Thursday, January 20, 2011

شاه رفت، خامنه ای آمد

از شاه رفت، مقاله ای که خاطره روز تاریخی رفتن آخرین شاه ایران را در 26 دی ماه 1357 باز می گفت تا امروز که شاه دیگری در لباس جمهور ازتونس می گریزد، چند سالی می گذرد.




نه تنها " شاه" که شعارهای روز، چون "دیو" درحال رفتن می دیدش، بلکه "امام" هم که عوام الناس تصویرش را در ماه می دید و در شعارهایش "فرشته" خطابش می کرد، هر دوبه "تاریخ استبداد" پیوسته اند. شاه و شیخ ـ یکی با تاج زرین که چهره خود را در آینه شاهان تاریخ کهنسال ایران می دید، ودیگری باعمامه سیاه سیدی که نسب به خاندان عربی "بنی هاشم" می برد ـ- دوچهره معاصر استبداد جان سخت ایرانی اند که هنوز به نام هر دوسکه می زنند.نام شاه در غربت تلخ مرده، پرچم مستبدان دیروز است، ومیراث شیخ صاحب بارگاه، سنگ پایه برپائی خونین ترین و خشن ترین استبداد تاریخ ایران که تا نظامی "توتالیتر" تنها یک قدم فاصله دارد.



اکنون باید، " شاه رفت" و" امام آمد" را اوراق نخستین ازیک فصل تاریخ ایران دید که باقرارگرفتن نامی ایرانی ـ با نیایی عربی-ـ در کنار بیرحم ترین و مشهورترین خونریزان تاریخ، بسته خواهد شد.



واین"فصل" دیگری است که تاریخ خودکامگی عصر نو، نماد دیگر خود را از ایران به ثبت می رساند. آدولف هیتلر-ـ زاده اتریش که سرنوشت آلمان رابعهده گرفت- جنون خودکامگی را بنام "ملت" پیش برد. ژوزف استالین-ـ گرجی زاده ای که انقلاب روسیه را به نماد جنایت مبدل ساخت - به نام " تاریخ" سخن می گفت.



سیدعلی حسینی خامنه ای ـ- مردی که تبار سیدیش به صحرانشینان عرب می رسد–ـ بر مرکب مذهب می رود که سه گانه دوران مدرن را تمامیت بخشد.







32 سال پیش درچنین روزی "شاه رفت" راجشن گرفتیم: "محمد رضا شاه پهلوی رفت، اما « شاه نرفت» و تا «شاه» نرود، سرزمين ايران بر زخم های کهنه و مهلک خود مرهمی نخواهد دید."



چنین بود، فرجام مقاله "شاه رفت" که به شاه آمد پیوند خورد: "روزی که بعد از تاريخی طولانی - يعنی همه تاريخ ايران – "آخرين شاه" با چشمانی گريان رفت، ما زخميان، شلاق خوردگان، زندان رفتگان، ممنوع شدگان، ما مدعيان آزادی همگان و برابری بشريت، مناديان آزادی ليبرالی و عدالت سوسياليستی و بهشت مذهبی؛ تاج شاهی را که هزاران پاره شده بود بر سر گذاشتيم."



" شاه رفت" و ما شاه شدیم. نه، شاهی از درون مابر جوشید و جامه ما شد. شعارهای دیگر می دادیم. برای آزادی گلومی دریدیم. " ستمشاهی" راروزی هزار بار به زباله دان تاریخ می فرستادیم. به هزار زبان تاریخ ستم و استبداد را دشنام می دادیم، و فقط در یک فریاد که در درون خود می زدیم، همصدا بودیم:



- من شاهم...



اری باید 26 سال می گذشت تادریابیم: شاه ماند، کيهان رفت. اکنون روزگاری دیگر بود. استبداد جدید به تمامی درآینه کیهان تهران متجلی می شد. شایدبار نخست بودکه درجهان ماموران امنیتی، بازجویان و شکنجه گران رخت روزنامه نگاری می پوشیدند. واین آغاز راهی بود که همه مناصب کشور را قبضه کنند.



و راه با کودتای انتخاباتی هموار شد. با فریاد "مرگ بر دیکتاتور" به خیابانها



درآمدیم.جهان انگشت حیرت به دندان گرفت. تا رهبرانی نمادین یافتیم، آداب چندساله دیکتاتور پروری از خونمان بال گشود.



سخن از میرحسین و آغاز دیکتاتوری رفت: "امروز ششم مهر ماه 1388 است. میر حسین موسوی پایش را روی پله اول نردبام نمی گذارد. متوجه هستیم چه حادثه مهمی است؟ و یا تلاش خواهیم کرد نردبام را جائی دیگر زیر پایش بگذاریم. یادمان نرود. این مائیم که از آخوند وقزاق و شاهزاده و بچه آهنگر، دیکتاتور می سازیم."



در خیابانها می رفتیم و در سکوت حق خود را می خواستیم. با نیروهای نظامی سراپامسلح و جوخه های سازمان یافته آدم کشی که دیکتاتور برای اولین بار در تاریخ ایران، از اوباش سازمان داده بود، سینه به سینه در آمدیم. نمادهای آزادی از خون زاده شدند. ما همه ندا بودیم.ما همه سهراب بودیم. ما همه یکصدا بودیم. یادتان هست؟ یادمان هست؟



درهای زندان ها رابیشتر گشودند. کهریزک مقیاس کوچکی از آشویتس شدو نام ننگینش جهانی. و ما پراکنده شدیم. ازما شاهان سبز سر بر داشتند.



فصل به تمامی دیگر است. عصر "ستمشاهی" را می توان تمام شده دانست. از درون "نظام جمهوری اسلامی" استبدادی نو سر بر کشیده است. هسته های سخت استبدادی با درونمایه مذهبی به صورت افراد، نهادها و سازمانها پا گرفته اند. این استبدادی است شکل گرفته بر بستر استبداد دیر سال ایرانی با تاریخی متفاوت و دیدگاهی دیگر.



32 سال بعد از روز "شاه رفت"، آسمان ایران را ابر سیاه استبداد گرفته است. ازتولد "گفتمان آزادی"- دستاورد بزرگ جنبش سبز- تانهادینه شدنش، تا تبدیل شدنش بعنوان یک عنصر جاری فرهنگی، عمر درازی باید.



ما. من و تو. همه ما. دیگر تاج شاهی برداشته و عبای آخوندی بدوش انداخته ایم. در لفظ گفتمان آزادی را فریاد می کنیم، در عمل به آن رنگ استبداد می زنیم. من خونریز ازتبار تاریخی ما آمده، چرخی زده و گفتمان روزرا به رنگ خود درآورده است.



می گوئید نه؟ به من 5 نفر را نشان بدهید. فقط 5 نفر از عاشقان آزادی را نشانم بدهید که حاضر باشند بنام آزادی، برای ایران، به احترام ندا، "من" خود را پشت در بگذارند و گرد یک میز بنشینند و برای میهن دراستانه تباهی تمام، خطی به اشتراک بنویسند.



شاید روزی، محسن مخملباف، سکوت خود بشکند و نام آن پنج نفر راببرد که دراوج جنبش سبز دعوتشان کردکنار هم بنشینند و مانع بریدن سر جنبش شوند. وهر پنج نفر- از جناح های گوناگون سیاسی "نه" گفتند، چون دیگری یا دیگران را بر نمی تابیدند.



در سی و دومین سال " شاه رفت"، در ماههای پایانی هزار و سیصد و هشتاد و نهمین سال تاریخ هجری که در پشت خود چند هزاره دیگر دارد، آسمان روح و اندیشه ایرانی را ابر سیاه استبداد سراسر پوشانده است. می بینم که ستارگانی سو سو می زنند. می بینم. و ما شاهان سیاه و سرخ دیروز، شاهان سبز امروز این ستارگان را فرومی کشیم. ما خود، خود را می کشیم.



و تا آسمان اندیشه ما را ابرهای کهنسال استبداد پوشانده اند، از بارش آنها جز مستبدی دیگر نخواهد زاد، می خواهد قزاقی باشد بیسواد از شمال، درس خوانده ای در سوئد، پرروش یافته ای در کوچه فریدونی مشهد و یا آهنگر زاده ای از کویر.



سی ودوسال پیش "شاه رفت". امروز می توان گفت "خامنه ای آمد." درفاصله سی سال که چشم بهمزدنی است در تاریخ، استبداد مدر ن جای خود را به "نظام توتالیتر مذهبی" داد.



و ماایستاده ایم و نگاه می کنم. تبارخونریز ما خرسند است. او مارا به شکل عنصری از نظام در آورده است، چه با شاه و شیخ باشیم و چه در برابر او....

دفاع رييس ديوان عالي كشور از اعدامها

دفاع رييس ديوان عالي كشور از اعدامها


همه بايد در برابر قوانين اسلام تمكين كنند

ایرنا - رييس ديوان عالي كشور با انتقاد از كساني كه در مورد مجازات اعدام تبليغات سوء مي كنند، گفت: اجراي احكام اعدام موجب ثبات و امنيت در جامعه مي شود.



به گزارش روز سه شنبه روابط عمومي و تشريفات ديوان عالي كشور، آيت الله محسني گركاني در جلسه هيات عمومي ديوان عالي كشور افزود: اگر اشرار جامعه اعدام نشوند، ناامني مضاعف مي شود.

وي تاكيد كرد: قصاص سريع جاني ميدان كاج موجب بازگشت آرامش به آحاد جامعه شد.

رييس ديوان عالي كشور خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه احكام صادره بر اساس قوانين اسلام است همه بايد در برابر آن تمكين كنند و احكام صادره با قاطعيت و سرعت اجرا شود

مستبدان ایران از تونس درس نمی گیرند

ري تکیه








حتي زماني که وقایع تونس نشان داد که یک حکومت مستبد سقوط مي کند، حکومت مستبد دیگري در حال شکل گیري است. در حالی که ستاره برنامه اتمي ایران در این هفته دوباره درخشید، ایران در یکي از مهم ترین دورانش از انقلاب 1979 قرار دارد. محمود احمدي نژاد، در میان تحریم هاي بین المللي اعلام کرد که اصلاحات اقتصادي در پیش است و با این اقدام قصد دارد قدرتش را مستحکم کند.



حکومت دیني ایران همیشه با حکومت هاي استبدادي خاورمیانه ، مثل زین الدین العابدین بن علي در تونس، متفاوت بوده است. وجود نخبگان منتقد و مراکز رقابت، به نظام حکومتي ایران حالتي کثرت گرا داده است. امروز، اما حتی این ظاهر دموکرات هم درحال محو شدن است زیرا جمهوري اسلامي بتدریج در قالب استبدادي فرو مي رود.



