Friday, June 26, 2009

نگرانی عفو بین‌الملل از «دستگیری و شکنجه» روزنامه‌نگاران در ایران


سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت روزنامه‌نگاران ایرانی دستگیر شده در روزهای اخیر و احتمال شکنجه آنها ابراز نگرانی کرد.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید محل نگهداری اکثر این روزنامه‌نگاران نامعلوم است اما احتمال می‌رود این افراد در زندان اوین باشند.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود آورده است پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۲ خرداد ماه که پیروز آن محمود احمدی‌نژاد اعلام شد، مقام‌های ایرانی محدودیت‌های شدیدی برای آزادی بیان در ایران به وجود آورده‌اند.
اعمال محدودیت برای روزنامه‌ها و خبرنگاران خارجی و نیز تحدید در فضای اینترنت از جمله مواردی است که عفو بین‌الملل به آن اشاره کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین با یادآوری دستگیری ده‌ها نفر در سراسر ایران و از جمله چهره‌های نزدیک به نامزدهای اصلاح‌طلب، به ويژه به بازداشت ۷۰ استاد دانشگاه پس از دیدار با میرحسین موسوی در روز چهارشنبه سوم تیرماه اشاره کرده است.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است که هنوز چهار نفر از دستگیرشدگان روز چهارشنبه و از جمله بهزاد قربانیان‌نژاد، رئیس ستاد موسوی، در بازداشت به سر می‌برند.
عفو بین‌الملل در بیانیه دیگری نسبت به وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت شده روزنامه «کلمه سبز» نیز ابراز نگرانی کرده است. بیش از ۲۵ نفر ار کارکنان این روزنامه روز دوشنبه پس از ورود مأموران امنیتی به ساختمان این روزنامه وابسته به میرحسین موسوی، دستگیر شدند.

بر پایه اعلام گزارشگران بدون مرز، رضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو ، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، علی مزروعی، ژیلا بنی یعقوب ،بهمن احمدی امویی، مصطفی قوانلو قاجار، مازیار بهاری ،ایاسون آتهاناسیادیس، سید علیرضا بهشتی شیرازی، روح‌الله شهوار، ماشاءالله حیدرزاده، امان‌الله شجاعی، مجتبی پورمحسن،‌ و فریبرز سروش از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که در روزهای پس از انتخابات ایران بازداشت‌ شده‌اند.

از سوی دیگر درپی بروز نگرانی‌هایی در مورد سعید حجاریان، مدیر مسئول روزنامه توقیف شده صبح امروز، با پیگیری خبرنگار رادیو فردا یکی از بستگان وی به رادیو فردا گفت پنجشنبه شب آقای حجاریان با افزایش فشار خون مواجه شده بود که روز جمعه پس از ملاقات همسر و فرزندش با وی در زندان اوین، حال عمومی وی مساعد‌تر گزارش شده است

شهرزاد کریمان: ۱۰ روز است که از دخترم هيچ خبری ندارم



بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد و فعالان جامعه مدنی در ایران همچنان ادامه دارد. در کنار این دستگیری‌ها شمار گسترده‌ای از شهروندان ایرانی نیز در روزهای گذشته به دلیل شرکت در گردهمایی‌های مسالمت‌آمیز اعتراضی بازداشت شده‌اند.

شیوا نظرآهاری از اعضای کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر از جمله کسانی است که در روزهای اخیر بازداشت شده است.

او که در اولین روزهای اعلام نتایج انتخاباتی و پیروزی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری کنونی ایران بازداشت شده و آن طور که شهرزاد کریمان، مادرش، به رادیو فردا گفته است، در مکانی نامعلوم به سر می‌برد.

رادیو فردا: خانم کریمان، آخرین اطلاعی که ار وضعیت دختر خود شیوا نظرآهاری دارید چیست؟

شهرزاد کریمان: من ۱۰ روز است که از دخترم هيچ خبری ندارم، نه می‌دانم کجاست و نه می‌دانم چه کسانی او را برده‌اند، حتی می‌گويند او اصلاً پرونده‌ای ندارد. وقتی وکيل هم مراجعه کرده به او گفته‌اند چون هنوز اينها زير بازجويی هستند، ممکن است سه يا چهار هفته ديگر طول بکشد و تا پرونده به دادگاه نيايد به شما هيچ خبری نمی‌دهند. در ضمن وقتی به واحد پيگيری مراجعه کرديم از ديدار با ما امتناع کردند.

آيا شما به وزارت اطلاعات هم مراجعه کرده‌ايد؟

بله، همين واحد پيگيری که اشاره کردم متعلق به وزارت اطلاعات است. يکی دو بار ديگر که دخترم به طور موقت بازداشت شده بود و يک بار هم که خودم و دخترم با هم بازداشت شده بوديم ما را به آنجا بردند و من آنجا را می‌شناختم.

وقتی به واحد پيگيری مراجعه کرديم، کسی با ما روبه‌رو نشد که بخواهيم سؤالی از او بپرسيم، در حالی که خودشان گفته بودند اگر می‌خواهيد از دخترتان خبری بگيريد به واحد پيگيری مراجعه کنيد و يا وسايلی مانند کامپيوتر که از خانه برده‌اند را می‌توانيد آنجا تحويل بگيريد.

هنگامی که شما به مراجع قانونی مراجعه کرديد، برخورد اين افراد با شما چگونه بود؟

اصلاً هيچ کدام با ما روبه‌رو نشدند. يک سرباز وظيفه جلوی در است که اسم افراد را می‌پرسد و پيام‌ها را داخل می‌برد. اگر مايل باشند شما را ببينند اجازه می‌دهند داخل برويد، ولی اگر مايل نباشند می‌گويند اصلاً از چنين شخصی خبر نداريم.

دادگاه انقلاب هم همين طور، اول اين که تا ظهر بايد آنجا بنشينيم و بعد در يک صف طويل حرکت کنيم و شناسنامه فرد را تحويل دهيم. آنها اسم را در کامپيوتر وارد می‌کنند و سپس با يک لحن ناپسند می‌گويند می‌خواستيد اجازه ندهيد اينها بروند و آخر هم کاملاً منکر قضيه می‌شوند.

من به آنها گفتم که بچه مرا در خانه بازداشت کرده‌اند، آنها گفتند پس اصلاً به ما مربوط نيست. در نهايت هم با هر جا تماس می‌گيريم می‌گويند چنين کسی نداريم و اصلاً اينجا نيست.

بالاخره بايد نام اين افراد جايی ثبت شده باشد. اينکه در کدام بازداشتگاه يا زندان جمهوری اسلامی هستند؟

زندان اوين هم جوابگو نيست و مأمور دم در می‌گويد بی‌خود اينجا آمده‌ايد و ما وظيفه نداريم به شما جواب بدهيم، اگر بخواهند خودشان با شما تماس می‌گيرند.

۱۰ روز تمام است که از بچه‌ام هيچ خبری ندارم. مادران ديگر هم وضعيت مرا دارند، چون وقتی به دادستانی انقلاب می‌روم آنها را می‌بينم. آنها حتی نمی‌دانند چه گروهی بچه‌هايشان را بازداشت کرده‌اند، اما من چون بازجوی دخترم را می‌شناسم مطمئن هستم وزارت اطلاعات او را بازداشت کرده است.

انشاء‌الله کسی در داخل ايران گرفتار نشود، چون اگر خدای نکرده پايتان به دادگاه انقلاب بکشد افراد آنجا نه تنها پاسخگو نيستند، بلکه برخوردشان هم بسيار بد است. شيوا به من گفته بود به دادگاه انقلاب نرو چون آنجا جوابی نمی‌دهند، ولی من نمی‌توانستم ۱۰ روز صبر کنم تا کسی به من خبر دهد.

اکنون هم دو برابر آدم‌هايی که می‌روند داخل تا مشکل خود را پيگيری کنند، نيروی امنيتی ايستاده است.

در دادگاه انقلاب آنقدر با کسانی که مراجعه کرده بودند، بد برخورد می‌کردند که اصلاً کسی نمی‌توانست حرف بزند. اگر کسی می‌خواست حرف بزند، می‌گفتند می‌گوييم شما را از اينجا بيرون بيندازند.

اينها جوانان ۱۸-۱۹ ساله‌ای هستند که گير افتاده‌اند. مادر يکی از اين بچه‌ها می‌گفت دوستان بچه‌ام گفته‌اند اينها را با کانتينر گوشت برده‌اند و در آن را بسته‌اند که کسی نبيند. فقط اميدورام همه آنها سالم باشند و سالم به دست پدر و مادرشان برسند

سخنرانی شیرین عبادی دربرابر مقر پارلمان اروپا درباره انتخابات و کشتار مردم جهان باید از دولت ایران بازخواست کند

در تظاهراتی که چهارشنبه 24 ژوئن درمیدان لوکزامبورگ در بروکسل و مقابل پارلمان اروپا به دعوت ایرانیان ساکن بلژیک ترتیب داده شده بود سخنرانان بسیاری از احزاب سیاسی و گروه های حقوق بشری بلژیک شرکت کردند و درسخنرانی های متعدد همبستگی خود را با مردم ایران بیان کردند. آنها اعلام کردند که بازتاب دهنده خواست مردم ایران به دولت متبوع خود خواهند بود .

شیری عبادی که در پارلمان اروپا به دعوت سبزهای این پارلمان حضور داشت راس ساعت 14.30 از پارلمان خارج شد و در میان ابراز احساسات تظاهرکنندگانی که در برابر مقر پارلمان اروپا گرد آمده بودند به میان آنان آمد و سخنرانی کرد. وی پس از آنکه پشت تریبون قرار گرفت با صدائی بغض آلود و درحالی که بشدت تحت تاثیرشعارها وعکس هائی که تظاهرکنندگان از مبارزات مردم درخیابان های ایران در دست داشتند قرار گرفته بود، سخنان خود را با "زنده باد ایران" آغاز کرد و گفت:

برای من بسیارسخت است که با دیدن این تصاویر تاثیر گذار و دلخراش سخن بگویم. با تمام وجود از مقاومت مردم ایران حمایت می کنم و از همه ایرانیان در هر گوشه جهان می خواهم که از این حرکت مردمی پشتیبانی کنند و ندای آنان را به گوش مردم دنیا برسانند. من از پارلمان اروپا می‌خواهم که هیئتی را برای بررسی نقض حقوق بشر به ایران بفرستد. واقعیت این است که آنچه در ایران در حال وقوع است تجاوز به حقوق انسانی و شهروندی مردمی است که خواست های خود را بصورت مسالمت آمیز بیان می کنند و خشونتی است که در مواجهه با آنان اعمال می شود. ما یاد کسانی را که در تظاهرات اخیر کشته شده اند پاس می‌داریم و دولت پاسخ گوی خون های ریخته شده است. ندا آقا سلطان را سمبل مبارزات مردم می دانیم و یادش را همیشه زنده میداریم. مردم در تظاهرات خود به قانون احترام می گذارند ولی حکومت به آن بی احترامی کرده و تظاهرات مسالمت آمیز مردم را که حق آنان است و در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است پلیس انتظامی، لباس شخصی ها و بسیجی ها پاسخ می دهند. شما دیدید که چگونه مردم را زیر پا گذاشتند و با چه خشونتی با آنان برخورد کرده و از ساختمان یک پایگاه بسیج و در خیابان ها مردم را گلوله باران کردند و آنان را دستگیر کردند. در این میان یکی دو نفر از تظاهر کنندگان شعار "مرگ بر بسیجی " سردادند که خانم عبادی با قطع شعارهای آنان گفت هیچ وقت شعار مرگ سر ندهید که ما برای بشارت زندگی آمده ایم نه مرگ. باید اذعان کرد دستگیری هائی که درایران انجام می شود وعمدتا از تظاهرکنندگان و فعالان سیاسی ایران هستند خلاف قانونی جمهوری اسلامی ایران است. ما خواست مردمی را که می گویند اگر حکومتی خود قانونی می نویسد خود هم باید پایبند به آن باشد تائید می کنیم . باید بدانیم که قانون مدنی ما می‌گوید کسی که در اجتماعات مسالمت آمیز شرکت می کند نباید با ضرب و شتم ماموران دولتی مواجه شده و دستگیر شود . من در این جا و در مجامع بین المللی هم عنوان می کنم که تمام دستگیر شدگان باید بدون قید و شرط آزاد شوند . باید انتخابات در ایران باطل شود و انتخابات جدیدی تحت نظارت سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد برگزار شود. دولت ایران باید مورد بازخواست کشورهای جهان قرار گیرد و سطح روابط سیاسی و نه اقتصادی با آن به پائین ترین سطح خود تنزل یابد. من از قطع روابط اقتصادی با ایران دفاع نمی کنم چرا که قطع روابط اقتصادی به توده مردم آسیب جدی وارد می کند .

