Thursday, February 10, 2011

باراک اوباما روند انتقال قدرت در مصر را ناکافی دانست

ساعاتی پس از آن که حسنی مبارک گفت همچنان رييس جمهور مصر باقی خواهد ماند، ولی اختياراتش را به عمر سليمان، معاون رييس جمهوری، تفويض خواهد کرد، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در بيانيه ای تصريح کرد: چنين اقدامی برای پاسخ به مطالبات مردم و حرکت در راستای تغييرات دمکراتيک کافی نيست.




به گزارش رويترز، خودداری حسنی مبارک از کناره گيری، خشم معترضان حاضر در ميدان تحرير قاهره را در پی داشت.



در همين حال، باراک اوباما در بيانيه خود گفت مردم مصر «هنوز قانع نشده اند که حکومت اين کشور برای گذار واقعی به دمکراسی جدی است.»



آقای اوباما همچنین گفت: به مردم مصر گفته شده است که انتقال قدرت صورت خواهد گرفت اما هنوز مشخص نيست آيا اين انتقال فوری، معنادار يا کافی باشد.



حسنی مبارک در سخنرانی تلويزيونی شامگاه روز پنجشنبه تصريح کرد که اختيارت رييس جمهوری را به معاونش عمر سليمان تفويض می‌کند اما خود همچنان رييس جمهور باقی خواهد ماند تا دوران انتقالی را به نتيجه برساند.



باراک اوباما در بيانيه خود گفته است: «حکومت مصر می بايست مسيری قابل اعتماد، جدی و روشن در جهت يک دمکراسی واقعی در پيش بگيرد و آنها (دولتمردان مصری) تاکنون از چنين فرصتی استفاده نکرده اند.»



رييس جمهوری آمريکا با روز پنجشنبه همچنين گفته است: «باور داريم چنين گذاری می بايست فورا تغييرات سياسی غيرقابل بازگشت را نشان دهد .»



باراک اوباما همچنين خواهان مذاکره حکومت مصر با مخالفان و همچنين لغو قانون حالت فوق العاده، که اختيارات ويژه ای به رييس جمهوری مصر می دهد، شده است.



در حالی که روز پنجشنبه گمانی زنی هايی در خصوص کناره گيری حسنی مبارک از قدرت مطرح شده بود، اما وی تصريح کرد تا انتخابات آتی رياست جمهوری، در سمت خود باقی خواهد ماند تا گفت‌وگو با گروه‌های مخالف که از پيش آغاز شده به حل بحران مصر بینجامد.



حسنی مبارک همچنين تصريح کرد که به «ديکته‌»های قدرت‌های خارجی در مورد مسائل جاری مصر گوش فرا نخواهد داد.



حسنی مبارک گفت: «من به ديکته‌های خارجی از هرکجا که باشد، گوش نخواهم داد و نمی‌توانم به آنها گوش دهم.»



حسنی مبارک گفت خون کسانی که در روزهای اخير کشته شده‌اند به هدر نخواهد رفت و قول داد با خاطيان برخورد قانونی خواهد شد؛ بنا بر آمار سازمان ملل نزديک به ۳۰۰ نفر در ناآرامی‌های اخير مصر جان خود را از دست داده‌اند.



حسنی مبارک در اين پيام گفت که هياتی را مامور کرده که برای شش اصل قانون اساسی اصلاحيه تنظيم کند.



رئيس جمهوری مصر همچنين وعده داد حالت فوق‌العاده را که برای ۳۰ در اين کشور برقرار است، ملغی کند؛ وی با اين حال زمانی برای آن تعيين نکرد.



حسنی مبارک در بخشی ديگری از پيامش بر عزم خود برای باقی ماندن در قدرت تاکيد کرد و گفت: «من برای به دوش کشيدن وظايفم، پاسداری از قانون اساسی و دفاع از منافع مصری‌ها استوار باقی خواهم ماند.»

مبارک کناره‌گیری نکرد؛ واگذاری اختیارات به عمر سلیمان

با وجود گمانه‌زنی‌های گسترده در مورد کناره‌گیری قریب‌الوقوع حسنی مبارک، وی شامگاه پنجشنبه بار دیگر در تلویزیون ظاهر شد و اعلام کرد تا شهریور ماه سال آینده رییس جمهور مصر باقی خواهد ماند تا انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را هدایت کند. این اظهارات به واکنش خشمگینانه معترضان در میدان‌التحریر منجر شد.




حسنی مبارک در این پیام تلویزیونی گفت که اختیارت رییس جمهوری را به معاونش عمر سلیمان تفویض می‌کند اما خود همچنان رییس جمهور باقی خواهد ماند تا دوران انتقالی را به نتیجه برساند.



حسنی مبارک ۸۲ ساله بار دیگر تاکید کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد و اظهار داشت گفت‌وگو با گروه‌های مخالف که از پیش آغاز شده به حل بحران مصر خواهد انجامید.



حسنی مبارک همچنین تصریح کرد که به «دیکته‌»های قدرت‌های خارجی در مورد مسائل جاری مصر گوش فرا نخواهد داد.



حسنی مبارک گفت: «من به دیکته‌های خارجی از هرکجا که باشد، گوش نخواهم داد و نمی‌توانم به آنها گوش دهم.»



حسنی مبارک گفت خون کسانی که در روزهای اخیر کشته شده‌اند به هدر نخواهد رفت و قول داد با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد؛ بنا بر آمار سازمان ملل نزدیک به ۳۰۰ نفر در ناآرامی‌های اخیر مصر جان خود را از دست داده‌اند.



حسنی مبارک در این پیام گفت که هیاتی را مامور کرده که برای شش اصل قانون اساسی اصلاحیه تنظیم کند.



رئیس جمهوری مصر همچنین وعده داد حالت فوق‌العاده را که برای ۳۰ در این کشور برقرار است، ملغی کند؛ وی با این حال زمانی برای آن تعیین نکرد.



حسنی مبارک در بخشی دیگری از پیامش بر عزم خود برای باقی ماندن در قدرت تاکید کرد و گفت: «من برای به دوش کشیدن وظایفم، پاسداری از قانون اساسی و دفاع از منافع مصری‌ها استوار باقی خواهم ماند.»



وی افزود: «این سوگندی است که من در برابر خدا و ملت خورده‌ام و من به این سوگند پایبند خواهم ماند.»



از سوی دیگر،‌ دقایقی پس از پیام حسنی مبارک، معاونش عمر سلیمان نیز در تلویزیون ظاهر شد و تضمین داد که اصلاحات در مصر به اجرا درآید؛ عمر سلیمان همچنین از مردم و جوانان مصر خواست به خانه‌های خود بازگردند و به تلویزیون‌های ماهواره‌ای گوش ندهند که به گفته او هدفشان لطمه به کشور است.



«اطلاعیه شماره یک ارتش»



روز پنجشنبه و پیش از نطق تلویزیونی حسنی مبارک، ارتش مصر اعلام کرد که به مطالبات «مشروع» مردم پاسخ خواهد گفت؛ تلویزیون مصر با قطع برنامه‌های خود، تصاویری از نشست ژنرال‌های بلندپایه ارتش پخش کرده و یکی از این ژنرال‌ها «اطلاعیه شماره یک» شورای عالی نیروهای مسلح را قرائت کرد.



خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است که در این نشست عمر سلیمان، معاون مبارک حضور نداشته است.



در بیانیه شورای عالی نیروهای مسلح مصر آمده است «در حمایت از مطالبات مشروع مردم» ارتش «به نشست‌ خود ادامه خواهد داد ... تا اقداماتی را که باید برای حمایت از ملت و پاسداری از دستاوردها و آمال مردم بزرگ مصر انجام دهد، مورد بررسی قرار دهد.»



پیش از پیام تلویزیونی حسنی مبارک، لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، تصریح کرده بود که به «احتمال قوی» مبارک شامگاه پنجشنبه از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد.

«اتحاديه اروپا در مراسم سالگرد انقلاب در ایران شرکت نمی کند»

گزارش ها حاکی است سفيران کشورهای عضو اتحاديه اروپا در اعتراض به اعدام شهروند ايرانی – هلندی در ايران، تمامی مراسم و جشن های مربوط به سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی در تهران، بروکسل و ژنو را تحريم می کنند.




به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين تحريم و حضور نيافتن در مراسم، روز چهارم فوريه (شش روز پيش) در کميته سياسی و امنيتی اتحاديه اروپا و در اعتراض به اعدام زهرا بهرامی در ايران، مطرح و تصويب شده است.



زهرا بهرامی، زن ۴۵ ساله‌ای که به دنبال اعتراض‌های روز عاشورای سال ۱۳۸۸ در ايران بازداشت و نخست به «جرايم امنيتی» متهم شده بود، نهم بهمن ماه امسال به اتهام «نگهداری و فروش مواد مخدر» اعدام شد.



به دنبال اعدام خانم بهرامی که شهروند هلندی – ايرانی بود، کشور هلند و در اعتراض به اين اقدام، تمامی تماس‌های رسمی با جمهوری اسلامی ايران را به حال تعليق درآورد.



خانم بهرامی بر اساس گزارش که به تازگی از تلويزيون هلند پخش شد، در سال ۲۰۰۳ در اين کشور پرونده‌ای در زمينه قاچاق مواد مخدر داشته است. با اين حال به گفته دخترش وی در جلسه رسيدگی به اتهاماتش در تهران موضوع نگهداری و فروش مواد مخدر را رد کرده است.



موضوع اعدام خانم بهرامی با واکنش شديد دولت هلند روبه‌رو شد، گرچه وزير خارجه هلند صريحاً اعلام کرد که «اعتراض دولت هلند به شکل دادرسی و رسيدگی به پرونده خانم بهرامی در ايران است.»



همچنين پس از آنکه برخی از گزارش‌ها حاکی از شکنجه خانم بهرامی در طول بازجويی‌ها بود، هلند اعلام کرد که برای بازگرداندن جسد زهرا بهرامی به خانواده‌اش در هلند کوشش خواهد کرد و قصد دارد با بررسی جنازه خانم بهرامی مسئله «شکنجه» را نيز بررسی کند.



گزارش راديو هلند به نقل از برخی منابع حاکی است که جسد خانم بهرامی مخفيانه به خارج از تهران برده شده و به خاک سپرده شده است.



جلوگيری از حضور سفيران اتحاديه اروپا به اين معناست که در روز ۲۲ بهمن و مراسم پيش از آن که از سفرای خارجی دعوت می شود، هيچ يک از آن ها حضور نخواهند داشت.

صدور گواهی فوت قبل از اعدام

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ـ تنها چند روز پس از آنکه گزارشگر ویژه سازمان ملل نسبت به اعدام های پنهانی در "زندان وکیل آباد" ابراز نگرانی کرده بود ـ ۱۰ تن دیگر به اتهاماتی نظیر "حمل"، "نگهداری" و "خرید و فروش" مواد مخدر، به صورت پنهانی و دسته جمعی در زندان وکیل آباد اعدام شده اند.




بنا به این گزارش 5 تن از اعدام شدگان روز هجده بهمن ۱۳۸۹ دارای ملیت افغانی بوده اند.



یک فعال حقوق بشر در مشهد، با تائید این خبر در مصاحبه با روز جزئیات بیشتری از این اعدام ها را فاش کرده است. او با بیان اینکه "بیش از 1000 زندانی در زندان وكیل آباد مشهد هم اكنون به اتهامات مرتبط با مواد مخدر به مجازات اعدام محكوم شده اند" می گوید: "اعدام ها بدون اطلاع خانواده و متهم و بدون ابلاغ تاییدیه دیوان عالی انجام شده است".



این فعال حقوق بشر تلاش های بین المللی در راستای جلوگیری از این اعدام ها را "ناکافی" می داند و از گزارشگران سازمان ملل متحد می خواهد جهت بررسی وضعیت این زندانها به ایران سفر کنند.



این مصاحبه در پی می آید.







