Thursday, August 6, 2015

حکومت ایران در چنبرۀ میلیون ها "دادزن" + عکس

حکومت ایران در چنبرۀ میلیون ها "دادزن" + عکس


علی ربیعی، وزیر کار ایران، گفته است که ۷ میلیون نفر یعنی حدود ۳۰ درصد از ۲۳ میلیون نفر جمعیت باصطلاح شاغل کشور را مشاغل کاذب تشکیل می دهند که خیابان‌ها و میادین شهرها، مراکز تجاری، ایستگاه‌های مترو و خطوط حمل و نقل را در قالب خرده‌ فروشان، دست فروشان و دلالان، پُر کرده‌اند.

خبرگزاری "مهر" با انعکاس این خبر افزوده است که در میان این "میلیون‌ها شغل کاذب" می توان به "مشاغلی" نظیر "دادزن"، "کمک دادزن"، "کارت پخش کن"، "گریه کن"، "نوبت گیر"، |"خط نگه‌دار تاکسی" و بسیاری از دیگر عناوین و "مشاغل" مشابه اشاره کرد.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در ایران، به خبرگزاری "مهر" گفته است که اساساً منشاء این نوع "مشاغل" رکود بازار کار در ایران است که بیش و پیش از هر چیز دلال‌پرور بوده است.

به گزارش رادیوفرانسه، به تازگی مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رییس جمهوری ایران، این خصوصیت را مصداق ناکارآمدی دولت ایران در تولید کار دانست و گفت به دلیل همین ناکارآمدی طی ده سال گذشته حتا یک شغل خالص در ایران تولید نشده است، در حالی که طی همین مدت ۹ میلیون نفر به جمعیت جامعه و ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت در سن کار کشور افزوده شده است. با این توصیف باید گفت که نه فقط دولت و اقتصاد ایران طی ده سال گذشته یک شغل خالص تولید نکرده اند، بلکه بیش از ۶ میلیون شغل موجود را نیز نابوده ساخته و "شاغلان" را به فعالیت‌هایی نظیر "دادزن" و "کمک دادزن" و "گریه کن" و دست فروش ... سوق داده اند.

اما، حضور دائمی این ۶ میلیون نفر در معابر و خیابان های کشور و در کنار جمعیت بیکار یا شاغلان فقیر جامعه، فی‌نفسه تهدیدی بزرگ برای نظام سیاسی ایران محسوب می‌شود. به همین دلیل مسعود نیلی در آخرین اظهارات‌اش، همچنین تأکید کرده است که نظام سیاسی-اقتصادی ایران "وارد مرحله ای خطرناک" شده است به طوری دیگر حتا فرصت به تعویق انداختن حل مشکلات جامعه را ندارد. 

عکس/ اعتراض کسبه به سازمان دارایی به گزارش افکار نیوز، برخی از کسبه و بنگاه های کوچک اقتصادی در اعتراض به عملکرد سازمان دارایی اقدام به نصب بنر و اعتراض به این سازمان کردند.

عکس/ اعتراض کسبه به سازمان دارایی

به گزارش افکار نیوز، برخی از کسبه و بنگاه های کوچک اقتصادی در اعتراض به عملکرد سازمان دارایی اقدام به نصب بنر و اعتراض به این سازمان کردند.