Tuesday, October 12, 2010

عملیات نجات معدن چیان شیلی؛ نیمه شب امشب

در شیلی، مهندسان مشغول آخرین تدارکات برای شروع عملیات نجات 33 معدنچی هستند که بیش از دو ماه است زیر زمین گرفتارند. قرار است "سباستین پی. نیه را"، رئیس جمهوری شیلی هم به محل معدن برود و با خانواده های معدنچیان که هفته هاست آنجا اطراق کرده اند، دیدار کند. محفظه نجاتی که قرار است معدنچیان را از عمق هفتصدمتری زمین بیرون بکشد، دیروز با موفقیت آزمایش شد. عملیات نجات، چهار ساعت دیگر آغاز خواهد شد.




گزارش سعیده هاشمی، بی بی سی فارسی

هياهوی سفر احمدی نژاد به لبنان

جوزلين زابليت




محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران برای ديداری بحث انگيز از لبنان، روز چهارشنبه وارد بيروت خواهد شد. نقطه عطف اين ديدار نيز به بازدید وی از مرز شکننده لبنان با دشمن ديرينه اش، اسرائيل مربوط می شود.



رئیس دولت تندروی ايران در سفر دوروزه اش به لبنان، که اولين سفر وی از زمان به قدرت رسيدن در سال 2005 محسوب می شود، با ميشل سليمان همتای خود، سعد حريری نخست وزير و نبیه بری رئيس مجلس اين کشور ديدار خواهد کرد.



وی همچنین در يک گردهمايی در پايتخت لبنان، با سازماندهی گروه شبه نظامی حزب الله، که دست نشانده ايران محسوب می شود، حاضر خواهد شد.



انتظار می رود حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان که حزب وی در سال 2006 درگير يک جنگ تمام عياربا اسرائيل شد و در فهرست سياه سازمان های تروريستی ايالات متحده قرار دارد، نيز در اين گردهمايی حضور داشته باشد. البته معلوم نيست حضور نصرالله به صورت شخصی و يا از طريق تماس ويدئويی خواهد بود. وی در دو سال گذشته در انظار عمومی ظاهر نشده است.



اما بحث انگيزترين بخش ديدار به روز پنجشنبه مربوط می شود. قرار است احمدی نژاد در اين روز از چندين روستا در امتداد مرز جنوبی لبنان با اسرائيل بازدید کند.



اين منطقه تا حد بسياری در جريان جنگ ميان اسرائيل و دولت اسرائیل در سال 2006 تخريب شد و سپس با پول ايرانی ها بازسازی شد.



نمايندگان مجلس لبنان که از اکثريت طرفدار غرب تشکيل شده است، ديدار وی از مرز را تحريک کننده و حاوی اين پيام توصيف کرده اند که مرز ايران تا لبنان امتداد دارد.



ايالات متحده و اسرائيل نيز واکنش های منفی نشان داده اند و دولت اسرائيل اعلام کرده اين ديدار می تواند امنيت منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.



اما از همه اين ها که بگذريم، سفر احمدی نژاد در برهه سياسی مهمی در لبنان صورت می گيرد. حزب الله و اردوگاه حريری بر سر گزارش منتشر شده از سوی شورای تحت حمايت سازمان ملل مبنی بر دست داشتن اعضای گروه شبه نظامی حزب الله در ماجرای قتل پدر حريری، نخست وزير سابق لبنان، رودر روی هم قرار گرفته اند.



تنش بر سر اين رويداد در ظرف هفته های گذشته وخيم تر شده و خطر به راه افتادن خشونت فرقه ای و سرنگون شدن دولت آشتی ملی بر سر اين کشور سايه انداخته است. حزب الله لبنان صاحب دو وزير در اين دولت است.



در عين حال، ديدار احمدی نژاد در بحبوحه تنش های موجود ميان ايران و اسرائيل بر سر برنامه بحث انگيز هسته ای تهران صورت می گيرد.



فوزيه کيوان رئيس دپارتمان علوم سياسی دانشگاه سنت جوزف بيروت می گويد: "مسأله اين است که آيا احمدی نژاد به اينجا آمده تا حمايت خود از لبنان را به نمايش بگذارد، يا اينکه قصد دارد از قلمرو لبنان جهت منافع خود استفاده کند."



وی افزود: "لبنان و خصوصاً حزب الله بايد از پشتيبانی ايران نهايت استفاده را ببرند اما در عين حال بايد متوجه محدوديت های اين حمايت نيز باشد؛ اين يک شمشير دولبه است."



علی اکبر جوانفکر مشاور احمدی نژاد به خبرگزاری فرانسه گفت ديدار رئيس جمهور ايران، «دارای اهميت تاريخی است و بر معادلات منطقه ای تأثير خواهد گذاشت."



وی گفت: "اين سفر در راستای تحکيم روابط دوجانبه در ابعاد مختلف است و بر اساس چهارچوب سياست استراتژيک خارجی ما در قبال دولت لبنان تنظيم شده است. در عين حال در این میان روابط عاطفی و نيز روابط تاريخی پيچيده فرهنگی و اديان مشترک ميان دو کشورنیز وجود دارد."



منوچهر متکی وزير خارجه و هيئتی از تجار بخش خصوصی، احمدی نژاد را در اين سفر همراهی خواهند کرد. تعدادی توافقنامه در حوزه های انرژی و آبرسانی در جريان اين سفر به امضا خواهد رسيد.



نصرالله در سخنرانی آخرهفته گذشته خواستار استقبال گسترده از رییس دولت ايران شد و شايعات مربوط به پرت کردن نمادين سنگ از سوی احمدی نژاد به آن سوی مرز با اسرائيل را تکذيب کرد.



نصرالله گفت: "اگر رئيس جمهور احمدی نژاد نظر من را بپرسد، به او خواهم گفت: چرا سنگ؟ شما قادر به پرتاب چیزهای بزرگتر از سنگ هستید."



قطع يارانه و هشدار عليه اعتراضات

ويليام يونگ




نيروهای امنيتی ايران پس از سرکوب اعتراضات سياسی متعاقب انتخابات بحث انگيز رياست جمهوری سال گذشته، اکنون در برابر نوع تازه ای از تهديد داخلی به حالت آماده باش در آمده اند: اعتصاب و اعتراضات مدنی بر سر اجرای طرح قطع يارانه ها.



مقامات ارشد پليس ظرف ماه های گذشته و به دليل نگرانی از به راه افتادن موج تازه ای از تنش ها بر سر قطع يارانه ها، به صدور مجموعه ای از هشدارها دست زده اند. برخی بيم آن دارند که اين ماجرا سبب افزايش زنجيروار قيمت ها و وخامت اوضاع اقتصادی در کشوری شود که هم اکنون نیز از تورم بالا و نرخ بالای بيکاری رنج می برد.



حسين سجادنيا رئيس پليس تهران در جمع رهبران اتحاديه ها با تأکيد بر حياتی بودن مسائل امنيتی در استحکام اقتصاد کشور، گفت: "صعود قيمت ها اسباب نگرانی در جامعه شده و اين برای ما حائز اهميت بسياراست."



لحن به کار گرفته شده از سوی سجادنيا و ساير مقامات کشور، از جنس هشدارهای دولت نسبت به نقش دسيسه های خارجی در بحبوحه سرکوب اعتراضات به انتخاب مجدد احمدی نژاد در ژوئن 2009 است.



اين تهديدها از تلاش دولت برای انداختن گناه مشکلات اقتصادی ايران به دوش خارجی ها و همکاران داخلی آنها حکايت دارد.



آقای سجادنيا در سخنانی که توسط ايسنا به چاپ رسيد، گفت: "دشمن مترصد ايجاد مشکل است. ما نبايد به آنها فرصت آسيب رساندن به انقلاب را بدهيم."



آقای سجاد نيا آخرين مقام ارشد ايرانی است که ظرف چند روز گذشته به طور مستقيم از احتمال بروز خشم عمومی در نتيجه وخيم تر شدن شرايط اقتصادی سخن گفته است.



اسماعيل احمدی مقدم، يک فرمانده ارشد نيروی انتظامی کشور نيز گفته بود: "نها قصد دارند با فشار اقتصادی، کشور را در آستانه بحران، شورش و عدم امنيت قرار دهند و نافرمانی مدنی را دامن بزنند." وی در سخنان پيش از خطبه های نماز جمعه تهران در ماه جاری خطاب به نمازگزاران گفت: "پليس کاملاً از ماهيت اين دسيسه ها مطلع است."



در همين حال، همزمان با محدوديت مبادلات ارزی اعمال شده از سوی امارات متحده عربی با بانک های ايرانی فعال در دوبی در اواخر ماه گذشته، نشانه های وخامت اوضاع در اقتصاد ايران به خوبی نمايان شد.



اين رويداد ناشی از دشواری های بوجود آمده در ورود و خروج ارز به ايران در راستای تحريم های بين المللی وضع شده عليه برنامه هسته ای اين کشور ارزيابی می شود. کشورهای غربی بيم آن دارند که برنامه هسته ای ايران پوششی برای دستيابی به تسليحات هسته ای باشد.



محدوديت های ارزی سبب بروز مشکل برای بازار داخلی ارز ايران شد و تجاراز ترس کاهش ارزش ريال، در صدد برآمدند آن را به ارز ساير کشورها تبديل کنند. گزارش شده است که در اوج اين بحران جديد، تجاری که برای تبديل ريال به ارز در خارج بانک مرکزی تجمع کرده بودند، با پليس درگير شده اند.



از آن پس، بانک مرکزی برخی از محدوديت های تبديل ارز را رفع کرده است اما همچنان محدوديت 2,000 دلار را برای تبديل ريال به ارز درنظر گرفته است.



ناآرامی ها در بازار ارز با اعتصاب بازاريان صنف طلافروش در بازار تهران و شماری ديگر از شهرهای سراسر کشور در واکنش به اعمال قانون ماليات 3 درصدی بر معاملات همزمان شد. بازاريان بانفوذ تهران از اعمال قانون ماليات نگران هستند زيرا سبب تسلط بيشتر دولت بر سود آنها از معاملاتشان می شود.



اين دومين بار در طول سال جاری است که بازاريان در اعتراض به اجرای طرح دولت برای کاهش اتکا به درآمدهای نفتی (و افزايش ماليات ها) دست به اعتصاب زدند.



در راستای انجام تمهيدات حساب شده تر از سوی مقامات ايرانی، دادستان تهران پنجشنبه گذشته اعلام کرد قوه قضائيه با کسانی که از طريق بستن بازار و يا ايجاد شبهه "در صدد برهم زدن نظم عمومی" برآيند، برخورد قانونی خواهد کرد. اظهارات وی بازتابی از هشدار های پيشين مرتضی تمدن فرماندار تهران بود. وی گفته بود دولت با بازاريانی که در صدد افزايش قيمت ها برای مصرف کنندگان باشند، برخورد خواهد کرد.



آقای تمدن در سخنانی که روز چهارشنبه توسط خبرگزاری فارس به چاپ رسيد گفت: "اگر قيمت ها افزايش يابد، اين تنها به دليل سوء استفاده غيرمنصفانه و جنگ روانی خواهد بود. اين ها هيچ ربطی به طرح اصلاح قيمت ها و هدفمند کردن يارانه ها ندارد. برخی احساسات بازار را جريحه دار کرده اند و در حال سوء استفاده از اين موقعيت هستند."



تحليلگران صندوق بين المللی پول می گويند بهای انرژی می تواند در نتيجه حذف بودجه حمايتی، از 4 تا 20 برابر قيمت های فعلی افزايش يابد. منتقدان دولت نگرانند "شوک قيمت" می تواند سبب افزايش نرخ تورم شود. سال ها پس از آنکه نرخ تورم کشور دو رقمی بوده است، بانک مرکزی ايران نرخ تورم در ماه مه را زير 10 درصد اعلام کرده است.



يکی از رهبران کارگری در استان غربی همدان که با مشکل عظيم بيکاری دست به گريبان است، روز پنجشنبه هشدار داد درصورتيکه دولت مشکلات قابل پيش بينی بااجرای طرح قطع يارانه ها را حل نکند، ممکن است اعتراضات کارگری اجتناب ناپذير باشند.



وب سايت های نزديک به مخالفان سياسی ايران ظرف ماه های گذشته به دفعات از تجمعات پراکنده کارگرانی گزارش داده اند که حقوق چندين ماه خود را دريافت نکرده اند.



احمد معبودی يکی از رهبران کارگری و مقام ارشد شورای اسلامی کارگری همدان که در جمع گروهی از نمايندگان کارگری سخن می گفت و سخنان وی از سوی خبرگزاری ايلنا به چاپ رسيده، گفت: "با درنظر گرفتن اينکه اجرای طرح يارانه ها سبب افزايش قطعی قيمت ها خواهد شد، ما انتظار داريم دولت از کارگران و خانواده های آنها حمايت کند."



آقای معبودی گفت: "بايد به نظرات کارگران توجه شود؛ در غيراينصورت ما شاهد اعتراضات گسترده کارگران در سراسر کشور خواهيم بود."





حمله به هاشمی در آستانه سفر خامنه ای به قم

همزمان با تبلیغات رسانه های حکومتی درباره سفر آیت الله خامنه ای به قم که جوان آنلاین، پیشاپیش اعلام کرده با "استقبال بی نظیری" رو به رو خواهد شد، و در کنار گمانه زنی سایت های تحلیلی در مورد اهداف این سفر وهمچنین طرح مجدد پیشنهاد "شورای رهبری" از سوی هاشمی رفسنجانی که محمد یزدی خبر آن را در مصاحبه با نشریه "پنجره" فاش کرد، سخنان رهبر جمهوری اسلامی در مورد وقف اموال دانشگاه آزاد، حملات رسانه های حامی دولت به رفسنجانی را وارد فاز جدیدی کرد.




سخنان آیت الله خامنه ای درباره دانشگاه آزاد در شرایطی مطرح شده که طی چند روز گذشته حمله به هاشمی رفسنجانی و خانواده وی به موضوع ثابت رسانه های حامی دولت تبدیل شده است.



بنا به گزارش پایگاه رسمی آیت الله خامنه ای، وی در متنی که درباره توقف وقف دانشگاه آزاد نوشته، آورده است: "وقف مزبور داراي اشكالات اساسي فقهي و حقوقي است از جمله، هم به لحاظ مشروعيت وقف مذكور و هم از جهت صلاحيت هيئت محترم موسس در انشاء اين وقف. همچنان كه مشكل اساسي تحقق قبول مقام ذيصلاح نيز مطرح است، بنابراين وقف مزبور از لحاظ فقهي و حقوقي صحيح نيست. ضمناً با توجه به ماهيت غيرخصوصي و غيردولتي دانشگاه آزاد اسلامي، لازم است بندهاي 5 و 10 مصوبه جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد اساسنامه آن دانشگاه مورد بررسي مجدد قرار گرفته و اصلاح شود".



بنا به نوشته این سایت، خامنه ای خواسته است تا "مراتب" به محمود احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد ابلاغ شود.



گفتنی است توقف وقف در کنار اصلاح اساسنامه، آنطور که سایت تابناک نوشته به معنای بازگشت اموال به خارج از مسیر وقف است.



به این ترتیب، هاشمی رفسنجانی که پیش از این به دلیل دفاع از وقف دانشگاه آزاد، حتی از سوی سلیمی نمین متهم به "تلاش برای استمرار تسلط بر اموال عمومی" شده بود، هم اکنون با مخالفت جدیدی از سوی آیت الله خامنه ای و آنهم در آستانه سفر وی به قم مواجه شده که ناظران سیاسی آن را به دعوای قدرت در بالاترین سطوح جمهوری اسلامی مرتبط می دانند؛به ویژه اینکه سخنان محمد یزدی در مورد "پیشنهاد شورای رهبری" از سوی هاشمی رفسنجانی هم درست در همین شرایط مطرح شده است.



