Tuesday, March 22, 2011

امیراحمدی: رابطه من با مهدی هاشمی قدیمی‌تر از این حرف‌هاست

وقتی دکتر هوشنگ امیراحمدی، دو هفته پیش در لندن بود و گفت در باره دیدارش با مهدی هاشمی اظهار نظری نمی‌کند، قول داد واقعیت‌های این دیدار را دو هفته بعد به «خودنویس» بگوید. دیروز، پیش از تحویل سال نو، استاد دانشگاه راتگرز گفت که رابطه‌اش با پسر هاشمی رفسنجانی به دکترا گرفتن «مهدی» در آکسفورد بی‌ارتباط نیست. اما در نهایت معلوم نشد چرا این پاسخ را دو هفته پیش به ما نداد.



Add caption

۱۷ روز پیش گفتگویی تلفنی با دکتر هوشنگ امیر احمدی، امیراحمدی بنیانگذار و رئیس شورای آمریکاییان و ایرانیان کردیم، زمانی که به لندن رفته بود؛ از او در باره علل دیدارش با فرزند هاشمی رفسنجانی سوال کردیم. منابع خودنویس گفته بودند که آن دیدار بدون اطلاع اسفندیار رحیم مشایی انجام نگرفته بود، ولی دکتر امیراحمدی منکر هرگونه ارتباط دیدار مذکور با رئیس دفتر رئیس جمهوری شده بود.



اما دیروز بعد از دو روز تماس و پیگیری در ارتباط با همان دیدار، دکتر هوشنگ امیراحمدی گفت: «مساله خاصی میان ما وجود ندارد و به من لحاظ سابقه‌ام در دانشگاه آکسفورد، طرف مشورت مهدی هاشمی برای مطالعات دکترایش هستم.» امیراحمدی افزود که مهدی هاشی علاقه‌مند بود که ایشان «استاد مشاور»اش در دانشگاه آکسفورد در دوره دکترا باشد ولی این مساله به طور رسمی اتفاق نیافتاده است. امیراحمدی تاکید کرد که به مهدی هاشمی گفته است که کارش آکادمیک باشد و با «تز»اش بازی سیاسی نکند که او هم قبول کرده است.



در گپ تلفنی، پیش از آغاز گفتگو دکتر امیراحمدی همچنین گفت با فائزه هاشمی ارتباطی مشابه داشته و می‌خواسته او را نیز به آمریکا بیاورد ولی در آخرین لحظات آقای خامنه‌ای از از طریق پدر ایشان نگذاشت که بیاید. البته این مساله مربوط به دهه هفتاد بوده است.



امیر احمدی همچنین گفت که اختلافاتی دیدگاهی با مهدی هاشمی دارد، اما با او دعوا نمی‌کند. در باره آمریکا هم حرف می‌زند. امیر احمدی گفت: «می‌دانید که پیش از این هم مهدی هاشمی چند باری به آمریکا آمده است.»



اما نکته جالب مورد اشاره دکتر امیراحمدی، ارتباط مهدی هاشمی با پسر دیکتاتور لیبی است. امیراحمدی گفت که این دو سال‌هاست در ارتباطند و این روزها با هم تماس تلفنی دارند.



هوشنگ امیراحمدی همچنین به نگاه مهدی هاشمی به سران نظام اشاره کرد که هیچ علاقه‌ای به محمود احمدی‌نژاد ندارد اما فکر می‌کند «مشایی آدم مناسب‌تری است». امیراحمدی مدعی شد که مهدی هاشمی نگاهی مثبت به آیت‌الله خامنه‌ای دارد، اما وقتی به او گفته شد که بر اساس اطلاعات موثق، پسر هاشمی رفسنجانی تلاش کرده مدارک و سندهایی که بعضا واقعیت نداشته از طرق مختلف علیه رهبر جمهوری اسلامی در خارج از کشور منتشر کند، موضعی متفاوت گرفت.



خودنویس ضمن تشکر از لطف آقای دکتر امیراحمدی برای انجام این گفتگو، هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است که چه نکاتی باعث مانع پاسخ ایشان در زمان حضورشان در لندن بود؟ گرچه اتفاقات* دیگری بعد از انتشار خبر دیدارشان با مهدی هاشمی افتاد که می‌تواند ما را منتظر جلسات و وقوع اتفاقات بعدی نگاه دارد.