رئیس جمهور امریکا حقوق مردم ایران باید رعایت شود احمدی نژاد به دقت بیاندیشد

همزمان با اجلاس وزرای خارجه 8 کشور بزرگ صنعتی و سرمایه داری جهان در ایتالیا که با هدف فراهم ساختن مقدمات اجلاس سران این کشورها تشکیل شده بود، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری شرکت کرد. رئیس جمهور امریکا پس از دیدار و مذاکره با صدراعظم آلمان "آنگلامرکل" که در امریکا بسر می برد هم دراین کنفرانس خبری شرکت کرد. هم اجلاس وزرای خارجه 8 کشور وهم گفتگوی صدراعظم المان و رئیس جمهور امریکا و هم کنفرانس خبری اوباما همگی متاثر از حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و کودتا علیه نتیجه این انتخابات بود.

اجلاس وزرای 8 کشور سرکوب مردم ایران را محکوم کرد و از حق مردم برای اعتراضات مسالمت آمیز دفاع کرد. صدراعظم آلمان پیش از عزیمت به امریکا، در کنفرانس خبری که اعضای برجسته کابینه اش نیز در آن حضور داشتند، با صراحت از ضرورت کنترل و حتی بازشماری آراء انتخاباتی ایران سخن گفت و عملا نتیجه اعلام شده انتخابات ایران را نپذیرفت.

بارک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز با صراحتی که تاکنون سابقه نداشت به مسئله انتخابات و قیام مردم علیه نتیجه اعلام شده این انتخابات پرداخت. اوباما گفت: بدون تردید حوادث چند هفته اخیر ایران بر گفت وگوی مستقیم با تهران تاثیر خواهد گذاشت. من و صدراعظم آلمان درباره شرایط دلخراش در ایران مذاکره کردیم . امروز ما یکصدا می گوئیم؛ که مردم ایران حق دارند آزادانه تجمع کنند و آزادنه سخن بگویند و ما نیز بتوانیم صدای آنها را بشنویم. اینها آرمان های جهانی اند. شجاعت مردم ایران در مقابله با وحشیگری آزمایشی است برای پایداری آنها در راه خواسته شان. خشونتی که علیه مردم ایران به کار گرفته شده تکان دهنده و وحشتناک است. به رغم تلاش حکومت ایران برای این که نگذارد جهان شاهد این خشونت ها باشد، ما آن را دیدیم و آن را محکوم کردیم.

مردم ایران قاضی نهایی اقدامات حکومت خود خواهند بود، اما آنچه به ما مربوط می شود اینست که اگر حکومت ایران می خواهد مورد احترام جامعه بین المللی باشد، باید به حقوق مردم خود احترام بگذارد و به خواست آنها گردن بگذارد. ما منتظر نتیجه تحولات در ایران هستیم. من از حکومت ایران می خواهم که با مردمی که خواستار راهپیمایی مسالمت آمیز هستند و می خواهند صدایشان شنیده شود براساس قوانینی که مورد احترام جامعه بین المللی است رفتار کند.

اوباما با اشاره به سخنرانی دو روز پیش احمدی نژاد که در آن دمکراسی درایران را واقعی ترین دمکراسی نامید و به امریکا نصیحت کرد سر عقل بیآید گفت: بهتر است احمدی‌نژاد به فکر خانواده‌های افرادی باشد، که در روزهای اخیر در ایران کشته، مجروح و یا دستگیر شده‌اند. پبشنهاد می کنم آقای احمدی نزاد در مورد تعهدات خود نسبت به شهروندان کشورش بدقت بیندیشد.

در همین مصاحبه خبری، صدراعظم آلمان نیز خواستار بررسی نتایج انتخابات بحث‌انگیز ایران شد. ما شاهد وقایع دلهره‌آوری در ایران بودیم، مهم است که جهان متوجه نقض حقوق بشر در ایران باشد. ما پیگیر سرنوشت معترضان نیز هستیم و اتفاقات را دنبال می‌کنیم.

(مجموعه این اخبار بین المللی، تائیدی است بر آن نگرانی که میرحسین موسوی در بیانیه شماره 8 خود روی آن انگشت گذاشته است. این که حکومت کنونی با کودتا علیه نتیجه واقعی انتخابات و سرکوب مردم، پای قدرت های خارجی را به رویدادهای ایران باز خواهد کرد.)

'آمریکا به معاون اول احمدی نژاد ویزا نداد'


ایران می گوید آمریکا به پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهوری این کشور برای شرکت در اجلاس مالی سازمان ملل متحد روادید ورود نداده است.

محمد خزایی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد که در این اجلاس سخنرانی می کرد، به حاضران گفت به علت عدم صدور ویزای آقای داوودی و هیات همراه از سوی آمریکا، او متن سخنرانی معاون اول محمود احمدی نژاد را قرائت می کند.

آقای داوودی قرار بود در اجلاس مالی سازمان ملل متحد که با شرکت بیشتر از 140 کشور در نیویورک برگزار می شد، سخنرانی کند.

این اجلاس سه روزه با هدف بررسی تبعات بحران جهانی اقتصاد و بررسی راهکارهای مقابله با آن برگزار شده بود.

هنوز علت عدم صدور روادید برای آقای داوودی مشخص نشده است و معلوم نیست که این تصمیم با رخدادهای جاری ایران در ارتباط است یا خیر.

مقام های آمریکایی هنوز به سخنان آقای خزایی واکنش نشان نداده اند.

آمریکا روابط سیاسی خود را با ایران در سال 1980 قطع کرد.

در این حال، این کشور بر اساس توافقنامه ای که در سال 1947 با سازمان ملل متحد امضا کرده است، موظف است به عنوان میزبان این سازمان برای نمایندگان دول متخاصم برای شرکت در اجلاس آن روادید صادر کند.

آمریکا تاکنون در چندین نوبت از صدور ویزا برای بعضی از اعضای هیات های ایرانی خودداری کرده است.

برای خنثی کردن جنبش اعتراضی ایرانیان خارج از کشور عوامل ج. اسلامی سفارت ایران در سوئد را اشغال کردند!

بعد از ظهر امروز، عاملین حسین شریعتمداری که بقایای شبکه سعید امامی را در سوئد سازماندهی کرده، با هدف خنثی کردن حرکت خودجوش و سراسری ایرانیان خارج از کشور که جنبشی بزرگ را علیه کودتای انتخاباتی و همدردی با مردم داخل کشور بوجود آورده اند، سفارت جمهوری اسلامی در استکهلم را باصطلاح تصرف کردند. این طرح با همکاری کارکنان سفارت صورت گرفت و اشغال کنندگان خود را حزب کمونیست کارگری معرفی کردند. یعنی همان تشکیلاتی که سالها گفته شد که پایه ریزی آن را حسین شریعتمداری و حسن شایانفر تحت سرپرستی سعید امامی برعهده داشته اند و تمام فعالیت های خارج کشور آنها همسو با هدف های مرحله ای و نوبتی باند شریعتمداری- حسن شایانفر در ایران است. از پیش از کنفرانس برلین، تا بعد از آن کنفرانس و تا امروز که هدف اصلی فشار به دولت های اروپائی برای جلوگیری از اعتراضات ایرانیان مقیم اروپاست. در 12 روزی که از کودتای 22 خرداد می گذرد، هیچگاه ایرانیان معترض در اروپا، تظاهراتی را در که برابر سفارت خانه های جمهوری اسلامی سازمان داده بودند به خشونت نکشیدند زیرا هدف اصلی جلب حمایت مردم این کشورها و دیگر خارجیان نسبت به رویدادهای کودتائی و خونین ایران است به پیک نت خبر رسیده است که سازماندهندگان اعتراض به کودتا در کشورهای اروپائی که عمدتا نسل جوان و دانشجویان ایرانی هستند، در تدارک تهیه بیانیه ای در افشای حرکتی هستند که با کمک سفارت جمهوری اسلامی در سوئد و در همسوئی با ستاد کودتاگران در تهران، در سوئد به اجرا گذاشته شد.


--------------------------------------------------------------------------------

انتخاباتی که ایران را تکان داد در جستجوی انقلاب 57 مردم با موسوی به صحنه بازگشته اند

انتخاباتی که ایران را تکان داد
در جستجوی انقلاب 57
مردم با موسوی به صحنه بازگشته اند
اسلاوی ژیژک

رنگ سبزی که هواداران موسوی اختیار کرده‌اند، فریاد‌های الله اکبری که از پشت‌بام ها در تاریکی شب طنین انداز می‌شود، به وضوح نشان می دهد که مردم این عمل خود را تکرار انقلاب ۱۹۷۹ خمینی می‌دانند، ‌بازگشت به ریشه‌های آن و شرایط پیش از انحراف انقلاب. اتحاد راسخ مردم، اتفاق نظر و یکپارچگی فراگیرشان، خود سازماندهی ابتکاری‌شان، شیوه‌های فی‌البداهه‌ برگزاری اعتراضاتشان، ترکیب منحصر به فرد خودانگیختگی و نظم شان، یا آن راهپیمایی تهدید آمیز هزاران- هزارشان در کمال سکوت همه یادآورانقلاب 1979 است. ما اینجا با خیزش طرفداران مغبون‌ شده انقلاب خمینی سر و کار داریم. احمدی نژاد قهرمان اسلام‌گرایان فقیر نیست، بلکه یک پوپولیست واقعا فاسد اسلامی و فاشیست است، یک یرلوسکونی ایرانی که ترکیب رفتارهای دلقک‌ مآبانه و اقتدارگرایی سیاسی ظالمانه‌اش حتی اکثریت آیت‌الله‌ها را هم معذب می‌کند. نان پخش کردن های عوام‌فریبانه‌اش به فقرا نباید ما را بفریبد: پشت سراو نه فقط سازمانهای سرکوبگر پلیس ودستگاه های بسیار غربی شده روابط عمومی ، بلکه یک طبقه تازه به‌ دوران رسیده ثروتمند قوی ایستاده که در نتیجه فساد رژیم بوجود آمده است. سپاه پاسداران ایران نیروی شبه نظامی طبقه کارگر نیست، بلکه نهادی فوق‌العاده فاسد و قدرتمندترین مرکز ثروت در کشور است. ‌ نام موسوی مترادف بازدمیدن در رویایی عمومی است که انقلاب خمینی را به پیروزی رساند. این بدان معنی است که انقلاب ۱۹۷۹ خمینی را نمی‌توان به جریان تندروی اسلامگرایی که قدرت را در دست دارد تقلیل داد - این انقلاب بسی فراتر از آن بود. اکنون زمان به یاد آوردن شور وشوق باورنکردنی سال اول پس از انقلاب است، به همراه انفجار نفس گیر خلاقیت سیاسی و اجتماعی، تجربه‌های تشکیلاتی و بحثهای میان دانشجویان و مردم عادی.