منابع حقوق بشری از اعدام 10 نفر به صورت مخفیانه در روزهای گذشته گزارش داده اند. شما چه اطلاعی از این اعدام ها دارید؟



دیوان عالی كشور دستور اجرای حكم را به دادستانی مشهد فرستاده و دادستانی مشهد هم بدون اطلاع به خانواده و یامتهم و بدون ابلاغ تاییدیه دیوان عالی، دستور اجرای اعدام ها را به مسئولان زندان وكیل آباد اعلام و مقدمات اجرای حکم را آماده کرده است. حتی قبل از اجرای حكم، گواهی فوت نیز برای زندانی ها صادر شده است. یعنی برای آدم زنده گواهی فوت صادر شده. بنا به اطلاع ما تنها چند ساعت قبل از اجرای حكم زندانی ها رااز بند های مختلف جمع کرده و برای غسل قبل از اعدام و نوشتن وصیت نامه به بند 6.1 برده و سپس هم اعدام ها را به صورت دسته جمعی و در یك ردیف اجرا کرده اند.







به نظر شما مقامات قضایی به چه علتی از اعلام اعدامهای زندان وکیل آباد خودداری می کنند؟



اول آنكه گزارش هایی منتشر شده كه نشان میدهد در زندان های دیگری به جز زندان وكیل آباد نیز اعدام های پنهانی و گسترده اجرا میشود؛ مانند زندان بیرجند كه هفته گذشته محسنی اژه ای، دادستان کل کشور آن را تایید كرد. زندان تایباد نیز نمونه ی دیگر از زندانهایی است که احکام اعدام در آن به صورت مخفیانه به اجرا در می آید. اما علت اصلی اینكه این اعدام ها اعلام نمی شود، تعداد بسیار زیاد اعدام ها، خصوصا در زندان وكیل آباد مشهد و زندان بیرجند است. به علت همجواری با افغانستان تعداد بسیار زیادی محكوم به اعدام در این زندان ها نگهداری میشوند. بدون شك اعلام رسمی اعدام های صورت گرفته در مشهد، بیرجند و تایباد، آمار اعدام های ایران را بسیار زیاد و حتی چهار رقمی خواهد كرد. به همین خاطر است كه از اعلام این اعدامها خودداری می شود. از طرفی تا كنون هیچ یك از اخبار این اعدام ها كه توسط رسانه های غیردولتی منتشر شده، توسط مقام های دولتی و قضایی جمهوری اسلامی تكذیب نشده و در چندین مورد تلویحا تایید هم شده است. علت دیگر هم به نظر می رسد ناشی از وجود شهروندان افغانی در بین اعدام شدگان باشد كه در صورت اعلام عمومی، برای جمهوری اسلامی مشكلات دیپلماتیكی به همراه دارد. هرچند كه اعدام های پنهانی دولت نیز در بسیاری موارد افشا شده و باعث بروز اعتراضاتی از سوی شهروندان افغان و دولت این كشور شده است.







بر اساس اخبار این افراد در ارتباط با اتهامات مرتبط با مواد مخدر اعدام شده اند. در طول ماه گذشته و همزمان با آغاز موج جدید اعدام ها، بسیاری از فعالان حقوق بشری در ایران از اینکه افرادی هم با جرایم سیاسی در بین اعدام شدگان باشند ابراز نگرانی کرده اند. آیا این احتمال وجود دارد که افراد سیاسی هم در میان اعدام شدگان زندان وکیل آباد وجود داشته باشد؟



تا حالا گزارشی در مورد اینكه اتهام افراد اعدام شده سیاسی باشد، به بیرون از زندان درز نکرده است. تا جایی كه ما اطلاع داریم، این موضوع دست كم در مورد زندان وكیل آباد صحیح نیست.







فعالان حقوق بشر در داخل و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر در این راستا چه تلاشهایی کرده اند؟ به ویژه اینکه در میان اعدام شدگان تعدادی از اتباع کشورهای همسایه نیز وجود دارد؟



تا كنون تلاشهای خوبی انجام گرفته است. تا آنجا كه در یك گزارش، گزارشگر ویژه اعدام های خودسرانه، شتابزده و فراقانونی سازمان ملل به موضوع اعدام های پنهانی در زندان وكیل آباد اشاره شد. اما این موضوع كافی نیست و باید تلاش ها تا جایی ادامه داشته باشد كه گزارشگران سازمان ملل از زندان وكیل آباد مشهد و خصوصا بند چهار و پنج این زندان، زندان بیرجند و زندان تایباد دیدن كنند. یا اینكه جمهوری اسلامی را ملزم به پاسخگویی و توقف این اعدام های مخفیانه و دسته جمعی كنند.







بازتاب این اعدام ها در میان مردم مشهد چگونه است؟



با اجرای هر نوبت از این اعدام ها، همه چهارده هزار زندانی مشهد متوجه می شوند و بدین ترتیب این موضوع به خارج از زندان نیز منتقل می شود. این اخبار خصوصا در طبقات محروم جامعه به سرعت پخش میگردد و حتی در طبقات كم سواد مشهد هم بازتاب های بسیار منفی ایجاد كرده است. حتی آنهایی هم كه اتفاقا با مجازات اعدام هم موافق هستند، این اعدام ها را محكوم و آن را عاملی برای ایجاد ارعاب در میان افکار عمومی ارزیابی می کنند. در حقیقت حکومت از اجرای اعدام های غیر سیاسی، اهداف سیاسی را دنبال می كند. هر چند در بسیاری از موارد خبر اعدام ها را اعلام هم میكند، اما در مواردی برای جلوگیری از افزایش آمارهای رسمی اعدام ها، خبر اجرای این اعدام ها را رسما تایید و یا تكذیب نمی كند. با این حال همچنان به روند اعدام های غیرقانونی و مخفیانه در زندان مشهد و زندان بیرجند ادامه می دهد.







آیا آماری هم از اعدام های مخفیانه در اختیار دارید؟



طبق برآورد ها و اطلاعاتی كه توسط نهاد های حقوق بشری مختلف در دو سال اخیر جمع آوری شده، از زمان حضور آقای محسنی اژه ای و دستور وی برای اعدام های گسترده، دست كم و در مدت یك سال و نیم اخیر پانصد زندانی در مشهد به صورت مخفیانه و دسته جمعی اعدام شده اند. بیشترین آمار اعدام ها هم به تابستان امسال و خصوصا مرداد و شهریور باز میگردد. به عنوان مثال تنها در یك روز در تاریخ 27 مرداد، 67 زندانی به صورت گروهی و مخفاینه اعدام شده اند.







گفته می شود تعداد بیشتری از محکوم شدگان به اعدام در زندان وکیل آباد منتظر اجرای حکم هستند. شما به آمار چهارده هزار زندانی در این زندان اشاره کردید. چه تعداد در این میان محکوم به اعدام هستند؟



بیشترین تعداد محکوم شدگان به اعدام در بند 5 زندان مشهد نگهداری می شوند. در بند های دیگر هم بعضا زندانیان محكوم به اعدام وجود دارند. اما در مورد آمار تقریبی، می شود گفت دست كم هزار و طبق گفته خیلی از زندانی ها تا دو هزار زندانی محكوم به اعدام در این زندان وجود دارند. احکام بسیاری از اینها هم در طول سالهای گذشته صادر شده است و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد. البته در دو سال اخیر به علت افزایش اعدام ها، از آمار زندانی های محكوم به اعدام در این زندان كم و به آمار اعدام شده ها افزوده شده، ولی همچنان احكام اعدام در دادگاه های شتابزده و كوتاه مدت با روند بسیار نگران كننده ای در حال صدور هستند.

فعالیت اعضا، هواداران و رهبران جنبش سبز برای سازماندهی تظاهرات اعتراضی 25 بهمن افزایش یافته است. براساس گزارش ها و تصاویر منتشر شده، در روزهای گذشته مردم تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران شاهد افزایش شعارنویسی بر روی دیوارها، اسکناس ها و پخش اعلامیه هایی بودند که از آنها برای شرکت در تظاهرات اعتراضی 25 بهمن دعوت می کنند.

فعالیت اعضا، هواداران و رهبران جنبش سبز برای سازماندهی تظاهرات اعتراضی 25 بهمن افزایش یافته است. براساس گزارش ها و تصاویر منتشر شده، در روزهای گذشته مردم تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران شاهد افزایش شعارنویسی بر روی دیوارها، اسکناس ها و پخش اعلامیه هایی بودند که از آنها برای شرکت در تظاهرات اعتراضی 25 بهمن دعوت می کنند.




میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز، چند روز پیش با ارسال نامه ای به وزارت کشور خواستار صدور مجوز برای برگزاری راهپیمایی حمایت از "مبارزات ضداستبدادی" مردم مصر و تونس در 25 بهمن شدند.



اردشیر امیر ارجمند، مشاور حقوقی میرحسین موسوی اعلام کرده حکومت ایران باید مجوز برگزاری این تظاهرات را صادر کند اما حتی در غیر این صورت نیز برگزاری آن لغو نمی شود.



مهدی کروبی، از دیگر رهبران جنبش سبز که شب گذشته عکس هایی از کبودی های بدن او بر اثر ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی وابسته به حکومت در 22 بهمن 1388، به طور گسترده ای در شبکه های اجتماعی منتشر شد، در مصاحبه با روزنامه "نیویورک تایمز"، روز 25 بهمن را "روز قدرت مایی سبزها" عنوان کرد.



به گفته او، راهپیمایی دوشنبه هفته آینده "میزان واقعی حمایت مردم ایران از قیام مردم مصر و تونس" را نشان خواهد داد.



کروبی همچنین با به چالش کشیدن ادعاهای جمهوری اسلامی درباره حمایت از قیام مردم مصر و تونس گفت که "نحوه رفتار" حکومت با برپا کنندگان تظاهرات روز 25 بهمن، "راستی آزمایی" این ادعاها خواهد بود.



این رهبر معترضان، با استقبال از پیروزی قیام مردم خاورمیانه علیه حکومت های خودکامه، این مسئله را "به نفع جنبش سبز ایران" دانست.



کروبی گفت: "چنانچه دولت با برگزاری راهپیمایی هواداران جنبش سبز برای حمایت از مردم مصر و تونس موافقت کند، مردم ایران در روز دوشنبه به جهانیان نشان خواهند داد که جنبش سبز نه تنها زنده است بلکه همچنان پویا و استوار به سوی آرمانهای رهایی بخش خود گام بر می دارد."



او افزود: "در صورت همراهی حکومت ما شاهد قدرت واقعی جنبش سبز در روز دوشنبه 25 بهمن خواهیم بود."



به گفته این رهبر جنبش سبز، رسانه های حکومتی در ایران سعی دارند تا ریشه های این اعتراضات را در مقابله دولتهای غربی با گروههای اسلامی جستجو کنند و مشخصا به تقابل دولتهای غربی با گروه سیاسی اخوان المسلمین اشاره می کنند و همین رویکرد آنها باعث می شود تا حکومت بهانه ای برای مخالفت با این راهپیمایی نداشته باشد.



امری که به گفته مهدی کروبی موجب تامین امنیت کسانی که قصد دارند در روز دوشنبه 25 بهمن در میدان آزادی تجمع مسالمت آمیزی داشته باشند، توسط نیروهای نظامی و امنیتی، خواهد شد.



او همچنین با رد "سرخوردگی" معترضان گفت: "هواداران جنبش سبز در ایران مطالبات اصلی خود که شامل آزادی بیان، آزادی اجتماعات و برگزاری یک انتخابات آزاد می شود را همچنان از طرق مختلف دنبال می کنند و به این ترتیب اطلاق سرخوردگی به این جنبش بی معناست."



کروبی گفت که او همراه با میرحسین موسوی خواستار برپایی یک راهپیمایی "آرام و مسالمت آمیز" در روز دوشنبه 25 بهمن در میدان آزادی است.



هواداران جنبش سبز با خوشبینی به فراخوان رهبران این جنبش برای شرکت در راهپیمایی می نگرند و با توجه به مشاهدات خود از سطح شهرها و اجتماعات مردمی، ابراز امیدواری می کنند که این فراخوان با استقبال عمومی روبرو شود.



تا لحظه تنظیم این گزارش، صفحه ای که با عنوان "25 بهمن" در چند روز گذشته فعالیت خود را در شبکه اجتماعی فیسبوک آغاز کرده، بیش از 25 هزار نفر را به فهرست هواداران خود اضافه کرده است.



