Wednesday, March 9, 2011

جهان‌نیوز: حرف‌های کدیور و مهاجرانی بوی «بازگشت» می‌‌دهد

در حالی که سخنان اخیر عطالله مهاجرانی در باب عدم فساد رهبری جمهوری اسلامی و مخالفتش با تغییر ساختار حکومت و نیز تاکید محسن کدیور بر قبول قانون اساسی جمهوری اسلامی و اسلام خواهی، با انتقادهایی در جبهه منتقدان نظام روبرو شده، رسانه‌های اصول‌گرا از جمله جهان‌نیوز این «توبه» را با شروطی پذیرفته‌اند. جهان‌نیوز در خبر اول خود نوشته است: «می‌توان به این نکته اذعان کرد که آغوش نظام برای توبه حقیقی این عده باز است اما حتما کسانی هم که به "بازگشت" فکر می کنند انتظار این را ندارند که این توبه کردن به منزله شانه خالی کردن از پاسخگویی در مورد اتفاقات رخ داده و گذشت از قانون در مقابل گناه توبه کنندگان باشد.»




سایت اصول‌گرای جهان‌نیوز امروز با اشاره به گفته‌های اخیر دو نفر از کسانی که خود را متولیان «اتاق فکر جنبش سبز» نامیده‌اند، نوشته است:



«روزهاي اخير، اتفاقات جالبي در جبهه ضد انقلاب در حال وقوع است. صحبت های مهاجراني و كديور به عنوان دو چهره شاخص اپوزسيون، با وجود هجمه و فحاشی گسترده رسانه های ضد انقلاب به این دو، این ظن را برای عده ای تقویت می‌کند که گویا اینها به "بازگشت" می اندیشند.



«آنچه که در روزهای گذشته در جبهه ضد انقلاب و رسانه های آن نسبت به عطاءالله مهاجرانی و محسن کدیور رخ داده است، قبل از این نیز پیش بینی می شد. امثال مهاجرانی ها و کدیورها و تا همین اواخر برخی از سفرای ایران که کسب پناهندگی کرده‌اند و به زندگی با ضد انقلاب تن داده اند، به راستی تا کی خواهند توانست حقیقت را به مسلخ برده و انکار کنند. عطاءالله مهاجرانی از پاک بودن مقام معظم رهبری سخن گفته و کدیور نیز بر قبول قانون اساسی جمهوری اسلامی و اسلام خواهی تأکید کرده است. این دو چهره پیوسته به اپوزسیون خارج از کشور که به آرمان جعلی فرقه سبز نیز علاقه خود را ابراز داشته‌اند در حالی از این عقاید خود یا بهتر بگوییم از این حقایق سخن گفته‌اند که باید گفت سرنوشتی غیر از این نیز برای این حقایق به مسلخ رفته متصور نبود و جدای از آن رنگ و بوی این حرف‌ها شاید خبر از اندیشیدن آنها به مقوله‌ای به نام "بازگشت" می‌دهد.»



جهان نیوز می‌افزاید که کسی که به فکر بازگشت است، باید توبه کند: «کسی که تاکنون در جبهه اپوزسیون بوده و اینک فکر بازگشتن دارد باید بداند که اول شرط قبول این بازگشت، اعتراف به دروغ های گفته شده و عذرخواهی از ساحت مردم مظلوم ایران است. و باید گفت که قبول عذرخواهی از سوی مردم و مسئولان نیز به منزله گذشتن از تقاص خون‌های ریخته شده از جان های بیگناهی که قربانی هوی و هوس های فتنه گران شدند، نیست. می‌توان به این نکته اذعان کرد که آغوش نظام برای توبه حقیقی این عده باز است اما حتما کسانی هم که به "بازگشت" فکر می کنند انتظار این را ندارند که این توبه کردن به منزله شانه خالی کردن از پاسخگویی در مورد اتفاقات رخ داده و گذشت از قانون در مقابل گناه توبه کنندگان باشد.»



جهان‌نیوز تحلیل خود را اینچنین پایان می‌دهد: «امثال مهاجرانی و کدیور همدست عاملان اصلی فتنه در ایران اسلامی ما محسوب شوند و لکه های خون شهدا و کشتگان این حوادث بر دامان آنها نیز چکیده است، اما باید گفت که توبه در آغوش نظام، به هر قیمتی هم که تمام شود، صد البته با روح غیرت و عزت انسانی سازگارتر است تا با تنها ماندن در میانه فحاشی و کم محلی عده‌ای که جملگی راهی آتش‌اند.»

حساب‌های بانکی سفارت ایران در اسپانیا بسته شد

حساب‌های بانکی سفارت ایران در اسپانیا بسته شد


مردمک mardomak.org : به دنبال تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران و بسته شدن حساب‌های ایران در بیشتر کشورهای اروپایی، دو بانک اسپانیایی نیز اعلام کردند حساب‌های بانکی ایران در این کشور بسته شده است.



به گزارش تلویزیون انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، پرس تی.وی، «بانک‌های اسپانیایی تحت فشار دولت آمریکا و متحدان اروپایی‌اش، اعلام کرده‌اند که حساب سفارت ایران در مادرید را بلوکه کرده‌ا‌ند».



بر اساس این گزارش بانک اسپانیایی بانکو استاندر، اخیرا به اعضای سفارت ایران در مادرید اعلام کرده بود که پول‌های سفارتخانه ایران در مادرید را ظرف یک ماه از حساب بیرون بکشند. به دنبال آن این بانک دستور بسته شدن حساب سفارت ایران را صادر کرد.



این گزارش همچنین می‌افزاید که مسئولان سفارتخانه ایران در مادرید، پس از بسته شدن حساب این سفارتخانه در بانکو استاندر، اقدام به گشایش حساب جدیدی در بانک لا کیشا کردند اما این بانک نیز دوشنبه گذشته، حساب این سفارتخانه را بست.



بر مبنای این گزارش، بسته شدن حساب سفارت ایران در مادرید، مشکلات بسیاری برای ایرانی‌‌ها و ملیت‌های دیگر به وجود آورده است.



