Thursday, January 6, 2011

سناریوی جدید برای مصاحبه علیه رهبران جنبش

در حالی که مجید توکلی، دانشجوی بازداشتی دانشگاه پلی‌تکنیک، در زندان رجایی‌شهر دوران محکومیت خود را می‌گذراند، اخبار منتشرشده حاکی از آن است که ماموران اداره اطلاعات شیراز، به منزل پدری وی در شیراز هجوم برده‌اند. ماموران با ضبط وسایل منزل همچون کامپیوتر، سی‌دی و کتاب‌، برادر وی را نیز همراه خود بردند؛ علی توکلی، برادر مجید توکلی، پس از چند ساعت بازجویی، آزاد شد. برخی منابع اعلام کرده‌اند که ماموران امنیتی، وسایل منزل را نیز تخریب کرده‌اند.




یورش به منزل پدری مجید توکلی در حالی اتفاق افتاده است که هفته گذشته، برخی منابع نزدیک به خانواده آن‌ها به "روز" گفته بودند اعضای خانواده توکلی تحت فشار اند تا از هرگونه اظهارنظر درباره وضعیت فرزند خود خودداری کنند.



از سوی دیگر، در روزهای گذشته مجید توکلی، مجددا به دادگاه انقلاب احضار و اتهام جدیدی تحت عنوان "نشر اکاذیب" به وی تفهیم شد. قاضی همچنین 200میلیون تومان وثیقه برای وی تعیین کرد.



گفته می‌شود این فعال جبش دانشجویی در جلسه بازپرسی خود هم تحت فشار بوده است تا به تکذیب نامه‌ها و مقالاتی که از زندان منتشر کرده بپردازد و همچنین در یک مصاحبه علیه موسوی و کروبی، – دو رهبر مخالفان دولت – موضع‌گیری کند. با گردن ننهادن توکلی به این خواسته‌ها، وثیقه دویست میلیون تومانی برای وی تعیین شده است.



این فعال جنبش دانشجویی، روز شانزدهم آذر سال گذشته و پس از سخنرانی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه پلی‌تکنیک توسط مامورانی که در انتظار وی بودند بازداشت شد. چند ساعت پس از بازداشت، عکس‌هایی از توکلی در خبرگزاری فارس، – نزدیک به سپاه پاسداران،– منتشر شد که وی را با حجاب زنانه و با چادر و مقنعه نشان می‌داد. انتشار این عکس باعث شد که کمپین "مردان با حجاب" در همبستگی با مجید توکلی راه بیفتد.



توکلی در دادگاه به هشت سال و نیم زندان، 5 سال محرومیت از فعالیت سیاسی و 5 سال ممنوع‌الخروجی محکوم شد. جزییات حکم زندان وی به این شرح بود: ۵ سال به دلیل اجتماع و تبانی، ۲ سال توهین به رهبری، ۱ سال تبلیغ علیه نظام، ۶ ماه توهین به رییس‌جمهور. حکم وی در دادگاه تجدیدنظر به هفت سال و نیم کاهش یافت.



توکلی که تا چند ماه پس از صدور حکم نیز در سلول انفرادی بود،در آخرین روز فروردین ماه به بند عمومی منتقل شد. در این مدت چندین بار خبر فشار بر خانواده وی برای عدم‌ اطلاع‌رسانی درباره وضعیت وی منتشر شد. خانواده وی پس از گذشت چهارماه برای نخستین بار موفق به ملاقات با فرزند خود شدند.



توکلی هم‌زمان با دوم خرداد، مجددا به سلول انفرادی منتقل شد. وی در اعتراض به این مساله، دست به اعتصاب غذای خشک زد،اما پس از اینکه بر اثر اعتصاب غذا، دچار خون‌ریزی معده شد، در تماس با خانواده خود اعلام کرد که به بند عمومی منتقل شده است.



اما این پایان فشارها بر توکلی نبود. وی نامه‌ای خطاب به دانشجویان با عنوان "رهبران سبز را تنها نگذارید" منتشر کرد. نامه‌ای که با واکنش مقامات قضایی مواجه شد و دادستان تهران از او خواست آن را تکذیب کند. تکذیب نکردن این نامه باعث شد که وی به بند 350 زندان اوین منتقل شود.