اسلاوی ژیژک فیلسوف معاصر، از جمله امضا کنندگان "نامه گروهی از فیلسوفان معاصر و استادان دانشگاه های جهان در حمایت از تظاهرات‌کنندگان ایرانی" است. در این نامه که نام نوام چامسکی هم در بین امضا کنندگان آن دیده می‌شود، آمده است:«… دولتی که ادعای نمایندگی اراده‌ی مردم‌اش را دارد صرفاً به شرطی می‌تواند چنین کند که ابتدایی‌ترین پیش‌شرط‌های شکل‌گیری چنین اراده‌ای را محترم شمارد: ‌آزادی مردم برای گرد هم آمدن بی‌هیچ مانعی و تشکیل دادن نیرویی کلی و جمعی؛ قابلیتی نامحدود برای بحث و دسترسی به اطلاعات، و به بحث گذاشتن، ‌تصمیم گرفتن و به اجرا درآوردن شیوه‌ی عمل» و ادامه داده که :«سال‌های متمادی حمایت خارجی از "ترویج دموکراسی" در بسیاری از کشورهای جهان باعث گسترش بدبینی موجهی نسبت به جنبش‌هایی مدنی‌ شده که ادعای مشروعیت مستقیم دموکراتیک دارند. با این حال، این اصل به خودی‌خود همواره روشن است: صرفاً مردم می‌توانند ارزش چنین ادعاهایی را تعیین کنند. ما امضاءکنندگان این نامه از دولت ایران می‌خواهیم کاری نکند که چنین تصمیمی را مانع می‌شود».

جریان اصلی رسانه‌ای در غرب (و حتی احتمالاً دولت‌های غربی) از درک وقایع اخیر ایران عاجزند و اکثر تحلیل‌هایشان از دید ما ناشیانه به نظر می‌رسد. البته گاهی همین تحلیل‌ها عیناً توسط برخی در ایران نیز تکرار می‌شود. تحلیل پروفسور ژیژک با این جریان اصلی تفاوت ماهوی دارد و بی‌جهت نیست که مطبوعات اصلی آن را منتشر نکرده و این نوشته در اینترنت منتشر شده است. متن اصلی را که ترجمه آن در ادامه می‌آید، می‌توانید در اینجا (به زبان انگلیسی) پیدا کنید.



آیا گربه به دره سقوط خواهد کرد؟

نوشته اسلاوی ژیژک



هنگامی که حکومتی خودکامه به بحران آخرین خود نزدیک می‌شود، مراحل اضمحلالش قاعدتاًً در دو مرحله اتفاق می‌افتد. پیش از فروپاشی نهایی، گسستگی اسرار آمیز به وقوع می‌پیوندد: به یکباره مردم در می‌یابند که بازی تمام شده است، آنها به سادگی دیگر نمی‌ترسند. قضیه فقط این نیست که رژیم مشروعیتش را از دست می‌دهد، بلکه اعمال قدرتش به خودی خود به عنوان واکنشی از سر ناتوانی و ترس تعبیر می‌شود. همه ما با این صحنه کلاسیک کارتونی آشنایی داریم: گربه به پرتگاهی می‌رسد، اما به راه رفتنش ادامه می‌دهد، و این حقیقت را که دیگر زمینی زیر پایش نیست نادیده می‌گیرد؛ فقط هنگامی افتادنش آغاز می‌شود که به پایین نگاه می‌کند و ژرفای دره را می‌بیند. رژیمی که اقتدارش را از دست می‌دهد، شبیه همان گربه بالای پرتگاه است: برای افتادن فقط کافیست که یادش بیاندازید به پایین نگاهی بیاندازد...

در کتاب شاه شاهان، که شرح کلاسیکی از انقلاب خمینی است، ریژارد کاپوشینسکی لحظه دقیق این گسست را نشان می‌دهد: بر سر چهارراهی در تهران، هنگامی که پلیس بر سر تظاهرکننده‌ای داد کشید که حرکت کند و او از جایش تکان نخورد، پلیس شرمنده صرفاً از خیر او گذشت؛ یکی دوساعت بعد، همه تهران این داستان را می‌دانستند و اگرچه درگیری‌های خیابانی هفته‌های متمادی ادامه داشت، همه به نوعی می‌دانستند که بازی دیگر تمام شده است. آیا اکنون هم اتفاق مشابهی در حال وقوع است؟

روایت‌های مختلفی از اتفاقات تهران وجود دارد. برخی در این اعتراضات اوج "حرکت اصلاح‌گرایانه" هوادارغرب را می بینند که در همان جهت انقلابهای "نارنجی" در اوکراین، گرجستان و غیره بود - واکنشی سکولار به انقلاب خمینی. ایشان این اعتراضات را به عنوان نخستین گامها در جهت ایرانی جدید، سکولار و لیبرال دمکرات می بینند که از بنیادگرایی اسلامی آزاد شده است. این تعبیراز سوی شکاکانی خنثی می‌شود که باور دارند احمدی‌نژاد واقعا برنده شده است: او صدای اکثریت است ، در حالی که هواداران موسوی از میان طبقه متوسط و فرزندان نازپرورده آنان می‌آیند. به طور خلاصه می‌گویند: بیایید توهم‌ها را به کناری بگذاریم و با این حقیقت روبرو شویم که، با احمدی‌نژاد، ایران رییس جمهوری دارد که لایق آن است. در مرحله بعد، کسانی هستند که موسوی را به‌خاطر تعلقش به نظام روحانی حاکم رد می‌کنند که تنها قیافه ظاهری‌اش از احمدی‌نژاد بهتر است: موسوی هم قصد دارد برنامه انرژی هسته‌ای را ادامه بدهد، مخالف به رسمیت شناختن اسرائیل است، به علاوه به عنوان نخست وزیر درسالهای جنگ با عراق از حمایت کامل خمینی برخوردار بوده است.

دست آخر، غم‌انگیز ترین این مواضع متعلق به "چپ گرایان" طرفدار احمدی‌نژاد است: مهمترین مسئله برای ایشان استقلال ایران است. احمدی نژاد برای این پیروز شد که برای استقلال کشور ایستادگی کرد، فساد نخبگان سیاسی را نشان داد و سرمایه نفت را درجهت ارتقای درآمد اکثریت فقیر به کار برد - احمدی نژاد واقعی این است ، یا اقلا به ما این‌گونه می گویند، که زیر تصویرمتحجر و منکرهولوکاست که رسانه‌های غربی از او ساخته‌اند، ‌پنهان است. بر اساس این دیدگاه، آنچه اکنون در ایران در حال وقوع است تکرار واقعه برکناری مصدق در۱۹۵۳ است - کودتایی با خرج غربیان برعلیه رییس‌جمهورمشروع و قانونی. مشکل این دیدگاه فقط انکار مستندات نیست: مشارکت بالای راًی‌دهندگان ازمیزان معمول ۵۵ درصد به ۸۵ درصد را فقط می‌توان به عنوان رأی اعتراضی تعبیر کرد. به علاوه،‌ این دیدگاه عدم درک خود را از نمایش اصیل اراده مردم به نمایش می‌گذارد، و قیم مآبانه می‌پندارد که برای ایرانیان عقب‌مانده، همان احمدی‌نژاد مناسب است - اینها هنوز آنقدر به بلوغ نرسیده‌اند که چپ سکولار بر ایشان حکومت کند.

این روایتها، با وجود تعارضات شدیدی که با هم دارند، همگی بر اساس محور تقابل بین تندروهای اسلامی با اصلاح‌گرایان لیبرال غرب‌گرا بنا شده‌اند. به همین دلیل است که نمی توانند جایگاه موسوی را تعیین کنند: آیا بالاخره موسوی اصلاح طلبی با پشتوانه غرب است که به دنبال آزادی فردی بیشتر و بازار آزاد است، یا عضوی از نظام روحانی حاکم که نهایتاً پیروزی‌اش هیچ تأثیر جدی در تغییرطبیعت رژیم ندارد؟ چنین نوسانات فاحشی در این تحلیل‌ها نشانگر آن است که همگی از درک طبیعت حقیقی این اعتراضات عاجزند.

رنگ سبزی که هواداران موسوی اختیار کرده‌اند، فریاد‌های الله اکبری که از پشت‌بامهای تهران در تاریکی شب طنین انداز می‌شود، به وضوح نشان می‌دهد که ایشان این عمل خود را تکرار انقلاب ۱۹۷۹ خمینی می‌دانند، ‌بازگشت به ریشه‌های آن و شرایط پیش از انحراف انقلاب . این بازگشت تنها شامل برنامه‌ها نمی‌شود؛ حتی بیش از آن شیوه فعالیت جمع را مد نظر دارد، اتحاد راسخ مردم، اتفاق نظر و یکپارچگی فراگیرشان، خود سازماندهی ابتکاری‌شان، شیوه‌های فی‌البداهه‌ برگزاری اعتراضاتشان، ترکیب منحصر به فردخود انگیختگی و نظم اشان، یا آن راهپیمایی تهدید آمیز هزاران- هزارشان در کمال سکوت. ما اینجا با خیزش مردم اصیلی از طرفداران مغبون‌شده انقلاب خمینی سروکار داریم.

چندین پیامد مهم از این دیدگاه نتیجه می‌شود. نخست، ‌احمدی نژاد قهرمان اسلام‌گرایان فقیر نیست، بلکه یک پوپولیست واقعا فاسد اسلام و فاشیست است، یک یرلوسکونی ایرانی که ترکیب رفتارهای دلقک‌ مآبانه و اقتدارگرایی سیاسی ظالمانه‌اش حتی اکثریت آیت‌الله‌ها را هم معذب می‌کند. نان پخش کردن های عوام‌فریبانه‌اش به فقرا نباید ما را بفریبد: پشت سراو نه فقط سازمانهای سرکوب‌گر پلیس ودستگاههای بسیار غربی شده روابط عمومی ، بلکه یک طبقه تازه به‌ دوران رسیده ثروتمند قوی ایستاده که در نتیجه فساد رژیم بوجود آمده است سپاه پاسداران ایران نیروی شبه نظامی طبقه کارگر نیست، بلکه نهادی فوق‌العاده فاسد و قدرتمندترین مرکز ثروت در کشور است.

