Friday, June 3, 2011

هاله سحابی همواره مدافع خانواده ستمدیدگان بود

رضا معینی، مسوول بخش فارسی‌زبان سازمان گزارش‌گران بدون مرز در گفتگو با خودنویس می‌گوید در شب‌های سرد هر ملتی زنان و مردانی هستند که با دیگران متفاوتند و هاله سحابی به راستی یکی از همین افراد بود. او مدافع ستمدیدگان بود و در سال‌های تاریک دهه ۶۰ یکی از کسانی بود که همیار و همدم و مدافع خانواده زندانیان اعدام شده بود.




روز سه‌شنبه و در جریان مراسم تشییع عزت‌الله سحابی، هاله سحابی با حمله ماموران امنیتی درگذشت و شبانه توسط نیروهای امنیتی به خاک سپرده شد.



سازمان گزارش‌گران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از درگذشت هاله سحابی، اعلام کرد که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی او را با ضرب و شتم به قتل رساندند.



در این بیانیه آمده است: «ایران با مرگ عزت‌اله سحابی یکی از بزرگترین حامیان آزادی بیان را از دست داد و رژیم دخترش مدافع پرتلاش حقوق خانواده‌های زندانیان سیاسی و ستم‌دیدگان، هاله سحابی را به قتل رساند. ما همچون مردم ایران این جنایات را فراموش نمی‌کنیم.»



رضا معینی مسوول میز ایران سازمان گزارش‌گران بدون مرز در گفتگویی با خودنویس می‌گوید این اطلاعیه یکی از تلخ‌ترین بیانیه‌هایی بوده که تاکنون منتشر کرده است، چرا که برای وی «مرگ هاله بسیار تلخ بوده است.»



معینی می‌گوید باید شخصیت خانم هاله سحابی مستقل از پدر بزرگوارش شناخته شود «چرا که هاله همواره مدافع ستمدیدگان و همراه و همیار خانواده‌های زندانیان» بوده است.



آقای معینی در ارتباط با اینکه چرا سازمان گزارش‌گران بودن مرز از واژه «قتل» در بیانیه خود استفاده کرده‌اند می‌گوید «بنابر اطلاعات زیادی که از آغاز مراسم تشییع تا هنگام فوت هاله سحابی از شاهدان عینی بدست‌شان رسیده است به این نتیجه رسیده که مرگ وی قتل بوده است و از آنجا که نیروهای امنیتی طی سال‌ها مستقیم زیر نظر مقامات عالی حکومت جمهوری اسلامی عمل می‌کنند بنابراین مسوولیت این قتل مستقیم متوجه احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه ای است.»



مسئول میز ایران سازمان گزارش‌گران بدون مرز در ادامه با بیان اینکه در شب‌های سرد هر ملتی زنان و مردانی هستند که با دیگران متفاوتند می‌گوید هاله سحابی به راستی یکی از همین افراد بود. او مدافع ستمدیدگان بود و در سال‌های دهه ۶۰ یکی از کسانی بود که همیار و همدم و مدافع خانواده زندانیان اعدام شدگان بود.



معینی با بیان اینکه عزت‌الله سحابی مبارزی با اخلاق کامل سیاسی و انسانی بسیار بزرگوار بوده است که همواره مخالف سانسور بوده اضافه می‌کند که «همگان شاهدند که هنگام انتشار نشریه ایران فردا با مدیر مسئولی عزت‌الله سحابی هیچگاه این نشریه با سانسور مواجه نبوده است»؛ اما موضوع مهم این است که نباید شخصیت هاله سحابی را زیر سایه پدر بزرگوارش بشناسیم؛ هاله شخصیت مستقلی بود که به راستی مدافع و همیار و همدل با خانواده‌های زندانیان سیاسی گام برمی‌داشت»



رضا معینی در خصوص اینکه مخاطب بیانیه‌های گزارش‌گران بدون مرز چه کسانی هستند می‌گوید: «بیانیه‌های ما بیش و پیش از هر چیز یک سند کیفرخواست برای حاکمیت است.»

طائب: فتنه‌گرها حق ندارند جریان انحرافی را محکوم کنند

ریيس شوراي مركزي قرارگاه عمار گفت هنگامی که «فتنه‌گرها»، «جریان انحرافی» را نقد و سرزنش می‌کنند، اینکار آنها «فرار رو به جلو» است و حق ندارند چنین کاری انجام دهند، چراکه فتنه‌گران و جریان انحرافی با یکدیگر همدست هستند.




به گزارش خبرگزاری فارس مهدی طائب، رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار با اشاره به اینکه جريان انحرافي با جريان اصلاحات یکی است گفت که این دو طیف دو لبه یک قیچی هستند که هر دو برای سیستم‌های خارجی کار می‌کنند و ریشه هر دو جریان هم به سازمان سیا باز می‌گردد.



در ادبیات اصول‌گرایان «جریان انحرافی» نامی‌ست برای تیم احمدی‌نژاد و «فتنه و اصحاب فتنه» هم برای معترضان به نتایج انتخابات جنجالی ریاست جمهوری دهم به‌کار می‌رود.



حجت‌ا؛اسلام طائب با بیان اینکه محکوم کردن جریان انحرافی توسط فتنه‌گران «عزايي است كه در شكل سرور بيان مي‌شود» اضافه کرد که فتنه‌گران انتظار داشتند اصولگرايي و احمدي‌نژاد توسط جريان انحرافي به «پوسيدگي، شكست و سقوط» دچار شود تا از اين طريق عدم توانمندي اصولگرايان را ثابت كنند.



وی افزوده است که این فتنه‌گران در انتظار این بودند که رئيس جمهور از مسير منحرف شود، استعفا دهد يا مجلس به عدم كفايت وي رأي دهد تا آنها بتوانند «با هياهو به ميدان آمده و كانديدا معرفي كنند و حتي شكست اصولگرايان را اعلام كنند.»



رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار با بیان اینکه رهبری آیت‌الله خامنه‌ای مانع این خواست فتنه‌گران شد اضافه کرده است که «حاميان فتنه هم جريان انحرافی را مي‌شناختند و هم با يكديگر همدست بودند.» و اگر نبود رهبری آیت‌الله خامنه‌ای چه‌بسا آنها موفق می‌شدند.



از میان کسانی که نزد اصول‌گرایان به «اصحاب فتنه» معروف هستند، تنها کسی که تاکنون «جریان انحرافی» یا همان تیم احمدی‌نژاد را محکوم کرده است اکبر هاشمی رفسنجانی است که چندی پیش با هشدار به مقامات عالی نظام خطر نفوذ این افراد را در بدنه قدرت گوشزد کرد و گفت اینها می‌خواهند روحانیت را حذف کنند.



آقای طائب با نام بردن از هاشمی رفسنجانی و نیز با اشاره به اطلاعیه‌ای که چندی پیش دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر عدم ارتباط با «جریان انحرافی» صادر کرد افزوده است: «صدور این اطلاعیه خوب بود و بنده نمي‌گويم که آقاي هاشمي با جريان انحرافي ارتباط داشته است چرا كه خود وي با آنها ارتباط‌گيري نمي‌كند، اما بايد ديد كدام حلقه اصلي به مهدي هاشمي كه در انگليس است به جريان انحرافي پناه داده است.»



قرارگاه عمار (مرکز راهبردی جبهه اهل ولاء) شورایی متشکل از روحانیون تندرو هوادار آیت‌الله خامنه‌ای است که پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری دهم و با نظر آیت‌الله خامنه‌ای تاسیس و هدف آن «مقابله با فتنه ۸۸» عنوان شده است.



در حال حاضر مهدی طائب به‎ عنوان رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار، علیرضا پناهیان به‎عنوان نایب رئیس آن و مهدی ماندگاری نیز به‎عنوان مسئول ستاد این قرارگاه هستند.

پانته‌آ فیوضی: دروغ می‌گویند

رقبای اسفندیار رحیم مشایی در سایت‌های‌شان نوشته‌اند که «پای یک زن در میان است».. شفاف نیوز این زن را «پانته‌‌آ» معرفی می‌کند...پرونده‌سازی برای مشایی با استفاده از نام «پانته‌آ» آغاز می‌شود اما...می‌گویند «پانته‌آ فرار کرده» ...اما به کجا؟ با پانته‌آ فیوضی در نزدیکی خانه‌اش گفتگو کرده‌ایم...




انتشار خبرها در باره پانته‌آ فیوضی شاید برای سایت‌های ایرانی که عادت به کپی-پیست کردن از روی دست هم دارند کار سختی نباشد، اما وقتی «پانی» ازما (خودنویس) می‌پرسد که چرا سوال‌ها را از خودش نپرسیده‌ایم، کم می‌آوریم. یکی از همکاران خودنویس گزارشی را بر اساس آنچه در سایت‌های دست راستی آمده بود تنظیم کرده بود. با کمک یکی از دوستان «خودنویس» توانستیم خانم فیوضی را ببینیم. رسانه‌های تندروی دست راستی همه و مدعی شده‌اند که پانته‌آ فیوضی از ایران فرار کرده است. خانم فیوضی که ساکن حومه واشینگتن دی‌سی است به خودنویس می‌گوید که اینجا خانه اوست، از چه فرار کند؟





فیوضی همچنین به اشاره به حساسیت‌های اخیر روی خودش می‌گوید که سایت‌های مختلفی که علیه او مطالب مختلفی منتشر کرده‌اند، اما از انتشار پاسخ‌هایی که او فرستاده خودداری می‌کنند، از جمله سایت «شفاف نیوز» که حتی اقدام به انتشار تصاویری از ایمیل‌هایی که بعد «هک» شدن تغییر یافته‌اند. خانم فیوضی مطالبی را که برای شفاف نیوز فرستاده بود اما به شکل ناقص و احتمالا هدف‌دار منتشر شده را به سایت خودنویس ارسال کرده است که در زیر می خوانید.»





پانته‌آ فیوضی به خودنویس گفت: «چیزهایی که از قول من نقل شده، ناقص و گزیده‌چینی برای انحراف افکار از واقعیت بوده است.» پانته‌ا فیوضی در روزهای اخیر از سوی سایت‌های امنیتی مثل «شفاف نیوز» به عنوان کسی که با مشایی در ارتباط بوده، می‌گوید حرف‌هایی که در باره من زده‌اند دروغ است.



دبیر سایت شفاف نیوز در هفته‌های اخیر بارها با پانته‌ا فیوضی تماس گرفته، اما مطالبی را از قول او منتشر کرده که بیشتر به کار «زدن» رحیم مشایی به کار می‌آمده است.



پانته‌آ فیوضی به خودنویس گفت که به مسوولان سایت شفاف‌نیوز معترض شده که چرا نامه‌هایش را کامل منتشر نکرده‌اند؟ از جمله در مورد ایمیل‌هایی که «شفاف» مدعی بوده که بین رحیم مشایی و خانم فیوضی رد و بدل شده. خانم فیوضی این متن «پینگلیش» را به «شفاف» فرستاده بود:



Rajeb e-mail: Aslan va Abadan e-mailey keh be shoma dadand beyneh maan va Ahghayeh Mashaei ya "esfandiar" neest. Balkeh een e-mail beyneh maan va khanoomi haast ke saleh gozashteh ma do nafaar nazri zamaan ashoora tasooa daar Mashad Kardim. Aghayeh Rohani be nameh "Bakhshian" ke maan va doosteh khanoomam hameesheh az eeshaan eltemaas doa dareem goosfandi raa ghorbani kard va majles doa gozaasht va een nazr ma ro beyn moslmanaan paakhsh kaard. Maan be een doosteh khanoom e-mail dadaam va goftaam ke che majlis bashookoohi bargharaar shodeh. een e-mail az maan be khonoomi boodeh. Har kasi ke een e-mail ra avaaz kardeh besiaar neeyat baad va doroogh boodeh ast. Baaz kar hayeh neek ra tabdeel be dooroogh hayeh baad kardaan.



اینک در خودنویس، متن کامل نامه‌ای که فیوضی به «شفاف‌نیوز» ارسال کرده بود را منتشر می‌کنیم:



خانم فیوضی مطالبی را که برای شفاف نیوز فرستاده بود اما به شکل ناقص و احتمالا هدف‌دار منتشر شده را به سایت خودنویس ارسال کرده است که در زیر می خوانید:



به نام خدا



سلام بر هيئت مديره محترم سايت شفاف





من پانته آ فيوضي يوسفي هستم. چند روزي هست كه بدليل مقالاتي كه درمورد من، ‌پدرم آقاي مهندس يحيي فيوضي، اقوام و دوستانم چاپ شده است بسيار دگرگون و غصه دار شده‌ام.





اي كاش در ابتدا، سايت محترم شفاف اين تهمت ها و داستان هاي نادرست را با من و پدرم چك كرده و بعد منتشر مي كرد. هر كسي مي تواند مانند آقاي يوسف خ داستان سرايي كند ولي دليل بر چاپ آن نيست.





از شما خواهش مي كنم ، مواردي را كه بطور خلاصه دراين نامه آورده ام را چاپ كنيد، كه حداقل واقعيتها آشكار شود:





در مورد داستان اول كه نقل قولي از آقاي" يوسف خ" هست:



• من هيچ زمان در زندگي آقاي «عباس غ» را نديده و اصلا نمي دانم ايشان چه مقامي دارند و چه مي كنند؟!



• من هرگز آقاي «يوسف خ» را نديده و نمي دانم كه ايشان در كجا زندگي مي كنند و به چه كاري مشغول هستند، و هيچگاه ايشان را براي پروژه‌اي ملاقات نكرده‌ام.



• من تا قبل از اينكه داستانهاي آقاي «يوسف خ» در سايت شفاف چاپ شود، روحم هم از اين ماجرا آگاه نبوده ، اصلا" حتي نام اين افراد را هم تابحال نشنيده بوده‌ام.



در مورد داستان دوم و سوم شفاف:



من در حومه واشنگتن زندگي مي‌كنم و مدرك خود را در رشته شهرسازي از يكي از معتبرترين دانشگاه‌هاي آمريكا گرفته‌ام. تمام دوران تحصيلاتم، چه در فرانسه در دوران تحصيلات متوسطه و چه در آمريكا در دوران تحصيلات دانشگاهي بورسيه كامل بودم و قادر به صحبت كردن به پنج زبان ميباشم و به همين دليل با دعوت پدرم آقاي مهندس فيوضي ، عضو هيئت مديره شركت بين المللي معماري فيوضي (فياك) كه داراي درجه بندي رتبه يك در معماري از سازمان مديريت و برنامه ريزي ميباشد، شدم و چون پروژه ساختمان اجلاس كيش براي مملكتم بسيار مهم و آبرومندانه است تصميم گرفتم كه كارهاي خود را در آمريكا كاهش داده و بخاطر دانش از زبان، شهرسازي و تجربه زيادي كه در قراردادهاي بين المللي داشتم به پدرم در اين زمينه كمك كنم، بنابراين رفت و آمدم را به مملكت عزيزم ايران افزودم كه همين باعث افتخار من نيز شد.