پیشنهاد شورای رهبری از سوی هاشمی رفسنجانی، بخصوص در شرایطی واکنش حامیان حکومت را برانگیخته که اخبار حکایت از "استقبال سرد علما از سفر خامنه ای به قم" دارد؛ برخوردی که سایت راه سبز آن را دلیل تعویق چندباره سفر آیت الله خامنه ای به قم دانسته بود.شاید به همین جهت بود که محمد یزدی، نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری و از حامیان احمدی نژاد، مجددا حمله به هاشمی رفسنجانی را از سرگرفته و طی مصاحبه ای در آستانه سفرخامنه ای به قم، از "پیشنهاد هاشمی درباره شورای رهبری" خبر داده است.



بنا به گزارش رجانیوز، یزدی در این مصاحبه گفته است: "در حال حاضر هم که دوباره آقاي هاشمي اين مباحث را مطرح مي‌كند، باز هم ما مخالفيم و بعدا هم مخالف خواهيم بود. به اين علت كه مسئله تشكيل شوراي رهبري مبناي فقهي و علمي ندارد، بلكه مبناي روشنفكري دارد، چون يك مجتهد هيچ‎وقت نمي‌تواند مقلد باشد و با نظر شورايي بحث كند".

علاوه بر محمد یزدی، عبدالنبی نمازی هم که رجا نیوز او را از "اعضای برجسته خبرگان" معرفی کرده در گفت و گو با فارس نیوز از "مواضع هاشمی درباره رهبری" انتقاد کرده و اظهار کرده: "مواضع اخیر آقای هاشمی را قبول ندارم و نسبت به آن اعتراض دارم. آقای هاشمی باید تاکیدات رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار دهد و از ایشان تبعیت کند".



انتقاد برخی از اعضای حامی حکومت در مجلس خبرگان به رئیس این مجلس، آنهم با اوج گیری حملات سایت هایی چون جوان آنلاین و رجا نیوز که عموماً بر اساس "شنیده ها" درباره همسر و فرزندان هاشمی می نویسند و در نهایت مخالفت صریح آیت الله خامنه ای با وقف دانشگاه آزاد که هاشمی در سفر اخیرش به مازندران درباره آن گفته بود "خدا اجازه نمي دهد اين وقف باطل شود"، ارتباط سفر خامنه ای با افزایش حملات به هاشمی را مطرح کرده است.

واکنش دولتی ها: گرانی نیست، دلار هم زیاد داریم

میزان ذخائر ارزی ایران بالاست؛ آنقدر بالا که جای هیچ نگرانی نیست.این هم گفته رییس دولت است هم معاون وی.رییس بانک مرکزی نیز چندی پیش از دوبرابر شدن این ذخائر سخن گفته بود. ذخائری که مقدارش هیچ وقت اعلام نمیشود زیرا به گفته مسئولان دولتی، "محرمانه " است.




در همین حال معاون اول محمود احمدی نژاد در سخنانی با تکذیب گرانی پیش بینی شده به دنبال اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، از وجود دلار به اندازه کافی در ذخائر کشور خبر داد و از مردم خواست به دولت اعتماد کنند چون اعضای دولت احمدی نژاد به آنها دروغ نمی گویند.



برخی کارشناسان معتقدند اعلام ذخائر بالای نفتی برای رفع نگرانی های مردم در آستانه هدفمندسازی یارانه هاست؛چرا که از یک سو بازار ارز ایران دو هفته ای است التهاب را تجربه میکند ودر کنار آن اعتصاب واعتراض طلافروشان هم هست که کماکان در تهران ودیگر شهرها ادامه دارد.این در حالی است که گفته می شود در بحران اخیر ارزی میلیارد ها دلار از ذخائر ارزی ایران کم شده است ولی دولتیان معتقدند اوضاع کاملا ارام است ومشکلی نیست.







آقا لطفا ماهی نگیر!



درست بعد از هشدار هاشمی رفسنجانی در خصوص تحریم های تازه علیه ایران در اجلاس هشتم خبرگان رهبری، رییس دولت ابراز داشت: "آنهايي كه خيال مي‌كنند با گل‌آلود كردن آب مي‌توانند ماهي بگيرند بدانند كه دولت به بازار مسلط است و اگر قيمت ارز 50 برابر امروز هم شود الحمد‌ لله آن‎قدر ذخيره داريم كه كشور سال‌ها اداره خواهد شد."



به گزارش فارس محمود احمدی نژاد همچنین گفت: "همه جوانب كار در هدفمندي يارانه‌ها ديده شده و برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و عالمانه صورت گرفته اما اين طرح فقط با مشاركت و همراهي مردم قابل اجراست و از مردم مي‌خواهيم كه دولت را در اين زمينه ياري دهند."



رئيس ‌دولت همچنین اظهار داشت: "هيچ شرايط غيرعادي در اقتصاد ما وجود ندارد و اما اگر كساني هم بخواهند در بازار اخلال ايجاد كنند بدانند كه خود ضرر خواهند كرد."



در این شرایط، دیروز محمد رضا رحیمی که این روزها مدام بعد از صحبت های احمدی نژاد در همان قالب حرف های او را تکرار میکند، بیان داشت: "در خصوص بحث هدفمند كردن يارانه‌ها با استانداران هماهنگ كرديم كه واقعيت را به گوش مردم برسانيم و از مردم تقاضا كنيم كه به دولتمردانشان اعتماد كنند چرا كه آن چيزي كه دولتمردان مي‌گويند واقعي است و چيزي كه اخلال‌گران و دشمنان مي‌گويند غلط است."



به گزارش سایت اطلاع رسانی دولت، معاون اول احمدی نژاد همچنين خاطرنشان كرد: "با وجود اينكه الان در تحريم به سر مي‌بريم در هيچ دوره‌اي پس از انقلاب به اين اندازه ذخيره‌ ارزي و طلا نداشته‌ايم بنابراين اگر اخلالي به وجود آمد مردم به حرف دشمنان و اخلالگران توجه نكنند و مطمئن باشند ما به آنها راست مي‌گوييم. "



رحيمي همچنین در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا با اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها گراني به وجود خواهد آمد گفت: "هرگز گراني نخواهد بود چرا كه هدفمند كردن يارانه‌ها حذف يارانه نيست بلكه هدفمند كردن و توزيع عادلانه يارانه مي‌باشد. چرا كه عده‌اي زياد مصرف مي‌كنند بنابراين ما مي‌خواهيم هم به يك اندازه مصرف كنيم. اگر جايي گراني رخ دهد دولت قادر است آن را كنترل كند و شرط آن نيز هماهنگي مردم و دولت است، چرا كه اگر دولت و مردم با هم باشند هيچ اتفاقي نخواهد افتاد."







کاهش ده میلیارد دلاری ذخائر در روزهای آرام



در همین حال اما خبرگزاری آفتاب گزارش داد که "با توجه به گذشت یک هفته از آغاز فروش ارز توسط بانک مرکزی، تاکنون حداقل 10 میلیارد دلار و یورو از ذخایر ارزی کشور از بانک مرکزی خارج شده و علاوه بر کاهش ذخایر ارزی، نقدینگی دریافت شده توسط بانک مرکزی در ازای فروش ارزها به‌زودی به صورت نقدینگی به بازار تزریق شده و بالا رفتن تورم را به دنبال خواهد داشت."



به گزارش این سایت "با کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی امکان ایفای نقش این بانک در مبادلات جهانی، تاثیرگذاری بر واردات و صادرات کشور و تنظیم ارزش پول ملی کاهش خواهد یافت و توان امنیت اقتصادی کشور دچار مشکل خواهد شد. از سوی دیگر با انتقال این ارزها به مردم عادی امکان تاثیرگزاری بر نرخ ارزها توسط بانک مرکزی کاهش یافته و هرکس هر زمانی دلش خواست می‌تواند اقدام به افزایش نرخ ارز نموده و نظام ارزی کشور را دچار اختلال نماید."



این گزارش آفتاب مربوط به روزهایی است که در تهران، بحران ارز، اقتصاد کشور را درگیر کرده اما در شهریور ماه بود که رییس بانک مرکزی خبر از دو برابر شدن ذخائر ارزی ایران داد.



به گزارش ایسنا وی در این خصوص گفته بود: "افزایش ذخایر طلا پشتوانه ذخایر ارزی را در کشور بالا برده است."



بهمنی همچنین گفته بود: "ارزش پول کشور نیز بالا رفته و به همین دلیل روابط تجاری و پولی ما با کشورهای مختلف افزایش یافته است."



به گزارش ایسنا، به نقل از اکونومیست، این مجله در گزارش ماه فوریه 2010، میزان ذخایر طلای ایران را در سال جاری، 81میلیارد و پنجاه و نه میلیون دلار تخمین زده بود. بر پایه بررسی های اکونومیست در سال گذشته کشور شاهد بیشترین میزان ذخایر خارجی خود بود، اما طی سال جاری و سال آینده میزان این ذخایر روند نزولی به خود خواهند گرفت.







حراج



سایت اصولگرای خبر آن لاین هم در گزارشی نوشت: "بحران ارزی اخیر که از قطع همکاری‌ بانک‌های دوبی و عدم تحویل ارز به فعالان اقتصادی کشور آغاز شد افزایش بیش از 10 درصدی نرخ دلار، یورو و درهم امارات به عنوان ارزهای اصلی کشور را در پی داشت. در اثر این تحولات و افزایش نرخ ارزها؛ کمبود شدیدی در بازار ایجاد شد و هجوم سفته بازان و دلالان و بخشی از مردم برای خرید ارز با اهداف سود بردن و حفظ ارزش پول خود و رفع نیازهای خود در آینده، تلاطم شدیدی در بازار ایجاد کرد. این موضوع باعث شد که دولت برای رفع بحران دست به حراج ذخائر ارزی خود دست زد."



این موارد در حالی رخ می دهد که همین چند هفته پیش صحبت از تغییر پایه ارزی کشور از دلار ویورو به یوان یا درهم بود زیرا دولت های غربی اجازه تغییر وتبدیل ارز برای ایران را صادر نمی کردند واین موضوع باعث نگرانی مسئولین شده بود. برخی از تحلیل گران بحران پیش آمده اخیر در بازار ارز را بی ارتباط با همین موضوع نمی دانند. در همین راستا خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده بود "جمهوری اسلامی با افتتاح حسابی بانکی به یوآن، در چین بخشی از پول نفت خود را در این حساب بانکی دریافت خواهد کرد و در ازای بخشی دیگر، سوخت و تجهیزات از چین خواهد گرفت."



رادیو فردا هم در این مورد نوشت: "با گذشت بیش از یک ماه از تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل و به دنبال آن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهایی چون استرالیا، ایران روزبه‌روز در استفاده از یورو و دلار با مشکل بیشتر مواجه شده و بیش از پیش از نظام مالی جهانی کنار گذاشته می‌شود."




میزان ذخائر ارزی ایران بالاست؛ آنقدر بالا که جای هیچ نگرانی نیست.این هم گفته رییس دولت است هم معاون وی.رییس بانک مرکزی نیز چندی پیش از دوبرابر شدن این ذخائر سخن گفته بود. ذخائری که مقدارش هیچ وقت اعلام نمیشود زیرا به گفته مسئولان دولتی، "محرمانه " است.




در همین حال معاون اول محمود احمدی نژاد در سخنانی با تکذیب گرانی پیش بینی شده به دنبال اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، از وجود دلار به اندازه کافی در ذخائر کشور خبر داد و از مردم خواست به دولت اعتماد کنند چون اعضای دولت احمدی نژاد به آنها دروغ نمی گویند.



برخی کارشناسان معتقدند اعلام ذخائر بالای نفتی برای رفع نگرانی های مردم در آستانه هدفمندسازی یارانه هاست؛چرا که از یک سو بازار ارز ایران دو هفته ای است التهاب را تجربه میکند ودر کنار آن اعتصاب واعتراض طلافروشان هم هست که کماکان در تهران ودیگر شهرها ادامه دارد.این در حالی است که گفته می شود در بحران اخیر ارزی میلیارد ها دلار از ذخائر ارزی ایران کم شده است ولی دولتیان معتقدند اوضاع کاملا ارام است ومشکلی نیست.







آقا لطفا ماهی نگیر!



درست بعد از هشدار هاشمی رفسنجانی در خصوص تحریم های تازه علیه ایران در اجلاس هشتم خبرگان رهبری، رییس دولت ابراز داشت: "آنهايي كه خيال مي‌كنند با گل‌آلود كردن آب مي‌توانند ماهي بگيرند بدانند كه دولت به بازار مسلط است و اگر قيمت ارز 50 برابر امروز هم شود الحمد‌ لله آن‎قدر ذخيره داريم كه كشور سال‌ها اداره خواهد شد."



به گزارش فارس محمود احمدی نژاد همچنین گفت: "همه جوانب كار در هدفمندي يارانه‌ها ديده شده و برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و عالمانه صورت گرفته اما اين طرح فقط با مشاركت و همراهي مردم قابل اجراست و از مردم مي‌خواهيم كه دولت را در اين زمينه ياري دهند."



رئيس ‌دولت همچنین اظهار داشت: "هيچ شرايط غيرعادي در اقتصاد ما وجود ندارد و اما اگر كساني هم بخواهند در بازار اخلال ايجاد كنند بدانند كه خود ضرر خواهند كرد."



در این شرایط، دیروز محمد رضا رحیمی که این روزها مدام بعد از صحبت های احمدی نژاد در همان قالب حرف های او را تکرار میکند، بیان داشت: "در خصوص بحث هدفمند كردن يارانه‌ها با استانداران هماهنگ كرديم كه واقعيت را به گوش مردم برسانيم و از مردم تقاضا كنيم كه به دولتمردانشان اعتماد كنند چرا كه آن چيزي كه دولتمردان مي‌گويند واقعي است و چيزي كه اخلال‌گران و دشمنان مي‌گويند غلط است."



به گزارش سایت اطلاع رسانی دولت، معاون اول احمدی نژاد همچنين خاطرنشان كرد: "با وجود اينكه الان در تحريم به سر مي‌بريم در هيچ دوره‌اي پس از انقلاب به اين اندازه ذخيره‌ ارزي و طلا نداشته‌ايم بنابراين اگر اخلالي به وجود آمد مردم به حرف دشمنان و اخلالگران توجه نكنند و مطمئن باشند ما به آنها راست مي‌گوييم. "



رحيمي همچنین در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا با اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها گراني به وجود خواهد آمد گفت: "هرگز گراني نخواهد بود چرا كه هدفمند كردن يارانه‌ها حذف يارانه نيست بلكه هدفمند كردن و توزيع عادلانه يارانه مي‌باشد. چرا كه عده‌اي زياد مصرف مي‌كنند بنابراين ما مي‌خواهيم هم به يك اندازه مصرف كنيم. اگر جايي گراني رخ دهد دولت قادر است آن را كنترل كند و شرط آن نيز هماهنگي مردم و دولت است، چرا كه اگر دولت و مردم با هم باشند هيچ اتفاقي نخواهد افتاد."







کاهش ده میلیارد دلاری ذخائر در روزهای آرام



در همین حال اما خبرگزاری آفتاب گزارش داد که "با توجه به گذشت یک هفته از آغاز فروش ارز توسط بانک مرکزی، تاکنون حداقل 10 میلیارد دلار و یورو از ذخایر ارزی کشور از بانک مرکزی خارج شده و علاوه بر کاهش ذخایر ارزی، نقدینگی دریافت شده توسط بانک مرکزی در ازای فروش ارزها به‌زودی به صورت نقدینگی به بازار تزریق شده و بالا رفتن تورم را به دنبال خواهد داشت."