گفتگوی On the Record با هوشنگ امیراحمدی:



از دکتر هوشنگ امیراحمدی پرسیدم که رابطه‌اش با مهدی هاشمی به چه زمانی بر می‌گردد؟



امیر احمدی گفت: «من سال‌هاست با او رابطه داشته‌ام. در ایران او را دیده‌ام، در خارج دیده‌ام و این دیدارها چیز جدیدی نیست، از سال‌ها قبل وجود داشته و سیاسی هم نیست، اقتصادی هم نبوده، بیشتر در چارچوب رفاقتی که از قبل با هم در ایران...از قبل از زمان آقای خاتمی...آن موقع که ایشان در شرکت نفت بوده، از همان موقع شروع شد، حتی در شرکت نفت هم با او ناهار خوردم و با او رفت و آمد داشته‌ام. وقتی که تبعید شد، این رابطه ادامه پیدا کرد و به من تلفن زد و گفت اگر این طرف‌ها آمدی، خوشحال می‌شوم ببینمت...من هم وقتی لندن رفتم، طبیعی است که زنگ زده باشم و او را ببینم...خیلی عادی، خیلی معمولی، چیز خاصی هم نیست. من به خاطر ارتباطم با دانشگاه آکسفورد، و ایشان هم دارد در آکسفورد دکترا می‌گیرد، ایشان از من خواست که "ادوایزر"اش بشوم، و من به آکسفورد رفتم و با "ادوایزر"اش هم صحبت کردم، ولی هنوز به نتیجه‌ای نرسیدیم و دارم به او کمک غیر رسمی می‌کنم در مورد نوشتن تز که چه‌کار بکند و چه‌کار نکند. ایشان از نظر فکر سیاسی با من متفاوت است، حرف‌های خودش را می‌زند...ما هیچ ارتباط سیاسی هماهنگ شده و سازمان‌یافته نداریم.»



امیراحمدی ادامه داد: «مهدی هاشمی هیچ مشکلی با آقای خامنه‌ای ندارد. ایشان از آقای خامنه‌ای خیلی خوب صحبت می‌کند و او را خیلی آدم قابل و باهوشی می‌داند. تنها مشکلی را که در تمام این مدت دیدم او دارد با احمدی‌نژاد است که منعکس کننده همان طرز فکر سبز‌هاست.»



از امیراحمدی پرسیدم که بر اساس گفته‌های منابع، جلسه لندن بی‌ارتباط با آقای اسفندیار رحیم مشایی نبوده. تایید می‌کند یا نه؟



امیر احمدی گفت: «نه به آن معنایی که ما ملاقات داشته‌ایم در ارتباط با آقای مشایی، ولی در ملاقات‌های‌مان در باره ایشان و احمدی‌نژاد و آقای خامنه‌ای شده، در باره جنبش سبز حرف زده‌ایم. می‌دانید، من نقد دارم نسبت به جنبش سبز، ایشان البته طرفداری می‌کند، ولی نقطه‌نظرهای خودش را دارد. فکر نمی‌کند که هرچه جنبش سبز کرده، درست کرده...سر آقای خامنه‌ای، ایشان آدم مثبتی است، سر آقای رحیم مشایی، ایشان آدم مثبتی است...سر آقای احمدی‌نژاد که می‌رسد، ایشان بسیار منفی است.»





از هوشنگ امیراحمدی پرسیدیم که اگر ایشان (مهدی هاشمی) نگاه مثبتی به آیت‌الله خامنه‌ای دارد، چرا تلاش کرد اطلاعاتی در مورد دارایی‌های رهبر جمهوری اسلامی به گروه‌های خارج از کشور بدهند که آنها منتشر کنند؟



امیر احمدی گفت: «من راستش در این مورد هیچ اطلاعی به جان شما ندارم. با توجه به شناختی که از ایشان دارم و حرف‌هایی که از ایشان شنیده‌ام در این جلسات، من شک دارم ایشان چنین کاری کرده باشد. ممکن است به اسم ایشان، این حرف‌ها منتشر شده باشد. چرا، چون ایشان خانوادگی نزدیک بوده به آقای خامنه‌ای، به هر حال ایشان ۳۰ سال پسر شخص دوم مملکت بوده، ایشان در دل این انقلاب و در دل این سیاست در ۳۰ سال گذشته بزرگ شده، بنابراین همه این جریانات را می‌داند.»



هوشنگ امیراحمدی بعد از شنیدن دلایل خودنویس در مورد انتشار اخبار دارایی‌های آیت الله خامنه‌ای از سوی فرزند هاشمی رفسنجانی گفت: «من خیلی خیلی متاسف می‌شوم چون معلوم می‌شود خیلی آدم دورویی است. وقتی با من حرف می‌زند، یک لحظه سعی نمی‌کند در باره آقای خامنه‌ای منفی باشد، البته این را هم بگویم که نمی‌نشیند از اقای خامنه‌ای برای من تعریف کند یا از این حرف‌ها، ایشان فکر می‌کند آقای خامنه‌ای آدم باهوشی است و کارش را در ارتباط با سیاست درست انجام می‌دهد و با سیاست‌مداری از همه عبور کند(Out-smart)، حتی از پدرخودش. فکر می‌کند اگر همه در خارج از کشور فکر می‌کنند سپاه و احمدی‌نژاد مهم هستند، او معتقد است که هیچکدام از اینها مهم نیستند و فقط آقای خامنه‌ای است که مهم است.»