من بيش از بيست سال در آمريكا مشاور شركت‌هاي بزرگ بين المللي بوده و به دليل همين تجربه، عضو هيئت موسس شركت فياك كيش نيز ميباشم.

در ضمن بسيار خرسند خواهم شد اگر در سايت شفاف قيد شود كه در سال ۱۹۹۸ ميلادي من به تنهايي در آمريكا با كمك يك وكيل عالي رتبه توانستم تحريم اقتصادي غذا و دارو را از روي مملكتم ايران بردارم. در چند ماه اول اين كار تاريخي، وزير بازرگاني وقت آن زمان گفتند كه بخاطر كارهاي من (پانته آ) ايران بيش از پانصد ميليون دلار سود كرده، هيچ زمان براي خدمتي كه به وطنم كردم پولي دريافت نكرده و تمام خوشحاليم از كمك به مردم و مملكتم بوده است.





وزرا و روساي محترم دولت آن زمان و حال از من تقدير كرده اند. نام كار تاريخي كه به انجام رسانده ام را نيكي گذاشتم چون همزمان باردار دختري بودم كه نام او را هم نيكي گذاشتم، كار نيكي در مورد مملكتم انجام دادم و دختر نيكي به دنيا آمد كه هر دو باعث افتخار من و پدرش هرمز فرخان مي باشد.

افسوس من از اين است كه بجاي تقدير و قدرداني و آگاهي از كارنامه كاري ام ، سايت شفاف مطالب و داستانهاي نادرستي را منتشر كرده است.

اگر اجازه بدهيد كتابي از كارهايي كه براي وطن عزيزم ايران به انجام رسانده ام ، به شما مديران محترم شفاف تقديم ميكنم.

در مورد پدرم ، اقوام و دوستان محترمم:



خواهشمندم در مورد كارنامه مفصل و ارزشمند پدرم آقاي يحيي فيوضي كه بيش از پنجاه سال سابقه خدمت در زمينه طراحي و مهندسي ساختمان‌هاي مهم دولتي، اداري و ... ميهن عزيزمان را دارد كه همچنين باعث افتخار من و يك مملكت است ، در سايت گوگل به جستجو بپردازيد.





در مورد پدر عزيز و محترم دخترم نيكي، آقاي هرمز فرخان ميخواهم مطالبي بيان كنم. ايشان يكي از افراد ارزشمند جامعه هستند كه در رشته مهندسي پتروشيمي تحصيل كرده و مخترع چندين ماشين در آمريكا ميباشند و در شركت شخصي خودشان مشغول به كار ميباشند. هيچ زمان كار دولتي نداشته و حتي براي يكبار هم در وزارت امور خارجه آمريكا حضور نداشته‌اند. خواهشمندم مطالبي كه در مورد ايشان، رابطه شخصي، خانواده من و ايشان منتشر كرده‌ايد را تغيير دهيد.

«رابطه دو شخصي كه مخصوصا بچه در ميان باشد نبايد به آن بي احترامي شود.»



در مورد دوست عزيزم و محترمم، جناب آقاي نادر رحمان قديمي لازم به ذكر است كه ايشان باعث افتخار ما ايراني‌ها در آمريكا هستند. ايشان بدون هيچ كمكي از جواني در آمريكا شروع بكار كرده و هم اكنون مالك شركتها و كارخانجات متعددي در زمينه هاي صنعتي و همچنين داراي فروشگاههاي خصوصي نيز مي باشند.

يكي از ايرانيان بسيار موفق آمريكا هستند كه بعد از سي سال به مملكت خود برگشتند كه شايد بتوانند كاري براي ميهن عزيزمان انجام دهند، هيچ وقت ايشان در كاخ سفيد حضور نداشته و كار نكرده اند. تقاضا دارم اسم و اطلاعاتي كه راجع به ايشان منتشر كرده ايد را تصحيح بفرماييد.



من خودم در هيچ زمان براي هيچ دولتي كار نكرده ام.



خدماتم فقط در مورد سرزمين مادريم ايران بوده است. از شما مديران محترم سايت شفاف خواهش دارم كه در اين شرايط سختي كه كشورهاي غربي و دشمنان استقلال و قدرت امروزي ايران سمپاشي براي تفرقه مي كنند از انتشار چنين مطالب غير واقعي كه خداي ناكرده آب در آسياب دشمنان ايران عزيزمان نريزيد.





همچنین بر اساس گفته‌ها و مستندات خانم فیوضی، ایمیل‌هایی که سایت‌های دست راستی معتقدند از میان رحیم مشایی و او رد و بدل شده، هیچ ربطی به او ندارد.








خانم فیوضی می‌گوید اصل این ایمیل به دوستی قدیمی است و «فرستنده» را طوری تغییر داده‌اند که گویی اسفندیار رحیم مشایی این ایمیل را فرستاده است.

به یاد هاله سحابی؛ واشینگتن دی‌سی، میدان دوپان

به یاد هاله سحابی؛ واشینگتن دی‌سی، میدان دوپان


مجتبی واحدی: بر سر چه مصالحه کنیم؟

سخنان رجبعلی مزروعی در روزهای اخیر واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشته است. مجتبی واحدی، مشاور مهدی کروبی ضمن بی‌معنی دانستن مصالحه اصلاح‌طلبان با اصول‌گرایان به خودنویس می‌گوید: «مثلا حکومت قبول کرده در انتخابات دیگر نظارت استصوابی را بردارد، یا قبول کرده که محاکمات سیاسی را با حضور هیات منصفه برگزار کند یا ... که مصالحه کنیم؟...من نمی‌فهمم واقعا ما باید بر سر چه مصالحه کرد؟»




درست در روزهایی که اصول‌گرایان برای حذف اسفندیار رحیم مشایی و یارانش دندان تیز کرده‌اند. انتشار بیانیه «شورای هماهنگی» و بعد از سخنان رجب‌علی مزروعی با انتقادهای متفاوتہی روبر شده است. در همین رابطه با مجتبی واحدی گفتگو کرده‌ایم:



مجتبی واحدی در ارتباط با سخنان رجبعلی مزروعی به خودنویس گفت: «من نمی‌فهمم واقعا ما باید بر سر چه مصالحه کنیم؟ مثلا اختلاف بر سر بودجه یک استان است که بخواهیم مثلا بودجه را اصلاح کنیم؟ یا نه، قرار است بر سر اصولی که دو سال است دوستان اصلاح‌طلب ما دعوا می‌کنند با حکومت. چه علامتی از حکومت دیده شده ؟ وقتی آقای خامنه‌ای به صراحت بعد از پیشنهاد «آشتی» آقای خاتمی، تهدید به محاکمه می‌کند و می‌گوید باید جواب‌گوی کار‌های‌تان باشید، ما آمده‌ایم خودمان را تحویل دهیم؟ [یعنی همان ماجرای] «عسس مرا بگیر؟» یعنی معنی‌اش این است؟ اگر دوستان ما بزرگواری هستند، چون من آدم نسبتا خوشبینی هستم، بیایند به ما بگویند که مثلا قرار است حکومت قبول کرده در انتخابات دیگر نظارت استصوابی را بردارد، یا قبول کرده که محاکمات سیاسی را با حضور هیات منصفه برگزار کند، یا حکومت قبول کرده بعد از دوسال که اعتراف کرده قاضی مرتضوی عامل قتل حداقل ۵ نفر در کهریزک بوده را محاکمه کند. حکومت قبول کرده به از ۱۲ سال که آقای خامنه‌ای مردم را در قصه کوی دانشگاه فریب داده و گریه کرده و گفته جنایت شده، حالا می خواهد عوامل آنجا را محاکمه کند…بگویدن یکی از اینها اتفاق افتاده، بگوییم بسیار خب! ما به قیمت بدست آوردن چنین چیزهایی، هزینه مصالحه را پرداخت می‌کنیم، که هزینه مصالحه هم «بدنام» شدن بین مردم است. دوستان شفاف‌تر باشند! چون مبنای اصلاح‌طلبی، شفافیت با مردم بوده، حالا ما را هم جزو مردم حساب کنند یا به مردم بگویند، که حالا این اتفاق افتاده ، ما این علامت را از حکومت دیده‌ایم…»







سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد و یکی از مشاوران مهدی کروبی در باره برنامه اخیر اصلاح‌طلبان می‌گوید: «به نظر من چیزی به نام اصلاح‌طلبی در ایران وجود ندارد که بگوییم حالا اصلاح‌طلبان می خواهند چه کار کنند. اصلاح طلبی تا زمانی بود که مبنایی وجود داشت و احساس می‌شد که نظام بر اساس یک مبانی مستحکمی هست و حالا بر اساس همان مبانی اصلاح‌اش کنیم. به نظر من همانطور که آقای کروبی هم گفت که این نظام دیگر نه جمهوری است و نه اسلامی، پس اصلاح طلبی با دیدگاه متکی به قانون اساسی در آن مفهومی ندارد.»



واحدی می‌افزاید: «کسانی که اصول‌گرای معتدل هم نامیده می‌شوند، مثل آقای حسن روحانی و یا ناطق نوری یا قالیباف که سه ماه پیش بدترین موضع‌گیری را کرده‌اند! که اقای کروبی وقتی سه ماه پیش با من صحبت کرد و من پیغام‌شان را منتقل کردم، به ایشان پیغام داد که مرد باشید و غیرت داشته باشید و بیایید مرا محاکمه کنید و شما که برای ما پیغام آورده اید، به حکومت بگویید که بیاید و مارا محاکمه کند. اینها که تازه معتقدل‌ترین اصول‌گرایان بودند، حالا مثلا قرار است با آقای باهنر مصالحه کنند؟ یا با اقای رسایی می خواهند مصالحه کنند؟ با اقای کوچک‌زاده می خواهند مصالحه کنند؟ یا با آقای احمدی‌نژاد؟ دوستان بگویند با چه کسی می‌خواهند مصالحه کنند و بر سر چه می‌خواهند مصالحه کنند؟ بسیار خب، هاله سحابی را کشتند، اشکالی ندارد…فدای سر مصالحه؟ بگوییم که حد اقل ۵ تا جوان را زیر شکنجه در زندان کهریزک کشته‌اند و عامل اصلی‌اش با حکم احمدی‌نژاد رییس پول‌سازترین تشکل وابسته به ریاست جمهوری است (ستاد مبازره با قاچاق کالا) …بسیار خب، فدای سر مصالحه؟ دوستان باید لیست اصول‌گرایان معتدلی که می‌گویند را اعلام کنند، ثانیا مشخص کنند که بر سر چه موضوعی می خواهند مصالحه کنند، اگر اینها را بگویدن، ساید خودم من سردمدار دفاع از مصالحه شدم!»



از واحدی می‌پرسیم که در مقایسه بیانیه‌های راه سبز امید، به نظر می‌رسد که بیانیه اخیر به بیانات اقای خاتمی یا اطلاعیه جبهه مشارکت در ۲۵ بهمن (جنبش سبز عامل مصونیت نظام اسلامی است) آیا به نظر شما اتفاقی افتاده و شرایط تغییری کرده؟ یا می‌شد چنین تفاوت‌هایی را نسبت به گذشته انتظار داشت؟



من مواضع خودم را همیشه گفتم، همین دوستان چه تغییری را دیده اند که به چشم ما نیامده؟ آیا آنها پیچش مو را دیده ‌اند و ما ندیده‌ایم؟



انتخاباتی که در آستانه نوروز امسال، سخنگوی شورای نگهبان گفته است که حتی کسانی که به دیدار اصلاح‌طلبان رفته اند ممکن است رد صلاحیت شوند، یعنی دیدار حتی از کسانی که مرده‌اند هم جرم شده.



حالا انتخابات هم قرار است برگزار شود و مثلا به جای اقای بهزاد نبوی این دفعه از آقای عسگراولادی حمایت کنیم؟ مثلا بگویی آقای عسگر اولادی بهتر از آقای رسایی است؟ آقایان صراحتا بگویند! در لفافه صحبت کردن به نظرم خوب نیست، هر کسی نظرش محترم است و ممکن است [اینها} به تدبیری رسیده باشند، اما من سوالم را مطرح می‌کنم.





آخرین سوال ما در باره هاشمی رفسنجانی و جنبش سبز است؛ برخی از دوستان اصلاح‌طلب معتقدند که باید به آقای هاشمی در مقابل جریان دیگر اتکا دارد. با عنایت بر سابقه هاشمی، ایشان می‌تواند تاثیری روی جنبش داشته باشد؟



من گمان نمی‌کنم در بارگاه آقای خامنه‌ای، آقای هاشمی دیگر ارج و قربی بیشتر از ارج و قرب آقای خاتمی و دیگران داشته باشند.



الان آقای هاشمی چه جایگاهی دارد و با چه کسی می خواهد مداکره کند؟ آقای هاشمی حتی به خاطر پیام تسلیت به آقای موسوی با اعتراض رهبری روبرو شده است.



اما اینکه من تردید دارم که آقای هاشمی اصلا عنایتی به اصلاح‌طلبی داشته باشد! من نمی‌دانم که دوستان در محاسبات‌شان به چه فکر می‌کنند؟

حمله مخالفان مسلح به مقر علی عبدالله صالح

در پی مجروح شدن علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن در اثر اصابت خمپاره به مسجدی در صنعا، تلویزیون دولتی این کشور یک پیام صوتی کوتاه را از او پخش کرده است.




آقای صالح در این پیام از خوب بودن حال خود خبر داده و از ارتش خواسته است با تمام توان با شبه نظامیان مسلح قبیله حاشد مقابله کند.


آقای صالح این افراد مسلح را مسوول حمله خمپاره ای به مسجد مجتمع ریاست جمهوری دانست.
هفت نفر در این حمله کشته شدند.

علاوه بر علی عبدالله صالح، نخست وزیر و رئیس مجلس یمن نیز در این حمله مجروح شدند.



آقای صالح برای درمان به یک بیمارستان نظامی منتقل شد. شدت جراحت او مشخص نیست ولی گفته شده خمپاره به سر یا گردن او اصابت کرده است.



دفتر شیخ صادق الاحمر، رئیس قبیله حاشد دست داشتن در این حمله را رد کرده است.



حمله به مقر ریاست جمهوری با تظاهرات گسترده مخالفان و نبرد میان ارتش یمن و شبه نظامیان قبیله حاشد همزمان بود.



روز جمعه پیش از حمله به کاخ ریاست جمهوری، برای اولین بار بعد از گذشت یک هفته از افزایش درگیری‌‍‌ها، صدای انفجاری مهیب در صنعا شنیده شد.



بر اساس گزارش‌ها در این انفجار منزل شیخ حامد الاحمر، برادر رهبر قبیله‌ای که هواداران آن با دولت می‌جنگند، مورد هدف قرار گرفت.



امروز در میان ناآرامی‌ها در صنعا هزاران نفر نیز در مراسم تشییع جنازه ۵۰ نفر از کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر شرکت کردند.



از ماه ژانویه و با آغاز اعتراضات در یمن تا کنون بیش از ۳۵۰ نفر کشته شده‌اند که از این تعداد دست کم ۱۳۵ نفر طی ۱۰ روز گذشته جان داده‌اند.



