Saturday, May 7, 2011

اعتراف روزنامه جوان به شکاف در فرماندهی سپاه

سایت جوان آنلاین وابسته به سپاه پاسداران: روزی که نشریه «همت» نیروهای انقلاب اسلامی را در قالب دو قطب ناهمگون دسته‌بندی کرد و برخی از افراد گمنام یا نورسیده را در نزدیک‌ترین نقطه به مقام معظم رهبری قرار داد و آیت‌الله جوادی‌آملی و… را به قطب مقابل برد، معلوم بود که آینده‌ای رقم خواهد خورد که سنتز دو قطب طراحی شده باشد.


این جریان هر روز برگی از مکنونات قلبی را به حوزه اجتماع سرازیر می‌نماید و بسیاری از علما و متدینین از تعجب مات و مبهوت می‌مانند. حمله به سردار مظلوم و پاک‌باخته، علی فضلی از نمونه‌هایی است که قابل تصور و تحمل نیست. سردار فضلی مصداق جمله امام است که می‌فرمودند: شما آینه مجسم مظلومیت‌ها و رشادت‌های این ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. انصافاً سردار فضلی تاریخ مصور انقلاب نیست؟ اگر نیست، پس چه کسی است؟ آیا آن افرادی هستند که نشریه «همت» آنان را در نزدیک‌ترین نقطه به مقام معظم رهبری قرار داده بود؟

بنابراین انحراف جدی است؛ انحرافی که درصدد پیوند بین مهدویت و باستان‌گرایی است که ماحصل آن تولید نژادی خواهد بود که مشابه آن امروز در فلسطین انسان‌کشی را نهادینه کرده‌اند. انقلاب اسلامی مسیر مشخص شده‌ای دارد که شاخص‌های آن توسط امام راحل تبیین و دیده‌بانی آن توسط مقام معظم رهبری انجام می‌شود.

گویی برخی مسئولان اجرایی به تنها کاری که نمی‌پردازند همان کاری است که مسئول آن هستند و به خاطر آن از بیت‌المال حقوق دریافت می‌کنند.

حمله به سردار فضلی به خاطر گلایه ایشان از چگونگی اجرای مراسم سالگرد حضرت امام، اگر اینقدر ناجوانمردانه باشد چه کسی از یاران انقلاب می‌تواند با حرمت زندگی کند، پناه بر خدا، از روزی که بی‌ریشه‌ها در صدر نشینند و ریشه‌دارها بی‌ریشه معرفی شوند. آنان که توان گویا کردن سخن خود را ندارند و از هر کلام آنان هزار برداشت می‌شود، نمی‌توانند برای شفافیت مسیر انقلاب اسلامی بر السابقون‌السابقون بتازند.

امروز عده‌ای جمع نقیضین و مجمع اضداد شده‌اند. از هر طرف به قضاوت می‌نشینی، طرف دیگر پاره می‌شود هر نکته‌ای را که دفاع می‌کنید، نقطه مقابل را نیز از آنان مشاهده می‌کنیم، بنابراین خلط فروع و اصول، تاکتیک و تکنیک، دین و ملی‌گرایی، مهدویت و کوروش، رقاص و نماز شب‌خوان، مطرب و مداح توسط چه جریانی با چه انگیزه‌ای انجام می‌شود؟ آیا انگیزه خیرو الهی است که سردار فضلی نباید در امان باشد؟ آنان که یک کلمه درباره فتنه سخن نمی‌گویند، آنان که علاقه‌مند بودند هاشمی باید رئیس خبرگان می‌ماند که جذابیت مشت‌خوری‌اش بیشتر باشد! امروز و فردا دنبال تئوریزه کردن چه چیزی در کشور هستند؟ کوتوله‌های فکری و سیاسی جایگزین چه کسانی می‌شوند؟ مردم نمی‌بینند که نورسیده‌ها چگونه مجاهدان سال‌های دفاع مقدس را که بیش از 100 ماه در خطوط مقدم بوده‌اند، به تمسخر گرفته‌اند؟ امروز جریان انحرافی نه اصولگرا می‌شناسد و نه اصلاح‌طلب، نه منافقین را بدتر از مخالفان داخلی خود می‌داند و نه با حصر موسوی و کروبی موافق است.