*بنا به گفته دوستان و منابع دیگر در پاریس، انتشار خبر این دیدار منتهی به جلسه‌ای میان گروهی از دست‌اندرکاران برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نزدیک به مهدی هاشمی شد، دیداری که نتیجه‌اش انتشار سخنانی «منسوب» به حجت‌الاسلام طائب در یک محفل امنیتی با هدف زیر سوال بردن انتشار هرگونه انتقادی مرتبط با اعدام‌های دهه ۶۰ بود. مستندات مرتبط با این «سخنان» مانند مدارک نامه رییس قوه قضاییه به رهبری هیچگاه منتشر نشد. محمد رضا شکوهی‌فرد، روزنامه‌نگار ساکن پاریس نیز مدعی شد که اطلاعاتی به‌دست آورده که این خبرسازی «هماهنگ» با مخالفت‌هایی نیز روبرو بوده است.

دید و بازدید عید در فیس‌بوک

شیوا نظرآهاری روی صفحه هم بند خود بهاره نوشته «هشتاد و نه هم تموم شد واسه‌ات تو زندان.. من هی گفتم تا عید مرخصی میدن و ندادن.. دومین سال تحویل تو زندان، به سومی نمی‌رسه.. ایمان دارم که نمی‌رسه.. اون پله‌ها، اون در کوچیک آهنی، منتظر قدم‌های توأن که وایسی اون بالا و بخندی و آروم آروم بیای پایین.. تمام خیابونای این شهر منتظر قدم‌های توأن.. به سومین عید نمی‌رسه، بهار.. باور کن.. نمی‌رسه»




«سال نو مبارک . امیدوارم سال جدید سال برکت و شادمانی برای شما و خانواده‌تان باشد.»

«نوروز خجسته عزیز»

«کاش نزدیک تر بودی تا بهار را در کنار هم جشن می‌گرفتیم.»

«به امید طنین سبز بهاری بر چهار فصل ایرانی آزاد»

«نوروز هزار و سیصد و نود مبارک، با آرزوی دلهایی شاد، اگر دلهایمان شاد نبودند و دلهایی شادتر ا»

«دوستان عزیزم سال نو مبارک, سال خوبی را برایتان آرزو می کنم, امیدوارم شما به زندگی و زندگی به شما لبخند بزند»

«سال نو و نوروز بر شما شادباش باد. اميدوارم اين سال، سال خبرهاي خوش باشد. سالي که منتظرش بوديم»

«ﺳﺎﻝ ﻧﻮ ﻭ ﺑﻬﺎﺭﯼ ﻧﻮ ﺭﺍ، ﻓﺮﺻﺘﯽ ﻧﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﺷﺪﻥ ﻭ ﺑﺎﺯﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻦ ﺑﺮ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺯﯾﺴﺘﻦ ﻣﯿﺒﯿﻨﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺎﺯﻧﯿﻨﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ ﻧﻮ ﺷﻮﺭﯼ ﻧﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﺯﯾﺴﺘﻦ ﺁﺭﺯﻭ ﻣﯿﮑﻨﻢ. ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭﻡ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺳﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ﺑﯿﻦ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﯽ سال نوی همه ی دوستای گلم مبارک»





تا سال‌ها قبل، دید و بازدیدهای عید ، در اتاق‌ها ی بزرگ خانه‌ها شکل می‌گرفت. مهمان ها بدون تلفن زدن و پیغام گذاشتن راهی خانه فامیل و آشنایان می‌شدند و اگر دررا کسی باز نمی‌کرد کارتی و یا کاغذی داخل خانه می‌فرستادند«خدمت رسیدیم تشریف نداشتید.»

با گسترش تلفن، قرار ملاقات‌ها از چند روز قبل تنظیم می‌شد. هر کسی برای رفتن به خانه بزرگتر و آشنای خود به خانه او تماس می‌گرفت«خاله جون ، ما واسه شب چهارشنبه میایم یه توکه خونتون.خودتون رو هم تو زحمت نندازین . عید دیدنیه دیگه.»





بعدها و با آمدن موبایل وضع کمی تغییر کرد.«ببین احمد، یک سر می‌ریم خونه خاله مریم، بعد همون جا به سارا و حسین زنگ می‌زنیم اگر خونه بودند یک سر هم می‌ریم سراغ اون دو تا.»