بازنده اصلي در این انتقال قدرت، علي خامنه اي، رهبر سالخورده ایران است. علي خامنه اي که در ابتدا امیدوار بود کسي را حمایت کند که او سایر مدعیان قدرتش را کنار بگذارد و در نتیجه هژموني سیاسي او بیمه شود. اما احمدي نژاد بجاي اینکه این نقش فرعي را بپذیرد، سیستمی را شکل داد که قدرت رئیس جمهور تا به آنجا زیاد شود که تابع محدودیت هاي قانوني نباشد. اگر او موفق شود، دست آقاي خامنه اي از بخش وسیعي از امورات کشور کوتاه خواهد شد.



نظام حکومتي ایران طوري است که قدرت در آن تقسیم شده است، رئیس جمهور و مجلس که با هم درگیر شوند نهادي که از سوي مردم انتخاب نشده است بر آنها نظارت کامل دارد. اصطکاک هاي سیاسي براي استحکام حکومت لازم است زیرا بازیگران این عرصه محدود به خط قرمزهایي هستند که همه آن را رعایت مي کنند. اما به تازگي آقاي احمدي نژاد مجلس را مغلوب خواسته هاي خود مي کند.



اصلاحات اقتصادي جدید که در حال حاضر به دنبال حذف یارانه مایحتاج عمومي است، به نظر مي رسد گام مهمي باشد، گرچه برخی معتقدند تحریم هاي اقتصادي باعث آن بوده است. محاسبات احمدي نژاد بر مبناي محروم کردن قشر متوسط منتقد از حق اعتراض است. در عوض هدفمند کردن یارانه ها به منزله جایزه اي است به قشر کم درآمدي که همچنان از او حمایت مي کند.



درحالی که مستبدان تلاش مي کنند به دوران جدیدي راه پیدا کنند، احمدي نژاد هم انقلاب فرهنگي خود را اعلام کرده است. دانشگاه هاي ایران همیشه پیشتاز تغییرات سیاسي بودند و مامن مخالفان دولت ها، اما اخیرا با اعلام تغییراتی به نام اصلاحات نظام آموزشي، دولت دارد دانشگاه ها را مجبور به تدریس علوم اجتماعي با نگاه اسلامي می کند برخي از استاید بزرگ را پاکسازي شده و اعلام داشته به جای رشته های مورد قبول جوانان، رشته هایي که منطبق با ارزش هاي اسلامي در دانشگاه تدریس خواهد شد. در عین حال هدف دیگر از این اقدام پر کردن کرسي هاي دانشگاه توسط بی تجربه هائی است که تنها مشخصه شان این است که به احمدي نژاد وفادار هستند.



حتي قشر روحاني کشور نیز از اقدامات رئیس جمهور در امان نمانده. با وجود اینکه او دائما با این قشر اعلام وفاداري مي کند اما دولت ایران اغلب مورد انتقاد هاي تند بخش میانه رو روحانیت است. اما آقاي احمدي نژاد و مشاورانش گاه به گاه این نکته را یاد آور مي شوند که در آینده شاید لازم نباشد که حتما روحانیون خودشان تفسیر مذهبي بکنند.



از همه مهم تر ادعاي سیاسي آقاي احمدي نژاد مبني بر داشتن قدرت اتمي و سیاست های جنجالي اوست. احمدي نژاد بعد از اینکه در جریان یک انتخابات مخدوش دوباره به قدرت رسید باید برنامه اتمي پخته اي ارائه مي داد تا انتظارات کشور را در سطح منطقه برآورده کند و توانایي هاي علمي کشور را به نمایش بگذارد و احساسات وطن پرستانه مردم را برانگیزد. از آنجایي که این هفته قرار است مجامع بین المللي راه هاي متوقف کردن برنامه هاي اتمي ایران را بررسي کنند، هوشمندانه است اگر از استفاده داخلي حکومت از این برنامه ها را مدنظر داشته باشند.



در حال حاضر سیاست هاي جمهوري اسلامي را بازي بین رهبر و رئیس جمهور تعیین مي کند. احمدي نژاد برای افزودن بر قدرت خود همچنان با موانع نهاد هاي رسمي روبروست. بسیاری معتقدند از این جدال یک جمهوري اسلامي جدید به دنیا خواهد آمد: یک دیکتاتوري خشن که به قوانین بین المللي و خواسته هاي مردمش بي اعتناست. این روند موجب آزار محدود همفکران این حکومت در داخل و مجامع بین المللي خواهد بود.



فایننشال تایمز، 18 ژانویه

ناله‌های سوزناک مادران از سرمای سخت زمستان در 25 کیلومتری مخزن گاز

ناله‌های سوزناک مادران از سرمای سخت زمستان در 25 کیلومتری مخزن گاز


ایلنا: ناله‌های سوزناک مادران و پدران پیر و از کارافتاده شهیدان روستاهای دیل، آرو، مارین، آب ریگون، اسپر و .... در سوز سرمای زمستان سال‌هاست دل هر رهگذری را به درد می‌آورد.



به گزارش عینی خبرنگار از این روستاها، اهالی و ساکنان روستاهای نام‌برده که در 25 کیلومتری مخزن گاز ایران یعنی شهرستان گچساران قرار دارند همواره آرزو دارند زمستانی را با داشتن نعمت گاز به سر ببرند. آرزوی که تا کنون برآورده نشده است!!



جالب آنکه این روستاها که بالغ بر 5 تا 6 هزار نفر جمعیت دارند میان دو شهرستان "چرام و گچساران" واقع شده‌اند که امکان گاز‌رسانی به این روستاها از هر دو شهرستان وجود دارد و مسیر هم آنچنان صعب‌العبور نیست که مشکلات ویژه‌ای را برای این مهم ایجاد نماید. جاده مناسبی که این دوشهرستان را به هم وصل می‌کند و از میان این روستاها عبور می‌کند می‌تواند نشانه‌ای بر این ادعای ما باشد که مسیر خیلی سخت نیست اگر همت مضاعف باشد و کار مضاعف.



این روستاها بالای 100 شهید به انقلاب اسلامی و نظام مقدس تقدیم کرده‌اند که خانواده‌های آنان به خصوص مادران و پدران پیر آنها حاضر نشده‌اند قبور فرزندان خود را رها کرده و در کنار سایر فرزندان یا اقوام خود در آسایش بیشتر در شهرزندگی کنند!!



آنها سختی‌های زندگی در این روستاها را تحمل کرده‌اند و تحمل می‌کنند اما به قول خودشان حاضر نیستند مزار عزیزشان را تنها بگذارند!! آنها اینگونه احساس می‌کنند که گویی با فرزند شهیدشان زندگی می‌کنند چرا که هر غروب پنج‌شنبه حرف یک هفته‌ای خود را با سنگ قبر شهیدشان بازگو می‌کنند.



این روستاها اگر چه در نظام مقدس جمهوری اسلامی از بسیاری از امکانات رفاهی برخوردار شده‌اند و به گفته خودشان همواره شاکر این نظام بوده و هستند اما تاکید دارند که مسئولان شرکت گاز استان فکری به حال گازرسانی به روستاهای آنها هم بکنند.



آنها به خبرنگار، گفته‌اند هرگز دوست ندارند سرمای زمستان را با گرمای هیزم‌های درختان کوه خامی گچساران تحمل نمایند اما گویا چاره‌ای نیست!! باید جنگل بسوزد تا ما نمیریم!!



اهالی روستای زیبای مارین که به ماسوله جنوب کشور مشهور شده است و سرمای کوه سفید پوش خامی گچساران را به خوبی احساس می‌کند معتقدند با این شیوه کنونی استفاده از جنگل‌های زیبای خامی تا چند سال آینده نه از تاک نشانی خواهد ماند و نه از تاکستان!! منظور آنها این است که اگر مسئولان شرکت گاز استان فکر جدی برای گازکشی به روستای 110 خانواری مارین نکنند آنها مجبورند با هیزم‌های درختان خامی به جنگ سرمای خامی بروند تا بتوانند ادامه حیات دهند و این شیوه یعنی نابودی جنگل و سپس مرگ تدریجی خود انسان‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند چرا که دیگر حتی درختی باقی نخواهد ماند که هیزمی داشته باشد و آنگاه سرما کش خواهیم شد البته اگر تا آنوقت زنده باشیم اما شک نداریم که این اتفاق برای آیندگان ما خواهد افتاد اگر رویکرد مدیران آینده همین شیوه مدیران فعلی باشد!!



پیرزن روستای مارین که شدیدا سرفه می‌کند ملتمسانه می‌خواهد که حرف‌هایش را به گوش شنوایی برسانیم البته اگر گوش شنوایی دید و زیر لب ادامه می‌دهد: کاش شهیدم زنده بود تا مرا پیش دکتر می‌برد!!



روستاهای گناوه، دیل، آرو، اسپر، آب ریگون، مارین و از همه مهمتر درختان کوهستان و منطقه حفاظت شده خامی چشم انتظار مسئولان شرکت گاز استان هستند تا تمام تلاش خود را به کار گیرند تا آسایش و رفاه را برای آنها به ارمغان ببرند.



اشک‌های مادران شهیدان در سوز سرمای مارین پاسخی جز شرمندگی برای کاهلان این راه و خدمت به آنها چه خواهد داشت؟؟

پارلمان اروپا خواستار آزادی نسرین ستوده شد

پارلمان اروپا خواستار آزادی نسرین ستوده شد


دویچه وله: پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای علیه ایران، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نسرین ستوده شده است. پارلمان اروپا حکم صادرشده برای خانم ستوده را «سیاسی» خوانده و «نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران» را محکوم کرد.

در این قطعنامه که روز سه‌شنبه (۲۸ دی/۱۸ ژانویه) صادر شده، آمده است: «نسرین ستوده از وکلای سرشناس مدافع حقوق بشر، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام» و رعایت نکردن حجاب در یک پیام ویدئویی، به ۱۱ سال حبس و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده و پیش از آن نیز مدت‌ها در سلول انفرادی محبوس بوده، شکنجه شده و برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار گرفته، امکان برقراری تماس با خانواده و وکیلش را نداشته و در اثر اعتصاب غذا در آستانه مرگ قرار گرفته است.»



پارلمان اروپا با اشاره به ابراز نگرانی خانم ناوی پیلای، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، نسبت به وضعیت نسرین ستوده و سایر فعالان حقوق بشر در ایران، اعلام کرده است که به‌رغم این اقدامات، وضعیت نه‌تنها بهبود نیافته که بدتر شده است. به گفته‌ی پارلمان اروپا، «اعمال فشارهای سنگین بر نسرین ستوده، بخشی از پروژه‌‌‌ای بزرگ برای سرکوب سیستماتیک وکلای مدافع حقوق بشر و فعالان مدنی در ایران است.»