هواداران جنبش سبز در شبکه های اجتماعی دیگر مانند توییتر، فرندفید، وبلاگ ها و... نیز بر حجم فعالیت خود اضافه کرده اند و دیگران را به شرکت در این تظاهرات تشویق می کنند.



علاوه بر این بسیاری از ایرانیان در شهرهای مختلف جهان اعلام کرده اند برای نشان دادن اتحاد و همبستگی خود با هموطنان داخل کشور، در روز 25 بهمن، تظاهرات متعددی را در مقابل سفارتخانه های جمهوری اسلامی یا محل های دیگری برگزار خواهند کرد.



فرانسه، آلمان، انگلستان، مالزی، استرالیا، هندوستان، کانادا، هلند، ایتالیا و مجارستان از جمله کشورهایی هستند که هواداران جنبش سبز اعلام کرده اند روز دوشنبه 25 بهمن در آنها تظاهرات اعتراضی برگزار خواهند کرد.







نخستین واکنش‌های رسمی



در همین حال و با افزایش فعالیت هواداران جنبش سبز برای ترتیب دادن راهپیمایی 25 بهمن، واکنش مقامات رسمی جمهوری اسلامی به این مسئله نیز اندک اندک علنی تر می شود.



پیش از این روزنامه کیهان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را "دست‌اندرکاران فتنه، سرمایه اسرائیل و مزدور" نامیده و نوشته بود: "آنها می‌دانند امکان احیای فتنه و آشوب را ندارند و صرفاً با صدور نامه و بیانیه می‌خواهند به جریان فشار پیام دهند که تحرک مورد نظر آنها را به اجرا گذاشته‌اند تا اندکی از بار تحقیرها مبنی بر این که موسوی و کروبی بی‌عرضه و بی‌خاصیت هستند کاسته شود."



دیروز هم حسین همدانی، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران، هشدار داد که "با هرگونه تحرک مخالفان، به شدت برخورد خواهد شد."



او "فتنه گران" را "جنازه" توصیف کرد و گفت: "آنها بايد بدانند ديگر آن ها را فريب خوردگانی نمی دانيم که به نتيجه انتخابات معترض باشند، قطعاآن ها را ضد انقلاب و جاسوس می دانيم."



دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه نیز دیگر مقام بلندپایه نظام حاکم بر ایران بود که به این مسئله واکنش نشان داد.



غلامحسین محسنی اژه ای در حاشیه سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان گفت که "این اقدام صرفایک اقدام سیاسی است و مردم ما هشیار هستند و هرجا که ضرورت داشته باشد با اقداماتی که از مراجع قانونی انجام می‌شود به دشمنان پاسخ می‌گویند."



او درخواست رهبران مخالفان برای تظاهرات در روز 25 بهمن را "ایجاد تفرقه" عنوان کرد و افزود: "اگر فردی واقعا انگیزه حمایت از مردم غیور مصر را داشته باشد، همراه با همه افراد جامعه در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور خواهد یافت."



دادستان کل کشور گفت: "درخواست این مجوز برای راهپیمایی جداگانه، جداکردن راه این افراد از مردم است."







کلمه: مردودهای آزمون حاکمیت



این سخنان محسنی اژه ای با واکنش سایت "کلمه"، سایت رسمی میرحسین موسوی مواجه شد که دادستان کل کشور را "دومین مردود آزمون حاکمیت" نامید.



این سایت با اشاره به موضعگیری منفی حسین شریعتمداری درباره درخواست راهپیمایی رهبران جنبش سبز، نوشت: "اگرچه معلوم نیست دادستان کل کشور که از قضا سخنگوی «دستگاه قضا» نیز هست، در چه مقامی به این موضع وارده شده و آن را «سیاسی» خوانده، اما دست کم بر همه معلوم است که تهدید آقای دادستان از «چه نوعی» است و موتور مردمی که آقای دادستان از واکنش آن‌ها می‌گوید از کجا «استارت» می‌خورد."



این سایت نوشت که "ظاهرا محسنی اژه‌ای آخرین نفر هم نخواهد بود و علی القاعده «صف مردودی‌ها در راه است" و اضافه کرد که: "انکار نمی‌توان کرد که درخواست میرحسن موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری تجمع در حمایت از جنبش تونس و مصر، در یک «وضعیت طبیعی» به «آزمونی فراروی حاکمیت» تبدیل شده است."



به نوشته کلمه، حاکمیت در برابر این آزمون، چند انتخاب بیشتر نخواهد داشت.



این سایت در تشریح این "انتخاب" ها آورده است: "حاکمیت اگر به این درخواست مجوز پاسخ مثبت بدهد، باید آن را به فال نیک گرفت و در یک حرکت مدنی از جنس راهپیمایی ۲۵ خرداد، تجمعی کم نظیر را با آرامش توسط مردم برگزار کرد و در همراهی با جنبش‌های دیکتاتور ستیز سنگ تمام گذاشت و با همه آن‌ها اعلام همبستگی کرد. از طرفی دیگر، حاکمیت می‌تواند این درخواست را نادیده بگیرد و یا اصل درخواست مجوز را به تمسخر برگزار کند که در این صورت «رسما» مردودی خود را در همراهی با جنبش‌های آزادیخواه «امضاء» کرده و «تناقض رفتار و گفتار» خود را به «مجامع رسمی و رسانه‌ای» ابلاغ کرده است و «بی‌اعتمادی» خود را نزد افکار عمومی «جـار» زده است. و حاکمیت می‌تواند – و ظاهرا می‌خواهد – فرار به جلو را هم انتخاب کند و این درخواست را به گفتمان توطئه پرور و وهم‌های دشمن افزای خود پیوند دهد که در این صورت نیز «نمره دیگری» بر کارنامه گفتمان تمامیت خواه خود خواهد افزود و «سیمای شبه دموکراتیک» خود را بر مردم و جهانیان آشکار‌تر خواهد کرد و صد البته «برگی دیگر» برقاموس خشونت طلبی اش خواهد افزود و «تبری دیگر» بر ریشه جمهوریت نظام خواهد زد و «گامی دیگر» به سوی ساختارشکنی برخواهد داشت."



با وجود این، سایت رسمی میرحسین موسوی مهمترین آزمون حاکمیت را "آزمون قانون اساسی" دانسته و نوشته است: "مردود شدن حاکمیت در اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی، نمی‌تواند دستاویزی قانونی داشته باشد. هیچ وجدان بیداری، از حاکمیت نخواهد پذیرفت که از یک طرف اجرای قانون اساسی را حاشا کند و از طرفی دیگر تفسیری «خدای گونه و مطلقیه» از مواد دیگری از قانون ارائه دهد. موج بیداری افکار عمومی و خیزش جنبش‌های اجتماعی شهادت می‌دهد که «پرده‌های عوام فریبی» برافتاده است و افکار عمومی «دیکتاتوری برخاسته از کاریکاتور قانون» را به خوبی می‌شناسد."

خبرهای کوتاه از آخرین تحولات مصر

خبرهای کوتاه از آخرین تحولات مصر




بی بی سی : خبرنگار بی بی سی در بیت المقدس می گوید: بدترین حالت ممکن برای اسرائیل این است که حسنی مبارک استعفا دهد، انتخابات برگزار شود و دولتی متخاصم بر مصر حاکم شود.



دالیا زیاده در تویتر از پیوستن افسران ارتش به تظاهرکنندگان خبر داد.



شبکه العربیه: حسنی مبارک پیش از کناره گیری از قدرت، از آغاز روند تغییر قانون اساسی خبر خواهد داد.



ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا می گوید حکومت مصر در پاسخگویی به خواسته های مردم کند عمل کرده است.



شهیره امین، گوینده خبر مستعفی تلویزیون مصر می گوید اصلاحات سیاسی در مصر ایجاد انجام خواهد شد و امکان بازگشت اوضاع به شرایط گذشته وجود ندارد.



ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، خواستار انتقال منظم حکومت در مصر و ایجاد دولتی با حضور همه طیف های سیاسی برای کمک به حل مسالمت آمیز اختلاف ها در این کشور شده است.



کیم غطاس، خبرنگار بی بی سی در وزارت خارجه آمریکا: شبکه تلویزیونی نیل مصر سخنان باراک اوباما درباره اوضاع این کشور را به طور مستقیم پخش کرد.



باراک اوباما در میشیگان: "ما می خواهیم همه مصری ها بدانند که آمریکا آن چه را که در توان دارد، انجام خواهد داد تا از گذار منظم و حقیقی مصر به سوی دموکراسی حمایت کند."



مونا، یکی از فعالان مصری حاضر در میدان تحریر به بی بی سی گفت گزارش های متناقض و نامشخص بودن اوضاع او را نگران کرده است.



شریف عباس در تویتر نوشت: همین الان از میدان تحریر برگشتم تا کمی استراحت کنم. شور و شعف مردم را فرا گرفته است.



باراک اوباما: آمریکا به حمایت خود از گذار مصر به دموکراسی حمایت خواهد کرد.



حسنی مبارک با معاون رئیس جمهوری و نخست وزیر این کشور دیدار کرد.



اوباما: به دقت اوضاع مصر را زیر نظر داریم.



باراک اوباما: این جوانان مصر هستند که در خط مقدم اعتراض ها هستند زیرا می خواهند صدایشان شنیده شود.



وبلاگ نویس مصری در تویتر به نقل از روزنامه الیوم السابع از برداشتن تصاویر حسنی مبارک از دیوارهای بعضی از اداره های دولتی خبر داد.



باراک اوباما تا لحظاتی دیگر درباره اوضاع مصر صحبت خواهد کرد.

اعتراضات کارگری فراگیرتر می‏شود

مسوولان دولتی می‏گویند در سال آینده "یک و نیم میلیون فرصت شغلی جدید می‌سازیم." وزارت صنایع و معادن هم دیروز اعلام کرد: "94 درصد از اهداف برنامه چهارم توسعه در زمينه ايجاد اشتغال صنعتي محقق شده است." یعنی ایجاد 998 هزار شغل؛ و یا اینکه در بخش صنعت به ازاي ايجاد هر يك شغل به طور مستقيم، 3 تا 5 شغل غير مستقيم ايجاد می‏شود.از این دست آمارها و اظهار نظرها در رسانه‏های دولتی زیاد به چشم می‏خورد؛ اما این ماجرا طرف دیگری هم دارد. طرفی که در داخل ایران انعکاس خبری نمی یابد.




بر اساس آخرین خبرهای رسمی نزديک به 100نفر ازکارگران کارخانه توليدي وصنعتي سينجرگاز از کار اخراج شده ا ند. كارگران معترض پارس متال باز هم در مسجد اين كارخانه تجمع كرده اند. كارگران كارخانه نئوپان شموشك ۲۰ ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند. كارگران پوشینه بافت در مقابل استانداری قزوین تجمع اعتراضي برپا کرده اند و اخباردیگری از این دست.







جنگ جوانان ایرانی با غول بیکاری



ماه هاست در ایران نرخ بی‏کاری اعلام نشده است؛امری که باعث شده کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری و کارفرمایی به آمارهای دولت در زمینه ایجاد مشاغل جدید با دیده تردید بنگرند. آخرین بار ۲۳۰ روز پیش مرکز آمار ایران به عنوان متولی مستقیم محاسبه و اعلام نرخ بیکاری، نرخ بی‏کاری را در کشور گزارش کرد. در آن زمان نرخ بی‏کاری ایران 6/14 درصد اعلام شده بود. این آمار باید هر سه ماه یک بار اعلام شود. این در حالی است که از زمان روی کار آمدن دولت نهم نحوه تعریف افراد شاغل و بیکار تغییر کرد. از نظر دولت احمدی نژاد هر فردی که در هفته دو ساعت هم مشغول به کار باشد، از جرگه بیکاران خارج است.



بی جهت نیست که دو روز پیش موسوی، عضوكميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: "نرخ بيكاري اعلامي موجود يك سوم يا يك دوم نرخ واقعي بيكاري است و درحقيقت بيكاري واقعي حداقل 2 برابر نرخ اعلام شده است."







