Wednesday, July 16, 2014

قهرمان هسته‌ای سابق در اعتصاب غذا

قهرمان هسته‌ای سابق در اعتصاب غذا

شهرام امیری متخصص هسته‌ای که از او پس از بازگشت از آمریکا به ایران به عنوان قهرمان ملی تجلیل شده بود بیش از یک ماه است که در بازداشتگاه پادگان جی، در اعتصاب غذاست.

شهرام امیری متخصص هسته‌ای و پژوهش‌گر و متخصص ایزوتوپ‌های پزشکی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر (یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران) که سال ۸۹ از وی پس از بازگشت از آمریکا به ایران به عنوان قهرمان ملی تجلیل شده بود بیش از یک ماه است که در بازداشتگاه پادگان جی، در اعتصاب غذاست.
خانواده ی وی به نقل از سحام نیوز گفته است که پیش از آن‌که امیری به ایران بازگردد به مدت یک ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بوده‌اند. دلیل این بازداشت تحت فشار قرار دادن امیری برای بازگشت به ایران بوده است.
در تابستان ۸۹ چند ویدئو از شهرام امیری در فضای مجازی منتشر شد که تشخیص حقیقت را پیچیده‌تر می‌کرد. در ویدئوی اول اعلام کرد به آمریکا پناهنده شده و قصدش ادامه‌ی تحصیل بوده. در ویدئوی بعدی اعلام کرد که زمانی که در سفر حج در عربستان سعودی بوده توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ربوده شده و به «لطف و مدد الهی و یاری چند دوست معتمد از ایران» توانسته از دست سازمان سیا و اف‌بی‌آی فرار کرده و خود را به دفتر حفاظت منافع ایران در شهر واشنگتن برساند و هرآن‌چه در ویدئوی قبلی در مورد ادامه‌ی تحصیل در آمریکا گفته شده بود کذب محض است و توسط نیروهای اطلاعاتی آمریکایی آن ویدئو پر شده و منتشرشده است. 
پس از آن هیلاری کلینتون گفت که وی میهمان دولت آمریکا بوده و بنابر درخواست خود شخص امیری به آمریکا رفته و سپس از آن‌جا خارج شده است. 
حال این‌که خانواده‌اش مدعی شده‌اند وی از چهار ماه پس از ورود به ایران ابتدا در خانه امن در شرق تهران نگهداری می‌شد و به وی اجازه داده می‌شد که هفته ای دوبار با خانواده‌اش در مکانی به نام «طلاییه» در شمال شرق تهران ملاقات داشته باشد. به گفته خانواده امیری، پس از گذشت مدتی، ملاقات‌های خانوادگی با وی قطع شد و امیری را به انفرادی منتقل کردند و تحت بازجویی‌های مداوم قرار گرفته است. طبق گفته‌ی خانواده‌ی این زندانی، علی‌رغم مراجعه و درخواست‌های آن‌ها با دفتر رهبری و رئیس مجلس، در طول نزدیک به دو سال هیچ‌گونه ملاقاتی با امیری نداشته‌اند. گفته شده وی در طول زمان بازداشت در زندان حشمتیه تحت شکنجه‌های روحی و جسمی بسیار قرار گرفته و حتی یک بار به مدت یک هفته در بیمارستان ۴۰۵ ارتش بستری بوده است.
در سال ۹۱ خانواده‌ی امیری از محکومیت وی به ده سال زندان و پنج سال تبعید به شهرستان خاش به اتهام تماس و برقراری ارتباط مجرمانه با کشورهای متخاصم و اقدام علیه امنیت ملی و در اختیارقرار دادن اطلاعات محرمانه به دشمن خبر داده بودند.