پرس تی.وی نوشته است که بانک‌های اسپانیایی، این تصمیم را «به خاطر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و تحت فشار دولت آمریکا» گرفته‌اند. این بانک‌ها هنوز حساب‌های شخصی ایرانیان مقیم اسپانیا و همچنین حساب‌های شخصی کارکنان سفارت را نبسته‌اند.



بانک‌های اسپانیایی گشایش هر نوع حساب جدید مشتریان ایرانی را مشروط به تایید شورای عالی بانکی این کشور کرده‌اند اما تا کنون همه تقاضاهای جدید در این زمینه رد شده است.



این دو بانک اسپانیایی در حالی اقدام به بستن حساب دولت ایران در این کشور کرده‌اند که سفیر ایران در اسپانیا، روز گذشته (۱۷ اسفند) از «آمادگی اسپانیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران» خبر داد.



در همین زمینه، یک هیئت اقتصادی ایرانی متشکل از اعضای عالی‌رتبه اتاق بازرگانی ایران به منظور شرکت در همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و دیدار با مقام های اسپانیایی و گفت‌وگو بر سر توسعه روابط اقتصادی دو کشور، روز دوشنبه گذشته وارد مادرید شدند.



به گزارش خبرگزاری مهر، این همایش که از ۱۷ اسفند آغاز شده تا ۲۱ اسفند ادامه خواهد داشت و هدف آن تشویق اسپانیایی‌ها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران از جمله حوزه نفت و انرژی است.



سفیر ایران در اسپانیا در عین حال با «بی‌تاثیرخواندن تحریم‌ها علیه ایران» گفته بود که «در حال حاضر ۱۵۰۰ شرکت اسپانیایی در بازار ایران فعالیت می‌کنند و بازار ایران را بازاری جذاب برای خود تشخیص می‌دهند».



به گفته این مقام دولتی ایرانی، حجم روابط اقتصادی دو کشور ایران و اسپانیا در سال گذشته، «معادل چهار میلیارد یورو بوده که نسبت به سال قبل از آن ۶۰ درصد رشد داشته است».



تحریم‌ها علیه ایران با تصویب چهارمین قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال گذشته وارد مرحله تازه‌ای شد. در کنار این قطع‌نامه ایالات متحده، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و برخی دیگر کشورها نیز به طور جداگانه بر شدت تحریم‌ها افزوده‌اند. بلوکه کردن حساب بانکی در برخی بانک‌های غربی از جمله بخشی از این تحریم‌هاست، اما در این مورد عمدتا شهروندان ایرانی بی‌ارتباط با حکومت ایران نیز خود به خود هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

پشت پرده رای اعتماد گرفتن نامجو

پشت پرده رای اعتماد گرفتن نامجو


وزیر سپاهی چگونه در دولت کودتا ابقا شد

ندای سبز آزادی: 15 ماه پیش که احمدی‌نژاد برای وزیر نیروی دولت برخاسته از کودتایش رأی اعتماد گرفت، نه او و نه وزیر فعلی نیرو و معاون پیشین قرارگاه‌های مختلف سپاه فکرش را هم نمی‌کردند که در فاصله‌ای به این کوتاهی وی به دلیل عدم انجام درست وظایف به استیضاح کشانده شود.

مجید نامجو، وزیر نیروی فعلی دولت احمدی‌نژاد برای رسیدن به این پست، امتحان خود را در سپاه پس داده بود. وی که خود را مهندس عمران خوانده است پیش از اینکه از سوی احمدی‌نژاد به عنوان وزیر نیرو معرفی شود مدت‌ها مدیر عامل یا مسوول قرارگاه‌های مهم سپاه پاسداران بوده است. در کارنامه‌اش عضویت در سپاه پاسداران در سمت‌های نظامی، مدیریت پروژه و ریاست کارگاه طرح‌های عمرانی قرارگاه سازندگی سپاه، مدیر عامل موسسه سازندگی ثارالله، معاون عمران قرارگاه سازندگی کربلا و معاون عمران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بیش از دیگر سوابقش به چشم می‌خورد. و پیش از اینکه از مجلس برای وزارت نیرو رأی اعتماد بگیرد مدتی از سوی احمدی‌نژاد به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد.

هرچند به نظر می‌رسد مجید نامجو بیشتر گزینه انتصابی از سوی سپاه برای وزارت نیرو بوده است نه از سوی کسی که خود را رئیس جمهور می‌خواند.



استیضاح

15 ماه از وزارت این عضو فعال و مسوول سپاه نگذشته بود که داد مجلسیان هم درآمد و با جمع‌آوری رأی لازم او را به استیضاح کشاندند.

احمدی‌نژاد در دفاع از او به مجلسیان گفت که چطور دل‌تان می‌آید این پسر خوب کابینه و دولت را استیضاح کنید و در آخرین جلسه نیز به نشانه اعتراض نسسبت به استیضاح وزیرش حاضر نشد.

عمده محورهای مورد بحث از سوی استیضاح‌کنندگان نسبت به این وزیر سپاهی "فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تصدی این وزارتخانه مهم، عدم رعایت عدالت و اقدامات تبعیض‌آمیز در مناطق مختلف، عدم اجرای تعهدات داده شده در گزارش برنامه خود در زمان رای اعتماد، طولانی شدن اجرای مصوبات دولت و تعهدات وزارت نیرو، فقدان برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی طرح‌های آبرسانی و تامین برق شهری و روستایی" بود.

هرچند وزیر نیرو در دفاع از عملکردش برخودکفایی کامل وزارت نیرو و نیز دفاع و حمایت از خصوصی‌سازی پای فشرد اما نمایندگان نیز با ارائه دلایل مختلف موجه بودن محورهای این استیضاح را اثبات کردند.

برخلاف ادعای وزیر نیرو که بر تلاش وزارتخانه تحت امرش برای خودکفایی هرچه بیشتر کشور و تقویت بخش خصوصی اصرار داشت به گفته نمایندگان استیضاح‌کننده وی بدهی‌های کلان وزارت نیرو زمینه ورشکستگی شرکت‌های خصوصی را فراهم کرده است.