در این قطعنامه به احکام صادرشده برای شیوا نظرآهاری، محمد سیف‌زاده، عبدالفتاح سلطانی، محمدعلی دادخواه، هوتن کیان و محمد اولیایی‌فرد نیز اشاره شده، و به صراحت اعلام شده که نسبت به عادلانه بودن و شفافیت روند دادرسی در ایران «تردیدهای جدی» وجود دارد.



پارلمان اروپا هم‌چنین از آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه خواسته است کمیسیون مستقلی را برای بررسی روند محاکمه وکلای مدافع حقوق بشر و نیز محاکمه مقاماتی که در اقدامات غیرقانونی مشارکت کرده‌اند، ایجاد کند.



پارلمان اروپا در فوریه و سپتامبر سال گذشته نیز دو قطعنامه حقوق بشری علیه ایران صادر و در آنها نسبت وضعیت نقض حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرده است.



نسرین ستوده وکیل دادگستری روز ۱۳ شهریور امسال دستگیر شده است. او از هنگام بازداشت در انفرادی‌ بسر برده و از حق ملاقات با خانواده‌ی خود محروم است. مقام‌های امنیتی و قضایی ایران او را به «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» متهم کرده‌اند. خانم ستوده تا بحال دو بار در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده‌اش و نیز شرایط ناگواری زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

همسرجعفر کاظمی:‌«حکم اعدام به اجرای احکام رفته اما تصمیمی درمورد آن گرفته نشده است»

همسرجعفر کاظمی:‌«حکم اعدام به اجرای احکام رفته اما تصمیمی درمورد آن گرفته نشده است»


همسر جعفر کاظمی، زندانی که به اتهام محارب و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که حکم اعدام همسرش به دایره اجرای احکام رسیده است ولی هنوز تصمیمی برای ان گرفته نشده است. جعفرکاظمی به همسرش گفته در زندان خبری در مورد اینکه آیا حکم به زودی اجرا خواهد شد یا نه ندارد که که هنگام اعدام زندانی را به صورت ناگهانی به زندان انفرادی می برند و فردا صبح آن اعدام می کنند. او همچنین گفت وزارت اطلاعات ۱۲ موررد اتهام به همسرش زده اما به گفته وی وزارت اطلاعات هیچ مدرکی ارائه نکرده است.



رودابه اکبری، همسر جعفر کاظمی با اظهار اینکه حکم اعدام همسرش ناعادلانه است و با درخواست کمک از سازمان های حقوق بشری برای نجات جان همسرش به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« آخرین بار دوشنبه هفته گذشته آقای کاظمی را ملاقات کردم وقتی به او گفتم که مرتب خبرنگاران و فعالان حقوق بشری به من زنگ می زنند و می گویند که وضعیت شما بحرانی است، شما چه فکر می کنی، گفت ما اینجا چیزی را حس نمی کنیم و تا لحظه آخر متوجه نمی شویم، چون یک روز صدا می زنند، یک شب در انفرادی نگه می دارند و فردا صبح هم اعدام می کنند. فقط به من می گفت توکلت با خدا باشد.



رودابه اکبری روحیه همسرش را در آخرین ملاقاتشان در روز دوشنبه هفته گذشته خوب توصیف کرد اما گفت چند ماهی ست که او از درد سیاتیک رنج می برد، همچنین او در خصوص آخرین تلاش های خود برای توقف حکم اعدام نیز گفت:« دو هفته پیش وقتی از ملاقاتی برمی گشتم، به اجرای احکام رفتم که مسول آنجا به من جواب نداد اما سربازی که جلوی در ایستاده بود به من گفت صبر کن الان زنگ می زنم و می پرسم، پس از تماسش گفت حکم به اجرای احکام آمده اما هنوز تصمیمی درباره اش گرفته نشده است. حالا می دانم حکم به دایره اجرای احکام آمده چون تا یکماه پیش که سر زده بودم هنوز نرسیده بود و من امیدوار بودم اتفاقی می افتد و چیزی تغییر می کند.حالا نمی دانم واقعا چه اتفاقی می افتد.»



همسر جعفر کاظمی با اشاره به اینکه رفتن به شهر اشرف دلیلی برای اعدام کسی نمی شود، به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «تنها چیزی که می دانم این است که حکم همسرم ناعادلانه است ، چون رفتن به شهر اشرف حکمش اعدام نیست و حتی تبلیغ علیه نظام نیز تا دو سال قبل مطمئنم که حکمش چند سال زندان بود، تا دو سال پیش هرکس به این جرم دستگیر می شد نهایتا چند سال حکم زندان می گرفت اما بعد انتخابات موضع ها به شدت تغییر کرد و دیگر حکمی می دهند که اصلا مناسب با جرم نیست.»



همسر این زندانی درباره فعالیت همسرش با سازمان مجاهدین با اشاره به اینکه او فقط فیلم های را از صحنه های درخیابان تهیه می کرده و به شخص دیگری می داده تا او برای سازمان در اشرف بفرستد ، گفت: « به غیر از این هیچ کار دیگری نکرده که جرمش اعدام باشد. همسر من به خدا صبح می رفت سرکار و شب به خانه برگشت. من مطمئنم کار دیگری نمی کرده است و قبول کنید وقتی بچه تان به اشرف برود آنجا از شما انتظاراتی دارند و آقای کاظمی انتظارت آنها را در همین حد برآورده می کرد. اما پس از انتخابات هر کس ساز خودش را می زند و اصلا به این چیزها توجهی ندارند.»

محکومیت فعال ستاد مهدی کروبی به دو سال حبس تعزیری

محکومیت فعال ستاد مهدی کروبی به دو سال حبس تعزیری


کمیته گزارشگران حقوق بشر: سعید حائری، فعال سیاسی - مدنی، از سوی دادگاه تجدیدنظر به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.



پیش‌تر، شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب وی را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» و «اجتماع و تبانی» به دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده بود.



سعيد حائری روز ۲۰ اسفند ۸۸ با توديع وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی پس از تحمل ۸۰ روز حبس آزاد شد. وی در ۲۹ آذرماه به همراه شيوا نظرآهاری و کوهيار گودرزی بازداشت شده بود.



سعید حائری دانشجوی فلسفه دانشگاه آزاد واحد تهران شمال و سردبیر انجمن علمی فلسفه این دانشگاه است. وی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری عضو کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی بود.

احمدی‌نژاد: جمهوری اسلامی یک هدیه الهی به همه بشریت بود / همجنس گرایی طلاق شرافت و ذات انسانیت است/ اکنون با 75 میلیون جمعیت رفاه بیشتری نسبت به 35 میلیون جمعیت قبل از انقلاب وجود دارد

احمدی‌نژاد: جمهوری اسلامی یک هدیه الهی به همه بشریت بود / همجنس گرایی طلاق شرافت و ذات انسانیت است/ اکنون با 75 میلیون جمعیت رفاه بیشتری نسبت به 35 میلیون جمعیت قبل از انقلاب وجود دارد


احمدی‌نژاد گفت:قله مطلوب ما رسیدن به حاکمیت جهانی و حکومت مهدوی است که همان الگوی اسلامی پیشرفت است. اما این کافی نیست.



به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در جمع مدیران استان یزد گفت: توصیه می‌کنم قدر فرصت خدمتگزاری را بدانید، بالاترین عبادت خدمت به مردم و پیشبرد امور جامعه است. شما امروز در شرایطی هستید که کمتر در تاریخ اتفاق می‌افتد. یا حتی اتفاق نیفتاده است. مقطع بسیار مهمی از جهت عبور از تجربیات تاریخی و آمادگی برای پذیرش حاکمیت الله در سرتاسر کره زمین است.



وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی یک هدیه الهی به همه بشریت بود و این طور نیست که فکر کنید یک حکومتی مثل بقیه حکومت‌هاست، افزود: جمهوری اسلامی متعلق به یک جغرافیا، نژاد و ملیت نیست. مثل پیامبر که متعلق به یک ملیت و جغرافیا نیست.



احمدی‌نژاد اظهار داشت: قله مطلوب ما رسیدن به حاکمیت جهانی و حکومت مهدوی است که همان الگوی اسلامی پیشرفت است. اما این کافی نیست. این رسیدن به الگو باید مبتنی بر اندیشه توان و استعداد ایرانی باشد. روش‌های نظام سرمایه‌داری ما را به جامعه مهدوی نمی‌رساند.





احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از طرح‌های کنترل جمعیت گفت: فرمول دو بچه کافی است برای نابود کردن جامعه است. این فرمول در نهایت ما را به اروپایی‌ها می‌رساند که امروزه گرفتار شده‌اند. اگر نگاهی به نخبگان بیندازیم می‌بینیم که بیشتر نخبگان در خانواده‌های پرجمعیت بزرگ شدند. شعار دو بچه کافی است متعلق به نظام‌های لیبرالیستی و غربی است و ما قبول نداریم.



وی افزود: چه کسی گفته است اگر جمعیت کم باشد رفاه ایجاد می‌شود؟ کسی که چنین ادعایی دارد بیاید با من بحث کند. در اول انقلاب که 35 میلیون نفر جمعیت داشتیم و پنج میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم رفاه مردم به اندازه امروز نبود که 75 میلیون نفر جمعیت داریم و 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم.



احمدی نژاد به ازدواج جوانان اشاره کرد و گفت: طوری جا انداخته‌اند که یک جوان برای ازدواج باید خانه و کار و ماشین داشته باشد. حاصل این تفکر بالا رفتن سن ازدواج است که امروز سن ازدواج در میان دختران 23 سال و پسران 26 سال شده است و این طبعات فرهنگی و اجتماعی منفی دارد. ما باید ایران را با الگوی اسلامی و ایرانی بسازیم و ادا و اطفار دیگران را در آوردن، ما را به جایی نمی‌رساند. ما باید خود را باور کنیم.



وی به حضور خود در دانشگاه کلمبیا اشاره کرد و گفت: در آنجا کسی از من درباره همجنس بازی پرسید که من در جواب به او گفتم ما در کشورمان همجنس باز به مفهومی که شما دارید، نداریم. در کشور ما همجنس بازی را امر منفوری می‌دانند. آنها در واکنش، جنجال کردند و فکر می‌کردند که من در برابر جنجال‌هایشان عقب می‌نشینم.



وی تصریح کرد: همجنس گرایی طلاق شرافت و ذات انسانیت است و همه انبیاء با آن مخالف بودند. من نمی‌خواهم به جایی برسیم که مانند غرب وقتی یک انسان با سگ و یا گربه‌اش زندگی می‌کند آن را یک خانواده بدانیم.



احمدی نژاد در پایان گفت: باور من این است که با الگوی اسلامی ایرانی می‌توانیم عالم را تسخیر کنیم.