یا شکل دیگرش اس ام اس بود« سال نو مبارک ندا جان. امیدوارم سال خوبی داشته باشی. »

«سلام عزیزم.سال خوبی داشته‌باشی . فکر می‌کنی امروز برای دیدار عید خوب باشد؟»

برای خیلی ها که دورترهستند هم وضع شکل دیگری یافت« دوست خوبم سال نو همراه با برکت الهی برای تو و خانواده ات همراه باشد. نوروزباستانی مبارک باد.سحر»

«امیدوارم در سال جدید آرزوهایت به حقیقت بپیوندد»





اما پدیده ایمیل و فیس بوک شکل کار را تغییر ماهوی و پررنگی داد. در سال‌های اخیر نامه‌های تبریک سال نو، کارت پستال های عید و تبریک‌های نوروزی الکترونیکی بازار بسیار پر رونقی داشته‌است.بعضی سایت‌ها به عرضه تصاویر الکترونیکی نوروز پرداختند.بعضی سایت‌ها پیام‌های نوروزی را جمع‌آوری کرده‌لند که در افراد با مراجعه به آن سایت‌ها توان یافتن پیام مورد علاقه خود را دارند.اما فیس بوک پدیده جدیدی است که در آن عید به شکل دیگری رقم خورده‌است. در این دنیای مجازی افراد عکس‌های طبیعت، شعرها، آهنگ‌ها و پیام‌های خود را در اختیار هم دیگر می‌گذارند. تعداد زیادی از ایرانیان از سفره هفت سین خود عکس گرفته و هفت سین خود را به نمایش می‌گذارند. تعدادی از مردم نیز برای یکدیگر پیام‌های نوروزی می‌گذارند و از حال هم خبردار می‌شوند

« امسال سال نو شمال - عکس ها برای منطقه نمک آبرود است.»

« سال نوی شما مبارک دوستان خوب مجازی من . امیدوارم هر جای دنیا که هستید خرم و شاد باشید.»

«به سلامتی وطن که بهارش یه صفای دیگه داره»





بعضی از زندانیان سیاسی هنوز پیام تبریک را روی صفحات فیس بوک خود دریافت می‌کنند آنها نمی‌دانند که دوستان بسیاری هنوز به یاد آنها صفحات فیس بوک‌شان که مدت‌هاست خاک می‌خورد را پر از پیام‌های تبریک می‌کنند. مثلا صفحه فیس بوک علی ملیحی:« امیر رشیدی نوشته:دارم از تو دفتر تلفنم یکی یکی به همه تلفن میکنم، به شماره تو رسیدم. عیدت مبارک علی :*»





عسل اخوان برایش نوشته:«علی می دونه چند وقته نیستی؟ داره دوباره یک سال تموم میشه و سال جدید می شه....قول دادم به خودم که غر نزنم، اما واقعا دیگه اعصابم خورد شده...همش می یای تو ذهن و یادم و دلم، دلم برات تنگ شده.....خیلی نمی یام بنویسم اینجا که لوس بازی نکنم یه وقت، اما دلم، .....»





صفحه فیس‌بوک بهاره هدایت نیز دیدنی است«بهاره باز هم بهار آمد و تو نیامدی. به امید آزادی و روزهای روشن.»





شیوا نظرآهاری روی صفحه هم بند خود بهاره نوشته«هشتاد و نه هم تموم شد واست تو زندان.. من هی گفتم تا عید مرخصی میدن و ندادن.. دومین سال تحویل تو زندان، به سومی نمی‌رسه.. ایمان دارم که نمی‌رسه.. اون پله‌ها، اون در کوچیک آهنی، منتظر قدم‌های توأن که وایسی اون بالا و بخندی و آروم آروم بیای پایین.. تمام خیابونای این شهر منتظر قدم‌های توأن.. به سومین عید نمی‌رسه، بهار.. باور کن.. نمی‌رسه»





قدیمی‌ها در فیس‌بوک همدیگر را پیدا کرده‌اند، پیرمردهایی که تازگی به فیس‌بوک پیوسته‌اند دوستان جدید خود را در فیس‌بوک پیدا کرده‌اند« آقا حسین آقا این همه سال نمی‌دونستم در کدوم خونه رو بزنم که بهت عید مبارک بگم اما الان می‌دونم که باید در خونه ات را در فیس‌بوک بزنم. بین ما هزاران کیلومتر فاصله است اما اینجا می‌گویم سال نو مبارک.»

«کفن‌پوشان» به جنگ با جشن نوروزی احمدی‌نژاد

«کفن‌پوشان» به جنگ با جشن نوروزی احمدی‌نژاد


دویچه وله : مخالفت‌ها با برگزاری جشن نوروز در تخت جمشید به قدری بالا گرفته است که یادآور زمانی است که حرف‌های اسفندیار رحیم‌مشایی درباره «دوستی مردم ایران و اسرائيل» جنجال به پا کرد. «تشکل‌های دانشجویی» فارس می‌خواهند کفن‌پوشان به مقابله با «مهاجمان فرهنگی» بروند.