آمریکا هیاتی را برای بحث درباره چگونگی پایان دادن به خشونت‌هایی که یمن را در آستانه جنگ داخلی قرار داده، به منطقه فرستاده است.



قدرت های غربی و منطقه‌ای از علی عبدالله صالح می‌خواهند که با امضای قرارداد پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس، قدرت را در مقابل مصونیت قضایی به معاونش واگذار کند.

امام جمعه کاشان: از اطلاعيه دفتر رهبری و سپاه گلايه دارم

عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان، در مراسم نماز جمعه این شهر از تکذيب سخنانش توسط سپاه پاسداران ايران و دفتر رهبری گلايه کرده و گفته است در اطلاعيه سپاه از «تعبير نادرستی» استفاده شده و اگر تکذیب آن مطابق با واقع نباشد از نظر شرعی هشتاد ضربه شلاق دارد.




عبدالنبی نمازی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در خطبه نماز جمعه سيزدهم خرداد با اشاره به اطلاعيه های دفتر رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در خصوص اظهاراتش گفته است: پس از برگزاری مراسم يادبود آيت الله خمينی در چهاردهم خرداد، «شکايت و گلايه» خود را با آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری مطرح می کند.



«دروغ را به يک فقيه نسبت می دهيد»



عبدالنی نمازی روز جمعه گفته است: «بنده از هر دو اطلاعيه گلايه دارم. هم اطلاعيه روابط عمومی سپاه و هم دفتر مقام معظم رهبری منتهی در اطلاعيه سپاه تعبير نادرستی استفاده شده بود.»



وی اضافه کرده است:« بنده به اين آقايان می گويم که مواظب باشيد شما فقيه نيستيد و تنها مقلد می باشيد. واژه تکذيب يعنی دروغ، دروغ را نسبت به يک فقيه می دهيد و اين بار حقوقی و فقهی دارد.»



عبدالنبی نمازی همچنين گفته است: «تکذيب، گناه کبيره است اگر مطابق با واقع نباشد و کسی که گفته است از نظر شرعی هشتاد ضربه شلاق دارد. اسلام به اين سادگی نيست که هر کس هر چيز را بگويد. اصلاح خطا، اين نيست که شما نسبت کذب دهيد.»



امام جمعه کاشان درمورد اقدامات بعدی خود گفته است: «بنده گلايه دارم و شکايت اين آقايان را انشاءالله بعد از سالگرد ارتحال حضرت امام خدمت مقام معظم رهبری خواهم کرد. گلايه دفتر را هم خدمت آقا عرض خواهم کرد. هرچند برخی آقايان تماس گرفته و گفتند منظور شما نبوديد و قضيه چيز ديگری بوده است ولی مردم آنچه منعکس شده را می بينند.»



عبدالنبی نمازی همچنین گفته است:« برخی جاها انسان ناگزير است که مطلبی را بيان کند اما کسی که تنها يک پاسدار است در حريم يک فقيه وارد می ­شود؟!. »



اظهارات جنجالی



اظهارات عبدالنبی نمازی در خصوص اختلافات اخير بين رهبر و رييس جمهور ايران و به ويژه در خصوص اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، نخستين بار در سايت شخصی وی منتشر شد و سپس در رسانه های داخلی و خارجی فارسی زبان بازتاب گسترده ای پيدا کرد.



آقای نمازی درباره آقای مشايی گفته بود: «رييس دفتر رييس جمهور مراکز قدرت نظام را در اختيار خودش گرفته» است و فرمانده سپاه پاسداران در ديدار با رهبر جمهوری اسلامی خواستار بازداشت وی شده است، اما رهبر دستور بازداشت اطرافيان او را صادر کرده است.



در واکنش به اظهارات امام جمعه کاشان، دفتر رهبر جمهوری اسلامی ايران و سپاه پاسداران روز چهارشنبه سخنان وی را درباره درخواست فرمانده سپاه از آيت الله خامنه ای برای بازداشت رحيم مشايی را تکذيب کردند.



دفتر آيت الله خامنه ای در بيانيه ای، بدون نام بردن از امام جمعه کاشان، اظهارات وی درباره مواضع رهبر ايران را «حاوی مطالب خلاف واقع» دانسته که به گفته آن، «از راه های غير موثق و غير مستند در اختيار گويندگان آنها قرار گرفته است.»



دفتر آيت الله خامنه ای، نسبت به نقل و قول از رهبر جمهوری اسلامی از سوی شخصيت های سياسی و رسانه های گروهی هشدار داده و گفته است که اخبار مربوط به وی «صرفا از مجاری رسمی» منتشر می شوند.



سپاه پاسداران نيز روز چهارشنبه بخشی از سخنان عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان، درباره درخواست فرمانده اين نيرو از رهبر جمهوری اسلامی برای بازداشت اسفنديار رحيم مشايی را تکذيب کرد و گفت که اين اظهارات صحت ندارد.



رمضان شريف، مسئول روابط عمومی و انتشارات سپاه در بيانيه ای، اين بخش از سخنان امام جمعه کاشان و عضو مجلس خبرگان رهبری درباره ديدار فرمانده سپاه و درخواست برای صدور اجازه دستگيری «عوامل جريان انحرافی» را رد کرده و گفته است: «مطلب منتشره اخير صحت نداشته است و تکذيب می شود.»



از دسترس خارج شدن سایت نمازی



اظهارات عبدالنبی نمازی در خصوص اختلافات سياسی بين رهبر و محمود احمدی نژاد در «سفیر ولايت»، وب سايت نزديک به امام جمعه کاشان منتشر شد، ولی برای مدتی اين وب سايت از دسترس خارج شد و پس از اين که بار ديگر در دسترس قرار گرفت اين مطلب حذف شده بود.



«سفير ولايت» می گويد: مشکل دسترسی به سايت به دليل مشکل فنی بوده است.



در اطلاعيه اين وب سايت آمده است:«درج خبر ابتداً، و حذف آن در وهله بعد» به دستور امام جمعه کاشان و «طبق مصالح ديده شده» توسط وی بوده است.



عبدالنبی نمازی در اظهارات جنجالی خود گفته بود: «سرلشگر جعفری فرمانده کل سپاه رفتند خدمت مقام معظم رهبری و گفتند اجازه بدهيد ايشان را بگيريم کل غائله حل می‌شود حالا نهايتاً چند روزی بعضی‌ها اظهار نگرانی خواهند کرد و تمام خواهد شد. آقا ظاهراً هنوز به اين نتيجه نرسيدند ولی فرمودند همه عوامل را دستگير کنيد؛ کسانی که نيروهای عملياتی اين طرح هستند؛ آقا فرمودند با قوت بازجويی کنيد و بررسی کنيد اما حساب رئيس جمهور را جدا کنيد.»



اصولگرايان منتقد محمود احمدی نژاد در ماه های اخير حملات دامنه داری را به اطرافيان رييس جمهور ايران که از آنها به عنوان «جريان انحرافی» نام می برند آغاز کرده اند و از اسفنديار رحيم مشايی به عنوان سرحلقه اين جريان نام می بردند.



طی يک ماه گذشته برخی از عوامل نزديک به «جريان انحرافی» از سوی نيروهای سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت و مورد بازجويی قرار گرفته اند.



عبدالنبی نمازی نيز از آقای رحيم مشايی نقل و قول کرده که گفته بود آيت ‌الله خامنه‌ای و احمد جنتی تا دو سال ديگر نيستند که بخواهند جلوی نامزدی وی در انتخابات رياست جمهوری را بگيرند.



اين عضو مجلس خبرگان رهبری گفته بود: «به آقای مشايی گفتند شما که می ‌خواهی رييس جمهور شوی صلاحيت شما را شورای نگهبان بايد تاييد کند و آيت الله جنتی بسيار قاطع است و شما را رد صلاحيت می ‌کند که مشايی گفته تا دو سال ديگر آيت الله جنتی نيست و مقام معظم رهبری هم نيست که باعث رد صلاحيت بشوند. حالا نمی ‌دانيم در ارتباط با جن اين چيزها را فهميده ‌اند يا چيز ديگريست.»



رسانه های نزديک به اصولگرايان منتقد دولت، اسفنديار رحيم مشايی و ساير اطرافيان محمود احمدی نژاد را به توسل به «جن گيری و رمالی» برای رسيدن به اهداف خود متهم کرده و خواستار برخورد با آنها شده اند.



«فساد اقتصادی» نيز از ديگر اتهام های وارده به اين جريان است که در هفته های اخير گزارش های متعددی از سوی رسانه های منتقد عليه آقای رحيم مشايی و حميد بقايی، معاون اجرايی رييس جمهور، منتشر شده است.

فیلم / سردار قاسمی خطاب به احمدی نژاد : تو جاسوس های انگلیس را با هماهنگی سفیر انگلیس آزاد کردی

شعارهای نیروهای خامنه ای در سخنرانی احمدی نژاد : مشایی حیا کن، احمدی رو رها کن/این همه لشگرآمده به عشق رهبر آمده/ مرگ بر مشایی

شعارهای نیروهای خامنه ای در سخنرانی احمدی نژاد : مشایی حیا کن، احمدی رو رها کن/این همه لشگرآمده به عشق رهبر آمده/ مرگ بر مشایی




خبر آنلاین : سخنرانی رئیس​جمهور در حرم مطهر امام با شعار «مشایی حیا کن، احمدی رو رها کن» آغاز شد و با شعار «این همه لشگرآمده به عشق رهبر آمده» به پایان رسید.



به گزارش خبرآنلاین، عده​ای نیز در خلال سخنرانی رئیس جمهور شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» سر دادند. برخی دیگر نیز می​گفتند «احمدی، احمدی، حمایتت می​کنیم».



در حالی که محمود احمدی​نژاد مشغول بررسی وضعیت مستکبران در جامعه جهانی امروز بود، یکی از حاضران فریاد «مرگ بر آمریکا» را سر داد. تا این لحظه رئیس​جمهور از آمریکا نامی نبرده بود و در واکنش به فریاد این فرد گفت: صبر کنید نوبت آمریکا هم می​رسد! اما دقایقی بعد سخنان رئیس​جمهور با «فریاد مرگ بر آمریکا» قطع شد.



واکنش احمدی نژاد به شعار دهندگان این بود که با لبخند به انها می​گفت: «مخلص شما هم هستیم». وقتی شعارها کمی بیشتر شد، او بی آنکه به شخص خاصی اشاره داشته باشد، اظهار داشت: «مخلص آقای رئیس هم هستیم! نوبت شما هم می​شود! من همه شما را دوست دارم و نوکر همه شما هم هستم».



احمدی​نژاد دقایقی بعد گفت: «حرف​هایم به جایی می رسد که خیلی باید شعار بدهید». البته مشخص نشد که منظور احمدی نژاد کدام بخش از سخنانش بود.



گفتنی است، هنگامی که احمدی نژاد به چاپ اسکناس​های بدون پشتوانه در آمریکا انتقاد می​کرد، خطاب به حضار گفت: «بگذارید مثالی بزنم که بیشتر متوجه شوید، هرچقدر بانک مرکزی اسکناس بی پشتوانه چاپ کند، معنایش این است که از جیب ملت برداشته است.»



رئیس​جمهور در خلال سخنانش عبارتی را هم اصلاح کرد. او در بخشی از سخنانش گفت: «تا زمانی که رژیم صهیونیستی در فلسطین باشد،منطقه روی آرامش نخواهد دید، پس همه ملت ها پیش به سوی رژیم صهیونیستی و محو آمریکا». حاضرین در حال سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا» بودند که احمدی نژاد جمله پایانی​اش را اصلاح کرد و گفت: «البته محو سلطه آمریکا در منطقه».



اگرچه سخنان احمدی نژاد با تاخیری حدود 15 دقیقه از شبکه خبر پخش شد اما مجری این شبکه اعلام کرد که سخنان وی به شکل مستقیم پخش شده است. این در حالی است که سخنرانی احمدی نژاد که به طور زنده از رادیو ایران پخش میشد، یک ربع قبل به پایان رسیده بود.

---------------------------------

مرگ بر مشایی

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری انتخاب ، در دقایق پایانی سخنرانی محمود احمدی نژاد در حرم مطهر امام گروهی از حضار شعار " مرگ بر مشایی " سر دادند.



گروه حامیان احمدی نژاد هم شعار " احمدی ، احمدی حمایتت می کنیم " وی در حالی که ظاهراً کنترل اعصاب خود را از دست داده و صدایش گرفته بود، چندین بار خطاب به مردم که در حال شعار دادن بودند می گفت : تامل کنید ، سخنرانی من چند دقیقه دیگر به اتمام می رسد .

فیلم (4 فیلم)/ در اعتراضات امروز سوریه دستکم ۴۴ تن کشته و بیش از 150 نفر زخمی شدند / آتش زدن پرچم ایران، روسیه و چین(دیروز)







انفجار خونین در یک مسجد در عراق

در انفجار بمبی در مسجدی متعلق به اهل تسنن در شهر تکریت زادگاه صدام حسین رهبر سابق عراق در روز جمعه، دست کم ۱۶ تن کشته شدند.


گزارش های اولیه حاکی است این انفجار که بیش از ۵۰ بر جای گذاشته ،زمانی رخ داده که نمازگراران در حال خروج از مسجد بودند. این خشونت یک روز پس از آن رخ داده که حداقل ۹ تن در انفجارهای شهر رمادی کشته شدند. پلیس می گوید دست کم دو انفجار در بازاری در نزدیکی مراکز دولتی رخ داده است.

تکذیب و باز هم تکذیب

انتشار اخباری از مناسبات مقامات جمهوری اسلامی با یکدیگر و نیز نقل قول از آن ها موجب شد تا در یک روز دفتر آیت الله خامنه ای، روابط عمومی سپاه، روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام و دفتر محمود احمدی نژاد با انتشار تکذیبه شایعات در باره "تلاش برای برکناری احمدی نژاد"، "درخواست صدور دستور بازداشت مشایی از سوی سردار جعفری"، "سکوت هاشمی در برابر مسئله بحرین" و "اظهار نظر درباره ظهور امام زمان در 14 خرداد" را تکذیب کنند.




بر اساس این گزارش، تکذیبیه روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بی اعتنایی روزنامه جوان که متعلق به سپاه پاسداران است روبرو شد.



روزنامه جوان از تلاش هاشمی برای عزل محمود احمدی نژاد و سکوت او در برابر حوادث بحرین نوشته بود، جوان نه تنها تکذیبیه را منتشر نکرد بلکه همان روز و در واکنش به تسلیت هاشمی به خانواده عزت الله سحابی درباره بازداشت مهندس عزت الله سحابی در زمان ریاست جمهوری هاشمی گزارشی نوشت.



دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از آن دست به انتشار جوابیه ای شدید الحنی خطاب به روزنامه متعلق به سپاه زد و در آن نوشت این پایگاه خبری اخبار متعددی را درباره هاشمی رفسنجانی عموما از زبان "یک مقام آگاه" منتشر کرده است.



روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به مدیر مسئول این سایت نوشت: "یكی از ویژگی‌های خبرنگاران و رسانه‌های ایران اسلامی در مقایسه با دیگر كشورها، پایبندی به اخلاق اسلامی و انسانی است كه متأسفانه مدتی است از سوی بعضی از رسانه‌های مدعی اصولگرایی مخدوش شده و آخرین نمونه آن خبرسازی براساس (در خوشبینانه‌ترین حالت) بی‌اطلاعی و استنكاف از انتشار تكذیبیه‌ها در روزنامه جوان است".



در جوابیه مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: "متأسفانه یا خوشبختانه اخبار، اطلاعیه‌ها و پاسخ‌های دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیرامون مسائل داخلی و خارجی و شبهات و شایعات همواره از سوی آن مطبوعه محترم سانسور و در اغلب موارد به‌طوركلی حذف می‌گردد و صرفاً اخبار انتقادی و شایعات در مورد ایشان مورد توجه آن روزنامه قرار می‌گیرد!"



جوان آنلاین علاوه بر گزارش هائی از همکاری جن گیرها با نزدیکان هاشمی، ارتباط مشایی و اصلاح طلبان و مهدی هاشمی و... بعد از انتشار تسلیت هاشمی به خانواده مهندس سحابی نوشت:" واکنش برخی از شخصیت های سیاسی به انتقاداتی که از آن ها می شود در جای خود می تواند بسیار قابل توجه باشد.کسانی که امروز از آگاهی بخشی و توجه به نگاه های مخالف سخن می گویند شاید گذشته ها را از یاد برده باشند که چگونه خود در مقام عمل برخی انتقادات را با زندان پاسخ می دادند.بخشی از خاطره مرحوم عزت الله سحابی درباره عملکردآیت الله هاشمی رفسنجانی شاید مصداقی باشد برای این گونه رفتارها:حدود 19 سال قبل یعنی در 23 خرداد 69، 23 نفر از اعضاء نهضت آزادی و افراد موسوم به ملی مذهبی‌ها به دلیل انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی و به دستور ایشان بازداشت شدند. در همین رابطه عزت الله سحابی یکی از بازداشت شدگان سال 69 می گوید: "ما به آقای هاشمی نامه اعتراضی نوشتیم. اعتراض ما به آقای هاشمی این بود که اولاً اوضاع اقتصادی کشور بسیار خراب است. فقر و اختلاف طبقاتی بسیار فاحش است. دوم اینکه وضع سیاست خارجی ما به گونه ای است که ما در انزوای کامل قرار گرفته ایم و همه دنیا با ما مخالف هستند. در رابطه با این نامه، 23 نفر را بازداشت کردند که یکی از آنها من بودم... بعد از دستگیری ها، در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، چند تن از نمایندگانی که مرا می شناختند، به آقای هاشمی اعتراض کردند که چرا عزت الله سحابی را گرفتی؟ آقای هاشمی پاسخ داده بود: رویش زیاد شده بود، می خواستیم رویش را کم کنیم".







تکذیبیه های دیگر



در همین روز سه اطلاعیه دیگر درباره برخی از اخبار در رسانه های اصولگرا و از جمله جوان آنلاین منتشر شد که محور همه آنها ماجراهای مشایی و حواشی وی بود.



اطلاعیه اول که به دفتر آیت الله خامنه ای تعلق داشت مربوط به "نشر اخبار خلاف واقع به نقل از معظم اله" بود و طی آن آمده بود: "با توجه به برخی اظهارات درخصوص تدابیر و بیانات و مواضع مقام معظّم رهبری که حاوی مطالب خلاف واقع بوده و از راه‌های غیر‌موثق و غیر‌مستند در اختیار گویندگان آنها قرار گرفته است، ضمن تحذیر آقایان محترم از نقل این قبیل مطالب بی‌اساس، مؤکداً یادآوری می‌شود که اخبار مربوط به معظّم‌له صرفاً از مجاری رسمی انتشار می‌یابد و از رسانه‌ها (خبرگزاری‌ها، مطبوعات و سایت‌ها و …) انتظار می‌رود از درج مطالبی که به شیوه‌های دیگر منتشر می‌شود، جداً خودداری کنند".



در همین زمان سپاه پاسداران اطلاعیه دیگری منتشر کرد در اشاره به گفته های امام جمعه کاشان درباره درخواست فرمانده سپاه از آیت الله خامنه ای برای بازداشت مشایی که در آن آمده: "مطلب منتشر شده در برخی رسانه‌ها پيرامون ناگفته‌های يکی از ائمه جمعه مبنی بر درخواست سرلشکر جعفری - فرمانده كل سپاه - از مقام معظم رهبری براي دستگيری عوامل جريان انحرافی صحت ندارد. انتظار است رسانه‌ها براساس رسالت و وظيفه ذاتی خود نسبت به انتشار اخباری که توسط شخص ثالث از سوی فرماندهان و مسئولين سپاه نقل می‌شود، دقت و حساسيت بيشتری نشان دهند و در صورت مواجهه با اين‌گونه موارد، صحت آن‌را از طريق روابط عمومی کل سپاه (به‌عنوان مرجع تاييد رسمی اخبار سپاه) جويا شوند، زيرا مستنداتی از اين دست از نظر ما فاقد اعتبار است".



تکذیبیه دیگر را دفتر محمود احمدی نژاد و با موضوع "ظهور امام زمان" منتشر کرد که طی آن چنین آمده بود: "در كنار سلسله اتهامات نادرست و ناروایی كه این روزها به رییس دفتر رییس‌جمهور نسبت داده می‌شود، انتساب شایعه‌ای در خصوص اول ماه مبارك رجب و حوادث بعدی بیش از سایر اتهامات مضحك و درعین‌حال تأسف بر‌انگیز است.بدینوسیله ضمن تكذیب این داستان‌سرایی‌ها و حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد برای دولت خدمتگزار، همگان را به رعایت حریم اخلاق و تقوای الهی دعوت می‌نماید".



روزنامه سپاه همه تکذیبیه ها را به جز آن که متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام بود منعکس کرد.

حمله سایبری، اعلام جنگ است

دولت آمریکا در حال بازنویسی قوانین نظامی خود است تا حملات سایبری را مصداق احتمالی از اعلام جنگ به حساب آورد. به این ترتیب، گزینه انجام اقدامات تلافی جویانه علیه هکرهای تحت حمایت قدرت های خارجی، به مسؤولان آمریکایی داده خواهد شد.




پنتاگون به این نتیجه رسیده است که قانون مناقشه مسلحانه می تواند به جنگ سایبری نیز تعمیم پیدا کند تا به این وسیله، امکان پاسخ آمریکا با استفاده از زور علیه حملات تعدی جویانه به زیرساخت های رایانه ای و اطلاعاتی این کشور، فراهم آید.



این رویکرد که قراراست ماه آینده از سوی وزارت دفاع اعلام شود، گام مهمی به سوی نظامیگری سایبری است و تأثیرات چشمگیری بر روی قوانین بین المللی خواهد گذاشت.



مقامات پنتاگون، این تصمیم را برای نشریه وال استریت ژورنال فاش کردند و اعلام کردند این تصمیم برای هشدار به هکرهایی گرفته شده که با حمله به راکتورهای هسته ای، خطوط لوله و یا شبکه های عمومی نظیر سیستم حمل و نقل عمومی، امنیت آمریکا را تهدید کنند. یک مقام مسؤول گفت: "اگر شما شبکه برق ما را از کار بیاندازید، ممکن است ما هم به یکی از آشیانه های شما موشک شلیک کنیم."



خط مشی جدید با مشمول کردن سلاح های سایبری در تعریف حملات مسلحانه، با قانون فعلی دفاع از خود که در منشور سازمان ملل ذکر شده است، مطابقت خواهد داشت.



جول ریدنبرگ استاد دانشگاه فوردهام نیویورک که قوانین فن آوری اطلاعات را تدریس می کند، گفت این رویکرد، به طور جدی آن دسته از جنگ افزارهای جدیدی را که می توانند به آمریکایی ها صدمه برسانند، به رسمیت می شناسد و با این رویکرد، "آمریکا خواهد توانست در فعال و انفعالات قرن 21 از شهروندان خود دفاع کند."



سمی سیدجاری، کارشناس سابق سایبری پنتاگون که اکنون یک شرکت مشاوره موسوم به آژانس دفاع سایبری را مدیریت می کند، گفت تغییر قوانین گام منطقی و قابل درک بعدی است. وی گفت: "آمریکا در برابر خرابکاری در حوزه دفاعی، برق، مخابرات و بانکداری آسیب پذیر است. حمله به یک یا چندین مورد از این زیرساخت ها می تواند مانند هر حمله دیگری به خاک آمریکا، زیانبار باشد." با این حال، کارشناسان سایبری هشدار دادند قانون جدید می تواند از نظر اجرا بسیار دشوار باشد و سبب تشدید نظامی گری اینترنتی شود.



جودی وست بای، نویسنده یکی از انتشارات سازمان ملل تحت عنوان جستجو برای صلح سایبری، گفت ردیابی حملات و یافتن سرمنشأ آنها دشوار است و این وضعیت تقریباً یافتن اینکه چه کسی پشت سر آنهاست، را غیرممکن می کند.



وی خواستار تلاش های دیپلماتیک بیشتر برای افزایش همکاری میان دولت ها، به جای مطرح شدن بیشتر گزینه های نظامی شد.



دولت اوباما نیز دو هفته پیش به اتخاذ موضع دست زد و آخرین دیدگاه خود در خصوص آینده فضای سایبری را مطرح کرد. در متن تهیه شده از سوی کاخ سفید آمده است: "در صورتیکه لازم شود، آمریکا به اقدامات مخاصمه طلبانه در فضای سایبری پاسخ خواهد داد؛ همانطور که در برابر هرتهدیدی دیگری علیه کشور رفتار خواهد کرد.» در این متن آمده است پاسخ های آمریکا شامل "تمامی راهکاری ممکن" از جمله گزینه نظامی خواهد بود.



تحلیلگران آمریکایی نگاه خود را به طور ویژه به چین و روسیه به عنوان منابع احتمالی جنگ سایبری تحت حمایت دولتی دوخته اند. یک هیأت در کنگره هشدار داده است که چین قابلیت حمله به شبکه های فدرال از طریق اینترنت، از جمله شبکه سراسری برق، را به شیوه ای فلج کننده برای آمریکا دارد. اما این روسیه است که به دلیل حمله رایانه ای به ستاد مشترک آمریکا در سال 2008 مقصر شناخته شد. این ستاد، جنگ در افغانستان و عراق را تحت کنترل خود دارد. روسیه همچنین به عنوان عامل چندین حمله سایبری به گرجستان و استونی نیز شناخته شده است.



آمریکا خود نیز در خرابکاری سایبری نقش داشته است. گمان می رود بدافزار استاکس نت، کرم رایانه ای که سال گذشته علیه ایران به کار رفت، نتیجه فعالیت اسرائیل با پشتیبانی واشنگتن بوده باشد. وست بای، گفت آمریکا این اتهام را تکذیب نکرده است. "به نظر می رسد ما از انجام حملات سایبری توسط خودمان و وقتی به نفع مان است، خوشحال می شویم. این دیپلماسی خوبی نیست".

اجازه برگزاری هیچ مراسمی نمی دهند

هاله سحابی در جریان تشییع پیکر عزت الله سحابی جان باخت و خانواده اش به "روز" گفتند که اجازه برگزاری هیچ گونه مراسمی برای هاله و عزت الله سحابی را ندارند.




خانواده های سحابی و شامخی تصمیم داشتند امروز مراسم ختم عزت الله سحابی و دخترش هاله را با هم برگزار کنند اما دستگاه امنیتی از این امر ممانعت به عمل آورده است.



همزمان گزارش ها از فشارهای شدید بر خانواده سحابی حکایت دارد فشارهایی که انان را ناچار کرد هاله را شبانه در بهشت فاطمیه روستای گلندوک لواسان و در حضور انبوه ماموران امنیتی به خاک بسپارند.



اعضای خانواده، نزدیکان و شاهدان عینی جان باختن هاله سحابی و خاکسپاری شبانه او و همچنین خاکسپاری پیکر عزت الله سحابی در مصاحبه با "روز" از این فشارها پرده برداشته اند.



عزت الله سحابی از روز نهم اردیبهشت و به دلیل سکته مغزی به بیمارستان منتقل شد او یک ماه گذشته در کما بود و ساعت 2 و ده دقیقه بامداد سه شنبه در گذشت. دیروز و در جریان تشییع پیکر این فعال سیاسی، دختر او جان باخت.







قلب هاله را از حرکت بازداشتند



هرچند روایت های متفاوتی از نحوه جان باختن خانم سحابی تاکنون در رسانه ها منتشر شده اما شاهدان عینی به "روز" گفتند که برخوردهای ماموران امنیتی و انتظامی در جریان تشییع پیکر آقای سحابی، عامل جان باختن هاله سحابی است.



یحیی شامخی، فرزند هاله سحابی در مصاحبه با "روز" از درگیری در جریان تشییع پیکر پدربزرگش خبر داده و می گوید: پیکر پدربزرگم را که از خانه خارج کردیم اجازه تشییع ندادند می خواستند سریع جنازه را بگیرند و ببرند. فضا متشنج شد و درگیری هایی رخ داد در همین حین که جنازه را به زور می کشیدند تا ببرند مادرم افتاد. بیهوش بود همراه پدرم به درمانگاه بردند اما نیم ساعت بعد خبر آمد که دکترها گفته اند بر اثر ایست قلبی رفته و....



او می افزاید: دو پزشک معتمد خانواده که عضو فامیل هستند پیکر مادرم را معاینه کردند و گفتند که ضربه نمی توانست عامل ایست قلبی شود بلکه شرایط بسیار عصبی و پراسترسی که به علت وجود بسیار زیاد ماموران امنیتی و نیروهای مختلف لباس شخصی و... به وجود آمده بود و نوع رفتار این نیروها و برخوردهایی که کردند و فضای وحشتناکی که ایجاد کردند منجر به ایست قلبی مادرم شده. مادرم عکس پدرش را در دست داشت عکس را کشیده و پاره کردند و ایست قلبی و جان باختن مادرم نتیجه فضای استرس و بالا گرفتن تشنج و عصبی بودن وضعیت موجود بود.



به فرزند هاله سحابی می گویم برخی سایت ها نوشته اند با پنجه بکس، هاله را مورد ضرب و شان قرارداده اند و... یحیی شامخی می گوید: پنجه بکس را تکذیب میکنم. پنجه بکسی نبود.