این در حالی بود که عوارض شش روز اعتصاب غذای خشک همراه وی بود و اعلام شد که به علت سرفه‌های خشک زیاد، دچار خون‌ریزی شده است. همچنین مادر مجید توکلی اعلام کرد که فرزندش دچار خون‌ریزی معده شده و حاضر است هزینه درمان وی را به حساب مسوولان واریز کند،اما مقامات زندان و دادستانی هیچ‌گونه کاری برای درمان وی انجام ندادند.



اوایل مردادماه بود که توکلی پس از انتقال مجدد به سلول انفرادی، بار دیگر دست به اعتصاب غذا زد. توکلی پس از گذشت حدود 11 روز از اعتصاب غذا، در سلول خود بیهوش و به بهداری اوین منتقل شد. پس از انتقال به بهداری اوین و ملاقات با دادستان تهران، توکلی اعتصاب غذای خود را شکست. با این حال، وی مجبور شد بیست روز دیگر را نیز در سلول انفرادی بگذارند. وی پس از پایان اعتصاب غذای زندانیان بند 350، با "اصرار وزارت اطلاعات" به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.



اکنون و پس از گذشت چند ماه از انتقال به زندان رجایی‌شهر، بار دیگر با یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل توکلی و همچنین احضار مجدد وی، دور جدیدی از فشارها بر خانواده توکلی آغاز شده است. فشارهایی که ادامه دارد تا توکلی را که به عنوان یکی از نمادهای جنبش دانشجویی شناخته می‌شود، مجبور به مصاحبه علیه رهبران جنبش سبز کند.

دست روسپیان نیازمند را باید گرفت

در حالی که تاکنون بسیاری از مقامات جمهوری‌اسلامی درباره شیوع پدیده زنان خیابانی هشدار داده‌اند، سردار روزبهانی، رییس پلس امنیت اخلاقی تهران، برای نخستین بار از تقسیم‌بندی جدیدی درباره این افراد خبر داده است: "پلیس به‌عنوان مجری قانون بررسی می‌کند که آیا این زن‌ها محتاج نان شب هستند یا خیر. در واقع بعضی از این افراد احتیاجی به خود فروشی ندارند و در بهترین جای تهران بهترین ماشین را دارند و در واقع مجرم هستند اما برخی از آنها واقعا نیازمندند وبرای گذران زندگی خودفروشی می‌کنند که باید دست آنها را گرفت."




این برای نخستین بار است که یک مقام انتظامی جمهوری‌اسلامی، به صراحت چنین سخنانی رh به زبان می‌آورد. وی همچنین ادامه داده است: "این زن‌ها تحویل مقامات قضایی می‌شوند اما در جلساتی که با متولیان آنها یعنی وزارت کشور، بهزیستی، ستاد مبارزه مواد مخدر و پلیس برگزار شد، مصوب شد که مکان‌هایی برای این افراد پیش‌بینی شود که در آن به اینها کمک شود. در این مراکز زنان باید بتوانند روز و شب را بگذرانند و با مشاوره‌های مرتب به زندگی عادی برگردند، برای آنها کار پیش‌بینی شود و به آغوش خانواده باز گردند که قرار است این مراکز تا چند ماه آینده افتتاح شود."



سخنان روزبهانی، در راستای سخنان سردار ساجدی‌نیاست که هفته گذشته اعلام کرده بود: "پلیس می‌تواند ظرف مدت یک هفته تمام زنان خیابانی را که به صورت علنی مرتکب جرم می‌شوند جمع آوری کند به شرط آنکه دستگاهی مسئولیت این زنان را برعهده بگیرد. این زنان اگر مرتکب خلافی شوند مجرم هستند اما در حال حاضر موضوع زنان خیابانی یک مشکل اجتماعی است و باید به این ناهنجاری اجتماعی به شکل خود نگاه کرد."



پیش از این نگاه مقامات مسوول جمهوری اسلامی به این پدیده متفاوت بودتا جایی که چند سال پیش یک نماینده مجلس اعلام کرده بود راه حلی قطعی برای از میان بردن فحشا در جامعه دارد: "اگر ده زن خیابانی را اعدام کنید، فحشا از میان می‌رود."



در هنگام آغاز طرح گشت ارشاد در خیابان‌ها، سردار رادان با اعلام ایجاد شعبه خاص برای رسیدگی به پرونده "زنان خیابانی و بدحجاب"، این افراد را چنین توصیف کرده بود: "يا بيمار رواني هستند که از اختلال شخصيتي رنج مي‌برند يا فاقد هويت که به دنبال انحرافات اخلاقي هستند و يا گروهي هيجان‌مدار که فقط مي خواهند هيجان خود را تخليه کنند."