سرتیپ غلام‌حسین غیب‌پرور، فرمانده سپاه استان فارس، گفته است که از برگزاری چنین مراسمی «احساس خطر» می‌کند و از نمایندگان این استان در مجلس خواسته است جلوی این کار را بگیرند. ابراهیم عباسی، مشاور فرهنگی فرمانده سپاه فجر، نیز از برگزاری چنین مراسمی ابراز تاسف کرده است. او به «رفتار مرموز» «برخی افراد» اشاره کرده که «می‌خواهند جایگاه معنوی شیراز» را «مخدوش» کنند و گفته است که این «رفتارها از دید حافظان نظام مقدس» پنهان نمی‌ماند و تاکید کرده است که قطعا اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.



این «مهاجمان فرهنگی» چه کسانی هستند؟ و «برخی افراد» که رفتارشان «مرموز» است، کدام‌‌اند؟ محمود احمدی‌نژاد است که چنین طرح‌هایی می‌ریزد و از منشور کورش تجلیل می‌کند؟ همراهان نزدیک او مانند اسفندیار رحیم‌مشایی هستند که حرف‌هایش بارها مورد سرزنش جناح اصولگرای مخالف دولت قرار گرفته است؟ آیا انتقاد به امثال آیت‌الله حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان است که از برگزاری جشن نوروز «توسط دولت عدالت‌محور» تمجید کرده، یا استاندار فارس که از برگزاری این جشن حمایت کرده است؟



نزاع بر سر برگزار کردن یا نکردن جشن نوروز در تخت جمشید و تهدیدها در حالی صورت می‌گیرد که آیت‌الله خامنه‌ای به سران سه قوه دستور داده است اختلاف‌ها را علنی نکنند و مسایل را بین خود حل کنند.



دعوا بر سر برپایی این مراسم قبل از نوروز شروع شد و هنوز گاه با عتاب و گاه با لحن ملایم ادامه دارد. در حالی که برخی اصولگرایان تندروتر با اشاره به وضع منطقه گفته‌اند که اصلا برگزاری جشن و سرور در نوروز امسال معنی ندارد و مغایر «اخلاق اسلامی» است، علی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، به این اکتفا کرد که بگوید: «عید نوروز ما امسال یک مقدار تار است وهمه ما را نوعی عزادار کرده، مخصوصاً خشونت وحشیانه‌ای که در بحرین، لیبی و یمن انجام می شود.»



تلاش برای جلب حمایت مخالفان؟



با وجود تهدیدهای موجود، محمود احمدی‌نژاد به موازات انتشار موضع‌گیری‌های «امت حزب‌الله» که شیراز را «سومین حرم اهل بیت» می‌داند، تارنمای «برگزاری جشن نوروز» راه‌ انداخته است.



برخی تحلیل‌گران معتقدند که اقدام‌هایی چون برگزاری جشن نوروز در تخت جمشید، نمایشی است به‌قصد بدست ‌آوردن دل مخالفان بیرون حکومت برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری اسلامی ایران است. آن‌ها به مواردی نظیر گفتگوی آقای احمدی‌نژاد با خبرنگار بی‌حجاب زن اسپانیایی، آنا پاستور، اشاره می‌کنند، یا ادعای رئيس دولت در مقابل دوربین تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی‌ که گفت قوه مجریه از بزن و بکوب‌های طرح «حجاب و عفاف» بی‌اطلاع است و نیز از کتک خوردن و بی‌احترامی نسبت به هزاران زن، بازداشت صدها دختر جوان فقط به خاطر «بدحجابی» و «بی‌حجابی».



هنوز روشن نیست که دولت و طرفداران برگزاری جشن نوروز تا کجا در برابر مخالفت‌ها ایستادگی کنند. وزیر ارشاد دولت محموداحمدی‌نژاد از «میزبانی فارس» برای جشن‌های نوروزی اظهار بی‌اطلاعی کرده و به «مجموعه فرهنگی سعدآباد» بسنده کرده است.



به نظر تحلیل‌گران، اگرچه محمود احمدی‌نژاد در جلب مخالفت شدید روحانیون محافظه‌کار و بخشی از جناح اصولگرا که نگران حذف کامل از دستگاه قدرت است، موفق بوده است، ولی «ابتکارها»ی دولت، برای بدست آوردن دل مخالفانی که خود را طرفداران«جنبش سبز» می‌نامند، اثری نداشته است؛ مخالفانی که می‌گویند قصد دارند هر سه‌شنبه به خیابان‌ها ‌روند و خواهان تغییراتی عمیق‌تر هستند.

