Monday, June 8, 2015

ابتکار مجوز سد گتوند را صادر کرده بود واقعیتی که از طرف رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب نشد

ابتکار مجوز سد گتوند را صادر کرده بود

واقعیتی که از طرف رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب نشد

ابتکار در واکنش به سوال «شما ۱۰ سال گذشته هم مجوز احداث سد گتوند را صادر کرده‌اید» گفت: «مجوز احداث سد شرایطی داشته که رعایت نشده، بعدها هم مخالفت شد اما علی‌رغم مخالفت‌ها آب‌گیری از این سد انجام شد.»
بخش تحلیلی خودنویس: پاسخ خانم ابتکار به یک سوال و عدم تکذیب صدور مجوز از سوی او و نیز دولت خاتمی برای ساخت و اتمام سد گتوند، ابعاد مسائل مرتبط با این سد را گسترش داد. خانم ابتکار در ماه‌های اخیر نسبت به روند سدسازی بی‌رویه و تاثیر این سدها بر محیط زیست اعتراض‌های زیادی کرده است. او اخیرا در پاسخ به سوالی در مورد دادن مجوز سد گتوند در زمان ریاستش بر سازمان حفاظت محیط زیست در دولت خاتمی، این مساله را تکذیب نکرد. او گفت: «مجوز احداث سد شرایطی داشته که رعایت نشده، بعدها هم مخالفت شد اما علی‌رغم مخالفت‌ها آب‌گیری از این سد انجام شد.»
از نقطه نظر کارشناسی، صدور مجوز نمی‌تواند بدون مطالعه دقیق پوشش گیاهی و زیست‌بوم و همچنین شناخت دقیق زمین‌شناسی حوزه آبخیز و آب‌ریز انجام پذیرد. سازمان حفاظت محیط زیست هنوز توضیح نداده که میزان شناختش از سد گتوند چقدر بوده که مانند بسیاری از سدهای دیگر، عامل از میان رفتن محیط زیست و زیر آب رفتن جنگل‌های متعددی بوده است.
معصومه ابتکار در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست در سالن اجتماعات ایسنا برگزار شد، در باره بررسی وضعیت سد گتوند گفت: «کارگروه خاصی با مسوولیت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شده و مشغول بررسی موضوع است از نظر ما آب‌گیری این سد به صلاح نبود و اگر قرار باشد هرگونه دخل و تصرفی صورت بگیرد باید تاییدیه سازمان دریافت شده باشد. در حال حاضر تخریب این سد موکول به تایید نهایی و ارزیابی کامل زیست‌محیطی است.»
به گزارش ایسنا، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت «ارزیابی زیست‌محیطی پروژه‌های عمرانی» گفت: «هرجا خلاف این قانون اتفاق بیافتد می‌توانیم به مراجع قضایی اعلام و فعالیت آن پروژه را متوقف کنیم. ما ناچار شدیم در برخی موارد این کار را انجام دهیم و در آینده اگر پروژه عمرانی ارزیابی زیست‌محیطی نداشته باشد طرح را متوقف می‌کنیم تا تاییدیه خود را دریافت کنند.»
خانم ابتکار اما توضیح نداد که عوامل دست‌اندرکار کدام سدهای مخرب محیط زیست مرتکب خلاف شده‌اند و آیا مراجع قضایی اقدامی برای پیگیری مساله کرده‌اند یا نه؟ در طول ۳۵ سال گذشته، سدهای متعدد به واسطه‌ی تغییر سیستم تغذیه آب‌خوان‌ها، باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سفره‌های آب زیرزمینی شده‌اند و از طرف دیگر، در افزایش فرسایش خاک نقشی عمده ایفا کرده‌اند. سد کرخه یکی از نمونه‌های مهم آسیب‌رسانه یک پروژه‌ی عمرانی عظیم به محیط زیست است که دست‌اندرکاران آن ارتباط بسیار محکمی با جبهه مشارکت و دولت خاتمی داشته‌اند. هنوز هیچ پرونده‌ای در مورد نادیده گرفتن مسائل مرتبط با مدیریت حوزه‌ی آبخیز و نیز فرسایش خاک در مورد سد کرخه از سوی سازمان محیط زیست اعلام نشده است و معلوم نیست چنین کاری از سوی سازمان، انجام گرفته باشد.
به نظر می‌رسد خانم ابتکار و سازمان تحت ریاست او در دوره هشت ساله‌ی ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، مجوز بسیاری از سدها را داده باشد. می‌توان از خانم ابتکار جویای اطلاعات بیشتری در باره نحوه اعطای مجوز شد و با توجه به آنچه به واسطه مسوولیت او و سازمانش از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ بر محیط زیست در حوزه‌های آب‌ریز و آب‌خیز این سدها رفته، به بررسی نقش این سازمان در قبال ۵۳۷ سد در حال مطالعه پرداخت.