سرکوب، اولین سلاح حکومت



اخبار سال‏های اخیر ایران نه تنها نشانی از برطرف شدن نگرانی‏های خیل عظیم افراد جویای کار ندارد، بلکه حاکی از گسترش نارضایتی‏ها و اعتراضات افراد شاغل هم هست. در این میان کارگرانی که با مشکلاتی چون عدم پرداخت به موقع دستمزد و اخراج از محل کار روبرو بوده‏اند سهم عمده اعتراضات را بر دوش کشیده‏اند.از همین روست که در روزهای اخیر منابع کارگری از اعتراضات کارگران در نقاط مختلف ایران و همزمان با آن بازداشت شماری از فعالان کارگری توسط ماموران امنيتی جمهوری اسلامی خبر داده‏اند. رضا رخشان، شريف ساعد پناه، پيمان چالاکی و مجيد حميدی از جمله بازداشت شدگان اخیر هستند. در چند سال گذشته، ده‏ها فعال کارگری در شهرهای گوناگون ايران با برخوردهای امنيتی و قضايی مواجه شده اند. از آن جمله می توان به بازداشت دهها نفر از فعالان کارگری در مراسم روز جهانی کارگر در تهران و سنندج و يا بازداشت پنج تن از اعضای هيات مديره سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه اشاره کرد. در واکنش به اين اعتراضات، مقام های جمهوری اسلامی، فعالان کارگری را نیز همراه با ساير فعالان اجتماعی ابزار نرم دشمن برای براندازی نظام توصيف کرده اند.



چندی پیش گای رايدر، دبير کل کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری با ارسال نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی، بازداشت مسئول روابط عمومی سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه را مورد انتقاد قرار داد. دبير کل کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری در نامه خود به آيت الله علی خامنه ای ضمن درخواست آزادی فعالان کارگری بازداشت شده، از ناديده گرفتن حقوق پايه ای کارگران توسط جمهوری اسلامی انتقاد کرده بود.







زندگی کارگران، زیر خط فقر



هم اکنون یکی از دغدغه‏های اصلی کارگران ایران، نرخ غیر واقعی دستمزدهاست. چندی پیش حسین راغفر، تدوینگر نقشه فقر كشور، برای استان تهران فقر را درآمد ماهانه كمتر از 850 هزار تومان اعلام و عنوان كرده بود كه این مبلغ كمتر از میزان واقعی خط فقر محاسبه شده است و با توجه به نرخ تورم، تعداد فرزند دانشجو و دانش آموز و اجاره ای بودن مسکن، در سال جاری خط فقرخیلی بیشتر از 850 هزار تومان برای خانوار 5 نفره خواهد بود.



روز اول بهمن ماه شش تشکل کارگری در بیانیه‏ای اعلام کردند: "دستمزدهای زیر خط فقر برای کارگران غیرقابل تحمل است." آنها در بیانیه خود گفته بودند که شورای عالی کار در طول سال‏های گذشته حداقل دستمزد کارگران را بدون حضور نماینده‏های واقعی آنان تعیین کرده است. کارگران از این نگرانند که با سیر صعودی هر ساله تورم، سال به سال خانواده هایشان در فقر و فلاکت بیشتری فرو بروند. آن هم در حالیکه حتی در همین شرایط هم خط فقر بیش از دو و نیم برابر حداقل دستمزد کارگران در ایران است.







نارضایتی‏ها سراسری است



فعالان کارگری در نقاط مختلف کشور آمارها و ادعاهای دولت را مخدوش می‏دانند. یک عضو كانون شوراهاي اسلامي كار استان تهران به ایلنا گفته است: "در حال حاضر دولت مدعي است كه طبق تعهد قانوني خود در سال جاري 16 هزار فرصت شغلي در استان البرز ايجاد كرده است و اين درحالي است شنيده‌ها و مشاهدات مربوط به اوضاع اشتغال استان البرز با ادعاي دولت در تعارض است."



دبير اجرايي خانه كارگر مازندران نیز معتقد است: "80 درصد کارگران امنیت شغلی ندارند."



نصرالله دريابيگي گفته: "جامعه کارگری دچار مشکلات فراوان شده و قراردادهای موقت کار در شرکت های خدماتی و کارخانجات، معضلات بی شماری برای کارگران به وجود آورده است. حقوق کارگری جوابگوی یک چهارم از هزینه های خانواده پنج نفری نیست." دبیر اجرایی خانه كارگر مازندران به وضعیت "بسیار اسفناك" كارگران نساجی مازندران (طبرستان، تلار، گونی بافی، فایناس و دفتر مركزی این واحد در تهران) اشاره كرده و گفته: "كارگران نساجی مازندران چند ماه حقوق دریافت نكرده‌اند و با مشكلات شدید روحی و روانی و شرمندگی نزد خانواده‌های خود مواجه‌اند. "

دبيراجرايي خانه كارگر زنجان هم گفته: "با وجود اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها هنوز گروهي ازخانواده‌هاي كارگري اين استان موفق به دريافت يارانه‌هاي مرحله اول خود نشده‌ا‌ند."



مرتضي ريحانيان این تعداد را دو هزار خانوار اعلام کرده است.







چالش دستمزدهای سال آینده



فعالان کارگری معتقدند حداقل دستمزدها در سال آینده باید با توجه به هدفمند شدن یارانه‏ها بیش از صد در صد افزایش یابد؛امابر اساس اظهار نظر مسوولان دولتی پیش بینی می‏شود این مقدار از پانزده یا بیست درصد تجاوز نخواهد کرد.



علي كريمي؛ دبيراجرايي خانه كارگر قزوين معتقد است: "حداقل دستمزد كارگران ساده براي سال 90 بايد 600 هزار تومان باشد تا جامعه كارگري بتواند حداقل نيازهاي كنوني را بر مبناي هزينه‌هاي جديد تامين كند."



دبير سابق كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور هم گفته است: "كارگران نبايد به دليل ترس از اخراج و بيكاري احتمالي از پيگيري مطالبات مزدي خود عدول كنند."

عليرضا حيدري برای این گفته خود دلیل می‏آورد که: "مطابق قانون دستمزد كارگردان بايد با حداقل هزينه‌هاي زندگي برابري كند. "



او افزایش حداقل دستمزد سال‏های اخیر را نا متناسب با افزایش هزینه‏های زندگی می‏داند.



دبيراجرايي‌خانه‌كارگرشهر ري‌ نیز در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا رقم 800 هزار تومان را برای حداقل دستمزد کارگران مناسب دانسته و گفته: "هررقمي‌كه به جز 800 هزار تومان باشد وكمتر از اين مبلغ باشد براي كارگران ايده‌آل نخواهد بود. این رقم براساس واقعيت‌هاي اقتصادي‌كشور است و شعار نيست."







وقتی راهی جز اعتصاب نیست



در چنین شرایطی شنیدن اخبار مربوط به اعتراضات و اعتصابات صنفی چندان دور از ذهن نیست. گرچه نهادهای دولتی به هر روشی، از سرکوب گرفته تا ارعاب و سانسور رسانه‏ای سعی در عادی جلوه دادن شرایط داشته باشند.



دیروز از کارخانه توليدي وصنعتي سينجرگاز که توليد کننده وسايل برودتي مثل يخچال وفريزر و... است خبر رسید که اخيرا نزديک به 100نفر ازکارگران خودرا اخراج کرده است.



در تحولی دیگربيش از 60 نفر از كارگران معترض لوله سازي خوزستان از ساعت 8 صبح دیروزمقابل ساختمان حراست اين شركت جمع و خواستار حقوقهاي عقب مانده 20 ماه گذشته شدند.سایت ایران کارگر از قول يكي از كارگران دراين مورد نوشته است: "با زد وبندهايي كه بين مقامات محلي و مدير عامل وسهامدار اين شركت صورت گرفته مي‏خواهند با امروز و فردا كردن هم موج اعتراض كارگران را از سر بگذرانند ومارا خسته كنند كه نااميد شويم و ول كنيم."



كارگران كارخانه نئوپان شموشك هم به مانند کارگران لوله سازی خوزستان 20 ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند. یازدهم بهمن ماه جاری ٣٠٠ نفر از كارگران این كارخانه در مقابل اداره كار و امور اجتماعی استان گلستان تجمع كردند. اين كارگران سه روز قبل از آن نيز در رابطه با همين موضوع در مقابل استانداری گلستان تجمع اعتراضی برپا كرده بودند.



کارخانه پارس متال هم سه‏شنبه این هفته صحنه اعتراض بيش از 250 نفر از كارگران بود که نسبت به سر دواندن كارگران توسط مقامات و ارگان هاي ذيربط معترض بودند. این عده یازده ماه است که هیچ گونه حقوقی دریافت نکرده‏اند. لازم به ذکر است كارخانه پارس متال از آذرماه تعطيل گرديده و برق اين شركت نيز بدليل بدهي هاي پرداخت نشده، قطع مي‏باشد.



روز یكشنبه 17 بهمن بیش از 60 نفر از كارگران پوشینه بافت قزوین در اعتراض به 11 ماه دستمزد پرداخت نشده خود، مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. کارگران معترض خواهان رسیدگی نسبت به وعده و وعیدهای پوشالی کارفرمایان شرکت٬ احمدی نژاد٬ وزیر صنایع و معادن و دست اندرکاران استان قزوین بودند.



در همین روز اعتراض کارگری مشابهی هم در پاکدشت صورت گرفت. بیش از دویست نفر از کارگران اخراجی کارخانه آجر سازمایه در پاکدشت تهران، در اعتراض به یکسال دستمزدهای پرداخت نشده در مقابل دادگستری شهرستان پاکدشت دست به تجمع اعتراضی زدند. گزارش‏ها حاکی از این است که چهارصد و پنجاه نفر از كارگران آجرپزی سازمايه (تولید کننده آجرهای بهمنی) هر کدام حداقل پانزده تا بیست ميليون تومان از شرکت طلبکار است. کارگران خشمگین٬ خواهان يك سال دستمزد پرداخت نشده خود هستند.







ائمه جمعه ناکارآمدی دولت را فهمیدند؟



موج فزاینده اعتراضات در بین کارگران در ماه‏های اخیر باعث عکس‏العمل‏های گوناگون و گاه متفاوتی شده است. گاها حتی ائمه جمعه نیزکه به هواداری از احمدی‏نژاد و پیروی از رهبر جمهوری اسلامی شهره هستند، به انتقاد از عملکرد دولت در زمینه اشتغال پرداختند. نماينده‌ي ولي‌فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز هفته گذشته گفته بود: "32 سال از انقلاب اسلامي مي‌گذرد اما انگيزه‌اي براي اشتغال و صنعت در فارس پيدا نيست."



آيت‌الله اسدالله ايماني در ادامه اظهارات خود در جمع پرسنل اداره‌كل كار و نمايندگان اتحاديه‌هاي كارگري استان فارس، افزوده بود: "با شعار نمي‌توان كار كرد بايد فكر كرد و راه و روشي براي كار و اشتغال مردم مدنظر داشت. كارگري كه 18 ماه حقوق نگرفته است سرانجامش به كجا مي‌انجامد؟! اگر برنامه‌ريزي و انگيزه‌ي كار در استان بود، شاهد اين اموري كه امروز بر ما مي‌گذرد نبوديم. كارخانه‌هاي فارس يكي پس از ديگري تعطيل مي‌شوند و كسي هم به فكر نيست. بيكاري 24 درصدي در فارس فاجعه است."



از سوی دیگر در خطبه‏های این هفته شهرستان بابل امام جمعه این شهر با اذعان به فراگیر شدن موج بی‏کاری گفت: "امروز متاسفانه به‌دلیل ناامنی شغلی کارگران نگران هستند و متولیان کاروصنعت باید متوجه باشند که عدم رضایت کارگر مورد رضایت خداوند نیست. تعطیلی کارخانحات عملی ظالمانه به کارگران است و کارخانجاتی مانند روغن شکوفه بابل و فرش البرز بابلسر نیز جدا از این ظلم‌ها نمی‌باشد زیرا این دوکارخانه از دیرباز ممر درآمد عده‌یی بوده‌اند که سالها زندگی شرافتمندانه خود را سپری کرده‌اند. امروز یکی از دغدغه‌های اصلی کارفرما وسرمایه‌گذار حرکت‌های بعضی از کارگرنما‌هایی است که موجب گردیده سرمایه‌گذار رغبتی بر ایجاد سرمایه نکند."



