند سپاه، نیروی انتظامی، و بسیج است. توجه داشته باشید درصد کمی از این نیروها توانایی برخورد دارند.



این نیروهای حاضر در میدان را می‌توان به دو گروه پیاده‌نظام و سواره نظام تقسیم کرد.



در میان پیاده‌نظام سرکوب، نیروهای انتظامی عملا خطری برای شما ندارند چرا که اغلب کارمند هستند و قایل به برخورد تند با معترضان نیستند. دیگر نیروی کم خطر افراد بسیجی و لباس‌شخصی مسن هستند که احتمال می‌دهیم از اعضای بسیج ادارات باشند. گروه سومی که کم خطر هستند و تمایل کمی به درگیری دارند سربازان وظیفه هستند که تنها کارکرد دکوری دارند و نه اراده برخورد دارند و نه برای این کار در نظر گرفته‌ شدند و نه برای این کار آموزش دیده‌اند و نه ابزار برخورد خشن ـ به جز باتوم ـ دارند.



مهم‌ترین و مهاجم‌ترین نیروی سرکوب بسیجیان و لباس شخصی‌های جوان و میان‌سال هستند. از میان نیروهای بسیجی، تنها تعداد معدودی این نیروها انگیزه برای درگیری دارند. مشاهدات روز ۲۵ بهمن نشان می‌دهد بسیاری از نیروهای بسیجی بسیار کم سن و سال هستند و به خصوص در مناطقی که از درگیری دور است به جز حضورشان که به کار استراتژی ارعاب می‌آید تنها وظیفه‌شان هدایت حرکت جمعیت به کوچه‌ها است که به این ترتیب جمعیت را متفرق کنند. با این حال، توانایی بازداشت معترضان را دارند.



دیگر ابزار ارعاب، موتورسواران هستند که سواره‌نظام نیروی سرکوب را تشکیل می‌دهند که خود به سه دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول گارد ضدشورش موتورسوار است که لباس‌های مشکی دارند. طوری آرایش می‌گیرند که بیشترین ارعاب را القا کند. در صورت لزوم برخورد شدید می‌کنند. اما دیگر کارکردشان بستن مسیرها است.



گروه دوم موتورسواران بسیجی و لباس شخصی هستند. این گروه اغلب در حال حرکت به مناطق درگیری هستند در اغلب موارد این گروه‌ها یک سرتیم دارند که هیاهوی این جماعت را با شعار‌هایی مانند حیدر، حیدر یا لبیک خامنه‌ای یا فحاشی به رهگذران رهبری می‌کند. باقی تیم موتورسواران تنها برای پرجمعیت نشان دادن تیم سواره نظام حضور دارند و اراده و جرات برخورد با مردم را ندارند. البته برخی از گروه‌های موتورسوار همبستگی بیشتری دارند یا وابسته به نهاد نظامی مشخصی هستند که وظیفه‌شان برخورد در صحنه‌های درگیری است اما در مسیر خود سعی می‌کنند با خشونت مردم را متفرق کنند در مواردی دیده شده است که موتور سواری در انتهای صف موتورسواران در حال فیلم‌برداری است. این موتورسواران بسیار آسیب‌پذیر هستند و وظیفه‌شان تهیه فیلم برای گروه‌های خودی است و تهییج روحیه آنان و احیانا گزارش عملکرد دادن. وظیفه اصلی این موتورسواران ترساندن عابران و معترضانی است که هنوز به مناطق پرجمعیت نرسیده‌اند. برای همین است که حتی در گذرهای فرعی هم حرکت می‌کنند و سعی می‌کنند با ارعاب مردم را از پیوستن به معترضان منع کنند. آن‌ها مقصد مشخصی دارند و در میانه راه به ندرت متوقف می‌شوند.



گروه سومی از موتورسواران منفرد هم وجود دارند که خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. گروه اول جزو همان دسته موتورسواران هستند که از گروه جامانده‌اند. این موتورسواران منفرد اغلب بسیار جوان‌اند .و آموزش ندیده‌اند. گروه دوم نیروهای اطلاعاتی هستند که در مسیر تظاهرات حرکت می‌کنند و با رصد کردن جریان جمعیت گروه‌های موتورسوار را هدایت می‌کنند.



در طول راه‌پیمایی...



در مسیر راه‌پیمایی نقاطی مانند میادین و مناطقی نزدیک دانشگاه‌های تهران و شریف و تقریبا مناطق مابین میدان انقلاب تا آزادی هم برای ما و هم برای سرکوب‌گران ارزش استراتژیک دارد. سایر نقاط ارزش ثانویه استراتژیک دارند و پتانسیل تجمع کمتری دارند. به تفاوت مناطق استراتژیک و غیراستراتژیک توجه داشته باشید.