ثانیاً، باید بتوان تفاوتی مشخص میان دو کاندیدای اصلی مقابل احمدی‌نژاد، یعنی مهدی کروبی و موسوی، قائل شد: کروبی عملاً یک اصلاح طلب است، او اساساً نسخه ایرانی از هویتی سیاسی را ارئه می‌دهد که به همه گروه ها قول مساعدت می‌دهد. موسوی کاملا با او متفاوت است:‌ نام او مترادف بازدمیدن در رویایی عمومی است که انقلاب خمینی را به پیروزی رساند. حتی اگر این رویا یک "آرمانشهر" بود، باید در آن آرمانشهر اصیل انقلاب را جستجو کرد. این بدان معنی است که انقلاب ۱۹۷۹ خمینی را نمی‌توان به جریان تندروی اسلامگرایی که قدرت را در دست دارد تقلیل داد - این انقلاب بسی فراتر از آن بود. اکنون زمان به یاد آوردن شور وشوق باورنکردنی سال اول پس از انقلاب است، به همراه انفجار نفس گیر خلاقیت سیاسی و اجتماعی، تجربه‌های تشکیلاتی و بحثهای میان دانشجویان و مردم عادی. این حقیقت که چنین انفجاری باید خاموش می‌شد، گواه آن است که انقلاب خمینی واقعه سیاسی اصیلی بود، یک "گشایش" موقتی که نیروهای بی سابقه تغییر اجتماعی را آزاد می‌ساخت، لحظه‌ای که در آن "هر چیز ممکن به نظر می‌رسید". آنچه به دنبال آن واقع شد، بسته شدن تدریجی بود که از طریق بدست گرفتن کنترل سیاسی توسط نظام اسلامی حاصل شد. به زبان فرویدی،‌ باید گفت حرکت اعتراضی این روزها "بازگشت سرکوب‌شد‌گان" انقلاب خمینی است. و دست آخر، این بدان معناست که در اسلام پتانسیلی حقیقی وجود دارد - برای یافتن یک "اسلام خوب" لازم نیست به قرن دهم بازگردیم، آن را همین‌جا در مقابل چشمانمان می‌توانیم ببینم.

آینده نامشخص است - بسیار ممکن است آنان‌که بر اریکه قدرتند جلوی انفجار توده‌ها را بگیرند، و گربه ما هم به قعر دره سقوط نکند،‌ بلکه دوباره خود را بر زمین استوار بیابد. در هر صورت، رژیم ایران دیگرنه همان رژیم قبلی، بلکه قدرت خودکامه فاسدی میان بقیه خواهد بود. نتیجه هر چه شود، بسیار مهم است که به خاطر بسپاریم که هم اکنون شاهد واقعه‌ عظیم رهایی‌بخشی هستیم که در قالب جدال میان لیبرالهای غرب‌گرا و بنیاد‌گرایان ضد غرب نمی‌گنجد. اگر واقع‌بینی منفی نگرمان سبب شود ظرفیت درک بعد رهایی بخشی آن را از دست بدهیم، باید گفت که ما در غرب عملا در حال ورود به دوره پسا- دموکراتیکی هستیم که در آن به انتظار احمدی‌نژاد خودمان نشسته‌ایم. ایتالیایی‌ها اکنون نام او را میدانند: برلوسکونی. سایرین هم در صف انتظارند. (برگرفته از وبلاگ "پله برقی")

بیانیه 3 تیرماه موسوی خطاب به ایرانیان خارج از کشور هموطنان خارج از کشور صدای اعتراض خود حفظ کنید!

ایرانیان شرافتمند دور از وطن

حضور گسترده و پرشور شما هموطنان در انتخابات 22 خرداد امسال نمایانگر دلبستگی شما

عزیزان به ایران عزیز و دغدغه های قابل تحسین شما نسبت به آینده کشورتان است و همانطور که در پیام انتخاباتی به شما عزیزان اعلام کردم ایران متعلق به همه ایرانیان است و همه آحاد ملت در داخل وخارج نسبت به آینده آن مسئول و در آن از حقوق یکسان برخوردارند. بر خود فرض میدانم که از حماسه حضور شما در تعیین سرنوشت کشورتان قدردانی نمایم .

استقبال گسترده شما عزیزان از این انتخابات و حضور سبز و بانشاطتان در پای صندوق های رأی آنچنان وسیع بود که حتی منابع دولتی و برگزار کنندگان انتخابات ر ا وادار نمود که به افزایش سیصد درصدی مشارکت هموطنان خارج از کشور در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اعتراف نمایند. اعتماد وسیع شما به این خادم کوچک ملت و رأی قاطعتان به اینجانب در اکثریت حوزه های رأی گیری خارج از کشور مسئولیت سنگینی را بر دوش من گذاشته است. مایلم به همه شما اطمینان دهم به عهدی که با شما عزیزان و تمامی آحاد ملت بزرگ و حماسه ساز کشورمان بسته بودم پایبند بوده و با استفاده از تمامی راهکارهای قانونی حقوق حقه شما را، که در صندوق های ر أی متجلی شده بود پیگیری خواهم کرد.

متأسفانه چنانچه شما نیز از طریق رسانه های بین المللی مشاهده میکنید، بر خلاف نص صریح قانون اساسی و آزادی های مصرح در جمهوری اسلامی کلیه امکانات ارتباطات من با ملت و از جمله شما عزیزان قطع شده و اعتراضات مسالمت آمیز مردم سرکوب می شود . رسانه ملی که از بیت المال کشور اداره میشود با سیاه نمایی مشمئز کننده ای به قلب حقایق پرداخته و راه پیمایی مسالمت آمیز قریب به سه میلیون نفر در تهران را به اغتشاشگران نسبت میدهد و روزنامه هایی که از منابع دولتی اداره میشود به بوق و کرنای غاصبان رأی مردم تبدیل شده اند.

اینجانب ضمن تشکر مجدد از اعتراضات مسالمت آمیز شما هموطنان خارج از کشور که انعکاس وسیعی در جهان داشت از شما میخواهم که با استفاده از کلیه راهکارهای قانونی و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی، صدای اعتراض خود را در تقلب گسترده انتخابات به گوش مسئولین کشور برسانید. من کاملاً بر این نکته واقفم که خواسته مشروع و برحق شما هیچ ارتباطی با فعالیت گروههایی که معتقد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیستند، ندارد. بر شماست که صفوف خود را از آنان جدا کرده و اجازه سوء استفاده از موقعیت کنونی را به آنان ندهید.ا

میرحسین موسوی

1388/4/3

خبرهای "ریانووستی" خبرهای پشت پرده خلاف ظاهر مقتدر کودتاچیان است

در 48 ساعت اخیر، خبرگزاری "ریانووستی" مسکو، روی وب سایت فارسی خود اخبار و تحلیل هائی را منتشر می کند، که نه می توان نسبت به آنها بی اعتناء بود و آنها را نادیده گرفت و نه می توان آنها را کاملا پذیرفت و منتشر کرد. ارتباط های خبری نیز با داخل کشور چنان مختل است که آگاهی از درستی و نادرستی این اخبار را بسیار دشوار کرده است. از جمله این ادعای خبرگزاری "ریانووستی" که سیدحسن خمینی، نوه آیت الله خمینی قصد دارد در اعتراض به کودتای انتخاباتی در مقبره آیت الله خمینی متحصن شود. و یا آغاز زمزمه هائی که درباره شورائی کردن "رهبری" در جمهوری اسلامی. اخبار "ریانووستی" را که به آنها اشاره کردیم می توانید بصورت مستقل از اینجا و اینجا بخوانید.



یگانه خبری که ما توانستیم شب گذشته، مستقل از اخبار "ریانووستی" بدست آوریم، این جمله بود: "بزودی خبرهای خوبی از قم می شنوید"

پرسش ما درباره موقعیت علی خامنه ای در میان مراجع و شایعاتی بود که پیرامون تشکیل مجلس خبرگان مطرح است.

پیامی نیز دریافت داشته ایم مبنی بر مراجعه روز 4 تیرماه نماینده علی خامنه ای به میرحسین موسوی. وی حامل این پیام بوده که "شما خودتان را از این معرکه کنار بکشید!"

ظاهرا میرحسین موسوی نیز در پاسخ گفت: به ایشان بفرمائید، کار از کنار کشیدن من گذشته است.

بدنبال این ملاقات، بیانیه شماره 8 میرحسین موسوی منتشر شد که تاکیدی بود بر باقی ماندن میرحسین موسوی در صحنه.

ما اطلاع نداریم که پیام میرحسین موسوی برای ایرانیان خارج از کشور هم بعد از این ملاقات نوشته و منتشر شده و یا بعد از آن.

درباره هاشمی رفسنجانی نیز این پیام خبری را دریافت داشته ایم که ایشان به تلاش های خودشان ادامه میدهد و مجلس خبرگان در اوائل مردادماه قرار است تشکیل شود.

نوه امام خمینی به اپوزیسیون پیوست

مسکو، 5 تیر، خبرگزاری «ریا نووستی»/ "حسن خمینی" نوه امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به اپوزیسیون پیوسته و پیشنهاد داد که فعالان لیبرال را در آرامگاه امام خمینی، پدربزرگ خود در جنوب تهران جمع کند که این چالشی بزرگ برای حکومت کشور است.

به گزارش «ریا نووستی» از روزنامه روسی ایزوستیا، آیت الله علی منتظری که طی 8 سال اخیر بخاطر انتقادات خود از مقامات کشور تحت بازداشت خانگی می باشد نیز به حمایت از مخالفین احمدی نژاد برخاسته است. منتظری خواستار تشکیل "دولتی راستگو شد که بتواند کشور را از بحران کنونی خارج کند". وی به آیت الله خامنه ای و احمدی نژاد هشدار داد که "اگر رژیم های مقتدر تظاهرات عادلانه مردم را سرکوب کنند، سقوط خواهند کرد".

اوضاع در ایران پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری حاد شد. در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که روز 22 خرداد ماه برگزار شد، محمود احمدی نژاد با کسب 24.5 میلیون رای (62.63% آرا) به پیروزی رسید. میرحسین موسوی 13.2 میلیون رای آورد. این در حالیست که موسوی پیش از اعلام نتایج رسمی انتخابات پیروزی خود را اعلام کرده و پس از اعلام نتایج حکومت را به جعل نتایج متهم کرد. روز 23 خرداد مخالفین احمدی نژاد به خیابان ها آمدند که در همان روز برخوردهایی با پلیس رخ داد که در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کرد. موسوی و رضایی از نتایج انتخابات به شورای نگهبان شکایت کردند که در نتیجه بررسی شکایات، این شورا اعلام کرد آماده بازشماری 10% آراست، اما این مقدار آرا تاثیری بر نتایج نهایی انتخابات نمی گذارد. وزارت کشور تظاهرات مخالفین را غیر قانونی نامیده و نیروهای پلیس و ضد شورش را در مرکز پایتخت مستقر کرده است.

تظاهرات اپوزیسیون از مرزهای ایران نیز فراتر رفته و در آمریکا و اروپا نیز نسبت به نتایج انتخابات اعتراض کردند.

عملیات نجات نظام ولایت فقیه در ایران

"پطر گونچاروف"، ویژه خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه،

اوضاع در جمهوری اسلامی ایران به طور حتم در مرحله حساسی قرار دارد. اغلب در چنین شرایطی حل اوضاع بسیار غیر منتظره هم هست. روحانیون بلندپایه ایران آماده بررسی مسئله تغییر رهبری دائم العمر آیت الله "سید علی خامنه ای" هستند.