احمدی نژاد: رئیس جمهوری بعدی ایران تعیین شده است

احمدی نژاد: رئیس جمهوری بعدی ایران تعیین شده است




صدای آمریکا : وبسایت ابصار نیوز، پایگاه خبری نزدیک به دولت، با انتشار گزارشی تحت عنوان «ناگفته های احمدی نژاد از اتفاقات پنج سال گذشته دولت، بدون سانسور» به سخنرانی چهار شنبه ۲۵اسفند ماه محمود احمدی نژاد در گرد همایی شوراهای راهبردی استان‌ها پرداخته و به نقل از وی نوشته است رئیس جمهوری بعدی ایران تعیین شده است.



این خبر مدت کوتاهی پس از انتشار، ازسوی ابصار نیوز حذف و به جای آن گزارش دیگری با ویرایشی تازه قرار گرفت. اما با این وجود گفته های آقای احمدی نژاد در بین وبسایت های منتقد و مخالف بازتاب گسترده ای یافت.



آقای احمدی نژاد پیش از این نیز، هم در انتخابات سال ۱۳۸۴ و هم در سال ۱۳۸۸ نتیجه انتخابات را معلوم و مشخص دانسته بود. نتیجه هر دو انتخابات قبلی به نفع آقای احمدی نژاد اعلام شد و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی او را از حداقل شانس موفقیت برخوردارمیدانستند.



بر اساس قوانین ایران آقای احمدی نژاد امکان اشغال پست رياست جمهوری را بیش از دو بار ندارد. بر همین اساس برخی از تحلیل گران معتقدند با توجه به تحرکات سیاسی جریانهای نزدیک به دولت، رئیس جمهور آینده مورد اشاره آقای احمدی نژاد اسفندیار رحیم ‌مشایی رئیس دفتر کنونی وی خواهد بود.



آقای مشایی یکی از جنجالی ترین چهره های دولت محمود احمدی نژاد است که ویژگی های شخصیتی و عملکرد وی در دولت محمود احمدی نژاد، محل نزاع بسیاری از منتقدین محافظه کار دولت بوده است.



هر چند شورای نگهبان هم اکنون در کنترل محافظه کاران مخالف اسفندیار رحیم مشایی است و احتمال رد صلاحیت وی از ناحیه این شورا وجود دارد، اما بسیاری از تحلیل گران معتقدند با وجود این شرایط نیز جریانهای نزدیک به دولت خود را برای نامزدی آقای مشایی در یازدهمین دوره ریاست جمهوری آماده میکنند.



آقای مشایی تنها چهره دولتی است، که آیت الله خامنه ای نظر منفی خود را در باره وی، طی یک نامه به محمود احمدی نژاد، اعلام و حتی تصویر نامه را نیز در وبسایت رسمی خود منتشر کرده است.

۱۳۸۹؛ سال غرق شدن کوسه-

هیچ‌کس گمان نمی‌کرد در پایان سال ۱۳۸۹، هاشمی رفسنجانی به عنوان یکی از ستون‌های نظام، بعد از همه خدماتی که به آیت‌الله خامنه‌ای کرده بود، اینچنین فرو بریزد. هاشمی بارها تلاش کرد دل‌بستگی خود را به نظام نشان دهد. تلاشی به موازات همراهی گروهی از رسانه‌های خارج از کشور که در برابر بازی‌های سیاسی رئیس پیشین مجلس خبرگان ساکت بودند، سکوتی که اکبر گنجی تا حدی شکست.




او را «پادشاه‌ساز» نامیده‌اند. کسی که توانست با یک نقل قول غیر قابل اثبات، حجت‌الاسلام خامنه‌ای روز ۱۳ خرداد ۱۳۶۸ را طی دو روز تبدیل به آیت‌الله و بعد از چند سال بدل به آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای کند. هاشمی رفسنجانی با نقل آخرین کلمات پیش از مرگ آیت‌الله خمینی، کلماتی که انگار فقط خودش کامل‌اش را شنیده بود و یک دو نفر تایید‌اش کردند، یک روحانی غیر مرجع را در جایگاه «امام» بنشاند.



اما ۲۱ سال بعد، کار به جایی رسید که عدم اطمینان به او از سوی رهبری و فعالیت‌های فرزندان هاشمی منتهی به کنار زدن سردار سازندگی از یکی از مهم‌ترین کرسی‌های نظام شد.



هاشمی که مدعی بود مقام برای‌اش اهمیت چندانی ندارد، در آخرین روزهای پیش از انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان، تمامی تلاش خود را به کار بست که نظر مثبت رهبری را با سخنان و موضع‌گیری‌های خود جلب کند. از «حرام» خواندن تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن تا انتشار بیانیه شدیداللحن مجلس خبرگان علیه «سران فتنه».



اما کسی که برخلاف بسیاری از سایت‌های سبز، در برابر بازی‌های هاشمی ساکت نبود، اکبر گنجی بود که باز خاطره انتشار مقالات‌اش در باره «عالیجناب سرخ‌پوش» را زنده کرد.