آنان قرائتی دارند که پشتوانه تئوریک آن را ندارند و به جای توازن‌گویی به گنده‌گویی روی می‌آورند تا کوتولگی خود را پنهان سازند. امثال سردار فضلی نمایشگاه مصور انقلاب هستند و در مقابل حقانیت امثال وی، هر منافقی محو خواهد شد. باید قدری صبر کرد و تاریخ آینده را دید. اگر چشمی برای دیدن وجود داشته باشد

سپاه پاسداران برای کودتا آماده می شود

همزمان با اوجگیری اختلافات بین خامنه‌ای و احمدی نژاد و از آنجا که بیم پررنگ ترشدن این اختلافات می رود و احتمالا در هفته های آینده بین دولت و رهبری درگیریها اوج خواهد گرفت، منابع موثق از اجرای طرحی در سپاه پاسداران مبنی بر ” طرح تجلی ” می دهند .




مطابق این طرح که کلیات آن ظاهرا اینبار بجای تصویب در شورای عالی امنیت ملی مستقیما با مقام رهبری هماهنگ شده است ، نیروی زمینی سپاه پاسداران با هماهنگی با نیروی مقاومت بسیج مسئول می باشند که در سه مرحله کنترل نظم و امنیت در سطح شهرها و نهادها و ادارات و وزارتخانه‌های دولتی و سپس پاکسازی را برعهده بگیرند .



یک مقام مطلع در مقر فرماندهی کل سپاه پاسداران معروف به « ساختمان طرح ۵۵ » به ایران بریفینگ گفته است که : در ابتدایی ترین فاز این طرح که از مساجد و بسیج محلات آغاز می گردد قرار است از پایگاههای بسیج سراسر کشور نیروهایی انتخاب و کادر سازی شوند، تا اگر شرایط به گونه‌ای گردید که به تنش، تشنج و نهایتا بحران تبدیل شد ، شبکه‌ای در دسترس باشد که به عنوان مجریان این طرح اقدام ضربتی و فوری را انجام نمایند .



گفتنی است در دستورالعمل این طرح به نیروی بسیج دستور داده شده است که حتی المقدور از افرادی استفاده شود که نسبت به مقام ولایت فقیه وفاداری کامل داشته باشند و از نیروهای هوادار دولت و احمدی نژاد نبوده باشند .



به همین منظور در تمامی نواحی مقاومت بسیج در محلات از هفته گذشته یک عضو رسمی از سازمان حفاظت اطلاعات بسیج سپاه پاسداران مستقر شده است تا در روند کامل گزینش افراد بسیجی برای “طرح تجلی ” قرار گیرد و بطور نوبه‌ای از هر پایگاه مقاومت بسیج نیز به صورت موردی سرکشی کند.



گفتنی است در دستوری که در کلیات “طرح تجلی” فرمانده کل سپاه پاسداران پاراف نموده است آمده است که : « باید ظرف کوتاهترین زمان ممکن در تمامی رده‌های زمینی و مقاومت بسیج شبکه‌ای از معتقدترین‌ها به مجموعه نظام را داشته باشیم تا بتوانیم تحت هر شرایطی آنها را فراخوان نماییم و در اختیار داشته باشیم، تا توسط همان شبکه‌ها اوضاع مجددا تحت کنترل قرار گیرد» .



حساسیت موضوع و نگرانی سپاه پاسداران از آن بابت است که در پی اوج گیری اختلافات هواداران دولتی و رهبری اختلافات به سطح خیابانها کشیده شود و بعد از آن نیز عموم مردم و هواداران جنبش سبز نیز از این فرصت استفاده نموده و به اعتراضات و حضور خود در سطح کشور ادامه دهند .



این در حالی است که پیشترطبق برآورد فرماندهان سپاه در زمان بحران‌های جدی بیش از هفتاد درصد از نیروهای بسیج و یا رده‌های پاسدار از اقدامات سرکوبگرانه برعلیه ملت سرباز می زنند و اکنون با توجه به دوشقه شدن این نیروها در تبعیت از مقام رهبری یا احمدی نژاد عملا سپاه پاسداران در بحران جدی‌ای قرار دارد .