با حامد سحابی که اینک هم پدر را از دست داده و هم تنها خواهرش را تماس گرفتیم و هم با یحیی شامخی فرزند هاله. از آن ها درباره دفن شبانه هاله می پرسیم. حامد سحابی توان صحبت ندارد و می خواهد با یحیی حرف بزنیم. یحیی می گوید: اصرار داشتند که شبانه دفن کنیم فشارهایی که از قبل بر سرچگونگی تشییع پدربزرگم وجود داشت ادامه داشت. خانواده نیز به شدت شوکه بودیم می خواستیم مادرم را برای یک شب برای خود داشته باشیم، اما نگذاشتند فشارهایی که مقام های امنیتی اوردند و تهدید هایی که صورت گرفت باعث شد بیش از این نتوانیم مقاومت کنیم. به ناچار شبانه مادرم را با حضور ماموران دفن کردیم.



فرزند هاله سحابی سپس از درگیریهای خود ماموران با هم سخن می گوید: قرار نبود جایی ببرند اما بردند پزشکی قانونی کهریزک. گویا گروههای مختلفی دخیل بودند در این امر و اختلافاتی داشتند با هم. بردند و بدون اینکه روی جنازه کاری کنند آوردند و شبانه مادرم به خاک رفت.



او همچنین خبر میدهد که خانواده اش اجازه برگزاری هیچ مراسمی ندارند و می گوید: بنا داشتیم مراسم پدربزرگ و مادرم همزمان برگزار شود اما همین الان که با شما صحبت میکنم به ما گفتند باید لغو شود و اجازه هیج مراسمی نیست.







با نور ماشین هاله را غسل دادند



او بیش از این نمی تواند جزئیاتی بگوید اما یک شاهد عینی که همراه هاله سحابی بوده و تمام جزئیات را شاهد بوده است به "روز" می گوید: هاله دو سه روز اخیر به شدت تحت فشار بود و ضربه های روحی شدیدی به دلیل فشار های امنیتی بر او وارد می شد. لحظه ای نبود که ماموران امنیتی تماس نگیرند و فشار وارد نکنند از جمله آخرین ها همان بود که تشییع را از 8 و نیم صبح به 7 صبح تغییر دادند و در خانه و از ساعت 5 شست و شوی پیکر مهندس شروع شد. ساعت 7 صبح از درب منزل خارج شدیم و قرار بود تا سر کوچه جنازه را تشییع کنیم اما حتی آن 20 – 30 متری که گفته بودند را نیز اجازه ندادند.



این شاهد عینی می افزاید: در برخورد اول ما خانم ها و از جمله هاله سعی میکردیم مسیر را باز کنیم تا تشییع انجام شود. همان جا ضربه روحی شدیدی بر هاله وارد شد. "ما به اتفاق هاله جلو تر از بقیه بودیم و یکی از پرسنل نیروی انتظامی عکس مهندس را از دست هاله گرفت و پاره کرد. بعد خواست هاله را بزند ما فریاد کشیدیم و من داد زدم که به دختر متوفی را هم رحم نمی کنید؟ دستش را عقب کشید. هاله به شدت ناراحت شده بود که چرا عکس مهندس را پاره کردند که دیدیم عکس های مهندس را از دست همه می گیرند و پاره می کنند. بچه ها را کتک میزدند و جنازه را به زور گرفتند در همین حین هاله افتاد.



این شاهد عینی که از نزدیکان هاله سحابی است توضیح میدهد: آنها جنازه را گرفته بودند و میخواستند ببرند داخل آمبولانسی که تدارک دیده بودند و دفن کنند. هاله جلو رفت که اعتراض کند و بگوید که حداقل به حرف خودتان پایبند باشید که افتاد من آن موقع یک متری او بودم ندیدم مشتی یا لگدی بزنند اما دوستانی که در زاویه دیگر بودند گفتند هاله را هل دادند و برای همین افتاد.بعد هم که دچار ایست قلبی شد اما مساله اساسی این است که آقایان در این چند روز تمام شرایط را برای ایست قلبی هاله فراهم کردند تمام اتفاقاتی که افتاد فشارهایی که بر هاله و همسرش، اقای شامخی وارد کردند و همه توهین ها و تهدید ها و فشارها، شر ایطی را به وجود اورد که منجر به جان باختن هاله شد. حتی وقتی هاله افتاده بود و دچار ایست قلبی شد او را سوار ماشین که کردند با چنان خشونتی پاهای او را فشار دادند تا وارد آمبولانس کنند که واقعا وحشتناک بود.



این شاهد عینی سپس میگوید که اگر علت مرگ یک ایست قلبی ساده بود چرا این همه فشار آوردند تا شبانه هاله را دفن کنند؟ ایست قلبی نتیجه فشارهای ماموران امنیتی و جو متشنج و درگیری ای بود که ایجاد کرده بودند و مسولیت آن با جمهوری اسلامی است.



او توضیح میدهد: دیروز از صبح انواع ماموران امنیتی، انتظامی، لباس شخصی و... را در آپارتان 100 متری هاله ریخته بودند ما نشسته بودیم آنها مدام می گفتند باید همین امروز هاله را دفن کنید بعد از ظهر پیکر هاله را از منزل آوردیم سوار آمبولانس کنیم که جلوی منزل، جسد را گرفتند و با خود بردند تا ساعت ها نمی دانستیم کجاست. بعد گفتند برای پزشکی قانونی برده بودند کهریزک. نزدیک غروب برگرداندند. شب در غسالخانه کوجک قبرستان که نور نداشت شستند و اینقدر شرم آور بود که غسالخانه تاریک را با نور چراغ های ماشین روشن میکردند و دو پروژکتور نیز آوردند که قبرستان تاریک را روشن کنند و... همه اینها نشان میدهد که ایست قلبی عادی نبوده و از چه می ترسند.







تنها صدا یازهرا بود



احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری که قرار بود نماز را بر پیکر عزت الله سحابی اقامه کند و در تشییع جنازه حضور داشت به "روز" می گوید: من در دو سه متری خانم سحابی بودم. درگیری سر جنازه بود و یکباره با فریاد پزشک بیارید و... متوجه شدم که ایشان افتاده اند بالای سرشان رفتم روی زمین افتاده بودند و کسانی که شاهد بودند میگفتند یکی از ماموران عکس عزت الله سحابی را از دست ایشان گرفته، پاره کرده و بعد به او ضربه ای رزده و خانم سحابی را زمین انداخته است. در اصل ماموران میخواستند جنازه را سوار آمبولانس کرده و ببرند و جوانانی که زیر جنازه بودند اجازه نمیدادند و درگیری شده بود و به این قضیه منتهی شد.



او می افزاید: همان زمان جنازه مهندس سحابی را با خود بردند و مراسم نماز را خودشان به جا آوردند. تعداد زیادی را نیز دستگیر کردند که بعد آزاد کردند اما 12 نفر همچنان در بازداشت هستند که یکی از آنها حامد، یکی از فرزندان من است.



حسین شاه حسینی، عضو شورای مرکزی جبهه ملی نیز که در مراسم تشییع مهندس سحابی حضور داشت به "روز" می گوید: موقعی که جنازه مهندس سحابی را از منزل خارج کردیم و روی دوش مردم بود که آقایان دولتی آمدند و جنازه را از دست مردم خارج کردند هاله عکس پدرش دستش بود اعتراض کرد و گفت قرار بود جنازه را تا سر کوچه ما ببریم اما یکباره درگیری شد، از آن طرف جنازه مهندس سحابی روی زمین افتاد و از این طرف عکس مهندس را از دست هاله گرفته و پاره کردند.



او توضیح میدهد: من به دلیل پادردی که دارم در عقب جمعیت می رفتم و خود ناظر نبودم اما آنچه تاکنون به ما گفته اند و مورد تایید دوستان هم قرار گرفته این بود که هاله در مقام اعتراض به پاره کردن عکس و گرفتن جنازه شد. جمعیت فشار می آورد هاله ضربه ای خورده و زمین افتاد و با پا به او زدند. آمبولانس خبر کردند و و بردند و نیم ساعت بعد خبر دادند که فوت کرده.







دفن شبانه



آقای شاه حسینی که در خاکسپاری پیکر هاله نیز حضور داشته می گوید: آقای شامخی، پیکر هاله را از درمانگاه تحویل گرفته و به منزل برده بود، از دستگاه حاکمیت امدند وگفتند که به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد جنازه امشب بماند یا باید همین الان دفن کنید یا ما خودمان دفن میکنیم. به شدت فضای رعب وحشت حاکم بود. به هر حال مجبور شدند بپذیرند که دفن کنند و شب در غسالخانه ماشین ها را آوردند و نور آنها را انداختند که کمی نور باشد و بتوانند غسل کنند و نماز بخوانند. یعنی خود ماموران هم آمادگی نداشتند اما می خواستند به هر شکلی شده همان دیشب تمام کنند. نگذاشتند کسی حرفی بزند و تنها صدای یازهرا بود که حاظران می گفتند و بعد هم خانواده سحابی تشکر کردند از حاضران و...



لطف الله میثمی نیزکه در تدفین هاله سحابی حضور داشته به "روز" می گوید: ساعت ده و نیم شب هاله را دفن کردند.



از او می پرسم آیا غسل و تدفین هاله توسط خانواده اش صورت گرفته ؟ می گوید: در حضور خانواده بود آقای شامخی، مادر هاله، دختران هاله بودند، ما بودیم و مردم تنها یازهرا، یا زهرا می گفتند و یاد دفن شبانه و مظلومانه فاطمه زهرا بودند.



او می افزاید: خانواده بودند اما فشارها بود گفتند باید امشب دفن شود فضای مناسبی نبود، الان هم فضای مناسبی نست.



آقای میثمی بیش از این توان صحبت ندارد. اما آقای شاه حسینی اشاره میکند که روز گذشته ماموران دادستانی به منزل آقای شامخی رفته بودند. او توضیح میدهد: من آنجا بودم که آز دادستانی آمدند برای تحقیقات که چه اتفاقی افتاده و چی بوده و شاهدان کی هستند و... در حین گفتگویی که داشتند شنیدم که آقای شامخی گفت من چه شکایتی از شما بکنم؟ شکایت کنم جنازه زنم را بر میدارید و می برید. بروید خودتان صورت جلسه کنید. تحقیق کنید و خودتان بفهمید چه کردید و...







به گفته های آقایان اعتمادی نداریم



علی اکبر معین فر، اولین وزیر نفت جمهوری اسلامی اما از جان باختن هاله سحابی با عنوان "شهادت" هاله یاد کرده و به "روز" می گوید: قرار بود ساعت 8 و نیم پیکر مهندس را تشییع کنیم براثر فشارها تغییر کرده بود و من به هوای اینکه همان 8 و نیم است رفتم و ساعت 8 و 20 دقیقه بود که رسیدم. از ساعت 6 و نیم صبح فشار بوده که ببرند و دفن کنند. موقعی که جنازه را بیرون می برند با زور و ضرب و جرح، جنازه را ماموران می گیرند و در همان حین عکسی از پدر بر سینه و دستان هاله بوده و او را که در معیت مشایعت کنندگان بود با مشت زده اند و زمین افتاده و متاسفانه اورژانس که برده اند موثر واقع نشده و هاله شهید شده است.



آقای معین فر می گوید: این ها مسموعات بنده است و خود ما رفتیم که بر سر مزار مهندس که دفن کرده بودند فاتحه بخوانیم دیدیم بسیار غیر عادی است اجازه نمیدادند جلو برویم. چند نفر را هم بازداشت کردند و من واقعا نمیدانم یک کار ساده که هیچ لطمه ای به آقایان نمیزد را چرا تبدیل به چنین مساله ای کردند.



آقای معین فر سپس تاکید میکند که شاهدان عینی اعلام کرده اند هاله مورد ضرب و جرح قرار گرفته و زمین افتاده است.



از اومی پرسم که آیا "ایست قلبی" خانم سحابی واقعیت دارد؟ می گوید: ما طبیب نیستیم که اظهار عقیده کنیم اما آنچه که مسلم است این است که شروع قضیه با درگیری و پاره کردن عکس مهندس سحابی بودهو سپس ضربه ای به هاله زده اند و او افتاده اما اینکه در نهایت این مسائل منجر به ایست قلبی شده نمیدانم و متاسفانه به گفته های آایان هم نمی توانیم اعتماد کنیم.



هاله سحابی یک روز قبل به "روز" گفته بود که ماموران امنیتی خانواده او را برای تدفین فوری پیکر پدرش تحت فشار قرار داده اند و هرچند خانواده نپذیرفته اند اما "مسائلی پیش اوردند که ناچار شدیم ساعت را تغییر دهیم و ساعت 7 صبح پیکر پدرم را تشییع خواهیم کرد".



اوکه چند روزی بود از زندان به مرخصی آمده بود افزوده بود: تشییع محتصری داریم حالا بزرگواری آقایان ببینیم تا چه حد باشد و اجازه بدهند این مسیر کوتاه از منزل پدرم تا قبرستان را پیاده روی کنیم یا نه.

اخراج وزیر دفاع از بولیوی

خبرگزاری های بین المللی گزارش داده اند که دولت بولیوی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی را از این کشور اخراج کرده است. بر پایه این گزارش ها، احمد وحیدی شب گذشته ناچار شده تا سانتاکروز را به مقصد تهران ترک کند.




رسانه‌های بولیوی به نقل از "داوید چوکاوانکا" وزیر خارجه این کشور، گزارش می‌دهند که دعوت از وحیدی «خطا» و "عملی اشتباه" بوده است. احمد وحیدی متهم به دست داشتن در حمله تروریستی به مرکز یهودیان آمیا در آرژانتین است.



وزیر امور خارجه بولیوی عصر سه‌شنبه گفت که دعوت از وزیر دفاع ایران، به اشتباه صورت گرفته و دولت بولیوی به این خاطر از دولت آرژانتین "عمیقا عذرخواهی" کرده‌است.



در نامه وزیر خارجه بولیوی از این "وضعیت اسفناک" و "حادثه ناگوار" پوزش خواسته شده و گفته شده دولت این کشور گام های لازم را برای آنکه "احمد وحیدی خاک بولیوی را به سرعت ترک کند" برداشته است. او دلیل این «خطا» را نبود هماهنگی میان نهادهای رسمی این کشور عنوان کرده است.



دولت و دستگاه قضایی، آرژانتین احمد وحیدی را متهم می‌کنند که از آمران و طراحان انفجار سال 1994 در مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس بوده است. در این حمله تروریستی دست‌کم ۸۵ تن کشته و بیش از ۳۰۰ نفر مجروح شدند. دولت جمهوری اسلامی تاکنون هر گونه دخالت در این انفجار را رد کرده است.



دو سال پیش از آن نیز ۲۹ نفر در اثر انفجار بمبی در سفارت اسرائیل در این شهر کشته شدند که اسرائیل، آمریکا و آرژانتین، دولت جمهوری اسلامی را متهم به دست داشتن و طراحی آن انفجار نیز می کنند.







متهمان بین المللی



دادستانی آرژانتین در سال 2006 رسما برخی مقامات و نهادهای دولتی ایران را به طرح ریزی و صدور فرمان اجرای عملیات تروریستی آمیا متهم كرد و پلیس بین الملل در سال 2007 بر مبنای همین كیفرخواست نیروهای پلیس سراسر كشورها را در جریان این پرونده قرار داده است.