در جلسه استیضاح وی این مسأله مطرح شد که به علت عدم پرداخت بدهی های کلان وزارت نیرو به شرکت های خصوصی زمینه ورشکستگی این شرکت ها و بیکاری چندین هزار کارگر و کارمند در کشور فراهم شده است.

به عنوان مثال به گفته یکی از نمایندگان استیضاح کننده، وزارت نیرو 300 میلیارد تومان به شرکت ایران تفرانسفور بدهکار است و این موضوع موجب شده است که این شرکت تا مرز ورشکستگی 4200 نفر از کارگران و کارمندانش برود.

نصیری در این جلسه از وزیر نیرو پرسید که اگر وزارت نیرو پول کافی برای پرداخت این بدهی را ندارد پس چطورمبالغ کلان چندین میلیون یورویی را برای خرید ترانسفور به کشورهای اوکراین، چین و هلند پرداخت می کند.

این نکته ازمواردی بود که مجید نامجو چیزی خلاف آن را ادعا کرده و از تلاش برای خودکفایی بیشتر و تکیه وزارت نیرو بر تولیدات داخلی گفته بود.



به گفته نمایندگان وزارت نیرو 63 میلیارد تومان برای خرید ترانس به برخی کشورها داده است حال آنکه محصولاتی که خریداری می کند نیز تست آنها اشکال دارد ودرحالی‌که ما در تولید محصولی به خودکفایی رسیده ایم باز هم از کشروهای خارجی خرید می‌کنیم.

همچنین عدم حمایت وزارت نیرو از صنایع و تولیدات داخل کشورو کمک به بخش خصوصی از دیگر موارد مورد بحث در استیضاح وزیر نیروی احمدی‌نژاد بود که به عقیده نمایندگان وزارت نیرو با اقدامات خود سبب شده که 2 هزار شرکت خصوصی در کشور دراثرعدم پرداخت بدهی های دولتی گرفتار بوده و کارگران‌شان نیز بیکار شوند.

به گفته نمایندگان استیضاح کننده انتظار این است که وزارت نیرو به صنایع کمک کند نه اینکه زمینه را برای بیکاری کارگران و گرفتار شدن شرکت ها فراهم کند.



واکنش رسانه سپاه

در این میان واکنش رجا نیوز، سایت وابسته به سپاه پاسداران نیز مورد توجه است. این سایت همزمان با علنی شدن طرح استیضاح مجید نامجو به انتقاد از نمایندگاه استیضاح‌کننده وی پرداخت و یادآور شد که همه این اقدامات برای کلنگ نزدن یک طرح از سوی وزارت نیرو در حوزه انتخابیه این نمایندگان بوده است.

این سایت نوشت:" در حالی که انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی در انتهای سال آینده در پیش استٰ به نظر می رسد و عده های خارج از عرف برخی نمایندگان مجلس که عمدتا هم در حوزه وزارت نیرو تعریف می شده است، گریبان یکی از پررای ترین وزرای دولت دهم را گرفته باشد. درحالی که پروژه هاي آب و برق درهمه جاي كشور گسترده شده است و به دليل تأثير مستقيم بر زندگي مردم موردتوجه است، طبيعي است برخی نمايندگان فعلي درصددند برآیند تا با ارائه بيلان كار خود، موفقيت شان در دوره آتي انتخابات مجلس را تضمين كنند. اما واقعیت تلخ ماجرا آنجاست که بنا بر کسب اطلاع خبرنگار رجانیوزٰ برخي از نمايندگان امضاي طرح استيضاح را به دليل عدم كلنگ‌زني پروژه خاصي در حوزه انتخابيه و شرايط باز پس گيري امضا را كلنگ زني حتي به صورت صوري و نمايشي پروژه مذکورعنوان مي كنند و اين در حالي است كه در محورهاي استيضاح، كند شدن فرآيند اجرا وعملياتي شدن پروژه ها به عنوان ناكارآمدي وزارت نيرو عنوان شده است. "

درحالی که وزیر 48 ساله دولت کودتا بسیار زودتر از زمان پیش‌بینی شده به استیضاح کشانده شد به نظر می‌رسد حامیان وی در سپاه پاسداران از همان ابتدا در تلاش برای دفاع ازاو شدند. از سویی اگر تا چندی پیش سخن از دراختیار سپاه گذاشتن پروژه‌های اقتصادی کشور از سوی دولت بود اکنون مدت‌هاست که دولت هم می‌رود به طور کامل در اختیار و انحصار سپاه درآید و این نهاد نظامی- اقتصادی با انتصاب وزرای پیشنهادی خود در دولت کودتا، کوچکترین انتقاد از آنان را هم برنتابد.

لوموند : رفسنجانی گفت " اینجا تصمیمات در خارج از این مجلس گرفته شده اند."

لوموند : رفسنجانی گفت " اینجا تصمیمات در خارج از این مجلس گرفته شده اند."


رادیو فرانسه: امروز به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن، برخی از نشریات فرانسه مطالبی را به مسائل و مشکلات زنان و نیز نابرابری های جنسیتی اختصاص داده اند.



فیگارو به همین مناسبت مقاله ای دارد به قلم دو شخصیت سرشناس فرانسوی خانم ها " سیمون وی" و " سیلوت دیونیزی" که مسئولان یک سازمان مدافع حقوق زنان بنام " رس فمینا" هستند. این مقاله بر اهمیت نقش زن و نیز جهانی کردن صدای زن تاکید کرده است. نکته جالب در این نوشته اشاره نویسندگان به دختران جوانی است که انگیزه ای به مشارکت سیاسی و اجتماعی ندارند و دستاورد مبارزات مادرانشان در نیم قرن گذشته را حقوق بدیهی خود می پندارند و کمترین احساس مسئولیتی در حفظ و نگاهداری از این حقوق و بویژه در تعمیق و تحکیم آنها ندارند.



دو روزنامه اومانیته و لاکروا نیز صفحات متعددی از شماره امروز خود را به زنان اختصاص داده اند.