توجه به مساله زنان خیابانی، چند سالی است که در جمهوری اسلامی مطرح شده. این در حالی است که آمار موجود در این زمینه، روند صعودی داشته است. برای نخستین بار در سال ۸۶ بود که یک مقام رسمی، نسبت به بحرانی بودن سن فرار دختران در ایران هشدار داد. در آن زمان مدير كل دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي اعلام کرد که میانگین سن دختران فراري ۹ تا ۱۷ سال و شرایط آنان بحراني است.



این سخنان، باعث شد بسیاری سخنان موسوی لاری، وزیر کشور دوران اصلاحات را به خاطر آورند که پیش ترها اعلام کرده بود زمان دسترسی به زنان "روسپی" در شهر تهران، کمتر از ۱۰ دقیقه است.



خبرگزاری ایلنا نیز در گزارشی از يک كارشناس آسيب هاي اجتماعي، آمار مراكز فحشا در سطح شهر تهران را ۸ هزار باند اعلام كرد. معيني در همايش بررسي آسيب هاي اجتماعي، گفت: "طبق آمار در مدت ۷ سال متوسط سن فحشا از ۲۸ سال به زير ۲۰ سال رسيده ودر حال حاضر كف اين سن تا ۱۳ سالگي پايين آمده يعني در ميان نوجوانان به طور روزافزوني گسترش يافته است."



اين كارشناس مسائل اجتماعي تصريح كرده بود: "بين ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار زن خودفروش در جامعه ما قابل رديابي هستند و بسياري از دانش آموزان دبيرستاني اين معضل اجتماعي را به طور رسمی مي‌پذيرند."



پیش از این در تحقیقی که توسط دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی در یک جامعه آماری شش هزار و 53 زن خیابانی که در کل کشور زندانی بودند، انجام گرفته بود، بیشترین تعداد این افراد شامل دختران در رده سنی 12 تا 25 سال می شدند.



سازمان ملی جوانان هم در تابستان سال ۸۷ با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود اعلام کرد که "۱۲ میلیون از ۱۸ میلیون کاربر ‏اینترنت در ایران به «سکس‌گردی» و «جستجوی عکس‌ها و فیلم‌های سکسی» ‏مشغولند."



این گزارش اضافه می‌کرد که: "بيشترين ميزان عبارات سرچ شده در اينترنت از سوي کاربران ايراني ‏کلماتي شامل عبارات سکس و يا ابزار جنسي بوده است و ۸۰ درصد ترافيک سايت‌هاي ‏داخل ايران مربوط به سايت‌هاي مساله‌دار و دوست يابي بوده است... بيشترين ‏مواردي که درسايت هاي مساله دار مورد توجه گردانندگان قرار داشت به ترتيب اهميت براي ‏کاربران و بيشترين ميزان کليک بر روي آنها عبارت بودند از: تصاوير دختران جوان، تصاوير دوربين ‏مخفي از محيط‌هاي خصوصي، تصاوير غيراخلاقي هنرپيشه، تصاوير دختران فراري، پارتي ‏دختران دانشگاهي، ورزش دختران، داستان‌هاي مبتذل و دیگر مواردی که ماهیتی جنسی دارند".

یارانه مقدس

یارانه مقدس

احمدی‌نژاد: آقا گفت بگو پول امام زمان است

محمود احمدی نژاد که شامگاه 27 آذر در برنامه زنده تلویزیونی، یارانه های نقدی پرداخت شده به مردم درطرح هدفمندی یارانه ها را "پول امام زمان" عنوان کرده بود، دیروز در سمنان گفت رهبر جمهوری اسلامی به او گفته بود این حرف را به مردم بگوید.




احمدی نژاد که در جمع تعدادی از اهالی سمنان، شهر زادگاه خود سخن می گفت، با تشکر از مردم به علت "همکاری در اجرای موفقیت آمیز طرح هدفمندسازی یارانه ها" افزود: "وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسیدم ایشان فرمودند به مردم بگویید این پول، پول امام زمان است."



او اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را باعث "افزایش معنویت در کشور" دانست و گفت: "در این 20 روزی که از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گذرد صمیمیت‌ها، احترام‌ها و دلسوزی‌ها بیشتر شده است و این آثار عدالت است."