علاوه بر احمد وحیدی که در آن زمان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بود، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت، محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران و علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات جمهوری اسلامی از دیگر مقام هایی هستند که در صورت خروج از کشور باید توسط نیروهای پلیس بین الملل بازداشت شوند.



مشخص نیست چرا این قانون در هنگام خروج وحیدی از ایران و ورود او به پایتخت بولیوی اجرا نشده است. نیروی قدس، شاخه عملیات بین المللی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.



وزیر دفاع ایران دو روز پیش در راس هیئتی دفاعی - نظامی وارد سانتاكروز شده بود و قرار بود در این سفر ضمن دیدار با همتای بولیویایی خود در مراسم افتتاح مدرسه نظامی دفاع از اتحادیه "آلبا" شامل كشورهای كوبا، ونزوئلا، بولیوی، نیكاراگوئه و دومینیكن شركت و در جشن فارغ‌التحصیلی خلبانان كشورهای ونزوئلا و بولیوی حضور پیدا كند.



این سفر به دعوت رسمی ماریا سسیلیا چاکون رندون، وزیر دفاع بولیوی صورت گرفته بود اما آنگونه که وزیر امور خارجه این کشور خطاب به همتای آرژانتینی اش نوشته، "متأسفانه وزارت دفاع از پیشینه این پرونده بی‌خبر بوده و این دعوت را با بقیه دولت هماهنگ نکرده‌ بود."



وزیر خارجه بولیوی در نامه خود افزود: "در نتیجه این رویداد تأسف‌انگیز، باید به شما اطلاع دهم که دولت بولیوی اقدامات مقتضی را انجام داده تا احمد وحیدی بلافاصله خاک بولیوی را ترک کند."



این نامه خطاب به دولت آرژانتین آورده است: "می‌خواهم بدین‌وسیله از سوی دولت بولیوی عمیق‌ترین عذرخواهی‌های خود را اعلام کنم."



وزیر دفاع بولیوی هم که دعوت کننده از احمد وحیدی بوده، گفته که که این دعوت "بدون آگاهی" از حکم پیگرد قانونی اینترپل که برای احمد وحیدی صادر شده انجام شده‌بود.







سفری که به بحران ختم شد



کشورهای ائتلاف آلبا که وزیر دفاع ایران برای شرکت در مراسم آکادمی نظامی مربوط به این ائتلاف به شهر سانتا کروز بولیوی رفته‌بود روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی دارند. ایران وبولیوی دارای روابط گسترده اقتصادی و سیاسی هستند و دولت های دو كشور خواهان مقابله با توسعه نفوذ آمریكا در منطقه آمریكای لاتین، خاورمیانه و جهان هستند.



سفر وحیدی به بولیوی موجی از اعتراضات را در آرژانتین، کشور همسایه بولیوی، در پی داشت. رئیس مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس حضور وحیدی در بولیوی را یک "تحریک سیاسی" خواند. وی از کریستینا کیرشنر، رئیس‌جمهور آرژانتین، خواست که به دولت و رئیس جمهور بولیوی به خاطر این دعوت اعتراض کند.



رئیس مرکز یهودیان تصریح کرد: "ما عمیقاَ نگرانیم که کشوری همچون بولیوی که به ما بسیار نزدیک است، چنین شخصی را به‌طور رسمی دعوت می‌کند."



در آرژانتین حدود ۳۰۰ هزار یهودی زندگی می‌كنند که پس از نیویورک دومین مرکز بزرگ یهودیان خارج از اسراییل محسوب می‌شود.



دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون واکنشی به اخراج وزیر دفاع خود از بولیوی نشان نداده اما سایت های خبری اصولگرا مانند "جهان نیوز" این اقدام را "بسیار زننده" عنوان کرده و از عملکرد ضعیف دستگاه سیاست خارجی ایران در خصوص پرونده آمیا شدیدا انتقاد کرده اند.



به نوشته این سایت ها، انفجار آمیا تاکنون "هزینه‌های بسیاری را به سیاست خارجی ایران تحمیل کرده است" اما دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی همواره چنان با این موضوع "ضعیف برخورد کرده" است که طرف مقابل "جرات بیشتری برای اهانت بیابد."



سفر وحیدی به آمریکای لاتین که به نظر می رسد برای جمهوری اسلامی ارزش تبلیغاتی و نشان دادن بی اعتباری رای دادگاه آرژانتینی را دارد در حالی صورت گرفت که فیلم هائی از وی در مراسم رسمی نشان داده شد که در کنار خانم وزیر دفاع آن کشور همتای خود و چند زن دیگر نشان داده شد، همان صحنه هائی که در دوران محمد خاتمی یکیشان می توانست جنجال ها بیافریند.

رئیس مجلس خبرگان : تحولات‌منطقه ‌زمينه‌ ساز‌ ظهور حضرت مهدي است

رئیس مجلس خبرگان : تحولات‌منطقه ‌زمينه‌ ساز‌ ظهور حضرت مهدي است




آيت‌الله محمدرضا مهدوي کني در گفت‌وگو با ايسنا در مسجد مقدس (!) جمکران، انقلاب‌هاي منطقه و تحولات اروپا را زمينه‌ساز ظهور حضرت مهدي دانست و گفت: امروز مردم در اقصي نقاط دنيا به پاخواسته و عدالت و آزادي را مطالبه مي‌کنند و به دنبال حقشان هستند.



وي افزود: اين خيزش‌ها در کشورهاي اسلامي با شعار اسلام و دين و در کشورهاي غيراسلامي با شعارهاي آزادي خواهانه است و انشاء‌الله همه اين حرکات زمينه‌ساز ظهور حضرت مي‌باشد.



رئيس مجلس خبرگان رهبري انطباق علائم ظهور را با برخي افراد و وقايع سوء استفاده دانست و گفت: بارها ديده‌ايم که بعضي از افراد با منطبق کردن علائم ظهور بر روي افراد قصد سوء استفاده داشته‌اند و اين در حاليست که علما و بزرگان ما همواره "کذب الوقاتون" را به ما گوشزد کرده‌اند.



وي ابراز داشت: دسته دوم کساني هستند که نسبت به علائم ظهور بي‌توجه هستند و هيچ تلاشي براي آماده ساختن خود نمي‌کنند، در حالي که انتظار فرج امري عملي است نه زباني و بايد در زندگي مردم جاري باشد و اميدواريم همه ما جزو منتظران واقعي حضرت باشيم و عملمان مطابق با خواسته بقيه الله الاعظم باشد.

لحظه به لحظه با فاجعه و اختناق

مراسم تشیع جنازه‏ی عزت الله سحابی در حالی انجام شد که به نظر می‏رسید نیروهای انتظامی و امنیتی بیش از خانواده او خود را برای انجام این مراسم آماده کرده‏اند. حضور گسترده و کم نظیر این نیروها در زمان برگزاری مراسم تشیع، از دید حاضران شاهدی بر این مدعا بود.




کنترل جاده تهران – لواسان از شب قبل از مراسم در اختیار دو پست مجزای بازرسی بود. چنانچه مشاهدات شخصی خبرنگار روزآنلاین مشخص کرده است، در حد فاصل ساعت 5 و نیم تا 6 و نیم صبح حداقل نیمی از وسایل نقلیه‏ای که قصد ورود به لواسان را داشتند توسط این دو پست بازرسی مورد سوال و تفتیش قرار می‏گرفتند. فضای داخل منطقه در اولین ساعات روز به مانند شب گذشته امنیتی بود. اهالی از افزایش نیروهای انتظامی در هنگام طلوع خورشید خبر می‏دادند. تردد اتومبیل‏های انتظامی و امنیتی نیز در جاده کاملا مشهود بود.



مراسم شست و شوی پیکر مهندس سحابی پیش از ساعت 7 صبح توسط نزدیکان وی در منزل انجام شده بود. گرچه نیروهای انتظامی در محل‏ منزل عزت الله سحابی و اطراف آن نیز حضور چشمگیر داشتند، اما تعداد ماموران لباس شخصی در این مکان به روشنی بیش از دیگر نقاط شهر بود.



مراسم تشییع پیکر مهندس سحابی که با سخنرانی حسین شاهحسینی و لطف الله میثمی آغاز شد، در همان ابتدا با دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی دچار اختلال شد. گر چه پیش از این اعلام ‏شد‏ه بود که اجازه مشایعت جنازه تا ابتدای کوچه، در مسیری حدودا 200 متری وجود دارد. با این حال نظم مراسم تنها به اندازه‏ی چند قدم بیشتر طول نکشید.



درگیری مهم چهارشنبه که در نهایت منجر به فوت مرحوم هاله سحابی شد، در همین زمان رخ داد. آنجا که نیروهای امنیتی تلاش داشتند با اعمال خشونت و زور پیکر مهندس سحابی را از دست تشییع کنندگان و خانواده بگیرند. در این درگیری ابتدا تابوب حامل پیکر عزت الله سحابی نقش بر زمین شد و لحظاتی بعد بود که هاله سحابی مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت. در این صحنه خبرنگار روزآنلاین حداقل برخورد یک ضربه به شکم وی را مشاهده کرده است.



در حالی که هاله سحابی نقش زمین شده و بیهوش به نظر می‏رسید، نیروهای امنیتی جسد مهندس سحابی را به یک آمبولانس منتقل کردند. در همان زمان عملیات امداد رسانی به هاله سحابی نیز در دو مرحله با برخورد و ممانعت مامورین حاضر در محل مواجه شد. تنها بعد از بردن یپکر مرحوم سحابی از محل بود که نزدیکان دخترش موفق به انتقال او به داخل یک ماشین برای بردن به بیمارستان شدند.



پس از این تشیع کنندگان خود را به محل گورستانی رساندند که در ورودی آن توسط نیروهای امنیتی بسته شده بود. ماموران و ماشین‏های انتظامی در دو ردیف دو سوی حیابان را در اشغال خود داشتند. اتومبیل‏های انتظامی شامل چند ده دستگاه ون و بنز الگانس می‏شد. چند دستگاه مینی‏بوس متعلق به نیروی انتظامی که پر از مامور و سرباز بودند نیز در محل حضور داشتند.



تعداد زیادی مامور، اعم از لباس شخصی و گارد ویژه ناجا در داخل قبرستان بودند. مراسم خاکسپاری بدون حضور خانواده انجام شده بود، خبرنگار روز ندید که کسی بر جنازه نماز گذاشته باشد، احمد منتظری که بنا به وصیت مهندس سحابی آمده بود تا بر پیکر وی نماز گذارد، مانند سایرین پشت در بسته بود.



تعدد دوربین های فیلمبداری و عکاسی نیز در خیابان، ورودی قبرستان و داخل آن چشمگیر بود. از همه افردای که وارد قبرستان می شدند، به کرات فیلم و عکس تهیه می‏شد. افراد بعضا گروهی وارد گورستان می‏شدند. بنا به مشاهده‏ی خبرنگار روز گاه اگر عکاسان مستقر در جلوی در موفق به ثبت چهره همه افرادی که با هم قصد ورود داشتند نمی‏شدند، عکاسان حاصر از آنها عکس تکی تهیه کردند. بر بالای آرامگاه مهندس سحابی و در کنار خانواده ایشان نیز یک فیلمبردار و یک عکاس به طور دایم مشغول تهیه فیلم و عکس بودند. نیروهای لباس شخصی مستقر در اطراف قبر، زمانی کمتر از قرائت یک فاتحه و عرض تسلیت به مردم اجازه ایستادن می‏دادند.



دقایقی بعد از ورود مردم به داخل قبرستان، حال سوسن شریعتی به هم ریخت و عده زیادی دور وی جمع شدند. ماموران سعی می‏کردند با لگد زدن به مردم و علی الخصوص آقایان انها را از محل دور کنند. وخامت حال خانم شریعتی نزدیک به نیم ساعت طول کشید. در همین لحظات اخباری مبنی بر وخامت حال هاله سحابی، بدون اشاره به فوت وی به گوش ها می‏رسید.



برخورد ماموران هر لحظه خشن‏تر می‏شد و تقریبا کسی نمی‏توانست بیش از یک دقیقه در جایی ساکن بایستد. ضرب و شتم‏های جسته و گریخته‏ای در داخل و بیرون قبرستان روی داد. علی رغم ازدحام نسبی جمعیت در داخل، تقریبا فضا در یک سکوت کامل به سر می‏برد. ساعت حدود نه صبح بود که برخورد ها باز هم شدیدتر شد و در این هنگام بستگان مرحوم سحابی ضمن تشکر، از مردم خواستند که قبرستان را ترک کنند. حالا دیگر باتوم‏های نیروی انتظامی برای خروج مردم از قبرستان به کار افتاده بود، اما جمعیت با آرامی مشغول ترک محل بود.



مشاهدات خبرنگار روز بازداشت حداقل سه نفر را در هنگام ترک گورستان تائید می‏کند. حتی صحبت کردن با تلفن همراه نیز در این دقایق موجب حساسیت و برخورد نیروی انتظامی می‏شد. تا این لحظه جز یکی دو فاتحه و صلوات هیچ صدای بلندی از جمعیت شنیده نشد.



جوانی که به نظر می‏رسید کمتر از بیست سال دارد و در مقابل در ورودی قبرستان، بین نیروهای پر تعداد امنیتی و مردمی که در حال خروج بودند ایستاده بود، اقدام به پاره کردن عکس مرحوم سحابی در مقابل اعضای خانواده وی و هتاکی‏های گسترده به شخصیت او کرد. این اقدام که هیچ عکس‏العملی از سوی ماموران در پی نداشت، با برخورد چند زن مواجه شد و برای لحظاتی فضا رو به تشنج گذاشت. ماموران نیروی انتظامی یکی از بانوان میانسال را گرفتند و قصد داشتند او را مجبور به ترک محل کنند.



عده‏ی زیادی دوباره راه منزل مرحوم سحابی را در پیش گرفتند. ساعت 9 و پانزده دقیقه بود که جمعیت کم کم جلوی منزل آقای سحابی جمع شدند. تعداد کمی از فوت هاله سحابی مطلع گشته بودند، ولی این خبر همچنان به عنوان یک شایعه بین مردم می‏گشت و بسیاری در صحت آن شک داشتند. عده‏ی زیادی از این جمعیت، به دلیل دیر رسیدن به لواسان وقایع ساعت 7 صبح را ندیده بودند.



خبر آنگاه قوت بیشتری گرفت که عبدالرضا تاجیک آن را در میان جمعیت به دکتر محمدی گرگانی رساند و به این شخصیت ملی و مذهبی تسلیت گفت. با این حال هنوز قسمتی ازجمعیت گورستان خود را به محل منزل مرحوم سحابی نرسانده بود. تا نیم ساعت بعد از این جمعیت تلاش می‏کرد به راه‏های مختلف از صحت و سقم خبر مطلع شود. صدای شیون بلند زنان که نام هاله را صدا می‏زدند بر نگرانی‏ها می‏افزود.