به گزارش این سایت "با کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی امکان ایفای نقش این بانک در مبادلات جهانی، تاثیرگذاری بر واردات و صادرات کشور و تنظیم ارزش پول ملی کاهش خواهد یافت و توان امنیت اقتصادی کشور دچار مشکل خواهد شد. از سوی دیگر با انتقال این ارزها به مردم عادی امکان تاثیرگزاری بر نرخ ارزها توسط بانک مرکزی کاهش یافته و هرکس هر زمانی دلش خواست می‌تواند اقدام به افزایش نرخ ارز نموده و نظام ارزی کشور را دچار اختلال نماید."



این گزارش آفتاب مربوط به روزهایی است که در تهران، بحران ارز، اقتصاد کشور را درگیر کرده اما در شهریور ماه بود که رییس بانک مرکزی خبر از دو برابر شدن ذخائر ارزی ایران داد.



به گزارش ایسنا وی در این خصوص گفته بود: "افزایش ذخایر طلا پشتوانه ذخایر ارزی را در کشور بالا برده است."



بهمنی همچنین گفته بود: "ارزش پول کشور نیز بالا رفته و به همین دلیل روابط تجاری و پولی ما با کشورهای مختلف افزایش یافته است."



به گزارش ایسنا، به نقل از اکونومیست، این مجله در گزارش ماه فوریه 2010، میزان ذخایر طلای ایران را در سال جاری، 81میلیارد و پنجاه و نه میلیون دلار تخمین زده بود. بر پایه بررسی های اکونومیست در سال گذشته کشور شاهد بیشترین میزان ذخایر خارجی خود بود، اما طی سال جاری و سال آینده میزان این ذخایر روند نزولی به خود خواهند گرفت.







حراج



سایت اصولگرای خبر آن لاین هم در گزارشی نوشت: "بحران ارزی اخیر که از قطع همکاری‌ بانک‌های دوبی و عدم تحویل ارز به فعالان اقتصادی کشور آغاز شد افزایش بیش از 10 درصدی نرخ دلار، یورو و درهم امارات به عنوان ارزهای اصلی کشور را در پی داشت. در اثر این تحولات و افزایش نرخ ارزها؛ کمبود شدیدی در بازار ایجاد شد و هجوم سفته بازان و دلالان و بخشی از مردم برای خرید ارز با اهداف سود بردن و حفظ ارزش پول خود و رفع نیازهای خود در آینده، تلاطم شدیدی در بازار ایجاد کرد. این موضوع باعث شد که دولت برای رفع بحران دست به حراج ذخائر ارزی خود دست زد."



این موارد در حالی رخ می دهد که همین چند هفته پیش صحبت از تغییر پایه ارزی کشور از دلار ویورو به یوان یا درهم بود زیرا دولت های غربی اجازه تغییر وتبدیل ارز برای ایران را صادر نمی کردند واین موضوع باعث نگرانی مسئولین شده بود. برخی از تحلیل گران بحران پیش آمده اخیر در بازار ارز را بی ارتباط با همین موضوع نمی دانند. در همین راستا خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده بود "جمهوری اسلامی با افتتاح حسابی بانکی به یوآن، در چین بخشی از پول نفت خود را در این حساب بانکی دریافت خواهد کرد و در ازای بخشی دیگر، سوخت و تجهیزات از چین خواهد گرفت."



رادیو فردا هم در این مورد نوشت: "با گذشت بیش از یک ماه از تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل و به دنبال آن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهایی چون استرالیا، ایران روزبه‌روز در استفاده از یورو و دلار با مشکل بیشتر مواجه شده و بیش از پیش از نظام مالی جهانی کنار گذاشته می‌شود."

چه کسی آیت‌الله منتظری را برکنار کرد

گفت‌وگوی هفته گذشته احمد منتظری، فرزند ایت‌الله منتظری، قائم‌مقام سابق رهبری جمهوری‌اسلامی، هم‌چنان، حاشیه‌های خاص خود را به دنبال دارد.اما در هر حال اعتراضات سایت‌های نزدیک به اصول‌گرایان و نقد آنان بر این سخنان و پاسخ‌های احمد منتظری، باعث شده گوشه کوچکی از اتفاقات رخ داده در سال‌های آخر عمر آیت‌الله خمینی که منجر به صدور فرمان قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال 67 و سپس برکناری آیت‌الله منتظری، به دلیل اعتراض به این اعدام‌ها شد، روشن‌تر شود.




به دنبال سخنان احمد منتظری درباره اعدام‌های سال 67، برخی رسانه‌های نزدیک به دولت، به انتقاد از احمد منتظری و پدر وی پرداختند. فرزند آیت‌الله منتظری، جوابیه‌ای برای این سایت‌ها ارسال کرد. وی که در میان دانشجویان از مسائل مربوط به برکناری آیت‌الله منتظری از قائم مقامی رهبری سخن گفته و به سئوالات دانشجویان در این زمینه پاسخ داده بود، در جوابیه خود با انتقاد از تقطیع و تحریف سخنانش، از نتیجه‌گیری اشتباه "کاملا مشابه" در این سایت‌ها اظهار شگفتی کرده و آورده است: "مطالب اختلافی با هم ندارند، مثل اینکه از مرکز واحدی بخشنامه و ابلاغ شده باشد."



وی سپس با اعلام اینکه "قصد افشاگری نداشته ام" اعلام کرد که: "مطالب ذکر شده تنها بخشی از واقعیاتی است که دانستن آن حق مردم است."



احمد منتظری در ادامه با اشاره به ارسال نامه‌ای از سوی آیت‌الله خمینی در تاریخ ششم فروردین سال 68، نوشته است: "وقتی حضرت آیت الله العظمی منتظری نامه 6 فروردین 68 را مشاهده نمود بسیار متعجب شد و فرمود بعید است که چنین مطالبی را استادش به رشته تحریر درآورده باشد. همچنین اینجانب در واقع برای توجیه کار معظم له به دانشجویان گفتم که ممکن است نامه 4 فروردین 68 آیت الله منتظری به امام نرسیده باشد وگرنه جواب آن نامه متواضعانه، نامه تند 6فروردین 68 نمی تواند باشد. همچنین سخنان اینجانب در مورد حاج احمد آقا خمینی فقط نقل تاریخ و واقعیت بود و اثبات اینکه نامه 6 فروردین 68 توسط حاج احمد آقا نوشته شده است. گفتن واقعیت ممکن است تلخ باشد اما توهین نیست."



احمد منتظری در سخنان خود همچنین گفته است: "اینجانب نامه ای را در اختیار داشتم که احمد آقا خمینی در مورد تغییر مدیریت مدرسه کرمانیها - قریب به این مضمون - نوشته بود که: امام فرموده اند حجة الاسلام آقای فهیم کرمانی برکنار شود و به جای ایشان حجة الاسلام آقای کشمیری منصوب شود، و امضا کرده بود «احمد خمینی». خط این نامه با نامه 6فروردین 68 کاملا منطبق بود. وقتی این دو نامه را در کنار هم به مرحوم پدرم ارائه کردم ایشان هم تصدیق نمودند که نامه 6 فرودین 68 را حاج احمد آقا نوشته است."







احمد منتظری: امام از اعدام‌ها خبر نداشت



این ماجرا اما از آن‌جا آغاز شد که برخی از سایت‌های نزدیک به جنبش سبز، متن سخنانی از احمد منتظری را منتشر کردند که در واقع عبارت بود از "گپ و گفت عده‌ای از همراهان جنبش سبز با احمد منتظری به مناسبت تولد آیت‌الله منتظری".



فرزند آیت‌الله منتظری در سخنان خود، با اشاره به اعدام‌های سال 67 و اطلاع آیت‌الله خمینی از آن اعدام‌ها، گفته بود:" در آن زمان تصویر متن حکم ایشان در مورد اعدام آنان را بر روی هر پرونده می گذاشتند. اگر تشخیص می دادند که زندانی به اصطلاح سر موضع است اعدام می شد. می گفتند زندانی مصاحبه کند تا اعدام نشود."



وی با اشاره به نامه آیت‌الله منتظری به آیت‌الله خمینی، درباره اعدام‌ها افزوده بود: "یک بار آخر شب به اتاق آیت الله منتظری رفتم. دیدم پدر در حال نوشتن نامه ای هستند. پیش نویس آن را به من دادند. یک نامه به امام درباره قتل های 67 نوشته بودند. من به ایشان گفتم که اینها را صلاح نیست که در کاغذ بنویسید. اینها مطالب فوق سرّی است که باید شفاهی به امام بگویید نه اینکه مکتوب کنید. ایشان فرمودند همه چیز تمام شده است. آیت الله منتظری گفتند که با خونی که به ناحق ریخته می شود همه چیز تمام می شود، این محرمانه نیست و حق کسی که خونش ریخته شده نباید پایمال شود."



وی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال عدم اطلاع آیت‌الله خمینی از اعدام‌های سال 67 وانجام شدن کارها به دست فرزند وی، سیداحمد خمینی هم چنین گفته: "نامه ها را مسئول دفتر یا حاج احمد آقا می گرفتند. به همین دلیل ممکن است برخی از نامه ها به امام نرسیده باشد. به طور مثال آیت الله منتظری در تاریخ 4 فروردین 68 نامه ای به امام نوشتند که من شرعا و قانونا نظر شما را بر نظر خودم مقدم می دانم. امام می توانست زیر آن نامه بنویسد خودت گفتی برو کنار و سیاست و ریاست را کنار بگذار. اما ایشان در تاریخ 6 فروردین 68 نامه ای نوشتند که والله من بازرگان و بنی صدر را از اول قبول نداشتم، واللّه من از اول با قائم مقامی تو مخالف بودم. خلاصه اینکه جواب آن نامه متواضعانه، این نامه تند نبود. علاوه براین نامه 6 فروردین 68 صد در صد دست خط امام نیست.... در تاریخ 18 اردیبهشت 68 نامه ای را آیت الله منتظری نوشتند که من به همراه آقای دری نجف آبادی که آن زمان مسئول دفتر بودند رفتیم که نامه را برسانیم. اما گفتند که حال امام خوب نیست و امکان ملاقات نیست. حاج احمد آقا نامه را گرفت ولی اجازه ملاقات نداد. آقای دری به حاج احمد آقا گفت که "دیگر آیت الله منتظری قائم مقام رهبری نیست ولی این فضاحتی که روزنامه ها درست کرده اند کل روحانیت را خراب می کند. مردم می گویند این شخص که دومین شخصیت انقلاب بوده است اگر واقعا اینقدر آدم بدی است پس وای به حال بقیه آنان". حاج احمد آقا در جواب گفت "ببین آقای دری بالاخره آقای منتظری گفته که امام زن های بچه دار را اعدام کرده است حالا ما باید بگوییم کسی که این حرف را زده یک مجتهد جامع الشرایط است و یا یک ضد انقلاب؟"... حاج احمد آقا همواره می خواست تاکید کند که امام اشتباه نمی کند. به طور مثال امام گفته بود که این جنگ بیست سال هم طول بکشد ما ایستادگی می کنیم. ایشان به کسانی که می خواستند نزد امام بروند می گفتند که از جنگ صحبتی نکنید. در جلسات سران سه قوه می گفتند که حرف صلح را مطرح نکنید. حتی آیت الله طاهری اصفهانی می خواست نزد امام برود و درباره کمبودهای جبهه صحبت کند. خیلی از وضع جبهه ها گلایه داشت اما در ملاقات هیچ صحبتی از جبهه نکرده بود چون حاج احمد آقا گفته بود که درباره مسایل جنگ به امام حرفی نزنید.



فرزند آیت‌الله منتظری درباره دیدارهای سیداحمد خمینی با آیت‌الله منتظری، پس از فوت آیت‌الله خمینی هم اضافه کرده بود: "در مجلس ختمی که به قم آمده بودند آیت الله منتظری و احمد آقا خمینی همدیگر را می بینند و خیلی احمد آقا به ایشان احترم گذاشته بود و مثل سابق رفتارشان نبود. اما اینکه نزد پدرم بیاید و ابراز پشیمانی کند نبوده است. همچنین تنها آیت الله منتظری گفته بودند که استقراض از کشورهای خارجی نکنید که احمد آقا خمینی در سال پایانی عمرش - در مصاحبه یا سخنرانی - گفته بود که دوستداران واقعی انقلاب گفته بودند که استقراض از کشورهای خارجی نکنید."



احمد منتظری در سخنان خود همچنین با اشاره به حصر آیت‌الله منتظری در آبان ماه سال 76، به این نکته اشاره کرده بود که: "نامه حصر آیت الله منتظری را آقای خاتمی امضا کرده بودند و در این باره دستور داده بودند."







برکناری آیت‌الله منتظری: روایت دولتی



اما روایت مقامات دولتی جمهوری اسلامی از برکناری آیت الله منتظری، متفاوت است.



در روایت رسمی، ایت الله خمینی، از ابتدا با انتصاب آیت الله منتظری به قائم مقامی رهبری مخالف بوده است. آیت الله محمدی گیلانی در این زمینه می گوید: "یک روز قبل از مطرح شدن قائم مقامی آقای منتظری در مجلس خبرگان (۲۵ تیر۱۳۶۴)، من ضمن تماس با دفتر امام(ره) کتباً (از طریق آقای توسلی و آقای رسولی) از ایشان درخواست ملاقات کردم. در آن موقع اعلام شده بود که امام تا پانزده روز ملاقات ندارند. من در تکه کاغذی نوشتم مطلبی واجب و ضروری است، احساس وجوب کردم به عرض مبارک برسانم، امام اجازه دادند خدمتشان رسیدم. گفتم: فردا قرار است موضوع قائم مقامی آقای منتظری در مجلس خبرگان مطرح شود، خواستم به عرضتان برسانم به آقای هاشمی بگویید مطرح نشود. من به آقای منتظری ارادت دارم؛خدمتشان درس خوانده ام؛ ایشان را عابد و زاهد می دانم؛ ولی این خصوصیات، کافی نیست. او از عهده این کار برنمی آید... امام، گله‌های سوزانی از آقای منتظری را آغاز کرد که کجا چه کرده و کجا چه...! و اضافه فرمود: احمد هم از او دفاع می کند! از منزل سید مهدی هاشمی، دست نویس‌های او را آورده اند. من دیدم نامه های آقای منتظری از نوشته های مهدی هاشمی الهام گرفته! این را من برای ایشان نوشتم."



در این روایت، حتی پس از این سخنان نیز، آیت الله خمینی در مقابل اصرارهای هاشمی رفسنجانی، کوتاه آمده است:" فردای آن روز، آقای هاشمی موضوع قائم مقامی آقای منتظری را در مجلس خبرگان مطرح کرد. آقای محمدی گیلانی اضافه کرد که: پس از این ماجرا، روزی آقای هاشمی در حضور جمعی گفت: من بعدازظهر رفتم خدمت امام. امام فرمودند: موضوع قائم مقامی آقای منتظری را فردا مطرح نکن. گفتم: چرا؟ ما در اجلاسیه قبل، به آقایان گفته ایم که ایشان را به عنوان قائم مقام، مطرح کنیم. فرمود: نه، یکی از دوستان آمده و چنین گفته... گفتم: ما اعلام کرده ایم. نمی‌شود..."



دلیل اثبات این مساله نیز، همان نامه آیت الله خمینی در تاریخ ششم فرودین اعلام می شود که در آن نوشته: "والله قسم من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم ولی در آن وقت شما را ساده لوح می دانستم که مدیر و مدبر نبودید. والله قسم من به نخست وزیری بازرگان مخالف بودم؛ ولی او را هم آدم خوبی می‌دانستم. والله قسم من رأی به ریاست جمهوری بنی صدر ندادم و در تمام موارد، نظر دوستان را پذیرفتم..."