خبرگزاری‏های مختلف اظهارات مشابهی از این دست را از تریبون‏های نمازجمعه شهرستانهایی چون کرمان، امیدیه، بیرجند، کاشان، خرم آباد و... نیز گزارش کردند. اظهاراتی که به احتمال زیاد بر اساس سوابق دولت محمود احمدی‏نژاد چندان جدی گرفته نخواهند شد.

روشنفکران پشت موسوی و کروبی هستند

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز گذشته ضمن حمله به سران جنبش مخالفان دولت دهم، روشنفکران را مورد انتقاد قرار داد و آن ها را در مقابل روحانیون خواند. وی پیشتر نیز انتقادات جدی علیه روشنفکران مطرح کرده بود.




رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی روز گذشته همزمان با حمله به رهبران جنبش سبز، "روشنفکران" را مورد حمله قرار داد و آن ها را افرادی توصیف کرد که روحانیون را قبول ندارند. صادق لاریجانی روز گذشته در بندر عباس پیرامون روشنفکرانی که از کاندیداهای مخالف محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کنند گفت: "برخي از روشنفكران پشت آنها ( موسوی، کروبی و خاتمی ) ايستاده و از آنان حمايت كردند‌ درحالي كه هيچيك از اين روشنفكران، روحانيون را قبول ندارند اما امروز از اين افراد حمايت مي‌كنند. "



حمله رئیس قوه قضائیه به روشنفکران و متهم کردن آنان به "قبول نداشتن" روحانیون در حالی صورت می گیرد که از قضا برخی از روحانیون بلند پایه نیز حمایت های علنی و صریحی از رهبران سیاسی جنبش سبز به عمل آورده اند.به غیر از آیت الله العظمی منتظری، برخی دیگر از مراجع تقلید نیز بار ها از خیزش معترضان محمود احمدی نژاد حمایت کرده اند. در عین حال در سال های اخیر بسیاری از روشنفکران نیز در سال های اخیر حمایت خود را از روحانیون اصلاح طلب اعلام کرده اند و یکی از گفتار های مورد حمایت آن ها به ویژه پس از دوم خرداد 1376 بر "همزیستی مسالمت آمیز" استوار بوده است.







روشنفکری ایران بیمار متولد شد



اما اظهارات روز گذشته صادق لاریجانی نخستین حملات وی به روشنفکران نبود. اواسط تابستان سال جاری نیز وی روشنفکران را "بیمار" توصیف و از آن ها به دلیل "تجدد گرایی" انتقاد کرده بود. او که در آن زمان برای " مبلغان ویژه ماه رمضان" سخنرانی می کرد در توضیح اظهارات خود گفته بود: "روشنفکری در ایران بیمار متولد شد و حرف‌های بسیاری از روشنفکران حتی آنهایی که مدعی روشنفکری دینی هستند وارداتی است که در قالب الفاظ و لعاب‌هایی مطرح می‌شود."



رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تجدد گرایی را محصول دوران مشروطه عنوان کرده و افزوده بود: "این تفکر بخصوص در دوران مشروطیت وارد کشور شده و هراز چندگاهی تورم می‌کند و یکباره روشنفکرانی سر بر می‌آورند و این مباحث را مطرح می‌کنند. "



حمله به روشنفکران مترجم



او به ویژه مستقیما انگشت اتهام را به سوی "مترجمان" نشانه رفته و آنان را به "نفهمیدن" متهم کرده بود: "بسیاری از این افراد مترجم هستند؛ آن هم حرف‌های صاحب سخن را یا نمی‌فهمند یا نمی‌خواهند به خوبی ترجمه کنند."







علی لاریجانی: روشنفکران متلک می گویند



گفتنی است صادق لاریجانی تنها عضو خانواده لاریجانی نیست که روشنفکران را مورد حمله قرار می دهد. آذرماه سال جاری برادر وی علی لاریجانی نبز روشنفکران را متهم به "متلک گویی" کرد و گفت: "روشنفکران با متلک گویی و زیر سؤال بردن حوزه، حتی اجتهاد را نیز زیر سؤال بردند."



رئیس مجلس هشتم در کنگره ای که برای بزرگداشت "محدث قمی" برگزار شده بود در خصوص رابطه روشنفکران و روحانیون گفت: "مشکلات روشنفکری از قبل در جامعه ما بوده؛ به طوری که در مشروطه و پس از انقلاب، به روحانیت و دین حمله نمودند."







دیدار سید حسن خمینی با روشنفکران "معاند"



اظهارات برادران لاریجانی علیه مناسبات روحانیون و روشنفکران در حالی مطرح می شود که سید حسن خمینی، نوه آیت الله خمینی چند ماه قبل با برخی از روشنفکران منتقد جمهوری اسلامی دیدار و گفت و گو کرد. سید جواد طباطبایی، داریوش شایگان و مجتهد شبستری از روشنفکرانی بودند که در دیدار با نوه رهبر انقلاب 57 سخن گفتند.



این دیدار که در ماه شهریور انجام شد خشم روزنامه راست گرای کیهان را به همراه داشت.این جریده ضمن معرفی طباطبايي به عنوان "عناصر معاندي كه با انكار نقش بي بديل اسلام در سر بر آوردن تمدن ايراني، ادعا مي كند با حضور اسلام، ايران دچار زوال انديشه و فكر شده " و داريوش شايگان به عنوان "عضو انجمن فلسفه متعلق به فرح پهلوي و سردبير مجله ايران، متعلق به بنياد مطالعات ايران (وابسته به اشرف پهلوي)"، شدیدا سید حسن خمینی را به خاطر دیدار با روشنفکران مورد سرزنش قرار داد و نوشت: "در اين مراسم تجليل كه از سيدحسن خميني هم دعوت به عمل آمده بود، برخي عناصر مسئله دار و معارض با اسلام ناب نظير داريوش شايگان، جواد طباطبايي و محمد مجتهد شبستري حضور داشتند. "











روشنفکران از مردم عقب هستند



گفتنی است رسانه های وابسته به جناح راست نیز همصدا با مقامات جمهوری اسلامی می کوشند اتهامات دیگری از زوایای دیگر متوجه روشنفکران تجددگرا کنند. یکی از اتهامات همیشگی "عقب بودن" روشنفکران از "مردم " است. برای نمونه سایت جهان نیوز در مطلبی پیرامون روشنفکری، مقدمه متن را با این گزاره ها آغاز کرده بود: "جریان روشنفکری کشور ما همیشه چند گام از حرکت عمومی مردم عقب‌تر بوده است. برای این حرف در سال‎‎‎های گذشته مصداق‎‎‎های زیادی هست."



مراد ثقفی سردبیر فصل نامه گفتگو در شماره روشنفکری در ایران این نشریه در پاسخ به این دست حملات که امروزه به ویژه از سوی حامیان جمهوری اسلامی صورت می گیرد، با رد اتهام جدا افتادگی یا جدابودن روشنفکران از عموم مردم، روشنفکران را شکل دهنده" مفاهیم و مقولات جنبش های سیاسی و اجتماعی" در ایران توصیف کرده بود: "در تمامی ادوار تاریخ معاصر تمامی مفاهیم و مقولات مهمی که جنبش های اجتماعی و سیاسی حول آن شکل گرفته اند توسط روشنفکران مطرح شده اند. این امر خواه در زمینه مفاهیم نظری باشد مانند مشروطیت و دیوان سالاری و استقلال و آزادی و برابری شهروندی و خواه در حوزه مقولات علمی همچون مجلس قانون گذاری، تحکیم و تقویت نهاد های مدرن دولتی و تقسیم اراضی میان دهقانان یا توسعه و لزوم صنعتی شدن."

ضررهای پشت کامپیوتر نشینی-

ضررهای پشت کامپیوتر نشینی-

شعار مردم مصر در میدان تحریر علیه خامنه‌ای

هم‌زمان با ادامه درگیری‌ها در مصر، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط خبر داد که برخی تظاهرات‌کنندگان مصری به مخالفت به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای پرداخته‌اند‌.




این روزنامه با اشاره به درخواست موسوی و کروبی برای برگزاری تظاهرات در حمایت از مردم مصر، نوشته است: "شماری از تحصن کنندگان در میدان تحریر که از ۲۷ ژانویه گذشته در آنجا حضور دارند، اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای را رد کردند و گفتند که آنها برای خاورمیانه ای دمکراتیک تلاش می‌کنند و برای صادر کردن انقلاب مصر به ایران اقدام می‌کنند."



واکنش به سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی در حالی اتفاق افتاده است که پیش از این و پس از سخنان خامنه ای درنماز جمعه تهران درباره اعتراضات در مصر، گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین نیز به این سخنان واکنش نشان داده بود.



آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم نماز جمعه تهران تحولات سیاسی خاورمیانه را "بیداری اسلامی" خوانده و علت اصلی اعتراضات مصر را "اطاعت محض" رئیس جمهوری این کشور از آمریکا ارزیابی کرده بود. وی همچنین چند بار از حسنی مبارک، رییس‌جمهور مصر با لفظ "نامبارک" یاد کرده بود.



وی ادامه داده بود: "حوادث امروز شمال آفریقا برای ملت ایران معنی خاصی دارد. این همان چیزی است که همیشه به عنوان حدوث بیداری اسلامی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی گفته می‌شود."



در همان زمان اخوان المسلمین در پاسخ به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد که "قیام مردم مصر" شامل همه اقشار این کشور نظیر مسلمانان، مسیحیان و تمامی نگرش های سیاسی موجود در مصر است و یک "انقلاب اسلامی" نیست. اخوان المسلمین در بیانیه کوتاهی تاکید کرده بود که این گروه نه به دنبال کسب قدرت است و نه برنامه ای برای این کار دارد، بلکه فقط خواستار اصلاحات در مصر است.



در واکنش به این بیانیه، سایت رجانیوز، انتشار چنین متنی را ناشی از نفود سازمان مجاهدین خلق - از گروه‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی ـ دانسته بود.



اما چند روز پس از نمازجمعه، به دنبال مصاحبه یک عضو ارشد اخوان‌المسلمین، اوضاع دیگرگونه شد. الهلباوي، عضو ارشد اين جنبش، سخنگوی سابق اخوان المسلمین در اروپا و از موسسین شورای اسلامی (مسلمانان) بریتانیا در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت: "من از امام خامنه ای و تمام کسانی که از انقلاب مصر حمایت می کنند متشکرم".



این عضو اخوان المسلمین درباره حمایت‌های احمدی‌نژاد نیز چنین اظهارنظر کرد: "من هم امیدوار بودم دولت خوبی مثل دولت ایران و رئیس جمهوری خوب و شجاعی مثل آقای احمدی نژاد داشتم."



پیش از این بسیاری از روحانیون و ائمه جمعه، در سخنان خود، اعتراضات در تونس و مصر را ستوده بودند. سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان، گفته بود: "پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامی این پدیده‌ها بدیع است و منصفانه باید گفت این تحرکات پس لرزه انقلاب اسلامی است که ملت ایران آن را به راه انداختند."



آیت‌الله نوری‌همدانی، از مراجع تقلید هم، اعتراضات در مصر و تونس را چنین تحلیل کرده بود: "موج‌هايي از نور انقلاب اسلامي به کشورهايي همچون تونس، مصر، اردن و يمن رسيده و مردم بيدار شده‌اند. به برکت انقلاب اسلامي در تونس بعد از 50 سال صداي اذان شنيده شد و بعد از 25 سال نماز جمعه بر پا شد."



وی همچنین در سخنان دیگری، این حرکت‌ها را از "نشانه‌های ظهور" دانسته بود.