یادآوری می شود در جریان سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ، بسیج و شبه نظامیان لباس شخصی، نقش ویژه‌ای را ایفا کرده بودند و عملا نیروی انتظامی کشور برابر اعلام در شورای عالی امنیت ملی به تنهایی از مهار بحران عاجز بوده و کنترل پایتخت و دیگر شهرهای مهم کشور در دست سپاه پاسداران بوده است .



در بخشهای دیگری از” طرح تجلی ” آمده است که ؛ سپاه پاسداران باید ظرف یک هفته کنترل تمامی ادارات و وزارتخانه‌های دولتی را طی طرحی که « بعدا ارسال خواهد شد » برعهده بگیرد .



این منبع خبر به ایران بریفینگ اطلاع داده است که مرحله عملیاتی شدن “طرح تجلی” که بازخورد و اقدام آزمایشی آن از هفته گذشته بطور نامحسوس در رده‌های سپاه پاسداران آغاز شده است ، بطور عملیاتی و آشکار در قالب دو مرحله رزمایش شهری در هفته های آینده اجرا خواهد شد .



اخبار تکمیلی در این مورد ادامه خواهد داشت .

تازه ترین واکنش ها به اختلاف میان احمدی نژاد و خامنه ای

تازه ترین واکنش ها به اختلاف میان احمدی نژاد و خامنه ای




بی بی سی : اعتراض ها به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، به خاطر آنچه "نشان ندادن التزام عملی" به اطاعت از رهبر ایران خوانده شده، همچنان ادامه دارد و در روزهای اخیر شدت گرفته است.



پرویز سروری از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، در باره اختلافات اخیر میان محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری و آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، بر سر وزیر اطلاعات گفته است: رییس جمهور پس از اعلام رسمی رهبری در خصوص ابقای (آقای) مصلحی نباید مسئله ای ایجاد می کرد و باید حکم را می پذیرفت.



به گزارش خبرگزاری فارس، آقای سروری در نشست جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی اقدام خبرگزاری دولتی ایران- ایرنا در تاخیر انتشار خبر ابقای حیدر مصلجی توسط آیت الله خامنه ای را برخوردی نامناسب توصیف کرد.



آقای سروری گفته است با توجه به شرایط خاص منطقه، برکناری حیدر مصلحی صحیح نبود.



پرویز سروری در صحبت های خود به "جریان انحرافی" در دولت نیز اشاره کرد و گفت این جریان با پرچم اصولگرایی علیه اصولگرایان حرکت می کند و خود را به صورت خزنده به اصولگرایان نزدیک کرده است.



اصولگرایان منتقد دولت از اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی نژاد و نزدیکان او با عناوینی چون "جریان انحرافی درون دولت" یاد می کنند.



از سوی دیگر، محمدتقی رهبر، نماینده اصفهان در مجلس به خبرگزاری فارس گفته است مردم رای خود را از کسی که از ولی‌فقیه اطاعت نکند پس می‌گیرند.



آقای رهبر گفت ولی فقیه از اعتبار مردم سالاری دینی برخودار است زیرا نمایندگان مردم یعنی اعضای مجلس خبرگان او را انتخاب می کنند.



حدود سه هفته پیش، موافقت محمود احمدی نژاد با استعفای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، مخالفت آیت الله خامنه ای با این استعفا و در نهایت بر سر کار ماندن آقای مصلحی، موجب بروز اختلافاتی میان رییس جمهور و رهبر ایران شد و غیبت آقای احمدی نژاد از جلسات هیات دولت را در پی داشت.



وی یکشنبه گذشته در جلسه هیات دولت شرکت کرد اگرچه که آقای مصلحی در آن جلسه حاضر نبود.



جلسه روز چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت) هیات دولت نیز به ریاست محمود احمدی نژاد تشکیل و اعلام شد که آقای مصلحی هم در این جلسه شرکت داشته است. اما در عکس هایی که سایت رسمی ریاست جمهوری ایران و سایت های خبری ایران از جلسه چهارشنبه هیأت وزیران و حواشی آن منتشر کردند، اثری از وزیر اطلاعات دیده نمی شد. برخی گزارش های تایید نشده حکایت از آن داشت که آقای مصلحی به خواست آقای احمدی نژاد این جلسه را ترک کرد.