بر اساس گزارش برخی از رسانه های گروهی، مقامات ایرانی در شرایط دو دستگی در میان رجال مملکتی امکان و پیامدهای تغییر رهبری را ارزیابی می کنند. در کل چنین سناریویی مغایر قانون اساسی ایران نیست. به همین خاطر ساختار سیاسی جمهوری اسلامی شورای خبرگان رهبری مرکب از 86 روحانی عالیربته را در نظر گرفته که مسئله بررسی و تغییر رهبر در صورت ناتوانی جسمانی و یا شرایط غیر مترقبه در ایران را بر عهده دارند.

بدون تردید در چنین شرایطی چهره "علی اکبر هاشمی رفسنجانی" رییس جمهور اسبق و رقیب اصلی آیت الله خامنه ای، در میان رجال ایرانی، بسیاری کلیدی است. رفسنجانی در حال حاضر ریاست شورای خبرگان رهبری و مجلس تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد.

گزینه تغییر رهبر انقلاب به خودی خود طی تاریخ سی ساله انقلاب اسلامی ایران بی سابقه است. البته نه به خاطر اینکه آیت الله خامنه ای بلافاصله بعد از "امام خمینی" بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران به رهبری رسید. مسئله جای دیگری است. بعید به نظر می رسد که در آستانه این وقایع به ذهن کسی خطور می کرد که ممکن است کار به تغییر رهبری منتهی شود. موقعیت و حکم رهبری مادام العمر از ابتدا مفهوم خدشه ناپذیری و صلاحیت عملکرد دارنده آن را در خود دارد که به نوبه خود رهبر را از هرگونه شک و ظن دور می کند. اما اینک بحث تغییر رهبری در میان است. چه اتفاقی افتاده است؟

انتخابات در ایران نشان داد که نه تنها دو دستگی میان رجال سیاسی و روحانیون رخ داده بلکه جامعه نیز در کل به دو دسته تبدیل شده است. این در حالیست که بحران اصلی جامعه ایران نه بر اثر اختلاف در روش های اصلاح طلبان و اصول گرایان در زمینه های اقتصادی و سیاست خارجی بلکه بر اثر جسارت کسانی رخ داده که خود را فریب خورده بشمار می آورند. خیابان ها بیشتر از دانشجویانی پر شده که "تب" مقابله میان اطلاح طلبان و اصولگرایان را بوجود آورده اند. خیابان ها در آتش فریب خوردگان می سوزند. حال این مسئله تا چه اندازه برای رژیم خطرناک است؟

سیستم "مردم سالاری" که توسط روحانیون شیعی ایران طراحی شده به نوع خود منحصر بفرد است. این سیستم آمیزه ای از ارزش های اجتماعی متمایل به دموکراسی با در نظر گرفتن بی چون و چرای ارزش های اجتماعی اسلامی است.

روشن است که ایران با پیروی کامل از فرایض اسلامی طبیعتا به کشوری فقهی مبدل شده که ایدئولوژی و سیاست آن کاملا بر اساس قوانین شرعی تنظیم شده اند. همه چیز می توانست مساعد باشد اما در شرایط رشد روز افزون تورم و افزایش روند بیکاری، مناقشه میان "آحاد مردم" و رژیم دور از انتظار نبود. نیاز به عاملی بود که جریان "خیابان ها" را منجر شود.

انتخابات ریاست جمهوری هم در حقیقت همان محرک لازم بود. برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران مردم خواستار اهمیت قائل شدن برای رای خود هستند نه تصمیم شورای روحانیون. شعار" رای من چه شد؟" عملا به سمبل این مبدل شده است.

نکته جالب توجه سخنان "ابوالحسن بنی صدر" اولین رییس جمهور ایران در این زمینه است که یکی از معماران انقلاب اسلامی سال 1979 محسوب می شود. از نظر وی مهمترین عامل موثر و سرنوشت ساز پیروزی انقلاب اسلامی در آن زمان عامل حضور خودجوش و سیل آسای ملت بود. اوضاع کنونی دقیقا یادآور همان سناریوست. به گفته یکی از مسئولین ستاد "میر حسین موسوی"، آنها خود نیز چنین انتظاری نداشتند و خواستار خاموش کردن شعله خشم ملت هستند. اما چگونه؟ مردم در خیابان ها دیگر به این سخنان توجهی ندارند.

البته حکومت خواستار آن نبود که دعوای خانوادگی به بیرون درز پیدا کند. وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی نیز بر همین اساس رسانه های گروهی خارجی را از تهیه اخبار و گزارش از محل تظاهرات بدون مجوز ویژه از حکومت، بر حذر داشت.

پلیس نیز خبرنگاران خارجی و داخلی را بازداشت نموده و عکس ها و فیلم هایی که آنها از محل تظاهرات گرفته اند را ضبط نموده است. از ابتدای این ناآرامی ها دولت بدون تعلل شروع به بازداشت نمودن خبرنگاران نموده است. در میان آنها رییس انجمن خبرنگاران ایران، خبرنگار کانادایی "نیوزویک" و خبرنگار شبکه تلویزیونی بی بی سی دیده می شوند که دولت ایران وی را "عنصر نامطلوب" اعلام کرده است. دلیل این بازداشت ها و ممنوعیت ها طبیعتا بدون توضیح باقی مانده است. در حال حاضر همه به یک اندازه از جمله آیت الله خامنه ای، احمدی نژاد، رفسنجانی به نجات رژیم تمایل دارند. اما دلایل شخصی آنها و دافعه های موجود میان ایشان، اتحاد و یافتن راه های سازشکاری میان آنها را غیر ممکن ساخته است.

به گفته یکی از منابع آگاه در قم، رفسنجانی نظر مساعد شورای تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان برای بررسی مسئله خلع رهبری در مجلس خبرگان را جلب کرده است.

رفسنجانی احتمالا از سوی آیت الله سیستانی یکی از رهبران بانفوذ شیعه که همزمان در ایران و عراق مورد احترام قرار دارد، نیز جلب حمایت نموده است. بر اساس اطلاعات موجود فعلا مسئله وجود جانشین برای وی مطرح نیست. حداقل به طور موقت به جای رهبر قرار است که شورای رهبری انجام وظیفه کند. اما بر اساس گزارشات دیگر، قرار است که یکی از چهره های قدیمی در میان روحانیون یعنی "آیت الله صانعی" بعنوان فرد مورد نظر معرفی شود.

تغییر خامنه ای بدون تردید استعفای احمدی نژاد از پست ریاست جمهوری را به همراه خواهد داشت. البته ممکن است که این مسئله به آرامش خیابان ها منجر شود، اما بحث دیگر آنست که آیا این مسئله مدت زیادی ادامه پیدا خواهد کرد؟ حال بعید به نظر می رسد که رژیم ولایت فقیه بتواند به احیای ظاهری "مردمسالاری دینی" بسنده کند.

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 3 تیرماه

شورای نگهبان برای بررسی انتخابات 'هیأت ویژه' تشکیل می دهد


شورای نگهبان در ایران اعلام کرده است برای جلب اعتماد نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری ایران، "هیأتی ویژه" را برای بررسی روند انتخابات و بازشماری ده درصد آرا تشکیل داده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز جمعه ۵ تیر (۲۶ ژوئن) به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: "شورای نگهبان هیأتی ویژه را از شخصیت های سیاسی و اجتماعی کشور، شامل دکتر ولایتی، دکتر حدادعادل، گودرز افتخارجهرمی و حجج اسلام آقایان دری نجف آبادی، ابوترابی و رحیمیان در نظر گرفته که با حضور نمایندگان دو داوطلب معترض گزارشی را از روند برگزاری انتخابات تهیه کنند و ۱۰ درصد از صندوق ها نیز با حضور همین هیأت بازشماری شود و گزارش آن را برای افکار عمومی منتشر کنند".

آقای کدخدایی از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد جناح اصلاح طلب که به نتیجه اعلام شده انتخابات معترض هستند، خواسته است نمایندگان خود را برای شرکت در این بررسی ها ظرف ۲۴ ساعت معرفی کنند.
مشخص نیست که آیا برای تعیین اعضای این هیأت با نامزدهای معترض مشورت شده است یا نه.
به نظر می رسد اعضای انتخاب شده برای این هیأت عمدتا به جناح اصولگرا گرایش دارند.

علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه پیشین ایران و مشاور رهبر این کشور است. او یک روز پیش تر از پیشنهاد آقای موسوی و آقای کروبی برای ابطال انتخابات انتقاد کرده و تلویحا آنها را متهم کرده بود که خلاف تعهدی که در خصوص پایبندی به ولایت فقیه داده اند، عمل می کنند.

غلامعلی حدادعادل، رئیس پیشین مجلس و رئیس فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس از حامیان نامزدی محمود احمدی نژاد در انتخابات بود.

گودرز افتخار جهرمی، حقوقدان و استاد دانشگاه و عضو پیشین حقوقدانان شورای نگهبان است.

قربانعلی دری نجف آبادی دادستان کل کشور و وزیر پیشین اطلاعات است. ستاد آقای موسوی هم در پیشنهاد خود برای تشکیل کمیته حقیقت یاب، حضور دادستان کل کشور را پیشنهاد کرده بود.

محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی است. او دو روز پس از انتخابات گفته بود که "سلامت انتخابات برای اهل نظر غیر قابل تردید است".

محمد حسن رحیمیان نماینده آیت الله خامنه ای در بنیاد شهید و امور ایثارگران است. او روز ۳۰ خرداد گفته بود: "افرادی که در انتخابات رأی نیاوردند به جای تمکین به راهکارهای قانونی، راهکارهای دیگری را مطرح کردند که موجب سوءاستفاده دشمنان شد".

با این حال به نظر می رسد موافقت شورای نگهبان با تشکیل این هیأت، نوعی واکنش به درخواست ستاد آقای موسوی به تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی روند انتخابات باشد.

علی اکبر محتشمی پور، رئیس کمیته صیانت از آرای ستاد آقای موسوی موسوی روز سه شنبه ۲۶ خرداد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: "این هیأت حقیقت یاب باید از سه نماینده از طرف مراجع تقلید، چهار نماینده نامزدهای انتخاباتی، یک نفر از وزارت کشور و یک نفر از شورای نگهبان که به سود نامزدی موضع رسمی نگرفته باشد، یک حقوقدان دانشگاهی و قاضی بی طرف به معرفی کانون وکلا، دادستان کل کشور، رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شود".

حمله معترضان به سفارت ايران در سوئد









تظاهركنندگان ايراني، امروز جمعه،‌ به سفارت ايران در سوئد حمله كردند.اين خبر را راديوي ملي سوئد (اس‌وي‌تي) امروز گزارش كرده‌است.

بر پايه اين گزارش، در حدود ۱۵۰ تظاهركننده ايران كه گروهي از آن‌ها چهره خود را پوشانده‌بودند بعد از ظهر جمعه دروازه ورودي سفارت‌خانه جمهوري اسلامي ايران در حوالي استكهلم را شكستند و وارد اين ساختمان شدند.