و اما لوموند امروز عصر تفسیری دارد درباره کناره گیری هاشمی رفسنجانی از انتخابات داخلی امروز مجلس خبرگان رهبری.



مفسر لوموند " مری کلود دکن" معتقد است که بر سر انتخابات هیئت رئیسه مجلس خبرگان که هر دو سال یک بار انجام میگیرد، مدت ها بود که نبردی سخت اما پنهانی در جریان بود و سرانجام امروز هشتاد و شش مجتهد عضو این مجلس، در حالیکه رفسنجانی خود را کنا کشید، آیت الله محمد رضا مهدوی کنی را در سن هشتاد سالگی به ریاست این مجلس برگزیدند.مفسر لوموند می نویسد که رفسنجانی در شرایطی از رقابت کناره گرفت که از نتایج آن اطلاع داشت و می دانست که بازنده آن از قبل تعیین شده است.



مفسر لوموند می نویسد که هاشمی در نطق افتتاحیه اش از محافظه کاری معمول خود فاصله گرفت و اعلام کرد که " اینجا تصمیمات در خارج از این مجلس گرفته شده اند." نویسنده لوموند معتقد است که علت لحن تند رفسنجانی در این سخنرانی این است که این حادثه نوعی تسویه حساب آیت الله خامنه ای علیه او محسوب می شود.

پایان رهبریِ خبرگان رهبری

در روزی که سرانجام معلوم نشد محمدرضا مهدوی کنی 63 رای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری برای ریاست بر این مجلس را به دست آورده یا 64 رای، دوران ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی بر مجلس انتخاب کننده رهبر جمهوری اسلامی پایان یافت.




هاشمی رفسنجانی صبح روز گذشته، پس از آنکه برای آخرین بار بر روی صندلی ریاست مجلس خبرگان رهبری نشست و نطق تقریبا مفصلی کرد، از مهدوی کنی پرسید که آیا خود را برای ریاست بر مجلس آماده کرده یا نه؟



با پاسخ مثبت مهدوی کنی به این پرسش، هاشمی رفسنجانی نه برای ریاست و نه برای هیچ پست دیگری در مجلس خبرگان رهبری نامزد نشد و دبیرکل جامعه روحانیت مبارز که پیش از این گفته بود "آنهایی که خواهان حذف هاشمی رفسنجانی هستند، آدم های مهمی نیستند" خود جایگزین او شد.



تغییر رئیس مجلس خبرگان رهبری تنها تغییر هیات رئیسه این مجلس در انتخابات صبح دیروز بود. با ترک کرسی ریاست از جانب هاشمی، ترکیب هیات رئیسه ثابت ماند و محمد یزدی و محمود هاشمی شاهرودی به عنوان نواب رئیس و احمد خاتمی و قربانعلی دری نجف آبادی به عنوان منشی های هیات رئیسه در سمت خود ابقا شدند.



ابراهیم رئیسی و صادق آملی لاریجانی هم به عنوان کارپردازان هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری باقی ماندند.



مجلس خبرگان رهبری طبق اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه تعیین، انتخاب و برکناری مقام رهبری را بر عهده دارد. پس از درگذشت علی مشکینی، رئیس سابق این مجلس که از بدو تشکیل آن، وظیفه ریاست آن را بر عهده داشت، اکبر هاشمی رفسنجانی که پیش از این نایب رئیس این مجلس بود، ریاست بر خبرگان رهبری را بر عهده گرفت.



او برای رسیدن به این هدف در دو سال پیاپی ابتدا بر محمد یزدی و سپس بر احمد جنتی در رای گیری درونی خبرگان پیروز شد؛ اتفاقی که در سال سوم تکرار نشد و با کاندیداتوری محمدرضا مهدوی کنی، هاشمی عرصه را به او واگذار کرد.



با بروز اختلافات کلان بر سر روش های اداره کشور میان هاشمی رفسنجانی و آیت الله علی خامنه ای و علنی شدن آنها پیش و پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، فشارهای حامیان دولت محمود احمدی نژاد، رسانه های نزدیک به آن و نیز بسیاری از روحانیون و اشخاص نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی برای کنار زدن رئیس مجلس خبرگان از سمت خود در این مجلس، شکلی علنی به خود گرفت.



در ماه های گذشته تعداد زیادی از این اشخاص و رسانه های وابسته به آنها خواستار برکناری هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان به دلایلی مانند "حمایت از فتنه"، "زاویه پیدا کردن با رهبری"، "فساد خانوادگی" و مانند اینها شده بودند.



این جریانات در مقابل از کاندیداتوری افرادی مانند مهدوی کنی، محمد یزدی، مصباح یزدی و... برای بر عهده گرفتن این مسئولیت صحبت می کردند اما در ماه های گذشته اکثر تلاش آنها معطوف به جلب موافقت مهدوی کنی برای ریاست مجلس شده بود.







هاشمی: می‌روم تا تفرقه برود







با افزایش این فشارهای بی سابقه و در آستانه برگزاری اجلاس کنونی مجلس خبرگان رهبری و برگزاری انتخابات هیات رئیسه آن، اگرچه رئیس دفتر هاشمی در این مجلس از "کاندیداتوری قطعی" او خبر داده بود اما شخص هاشمی در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که پیش از این خود به مهدوی کنی برای بر عهده گرفتن این مسئولیت پیشنهاد داده بود و اگر مهدوی این مسئله را قبول کند، او اصراری بر ماندن در این مسئولیت ندارد.



با وجود این، او گفت که "فارغ از نتیجه" در انتخابات آینده هیات رئیسه این مجلس شرکت می کند. اتفاقی که رخ نداد تا هاشمی روز گذشته و در آخرین نطق خود به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری بر آمادگی خود برای واگذاری مسئولیت به مهدوی کنی تاکید کند.



او تصریح کرد که: "من تا همين اواخر منتظر بودم تا دفتر ايشان اعلام كردند كه تشريف مي‌آورند. حال اگر ايشان حاضر باشند مسووليت را بپذيرند من نامزد نمي‌شوم تا به اين صورت رفع اختلاف شود و در واقع از ناحيه اسم من اين نهاد مقدس آسيب نبيند."