اخبار ضد و نقیض از مبادله سوخت هسته‌ای؛ انکار طرح جدید برای مبادله

اخبار ضد و نقیض از مبادله سوخت هسته‌ای؛ انکار طرح جدید برای مبادله


رادیو فردا: در حالی که معاون شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی تصمیم ندارد در مذاکرات هسته‌ای استانبول در مورد تبادل سوخت گفت‌و‌گو کند، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه ۵+۱ برعکس در نظر دارد در این مذاکرات، بحث مبادله سوخت را به میان بکشد.



به گزارش خبرگزاری رویترز، به دنبال اظهارات شبکه العربیه در روز چهارشنبه که به نقل از «یک منبع آگاه» نوشته بود جمهوری اسلامی تصمیم دارد در مذاکرات اتمی پیش ‌رو، پیشنهاد جدیدی را برای تبادل سوخت با گروه ۵+۱ در میان بگذارد، علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی و یکی از شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای، به رویترز گفت که این خبر صحت ندارد.



وی در این زمینه گفت: «من در این مورد چیزی نشنیده‌ام… هیچ پیشنهاد جدیدی وجود ندارد.»



العربیه روز چهارشنبه به نقل از منبع آگاه خود نوشته بود که ایران در نظر دارد به گروه ۵+۱ پیشنهاد دهد که «هزار کیلوگرم اورانیوم با غنای پایین» خود و همچنین «۴۰ کیلوگرم اورانیوم دیگر» که، به تعبیر العربیه، شامل اورانیوم با غنای ۲۰ درصد می‌شود را برای غنی‌سازی بیشتر به خارج از ایران منتقل کند.



با این حال آقای باقری روز پنج‌شنبه رسانه‌های غربی را عامل انتشار این خبر «نادرست» دانست و افزود: «به چه دلیل ما باید همچنین چیزی را پیشنهاد بدهیم؟»



این در حالی است که روزنامه وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات اروپایی و آمریکایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای استانبول نوشت که گروه ۵+۱ در نظر دارد تا در این مذاکرات، در مورد مبادله سوخت هسته‌ای با ایران به بحث بنشیند.



در همین زمینه یک مقام ارشد ایالات متحده که در مذاکرات هسته‌ای استانبول شرکت خواهد داشت، گفته است که بحث در مورد تبادل سوخت بستگی به این دارد که ایران تا چه اندازه حاضر است برای همکاری با ۵+۱ جدیت نشان دهد و در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود به این گروه اطمینان خاطر دهد.



ایران و گروه ۵+۱، روز جمعه، اول بهمن‌ماه، دومین دور مذاکرات هسته‌ای خود را در شهر استانبول ترکیه برگزار خواهند کرد و انتظار می‌رود این مذاکرات دو روز ادامه پیدا کند.



ایران اعلام کرده که این مذاکرات برای «همکاری حول نقاط مشترک» صورت خواهد گرفت و بارها تأکید کرده است که گفت‌وگو پیرامون پرونده هسته‌ای ایران در این مذاکرات جایی نخواهد داشت.



با این حال کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ۵+۱ در مذاکرات هسته‌ای با ایران، اعلام کرده است که انتظار می‌رود در این مذاکرات در کنار «مسائل غیر هسته‌ای» ایران، پرونده هسته‌ای ایران نیز مورد بحث قرار گیرد.



در همین زمینه وال استریت جورنال نیز روز پنج‌شنبه نوشت که گروه ۵+۱ سعی دارد در مذاکرات استانبول نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کند و ایران را به همکاری در این زمینه ترغیب کند.

دو همجنسگرا در خطر سنگسار در ایران

دو همجنسگرا در خطر سنگسار در ایران




رادیو فرانسه: سازمان های دفاع از حقوق بشر و یک نشریۀ سوئیسی مدافع حقوق همجنسگرایان با عنوان "٣٦٠" به نقل از یک نشریۀ محلی کرد خبر داده اند که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد دو جوان همجنسگرای کرد را فردا جمعه سنگسار کند. این دو جوان متهم اند که از صحنه های رابطۀ جنسی خود فیلم گرفته اند و با مونتاژ تصاویر آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد رهبران جمهوری اسلامی را مورد تمسخر قرار داده اند. نشریۀ سوئیسی تصریح کرده است که این دو جوان بیست و بیست و یک ساله هستند و ساکن پیرانشهر و از آنان با اسامی ایوب و مصلح یاد شده است. منابع محلی گفته اند که مقامات این دو جوان را متهم به تجاوز نیز کرده اند که معمولاً بهانه ایست در جمهوری اسلامی برای اعدام همجنسگرایان. سازمان های حقوق بشر در ماه های اخیر هشدار داده اند که دهها همجنسگرای ایران در خطر اعدام قرار دارند. رییس جمهوری اسلامی ایران امروز بار دیگر اعلام کرد که در ایران همجنسگرا وجود ندارد. البته، محمود احمدی نژاد در سخنانش از لفظ "همجنس باز" استفاده کرده بود.

نادران: دلیل احضار نشدن رحیمی به دادگاه پافشاری احمدی نژاد است

نادران: دلیل احضار نشدن رحیمی به دادگاه پافشاری احمدی نژاد است


خبر آنلاين: نماینده تهران در مجلس گفت: پافشاری احمدی نژاد باعث شد عدالت اجرا نشود و عدم احضار رحیمی نیز به همین دلیل است.



الیاس نادران كه دو هفته پیش در برنامه ای تلویزیونی بدون ذكر نام معاون اول احمدی نژاد و تنها با ذكر مسئولیتش در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، موجی از انتقادات چهره های دولتی را به جان خرید این هفته نیز گفت ناگفته های خیلی زیاد دارم و در گفت وگو با هفته نامه یالثارات اظهار داشت: در حالی كه افكار عمومی از رییس جمهور به عنوان كسی كه مدعی عدالت خواهی است انتظار دارند تا اجازه دهد قوه قضاییه بدون ملاحظه اقداماتش را آغاز كند.



وی افزود: شاید احمدی نژاد از مستندات پرونده معاون اول خود مطلع نباشند اما مستنداتی كه از ایشان هست و بنده اطلاع كافی دارم، آنقدر هست كه آقای رحیمی را ملزم كند كه برود و از خودش دفاع كند. استدعای من این است كه این مسئله را به مسایل دیگر كشور پیوند نزنند و سیاسی هم نكنند.



نماینده مردم تهران با بیان اینكه اصل مسئله برایم روشن شدن موضوع است و تفاوتی نمی كند كه به عنوان شاكی، شاهد یا متهم احضار شوم، اذعان داشت: جهت تنویر افكار عمومی و اینكه احیانا آقای احمدی نژاد به دلیل مشغله كاری متوجه نشدند، اعلام می كنم پیرو شكایت آقای رحیمی از من مبنی بر نشر اكاذیب، افترا و توهین، بنده دو نوبت در شعبه بازپرسی دادگاه كاركنان دولت حاضر شده ام. همچنین در شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران حضور پیدا كرده ام و استنباطم از مذاكرات جلسه این است كه رای برائت به نفع من صادر می شود.

احمدی نژاد به دستور خامنه ای به جلسه برگشت

همزمان با افزایش دامنه جدال محمود احمدی نژاد با هاشمی رفسنجانی و علنی تر شدن این شکاف، روز گذشته فاش شد که احمدی نژاد به دستور آیت الله خامنه ای پس از هفتاد روز مجبور به بازگشت و شرکت در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است.




احمدی نژاد به دنبال درگیری ها بر سر دانشگاه آزاد و پس از آنکه آیت الله خامنه ای از یک سو وقف دانشگاه آزاد را لغو کرد و ازسوی دیگربا تغییر ترکیب هیات امناء این دانشگاه مخالفت کرد ـ آنطور که اولین بار سایت هاشمی رفسنجانی و به فاصله یک روز سایت الف فاش کردندـ به نشانه قهر از شرکت در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی خودداری کرده بود.



رجانیوز، سایت حامی احمدی نژاد روز گذشته طی گزارشی شرکت احمدی نژاد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نشانه "ولایت پذیری" او دانست و اینچنین نوشت: رئیس‌جمهور در جلسه سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور یافت و این شورا پس از حدود دو ماه و نیم به ریاست وی تشکیل جلسه داد.دکتر احمدی‌نژاد که در هشت جلسه اخیر این شورا حضور نیافته بود، پس از آنکه هفته گذشته رهبر انقلاب، حضور در این جلسات را به وی گوشزد کرده است، با بیان دلیل حضور نیافتن خود در جلسات قبلی، تأکید کرده است که بنا به امر ایشان، در جلسه شورا حاضر خواهد شد.اگرچه سفرهای استانی یکی از دلایل حضور نیافتن دکتر احمدی‌نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود اما گفته می‌شود نظر وی در مورد بندهای 5 و 10 اساسنامه دانشگاه آزاد نیز در این زمینه مؤثر بوده است".



رجا نیوز این گزارش را با حمله به هاشمی رفسنجانی ادامه داد: "آقاي اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس هيات امناي اين دانشگاه در آستانه اعلام نظر نهايي رهبر معظم انقلاب در مورد وقف دانشگاه آزاد، به‌طور غيرمنتظره براي افتتاح يكي از واحدهاي دانشگاه آزاد به بابل رفت و در آنجا ادعا كرد، وقف دانشگاه آزاد منعقد شده و كسي كه بخواهد آن را بر هم بزند، بايد از خدا قوي‌تر باشد. اين اظهارنظر، واكنش آيت‌الله لاريجاني رئيس قوه قضائيه را به‌دنبال داشت و او با صراحت اعلام كرد كه وقف اين دانشگاه از ابتدا منبطل بوده و نيازي نيست كسي آن را بر هم بزند. وي اظهارات هاشمي را ناشايست و اشتباه خواند".



در همین زمینه سایت الف، نزدیک به احمد توکلی، چهره محافظه کار منتقد دولت، علت دیگر حضور مجدد احمدی نژاد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیشنهاد های لاریجانی دانسته و نوشته است: "موضوع اساسنامه دانشگاه آزاد در جلسات اخير شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه رئيس جمهور به دلايل مختلف در آن حضور نداشته، مطرح نشده است اما در اين بين علي لاريجاني رئيس مجلس كه در غياب احمدي‌نژاد رياست يكي از جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي را بر عهده داشت، پيشنهاد داد كه 3 عضو هيات امناي دانشگاه آزاد كه قرار بود به پيشنهاد شورا معرفي شوند، در روشي متفاوت توسط هيات موسس دانشگاه آزاد و از بين اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي انتخاب شوند".



"الف" افزوده است که در صورت تامین نظر لاریجانی، فرصت هرگونه سهم خواهی بیشتر دولت از دانشگاه آزاد از بین می رفت؛ موضوعی که موجب بازگشت احمدی نژادبه جلسات شده است.