آن‌ها توانستند با پرتاب سنگ و ضربه‌هاي پا حصارها را بشكنند و وارد ساختمان شده و با كاركنان سفارت درگير شوند. اين خبر حاكي از ضرب و شتم كاركنان سفارت توسط معترضان است.

يكي از معترضان به راديوي ملي سوئد گفته است كه هدف از اين اقدام، «اعتراض به آن‌چه حكومت ايران بر سر معترضان آورده» و «تقاضاي دموكراسي براي ايران» است.

گزارش‌ها هم‌چنين حاكي از پايان يافتن تسخير اين سفارت‌خانه پس از حضور نيروهاي پليس سوئد است.

يان هدلوند، افسر پليس حاضر در محل به خبرگزاري تي‌تي سوئد در اين باره گفت: «آن‌جا آشوبي بر پا بود. ما سعي كرديم نظمي به خود بدهيم و ببينيم شرايط چطور مي‌شود.»

طي روزهاي اخير چندين تظاهرات مسالمت‌آميز در مقابل سفارت ايران در استكهلم برگزار شده‌بود

پنجشنبه ۴ تير ۱۳۸۸ نماینده حامی دولت: در مورد لاریجانی افشاگری می کنیم اوج گیری تنش میان محافظه کاران


حاميان محمود احمدي نژاد در مجلس، در پاسخ به انتقادات چندی پیش علي لاريجاني به برخی مدافعان دولت، او را "فريب خورده" ناميدند و با متهم نمودن او را به دست داشتن در آشوب و "تبديل مجلس به ستون پنجم دشمن" تهديد کردند که در فرصت مناسب عليه او افشاگري مي کنند.

حملات تند حاميان احمدي نژاد به علي لاريجاني به دنبال اظهارات وی در خصوص تشکيل يک کميته حقيقت ياب برای بررسی حمله شبه نظاميان و يگان هاي ویژه به کوي دانشگاه تهران و چند شهر ديگر، و پس از آن صورت گرفت که لاريجاني در يک برنامه تلويزيوني از"حمايت برخي از اعضاي شورای نگهبان از يک نامزد خاص" انتقاد کرد.

حميد رسايي يکي از حاميان احمدي نزاد در مجلس روز سه شنبه طي نطق ميان دستور خود ضمن توهين به ميرحسين موسوي و هاشمي رفسنجاني، رييس اصولگراي مجلس هشتم را نيز مورد حمله قرار داد و خطاب به علي لاريجاني گفت: "مواضع دو پهلو، جانبدارانه از متخلفین که بعضا بر خلاف مواضع رهبری در روز جمعه و همراه با زیر سئوال بردن اقتدار و سلامت شورای نگهبان بود، جای تاسف بسیار دارد."

وی همچنين اظهارات لاريجاني در گفتگوی ویژه خبري شامگاه شنبه را، که حمايت برخي از اعضاي شورای نگهبان از احمدي نژاد را عامل بخشي از بحران اخير توصيف کرده بود، "ناپسند" خواند و اظهار داشت: "این بخش از مواضع شما آنقدر ناپسند بود که مورد استقبال شبکه های خارجی و سایت و روزنامه های نفاق جدید در داخل قرار گرفت، همان ها که روزی شعار می دادند سیمای لاریجانی تعطیل باید گردد."

اين نماینده حامی احمدی نژاد مجلس هشتم همچنين لاريجانی را به افشاگری تهديد کرد و گفت: "ان شاءالله در فرصتی دیگر در باره مواضع حضرتعالی و بویژه مقابله شما برای جلوگیری از صدور بیانیه فراکسیون اصولگرایان و همچنین مساعدت های پیدا و پنهان شما به جریانی که گل سر سبدش شد آقای مهندس موسوی آشوبگر سخن خواهیم گفت و نوشت."

ستار هدايت خواه از ديگر طرفداران احمدی نژاد در مجلس نيز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران پارلماني به شدت علی لاریجانی را مورد حمله قرار داد و گفت که وی "در حال زمینه‌سازی برای چهار سال بعد است که خود را فردی مصلحت طلب که نگاه لیبرالی دارد معرفی کند اما این موضع با نظر مقام معظم رهبری سازگار نیست."

هدايت خواه همچنين در مورد مواضع اخیر لاریجانی در مورد انتخابات ریاست جمهوری و انتقاد او از اعضای شورای نگهبان که "کاش اعضای شورای نگهبان از کاندیدایی خاص حمایت نکرده و برای تبلیغات او به سفر نمی‌رفتند"، رييس مجلس هشتم را فريب خورده ناميد و گفت: "آقای لاریجانی از سوی جریان سیاسی خاص فریب خورده است."

اين عضو حامي احمدي نژاد مجلس همچنين در اتهامي بي سابقه ادعا کرد که لاريجاني قصد دارد مجلس شورای اسلامی را به ستون پنجم دشمن تبديل کند و افزود: "در حالیکه شبکه‌های بیگانه به اشکال مختلف بر این قضیه مانور می دهند دلیل ندارد که مجلس که مردم انتظار دارند پایگاه دفاع از مردم باشد به ستون پنجم برخی جریانات سیاسی تبدیل شود."

هدایت خواه در مورد اظهارات رییس مجلس در مورد تشکیل کمیته حقیقت یاب و تهیه گزارش در مورد حمله به کوی دانشگاه نيز لاريجاني را فاقد جايگاهي دانست که بتواند چنین کارهایی انجام دهد و افزود: "کمیته حقیقت‌یاب نداریم. دروغ محض است. لاریجانی چنین حق و جایگاهی ندارد. این نظر شخصی لاریجانی بوده است که برای اطلاع شخصی خودش انجام داده است."



غيبت سران فراکسيون اصولگرا در جلسه مشترک دولت و مجلس

همزمان، در پي غيبت هاي متوالي سران فراکسيون اصولگرايان مجلس هشتم در جلسات و ضيافت هايي که احمدي نژاد براي نمايندگان مجلس ترتيب مي دهد، دو شب پيش بار ديگر علی لاریجانی، ‌محمدرضا باهنر و احمد توکلی در جلسه مشترک مجلس با احمدی نژاد شرکت نکردند.

خبرگزاري ايلنا گزارش داد در حالی که محمود احمدی‌نژاد از نمایندگان مجلس دعوت کرده بود تا برای تقدیر از آنها به منظور حمایت از وی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در ساختمان ریاست جمهوری حضور یابند، تنها تعداد محدودی از نمایندگان در این جلسه حاضر شده اند.

یکي از نمایندگان مجلس به اين خبرگزاري گفت که این دیدار با استقبال محدودی از نمایندگان مواجه شد و بار دیگر جای سران مجلس از جمله علی لاریجانی،‌ محمدرضا باهنر، احمد توکلی و غلامعلی حدادعادل خالی بود.

به گفته اين نماينده مجلس: "این چهره‌ها در دیدارهای نوروزی رئیس‌جمهور و همچنین در دیدار نمایندگان اصولگرا با احمدی‌نژاد نیز به دیدار رئیس‌جمهور نرفته بودند از این‌رو، این سومین غیبت آنها در این دیدارهای مشترک با احمدي نژاد محسوب می‌شود."

به گفته محمدرضا تابش دبیرکل فراکسیون خط امام (اقلیت) مجلس "نمایندگان عضو این فراکسیون نيز در این دیدار حضور نداشتند."



قاليباف: مردم سند می خواهند

محمد باقر قاليباف شهردار تهران که از وی به عنوان متحد علي لاريجاني نامبرده مي شود نيز با اشاره به راهپيمايي ميليوني دوشنبه 25 خرداد حاميان ميرحسين موسوي در تهران، خاطرنشان کرد: "جمعيتی که در ۲۵ خرداد به سطح شهر آمدند، بخشی از مردم بودند که به درست يا غلط ابهاماتی داشتند‌ و وظيفه مسولين اين است که اين ابهامات را با کار کارشناسی از ذهن مردم رفع کنند."

قاليباف که در يک گفتگوی تلويزيوني سخن مي گفت، خود را چهره اي فراجناحي معرفی کرد و"با بيان تسليت به کسانی که در وقايع اخير آسيب ديده‌اند" افزود: "شهرداری تهران قبل، حين و بعد از انتخابات وظايف مهمی را برعهده داشت که در راس آن ايجاد بستر لازم برای حضور گسترده مردم بود و به اذعان مردم شهرداری تهران، توانست بدون جانبداری از نامزد خاصی اين وظيفه خود را به خوبی انجام دهد."

وی اضافه کرد: "گاهی اوقات با بی‌توجهی به بی‌انصافی و بداخلاقی برخورد می‌کنيم. با احساسات مردم بازی می‌کنيم و اگر لازم شد، حتی ارزش‌ها را زير پا می‌گذاريم و من عاجزانه به همه بزرگان سياسی می‌گويم که در اين بخش نيازمند تفاهم، گفت وگو و عقلانيت هستيم."

شهردار تهران که در انتخابات سال 84 کانديداي انتخابات رياست جمهوري نيز بود، با تاکيد بر اينکه نمی‌توانيم براساس تحليل‌ها حرف بزنيم و پس از انتخابات بايد مستند سخن بگوييم، افزود: "پس از انتخابات مردم سند می‌خواهند و دستگاه‌های اجرايی بايد بر اساس مستندات سخن بگويد، ولی متاسفانه بيشتر بر اساس تحليل‌ها سخن گفته می‌شود."

وی در عین حال از عواقب بحران پس از انتخابات بر اطنده حکومت ايران ابراز نگراني کرد و تصریح کرد: "ما که بر اساس مبانی و افکار امام گام بر می‌داريم، گاهی اوقات با بی‌توجهی به بی‌انصافی و بداخلاقی برخورد می‌کنيم. با احساسات مردم بازی می‌کنيم و اگر لازم شد، حتی ارزش‌ها را زير پا می‌گذاريم و من عاجزانه به همه بزرگان سياسی می‌گويم که در اين بخش نيازمند تفاهم، گفت وگو و عقلانيت هستيم."

تمام این تحولات در شرایطی اتفاق می افتند که محسن رضایی دیروز اعلام کرد که به رعایت وضعیت ویژه امنیتی از پی گیری شکایت خود به نحوه برگزاری انتخابات منصرف شده و از سخنگوی شورای نگهبان پاسخ شنید که میزان آرای او پس از بازشماری در برخی از حوزه ها کمتر از سابق شده است.



--------------------------------------------------------------------------------

موسوی در دیدار با استادان از من انتظار نداشته باشند چیزی را بگویم که به آن اعتقاد ندارم

موسوی در دیدار با استادان
از من انتظار نداشته باشند
چیزی را بگویم که به آن اعتقاد ندارم
یکی تلقی شدن رهبر و رئیس جمهور به نفع کشور نیست و ادامه این وضع، با خطر انتقال مدیریت بحران از خارج وجود دارد






از دیدار استادان و مدرسین دانشگاه ها که دو روز پیش با میرحسین موسوی ملاقات کردند و بعد از ملاقات نیز برای مدتی بازداشت شدند، گزارشی منتشر شده که بموجب آن میرحسین موسوی خطاب به آنها گفته است:

باید مشخصات، خواسته ها، نیازها و ... جامعه جدید بررسی و تحلیل شود.
فشار های اخیر بر من برای کوتاه آمدن از موضع ابطال انتخابات است . به هر حال دولت با وضعیت فعلی با بحران مشروعیت سیاسی روبرو خواهد بود. حمایت رهبری در شرایط عادی از دولت مفید است ولی یکی تلقی شدن رهبر و ریاست جمهوری به نفع کشور نیست.