در کتاب "از جدایی تا رویارویی" هم در این زمینه آمده: "این نامه ابتدا بنا بر صلاحدید حضرت امام قرار بود تا از رسانه‌های عمومی از جمله صدا و سیما منتشر شود اما بواسطه درخواست برخی از مسئولین وقت از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مشکینی و... از امام مبنی بر عدم انتشار این نامه به صورت عمومی، امام خمینی در پاسخ، بنا بر آنچه که حجت‌الاسلام و المسلمین روح الله حسینیان نقل نموده است، می فرمایند: البته اینکه من نامه ۶ فروردین ۶۸ را پس گرفتم، نه اینکه پشیمان شدم و نه اینکه اصرار شما مرا وادار کرد که این نامه را پس بگیرم، فقط ‌ترسیدم که با پخش (انتشار عمومی) این نامه، خون مردم به جوش بیاید و بریزند و آقای منتظری را بکشند... آقای منتظری هم خودش فاسد است و هم شاگردی که ‌تربیت می‌کند فاسد‌ تربیت می‌کند."



حجت الاسلام محمدی ری شهری در کتاب "سنجه انصاف" که به بررسی مقطع حساسی از جمهوری اسلامی، از نصب منتظری به قائم مقامی رهبری تا عزل وی و ماجرای باند مهدی هاشمی اختصاص دارد، برای نخستین بار تصویر نامه تاریخی ۶ فروردین ۶۸ آقای خمینی به منتظری را که از سوی عوامل مخاطب نامه در آن تشکیک شده بود، منتشر کرده است.



هاشمی رفسنجانی، اما روایت این برکناری را چنین میداند: "آیت‌الله امینی از قم به من تلفن کردند و گفتند که امام دستور دادند به دبیرخانه خبرگان که جلسه خبرگان را تشکیل بدهید. برای اینکه این مسئله را حل کنید و تمام کنید. من به ایشان گفتم که خیلی خوب، حالا شماها بیایید تهران ما روی مسئله حرف داریم و هنوز این جلسه را تشکیل ندهید و به تهران بیایید. با حاج احمدآقا دو نفری دوباره رفتیم خدمت حضرت امام خیلی حرف زدیم من گریه کردم پیش امام و آنچه که می‌فهمیدم خدمت ایشان گفتم، ایشان اصرار داشتند و می‌گفتند مسئله باید تمام شود. تا اینکه روز ۶ فروردین شد، روز ششم فروردین یعنی اینکه من می‌گویم روز پنجشنبه بود و ما روز جمعه که نمی‌توانستیم جلسه تشکیل بدهیم و به آقای امینی گفتیم روز یکشنبه به تهران بیایید... نامه‌ای سر به مهر امام برای من فرستادند به دفتر من که وقتی نامه رسید، رهبری هم رسیده بودند. ما با هم این نامه را باز کردیم و امام اجازه داده بودند که نامه را بخوانیم. همین نامه‌ای است که چاپ شد، یعنی نامه دومی که در روزنامه‌ها چاپ شد... حاج احمدآقا تلفن کرد و گفت به نظر می‌رسد اگر بخواهیم که فتنه‌ای پیش نیاید شما و آقای خامنه‌ای با هم بروید قم و شما نامه را ابلاغ کنید و آنجا هم صحبت کنید و فتنه‌ای هم پیش نیاید. مسئله امام را هم که می‌دانید حالت برگشت ندارند، من گفتم نه ما حرف داریم ما باید قبلاً امام را ببینیم، ایشان گفت نامه را دادند آقا به رادیو، رادیو ساعت دو می‌خواند. من گفتم نخواند بالاخره ما مشاور امام هستیم صبر کنید ما بحث خودمان را بکنیم تا بعد بفهمیم چه می‌شود، قضیه چه اتفاقی می‌افتد. آقایان اعضای هیأت رئیسه خبرگان هم از قم آمدند. آیات مشکینی، امینی، مؤمن و طاهری خرم‌آبادی، ما اعضای هیأت بودیم. هم برای اینکه اجلاس خبرگان را دعوت کنیم و هم برای مشورت در اصل قضیه، ما ساعاتی بحث کردیم همه ما صلاح ندانستیم. تا ساعت ۹ شب طول کشید بالاخره تصمیم گرفتیم برویم پیش امام، احمدآقا گفت آقا نمی‌پذیرند. گفتند هر کس بیاید راه ندهید."



بعدها سیداحمد خمینی، خطاب به آیت الله منتظری متنی را منتشر کرد که معروف شد به "رنجنامه". وی در این متن نوشته بود: "یادتان هست در ملاقات آخر خود با امام شما نیم ساعت حرف زدید و امام سکوت کردند وقتی بلند شدید بروید امام فرمودند: بیشتر حرف‌های شما درست نبود، خدا ان‌شاالله مرا ببخشاید و مرگم را برساند."



داستان برکناری آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری، همچنان خبرساز و از نکات پرابهام تاریخ معاصر ایران است. تنها باید منتظر زمان ماند تا دو طرف قضیه بیشتر در این باره صحبت کنند و مدارک جددی در این باره، منتشر شود.

دخالت «خدا» در امور وقفی دانشگاه آزاد

آمریکا عادل و جمهوری اسلامی ظالم است

محمد نوری زاد تنها نویسنده ای است که در یکسال اخیر شش نامه به آیت الله خامنه ای نوشته که دو تای آنها از داخل زندان بیرون آمده است. نامه های نوری زاد با توجه به سابقه این نویسنده که عمری را در دفاع از جمهوری اسلامی و رهبری آیت الله خامنه ای گذرانده، با دیگر شکواییه ها و انتقاداتی که خطاب به رهبر جمهوری اسلامی به صورت سرگشاده نوشته می شود، تفاوت دارد. این نامه ها از منظر یک دوست قدیمی است که حالا از زندان، خیرخواهانه و مشفقانه از دوست صاحب قدرتش انتقاد می کند و به او هشدار می دهد. البته در هر بار از این نامه نگاریها، از صمیمیت لحن نوری زاد در خطاب قرار دادن آیت الله خامنه ای کاسته شده و در آخرین نامه، دیگر از خطاب قرار دادن آقای خامنه ای با عنوان، " پدر" یا "خامنه ای عزیز ما" خبری نیست؛ نوری زاد این بار ترجیح داده با عنوان "حضرت شما "و با طعنه از رهبر جمهوری اسلامی یاد کند.




نگارش شکواییه های نوری زاد از رهبر جمهوری اسلامی از همان هفته اول پس از انتخابات آغاز شد؛ بدین ترتیب بود که به تدریج نوشته های نوری زاد در وبلاگ شخصی اش، باعث جدا شدن صف او از دوستان سابقش شد. نوری زاد در "سمفونی ای کاشها" اولین انتقادهای خود از خامنه ای و عملکردش را آغاز کرد؛ انتقادهایی که با لحنی شاعرانه رهبر جمهوری اسلامی را مورد خطاب قرار می داد و آن هم از موضع یکی هواداران جدی جمهوری اسلامی که سالها در حمایت از آیت الله خامنه ای قلم زده بود و از معاشران نزدیک "رهبر نظام" محسوب می شد. سمفونی ای کاش ها نشان می داد که نامه های نوری زاد به رهبری در راه است، نامه هایی که می توانست سخنگوی بخش بزرگی از هوادارن آیت الله خامنه ای باشد که با آنچه می دیدند دچار سر گشتگی شده بودند: "این روزها که روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری است، برای من و امثال من، روزهای معلق بودن است. کسی نیست به سئوال ها و ابهام های ما پاسخ بدهد، ما معلقیم. خامنه ای ما فصل الخطاب همه درماندگی ها بود، اما من امروز به دنبال رهایی بخشی می گردم که مرا با گذشته ام آشتی دهد."







باز هم از اوین



نوری زاد از معدود زندانیان یکساله اخیر است که تنها به دلیل انتقاد از رهبری در زندان به سر می برد. نامه های اولیه نوری زاد به آیت الله خامنه ای، شوکی بود در بدنه طرفداران رهبر جمهوری اسلامی؛ آنچنان که حتی روزنامه کیهان که نوری زاد روزگاری از نویسندگان آن به شمار می رفت، موضعی درباره نامه نوری زاد نگرفت و تنها به این بسنده کرد که "نوری زاد فریب خورده است". اما چنین نماند و وبلاگ شخصی نوری زاد فیلتر و بعد هم راهی زندان اوین شد و به بهانه توهین نویسنده به مسوولان نظام.



نوری زاد در اولین دوره زندانش، باز هم نامه نوشت؛ اینبار ماموران زندان نوری زاد را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بعد هم از نوری زاد تعهدی خواسته شد تا پس از آزادی دوباره دست به نامه نگاری نزند؛تعهدی که نوری زاد آن را نپذیرفت و در اسرع وقت دوباره یاداشتهایش را بر وبلاگ فیلتر شده اش گذاشت و اینبار از همه روسپیان سرزمین عذرخواهی کرد.



او که خود را یکی از حامیان و طرفداران جمهوری اسلامی می دانست و مقصر در به وجود آمدن وضع موجود، از روسپیان عذر خواست و از همین رو دوباره به اوین بازگشت.







خامنه ای شناسی به سبک نوری زاد



شاید هیچ منتقد رهبری جمهوری اسلامی را نتوان یافت که به اندازه نوری زاد با روانشناسی آیت الله خامنه ای و دنیای ذهنی او آشنا باشد. نوری زاد در نامه های ششگانه اش به سراغ بزرگترین فلسفه های حکومتی رفته که آیت الله خامنه ای در بیست سال گذشته سعی در تشریح و تبیین آن داشته است. آیت الله خامنه ای نظام حکومتی جمهوری اسلامی را بارها با حکومت امام اول شیعیان مقایسه کرده و در این قیاس خود بر جای امام اول نشسته است. محمد نوری زاد در نامه هایش درست به عقاید آیت الله خامنه ای حمله می کند؛ و گاه با ادبیاتی نمایشی، خامنه ای را به عصر امام اول می برد و او را فارغ از زمان و مکان، رودر روی پیشوای دینی قرار می دهد.



این نویسنده انقلابی که تمام سالهای دهه هفتاد از حامیان پر شور رهبری بوده، حتی در نوشته ای صحرای محشر را تصویر می کند و آیت الله خامنه ای را میان جمعیت عظیم مردمی جای می دهد که او را مسبب بدبختی و تیره روزیشان در دنیا می دانند. تسلط مذهبی نوری زاد آنچنان است که رسانه های حکومتی سعی کرده اند تنها باسکوت و بی اینکه وارد پا سخگویی و جدال قلمی شوند، از کنارش بگذرند. اما نامه های نوری زاد آنچنان که در سایت هایی مانند بالاترین دیده می شود، هواداران بسیاری دارد و به سرعت تکثیر و دست به دست می شود.







استفتا از رهبری درباره عدل آمریکا



محمد نوری زاد نامه اخیرش را در قالب "استفتائاتی از مقام رهبری که خود را به عنوان مرجع شیعیان نیز معرفی کرده"، نگاشته است. روانشناسی آیت الله خامنه ای اینبار به دشمن پژوهی رسیده و نوری زاد سعی کرده است، تابوی ذهنی آیت الله خامنه ای را تصویر کند و آمریکا را با نظام اسلامی ایران قیاس کند. سئوالاتی 28 گانه که ابتدا با صحه گذاشتن بر تصورات رهبری که آمریکا رافاسدترین و ظالمترین رژیم معاصر می داند، آغاز می شود و سپس همه گفتارهای آیت الله خامنه ای را در الگو معرفی کردن نظام اسلامی به چالش می کشد. نوری زاد می نویسد: "من در این پرسش ها، هرگز سراغی از داشته های تکنولوژیک، پیشرفت های علمی، و وضعیت تولید و کار و معیشت و رفاه و ثروت آمریکایی ها در نسبت به خودمان نگرفته ام. فقط به همان ساحتی ورود کرده ام که در نقطه مرکزی علایق، و وعده های اولیۀ انقلاب اسلامی ما بوده است."







این آمریکا مسلمان است



پرسشهای نوری زاد همه افتخارات جمهوری اسلامی را در بر می گیرد و در مقایسه با آمریکا می گذرد. مقایسه ای که به چیرگی نظام حکومتی آمریکا بر حکومت آیت الله خامنه ای ختم می شود. نوری زاد با تشریح رفتار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بامخالفان و از آن سو برخورد دیوان فدرال آمریکا با کلینتون نتیجه می گیرد که عدالت آمریکاییها به عدل خدا نزدیک تر است: "دستگاه قضایی آمریکا، رییس جمهوری چون کلینتون را به خاطر یک دروغ، جلوی چشم دنیا مفتضح کرد. به گمان من، این دستگاه قضایی مستقل و نفوذناپذیر، حتی غرور دستگاه عدل الهی را نیز برمی انگیزد."



ترجیع بند نوری زاد در این نامه که همه تابوهای جمهوری اسلامی را یک به یک می شکند، خطاب به رهبر نظام این است که انصاف بدهد کدام مسلمان ترند: "این ریاکاری، که از صدر تا به ذیل ما راه یافته است، در آمریکا، یک «بی تعریف» است. یعنی مردم، ریا را نمی فهمند. با آن آشنا نیستند. همه، همانی هستند که آنند. باز هم در این مورد، از سر استثنائات درمی گذریم. بله رهبر گرامی، ما که اسلامی هستیم، با ریا آمیخته ایم. و آنان که به ظاهر کافرند، ریا را نمی شناسند. به فتوای حضرت شما، کدام یک از ما آیا به خدا نزدیک تریم؟"







ما زندانی شما هستیم



نوری زاد می گوید که قبل از انقلاب در آمریکا به سر می برده و به خاطر آن همه شعار های انقلاب اسلامی به ایران آمده و به محرومترین بخش های کشور رفته است تا مگر خدمتی کند. او به آیت الله خامنه ای می گوید که قیاس جمهوری اسلامی با آمریکا از سر غربزدگی نیست. نوری زاد ایران را آزادترین کشور دنیا برای شخص آیت الله خامنه ای توصیف می کند و خود را زندانی رهبری می شمارد: "حضرت شامخ شما، شاید جزو معدود رهبران تاریخ است که فراوان سخن گفته است. کمتر رهبری به قدر شما سخن گفته و می گوید. و البته، سخنان نغز و موعظه گون. اطمینان دارم از اینکه می توانید به راحتی، در هر موضوع، بدون دغدغه ورود کنید و مفصل سخن بگویید، لذت می برید. این لذت اما، محدود به شخص حضرت شماست. از خود شما که فاصله بگیریم، این لذت، کم و کمتر می شود. به مردم که می رسد، چیزی از طعم آن باقی نمی ماند."



نامه مفصل نوری زاد که حمله ای به توهم توطئه آیت الله خامنه ای و روانشناسی کلمه پر بسامد دشمن در سخنرانی های رهبری است، شاید بی پاسخ نماند و رهبر جمهوری اسلامی در سفر آتی اش به قم، بخشی از سخنرانیش را به کسانی اختصاص دهد که از آنها بارها به عنوان فریب خوردگان از آمریکا و خودی های غافل یاد کرده است.





فیلم/ تیر اندازی به سوی ماموران انتظامی در میدان آزادی (اقبال) سنندج ؛ 15 مهر، 5 اکتبر

در اين حادثه مشکوک 5 نفر کشته شدند و 2 روز بعد ماموران امنیتی ادعا کردند که دو نفر را که مسئول اصلی تيراندازی بودند را کشتند بدون آنگه محلی که اين افراد کشته شدند و يا نامشان ذکر شود.