مصطفی عزیزی، تهیه‌کننده تلویزیونی به هشت سال زندان محکوم شد

مصطفی عزیزی، تهیه‌کننده تلویزیونی به هشت سال زندان محکوم شد

مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه‌کننده تلویزیونی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به هشت سال حبس محکوم شد. آقای عزیزی که مقیم کاناداست بهمن ۱۳۹۳ پس از بازگشت از کانادا در تهران بازداشت شد.
مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه‌کننده تلویزیونی در دادگاهی که روز ۱۱ خرداد، اول ژوئن به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد.
آرش عزیزی، فرزند او که در لندن به سر می‌برد، جزئیات اتهامات پدرش را اینگونه توضیح می‌دهد: «پنج سال به علت اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور (در داخل و خارج)، یک سال به علت اقدام علیه امنیت ملی (سایبری) و دو سال به علت توهین به مقام رهبری.»
آرش عزیزی به دویچه‌وله گفت که پدرش امروز از زندان اوین برای قرائت حکم به دادگاه برده شده و به وکیلش، گودرز افتخار جهرمی اجازه ورود به دادگاه را نداده‌اند.
مصطفی عزیزی به حکم صادره اعتراض کرده و خواهان برگزاری دادگاه تجدید نظر شده است. وی امیدوار است که تا زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر به قید وثیقه آزاد شود.

مصطفی عزیزی از سال ۲۰۱۰ به کانادا مهاجرت کرده و ساکن این کشور است و سال گذشته (۲۰۱۴) به منظور دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرد. با این حال امکان پیگیری قضایی از سوی دولت کانادا برای پرونده او وجود ندارد.آرش عزیزی می‌گوید بیشتر اتهامات پدرش به دلیل پست‌های فیس‌بوکی او بوده. وی در عین حال تصریح می‌کند: «بنده گمانه‌زنی نمی‌کنم و از این که دادگاه کدام پست‌ها را مصداق محتوای مجرمانه تشخیص داده بی‌‌خبرم. ایشان اساسا هنرمند بوده و هستند و پست‌هایشان هم ماهیت هنری داشته است».
آرش عزیزی می‌گوید: «از وزارت خارجه با من و خواهرم در تماس هستند اما می‌گویند به دو دلیل اقدامات ممکن از سوی اتاوا محدود است، یکی عدم برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور و دیگر این که پدرم شهروند کانادا نیست».
کانادا سفارت خود را در تهران سال ۲۰۱۲ میلادی تعطیل کرد.
مصطفی عزیزی ‌بهمن ۱۳۹۳ پس از بازگشت از کانادا در تهران بازداشت شد. آرش عزیزی پس از دستگیری پدرش اعلام کرد که او پس از بازداشت به مدت ۱۴ روز در سلول انفرادی بوده است.
مصطفی عزیزی در دهه‌های ۱۳۷۰ و ۸۰ تهیه کننده مسابقه‌ی "تلاش" و مجموعه‌ها‌ی تلویزیونی "مسافر" و "راه بی پایان" بود.

بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد دستگیر شد

بقایی، معاون اجرایی احمدی‌نژاد دستگیر شد

سخنگوی قوه قضائیه بدون اشاره به اتهامات حمید بقایی، از دستگیری او خبر داد. محسنی اژه‌ای گفت که از ذکر اتهام‌های بقایی معذور است.
سخنگوی قوه قضائیه، بامداد امروز از بازداشت حمید بقایی، رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و معاون اجرایی احمدی‌نژاد خبر داد. به گزارش فارس، محسنی اژه‌ای گفت: «حمید بقایی معاون رئیس جمهور سابق پرونده اتهامی در قوه قضاییه داشت که بازپرس پرونده این فرد را امروز برای بازجویی احضار کرد. پس از برگزاری جلسه بازپرس پرونده برای این شخص قرار بازداشت صادر کرد و به این ترتیب این فرد اکنون در بازداشت به سر می‌برد.»
محسنی اژه‌ای اما از ذکر اتهام‌های او خودداری کرد: «متاسفانه به دلیل مسائل قانونی از بیان جزئیات اتهامی این فرد معذور هستم.»
به نظر می‌رسد اتهام‌های بقایی مربوط به دوره ریاست او بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باشد. در آن زمان، تعدادی از مدیران این سازمان از جمله آزاده اردکانی، مدیر موزه ملی ایران با اتهاماتی از جمله جعل و اختلاس از مقام خود برکنار و بازداشت شدند.
آقای بقایی همچنین یکی از دست‌اندرکاران دانشگاه ایرانیان بود و از انتقال ۱۶ میلیارد تومان از بودجه در اختیار احمدی‌نژاد به این دانشگاه به عنوان یکی از تخلفات آخرین روزهای ریاست جمهوری احمد‌نژاد نام برده می‌شد. جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس،سال پیش گفت: «حمید بقایی و محمود احمدی‌نژاد نزد بانک ملت شعبه فلسطین شمالی تهران حساب بانکی قبل از ثبت دانشگاه افتتاح و سید حسن موسوی عضو هیئت موسس دانشگاه مبلغ ۱۶ میلیارد تومان را برای واریز به حساب دانشگاه درخواست می‌کند که محمود احمدی‌نژاد نیز همان روز با این درخواست موافقت و در تاریخ ۱۲/۵/۹۲ این مبلغ به حساب دانشگاه واریز می‌شود این در حالی است که این مراحل قبل از ثبت قانونی دانشگاه انجام شده که حکایت از تخلف آشکار است.» حمید بقایی اما از تبرئه دانشگاه ایرانیان در این ارتباط خبر داده بود.
سال پیش نیز، اکبر ترکان در باره‌ی تخلفات مالی بقایی در مناطق آزاد، افشاگری کرد. ترکان با اعلام شکایت دولت تدبیرو امید از حمید بقایی، گفت: «خودرو‌ها، اموال و ساختمان‌ها که توسط برخی مسوولان دولت سابق در اختیار گرفته شده، هنوز به دولت بازگردانده نشده است. این موضوع از سوی دولت به قوه قضائیه ارجاع شده است تا شاهد بازگشت اموال دولتی به بیت‌المال باشیم. تا جایی که بنده اطلاع دارم، هم‌اکنون این پرونده در نوبت رسیدگی قرار دارد.»
به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن رقابت‌های انتخاباتی و فعال شدن تیم سیاسی احمدی‌نژاد، بررسی پرونده‌های قضایی مرتبط با تخلفات همکاران او در دولت، مجددا از سر گرفته شود.

