Wednesday, February 18, 2015

صادق هدایت ۱۱۲ ساله شد

صادق هدایت ۱۱۲ ساله شد
آغاز کتاب بوف کور شاید از معروف‌ترین جملاتی باشد که در ادبیات فارسی میان مردم دست به دست شده و استفاده شده است:
«در زندگی زخم‌هایی است که مثل خوره روح را در انزوا می‌خورند و می‌تراشند. این دردها را نمی‌شود به کسی اظهار کرد؛ چون عموما عادت دارند که این دردهای باورنکردنی را جزء اتفاقات و پیش‌آمدهای نادر و عجیب بشمارند و اگر کسی بگوید یا بنویسد، مردم بر سَبیل عقاید جاری و عقاید خودشان سعی می‌کنند آن را با لبخند شکاک و تمسخرآمیز تلقی بکنند. زیرا بشر هنوز چاره و دوایی برایش پیدا نکرده و تنها داروی آن فراموشی به توسط شراب و خواب مصنوعی به وسیله‌ی افیون و مواد مخدره است؛ ولی افسوس که تاثیر این‌گونه داروها موقت است و به جای تسکین پس از مدتی بر شدت درد می‌افزاید.»
فرج سرکوهی نویسنده و منتقد ادبی در مورد مرگ هدایت چنین می‌گوید: «غروب روز ۱۹ فروردین سال ۱۳۳۰ ، ۹ آوریل ۱۹۵۱، صادق هدایت پس از سوزاندن برخی آثار منتشر نشده خود، در آپارتمانی در خیابان شامپونیه پاریس خوکشی کرد اما خودکشی فرهنگی او با مرگ شور نوشتن و شوق خلاقیت در او، از حدود ده سال پیش آغاز شده بود و هدایت در این ده سال، از ۲۰ ۱۳تا ۱۳۳۰، جز داستان کم ارزش «حاج آقا»، چند داستان کوتاه و چند ترجمه اثری درخور آثار پیشین خود خلق نکرده بود. صادق هدایت تنها بزرگ‌ترین و خلا‌ق‌ترین نویسنده معاصر ایران نیست که به علاوه، هم در آثار و هم در زندگی و مرگ خود، چون آهوی معروفی که نقاشی کرده است، نماد محزون و نجیب غربت روشنفکر مستقل، نقاد، خلاق و نوآور ایرانی، نماد زندگی تبعیدی در میهن و نماد انزوائی است که شکاف بین مردم و روشنفکر و بیگانگی فرهنگ غالب بر جامعه با روشنفکران مستقل، براین گروه کم شمار تحمیل و غربت در وطن، انزوا، سرخوردگی، یاس و تنهائی را به سرنوشت محتوم آنان بدل می کند.»
منصور کوشان نویسنده و شاعری که ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ در اروپا درگذشت در مورد صادق هدایت چنین می‌گوید: « صادق هدایت، نه تنها از استثنا‌های زمان خود است، که هنوز هم از استثناهای تاریخ معاصر ایران است. هیچ نویسنده‌ای چون او آگاهانه به فرهنگ و خرد کهن ایرانی عشق نورزیده است، هیچ داستان‌نویسی چون او در شناخت خرد و فرهنگ دودمان خود تلاش نکرده است و هیچ آفرینشگری چون او توأمان خرد گذشته را در پیوند با حال در اثرهایش متجلی نکرده است. در هستی‌شناسی‌ متن‌های صادق هدایت آن چه بیش از همه نمود می‌یابد، بازگشت به فرهنگ گذشته و احیای خرد ایرانی در جامعه معاصر است. جدا از متن‌هایی که در آن‌ها هدایت به صراحت جان و خرد فرهنگ ایرانی و هستی‌شناسی‌ِ ادبیات فارسی را می‌کاود، چون "زند و هومن یسن"، "گزارش گمان‌شکن"، "کارنامه‌ی اردشیر بابکان"، "آمدن شاه بهرام ورجاوند"، "گجسته ابالیش"، "شهرستان‌های ایران‌شهر"، "جاماسب‌نامه" و ... در بن‌مایه بسیاری از داستان‌هایش، به ویژه بوف کور، جان و خرد فرهنگ ایرانی نشسته است. همه تلاش او در آفرینش بهترین داستان‌هایش حیات بخشیدن به نمادها، تمثیل‌ها، استعاره‌ها و نشانه‌های گم‌شده یا فراموش شده در فرهنگ کهن و ادبیات ایرانی است. محور تلاش هدایت حول آن چه می‌چرخد که در بعد از تجاوز عرب‌ها و نابخردی‌ِ ایرانی‌های ‌مسلمان به مرور زمان عرصه تعالی و تکامل خود را از دست می‌دهد.»

لیاقت "ملت عظیم الشأن" این بود؟


مراسم تدفین مادر احمدی نژاد همراه شد با این نمایشی که احمدی نژاد در مقابل دوربین ها و جمعیت خاکسپار از خود نشان داد، تا بلکه رسانه ای شده و دوباره مطرح شود. یعنی رفت داخل قبری که برای مادرش کنده اند خوابید و ادای مرده را در آورد. ملت بقول آقای خامنه ای "عظیم الشأن" حق ندارد بپرسد که چگونه 8 سال سرنوشت کشور به دست این آدم سپرده شد تا نفت و دلار را یکجا به تاراج بدهد و ایران را بدهد به دست شورای امنیت سازمان ملل؟ تحریم ها را ورق پاره اعلام کند و برای ظهور امام زمان بزرگراه بسازد! پاسخ را در درجه اول رهبر جمهوری اسلامی و سپس نهادهای نظامی و غیر نظامی اعم از شورای نگهبان و قوه قضائیه باید بدهند.

یک روحانی مدعی «ارتباط با امام زمان» محکوم به اعدام شد

یک روحانی مدعی «ارتباط با امام زمان» محکوم به اعدام شد

محسنی اژه‌ای٬ سخنگوی قوه قضائیه گزارش‌ها درباره صدور حکم اعدام مجید جعفری‌تبار یکی از مشهور‌ترین روحانیون در امر «استخاره» در قم را تائید کرد.
مجید جعفری‌تبار یکی از مشهور‌ترین روحانیون در امر «استخاره» در قم از سوی دادگاه ویژه روحانیت به اعدام محکوم شده است.
اتهام آقای جعفری‌تبار مسائل «مالی»٬ «مرید و مراد بازی» و ادعای رابطه با «امام زمان» اعلام شده است.
حسن روحانی در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ و در سفر تبلیغات انتخاباتی خود به قم با مجید جعفری تبار دیدار و گفتگوکرده بود.
در همین حال غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه ایران صدور حکم اعدام برای این روحانی در قم را تایید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی قوه قضاییه گفت: دادگاه ویژه روحانیت این حکم را صادر کرده اما حکم صادر شده بدوی، و قابل تجدیدنظر خواهی است.
گفتنی است پیشتر پایگاه خبری سحام نیوز نزدیک به مهدی کروبی خبر داده بود که این روحانی شش ماه است که در سلول انفرادی بسر می‌برد.