گنجی در هفته‌های آخر سال بارها در رادیو فردا، بی‌بی‌سی و روزآنلاین مسائلی از دوران قدرت هاشمی را به مخاطبان یادآوری کرد که همراهان مطبوعاتی رئیس مجمع تشخیص مصلحت در خارج و داخل سعی در پنهان کردن‌شان کرده بودند. انتشار مطالب ستایش‌آمیز از هاشمی در بسیاری از رسانه‌های منتقد نظام در خارج از کشور، سوال‌های زیادی را در باره مجموعه روابط گروهی از روزنامه‌نگاران با خاندان هاشمی پدید آورده بود. اما هرچه بود، گنجی راه خودش را می‌رفت و با استفاده از مستندات تاریخی و حرف‌های خود هاشمی، امید بسیاری از جوانان امیدوار به سردار سازندگی را نا امید کرد.



هاشمی رفسنجانی در ماه‌های آخر، «رهبری» را تقدیس کرده بود و در عین حال گفته بود: «عبورازشرايط فعلی کشورو حل مسأيل پيشٓ آمده تنها در قدرت رهبری است. بدون نقش ٓافرينی ايشان و همچنين حمايت همه افراد و گروه‌های داخلی نمی‌توان به حل مسأيل اميدوار بود... خطر اين است که امروز عدهای با ادعای حمايت از اسلام، انقلاب و دفاع از نظام در حال توطٔئه بر ضد جمهوری اسلامی هستند.»



در روزهای آینده به بررسی فرایندهای منتهی به بزرگ‌ترین سقوط سیاسی سال و نوشته‌های گنجی خواهیم پرداخت.

خامنه‌ای: «انتقاد نکنید»، رفسنجانی: «اختلافات جدی است»

خامنه‌ای: «انتقاد نکنید»، رفسنجانی: «اختلافات جدی است»


دویجه وله :رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی که پیش از آغاز سال نو مطرح، اما به تازگی در وبسایت رسمی‌اش به عنوان پیام نوروزی منتشر شده، از رواج "دروغ و وعده‌های غیرممکن" انتقاد کرده و گفته است: «اختلافات جدی شده و محدود به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست».



‌این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه (۲۱ مارس / ۱ فروردین) در شهر مشهد از مسئولان خواست که به صورت علنی از دولت انتقاد نکنند. وی گفت: «مسئولان باید گله‌ها را میان خودشان حل کنند.»



اکبر هاشمی رفسنجانی معتقد است که نمی‌توان اختلافات را از مردم پنهان کرد؛ وی گفته است: «اکثر مردم ایران باسواد، هوشیار، فهیم و مطلع هستند و به اندازه کافی رسانه‌های مختلفی در اختیارشان است و به مسائل احاطه دارند. شرایط منطقه و دنیا و روابط ما با قدرت‌های سلطه‌گر را می‌بینند. دشمنانی که حقیقتاً در کمین ما هستند متأسفانه از کمّ و کیف اختلافات داخلی و علل آن هم آگاهی دارند. برایشان روشن است که اختلافات جدی شده و محدود به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیست. متأسفانه خوشه‌ها و شاخه‌های دیگر هم سر بر آوردند.»



در مقابل، رهبر جمهوری اسلامی مطرح کردن اختلافات را در مقابل وحدت ملی می‌داند. به گزارش خبرگزاری ایرنا، آیت‌الله خامنه‌ای با تذکر و هشدار جدی به مسئولان در خصوص طرح گله‌ها از یکدیگر در سطح افکار عمومی تأکید کرده: «گله‌مندی میان مسئولان از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته و طبیعت کار هم همین است اما این گله‌ها را نباید به میان مردم کشاند و آنها را ناراحت و مایوس کرد، بلکه مسئولان باید گله‌ها را میان خودشان حل کنند.»



اگرچه هاشمی رفسنجانی نیز "نخستین نیاز جامعه" را وحدت دانسته اما به اعتقاد او، شنیدن انتقاد به اتحاد کمک می‌کند. هاشمی تصریح کرده است که: «می‌توان مرزهایی را مراعات کرد که اتحاد آسیب نبیند و انتقاد جای خود را داشته باشد. سعه صدر برای همه مخصوصاً برای مسئولین لازم است که به حرف‌ها گوش بدهند. اگر انتقادی وارد است، بپذیرند و خود را اصلاح کنند و اگر نیست، منتقدین را با شیوه‌های درست قانع کنند.»



دولت؛ موفق یا «دور از شأن ملت ایران»؟



آیت‌الله خامنه‌ای عملکرد دولت را موفق ارزیابی کرده و صدا و سیما را مسئول انتقال این موفقیت‌ها به مردم می‌داند. او تأکید کرده است که «رسانه‌ها و صدا و سیما مردم را در خصوص موضوعات و اطلاعات اقتصادی آگاه کنند، ضمن آنکه دولت هم باید برخورد فعالتری داشته باشد.»