'مقبولیت، منوط به تبعیت از رهبری'در همین حال، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران گفته است که منتظر اقدام عملی محمود احمدی نژاد برای نشان دادن "تبعیت کامل از ولایت" است.



آقای صدیقی قبل از آن هم آقای احمدی نژاد را به اطاعت از رهبری دعوت کرده بود.



ابوالقاسم خزعلی، از روحانیون بلندپایه و عضو مجلس خبرگان رهبری در ایران نیز روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت، در مشهد گفت: اگر کسی ۲۰ میلیون که نه اگر ۴۰ میلیون نیز رای بیاورد اما ولی‌فقیه آن را تنفیذ نکند آن ۴۰ میلیون رای برای آن شخص اعتباری به همراه ندارد.



ابوالقاسم خزعلی همچنین خطاب به دولت گفت: بسیار خوب است که دولت بعضی از افراد را که قصد نفوذ در بدنه دولت را دارند، شناسایی کرده و جلوی آنان را بگیرد.



آقای خزعلی روز گذشته نیز گفت که "حکم نایب امام زمان واجب الاطاعه است."



این عضو مجلس خبرگان پیشتر نیز از محمود احمدی نژاد خواسته بود که جلوی "نفوذ جریان انحرافی در دولت" را بگیرد.



اسدالله ایمانی، از دیگر اعضای مجلس خبرگان رهبری، نیز مشروعیت سران قوا را منوط به رضایت رهبر ایران از عملکرد آنها و تبعیت از ولی‌فقیه خوانده است.



وی در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: "همه مسئولان از جمله سران قوا بهتر از دیگران می‌دانند که بدون رضایت رهبر انقلاب و تبعیت از ایشان ذره‌ای ‌مقبولیت و محبوبیت در بین مردم ندارند."



نماینده استان فارس در مجلس خبرگان گفته است نظر ولی فقیه طبق قانون و شرع، "فصل الخطاب" است.

تکذیب اظهارات آقاتهرانی از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در مورد " مهلت رهبری به احمدی‌‌نژاد"

تکذیب اظهارات آقاتهرانی از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در مورد " مهلت رهبری به احمدی‌‌نژاد"




آفتاب: پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر کرد: به دنبال درج خبری نادرست و خلاف واقع با عنوان " مهلت رهبر انقلاب به احمدی‌‌نژاد" در برخی از سایت‌های خبری از زبان حجت الاسلام آقا تهرانی به نقل از دکتر احمدی‌نژاد، بدین وسیله ضمن تکذیب این خبر، از کلیه رسانه‌ها درخواست می‌شود از انتشار هرگونه خبر غیر رسمی در خصوص رییس‌محترم جمهور خودداری کنند.



بدیهی است مرجع رسمی انتشار دیدگاه ها‌، نظرات و اخبار رسمی مربوط به رییس محترم‌جمهور سایت president.ir است و اخبار که در سایر رسانه‌ها انتشار می‌یابد غیر‌قابل استناد می‌باشد.



گفتنی است، آقاتهرانی اخیرا در یک سخنرانی عمومی، به نقل مذاکرات انجام شده میان احمدی​نژاد با رهبری پرداخته و با بیان اینکه شخصا این مسایل را از احمدی​نژاد شنیده است، از قول وی اعلام کرده بود که رهبری مهلتی تعیین کردند تا احمدی​نژاد یا وزیر اطلاعات را بپذیرد، یا استعفا کند.

شش سرنوشت برای خامنه‌ای: ‌مبارک، صدام ، پینوشه، چائوشسکو ؟

شش سرنوشت برای خامنه‌ای: ‌مبارک، صدام ، پینوشه، چائوشسکو ؟


رادیو فردا، مجید مجیدی : حتی اگر دیکتاتورهای معروف تاریخ مثل هیتلر و موسولینی را که فاصلهٔ زمانی بسیاری با ما دارند کنار بگذاریم، در سه دههٔ گذشته بسیاری از دیکتاتورهای جهان سقوط کرده‌اند.