داخل و بیرون منزل در ساعت 10 مملو از جمعیت بود. نیروهای انتظامی نیز در تعداد زیاد در خیابان‏های بالا و پائین کوچه حضور داشتند، ولی از نمایان کردن خود پرهیز می‏کردند. در این لحظات بی اطلاعی از حال هاله سحابی جمعیت را نگران کرده بود، یکی از بستگان خانواده سحابی، از سکوی روبروی ورودی ساختمان شروع به صحبت کرد. "انا لله و انا علیه راجعون، امروز همگی لطف کردید و برای مراسم تشیع مرحوم سحابی تشریف آوردید. ولی متاسفانه... "صدای گریه شدید جمعیتی که حالا فهمیده بود واقعا چه پیش آمده به هوا بلند شد. تقریبا هیچ کس آرام و قرار نداشت. برخی که وضعیت سوسن شریعتی را نیزدیده بودند در نگرانی مضاعف به سر می‏بردند. لحظاتی بعد آمبولانس 115 در مقابل در ساختمان توقف کرد وتیم پزشکی به داخل خانه رفتند. "آیا برای خانم شریعتی هم مشکلی پیش آمده؟" او خود دقایقی بعد از راه رسید. نمی‏توانست درست روی پایش بایستد و چهار زن او را کمک می‏کردند. خبر رسید در داخل منزل حال آقای صباغیان نیز بد است و از ایست قلبی ایشان گفته می شد. تقریبا بیست دقیقه بعد بود که یک آمبولانس و تیم پزشکی دیگر هم برای رسیدگی به حال دکتر ابراهیم یزدی به محل آمد. صدای گریه بلند مردم کمتر قطع می‏شد و در داخل منزل نیز حال چند نفر دیگر از سالخوردگان مجلس رو به وخامت گذاشته بود. بهت و حیرت در چهره خانواده سحابی موج می‏زد. آنها کمتر اشک می‏ریختند. اطلاع رسانیِ درباره ماجرائی که رخ داده بود از همانجا با پیامک و تلفن شروع شد.



هیچکدام از نیروهای حاضر در محل جلو نمی‏آمدند و سعی می‏کردند دیده نشوند. حدود ساعت یازده بود که از مردم خواسته شد محل را ترک کنند، چرا که حال چند تن از خویشان و دوستان مرحوم سحابی رو به وخامت گذاشته است. نیاز به امداد رسانی احساس می‏شد. جمعیت گروه گروه شروع به ترک محل کردند. چند ده متری آن طرف‏تر، مهدیه محمدی همسر دکتر زیدآبادی که در آغوش برادرش آرام گرفته بود ناگهان بغض خود را رها کرد. چند لحظه بعد صدای شیون حاضرین او را در یاد مصیبت این دوسال همراه شد. دوباره همه ایستاده بودند. خانم زیدآبادی در کنار جوی خیابان از دردهای این مدت شکایت می‏کرد. صورت پرهام کوچک در آغوش او خیس از اشک بود. پدرش؛ دکتر محمدی گرگانی بالای سر او با چشمانی اشک آلود نظاره گر فرزند شده بود و جمعیت شاید با بلند ترین صدایی که می‏توانست، می‏گریست. ورود آمبولانس دیگری به کوچه‏ی پیام خبر از وخیم شدن حال یک نفردیگر در منزل سحابی می‏داد.

پاسخ شدید الحن آیت الله نمازی به سپاه و خامنه ای : مواظب باشید شما فقیه نیستید و تنها مقلد میباشید / نسبت دروغ به فقیه ندهید، شلاق دارد

پاسخ شدید الحن آیت الله نمازی به سپاه و خامنه ای : مواظب باشید شما فقیه نیستید و تنها مقلد میباشید / نسبت دروغ به فقیه ندهید، شلاق دارد




در همین رابطه :

نماینده ولی فقیه و امام جمعه كاشان: آقا نمی خواستند حكم ابقای مصلحی رسانه ای شود/ دستور خامنه ای به فرمانده سپاه برای بازداشت نیروهای عملیاتی

آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه كاشان امروز در خطبه های نماز جمعه كاشان به انتقاد از تكذیب گفته های پیشینش پرداخت كه بخشی از گفت هایش در سایت سفیر ولایت بدین شرح منتشر شده است



بسم الله الرحمن الرحیم



موضوع پایانی عرض بنده در این خطبه به این شرح است كه در هفته گذشته به دلیل اینكه پایان سال تحصیلی حوزه علمیه بود در درس خارج فقه مطالبی را جهت آگاهی آقایان اهل علم و دوستان محفل درس از حوادث جاری كشور به خصوص مسئله جریان انحرافی كه به وجود آمده و انحراف اعتقادی كه تفكر اینها این است كه در زمان غیبت نیازی به واسطه میان مردم و امام زمان نداریم و می­توانیم خود ارتباط برقرار كنیم و نیازی به ولی فقیه نیست. تفكر آنها این است كه اگر بشود ولایت فقیه و روحانیت را حذف كنند و اگر نتوانستند منزوی كنند. این بخشی از انحرافات است.



بخش دیگر انحرافات، انحراف مالی و اقتصادی است. ما این مطالب را برای دوستان درس تحلیل كردیم تا مطلع باشند و مردم را آگاه سازند كه اگر در آینده بحثی مطرح شد هوشیار باشند. یكی دو نكته دیگر هم بیان كردیم كه بعد از درس عده­ای تقاضا كردند كه اگر امكان دارد این بحثها پیاده شده و به سایت داده شود. ما هم موافقت كردیم. منتهی بخشی از مطالب كه جنبه طبقه بندی داشت را حذف نمودیم. و سایتهای بیگانه و رسانه­های غربی روی آن بسیار مانور دادند. حدود بیست هزار مراجعه در بیست و چهار ساعت به سایت وجود داشت. چون تماسهای بسیاری گرفته شد تا توضیح داده شود بیان می­كنم كه متأسفانه دو اطلاعیه راجع به این مطالب داده شد. یكی اطلاعیه روابط عمومی سپاه و دیگری دفتر مقام معظم رهبری بود. در اطلاعیه روابط عمومی سپاه نسبت به یك جمله تعبیر كرده بودند كه تكذیب می­شود. البته در اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری با كرامت و احترام بیان كرده بودند اگر از دفتر باشد رسانه­ ها منعكس كنند و إلا بازتاب ندهند.



بنده از جهت آگاهی عرض می­كنم بنده در طول سی و سه سال انقلاب و قبل از آن تلاشهای بسیاری داشته­ام ولی گاهی مسائلی حادث می­شود كه برخی ناآگاهانه برخورد می­كنند. بنده از هر دو اطلاعیه گلایه دارم. هم اطلاعیه روابط عمومی سپاه و هم دفتر مقام معظم رهبری منتهی در اطلاعیه سپاه تعبیر نادرستی استفاده شده بود. بنده به این آقایان می­گویم كه مواظب باشید شما فقیه نیستید و تنها مقلد می­باشید. واژه تكذیب یعنی دروغ، دروغ را نسبت به یك فقیه می­دهید و این بار حقوقی و فقهی دارد. تكذیب گناه كبیره است اگر مطابق با واقع نباشد و كسی كه گفته است از نظر شرعی هشتاد ضربه شلاق دارد. اسلام به این سادگی نیست كه هر كس هر چیز را بگوید. اصلاح خطا، این نیست كه شما نسبت كذب دهید. حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می­ فرمایند خوب نیست كه انسان از خود صحبت كند،"تزكیة المرء نفسه قبیحة" اما چه كند كه گاهی در تاریخ مظلوم واقع می­شود. حضرت علی علیه السلام فرمودند: سلونی قبل از تفقدونی، هر چه می­خواهید اینجا هست. هیچ پرنده­ای نمی­تواند از قله رفیع علم علی بن ابیطالب صعود كند. برخی جاها انسان ناگزیر است كه مطلبی را بیان كند اما كسی كه تنها یك پاسدار است در حریم یك فقیه وارد می ­شود؟!. كسی كه پنجاه سال در اسلام زحمت كشیده است. قبل از آنكه شما بیایید بنده در دوران دفاع مقدس كه هشت سال بود، من نه سال در جبهه­ ها بودم. بنده در سال 58 حاكم شرع در كردستان بودم، بحرانی ترین منطقه كشور كه حتی روزها، كمله­ ها و دمكراتها جاده­ها را می­ بستند و مردم را اسارت به عراق می­ بردند كه بنده تمام این امور را سركوب كردم. امنیت را در استان كرمانشاه حاكم كردم و همیشه هم در جبهه­ ها بودم. خدا شهید صیاد شیرازی را رحمت كند آن موقع از طرف شورای انقلاب می­ آمدند و به اتفاق مرزها را بازدید می­كردیم. شش ماه قبل از جنگ بنده به شورای عالی دفاع كه بنی صدر رئیس جمهور بود، در جلسه هشدار داده و گفتم اطلاعات من این است كه در آینده نزدیك صدام به ایران حمله خواهد كرد. برخی گفتند صدام غلط می­كند كه بعد هم غلط كرد. در دوران دفاع مقدس هم در تمام دوران كنار رزمندگان بودم. در دوران دولت اصلاحات كه در دانشگاه­ها عوامل منحرف تئوری ولایت فقیه را دانشگاه تهران زیر سوال برده و حزب الله را بمباران كردند هیچ یك از مسئولین قدرت پاسخ به شبهات را نداشتند اما بنده در سپاه دوازده جلسه سخنرانی شبهات را پاسخ دادم كه بعدها به صورت یك كتاب منتشر شد. دوره­های طرح بصیرت سرداران هم همینگونه بود كه مقام معظم رهبری به فرماندهان دستور دادند كه از فلانی در دوره­های طرح بصیرت استفاده كنید. شما كجا بودید؟ اینگونه وارد حریم یك فقیه و خدمتگزار كه همیشه در خط مقدم بوده است وارد می­شوید؟ در قضیه فتنه سال 88 همه شاهد بودید. آیا این صحیح است؟ بنده گلایه دارم و شكایت این آقایان را انشاءالله بعد از سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) خدمت مقام معظم رهبری خواهم كرد. گلایه دفتر را هم خدمت آقا عرض خواهم كرد. هرچند برخی آقایان تماس گرفته و گفتند منظور شما نبودید و قضیه چیز دیگری بوده است ولی مردم آنچه منعكس شده را می­ بینند. كاری به نیت شما ندارند. امیدوارم این مطلب برای آقایانی كه از شهرهای مختلف قم، اصفهان، تهران تماس گرفتند، مشخص شده باشد. انشاءالله در آینده گزارش مسئله و گلایه را محضر مقام معظم رهبری خواهم داد.

بررسی بدون نوبت پرونده احمدی‌نژاد در قوه‌ قضاییه

نابه سامان: این کلمه ای است که می تواند کوتاه و گویا وضعیت امروز احمدی‌نژاد و اطرافیانش را توصیف کند. فشارهای نمایندگان مجلس سرانجام نتیجه داده است و قرار است قوه‌قضاییه پرونده ارجاعی درباره احمدی‌نژاد را خارج از نوبت بررسی کند.




از سوی دیگر مجلس هشتم آماری را منتشر کرده است که در دو سال گذشته بیش از ده هزار تذکر به کابینه داده شده، و بیشترین تعداد این تذکرات نیز خطاب به احمدی‌نژاد بوده است.



در همین حال، مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز، ضمن حمله به احمدی‌نژاد، اعلام کرده است که رهبر جمهوری‌اسلامی به وی درباره برخی رفتارها هشدار داده است.







پرونده احمدی‌نژاد در قوه قضاییه



بعد از حدود یک ماه فشار نمایندگان به احمدی‌نژاد، روز گذشته اعلام شد که پرونده تخلفات محمود احمدی‌نژاد برای بررسی به قوه‌قضاییه ارجاع شده است.



این اتفاق پس از آن رخ داد که حمیدرضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس، خطاب به لاریجانی در مجلس قرائت شد. کاتوزیان در نامه خود با اشاره به نامه ۱۲ تن از نمایندگان مجلس به لاریجانی درباره تخلفات احمدی‌نژاد و همچنین برکناری وزیر نفت، نوشته است: "این عمل غیر قانونی و عجولانه از سویی منافع مسلم جمهوری اسلامی ایران را در سطح جهانی تضییع خواهد کرد و از سوی دیگر چون جناب آقای دکتر احمدی نژاد در قالب وزیر نفت دستوراتی صادر کرده و خواهند کرد که از مصادیق بارز دخل و تصرف غیر قانونی در اموال دولتی تلقی می شود، بنابراین موضوع مطروحه توسط ۱۱ نفر از نمایندگان مجلس در زمینه نقض قانون اساسی توسط ریاست جمهوری وارد تشخیص داده شود".



از سوی دیگر، ابراهیم نکونام، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز، در همین زمینه با اشاره به تخلفات احمدی‌نژاد، چنین سخن گفت: "نمايندگان بدانند در ۳ مورد بدون اينكه نياز به طرح موضوع در صحن علني باشد، با تصويب كميسيون اصل ۹۰ تخلفات دولت و رئيس جمهور به قوه قضائيه ارسال شده است. يكي از موارد بودجه مترو بود چراكه مامعتقد بوديم كه در اين موضوع تخلف بين به اين معنا كه جرم بين صورت گرفته و آقاي رئيس جمهور و دولت بايد پاسخگو باشند. در موضوع ديگر هم ما در مورد اساسنامه شركت نفت معتقد بوديم كه تخلف صورت گرفته و دولت بايد پاسخگو باشد و اين پاسخگويي بايد در حد اتهام صورت گيرد. سومين مورد موضوع وزارت ورزش و عدم معرفي وزير ورزش و همچنين عدم اجراي قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي است؛ ما اين موضوعات را به قوه قضائيه ارجاع داده ايم البته در همين باره با دادستان كل كشور و رئيس قوه قضائيه هم مذاكره كرده ايم و بنده تا جايي كه اطلاع دارم براي رسيدگي به اين مسائل طبق قانون اساسي در ديوان عالي كشور هم شعبه اي اختصاص داده شده است".



نكونام همچنین اضافه کرده است که "كميسيون اصل ۹۰ مجموعا از آقاي رئيس جمهور در ۱۷ مورد تخلف كه البته هر كدام از بندهاي تخلف ۴ يا ۵ مورد به صورت مصداقي ذكرشده و مجموعا ۳۰ تا ۴۰ مورد سؤال كردهايم كه وي مكلف شده كه پاسخ بدهد لذا زماني كه رئيس جمهور پاسخ داد، حاضر هستم كه همين الان يا پس از ارسال پاسخها در جلسهغيرعلني همه مسائلي كه بين كميسيون اصل ۹۰ و مجلس و دولت گذشت را خدمت نمايندگان ارائه كنم".



سخنان نکونام در حالی بیان شده است که حمیدرضا کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده است که قوه‌قضاییه این پرونده را خارج از نوبت رسیدگی می‌کند.



پیش از این حسین کنعانی مقدم، فعال اصولگرا در گفت‌وگویی گفته بود: " در صورتی که دولت احمدی‌نژاد به قانون تمکین نکند، مجلس به تکلیف ملی و دینی خودش عمل خواهد کرد و با طرح عدم کفایت سیاسی ورود به صحنه پیدا کرده و غائله این مسئله را ختم خواهد کرد".