اما هاشمی رفسنجانی با انتقاد صریح از "اتلاف مال و وعده‌های غیرممکن"، وضعیت کنونی را دور از شأن مردم ایران می‌داند و می‌گوید: «شیوه‌های مذموم مانند دروغ، تهمت، ادعاهای بیخود، وعده‌های غیرممکن، اتلاف مال، رفتار و گفتار برخلاف عقل و مسائل خاص اخلاقی در خانواده‌ها و فضای جامعه صفا و صمیمیت فردی و اعتماد عمومی را مخدوش می‌کند.»



پس از جنبش اعتراضی مردم ایران که بیست و دو ماه پیش آغاز شد و ناآرامی های ناشی از آن همچنان ادامه دارد، هاشمی رفسنجانی با کناره‌گیری از امامت جمعه تهران و نامزدی برای ریاست مجلس خبرگان، رفتار اعتراضی خود را ادامه داده است. تحلیلگران سیاسی در ایران وی را مخاطب انتقادهای آیت‌الله خامنه‌ای از "خواص بی‌بصیرت" می‌دانند.



انتقادهای میلیاردی



رهبر جمهوری اسلامی در سخنان اخیر خود به انتقادهای باراک اوباما نیز پاسخ داده و رییس جمهور آمریکا را متهم کرده که «در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی این کشور، هزارها میلیارد دلار از پول مردم آمریکا را به کیسه کمپانی‌های اسلحه‌سازی و نفتی می‌ریزد».



آیت الله خامنه‌ای در حالی شرایط اقتصادی آمریکا را بحرانی توصیف می‌کند که کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس ایران نیز همین دیدگاه را درباره ایران دارند. در سال گذشته، دیوان محاسبات خبر داد که دولت محمود احمدی‌نژاد میلیاردها دلار را به خزانه واریز نکرده است. در بهار ۸۹ سومین گزارش دیوان محاسبات از عملکرد بودجه‌ای دولت احمدی نژاد منتشر شد که طبق آن دولت وی، بیشترین میزان تخلف و انحراف از بودجه را داشته و ۷۶۰ میلیارد تومان را به خزانه کشور واریز نکرده است.



بنابر این گزارش، دولت مانند هر سال در بخش نفت و بنزین عملکرد غیر قانونی داشته و نه بدهی پیشین ۲ هزار میلیاردی شرکت نفت به خزانه پرداخت شده و نه واردات بنزین، طبق قانون و تا سقف ۳ میلیارد دلار صورت گرفته است.



به گزارش دیوان محاسبات، مهم‌ترین تخلف، ۵۵۶ میلیارد تومان تفاوت قیمت گاز است که سال گذشته به خزانه واریز نشده است. رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به تحریم اقتصادی و پیامدهای آن، امسال را در ایران سال "جهاد اقتصادی" نامگذاری کرده است. کارشناسان سال دشواری را برای اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌کنند

com

العالم به نقل از یک منبع لیبیایی: قذافی به جنوب کشور فرار کرده است

العالم به نقل از یک منبع لیبیایی: قذافی به جنوب کشور فرار کرده است


العالم (تلویزیون عربی صدا و سیما) : استاد لیبیایی حقوق در دانشگاه قاهره تاکید کرد، بمباران منطقه باب العزیزیه که مقر دیکتاتور لیبی است، موجب جراحت فرزندان قذافی و فرار او به جنوب کشور شده است.



عبدالمنعم الحر شامگاه دوشنبه در گفت و گو با شبکه العالم اظهار داشت: درنتیجه بمباران مقر قذافی در منطقه باب العزیزیه، دو فرزندش خمیس و الساعدی مجروح شده و قذافی نیز به جنوب لیبی فرار کرده است.



وی افزود: کمیته هایی که خود را انقلابیون وابسته به قذافی می نامند، همان کسانی هستند که هم اکنون در حال حمله به مردم و انقلابیون لیبی هستند.



عبدالمنعم خاطرنشان کرد: انقلابیون لیبی و گروه های مخالف تلاش می کنند اعتماد جامعه جهانی را کسب کرده تا شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت بشناسد برای این که پس از رفتن قذافی خلا سیاسی در کشور ایجاد نشود.



استاد لیبیایی حقوق در دانشگاه قاهره تاکید کرد: برای سرنگونی رژیم قذافی، باید این رژیم را از نظر سیاسی و اقتصادی در تنگنا قرار داد.



وی با تاکید بر استقبال انقلابیون از اعلام منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی کشور، تاکید کرد که انقلابیون با هرگونه حمله زمینی، اشغال و ورود نظامیان خارجی به خاک لیبی مخالفند.