سایت الف در ادامه علت قهر احمدی نژاد را ناکامی وی در سهم خواهی بیشتر در دانشگاه آزاد دانسته و نوشته است: "آنچه باعث شده است چند هفته ای رئیس جمهور که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز بر عهده دارد، در جلسات حاضر نشود، تغییر ترکیب هیات امناي دانشگاه آزاد و احتمالا کوچک شدن سهم دولت در این هیات است".



گفتنی است در آبانماه گذشته، طی یک برنامه سازمان یافته تبلیغاتی از سوی رسانه های افراطی حامی دولت و سپس راه اندازی تجمعی از لباس شخصی ها از سوی حمید رسایی و روح الله حسینیان در برابر مجلس که طی آن شعارهایی بر ضد علی لاریجانی، عبدالله جاسبی و هاشمی رفسنجانی سر داده شد، جریان حامی دولت تلاش کرد جبهه جدیدی در برابر هاشمی رفسنجانی و به بهانه وقف اموال دانشگاه آزاد بگشاید.این طرح پس از مداخله آیت الله خامنه ای، هنوز به نتیجه نرسیده است.



گفتنی اینکه تلاش احمدی نژاد برای دولتی کردن دانشگاه آزاد و بی اعتبار نشان دادن مجمع تشخیص مصلحت نظام که دو محور فعلی جدال او با هاشمی رفسنجانی محسوب می شوند، دیروز به محور دیگری گره خورد که به ماجرای بلوکه کردن 2 میلیارد دلار اعتبار متروی تهران که فرزند هاشمی ریاست آن را بر عهده دارد، مربوط می شود. این مسئله با تهدید علی مطهری به طرح سئوال از احمدی نژاد در صحن علنی مجلس، بار دیگر در صدر اخبار داخلی قرار گرفت.



احمدی نژاد در حالی با "گوشزد" آیت الله خامنه ای به جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی بازگشته که کماکان از حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت خودداری می کند.

داستان دنباله دار طرح سؤال از رئیس دولت

علی مطهری در حاشیه طرح سؤال از وزیر اقتصاد در خصوص عدم اجرای قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و كلانشهرها اعلام كرد كه این سؤال را به سؤالی از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی موكول می کند. در طول سال گذشته این چندمین بار است که این نماینده اصولگرای مجلس موضوع طرح سؤال از احمدی نژاد را پیش می کشد.



پیشتر پایگاه های خبری حامی دولت، اولین تلاشهای علی مطهری برای طرح سؤال از احمدی نژاد را که همزمان با سفر وی به لبنان بود "جوسازی هدفمند" علیه این سفر خوانده و نوشته بودند مطهری، برای امضای این طرح، دیگر نمایندگان مجلس را تهدید کرده است.







اختیارات محدود وزیر



گزارش كمیسیون اقتصادی در خصوص سؤال علی مطهری نماینده تهران از سیدشمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینكه چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و كلانشهرها تاكنون اجرا نشده است در دستور كار جلسه علنی روز چهارشنبه، 29 دی ماه، مجلس قرار گرفت.



به گزارش خبرگزاری فارس، این سؤال در تاریخ 4 ابان ماه 1389 در كمیسیون با حضور وزیر اقتصاد بررسی شده بود.



علی مطهری اما به عنوان طرح کننده سؤال، اختیارات وزیر اقتصاد در این زمینه را "محدود" اعلام كرد تا بدین ترتیب آن را به طرح مجدد سؤال از محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی تبدیل کند.



این نماینده تهران در پایان جلسه دیروز مجلس گفت: "بنده این سؤال را به سؤالی از رئیس جمهور موكول می‌كنم تا در خدمت ایشان این موضوع را بررسی كنیم."



علی مطهری اولین بار بعد از گذشت بیش از دو سال از اولین زمزمه های مربوط به فراخواندن احمدی نژاد به مجلس در مهر ماه جاری طرح سئوال از رئیس دولت را به خاطر"اظهارات وی و رئیس دفترش" پیش کشید. طرحی که به گفته خبرگزاری های دولتی یک روز پس از ارائه، به علت "عدم استقبال نمایندگان" باشکست مواجه شد.



آنزمان تعدادی از نمایندگان و شماری از رسانه های حامی دولت با حمله به علی مطهری، حرکت وی را به شدت محکوم کردند و آن را تلاشی برای تحت الشعاع قرار دادن سفر احمدی نژاد به لبنان دانستند.



پس از آنکه یک بار دیگر در آذر ماه علی مطهری که یکی از منتقدین احمدی نژاد در مجلس به شمار می رود، برای چندمین بار بر طرح سؤال از احمدی نژاد پافشاری کرد، برخی نمایندگان اصولگرا و حامیان تندرو دولت علیه وی از طریق شکایت و فضاسازی های معمول خط و نشان کشیدند. آنزمان هیات داوری فراکسیون اصولگرایان با اعلام نظر خود، طرح سؤال از احمدی نژاد را حق هر نماینده مجلس دانست و اعلام کرد که هیچ قدرتی نمی تواند مانع سؤال از رئیس جمهور شود.



در همین حال مطهری در پاسخ به انتقادهای مطرح شده در مورد اینکه طرح وی با بی توجهی نمایندگان مجلس روبرو شده است گفته بود: "امضاهای جمع شده برای طرح سؤال از احمدی نژاد از حدنصاب گذشته و نمایندگان امضاء کننده پس از ثبات نسبی در اجرای هدفمند کردن یارانه ها، سؤال از احمدی نژاد را پیگیری خواهند کرد."



اینک بعد از گذشت پنج ماه از این هشدار و نزدیک به دو ماه از اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه ها این اصولگرای منتقد مجلس یک بار دیگر موضوع طرح سؤال از رئیس دولت را پیش کشیده است.







قانون و طرح سؤال از رئیس جمهور



طرح سئوال از رئیس جمهور، که در اصل 88 قانون اساسی بر آن تاکید شده در 30 سال گذشته حاکمیت نظام جمهوری اسلامی، یعنی در هشت دوره مجلس، سابقه نداشته است و روسای جمهور هیچ گاه مورد سؤال نمایندگان مجلس واقع نشده اند.



برای طرح سئوال از رئیس جمهور، حداقل یک چهارم نمایندگان یعنی 73 نماینده باید موافقت خود را اعلام و این طرح را امضا کنند. مطابق ماده 196 آئین نامه داخلی مجلس، براساس اصل 88 قانون اساسی در صورتی که یک چهارم کل نمایندگان مجلس بخواهند درباره یکی از وظایف رئیس جمهور سئوال کنند، باید سئوال خود را به طور صریح، روشن و مختصر، همگی امضا و به رئیس مجلس تسلیم کنند.پس از آن رئیس مجلس باید موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصی ارجاع کند. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سئوال کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس جمهور باید پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه کند تا به نمایندگان سئوال کننده گزارش شود. پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس که سئوال را امضا کرده اند، از سؤال منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سئوال آنان را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند و این سئوال ظرف 48 ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار گیرد.



بر اساس ماده 197 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت سئوال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سئوال پاسخ گوید، تاخیر فقط با عذر موجه و با تشخیص مجلس امکان پذیرست. مدت طرح سئوال از طرف نماینده منتخب سئوال کنندگان حداکثر 15 دقیقه و مدت پاسخ رئیس جمهور حداکثر یک ساعت خواهد بود. به نتیجه رسیدن یا نرسیدن این طرح در مجلس یکی از بحث های میان نمایندگان است.







سابقه طرح سؤال از احمدی نژاد



تلاش برای فراخواندن احمدی نژاد به مجلس برای پاسخ دادن به سئوالات نمایندگان که اینک برای چندمین بار پیاپی از سوی علی مطهری مطرح شده، تنها اقدام در این ارتباط نبوده است. چند سال پیش در زمان مجلس هشتم و تنها یک سال بعد از نشستن احمدی نژاد بر کرسی ریاست دولت هم این طرح از سوی جمعی از نمایندگان مجلس مطرح شد.



در اسفند ماه 1385، اکبر اعلمی، نماینده تبریز از اقدام جمعی از نمایندگان برای فراخوانی محمود احمدی نژاد به مجلس و سؤال از وی خبر داده بود.



آن زمان نیز ارائه دهندگان این طرح از سوی مدافعان احمدی نژاد به "سیاسی کاری" و "برخورد های خطی" متهم شدند، اما امضا کنندگان طرح سئوال رئیس دولت، اقدام خود را "تصمیمی ناشی از تعهد به به سوگندنامه‌ای" اعلام کردند که در بدو ورود به مجلس دانستند.



در پیش نویس این طرح 14 سئوال تدوین شده بود که عمده ترین آنها "نقض مکرر برخی از اصول قانون"، "اتخاذ دیپلماسی تنش‌زا و ایراد سخنرانی‌های حساسیت‌برانگیز"، "نادیده گرفتن خدمات گذشتگان" و "عدم پایبندی به شعارهای انتخاباتی" عنوان شده بود.



هنوز دو سال از ناکامی این طرح در مجلس نگذشته بود که رقبای سنتی احمدی نژاد، همزمان با نزدیک شدن به دور دهم انتخابات ریاست جمهوری، تلاش هایی برای فراخواندن احمدی نژاد به مجلس انجام دادند.



جهان نیوز، آنزمان گزارش داده بود که نماینده تالش وابسته به جریان مخالف احمدی نژاد با آگاهی از اینکه اگر تنها دو وزیر دیگر از دولت خارج شوند، احمدی نژاد مجبور است برای تمام اعضای کابینه رای اعتماد از مجلس بگیرد، اقدام به طرح استیضاح وزرا در ماههای پایانی دولت نهم کرده است.



این سایت که آنزمان اخبار مربوط به منتقدان احمدی نژاد را پوشش می داد نوشته بود: "علی لاریجانی در مصاحبه منتشر نشده ای با شبکه پرس تی وی در پاسخ به خبرنگار این شبکه طرح استیضاح رئیس جمهور را محتمل دانسته و گفته است این آمادگی را در مجلس شورای اسلامی برای استیضاح رئیس جمهور می بینم."



ناظران سیاسی آن موقع این اقدام لاریجانی و جمعی از نمایندگان طیف سنتی مجلس را در راستای عزم جدی لاریجانی برای شرکت در انتخابات ارزیابی کرده بودند.



با این حال محمود احمدی نژاد در مقابل هیچ یک از موارد ذکر شده خود را ملزم به پاسخگویی ندانسته و از سوی دیگر نیز برخلاف قانون اساسی حامیان احمدی نژاد در یک سال و نیم گذشته با عناوین مختلف مانع از طرح سؤال از احمدی نژاد شده اند. علی مطهری و بسیاری از اصولگرایان منتقد و اصلاح طلبان مجلس اما همچنان طرح سؤال از احمدی نژاد را وظیفه قانونی خود و اجرای قانون اساسی می دانند و بر آن تاکید می ورزند.