هاشمی حتی گفت که: "اگر ايشان نيامدند و ديگران خواستند بيايند من با اين افراد نيز همراهي مي‌كنم."



هاشمي با تاكيد بر اي‌كه من تفرقه را در اينجا مضر مي‌دانم، گفت: "اگر ايشان هم‌اكنون بيايند من از ايشان حمايت مي‌كنم. شايد در اين صورت تفرقه از خبرگان كنار رود."



رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری در عین حال کنایه ای را هم متوجه مهدوی کنی کرد: "وقتي بحث ریاست را با آقاي مهدوي كني در ميان گذاشتيم، ايشان بحث سن و كسالت را مطرح كردند. من به ايشان گفتم اين مسئله سابقه داشته و آيت‌الله مشكيني هم قبل از اين امور را اداره مي‌كردند اما ايشان مسئله موانع را مطرح كردند."



هاشمی با اشاره مجدد بر درخواست دو سال قبل خود از مهدوی کنی برای قبول نامزدی ریاست خبرگان، گفت: "من از دو – سه ماه پيش احساس كردم براي رياست خبرگان مسائلي سازماندهي شده است."



او حتی گفت که در این میان از ناصر واعظ طبسی نیز درخواست کرده بود که برای ریاست بر خبرگان پیش قدم شود اما :"آقايان نپذيرفتند و حقيقتا براي اين ماندند كه فراجناحي بودن اين نهاد مقدس را كه بايد براي همه جا سايه‌اي باشد حفظ كنند و مردم دل‌شان به يك جايي خوش باشد."



هاشمی رفسنجانی در آخرین نطق خود به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری بار دیگر از ولایت فقیه دفاع کرد و آن را "رکن اساسی کشور" دانست؛ اما در عین حال از شرایط حاکم بر جامعه نیز شدیدا انتقاد کرد و گفت : "با زور و ترساندن مردم کار پیش نمی رود."







مهدوی کنی خواهان کمک هاشمی



محمدرضا مهدوی کنی که از دیروز به عنوان رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری، جانشین هاشمی رفسنجانی در این سمت شده، از قدرتمندترین و بانفوذترین روحانیون در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی است.



او پیش از این در اوایل انقلاب مسئول کمیته های انقلاب و سپس برای مدتی نخست وزیر جمهوری اسلامی بود. دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز (تشکلی که او همراه با هاشمی رفسنجانی از بنیانگذارانش هستند) و ریاست بر دانشگاه امام صادق (بزرگترین تشکیلات آموزشی نیروهای انقلابی) از دیگر مسئولیت های مهدوی کنی در سال های گذشته بوده است.



مهدوی کنی همواره به عنوان چهره ای معتدل در جناح محافظه کار ایران شناخته می شد هرچند که از اصلی ترین مخالفان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد 1376 بود و پس از آن نیز آنگونه که خود گفته از منتقدان جدی او در نزد رهبر جمهوری اسلامی بوده است.



با وجود این روابط شخصی مهدوی کنی و هاشمی رفسنجانی پس از حدود نیم قرن فعالیت سیاسی مشترک همواره دوستانه بوده است.



مهدوی کنی سال گذشته و در اوج حملات حامیان دولت احمدی نژاد به هاشمی رفسنجانی به دفاع از او برخواست و گفت که "ما" هنوز پشت سر آقای هاشمی نماز می خوانیم.



او دیروز هم پس از آنکه به عنوان رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد، در سخنان کوتاهی از هاشمی رفسنجانی خواست تا "همانگونه كه در دوران مبارزه و انقلاب تا كنون با ايشان بوديم، ايشان كما في‌السابق به ما كمك كنند."



او در نطق خود انحصارگرایی را "مذموم" دانست و گفت که "باید وحدت داشته باشیم."



مهدوی کنی همچنین خواستار "تحمل همدیگر" به رغم "اختلاف سلیقه ها" شد.



او گفت که "مقام ولايت حفظ كننده و هماهنگ كننده جامعه است" و کاندیداتوری خود برای ریاست بر خبرگان را "احساس وظیفه" عنوان کرد.



رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری همچنین "نظارت بر رهبری" را "پاسداری و صیانت از رهبری" دانست و گفت: "این امر مهم به عهده خبرگان رهبری است."



او تاکید کرد که "نباید بگذاریم دشمنان، این عمود خیمه انقلاب را بشكنند."



صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و از اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری دو روز پیش گفته بود که نظارت بر رهبری از وظایف این مجلس نیست.







"چهره منوّر" با ویلچر



انتخاب محمدرضا مهدوی کنی به عنوان رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری در شرایطی صورت گرفته که او 80 ساله است و در سال های اخیر نیز بارها تا مرز مرگ پیش رفته و با تلاش پزشکان زنده مانده است.



سایت آینده هم گزارش داده که مهدوی کنی روز گذشته همانند جلسه هفته گذشته جامعه روحانیت مبارز با "ویلچر" به محل اجلاس منتقل شد و پس از رای گیری و انتخاب به عنوان رئیس خبرگان، با كمك دیگران بر جایگاه رئیس جلسه حاضر شد و سخنرانی كوتاهی کرد و بعد از دقایقی جلسه را ترك نمود و ادامه جلسه را به عهده نواب رئیس گذاشت.



همچنین در حالی كه از او خواسته شد برای سخنرانی علی اکبر صالحی، وزیر خارجه در جلسه بماند، به دلیل كسالت جلسه را ترك كرد.



علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس تنها مقامات رسمی حکومتی بودند که روز گذشته در موضع گیری های جداگانه ای، به مهدوی کنی تبریک گفتند و از خدمات و زحمات هاشمی رفسنجانی سپاسگذاری کردند.



محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی هم مهدوی کنی را یک "چهره منور" خواند و گفت که "با انتخاب وي نقش پررنگ مجلس خبرگان در مقابله با دسيسه‌هاي آمريكا و صيانت از نظام مقدس جمهوري اسلامي تقويت خواهد شد."