احمدی نژاد همچنین مدیریت این طرح را تحت نظر "امام زمان" عنوان کرد و افزود: "برای بنده یقینی است که طرح اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را مولای ما حضرت ولی عصر حضرت مدیریت و هدایت کرده و می‌کنند."



رئیس جمهوری اسلامی در ساعات پایانی 27 آذرماه به تلویزیون دولتی آمد و صبح روز بعد را آغاز اجرای طرحی عنوان کرد که آن را "بزرگترین طرح اقتصادی تاریخ ایران" می نامید.



احمدی نژاد در آن شب گفته بود: "پولی که به حساب مردم ریخته شده است یک حساب ویژه است. این مملکت متعلق به امام زمان است و این پول هم بیت‌المال است و پول امام زمان است."



او سپس در سخنانی که برخی منتقدان آن را "توهین به مردم" عنوان کردند، از آنها خواست مراقب باشند که پول امام زمان را کنار "پول های دیگر" نگذارند.



با وجود این احمدی نژاد دیروز در سمنان گفت که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته بود این حرف را به مردم بگوید.







"هدیه نظام که خمس ندارد"



این در حالی است که آیت الله خامنه ای، خود پس از آغاز طرح هدفمندسازی یارانه ها، مبالغ نقدی واریزشده توسط دولت به حساب شهروندان را "هدیه نظام" دانسته بود.



این مطلب را خبرگزاری فارس، به نقل از محمد حسین فلاح زاده، مسؤل ستاد احکام دفتر آیت الله خامنه ای، منتشر کرد.



به گفته آقای فلاح زاده "به نظر حضرت آقا آنچه که به عنوان یارانه نقدی به افراد داده می‌شود هدیه‌ای است از طرف نظام، اگر تا سر سال هم باقی بماند خمس ندارد."



او در عین حال افزوده بود: "ولی اگر کسی سپرده گذاری کند یا به کار نبرد و سود بیاورد آن سود اگر تا سر سال باقی بماند خمس دارد."



آنچه آیت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد آن را "پول امام زمان" نامیده اند، در واقع هزاران میلیارد تومان پولی است که بر اثر حذف سوبسید یا یارانه ده ها قلم کالا و خدمات که برای سال های طولانی مشمول پرداخت سوبسید بودند، در اختیار دولت ایران قرار گرفته است.



دولت محمود احمدی نژاد در اجرای طرحی که عنوان آن را "هدفمندسازی یارانه ها" گذاشته، این سوبسیدها را حذف و در عوض، مبلغی را به صورت نقدی و ماهانه به حساب خانواده ها واریز می کند.



طبق قانون مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان، قرار بود این یارانه ها طی مدت 5 سال و به تدریج از کالاهای اساسی کنار گذاشته شوند اما دولت احمدی نژاد ترجیح داد تا این اتفاق به جای 1820 روز در تنها یک روز رخ بدهد.



هم اکنون با اجرای این طرح، قیمت بسیاری از کالاهای اساسی که تا پیش از آن مشمول پرداخت سوبسید بود، با رشد تا چندین برابر روبرو شده است. اتفاقی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی نمایندگان مجلس از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب، آن را باعث وقوع "انفجار تورمی" در ایران پیش بینی کرده اند.



با این حال، به علت آنکه هنوز 20 روز از آغاز اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها نمی گذرد، آمار مشخصی از آثار و تبعات این طرح بر اقتصاد ایران مشخص نیست. اقتصادی که بسیاری از کارشناسان، آن را متاثر از تحریم های طولانی مدت بین المللی، جنگ هشت ساله و اتکای بیش از اندازه به نفت، اقتصادی "پوسیده" ارزیابی می کنند.







صورتی مدرن از محفلی سنتی



تاکید رهبران جمهوری اسلامی بر نقش امام زمان در اجرای طرح حذف یارانه ها در حالی است که بسیاری از منتقدان، آنچه "مهدی گرایی افراطی" حاکمان کنونی ایران عنوان می کنند را یکی از نشانه های ظهور "شکل جدیدی از انجمن حجتیه" می دانند.



انجمن حجتیه، گروهی مذهبی و غیرسیاسی از شیعیان رادیکال بود که در زمان حکومت محمدرضا پهلوی تشکیل شد و هدف اصلی خود را "مبارزه با آیین بهایی" عنوان می کرد.