سه پیشنهاد مهم رئیس قوه قضائیه به رهبری

در پی شکایت صادق لاریجانی از دخالتهای بی حد و حصر مجتبی خامنه ای، طائب و نقدی


جرس: بنا به گزارش منابع موثق از تهران، رئیس قوه قضائیه طی نامه ای از دخالتهای برخی اعضای متنفذ بیت رهبری در کار دادگاهها و زندانها به تلخی شکایت کرده خواستار جداکردن دادگاههای امنیتی سیاسی از قوه قضائیه و قبول مسئولیت شرعی آنها توسط مقام رهبری شده در غیر این صورت از رهبر خواسته استعفای وی را بپذیرد.





جرس خلاصه ای از این نامه تاریخی را چهار روز پیش منتشر کرد.



غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری 19 مهر ماه خود خبر یادشده را تکذیب و اظهار داشت: كار ضد انقلاب چيست؟ بخشي از فعاليت آنها واقعا بر هم ريختن روان جامعه، ايجاد اختلاف و راه‌اندازي جنگ رواني است. سخنگوي قوه‌قضائيه با بيان اينكه رسانه‌هاي ضد نظام مرتب دروغ ساخته و آنها را پمپاژ مي‌كنند، خاطر‌نشان كرد: شخصا اين خبر را ديدم و يقين داشتم كه سر تا پاي اين نامه دروغ است. اما وجود چنين نامه‌اي را از رئيس قوه قضائيه جويا شدم، كه ايشان اعلام كرده‌اند كه يك كلمه آن هم راست نيست. گاهي اوقات يك جعلي صورت مي‌گيرد كه هيچ بخشي از آن درست نيست.





گزارش خبرنگار جرس حاکی ست که غلامحسین محسنی اژه ای واقعیت را کتمان کرده و برای حفظ نظام رسما دروغ می گوید.







زمینه نامه تاریخی شهریور 89 لاریجانی





به گزارش خبرنگار جرس، در اواسط شهریور 89 صادق لاریجانی نزد پدر همسر خود آیت الله وحید خراسانی می رود تا وی را راضی به قبول ملاقات با آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در سفر به قم کند.







این گزارش می افزاید آیت الله وحید نه تنها این ملاقات را نمی پذیرد، بلکه به شدت دامادش را مورد ملامت قرار می دهد که نکند دینت را به دنیا فروخته ای!؟ با توجه به ظلمی که بنام قوه قضائیه بر ملت انجام شده، اگر این مظالم را اصلاح نکنی عاقبتی جز عذاب جهنم نخواهی داشت.





در پی این انتقاد جدی استاد، شیخ صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نامه ای در چهار صفحه و نیم برای سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نوشت. این نامه که یکی از مهمترین اسناد جمهوری اسلامی است، بسیاری از زوایای تاریک حوادث پس از انتخابات خرداد 1388 را روشن می کند. صادق لاریجانی در 24 مرداد 1388 از سوی رهبر جمهوری اسلامی به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شده و این نامه اواخر شهریورماه 89 نوشته شده است.





وی در سطور ابتدائی نامه برخی نکات لازم را به یاد مافوق خود می آورد. خلاصه ای از این نامه که در اختیار جرس قرار گرفته بشرح زیر است:







شما از اوائل سال 1387 به من تکلیف کردید که در حوزه قوه قضائیه کارآموزی کنم و بتدریج مشخص فرمودید که بعد از اتمام ریاست ده ساله آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی مرا برای ریاست قوه قضائیه در نظر گرفته اید. برادرم علی [دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی] از همان ابتدا با ریاست من بر قوه قضائیه مخالف بود، من این مطلب را با شما در میان گذاشتم، و شما اصرار کردید تا به نصیحت علی گوش نکنم.







شرائط چهارگانه قبول مسئولیت





من بعد از تامل و مشورت، اجابت فرمان جنابعالی را متوقف بر قبول چند شرط کردم:





اول. دست گروه مدرسه حقانی [سید ابراهیم رئیسی، شیخ علی رازینی] از قوه قضائیه کوتاه شود.





دوم. سعید مرتضوی [دادستان وقت تهران] عزل شود.





سوم. دفتر حضرتعالی [سید مجتبی خامنه ای و سید اصغر حجازی] در امور قوه قضائیه و وظایف من دخالت نکنند، و اینجانب مستقیما با خود جنابعالی کار کنم.





چهارم. با پرونده های درشت اقتصادی بدون هر گونه ملاحظه ای امکان برخورد داشته باشم.





جنابعالی با بزرگواری شرائط مرا تلقی به قبول فرمودید، تنها درباره شرط سوم اضافه فرمودید: سید مجتبی و حجازی پیغامهای مرا به شما ابلاغ خواهند کرد، نه بیشتر.







درخواست لغو حکم شبانه 21 خرداد 1388 رهبری





پس از برگزاری انتخابات خرداد 88 با توجه به توصیه های لازم الاتباع استاد و ابوزوجه، حضرت آیت الله وحید خراسانی که مرا اکیدا از ورود به دستگاه قضا نهی فرمودند، این بنده درخواست کردم مرا عفو بفرمائید، شما موکدا امر فرمودید که نظام به من احتیاج دارد و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت را مجاز ندانستید.





من درخواست جدیدی خدمتتان مطرح کردم. حضرتعالی در آخرین ماههای ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی استنادا به بندهای 2 و 3 اصل 176 قانون اساسی در شب 21 خرداد 1388 اختیار مطلق در جلوگیری از هر گونه تحرک معاندان نظام را از قوه قضائیه عزل و به شورای امنیت ملی تفویض فرمودید، شورای امنیت ملی نیز بصورت ضرب الاجل قاضی سعید مرتضوی دادستان تهران را مسئول اجرای فرمان حضرتعالی نمود. وی نیز بدون فوت وقت فورا به کلیه ضابطان خود مجوز بازداشت کلیه فعالان سیاسی را بدون طی مراحل قضائی و به صورت سفید امضا صادر کرده بود.





من صراحتا از حضرتعالی لغو این حکم را درخواست کردم. شما پذیرفتید و در عمل به ذیل اصل 176 قانون اساسی شورائی فرعی متشکل از سه نفر تشکیل شد تا وظایف پیشین محوله از سوی شما به شورای عالی امنیت ملی را متکفل شود، و دادستان تهران تحت امر این کمیته سه نفره امور مرتبط با فتنه را به لحاظ قضائی مدیریت کند و با مشورت با جنابعالی افراد ذیل به عنوان اعضای کمیته یادشده، قائم مقام شورای امنیت ملی در حوزه قضائی رسیدگی فتنه باشد: آقایان حجت الاسلام شیخ علی خَلَفی [دادستان سابق انتظامی قضات و رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه از تاریخ 29 مرداد 88 ]، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی [معاون اول قوه قضائیه] و حجت الاسلام شیخ غلامحسین محسنی اژه ای [وزیر سابق اطلاعات و دادستان کل کشور].





دخالت مجتبی خامنه ای، طائب و نقدی در امور قضائی





اگر چه حضرتعالی پذیرفتید که این کمیته زیر نظر مستقیم رئیس قوه قضائیه انجام وظیفه کند، اما متاسفانه این کمیته مصدر عملی تصمیمات قضائی نبود. احکام قضائی در دفتر شما [مقام معظم رهبری] توسط آقازاده محترم آقاسید مجتبی، حجت الاسلام سردار حسین طائب [فرمانده وقت بسیج و رئیس کنونی سازمان اطلاعات سپاه] و سردار محمدرضا نقدی [فرمانده فعلی بسیج] صادر و به آقای رئیسی عضو این کمیته ابلاغ می شد. من چند بار خواستم آقای رئیسی را عزل کنم، آقا سیدمجتبی اجازه نداد.





اگر چه ظاهرا بنده رئیس قوه قضائیه هستم، اما در واقع این فرزند شماست که از طریق ابراهیم رئیسی حکم قضائی صادر می کند. به استحضار شما می رسانم که دیگر نمی توانم شاهد این بی عدالتی ها باشم. اجازه دهید اهم این بی عدالتی ها را در زمان مسئولیت خود به عرض شما برسانم.







مصادیق بی عدالتی در حوزه قضائی





اول. احکام بازداشت و دستگیری متهمین امنیتی و سیاسی بدون رعایت قوانین خارج از قوه قضائیه صادر شده است.





دوم. زندانها و بازداشتگاهها بر خلاف آئین نامه سازمان زندانها اداره می شود.





سوم. روسای زندانها و بازداشتگاهها هیچ دخالت و نظارتی بر زندانیان امنیتی سیاسی ندارند.





چهارم. حتی آزادی و مرخصی اینگونه زندانیان تنها با تایید آقا سید مجتبی و ابلاغ آقای وحید [از اعضای بیت رهبری] انجام می گیرد.





پنجم. در زندانها کمترین شکنجه، سلول انفرای طویل المدت بوده است.





ششم. لازم به ذکر است که حتی زندانیانی که مشمول عفو حضرتعالی واقع شده اند، این عفو رهبری به آنها ابلاغ نشده تا عملا گروگان دفتر شما باشند.





هفتم. از همه مهمتر احکام دادگاهها توسط گروهی خارج از قوه قضائیه صادر شده و از سوی آقای رئیسی به قضات مربوطه ابلاغ شده است. من با شرمندگی عرض می کنم در پاسخ به قضات مستقل شریف قوه قضائیه حقیقتا درمانده ام.





هشتم. خانواده بیگناه زندانیان مورد اذیت و آزار واقع شده اند.





نهم. بدون اینکه از سوی مراجع قانونی در قوه قضائیه مجوزی صادر کرده باشند، تلفنهای مردم شنود شده است. مسئول قانونی شنود از این همه شنود انجام شده بی خبر بوده است.به عرض می رساند که بسیاری از این شنودها مورد سوء استفاده اقتصادی، سیاسی و غیره قرار گرفته است.





بالاخره چون موارد فوق از سوی قضات مستقل شریف دادگستری مورد اعتراض قرار گرفته است، ازجانب افرادی که چندین بار در این نامه از آنها یاد شد، اینگونه توجیه شده است که کلیه این امور در راستای حفظ نظام صورت گرفته و حفظ نظام اوجب واجبات است، لذا کلیه تصمیمات یادشده مشروع است.







سه پیشنهاد مهم رئیس قوه قضائیه





از آنجا که حضرتعالی رهبر نظام و صاحب ولایت مطلقه امر هستید و تشخیص مصلحت نظام نیز شرعا به دست شماست، سه پیشنهاد مشخص را خدمتتان مطرح کرده تقاضای تعیین تکلیف دارم:





پیشنهاد اول. دادگاههای امنیتی سیاسی از قوه قضائیه جدا شده، همانند دادگاه ویژه روحانیت مستقیما زیر نظر ولایت مطلقه امر اداره شود. در این صورت جناب آقای رئیسی [معاون اول قوه قضائیه] به عنوان رئیس دادگاههای امنیتی سیاسی خدمتتان پیشنهاد می شود.





پیشنهاد دوم. اگر پیشنهاد اول مقبول نمی افتد، استدعا دارم مسئولیت شرعی کلیه امور مرتبط با زندانیان امنیتی سیاسی – که شمه ای از آن به عرضتان رسید – ولو شفاهی خودتان بپذیرید و این مهم را به من ابلاغ فرمائید تا عندالله حجت شرعی داشته باشم.





پیشنهاد سوم. اگر هیچیک از دو پیشنهاد فوق الذکر مقبول نمی افتد، جسارتا با استعفای این بنده موافقت فرمائید.





اهمیت تاریخی نامه لاریجانی





آنچه گذشت مضمون نامه تاریخی صادق لاریجانی به رهبر جمهوری اسلامی است. این نامه مهمترین سند بالاترین مقام قضائی کشور در اعتراض به تخلفات قضائی یک سال و نیم اخیر ایران است.







در زمان زمامداری سید علی خامنه ای وی هرگز زمام دادگاههای امنیتی، سیاسی و مطبوعاتی را به روسای پیشین قوه قضائیه (شیخ محمد یزدی و سید محمود هاشمی شاهرودی) نسپرد و با گماشتن افراد مطیعی مانند سعید مرتضوی عملا خود کار قضائی را به عهده داشت.







لاریجانی در این 14 ماه به وضوح دریافته که رئیس قوه قضائیه در حوزه امنیتی سیاسی همانند حوزه روحانیت فاقد هرگونه اختیار است. در این حوزه فرزند رهبر سید مجتبی و دو سردار سپاه طائب و نقدی و عاملشان ابراهیم رئیسی اختیاراتی به مراتب بیشتر از رئیس قوه قضائیه دارد.





اگر چه یزدی و شاهرودی نیز از این بی اختیاری در حوزه امنیتی سیاسی ناراضی بودند، اما حجم تخلفات دوره لاریجانی به دلیل اعتراض همگانی مردم پس از انتخابات سال 88 فوق العاده زیادتر است، از این رو طبیعی است که لاریجانی زبان به اعتراض بگشاید و خواستار به عهده گرفتن مسئولیت شرعی امور از جانب رهبری یا قبول استعفای وی گردد. در واقع همانند قبل از انقلاب که محاکمه معترضان و منتقدان توسط دادگاه نظامی و زیر نظر مستقیم اراده همایونی صورت می گرفت، رئیس قوه قضائیه نیز به این نتیجه رسیده است که با جدا کردن دادگاههای امنیتی سیاسی از قوه قضائیه ساحت دادگستری را از امور فرمایشی و بی عدالتی پاک نگاه دارد.





این نامه – که امیدواریم متن کامل و کلیشه آن را نیز بزودی در اختیار افکار عمومی قرار دهیم - سند انکارناپذیر دخالت مستقیم سید علی خامنه ای در احکام دادگاههای سیاسی امنیتی، فعال مایشاء بودن فرزند وی سید مجتبی خامنه ای، دخالت غیرقانونی سرداران سپاه از قبیل طائب و نقدی در کار قوه قضائیه و در یک کلام استبداد و خودکامگی رهبر جمهوری اسلامی است.





گزارش خبرنگار جرس حاکیست که پیش بینی می شود با انتشار مضمون این نامه، نویسنده آن آیت الله شیخ صادق لاریجانی تحت فشار قرار خواهد گرفت. او ناگزیر خواهد بود بین ادامه ریاست و تکذیب آنچه نوشته است یکی را انتخاب کند.







گفتنی ست که بلافاصله بعد از ارسال این نامه پرونده دو برادر وی (محمد جواد و فاضل) توسط سازمان اطلاعات سپاه به جریان انداخته شد.

مشاور ارشد موسوی: احمدی نژاد نماینده مردم ایران نیست

اردشیر امیر ارجمند، مشاور میرحسین موسوی گفت: "آقای احمدی نژاد نماینده مردم ایران نیست و حق سخن گفتن از جانب مردم ایران در مجامع بین المللی را ندارد."




وی ۱۹ مهر (۱۱ اکتبر) در مصاحبه با سایت کلمه از فعالان جنبش سبز خواست که "صدای مظلومیت مردم ایران را به گوش جامعه جهانی و کلیه ارگان های بین المللی برسانند."



سایت کلمه، که دیدگاه های میرحسین موسوی را منعکس می کند، از اردشیر امیر ارجمند تحت عنوان "مشاور ارشد" این رهبر اصلاح طلب نام برده و افزوده است که وی اظهارات خود را در جلسه ای با حضور "جمعی از فعالان جنبش سبز" بیان کرده است.



"سیاست خارجی دولت آلوده به ذلت است"

اردشیر امیر ارجمند در بخش دیگری از اظهارات خود تحریم های بین المللی را به معنی "مجازات طبقات محروم ملت ایران به دلیل ماجراجویی های غیر مسئولانه رئیس جمهوری که مشروعیت مردمی ندارد" دانست.



وی افزود: "جنبش سبز ایران خواستار لغو تحریم های اقتصادی است. لطمات این تحریم ها مستقیما بر وضعیت معیشتی مردم تاثیر گذاشته و استفاده از منابع ملی را با مشکلات اساسی مواجه خواهد کرد."