به گفته او، رأي قاطع به آيت‌الله مهدوي كني به عنوان رئيس مجلس خبرگان نشان داد كه مجلس خبرگان همچنان به عنوان "صندوق ذخيره معنوي" ملت ايران براي "تصميم‌سازي و تصميم‌گيري‌هاي بزرگ در روزهاي مهم" باقي خواهد ماند.



با وجود این اما کنار رفتن هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری واکنش چندانی در رسانه های حامی دولت که تا دو روز قبل موج تبلیغی عظیمی را برای رسیدن به این هدف راه اندازی کرده بودند چندان بازتابی نداشت.



شب گذشته تنها خبرنامه دانشجویان ایران (نزدیک به بسیج دانشجویی) این اتفاق را "پاداش سکوت" هاشمی و "پاسخی به عملکردهای چندین و چند ساله" او عنوان کرد.



به نوشته این سایت، پس از گذشت یک سال و نیم از انتخابات ریاست جمهوری دهم و فتنه انگیزی سران فتنه که اکنون لفظ ضدانقلاب شایسته تر به آنان است، هاشمی رفسنجانی امروز نتیجه طبیعی عملکرد خود در این مدت را از سوی نمایندگان خبرگان دریافت کرد.



خبرنامه دانشجویان ایران افزود که "اگر از مواضع هاشمی در نامه بدون سلام هاشمی خطاب به رهبر انقلاب در ایام انتخابات و تهدید به انفجار آتشفشان ها و خطابه وی در نماز جمعه 26تیر و مفسده فرزندان و همسر وی را به آقای هاشمی ارفاق دهیم، عدم اقبال اعضای خبرگان با هاشمی را می توان نتیجه طبیعی سکوت هاشمی در یک سال نیم فتنه انگیزی ضدانقلاب دانست."



رجانیوز، سایت ارگان کمیته ویژه رسانه ای دولت نیز در خبری "خلاء وجود شخصیتی اخلاقی، فقهی و بی توجه به مقام دنیا در جایگاه ریاست خبرگان پس از ارتحال آیت الله مشکینی" از یک سو و "اصرار بر مواضع غیر شفاف و ناصحیح هاشمی در جریان فتنه 88" از سوی دیگر را باعث برکناری او از این سمت دانست.

آنقدر مأمور بود که انگار جنگی در پیش است!

تهران در روز جهانی زن، روز امنیتی دیگری را پشت سر گذاشت. نیروهای نظامی، امنیتی به همراه لباس شخصی ها و نیروهای بسیج در خیابان ها و میادین اصلی شهر، مستقر شده بودند تا ازهرگونه تجمع مردمی جلوگیری به عمل آورند.




به گزارش خبرنگاران "روز" از تهران، روز گذشته برای اولین بار مردم شاهد حضور ماموران زن در خیابان های تهران بودند. زنانی که هرچند در طرح های اجتماعی جمهوری اسلامی برای برخورد با زنانی که حجابشان مورد تایید حکومت نیست حضور داشته اند اما اولین بار بود که از آنها برای سرکوب اعتراضات مردمی استفاده می شد.



میدان محسنی، چهارراه امیر آباد و محل جان باختن ندا آقا سلطان، مراکزی بود که از سوی مادران عزادار و برخی شبکه های اجتماعی به عنوان محل تجمع مردمی اعلام شده بود؛ سه محلی که دیروز در اختیار نظامیان و امنیتی ها بود و اجازه حضور مردم در آنها داده نمی شد.



یکی از خبرنگاران "روز" از تهران گزارش داده است: از ساعت ها قبل از زمان اعلام شده برای تجمع، چهارراه امیر آباد و خیابان کارگر را نیروهای نظامی بسته بودند. ورودی های پارک لاله نیز در کنترل نیروهای نظامی بود و اجازه تردد به مردم داده نمی شد و پارک کاملا در اختیار ماموران بود.



به گفته او ماموران به هر کسی که مشکوک می شدند بازداشت اش می کردند؛ دختر جوانی با روسری سبز از خيابان فاطمي وارد كارگر شد و نرسيده به موزه هنرهاي معاصر بلافاصله بازداشت شد. خیلی سریع او را سوار ون کردند و بردند.



یک شاهد عینی نیز به "روز" می گوید: انگار یک ارتش در مقابل پارک لاله پیاده کرده بودند؛ اینقدر مامور بود که انگار جنگی در پیش است. مردمی هم که برای تجمع آمده بودند حتی اجازه یک لحظه توقف هم نمی یافتند، تا کسی می ایستاد بازداشت می شدولی مردم همچنان در پیاده روها راه می رفتند و شعاری هم سر داده نمی شد.



امیر آباد نیز وضعیت مشابهی داشته است. یک شاهد عینی به "روز" می گوید: مردم راه می رفتند و حتی اجازه داده نمی شد برای سوار شدن بر ماشین نیز بایستند. سمت محل جان باختن ندا کاملا مسدود بود و کسی امکان رفتن به آن سمت را اصلا نداشت.



مادران عزادار اعلام کرده بودند در این محل تجمع خواهند کرد اما گزارش خبرنگاران "روز" حاکیست ماموران با تجمع در این محل اجازه تجمع مادران را ندادند و با کسانی که به این سمت می رفتند بخصوص با زنان برخورد خشنی داشتند. بااینحال مادران در دسته های چند نفری آمدند و هرچند اجازه توقف و پیوستن به هم دیگر را نداشتند اما در سکوت حضور داشتند.



خبرنگار "روز" از میدان محسنی نیز گزارش داده است که: وضعیت عجیبی در این منطقه حاکم بود و نیروهای نظامی خیلی زیاد بودند تمام مغازه ها و پاساژهای اطراف را از ساعت ها قبل بسته بودند تا کسی در پیاده روها تردد نکند؛ ميدان را هم کاملا در اختيار گرفته بودند. اینقدر زیاد بودند که واقعا حتي قدم زدن از لابلای آنها دشوار بود. بعد به صورت عمدي تقاطع ورودی ماشین به میدان را بسته بودند و ماشین های خیلی محدودی می توانستند وارد میدان شوند.در اصل کاری کرده بودند که ترافیک تا سر میرداماد و ولیعصر کشیده شود اما میدان در اختیارشان باشد و مردم نتوانند وارد شوند.