در عین حال بسیاری از آنها نیز سقوط نکردند و در حالی که قدرت را در چنگ داشتند از دنیا رفتند. اما آنها که سقوط کردند و تعدادشان هم کم نیست به روش‌هایی متفاوت و در شرایط مختلفی از سریر قدرت به زیر کشیده شده‌ و سرنوشت‌های متفاوتی داشته‌اند.



سرنوشت دیکتاتور ایران در شرایط قوت گرفتن جنبش اعتراضی و چالش جدی حکومت و نیز تنگ‌تر شدن عرصه بر اقتدارگرایان اسلام‌گرا و غیر اسلام‌گرا در منطقهٔ خاورمیانه با کدام یک از شش سرنوشت زیر شباهت بیشتری خواهد داشت؟ کدام سرنوشت به نفع مردم و گذار به دموکراسی خواهد بود و کدام به ضرر آن؟ و کدام سرنوشت به نفع خامنه‌ای و خانواده خواهد بود؟



مبارک و بن علی و عیدی امین



این می‌تواند بهترین سرنوشت برای خامنه‌ای و اعضای خانوادهٔ او باشد. آن‌ها می‌توانند از همین لحظه به فکر رزرو هتل در ونزوئلا، روسیه یا سودان باشند. به احتمال زیاد اعضای خانواده با یک کشور آفریقایی موافقت نخواهند کرد و سودان در فرایند نظارت استصوابی وتو خواهد شد. کسانی که خریدهای خود را در لندن انجام می‌داده‌اند به سودان رضایت نخواهند داد. مشکل روس‌ها نیز گذاشتن بار هزینه‌ها بر خانوادهٔ خامنه‌ای بیش از خدمات است، چنان که در نیروگاه هسته‌ای بوشهر عمل کرده‌اند. سوریه را در این فهرست از آغاز باید کنار گذاشت، چون تا آن زمان ممکن است حکومت بشار اسد خود ساقط شده باشد.



سرنوشت قذافی و خانواده این فرصت را به خامنه‌ای داده است تا در صورت بالا گرفتن اعتراضات دست به دیوانگی نزده و جان خود و اعضای خانواده‌اش را به خطر نیندازد. کناره‌گیری و خروج از کشور کم‌مخاطره‌ترین روش مواجهه با مخالفت عمومی مردم است. بن علی به احتمال زیاد همانند عیدی امین، دیکتاتور اوگاندا، در تبعید خواهد مرد. مبارک همچنان در مصر است و سرنوشت وی چندان مشخص نیست، اما با کناره‌گیری از کشتار بیشتر جلوگیری کرد و مردم مصر به او حق محاکمهٔ عادلانه را خواهند داد.



صدام و قذافی



این سرنوشت بد‌ترین سناریو برای مردم ایران است. این سناریو در شرایطی عملیاتی می‌شود که کشور مورد حملهٔ نظامی واقع شده یا جنگ داخلی در جریان باشد. رفتارهای حکومت خامنه‌ای بیشترین شباهت را با رفتار صدام و قذافی داشته است. همچنین برخی همراهان و وفاداران خامنه‌ای ظرفیت کشتن افراد با تانک در خیابان یا حمله با هواپیما به شهرهای کشور را دارا هستند.



حکومت‌های صدام و قذافی در دورهٔ حکومت خویش پرونده‌ای سنگین برای خود در جامعهٔ جهانی برساختند، از انفجار هواپیمای مسافربری تا حملهٔ نظامی به کشوری دیگر.



کشورهای غربی بلافاصله پس از این گونه اقدامات در پی سقوط آن‌ها برنیامدند، بلکه صبر پیشه کردند تا در بد‌ترین شرایط و ضعیف‌ترین وضعیت به سراغ آن‌ها بیایند. حکومت صدام هنگامی مورد حمله قرار گرفت که در بد‌ترین شرایط پس از حدود ده سال تحریم نفتی قرار داشت و تانک‌های آمریکایی پس از دو هفته از آغاز جنگ به بغداد رسیدند. در ‌‌نهایت صدام در یک گودال شکار و اعدام شد. دو پسرش، عدی و قصی، نیز در یک عملیات نظامی کشته شدند.