مشاور میرحسین موسوی، محمود احمدی نژاد را یک "دروغگوی متوهم" خواند و گفت: "سیاست خارجی ایران به شدت آلوده به ذلت و بی تدبیری است و به روشنی و بی پرده پوشی منافع عالی کشور و سرنوشت مردم ایران وجه المصالحه بلند پروازی های کودکانه دولت مستقر قرار گرفته است."



وی اظهار داشت: "متاسفانه پس از هر گنده گویی و ماجراجویی بین المللی باید منتظر باج دادن های آقای احمدی نژاد به یک قدرت بین المللی و حتی کشور های دست چندم باشیم و مردم نیز باید آماده پذیرش رنج و زحمت جدید باشند."



آقای امیرارجمند با بیان اینکه "جنبش سبز از حقوق قانونی و مشروع مردم مسلمان فلسطین دفاع می کند"، سیاست های دولت در مورد بحران خاورمیانه را مورد انتقاد قرار داد و افزود: "وظیفه ما حمایت از مردم فلسطین و حقوق آنها است. وظیفه ما حمایت از تصمیم و اراده مردم فلسطین است نه مداخله در امور داخلی آنها یا تحمیل دیدگاهی به آنان".



آقای امیر ارجمند، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، در زمان انتخابات ریاست جمهوری دهم مشاور حقوقی میرحسین موسوی و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخاباتی وی بود که بعد از انتخابات از ایران خارج شد.

تقاضای خرید دلار فروکش نکرد / دلار 1053 تومان شد

خبرگزاری مهر


مدیر عامل صرافی بانک ملی با بیان اینکه هنوز تقاضا برای خرید دلار فروکش نکرده است‏، گفت: امروز صرافی‌های بانکی هر دلار را به قیمت 1050 تومان به صرافی های مجاز می‌فروشند و صرافی‌های مجاز آن را با قیمت 1053 تومان به مردم عرضه می کنند.



اسدالله اسدپور در گفتگو با مهر از کاهش نرخ دلار امروز سه شنبه نسبت به دیروز خبرداد و گفت: امروز صرافی های بانکی هر دلار را با قیمت 1050 تومان به صرافی های دارای مجوز بانک مرکزی می فروشند.



مدیرعامل صرافی ملی افزود: صرافی های مجاز نیز موظف هستند که هر دلار را امروز با 3 تومان افزایش به قیمت 1053 تومان به مردم عرضه کنند.



وی با بیان اینکه دیروز صرافی بانکها هر دلار با قیمت 1052 تومان به صرافی های مجاز می فروختند،‏ افزود: صرافی های مجاز نیز موظف بودند دیروز دوشنبه هر دلار با قیمت 1055 تومان به مردم بفروشند.



اسدپور گفت: صرافی بانک ملی امروز هر دلار با قیمت 1053 تومان که صرافی های مجاز به مردم می فروشند‏ به افراد عادی عرضه می کند.



وی با بیان اینکه امروز عرضه دلار از ساعت 9 در صرافی بانک ملی آغاز شده است،‏ عنوان کرد: هر روز پس از مشخص شدن قیمتها دلار به مردم عرضه می شود.



مدیرعامل صرافی ملی با اشاره به اینکه به نظر می رسد که امروز تعداد مشتریان برای خرید دلار بیشتر از دیروز باشد‏، اظهارداشت: هنوز تقاضاها برای خرید دلار فروکش نکرده است.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاری مهر

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دستور توقف فعالیت سه صرافی بزرگ به دلیل مشاهده پاره‌ای از تخلفات را صادر کرد.



به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: براساس گزارش بازرسان این بانک فعالیت سه صرافی بزرگ به دلیل مشاهده پاره‌ای از تخلفات متوقف شد. برهمین اساس، پرونده آنها برای رسیدگی و تکمیل جزئیات در دست بررسی است.

آلمان خواستار آزادی دو تبعه خارجی بازداشت شده در ایران شد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در واکنش به بازداشت دو تبعه خارجی در ایران، خواستار آزادی آنها شد.




خانم مرکل تاکید کرده است که دولت آلمان پیگیر وضعیت بازداشت کنندگان خواهد بود.



این نخستین واکنش دولت آلمان به بازداشت دو تبعه خارجی در تبریز است که گفته می شود آلمانی هستند.



همزمان، وزارت امورخارجه ایران می گوید که دو تبعه خارجی دستگیر شده که در تلاش برای مصاحبه با خانواده سکینه محمدی آشتیانی بودند، با یک "شبکه ضد انقلاب خارجی" ارتباط داشته اند.



رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، روز سه شنبه ۲۰ مهر (۱۲ اکتبر) به خبرنگاران گفت: "آنان ویزای توریستی داشته اند و از آنجا که با شبکه های ضد انقلاب خارجی ارتباط داشته اند، دستگیر شده اند."



آقای مهمانپرست درباره تابعیت بازداشت شدگان اظهار بی خبری کرد اما گفت: "آن جریان ضدانقلابی که تدارک دیده است تا این دونفر به منزل خانم محمدی مراجعه کنند، در آلمان است."



خانم مرکل از دولت ایران خواسته که سجاد قادرزاده، پسر خانم محمدی آشتیانی را هم که همراه دو تبعه خارجی دستگیر شده است، آزاد کند اما مقام های ایرانی هنوز دستگیری آقای قادرزاده را تایید نکرده اند.



در برلین، پایتخت آلمان، انجمن صنفی روزنامه نگاران آلمانی، بدون نام بردن از بازداشت شدگان، خواستار آزادی فوری آنها شده است.



گمانه زنی ها در برخی از رسانه های آلمان، حکایت از آن دارد که بازداشت شدگان "خبرنگاران" یکی از هفته نامه های عامه پسند پر تیراژ آلمانی به نام "بیلد آم زونتاگ" (Bild am Sonntag) هستند اما سخنگوی این هفته نامه گفته است که هنوز نمی تواند این خبر را تایید کند.



دیروز (دوشنبه ۱۹ مهر)، غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه، گفته بود که دو تبعه بازداشت شده با روادید توریستی وارد ایران شده اند و چنانچه شغل آنها نیز خبرنگاری باشد، در هنگام ورود به ایران چنین مدارکی ارایه نکرده اند.



بنابر قوانین ایران، خبرنگاران خارجی معمولا برای تهیه خبر و فعالیت های رسانه ای، ابتدا از اداره کل مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد این کشور درخواست مجوز می کنند و با اطلاع و پس از موافقت این بخش دولتی، به پوشش اخبار از داخل ایران اقدام می کنند.






مینا احدی، سخنگوی کمیته بین المللی مقابله با سنگسار، روز گذشته (دوشنبه) به بی بی سی فارسی گفته بود که این دو تبعه خارجی به دلایل "امنیتی" از استخدام مترجم ایرانی پرهیز کرده و از خانم احدی، خواسته بودند که به صورت تلفنی از آلمان، مصاحبه آنها با فرزند و وکیل خانم محمدی آشتیانی را ترجمه کند.



در پی انتخابات جنجالی تابستان سال گذشته که اعتراضات فراوانی را در پی داشت، دولت ایران برای بسیاری از خبرنگاران خارجی محدودیت های ویژه ای در نظر گرفت و از جمله جان لاین گزارشگر بی بی سی در تهران را از این کشور اخراج کرد.



روزنامه ال پائیس اسپانیا هم دیروز (۱۱ اکتبر - ۱۹ مهر) اعلام کرد که به خبرنگارش در تهران دو هفته فرصت داده شده که خاک ایران را ترک کند و ظاهرا این اخراج به مصاحبه او با فرزند آیت الله منتظری مربوط می شود.



آنجلس اسپینوزا یکی از برجسته ترین خبرنگاران ال پائیس در کشورهای خارجی است که از پنج سال پیش در ایران کار می کرد. این روزنامه گفت که مجوز اقامت او روز یکشنبه (۱۰ اکتبر) لغو شد.



خانم اسپینوزا به ال پائیس گفت: "هیچ کس هیچ توضیحی به من نداده. از زمانی که از سفر بازگشتم، مدیر مطبوعات خارجی (ایران) از دیدار با من خودداری کرده و رئیس دفتر او نیز گفته که کمکی از او ساخته نیست، و اینکه دستور از جای دیگری آمده است."



او گفت که از طریق اشخاص ثالث مطلع شده که مصاحبه با فرزند آیت الله منتظری که در آن از رهبر ایران انتقاد شد، اقدامی بود که باعث اخراج او توسط دولت شد.



خانم اسپینوزا گفت که مقام های ایرانی از نحوه پوشش انتخابات خرداد ۱۳۸۸ توسط او راضی نبودند.

20مهر :تهديد به بازداشت خانواده صدر‌حاج سيد‌جوادی پس از انتشار نامه اخير

راديو ‌کوچه:در پی انتشار نامه‌های اعتراضی احمد‌ صدر‌حاج‌سيد‌جوادی در خصوص عمل‌کرد دولت محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهوری اسلامي، ماموران وزارت اطلاعات خانواده وی را به بازداشت تهديد کرده‌اند.




به گزارش کلمه، احمد صدر‌حاج‌سيد‌جوادي، وزير دادگستری دولت موقت و عضو شورای انقلاب، روز پنج‌شنبه پانزدهم مهر‌ماه به طور آشکار از سوی ماموران اطلاعات دولت احمدي‌نژاد مورد تهديد قرار گرفت. ماموران امنيتی تاکيد کرده‌اند که در صورت تداوم انتشار نامه‌های اعتراضی از سوی اين فعال سياسي، اقدام به بازداشت و آزار جسمی و روانی خانواده وی خواهند کرد.



اين تهديدات از سوی نهاد‌های دولتی در حالی انجام مي‌شود که آقای صدر‌حاج‌سيد‌جوادی اخيرن در نامه‌ای خطاب به دبير کل سازمان ملل، پاپ بنديکت شانزدهم و رييس اتحاديه اروپا، خواستار اقدامات فوری اين افراد و نهادهای تحت امرشان برای توقف احکام اعدام صادره پيرامون فعالان سياسی و معترضان به دولت آقای احمدي‌نژاد شده بود.



آقای صدر‌حاج‌سيد‌جوادی که به عنوان کهن‌سال‌ترين فعال سياسی در ايران شناخته مي‌شود، با يادآوری اين نکته که او پيش از انقلاب ۱۳۵۷ نيز تظلم‌خواهی بسياری از زندانيان سياسی از جمله رهبر کنونی جمهوری اسلامی را به سمع مسوولان نهادهای بين‌المللی مي‌رسانده، خواستار دخالت شورای حقوق بشر سازمان ملل و دادگاه کيفری بين‌المللی برای رسيدگی به نقض حقوق بشر در ايران و محاکمه محمود احمدي‌نژاد شده بود.



هم‌چنين گفته مي‌شود که بازداشت اخير دبيرکل و برخی اعضای نهضت آزادی ايران با صدور اين نامه‌ها بي‌ارتباط نبوده و با هدف تحت فشار قرار دادن اعضای اين حزب ملی و مذهبی جهت توقف کامل حزب و اعضای آن صورت گرفته است.







20 مهر 1389 19:34

20مهر :يورش وحشيانه گارد زندان و ضرب و جرح زندانيان بی دفاع

20مهر :يورش وحشيانه گارد زندان و ضرب و جرح زندانيان بی دفاع





بنابه گزارشات رسيده به "فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران"يورش گارد زندان به زندانيان بی دفاع بند 5 زندان گوهردشت کرج و ضرب وجرح وحشيانه آنها که منجر به زخمی شدن تعدادی از زندانيان گرديد.



روز دوشنبه 19 مهر ماه حوالی ساعت 09:30 صبح گارد زندان به درون بند 5 زندان گوهردشت کرج يورش برد و زندانيان بی دفاع را آماج باتونهای خود قرار داد در اثر اين يورش وحشيانه تعدادی از زندانيان زخمی شدند.يکی از زندانيان که وحشيانه مورد ضرب و شتم قرار گرفت فرهنگ پور منصوری بود. او در اثر ضربات باتون از ناحيه دست و پا زخمی گرديد و ساير اعضای بدنش کبود شد.ناصر زعيم فرمانده گارد، زندانی فرهنگ پور منصوری را تهديد به قتل نمود. يورش به زندانيان و ضرب و جرح آنها تا ساعت 12:00 ادامه داشت.



زندانيان ديگری هم مورد ضرب وشتم مامورين گارد زندان قرار گرفتند که نام های آنها به قرار زير می باشد،محسن جهان لو،سياوش بندلو،هادی بندلو و تعداد ديگری از زندانيان می باشند.



گارد زندان همچنين وسايل شخصی زندانيان را تخريب نمودند و مقداری از آنها را آبا خود بردند. در اين يورش وحشيانه نزديگ به 30 نفر از افراد گارد شرکت داشتند نام فردی که فرماندهی گارد را به عهده داشت ناصر زعيم بود.اين يورش وحشيانه تحت نظر کرمانی و فرجی رئيس و معاون اطلاعات زندان صورت گرفت.



فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران،يورش وحشيانه گارد زندان به زندانيان بی دفاع و اسير و مورد ضرب وشتم قرار دادن آنها را محکوم می کند و از کميسر عالی حقوق بشر و ساير مراجع بين المللی خواستار اقدامات عملی برای پايان دادن به جنايت عليه بشريت در زندانهای ولی فقيه در ايران است.



فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران



20 مهر 1389 برابر با 12 اکتبر 2010







20 مهر 1389 18:25

20مهر :هشدار وزير بهداشت: آتشفشانى از ايدز در راه است

جرس: وزير بهداشت، نسبت به شيوع ايدز از طريق رفتارهاى جنسى پرخطر هشدار داد و گفت: بررسي‌ها نشان داده كه بر اساس بررسي‌هاى انجام شده از افراد خيابانى و طبق خوداظهارى اين افراد، حدود 50 درصد از افراد خيابانى به ايدز مبتلا هستند كه مي‌توانند اين بيمارى را به ديگران منتقل كنند.




به گزارش ايسنا، دكتر مرضيه وحيد دستجردى در حاشيه نشستى با مدير اجرايى برنامه مشترك سازمان ملل متحد در زمينه «ايدز» با اشاره به موفقيت‌هاى ايران در زمينه كنترل و كاهش ايدز در ميان معتادان زنداني، گفت: با اقدامات انجام شده شيوع بيمارى ايدز در معتادان تزريقى زندانى از 8/3 به 4/1 درصد كاهش يافته است، اين رقم قابليت كاهش به صفر را نيز دارد.





وى در رابطه با اقدامات انجام شده براى كاهش شيوع ايدز در خارج از زندان‌ها نيز گفت: در اين زمينه كلينيكي‌هاى رفتارى گذرى و كلينيك‌هاى مثلثى راه‌اندازى شده است كه اين كلينيك‌ها در حال توسعه هستند. در مجموع برنامه آينده وزارت بهداشت براى مبارزه با ايدز، تمركز اين كلينيك‌ها در مناطق پرخطر است.







وزير بهداشت مركز اصلى درمان ايدز را در تهران و در بيمارستان امام خمينى (ره) عنوان كرد و گفت: اما در مراكز اغلب استان‌هاى كشور، مركز درمانى بيماري‌هاى عفونى به ويژه‌ HIV /ايدز وجود دارد كه بيماران از طريق كلينيك‌هاى رفتارى شناسايى و به اين مراكز درمانى معرفى مي‌شوند.