در همین حال معاونت نظارت مجلس گزارشی را منتشر کرده است که نشان مي دهد از زمان شروع به كار مجلس هشتم نمایندگان نزديك به ده هزار بار به مسوولان اجرايي تذكرداده اند و از نظر تعداد، بیشترین تذکرات خطاب به محمود احمدي نژاد بوده است.



این در حالی است که سایت الف - متعلق به احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس - در پاسخ به نقدی درباره دیدگاه توکلی برای رای اضطراری به احمدی‌نژاد در مقابل موسوی، نوشته است: "اگر موسوی می آمد شاید راه احمدی نژاد را نمی رفت. شاید و شاید قانون کمتری می شکست و فساد اقتصادی اطرافیان وی کمتر بود… احمدی نژاد بارها قانون شکسته است… با وجود احمدی نژاد قانونی ذبح شده و به حکم حکومتی بی محلی شده و حرمت علما نگه داشته نشده است".



از سوی دیگر سایت جهان نیوز - نزدیک به علیرضا زاکانی، نیز اعلام کرده است که مبارزه با فساد اقتصادی در دوره احمدی‌نژاد کم‌رنگ‌تر شده است.این سایت همچنین نوشته است که میزان حداقلی و اثبات شده فساد در میان اطرافیان احمدی‌نژاد هزارمیلیارد تومان است: "حمایت آزاردهنده دکتر احمدی نژاد از معاون اول، رئیس دفتر و معاون اجرایی رئیس جمهور… افرادی که نزدیکترین شخصیت ها به او محسوب می شوند و متهم به فساد اقتصادی و سیاسی هستند. به اعتقاد منتقدان فساد اقتصادی نزدیکان رئیس جمهور بیشتر از هزار میلیارد تومان و قطعی است. به علاوه، برخی افراد سرمایه دار و متهم به فساد که حاضر به پس دادن صدها میلیارد تومان وام دریافتی خود نیستند، از حمایت رسمی نزدیکان رئیس جمهور برخوردارند… در دو سال گذشته دکتر احمدی نژاد تنها دوبار عبارت "مفسدان اقتصادی" را بکار برده است؛ ۲ باری که شدت وصراحت آن با آنچه در دولت نهم دیده شده بود، تفاوت آشکاری دارد".







هشدار رهبر



در همین حال مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه، در گفت‌وگویی بلند با خبرگزاری فارس، گفته است: "مقام معظم رهبري، مراجع عظام تقليد و دلسوزان انقلاب به صورت علني و پنهاني درخصوص جريان انحرافي و شخص مشايي اظهار نظر كردند اما آنچه به جايي نميرسد فرياد است بنابراين هيچ يك از آن صحبت ها تاثير گذار نبود. نوع نگاه فعلي رئيس جمهور با مشايي هماهنگي دارد و دليل دلباختگي وي به مشايي نيز مشخص نيست… نظام تمام تلاش خود را انجام داد كه خانه نشيني رئيس جمهور به انظارعمومي كشيده نشود و لذا قهر وي مخفي شد و مسئولان با خويشتن داري اظهار نظر نكردند اما وقتي موضوع به رسانه ها كشيده شد موضعگيري ها در قبال آن طبيعي بود؛ چراكه ديگر كتمان شدن آن قابل توجيه نبود… در۱۱ روزي كه رئيس جمهور در محل كار خود حاضر نبود، حدود دویست نفر از شخصيتهاي نظام به صورت حضوري يا تلفني ناصحانه ودلسوزانه با احمدينژاد صحبت كردند".



سخنان ذوالنور در حالی بیان شده است که به دنبال انتشار سخنان عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان و نماینده مجلس خبرگان، دفتر رهبر جمهوری اسلامی و روابط عمومی سپاه پاسداران این اظهارت را تکذیب کردند.



نمازی در سخنان خود اعلام کرده بود که محمدعلی جعفری فرمانده سپاه از آیت‌الله خامنهای خواسته دستور بازداشت رحیممشایی را صادر کند و رخبر جمهوری اسلامی نیز خواستاربازداشت و بازجویی از این افراد شده بود.



به دنبال انتشار این سخنان اما سایت نمازی از دسترس خارج شده است.



در تحولی دیگر حمید روحانی، از روحانیون اصول‌گرا، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس درباره رهبر جمهوری‌اسلامی گفته است: "مقام معظم رهبري هيچ گاه به دليل اينكه مردم خوشحال شوند و ايشان را تأييد كنند، تصميمي نمي گيرند و سخني نمي گويند و فرمايشات ايشان همواره بر طبق وظيفه اي است كه تشخيص مي دهند چراكه ايشان مرد وظيفه هستند كه اين هم بسيار عظيم و ارزشمند است". در همین حال محسن رضایی نیز اعلام کرده است که در شرایط امروز ایران : "امروز رهبر انقلاب آبروی خود را کف دست گرفته وشخصا وارد عرصه شده و ما به عنوان سربازان ایشان٬ باید به حمایت از رهبری بپردازیم".

کسی را به عنوان سرپرست نفت منصوب کرده اند که حتی صلاحیت های استخدامی یک کارمند را هم ندارد"

کسی را به عنوان سرپرست نفت منصوب کرده اند که حتی صلاحیت های استخدامی یک کارمند را هم ندارد"




عصر ایران :

1 - وقتی وزارت نفت ، کارمند و کارشناس معمولی برای فلان شهرستان استخدام می کند ، هزار تا شرط و شروط می گذارد: فارغ التحصیل فلان دانشگاه باشی ، رتبه کنکورت این طوری باشد ، معدلت آن طور باشد ، در آزمون این نمره را بیاوری و ... .



اتفاقاً خیلی هم خوب است و در جایی مثل نفت که زندگی 75 میلیون ایرانی بدان وابسته است حتماً باید آدم های متخصص و کاربلد بر سر کارباشند.



حالا برای وزارت نفت ، کسی را به عنوان سرپرست منصوب کرده اند که حتی صلاحیت های استخدامی یک کارمند و مهندس معمولی در نفت را ندارد.



یعنی اگر همین آقای علی آبادی ، با شرایط موجودش (منهای سن که طبیعتا از زمان استخدامش گذشته) به عنوان یک آدم عادی برای استخدام به وزارت نفت می رفت ،حتما! عکس ها و کپی شناسنامه اش که برای استخدام داده بود ، هدر می شد!



2 - علی آبادی که همه افتخارش این است که در کل عمر مدیریتی اش در شهرداری و دولت ، میلیون ها متر مربع بنای اداری و ورزشی و ... ساخته ، چرا در تخصص خودش که عمران است به کار گرفته نمی شود؟ حتماً باید بیاید جایی که هم خودش را خراب کند هم مجموعه را؟ نفت که ساختمان سازی و بنایی نیست.



3 - به نظر می رسد حالگیری از منتقدان به یکی از مولفه های ثابت رئیس جمهور در انتصاب مقامات دولتی تبدیل شده است. مثلاً اگر منتقدان ، رحیمی را فرد مناسبی برای عضویت در کابینه نمی دانند ، او را معاون اول می کند ، اگر بقایی را حتی برای سازمان گردشگری مناسب نمی دانند ، او را به معاونت اجرایی رئیس جمهور ارتقا می دهد ، اگر می گویند احمد زاده کرمانی را از استانداری بردار ، می گوید باشد ، بر می دارم ولی معاون رئیس جمهور می کنم و اخیراً هم که علی آبادی را به عنوان سرپرست وزارت نفت معرفی کرده است ، کسی که نه در افکار عمومی جایگاه مناسبی دارد و نه مجلس او را برای وزارت می پسندد و حتی یک بار هم در جریان معرفی او به عنوان وزیر نیرو ، مجلس به او رأی اعتماد نداد.



احتمالاً آقای رئیس جمهور این با این گزاره موافق است که شایسته سالاری در انتصاب ها بهتر است حالگیری های سیاسی است.

مطبوعات مرگ هاله سحابی و استيضاح احمدی نژاد را مورد بحث قرار می دهند

مطبوعات مرگ هاله سحابی و استيضاح احمدی نژاد را مورد بحث قرار می دهند




صدای آمریکا : روزنامه های انگلیسی زبان به ماجرای خاکسپاری عزت اله سحابی فعال سیاسی مخالف دولت و درگذشت دختر وی هاله سحابی دراین مراسم پرداخته اند.



وال استریت جورنال با چاپ عکسی از مراسم خاکسپاری عزت اله سحابی درصفحه اول خود می نویسد نیروهای امنیتی با حمله به مراسم، موجب مرگ دختر وی شدند. روزنامه با اشاره به برنامه جنبش سبز برای راهپیمايی ۲۲ خرداد به مناسبت سالروز انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری می نویسد یک جمعیت هزارنفری طرفداران دموکراسی گفته اند روز چهارشنبه هاله سحابی براثر حمله ماموران امنیتی -- بسیج و لباس شخصی ها -- به مراسم خاکسپاری پدرش، کشته شد. روزنامه در ادامه می افزاید مارک تانر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است اگر گزارشها دایر برنقش ماموران حکومتی در قتل هاله سحابی درست باشد این امر نشان دهنده بی احترامی تاسف انگیز بخشی از مقامهای جمهوری اسلامی به شرف و حرمت انسانی است.



گاردین چاپ لندن نیز به مرگ هاله سحابی درمراسم خاکسپاری پدرش پرداخته و می نویسد هاله از فعالان جنبش زنان، در اوین زندانی شده بود که به مناسبت درگذشت پدرش اجازه حضور درمراسم را یافت. گاردین از دستگیری شماری از شرکت کنندگان در مراسم خاکسپاری مهندس سحابی خبر داده و می نویسد سحابی، هم پیش از انقلاب و هم پس ازآن، زندانی دو رژیم بود.



گاردین همچنین به مقابله مجلس شورای اسلامی با محمود احمدی نژاد پرداخته و می نویسد ۱۶۵ نماینده مجلس به ارسال پرونده تخلف آقای احمدی نژاد به قوه قضائیه به خاطر زیر پانهاده شدن آشکار قانون از سوی وی رای داده اند. برکناری وزیر نفت و اتهام توسل به جن گیری و رمالی از سوی نزدیکان ريیس دولت که از سوی نزدیکان آیت اله خامنه ای به گروه انحرافی موسوم شده اند علت اقدام مجلس است اما مشخص نیست که این امر راه را برای استیضاح احمدی نژاد هموار می کند یانه، اما درهر حال نشانه تازه ترین موج اختلاف و مبارزه ناخوشایندی است میان ريیس جمهوری و آقای خامنه ای که زمانی مرشد وی به حساب می آمد.

جایزه جهانی حقوق بشر به هاله سحابی

جایزه جهانی کتاب حقوق بشر دیروز طی مراسمی در وین به هاله سحابی تقدیم شد. این جایزه که به کتاب" نامه هایی به شکنجه گرم" اهدا شده بود توسط هوشنگ اسدی نویسنده کتاب به خانواده سحابی وهاله سحابی که در مراسم تشییع جنازه پدرش توسط نیروهای امنیتی کشته شد تقدیم گردید.




هوشنگ اسدی در این مراسم که در سالن شهرداری شهر وین برگزار شد ضمن سخنانی با اشاره به حادثه دردناک مرگ هاله سحابی در مراسم تشییع جنازه مهندس سحابی گفت:امروز صبح یک زن دیگر ایرانی قربانی خشونت حکومت اسلامی گردید. من با چشمانی اشکبار و قلبی خونین این جایزه را به هاله سحابی مبارز راه آزادی و همه جانباختگان این راه تقدیم می کنم.



در این مراسم که با شرکت بیش از 500 نفر و در حضور مقامات سیاسی مطبوعاتی وهنرمندان وین برگزار شد، هوشنگ اسدی ضمن سخنانی تاکید کرد که این جایزه به همه کسانی تعلق دارد که نقض حقوق بشر را اصلیترین معضل جامعه ایران می دانند و همه کوشش خود را برای احقاق حقوق مردم ایران به کاربسته اند.



این جایزه بین المللی که دومین دوره آن برگزارشد، برای کتاب" نامه هائی به شکنجه گرم" به نویسنده و روزنامه نگار ایرانی تعلق گرفته است. این کتاب شرح خاطرات هوشنگ اسدی در زندان های جمهوری اسلامی است و تابستان سال گذشته توسط انتشارات "یک دنیا"در اکسفورد منتشر شده و بر اساس مطالب مندرج در وبلاگ کتاب مورد استقبال گسترده مطبوعات برجسته جهان قرار گرفت هاست.



نویسنده ایرانی در این مراسم اعلام کرد بنیادی علیه شکنجه تاسیس کرده است.



" جشن کتاب" اطریش ازسال 2006 به معرفی و تجلیل از بهترین و پرخواننده ترین کتاب های سال اختصاص دارد. " جشن کتاب " ازسال گذشته، باهمکاری صاحبان "صنعت نشرکتاب و رسانه" و وزارت آموزش، فرهنگ وهنر این کشور " جایزه جهانی بهترین کتاب حقوق بشر" را نیز اهدا می کند. هدف از ارائه این جایزه تاکید براهمیت حقوق بشر بعنوان مقوله ایست که مطابق منشور سازمان ملل، بنیان "آزادی، عدالت وصلح " در جهان است.







منتخبین این جشن، نویسندگان و روزنامه نگارانی هستند که خشونت و پایمالی حقوق بشر را بصورت خبر، گزارش و کتاب عرضه و جهانیان را از نادیده انگاشتن قوانین بین المللی مطلع کنند. برخی از این نویسندگان و روزنامه نگاران خود درمعرض خشونت می گیرند وگاه جانشان هم بخطرمی افتد.



جایزه بین المللی" کتاب حقوق بشرسال" برای قدردانی و بزرگ داشت ارزنده ترین این فعالیت ها که در قالب کتاب (چه مستند وچه داستانی) ارائه شده اند، اختصاص یافته است.



هر ساله یاتی بین المللی شامل 19 نفر از شاخصترین روزنامه نگاران و معتبرترین اهالی رسانه تحت مدیریت وزیر فرهنگ اتریش کتابهائی را که از سال 2005 به بعد به زبانهای انگلیسی یا آلمانی منتشر شده اند، بعنوان نامزد دریافت جایزه به هیات داوران معرفی می کنند. هیات داوران هم که شامل شش روزنامه نگار برجسته اطریشی است کتاب برنده را برمی گزیند.



برای انتخاب کتاب برگزیده حقوق بشر امسال 20 کتاب که نویسنده یکی از آنها ماریا وارگاسیوسا برنده نوبل ادبیات است، در اختیارهیات داوران قرار گرفت.



هوشنگ اسدی که کتابش به زبانهای لهستانی و هلندی و آلمانی در حال ترجمه است و برگردان آن به چند زبان دیگر دنیا هم بزودی آغاز می شود، درمصاحبه های خود اعلام کرد که متن فارسی کتاب بزودی منتشرخواهد شد و با ناشرقرارداد نگارش جلدهای دو و سوم کتاب منعقد شده است.