آیت‌الله مجتهد شبستری امام جمعه تبریز نیز در سخنانی چنین اظهارنظر کرد: "مشاهده ایرانی توسعه یافته در ابعاد مختلف علمی، دفاعی، عدالت اجتماعی و اسلامیت، ملت‌های منطقه را به جوش و خروش واداشته است. این حرکت هشداری برای فتنه‌گران داخلی و خارجی است... فتنه‌گران داخلی باید از حوادث کشور‌های تونس و مصر عبرت بگیرند."



سایت رجانیوز نیز با بازنشر سخنان قدیمی از رهبر جمهوری‌اسلامی، از "پيش‌بيني رهبر حکيم‌ انقلاب درباره تحولات‌ خاورميانه و مصر" سخن گفت.



حتی سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی نیز با انتشار ویژه‌نامه‌ای، به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: "شكى نيست كه بر اساس حقايقى كه خداى متعال تقدير كرده است، خاورميانه‌ى جديد شكل خواهد گرفت و اين خاورميانه، خاورميانه‌ى اسلام خواهد بود."



ویژه‌نامه این سایت شامل مجموعه‌ای از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی درباره وقایع خاورمیانه و پیش‌بینی‌های وی از "اسلامی شدن" حکومت‌های منطقه بود.



در واکنش به چنین اظهاراتی بود که رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید گفت: "خیلی جالب است که ایران با توجه به اقدام های دولت این کشور در برخورد با اعتراض های مشابه مردم خود در سال ۲۰۰۹، این چنین موضع گیری می کند."

۲۵ بهمن و صف بندی رسانه های حکومتی

پس از آنکه محسنی اژه ای دادستان کل کشور، راهپیمایی روز 25 بهمن ماه را "جدا کردن صف خود از دولت و ملت" و "اقدام سیاسی" نامید، رسانه های حکومتی در رویکردی تازه به تحریک هواداران جنبش سبز و رجز خوانی در مورد حضور معترضان در روز بیست و پنج بهمن پرداختند.


در همین راستا سایت رجا نیوز در گزارش اصلی روز گذشته خود با حمله به معترضان به نتیجه انتخابات و "باغی" (خوارج) نامیدن میرحسین موسوی و مهدی کروبی و چاقوکش نامیدن شهروندان شرکت کننده در راهپیمایی های سال 88، فراخوان راهپیمایی پیش رو را مضحک دانست و علت این توصیف را عدم نیاز به مجوز در صورت مردمی بودن راهپیمایی دانست.



رجانیوز نوشت: "درخواست مجوز براي راهپيمايي مردمي! آن هم توسط دو عنصري كه در هر جمع مردمي كه حاضر مي شوند، با قدرت اسلحه‌ي محافظان از خشم مردم فرار مي كنند و در زندان قهر مردم محبوسند، مضحك است. اين دو بازي خورده‌ي دنياطلب بايد بدانند خيزش مردمي و جنبش اجتماعي به زور بيانيه و درخواست مجوز وارد محاجه با حاكميت نمي شود، بلكه اگر جرياني نه زاييده‌ي تبليغات رسانه هاي استكباري و توهم چند عنصر بازي خورده‌ي سياسي كه ريشه در بدنه مردم داشته باشد، مانند ايام انقلاب و حركت‌هاي عظيم مردم مصر و تونس و نماز جمعه‌ي 15 بهمن 89 و 29 خرداد 88 در سرما و گرما و در برابر گلوله و... به خيابان مي آيد و آرمان خود را محقق مي كند، همان‌طور كه مردم در نهم ديماه به خيابان‌ها آمدند و نسخه آشوب را به هم پيچيدند".



جهان نیوز، ارگان نزدیک به بسیج نیز در گزارشی که در واکنش به "ساندیس خور" نامیده شدن لباس شخصی ها نگاشته شده، ضمن درج عکس چند بسیجی که در حال خوردن ساندیس هستند، به مهدی هاشمی پرداخته و نوشته است: "یکی از دانشمندان دانشگاه آزاد واحد لندن که مدتی است از وطن دور مانده، به همراه همکاران خود در آن مرکز با انجام تحقیقات بر روی جلبک ها به این نتیجه رسیده اند که «جلبک سبز» اثر سوئی در روند رشد سایر جانداران خواهد داشت. دکتر مهدی هاشمی که نخواست نامش فاش نشود و نخواست که نامش به اختصار (م.ه) نوشته شود، در گفتگو با روزنامه «صبح آقا زاده ها» عنوان کرد: جلبک سبز در سالهای اخیر یکی از مهمترین آفات اجتماعی بود که تاثیرات منفی بسیاری در وحدت جامعه داشته است. ما در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده ایم که در مقابل جلبک، ساندیس همواره توانسته است که وحدت گروه های مختلف جامعه را افزایش دهد. همچنین آمارها نشان داده است که وجود ساندیس در راهپیمایی های مردمی می تواند به مراتب تعداد مردم را افزایش داده و به نظر ما این برای استقلال هر کشوری که مدت ها است پیروزی را شکست نداده لازم و ضروریست".



اما در کنار سیاست تمسخر و تحریک هواداران جنبش سبز از سوی رسانه های افراطی، روز گذشته "همبستگی با مردم مصر" نیز به عنوان پسوند راهپیمایی حکومتی روز 22 بهمن تعیین شد و خبرگزاری های حکومتی از جمله فارس در مصاحبه با چند چهره ثابت،به برجسته کردن شعار "22 بهمن سالگرد انقلاب اسلامی و روز همبستگی با ملت های مصر و تونس" پرداختند.



افزودن شعار حمایت از مصر و تونس پس از دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی از مردم برای شرکت در حمایت از اعتراضات مردمی تونس و مصرصورت گرفته است.



تحرکات رسانه های حکومتی در واکنش به فراخوان مهدی کروبی و میرحسین موسوی در حالی شدت گرفته است که نیروهای امنیتی با بازداشت یک عضو بنیاد باران، جلوگیری از دیدار جمعی از دانشجویان با مهدی کروبی، برپایی ایست های بازرسی شبانه و ارسال پیامک های تهدید آمیز از سوی وزارت اطلاعات، سعی در ایجاد رعب و وحشت در شهروندان با هدف جلوگیری از راهپیمایی 25 بهمن دارند.هنوز وزارت کشور که متولی صدور مجوز راهپیمایی است نسبت به نامه موسوی و کروبی واکنشی نشان نداده است.

حسین کروبی از ادامه محاصره کروبی در منزلش تا 25 بهمن خبر داد

حسین کروبی از ادامه محاصره کروبی در منزلش تا 25 بهمن خبر داد


همسر کروبی از ترس تنها ماندن وی از خانه بیرون نمی رود

العربیه.نت : حسین کروبی فرزند مهدی کروبی از رهبران معترضان ایران در مصاحبه با "العربیه.نت" از ممانعت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران از رفت و آمد به منزل پدرش سخن گفت. او همچنین خاطرنشان کرد که ماموران به او گفته اند این ممنوعیت تا روز 25 بهمن ماه، روزی که اصلاح طلبان ایرانی قصد راه اندازی راهپیمایی در حمایت از قیام های مردمی در تونس و مصر را دارند، ادامه خواهد داشت.



میرحسین موسوی و مهدی کروبی ، دو تن از رهبران مخالفان دولت در ایران، در نامه ‌ای به وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران خواستار صدور مجوز برای "راهپیمایی مردمی" در روز 25 بهمن با هدف حمایت از حرکت‌های اعتراضی در تونس و مصر شدند.



حسین کروبی در مصاحبه به "العربیه.نت" در بیان چند و چون ماجرا گفت: "صبح (پنجشنبه 10-2-2011) به منزل حاج آقا رفتم. هنگامی که از ماشین پیاده شدم ماموران امنیتی به من گفتند که نمی توانی داخل شوی. چون قبلا هم این سابقه پیش آمده بود که مانع از ورود من به منزل پدرم شده بودند اما برادرانم اجازه ورود داشتند، از آن ها پرسیدم که تنها من اجازه ورود ندارم یا این که دیگر برادرانم نیز اجازه ورود ندارند؟ گفتند که برادران شما هم نمی توانند وارد منزل آقای کروبی شوند."



او همچین ادامه داد که نیروهای امنیتی تاکید کرده اند هیچ کس حتی عروس ها و نوه های آقای کروبی نیز حق ورود به منزل او را ندارند.



فرزند مهدی کروبی به "العربیه.نت" گفت که ماموران امنیتی در پاسخ به این سوال که این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت؟ بیان داشتند تا روز 25 بهمن روزی که اصلاح طلبان قصد راهپیمایی دارند، ممنوعیت رفت و آمد به این منزل این نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران وجود دارد.



پیش از این در ماه آگوست سال گذشته که مصادف با ماه رمضان بود منابع خبری اصلاح طلبان ایران گزارش داده بودند که به مدت پنج شبانه روز، منزل مهدی کروبی به محاصره نیروهای موسوم به "لباس شخصی" و شماری از نیروهای بسیج در آمده بود و در دو شب متوالی منزل وی مورد حمله این نیروها قرار گرفت.



حسین کروبی در ادامه بیان داشت که خانم فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی بیم آن را دارد که از منزل خارج شوند چون ممکن است که نیروهای امنیتی مانع از بازگشت مجدد او به منزل و در نتیجه تنها ماندن آقای کروبی شوند.



هنوز معلوم نیست که مقام های ایرانی چه پاسخی به درخواست راهپیمایی موسوی و کروبی خواهند داد. غلامحسین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور روز چهارشنبه 9 – 2 – 2011 در اولین واکنش نسبت به درخواستی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای برگزاری تظاهرات همبستگی با مردم مصر و تونس به وزارت کشور فرستاده بودند این اقدام را " سیاسی " خواند.



بر اساس گزارشی که خبرگزاری های دولتی ایران منتشر کرده اند محسنی اژه ای در استان هرمزگان در یک گفتگوی مطبوعاتی گفت : " اگر ضرورت داشته باشد، مردم به آن پاسخ می‌دهند."



پیش از این اردشیر امیر ارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی در گفت و گو با "العربیه.نت" در این باره گفته بود: "اگر مقام های ایرانی در حمایت از حق تعیین سرنوشت مردم مصر صداقت داشته باشند، با صدور اجازه راهپیمایی و تامین سلامت آن صداقت خود آن را نشان خواهند داد. و گرنه معلوم می شود این نوع حمایت ها تنها جنبه تبلیغاتی دارد."



اما به نظر می رسد که با این درخواست مجوز راهپیمایی، فشارها بر سران معترضان افزایش یافته است. شامگاه چهارشنبه 9-2-2011 تقی رحمانی عضو شورای فعالان ملی مذهبی و از مشاوران مهدی کروبی با یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد. اصلاح طلبان می گویند این بازداشت در چارچوب فشارها برای ممانعت از انجام راهپیمایی روز 25 بهمن روی می دهد.



مخالفان نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را متهم می کنند که اعتراض ها به نتایج انتخابات سال گذشته ایران را به شدت سرکوب کردند. بنا به گزارش رسانه های ایرانی، حاصل این سرکوب ها دهها کشته در خیابان ها و بازداشتگاه ها و دستگیری صدها نفر دیگر بود. اطلاح طلبان معتقد به تقلب گسترده و سازمان دهی شده در انتخابات ریاست جمهوری هستند که محمود احمدی نژاد پیروز آن اعلام شد.

فرزند علیرضا بهشتی بازداشت شد

فرزند علیرضا بهشتی بازداشت شد


به گزارس رادیو فردا، صدرالدین بهشتی، فرزند علیرضا بهشتی بعد ظهر امروز، پنجشنبه، در تهران بازداشت شده است.

برپایه این گزارش ها، ماموران امنیتی صدرالدین بهشتی را در محل کارش در تهران بازداشت کرده اند. آقای بهشتی در جریان انتخابات، مشاور ارشد میر حسین موسوی بود.

امیرارجمند، مشاور موسوی : حق تعیین سرنوشت مستلزم انتخابات آزاد، سالم و منصفانه منطبق‌با‌استانداردهای بین‌المللی است

امیرارجمند، مشاور موسوی : حق تعیین سرنوشت مستلزم انتخابات آزاد، سالم و منصفانه منطبق‌با‌استانداردهای بین‌المللی است




اردشیر امیرارجمند، مشاورمیرحسین موسوی در خارج از کشور در گفت‌وگو با «قلم‌سبز»، به بررسی تحولات کنونی منطقه، ارزیابی وضع اقتدارگرایان در ایران، و تببین راه خروج از بحران کنونی در کشور پرداخته است.