به گفته خبرنگار روز: امکان هیچ گونه تجمعی وجود نداشت و همه را متفرق میکردند حدود ساعت 17:30 مردم توانستند در دسته ای حدودا 50 نفره جمع شوند اما خیلی سریع ماموران ریختند و متفرق کردند.



یک شاهد عینی به "روز" می گوید: برخورد نیروهای بسیج، روزبه‌روز بی ملاحظه تر می شوند. دیروز در یکی از ایستگاههای اصلی بی. آر. تی در خيابان انقلاب روبروي سينما بهمن که به کنترل نیروهای بسیج در آمده بود، بسیجی ها در حضور دیدگان مردم، این ایستگاه را پر از ساندیس و کیک کرده بودند و پخش میکردند. خیلی هم رفتارشان زننده بود.



خبرنگاران "روز" گزارش داده اند که روز گذشته هر کدام از نیروهای بسیج دوربيني همراه داشتند و از همه عکس و فیلم می گرفتند. چه از مردمی که حس می کردند برای اعتراض آمده اند و چه از کسان دیگری که در حال عبور بودند؛ جالب این بود که مدام از زنان و دختران، عکس و فیلم می گرفتند؛ مثلا از دختري كه منتظر تاكسي بود و....



بر اساس گزارش خبرنگاران و شاهدان عینی میدان انقلاب، خیابان آزادی، خیابان های اطراف دانشگاه تهران، میدان ونک، میدان صادقیه، پونک، خیابان فاطمی، میدان تجریش، میر داماد، شهرک غرب و شریعتی نیز شاهد حضور نیروهای نظامی بود. نیروهایی که به تعداد بسیار و برای جلوگیری از هرگونه تجمعی حضور داشتند و در تردد عادی مردم نیز مشکل ایجاد می کردند.



در خیابان انقلاب به گفته شاهدان عینی، نیروهای نظامی با مردم درگیر شده و اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرده اند. براساس این گزارش درخیابان 12 فروردین و همچنین خیابان دانشگاه درگیری رخ داده و تعدادی از مردم بازداشت شده اند.



یک شاهد عینی از حمله موتورسواران بسیجی به مردمی که در پیاده روها در میدان انقلاب حضور داشتند خبر می دهد و به "روز" می گوید: من آنجا بودم بالاتر و سر 12 فروردین گاز اشک آور زده بودند و ما می خواستیم بدان سمت برویم که یکباره موتور سواران یورش آوردند رسما با موتور روی ما می آمدند و سعی میکردند پراکنده کنند.



براساس ویدئویی که در یوتیوب منتشر شده موتور سواران بسیجی به صورت دسته ای در اطراف میدان انقلاب در حال ویراژ دادن بودند.



ویدئوهایی نیز از حضور گسترده نیروهای نظامی منتشر شده که در یکی از این ویدئو ها که توسط تلویزیون بی بی سی پخش شد ماموران در حال ضرب و شتم مردم معترض با باتوم هستند.







بعد از نوجوانان، زنان هم آمدند



اما آنچه دیروز بیش از همه توجه همگان را به خود جلب کرده بود حضور ماموران زن برای سرکوب مردم معترض بود. در تجمع سه شنبه گذشته، از نوجوانان 14 – 15 ساله برای سرکوب مردم استفاده شده بود و اکنون در روز جهانی زن، حکومت، زنان را در کنار مردان نظامی و بسیجی برای مقابله با مردم فرستاده بود.



خبرنگار "روز" گزارش داده است: دیروز براي اولين بار زنان بسيجي در شهر مستقر شده بودند و در ميدان انقلاب و روبروي دانشگاه تهران به تعداد زیاد حضور داشتند و گارد گرفته بودند. زیر چادر و دور مقنعه، چفیه داشتند و از نظر سنی هم حدودا بالای 40 سال به نظر می رسیدند.



براساس این گزارش، این زنان از نیروهای بسیج بودند و همزمان حضور نوجوانان کم سن وسال باعث اعتراض مردم شده بود. مردم در اتوبوس ها و تاکسی ها مدام از این قضیه ابراز تاسف میکردند که چرا از بچه های کم سن و سال برای سرکوب مردم استفاده می شود.



یک شاهد عینی از آرایش نظامیان حکومتی به روز می گوید: نیروهای گارد را به فواصل مختلف از هم چيده بودند؛ خيلي برایم جالب بود تا به حال چنين اتفاقي نيفتاده بود. يک عده هم ماسك به صورت زده بودند مثل همان ماسك هايي كه نیروهای بسيجي مي زنند و اين كنتراست سياه و سفيد كه داشتند بيش از پيش در خيابان آنها را تابلو كرده بود.



در آستانه روز جهانی زن که مصادف با دومین سه شنبه اعتراضی بود، فعالان جنبش زنان و حامیان آنها این روز را "روز اعتراض" نامیده واعلام کرده بودند که به خیابان ها خواهند آمد.



شورای هماهنگی راه سبز امید نیز با انتشار بیانیه ای روز جهانی زن را "فرصت دیگری برای پیوند روزجهانی زن با جنبش سبز مردم ایران در پیگیری مطالبات جامعه زنان" دانسته واز مردم خواسته بود در حمایت از خواسته های زنان به خیابان بیایند و همزمان به بازداشت و حصر رهبران جنبش سبز اعتراض کنند.

سرای سالمندان خبرگان

سرای سالمندان خبرگان

جمع آوری دیش های ماهواره ای در سطح استان ؛ یورش پلیس به منازل مردم

جمع آوری دیش های ماهواره ای در سطح استان ؛ یورش پلیس به منازل مردم


خبرنامه کرمانشاه - گزارش های رسیده به خبرنامه کرمانشاه حاکی است از روز گذشته پلیس ضمن یورش به منازل مردم در شهرستان های پاوه و اسلام آبادغرب اقدام به جمع آوری دیش های ماهواره ای نموده است . پاوه زادگاه شهید صانع ژاله دانشجوی رشتهٔ هنرهای نمایشی دانشگاه هنر تهران می باشد که طی حوادث 25 بهمن توسط نیروهای امنیتی اقتدارگرایان به شهادت رسید . همچنین در روزهای منتهی به 25 بهمن اسلام آبادغرب شاهد شعارهای مرگ بر دیکتاتور و دیوارنویسی گسترده مخالفان بوده است .