وى ميزان شيوع موارد ايدز در زنان باردار و نوزادان آن‌ها را در حد صفر عنوان كرد و گفت: عليرغم آن كه تاسيس كلينيك‌هاى متادون تراپى ميزان كنترل ايدز در زندانيان و معتادان با موفقيت همراه بوده، اما براى موج‌هاى بعدى اين بيمارى از طريق مسايل اخلاقى و رفتارى و رفتارهاى جنسى نگراني‌هايى وجود دارد. بنابراين به خانواده‌ها و جوانان توصيه مي‌شود كه اين موضوع را جدى بگيرند. در اين زمينه وزارت بهداشت نيز سعى در گسترش كلينيك‌هاى مشاوره رفتارى دارد، همچنين لازم است كه رسانه‌ها در اطلاع رسانى به خانواده‌ها اقدامات لازم را انجام دهند تا از اپيدمى آينده اين بيمارى جلوگيرى شود.









دكتر وحيد دستجردى تاكيد كرد كه خطر ارتباطات جنسى غيرقانونى و غيراخلاقى مي‌تواند افراد را به شدت در معرض ابتلا به ايدز قرار دهد. بررسي‌ها نشان داده كه بسيارى از افراد خيابانى مبتلا به ايدز هستند كه مي‌توانند ديگران را نيز درگير اين بيمارى كنند.



وى در ادامه با اشاره به شناسايى حدود 22 هزار ايرانى مبتلا به ايدز، گفت: آمارهاى جهانى مبنى بر آن است كه آمارهاى واقعى مبتلايان به ايدز در كشورها بايد چهار برابر آمارهاى شناسايى ارزيابى شوند. بنابراين بيش از 80 هزار فرد مبتلا به ايدز در كشور وجود دارد كه در اين ميان يك چهارم آن‌ها شناسايى شده‌اند. البته اين ميزان نسبت به آمار دنيا، آمار بالايى نيست، اما نسبت به فرهنگ كشور آمار بالايى است.









وزير بهداشت بيشترين مبتلايان به ايدز را مربوط به معتادان تزريقى عنوان كرد و گفت: در حال حاضر هفت درصد از مبتلايان به ايدز را افراد در معرض خطر مسايل اخلاقى و رفتارى تشكيل مي‌دهند. با افزايش رفتارهاى پرخطر در آينده ممكن است با آتشفشانى از بيمارى ايدز در كشور روبرو شويم، بنابراين لازم است در اين زمينه اطلاع رسانى لازم به مردم صورت گيرد.





وى همچنين در رابطه با قرار گرفتن ايران در مسير ترانزيت مواد مخدر گفت: طى چند سال اخير كشت مواد مخدر در كشور افغانستان نه تنها كاهش نداشته است، بلكه افزايش زيادى داشته است. به نظر مي‌رسد توطئه‌اى پشت اين قضيه است تا با افزايش كشت خشخاش، جوانان ما را به موادمخدر آلوده كنند. خانواده‌ها بايد اين مساله را جدى بگيرند و همه سازمان‌ها بايد آگاهي‌هاى لازم را در اختيار جوانان قرار دهند.







20 مهر 1389 18:13

20مهر :انفجاردر پايگاه نظامی خرم آباد

آينده:منابع خبری دقايقی پيش از انفجار در پادگان امام علی خرم آباد خبر دادند


به گزارش افكارنيوز احتمالا يكی از ذاغه های مهمات دچار حادثه شده است

هنوز از ميزان شهدا و مجروحان حادثه خبر موثقی منتشر نشده است اما گفته می شود حدود 30 تا 40 نفر در اين حادثه شهيد و مجروح شده اند







20 مهر 1389 18:18

20مهر :فرمانده نيروی انتظامی ادعا کرد:ارزها را دشمن از بازار جمع کرد؛ خاتمی هم با بي‌بي‌سی ارتباط دارد!

کلمه:فرمانده نيروی انتظامی ادعا کرد: دشمن با جمع‌آوری ارز از بازار داخلی مي‌خواست به سيستم اقتصادی ضربه وارد کند، ليکن همين مسئله باعث شد نقدينگی از بازار جمع‌آوری شود؛ کشور نسبت به عرضه ارز هيچ‌گونه محدوديتی ندارد.




به گزارش فارس، به نقل از روابط عمومی جامعه وعاظ سردار احمدی مقدم شب گذشته در نشست هفتگی جامعه وعاظ تهران با اشاره به موضوع امنيت اخلاقی در جامعه اظهارداشت: امنيت اخلاقی در حقيقت آيين‌نامه باورها و اعتقادات جامعه است.



وی که يکی از عوامل اصلی جنايت کهريزک و خشونتهای بعد از انتخابات است، گفت: آتش فتنه در بعد از انتخابات بروز و ظهور کرد،‌ امٌا مقدمات و زمينه‌سازي‌های آن قبل از آن صورت گرفته بود که نيروی انتظامی با تشخيص به موقع و عکس‌العمل‌های مناسب نسبت به کنترل و دفع بسياری از توطئه‌ها اقدام کرد.



گشت ارشاد، بهانه‌ای برای لشگرکشی خيابانی فتنه‌گران بود



فرمانده نيروی انتظامی کل کشور بدون اشاره به رفتارهای غيرقانونی گشت ارشاد در سطح شهرها، در ادامه بيان داشت: گشت ارشاد، برای جريان فتنه بهانه‌ای برای لشگرکشی خيابانی و ايجاد فتنه و آشوب بود تا اهداف خود را از طريق آن پي‌گيری کنند.



احمدي‌مقدم در خصوص نيروهای رسانه‌ای فتنه‌گران تصريح کرد: زمانی که آنها برای کمک به رسانه‌های ضدانقلاب از جمله BBC به خارج از کشور مي‌رفتند در جلسه خداحافظی با سيدمحمد خاتمی ديدار کرده و تصميم خود را برای خروج از ايران به اطلاع وی رساندند.



وی در همين زمينه مدعی شد که خاتمی ضمن استقبال از اين موضوع از آنها خواسته تا با وی در تماس باشند.



احمدي‌مقدم از حضور روانشناس در تيم های ارشادی خود خبر داد و افزود: در بسياری از تيم‌های مستقر يک عضو روانشناس حضور دارد، که نسبت به پي‌گيری خطای انجام گرفته با فرد خاطی و خانواده وی مشاوره روانشناسی صورت مي‌گيرد.



ضرب‌آهنگ فتنه اقتصادی شروع شده است



وی در راستای سخنان اخير مسئولان بجای پرداختن به مسايل اقتصادی و مشکلات پيش روی مردم در آستانه هدفمندی کردن يارانه ها به فتنه اقتصادی اشاره کرد و گفت: ضرب‌آهنگ فتنه اقتصادی شروع شده است و آمريکايي‌ها در اين دوره مامور خزانه‌داری کل خود را به کشورهای مختلف مي‌فرستند تا آنها را تحت فشار قرار دهند.



احمدي‌مقدم در ادامه جمع‌آوری ارز در چند روز گذشته را توطئه دشمن توصيف کرد و افزود: دشمن با جمع‌آوری ارز از بازار داخلی مي‌خواست به سيستم اقتصادی ضربه وارد کند، ليکن همين مسئله باعث شد نقدينگی از بازار جمع‌آوری شود؛ کشور نسبت به عرضه ارز هيچ‌گونه محدوديتی ندارد.

سفر آیت الله خامنه ای به قم و بازاريابى براى «آقا مجتبى»

روحانيت شيعه در ايران، قم را پايتخت فكرى جهان شيعه مى دانسته است. به همين لحاظ حكومت دينى قم را از شهر قبرستان‌ها و مدارس سوت و كور حاشيه كوير به استانى آباد و پر رونق با قدرت سياسى و اقتصادى و فرهنگى قابل توجه تبديل كرد.




قم در جمهورى اسلامى مركز توليد و بسط انواع ايدئولوژى‌هاى اسلامگرا از جمله اسلامگرايى فقه گرا، نظامى گرا و موعود گرا، تربيت و صدور روحانى به مراكز دولتى، فراهم آوردن نيرو و مواد تبليغاتى براى دستگاه‌هاى دولتى، آموزش و اعزام مبلغ به خارج كشور و پر كردن رايزنى‌هاى فرهنگى، و تداوم سنت فقهى روحانيت شيعه است.



از همين جهت سفر رهبر كشور به اين شهر به نوعى يادآور سرازير شدن سالانه هزاران ميليارد تومان بودجه‌ى دولتى و حكومتى از منابع سرشار كشور به اين قطب فرهنگى و سياسى كشور است.



خامنه‌اى كه بارها به قم سفر كرده (رسمى و غير رسمى) از سفر عمومى سال ۱۳۸۹ به قم چه اهدافى را دنبال مى كند؟ ولى فقيه و حوزه‌ها در اين مقطع خاص و شرايط سياسى و اجتماعى ويژه در كدام سطح به مبادلات و تعاملات سياسى مشغولند؟ خامنه‌اى و بيت وى براى جانشينى چه برنامه اى دارند و نقش قم در اين ميان چيست؟ چه نقشى براى قم در اين ميان در نظر گرفته شده است؟



روياى مرجعيت عام



خامنه اى با اتكا به درآمدهاى نفتى و درآمد آستان‌هاى قدس و بنيادهاى تحت نظر وى توانسته سكوت بسيارى از مراجع قم را بخرد يا با پرداخت بيشترين شهريه بسيارى از طلاب و روحانيون را وامدار خود سازد. اما اين درآمدها به همراه فشار نيروهاى امنيتى و لباس شخصى به روحانيون قم نتوانسته مرجعيت عام را براى وى به ارمغان بياورد.



خامنه‌اى صدها ميليارد تومان را براى ساخت و ساز مدارس و پژوهشگاه‌هاى جديد و دفتر وى و شهرك‌هاى خوابگاهى در قم صرف كرده است و دولت به توصيه‌ى وى همه‌ى طلاب و روحانيون را تحت بيمه‌هاى بهداشتى قرار داده و طلاب هرچه بيشتر در دستگاه هاى دولتى استخدام شده‌اند. با اين احوال روحانيت كه اين روياى محقق نشده را به خوبى مى شناسند بيش تر و بيش تر طلب كرده‌اند. سفرهاى خامنه‌اى به قم نه تنها با هدف منكوب كردن مخالفان و نمايش محبوبيت به مراجع بلكه با هدف فشار بيشتر به روحانيون جهت پذيرش وى به عنوان مرجع عام در مقابل رانت‌ها و امتيازات داده شده به آنها صورت مى گيرد.



خامنه‌اى حدود دو دهه است كه مدعى مرجعيت در خارج از كشور بوده است اما در داخل كشور حتى پس از مرگ برخى از مراجع، بسيارى از مقلدان به وى رجوع نمى كنند. از ماه‌ها پيش از سفر خامنه‌اى به قم دفتر وى در كار انتشار تقاضاهاى جمعى براى انتشار رساله‌ى وى بوده است تا صورت ظاهر اعلام مرجعيت در داخل را درست كنند. اين تقاضاها مدام در رسانه‌هاى دولتى و شبه دولتى انتشار مى يابند.



در صورت برگزارى نمايش اين باره‌ى استقبال از رهبرى احتمالا روحانيون وفادار به وى مرجعيت عام وى را اعلام خواهند كرد و رساله‌ى وى به فارسى براى داخل كشور منتشر خواهد شد. فيلتر سايت‌هاى مراجع مخالف، حمله به دفاتر آنان و محدود كردن جلسات درسى آنان نيز مقدمه‌هايى براى اعلام مرجعيت عامه‌ى خامنه‌اى هستند.



پيش از اين دستگاه اطلاعاتى ولى فقيه با اقدامات محدود كننده مثل بستن حساب‌هاى بانكى مراجع مستقل تر (مثل وحيد خراسانى و شيرازى) و وارد آوردن فشار به تامين كنندگان منابع مالى آنان جهت پرداخت شهريه، به آنها علائم لازم براى سكوت در برابر مدعيات رهبرى را ارسال كرده است. پيش از ورود خامنه‌اى به قم نيز دستگاه هاى امنيتى فشار لازم را به مدرسين و مراجع و اعضاى خانواده‌ى آنها آورده يا خواهند آورد كه شرفياب شده و با رسيدن به خدمت "آقا" بر قدرت فائقه‌ى وى مهر تاييد زنند و با وى بيعت كنند.



خامنه‌اى بازنده‌ى داد و ستد حوزه و ولايت فقيه



انتظارى كه خامنه‌اى از حوزه‌ها داشته اين بوده كه رهبرى سياسى مطلق العنان وى را بپذيرند و در مقابل، انتظارى كه حوزويان از خامنه‌اى داشته‌اند آن بوده كه هر چه بيشتر منابع كشور در اختيار حوزه‌ها قرار گيرد. در اين ميان برنده‌ى كوتاه مدت اين داد و ستد، حوزه‌ها و روحانيون بوده‌اند كه با استفاده از ضعف علمى و فقدان پايگاه اجتماعى و دينى خامنه‌اى در حوزه‌ها هزاران ميليارد تومان بودجه‌هاى عمومى و دولتى را به خود اختصاص داده ‌اند( در دراز مدت با تاييد ولايت جور مشروعيت خويش را در ميان مردم واگذاشته‌اند).



خامنه‌اى در اين ميان بازنده ى اصلى است چون على رغم دو دهه سرازير كردن امكانات كشور به سوى حوزه ها و روحانيت، آن گاه كه به كمك آنها نياز داشت (بحران سياسى بعد از انتخابات) بسيارى از آنها سكوت پيشه كرده و به ولى نعمت خويش پشت كردند. از همين جهت خامنه‌اى آنها را "خواص بى بصيرت" ناميد.



تنها مرجع دولتى كه در حوادث دوران پس از انتخابات كاملا و بدون قيد و شرط از خامنه اى حمايت كرد نورى همدانى بود. بقيه به تصريح يا تلويحا با خامنه اى مخالفت كردند (منتظرى، بيات، صانعى)، يا به صراحت از دولت به انتقاد پرداختند (جوادى آملى)، يا با سكوت و در خفا سعى كردند به مخالفان كمك كنند (موسوى اردبيلى)، يا با سكوت سعى كردند خود را از سركوب حكومت مبرا سازند (شبيرى زنجانى، صافى گلپايگانى، و وحيد خراسانى).



بار عام و خدم و حشم



در سفرهاى عمومى خامنه‌اى به قم تلاش مى شود فقدان اقتدار و مشروعيت دينى و عدم مرجعيت وى با تشكيل ستاد استقبال با دهها ميليارد تومان هزينه (مستقيم و غير مستقيم) جهت ايجاد شور و نشاطِ صحنه سازى شده و ارعاب روحانيون مخالف جبران شود. خامنه‌اى در اين سفرها با پول پاشى و سكه دادن به مردم عادى كه بر دست‌هاى وى بوسه مى زنند و اختصاص دادن صدها ميليارد تومان به مدارس و نهادهاى دينى تلاش مى كند برترى و جلال و جبروت خويش را به رخ مدرسان و روحانيون قم بكشد.



شكوه و عظمت ولايت فقيه نه با مشروعيت و محبوبيت و نفوذ و اقتدار اجتماعى بلكه با گرد آوردن مردم از روستاها و شهرهاى ديگر، راه اندازى ايستگاه هاى صلواتى، تعطيلى مدارس عمومى و حوزوى، جشنواره‌هايى با جوايز قابل توجه، چادر زدن در بيرون قم براى ميهمانان، قطارهاى مجانى و پذيرايى از مهمانان (كارى كه بسيج و سپاه در آن خبرويت دارند) به نمايش در مى آيد.



بازاريابى براى آقا مجتبى



در حالى كه مخالفان مذهبى حكومت بر روى طرح اجتهاد سيد حسن خمينى به عنوان ولى فقيه آينده كار مى كنند و وى دروس خارج خود را در قم آغاز كرده است بيت رهبرى و نهادهاى نظامى و امنيتى نمى توانند آينده‌ى سياسى خود را به دست تقدير بسپارند.