به گزارش کلمه، متن کامل دیدگاه‌های این استاد حقوق را در پی می‌خوانید.



آقای دکتر، ارزیابی شما از شرایط کنونی و تحولات منطقه چیست؟



غالب تحلیلگران مسائل بین‌المللی معتقدند که منطقه آبستن حوادث مهمی است. وضع کنونی در حالی بسیار مهم می‌نماید که تا دو ماه پیش ظاهرا رویدادی مهم مشاهده نمی‌شد. عبدالعزیز بن علی، دیکتاتور فراری، فکر می‌کرد تا آخر عمر رئیس و رهبر تونس باقی خواهد ماند؛ رهبر خودکامه گمان می‌کرد چنان به دستگاهای اطلاعاتی و نظامی تسلط دارد که کسی توان مخالفت جدی با او را ندارد. بن عزیز نیز مانند آقای احمدی‌نژاد حسابی داشت که تحت هیچ کنترلی نبود و از آن بنا به میل خود بین برخی از اقشار مردم پول توزیع می‌کرد تا برای خود و برای روز مبادا طرفدار و نیروی حامی تهیه کند. اما در زیر پوسته‌ی به‌ظاهر آرام جامعه، و سکوت و انفعال ظاهری یا نا امیدی از توانایی تغییر، غوغایی بپا بوده است. بن علی ظرف چند هفته مجبور به ترک کشور شد. مشکل کشورهای منطقه، دیکتاتوری و فساد است. نظام حکومتی آنها در ظاهر و عنوان جمهوری است ولی رهبران خودکامه‌ی آنها جمهوری را در عمل به نظام سلطنت مطلقه موروثی تبدیل کرده‌اند و به‌هیچ‌وجه حاضر به قبول قواعد جمهوریت و دموکراسی نیستند. یک نفر برای سی سال یا تمام عمر رییس‌جمهور است. در ایران نیز عده‌ای ماکیاولیست با تکیه بر زر و زور و تزویر می‌خواهند جمهوری اسلامی را که حاصل خون خیل شهدای والا‌مقام است تبدیل به سلطنت موروثی از همین نوع کنند.



برخی شعار اجرای بدون تنازل قانون اساسی را مورد انتقاد قرار داده و با توجه به وجود برخی اصول غیر‌دموکراتیک در آن، تحقق این شعار را گامی روبه جلو در فرایند دموکراتیزه کردن وضع ایران نمی‌دانند. به‌عنوان یک حقوق‌دان نظر شما درباره‌ی شعار اجرای بدون تنازل قانون اساسی و مشکلات کنونی قانون اساسی چیست؟



قبلا هشدار داده بودیم که اقتدار‌گرایان در حال تغییر قانون اساسی هستند. آنها جایگاه، وظایف و اختیارات نهادهای حقوقی را مطابق منافع و نیازهای وقت خود تعبیر و تفسیر می‌کنند و در صورت نیاز، به شکلی کاملا خودسرانه آنها را دچار تحول و تغییر می‌نمایند. خودکامگان نه قانون اساسی را می‌خواهند و نه حتی جمهوری اسلامی را؛ آنان به‌معنای واقعی ضد‌نظام هستند. اقتدارگرایان خواستار یک حکومت ما‌قبل مدرن هستند که بر‌اساس دستور حاکم عمل کند و در این راستا از دین و قانون به‌صورت ابزاری و غیر‌اخلاقی استفاده می‌کنند. کافی است مواضع آنها را در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی در مورد جایگاه، حدود اختیارات و وظایف رییس جمهور، مجلس و مجمع تشخیص نظام مرور کنید تا این ادعا ثابت شود. مثلا ادعا می‌کردند که ریس جمهور یک مجری عالی صرف است، حق تذکر قانون اساسی به سران قوا را ندارد و هر نوع ادعایی در این زمینه موجب دیکتاتوری رییس جمهور می‌شود. با وجود هشدارهای علمی حقوقدانان خبره‌ی کشور، برای مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی دیگر از نهادهای‌حکومتی اختیارات گسترده و فراتر از قانون اساسی قائل می‌شدند. اما همین جماعت، امروز مواضعی کاملا متفاوت اتخاذ می‌کنند. اقتدارگرایان هم آن‌روز و هم امروز آنهایی را که خواستار تعبیر، تفسیر و اعمال قانون اساسی براساس موازین صحیح علمی بودند به ضدیت با نظام و اسلام متهم می‌کردند.



اقتدارگرایان از جنبش سبز با عنوان فتنه یاد می‌کنند؛ نظر شما چیست؟



مطالعه تاریخ جباران و جباریت نشان می‌دهد که جباران با ادعای مبارزه با فساد و اجرای عدالت به قدرت می‌رسند ولی خیلی زود خود دچار فساد می‌شوند زیرا عدالت بدون آزادی معنا ندارد و ممکن نیست.ادعاهای‌آقای احمدی‌نژاد در مورد مبارزه با فساد را مرور کنید. اکنون هر ناظر بی‌طرفی می‌داند که دولت احمدی‌نژاد فاسدترین دولت تاریخ ایران است. معاون او متهم به تخلف چند صد‌میلیاردی است.



اتهامات وی به اندازه‌ای آشکار و مشخص است که توانایی تکذیب آن را ندارد. در عوض و با کمال وقاحت اعتراف می‌کند که این دفعه اول نبوده که او از بیت‌المال سوء‌استفاده کرده، و به‌علاوه تصریح می‌نماید که این تخلفات را به دستور عالی‌ترین مقامات نظام انجام داده است. وی به‌صراحت‌به استفاده‌ی نامشروع از بیت‌المال برای انتخابات اقرار می‌کند؛ اقدامی که خود جرمی دیگر و در واقع تلاش‌جهت مخدوش کردن اراده ملی است. .‌‌‌‌‌باحداقل نصاف نیز معلوم می‌شود فتنه‌ی واقعی چیست و فتنه‌گر واقعی کیست.



مهندس موسوی بارها بر پذیرش حق حاکمیت ملی توسط حاکمیت به‌عنوان راه خروج از بحران کنونی تاکید کرده‌اند. نظر شما در این باره چیست؟



بازگشت صلح و آرامش، توسعه و رفاه، و عدالت و آزادی در کشورهای منطقه از جمله ایران مستلزم قبول حق تعیین سرنوشت مردم از جانب حکام خودکامه است. تحقق حق تعیین سرنوشت نیز مستلزم انتخابات آزاد، سالم و منصفانه منطبق‌با‌استانداردهای بین‌المللی است. راهی جز این برای تحقق حاکمیت ملی نیست. نظارت استصوابی به‌نحوی که شورای نگهبان ادعا و اعمال می‌کند مخالف قانون اساسی و نامشروع است.



علاوه بر موازین بین‌المللی حقوق بشر که جمهوری اسلامی به آنها متعهد است، اصول شش، نه و پنجاه و شش قانون اساسی نیز موید این ادعا است. جمع این اصول تایید می‌کند که حق تعیین سر‌نوشت حقی الهی است که هیچ فرد و نهادی حتی با وضع قانون نمی‌تواند آن را از افراد سلب کند. به‌عبارت دیگر:



- حق تعیین سرنوشت و آزادی‌ها حقی خد‌ادادی است، نه دولت آن را به انسان می‌بخشد و نه فرد دیگری. قانون نیز آن را شناسایی می‌کند، نه وضع.



-این حق قابل سلب نیست. نه از جانب دولت و نه از جانب فردی دیگر، نه با وضع قانون ونه در اجرای قانون.



- نه شورای نگهبان در مقام مفسر قانون‌اساسی و در مقام ناظر،‌نه مجلس در مقام قانونگذار، و نه قوه مجریه در مقام اجرای قانون، نمی‌توانند این حق را چه مستند به شرع، چه مستند به قانون اساسی، و چه مستند به قانون عادی از مردم – به‌صورت کلی یا جزئی- سلب کنند، و هر اقدام آنها در این راستا غیر‌قانونی و نا‌مشروع است. نظارت مورد ادعا و عمل شورای نگهبان موجب می‌شود که اراده‌ی مردم ذیل اراده‌ی شورای نگهبان قرار گیرد و با تقدم انتخاب این شورا بر انتخاب مردم، حق تعیین سرنوشت در عمل از مردم سلب شود.

اختلال شدید اینترنت در ایران

اختلال شدید اینترنت در ایران


.bahrami.in : اینترنت نصفه و نیمه ما در ایران باز هم دچار اختلال شد . ظاهرا دیواری کوتاهتر از دیوار اینترنت در ایران وجود ندارد . کافی است خبری از اعتراض در جایی منتشر شود ، قبل از همه به سراغ اینترنت می روند و آن را دچار اختلال می کنند . سرویس وبلاگ نویسی وردپرس در حال حاضر کاملا فیلتر شده است . به شکلی که وبلاگهای ارزشی ! موجود در آن هم بسته شده است . البته این اتفاقات این لطف را دارد که برای چند روزی طعم محدودیت و سانسور و فیلتر نصیب دیگران هم می شود. نکته جالب در این محدودیت ها این است که سیستم های آپلود عکس و فیلم در همه سرویس ها ، اولین قربانیان ارتش مجازی ! ایران هستند . مثلا سرویس عکس بلاگر ازمدتها قبل فیلتر شده است . ظاهرا وردپرس را هم بعد از ناکار کردن سیستم آپلودش ، آزاد می کنند .اینها همه در حالی است که آقایان از محدودیت اینترنت در مصر شاکی شده بودند و به سران مصر هشدار میدهند که با محدودیت اینترنت کاری از پیش نمی برند.

'مبارک احتمالا امشب کناره گیری می‌کند'

'مبارک احتمالا امشب کناره گیری می‌کند'


بی بی سی : یکی از اعضای عالی رتبه حزب حاکم مصر به بی بی سی گفته است که امیدوار است حسنی مبارک، رئیس جمهوری این کشور، قدرت خود را به عمر سلیمان، معاون رئیس جمهوری، تفویض کند.



حسان بدراوی، دبیرکل حزب ملی دموکراتیک گفت آقای مبارک احتمالا امشب با مردم سخن خواهد گفت.



اظهارات این مقام ارشد حزب حاکم مصر در پی آن ایراد شد که احمد شفیق، نخست وزیر این کشور، به بی بی سی گفت که سناریوی کناره گیری حسنی مبارک در دست بحث و بررسی است.



گروه های بزرگی از معترضان روز پنجشنبه (دهم فوریه)، نواحی بزرگی از قاهره، پایتخت مصر، را از آمد و شد فلج کرده اند و در حالی که تظاهرکنندگان به ابراز خواسته خود در مورد استعفای رئیس جمهوری ادامه می دهند، اعتصاب به سراسر کشور سرایت کرده است.



صدها پزشک به تظاهرکنندگان در میدان تحریر ملحق شده اند. کارکنان وسایل نقلیه عمومی، صنایع پالایش و توزیع بنزین، نساجی، آهن و مخابرات همگی گزارش کرده اند که دست به اعتراض و اعتصاب زده اند.



خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که شواری عالی ارتش نشستی بدون حضور آقای مبارک برگزار کرده است.



همچنین در بیانیه ای که ارتش منتشر کرده آمده است که ارتش "تدابیر لازم را برای محافظت از کشور در نظر می گیرد و از خواسته های مشروع مردم حمایت می کند."



لیز دوست، خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید: "ارتش علیه حسنی مبارک -دست کم در ظاهر -حرکتی نمی کند. اما نمی خواهد که به عنوان مخالف مردم هم شناخته شود."

