Monday, June 8, 2015

مصطفی عزیزی، تهیه‌کننده تلویزیونی به هشت سال زندان محکوم شد

مصطفی عزیزی، تهیه‌کننده تلویزیونی به هشت سال زندان محکوم شد

مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه‌کننده تلویزیونی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به هشت سال حبس محکوم شد. آقای عزیزی که مقیم کاناداست بهمن ۱۳۹۳ پس از بازگشت از کانادا در تهران بازداشت شد.
مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه‌کننده تلویزیونی در دادگاهی که روز ۱۱ خرداد، اول ژوئن به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد.
آرش عزیزی، فرزند او که در لندن به سر می‌برد، جزئیات اتهامات پدرش را اینگونه توضیح می‌دهد: «پنج سال به علت اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور (در داخل و خارج)، یک سال به علت اقدام علیه امنیت ملی (سایبری) و دو سال به علت توهین به مقام رهبری.»
آرش عزیزی به دویچه‌وله گفت که پدرش امروز از زندان اوین برای قرائت حکم به دادگاه برده شده و به وکیلش، گودرز افتخار جهرمی اجازه ورود به دادگاه را نداده‌اند.
مصطفی عزیزی به حکم صادره اعتراض کرده و خواهان برگزاری دادگاه تجدید نظر شده است. وی امیدوار است که تا زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر به قید وثیقه آزاد شود.

مصطفی عزیزی از سال ۲۰۱۰ به کانادا مهاجرت کرده و ساکن این کشور است و سال گذشته (۲۰۱۴) به منظور دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرد. با این حال امکان پیگیری قضایی از سوی دولت کانادا برای پرونده او وجود ندارد.آرش عزیزی می‌گوید بیشتر اتهامات پدرش به دلیل پست‌های فیس‌بوکی او بوده. وی در عین حال تصریح می‌کند: «بنده گمانه‌زنی نمی‌کنم و از این که دادگاه کدام پست‌ها را مصداق محتوای مجرمانه تشخیص داده بی‌‌خبرم. ایشان اساسا هنرمند بوده و هستند و پست‌هایشان هم ماهیت هنری داشته است».
آرش عزیزی می‌گوید: «از وزارت خارجه با من و خواهرم در تماس هستند اما می‌گویند به دو دلیل اقدامات ممکن از سوی اتاوا محدود است، یکی عدم برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور و دیگر این که پدرم شهروند کانادا نیست».
کانادا سفارت خود را در تهران سال ۲۰۱۲ میلادی تعطیل کرد.
مصطفی عزیزی ‌بهمن ۱۳۹۳ پس از بازگشت از کانادا در تهران بازداشت شد. آرش عزیزی پس از دستگیری پدرش اعلام کرد که او پس از بازداشت به مدت ۱۴ روز در سلول انفرادی بوده است.
مصطفی عزیزی در دهه‌های ۱۳۷۰ و ۸۰ تهیه کننده مسابقه‌ی "تلاش" و مجموعه‌ها‌ی تلویزیونی "مسافر" و "راه بی پایان" بود.

No comments:

Post a Comment