هواپیما‌ها و موشک‌های ناتو هنگامی به قذافی و نیرو‌هایش حمله کردند که نیمی از کشورش را از دست داده بود و انقلابیون آماده بودند به نیروهای ناتو برای بمباران کاخ‌های وی خوشامد بگویند و حتی در این جهت اصرار داشتند. کار قذافی بدانجا رسیده که هر شب باید جای خوابش را تغییر دهد و حتی با این تغییرات در یکی از حملات ناتو پسر و سه نوه‌اش به قتل رسیدند.



چائوشسکو



چائوشسکو پس از بازگشت از تهران در شرایط سقوط امپراتوری کمونیستی پس از یک محاکمهٔ دو ساعته به همراه همسرش توسط انقلابیون رومانیایی اعدام شد. او دوستی برای خود باقی نگذاشته بود، حتی در ارتش.



خامنه‌ای نیز در طی دو دهه مرتبا از دوستانش کاسته و بر دشمنانش افزوده است (آخرین آن‌ها ظاهرا احمدی‌نژاد و شرکا هستند). اگر خامنه‌ای همچنان به جنایاتش ادامه دهد (تا آنجا که پیرمردی هشتاد ساله، سیامک پورزند، از رنجی که سربازان گمنام امام زمان بر وی تحمیل کرده‌اند چاره‌ای جز خودکشی نمی‌بیند) دیگر عقلای قوم و فعالان ضد خشونت نخواهند توانست خامنه‌ای و خانواده را از دست براندازان نظامش نجات دهند.



عقلای قوم خواهند گفت: «بگذارید رسم رهبرکشی را ملغی کنیم» تا رهبران فاسد و مستبد و آدمخوار از کناره‌گیری نهراسند، اما براندازانی که خامنه‌ای و رفقا در زندان آنها را شکنجه کرده و عزیزان‌شان را بر دار کرده‌اند به سادگی کوتاه نخواهند آمد.



ظاهرا بیش از همه، وفاداران به حکومت و مقامات منصوب خامنه‌ای در نیروهای امنیتی و نظامی برای تحقق این سناریو تلاش می‌کرده‌اند. هیچ گروهی از این سناریو منتفع نخواهد شد.



چارلز تیلور و عمر البشیر



این می‌تواند بهترین سرنوشت برای مردم ایران باشد، چون بدون ریختن خون و با تمسک به قوانین بین‌المللی دیکتاتور خود را به دست دادگاه و قانون می‌سپارند. تیلور، دیکتاتور سابق لیبریا، و البشیر، دیکتاتور فعلی سودان، به دلیل اقدامات ضد انسانی خود در دادگاه بین‌المللی کیفری محاکمه شده‌اند. تیلور در زندان و البشیر هنوز حاکم سودان است، اما هر دو در زندانی خودساخته به سر می‌برند، یکی در یک سلول کوچک و دیگری در سلولی بزرگ‌تر به نام سودان.



علی خامنه‌ای با جنایاتی که در دو دههٔ گذشته انجام داده، بالاخص قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران و نویسندگان و فعالان سیاسی (تا حدود ۲۵۰ نفر)، کشتار بیش از صد نفر در جنبش اعتراضی سبز، اعدام صد‌ها مخالف رژیم بدون طی مراحل قانونی در زندان، و نیز مشارکت در قتل‌های مخالفان سیاسی در دههٔ شصت پرونده‌ای قطور دارد که شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند آن را به دادگاه بین‌المللی کیفری ارجاع دهد. این کار هنگامی انجام خواهد شد که فشار سیاسی در داخل در حد چالش جدی حکومت افزایش پیدا کند و اعضای دائمی شورای امنیت یک بدیل قابل اعتماد (دولت در سایه‌ای که آمادهٔ همکاری با نهادهای بین‌المللی باشد) برای آیندهٔ سیاسی ایران در نظر داشته باشند. رفتار مجموعهٔ اپوزیسیون جمهوری اسلامی هنوز این اطمینان را برای این اعضا ایجاد نکرده است.