از برخی مناطق کرمانشاه نیز خبر می رسد نیروهای انتظامی به جمع آوری دیش های ماهواره ای پرداخته اند .

العربیه: اختلاف نظر رهبر ایران با فرزندش مجتبی بر سر نحوه برخورد با سران مخالفان

العربیه: اختلاف نظر رهبر ایران با فرزندش مجتبی بر سر نحوه برخورد با سران مخالفان


العربیه .نت : خبرهای رسیده از منابع مطلع به "العربیه.نت" از اختلاف میان آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران با فرزندش مجتبی خامنه ای بر سر نحوه برخورد با سران معترضان حکایت می کند.



از روز چهاردهم فوریه همزان با تظاهرات اعلام شده از سوی موسوی و کروبی برای اعلام همبستگی با انقلاب های مصر و تونس، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با حضور در منازل مسکونی این دو رهبر معترضان، تماس های آن ها و همسرانشان را قطع کردند به گونه های که حتی فرزندانشان اجازه برقراری تماس با آن ها را ندارند.



پس از آن سایت "کلمه" نزدیک به میرحسین موسوی از رهبران معترضان ایران 28 فوریه گذشته خبر داد که موسوی و مهدی کروبی دیگر رهبر معترضان به همراه همسرانشان به زندان حشمتیه تهرام منتقل شده اند. اما دوشنبه کلمه 8-3-2011 با درج تصحیحیه ای اعلام کرد که موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد همچنان در منزل مسکونی خود بازداشت هستند.



درج تصحیحیه از سوی سایت کلمه باعث شد سایت "سحام نیوز" نزدیک به کروبی بار دیگر بر ابهام در وضعیت او و همسرش فاطمه کروبی تاکید کند و خاطر نشان کند که تمام شواهد از حضور نداشتن این دو در منزل حکایت می کند.



برپایه گفته یک منبع مطلع به "العربیه.نت" نیروهای امنیتی موسوی و همسرش زهرا رهنورد را در یکی از روزهای هفته های اخیر از منزل خارج کرده و به محل نا معلومی منتقل کرده اند. اما این مساله یک روز بیشتر به طول نمی انجامد و بار دیگر به منزل مسکونیشان باز گردانده می شوند.



در خصوص این بردن و آوردن دو دلیل مطرح است؛ اول این که موسوی و رهنورد را برای انجام تغییراتی در منزلشان به گونه ای که مناسب بازداشت آن ها باشد برای ساعاتی خارج کرده اند.



اما دلیل دوم به همان اختلاف نظر در هیات حاکمه ایران در خصوص نحوه برخورد با سران معترضان باز می گردد . بر پایه این خبر حکم قضایی برای بازداشت موسوی و کروبی صادر شده بود اما پس از انتقال موسوی و رهنورد به محلی نا معلوم بر پایه این حکم، بنا بر مصالحی دستوری از آیت الله خامنه ای برای بازگرداندن آن ها به منزل صادر می شود.



"العربیه.نت" پیشتر در روز 24-2-2011 در گزارشی از اختلاف نظر سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات درباره نحوه برخورد با رهبران معترضان خبر داده بود. این ماجرا و این اختلاف نظر درباره نحوه برخورد با سران معترضان در هیات حاکمه ایران برقرار است و گفته می شود آیت الله خامنه ای یکی از مسئولان برجسته نظام را مسئول حل و فصل این ماجرا کرده است. اما واقعا چه کسی برای بازداشت سران معترضان تلاش می کند و باعث ادامه ابهام در این قضیه شده است، منابع مطلع می گویند مجتبی خامنه ای فرزند رهبر ایران بزرگترین مدافع طرح زندانی کردن و سپس محاکمه آن ها است تا تنها راه های تماس های محدود آنها بسته شود .



پیشتر نیز منابع اصلاح طلبان گفته بودند وحید حقانیان معاون اجرایی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران که نزدیکی او با مجتبی خامنه ای مشهود است، با حضور در منزل مهدی کروبی فرماندهی انتقال او و همسرش به زندان را بر عهده داشت.



مجتبی خامنه ای هم اکنون یکی از چهره های با نفوذ ایران و از مدافعان محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اصولگرای این کشور است. محافل سیاسی در ایران از قصد آیت الله خامنه ای برای رهبری فرزندش مجتبی پس از خود سخن می گویند. مجتبی خامنه ای داماد حداد عادل رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و از نزدیکان آیت الله مصباح یزدی از روحانیون تندرو در ایران است.

سايت دبيرخانه مجلس خبرگان هك شد: هاشمي رفسنجاني درگذشت! + عکس

خبرگزاري فارس: سايت دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري مورد حمله سايبري قرار گرفته و خبري جعلي در آن منتشر شده است.




به گزارش خبرگزاري فارس، سايت دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري امروز چهارشنبه مورد حمله سايبري قرار گرفته و خبري جعلي مبني بر درگذشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني روي آن منتشر شده است.



در اين خبر كه با انتشار تصويري جعلي نيز همراه است، درگذشت رئيس سابق مجلس خبرگان رهبري از سوي هيئت رئيسه و اعضاي اين مجلس تسليت گفته شده است.



محسن هاشمي رفسنجاني فرزند آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، تأكيد كرد كه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در صحت و سلامت كامل به سر مي‌برند.



اين خبر همچنين از سوي دفتر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و رضاسليماني مدير كل روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز تكذيب شده است.



آيت‌الله قرشي نماينده مجلس خبرگان رهبري نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تأكيد كرد: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صبح در كمال صحت و سلامت در مجلس خبرگان رهبري حضور داشته است.