بخش هائی از بیانه سالگرد انقلاب جبهه مشارکت

بخش هائی از بیانه سالگرد انقلاب جبهه مشارکت


اگر حاکمیت سرکوب و دروغ خاتمه نیابد و به آرمان های انقلاب باز نگردیم

سرنوشت مصر و تونس

در انتظار ج. اسلامی است





در جمهوری اسلامی قرار نبود نماد اسلامیت آن، افراد و گرایش هایی شوند که زبانشان جز به خشونت گشوده و عملشان جز به حذف معطوف نیست و شرع و قانون را جز در جهت قدرت داشتن یک جریان خاص تفسیر نمی کنند. قرار نبود که نماد جمهوریت این نظام کسانی باشند که در توهم مدیریت جهان مهم ترین سرمایه های طبیعی و اجتماعی کشور را به راحتی بر باد دهند و قرار نبود که نماد ایرانیت کشور کسانی شوند که برای کسب قدرت، میراث تاریخی و گذشته پرافتخار ایران را به بازیچه و کاریکاتور تبدیل کنند. قرار نبود که مراجع و علما و روشنفکران و هنرمندان و دانشگاهیان و دانشجویان و معلمان و کارگران و زنان و اقوام و احزاب و نهادهای مدنی و مطبوعات و رسانه های مستقل از آزادی بیان و آزادی بعد از بیان محروم شوند و حقوق صنفی و سیاسی خود را از دست بدهند و ایران پس از انقلاب و رحلت امام بالاترین رتبه ها را در اعمال محدودیت های امنیتی و قضایی و حقوقی بدست آورد. قرار نبود در این نظام چهره فقر و فساد و تبعیض با گزارش ها و آمارهای دروغ پنهان شود و فرار مغزها و سرمایه ها و فساداداری و قانون گریزی دستگاه اجرایی کشور روز به روز سرعت بیشتری بگیرد. امروز به جای ارزشهای اخلاقی که انقلاب اسلامی در پی آن بود شاهد رواج ضداخلاقی ترین اقدامات و بی پایه ترین تهمت ها و افتراها و فحاشی ها از سوی دستگاههای رسمی، رسانه به اصطلاح ملی و تریبون ها و رسانه های وابسته به دولت نسبت به مخالفین و منتقدین هستیم. باید نگران بود که حساسیت نسبت به تضییع حقوق اساسی شهروندان کم شود و دستگاه قضایی مستقل که از اهداف مفروض این نظام بود، به اذعان برخی مسئولین آن قربانی صدور احکام ابلاغی نهادهای امنیتی شود. باید نگران بود که چرا امروز بالاترین مقامات اجرایی صریحاً از عمل به قانون طفره می روند و رسماً راه را برای فرار از پاسخگویی و استبداد درعمل باز می کنند. باید نگران بود که چرا شعار جذب حداکثری و دفع حداقلی در عمل به دفع فراتر از حداکثر و جذب کمتر از حداقل تبدیل شده و هر روز نیروها و مجموعه های جدیدی از دایره اثرگذاری دفع می شوند. باید نگران بود که چرا سخن دلسوزان این نظام و کشور از اصلاح طلب و اصول گرا و از روحانی و دانشگاهی و از پیر و جوان به جای آنکه شنیده شود ملعبه دستگاههای امنیتی و تبلیغاتی می شود. باید نگران بود که چرا وحشت از انتخابات آزاد به حدی شده است که پیشنهادهای مشفقانه و اصلاح طلبانه جناب آقای خاتمی و دلسوزان دیگر که بیان حداقل هایی قانونی برای خروج کشور از این وضعیت نگران کننده است، دست اندرکاران را چنین آشفته می کند که درهمه تریبون های رسمی و غیررسمی زبان به فحاشی واتهامات ناروا باز کنند. تجربه 32 ساله ملت ما و تامل در آنچه امروز در تونس و مصر و یمن و اردن و سراسر منطقه خاورمیانه می گذرد، این است که باید به این نگرانی ها به صورتی عاجل پایان داد و به خواسته های ملت در دوره انقلاب بازگشت و نتیجه اراده مردم را در اعمال حق حاکمیت و در سرنوشت خودشان عملاً پذیرفت. این راه چیزی نیست جز بازگشت کامل و بدون تنازل به قانون اساسی و پذیرش حقوق ملت، همانگونه که در آن تصریح شده است. قبول عملی این راه یعنی تن دادن به قواعد دموکراسی در چارچوب قانون اساسی وبا اتحاذ روشهای کم هزینه و مسالمت آمیز .



کافی است برای مقایسه سود و زیان این راه، کشورهایی که راه دموکراسی و اصلاحات را انتخاب کردند، یا از آن فرار کردند و سرنوشت دولت هایی نظیر ترکیه و مصر را با هم مقایسه کنیم تا بفهمیم چگونه اولی توانست با اقداماتی مدنی و عقلانی در منطقه حتی سرمشقی برای حرکت های اسلامگرایانه شود و دومی با امنیتی کردن کشور و بستن راه اصلاحات و انتخابات وروش های قانونی، جامعه را به مرحله انفجار برساند. ما بر همین اساس اعلام می کنیم که تا دیر نشده است باید فضای بسته و نگران کننده و یک طرفه کنونی را شکست و راه را برای جبران آنچه به خصوص پس از انتخابات گذشته ریاست جمهوری بوجود آمده است باز کرد. حداقل های این کار همان است که بارها و بارها از زبان آقایان خاتمی و موسوی و کروبی و شخصیت ها و گروههای مذهبی و سیاسی کشور و حتی اصول گرایان دلسوز بیان شده است.

مشاور ارشد میرحسین موسوی:

مشاور ارشد میرحسین موسوی:


هیچ برنامه ای برای لغو

راهپیمائی 25 بهمن وجود ندارد





اردشیر امیرارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی در در مصاحبه با رادیو دویچه‌وله آلمان که به زبان فارسی برنامه پخش می کند اعلام کرد«هیچ برنامه‌ای برای لغو راهپیمائی 25 بهمن وجود ندارد.



تأثیر جنبش‌های آزادی‌خواهانه و ضددیکتاتوری بر یکدیگر، تأثیری متقابل است و همان طور که تجربه جنبش سبز و انتشار اخبار و تصاویری از آنچه مردم می‌خواستند و رفتار خودکامه‌گان ایران با مردم بر آزادی‌خواهان در تونس و مصر تأثیر گذاشت جنبش‌های منطقه هم بر ما تأثیر می‌گذارد.



حکومت، موظف است مسئولیت خود را برای حفظ امنیت راه‌پیمایان معترض بپذیرد و به همین دلیل، درخواست‌کنندگان مجوز، کاری حقوقی و مسئولانه کردند و امیدوارم حکومت هم به وظیفه خود عمل کند.



نگرانی ما از بلوغ مردم برای یک راهپیمائی مسالمت آمیز نیست، بلکه از شعور حکومت است؛ زیرا مردم با برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز ۲۵ خرداد 88 ظرفیت خود را نشان دادند، اما آیا حکومت هم این شعور را دارد که با تن دادن به مطالبات و شنیدن اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم، این خواسته‌ها را به حرکات خشونت آمیز و کور تبدیل نکند؟ مسئولان کشور اینک در آزمونی تعیین کننده قرار گزفته‌اند و صدور مجوز می‌تواند به منزله حاکمیت عقلانیت و بازگشت به نقطه اغازی باشد که امید می‌رود از آن پس، مناقشات سیاسی کشور در روندی قانونی و آرام بر اساس مفاهمه و گفتگو به نفع مردم حل و فصل شود.



البته ما میدانیم که همان‌طور که آزادی‌خواهان برای رسیدن به آزادی و دموکراسی از قواعد و روش‌های مشترکی پیروی می‌کنند دیکتاتورها هم برای بقای خودشان و سرکوب آزادی‌خواهان از قواعد و روش‌های مشابهی بهره می‌برند. عبور ماشین حکومتی از روی مردم معترض، در میدان ولی‌عصر تهران شروع شد و در میدان التحریر تکرار شد. چنان که بسیج کردن اوباش برای حمله به شهروندان معترض نیز از تهران آغاز شد و در قاهره ادامه یافت. رفتار فرعون ایران از فرعون مصر مخوف‌تر و غیراخلاقی‌تر است زیرا برای سرکوب به دین متوسل شده و از آن استفاده ابزاری کرده است.



مگر نمی‌گویند جنبش سبز مدت‌هاست که مرده است؟ مگر نمی‌گویند حامی مردمی هستند که در تونس و معترض علیه دیکتاتوری برخاسته‌اند؟ صداقت خود و درستی حرفهای‌شان را در صدور مجوز راهپیمایی بیازمایند تا معلوم شود چقدر در دفاع‌شان از معترضان به دیکتاتوری صادق‌اند و تا چه اندازه ادعای مرگ جنبش سبز واقعیت دارد؟



اگر مدعی هستید که جنبش را مهار کرده‌اید پس چرا هر روز از فتنه سخن می‌گویید؟ اگر فتنه مرده است، پس چرا پشت سر مرده صحبت می‌کنید و از کوچک‌ترین حرکت‌ها بیم دارید و نگرانید؟ اگر فتنه مرده است پس چرا بگیر و ببندهایتان تمامی ندارد؟

مصاحبه حاج آقا اژه ای

مصاحبه حاج آقا اژه ای


مجوز خواستگاری میدهیم

چون بوی سیاسی نمی دهد!







حجت الاسلام اژه ای، که هم گاز می گیرد و هم لنگه کفش پرتاب می کند، روز گذشته در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ایلنا که از وی بعنوان دادستان برکشیده مقام معظم فرزانه، پیرامون درخواست موسوی و کروبی برای راهپیمائی 25 بهمن سئوال کرده بود، پاسخ خنده داری داد. او که ظاهرا برای صدور مجوز نه سر پیاز باید باشد و نه ته پیاز – زیرا مجوز را وزارت کشور باید بدهد نه قوه قضائیه و دادستان- گفت: این درخواست، یک حرکت سیاسی است!



ظاهرا درخواست مجوز راهپیمائی در جمهوری اسلامی باید "عاشقانه" و یا "خواستکارانه" و یا "اقتصادی" و ... باشد. هر تظاهرات و راهپیمائی و تحصنی و ... سیاسی است. حالا، اگر در جمهوری اسلامی قوه قضائیه بوی سیاست میدهد، این بدعت است نه درخواست مجوز راهپیمائی! مثل همین اظهار نظر اژه ای که هم کودتائی است و هم سیاسی!



محسنی اژه ای که سخنگوی قوه قضائیه هم هست، در ادامه همین مصاحبه و بیانات "شاهانه" گفت:



"درخواست راهپیمایی برای حمایت از مردم مصر برای ۲۵ بهمن به معنای جدا کردن صف خود از مردم و یک اقدام سیاسی است. اگر شخصی واقعا انگیزه حمایت از مردم غیور و به ‌پا خواسته مصر و تونس را داشته باشد همراه با حکومت و ملت در روز ۲۲ بهمن در راهپیمایی شرکت می‌کند. مردم ایران هوشیار بوده و اگر ضرورت داشته باشد به آن پاسخ می‌دهند."



از اژه در باره سرانجام پرونده قاضی مرتضوی و جنایات کهریزک سئوال شد. او گفت:



"‌پرونده این فرد در دادسرای ویژه کارکنان دولت در حال رسیدگی است و هنوز منتهی به صدور کیفرخواست نشده است."



به این ترتیب و پس از یکسال و 8 ماه، مرتضوی راست راست می گردد و لابد پیشتاز شرکت در راهپیمائی حکومتی 22 بهمن هم هست!



اژه ای نیز ماننده مقام فرزانه و یا آن دیگری غیر فرزانه، یعنی احمدی نژاد، اسم حکومت را گذاشته اند "ملت" و "مردم". حرف و تصمیم و اقدام خود را بنام "مردم" اعلام می کنند. اما تا می گویند مجوز بدهید که این مردم بیایند به خیابان و نظرشان را بدهند، می گویند بیایند به تظاهرات حکومتی در کنار لباس شخصی ها و اوباش تحت امر مداحان و ... کسی نباید صف خود را از صف اینها جدا کند! در غیر اینصورت, همین مردم (لباس شخصی ها و اوباش و مداحان و بسیجی های چماقدار و مسلح به کپسول گاز خردل) پاسخ آنها را خواهند داد. یعنی همان موتور سوارهای جمهوری اسلامی که در قاهره سوار شتر شدند!