سفرهای استانی مرجعی که سقف دفترش سوراخ است

در حالی که هواداران دولت در جلب و جذب مراجع بزرگ ناتوان مانده اند، رسانه های دولتی در یک حرکت جمعی به بزرگ نمائی آیت الله حسین نوری همدانی، تنها مرجع حامی دولت پرداخته و از ساده زیستی وی می نویسند و از سفرهای استانی او خبر می دهند.در این میان، خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی از "سوراخ" بودن سقف منزل آیت الله نوری همدانی و چکه کردن آب به داخل آن خبر داد و سایت مرکز خبر حوزه نیز سخنان این مرجع تقلید درباره آغاز "سفرهای استانی" او را منتشر کرد.




آیت الله حسین نوری همدانی از معدود مراجع تقلید قم است که پس از انتخابات جنجالی دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، پیروزی محمود احمدی نژاد را به رسمیت شناخت و با ارسال پیامی به او تبریک گفت. او همچنین از جمله افرادی است که در این مدت بارها علیه آنچه "فتنه" می خواند موضعگیری کرده و رهبران جنبش اعتراضی موسوم به جنبش سبز را "جنایتکار" خوانده است.



آیت الله نوری همدانی روز 21 آذر سال 88 در جمع تعدادی از نیروهای بسیج و انصار حزب الله که در مقابل خانه او در قم تجمع کرده بودند حاضر شد و با به دست گرفتن میکروفون شعار داد: "خامنه ای کوثر است، دشمن او ابتر است."



او این سخنان را در جمع تعدادی از پرسنل و فرماندهان نیروی انتظامی نیز تکرار کرد و با انتقاد از معترضان حکومت، آنها را مانند "خوارج و قاسطین" دانست.



این مرجع تقلید همچنین هشتم اردیبهشت سال جاری در جمع تعدادی از حافظان و قاریان قرآن کریم، با اشاره به "حوادث و فتنه های سال گذشته" در کشور از عملکرد رهبران جنبش سبز و "چراغ سبز" آنها به "دشمن" انتقاد و عملکرد آنان را به مثابه "جنایت" توصیف کرد.



نوری همدانی در اظهارنظر جداگانه ای، "انقلاب اسلامی با رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و حضور آگاهانه مردم" را "در اوج عزت و اقتدار" عنوان کرده و با معرفی رهبر جمهوری اسلامی به عنوان "جانشین خدا بر روی زمین"، گفته: "خداوند سرنوشت بشریت را به دست آیت‌الله خامنه ای سپرده است."







"دیوارهای دفتر این مرجع ولایی"



مجموعه این موضع گیری ها باعث شده تا رسانه ها و شخصیت های هوادار آیت الله خامنه ای، از آیت الله نوری همدانی به عنوان "عمارِ عل" نام ببرند و از نقش او به عنوان یکی از خواص "بابصیرت" علیه جنبش سبز تمجید کنند.



در چنین شرایطی، خبرگزاری فارس گزارشی هم از "ساده زیستی" این مرجع تقلید منتشر کرد. این خبرگزاری نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی با اشاره به سفر تعدادی از روحانیون تهران به شهر قم، نوشت: " پنجشنبه همین هفته پیش بود که رئیس و اعضای شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و معاونین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه این استان به دیدار پنج تن از مراجع تقلید شهر مقدس قم رفتند."



دیداری که به نوشته این خبرگزاری با یک "حاشیه جالب و قابل تامل" همراه بود: "پیش از ظهر بود که این هیات پس از دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی، به دفتر آیت‌الله حسین نوری همدانی در خیابان شهدا رفت؛ دفتری ساده و محقر اما با مرجعی استوار و بزرگوار."



خبرگزاری فارس در گزارش خود می افزاید: " آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار از ساده‌زیستی طلاب و ورود جدی آنان به عرصه‌های فرهنگی و جهادی سخن گفت. عرصه‌ای که در ورود بدان پیش‌قدم بوده و بارها با مواضع جدی و به موقع خود در فتنه ۸۸، آن را اثبات کرده است. آیت‌الله نوری همدانی در قامت مرجع تقلید شیعیان از جهاد با نفس و جهاد در راه خدا سخن می‌گفت."



این خبرگزاری سپس به نقل از خبرنگار خود نوشت: "ما با چشم خود می‌دیدیم که فعل او نیز مؤید قولش است. مرجعی که ظواهر در نگاهش رنگ باخته و دل به تعلقات دنیا نبسته است."



در ادامه این گزارش با اشاره به سادگی بیت آیت الله نوری همدانی آمده است: "دیوارهای دفتر این مرجع ولایی نیز این صفات نیکو را فریاد می‌کردند. برفی که روز گذشته آمده بود، آب می‌شد و سقف آزرده بیت را سوراخ می‌کرد و بر کف اتاق می‌چکید و ما ناباورانه در این اندیشه بودیم که مگر می‌شود بیت یک مرجع تقلید به این سادگی باشد؟!"



خبرگزاری فارس در پایان گزارش خود از پیشنهاد اخیر یکی از "مسئولان دولتی" برای خرید "خانه‌ای بزرگ و مناسب" برای آیت‌الله نوری همدانی خبر داده اما نوشته که "این مرجع آن را با بزرگواری رد کرده و حفظ زی طلبگی را افتخاری برای خود دانسته بود."







دعوت می شوم، می روم



در همین حال و در گزارشی دیگر، سایت "مرکز خبر حوزه" از آغاز "سفرهای استانی" این مرجع تقلید حامی حکومت خبر داد.



این سایت که سخنان دیروز آیت الله نوری همدانی در جمع بسیجیان کارمند سراسر کشور را منعکس کرده، به نقل از او نوشته است: "این طور تشخیص دادم که باید در میان مردم رفت و با مردم به صورت حضوری صحبت کرد و این امر تاکنون موثر بوده است."



این مرجع تقلید در این دیدار در بیان دلیل موضع‌گیری‌های سیاسی خود پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، اظهار کرد: "بعد از فتنه ۸۸ آنچه به عنوان وظیفه یک طلبه در مقابل آیت‌الله خامنه‌ای دیدم را انجام دادم و در نتیجه در کل مملکت مردم هم ارادت خود را به رهبری نشان دادند که نمونه آن راهپیمایی ۹ دی و ۲۲ بهمن سال گذشته بود."



او با بیان اینکه "بعد از این موضع‌گیری‌ها بود که برای تشکر به دفتر بنده نامه‌هایی ارسال و تلفن‌هایی زده می‌شد"، گفت: "این موضع‌گیری موجب شد تا توسط مردم برای سفر به استان‌شان، دعوت شوم که تا کنون نیز سفرهای زیادی در این مورد انجام دادم و امشب نیز سفری به استان آذربایجان غربی دارم."



نوری همدانی تصریح کرد: "در این سفرها با طبقات مختلف مردم از جمله، نخبگان، مسوولان استانی، دانشگاهیان، کارگران، زنان، جوانان و... جلساتی داشتم و علاوه بر بیان سخنانی، سخنان افراد مختلف را نیز از نزدیک می‌شنیدم."

در حالی که پنج هفته از اعلام ممنوع‌الملاقاتی بهاره هدایت و مهدیه گلرومی‌گذرد، پیگیری خانواده‌های این دو فعال دانشجویی برای مشخص شدن دلایل این ممنوع‌الملاقاتی و زمان آن، تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته است. امین احمدیان، همسر بهاره هدایت در این‌باره به روز گفت: "روز سه‌شنبه بعد از اینکه متوجه ادامه ممنوع‌الملاقاتی بهاره و مهدیه شدیم، تصمیم گرفتیم به دیدار آقای رشته‌احمدی، معاون امنیتی دادستان برویم. ایشان روزهای چهارشنبه در زندان، ملاقات عمومی دارند. اما از ساعت 8 صبح تا 12 منتظر نشستیم و بی هیچ نتیجه‌ای برگشتیم. فقط یک نفر از ما شماره گرفت و گفت که از دفتر حاج آقا با شما تماس می‌گیرند."

در حالی که پنج هفته از اعلام ممنوع‌الملاقاتی بهاره هدایت و مهدیه گلرومی‌گذرد، پیگیری خانواده‌های این دو فعال دانشجویی برای مشخص شدن دلایل این ممنوع‌الملاقاتی و زمان آن، تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته است. امین احمدیان، همسر بهاره هدایت در این‌باره به روز گفت: "روز سه‌شنبه بعد از اینکه متوجه ادامه ممنوع‌الملاقاتی بهاره و مهدیه شدیم، تصمیم گرفتیم به دیدار آقای رشته‌احمدی، معاون امنیتی دادستان برویم. ایشان روزهای چهارشنبه در زندان، ملاقات عمومی دارند. اما از ساعت 8 صبح تا 12 منتظر نشستیم و بی هیچ نتیجه‌ای برگشتیم. فقط یک نفر از ما شماره گرفت و گفت که از دفتر حاج آقا با شما تماس می‌گیرند."




وحید لعلی‌پور، همسر مهدیه گلرو، نیز در این زمینه به روز چنین گفت: "بیشتر از 4 ساعت انتظار ما عملا نتیجه‌ای در بر نداشت. به ما اعلام کردند که آقای رشته‌احمدی در جلسه هستند. ایشان فقط یک روز در هفته ملاقات عمومی دارند و همین روزهم در جلسه بودند. می‌دانید که برای ملاقات با ایشان ابتدا باید با معاون‌شان صحبت کرد. اگر ایشان موافقت کردند، با آقای رشته‌احمدی صحبت می‌کنند و اگر ایشان هم موافق بودند، می‌توان ملاقات‌شان کرد. امروز اما اعلام کردند که ایشان در جلسه هستند و فقط از ما شماره تلفنی گرفتند و گفتند که با شما تماس می‌گیریم."



بهاره هدایت و مهدیه گلرو، دو فعال دانشجویی، ماه گذشته به بند متادون زندان زنان اوین منتقل شده‌اند. از 5 هفته پیش نیز اعلام شده است که این دو ممنوع‌الملاقات هستند. گرچه هنوز هیچ مسوولی درباره علل این مساله توضیحی ارائه نکرده است. آنها اما دو هفته پیش، با خانواده‌های‌شان ملاقات کرده بودند؛ ملاقاتی که بعد اعلام شد به دلیل اشتباه مسوولان زندان بوده است: "5 هفته پی در پی است که به ما اجازه ملاقات نمی‌دهند، فقط دو هفته پیش با اشتباه مسوولان زندان اوین موفق به ملاقات شدیم."