میلوشویچ، پول پوت و پینوشه



با توجه به سن بالا، خامنه‌ای در صورت محاکمه و زندانی شدن در زندان جان خواهد داد. میلوشویچ، دیکتاتور صربستان، در سال ۲۰۰۶ در زندان مرد. پول پوت، دیکتاتور کامبوج، پس از براندازی و بازداشت در حالی که منتظر محاکمه بود از دنیا رفت. پینوشه، دیکتاتور شیلی، نیز در زندان افکار عمومی قرار داشت، اما علی‌رغم پرونده‌های بسیار و قرار گرفتن تحت پیگرد قانونی بیرون از زندان جان سپرد.



خامنه‌ای احتمالا خود، سرنوشت پینوشه را ترجیح می‌دهد، اما در دوران پس از سقوط، حتی با انقلابی آرام و بدون خشونت، اگر در کشور بماند به سختی می‌تواند از چنگ قانون بگریزد. با توجه به قدرت مطلقهٔ ولایت فقیه و سبک مدیریت خُرد خامنه‌ای، او مستقیما در همهٔ جنایات رژیم مشارکت داشته یا حداقل متهم ردیف اول است. این سناریو با فرض زندانی شدن و تحت تعقیب واقع شدن دیکتاتور و نه قتل و خون‌ریزی به نفع مردم و گذار به دموکراسی است.



ملاعمر و اسامه بن لادن



این دو در همکاری با یکدیگر دولت طالبان در افغانستان را اداره می‌کردند: یکی نمایندهٔ خدا بر روی زمین بود و احکام شریعت را اجرا می‌کرد و دیگری منابع مالی برای جنگ آن با اتحاد شمال و پرداخت به کارکنان دولت اسلامی را فراهم می‌آورد. در اثر بلندپروازی و تصور برانداختن امپراتوری آمریکا هر دو پس از شکست نظامی به زندگی پنهان روی آوردند. خانواده‌ بن لادن در سراسر جهان پراکنده است. گرچه ده سال طول کشید، در ‌‌نهایت اسامه به دست کماندوهای آمریکایی شکار شد و ملاعمر و الظواهری در فهرست شکارهای بعدی قرار دارند.



خامنه‌ای هم نمایندهٔ خدا بر روی زمین است و هم دشمنی تمام‌ناشدنی با غرب دارد (ترکیب اسامه و ملاعمر). به شیرهای نفت نیز متصل است (مثل بن لادن). کافی است با توجه به از دست دادن مشاوران باتجربهٔ خود در حکومت‌داری یکی از بلندپروازی‌های وی (مثل داستان اتمی) او را مستقیما در برابر قدرت نظامی غرب قرار دهد. در این حال باید با برخی از اعضای خانواده به کوه‌ها پناه برد یا زندگی مخفی در یکی از شهرهای ایران را برگزیند تا در ‌‌نهایت توسط «دشمن» خارجی یا مخالف داخلی که آن قدر از آنها هراس داشته شکار شود. این سناریو همانند سناریوی قذافی و صدام برای ایران و مردمش بسیار سهمگین است.



***



با توجه به فقدان روند‌ها و جهت‌گیری‌های مشخص در ساختار سیاسی ایران و فردی و محفلی و تصادفی بودن تصمیمات در جمهوری اسلامی، پیش‌بینی آیندهٔ سیاسی این کشور بسیار دشوار است. ممکن است حکومت خامنه‌ای تا پایان عمر وی تداوم پیدا کند و در عین حال ممکن است همین فردا یا تا چند ماه آینده سقوط کند. حکومت جمهوری اسلامی بر اساس توازن قدرتی که در سطح بین‌المللی و در داخل کشور وجود دارد فعلا بر سر کار مانده است، اما با کوچک‌ترین عاملی که این توازن را بر هم زند پایه‌های لرزانش متزلزل‌تر شده و همه چیز فرو خواهد ریخت.

فیلم / راهزنی در روز روشن در تهران

فیلم / راهزنی در روز روشن در تهران




تا زمانیکه بیکاری، فقر و دیکتاتوری وجود دارد ، به یک کلام تا زمانیکه جمهوری اسلامی حاکم است شاهد هر چه بیشتر چنین صحنه هایی خواهیم بود.