"حجاب نامتعارف" نماینده پارلمان اروپا در ایران خبرساز شد

"حجاب نامتعارف" نماینده پارلمان اروپا در ایران خبرساز شد

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به منتقدان گفت که حجاب "نامناسب" یکی از نمایندگان زن پارلمان اروپا به هنگام دیدار با علی لاریجانی "عامدانه" نبوده و تقصیر متوجه مسئولان امر است که در تفهیم حجاب "کوتاهی" کرده‌اند.
ماریچه اسخاکه، سیاستمدار هلندی، در برابر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
ماریچه اسخاکه، سیاستمدار هلندی، در برابر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
حسین شیخ‌الاسلام، مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی، به انتقادهایی که در مورد نحوه پوشش یکی از نمایندگان پارلمان اروپا در دیدار با علی لاریجانی عنوان شده، پاسخ داد. وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفت: «حجاب نامناسب این نماینده میهمان عامدانه و از سر شیطنت نبود و کوتاهی مسئولان امر در تفهیم موضوع رعایت حجاب کامل در دیدارها باعث شد تا این مسئله اتفاق بیفتد.»

روز شنبه (۱۶ خرداد/ ۶ ژوئن) المار بروک، رئیس کمیته کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا، به همراه یک هیئت ۷ نفره با شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس، دیدار کرد.

پس از انتشار تصاویری از این دیدار در خبرگزاری‌های داخلی، نحوه پوشش ماریچه اسخاکه، سیاستمدار هلندی همراه این هیئت، به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل شد و انتقادهایی را به همراه آورد.

حسین شیخ‌الاسلام در دفاع از این نماینده پارلمان اروپا گفته است: «این نماینده پارلمان اروپایی فکر می‌کرد که رعایت حجاب محدود به داشتن یک روسری برای سر است و اقدام وی را نمی‌توان عمدی دانست، چرا که اگر اینگونه بود می‌توانست به هنگام عکس گرفتن نزدیک رئیس مجلس کشورمان بایستد، اما او از دور با رئیس مجلس سلام کرد.»

لباس "توهین‌آمیز"

رسانه‌های محافظه‌کار با برجسته کردن تصویر ورود خانم اسخاکه به داخل سالن محل دیدار، از "تنزل استانداردهای حجاب" نوشته و به وضعیت پیش آمده اعتراض کرده‌اند.

ماریچه اسخاکه یکی از منتقدان وضعیت حقوق بشر در ایران است و پیش از این نیز به ایران سفر کرده است. او از جمله نمایندگان هیئت پارلمان اروپا بود که در سال ۲۰۱۳ با نسرین ستوده و جعفر پناهی در تهران دیدار کرد.
مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران، از جمله معترضان به نحوه پوشش این سیاستمدار هلندی در دیدار روز شنبه بود. او عکسی از خانم اسخاکه را در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اشتراک گذاشته و از آن به عنوان "ریشخند ارزش‌های اسلامی و انسانی و توهین به مسئولان تراز اول نظام" نام برده است.

این نماینده مجلس پوشش نماینده ۳۶ ساله پارلمان اروپا را "مناسب پارتی و رقص شبانه" دانسته و از علی لاریجانی و علا‌ءالدین بروجردی به دلیل لغو نکردن این دیدار پس از مشاهده پوشش خانم اسخاکه به شدت انتقاد کرده است.

مهدی کوچک‌زاده عکسی که را که خبرگزاری فارس از حجاب این نماینده پارلمان اروپا منتشر کرده با هشتگ‌هایی نظیر "ریشخند" و "لباس شب" با کاربران اینستاگرام به اشتراک گذاشته است.

پوشش زنان سیاستمدار اروپایی در دیدار با همتایان ایرانی‌شان پیش از این نیز خبرساز بوده است. از جمله مشهورترین این موارد پوشش کاترین اشتون، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مذاکرات هسته‌ای با ایران بود. رسانه‌های ایرانی در سال ۱۳۸۹ و در جریان مذاکرات هسته‌ای به سرپرستی سعید جلیلی، یقه لباس خانم اشتون را دستکاری کرده و آن را چند سانتی‌متر بالاتر بردند.

این فوتوشاپ در حالی روی عکس‌های منتشر شده از کاترین اشتون در مطبوعات صورت گرفت که لباسی که او در آن دیدار به تن داشت، خارج از عرف دیپلماتیک نبود.