وحید لعلی‌پور، همچنین اضافه می‌کند: "سووال من این است که چرا مهدیه ممنوع‌الملاقات شده است؟ دلیل این کار چیست؟ بر طبق آیین‌نامه داخلی زندان، این کار خلاف قوانین است. یعنی آقایان دارند خلاف قوانین خودشان عمل می‌کنند. سووال ما این است که چرا این اتفاق افتاده؟ تا کی قرار است ادامه پیدا کند؟ اگر نمی‌گویید چرا ممنوع‌الملاقات شده‌اند، لااقل بگویید تا چه زمانی این مساله ادامه دارد؟ من به جاهای مختلف رفتم، قاضی پرونده، دادستانی، حراست زندان و... هیچ شخص و نهادی پاسخ‌گوی ما نیست."



مهدیه گلرو و بهاره هدایت، پس از انتقال به بند متادون، در یک اتاق 30 متری، با چند زندانی دیگر، هم‌سلولی هستند. این دو تنها روزی 45 دقیقه اجازه هواخوری دارند. به غیر از آن، تماس‌‎تلفنی در این بند نیز ممنوع است و ملاقات حضوری هم انجام نمی‌پذیرد. امین احمدیان در این‌باره به "روز" می‌گوید: "من متوجه نمی‌شوم که این افراد چه هدفی از این کارها دارند. گرچه بسیاری از زندانیان سیاسی در شرایط سختی هستند، اما حداقل اجازه تماس تلفنی یا ملاقات را دارند، اما همین مساله را هم از ما دریغ کرده‌اند. نکته جالب آن است که هیچ‌کس هم پاسخ‌گوی ما نیست."



از طرف دیگر، نکته‌ای که باعث نگرانی خانواده این دو زندانی سیاسی شده، وضعیت نگران‌کننده جسمی این دو است. امین احمدیان می‌گوید: "بهاره در زندان مبتلا به سنگ صفرا شده است. برای درمان آن هم کاری نمی‌توان کرد جز عمل جراحی. این نکته به تایید پزشک زندان هم رسیده است و او هم در نامه‌ای که در پرونده بهاره هم هست، تاکید کرده که بهاره نیاز به عمل دارد. اما نه تنها مرخصی نمی‌دهند، بلکه ملاقات را هم قطع کرده‌اند."



وحید لعلی‌پور نیز در این زمینه‌ می‌گوید: "شرایط جسمی مهدیه مناسب نیست. او بیشتر از یک سال است که دچار عفونت معده شده اما کسی به آن توجهی نمی‌کند. از طرف دیگر اخیرا پزشک زندان به او گفته کبدش هم درست کار نمی‌کند. بارها از مسوولان تقاضای مرخصی کرده‌ایم. گفتیم یک هفته مرخصی بدهید تا مهدیه را درمان کنیم و خودمان دوباره او را تحویل دهیم. اما کسی به حرف ما توجهی نمی‌کند."



بهاره هدایت و مهدیه گلرو، چندی پیش، به دادسرای اوین احضار شدند و اتهامات جدیدی به آن‌ها تفهیم شده است. مهدیه گلرو متهم به تشویش اذهان عمومی، تبانی و تبلیغ علیه نظام شده و بهاره هدایت نیز در پرونده‌ای مشترک با مجید توکلی، متهم به تبانی و تبلیغ علیه نظام شده است. دلیل این مساله نیز نامه‌ها، پیام‌ها و نوشته‌هایی است که این دو به بیرون از زندان منتقل کرده اند و منتشر شده‌. وحید لعلی‌پور در این‌باره می‌گوید: "در روزی که با مهدیه ملاقات داشتم، این مساله را به من گفت. حال اینکه چطور فردی می‌تواند از داخل زندان تا این حد فعال باشد، از سووالات بی‌جواب است."



وی می‌افزاید: "گاهی اوضاع از فرط تراژیک بودن، تبدیل به کمدی می‌شود. این همان وضعیت امروز ماست. دیگر نمی‌دانیم چه باید بکنیم و به کجا باید پناه ببریم. مهدیه اکنون با توجه به حکمی که دارد، مشمول آزادی مشروط است، اما نه تنها آزادش نمی‌کنند، بلکه پرونده جدید هم برایش تشکیل می‌دهند. او را به بندی منتقل کرده‌اند که الان دعا می‌کنیم ای کاش می‌شد او را مجددا به بند 209 ببرند. از وضعیتی که در این بیرون داریم، واقعا خسته شده‌ام. این وضعیت همه را کلافه کرده است. بارها آرزو می‌کنم ای کاش می‌شد به زندان بروم، در آن‌جا حداقل شاید می‌شد وضعیت مهدیه را بیشتر درک کنم."



گفتنی است بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم، چند روز پس از حوادث روز عاشورا در تهران، دی‌ماه سال گذشته بازداشت شد. گرچه اتهامات وی ابتدا شرکت در تجمعات بعد از انتخابات و فعالیت در دفتر تحکیم وحدت و نوشتن بیانیه‌های آن اعلام شده بود، اما چندی بعد دادستان تهران برای بهاره هدایت ۱۶ مورد اتهامی برشمرد که آن را شخصا به وی در سلول انفرادی تفهیم کرده بود: تبلیغ و سیاه نمایی علیه نظام، شرکت فعال در تجمعات بعد از انتخابات، مصاحبه و خبر رسانی با خبرگزاریهای بیگانه، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، تبانی و تجمع و اقدام علیه امنیت ملی از جمله این اتهامات بودند. هدایت پس از محاکمه توسط قاضی مقیسه در شعبه 28 دادگاه انقلاب، به 9 سال و نیم زندان محکوم و این حکم عینا توسط دادگاه تجدیدنظر تایید شد.



بهاره هدایت همچنین در طول دوران زندان، در دو دادگاه دیگر هم شرکت کرد. یکی از این پرونده‌ها مربوط به بازداشت وی در روز 18 تیر سال 86 و در مقابل دانشگاه پلی‌تکنیک بود. وی همچنین در دادگاه دیگری نیز حاضر شد که به پرونده بازداشت وی در نخستین روز سال 88 در مقابل زندان اوین اختصاص داشت. ماه گذشته نیز در پی شکایت هنگامه شهیدی با اتهامات جدیدی رو به رو شد.



همچنین مهدیه گلرو فعال دانشجویی محروم از تحصیل، و دبیر انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد علامه، روز یازدهم آذرماه سال گذشته همراه همسرش بازداشت شد.این فعال دانشجویی در دوران بازداشت و انفرادی به شدت از طرف بازجویان تحت فشار برای اخذ اعترافات قرار گرفت. بازجویان با بازداشت همسر وی می‌خواستند وی اتهام همکاری با سازمان مجاهدین را قبول کند که وی این اتهام را هیچ‌گاه نپذیرفت. همسر وی در هفته اول اسفند ماه بعد از حدود دو ماه بازداشت از زندان با قرار وثیقه آزاد و چند ماه بعد و در سال ۱۳۸۹ به یک سال زندان در دادگاه بدوی محکوم شد.



گلرو در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به اتهام تبلیغ علیه نظام، تجمع و تبانی علیه نظام محاکمه و به دو سال و چهارماه زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال کاهش یافت.



گلرو در سال 86 نیز بعد از تحصن در مقابل دانشگاه علامه، بازداشت شده بود. برای همین بازداشت، وی به یک سال زندان محکوم شده بود که این حکم در همین دوره‌ی زندان به اجرا در آمده و به حکم وی اضافه شده است.

طنابی که از روز اول همراه ماست

طنابی که از روز اول همراه ماست

هر بی پدر و مادری

هر بی پدر و مادری


مجسمه ها را بُرده، برگرداند!



احمدي‌نژاد: سابقه نداشته كه در دولتی ۲۰ درصد درآمد نفتی ذخیره شود، هدفمند كردن یارانه را اجرا كند و تحریم دشمن را به صورتش بكوبد./ایلنا



مسعود جزايري، معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي نيروهاي مسلح: صهيونيست‌ها فاقد دانش كافي در بكارگيري مولفه‌هاي رزم هستند./فارس



حسين كلخوراني، معاون خدمات شهري شهرداري تهران: ربودن مجسمه‌ها در تهران غيرممكن است؛ مگر اينكه مجسمه تخريب شود./فارس

گزارش ویژه روزنامه یونگه ولت آلمان از انقلاب تونس

گزارش ویژه روزنامه یونگه ولت آلمان از انقلاب تونس




و وحشت در میان رهبران کشورهای خاورمیانه



نتیجه حذف یارانه ها



شورش وانقلاب درخاورمیانه



ترجمه رضا نافعی



یک روز پس از سقوط بن علی رئیس جمهور تونس، روزنامه مستقل الوطن، در سوریه نوشت رهبران عرب نمی توانند “درس تونس را نادیده بگیرند”، اگر سیاستمداران عرب خواستار ثبات و امنیت هستند باید تصمیمات سیاسیشان حافظ منافع مردم باشد. تنها در اینصورت است که می توان مانع پیدایش هرج و مرج و بحران در عرصه سیاست داخلی گشت و ثبات و امنیت را تامین کرد. رهبری سوریه با پیروی از این روش ” دوستان غربی ” را از دست داد ولی در عوض پشتیبانی مردم را بدست آورد.



رویدادهای تونس برای آمریکا و اروپا هم درس است. آنها از بن علی حمایت سیاسی، نظامی و مالی کردند و خواست های مردم را نادیده گرفتند. سقوط بن علی نشان داد که پیروزی با اراده مردم عرب است.



رکود



کشورهای عربی به محض این که دیدند هوا پس است، سر کیسه را در کشورهای خود شل کردند، بخصوص در موردی که فشار بر مردم بیشتر بود: گرسنگی.



پادشاه اردن فورا دستور داد مالیات بنزین و مواد خوراکی کاهش یابد، امیر کویت بین مردم پول تقسیم کرد و دستورداد تا پایان ماه مارس مواد غذائی اولیه برای مردم فقیر رایگان باشد. سوریه یارانه برای سوخت نفت را دو برابر کرد و پادشاه عربستان سعودی قول داد برنامه تازه ای برای افزایش در آمد ها به اجرا بگذارد.



ولی این ها کافی نیست. دهها سال است که شرایط زندگی برای مردم کشورهای عربی در سطحی نازل راکد مانده است، در حالی که انباشت اسلحه هر روز بیشتر می گردد و خاندان فرمانروایان روزبروز ثروتمند تر می شوند. این که چرا فاصله فقر و ثروت در کشورهای عربی هر روز بیشتر می شود، دلائل متعددی دارد و در همه کشورها یکسان نیست. تصور خاندان های سلطنتی و فرمانروایان این است که هرچه در کشور هست ملک طلق آنهاست، بانضمام رکود سیاسی و زورگوئی، که نمونه آن اخیرا در انتخابات مصر مشاهده شد. رشوه خواری همه جا را فراگرفته است. اگر بخواهی خانه ای اجاره کنی، اگر بخواهی ورقه ای از اداره ای بگیری، اگر بخواهی کاری پیدا کنی و یا اگر بخواهی در بیمارستان پذیرفته شوی باید رشوه بدهی. خصوصی کردن بهداشت و درمان سبب شده که مراجعه به پزشگ و بدست آوردن دارو از امتیازات لوکس بشمار رود. بیمارستان های دولتی وضعی اسف انگیز دارند. حقوق پزشگان و پرستاران کم است. مردم شب کنار خیابان جلوی در بیمارستان می خوابند تا شاید صبح روز بعد تختی در بیمارستان به آنها داده شود و این وضع فقط مختص قاهره نیست، همه جا وضع بر همین منوال است.