حرکت هایی که این روزها اتفاق می افتد اگر به خوبی مدیریت نشود امکان مدیریت آن از خارج کشور و افرادی خارج از نظام وجود دارد . باید توجه داشته باشیم مهمترین سرمایه ما استقلال است نباید اجازه دخالت به بیگانگان داده شود.

این به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه در صدا و سیما امکان ابراز نظر درباره انتخابات را داشته باشند. این موضوع باعث می شود که از این مرحله با موفقیت عبور کنیم، وگرنه مشکلات زیادی پیش رو خواهد بود. گفت و گوی یکطرفه و هتاکانه دردی را دوا نمی کند.

دسترسی من به مردم کاملا محدود شده است. دو سایت ما با مشکلات فراوانی روبرو هستند و انتشار روزنامه کلمه سبز متوقف است و اعضای تحریریه دستگیر شده اند. روزنامه های دیگر هم با محدودیت های جدی روبرو هستند. این ها به هیچ وجه به نفع بهبود فضای ملی نیست و فضا را به خشونت بیشتر هدایت می کند و احتمال مدیریت چنین فضایی به خارج از کشور نیز وجود دارد.

اگر در این شرایط با نیروهای دلسوز انقلاب تعامل بیشتری صورت گیرد این شرایط تعدیل می شود.

به دلیل عدم قدرت پاسخگویی، تخریب های رسانه ای بیشتر شده است، تا حدی که این روزها کلیشه هایی مانند رابطه داشتن حرکت های مردمی با بیگانگان و امثال آن مطرح شده است. در این شرایط باید مردم احساس کنند که خواسته هایشان در حال پیگیری است و در عین حال باید از این شرایط آشفته عبور کنیم. من نمی توانم سیاه را سفید و سفید را سیاه اعلام کنم. باید صداقت داشته باشیم. راه حل این نیست که از بنده این انتظار وجود داشته باشد چیزی را بیان کنم که به آن اعتقاد ندارم. سرمایه اصلی همه ما صداقت با مردم است.

آن "جا" کجاست؟


آن "جا" کجاست؟

این روزنامه، از روزنامه های اقماری دولت است. یعنی وابسته به روزنامه ایران که در دولت احمدی نژاد تبدیل شد به پامنبری خوان کیهان. آن خانمی که با این روزنامه مصاحبه کرده نیز، خانم "رهبر" عضو فراکسیون فاطمه رجبی همسر سخنگوی دولت و کاشف هزاره سوم در مجلس است. تاریخ انتشار این روزنامه، 19 خرداد است. یعنی دو روز قبل از رای گیری. ایشان از یک جائی که وصل است به همان جاهائی که احمدی نژاد وصل است، دو روز قبل از رای گیری می دانست که بعد از ظهر روز رای گیری سردار محصولی وزیر کشور آراء احمدی نژاد را 24 میلیون اعلام خواهد کرد! آن "جا" کجاست؟

نامعلوم بودن زمان برقراری مجدید سیستم پیامک

زمان برقراری مجدید سیستم پیامک تلفن همراه یا اس ام اس در ایران هنوز مشخص نیست.

خبرگزاری دانشجویان ایران- ایسنا اعلام کرد که سیستم پیامک تلفن همراه که از نیمه شب 21 خرداد قطع شده بود/ هنوز برقرار نشده و زمان آن هم روشن نیست.

مسئولان شرکت مخابرات ایران درباره علت قطع سیستم پیامک و اختلال در تماس مشترکان تلفن همراه در برخی ساعات و نیز زمان حل این مشکل اظهار بی اطلاعی کرده اند.

شرايط وزارت كشور براى صدور مجوز تجمع به طرفداران موسوى


ستاد مير حسين موسوى، نامزد معترض به نتايج انتخابات رياست جمهورى روز پنجشنبه اعلام كرد وزارت كشور ايران شرايطى را براى صدور مجوز تجمع به هواداران وى تعيين كرده است.

بر اساس گزارش سايت «كلمه» وابسته به آقاى موسوى، وزارت كشور ايران در نامه خود گفته است: «بررسى و صدور مجوز برگزارى تجمع سراسرى منوط به اعلام درخواست يك هفته پيش از برگزارى به صورت حضورى و با سپردن تعهداتى است.»

دفتر ارتباطات مردمى ستاد مير حسين موسوى در روزهاى اخير در نامه اى به وزارت كشور جمهورى اسلامى خواستار صدور مجوز تجمعى براى «پاسداشت ياد شهيدان روزهاى گذشته و تأكيد بر حقوق قانونى مردم» شده بود، ولى اين ستاد مى گويد كه هنوز چنين مجوزى صادر نشده است.

بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران، « تشكيل اجتماعات و راهپيمايى ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن كه مخل به مبانى اسلام نباشد آزاد است.» با اين حال، مقام هاى دولتى مى گويند كه براى برگزارى هر گونه راهپيمايى و تجمعى نياز به اخذ مجوز از وزارت كشور است.

از زمان اعلام نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى در روز شنبه، ستادهاى مير حسين موسوى و مهدى كروبى بارها خواستار صدور مجوز راهپيمايى براى اعتراض به نتايج انتخابات و همچنين سوگوارى براى كشته شدگان شده اند ولى اين وزارتخانه كه مجرى برگزارى انتخابات بود تاكنون از صدور چنين مجوزى امتناع كرده است.

ستاد آقاى موسوى مى گويد: شرايط وزارت كشور در حالى اعلام شده است كه «در هفته هاى گذشته طرفداران آقاى احمدى نژاد دو راهپيمايى و تجمع بزرگ در تهران برگزار كردند و در اين بين صدا و سيما با تبليغات گسترده اى حضور در آن را تشويق مى نمود و مسيرهاى راهپيمايى را مرتباً‌ تبليغ مى كرد.»

با وجود امتناع از صدوز مجوز، طرفداران آقاى موسوى در اعتراض به نتايج انتخابات چندين راهپيمايى ميليونى در تهران برگزار كرده اند ولى اين راهپيمايى ها با دخالت گسترده نيروهاى ضد شورش و لباس شخصى ها به خشونت كشيده شد.

آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران، كه نتايج انتخابات و رياست جمهورى دوباره محمود احمدى نژاد را تاييد كرده است با انجام تجمع معترضان به نتيجه انتخابات به شدت مخالفت كرده و عواقب خونريزى و خشونت ها را به گردن برگزار كنندگان آن انداخته است.

در اعتراض هاى دو هفته گذشته در ايران حداقل ۱۷ نفر با شليگ گلوله نيروهاى امنيتى و بسيج كشته شده اند. اين درحالى است كه فرمانده سپاه سيدالشهداى استان تهران نيز مى گويد كه در جريان اعتراض هاى خيابانى هشت بسيجى كشته شده اند.

در سوگ کشته شدگان، هزاران نفر در گورستان بهشت زهرا جمع شدند


در ایران، علی رغم ادامه سرکوب معترضین و دستگیری ده ها استاد دانشگاه، روزنامه نگار و شهروندان عادی، وب سایت های مخالفان هنوز مردم را به برپایی اجتماعی در روز پنجشنبه دعوت کردند.

شاهدان به شبکه خبری فارسی صدای آمریکا می گویند جمعیتی بالغ بر ۱۳ هزار نفر، که از حد عادی بزرگتر است، بعنوان بخشی از سوگواری کشته شدگان خشونت های اخیر، در گورستان بهشت زهرا جمع شده اند.

ساکنان تهران می گویند در روزهای عادی حدود ۹ هزار نفر از گورستان، که در آن بسیاری از قربانیان جنگ ایران و عراق دفن شده اند، دیدن می کنند.

درباره اعتراضات سازمان یافته در بهشت زهرا یا دیگر نقاط پایتخت گزارشی نرسیده است. مهدی کروبی قبلا مراسم سوگواری را لغو کرده بود.

دولت حضور سنگین پلیس در خیابان ها را برای متفرق ساختن جمیعت حفظ کرده است.

پیشتر، میر حسین موسوی در وب سایت رسمی خود گفت دسترسی وی به طرفدارانش به شدت محدود شده است و او برای پس گرفتن چالش انتخاباتی زیر فشار قرار دارد.

موسوی اعلام کرد دست کم ۷۰ استاد دانشگاه پس از ملاقات با او در روز چهارشنبه دستگیر شدند.

موسوی که در انتخابات ۲۲ خرداد در برابر محمود احمدی نژاد بازنده شد، گفته است تقلب های گسترده ای در رای گیری صورت گرفت. اما رهبر جمهوری اسلامی و شورای نگهبان می گویند انتخابات باطل نخواهد شد.

در تظاهرات و ناآرامی های پس از انتخابات دست کم ۱۷ تن کشته و نیروهای امنیتی صدها نفر را دستگیر کرده اند.

در این میان، آیت الله عظما منتظری روز پنجشنبه به رهبران جمهوری اسلامی هشدار داد که ادامه سرکوب ناراضیان می تواند ثبات نظام را بر هم بزند.

آیت الله در بیانیه ای همچنین خواهان تشکیل هیات بی طرفی برای کمک به حل بحران شده است.

در رویدادی دیگر، مهدی کروبی نیز مراسم یاد بود کشته شدگان را که قرار بود روز پنجشنبه برگزار شود لغو کرد.

احمدی نژاد روز پنجشنبه از باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خواست در امور ایران «مداخله» نکند.

آقای اوباما گفته بود او از ضرب و شتم و دستگیری معترضین «وحشت کرده و به خشم آمده است.»

رسانه های ایران به نقل از محمود احمدی نژاد می گویند گفته های اخیر پرزیدنت اوباما موضع سختی را که جرج بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا، برگزیده بود منعکس می کند.

گزارش می رسد احمدی نژاد به پرزیدنت اوباما هشدار داده است چنین زبانی فقط هر امیدی را برای گفت و شنود بین دو کشور به خطر می اندازد.

گزارش های منابع اوپوزیسیون حاکی است در ضیافتی که شامگاه چهارشنبه به مناسبت پیروزی احمدی نژاد ترتیب داده شده بود، نزدیک به دو سوم قانونگزاران و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی حضور نیافتند. روشن نیست که آیا از تمام ۲۹۰ عضو مجلس برای شرکت در ضیافت دعوت شده بود یا نه.

خبرنگار سی.ان.ان: گفتند گزارش مثبت ندهی، امنیتت را تضمین نمی‌کنیم


رضا سیاح، خبرنگار سی‌ان‌ان در ایران، روز پنج‌شنبه گفت که وزارت اطلاعات ایران از تضمین امنیت جانی او، در صورتی که از ایران «گزارش مثبت» مخابره نکند، سلب مسئولیت کرده است.

آقای سیاح که خود متولد ایران است و در سال ۱۳۵۷ با خانواده خود از ایران به آمریکا مهاجرت کرده است روز گذشته در آتلانتای آمریکا، مقر سی‌ان‌ان، افشا کرد که مأموری از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از او خواسته است از اوضاع ایران گزارش مثبت بدهد
این خبرنگار سی.ان.ان که مجبور به ترک ایران شده است گفت: «این مأمور به من گفت که اگر تعهدنامه امضا نکنی باید در عرض ۲۴ ساعت اینجا را ترک کنی و اگر ترک نکنی ما نمی‌توانیم امنیت تو را تضمین کنیم.»