اولین نکته که باید توجه داشته باشید این است که به هیچ وجه با نیروهای سرکوب درگیر نشوید. به خصوص در زمانی که هنوز به مناطق استراتژیک نرسیده‌اید. اغلب مردم بنا به غریزه سعی می‌کنند خود را به میادین و نقاط استراتژیک برسانند و اغلب از درگیری خودداری می‌کنند. میدان‌ها برای نیروی سرکوب اهمیت بالایی دارد و چون اجازه نمی‌دهند مردم به این مناطق نزدیک شوند خود به خود درگیری ایجاد می‌شود. در میانه راه، در جاهایی که مفر گریز ندارد و در جاهای دور از میادین به شدت از برخورد با نیروهای سرکوب خودداری کنید. سعی کنید خود را به میادین یا انتهای مسیر برسانید.



در میانه راه، نیروهای سرکوب ممکن است با شما برخورد و حتی برخورد خشنی داشته باشند. هدف اول آنان دستگیری شما نیست. هدف آنان متفرق کردن و منصرف کردن شما از ادامه مسیر است. توانایی آنان برای دستگیری مردم محدود است و تنها در صورت مقاومت اقدام به دستگیری معترضان می‌کنند.



هدف دیگر آنان هدایت مردم به مسیرهای فرعی است. تا جایی که می‌توانید در برابر این‌که آنان مسیر شما را هدایت کنند، مقاومت کنید. زنان و مردان میان‌سال و کهن‌سال می‌توانند از این سدها عبور کنند. یکی از فرصت‌های راه‌پیمایی‌ها همین‌جاست که نیروهای سرکوب می‌خواهند شما را به مسیرهای فرعی هدایت کنند. سعی کنید با بحث کردن با نیروها به بهانه اینکه به دنبال کاری هستید . بابت اینکه می‌خواهید مسیرتان بروید، سد معبر کنید و سبب جمع شدن جمعیت شوید. نیروهای سرکوب به شدت از سدمعبر و جمع شدن جمعیت هراسانند و تلاش می‌کنند به هر قیمتی که شده شما را به مسیر فرعی هدایت کنند. تنها چند دقیقه ایستادن کافی است.



در صورتی که به مسیر فرعی هدایت شدید، مسیر را به موازات مسیر اصلی ادامه بدهید. مدیریت محل تلاقی مسیر فرعی و اصلی بسیار ضعیف است. یک گروه به شما اجازه گذر نمی‌دهد گروه بعدی نرم‌تر برخورد می‌کند. بنابراین به راه‌تان ادامه بدهید.



در میان مردم نیروهای اطلاعاتی وجود دارند. بحث کردن با نیروهایی که شما را به مسیر فرعی هدایت می‌کنند، بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای شناخت نیروهای نفوذی است. به محض اینکه متوجه بشوند سد معبر باید خاتمه داده شود، خود را لو می‌دهند و با دیگر نیروهای سرکوب هم‌صدا می‌شوند. اعتراض در این مواقع هم کم هزینه است و هم یخ مردم معترضی را که همدیگر را نمی‌شناسند را می‌شکند. از این فرصت کمال بهره برداری را بکنید.



تا جایی که می توانید تنها و منفرد در راه‌پیمایی شرکت نکنید. به خصوص در معابر فرعی، استراتژی نیروی سرکوب حمله به افراد تنها است. چون اولا از برخورد بسیار می‌ترسند و چند نفری به معترضان حمله می‌کنند و ثانیا با نشان دادن سبعیت قصد ترساندن دیگر رهگذران را دارند. در صورت حمله سرکوب‌گران با معترضان در صورتی که بیش از ۵ یا ۶ نفر به این حرکت اعتراض کنند، مهاجمان عقب می‌نشینند.



موتور، مهم‌ترین رسانه حمل و نقلی سرکوب‌گران است. با ایجاد ترافیک می‌توانید هم آنان را در رسیدن به مقصدشان بازداردید و فرسوده و خسته‌شان کنید.



یکی از پدیده‌های تظاهرات‌ها، هلی‌کوپترهایی هستند که در ارتفاع کمی پرواز می‌کنند. واضح است این هلی‌کوپترها هیچ توان آسیب‌رسانی ندارند. نه می‌توانند آسیب فیزیکی برسانند و نه می‌توانند از تظاهرکننده‌ها عکس تهیه کنند. تنها کارکرد آنها، رصد جریان جمعیت و مدیریت حرکت نیروهای سرکوب است.



در صورت بازداشت



توجه داشته باشید که شما رهگذرید. هیچ شاهدی مبنی بر اینکه شما قصد شرکت در تظاهرات دارید وجود ندارد. در صورت دستگیری هر نوع اتهامی را رد کنید. وارد بحث سیاسی با سرکوب‌گران نشوید. هدف آنان منفعل کردن و جدا کردن افراد فعال‌تر است.



امکانات حاکمیت برای بازداشت مردم معترض بسیار اندک و محدود است. در صورتی که در زمان بازداشت صبور باشید به ترساندن شما اکتفا می‌کنند و بعد از مدت کوتاهی شما را آزاد خواهند کرد.