این انجمن که پیروانش به نوع خاصی از تفکر شیعی گرایش داشتند، انحصار تشکیل حکومت دینی را در اختیار امام زمان می دانند و معتقدند تا پیش از ظهور این امام موعود، نباید در راه برقراری حکومت دینی مبارزه کرد.



آیت الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی اصلی ترین مخالف این تفکر بود که چه قبل از انقلاب 1357 و چه پس از آن، به شدت با آن مبارزه کرد اما نتوانست پیروان آن را به طور کامل از عرصه قدرت در ایران حذف کند.



منتقدان، روحانیونی مانند ابوالقاسم خزعلی و محمدتقی مصباح یزدی را از بازماندگان این تفکر در حکومت کنونی ایران می دانند. روحانیونی که به عنوان جدی ترین حامیان محمود احمدی نژاد و دولتش در نظام سیاسی جمهوری اسلامی شناخته می شوند.







"مواجب بگیر کردن مردم"



پیش از این، میرحسین موسوی از رهبران جنبش سبز در یادداشتی که به مناسبت ماه رمضان منتشر کرده بود، با انتقاد از نحوه نگاه حاکمان به مردم درباره نحوه اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها گفته بود: "گمان می کنند با مواجب بگیر کردن مردم، پیشرفت حاصل می شود."



همچنین موسوی و مهدی کروبی، دیگر رهبر معترضان، ضمن دیداری از تبعات این طرح ابراز نگرانی کردند و گفتند: "اجرای این طرح در شرایطی که کشور با تحریم‌های شدید بین المللی روبه‌رو است و نیز در وضعیتی که اقتصاد کشور دچار رکود بوده و بیکاری بالای ۳۰ درصد به اکثر استان‌ها سرایت کرده است و تورم در جامعه افسار گسیخته است، باری است که فشار آن بر روی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خواهد آمد".



آیت الله خامنه ای درحالی یارانه های واریز شده که برای یک خانوار شهری 4 نفره معادل 160 هزار تومان می شود را "هدیه نظام" می داند که بنا به اعلام مرکز آمار ایران خط فقر در کشور در سال گذشته و قبل از آزادسازی قیمت ها 800 هزار تومان بوده است.



همزمان، سایت کلمه که دیدگاه ها و گزارش های مربوط به میرحسین موسوی را منعکس می کند، در گزارشی در مورد حذف یارانه ها، یادآور شده بود که شش سال پیش، "جناح اقتدارگرای امروز" که با رد گسترده صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب و برگزاری "اولین انتخابات مهندسی شده"، اکثریت را در مجلس هفتم کسب کرده بود، با تصویب طرح "تثبیت قیمت ها" مانع از اجرای برنامه دولت محمد خاتمی در حذف تدریجی یارانه سوخت شد.



این سایت افزوده بود که جناح اکثریت مجلس در آن زمان ادعا می کرد که افزایش تدریجی بهای سوخت باعث فشار بر اقشار ضعیف جامعه می شوداما "هدف واقعی این جناح، جلب نظر رای دهندگان در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری بود."



در ادامه این مطلب، اظهارات غلامعلی حداد عادل، رئیس وقت مجلس از جناح اصولگرا، نقل شده بود که در توجیه اقدام نمایندگان گفته بود طرح تثبیت قیمت ها نخستین گام در کاهش فقر و تبعیض است و وعده داده بود که بهای گاز، برق و تلفن افزایش نخواهد یافت.

خودکشی علیرضا پهلوی

بموجب خبری که به ما رسیده

دلیل و انگیزه

خودکشی علیرضا پهلوی





علیرضا پهلوی، دومین پسر محمد رضا پهلوی، در سن 44 سالگی در بوستون امریکا، با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد. او از جمله فرزندان محمدرضا پهلوی بود که دانشگاه هاروارد را گذرانده و در فعالیت های سیاسی دخالت مستمر و فعال نداشت.



پیرامون انگیزه این خودکشی، طی سه روز گذشته اخبار ضد و نقیضی منتشر شد که اطلاعیه رسمی دفتر خانواده پهلوی که این خودکشی را به سرخوردگی ناشی از موقعیت جوانان در جمهوری اسلامی پیوند زده بود نیز بر این ضد و نقیض گوئی ها افزود.