آقای سیاح در مصاحبه‌های خود اشاره کرد که درست پس از سخنرانی رهبر ایران در نماز جمعه هفته گذشته «سرکوب وحشیانه» مردم توسط «بسیجی‌های لباس‌شخصی که به هیچ کس جواب نمی‌دهند» آغاز شده است.

رضا سیاح روز پنج‌شنبه در آتلانتای آمریکا، مقر سی.ان.ان، در تمام برنامه‌های این شبکه نه بر صندلی مصاحبه‌کننده، بلکه بر صندلی مصاحبه‌شوندگان نشست تا از مشاهدات خود در ایران بگوید.

او در برنامه «بک‌استوری» با اجرای مایکل همز تعریف کرد که «لباس‌شخصی‌ها در مقابل چشمان من دختری حدوداً ۱۴ ساله را زدند و وقتی مردی به این کار آنها اعتراض کرد این مرد را با باتوم به باد کتک گرفتند و مردی دیگر که کاری از دستش برنمی‌آمد از آن چه می‌دید به پهنای صورت اشک می‌ریخت.»

خبرنگار سی‌ان‌ان چهار روز پس از آن برای ملاقات با این مأمور وزارت اطلاعات به «وزارت ارشاد» فراخوانده شده است که سی.ان.ان از پوشش اخبار ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری منع شده بود.

در مدت چهار روزی که آقای سیاح هیچ گزارشی از ایران مخابره نکرد، شبکه سی‌ان‌ان با تکیه بر گزارش شهروندان خبرنگار ایرانی و فیلم‌ها و عکس‌هایی که از ناآرامی‌های ایران بر اینترنت قرار می‌گرفت به پوشش خبرها ادامه داد و بخش بزرگی از زمان برنامه‌های خود را به گزارش و تحلیل اوضاع اختصاص ‌داد.

سه روز پس از ناآرامی‌ها و اعتراضات مردم در ایران، ابتدا کریستین امان‌پور از شبکه سی.ان.ان مورد حمله خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس که حامی دولت نهم است قرار گرفت. خانم امان‌پور به درخواست مقامات دولت نهم مجبور به ترک ایران شد.

چند روز بعد وزارت خارجه ایران این شبکه آمریکایی را به جنگ اینترنتی علیه جمهوری اسلامی متهم کرد.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه دولت نهم، در نشست خبری خود سی‌ان‌ان را متهم کرد که به مردم «هک کردن سایت‌های دولتی ایران» را آموزش می‌دهد.

شبکه خبری سی.ان.ان در بیانیه‌ای ضمن رد این اتهامات اعلام کرد که به پوشش اخبار ایران ادامه می‌دهد و گفت: «اخباری که از ایران به بیرون مخابره می‌شود خود گویای اتفاقاتی هستند که در این کشور رخ می‌دهد.»

پس از این که وزارت کشور دولت نهم تنها دو سه ساعت پس از پایان زمان رای‌گیری اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور فعلی، از رقبای خود در این مبارزه پیش است و در کمتر از ۲۴ ساعت بعد او را پیروز انتخابات خواند، مردم معترض به نتیجه انتخابات و عموماً حامیان میرحسین موسوی، رقیب اصلی آقای احمدی‌نژاد، در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران دست به اعتراضی زدند که هنوز به پایان نرسیده است.

جمهوری اسلامی از زمان آغاز این ناآرامی‌ها علاوه بر دستگیری بیش از ۳۰ خبرنگار و روزنامه‌نگار ایرانی، خبرنگاران خارجی حاضر در ایران را نیز به تلاش برای «براندازی» و «انقلاب مخملی» متهم کرده است.

گروه هشت خواستار پایان خشونت علیه معترضان در ایران شد


گروه هشت روز جمعه در بیانیه‌ای از ایران خواست بی‌درنگ خشونت علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را متوقف کند و «هرچه سریع‌تر» به بحران پیش آمده پایان دهد.

در بیانیه‌ وزیران خارجه بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و ایالات متحده آمده است: «ما از رویدادهای پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران نگرانیم. ما کاملا به حاکمیت ملی ایران احترام می‌گذاریم. در عین حال ما از خشونتی که پس از انتخابات منجر به جان باختن شهروندان ایرانی شد، متاسفیم و از ایران می‌خواهیم به حقوق بنیادین بشر احترام بگذارد.»

هشت کشور صنعتی در ادامه می‌فزایند: «این بحران باید از راه گفت‌وگوی دموکراتیک و روش‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.»

گروه هشت همچنین از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته تا ابراز اطمینان دهند «که فرآیند این انتخابات نمایانگر اراده مردم ایران است.»

کشورهای غربی گروه هشت و از جمله ایتالیا، میزبان اجلاس گروه هشت، پیش از این خواستار صدور پیامی قاطع از سوی این گروه به جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراض‌های مردمی در روزهای گذشته شدند.
فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا پیشتر خواستار آن شده بود که این گروه بیانیه‌ای در محکومیت خشونت و سرکوب در ایران صادر کند و در عین حال تأکید کند که فرآیند انتخابات یک موضوع داخلی ایران است.

ایتالیا از ایران دعوت کرده بود که به عنوان میهمان ويژه برای رایزنی درباره اوضاع افغانستان در نشست سه روزه گروه هشت کشور صنعتی در شهر تریسته شرکت کند. اما پس از اینکه ایران به این دعوت پاسخ نگفت و همچنین سرکوب تظاهرات‌کنندگان از سوی جمهوری اسلامی رم دعوت خود را پس گرفت.

منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، روز چهارشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران اعلام کرده بود که او قصد ندارد در اجلاس گروه هشت در ايتاليا شرکت کند.

شامگاه پنجشنبه هیئت‌های کشورهای گروه هشت درباره عبارات بیانیه این گروه درباره ایران با یکدیگر بحث و رایزنی داشتند.

با این حال سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تصریح کرده بود که مسکو بیانیه‌ای که مربوط به نحوه برگزاری و اداره انتخابات باشد، را امضا نخواهد کرد.

سرگئی لاوروف به خبرنگاران گفته بود: «هیچ کسی نمی‌خواهد فرایند این انتخابات را محکوم کند چرا که تمرین دموکراسی است.»

در همین حال بنیتا فررو والدر، کمیسر روابط خارجی اتحایده اروپا، به‌کارگیری خشونت بیش از اندازه از سوی نیروهای امنیتی در برخورد با معترضان به نتایج انتخبات را محکوم کرده و خواستار توقف دستگیری‌‌های بدون ملاک شده است. وی همچنین برخورد با روزنامه‌نگاران در روزهای گذشته را غیر قابل قبول دانسته است.

کشورهای غربی پیشتر به‌کارگیری خشونت علیه اعتراض مسالمت‌آمیز مردم به نتایج انتخابات در ایران را محکوم کرده‌اند و با احضار سفرای ایران مراتب نگرانی خود را به اطلاع تهران رسانده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز روز سه‌شنبه اعمال خشونت علیه اعتراض‌های مردمی در ایران را محکوم کرد و در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید «آیا فیلم جان باختن ندا آقا سلطان را دیده است؟» گفت که با دیدن این تصاویر قلبش شکست.

واشینگتن همچنین به دلیل حوادث روزهای گذشته در ایران دعوت از دیپلمات‌های ایرانی برای شرکت در مراسم چهارم ژوئیه را پس گرفت.

هیلاری کلینتون روز چهارشنبه به کارکنان و دیپلمات‌های وزارت خارجه اطلاع داد که دعوت قبلی از دیپلمات‌های ایرانی برای شرکت در مراسم سالروز استقلال آمریکا ملغی شده است.

تاکید سناتورهای آمریکایی بر 'کمک به مردم ایران'


سه سناتور آمریکایی درصدد تدوین طرحی برای آنچه مبارزه با سانسور خبری و افزایش دسترسی ایرانی ها به اطلاعات خوانده اند، هستند.

سناتورهای جمهوریخواه جان مک کین و لینزی گراهام با حمایت سناتور دموکرات مستقل جوزف لیبرمن روز پنج شنبه (25 ژوئن) اعلام کردند که طرح یاد شده بودجه رادیو تلویزیون های فارسی زبان دولت آمریکا را افزایش خواهد داد.

آن ها قصد دارند که در این طرح بودجه ایی برای مبارزه با فیلتر کردن وب سایت ها و پارازیت انداختن بر امواج ماهواره ایی از داخل ایران تخصیص دهند.

سناتور گراهام گفته است: "ما می خواهیم مردم ایران در دسترسی داشتن به اطلاعات و اعمال حق بیان و آزدای گردهمایی در شبکه اینترنت یک قدم از رژیم ایران جلوتر باشند."

به گفته وی: "حقیقت این است که انتخابات ایران مخدوش بود، مردم ایران تلاش می کنند علیه آن صحبت کنند و ما باید به آن ها کمک کنیم."

مقام های جمهوری اسلامی بارها چنین اظهاراتی را به عنوان دخالت در امور داخلی این کشور محکوم کرده اند.

طرح مورد نظر سه سناتور آمریکایی که در زمینه سیاست خارجی محافظه کارند، جدیدترین اقدامیست که در کنگره آمریکا در واکنش به بحران انتخاباتی ایران در حال شکل گرفتن است.
کنگره آمریکا هفته گذشته با صدور قطعنامه ای به طور مستقیم دولت ایران را به اتهام برخورد خشن با مردم معترض محکوم کرد.

سناتور مک کین صراحتا دولت ایران را نامشروع خوانده است و علیه به رسمیت شناختن آن هشدار داده است، هرچند کاخ سفید تاکنون چنین موضع شدیدی علیه دولت ایران نگرفته است.

با این همه، او تاکید دارد که از کاندیدای خاصی در ایران حمایت نمی کند بلکه به گفته سناتور مک کین، در نظر دارد که از مردم ایران در برابر حکومت این کشور حمایت کند.

طرح مورد نظر این سناتور جمهوریخواه همچنین برنامه ویژه ای برای جمع آوری و انتشار اطلاعات در مورد آن چه او موارد نقض حقوق بشر در جریان درگیری های اخیر در ایران می خواند، به راه خواهد انداخت.

سه سناتور آمریکایی همچنین درنظر دارند دولت این کشور را موظف کنند تا نام شرکت هایی که به ایران برای فیلتر و سانسور کردن شبکه اینترنت کمک می کنند را به کنگره گزارش دهد.

به گفته این سناتورهای آمریکایی، پیش نویس طرح مورد نظر آن ها در جریان تعطیلات روز استقلال آمریکا (4 ژوئیه) تدوین و سپس رسما به مجلس سنا تسلیم خواهد شد.

سناتور مک کین وعده داده است که درباره اتهام کمک برخی شرکت های خارجی به ایران برای کنترل تلفن های موبایل و شبکه اینترنت تحقیقاتی در حیطه اختیارات سنا انجام دهد.

شرکت مخابراتی نوکیا-زیمنس (NSN) اخیرا فروش تجهیزات شنود مکالمات تلفن همراه به دولت ایران را تایید کرد، اما در عین حال تاکید کرد که این اقدامش قانونی بوده است.