خراب کردن بازار



بسیاری از این کشورها، از سالهای هشتاد به این سو، زیر فرمان صندوق بین المللی پول قرار دارند. طبق برنامه صندوق بین المللی، دولت ها مجبور به حذف یارانه ها هستند و همین سبب می شود اقشار تنگدست جامعه گرفتار فقر بیشتری گردند، حتی کسانی نیز که در گذشته جزء طبقه متوسط بودند امروز سرنوشت بهتری ندارند. خصوصی سازی و کوشش برای رساندن بازار های محلی به سطح بازار جهانی و یا پیروی از “اقتصاد، اجتماعی بازار” سبب شده که هم بازار محلی از بین برود، هم تولید محلی و هم ساختار اقتصادی. اینها پدیده هائی است که بویژه درعرصه کشورهای منطقه خوب به چشم می خورد. از سوریه گرفته تا مراکش همۀ کشورهای عربی بعنوان جائی که میزان دست مزد ناچیز است خود را برای خدمت به سرمایه جهانی آماده کرده اند. تولیدات خارجی بازارهای محلی را پر کرده اند و آنچه تولید کنندگان محلی به بازار عرضه می کنند بی خریدار می ماند. موز از آمریکای جنوبی، مرغ از برزیل، روغن بادام زمینی از انگلیس، حتی میوه های محلی باید زیر قیمت عرضه شوند تا خریدار پیدا کنند. اگر آب میوه یا شیر در محل تولید شود، مثلا در عربستان سعودی، اکثرا به کنسرن های جهانی، مانند نستله یا کوکا کولا اختصاص دارند. افزایش مالیات بر سوخت سبب بالارفتن هزینه حمل و نقل می گردد و در نتیجه عرضه کالا به بازار ها برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست. فقط در مصر نیست که کشاورزان روستاها را رها کرده و به محلات فقیر نشین در حواشی شهره پناه می برند، مشابه این روند در حاشیه همه شهرهای بزرگ منطقه مشاهده می شود. وضع زیربنای اجتماعی، در روستاها و شهرهای کوچک اسف بار است، در این مناطق مدرسه، بیمارستان، وسائل آمد و رفت، برق و آب، یا نیست و یا اگر هست کافی نیست. از کار هم که اصلا خبری نیست. مردم این مناطق احساس می کنند که دولت آنها را به حال خود رها کرده است.



از زمان فروپاشی شوروی، آمریکا و کشورهای اروپائی، حکومت های استبدادی کشورهای عربی را یا زیر فشار می گذارند، یا تایید می کنند و به هرسوی که می خواهند می کشند. اردن و مصر بعنوان کشورهای همراه با اسرائیل کمک های نظامی و اقتصادی وسیع دریافت می کنند. برای جلوگیری از سیل مهاجرت به اروپا، و برای “باصطلاح” مبارزه با تروریسم بین المللی اسلامی “به نیروهای پلیس و ارتش آموزش های ویژه، مطابق با استاندارد های غربی داده می شود و به سلاح های مدرن مجهز می گردند، که اغلب برای مقابله با تظاهر کنندگان معترض به میدان فرستاده می شوند. سقوط بن علی در تونس برای آمریکا و اروپا یک شوک بود. رویدادهای تونس درسی بود که نشان داد مردم عرب را نمی توان با دروغ برای همیشه فریب داد و از آنها بهره کشی کرد.





اجلاس اتحادیه عرب و انقلاب تونس





عمر موسی دبیرکل اتحادیه عرب ، در سخنانی که هنگام افتتاح احلاس اتحادیه عرب، در شرم الشیخ ـ مصر بیان کرد گفت: انقلاب تونس هشداری است برای دیگر کشورهای عربی. وی گفت خشم مردم نقطه اوج تازه ای یافته است. امر موسی رخداد های تونس را نتیجه وضع بد اقتصادی در جهان عرب دانست و گفت ” فقر ، بیکاری و رکود عمومی اقتصادی روح عربی را در هم شکسته است.” در پی شورش در تونس، مردم دیگر کشورهای عربی نیز خواستار تغییرات سیاسی شدند. در این رابطه عمر موسی هشدار داد و گفت :” انقلاب تونس زیاد از ما دور نیست .” وی گفت راه بازگشت امید به دل مردم تولدی دوباره است.



روز چهارشنبه نیر تظاهرات تونس تحت رهبری مجمع اتحادیه ها ادامه یافت. تظاهر کنندگان خواستار انحلال حزب حاکم سابق ( RCD ( مردم در خیابان ها شعار می دادند هیچ یک از کسانی که عضو این بوده اند حق ندارند در دولت موقت مسئولیتی داشته باشند. حضور این افراد در کابینه جدید بمعنی خود فریبی و توهین به انقلاب است.



روز سه شنبه منصف مرزوکی ، معروف ترین سیاستمدار تبعیدی تونس ، از فرانسه بازگشت. دکتر مرزوکی که پزشگ است سالها رئیس انجمن حقوق بشر تونس بود و در سال 2001 در تبعید حزب ” کنگره برای جمهوری ” را تاسیس کرد. وی قصد دارد خود را نامزد ریاست حمهوری کند. وی پس از بازگشت به تونس گفت حزب حاکم پیسین ” انگل ” است و باید به دور انداخته شود.



در اثر اعتراضات مردم به حزب حاکم پیشین ، الغنوشی نخست وزیر و المبضع ، رئیس جمهور، هر دو از عضویت حزب حاکم پیشی استعفا دادند.



برغم وعده غنوشی مبنی بر ایجاد فضای باز سیاسی، فعالیت حزب کمونیستی کارگری تونس و حزب اسلامی ممنوع است.حما حمامی ، سخنگوی حزب کمونیست، که پس از سقوط بن علی ، از زندان آزاد شده است، دولت موقت را متهم کرد به این که قصد دارد ” رژیم کهنه را حفظ کند ” وی گفت کل ساختار حکومت دیکتاتوری هنوز برجاست ” . حمام در عین حال از حزب اسلامی که قصد دارد انقلاب” سکولار ” را تبدیل به ” ابزار دینی ” کند، فاصله گرفت و گفت مردم باید متحد بمانند و امید هایشان نباید دچار تفرقه گردد.



http://www.jungewelt.de/2011/01-20/064.php



http://www.jungewelt.de/2011/01-19/053.php

درآستانه مذاکرات اتمی در ترکیه اعلام شد

درآستانه مذاکرات اتمی در ترکیه اعلام شد


ج. اسلامی زیرفشار تحریم ها

هزار کیلو اورانیوم تحویل میدهد





در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی با گروه 1+5، خبرگزاری ها گزارش دادند که مقامات ایرانی با غنی سازی اورانیوم ایران در خارج از کشور موافقت کرده اند و قرار است این موافقت خود را بنام "طرح ایرانی" در مذاکرات مطرح شود. این دور از مذاکرات در ترکیه برگزار می شود. کشوری که طی سالهای اخیر به تاثیرگذارترین کشور منطقه تبدیل شده است.



مطابق اخبار انتشار یافته قرار است ایران با تحویل هزار کیلو اورانیوم غنی شده خود- زیر 4 در صد- 40 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت 20 در صد دریافت کند.



به این ترتیب، مشخص می شود که تمام ادعاهای مربوط به تولید اورانیوم 20 درصدی در ایران بلوف ها وادعاهای سیاسی- تبلیغاتی بوده است.



"دیلی تلگراف" روز گذشته نوشت که ایران زیر فشار سنگین تحریم ها، با تحویل اورانیوم غنی شده خود موافقت کرده است و انتظار دارد با این عقب نشینی، از فشار تحریم ها کاسته شود.



علی اصغر سلطانیه نماینده جمهوری اسلامی در آژانس انرژی اتمی نیز، برای همآهنگی در اجرای این عقب نشینی راهی مسکو شد.

گزارش دریافتی درباره نتایج حذف یارانه ها

گزارش دریافتی درباره نتایج حذف یارانه ها


در شهر و روستا

وضع به طرف تشنج می رود





گزارش های رسیده از استانها و شهرستانها حكایت از وضعیت متشنج بعد از حذف یارانه در بین مردم روستاها، شهرها و تولید كنندگان دارد. موارد زیر در حقیقت " مشت نمونه خروار" می باشد.







در جلسه ای با شركت مسئولین جهاد كشاورزی استان اصفهان و مرغداران و اتحادیه مرغداران استان اصفهان یكی از مسئولین اتحادیه می گوید از آنجائی كه هر مرغ حدود 2 لیتر گازوئیل مصرف دارد لازم است كه به قیمت مرغ گوشت حدود 500 تا 700 تومان اضافه شود.



- رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان اصفهان شدیدا با این امر مخالفت می كند.



- رئیس اتحادیه مرغداران استان اصفهان با عصبانیت می گوید كه : " ما غلط كردم كه انقلاب كردم، ما كه پول نفت نداریم كه به مردم سوبسید بدهیم "



- مسئولین اتحادیه مرغداران كه در جلسه حضور داشتند به عنوان اعتراض جلسه را ترك كرده و جلسه بدون تصیمیم مقتضی پایان می یابد.



در بیشتر استانها، از جمله اصفهان، چهار محال و بختیاری، فارس و..... در صد بالایی از مرغداری ها كه در یك ماه اخیر قرار بود جوجه ریزی كنند، به علت هدفمند كردن یارانه و افزایش سوخت از جمله افزایش قیمت گازوئیل و.... جوجه نریخته اند.



كپسول ایران گاز 50 كیلو گرمی، حدود 5 هزار تومان، بعد ازحذف یارانه ها حدود 75 هزار تومان.



مصرف ماهانه 30 كپسول جمع هزینه 150 هزار تومان، بعد از حذف یارانه ها 2.25 میلیون تومان. یعنی 15 برابر.



قیمت كپسول گاز 11 كیلو گرمی كه بیشتر در روستا مصرف دارد:



قیمت قبل از حذف یارانه ها حدود 800 تومان، قیمت آزاد 7500 تومان و یارانه ای بر اثر فشارمردم (عقب نشینی دولت) قرار است دولت به مردم بدهد 3400 تومان.