تا آنجا که شب گذشته اطلاع پیدا کردیم، علیرضا پهلوی از 4 سال پیش دچار افسردگی روحی شده و تحت درمان قرار داشت. در دوران اخیر بهبود یافته بود، اما از هفته پیش و بدنبال غرق شدن دوست دخترش در دریا، بار دیگر دچار افسردگی شدید شد و باحتمال بسیار دلیل و انگیزه خود کشی وی نیز همین امر بوده است.

نتیجه یک تحقیق 12 ساله

نتیجه یک تحقیق 12 ساله


سقوط اعتبار روحانیت

از سال 1365 آغاز شد





کتاب توسعه و تضاد حاصل تحقیق 12 ساله فرامرز رفیع پور از سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۷۶ فصلی دارد شامل 55 صفحه که در آن تغییر کارکرد دین اختصاص یافته است.



او دراین کار تحقیقی علاوه بر دیدار و گفتگو با امثال آیت الله منتظری، آیت الله جوادی آملی، آیت الله صانعی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله مؤمن با ۱۱۴ طلبه نیز مصاحبه کرده است.



دکتر رفیع پور در این کار تحقیقی به این رسیده که علاقه به روحانیت از عدد بالای ۸۶ درصد در سال ۱۳۶۵ به زیر ۳۳ درصد در سال ۱۳۷۱ کاسته شده است.



میزان «عیب دانستن عدم رعایت حجاب» از بالای ۸۶ درصد در سال ۶۵ به زیر ۴۲ درصد در سال ۷۱ رسیده است.



از رفتار غلط برخی روحانیون در تهران پیش داوری های غلط درباره روحانیت به طور عام به وجود آمده است.



ید.» – ص ۳۳۷ -



حضور زیاد روحانیون در تلویزیون، اشرافی گری برخی روحانیون پایتخت نشین، سخنان تحکم آمیز و آمرانه برخی خطبا، از جمله دلائل سقوط اعتبار روحانیت در ایران ارزیابی شده است.







دکتر رفیع پور در بخش دوم کتاب، چند چهره را برای ارزیابی توانایی رهبران انقلاب برگزیده است . آیت الله خمینی، دکتر بهشتی و میرحسین موسوی.



نویسنده اگرچه چندین بار از تندروی های میرحسین در دوران نخست وزیری اش و نیز ناهماهنگی وی با رییس جمهور وقت انتقاد کرده، اما با توجه به دو ویژگی شخصی مهندس موسوی افسوس خورده که چرا وی از سال ۱۳۶۸ از صحنه سیاست کنار رفت:



«اولا ایشان به عنوان معمار، دارای قدرت تجسم برای برنامه ریزی بود. بدین معنی که وی می توانست تجسم کند که از تئوری و تصور یک هدف تا عمل چه مراحلی باید طی شود … ثانیا بر اساس مطالعاتش در زمینه جامعه شناسی (هرچند نه به عنوان یک متخصص)، تصورات قابل استفاده ای درباره یک جامعه ایده آل داشت. اما برعکس جامعه شناسان تئوریک، قادر بود تا حدودی تصورات خود را با آموزش معماری و عملی خود … پیوند بزند. (ص ۱۲۳)



دکتر رفیع پور در کتاب خود به سلسله صفویه نیز بشدت انتقاد کرده و با حمله شدیدی به شاهان صفوی، تشکیل این سلسله را حاصل همکاری برخی ایلات ایرانی با مسیحیان اروپایی برای تضعیف حکومت عثمانی و جلوگیری از گسترش اسلام به اروپا دانسته است.



کتاب «توسعه و تضاد» به خاطر انتقاداتش نسبت به سیاست های دولت هاشمی رفسنجانی شهره شده است، اما به نظر می رسد که باید کتاب را امروز یک بار دیگر خواند و جور دیگری هم باید دید. چه بسا بهتر باشد که بار دیگر به دست نویسنده توانمندش بازنگری و بازنویسی شود. جامعه هیجان زده امروز ما تشنه چنین نگاه های علمی، منصفانه و دلسوزانه است.



(آنچه را خواندید، خلاصه نقد و معرفی کتاب در سایت "تورجان" بود. ارزیابی های ارائه شده در این کتاب، اگر روی چند سال اخیر متمرکز شود، آنگاه در ارتباط با روحانیت، بی شک سقوط عمیق تر و پرمعناتری را بدست می دهد.)