گزينه‌ى آنان طبعا بايد فردى باشد با چهار ويژگى: ۱) نزديكى خاص با عوامل كليدى در نهادهاى امنيتى و نظامى و آشنا با فرايند سركوب، ۲) فقدان سابقه‌ى مستقيم در نهادهاى حكومتى كه وى را بتوان از فساد گسترده‌ى آن مبرا دانست، ۳) جوانى و انرژى براى رهبرى در كشورى بحران زده كه نسل جوانش به راحتى آرام نخواهند نشست، و ۴) سيادت كه بتوان با تمسك به آن فرد مزبور را به خاندان اهل بيت نسبت داد.



همه‌ى اين ويژگى‌ها در يكى از فرزندان خامنه اى بالاخص مجتبى جمع است. بدين لحاظ وى در سفر خامنه‌اى به قم به احتمال زياد در جوار پدر به ديدار روحانيون و مدرسان حوزه خواهد رفت تا از مجراى پدر تلويحا به عنوان جانشين احتمالى معرفى شود و آنها نيز در نظام روابط آقازادگى و تعارفات معمول وى را تحويل خواهند گرفت.



خامنه‌اى با انتخاب‌هاى خود براى عضويت در شوراى نگهبان و قوه‌ى قضاييه و امامت جمعه نشان داده كه جوانگراست و كسى از نسل روحانيون نزديك به خمينى را براى جانشينى مناسب نمى داند. او هرگز نتوانست به آن نسل اعتماد كند چون آنها به فرد ديگرى وفادار بودند و خامنه‌اى را جدى نمى گرفتند. آن نسل عملا از صحنه‌ى قدرت به كنار رفته است و هيچ جاى پايى در قدرت ندارد تا بتواند به آن بازگشت كند.



خامنه‌اى و همراهانش بر اين انديشه‌اند كه همان طور كه يك روحانى ميان رتبه مثل رهبر فعلى در مقام رهبرى جاى گرفت و با سركوب مخالفان از روز اول توانست بر اين مقام تكيه زند فرزند وى نيز خواهد توانست از اين گردنه به راحتى عبور كند.



ترساندن و همراه كردن و تحت فرمان آوردن روحانيون قم اولين مرحله از اين فرايند دشوار است. البته معترضان به انتخابات كه در خيابان‌هاى تهران عليه مجتبى شعار دادند كار خامنه اى و بيت را در فروش آقا مجتبى دشوار كرده‌اند.

مصاحبه جدید و اصلاحی وزیر اطلاعات

مصاحبه جدید و اصلاحی وزیر اطلاعات


سربازان امام زمان

کَِرم Stuxnet"" را نگرفتند!







حجت الاسلام مصلحی وزیر اطلاعات، روز گذشته با خبرگزاری از نفس افتاده "ایسنا" مصاحبه کرد تا مصاحبه قبلی اش درباره نقش سربازان امام زمان در گرفتن "کرم اینترنتی" را اصلاح کرده و عقب نشینی کند. او گفت:



جاسوسان هسته‌یی تازه دستگیر شده كسانی نیستند كه ویروس استاكسنت را منتشر كردند. مصلحی در پاسخ به این سئوال خبرگزاری ایسنا که پرونده این جاسوسان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟



گفت: وقتش كه شد اطلاعات بیشتر را در این ارتباط ارائه می‌دهیم .



همین خبرگزاری از او درباره ترورها وانفجارهای اخیر سنندج سئوال کرد و مصلحی گفت:



هنوز به چیز خاصی نرسیده‌ایم و بموقع نتایج حاصله را اعلام می‌كنیم.



خبرگزاری ایسنا پرسید، که بالاخره ماجرای نفوذ کرم ویروس استاکسنت در تاسیسات اتمی ایران چیست؟ و مصلحی گفت: این ویروس شناسایی و كنترل شده و مجموعه‌ای كه می‌خواسته از این ویروس استفاده كند، نتوانسته هیچ بهره‌برداری از آن ببرد.

شیخ محمد یزدی:

شیخ محمد یزدی:


ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی

حسابشان را از حاکمیت جدا کرده اند





هفته نامه پنجره، گفتگوئی مشروح با شیخ محمد یزدی، عضو شورای نگهبان و رئیس حکومتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کرده است. او در این مصاحبه به چند نکته خبری اشاره می کند که ما این چند نکته را از متن آن مصاحبه استخراج کرده و منتشر می کنیم. از جمله درباره انتخاب خامنه ای به رهبری، بحث های آستانه اولین جلسه مجلس خبرگان پس از کودتای 22 خرداد، جدا شدن ناطق نوری از دار و دسته محمد یزدی و موتلفه اسلامی، کینه قدیمی یزدی نسبت به هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی و ... ادعای پایان جنبش اعتراضی!







در مورد انتخاب آیت‌ا… خامنه‌ای به‎عنوان رهبری، ظاهرا برخی از اعضای جامعه مانند آقای آذری قمی مخالفت‎هایی داشتند؟



خیر، مخالفت داشتن، یک مسئله و فکر تشکیل شورای رهبری مسئله‌ای دیگر است که بیشتر از طرف آقای هاشمی سرچشمه گرفته بود و در این رابطه، همان زمان، اکثر اعضای جامعه مدرسین مخالفت کردند. در حال حاضر هم که دوباره آقای هاشمی این مباحث را مطرح می‌کند، باز هم ما مخالفیم و بعدا هم مخالف خواهیم بود. به این علت که مسئله تشکیل شورای رهبری مبنای فقهی و علمی ندارد، بلکه مبنای روشنفکری دارد، چون یک مجتهد هیچ‎وقت نمی‌تواند مقلد باشد و با نظر شورایی بحث کند.



نحوه عملکرد آقای هاشمی در بعد از انتخابات ریاست‎جمهوری دهم چگونه بوده است؟

در جریان فتنه، سران فتنه به پشتیبانی آقای هاشمی خیلی کارها کردند و آقای هاشمی اساسا یک نوع تفکر داشته و دارد که هیچ ربطی به جامعه مدرسین ندارد . ایشان هیچ وقت عضو جامعه مدرسین نبوده و همیشه عضو جامعه روحانیت مبارز بوده و در آن‌جا نیز همیشه این بحث‌ها با ایشان وجود داشته است.



علت عدم شرکت شما در اجلاسیه خبرگان سال قبل چه بود؟



عدم حضور بنده به علت اختلاف با آقای هاشمی بود. در حقیقت شبی که صبح‎اش اجلاس مجلس خبرگان رهبری آغاز به کار می‌کرد، بنده گفتم آقای هاشمی هیچ تعارفی نداریم، شما باید فاصله‎تان با رهبری را کم کنید، فاصله شما با رهبری زیاد است، در این شرایط اگر شما فاصله‎تان را با رهبری کم کنید، به‎خصوص در جلسه و قبل از نطق‎تان، حتما می‌توانید جلسه را خوب اداره کنید و بنده با توجه به ارتباطی که با اعضا دارم و گفت‌وگوهای تلفنی و حضوری، پیش‎بینی می‌کنم جلسه فردا خالی از تشنج نخواهد بود؛ به این دلیل که شما با رهبری فاصله گرفته‎اید و در حقیقت یک نوع برداشت‎هایی از این فاصله و سکوت‎تان شده. شما در نطق افتتاحیه، فاصله‎تان را با رهبری کم کنید. بالاخره آن شب در کمیسیون سه نفره‌ای که بنده عضو آن بودم و این مباحث با آقای هاشمی طرح شد، بنده همان شب از سر سفره نتوانستم بلند شوم و در حقیقت دچار بیماری شدم که هنوز هم آثار آن باقی مانده. ولی خوشبختانه مقام معظم رهبری تدبیرهای بسیار خوبی داشتند و تبیین کردند که حساب ایشان از سران فتنه جداست و در نهایت این اواخر دوستانه گفتند که شما حساب‎تان را از فرزندان‎تان جدا کنید، زیرا شما یک موقعیت و فرزندان‎تان موقعیت دیگری دارند.



نویسنده‌ای گفته که قضیه ما با لبخند حل می‌شود که این مطلب صحیح نیست، زیرا قضیه ما با ایشان حل شدنی نیست، آقای هاشمی یک نوع تفکری دارد و ما هم یک تفکر دیگر، اما در عین‎حال ایشان یک روحانی سابقه‎دار، مبارز و خدوم در کشور است که ما روشش را نمی‌پسندیم و با خودش هم صحبت کرده‎ایم، ولی تخریبش را هم جایز نمی‌دانیم.



در مقطعی که آقای خاتمی برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شدند، شما از آقای ناطق حمایت کردید؛ این حمایت براساس چه تحلیلی بود؟



تحلیل لازم نداشت؛ کار ایشان را در دوره مجلس دیده بودیم و با هم معاشرت داشتیم و رفتار ایشان را دیده بودیم. در این جهت از وی حمایت کردیم.



در حال حاضر هم نسبت به آقای ناطق نوری این نظر را دارید؟



آقای ناطق امروز، غیر از آقای ناطق پنج سال پیش است، مثل آقای هاشمی که غیر از آقای هاشمی ۱۰ سال پیش است. الان روش آقای ناطق نوری را تأیید نمی‌کنم. زیرا بدون علت از دوستانش کناره‌گیری کرده، به‎خاطر یک‎سری مسائلی که جزئی است.



چیزی که عقیدمان از نظر مبانی اسلامی بوده، عمل می‌کنیم. مثلا در دوران آقای هاشمی، ایشان طرفدار آقای کرباسچی بود و ما هم سخت مخالف این قضیه بودیم و در مرحله بحث به نقطه حساسی رسید و ایشان آن‎را در محضر رهبری طرح کرد و ما هم در محضر رهبری گفتیم که به نظر ما رهبری نباید در این مسئله وارد شود، زیرا در دنیا رییس‎جمهوری را محاکمه می‌کنند، آب از آب تکان نمی‌خورد، اما آقای هاشمی می‌گوید اگر شهردار را محاکمه کنید، کشور به هم می‌ریزد؛ نخیر، کشور به هم نمی‌ریزد. ما برخلاف نظر آقای هاشمی شهردار را محاکمه کردیم و اتفاقی هم نیفتاد.



در مورد آینده جریان فتنه چه تحلیلی دارید؟



در جریان فتنه خیلی روشن است که سران فتنه تحت تأثیر تبلیغات خارجی و داخلی قرار گرفته و شاید بعضی از آن‎ها نیز تا این حد، خودشان اطلاع نداشتند. برای همه کسانی که مختصری در جریان باشند، مثل روز روشن است که آن‎ها در مقام براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بودند و پشتیبانی خارجی را نیز به همین دلیل داشتند و از بعضی نیروهای داخلی نیز در این جهت بهره‌برداری شده بود که خوشبختانه با تدبیر بسیار جالب مقام معظم رهبری، این نقشه‌ها نقش بر آب شد. امروز سران فتنه خودشان هستند و خودشان و آن مثل معروف در خصوص آن‎ها صدق می‌کند که وقتی در سلمانی مشتری نداشتند، سر همدیگر را می‌تراشیدند و در حال حاضر آن‎ها چون مشتری ندارند، به دیدن همدیگر می‌روند و می‌نشینند صحبت‌هایی می‌کنند که یعنی ما هستیم، در حقیقت سران فتنه فکر می‌کردند با پشتیبانی‌هایی که از خارج و داخل داشتند، در فاصله کوتاهی نظام را از بین خواهند برد. ولی در این رابطه حضور مردم و تدبیر فوق‌العاده مقام معظم رهبری توانست این نظام را حفظ کند و نقشه‌های آن‎ها را با شکست مواجه سازد

مصاحبه رئیس سازمان انرژی اتمی

مصاحبه رئیس سازمان انرژی اتمی


کارشناسان اتمی ج. اسلامی

در تور امنیتی- رفاهی غرب





خبرگزاری فارس به نقل از علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و درعین حال معاون احمدی نژاد، برای ارائه توضیحاتی یپرامون مصاحبه های جاسوس بگیری وزیر اطلاعات و نقش سربازان امام زمان در گرفتن گرم اینترنتی گزارش داد:



صالحی گفت : کشورهای غربی با بعضی از کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران تماس گرفته و آنها را با وعده ادامه تحصیل و فراهم آوردن شغل و امکانات رفاهی بهتر در خارج از ایران وسوسه کرده اند و در مواردی موفق شده اند که اطلاعاتی را از این طریق به دست آورند.



سازمان انرژی اتمی توانست با کسب اعتماد مهندسان نسبت به رفع دغدغه های فکری آنان از جهت تحصیل و سربازی فرزندانشان اقدام کند تا آنها بدون دغدغه در سازمان کار کنند:



از طرف “ستاد فرماندهی کل قوا” و رئیس دولت اقداماتی برای تأمین امکانات رفاهی و مسکن این کارمندان در اصفهان، بوشهر، کاشان و تهران در حال انجام است.



بعضی از کارمندان سازمان انرژی اتمی در برابر “اغواگری” کشورهای غربی “ لغزش هایی” داشته اند. البته در آن زمان افراد به سهولت به اطلاعات دسترسی داشته اند ولی در حال حاضر این شرایط عوض شده است.



صالحی گفت: "ما موضوع مهم و سری نداریم، اما ضرورتی هم ندارد که همه افراد از تمامی اطلاعات موجود آگاهی پیدا کنند. از جمله درباره خریدهای خارجی سازمان. در حال حاضر درز اطلاعات تقریبا غیرممکن شده است."



صالحی حاضر نشد گزارش های مربوط به بیرون آمدن بعضی از دانشمندان اتمی از سازمان انرژی اتمی و خروج آنها از ایران را تأیید کند.

انتشار یک نامه محرمانه

انتشار یک نامه محرمانه


وحشت کودتا، از دیده شدن

شیخ مهدی کروبی در شهر قم





سایت استانداری قم اعلام کرد که معاون امنیتی - انتظامی استانداری قم با هماهنگی فرماندهی سپاه و رئیس اداره اطلاعات قم مانع از ورود مهدی کروبی به شهر قم برای حضور در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله حاج حسین بروجردی شد.



این خبر از متن یک "نامه محرمانه" که در سایت استانداری قم، براثر غفلت گرداننده این سایت منتشر شده بود بیرون آمده است.



در آن نامه محرمانه آمده است: «بنا بر اخبار واصله، مهدی کروبی قصد داشت در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی که در تاریخ سی ام شهریور در مسجد اعظم قم برگزار می گردید شرکت نماید. تدابیر اتخاذ شده:



1- نامه به فرماندهی محترم سپاه علی بن ابیطالب، فرماندهی محترم انتظامی و مدیر کل محترم اطلاعات جهت جلوگیری از ورود ایشان به قم.



2- حضور مدیرکل امنیتی- انتظامی در محل عوارضی قم، جهت کنترل وضعیت.



3- با اقدامات و پیگیری های به عمل آمده هیچگونه مورد خاصی مشاهده نگردید و به نامبرده اجازه ورود به قم داده نشد.



همین ستاد، اکنون در تدارک استقبال امنیتی و حکومتی از علی خامنه ای برای سفر به قم است.

پرونده سازی برای 2 خبرنگار آلمانی شروع شد : این دو تن با ضدانقلاب ارتباط داشتند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دستگیری دو تبعه خارجی گفت: این دو تبعه با شبكه ضدانقلاب ارتباط داشتند و به همین خاطر دستگیر شدند.




به گزارش واحد مركزی خبر ، رامین مهمانپرست در نشست خبری امروز خود افزود: این دو تبعه به اسم خبرنگار به خانواده س. آ. برای تهیه گزارش مراجعه كرده بودند و روادید گردشگری داشتند.



وی اضافه كرد: مسائل مربوط به این دو تبعه دستگیر شده در دست پیگیری است.



دوخبرنگار آلمانی در تبریز در حال تهیه گزارشی در مورد سکینه محمدی آشتیانی که محکوم به سنگسار است بودند.